In het noorden des lands? De zus van een kennis van me heet Nardaquote:Op donderdag 1 september 2005 09:02 schreef Jentin het volgende:
Ik had op de middelbare school een klasgenootje dat Narda heette. Wat een naam, vond het gewoon sneu voor het meisje.
Ik vind de naam Thera (uitspraak: teera) nog steeds niet kunnen... Of Wena (uitspraak: weena)quote:Op donderdag 1 september 2005 09:02 schreef Jentin het volgende:
Ik had op de middelbare school een klasgenootje dat Narda heette. Wat een naam, vond het gewoon sneu voor het meisje.
Thirza vind ik wel weer mooiquote:Op donderdag 1 september 2005 10:44 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik vind de naam Thera (uitspraak: teera) nog steeds niet kunnen... Of Wena (uitspraak: weena)
Randstad, dus er zijn meerdere mensen met dit lotquote:Op donderdag 1 september 2005 10:25 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
In het noorden des lands? De zus van een kennis van me heet Narda
Misschien schrijf je het nog wel als Weena ook... Nu ik erover nadenk...quote:Op donderdag 1 september 2005 11:34 schreef E.T. het volgende:
Weena is een grote en bekende straat in Rotterdam.. Daar zou ik m'n kindje dus echt niet naar vernoemen (ook al schrijf je 't anders)
Ik dacht even dat er Daniman stond. Totdat ik het nog een keer lasquote:Op donderdag 1 september 2005 12:24 schreef ChrisJX het volgende:
Damian
Ik aan een standbeeld of een paardquote:Op donderdag 1 september 2005 12:34 schreef Spindizzy het volgende:
Bij de naam Thirza moet ik denken aan een vrouw met een snor.
quote:Op donderdag 1 september 2005 12:26 schreef Troel het volgende:
Ik dacht even dat er Daniman stond. Totdat ik het nog een keer las
Klinkt Finsquote:Op donderdag 1 september 2005 12:33 schreef inkie1010 het volgende:
De namen van de boeken van Tonke Dragt vind ik prachtig... maar ik zou denk ik mjin kind niet Tiuri kunnen noemen.... op de een of andere manier, ondanks dat ik het echt een hele mooie naam vind!
Klinkt idd fins doet me denken aan Tami Kiuruquote:Op donderdag 1 september 2005 12:43 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Klinkt Fins
Ik vind sommige namen uit Lord of the Rings ook erg mooi. Arwen kun je je kind nog wel noemen, maar dan houdt het wel ongeveer op
Ik had vroeger een collega en zij en haar 2 zussen waren alledrie naar een Lord of the rings figuur genoemd. De ene heette Arwen, zij heette Eowyn en die derde weet ik even niet meer....quote:Op donderdag 1 september 2005 12:43 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Klinkt Fins
Ik vind sommige namen uit Lord of the Rings ook erg mooi. Arwen kun je je kind nog wel noemen, maar dan houdt het wel ongeveer op
Galadrielquote:Op donderdag 1 september 2005 14:43 schreef Igraine het volgende:
Ik had vroeger een collega en zij en haar 2 zussen waren alledrie naar een Lord of the rings figuur genoemd. De ene heette Arwen, zij heette Eowyn en die derde weet ik even niet meer....
Ik kon haar eerder dan ik lord of the rings had gelezen dus ik vond het heel normaal...
Bij sommige namen vind ik het juist weer irritant. Zoals Thom of Thijmen ofzow. Doe dan gewoon Tom of Tijmenquote:
*mee eens isquote:Op donderdag 1 september 2005 18:47 schreef texelonia het volgende:
Bij sommige namen vind ik het juist weer irritant. Zoals Thom of Thijmen ofzow. Doe dan gewoon Tom of TijmenMaar ik vind Thijs dan wel weer mooier dan Tijs
Vind ik ook!quote:Op donderdag 1 september 2005 18:47 schreef texelonia het volgende:
[..]
Bij sommige namen vind ik het juist weer irritant. Zoals Thom of Thijmen ofzow. Doe dan gewoon Tom of TijmenMaar ik vind Thijs dan wel weer mooier dan Tijs
Komt toch van Thomas?quote:Op donderdag 1 september 2005 22:47 schreef inkie1010 het volgende:
[..]
Vind ik ook!Thom vind ik echt niet mooi staan, die H heeft daar helemaal niets te zoeken!
NOG niet nee, maar dat komt vanzelf op kerstkaarten en zoquote:Op zaterdag 3 september 2005 19:11 schreef innovative het volgende:
Vandaag voorbij horen komen: Dragomeria Renase... en nee, daar staan geen spelfouten in...
Bij mij in de klas zat vroeger een Weena, die werd dus constant gepest met Na Wee, "De naweeën waren zeker zwaar voor je moeder he!!"quote:Op donderdag 1 september 2005 10:44 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik vind de naam Thera (uitspraak: teera) nog steeds niet kunnen... Of Wena (uitspraak: weena)
Echt zo'n typisch amerikaanse naam als Dawn en Charity e.d.quote:Op donderdag 1 september 2005 19:28 schreef clementien het volgende:
Op mijn werk riep een klant haar dochtertje: "Heavenly, kom hier!"
Lekker moeilijkquote:Op zaterdag 3 september 2005 19:11 schreef innovative het volgende:
Vandaag voorbij horen komen: Dragomeria Renase... en nee, daar staan geen spelfouten in...
denk dat er wel een verband ligt..quote:Op zondag 4 september 2005 16:05 schreef daniman het volgende:
Dragomeria doet me trouwens denken aan "Dragostea". Dat is Roemeens voor "Liefde"Zou het verband hebben of is het gewoon een verzonnen naam?
Met dank aan microsoft voor de optie control c control vquote:Op zondag 4 september 2005 11:54 schreef ChrisJX het volgende:
Ik had al moeite met de naam Senna, laat staan Dragomeria Renase
Dragostea doet me dan weer denken aan dat liedje dat vorige zomer zo'n hit was: Dragostea din tei (ofzow)..quote:Op zondag 4 september 2005 16:05 schreef daniman het volgende:
Dragomeria doet me trouwens denken aan "Dragostea". Dat is Roemeens voor "Liefde"Zou het verband hebben of is het gewoon een verzonnen naam?
Ik vind het meer klinken als een stekelige plantquote:Op zondag 4 september 2005 22:01 schreef Yoni het volgende:
Ik vind Dragomeria een beetje als een nare ziekte klinken![]()
Het kind is drie dagen geleden geboren en het zou nu al op Google te vinden moeten zijn???quote:Op maandag 5 september 2005 09:18 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het wel heb onthouden. Misschien wel juist omdat het zo..... ongewoon isOverigens krijg ik met Dragomeria zelf op google geen enkele reactie, dus het zal wel verzonnen zijn.
Ik denk dat ze bedoelt met het woord of de naam ''Dragomeria', dat ze geen resultaat krijgt. Niet zozeer met dat specifieke kind.quote:Op maandag 5 september 2005 10:09 schreef innovative het volgende:
[..]
Het kind is drie dagen geleden geboren en het zou nu al op Google te vinden moeten zijn???
Inderdaad:quote:Op maandag 5 september 2005 10:17 schreef Igraine het volgende:
[..]
Ik denk dat ze bedoelt met het woord of de naam ''Dragomeria', dat ze geen resultaat krijgt. Niet zozeer met dat specifieke kind.
Liefde onder de lindenboomquote:Op zondag 4 september 2005 18:49 schreef texelonia het volgende:
[..]
Dragostea doet me dan weer denken aan dat liedje dat vorige zomer zo'n hit was: Dragostea din tei (ofzow)..
Dat was idd de betekenisquote:Op maandag 5 september 2005 20:16 schreef daniman het volgende:
Liefde onder de lindenboom
Dat was de titel van het liedje volgens de roemeense partner van een van mijn collega's
Fiep... da's hier een ander woord voor speenquote:Op zaterdag 10 september 2005 15:58 schreef snoopy het volgende:
Van de week op de creche hing er een geboortekaartje. Een van de kindjes had een zusje gekregen: Fiep![]()
Ik weet wel dat er een Fiep Westendorp is maar ik vind Fiep toch echt niet leuk![]()
quote:Op zaterdag 10 september 2005 16:06 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Fiep... da's hier een ander woord voor speen![]()
En dat vind ik dan weer minderquote:Op zaterdag 10 september 2005 17:02 schreef Jonnetje het volgende:
Narda's ken ik niet. Wel twee Farda's
Over Thirza.. Zo heet de ene dochter van husb's collega.
Het zusje van Thirza heet Shirin..
Isadora Paradijsvogel uit de Fabeltjeskrantquote:Op zaterdag 10 september 2005 19:59 schreef Sarah-Jezebel het volgende:
Wat vinden jullie dan van de namen:
Isadora voor een meisje
Floran voor een jongen?
Ik ook niet...quote:Op zondag 11 september 2005 00:21 schreef Principessa het volgende:
Minke is toch vrij normaal? Ik hou niet zo van de -ke namen. Rinske, Lenneke, Janke...
ik weet het, maar ik vind foekje echt niks. Een heleboel andere friese namen vind ik wel weer leuk.quote:Op zondag 11 september 2005 17:12 schreef bixister het volgende:
dat zijn 'gewoon' allemaal friese namen.
Neequote:Op zaterdag 10 september 2005 11:26 schreef danae het volgende:
Ik ken ook een Narda uit de randstadLieve meid trouwens, beetje donker typje.
Bedoel jij de zelfde?
Maar Guusje, Keesje, Dirkje enz. hebben nog enige oudhollandsche oorsprong. Sterker nog, volgens mij waren het 100 jaar geleden doodnormale namen. Maar ik zou denken dat daar bij Jeroentje geen sprake van is... Wat volgt, Michaeltje?quote:Op zaterdag 10 september 2005 23:00 schreef E.T. het volgende:
Jeroentje voor een meisje
Ik kijk nog eens naast me naar een echte Jeroen en kan niet begrijpen hoe je zoiets voor een meisje kan gebruiken..
Aan de andere kant.. Guusje is ook een geaccepteerde naam voor een meisje..
Ik zie die al met een hockeystickje in de wieg liggen...... bij wijze van sprekenquote:Op zondag 11 september 2005 17:12 schreef bixister het volgende:
dat zijn 'gewoon' allemaal friese namen.
floran en florian vind ik allebei te tuttig eigenlijk voor een jongen.
ik hoop het van harte... !quote:Op vrijdag 16 september 2005 13:57 schreef Cydex het volgende:
[..] Wensleymar
Een unieke naam denk ik zo.
heyquote:Op maandag 5 september 2005 09:49 schreef inkie1010 het volgende:
Oo dat vind ik ook vreselijk... ik kan er ook niks aan doen maar alle kinderen die ik ken met namen als Damien, Wesley etc zijn allemaal ettertjes..![]()
Vergeetquote:Op maandag 5 september 2005 09:49 schreef inkie1010 het volgende:
Oo dat vind ik ook vreselijk... ik kan er ook niks aan doen maar alle kinderen die ik ken met namen als Damien, Wesley etc zijn allemaal ettertjes..![]()
Bert, gok ik.quote:Op zaterdag 17 september 2005 13:01 schreef daniman het volgende:
Jordy doet me denken aan het hondje dat een oom en tante van me hadden... een keer raden hoe die heette
Ook van Tonke Dragtquote:Op zaterdag 10 september 2005 19:59 schreef Sarah-Jezebel het volgende:
Isadora voor een meisje
Die's van de toverketelquote:Op maandag 19 september 2005 10:10 schreef anneja het volgende:
Ik hoorde laatst Taran, vond ik eerst een beetje vreemd maar eigenlijk ook best mooi.
Ow...ik ken het alleen als boek. Ieuw, Disney.quote:Op maandag 19 september 2005 15:17 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Die's van de toverketel(Disneyfilm). Vind het een mooie naam, maar wel een beetje raar.
Wel een leuke film. Is de spannendste Disney-film (nogal duister en eng) en er werd ten tijde van release volgens mij zelfs over gepraat oftie wel geschikt was voor kindertjesquote:Op maandag 19 september 2005 15:21 schreef anneja het volgende:
Ow...ik ken het alleen als boek. Ieuw, Disney.
Denk je bij Yentl dan niet gelijk aan Barbara Streisand?quote:Op donderdag 22 september 2005 00:03 schreef Suuz_ het volgende:
Ik vind voor een meisje Yentl heel mooi {spreek je uit als jentel} maar weet niet of ik ze zo zou noemen. ook britt en sterre vind ik mooi.
voor een jongentje vind ik merijn of marijn or thijmen mooi.
er zat bij mij ooit een meisje in de klas die heette geralda vond ik ook echt een erge naam of fortunata {ja idd je leest het goed} echt erg.
en idd keesje voor een meisje moet ik meteen aan flodder denken haha
Die heeft in de film Yentl de rol van Yentl gespeeldquote:Op zaterdag 24 september 2005 00:24 schreef Suuz_ het volgende:
barbara streisand? why?
Ik dacht altijd dat Yentl een soort yeti wasquote:Op zaterdag 24 september 2005 00:54 schreef Vava het volgende:
Die heeft in de film Yentl de rol van Yentl gespeeld
Ik denk bij die naam ook gelijk aan haar
ik ken die film niet, dus denk daar niet bij na zeg maar. vind de naam gewoon mooi en ik ken ook niemand die zo heet dus het doet me aan niemand denken vind ik wel mooi.quote:Op zaterdag 24 september 2005 00:54 schreef Vava het volgende:
[..]
Die heeft in de film Yentl de rol van Yentl gespeeld
Ik denk bij die naam ook gelijk aan haar
Zitten die ouders aan de drugs ofzo?quote:Op woensdag 21 september 2005 13:04 schreef TazDevl het volgende:
Zie net hier een kaartje hangen van iemand die "Zwaantje Xenia" genoemd is... DUS...
quote:Op zaterdag 24 september 2005 09:57 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat Yentl een soort yeti was
Mercedes is nog wel een redelijke raam. Daar ken ik er meer van, maar NISSAN is echt erg.quote:Op woensdag 28 september 2005 07:05 schreef Nonneke het volgende:
zondag op mn werk gespot
NISSAN3x raden hoe dr zusje heette......
Mercedes
![]()
![]()
![]()
Mercedes is idd een normale Spaanse meisjesnaam. En de auto is volgens mij vernoemd naar de dochter van de baas.quote:Op woensdag 28 september 2005 09:10 schreef texelonia het volgende:
Mercedes was zelfs eerder een vrouwennaam dan de naam van een auto. De auto is naar een vrouw (dochter ofzow?) genoemd.
Maar Nissan...
uhuh maar om allebei je kids nou een auto naam te gevenquote:Op woensdag 28 september 2005 09:10 schreef texelonia het volgende:
Mercedes was zelfs eerder een vrouwennaam dan de naam van een auto. De auto is naar een vrouw (dochter ofzow?) genoemd.
Maar Nissan...
Ik persoonlijk denk dan aan een niet al te pinetere Amerikaanse boerendochter die het 'geschopt heeft' tot Call girl, maar goedquote:Op woensdag 28 september 2005 10:16 schreef coolbabe het volgende:
Wat vinden jullie voor een meisje van de naam Megan? Ben ik ineens helemaal vlieft op![]()
quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 20:57 schreef Oxymoron het volgende:
Ouders mogen dochter naar whisky noemen
Geschreven ziet de naam er ook erg mooi uitquote:Op zaterdag 1 oktober 2005 20:59 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Overigens vind ik Edradour (uitgesproken als Edradoer) best een mooie naam, past goed in Lord of the RingsMaar om je kind nou zo te noemen terwijl je weet dat het een drankmerk is, is ook weer zoiets
Heb er ook nog nooit van gehoord, maar ik ben wel naar een Anemoon vernoemd (anemoonstraat ben ik geboren) en mn geboortenaam is dus Anne Monique gewordenquote:Op zondag 2 oktober 2005 10:35 schreef Brighteyes het volgende:
Mijn achternicht heet Anemoon.
Er zullen veel mensen zijn die denken 'huh?' Maar omdat ik hem al zoveel jaren als naam hoor ben ik niet anders gewend. Vind het ook een erg mooie naam eigenlijk wel.
Je haar danst..quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 22:32 schreef Vava het volgende:
[..]
Van de week gehoord op mijn werk.... Pam voor een meisje![]()
Een y als i uitspreken is vrij uitzonderdelijk. Ie (Kirsty) of ij (Merlyn) is veel gebruikelijker.quote:Op zondag 2 oktober 2005 12:08 schreef piere het volgende:
Dam ook al, RobIn want anders was het wel met ij gespeld...
ik denk er zelfs aan de naam al te laten veranderen in RobIn
Robin is zowel een meisjes- als een jongensnaam. Robbin (maar die zie je weinig) alleen een jongensvariant. Robyn heb ik eik nog nooit gezien.quote:Op zondag 2 oktober 2005 12:19 schreef texelonia het volgende:
Ik dacht dat voor een jongen het altijd als Robin gespeld werd en voor een meisje als Robyn..
Een naam kun je niet zomaar op het gemeentehuis ff laten veranderen. Daar moeten zwaarwegende redenen achterzitten. Zelfs spelfoutjes die per ongeluk zijn vaak geen reden om een naam officieel te laten wijzigenquote:Op zondag 2 oktober 2005 12:16 schreef piere het volgende:
Ik kan me zo snel geen voorbeeld voor de geest halen waarbij dat zo is maar ik geloof je meteen.
Maar denk dus serieus het te laten veranderen omdat hij anders bv op school als hij in een nieuwe klas komt RobIJn genoemd gaat worden
Klopt, ik heb al járen "Ali" in mijn reeks van namen staanquote:Op zondag 2 oktober 2005 12:46 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Een naam kun je niet zomaar op het gemeentehuis ff laten veranderen. Daar moeten zwaarwegende redenen achterzitten. Zelfs spelfoutjes die per ongeluk zijn vaak geen reden om een naam officieel te laten wijzigenWat je natuurlijk wel kunt doen is de roepnaam wijzigen. Dus als de officiële naam Robyn is, het in het normale gebruik als Robin schrijven. Maar officieel heet hij dan nog Robyn.
Bedankt voor de uitleg!quote:Op zondag 2 oktober 2005 12:46 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Een naam kun je niet zomaar op het gemeentehuis ff laten veranderen. Daar moeten zwaarwegende redenen achterzitten. Zelfs spelfoutjes die per ongeluk zijn vaak geen reden om een naam officieel te laten wijzigenWat je natuurlijk wel kunt doen is de roepnaam wijzigen. Dus als de officiële naam Robyn is, het in het normale gebruik als Robin schrijven. Maar officieel heet hij dan nog Robyn.
Zoveel zou ik me er trouwens niet van aantrekken hoor. De kans is zeer groot dat mensen de naam verkeerd uitspreken (en verkeerd spellen), maar zodra je het iemand hebt verteld, onthouden ze het wel. Al moet je het wel blijven uitleggen. Dat is het vervelende aan een alternatieve schrijfwijze.
Idd.quote:
Achternaamquote:Art. 4 Burgerlijk Wetboek deel I: Personen- en Familierecht.
1: Een ieder heeft de voornamen die hem in zijn geboorteakte zijn gegeven.
4: Wijziging van de voornamen kan op verzoek van de betrokken persoon of zijn wettelijke vertegenwoordiger worden gelast door de rechtbank.
Oftewel, je namen kunnen gewijzigd worden, maar dit kan niet zomaar. Ik meen me te herinneren dat er voor achternamen zoiets geldt dat de naam duidelijk onbehoorlijk is. En de nieuwe naam moet dan zo dicht mogelijk bij de oude liggen. Maar de precieze regels daaromtrent kon ik zo snel ff niet vinden.quote:De geslachtsnaam van een persoon kan op zijn verzoek, of op verzoek van zijn wettelijke vertegenwoordiger, door de Koning worden gewijzigd.
De vetgedrukten zijn in deze context van belang.quote:Voor het wijzigen van de achternaam bestaan wettelijke regels. In deze regels is aangegeven in welke gevallen een verzoek om naamswijziging kan worden gedaan [...]
een ouder of verzorger die het kind zijn of haar achternaam wil geven;
een meerderjarig kind dat zijn achternaam wil veranderen in die van de andere ouder of verzorger;
een meerderjarige die de naamswijziging door ouder of verzorger ongedaan wil maken;
een meerderjarige die de naamskeuze van de ouders wil herzien;
wijziging van een niet-Nederlandse achternaam;
wijziging van een onwelvoeglijke of bespottelijke achternaam;
wijziging van een veel voorkomende achternaam;
wijziging van een onjuist gespelde achternaam;
het toevoegen van een achternaam, als kan worden aangetoond dat deze naam al deel uitmaakte van de familienaam, toen de burgerlijke stand werd ingevoerd;
het toevoegen van de achternaam van de moeder, als deze naam is uitgestorven of met uitsterven wordt bedreigd.
quote:Wijziging van een niet-Nederlandse achternaam
In de Rijkswet op het Nederlanderschap staat dat bij naturalisatie de achternaam kan worden gewijzigd. Nadat naturalisatie heeft plaatsgevonden, is daarna naamswijziging slechts in beperkte mate mogelijk. Het enkele feit dat de naam niet Nederlands klinkt, is daarvoor niet voldoende. De gevraagde naam moet Nederlands klinken.
Wijziging van een onwelvoeglijke of bespottelijke achternaam
U kunt naamswijziging vragen als uw naam onwelvoeglijk of bespottelijk is. Of uw naam onwelvoeglijk of bespottelijk is, wordt niet alleen aan uw oordeel overgelaten. Voorwaarde is dat een ieder, die deze achternaam zou hebben, de naam als onwelvoeglijk of bespottelijk moet kunnen ervaren. In bijzondere gevallen kan naamswijziging plaatsvinden als uw naam in verband met uw maatschappelijke positie of beroep bespottelijk of hinderlijk is.
Wijziging van een veel voorkomende achternaam
Komt uw naam zo vaak voor, dat dit problemen oplevert — bijvoorbeeld in de beroepssfeer— dan kunt u om naamswijziging vragen.
Bij niet-Nederlandse, bespottelijke en veel voorkomende namen wordt de nieuwe naam zoveel mogelijk afgeleid van de oude naam. Dit kan door hetwijzigen van een paar klinkers of niet behulp van een voor- of achtervoegsel. Lukt dat niet, dan kan een geheel nieuwe Nederlands klinkende naam worden gekozen. die nog niet in Nederland voorkomt; ook de naam van de andere ouder mag worden gekozen.
http://www.abcoude.nl/rea(...)ing#Wijzigenvoornaamquote:Een verzoek tot het wijzigen van uw voornaam doet u bij de rechtbank met behulp van een advocaat. Als de rechter uw verzoek toewijst, dan stuurt de griffier van de rechtbank een kennisgeving aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente. De ambtenaar van de burgerlijke stand zorgt voor aanpassing van de geboorteakte door middel van het plaatsen van een zogenaamde latere vermelding. Zodra de ambtenaar van de burgerlijke stand de latere vermelding heeft geplaatst, wordt de wijziging van uw voornaam ook doorgevoerd in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA of bevolkingsregister). Via de GBA worden alle (semi) overheidsinstanties op de hoogte gebracht van uw voornaamswijziging. Dit geldt ook voor alle grote pensioenfondsen. U moet zelf zorgdragen voor de wijziging van de voornaam op documenten zoals uw bankpas, uw rijbewijs, reisdocument of verzekeringspapieren.
http://www.postbus51.nl/index.cfm?vID=5CFADD3F-C295-519D-172FECFF1CBD947E&containerid=517415FF-C09F-296A-61FF669427684C44&objectid=4A113D2D-C09F-296A-610AEABE1E0502A0&displaymethod=displaydefaultintroquote:De ambtenaar van de burgerlijke stand kan ambtshalve kennelijke schrijf- en spelfouten in uw voornaam verbeteren. Het gaat hier om schrijf- en spelfouten in akten van de burgerlijke stand. Het geldt bijvoorbeeld voor de geboorteakte waar uw voornaam in is opgenomen.
Zo beperkt kan je iets ook inzien ja...quote:Op zondag 2 oktober 2005 13:28 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Idd.
Ik heb net niks gezegd, maar vroeg me idd al af waarom je in vredesnaam een 13-in-1-dozijn naam kiest maar je dan zogenaamd nog wil onderscheiden door een vreemde spelling die alleen maar verwarring oproept.
Maar hey... als je maar origineel bent hè.![]()
quote:
Een naam kan ook apart zijn zonder raar geschreven te hoeven worden immersquote:Op zondag 2 oktober 2005 18:16 schreef Brighteyes het volgende:
Ik ben zelf ook iemand met een 'lastige' naam. Als ik mijn naam ergens moet geven lijk ik wel die vent van Baantjer 'met c-o-c-k' maar dan anders
Ik snap gewoon niet waarom mensen per sé zo moeilijk moeten doen. En dan nog gaan zuchten als mensen het verkeerd uitspreken.
Dat vind ik eigenlijk een beetje een meisjesnaamquote:Op dinsdag 4 oktober 2005 08:32 schreef Joene het volgende:
Mn nieuwe neefje heet Nan , een mooie wieringer naam
Vreselijk...quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 08:32 schreef Joene het volgende:
Mn nieuwe neefje heet Nan , een mooie wieringer naam
Tis een naam uit onze "streek' wordt veel vuldig gebruikt , vaak met meerdere naam als simon en dergelijke. of cornelis enz.quote:
Het klinkt niet als een meisjes naam uitgesproken hoorquote:Op dinsdag 4 oktober 2005 14:47 schreef Kittyme het volgende:
[..]
Dat vind ik eigenlijk een beetje een meisjesnaam(Maar ik kom dan ook niet uit Wieringen(?))
Dus eigenlijk alsof iemand met een spraakgebrek "Jan" zegt...quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 14:50 schreef Joene het volgende:
[..]
Tis een naam uit onze "streek' wordt veel vuldig gebruikt , vaak met meerdere naam als simon en dergelijke. of cornelis enz.
het wordt meer uitgesproken als Non... maar dan klinkt de ooo wat langer zegmaar... moeilijk te omschrijvenquote:Op dinsdag 4 oktober 2005 14:54 schreef Igraine het volgende:
[..]
Dus eigenlijk alsof iemand met een spraakgebrek "Jan" zegt...
Groningen toevallig?quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 14:57 schreef Joene het volgende:
[..]
het wordt meer uitgesproken als Non... maar dan klinkt de ooo wat langer zegmaar... moeilijk te omschrijven
Profiel gekekenquote:
Wieringen. Niet de wieringermeerquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 10:34 schreef ChrisJX het volgende:
[..]![]()
Je zei dat het een Wieringer naam was, dan neem ik aan dat je het over de Wieringermeer hebt
Een jongen bij mij op de middelbare school heette zo, en ik vond het altijd heel goed bij 'm passen. Gewoon een kaaskopt, maar het klopte juist wel op de een of andere manier.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 10:52 schreef renzell het volgende:
Ik vind Salvador zo'n mooie naam!Is er iemand die die mening met mij deelt? En tja... ik weet het... zo noem je je kind niet enzo... Ik houd zelf ook wel van Piet en dat soort Hollandsch eenvoud, maar Salvador vind ik een uitzondering. Eigenlijk niks voor mij, maar echt, het had niet heel veel gescheeld of Julius had zo geheten.
Fans van Kanequote:Op zaterdag 8 oktober 2005 20:33 schreef Anitra het volgende:
Ik kwam hier in de krant bij de geboorteberichtjes de naam Boet Dinand tegen.
Ik vind het een rare naam.
hahaha neequote:Op zaterdag 8 oktober 2005 22:15 schreef renzell het volgende:
Dat neefje heeft toch niet toevallig een moeer die Viktorien heet of wel...
Boet?? Verschrikkelijk...quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 20:33 schreef Anitra het volgende:
Ik kwam hier in de krant bij de geboorteberichtjes de naam Boet Dinand tegen.
Ik vind het een rare naam.
Boet, zo heet het katertje van vrienden van mij, volgens mij is het Hebreeuws (dacht ik hoor) en betekent het "Jochie"quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 21:28 schreef Vava het volgende:
[..]
Fans van Kanemaar Boet.... ik vind het ook raar ja
Het is dan ook geen Myrhon maar Myhronquote:Op maandag 10 oktober 2005 14:24 schreef anneja het volgende:
Ik denk bij 'Myrhon' trouwens eerder aan een kunststof dan aan een kind.
Ah ja, dat verandert de zaak inderdaad volledig, ineens klinkt het als een slangensoortquote:Op maandag 10 oktober 2005 15:04 schreef Igraine het volgende:
[..]
Het is dan ook geen Myrhon maar Myhron
![]()
Ja, dat is alleen niet de juiste uitspraak...quote:Op maandag 10 oktober 2005 15:50 schreef anneja het volgende:
[..]
Ah ja, dat verandert de zaak inderdaad volledig, ineens klinkt het als een slangensoort
Laat mij raden, je schrijft Myhron, je zegt Katie?quote:Op maandag 10 oktober 2005 16:01 schreef Igraine het volgende:
[..]
Ja, dat is alleen niet de juiste uitspraak...
![]()
quote:Op maandag 10 oktober 2005 16:24 schreef anneja het volgende:
[..]
Laat mij raden, je schrijft Myhron, je zegt Katie?
Ja bijna...quote:Op maandag 10 oktober 2005 16:24 schreef anneja het volgende:
[..]
Laat mij raden, je schrijft Myhron, je zegt Katie?
gezegend met welshe vrienden
Voor een kater vind ik Boet wel een hele stoere naamquote:Op maandag 10 oktober 2005 14:31 schreef Vivi het volgende:
[..]
Boet, zo heet het katertje van vrienden van mij, volgens mij is het Hebreeuws (dacht ik hoor) en betekent het "Jochie"
Hun hond heet trouwens Isotek
Maar dat was geen vrije keuze geloof ik
Darren vawege Darren Hayes? Die is leukquote:Op maandag 10 oktober 2005 17:03 schreef Lotjeb het volgende:
Ik wil later een Anne en een Simon of een Amber en een Darren
Of een mix ervanEn ik zou mij kinderen graag meerdere namen geven, ze vernoemen naar onze ouders of andere familieleden
![]()
Ik zie het al helemaal voor me, mooi klein blond meisje![]()
Anna (mijn zusje) Helena (mijn moeder) Wilhelmina (moeder vriend), roepnaam Anne![]()
Maar in de rest van Nederland nietquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 14:29 schreef mallemeid het volgende:
Een meisje zou ik niet zo snel anne noemen, is nogal een jongensnaam hier in Friesland.
Dat is waarquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 19:36 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Maar in de rest van Nederland niet
Wordt het in Friesland trouwens niet meer uitgesproken als Aonne?
DE decaan bij ons op school heet Oane...quote:Op woensdag 12 oktober 2005 06:23 schreef mallemeid het volgende:
[..]
Dat is waar. soms idd als Aone (hele gekke klank iig) maar soms ook gewoon als Anne.
Je schrijft het officieel Myrddin (en zegt mirthin) trouwens, ik vind het erg mooi maar zou mijn kind zo niet noemen. Als de oudste niet al Merlijn had geheten was het wel de tweede naam van de jongste geweest (het is ook welsh voor 'heuvel bij de zee', en jongste is in een ziekenhuis op een welshe heuvel bij de zee geboren. Nu is zijn tweede naam Gwynedd, naar de county)quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 12:32 schreef Sarah-Jezebel het volgende:
En wat vinden jullie van de jongensnaam Myrdinn dan ( of Mirdin)
( Keltisch voor Merlijn)
Vind ik ook.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 14:22 schreef miss_dynastie het volgende:
Merlijn is héééééél veel leuker dan Mirdin (vind ik dan)
quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 16:08 schreef Sugar het volgende:
Zwaantje, Duifje en Distel bedoel je, Bix?
Ik vind dierennamen helemaal niets, Al zijn Arend en Merel nog wel fatsoenlijk. Wel een mooie naam vind ik Wolfgang, maar dat is toch niet echt een dierennaam vind ikquote:Op vrijdag 14 oktober 2005 15:46 schreef Principessa het volgende:
Tijger valt voor mij gewoon in de categorie 'Dierennamenvoormensen', samen met Wolfje, Vosje, Zwaantje, Beer, Duifje, Arend, Merel, Kat, Mus, Muis, Falkje, Mees... Ik vind het wel iets stoers hebben!
Ik vind de naam er erg mooi uit zien, maar zou m'n kind niet zo noemen. Te apart voor een uit de klei getrokken Nederlandertje.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 16:20 schreef Sarah-Jezebel het volgende:
Ja ik ken meer mensen die Myrddin te apart ofzo zouden vinden. Maar je sprek het als uit Mir-Din.
Bij Jade zou ik ook in eerste instantie voor de engelse uitspraak gaan volgens mijquote:Op vrijdag 14 oktober 2005 19:24 schreef Igraine het volgende:
Ja. 't lijkt best een beetje op Mervin dan.
Nou, ik ben gewoon Anglofiel eigenlijk en Avalon-gek.![]()
90% van alle namen die ik leuk vind zijn dan ook engels klinkende namen. Ik spreek namen ook automatisch op z'n engels uit als ik een geboortekaartje krijg ofzo. Zo kreeg ik pas een kaartje van een "Jade" dus ik denk "Djeed" maar 't blijkt dus "Ja-de" te zijn.
Mja dat kan natuurlijk ook nog, op z'n nederlands...![]()
Thijmen...quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 17:31 schreef Troel het volgende:
Als je dochtertjes Iris en Rosa heten zou ik ook voor een mannetjesbloemetjesnaam gaan
Wij dus ook, maar dan wel met een uitspraak die te doen is voor zowel mijn familie (Nederlands) als mijn schoonfamilie (Italiaans).quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 18:57 schreef E.T. het volgende:
Jij bent wel 'into' keltische/gaelic namen he, Igraine?
Ja dat vind ik ook belangrijk, dat het wel een beetje normaal uitgesproken kan worden. Zoals ik hier weleens eerder gepost heb, vind ik 'Eithne' heel mooi voor een meisje. Je spreekt het min of meer uit als "Enjah". Maar ik wilde het m'n dochter toch maar niet aandoen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 09:27 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Wij dus ook, maar dan wel met een uitspraak die te doen is voor zowel mijn familie (Nederlands) als mijn schoonfamilie (Italiaans).
En de schrijfwijze van de roepnaam moet niet te lastig zijn, de 2e naam maakt niet uit, daar gaat het hem veel meer om de symboliek/betekenis.
Ik heb hier ook echt heel veel boekjes liggen over Gaelic namen, of het nou Iers, Welsh, Schots, of Bretons is.
Tja ik weet niet wat jij mooi vind natuurlijk maar bijv Gawain (ook uit de Arthur-legende), Aidan, Cormac, Bran, Brynn.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 09:36 schreef Sarah-Jezebel het volgende:
Igraine, wil je mij helpen mooie jongensnamen te vinden dan, in deze zelfde cattegorie, maar dan wel 'uitspreekbaar'?
Ik ken ook iemand die zo heet, alleen schrijf je dat als Daxquote:Op zaterdag 15 oktober 2005 12:05 schreef Bloempje19 het volgende:
Ik ken een jongetje die Daks heet, dat is tog ook zielig voor dat kind of niet...Wat een naam!
In Gilmore Girls zit een Rory en dat is een meisje...quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 11:17 schreef Igraine het volgende:
Of meer gangbare namen Gavin, Connor, Rory (vind ik erg leuk), Keegan of Ronan.
Haha ons logeetje is nu Incredibles aan het kijken. Dat zoontje heet ook Dashquote:Op zaterdag 15 oktober 2005 12:47 schreef Kowalabeertjuh het volgende:
[..]
Ik ken ook iemand die zo heet, alleen schrijf je dat als Dax, echt een verschrikkelijke naam.
Oh dat zou kunnen, maar Rory is echt een jongensnaam. Ik ken alleen Rory Gallagher.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 14:42 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
In Gilmore Girls zit een Rory en dat is een meisje...
In de Arthurlijn door is Thuro ook wel tof. Ik heb eens een boek gelezen waarin dat de jongensnaam was van Arthur. En als je dan een man werd kreeg je een andere naam (Arthur dus). Weet alleen niet of ze dat echt deden in de tijd dat de legende zich afspeelt.
en Rory McGrath, vaste gast in het panel van They Think I'ts All Over. (Voor de duidelijkheid, die is zo veel man als dat een man maar zijn kan, zeg maar).quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 17:52 schreef Igraine het volgende:
[..]
Oh dat zou kunnen, maar Rory is echt een jongensnaam. Ik ken alleen Rory Gallagher.
Van: http://www.rampantscotland.com/forenames/quote:Rory
From a similar root as Roderick, the Gaelic 'ruadh-ri' or red king. Roderc was a ruler of the Kingdom of Strathclyde in the 6th century. The name Rory was used frequently by the MacLeods, MacKenzies and other Highland clans. Roderick Random was a novel by Tobias Smollet in the 18th century. Roddy, Roddie and Rory are pet names of Roderick and Derek is from the same origin. In 1998, Rory was the 53rd most registered first name in Scotland in 199 but Roderick was not in the first 100. The impersonator Rory Bremner is a well known current bearer of the name.
Nee, eigenlijk niet. Ik vind Rory wel heel leuk hoor voor een meisje, nooit echt bij stil gestaan. Rory was wel 1 van de keuzes voor een 2e naam voor een evt jongen. Maar nu heb ik er dus ook een meisjesnaam bij voor een evt 2equote:Op zaterdag 15 oktober 2005 21:15 schreef bixister het volgende:
kennen jullie rory block niet? (ook ♀)
De Whisky was iig lekker!quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 21:23 schreef ChrisJX het volgende:
Maar wat dachten jullie van Caoilfhionn, Deirbhile, Fionnguala, M¢ren Muadhnait?
![]()
Ik heb een collega die zo heet, niks mis me?quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 12:47 schreef Kowalabeertjuh het volgende:
[..]
Ik ken ook iemand die zo heet, alleen schrijf je dat als Dax, echt een verschrikkelijke naam.
Igraine, namen als Brian en Aiden vind ik ronduit afschuwelijk. Maar namen uit de mythologie erg mooi. Morgaine voor een meisje hadden we bijv. super gevonden, maar het wordt een jongen, dus naar alle waarschijnlijkheid dus een Myrddin, maar dan wel uitgesproken als Mirdin. Eventueel met Emrys erachter.....Is nog niet duidelijk.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 11:17 schreef Igraine het volgende:
[..]
Tja ik weet niet wat jij mooi vind natuurlijk maar bijv Gawain (ook uit de Arthur-legende), Aidan, Cormac, Bran, Brynn.
Of meer gangbare namen Gavin, Connor, Rory (vind ik erg leuk), Keegan of Ronan.
Welke categorie bedoel je precies, gaelic of uit de mythologie?
Daar hou ik ook van hoorquote:Op maandag 17 oktober 2005 11:43 schreef bizje het volgende:
Nee Igraine, mijn dochter is zo wit als het maar zijn kanBlond haar en blauwe ogen.
Mijn zoon is wel getint ( donkerbruin haar, getinte huidskleur en blauwe ogen ) maar dat ben ik ook, ook al ben ik 100 % Nederlands.
Ik houd gewoon van aparte en persoonlijke namen. Dus niet Freek omdat de overgrootouder ook zo heette...
Je zou de Edda nog even door kunnen nemen (bijvoorbeeld hier onderaan, daar heeft Tolkien de meeste van zijn namen vandaan (en Wagner zijn Ring des Nibelungen), of de stripserie Thorgal (ook veel mythologische namen). En ik zou zoals Igraine al zegt Mirdin schrijven als je een Mirdin wil (ik kan ook slecht tegen verkeerd uitgesproken namenquote:Op maandag 17 oktober 2005 09:24 schreef Sarah-Jezebel het volgende:
[..]
Igraine, namen als Brian en Aiden vind ik ronduit afschuwelijk. Maar namen uit de mythologie erg mooi.
Ik vind Minke ook leukquote:Op zaterdag 10 september 2005 23:29 schreef LadyS het volgende:
minke vind ik leuk
Bij Stoffel moet ik aan de Fabeltjeskrant denken
Ik vind Minke niet zo mooi klinken. Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik bveel namen die eindigen op "ke " niet mooi vind. e namen die eindigen op "kje" zijn dan alweer een stuk leuker ( vind ik dan hèquote:[b]
Ik vind Minke ook leuk![]()
[/sub]
Ha, nee. Ik heet Indra.quote:Op maandag 17 oktober 2005 13:17 schreef bizje het volgende:
[..]
Ik vind Minke niet zo mooi klinken. Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik bveel namen die eindigen op "ke " niet mooi vind. e namen die eindigen op "kje" zijn dan alweer een stuk leuker ( vind ik dan hè)
@ innepin,
Is In-Ne-Pin je echte naam ?
Ezra is toch een jongensnaamquote:Op maandag 17 oktober 2005 11:19 schreef E.T. het volgende:
Ezra vind ik voor een meisje erg leuk, niet voor een jongen.
Dankjequote:Op maandag 17 oktober 2005 13:35 schreef bizje het volgende:
Indra ...mooie romantische naam![]()
Ik vroeg het omdat je heel af en toe iemand tegen komt die niet aziatisch is en dan wel zo`n naam heeft. Vind ik dan ook heel apart. Mooie combi dan.
Iemand in mijn omgeving heet dus Ilja (en is vrouw) dus ik weet eigenlijk niet anders, tot kort geleden naast haar een gezin kwam wonen waar het jongste zoontje Ilja heetquote:Op maandag 17 oktober 2005 13:31 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik vind het maar raar dat jongensnaam 'vermeist' worden omdat ze toevallig op een -a eindigenMeisjes die ilja heten vind ik ook maar raar, bijv.
Een man bij mij in de straat heette Ilja, dus dat scheeltquote:Op maandag 17 oktober 2005 14:30 schreef Marie79 het volgende:
Iemand in mijn omgeving heet dus Ilja (en is vrouw) dus ik weet eigenlijk niet anders, tot kort geleden naast haar een gezin kwam wonen waar het jongste zoontje Ilja heet![]()
Je hebt gelijk !quote:[b]Op
Dankje![]()
Indra is ook een Aziatische naam hoor![]()
Mijn vader eigenlijk ook niet.quote:Op maandag 17 oktober 2005 15:44 schreef E.T. het volgende:
(indra stond hoog op mijn lijstje, maar Swets vond 't niks..)
Nee, helaasquote:Op maandag 17 oktober 2005 15:33 schreef anneja het volgende:
Ik vind Jentin ook mooiHeet je echt zo?
Hmmm, apart.quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:01 schreef Sjeekie_Beekie het volgende:
Laatst zag ik op m'n werk een geboortekaartje hangen op de kraamafdeling.
Geboren: onze dochter Rikste.![]()
Alsof het de overtreffende trap is van Rik, Rikkert, Rikste!![]()
Rikis dan weer wel een leuke naam; zo heet mijn bemoederzoontje.
rikst(e) is een bestaande groningse / friese meisjesnaam.quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:01 schreef Sjeekie_Beekie het volgende:
Laatst zag ik op m'n werk een geboortekaartje hangen op de kraamafdeling.
Geboren: onze dochter Rikste.![]()
Alsof het de overtreffende trap is van Rik, Rikkert, Rikste!![]()
Rikis dan weer wel een leuke naam; zo heet mijn bemoederzoontje.
Ik zat bij de hockeynamen te kijken en een beetje te gniffelen bij de namen die daar voorbijkwamen.quote:Op dinsdag 1 november 2005 21:33 schreef Marie79 het volgende:
ik las net in de Veronica gids een leuke site, www.voornamelijk.nl
Ik heb er net even rondgekeken en het is leuk om te lezen!
Mwah, in het Frans heb je ook Frederic en je hebt de Frederiks enzo.quote:Op woensdag 2 november 2005 09:09 schreef Marie79 het volgende:
Ja, en ik zag jouw namen ook bij de unisex namen staan?![]()
Ik vind jouw naam dus echt geen mannennaam...![]()
De mijne ook...quote:Op woensdag 2 november 2005 08:41 schreef Troel het volgende:
Ik zat bij de hockeynamen te kijken en een beetje te gniffelen bij de namen die daar voorbijkwamen.
STAAT MIJN EIGEN NAAM ER OOK TUSSEN![]()
Ik ook niet... Fleur en Sophie, dát zijn pas hockeynamenquote:Op woensdag 2 november 2005 18:41 schreef texelonia het volgende:
De mijne ook...(Tessel) Ik vind mijn naam echt geen hockeynaam eigenlijk, maar goed
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |