abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30713015
quote:
Op zondag 18 september 2005 23:28 schreef Monidique het volgende:
In vergelijking met de rest van de wereld is Nederland inderdaad behoorlijk tolerant en de democratie is een van de betere op de aarde. Perfect? Nooit. Nederland is een mooi liberaal land waar uiteraard nog wel het een en ander aan te verbeteren is.
Tolerant als in een stad als Rotterdam die totaal verpauperd is, open democratie als in een gapend gat tussen burgers en politici of een koningin waarvan de macht onbekend is.

Wat is tolerant en wat is een open democratie?
Het zijn mooie PR termen die lekker in het gehoor liggen maar of ze ook daadwerkelijk kloppen, ik weet het niet.
pi_30713136
-post opdat ik lezen kan-
  zondag 18 september 2005 @ 23:37:26 #203
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_30713165
quote:
Op zondag 18 september 2005 23:21 schreef RM-rf het volgende:
Helmut Kohl
Tja wat was hij goed (kuche).... elke ost mark voor 1 westerse mark inwisselen. En ondertussen kon Duitsland het economisch het niet meer bijhouden. Vele oude DDR bedrijven gingen failliet onder de noemer van nu heben jullie vrijheid. Vraag nu eens iemand op straat in hoevere Kohl visionair was voor de verbeteringen in zijn land. Sterker nog hij heeft de eerste goeie aanzet gegeven om zijn land in de afgrond te duwen.
pi_30713168
huh wazig. In MyAT stond ik met een laatste reactie maar als ik in deze thread keek zag ik mijn reactie niet
  zondag 18 september 2005 @ 23:38:28 #205
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_30713198
quote:
Op zondag 18 september 2005 23:37 schreef MrX1982 het volgende:
huh wazig. In MyAT stond ik met een laatste reactie maar als ik in deze thread keek zag ik mijn reactie niet
Eenmaal CTRL-F5 doet wonderen.
pi_30713210
Is het in Duitsland mis gegaan na de val van de muur en het idee dat ze Oost-Duitsland wel even net zo welvarend zouden maken als West-Duitsland?
pi_30713232
Dat probleem heb ik ook, samen met mijn IRC-homies.
pi_30713233
quote:
Op zondag 18 september 2005 23:38 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Eenmaal CTRL-F5 doet wonderen.
Voor de volgende keer
  zondag 18 september 2005 @ 23:40:13 #209
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_30713261
Nee, het is misgegaan toen ze dachten dat geld in het oosten pompen gelijk stond aan welvaart creeëren. Een beetje de PvdA oplossing dus. Helaas waren ze ook net zo verblind door sociaal democratie als de PvdA.
pi_30713328
quote:
Op zondag 18 september 2005 23:40 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Nee, het is misgegaan toen ze dachten dat geld in het oosten pompen gelijk stond aan welvaart creeëren. Een beetje de PvdA oplossing dus. Helaas waren ze ook net zo verblind door sociaal democratie als de PvdA.
Dat zeg ik toch. Het idee dat ze Oost-Duitsland wel even net zo welvarend zouden maken als West-Duitsland.

Het tweede wirtschaftswunder is er tot dusver nog niet
  zondag 18 september 2005 @ 23:47:45 #211
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_30713526
quote:
Op zondag 18 september 2005 23:42 schreef MrX1982 het volgende:
Dat zeg ik toch. Het idee dat ze Oost-Duitsland wel even net zo welvarend zouden maken als West-Duitsland.

Het tweede wirtschaftswunder is er tot dusver nog niet
Het project/experiment Europia is hetzelfde maar dan op een iets grotere schaal.
pi_30713586
quote:
Op zondag 18 september 2005 23:47 schreef Drugshond het volgende:
Het project/experiment Europia is hetzelfde maar dan op een iets grotere schaal.
Ja de rijken betalen voor de armen waardoor iedereen armer wordt.

Is dat nou socialisme in zijn puurste vorm?
pi_30713670
quote:
Op zondag 18 september 2005 23:40 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Nee, het is misgegaan toen ze dachten dat geld in het oosten pompen gelijk stond aan welvaart creeëren. Een beetje de PvdA oplossing dus. Helaas waren ze ook net zo verblind door sociaal democratie als de PvdA.
Kohl en Gensscher ... PvdA'ers.... sociaal democraten ....

Nee, ik denk dat nederlanders liever een beetje op moeten houden te jammeren dat Duitsers het fout zouden doen ...
over 3 jaar houden jullie je handje op bij de buren, omdat die wel hervormingen hebben doorgevoerd (en nu nog 4 grote hervormingen voor hebben, belasting, federaal hervorming, gezondheidszorg en arbeidsrecht; daar zijn alle partijen het over eens) terwijl de 'ollanders enkel met zichzelf overhoop liggen... een nietsdoende politiek hebben en weigeren om duidelijke plannen aan te pakken, omdat ze met 10 tot 12 partijen in een parlement zitten en enkel kijken naar hun populariteit ....

IK heb gisteren een duitser uitgelegd dat in nederland een partij drie zetels had, waar vrouwen geen stemrecht hadden en die werk op zondag willen verbieden ... die dacht dat ik hem 'verarschde' ...

Nederland zat in 2000,2001 op het toppunt van zijn kunnen maar in plaats dat het moeite deed die voorgeschoven positie te verdedigen, begon men te calimero-en dat nederland het toch zo enorm slecht had ...
Ik denk dat nederland pas over 3, 4 jaar merkt hoe het werkelijk is om het slecht te hebben .... als de economie werkelijk in elkaar dondert, bij gebrek aan hervormingen, te dure belastingen, te dure arbeidskosten, te weinig pensioensvoorzieningen (enkel teren op de gereserveerde gelden van de pensioenfondsen red NL het ook maar een paar jaar, bovendien stijgen dan de rentes snel, heel snel, en worden bv hypotheken onbetaalbaar, en dalen de investeringen sterk)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_30713689
Munchen in de SPD-pocket, maar dat was dus alles in Beieren
quote:
CSU gewinnt 44 von 45 bayrischen Direktmandate

München - Die CSU hat bei der Bundestagswahl 44 der 45 bayerischen Wahlkreise direkt gewonnen. Wie vor drei Jahren auch holte die SPD ihr einziges Direktmandat in einem der Münchner Wahlkreise. Nachfolgend die Namen der Abgeordneten.
http://www.welt.de/data/2005/09/18/777870.html
  maandag 19 september 2005 @ 00:01:12 #215
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_30713939
quote:
Ik denk dat nederland pas over 3, 4 jaar merkt hoe het werkelijk is om het slecht te hebben .... als de economie werkelijk in elkaar dondert, bij gebrek aan hervormingen, te dure belastingen, te dure arbeidskosten, te weinig pensioensvoorzieningen (enkel teren op de gereserveerde gelden van de pensioenfondsen red NL het ook maar een paar jaar, bovendien stijgen dan de rentes snel, heel snel, en worden bv hypotheken onbetaalbaar, en dalen de investeringen sterk)
  • Arbeidskosten zijn in Duitsland hoger dan in Hollandia.
  • Qua pensioenen zijn we behoorlijk goed gedekt (105 %), kijk eens naar Italie of Belgie.
  • De rente zie ik nog niet stijgen..... de Amerikanen zijn eerst aan de beurt. En die hebben nog wat achterstallige rekeningen openstaan. Ook met China. Een renteverhoging is dodelijk voor de gehele westerse economie... (en idd. ook Hollandia)
  •   maandag 19 september 2005 @ 00:11:57 #216
    89730 Drugshond
    De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
    pi_30714261
    quote:
    Als Volkswagen hoest, niest heel Duitsland

    Liefst 10.000 jobs gaan de komende maanden de vuilnisbak in, kondigde de nieuwe directie aan. Op enkele dagen van de Duitse verkiezingen, zorgt de evolutie bij VW - het sociaal laboratorium van het land ­ voor kopzorgen bij de Duitse arbeiders en hun Europese collega's. Personeelsdirecteur Peter Hartz, die kanselier Schröder adviseert bij zijn antisociale plannen, nam al ontslag. En daar verscheen crisismanager Wolfgang Bernhard ten tonele...
    quote:
    Siemens schrapt duizenden banen'

    Uitgegeven: 18 september 2005 21:05
    Laatst gewijzigd: 18 september 2005 21:07
    MÜNCHEN - Het Duitse elektronicaconcern Siemens gaat wereldwijd 4224 arbeidsplaatsen schrappen bij zijn verlieslijdende communicatiedivisie Siemens Com. In Duitsland verdwijnen meer dan 2800 banen, zo meldde het Duitse blad manager magazine zondag. Een woordvoerster van Siemens zei dat topman Klaus Kleinfeld maandag tekst en uitleg geeft over de plannen.

    Vooral in de zakelijke communicatie wordt flink het mes gezet. Bij dit onderdeel, genaamd Enterprise, gaan 2838 banen weg, waarvan 2049 in Duitsland. Bij andere delen van Siemens Com verdwijnen ook meer dan duizend banen, waarvan ongeveer de helft in de Bondsrepubliek. De ontslagen vinden plaats over een periode van anderhalf jaar. De computerdienstverlening met 295 arbeidsplaatsen wordt overgeheveld naar India.

    Aan het einde van vorig jaar telde Siemens wereldwijd 430.000 medewerkers. Daarvan werken er 165.000 mensen in Duitsland.
    Wirtschaftswunder ?!?
    pi_30714381
    quote:
    Op zondag 18 september 2005 21:07 schreef MrX1982 het volgende:

    [..]

    Omdat ze op deze manier blijven doormodderen.

    Ze hebben duidelijk niet overtuigend gekozen voor een rechtse coalitie.
    Natuurlijk heeft Schröder het uitermate slim gespeeld, dat moet gezegd worden.
    Ze hebben zelfs overtuigend voor links gekozen!
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
      maandag 19 september 2005 @ 00:17:22 #218
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_30714424
    quote:
    Op zondag 18 september 2005 23:53 schreef zakjapannertje het volgende:
    Munchen in de SPD-pocket, maar dat was dus alles in Beieren
    [..]

    http://www.welt.de/data/2005/09/18/777870.html
    http://www.btw05.de. Geeft hele aardige overzichtjes van de resultaten van vandaag. Onder "Ergebnisse 2005".
    pi_30714458
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 00:16 schreef du_ke het volgende:
    Ze hebben zelfs overtuigend voor links gekozen!
    Dat zeg ik toch, laffe Duitsers.
      maandag 19 september 2005 @ 00:22:27 #220
    89730 Drugshond
    De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
    pi_30714575
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 00:18 schreef MrX1982 het volgende:
    Dat zeg ik toch, laffe Duitsers.
    Nederland zal volgend jaar hetzelfde doen. Dus de begrotingstekorten zullen we eventjes voor lief nemen.
    - We lijken Amerika wel..we leven op een te grote voet : Wanbetalers kosten Nederland 10 miljard euro -,
    pi_30714623
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 00:22 schreef Drugshond het volgende:
    Nederland zal volgend jaar hetzelfde doen. Dus de begrotingstekorten zullen we eventjes voor lief nemen.
    - We lijken Amerika wel..we leven op een te grote voet : Wanbetalers kosten Nederland 10 miljard euro -,
    Nederlanders zijn ook laf.

    Hoewel de PvdA toch wel daalt in de peilingen. Wellicht pieken ze te vroeg
      maandag 19 september 2005 @ 00:27:18 #222
    89730 Drugshond
    De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
    pi_30714707
    Toch een heftig artikel.
    quote:
    Als Volkswagen hoest, niest heel Duitsland

    Liefst 10.000 jobs gaan de komende maanden de vuilnisbak in, kondigde de nieuwe directie aan. Op enkele dagen van de Duitse verkiezingen, zorgt de evolutie bij VW - het sociaal laboratorium van het land ­ voor kopzorgen bij de Duitse arbeiders en hun Europese collega's. Personeelsdirecteur Peter Hartz, die kanselier Schröder adviseert bij zijn antisociale plannen, nam al ontslag. En daar verscheen crisismanager Wolfgang Bernhard ten tonele...

    Jules Verboven
    14-09-2005

    Crisis voor de arbeiders of voor de aandeelhouders ?

    Tussen de Duitse en de andere Europese vakbonden van Volkswagen is er een stilzwijgend akkoord dat de productieverminderingen gelijk verdeeld worden over de verscheidene zetels. (Foto archief)

    Al vijftien jaar zit de automobielsector in een structurele crisis.1 De aandeelhouders willen steeds meer, de uitbuiting van de arbeiders stijgt ten top. Een tegenstelling die eigen is aan het systeem.

    Een kwart van de productiecapaciteit in de wereld wordt niet gebruikt. Vorig jaar werden 52 miljoen auto's verkocht, terwijl de productiecapaciteit groeide tot 67 miljoen. Ook in 2005 nam de nieuwe capaciteit sneller toe dan de verkoop, vooral in Oost-Europa en China. Zo wordt de structurele crisis ten top gedreven en wordt de concurrentie in de sector steeds ruwer. De crisis bij Volkswagen maakt dan ook deel uit van de mondiale crisis.

    VW vervoegt de rangen van massaconstructeurs in crisis

    Bij VW produceren 327.000 werknemers 5 miljoen auto's per jaar. Bij Toyota produceren 260.000 arbeiders 5,8 miljoen wagens. De beurswaarde van VW steeg tot 13 miljard euro, die van Toyota ligt zeven maal hoger.

    Sinds 2001 is de winst van de VW-groep elk jaar gedaald. Volkswagen verliest steeds verder delen van de markt aan Japanse concurrenten. De winst die de VW-groep maakt, komt enkel van financiële diensten en van de Audi-afdeling.

    De laatste 15 jaar zijn Chrysler, Nissan, Rover, Kia, Daewoo, Saab, Mazda en Mitsubishi opgeslorpt door grotere groepen. General Motors voorziet de komende drie jaar 25.000 ontslagen. VW kondigt een verlies van 14.000 arbeidsplaatsen aan op een totaal van 123.000 medewerkers in Europa. Daarvan sneuvelen 10.000 jobs in Duitsland.2

    Manager Wolfgang Bernhard wil kosten naar beneden

    Om de groep terug meer winst te doen opleveren, heeft Volkswagen in mei dit jaar crisismanager Wolfgang Bernhard aangeworven. Die man heeft zijn waarde al bewezen bij Chrysler, de dochter van Mercedes in de Verenigde Staten. Bernhard sloot daar 6 fabrieken en gooide 26.000 mensen op straat.

    Professor Dudenhöffer zegt dat eind vorig jaar Volkswagen een verlies leed van 50 euro per auto die van de band rolde. In 2008 wil de directie een winst van 4 miljard euro wat neerkomt op een rendement van 9% op het geïnvesteerd kapitaal.

    Dankzij het plan For Motion heeft grote baas Pischetsrieder de productiekost in 2004 met 1,6 miljard euro en dit jaar met 3,1 miljard euro kunnen verminderen. Daardoor heeft Volkswagen momenteel een rendement bereikt van nog altijd maar nul. Het merk Audi van de groep heeft een rendement van 4% op het geïnvesteerd kapitaal. Om de winstdoelstelling te bereiken moet de productiviteit van nu tot 2008 stijgen met 6% per jaar.3

    Wolfgang Bernhard heeft daarom het plan Formotion Plus gelanceerd. De verkoopcijfers moeten stijgen met 2 miljard euro en de fabrieken moeten 5 miljard euro minder uitgeven. Op de eerste plaats wil hij besparen op materiaalkosten door de onderaannemers minder geld voor hun waar te geven. De arbeiders in die bedrijven moeten nu al langer werken voor minder loon. Vervolgens wil hij besparen op de eigen productiekosten en op de algemene kosten. Tenslotte op herstellingen onder garantie. Voor dat laatste heeft Bernhard de nul-tolerantie ingevoerd voor de kwaliteitscontrole. Iedere arbeider is persoonlijk verantwoordelijk voor de kwaliteit. Wat de stress in de fabrieken nog zal doen opvoeren.

    Op 7 september dreigde Bernhard ermee de productie van de nieuwe lichte terreinwagen naar Portugal te verplaatsen waar de productiekost 1.000 euro per stuk lager zou liggen dan in de fabriek in Wolfsburg. De vakbond IGMetall protesteerde fel maar zei in één adem bereid te zijn het probleem van de productiekost te onderzoeken. Half november zal de directie een gedetailleerd plan opstellen voor de hele groep.

    Komen er sluitingen?

    Bernhard zegt dat alle mogelijkheden onderzocht worden maar dat vooralsnog geen sluitingen of afdankingen voorzien zijn.

    De productiecapaciteit van Volkswagen bedraagt wereldwijd 6 miljoen auto's per jaar maar de verkoop blijft hangen op 5 miljoen. De overcapaciteit4 bedraagt dus gemiddeld 20%. Volgens Bernhard ligt de productiekost per auto bij Volkswagen 40% hoger dan bij de belangrijkste concurrenten.

    Professor Düdenhoffer stelt voor de fabriek in Vorst bij Brussel te sluiten. De fabriek in Wolfsburg heeft inderdaad voldoende capaciteit om de productie van Vorst over te nemen. Het weekblad Der Spiegel schrijft daarentegen dat kleinere fabrieken zoals die van Vorst scherpere prestaties neerzetten dan het moederhuis. Wat dan weer een hint is voor de vakbond IGMetall: pas op, wees niet te veeleisend.

    Verandert de houding van IGMetall?

    De toestand toont steeds scherper hoe noodzakelijk het is een vakbondsfront op Europees niveau te hebben dat de patronale plannen afwijst. Tussen de diverse vakbonden van de groep bestaat het stilzwijgende akkoord de productieverminderingen op gelijke wijze te verdelen over de verscheidene zetels. Maar Bernhard en Düdenhoffer nemen dat akkoord nu onder vuur.

    De laatste maanden groeit er veel weerstand binnen de vakbond IGMetall. Noch de leiding van IGMetall noch die van de overkoepelende vakbond DGB hebben opgeroepen dit weekend voor de sociaal-democratische kanselier Schröder te stemmen. Dat hebben ze in 2002 wel gedaan. Deze keer geven ze geen stemadvies.

    In plaats van de werkloosheid aan te pakken, heeft de regering-Schröder de werklozen aangepakt via de hervorming Hartz IV. Dat heeft de relatie tussen syndicalisten en regering erg bekoeld. Heel wat syndicalisten voeren campagne voor de nieuwe linkse partij. Ze doen met een T-shirt waarop staat: "Ex-SPD".

    Het tweede punt van ergernis binnen de vakbondsbeweging is het model van paritair medebeheer, in het Duits: Mitbestimmung. Sinds het uitbreken van het corruptieschandaal (zie hiernaast), staat dat model ter discussie.

    Het patronaal management en het vakbondsleven zijn op een belangrijk punt aanbeland. Hun tegenstellingen zijn scherper. Het ontslag van Hartz en de komst van Bernhard zullen sporen nalaten in het beleid en in de syndicale opstelling.

    1 Junge Welt 19-07-2005, Das «VW-System»und die grosse Politik · 2 FAZ du 6.09.2005 · 3 FAZ, 07.09.2005 · 4 De fabrieken kunnen een miljoen auto's meer produceren dan ze nu doen. 1 miljoen op 5 miljoen maakt 20 %.

    > Top
    De periode-Hartz: meer uitbuiting maar zonder ontslagen, sluitingen of stakingen

    Het regeringsplan Hartz IV brengt de duur van de werkloosheidsuitkering terug van 32 naar 12 maanden. Daarna vallen de werklozen terug op een kas die 345 euro per maand uitkeert voor wie in het westen van het land woont en 331 euro voor de mensen in het oosten. (Foto Arbeiterfotografie)

    Peter Hartz is een gewezen personeelsdirecteur van Volkswagen. Nu is hij adviseur van de sociaal-democratische kanselier Schröder en van de vakbond IGMetall. De man staat symbool voor het Duitse model. Wat is dat... het Duitse model?

    Peter Hartz werd personeelsdirecteur van Volkswagen in 1993. Sindsdien zijn de personeelskosten bij VW gedaald van 25 naar 15%.1

    In 1993 redde Hartz een eerste keer 30.000 jobs door een arbeidsduurvermindering van 35 naar 28,8 uur en een daarbij horende loonsvermindering van 15%.

    Hartz is ook gekend door zijn experiment in de fabriek in Wolfsburg waar de arbeiders gemiddeld 35 uur per week werken maar nooit de werkdag beëindigen zonder dat het productiedoel bereikt is. De overuren worden niet betaald maar gerecupereerd. Volkswagen was altijd al een sociaal laboratorium.

    In de herfst van vorig jaar sloot Hartz met de vakbond IGMetall een collectieve arbeidsovereenkomst met daarin een loonstop van 28 maanden en een verdubbeling van de flexibiliteit op vlak van de arbeidstijd in ruil voor het behoud van het aantal arbeidsplaatsen tot 2011, behalve in geval van overmacht. Het loon van de nieuw aangeworvenen richt zich naar het niveau van de metaalsector wat 20% lager is dan de loonschaal bij VW. Zo kon VW een tweede keer 30.000 ontslagen vermijden.

    Sinds 1993 hebben de arbeiders van Volkswagen Duitsland grote inspanningen gedaan. Zij hebben een aanzienlijk deel van hun koopkracht verloren.

    Hartz is ook de ontwerper van verscheidene anti-sociale plannen die tekenend waren voor de jaren dat Schröder aan het bewind was (1998-2005).

    De hervorming Hartz IV vermindert de duur van de werkloosheidsuitkeringen van 32 naar 12 maanden (voor de 55-plussers tot 18 maanden). Na 12 maanden vallen de werklozen en de sociale steuntrekkers terug op een eenheidskas die 345 euro per maand betaalt voor de mensen in het westen van Duitsland en 331 euro voor de mensen in het oosten.2 Deze groep mensen is verplicht jobs te aanvaarden aan 1 euro per uur.
    pi_30714744
    Ik heb weleens het idee dat heel Duitsland steunt op de autoindustrie.

    Als daar klappen vallen voelt iedereen in Duitsland dat. Tamelijk fragiele economie op die manier.
      maandag 19 september 2005 @ 00:38:36 #224
    89730 Drugshond
    De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
    pi_30714893
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 00:30 schreef MrX1982 het volgende:
    Ik heb weleens het idee dat heel Duitsland steunt op de autoindustrie.

    Als daar klappen vallen voelt iedereen in Duitsland dat. Tamelijk fragiele economie op die manier.
    Maar het is niet anders. In China maken ze nu ook auto's van bedenkelijke kwaliteit die wel TUV-goed bevonden zijn (maar slechts een fractie van de prijs kosten in vergelijking tot de Duitse auto). Zou daar wel een afzet markt voor zijn ?!? Wie zit er eigenlijk op te wachten dat zijn auto +30 jr meegaat ?
    En inderdaad veiligheid heeft een prijskaartje waarop afgedongen kan worden.
    - De mens als verlengstuk van de wegwerp maatschappij -
    pi_30714925
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 00:18 schreef MrX1982 het volgende:

    [..]

    Dat zeg ik toch, laffe Duitsers.
    Eerder verstandig zou ik zeggenm. Misschien zien ze de redelijk destructieve gevolgen van rechts voor Nederland wel .
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')