Met zijn jaren 70 werk was ik nog niet zo bekend maar dit weekend heb ik op een beurs in een box de albums 'small change', 'blue valentine' en 'heartattack and vine' gekocht. Daarvoor had ik alleen 'the early years vol.1'. Ik vond het opvallend dat hij kennelijk op zijn jaren 70 albums al is begonnen met die donkere, diepe stem. Nummers als Jersey Girl, Ruby's arms, Tom Traubert's bleus, invitation to the blues deden meteen dat speciale Tom Waits gevoel bovenkomen. Echt fantastisch. Deze drie cd's zullen de komende weken nog veelvuldig in mijn cd-speler zitten.
Mijn favoriete Tom Waits cd's zijn waarschijnlijk Rain Dogs en Mule Variations, maar ik moet zeggen dat alles erg dicht bij elkaar zit.
Ik ben van plan binnenkort nog de eerste cd(small change) te halen.
Maar goed, zijn er hier meer mensen die deze muziek kunnen waarderen? Misschien zelfs mensen die hem live hebben gezien in 1999?
Hoe dan ook, hierbij open ik het grote Tom Waits topic!
En als ik een topic over het hoofd heb gezien nodig ik hierbij de moderators uit om het meteen maar weer te sluiten!
quote:correctie: Small Change is niet zijn eerste plaat, da's volgens mij Closing Time.. en die is errug goed.
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:03 schreef -Wepeel2- het volgende:
...
Ik ben van plan binnenkort nog de eerste cd(small change) te halen.
...
Swordfishtrombones vind ik ook één van de betere. Evenals Rain Dogs
Ken (nog) niet zo heel veel van hem, maar dat komt nog wel, want wat ik wel ken smaakt naar meer
Wat ik zo leuk vind is dat hij die 'doorleefde' stem ook gewoon al op zijn vijfentwintigste had
quote:Ja dat bedoelde ik ook. Small change heb ik net gekocht
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:10 schreef yellow_snow_ het volgende:[..]
correctie: Small Change is niet zijn eerste plaat, da's volgens mij Closing Time.. en die is errug goed.
Bijna al z'n platen zijn geweldig.
Favorieten :
Nighthawks at the diner
Small change
swordfishtrombones
Rain dogs
En hij heeft nog humor ook.
quote:Hmzz, welke?
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:20 schreef tong80 het volgende:
Heb vandaag nog een live-cd van 'm gedraaid.
Ik heb aan bootlegs van hem
- Alice demo's (nooit uitgebrachte opnames voor een musical)
- at the cirkus 14 juli 1999 (van mp3 overgezet)
- Seven Dollar suits - live in concert 1999 (wel aardig, niet alle opnames even goed, is overigens te verkrijgen via www.cd-uitleen.nl)
quote:Big time. Uit 1988.
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:28 schreef -Wepeel2- het volgende:Hmzz, welke?
quote:Franks Wild Years is van oorsprong een door Tom Waits geschreven musical.
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:42 schreef yellow_snow_ het volgende:
de wat onbekendere Franks Wild Years en The Black Rider zijn ook geweldige platen. Deze klinken soms zelfs wat cabaretesk.
Laat Joop vd Ende het maar niet horen.
quote:Met Bill van Dijk in hoofdrol?
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:50 schreef tong80 het volgende:[..]
Franks Wild Years is van oorsprong een door Tom Waits geschreven musical.
Laat Joop vd Ende het maar niet horen.
Ik heb hier ook nog een videoband liggen met zijn uitzending van 'Storytellers', die is ook erg tof.
quote:En vergeet z'n rol in Down by Law ( Jim Jarmusch ) niet. Samen met Roberto Begnini. Ook zéééér de moeite waard.
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:00 schreef Zanderrr het volgende:Ik heb hier ook nog een videoband liggen met zijn uitzending van 'Storytellers', die is ook erg tof.
Waarschijnlijk kan ie ook nog Pantomime, Kantklossen en turfsteken, maar daar heb ik zo snel geen voorbeelden van bij de hand.
quote:Neuh,
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:57 schreef MuadDib het volgende:[..]
Met Bill van Dijk in hoofdrol?
meer iets als
Frank Bauer's Wild Years
quote:Kijkt Xander lief aan
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:00 schreef Zanderrr het volgende:
Ik heb hier ook nog een videoband liggen met zijn uitzending van 'Storytellers', die is ook erg tof.
Frank's wild years en The Black Rider heb ik ook. Bij Frank's wild years kan je heel duidelijk merken dat de muziek zich aanpast aan de verhaallijn (een man met niets die de top wil bereiken). Aan het begin van de cd een beetje café stijl muziek en aan het eind van de cd krijg je echte bombastische Las Vegas nummers. Leuk gedaan.
The Black Rider vind ik wel een leuke cd, maar ik luister hem niet vaak. Je moet er echt voor in de stemming zijn vind ik. Het is een erg fragmentarische plaat. Van Russian Dance word je overigens wel vrolijk
Voor mensen die de "musical" platen leuk vinden raad ik iig de Alice demo's aan. Deze opnames zijn dus nooit officieel verschenen:
Staan een aantal hele mooie nummers op zoals there's only one Alice, everything you think of is true en ...but there is never a rose.
"Never could stand that dog..."
quote:Ik ben helemaal geen "teksten man" maar de tekst van 'Heart of Saturday Night' vind ik echt prachtig en het is een fijn liedje natuurlijk. Ik geef elk jaar een CD van Tom Waites aan mijn vader voor zijn verjaardag maar niet voor eerst zelf te luisteren en dan denk ik ik moet hem ook kopen maar moet toegeven dat ik (nog) nix van hem heb....
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:00 schreef Zanderrr het volgende:
Als je z'n werk door de jaren heen volgt hoor je juist die stem steeds verder verslijten. Op 'Closing Time' en 'Heart of Saturday Night' is het nog een beetje een jazzy crooner (ook mooi hoor), gaandeweg wordt z'n stem steeds donkerder, maar verandert ook het soort materiaal dat hij speelt. Zelf vind ik de live-cd Big Time (schijnt ook een film van te zijn
) ook erg goed, maar bijna alles wat ik van 'm heb is geweldig.
Ik heb hier ook nog een videoband liggen met zijn uitzending van 'Storytellers', die is ook erg tof.
En dan komt er dus zo'n typische Tom Waits schreeuw achteraan. Eén van zijn beste nummers imho.
quote:
SwordfishtrombonesWell, he came home from the war with a party in his head
And a modified Brougham DeVille
And a pair of legs that opened up like butterfly wings
And a mad dog that wouldn't sit still
He went and took up with a Salvation Army Band girl
Who played dirty water from a swordfishtrombone
He went to sleep at the bottom of Tenkiller Lake(3)
He said, 'Gee, but it's great to be home'Well, he came home from the war with a party in his head
And an idea for a fireworks display
And he knew that he'd be ready with a stainless steel machete
And a half a pint of Ballantine's each day
And he holed up in room above a hardware store
Cryin' nothin' there but Hollywood tears
And he put a spell on some poor little Crutchfield girl
And he stayed like that for twenty-seven yearsHe packed up all his expectations, he lit out for California
With a flyswatter banjo on his knee
With Lucky Tiger in his angel hair, and Benzedrine for getting there
They found him in a eucalyptus tree
Lieutenant got him a canary bird, and skanked her head with every word
And Chesterfielded moonbeams in a song
He got twenty years for lovin' her from some Oklahoma governor
Said everything this doughboy does is wrongNow some say he's doin' the obituary mambo
Now some say that he's hangin' on the wall
Perhaps this yarn is the only thing that holds this man together
Some say that he was never here at allSome say they saw him down in Birmingham
Sleepin' in a boxcar goin'by
And if you think that you can tell a bigger tale
I swear to God you'd have to tell a lie
quote:ja moest ik ook meteen aan denken
Op woensdag 31 oktober 2001 12:16 schreef Imi het volgende:
Anouk - Tom Waits
quote:Dank dank dank!
Op woensdag 31 oktober 2001 16:26 schreef Zanderrr het volgende:
Er valt wel wat te fixen mbt tot die videoband, maar ik heb zelf maar een enkele videorecorder, dus ik ga dit weekend ff informeren of ik 'm bij een vriend kan laten kopieren.
Eventueel kan jij van mij wel die Alice demo's krijgen als je daar interesse in hebt.
Hier het nieuwsbericht:
Tom Waits to release two albums simultaneously
By JAM! Music
Tom Waits will simultaneously release two new albums of music based on theatrical projects.
Anti/Epitaph Records says Waits will release "Alice" and "Red Drum" on April 9. They will represent the singer's first new albums since his Grammy-winning "Mule Variations" set.
The company said both albums are largely acoustic affairs. "Alice" started as a musical stage production in the early 1990s, based on the life of Alice Liddell -- the girl who inspired "Alice In Wonderland."
Waits co-wrote the music with his wife Kathleen Brennan.
"Alice" was staged at Hamburg's Thalia Theater under the direction of Robert Wilson. Mojo Magazine reported some time ago that "Alice" was more accessible than Waits' more angular work such as "Black Rider." The demos for "Alice" have circulated among Waits collectors for several years, although this marks the project's first official release.
Anti said in their press release that the "Alice" songs are
"unforgettable haunting opiate songs played by piano, bass sax, Stroh violin, cello and vibes." Titles include "We're All Mad Here," "There's Only Alice," "Table Top Joe", and "Poor Edward."
"Red Drum" is based on another collaboration between Waits and director Wilson -- this one based on the story of Woyzeck, a poor soldier driven made by infidelity and medical experiments. The songs are performed in a
style that Anti described as "Tin Pan Alley meets Weimar Republic."
Titles mentioned for "Red Drum" tracks include "Coney Island Baby," "All The World Is Green", and "God's Away On Business."
Ik ben zelf zeer benieuwd naar de cd 'blood money'. Van Alice heb ik de demo's al (zijn al ongeveer 10 jaar oud), maar ik ben wel benieuwd hoe de nieuwe opnamen klinken. Uiteindelijk zal ik beide cd's wel weer gaan kopen
Hieronder is de informatie te vinden over beide albums (bron: www.anti.nl)
quote:
1 Misery Is The River Of The World
2 Everything Goes to Hell
3 Coney Island Baby
4 All The World Is Green
5 God's Away On Business
6 Another Man's Vine
7 Knife Chase
8 Lullaby
9 Starving In The Belly Of A Whale
10 The Part You Throw Away
11 Woe
12 Calliope
13 A Good Man Is Hard To Find
ALBUM DESCRIPTION
BLOOD MONEY"The higher that the monkey can climb
The more he shows his tail...
If there's one thing you can say
About mankind
There's nothing kind about man
You can drive out nature with a pitch fork
But it always comes roaring back again"
(Misery Is The River Of The World)Blood Money is etched. It's scratched out in bold, dark lines with marimba, trumpet and bass clarinet and contains some of Tom Waits most memorable melodies. The songs are declarative, sardonic, unforgiving, musical dispatches from the bottom of the heap.
"Blood Money is flesh and bone, earthbound," said Waits. "The songs are rooted in reality: jealousy, rage, the human meat wheel...They are more carnal. I like a beautiful song that tells you terrible things. We all like bad news out of a pretty mouth. I like songs to sound as though they've been aging in a barrel and distressed."
"Life is whittled
Life's a riddle
Man's a fiddle that life plays on
When the day breaks and the earth quakes
Life's a mistake all day long
Tell me, who gives a good goddamn
You'll never get out alive..."
(Starving In the Belly Of A Whale)Blood Money is a new collection of thirteen songs originally written and produced by Waits and longtime collaborator and wife Kathleen Brennan. "Kathleen and I are well suited to this material. She is hilarious, blasphemous and ominous. She's the brains behind Pa," said Waits.
Blood Money careens from the brutal to the tender with assaulting rhythms and romantic melodies. It's a grim musical deposition on the human condition, a dark mortality play where Tin Pan Alley meets the Weimer Republic.
"I'd sell your heart to the junkman baby
For a buck, for a buck
If you're looking for someone
To pull you out of that ditch
You're out of luck, out of luck"
(God's Away On Business)"She's a rose, she's the pearl
She's the spin on my world
All the stars make their wishes
on her eyes"
(Coney Island Baby)"Misery Is The River Of The World" and "God's Away On Business" have a percussive backbeat that sounds like a dead army of marching skeleton men. This signature rhythm first appeared on 1992's Bone Machine, but the army seems larger on these songs. Waits attributes that to a new percussion instrument: "There's a lot you can do with a giant four foot dried, curling, boomerang seed pod from the Botang Tree that grows only in Indonesia," said Waits.
Blood Money features musicians: Charlie Musselwhite (harmonica); Larry Taylor (bass); Andrew Borger (drums, marimba, percussion); Matthew Sperry (bass); Gino Robair (percussion); Bent Clausen (piano, marimba); Bebe Risenfors (bass clarinet); Ara Anderson (trumpet); Colin Stetson (clarinet, bass clarinet) and Waits on piano, chamberlain...and calliope.
"It's a 1929 pneumatic calliope with 57 whistles," said Waits. "It's no wonder they used them in the circus, it can be heard up to five miles away. The studio is in a canyon, we were in an old house there and people in neighboring communities complained of the noise. While playing, your face turns red, blood pressure goes up, your hair sticks up like Einstein's and you're sweating like you ran a mile, what's better than that?"
"Golden Willie's gone to war
He left his young wife on the shore
Will she be steadfast everyday?
While Golden Willie is far away
Along the way her letters end
She never reads what Willie sends"
(Another Man's Vine)Blood Money is based on the socio/political play "Woyzeck," originally written by a young German poet Georg Buchner as a spare, cinematic piece in 1837 and inspired by the true story of a German soldier who was driven mad by bizarre army medical experiments and infidelity, which led him to murder his lover. Waits and Brennan wrote songs for an avant-garde production of "Woyzeck" directed by Robert Wilson. "Woyzeck" premiered in November, 2000 at the Betty Nansen Theater in Copenhagen and went on to win Denmark's version of the Tony for Best Musical last year.
The Danish production has toured extensively in Europe to sold-out houses and wide acclaim and comes to New York and Los Angeles this fall.
"A good man is hard to find
Only strangers sleep in my bed
My favorite words are good-bye
And my favorite color is red"
(A Good Man Is Hard To Find)Blood Money contains songs from the bottom of the world. There is a feeling the songs are trying to reach you from another time or dimension, where there is an eerie vaudeville cabaret playing fado, parlour songs and cambias. Appropriately, the record ends its macabre tale with, "A Good Man Is Hard To Find." Ironic in the spirit of Dennis Potter's use of music in The Singing Detective or Pennies From Heaven, it is an oddly sanguine nostalgic adieu from a ship going down.
quote:
1 Alice
2 Everything You Can Think
3 Flowers Grave
4 No One Knows I'm Gone
5 Kommienezuspadt
6 Poor Edward
7 Table Top Joe
8 Lost In The Harbour
9 We're All Mad Here
10 Watch Her Disappear
11 Reeperbahn
12 I'm Still Here
13 Fish & Bird
14 Barcarolle
15 Fawn
ALBUM DESCRIPTION
ALICE"But I must be insane
To go skating on your name
And by tracing it twice
I fell through the ice
Of Alice
There's only Alice"
(Alice)Alice is one of the most distinctive of all Waits' creations, occupying its own corner in the odd-angled room that is Tom Waits' body of work. While there are the familiar parts--the redoubtable ragged voice, jazz ballads and poignant musings on death and longing--the whole is strange and exotic.
A devastatingly beautiful atmosphere made of sorrow and reverie, insanity and resignation, rises like a mist in Alice. It's a lyrical melancholia, a feeling that creeps in on the arms of Stroh violins and unabashed poetry. These are songs to fall into, and sometimes, to keep falling. There are fragile, haunted musings, and laments, mad ruminations, and tales of unrequited love and anthems from beyond the grave.
"Alice," said Waits, "is adult songs for children, or children's songs for adults. It's a maelstrom or fever-dream, a tone poem, with torch songs and waltzes...an odyssey in dream logic and nonsense."
"The ground is drinking a slow faucet leak
Your house is so soft and fading
As it soaks the black summer heat a light goes
On and a door opens
And a yellow cat runs out on the stream of hall light and into the yard
A wooden cherry scent is faintly breathing the air"
(Watch Her Disappear)It's an odyssey he and Kathleen Brennan created together, in what is becoming one of the epic collaborations in music, going on over twenty years now.
"Kathleen is my Alice," said Waits. "We met on New Year's Eve, 1980. We used to play a game called 'Let's Go Get Lost.' She'd say 'turn here, turn here...until we were lost. It's kind of like writing songs together. In the studio, Kathleen will submerge herself in seven newspapers and a novel, and then at just the right time she'll raise her head and make a remark that will become the eyes and ears of the song. Will and Ariel Durant said, 'A book is like a quarrel. One word leads to another and may erupt irrevocably in blood or ink.' That's kind of like me and Kathleen writing. When we're totally lost, we know we have something."
Alice, once dubbed "the lost Tom Waits masterpiece" by the press, was originally done as an avant-garde opera directed by Robert Wilson for Hamburg's Thalia Theater in the winter of 1992. "Alice" was based loosely on Lewis Carroll's obsession with young Alice Liddell, the girl who inspired his Alice in Wonderland and Through The Looking Glass.
Working with Brennan, they wrote fifteen songs for the Wilson opera in the summer of 1992. The Thalia performed "Alice" for eighteen months, with an eclectic orchestra of Waits' design, but the composers did not record the songs until last summer (along with his forthcoming simultaneous new release, Blood Money).
"Songs are joining the dream of the listener, and completing a circuit that is really entirely your own," said Waits. These songs are unsure footsteps, in a strange house, in the dark.
"And you'll die with the rose still on your lips
And in time the heart-shaped bone
That was your hips
And all the worms they will climb
The rugged ladder of your spine
We're all mad here"
(We're All Mad Here)Alice uses fantasy, exotic characters and images to evoke a man's inner world of loss and longing. The album opens with a haunting, smoky ode to "Alice" ("And so a secret kiss/Brings madness with the bliss...") then departs on a tour of the unlikely and seldom seen. The titles are like signposts to half-remembered dreams: "No One Knows I'm Gone," "Everything You Can Think," "Lost in the Harbour," "We're All Mad Here." Lyrics arrest, amuse, and transport. With "Barcarole" the album ends where it began: longing for what can never be. The song is a waltzing reverie with a musical fugue in its instrumental break that sounds like a cat walking on a piano.
"And I belong only to you
The water is filling my shoes
In the wine of my heart there's a stone
In a well made of bone
I will bring to the pond
And she's here in your pocket
And curled up in a dollar
And the chain from your watch
Around her neck
And I'll stay right here till it's time"
(Barcarole)Bass saxophones, vibes, pump organ, French horns and a string trio of bass, violin and cello are arranged and played in ways uncommon to other Waits' recordings.
"The rain makes such a lovely sound
To those who are six feet under ground"
(No One Knows I'm Gone)The musicians include: Dawn Harms, playing the Stroh, a violin affixed with a brass horn first devised so as to enable entire orchestra string sections to hold their own against brass: Matt Brubeck on cello; Larry Taylor on upright bass; Bebe Risenfors also on Stroh violin, plus viola, bass clarinet, marimba and clarinet; Carla Kihlstedt on violin, Colin Stetson on alto, tenor and baritone saxophone and clarinet; Ara Anderson on trumpet and baritone horn; Nic Phelps on French horn and trumpet; and Waits on piano, pump organ, Mellotron and Chamberlain vibes. "Table Top Joe" features a guest appearance by Stewart Copeland on drums with a piano solo by Bent Klausen.
When asked about the uncharacteristic arrangements, Waits said, "During the '70's, too many of my songs were drowning in strings. I didn't want to hear another blasted violin. So, we found string players who felt the same way about their instrument, formed an odd, skeletal chamber orchestra and tried to avoid all the old familiar phrases where strings love to play."
Lyrically and musically, the songs are part of a cycle where each song relates to what comes before and what will follow, as you listen, Alice is a puzzle that reveals as it unravels and makes a bold step forward for Waits.
[Dit bericht is gewijzigd door -Wepeel2- op 21-03-2002 20:30]
quote:Ja die ja. Als je dat een goed nummer vindt moet je zijn hele cd 'Mule Variatons' eens luisteren. Is toch een van zijn meer toegankelijke cd's en tegelijk ook zo'n beetje zijn beste (maar dat is een mening). Heerlijk groezelig maar toch ook uitermate melodieus.
Op donderdag 21 maart 2002 20:19 schreef PuNkOrAmA het volgende:
Is Tom Waits die vent van Big in Japan ? Dat is wel een relaxt nummer ja
quote:En weet iemand wat dat is met die cd "used songs" die ik ergens heb zien liggen? is dat ook een nieuwe? en komt Mr. Waits nog eens richting Europa? Voor mijn part Parijs of zo? zijn er al tourdata bekend?
Op donderdag 21 maart 2002 20:22 schreef -Wepeel2- het volgende:[..]
Ja die ja. Als je dat een goed nummer vindt moet je zijn hele cd 'Mule Variatons' eens luisteren. Is toch een van zijn meer toegankelijke cd's en tegelijk ook zo'n beetje zijn beste (maar dat is een mening). Heerlijk groezelig maar toch ook uitermate melodieus.
quote:Dat is gewoon weer zo'n wazige verzamel-cd die niets toevoegt. Zie http://www.parool.nl/1012283421353.html voor recensie.
Op donderdag 21 maart 2002 20:49 schreef _Maria_ het volgende:[..]
En weet iemand wat dat is met die cd "used songs"
quote:Nee. Nog niets bekend. Ik hoop dat hij uberhaupt ooit nog een keer gaat touren. Laatste keer was 1999. En dan zal het wel erg lastig worden om kaarten te krijgen.
en komt Mr. Waits nog eens richting Europa? Voor mijn part Parijs of zo? zijn er al tourdata bekend?
quote:Ik ken een aantal mensen, en niet van de snuggerste soort, die toen een kaart hadden, en in Utrecht zijn gaan kijken, dus zou aan een kaart geraken in principe vrijwel iedereen moeten kunnen lukken. Ik zoek eigenlijk gewoon een goede reden om naar parijs te gaan, of italie of zo. Hij gaat vast nog wel touren.
Op donderdag 21 maart 2002 20:59 schreef -Wepeel2- het volgende:[..]
Dat is gewoon weer zo'n wazige verzamel-cd die niets toevoegt. Zie http://www.parool.nl/1012283421353.html voor recensie.
[..]Nee. Nog niets bekend. Ik hoop dat hij uberhaupt ooit nog een keer gaat touren. Laatste keer was 1999. En dan zal het wel erg lastig worden om kaarten te krijgen.
quote:Ja idd, die gast heeft gewoon tijden lang op Epitaph records gestaan. Een Punkrock record! En volgens mij maakt die gast echt geen punk.
Op woensdag 31 oktober 2001 18:25 schreef WaterBlade7 het volgende:
Ik snap trouwens niet waarom ze hem met 'Big in Japan' op Punkorama 4 hebben gesmeten
Waarom stond ie er nou op dan?
quote:Waarschijnlijk waren ze blij dat ze hem binnen hadden gehaald. En dat nummer (big in Japan) is een aardig uptempo nummer dus past nog enigzins op de plaat. Maar wel beetje vreemd ja. Vond ik ook. Maar uiteindelijk zit hij natuurlijk wel bij Epitaph, al is het maar bij een sublabel (anti- records).
Op maandag 13 mei 2002 15:52 schreef =HellFire= het volgende:[..]
Ja idd, die gast heeft gewoon tijden lang op Epitaph records gestaan. Een Punkrock record! En volgens mij maakt die gast echt geen punk.
Waarom stond ie er nou op dan?
Vooral "Alice" is errug mooi!
quote:Geen idee... Ik ken de eerdere versie niet.
Op woensdag 16 oktober 2002 14:41 schreef Sellars het volgende:
In hoeverre verschilt de Alice die een tijdje geleden uitkwam van de demo die eerder in dit topic genoemd werd?
quote:Een wereld van verschil.
Op woensdag 16 oktober 2002 14:41 schreef Sellars het volgende:
In hoeverre verschilt de Alice die een tijdje geleden uitkwam van de demo die eerder in dit topic genoemd werd?
Ik vind in ieder geval de nieuwe versie van Alice mooier.
Hoewel....de versie van Reeperbahn op de Alice demo's blijft onovertoffen.
quote:
Op zaterdag 29 maart 2003 21:22 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ken Tom waits eigenlijk alleen maar van 2 verzamel cd's ( "used songs" en "beautifull maladies" respectievelijk asylum years en island years )wat vinden jullie het beste als ik op deze verzamelaars af moet gaan doe mij dat het oudere werk maar asylumyears dus ...
Asylum :
Asylum Years Asylum 1984
Bounced Checks Asylum 1981
Heartattack and Vine Asylum 1980
Blue Valentine Asylum 1978
Foreign Affairs Asylum 1977
Small Change Asylum 1976
Nighthawks at the Diner Asylum 1975
The Heart of Saturday Night Asylum 1974
Closing Time Asylum 1973island :
Beautiful Maladies Island 1998
The Black Rider Island 1993
Bone Machine Island 1992
Night on Earth Original Soundtrack Recording Island 1992
Big Time Island 1988
Frank's Wild Years Island 1987
Rain Dogs Island 1985
Swordfishtrombones Island 1983recentere werk epitaph :
Blood Money Anti 2002
Alice Anti 2002
Mule Variations Epitaph 1999
maar ik ben benieuwd naar uw meningen ??
Van zijn jaren 70 werk vind ik Closing Time, Small Change, Heartattack and Vine.
Uit zijn latere werk vind ik Swordfishtrombones, Rain Dogs, Bone Machine, Mule Variations, Blood Money en Alice echt heel goed.
quote:Goed plan! Als ie in Europa gaat touren, ga ik ook.
Op donderdag 21 maart 2002 21:57 schreef _Maria_ het volgende:[..]
Ik zoek eigenlijk gewoon een goede reden om naar parijs te gaan, of italie of zo. Hij gaat vast nog wel touren.
quote:Tja dan moet ik toch nog maar eens een "gewoon" album van hem luisteren ipv alleen maar verzamelaars
Op zondag 30 maart 2003 13:58 schreef -Wepeel2- het volgende:
Ik vind het nieuwere werk absoluut beter, de de Island years en het werk op Epitaph.
In de jaren 70 heeft hij ook zeker een aantal sterke platen gemaakt, maar ook platen die te zeer dreven op het cliché beeld van de drinkende zanger. In zijn latere werk kreeg hij veel meer een eigen (meer interessante) stijl.Van zijn jaren 70 werk vind ik Closing Time, Small Change, Heartattack and Vine.
Uit zijn latere werk vind ik Swordfishtrombones, Rain Dogs, Bone Machine, Mule Variations, Blood Money en Alice echt heel goed.
quote:Ik zou beginnen met Mule Variations. Een van zijn meer toegankelijke 'latere' platen en wat mij betreft ook een van de beste.
Op zondag 30 maart 2003 14:46 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
Tja dan moet ik toch nog maar eens een "gewoon" album van hem luisteren ipv alleen maar verzamelaars
All-time Waits-favourite is bij mij toch wel Downtown Train.
wa kost da ???? * Bosbeetle heeft toch wel zin om daar bij te zijn !quote:Op maandag 6 september 2004 14:30 schreef lily het volgende:
Tom Waits treedt vrijdag 19, zaterdag 20 en zondag 21 november 2004 op in Het Koninklijk Theater Carré - de eerste shows in Nederland in vijf jaar.
De shows in Carré maken deel uit van een Europese tour van in totaal acht shows, en volgt op de release van Waits’ nieuwe album ‘Real Gone’ op maandag 4 oktober. Naast Amsterdam, doet Waits de steden Berlijn, Antwerpen en Londen aan.
De kaartverkoop begint zaterdag 2 oktober door Ticket Service en het bespreekbureau van Carré (0900-2525255)
Waits’ nieuwe live band bestaat uit Marc Ribot (gitaar), Larry Taylor (bas) and Brain Mantia (drums), dezelfde muzikanten die op 'Real Gone' meespelen, het album dat is geschreven en geproduceerd door Tom Waits en Kathleen Brennan.
Op het 15 nieuwe tracks tellende album ‘Real Gone’ album presenteert Waits’ een vernieuwende muzikale smeltkroes van elementaire blues, Jamaicaanse rock-steady, Afrikaanse en Latijnsamerikaanse ritmes en melodieën, en wat Waits’ zelf ‘cubist funk’ noemt. Het album komt uit op het Anti label.
*slikquote:Op vrijdag 10 september 2004 21:20 schreef Angel_of_Dth het volgende:
De kaarten voor het concert in Antwerpen kostten 100 euro. Ik denk dat de kaarten hier niet veel goedkoper danwel duurder zullen zijn.
Dat is 'Jesus Blood' Never Failed Me Yet'. Ik weet eigenlijk niet of het ook op een Tom Waits-album staat, het is eigenlijk onder de naam van Gavin Bryars (een of andere modern-klassieke componist) uitgebracht, met Waits en de zwerver als gastzangers. Het is wel erg mooi, ja.quote:Op woensdag 15 september 2004 22:22 schreef Kirke het volgende:
Hoe heet dat nummer ook weer met die zwerver-achtige man die meezingt: Jesus loves of zo? Op welke plaat staat dat? Kip-pen-vel.
Volgens mij wordt het in NL rond de tachtig, wat een geld tegenwoordig, als je er maar wel waard voor krijgtquote:Op vrijdag 10 september 2004 21:34 schreef Z het volgende:
100 EuroOmdat hij 3x in Amsterdam een show geeft moet hij het maar door 3 delen, dus 35 Euro per kaart.
Daar zie ik denk ik toch maar vanaf, alhoewel ik dan wel wat mis, maar voor dat geldquote:Op maandag 6 september 2004 15:32 schreef Prep2Fight het volgende:
Cool, *gaat kaarten reserveren*
Soms moet je het jezelf gewoon gunnen.quote:Op donderdag 16 september 2004 09:53 schreef Z het volgende:
Het doorsnee concert waar ik heen ga kost 10 euro ofzo, dan zijn dit soort bedragen wel ff slikken, maar ik zou met m'n vader gaan, en bovendien werk ik er hard voor dus 'ach' ...
Op de site van Carre kun je de zaalindeling bekijkenquote:Op donderdag 16 september 2004 22:22 schreef Bosbeetle het volgende:
hmmm als de prijs meezit ga ik wel voor 4e rangs
quote:Op vrijdag 17 september 2004 10:59 schreef Z het volgende:
Pfffffffffft:
19, 20 en 21 november
eerste rang ¤99
tweede rang ¤94
derde rang ¤89
vierde rang ¤84
Jup. Ik ga zondag heen. Ik geef toe dat het belachelijk duur kaartje is geworden, maar ik wil de beste man zeg maar toch wel errûg graag zien. Hij stond al tijdenlang torenhoog bovenaan in mijn lijstje 'artiesten die ik nog eens live wil zien.' En Carré is er wel een erg mooie zaal voor...quote:Op vrijdag 19 november 2004 21:06 schreef - het volgende:
fokkers die wel een tom waits kaartje hebben dit weekend?
Hoist that rag vind ik ook een van de hoogtepunten op de cd, ook zo'n mooie gitaarsoloquote:Op maandag 22 november 2004 12:12 schreef Mr.Shankly het volgende:
Damn, ik ben er nog steeds stil van. Wat een optreden.
Nu weet ik dat die stem op de cd's echt is en niet kunstmatig is bijgesteld. Wat een strot heeft die vent! Mijn God. Echt heel erg goed. En die muzikanten mochten er ook zijn, vooral Marc Ribot (wat een solo's).
Op zondag speelde ie blijkbaar iets korter, 2 uur, maar het is niet anders. Het optreden was in z'n geheel gewoon fantastisch. Maar als ik toch nog favorieten zou moeten noemen, dan god's away on business, 16 shells from a 30.6, alice en de opener hoist that rag.
Echt wel blij dat ik die honderd euri heb neergelegd.![]()
Marthaquote:Op dinsdag 2 mei 2006 00:16 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Tom Wait roeleert zeker.
Mijn favoriete album is dan toch wel The Heart of Saturday Night. Ik ben sowieso iets meer van zijn meer toegankelijke man-achter-een-piano werk dan zijn meer experimentele werk.
quote:Orphans: Brawlers, Bawlers and Bastards is a spectacular musical journey, which visits most every genre of American song tradition.
The diverse 56-song, 3-disc collection captures the full scope of Tom Waits’ shamanic powers as a vocalist, literary lyricist, romantic melodist, innovative arranger and pioneer of sonic worlds.
This deluxe limited edition release, written and produced by Waits and his longtime collaborator and wife, Kathleen Brennan contains 30 new and never before heard recordings, plus rare songs taken from collaborations with artists in film, literature and music—complete with a 94-page handmade booklet of lyrics and rare photos. The set, which took over three years to compile and record, is grouped by genre with songs guaranteed to move and shake the heart, the body, the mind and most unquestionably the soul.
Each of the CD’s are separately arranged and sub-titled – “Brawlers,” “Bawlers” and “Bastards” to encapsulate the full range of Waits’ nomadic scope of musical styles.
Brawlers is packed with full throated juke joint stomp, boogies and riotous blues. It’s roadhouse Waits,..He chugs, whistles and screams. It’s primal steaming surreal blues. He channels the Stones, Beefheart, Muddy Waters and T-Rex. One new one, “Low Down” is raw garage rock with Waits’ 20 year old son, Casey on drums and San Francisco’s white trash blues icon, Ron Hacker, on guitar.
Bawlers – Lonesome ballads about the sadness at the end of the road are framed by tender songs of innocence and green hope. The plaintive hill country laments of, “Tell It To Me” and the cautionary tale, “Fannin Street” blend poignantly with saloon songs of betrayal and despair (“The World Keeps Turning”) Celtic waltzes and bitter cabaret torch songs like, “It’s Over” and “Little Drop Of Poison”, all of which explore what the heart gives and what it takes away.
Bastards – explores the strange and unusual side of Waits, who is peculiar by nature. Contained here is experimental music and scary tales. There are uncategorizable diversions into this dark side. It tunnels beneath the city with spiels, rants, mouth rhythms, including a poignant reminiscence of car ownership, a Ramones cover and a version of Daniel Johnston’s, “King Kong,” a disturbing bedtime story,(not for children faint of heart),and a poem by Charles Bukowski. It has insects, murder, drowning and insanity. Or as ma says, the full dinner menu.
deze nummers zijn door de platenmaatschappij (anti) ter beschikking gesteld voor downloadquote:When I was small I always thought that songwriters sat alone at upright pianos in cramped smoky little rooms with a bottle and an ashtray and everything came in the window blew through them and came out of the piano as a song…and in a weird way that is exactly what happens.
What’s Orphans? I don’t know. Orphans is a dead end kid driving a coffin with big tires across the Ohio River wearing welding goggles and a wife beater with a lit firecracker in his ear.
At the center of this record is my voice. I try my best to chug, stomp, weep, whisper, moan, wheeze, scat, blurt, rage, whine, and seduce. With my voice, I can sound like a girl, the boogieman, a Theremin, a cherry bomb, a clown, a doctor, a murderer…I can be tribal. Ironic. Or disturbed. My voice is really my instrument.
Kathleen and I wanted the record to be like emptying our pockets on the table after an evening of gambling, burglary, and cow tipping. We enjoy strange couplings, that’s how we got together. We wanted Orphans to be like a shortwave radio show where the past is sequenced with the future, consisting of things you find on the ground, in this world and no world, or maybe the next world. Whatever you imagine that to be.
If a record really works at all, it should be made like a homemade doll with tinsel for hair and seashells for ears stuffed with candy and money. Or like a good woman’s purse with a Swiss army knife and a snake bite kit.
Orphans contains songs for all occasions. Some of the songs were written in turmoil and recorded at night in a moving car, others were written in hotel rooms and recorded in Hollywood during big conflamas. That’s when conflict weds drama. At any rate these are the ones that survived the flood and were rescued from the branches of trees after the water’s retreat.
Gathering all this material together was like rounding up chickens at the beach. It’s not like you go into vault and check out what you need. Most of it was lost or buried under the house. Some of the tapes I had to pay ransom for to a plumber in Russia. You fall into the vat. We started to write just to climb out of the vat. Then you start listening and sorting and start writing in response to what you hear. And more recording. And then you get bit by a spider, go down the gopher hole, and make a whole different record. That was the process pretty much the last three years.
Then we met Karl Derfler, a wizard engineer who works at Bay Side Studios in Richmond, CA, in the science fiction part of town. A battlefield medic, he did a Lazarus on a number of the songs and recorded all the new material.
On Orphans there is a mambo about a convict who breaks out of jail with a fishbone, a gospel train song about Charlie Whitman and John Wilkes Boothe, a delta blues about a disturbing neighbor, a spoken word piece about a woman who was struck by lightening, an 18th century Scottish madrigal about murderous sibling rivalry, an American backwoods a cappella about a hanging. Even a song by Jack Kerouac and a spiritual with my own personal petition to the Lord with prayer…There’s even a show tune about an old altar boy and a rockabilly song about a young man who’s begging to be lied to.
I think you will find more singing and dancing here than usual. But I hope fans of more growling, more warbling, more barking, more screeching won’t be disappointed either.
Tom Waits
August 2006
quote:Tom Waits: Orphans
BRAWLERS
01. Lie To Me
02. LowDown
03. 2:19
04. Fish In The Jailhouse
05. Bottom Of The World
06. Lucinda
07. Ain't Goin' Down To The Well
08. Lord I've Been Changed
09. Puttin' On The Dog
10. Road To Peace
11. All The Time
12. The Return Of Jackie and Judy
13. Walk Away
14. Sea Of Love
15. Buzz Fledderjohn
16. Rains On Me
BAWLERS
01. Bend Down The Branches
02. You Can Never Hold Back Spring
03. Long Way Home
04. Widow's Grove
05. Little Drop Of Poison
06. Shiny Things
07. World Keeps Turning
08. Tell It To Me
09. Never Let Go
10. Fannin Street
11. Little Man
12. It's Over
13. If I Have To Go
14. Goodnight Irene
15. The Fall Of Troy
16. Take Care Of All My Children
17. Down There By The Train
18. Danny Says
19. Jayne's Blue Wish
20. Young At Heart
BASTARDS
01. What Keeps Mankind Alive
02. Children's Story
03. Heigh Ho
04. Army Ants
05. Books Of Moses
06. Bone Chain
07. Two Sisters
08. First Kiss
09. Dog Door
10. Redrum
11. Nirvana
12. Home I'll Never Be
13. Poor Little Lamb
14. Altar Boy
15. The Pontiac
16. Spidey's Wild Ride
17. King Kong
18. On The Road
Ik heb hem ookquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 19:01 schreef Friek_ het volgende:
Ik heb Orphans binnen.
Jezus, dat Brawlers album swingt als een gek.
Ach dat beste sinds Raindogs vind ik een beetje onzin. Dat is appels met peren vergelijken. Dit is gewoon een hele toffe box waar een breed spectrum aan stijlen voorbij komt. Heel typerend voor wat Waits in zijn carriere allemaal gedaan heeft. Je hoort dan ook zowel veel invloeden uit Rain Dogs als ook uit latere albums als Real Gone, Blood Money en Alice. Als als je die latere dingen minder tof vindt, dan zul je dat gevoel ook bij wat nummers uit deze box hebben.quote:Op vrijdag 24 november 2006 17:49 schreef NoSigar het volgende:
Nou las ik zoveel lovends hierover -"het beste sinds Raindogs", dat ik hem toch maar gekocht heb.
Hij is sowieso erg mooi. maar kosttte ook ¤36.
Ik vind veel van die ballads juist erg de sfeer ademen van Alice en Blood Money. Dat zit hem voor mijn gevoel vooral in de instrumentatie. Het klinkt wat voller/warmer dan zijn jaren 80 albums.quote:Op vrijdag 24 november 2006 20:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik moet zeggen dat ik rain dogs iets minder vind .. verder vind ik deze box voornamelijk lijken op zn wat oudere werk .. ik denk dat ik blood money het beste album vind ... maarja eigenlijk vind ik alles van waits op zn juiste plek erg mooi
Of Duitsland...of België...quote:Op donderdag 22 mei 2008 10:12 schreef Bosbeetle het volgende:
06-17 Phoenix, AZ - Orpheum
06-18 Phoenix, AZ - Orpheum
06-20 El Paso, TX - Plaza Theatre
06-22 Houston, TX - Jones Hall
06-23 Dallas, TX - Palladium
06-25 Tulsa, OK - Brady Theatre
06-26 St. Louis, MO - Fox Theatre
06-28 Columbus, OH - Ohio Theatre
06-29 Knoxville, TN - Civic Theatre
07-01 Jacksonville, FL - Moran Theatre
07-02 Mobile, AL - Saenger Theatre
07-03 Birmingham, AL - Alabama Theatre
07-05 Atlanta, GA - Fox Theatre
07-12 San Sebastián, Spain - Auditorium Kursaal
07-14 Barcelona, Spain - Auditorium Forum
07-15 Barcelona, Spain - Auditorium Forum
07-17 Milan, Italy - Teatro Degli Arcimboldi
07-18 Milan, Italy - Teatro Degli Arcimboldi
07-19 Milan, Italy - Teatro Degli Arcimboldi
07-21 Prague, Czech Republic - KCP
07-22 Prague, Czech Republic - KCP
07-24 Paris, France - Grand Rex
07-25 Paris, France - Grand Rex
07-27 Edinburgh, Scotland - Playhouse
07-28 Edinburgh, Scotland - Playhouse
07-30 Dublin, Ireland - The Ratcellar at Phoenix Park
07-31 Dublin, Ireland - The Ratcellar at Phoenix Park
08-01 Dublin, Ireland - The Ratcellar at Phoenix Park
geen amsterdamof nederland
http://www.ticketpro.cz/?@en/detail&id=29060quote:Op maandag 26 mei 2008 09:49 schreef Sergeant_Prepper het volgende:
Ik ga kijken of ik voor tsjechie kaarten kan krijgen!
Netjes. Ik baal als een stekker dat ik er niet naar toe kan.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 15:31 schreef Mr.Shankly het volgende:
Kaartje voor 24 juli in Parijs gescoord.
Die financiële grens had ik vier jaar geleden voor Carré al overschreden.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:02 schreef Forau_Diavolina het volgende:
[..]
Netjes. Ik baal als een stekker dat ik er niet naar toe kan.
Ik wil best ¤100 voor een kaartje betalen. Maar de afstand is het probvleem.
Dat was dan zeker in de jaren '80 of zo. Ik weet wel dat Tom Waits hooguit voor 3000 man optreedt, maar dan lijkt Amsterdam me toch een logischer keuze om op te tredenquote:Op dinsdag 4 november 2008 18:18 schreef SCH het volgende:
Ik heb ooit een concert van hem bezocht, in Zwolle of all places
Jup, toevallig gisteren nog gebrand voor in de autoquote:Op dinsdag 4 november 2008 18:20 schreef Lonaa het volgende:
Oeh, ik hou van Tom Waits.
Ik zoek alleen 1 nummer van hem. Blue Skies van (volgens mij) zijn Early years albums.
Het is die versie waarin hij nog niet zo'n heel diepe donkere stem heeft.
Heeft iemand die? :|
Ja, was eind jaren 80 denk ik.quote:Op dinsdag 4 november 2008 18:37 schreef cultheld het volgende:
[..]
Dat was dan zeker in de jaren '80 of zo. Ik weet wel dat Tom Waits hooguit voor 3000 man optreedt, maar dan lijkt Amsterdam me toch een logischer keuze om op te treden.
Wat een geluk dat jij bas speelt en niet hoeft te zingenquote:Op dinsdag 4 november 2008 12:44 schreef minuskel het volgende:
Sinds een tijdje speel ik in een band die de muziek van Tom Waits vertolkt.
Grapefruit Moon. Kijk eens op onze website www.grapefruitmoon.nl en je bent van harte uitgenodigd voor ons eerste concert op zondag 30 november a.s. in Wergea om 15.00 uur in de Bidler. Entree is ietsje minder dan een Tom Waits concert ¤2,50. Groetjes.
Dennis
bron?quote:Op donderdag 6 augustus 2009 18:02 schreef cultheld het volgende:
Hij gaat de hele zomer (en vermoedelijk ook nog een deel van de herfst) met z'n vrouw aan een nieuw album werken.
quote:Op donderdag 6 augustus 2009 18:02 schreef cultheld het volgende:
Hij gaat de hele zomer (en vermoedelijk ook nog een deel van de herfst) met z'n vrouw aan een nieuw album werken.
tijd voor mule variations, alice en blood moneyquote:Op maandag 10 augustus 2009 12:53 schreef LennartCM het volgende:
tvptje
Ik heb tot nu toe Swordfishtrombones, Rain Dogs en Heart of the Saturday Night.
huphup, rennen naar de winkel. Mule Variations en Nighthawks At The Diner kopen. Je zal er geen spijt van krijgen!quote:Op zaterdag 6 maart 2010 12:39 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik luister nu die glitter en doom plaat en die is inderdaad fijn, toch maar een keer ophalen
begin zo langzamerhand een leuke collectie waits te krijgen
Op cd:
Tom Waits Rain Dogs 1985
Tom Waits Bone Machine 1992
Tom Waits Beautiful maladies the island years 1998
Tom Waits Used Songs 2001
Tom Waits Alice 2002
Tom Waits Blood Money 2002
Tom Waits Orphans (Brawlers, Bawlers & Bastards) 2006
op LP
Tom Waits 1976 Small Change
Tom Waits 1983 Swordfistrombones
Tom Waits 2006 Lie to me (7'')
Tom Waits 2009 Live (7'') (2 nummers van glitter and doom)
hehe die is mooi. Ben nog niet zo goed in de Tom Waits teksten, het is toch altijd veel verhaal xDquote:Op vrijdag 2 april 2010 14:50 schreef Gimmick het volgende:
Frank's wild years
Well Frank settled down in the Valley
and hung his wild years
on a nail that he drove through
his wife's forehead
he sold used office furniture
out there on San Fernando Road
and assumed a $30,000 loan
at 15 1/4 % and put down payment
on a little two bedroom place
his wife was a spent piece of used jet trash
made good bloody marys
kept her mouth shut most of the time
had a little Chihuahua named Carlos
that had some kind of skin disease
and was totally blind. They had a
thoroughly modern kitchen
self-cleaning oven (the whole bit)
Frank drove a little sedan
they were so happy
One night Frank was on his way home
from work, stopped at the liquor store,
picked up a couple Mickey's Big Mouths
drank 'em in the car on his way
to the Shell station, he got a gallon of
gas in a can, drove home, doused
everything in the house, torched it,
parked across the street, laughing,
watching it burn, all Halloween
orange and chimney red then
Frank put on a top forty station
got on the Hollywood Freeway
headed north
Never could stand that dog
Waarom staat ie trouwens maar op 50 in je top 100?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 20:42 schreef Norrage het volgende:
Rain Dogs![]()
Kan nog steeds niet echt in andere albums van hem komen though..niet zoals ik dat kan in Rain Dogs..kan iemand nog wat goede tips geven? Een speciaal album? Iets wat me zou kunnen raken? In de orde van Rain Dogs? Of course heb ik swordfishtrombone natuurlijk, die ga ik nog maar wat luisterpogingen geven...
Omdat het een moeilijk album is. Ik kan het alleen op bepaalde momenten luisteren. Platen die hoger staan zijn niet perse makkelijker, maar ik snap ze beter, en zet ze altijd opquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 20:58 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Waarom staat ie trouwens maar op 50 in je top 100?
Bone Machine is waarschijnlijk het meest toegankelijk en gevarieerd. Na Rain Dogs mijn favoriete album.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 20:42 schreef Norrage het volgende:
Rain Dogs![]()
Kan nog steeds niet echt in andere albums van hem komen though..niet zoals ik dat kan in Rain Dogs..kan iemand nog wat goede tips geven? Een speciaal album? Iets wat me zou kunnen raken? In de orde van Rain Dogs? Of course heb ik swordfishtrombone natuurlijk, die ga ik nog maar wat luisterpogingen geven...
Ze zijn leuk met mooi weer, en in de auto roadtrippin'...en zoquote:
Direct naar de platenzaak?quote:Op dinsdag 2 november 2010 18:43 schreef Norrage het volgende:
Hmm eens kijken of ik die al heb, anders heb ik die straks
Een download aanzetten waarschijnlijkquote:
Hey al die nummers ken ik welquote:Op dinsdag 2 november 2010 21:14 schreef Wepeel2 het volgende:
Small Change vind ik, naast zijn debuut, zijn sterkste jaren 70-album.
Invitation to the Blues, The piano has been drinking, Jitterbug Boy en inderdaad Tom Trauberts Blues. Allemaal topnummers.
Volledig mee eensquote:Op dinsdag 2 november 2010 21:14 schreef Wepeel2 het volgende:
Small Change vind ik, naast zijn debuut, zijn sterkste jaren 70-album.
Invitation to the Blues, The piano has been drinking, Jitterbug Boy en inderdaad Tom Trauberts Blues. Allemaal topnummers.
quote:Op maandag 1 november 2010 19:42 schreef Norrage het volgende:
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Heart of Saturday Night..Als ik Closing Time geweldig vind zou ik deze ook goed moeten vinden (geloof ik) maar afgezien van het openingsnummer vind ik het maar een beetje een saai album...maar goed, ga het nog wel meer luisteren
Ik vind 'Step right up' zo'n sterk nummer. Telkens als ik iets van Tellsell zie of ook andere reclames moet ik aan dat nummer denken. Met dat opzwepende ritme van een veilingmeester uit Kentucky zit er bijna Bluegrass door die jazz heen.quote:Op dinsdag 2 november 2010 10:33 schreef Gillingham het volgende:
Dan raad ik je Small Change nog aan. Opent met wat mij betreft zijn beste nummer: Tom Traubert's Blues. En het is ook jazzy.
Van dat nummer krijg ik ook standaard een glimlach op mijn gezicht. Heerlijke tekst en delivery. Ik vind het muzikaal echter niet één van de beste nummers op Small Change.quote:Op woensdag 3 november 2010 12:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind 'Step right up' zo'n sterk nummer. Telkens als ik iets van Tellsell zie of ook andere reclames moet ik aan dat nummer denken. Met dat opzwepende ritme van een veilingmeester uit Kentucky zit er bijna Bluegrass door die jazz heen.
ah... nou dan hoef ik er niet naartoe. dacht dat ie zelf kwam, maar had het kunnen weten, vorige keer dat ie kwam was t zelfs op het journaal..quote:Op maandag 23 mei 2011 11:14 schreef Bosbeetle het volgende:
http://www.muziekgebouwei(...)-rain-dogs-revisited
haha ik dacht dat hij zelf kwam maar het is dus een groepje artiesten die raindogs gaan herintrepeteren ...
Ik wil wel een keer naar tom zelf maar de vorige keer in den haag waren kaartjes 99 euro
dus ik denk dat naast deze single misschien de titel ook wel bekent wordt gemaakt.quote:There have been rumblings and rumors. New music from Tom Waits, you say? Come to TomWaits.com on Tuesday August 23rd, and Mr. Waits himself will set the record straight
Is weggehaald... hier staat ie nog welquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 11:42 schreef Gillingham het volgende:
De nieuwe single van Waits, 'Bad as Me', is nu te beluisteren.
Ja erg he?quote:Op maandag 10 oktober 2011 11:40 schreef Felagund het volgende:
Maar 230 post in het Tom Waits topic.
Ik ben benieuwd naar het nieuwe album. Nu Closing Time aan het luisteren, een van mijn favoriete Waits albums.
Ik begrijp vooral die 66 artic monkeys topics nietquote:Op maandag 10 oktober 2011 11:42 schreef Norrage het volgende:
[..]
Ja erg he?Soms begrijp je dit forum niet echt.
Nog niks van gehoord maar bij al zijn vorige albums deed hij het wel al zijn die tours nooit groot, de vorige tour kwam niet in nederland die daarvoor wel, ik hoop dat hij nederland weer eens aandoet.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 13:49 schreef Z het volgende:
Koppelt hij nog een tour aan de nieuwe plaat?
ja toen ik er heen wou in 2005 (oid) in den haag was het ¤99 voor kutplekkenquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 14:51 schreef thettes het volgende:
En... Tom Waits is helaas verschrikkelijk duur, vast ook door de kleine gelegenheden waar hij speelt.
Heb jij een code ontvangen, of anders?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 21:28 schreef Felagund het volgende:
Nieuwe album klinkt goed en afwisselend na luisterbeurt 1.
Ik heb een code ontvangen, volgens mij zou ik ook nog vijf andere codes uit kunnen delen. Dus als iemand anders het album ook wil luisteren.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 08:38 schreef Bookie65 het volgende:
[..]
Heb jij een code ontvangen, of anders?
Inderdaad, waarom niet! Hoewel ik van bijna alles hou wat Tom uitbrengt, is deze periode toch wel mijn favoriete periode. Ik kan er geen genoeg van krijgen.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 17:46 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Koel!![]()
Ook even een oud filmpje. Heeft er niets mee te maken, maar ach, waarom niet?
Bedankt voor dit filmpjequote:Op dinsdag 7 augustus 2012 17:46 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Koel!![]()
Ook even een oud filmpje. Heeft er niets mee te maken, maar ach, waarom niet?
Dat hele optreden is inderdaad fantastisch!quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 19:31 schreef kuifkrullen het volgende:
[..]
Inderdaad, waarom niet! Hoewel ik van bijna alles hou wat Tom uitbrengt, is deze periode toch wel mijn favoriete periode. Ik kan er geen genoeg van krijgen.
Dat hele optreden, waar je dit filmpje van linkt, is overigens fantastisch
quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 20:13 schreef Norrage het volgende:
[..]
Bedankt voor dit filmpjeIk ken eigenlijk maar heel weinig live performances van Tom, zijn er nog meer geniale?
Het hele rockpalast concert uit 1977 staat op youtube. Is fantastisch!quote:
Thanks, die ga ik straks even in zijn totaliteit bekijken dan!quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 23:19 schreef kuifkrullen het volgende:
[..]
Het hele rockpalast concert uit 1977 staat op youtube. Is fantastisch!
dit is het eerste nummer, de rest kan je zo erbij zoeken. Schitterend.
Klopt, het is ook erg moeilijk te zeggen. Maar Closing Time heeft net dat speciale plekje, if you know what I mean.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 10:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb op MP3 wat van de nieuwere concerten dat is ook smullen
Bij tom ben ik eigenlijk van alle periodes ik heb net zo'n zwak voor swordfishtrombones als alice...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik ben ook niet zo'n teksten man maar bij Tom Waits gaat dat bij mij automatisch. Hij heeft ook nogal toegankelijke teksten... eigenlijk zijn het allemaal mini musicals die liedjes van hem.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 11:10 schreef Norrage het volgende:
Ik ben niet zo'n tekstenman, maar Tom Waits is een held ja. Toch wat beter in de teksten verdiepen
Helemaal waar! Je ziet ook wel duidelijk de invloed van Bukowksi en Fante terug in zijn teksten, er zit altijd een randje aan.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 11:09 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik kan dat nummer dromen.. letterlijk
Dat vind ik toch wel de kunst van Tom Waits, bij alles wat hij zingt heb je gelijk een beeld.... het zijn allemaal kleine verhaaltjes op zichzelf... Het is ook één van de weinige zangers waarbij elk nummer bijna tijd plaats en het weer op dat moment in zich heeft
Ja dat gevoel van de oude beat generatie spreekt me ook aan (al is bukowski van net na de echte beat schrijvers, hij past er wel tussen...)quote:Op woensdag 8 augustus 2012 11:14 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Helemaal waar! Je ziet ook wel duidelijk de invloed van Bukowksi en Fante terug in zijn teksten, er zit altijd een randje aan.
Dit is ook één van mijn favoriete teksten, ik zie de hoer al gewoon bijna zitten:
Ik ben ook gek op de Beat Generation, maar Bukowski schopt echt hun kont. Ik weet dat hij er door sommigen nog tot gerekend wordt, maar als iemand die hele farce van de burgerlijke Amerikaan onderuit haalt, is het Bukowski. En dat is misschien het idee van de Beat Generation, maar die haalden er nog vragen over existentie bij, terwijl Bukowski zich voornamelijk bezigt met die hele Amerikaanse droom die voor velen niet veel anders dan een nachtmerrie is.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 11:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja dat gevoel van de oude beat generatie spreekt me ook aan (al is bukowski van net na de echte beat schrijvers, hij past er wel tussen...)
Bij waits komen ook altijd van die namen naar boven die ik toch echt nog een keer moet uitchecken zoals brecht en kurt weill ofzo
Ik was nog niet bekend met het werk van Tom Waits (jaja, shame on me) maar dankzij deze poëtische beschrijving Closing time beluisterd en wow, je was echt spot on met je beschrijving. Wat een fantastische plaatquote:Op woensdag 8 augustus 2012 11:22 schreef Maxerazzi het volgende:
Maar nu dwaal ik af, dus ik zal ook nog wel even ongevraagd () uitleggen waarom ik Closing Time zo fantastisch vind. Die hele plaat lang heb je het gevoel dat je in een uitgestorven kroeg zit, hooguit nog een paar dronkaards die over hun tafel liggen met een sigaret half uit de mond. En dan in dat donkere geheel hangt Waits over zijn piano met naast 'm een gitaar, whiskey in de hand en hij speelt gewoon zijn hart eruit in de nacht. Hij mompelt over verloren liefdes, achtergebleven dromen en de gevangenis genaamd nostalgie. Ach, die plaat, wat is die toch fantastisch.
quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 09:41 schreef bazbo het volgende:
Hier lees je hoe ik Tom Waits en Rain Dogs voor het eerst beleefde.
Leuk stukje. Rain Dogs was ook mijn kennismaking met Tom Waits. Wat me er vooral aan intrigeerde was dat er een hele wereld achter zat die je niet kende en waar je dan in flarden kennis mee maakt door wat teksten op te vangen en af een toe eens aandachtig te luisteren en te ontleden. Terwijl dat dan wel in beelden tot je komt.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 09:41 schreef bazbo het volgende:
Hier lees je hoe ik Tom Waits en Rain Dogs voor het eerst beleefde.
Wow, wat kan jij mooi beschrijvend schrijvenquote:Op zaterdag 18 augustus 2012 09:41 schreef bazbo het volgende:
Hier lees je hoe ik Tom Waits en Rain Dogs voor het eerst beleefde.
Prachtige stuk tekst!quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 09:41 schreef bazbo het volgende:
Hier lees je hoe ik Tom Waits en Rain Dogs voor het eerst beleefde.
Cool! Dat wordt nog een hele leuke ontdekkingsreis dan!quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 02:18 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Ik was nog niet bekend met het werk van Tom Waits (jaja, shame on me) maar dankzij deze poëtische beschrijving Closing time beluisterd en wow, je was echt spot on met je beschrijving. Wat een fantastische plaatDie teksten en die hele jazzy sfeer, wow.. Ben weggeblazen. En nu chronologisch de rest van zijn discografie ontdekken
The Heart of Saturday Night en Small Change zijn ook meer dan prima, maar die laatste is toch al heel wat anders dan zijn debuut.
Nee ik heb wel een boek met verzamelde interviewsquote:Op woensdag 22 augustus 2012 12:51 schreef Maxerazzi het volgende:
Ik heb gisteren op Amazon dit boek besteld:
[ afbeelding ]
Iemand dit boek al gelezen toevallig?
Gaaf!quote:Op zaterdag 1 september 2012 13:52 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nee ik heb wel een boek met verzamelde interviewsdat is het leven van waits zoals hij het zelf verteld.... met andere woorden het klopt van geen kant, hij spreekt zichzelf continu tegen etc etc...
prachtboek!
Nu je het zegt, the Joker heeft inderdaad veel weg van Waits qua mimiek en lichaamstaal. Interessant!quote:Op zaterdag 1 september 2012 13:54 schreef Veils het volgende:
In dit interview heeft hij echt erg veel weg van Heath ledger als the Joker, in The dark knight.
Het schijnt dat ze Tom Waits bestudeerd hebben voor de rol.
Stem en intonatie vooral ook.quote:Op zaterdag 1 september 2012 14:03 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Nu je het zegt, the Joker heeft inderdaad veel weg van Waits qua mimiek en lichaamstaal. Interessant!
Ik heb het boek uitgelezen en kan nou niet zeggen dat ik er echt kapot van ben uiteindelijk. Ik streep dus mijn eerdere woorden door:quote:Op woensdag 22 augustus 2012 12:51 schreef Maxerazzi het volgende:
Ik heb gisteren op Amazon dit boek besteld:
[ afbeelding ]
Iemand dit boek al gelezen toevallig?
quote:Op zaterdag 1 september 2012 13:53 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Gaaf!![]()
Die komt hierna dan aan bod. Overigens is de biografie tot dusverre (ik zit nu richting de helft) ook een echte aanrader!
Whyquote:Op dinsdag 25 september 2012 07:56 schreef Maxerazzi het volgende:
THE HORROR.![]()
Nu heb ik niets tegen Nick & Simon, lijken me hartstikke aardige gasten, maar deze gestroomlijnde instant pudding slaat dus werkelijk helemaal nergens op. Ol'55 druipt de sfeer vanaf, bij hun is het een soort braaksel wat je op Sky Radio zou horen. Not done dit.
Nah, ik vind die versie van The Eagles ook he-le-maal niets, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ik zo veel waarde hecht aan de sfeer die Waits in Ol'55 oproept. Die versie van The Eagles vind ik een beetje hupseflupse-country, ook leuk, maar voor dit nummer niet. Waits vond de bandleden van The Eagles overigens ontzettende eikels.quote:Op dinsdag 25 september 2012 08:43 schreef Norrage het volgende:
Ik vind het zo slecht nog niet, het zit instrumentaal best goed in elkaar...maar die stem van hun past er echt niet goed bijTotaal emotieloos
Maar het is leuk dat ze hem tweestemmig zingen....
En samen met Waits zelf blijf ik die versie van the Eagles om een of andere reden toch echt de beste versie vinden, maar daar lachen jullie vast ook om....
Heerlijk uptempo, wordt daar altijd megablij van. Veel anders dan het origineel natuurlijk, maar ik vind die verdomd lekker.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |