Je redeneert nu vanuit het heden naar het verleden. Je beoordeelt iemand met je huidige morele waarde in het verleden toen er andere morele waarde waren.quote:Op zondag 11 september 2005 21:29 schreef sigme het volgende:
Het is relevant om de strafbaarheid destijds te beoordelen, het is niet relevant voor mijn morele oordeel over iemand.
Iemand die mensen in kisten over de wereldzeeën vaart, een behoorlijke uitval daarbij accepteert, ouders en kinderen scheidt, zo iemand vind ik een minderwaardig mens. Dat die persoon daarvoor niet strafbaar was doet daaraan niks af. De menselijkheid wordt niet bepaald door de strafbaarheid, ook niet voor zaken in het verleden.
Klopt! En aangezien toen mensen ook al mensen waren, is dat op het gebied van medemenselijkheid ook heel goed mogelijk.quote:Op zondag 11 september 2005 21:41 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Je redeneert nu vanuit het heden naar het verleden. Je beoordeelt iemand met je huidige morele waarde in het verleden toen er andere morele waarde waren.
Toch blijf je dan erg speculatief bezig en pas je je eigen morele waarde van nu toe op het verleden.quote:Op zondag 11 september 2005 21:53 schreef sigme het volgende:
Klopt! En aangezien toen mensen ook al mensen waren, is dat op het gebied van medemenselijkheid ook heel goed mogelijk.
Mensen konden ook toen al denken en voelen, er waren er ook die bijvoorbeeld slavenhandel afkeurden, zeker de uitwassen.
Ik ga d'r vandoor
Ik wil me er een mening over vormen, maar ik snap geen flikker van hun bedoeling. Waarschijnlijk willen ze verwarring zaaien onder rechts. Of Halsema is de hippie-weg ingeslagen.quote:Femke Halsema start 'Linkse Lente'
GroenLinks-leider Femke Halsema heeft vandaag tijdens een partijbijeenkomst in Nijmegen de 'Linkse Lente' van start doen gaan. Dat is een brede beweging voor burgers en organisaties met linkse opvattingen die een verandering van het 'leefklimaat' nastreven en een ander kabinetsbeleid.
Volgens Halsema wakkert het huidige 'sombere' kabinet onverdraagzaamheid en discriminatie alleen maar aan. ''Ik wil breken met de koude rechtse winter. Ik pleit voor een socialer beleid met meer aandacht voor zwakkeren in de samenleving en voor natuur en milieu.''
Bij de beweging hoort ook een website, LinkseLente.nl, alwaar progressieve ideeën worden gebundeld. Op de site zijn onder meer bijdragen te vinden van advocate Britta Böhler, theatermaker Adelheid Roosen, schrijver Geert Mak en tv-grootheden Harry de Winter, Jack Spijkerman en Paul de Leeuw. Allen hebben zich bij de Linkse Lente aangesloten.
Vandaag stelde Halsema zich overigens ook kandidaat voor het lijsttrekkerschap van GroenLinks bij de eerstvolgende Tweede-Kamerverkiezingen, die (behoudens een regeringscrisis) in 2007 zullen plaatsvinden.
een infantiel ideequote:Op zondag 11 september 2005 23:04 schreef MrX1982 het volgende:
Tegenover de linkse lente staat de rechtse eeuw
Wat een infantiel gedoe op die site. Mijn beeld van Femke is weer bevestigd
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |