quote:Op woensdag 19 oktober 2005 13:12 schreef PoseidonVS het volgende:
Het zijn kennelijk wat schaarse lenzen.
Ik kan er 1 vinden op Ebay en die moet 300$ kosten.
die zijn er in de vorm van opschroef"filter".quote:Op woensdag 19 oktober 2005 15:15 schreef mwvdlee het volgende:
Zijn er trouwens ook "extenders" die de focale lengte verkorten ipv verlengen? Een soort 0.7x extender ofzo? Of zou dat allerhande problemen opleveren met andere lenzen?
tot hoeveel mm noem je een lens dan fisheye?quote:Op woensdag 9 november 2005 20:45 schreef Gizz het volgende:
Dat is geen fisheye.
iid geen fisheye, alhoewel hij dat toch aardig kan, lekker lensje voor landschapfotografie en ik heb er al erg veel plezier van gehadquote:Op woensdag 9 november 2005 20:32 schreef blackbully het volgende:
ik zit te kijken naar een fisheye. voor mijn D70
momenteel kom ik op deze uit
[afbeelding]
AFS DX 12-24 f/4.0G
iemand ervaring met deze lens.
is het wat? of kan ik beter een vaste fisheye kopen met bv. een 8mm lens?
nog nooit met een fisheye gewerkt dus durf niet hard te roepen dat ik perse een zoom lens zou willen hebben al lijkt het me dat je daar toch wel flink wat meer mogenlijkheden mee hebt
een optie zou zijn de Canon Zoom Wide Angle-Telephoto EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM Autofocus Lens, die schijnt best wel goed te zijnquote:Op vrijdag 11 november 2005 20:21 schreef bupatH het volgende:
Ik heb nog een vraagje, ik ben aan het kijken vwat voor lenzen ik wil en kom op het volgende uit:
macro: Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
groothoek?
ongeveer 25-70 mm ?
tele: Canon EF 70-200mm
heeft iemand goede tips voor2 lenzen ? samen ongeveer grootoek tot 70 mm of ietsin die richting ?
Een 50mm kan je er zeker nog bijkopen. Prima portretlens en de ook al lichtsterke 1.8 versie kost niks.quote:Op vrijdag 11 november 2005 22:32 schreef bupatH het volgende:
Thx, nadeel is wel dat je dus een gat hebt van 30 mm als ik voor de 17-40 zou gaan mayb maar eens zoeken naar een lens die dat op kan vullen
Dat ding is gemaakt voor fotografen die geen objectieven kunnen wisselen (op Antartica bijvoorbeeld). Voor de rest presteert hij middelmatig en is hij peperduur.quote:Op vrijdag 11 november 2005 20:27 schreef Re het volgende:
[..]
een optie zou zijn de Canon Zoom Wide Angle-Telephoto EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM Autofocus Lens, die schijnt best wel goed te zijn
Het je een film camera of een DSLR met 1.6x crop?quote:Op vrijdag 11 november 2005 20:21 schreef bupatH het volgende:
Ik heb nog een vraagje, ik ben aan het kijken vwat voor lenzen ik wil en kom op het volgende uit:
macro: Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
groothoek?
ongeveer 25-70 mm ?
tele: Canon EF 70-200mm
heeft iemand goede tips voor2 lenzen ? samen ongeveer grootoek tot 70 mm of ietsin die richting ?
Waarom wil je geen EF-S lenzen?quote:Op zondag 13 november 2005 14:30 schreef bupatH het volgende:
Canon 20D+ ikheb eingelijk liever geen EF-S lenzen.
ja.quote:Op dinsdag 15 november 2005 13:55 schreef -CRASH- het volgende:
Heb ik al mijn oude analoge camera's
opgeborgen in de fotokoffer.
Daar zag ik dat op m'n EOS 650
een 35-70mm AF lens zit.
Volgens mij Kan ik deze toch ook
gebruiken op m'n EOS 350D
Kort en krachtig....quote:
Na de door u geponeerde vraagstelling geheelin alle rust tot mij genomen te hebben, ben ik zonder daadwerkelijke aarzeling, hoewel het feit van enige aarzeling geheel subjectief is dientengevolge ik niet actueel de tijd bijgehouden heb om te kunnen overzien of er inderdaad enig moment van aarzelen mijner zijds was tijdens het opnemen van uw vraagstelling en deze ook daadwerkelijk kon registreren, maar dit terzijde, geconstateerd dat het antwoord op uw valide vraag zeer kundig, doch kort en bondig met een "ja" beantwoord kon worden en ik daarmee geheel en zonder al te veel moeite met twee simpele letters van ons mooie alfabet, die uit 26 letters bestaat geheel uw geponeerde vraagstelling naar hopelijk uwer tevredenheid kon beantwoorden.quote:
omdat ik mayb nog over wil op fullframe ooit en dan is dat niet handigquote:Op zondag 13 november 2005 17:05 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Waarom wil je geen EF-S lenzen?
En die 50mm, lijkt je dat niets?
Ja ik zit net naar de sigma 28-70/2,8 te kijken, en vroeg me af of dat wat voor mij is. Liever nog die 24-70 natuurlijk, if affordable.... Zeg daar eens wat zinnigs over (met wat je weet van mijn fotogedrag dus)?quote:
HMM, ik heb de 24-70 2.8 sigma, maar om die nou top te noemen vind ik een beetje kort door de bocht.quote:Op woensdag 30 november 2005 09:50 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja ik zit net naar de sigma 28-70/2,8 te kijken, en vroeg me af of dat wat voor mij is. Liever nog die 24-70 natuurlijk, if affordable.... Zeg daar eens wat zinnigs over (met wat je weet van mijn fotogedrag dus)?
Nah voor de prijs is het een perfecte lens hoor (400 dollar), en ik vind hem absoluut niet traag of luidruchtig en ja elke lens heeft zowat zijn optische scherpte 1-2 stops hoger.quote:Op woensdag 30 november 2005 12:14 schreef Marc H het volgende:
[..]
HMM, ik heb de 24-70 2.8 sigma, maar om die nou top te noemen vind ik een beetje kort door de bocht.
Het is geen slechte lens, alleen een beetje soft op 2.8.Op F4 en hoger levert duidelijk betere platen op. Verder is het scherpstellen geen HSM, maar conventionele motor, en dat merk je duidelijk, hij focussed wat aan de trage kant, en ook niet echt stil. Aan de andere kant, ik kan er goed mee leven. kijk ook eens naar de tamron 28-75 2.8. is ook een fijne lens.
ArjanB heeft de 28-75 tamron, en ik heb hem wel even in mijn handen gehad (lees, mee gespeeld). Fijne lens, mooie afgewerkt. Resultaten zijn ook erg mooi vond ik. Maar dit is maar even een eerste indruk van de lens. ArjanB zal je er meer over kunnen vertellen.quote:Op woensdag 30 november 2005 15:12 schreef Dr_Flash het volgende:
ja, voor eronder zou ik dan iets 10-30 achtigs willen.... maar zo ver is het allemaal nog niet. Eerst die mid-range![]()
MarcH: heb jij ook ervaring met die Tamron 28-75?
Ik heb die 28-70 een tijdje gehad hier, prima lens, maar je wilt toch die 24mm, althans dat was mijn ervaring. Goeie scherpte, mooie kleuren en lekker f/2.8. ZOdra ik geld over heb, gaat deze erbij komen, of de stoomboot moet een 24-70 L achterlaten, maar dat zit er niet in. Lekkere range, al zit ik graag nog lager in de groothoekrange.quote:Op woensdag 30 november 2005 09:50 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja ik zit net naar de sigma 28-70/2,8 te kijken, en vroeg me af of dat wat voor mij is. Liever nog die 24-70 natuurlijk, if affordable.... Zeg daar eens wat zinnigs over (met wat je weet van mijn fotogedrag dus)?
Ik zou idd voor die 70-200 gaan met teleconverter...die geeft ontzettend scherpe plaatjes en is lekker lichtsterk, die lichtsterkte ga je missen met die 80-400. Niet dat die slecht zal zijn, maar als je niet steeds die 400 mm nodig hebt dan is het ook wel een lomp ding.quote:Op zondag 4 december 2005 12:20 schreef blackbully het volgende:
ik las ergends dat de 80-400 niet echt scherp meer is in de 300+ klopt dat of is dat niet noemenswaardig?
zou je trouwens op de 70-200 ook een teleconverter kunnen gebruiken?
want zo heb ik dus voor normaal een lekkere lens en mocht ik meer telewillen zou ik er een converter tussen kunnen zetten.
Die combinatie is gewoon echt ontzettend geilquote:Op zondag 4 december 2005 16:00 schreef Re het volgende:
70-200 met 1.7x TC naar 340mm en maar 1.5 stops verlies (naar 4.8), denk dat het de allermooiste combi is die ik kan verzinnen (en ja Fles hij past niet op mijn 50 mm)
Wel zelf de was doen hoorquote:Op zondag 4 december 2005 17:15 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Die combinatie is gewoon echt ontzettend geil
Macrolens ? Canon 100mm f/2.8 USM natuurlijk en als geld telt vind IK de beste koop de Tamron 90mm f/2.8 Di (zoiets).quote:Op donderdag 8 december 2005 14:12 schreef Vliegvrager het volgende:
Heee, een centraal lenzentopic. Handig, zouden ze voor camera's ook moeten doen.
Ontopic: Ik ben me aan het oriënteren op een macrolens voor de Canon EOS300D. Gebruik vooral voor abstracte foto's niet zozeer voor insecten ed. Wat raden de glaskenners me aan? Waarop moet ik letten?huidig kennisniveau =0,0
Die lenzen halen nooit 't echte macro-gebied van 1:1quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:08 schreef Vliegvrager het volgende:
Het was mij idd opgevallen dat dat zo'n beetje de meest gebruikte macrolenzen zijn en dat zal idd zijn redenen hebben.
Daarnaast viel mij op dat macro-zoomlenzen vaak nog wat (soms zelf flink) goedkoper zijn (bijvoorbeeld de Tamron AF 55-200mm Di II LD Macro). Dat snap ik dan weer niet. Hoe kan dat en wat zijn de nadelen van die lenzen?
okay, dat getalletje heb ik idd wel eens zien staan. En mijn kennisniveau is dus 0,0 Wat betekent het?quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:16 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Die lenzen halen nooit 't echte macro-gebied van 1:1
de tamron die jij noemt haalt bijv. 1:3,5
Dit is de vergroting van de lens. 1:1 is ware groote, 2:1 dubbelle, 3:1 is dan 3 keer ... enz.quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:34 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
okay, dat getalletje heb ik idd wel eens zien staan. En mijn kennisniveau is dus 0,0 Wat betekent het?
Dat zijn toch MICROlenzen?quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:36 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
En dan heb je nog echte macro lenzen die beginnen bij 1:1 en die nog verder gaan.
dat weet ik dus niet...quote:Op vrijdag 9 december 2005 13:09 schreef miekd het volgende:
Lijkt me precies hetzelfde.. als 1CM 1CM is.. blijft 1CM 1CM he
Volgens mij gaat het als volgt:quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:42 schreef Xilantof het volgende:
[..]
dat weet ik dus niet...
want die 1:1 wordt bepaald door brandpuntsafstand en minimaal scherpstelafstand.
je veranderd (als het ware...) daar nu 1 van door die cropfactor...
ja idd...quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:52 schreef luap het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het als volgt:
1:1 betekent dat een onderwerp van 1 cm op een sensor of film ook 1 cm in beslag neemt. Voor de lens maakt het niet uit of je nou een film of sensor er achter zet.
Wat wel uitmaakt is dat je bij 1:1 op een dia een totaal van 36 x 24 mm hebt en bij een 1.5x crop kamera minder nl. 24 x 16 mm. Daardoor lijkt het alsof je met een digitale camera dichterbij kunt komen maar als je een stuk uit je dia knipt heb je precies hetzelfde effect.
zoals Miekd dus al zegt maar dan iets langdradiger
Oh en de Tamron is idd een prima lens (zie ook mijn website voor voorbeelden).
quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:59 schreef Xilantof het volgende:
[..]
ja idd...
ik zal wel te moeilijk denken na deze hectische vrijdag![]()
Okee, je brandpuntsafstand wordt verlengd, maar je minimale scherpstelafstand verkort, en dat is waarvoor je ze hebtquote:Op vrijdag 9 december 2005 16:52 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Er zijn tussenringen voor een Canon.
Extension tube EF-12 en EF-25 zorgen ervoor dat je brandpuntsafstand verlengd wordt. Hier zet je een normale lens op, die nu in een macro gebied werkt.
tuurlijkquote:Op vrijdag 9 december 2005 16:40 schreef PoseidonVS het volgende:
Waarom probeer je niet eerst een set tussen ringen Vlieg?
(zijn die er überhaubt wel voor een 300D?)
Ik heb nu een set van 4 ringen en kan daarmee tot minstens 1:1 met een 135mm lens.
Ook kan/moet je dat wel heel dicht bij je onderwerp komen.
Volgens mij zijn ringen veel goedkoper als een lens, nadeel is wel dat je zelf moet focussen waarschijnlijk.
Probeer deze winkels:quote:Op zaterdag 10 december 2005 12:30 schreef blackbully het volgende:
iemand een idee wie de 70-200 2.8 VR van nikkon. nog op voorraad heeft?
of is het gewoon bij konijnenberg achter aan sluiten in de wachtrij?
Als geld niet super belangrijk is, dan neem je gewoon die Canon 100mm. Wel even een zonnekapje los bijkopen (50¤), altijd handig, niet noodzakelijk. Zéér goeie lens, iedereen is er gek mee, hij heeft USM en schiet gewoon lekker weg, ook buiten het macro-gebied om.quote:Op vrijdag 9 december 2005 16:55 schreef Vliegvrager het volgende:
Over tussenringen hoor ik wisselende verhalen, en goedkoop is op dit moment eigenlijk niet zo afgrijselijk belangrijk. Een paar honder euro besparen is natuurlijk nooit weg, maar als dat het dan net niet is, gaat de lol er ook weer snel af.
dat 'hunten' komt deels door je body. Daar zit een AF sensor die contrast zoekt en het niet kan vinden. Alle AF bodies kunnen er in meer of mindere mate last van hebben bij slecht licht. Duurdere bodies minder last, want die hebben duurdere AF sensoren die met minder licht/contrast ook kunnen scherpstellen.quote:Op dinsdag 13 december 2005 14:23 schreef freud het volgende:
Ik zoek nog een goeie lens als aanvulling op mijn 28-300 van Tamron. Ik erger me eraan dat ik binnen niet echt goeie foto's kan nemen, vanwege de 3.5 limiet en het feit dat bij wat minder licht, hij erg veel last heeft van hunten. Daarom zit ik te twijfelen tussen de sigma 24-70/2.8 ex dg asph macro en de sigma 17-35/2.8-4.0 ex dg if hsm asph. Mijn voorkeur gaat uit naar de 17-35 vanwege de HSM, maar ik ben bang dat gezichten teveel vervormen op groothoek. Ik zal de lens hoofdzakelijk binnen, portret , of bij weinig licht gebruiken denk ik.
De prijzen liggen niet ver van elkaar af, en ik vraag me af in hoeverre je echt last hebt bij close ups met die groothoek. Ervaringen/tips anybody?
Ik fotografeer met een 300D. HSM is de sigma variant van USM. Ook handmatig focussen als hij op AF staat etc. 55-105 is inderdaad ook wel aardig, maar dan wordt de 2.8 variant weer duurder. Die sigma 24-70 is 460 euro maar, wat nog redelijk is. Idealiter neem ik de 17-40L maar goed, is bijna 3x zo duur.quote:Op dinsdag 13 december 2005 14:28 schreef Shark.Bait het volgende:
dat 'hunten' komt deels door je body. Daar zit een AF sensor die contrast zoekt en het niet kan vinden. Alle AF bodies kunnen er in meer of mindere mate last van hebben bij slecht licht. Duurdere bodies minder last, want die hebben duurdere AF sensoren die met minder licht/contrast ook kunnen scherpstellen.
Wat is HSM?
Je zoekt een licht-echt objectief, dan moet je voor de 24-70 gaan, want die ander is niet over het hele zoombereik even lichtecht. Voor portret heb je meer iets aan een 55 tot 105mm objectief (of langer) een portret nemen met een 17-35mm geeft je onderwerp een brede/grote neus. Dat is nooit flatterend. Wel komisch.
Maar fotografeer je analoog of digitaal?
Waar kan ik de tegel bestellen?quote:Op woensdag 14 december 2005 09:01 schreef Shark.Bait het volgende:
"Wie niet diep genoeg in zijn beurs wil reiken, moet niet over de kwaliteit van de spullen zeiken"
Je kunt je flitser ook flink terugdraaien op de betere flitser (of met je 300D hack), dan behoudt je het natuurlijke licht behoorlijk en heb je toch dat AF hulplicht (=snellere focus) op je flitser.quote:Op woensdag 14 december 2005 09:59 schreef freud het volgende:
...
Maar goed, ik blijf nederlander he... Ben zelf niet zo gek op flits, vooral met leuke verlichting valt het imo snel weg, tenzij je met een gold cover over de flits van een muur of plafon kan bouncen. Ik moet morgen bij Shell foto's gaan maken in een atrium, dus dan kan je alleen direct flitsen, en dan is de sfeer pleite imo.
Niemand suggesties waar ik goedkoop passende lenzen voor mijn Canon A610 kan kopen? Ik weet inmiddels al dat zulke Cokin lenzen/filters niet gaan passen.quote:Op zaterdag 10 december 2005 20:04 schreef martijn877 het volgende:
Ik weet zelf (nog) niets van lenzen en filters, dus hier even een vraag. Ik heb een Canon A610 waarop een lensadapter te zetten is, de LA-DC58F (58 mm). Nu is mijn vraag, welke lenzen/filters zijn op deze adapter te gebruiken?
Ik weet wel dat er canon lenzen (groothoek en tele) speciaal voor deze lensadapter te koop zijn. Alleen die zijn mij te duur op dit moment. Daarom zoek ik iets goedkopers. Ik las ergens over Cokin filter systemen. Zou dat bijvoorbeeld op mijn camera passen?
Raynox heeft voor een heel aantal camera's lenzen, maar dan wel met een adapter er tussen.quote:Op donderdag 15 december 2005 10:47 schreef martijn877 het volgende:
[..]
Niemand suggesties waar ik goedkoop passende lenzen voor mijn Canon A610 kan kopen? Ik weet inmiddels al dat zulke Cokin lenzen/filters niet gaan passen.
Mja, heb ook gedacht aan de hack, maar wil hem toch tzt verkopen en een 350D halen, en dan is men wat minder happig op een gehackte firmware. Misschien een stukje goudkleurig folie plakken over de ingebouwde flits... Nu het folie nog scoren ergens.quote:Op woensdag 14 december 2005 13:26 schreef eL. het volgende:
[..]
Je kunt je flitser ook flink terugdraaien op de betere flitser (of met je 300D hack), dan behoudt je het natuurlijke licht behoorlijk en heb je toch dat AF hulplicht (=snellere focus) op je flitser.
Persoonlijk (!!) zou ik een 300D niet vervangen voor een 350D, maar dat terzijde. Naast de hack kun je de orginele firmware ook heel makkelijk vinden op internet, er is dus altijd een weg terug en hij is best onmisbaar in mijn ogen, zeker wat betreft die FEC.quote:Op donderdag 15 december 2005 13:03 schreef freud het volgende:
Mja, heb ook gedacht aan de hack, maar wil hem toch tzt verkopen en een 350D halen, en dan is men wat minder happig op een gehackte firmware. Misschien een stukje goudkleurig folie plakken over de ingebouwde flits... Nu het folie nog scoren ergens.
Het zijn beiden DG types.quote:Op zondag 18 december 2005 18:50 schreef matthijst het volgende:
De DG versie heeft geloof ik een extra coating op het glas. Geen idee hoe goed je het verschil ziet.
Dat russische glas is op ebay.co.uk en ebay.de best cheapo.quote:Op vrijdag 16 december 2005 17:49 schreef Fixers het volgende:
Woeii volgende maand stage! en dat betekent ook weer extra inkomsten!! Eerste aanschaf zal een flitser worden voor op de d70. Maar wil toch best graag een fish eye. Zat zelf te denken aan een peleng of zenitar. Russisch glas dus, het japanse kan ik niet betalen. Autofocus mag, maar hoeft niet iig, het zal vooral een artisitiek fun lensje zijn voormij. Andere opties voor een aardige prijs?
Daarom! trouwens nog even verder gezocht... Geen peleng. 180 graden beeldhoek is me net iets te veel van het goede. Maar een Zenitar is altijd welkom! En voor nog geen 140 USD is dat leuk speelgoed.quote:Op zondag 18 december 2005 21:59 schreef freud het volgende:
[..]
Dat russische glas is op ebay.co.uk en ebay.de best cheapo.
Vergeet je cropfactor niet ... is dat op een D70 niet ook 1.6 ? Verder moet je bij de Peleng opletten dat je een juiste adapter krijgt, er zijn mensen die problemen hebben gehad in het verleden (klapt je spiegel tegen de lens).quote:Op zondag 18 december 2005 23:07 schreef Fixers het volgende:
Daarom! trouwens nog even verder gezocht... Geen peleng. 180 graden beeldhoek is me net iets te veel van het goede. Maar een Zenitar is altijd welkom! En voor nog geen 140 USD is dat leuk speelgoed.
[ FF tussen de griepbui door ]quote:Op zondag 18 december 2005 21:08 schreef matthijst het volgende:
Ah, zie het.
De APO schijnt stukken beter, tenminste, dat beweerden ze in alle recensies.
Vervelijk: http://www.sdeklerk.com/photography/
Ik heb nog wel een 8 maand oude APO Macro Super II te koop voor 160,-. Compleet met boekjes, doos etc. en nog garantie
Alle NIKON dSLRs hebben de 1.5 DX cropfactorquote:Op maandag 19 december 2005 11:45 schreef eL. het volgende:
[..]
Vergeet je cropfactor niet ... is dat op een D70 niet ook 1.6 ? Verder moet je bij de Peleng opletten dat je een juiste adapter krijgt, er zijn mensen die problemen hebben gehad in het verleden (klapt je spiegel tegen de lens).
naar 35mm equivallent: 38 - 380 mm, f2.8 - 3.7quote:Op zondag 1 januari 2006 15:15 schreef -CRASH- het volgende:
Wat ik me de laatste tijd afvraag is:
Als je op de Olympus C-765UZ de 10X optische zoom gebruikt.
Met welke lens mmoet je dat verglijken
dat klopt idd.quote:Op zondag 1 januari 2006 16:30 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
naar 35mm equivallent: 38 - 380 mm, f2.8 - 3.7
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |