abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 oktober 2005 @ 12:56:06 #151
27929 piere
doe mij maar bier
pi_31110755
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 12:46 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Een naam kun je niet zomaar op het gemeentehuis ff laten veranderen. Daar moeten zwaarwegende redenen achterzitten. Zelfs spelfoutjes die per ongeluk zijn vaak geen reden om een naam officieel te laten wijzigen Wat je natuurlijk wel kunt doen is de roepnaam wijzigen. Dus als de officiële naam Robyn is, het in het normale gebruik als Robin schrijven. Maar officieel heet hij dan nog Robyn.

Zoveel zou ik me er trouwens niet van aantrekken hoor. De kans is zeer groot dat mensen de naam verkeerd uitspreken (en verkeerd spellen), maar zodra je het iemand hebt verteld, onthouden ze het wel. Al moet je het wel blijven uitleggen. Dat is het vervelende aan een alternatieve schrijfwijze.
Bedankt voor de uitleg!
fok you ja!
  zondag 2 oktober 2005 @ 13:28:02 #152
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_31111955
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 12:43 schreef piere het volgende:
De arme jongen, wat heb ik hem aangedaan
Idd.
Ik heb net niks gezegd, maar vroeg me idd al af waarom je in vredesnaam een 13-in-1-dozijn naam kiest maar je dan zogenaamd nog wil onderscheiden door een vreemde spelling die alleen maar verwarring oproept.

Maar hey... als je maar origineel bent hè.
  zondag 2 oktober 2005 @ 13:46:46 #153
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_31112626
ik dacht dat je namen gewoon kon laten veranderen als je maar genoeg poen hebt? Blijkbaar niet dus...
patat ftw :)
pi_31113448
Voornaam
quote:
Art. 4 Burgerlijk Wetboek deel I: Personen- en Familierecht.
1: Een ieder heeft de voornamen die hem in zijn geboorteakte zijn gegeven.
4: Wijziging van de voornamen kan op verzoek van de betrokken persoon of zijn wettelijke vertegenwoordiger worden gelast door de rechtbank.
Achternaam
Art. 7 lid 1 BW1
quote:
De geslachtsnaam van een persoon kan op zijn verzoek, of op verzoek van zijn wettelijke vertegenwoordiger, door de Koning worden gewijzigd.
Oftewel, je namen kunnen gewijzigd worden, maar dit kan niet zomaar. Ik meen me te herinneren dat er voor achternamen zoiets geldt dat de naam duidelijk onbehoorlijk is. En de nieuwe naam moet dan zo dicht mogelijk bij de oude liggen. Maar de precieze regels daaromtrent kon ik zo snel ff niet vinden.
pi_31113626
Voor de achternaam heb ik dit iig gevonden op http://www.xs4all.nl/~advocare/folder94.htm#Wijzigen%20voornaam
quote:
Voor het wijzigen van de achternaam bestaan wettelijke regels. In deze regels is aangegeven in welke gevallen een verzoek om naamswijziging kan worden gedaan [...]

een ouder of verzorger die het kind zijn of haar achternaam wil geven;
een meerderjarig kind dat zijn achternaam wil veranderen in die van de andere ouder of verzorger;
een meerderjarige die de naamswijziging door ouder of verzorger ongedaan wil maken;
een meerderjarige die de naamskeuze van de ouders wil herzien;
wijziging van een niet-Nederlandse achternaam;
wijziging van een onwelvoeglijke of bespottelijke achternaam;
wijziging van een veel voorkomende achternaam;

wijziging van een onjuist gespelde achternaam;
het toevoegen van een achternaam, als kan worden aangetoond dat deze naam al deel uitmaakte van de familienaam, toen de burgerlijke stand werd ingevoerd;
het toevoegen van de achternaam van de moeder, als deze naam is uitgestorven of met uitsterven wordt bedreigd.
De vetgedrukten zijn in deze context van belang.
quote:
Wijziging van een niet-Nederlandse achternaam
In de Rijkswet op het Nederlanderschap staat dat bij naturalisatie de achternaam kan worden gewijzigd. Nadat naturalisatie heeft plaatsgevonden, is daarna naamswijziging slechts in beperkte mate mogelijk. Het enkele feit dat de naam niet Nederlands klinkt, is daarvoor niet voldoende. De gevraagde naam moet Nederlands klinken.

Wijziging van een onwelvoeglijke of bespottelijke achternaam
U kunt naamswijziging vragen als uw naam onwelvoeglijk of bespottelijk is. Of uw naam onwelvoeglijk of bespottelijk is, wordt niet alleen aan uw oordeel overgelaten. Voorwaarde is dat een ieder, die deze achternaam zou hebben, de naam als onwelvoeglijk of bespottelijk moet kunnen ervaren. In bijzondere gevallen kan naamswijziging plaatsvinden als uw naam in verband met uw maatschappelijke positie of beroep bespottelijk of hinderlijk is.

Wijziging van een veel voorkomende achternaam
Komt uw naam zo vaak voor, dat dit problemen oplevert — bijvoorbeeld in de beroepssfeer— dan kunt u om naamswijziging vragen.

Bij niet-Nederlandse, bespottelijke en veel voorkomende namen wordt de nieuwe naam zoveel mogelijk afgeleid van de oude naam. Dit kan door hetwijzigen van een paar klinkers of niet behulp van een voor- of achtervoegsel. Lukt dat niet, dan kan een geheel nieuwe Nederlands klinkende naam worden gekozen. die nog niet in Nederland voorkomt; ook de naam van de andere ouder mag worden gekozen.

[ Bericht 10% gewijzigd door ChrisJX op 02-10-2005 14:20:00 ]
pi_31113848
Wat betreft de voornaam:
quote:
Een verzoek tot het wijzigen van uw voornaam doet u bij de rechtbank met behulp van een advocaat. Als de rechter uw verzoek toewijst, dan stuurt de griffier van de rechtbank een kennisgeving aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente. De ambtenaar van de burgerlijke stand zorgt voor aanpassing van de geboorteakte door middel van het plaatsen van een zogenaamde latere vermelding. Zodra de ambtenaar van de burgerlijke stand de latere vermelding heeft geplaatst, wordt de wijziging van uw voornaam ook doorgevoerd in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA of bevolkingsregister). Via de GBA worden alle (semi) overheidsinstanties op de hoogte gebracht van uw voornaamswijziging. Dit geldt ook voor alle grote pensioenfondsen. U moet zelf zorgdragen voor de wijziging van de voornaam op documenten zoals uw bankpas, uw rijbewijs, reisdocument of verzekeringspapieren.
http://www.abcoude.nl/rea(...)ing#Wijzigenvoornaam
quote:
De ambtenaar van de burgerlijke stand kan ambtshalve kennelijke schrijf- en spelfouten in uw voornaam verbeteren. Het gaat hier om schrijf- en spelfouten in akten van de burgerlijke stand. Het geldt bijvoorbeeld voor de geboorteakte waar uw voornaam in is opgenomen.
http://www.postbus51.nl/index.cfm?vID=5CFADD3F-C295-519D-172FECFF1CBD947E&containerid=517415FF-C09F-296A-61FF669427684C44&objectid=4A113D2D-C09F-296A-610AEABE1E0502A0&displaymethod=displaydefaultintro

Maar er staat nergens wanneer de rechtbank een dergelijk verzoek toe- of afwijst.
  zondag 2 oktober 2005 @ 18:09:13 #157
27929 piere
doe mij maar bier
pi_31120212
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 13:28 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Idd.
Ik heb net niks gezegd, maar vroeg me idd al af waarom je in vredesnaam een 13-in-1-dozijn naam kiest maar je dan zogenaamd nog wil onderscheiden door een vreemde spelling die alleen maar verwarring oproept.

Maar hey... als je maar origineel bent hè.
Zo beperkt kan je iets ook inzien ja...
fok you ja!
  zondag 2 oktober 2005 @ 18:16:02 #158
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_31120423
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 18:09 schreef piere het volgende:
Zo beperkt kan je iets ook inzien ja...

Ik ben zelf ook iemand met een 'lastige' naam. Als ik mijn naam ergens moet geven lijk ik wel die vent van Baantjer 'met c-o-c-k' maar dan anders

Ik snap gewoon niet waarom mensen per sé zo moeilijk moeten doen. En dan nog gaan zuchten als mensen het verkeerd uitspreken.
  maandag 3 oktober 2005 @ 14:31:38 #159
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_31144839
Ik heb nog getwijfeld tussen Judith en Judit. We hebben voor Judith gekozen, omdat dat (nog?) de meest gangbare schrijfwijze is. Ik zal iig niet moeilijk doen over Judit.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_31161837
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 18:16 schreef Brighteyes het volgende:

Ik ben zelf ook iemand met een 'lastige' naam. Als ik mijn naam ergens moet geven lijk ik wel die vent van Baantjer 'met c-o-c-k' maar dan anders

Ik snap gewoon niet waarom mensen per sé zo moeilijk moeten doen. En dan nog gaan zuchten als mensen het verkeerd uitspreken.
Een naam kan ook apart zijn zonder raar geschreven te hoeven worden immers
pi_31166317
Mn nieuwe neefje heet Nan , een mooie wieringer naam
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 14:44:16 #162
129569 SpugendeLama
Hallowed are the Ori
pi_31175237
Alison is ook een prachtige naam voor een meisje
I have an imaginary friend too. His name is loopy. He’s a polar bear who helps me fight crime.
pi_31175314
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 08:32 schreef Joene het volgende:
Dat vind ik eigenlijk een beetje een meisjesnaam (Maar ik kom dan ook niet uit Wieringen(?))
pi_31175369
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 08:32 schreef Joene het volgende:
Vreselijk...
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_31175418
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 14:48 schreef Igraine het volgende:

[..]

Vreselijk...
Tis een naam uit onze "streek' wordt veel vuldig gebruikt , vaak met meerdere naam als simon en dergelijke. of cornelis enz.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_31175443
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 14:47 schreef Kittyme het volgende:

[..]

Dat vind ik eigenlijk een beetje een meisjesnaam (Maar ik kom dan ook niet uit Wieringen(?))
Het klinkt niet als een meisjes naam uitgesproken hoor
pi_31175566
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 14:50 schreef Joene het volgende:

[..]

Tis een naam uit onze "streek' wordt veel vuldig gebruikt , vaak met meerdere naam als simon en dergelijke. of cornelis enz.
Dus eigenlijk alsof iemand met een spraakgebrek "Jan" zegt...
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_31175645
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 14:54 schreef Igraine het volgende:

[..]

Dus eigenlijk alsof iemand met een spraakgebrek "Jan" zegt...
het wordt meer uitgesproken als Non... maar dan klinkt de ooo wat langer zegmaar... moeilijk te omschrijven
pi_31178038
Ik vind Nan mooi, Nanne ook trouwens (buurjongetje poosje geleden).
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 19:10:14 #170
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_31262394
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 14:57 schreef Joene het volgende:

[..]

het wordt meer uitgesproken als Non... maar dan klinkt de ooo wat langer zegmaar... moeilijk te omschrijven
Groningen toevallig?
pi_31262608
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 19:10 schreef daniman het volgende:

Groningen toevallig?
Wieringermeer lijkt me
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 19:18:37 #172
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_31262646
pi_31276490
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 19:17 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Wieringermeer lijkt me
Profiel gekeken
pi_31276543
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 10:30 schreef Joene het volgende:

Profiel gekeken

Je zei dat het een Wieringer naam was, dan neem ik aan dat je het over de Wieringermeer hebt
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 10:52:47 #175
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_31276859
Ik vind Salvador zo'n mooie naam! Is er iemand die die mening met mij deelt? En tja... ik weet het... zo noem je je kind niet enzo... Ik houd zelf ook wel van Piet en dat soort Hollandsch eenvoud, maar Salvador vind ik een uitzondering. Eigenlijk niks voor mij, maar echt, het had niet heel veel gescheeld of Julius had zo geheten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')