Dit is de vergroting van de lens. 1:1 is ware groote, 2:1 dubbelle, 3:1 is dan 3 keer ... enz.quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:34 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
okay, dat getalletje heb ik idd wel eens zien staan. En mijn kennisniveau is dus 0,0 Wat betekent het?
Dat zijn toch MICROlenzen?quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:36 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
En dan heb je nog echte macro lenzen die beginnen bij 1:1 en die nog verder gaan.
dat weet ik dus niet...quote:Op vrijdag 9 december 2005 13:09 schreef miekd het volgende:
Lijkt me precies hetzelfde.. als 1CM 1CM is.. blijft 1CM 1CM he
Volgens mij gaat het als volgt:quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:42 schreef Xilantof het volgende:
[..]
dat weet ik dus niet...
want die 1:1 wordt bepaald door brandpuntsafstand en minimaal scherpstelafstand.
je veranderd (als het ware...) daar nu 1 van door die cropfactor...
ja idd...quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:52 schreef luap het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het als volgt:
1:1 betekent dat een onderwerp van 1 cm op een sensor of film ook 1 cm in beslag neemt. Voor de lens maakt het niet uit of je nou een film of sensor er achter zet.
Wat wel uitmaakt is dat je bij 1:1 op een dia een totaal van 36 x 24 mm hebt en bij een 1.5x crop kamera minder nl. 24 x 16 mm. Daardoor lijkt het alsof je met een digitale camera dichterbij kunt komen maar als je een stuk uit je dia knipt heb je precies hetzelfde effect.
zoals Miekd dus al zegt maar dan iets langdradiger
Oh en de Tamron is idd een prima lens (zie ook mijn website voor voorbeelden).
quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:59 schreef Xilantof het volgende:
[..]
ja idd...
ik zal wel te moeilijk denken na deze hectische vrijdag![]()
Okee, je brandpuntsafstand wordt verlengd, maar je minimale scherpstelafstand verkort, en dat is waarvoor je ze hebtquote:Op vrijdag 9 december 2005 16:52 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Er zijn tussenringen voor een Canon.
Extension tube EF-12 en EF-25 zorgen ervoor dat je brandpuntsafstand verlengd wordt. Hier zet je een normale lens op, die nu in een macro gebied werkt.
tuurlijkquote:Op vrijdag 9 december 2005 16:40 schreef PoseidonVS het volgende:
Waarom probeer je niet eerst een set tussen ringen Vlieg?
(zijn die er überhaubt wel voor een 300D?)
Ik heb nu een set van 4 ringen en kan daarmee tot minstens 1:1 met een 135mm lens.
Ook kan/moet je dat wel heel dicht bij je onderwerp komen.
Volgens mij zijn ringen veel goedkoper als een lens, nadeel is wel dat je zelf moet focussen waarschijnlijk.
Probeer deze winkels:quote:Op zaterdag 10 december 2005 12:30 schreef blackbully het volgende:
iemand een idee wie de 70-200 2.8 VR van nikkon. nog op voorraad heeft?
of is het gewoon bij konijnenberg achter aan sluiten in de wachtrij?
Als geld niet super belangrijk is, dan neem je gewoon die Canon 100mm. Wel even een zonnekapje los bijkopen (50¤), altijd handig, niet noodzakelijk. Zéér goeie lens, iedereen is er gek mee, hij heeft USM en schiet gewoon lekker weg, ook buiten het macro-gebied om.quote:Op vrijdag 9 december 2005 16:55 schreef Vliegvrager het volgende:
Over tussenringen hoor ik wisselende verhalen, en goedkoop is op dit moment eigenlijk niet zo afgrijselijk belangrijk. Een paar honder euro besparen is natuurlijk nooit weg, maar als dat het dan net niet is, gaat de lol er ook weer snel af.
dat 'hunten' komt deels door je body. Daar zit een AF sensor die contrast zoekt en het niet kan vinden. Alle AF bodies kunnen er in meer of mindere mate last van hebben bij slecht licht. Duurdere bodies minder last, want die hebben duurdere AF sensoren die met minder licht/contrast ook kunnen scherpstellen.quote:Op dinsdag 13 december 2005 14:23 schreef freud het volgende:
Ik zoek nog een goeie lens als aanvulling op mijn 28-300 van Tamron. Ik erger me eraan dat ik binnen niet echt goeie foto's kan nemen, vanwege de 3.5 limiet en het feit dat bij wat minder licht, hij erg veel last heeft van hunten. Daarom zit ik te twijfelen tussen de sigma 24-70/2.8 ex dg asph macro en de sigma 17-35/2.8-4.0 ex dg if hsm asph. Mijn voorkeur gaat uit naar de 17-35 vanwege de HSM, maar ik ben bang dat gezichten teveel vervormen op groothoek. Ik zal de lens hoofdzakelijk binnen, portret , of bij weinig licht gebruiken denk ik.
De prijzen liggen niet ver van elkaar af, en ik vraag me af in hoeverre je echt last hebt bij close ups met die groothoek. Ervaringen/tips anybody?
Ik fotografeer met een 300D. HSM is de sigma variant van USM. Ook handmatig focussen als hij op AF staat etc. 55-105 is inderdaad ook wel aardig, maar dan wordt de 2.8 variant weer duurder. Die sigma 24-70 is 460 euro maar, wat nog redelijk is. Idealiter neem ik de 17-40L maar goed, is bijna 3x zo duur.quote:Op dinsdag 13 december 2005 14:28 schreef Shark.Bait het volgende:
dat 'hunten' komt deels door je body. Daar zit een AF sensor die contrast zoekt en het niet kan vinden. Alle AF bodies kunnen er in meer of mindere mate last van hebben bij slecht licht. Duurdere bodies minder last, want die hebben duurdere AF sensoren die met minder licht/contrast ook kunnen scherpstellen.
Wat is HSM?
Je zoekt een licht-echt objectief, dan moet je voor de 24-70 gaan, want die ander is niet over het hele zoombereik even lichtecht. Voor portret heb je meer iets aan een 55 tot 105mm objectief (of langer) een portret nemen met een 17-35mm geeft je onderwerp een brede/grote neus. Dat is nooit flatterend. Wel komisch.
Maar fotografeer je analoog of digitaal?
Waar kan ik de tegel bestellen?quote:Op woensdag 14 december 2005 09:01 schreef Shark.Bait het volgende:
"Wie niet diep genoeg in zijn beurs wil reiken, moet niet over de kwaliteit van de spullen zeiken"
Je kunt je flitser ook flink terugdraaien op de betere flitser (of met je 300D hack), dan behoudt je het natuurlijke licht behoorlijk en heb je toch dat AF hulplicht (=snellere focus) op je flitser.quote:Op woensdag 14 december 2005 09:59 schreef freud het volgende:
...
Maar goed, ik blijf nederlander he... Ben zelf niet zo gek op flits, vooral met leuke verlichting valt het imo snel weg, tenzij je met een gold cover over de flits van een muur of plafon kan bouncen. Ik moet morgen bij Shell foto's gaan maken in een atrium, dus dan kan je alleen direct flitsen, en dan is de sfeer pleite imo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |