Tolerant als in een stad als Rotterdam die totaal verpauperd is, open democratie als in een gapend gat tussen burgers en politici of een koningin waarvan de macht onbekend is.quote:Op zondag 18 september 2005 23:28 schreef Monidique het volgende:
In vergelijking met de rest van de wereld is Nederland inderdaad behoorlijk tolerant en de democratie is een van de betere op de aarde. Perfect? Nooit. Nederland is een mooi liberaal land waar uiteraard nog wel het een en ander aan te verbeteren is.
Tja wat was hij goed (kuche).... elke ost mark voor 1 westerse mark inwisselen. En ondertussen kon Duitsland het economisch het niet meer bijhouden. Vele oude DDR bedrijven gingen failliet onder de noemer van nu heben jullie vrijheid. Vraag nu eens iemand op straat in hoevere Kohl visionair was voor de verbeteringen in zijn land. Sterker nog hij heeft de eerste goeie aanzet gegeven om zijn land in de afgrond te duwen.quote:Op zondag 18 september 2005 23:21 schreef RM-rf het volgende:
Helmut Kohl
Eenmaal CTRL-F5 doet wonderen.quote:Op zondag 18 september 2005 23:37 schreef MrX1982 het volgende:
huh wazig. In MyAT stond ik met een laatste reactie maar als ik in deze thread keek zag ik mijn reactie niet![]()
Voor de volgende keerquote:Op zondag 18 september 2005 23:38 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Eenmaal CTRL-F5 doet wonderen.
Dat zeg ik toch. Het idee dat ze Oost-Duitsland wel even net zo welvarend zouden maken als West-Duitsland.quote:Op zondag 18 september 2005 23:40 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Nee, het is misgegaan toen ze dachten dat geld in het oosten pompen gelijk stond aan welvaart creeëren. Een beetje de PvdA oplossing dus. Helaas waren ze ook net zo verblind door sociaal democratie als de PvdA.
Het project/experiment Europia is hetzelfde maar dan op een iets grotere schaal.quote:Op zondag 18 september 2005 23:42 schreef MrX1982 het volgende:
Dat zeg ik toch. Het idee dat ze Oost-Duitsland wel even net zo welvarend zouden maken als West-Duitsland.
Het tweede wirtschaftswunder is er tot dusver nog niet
Ja de rijken betalen voor de armen waardoor iedereen armer wordt.quote:Op zondag 18 september 2005 23:47 schreef Drugshond het volgende:
Het project/experiment Europia is hetzelfde maar dan op een iets grotere schaal.
Kohl en Gensscherquote:Op zondag 18 september 2005 23:40 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Nee, het is misgegaan toen ze dachten dat geld in het oosten pompen gelijk stond aan welvaart creeëren. Een beetje de PvdA oplossing dus. Helaas waren ze ook net zo verblind door sociaal democratie als de PvdA.
http://www.welt.de/data/2005/09/18/777870.htmlquote:CSU gewinnt 44 von 45 bayrischen Direktmandate
München - Die CSU hat bei der Bundestagswahl 44 der 45 bayerischen Wahlkreise direkt gewonnen. Wie vor drei Jahren auch holte die SPD ihr einziges Direktmandat in einem der Münchner Wahlkreise. Nachfolgend die Namen der Abgeordneten.
quote:Ik denk dat nederland pas over 3, 4 jaar merkt hoe het werkelijk is om het slecht te hebben .... als de economie werkelijk in elkaar dondert, bij gebrek aan hervormingen, te dure belastingen, te dure arbeidskosten, te weinig pensioensvoorzieningen (enkel teren op de gereserveerde gelden van de pensioenfondsen red NL het ook maar een paar jaar, bovendien stijgen dan de rentes snel, heel snel, en worden bv hypotheken onbetaalbaar, en dalen de investeringen sterk)
quote:Als Volkswagen hoest, niest heel Duitsland
Liefst 10.000 jobs gaan de komende maanden de vuilnisbak in, kondigde de nieuwe directie aan. Op enkele dagen van de Duitse verkiezingen, zorgt de evolutie bij VW - het sociaal laboratorium van het land voor kopzorgen bij de Duitse arbeiders en hun Europese collega's. Personeelsdirecteur Peter Hartz, die kanselier Schröder adviseert bij zijn antisociale plannen, nam al ontslag. En daar verscheen crisismanager Wolfgang Bernhard ten tonele...
Wirtschaftswunder ?!?quote:Siemens schrapt duizenden banen'
Uitgegeven: 18 september 2005 21:05
Laatst gewijzigd: 18 september 2005 21:07
MÜNCHEN - Het Duitse elektronicaconcern Siemens gaat wereldwijd 4224 arbeidsplaatsen schrappen bij zijn verlieslijdende communicatiedivisie Siemens Com. In Duitsland verdwijnen meer dan 2800 banen, zo meldde het Duitse blad manager magazine zondag. Een woordvoerster van Siemens zei dat topman Klaus Kleinfeld maandag tekst en uitleg geeft over de plannen.
Vooral in de zakelijke communicatie wordt flink het mes gezet. Bij dit onderdeel, genaamd Enterprise, gaan 2838 banen weg, waarvan 2049 in Duitsland. Bij andere delen van Siemens Com verdwijnen ook meer dan duizend banen, waarvan ongeveer de helft in de Bondsrepubliek. De ontslagen vinden plaats over een periode van anderhalf jaar. De computerdienstverlening met 295 arbeidsplaatsen wordt overgeheveld naar India.
Aan het einde van vorig jaar telde Siemens wereldwijd 430.000 medewerkers. Daarvan werken er 165.000 mensen in Duitsland.
Ze hebben zelfs overtuigend voor links gekozen!quote:Op zondag 18 september 2005 21:07 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Omdat ze op deze manier blijven doormodderen.
Ze hebben duidelijk niet overtuigend gekozen voor een rechtse coalitie.
Natuurlijk heeft Schröder het uitermate slim gespeeld, dat moet gezegd worden.
http://www.btw05.de. Geeft hele aardige overzichtjes van de resultaten van vandaag. Onder "Ergebnisse 2005".quote:Op zondag 18 september 2005 23:53 schreef zakjapannertje het volgende:
Munchen in de SPD-pocket, maar dat was dus alles in Beieren
[..]
http://www.welt.de/data/2005/09/18/777870.html
Dat zeg ik toch, laffe Duitsers.quote:Op maandag 19 september 2005 00:16 schreef du_ke het volgende:
Ze hebben zelfs overtuigend voor links gekozen!
Nederland zal volgend jaar hetzelfde doen. Dus de begrotingstekorten zullen we eventjes voor lief nemen.quote:Op maandag 19 september 2005 00:18 schreef MrX1982 het volgende:
Dat zeg ik toch, laffe Duitsers.
Nederlanders zijn ook laf.quote:Op maandag 19 september 2005 00:22 schreef Drugshond het volgende:
Nederland zal volgend jaar hetzelfde doen. Dus de begrotingstekorten zullen we eventjes voor lief nemen.
- We lijken Amerika wel..we leven op een te grote voet : Wanbetalers kosten Nederland 10 miljard euro -,
quote:Als Volkswagen hoest, niest heel Duitsland
Liefst 10.000 jobs gaan de komende maanden de vuilnisbak in, kondigde de nieuwe directie aan. Op enkele dagen van de Duitse verkiezingen, zorgt de evolutie bij VW - het sociaal laboratorium van het land voor kopzorgen bij de Duitse arbeiders en hun Europese collega's. Personeelsdirecteur Peter Hartz, die kanselier Schröder adviseert bij zijn antisociale plannen, nam al ontslag. En daar verscheen crisismanager Wolfgang Bernhard ten tonele...
Jules Verboven
14-09-2005
Crisis voor de arbeiders of voor de aandeelhouders ?
Tussen de Duitse en de andere Europese vakbonden van Volkswagen is er een stilzwijgend akkoord dat de productieverminderingen gelijk verdeeld worden over de verscheidene zetels. (Foto archief)
Al vijftien jaar zit de automobielsector in een structurele crisis.1 De aandeelhouders willen steeds meer, de uitbuiting van de arbeiders stijgt ten top. Een tegenstelling die eigen is aan het systeem.
Een kwart van de productiecapaciteit in de wereld wordt niet gebruikt. Vorig jaar werden 52 miljoen auto's verkocht, terwijl de productiecapaciteit groeide tot 67 miljoen. Ook in 2005 nam de nieuwe capaciteit sneller toe dan de verkoop, vooral in Oost-Europa en China. Zo wordt de structurele crisis ten top gedreven en wordt de concurrentie in de sector steeds ruwer. De crisis bij Volkswagen maakt dan ook deel uit van de mondiale crisis.
VW vervoegt de rangen van massaconstructeurs in crisis
Bij VW produceren 327.000 werknemers 5 miljoen auto's per jaar. Bij Toyota produceren 260.000 arbeiders 5,8 miljoen wagens. De beurswaarde van VW steeg tot 13 miljard euro, die van Toyota ligt zeven maal hoger.
Sinds 2001 is de winst van de VW-groep elk jaar gedaald. Volkswagen verliest steeds verder delen van de markt aan Japanse concurrenten. De winst die de VW-groep maakt, komt enkel van financiële diensten en van de Audi-afdeling.
De laatste 15 jaar zijn Chrysler, Nissan, Rover, Kia, Daewoo, Saab, Mazda en Mitsubishi opgeslorpt door grotere groepen. General Motors voorziet de komende drie jaar 25.000 ontslagen. VW kondigt een verlies van 14.000 arbeidsplaatsen aan op een totaal van 123.000 medewerkers in Europa. Daarvan sneuvelen 10.000 jobs in Duitsland.2
Manager Wolfgang Bernhard wil kosten naar beneden
Om de groep terug meer winst te doen opleveren, heeft Volkswagen in mei dit jaar crisismanager Wolfgang Bernhard aangeworven. Die man heeft zijn waarde al bewezen bij Chrysler, de dochter van Mercedes in de Verenigde Staten. Bernhard sloot daar 6 fabrieken en gooide 26.000 mensen op straat.
Professor Dudenhöffer zegt dat eind vorig jaar Volkswagen een verlies leed van 50 euro per auto die van de band rolde. In 2008 wil de directie een winst van 4 miljard euro wat neerkomt op een rendement van 9% op het geïnvesteerd kapitaal.
Dankzij het plan For Motion heeft grote baas Pischetsrieder de productiekost in 2004 met 1,6 miljard euro en dit jaar met 3,1 miljard euro kunnen verminderen. Daardoor heeft Volkswagen momenteel een rendement bereikt van nog altijd maar nul. Het merk Audi van de groep heeft een rendement van 4% op het geïnvesteerd kapitaal. Om de winstdoelstelling te bereiken moet de productiviteit van nu tot 2008 stijgen met 6% per jaar.3
Wolfgang Bernhard heeft daarom het plan Formotion Plus gelanceerd. De verkoopcijfers moeten stijgen met 2 miljard euro en de fabrieken moeten 5 miljard euro minder uitgeven. Op de eerste plaats wil hij besparen op materiaalkosten door de onderaannemers minder geld voor hun waar te geven. De arbeiders in die bedrijven moeten nu al langer werken voor minder loon. Vervolgens wil hij besparen op de eigen productiekosten en op de algemene kosten. Tenslotte op herstellingen onder garantie. Voor dat laatste heeft Bernhard de nul-tolerantie ingevoerd voor de kwaliteitscontrole. Iedere arbeider is persoonlijk verantwoordelijk voor de kwaliteit. Wat de stress in de fabrieken nog zal doen opvoeren.
Op 7 september dreigde Bernhard ermee de productie van de nieuwe lichte terreinwagen naar Portugal te verplaatsen waar de productiekost 1.000 euro per stuk lager zou liggen dan in de fabriek in Wolfsburg. De vakbond IGMetall protesteerde fel maar zei in één adem bereid te zijn het probleem van de productiekost te onderzoeken. Half november zal de directie een gedetailleerd plan opstellen voor de hele groep.
Komen er sluitingen?
Bernhard zegt dat alle mogelijkheden onderzocht worden maar dat vooralsnog geen sluitingen of afdankingen voorzien zijn.
De productiecapaciteit van Volkswagen bedraagt wereldwijd 6 miljoen auto's per jaar maar de verkoop blijft hangen op 5 miljoen. De overcapaciteit4 bedraagt dus gemiddeld 20%. Volgens Bernhard ligt de productiekost per auto bij Volkswagen 40% hoger dan bij de belangrijkste concurrenten.
Professor Düdenhoffer stelt voor de fabriek in Vorst bij Brussel te sluiten. De fabriek in Wolfsburg heeft inderdaad voldoende capaciteit om de productie van Vorst over te nemen. Het weekblad Der Spiegel schrijft daarentegen dat kleinere fabrieken zoals die van Vorst scherpere prestaties neerzetten dan het moederhuis. Wat dan weer een hint is voor de vakbond IGMetall: pas op, wees niet te veeleisend.
Verandert de houding van IGMetall?
De toestand toont steeds scherper hoe noodzakelijk het is een vakbondsfront op Europees niveau te hebben dat de patronale plannen afwijst. Tussen de diverse vakbonden van de groep bestaat het stilzwijgende akkoord de productieverminderingen op gelijke wijze te verdelen over de verscheidene zetels. Maar Bernhard en Düdenhoffer nemen dat akkoord nu onder vuur.
De laatste maanden groeit er veel weerstand binnen de vakbond IGMetall. Noch de leiding van IGMetall noch die van de overkoepelende vakbond DGB hebben opgeroepen dit weekend voor de sociaal-democratische kanselier Schröder te stemmen. Dat hebben ze in 2002 wel gedaan. Deze keer geven ze geen stemadvies.
In plaats van de werkloosheid aan te pakken, heeft de regering-Schröder de werklozen aangepakt via de hervorming Hartz IV. Dat heeft de relatie tussen syndicalisten en regering erg bekoeld. Heel wat syndicalisten voeren campagne voor de nieuwe linkse partij. Ze doen met een T-shirt waarop staat: "Ex-SPD".
Het tweede punt van ergernis binnen de vakbondsbeweging is het model van paritair medebeheer, in het Duits: Mitbestimmung. Sinds het uitbreken van het corruptieschandaal (zie hiernaast), staat dat model ter discussie.
Het patronaal management en het vakbondsleven zijn op een belangrijk punt aanbeland. Hun tegenstellingen zijn scherper. Het ontslag van Hartz en de komst van Bernhard zullen sporen nalaten in het beleid en in de syndicale opstelling.
1 Junge Welt 19-07-2005, Das «VW-System»und die grosse Politik · 2 FAZ du 6.09.2005 · 3 FAZ, 07.09.2005 · 4 De fabrieken kunnen een miljoen auto's meer produceren dan ze nu doen. 1 miljoen op 5 miljoen maakt 20 %.
> Top
De periode-Hartz: meer uitbuiting maar zonder ontslagen, sluitingen of stakingen
Het regeringsplan Hartz IV brengt de duur van de werkloosheidsuitkering terug van 32 naar 12 maanden. Daarna vallen de werklozen terug op een kas die 345 euro per maand uitkeert voor wie in het westen van het land woont en 331 euro voor de mensen in het oosten. (Foto Arbeiterfotografie)
Peter Hartz is een gewezen personeelsdirecteur van Volkswagen. Nu is hij adviseur van de sociaal-democratische kanselier Schröder en van de vakbond IGMetall. De man staat symbool voor het Duitse model. Wat is dat... het Duitse model?
Peter Hartz werd personeelsdirecteur van Volkswagen in 1993. Sindsdien zijn de personeelskosten bij VW gedaald van 25 naar 15%.1
In 1993 redde Hartz een eerste keer 30.000 jobs door een arbeidsduurvermindering van 35 naar 28,8 uur en een daarbij horende loonsvermindering van 15%.
Hartz is ook gekend door zijn experiment in de fabriek in Wolfsburg waar de arbeiders gemiddeld 35 uur per week werken maar nooit de werkdag beëindigen zonder dat het productiedoel bereikt is. De overuren worden niet betaald maar gerecupereerd. Volkswagen was altijd al een sociaal laboratorium.
In de herfst van vorig jaar sloot Hartz met de vakbond IGMetall een collectieve arbeidsovereenkomst met daarin een loonstop van 28 maanden en een verdubbeling van de flexibiliteit op vlak van de arbeidstijd in ruil voor het behoud van het aantal arbeidsplaatsen tot 2011, behalve in geval van overmacht. Het loon van de nieuw aangeworvenen richt zich naar het niveau van de metaalsector wat 20% lager is dan de loonschaal bij VW. Zo kon VW een tweede keer 30.000 ontslagen vermijden.
Sinds 1993 hebben de arbeiders van Volkswagen Duitsland grote inspanningen gedaan. Zij hebben een aanzienlijk deel van hun koopkracht verloren.
Hartz is ook de ontwerper van verscheidene anti-sociale plannen die tekenend waren voor de jaren dat Schröder aan het bewind was (1998-2005).
De hervorming Hartz IV vermindert de duur van de werkloosheidsuitkeringen van 32 naar 12 maanden (voor de 55-plussers tot 18 maanden). Na 12 maanden vallen de werklozen en de sociale steuntrekkers terug op een eenheidskas die 345 euro per maand betaalt voor de mensen in het westen van Duitsland en 331 euro voor de mensen in het oosten.2 Deze groep mensen is verplicht jobs te aanvaarden aan 1 euro per uur.
Maar het is niet anders. In China maken ze nu ook auto's van bedenkelijke kwaliteit die wel TUV-goed bevonden zijn (maar slechts een fractie van de prijs kosten in vergelijking tot de Duitse auto). Zou daar wel een afzet markt voor zijn ?!? Wie zit er eigenlijk op te wachten dat zijn auto +30 jr meegaat ?quote:Op maandag 19 september 2005 00:30 schreef MrX1982 het volgende:
Ik heb weleens het idee dat heel Duitsland steunt op de autoindustrie.
Als daar klappen vallen voelt iedereen in Duitsland dat. Tamelijk fragiele economie op die manier.
Eerder verstandig zou ik zeggenm. Misschien zien ze de redelijk destructieve gevolgen van rechts voor Nederland welquote:Op maandag 19 september 2005 00:18 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch, laffe Duitsers.
Ja het probleem is dat Duitse auto's erg duur zijn ondanks dat wel valt te rechtvaardigen met de kwaliteit/degelijkheid en uitstraling. Helaas is de kwaliteit de laatste jaren ook niet meer wat het geweest is.quote:Op maandag 19 september 2005 00:38 schreef Drugshond het volgende:
Maar het is niet anders. In China maken ze nu ook auto's van bedenkelijke kwaliteit die wel TUV-goed bevonden zijn (maar slechts een fractie van de prijs kosten in vergelijking tot de Duitse auto). Zou daar wel een afzet markt voor zijn ?!? Wie zit er eigenlijk op te wachten dat zijn auto +30 jr meegaat ?
En inderdaad veiligheid heeft een prijskaartje waarop afgedongen kan worden.
- De mens als verlengstuk van de wegwerp maatschappij -
Hoe destructief is rechts precies in Nederland?quote:Op maandag 19 september 2005 00:40 schreef du_ke het volgende:
Eerder verstandig zou ik zeggenm. Misschien zien ze de redelijk destructieve gevolgen van rechts voor Nederland wel.
Zolang je hart maar niet onder Duitse auto's ligt.quote:Op maandag 19 september 2005 00:43 schreef MrX1982 het volgende:
Mijn hart ligt immers bij Duitse auto's![]()
Kijk naar de ellende om je heenquote:Op maandag 19 september 2005 00:44 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Hoe destructief is rechts precies in Nederland?
lol nee dat is idd niet de bedoelingquote:Op maandag 19 september 2005 00:45 schreef freako het volgende:
Zolang je hart maar niet onder Duitse auto's ligt..
quote:Op maandag 19 september 2005 00:43 schreef MrX1982 het volgende:
Ja het probleem is dat Duitse auto's erg duur zijn ondanks dat wel valt te rechtvaardigen met de kwaliteit/degelijkheid en uitstraling. Helaas is de kwaliteit de laatste jaren ook niet meer wat het geweest is.
De Duitse 'gründlichkeit' lijkt eerder een begrip uit het verleden te zijn wat nog leeft onder de mensen maar de vraag is hoelang zoiets nog blijft leven. Ik hoop overigens dat de Duitse autoindustrie zichzelf hersteld. Mijn hart ligt immers bij Duitse auto's![]()
Jaja dat is idd de schuld van rechtsquote:Op maandag 19 september 2005 00:47 schreef du_ke het volgende:
Kijk naar de ellende om je heen. De toenemende haat tussen bevolkingsgroepen. Het achteruithollende onderwijs de liberalisering van vanalles en nogwat etc etc
.
Japanse auto's zijn kwalitatief gezien idd superieur. Wat betreft kamp-bakken. Ach Japanners hebben de Honda Civic gemaakt, eerste klas Antillianen autoquote:Op maandag 19 september 2005 00:48 schreef Drugshond het volgende:
Japanse auto's zijn minder storingsgevoelig (en ze maken ook geen kamp-bakken)..
Ach het imago van VWquote:Op maandag 19 september 2005 00:52 schreef MrX1982 het volgende:
Japanse auto's zijn kwalitatief gezien idd superieur. Wat betreft kamp-bakken. Ach Japanners hebben de Honda Civic gemaakt, eerste klas Antillianen auto
Duitse auto's boven alles, behalve Opel
Je kunt beter vragen wat er niet mis is met Opelquote:Op maandag 19 september 2005 01:02 schreef Drugshond het volgende:
Wat is er mis met Opel![]()
[afbeelding]
Pimp my ride!quote:Op maandag 19 september 2005 00:59 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ach het imago van VW![]()
[afbeelding]
Waarom staan er geen bloemetjes op de zijkant. ?
Echt aerodynimischquote:
.
quote:Sharon avoids visiting London for fear of arrest
Morocco TIMES 9/18/2005 | 4:24 pm
Israeli Prime Minister Ariel Sharon turned down an invitation from British premier Tony Blair to visit Britain fearing he might be arrested there, reported foreign media on Saturday.
Sharon cited the case of Israeli general Doran Almog who narrowly escaped detention last week at London's Heathrow Airport, The Times reported.
Blair had invited Sharon to visit Britain when the pair held talks on the sidelines of the United Nations summit in New York this week.
Almog was warned during a flight from Israel to London that a london court had issued a warrant for his arrest on charges of war crimes. Almog refused to leave the plane on arrival, thereby escaping arrest.
quote:Leuke discussie, tot nu toe. Jammer dat er nog steeds mensen zijn die denken dat werkgevers een bedrijf hebben uit sociaal/maatschappelijke motieven. Laten we nou eens NIET vergeten, dat werkgevers in slechts één ding geïnteresseerd zijn: WINST. (En de hele rijke ook graag nog MACHT erbij)
En om winst te maken heb je -helaas- nog mensen nodig. Dat wordt gelukkig al steeds minder; dat noemen we automatisering. Dan heb je alleen nog een onderhoudscontract met een paar monteurs nodig die de boel draaiende houden. Mensen zijn vreselijk lastig en duur. Ze willen een salaris, ze willen goede arbeidsomstandigheden, ze willen salarisverhoging, ziektekostenregelingen, ze willen van alles. De pest is, dat werknemers afhankelijk zijn van hun werkgever. We noemen dat in feite slavernij. Vergeet niet dat je als werknemer altijd één maandsalaris verwijderd bent van armoede en de bijstand. Je HEBT geen vrijheid.
Als mensen echt nog denken dat liberalisering en meer van dat soort fraais zal bijdragen aan betere arbeids- en leefomstandigheden van Chinezen, Aziaten en wat dies meer zij, besef dan dat ook HUN werkgevers snel alles zullen doen om de mensen in de bedrijven te vervangen door machines.
Verder zijn al die Aziatische producten NU nog goedkoper, omdat ze via pure slavernij gemaakt worden. Onze kooi is wat ruimer en fraaier; de hunne klein en kaal. Er zijn nauwelijks rechten voor de werknemers daar, wel veel plichten. Vakbonden mogen nauwelijks in China; de werkgevers daar hebben machtige vrienden in de regering. Ik zal wel voor 'communist' worden uitgescholden door de dommertjes hier, maar ik hoop dat die mensen goed beseffen dat ook HUN baantje op de tocht kan staan: als het bedrijf waar ze werken niet lekker loopt, gaan werkgevers al snel kijken of overplaatsing naar het buitenland mogelijk is... Meestal wel; goedkoper, meer werkgever-gerichte wetgeving, minder werknemer-gerichte regels. Om over milieuwetgeving maar te zwijgen... En vergeet niet dat het vroegere Rusland helemaal geen communistische staat was; het was een gewone ouderwetse dictatuur met een rood sausje om het 'smoel' te geven.
Denk nou ook niet dat WIJ in zo'n mooie 'democratie' leven; dat wordt er hier met de paplepel ingegoten, dat ga je vanzelf geloven. Die verkiezingen om de vier jaar maken weinig uit: de asfaltweg ligt er al en leidt naar de steden Meer Winst en Meer Macht. Wij als kiezer mogen om de vier jaar kiezen of we aan de linker- dan wel aan de rechterkant van die weg lopen; het doel ligt er al... Het is er een zwak aftreksel van, meer om de illusie overeind te houden en om ons rustig te houden. Neem alleen al het fenomeen "Eerste Kamer": puur een dempende factor om extreme wetgeving vanuit het parlement te dempen.
Waarom denk je dat veel -rechtse- politici zo tegen referenda zijn?! Stel je voor dat het volk rechtstreeks iets mag beslissen; dat kan hun machtspositie ondermijnen!
Vraag jezelf eens af of je eigenlijk echt wel zo blij bent met je huidige leven: vijf keer in de week vroeg je bed uit, keihard werken, moe thuiskomen. De eerste twee weken werk je voor de belasting, de derde week voor de vaste lasten, een deel van de vierde week voor de lokale belasting en dan nog een paar dagen voor je zelf... En over dat restje salaris nog eens lekker BTW betalen, want al je voedsel is ook belast. Maar je hebt geen keus: je zit in de arbeidsval, wat moet je anders..?! Ja inderdaad, je zit slechts één salaris van de armoede af. En dat kan je baas meestal niet zeggen... De topmanagers gingen er verleden jaar gemiddeld 13 procent op vooruit; jij bleef op z'n gunstigst gelijk...
Welterusten werknemers...!
http://www.stopdehetze.nl/quote:STR [Samen Tegen Racisme, red.] zal een deel van de omsingeling organiseren met een duidelijk boodschap tegen het rechtse kabinet. Meld je via de site of email aan om mee te helpen! Ook zal STR een van de gasten zijn op het hoofdpodium, Miriyam Aouragh spreekt o.a. over de toegenome islamofobie en racistische maatregelen door dit kabinet, en de noodzaak uiten een brede beweging tegen racisme op te bouwen.
OMSINGEL HET KABINET OP 24 SEPTEMBER
Op zaterdag 24 september om 13 uur wordt het Binnenhof in Den Haag massaal omsingeld. Demonstranten zullen op de zaterdag na Prinsjesdag, hand in hand het kabinet de rug toekeren. Bij de omsingeling die meer dan een kilometer lang zal zijn worden duizenden mensen verwacht. In het land heerst de stemming dat het genoeg is geweest met het harde beleid van dit kabinet, dat volgens onderzoek nog maar door 19% van de bevolking wordt gesteund.
Twee jaar Balkenende II heeft dan ook meer kapot gemaakt dan ons lief is. De aanvallen op de georganiseerde solidariteit hebben de klok vele jaren teruggezet. Onder dit kabinet is de kloof tussen rijk en arm, oud en jong, autochtoon en allochtoon toegenomen. Dit kabinet van 'waarden en normen' heeft ook weinig respect getoond met het op straat zetten van duizenden vluchtelingen.
In platform Keer het Tij bundelen 500 maatschappelijke organisaties hun verzet tegen het kabinet. Aan de acties van het platform namen de afgelopen drie jaar tienduizenden mensen deel. Meer informatie over de demonstratie van 24 september is te vinden op de website van Keer het Tij. Daar staat ook info over hoe je kaartjes kunt kopen voor de bussen die uit het hele land zullen rijden naar Den Haag. Zie http://www.keerhettij.nl
http://www.keerhettij.nl/quote:OMSINGEL HET KABINET OP 24 SEPTEMBER
Op zaterdag 24 september om 13 uur wordt het Binnenhof in Den Haag massaal omsingeld. Demonstranten zullen op de zaterdag na Prinsjesdag, hand in hand het kabinet de rug toekeren. Bij de omsingeling die meer dan een kilometer lang zal zijn worden duizenden mensen verwacht. In het land heerst de stemming dat het genoeg is geweest met het harde beleid van dit kabinet, dat volgens onderzoek nog maar door 19% van de bevolking wordt gesteund.
De omsingeling wordt georganiseerd door het platform Keer het Tij waarin 500 maatschappelijke organisaties hun verzet tegen het kabinet bundelen. Samen hebben ze bijna een half miljoen leden. Aan de acties van het platform de afgelopen drie jaar namen tienduizenden mensen deel.
Balkenende maakt meer kapot dan je lief is.
Twee jaar Balkenende II heeft dan meer kapot gemaakt dan ons lief is.
Enorme bezuinigingen hebben de sociale voorzieningen uitgehold. De aanvallen op de georganiseerde solidariteit hebben de klok vele jaren teruggezet. Onder dit kabinet is de kloof tussen rijk en arm, oud en jong, autochtoon en allochtoon toegenomen. Dit kabinet van 'waarden en normen' heeft weinig respect getoond met het op straat zetten van duizenden vluchtelingen, het doorgaan met kernenergie en het ongemoeid laten van al maar stijgende topsalarissen terwijl de uitkeringen verder onder druk komen te staan. Daarom heeft vier op de vijf Nederlanders geen vertrouwen in dit kabinet. Daarom hebben duizenden mensen deel genomen aan protesten tegen het kabinetsbeleid. Onderandere op 2 oktober vorig jaar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |