bedankt voor de site, deze kende ik nog nietquote:Op zondag 24 juli 2005 20:23 schreef zakjapannertje het volgende:
ik vind Washington DC dan toch wat indrukwekkender, als je BBP per hoofd van de bevolking tussen verschillende staten/landen van verschillende grootte wat betref oppervlak en bevolking toch wilt vergelijkenhttp://mapage.noos.fr/yangjuan/euro/usvseu/default.htm
Dan kijk je toch echt fout, zie http://hdr.undp.org/repor(...)it/HDR04_PKE_HDI.pdfquote:Op zondag 24 juli 2005 20:40 schreef McCarthy het volgende:
ik heb hier een HUMAN DEVELOPMENT REPORT 2004
pdf gedownload van de website van de UN instantie zelf en daar staan ze 8e
Want?quote:jouw 2e link bevestigt mijn gelijk
Waarom is dat aannemelijk?quote:Die index geeft bovendien "oude" gegevens. Allemaal uit het jaar 2001 en 2002. De wereld is ondertussen al een aantal stappen verder, alleen in Europa blijft de tijd stil staan.
Het is dus aanemelijk dat Luxemburg in werkelijkheid al weer een paar plaatsjes geklommen is.
Mooie site, zocht al naar zoiets.quote:Op zondag 24 juli 2005 20:23 schreef zakjapannertje het volgende:
ik vind Washington DC dan toch wat indrukwekkender, als je BBP per hoofd van de bevolking tussen verschillende staten/landen van verschillende grootte wat betref oppervlak en bevolking toch wilt vergelijkenhttp://mapage.noos.fr/yangjuan/euro/usvseu/default.htm
Nederland zou zich best kunnen meten met dergelijke dwergstaatjes, ware het niet dat ons sociale stelsel te soft is. Nederlanders zijn lui gemaakt en nieuwkomers wordt is verteld waar ze financiele ondersteuning kunnen krijgen.quote:Op zondag 24 juli 2005 21:04 schreef Sidekick het volgende:
Nederland is niet vergelijkbaar met minitaten als Luxemburg, maar ook Monaco of Singapore. Luxemburg en Monaco kunnen makkelijk een belastingparadijs vormen vanwege hun ligging, omvang en andere factoren.
quote:Op zondag 24 juli 2005 20:17 schreef McCarthy het volgende:
De EU laagste toegevoegde waarde tax, een goed opgeleide b-bevolking en een ontwikkelde infrastructuur. De luxemburgers miepen niet over extra concurrentie uit china, voeren geen industriepolitiek en lieten hun oren niet hangen naar de agrarische achterban.
Toegevoegde waarde tegen de marktprijzen. Dat geeft aan hoeveel er in een land geproduceerd wordt.quote:Op maandag 25 juli 2005 00:45
Maar welke economische "prestatie" is dat dan precies? Winst? Omzet? Etc.![]()
Het BBP per inwoner krijg je dan door het BBP te delen door het aantal inwoners.quote:Toegevoegde waarde
Om na te gaan hoeveel er in een land wordt geproduceerd, kunnen we niet zo maar de productiewaarde - de marktwaarde van de verkoop - van alle bedrijven en de overheid bij elkaar optellen. Om duidelijk te maken hoe het wel moet, bekijken we een fietsenfabriek die in een jaar fietsen ter waarde van 8 mln gld. produceert. Om deze productiewaarde te realiseren, koopt de fabrikant ten eerste staal in als grondstof. De banden koopt hij kant en klaar van een bandenfabriek. Verder moet hij energie, verpakkingsmaterialen, transportkosten, verzekeringen en dergelijke betalen. We noemen het totaal van de ingekochte grondstoffen, energie, halffabrikaten en diensten van derden: het verbruik. Stel dit verbruik op in totaal 3 mln. Met die ingekochte grond- en hulpstoffen gaat de fabrikant aan de slag:
er worden frames, velgen en spaken gemaakt en wat er nog meer nodig is. Vervolgens wordt alles in elkaar gezet en komen er fietsen als eindproduct uit de fabriek. Het verschil tussen de productiewaarde van de fietsenfabriek (8 mln gld.) en de waarde van het verbruik (3 mln gld.) heet de bruto toegevoegde waarde. Tijdens het productieproces is aan de ingekochte grond- en hulpstoffen voor 5 mln gld. waarde toegevoegd.
We verplaatsen ons vervolgens naar een van de leveranciers van een halffabrikaat: de bandenfabriek. Die verkoopt alleen aan de genoemde fietsenfabriek en hij heeft voor 1 mln gld. banden geleverd. Om voor 1 mln gld. banden te kunnen produceren heeft de bandenfabrikant op zijn beurt 0,4 mln gld. grondstoffen (rubber), hulpstoffen (energie, verpakking) en diensten van derden ingekocht. De toegevoegde waarde van de bandenfabriek is dus 0,6 mln gld.
Wie zegt dat de waarde van de totale productie van de bandenfabrikant en de fietsenfabrikant samen 1 mln + 8 mln = 9 mln gld. bedraagt, maakt een fout. De ingekochte grond- en hulpstoffen worden dan immers twee keer geteld. Eén keer bij de bandenfabrikant en nog eens bij de fietsenfabrikant. Om die fout te vermijden worden bij het meten van de productie alleen de toegevoegde waarden opgeteld. Dat voorkomt dubbeltellingen.
In het gegeven voorbeeld is de waarde van de productie dus 0,6 mln gld. + 5 mln gld. = 5,6 mln gld.
Op deze manier kan de toegevoegde waarde van alle bedrijven in een land worden opgeteld. Niet alleen bedrijven produceren goederen en diensten, ook de overheid doet dit. Bij het bepalen van de waarde daarvan stuiten we op het probleem dat sommige door
de overheid geproduceerde zaken zoals rechtspraak, bestuur en defensie geen prijs hebben, terwijl andere goederen en diensten bewust onder de kostprijs worden aangeboden (bijvoorbeeld onderwijs). Daarvoor is als oplossing gevonden dat de toegevoegde waarde van de overheid gelijk wordt gesteld aan de lonen en salarissen van het overheidspersoneel. De optelling van de toegevoegde waarden van bedrijven en overheid geeft het bruto binnenlands product (BBP).
Bron: NRC Handelsblad. De rubriek "Economie voor jou" op de NRC-site is een goede bron voor dit soort inleidingen in economische begrippen.
Thanx!quote:Op maandag 25 juli 2005 01:06 schreef freako het volgende:
[..]
Toegevoegde waarde tegen de marktprijzen. Dat geeft aan hoeveel er in een land geproduceerd wordt.
[..]
Het BBP per inwoner krijg je dan door het BBP te delen door het aantal inwoners..
quote:Op maandag 25 juli 2005 01:19 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Thanx!
Ik vraag me nu wel af of ze dit ooit echt kunnen "berekenen". Zijn dit soort cijfers niet altijd een schatting, en hoe doen ze die schatting dan?
In ieder geval lijkt het me wel duidelijk dat kleine landen in een lijst met "BBP per inwoner" veel kans maken om hoog op de lijst terecht te komen, aangezien het om een "gemiddelde" gaat.
dit snap ik niet helemaalquote:Op zondag 24 juli 2005 21:04 schreef Sidekick het volgende:
Nederland is niet vergelijkbaar met minitaten als Luxemburg, maar ook Monaco of Singapore. Luxemburg en Monaco kunnen makkelijk een belastingparadijs vormen vanwege hun ligging, omvang en andere factoren.
bedanktquote:Op maandag 25 juli 2005 10:43 schreef RichardQuest het volgende:
Succes met verhuizen dan...
welke ook al weer?quote:Op maandag 25 juli 2005 10:51 schreef Tup het volgende:
@McCarthy: ga je nog in op de vragen over de UN Human Dev Index?
Dezequote:Op maandag 25 juli 2005 10:52 schreef McCarthy het volgende:
welke ook al weer?
ik heb namelijk mijn 1e reactie geedit
Wat is er zo grappig of dom aan? In Luxemburg wonen maar 500.000 mensen of zo, zet daar een paar grote bedrijven neer, en het BBP per inwoner schiet veel sneller omhoog dan in andere landen met meer inwoners. Ik dacht toch dat dat logisch was, of lachte je met iets anders?quote:
jij denkt dat de toegevoegde waardes van die bedrijven in andere landen wordt mee geteld maar dat is natuurlijk niet zoquote:Op maandag 25 juli 2005 11:01 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Wat is er zo grappig of dom aan? In Luxemburg wonen maar 500.000 mensen of zo, zet daar een paar grote bedrijven neer, en het BBP per inwoner schiet veel sneller omhoog dan in andere landen met meer inwoners. Ik dacht toch dat dat logisch was, of lachte je met iets anders?
Kan natuurlijk nog altijd zo zijn dat ik een domme fout heb gemaakt, maar ik zie niet in welke in ieder geval.
Wat bedoel je met "de toegevoegde waardes van die bedrijven in andere landen"? Van vestigingen van een bedrijf in andere landen, of iets anders?quote:Op maandag 25 juli 2005 11:03 schreef McCarthy het volgende:
[..]
jij denkt dat de toegevoegde waardes van die bedrijven in andere landen wordt mee geteld maar dat is natuurlijk niet zo
alleen de TV in lux zelf
quote:Op maandag 25 juli 2005 10:59 schreef McCarthy het volgende:
dat zeg ik!
ik had me vergist met de usa
ik heb het geedit
Waarom is dat aannemelijk?quote:Die index geeft bovendien "oude" gegevens. Allemaal uit het jaar 2001 en 2002. De wereld is ondertussen al een aantal stappen verder, alleen in Europa blijft de tijd stil staan.
Het is dus aanemelijk dat Luxemburg in werkelijkheid al weer een paar plaatsjes geklommen is.
En vergeet niet de banken met de bergen zwart geld wat in andere landen verdiend isquote:Op maandag 25 juli 2005 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Mc Carthy, heb je ook BSP cijfers en niet alleen BBP?
Kortom, wat verdienen Luxemburgers werkelijk en wat komt op hun binnenlands product door boekhoudkundige truuks door bedrijven die daar een postbus hebben?
ook dat, al het geld wat ieder jaar naar Luxemburg komt en daar gestort wordt komt bij het BBP..quote:Op maandag 25 juli 2005 11:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En vergeet niet de banken met de bergen zwart geld wat in andere landen verdiend is![]()
L'burg heeft 400.000 inwoners, maar krijgt ook dagelijks 150.000 'grenzgänger'' over de vloer, die daar werken ... oftewel, het land heeft een direkte aanzuigende werking op het omliggende gebied, noord-frankrijk, wallonie en duitsland .... (allemaal regio's met een hoge werkloosheid)quote:Op maandag 25 juli 2005 10:41 schreef McCarthy het volgende:
@ RM-rf
en toch zijn ze het welvarendste land ter wereld. Ze doen ergens iets goed lijkt mij
Ik heb de gegevens van de HDR index uitgezet voor enkele landen. In de grafiek staan verder de trendlijnen (lineair) voor NL (rood)en LUX (zwart). Gelukkig haalt LUX ons pas in 2010 ergens in (ceteris paribus).quote:Op maandag 25 juli 2005 11:27 schreef Tup het volgende:
Waarom is dat aannemelijk?
En dan nog is het vertekend, voor iedere miljard aan zwart geld wat daar op de banken komt stijgt het BBP met 2500 Per Capita.quote:Op maandag 25 juli 2005 12:37 schreef pberends het volgende:
Dat bbp cijfer is vertekend. Ongeveer 1/3 van de labour force bestaat namelijk uit buitenlanders. bbp per inwoner moet je dus delen door 3 en keer 2 doen om tot de werkelijke bbp per echte inwoner te komen. Dus dan kom je ongeveer op het niveau van Noorwegen (40000), wat natuurlijk nog redelijk hoog is.
Verder een geweldig land natuurlijk, jammer dat het niet meer van Nederland is (Godzijdank voor hun).
ik ben ook geen expert in BBP berekeningen maar volgens mij komt de TV van een bedrijf op het conto van het land waar de TV plaatsvindt. Dus al die postbus bedrijven voegen (nagenoeg) niks toe.quote:Op maandag 25 juli 2005 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Mc Carthy, heb je ook BSP cijfers en niet alleen BBP?
Kortom, wat verdienen Luxemburgers werkelijk en wat komt op hun binnenlands product door boekhoudkundige truuks door bedrijven die daar een postbus hebben?
zij doen het dus anders en hebben dus een cijfer waar jij (PV) eigenlijk om vroegquote:This entry gives the gross domestic product (GDP) or value of all final goods and services produced within a nation in a given year. GDP dollar estimates in the Factbook are derived from purchasing power parity (PPP) calculations. See the note on GDP methodology for more information.
ja duhquote:Op maandag 25 juli 2005 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En dan nog is het vertekend, voor iedere miljard aan zwart geld wat daar op de banken komt stijgt het BBP met 2500 Per Capita.
voor elk jaar loop je echter 3 a 4 jaar achter (die index bazeert zich op stats van 3 a 4 jaar geleden) dus ze hebben ons volgend jaar al ingehaaldquote:Op maandag 25 juli 2005 12:45 schreef Tup het volgende:
[..]
Ik heb de gegevens van de HDR index uitgezet voor enkele landen. In de grafiek staan verder de trendlijnen (lineair) voor NL (rood)en LUX (zwart). Gelukkig haalt LUX ons pas in 2010 ergens in (ceteris paribus).
[afbeelding]
nee, de rente en dividend van dat geld worden meegeteld in het BBP niet het geld wat gestort wordt zelfquote:Op maandag 25 juli 2005 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En dan nog is het vertekend, voor iedere miljard aan zwart geld wat daar op de banken komt stijgt het BBP met 2500 Per Capita.
preciesquote:Op maandag 25 juli 2005 14:18 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
nee, de rente en dividend van dat geld worden meegeteld in het BBP niet het geld wat gestord wordt zelf
dat zeker nietquote:Op maandag 25 juli 2005 12:37 schreef pberends het volgende:
Dat bbp cijfer is vertekend.
misschienquote:Ongeveer 1/3 van de labour force bestaat namelijk uit buitenlanders. bbp per inwoner moet je dus delen door 3 en keer 2 doen om tot de werkelijke bbp per echte inwoner te komen. Dus dan kom je ongeveer op het niveau van Noorwegen (40000), wat natuurlijk nog redelijk hoog is.
Verder een geweldig land natuurlijk, jammer dat het niet meer van Nederland is (Godzijdank voor hun).
Zeg, McCarthy, weet jij zeker dat jij geen kloon bent van Meki? Want of dat is het geval of er is iets niet in orde met jou, het valt me op dat je steeds slechter Nederlands gaat posten iig.quote:
misschienquote:Op maandag 25 juli 2005 14:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zeg, McCarthy, weet jij zeker dat jij geen kloon bent van Meki?
Zie de CIA definitie, eigenlijk is hier een gecorrigeert PPP cijfer gegeven. Precies zoals jullie willenquote:Op maandag 25 juli 2005 14:39 schreef gorgg het volgende:
Het BBP (GDP) is voor landen als Ierland en Luxemburg idd. wat vertekend. In BBP zit ook winst van bedrijven die officieel gezien winsten halen in deze landen maar die deze winsten ergens anders uitgeven. BNP (GNP) is dan ook een stuk lager (10-15%).
quote:En natuurlijk hebben ze voordeel als klein land. Ze fungeren als prijsnemer en buiten deze positie uit.
Lees eens je eigen links door ivm gdp en gnp. De CIA rekent met GDP. Dit geeft weer wat officieel in Lux wordt geproduceerd. GNP is een betere maatstaf om de welvaart van de Luxemburgers te berekenen.quote:Op maandag 25 juli 2005 14:44 schreef McCarthy het volgende:
Zie de CIA definitie, eigenlijk is hier een gecorrigeert PPP cijfer gegeven. Precies zoals jullie willen
Hmm, klein voorbeeldje dan maar.quote:
Denk het wel; Luxemburg mag misschien wel 60k bbp hebben per inwoner, maar 1/3 van alle lonen gaan linea directa de grens over door buitenlandse werknemers. Die lonen/bbp komt dus niet ten goede van de echte inwoners van Luxemburg.quote:Op maandag 25 juli 2005 14:29 schreef McCarthy het volgende:
[..]
dat zeker niet
zie CIA definitie die ik gaf
[..]
misschien
weet niet
enige miscommunicatiequote:Op maandag 25 juli 2005 15:13 schreef gorgg het volgende:
[..]
Lees eens je eigen links door ivm gdp en gnp. De CIA rekent met GDP. Dit geeft weer wat officieel in Lux wordt geproduceerd. GNP is een betere maatstaf om de welvaart van de Luxemburgers te berekenen.
[..]
hmmquote:Kleine landen die weinig invloed op de internationale markt hebben, kunnen dezelfde strategie volgen. Belastingsparadijzen verliezen weinig door de minder geïnde belastingen van hun (weinige) inwoners, maar winnen veel door de toestroom (op papier altans) van bedrijven en personen. Voor grotere landen is het veel minder aantrekkelijk deze 'tactiek' toe te passen.
hier houdt de definitie rekening mee hoor. Het gaat om ingezetenen van een land.quote:Op maandag 25 juli 2005 15:27 schreef pberends het volgende:
[..]
Denk het wel; Luxemburg mag misschien wel 60k bbp hebben per inwoner, maar 1/3 van alle lonen gaan linea directa de grens over door buitenlandse werknemers. Die lonen/bbp komt dus niet ten goede van de echte inwoners van Luxemburg.
wat is er 'hmm'...?quote:
quote:Op maandag 25 juli 2005 15:44 schreef RM-rf het volgende:
een voorbeeldje: de website van het ministerie van Sociale Zaken in Luxemburg, de enige herintredende langdurig werkloze luxemburger is daar webmaster geworden (in 1996)
http://www.mss.etat.lu/
bbp per capita geeft de rijkdom per persoon aan. maar die is duidelijk vertekend omdat de rijkdom voor 1/3 naar buitenlandse werknemers stroomt.quote:Op maandag 25 juli 2005 15:38 schreef McCarthy het volgende:
[..]
hier houdt de definitie rekening mee hoor. Het gaat om ingezetenen van een land.
de lonen gaan dus gewoon naar Fr D en B en ondanks dat heeft Lux toch nog dat hoge GDP
Ze verspillen gewoon geen geld aan anti discrimminatie clubjes en andere onzinnige subsidies.
Zo kun je wel een tijdje door speculeren. Wanneer de provincie Groningen de gasopbrengsten niet naar Den Haag had hoeven brengen waren we hier een soort boers-Dubai.quote:Het aloude idee, als de Randstad zich zou afscheiden, kunnen ze ook een prima BNP per inwoner halen, ook Vlaanderen als het wallonie zou kunnen dumpen...
Ik dacht dat jouw bewering was dat het nu al beter gaat in LUX. En hoe zit het met al die andere cijfertjes die je aanvoert? Die zijn wél van dit jaar?quote:Op maandag 25 juli 2005 14:17 schreef McCarthy het volgende:
voor elk jaar loop je echter 3 a 4 jaar achter (die index bazeert zich op stats van 3 a 4 jaar geleden) dus ze hebben ons volgend jaar al ingehaald
waar het spaak gaat in dit verhaal is dat niet meteen heel corporate amerika naar lux verhuist simpel weg omdat lux te klein is o.a. in inwoneraantal.quote:Kleine landen die weinig invloed op de internationale markt hebben, kunnen dezelfde strategie volgen. Belastingsparadijzen verliezen weinig door de minder geïnde belastingen van hun (weinige) inwoners, maar winnen veel door de toestroom (op papier altans) van bedrijven en personen. Voor grotere landen is het veel minder aantrekkelijk deze 'tactiek' toe te passen.
nee, de salarissen van Fr en D werknemers in Lux worden in et Fr en D inkomen verwerkt.quote:Op maandag 25 juli 2005 16:01 schreef pberends het volgende:
[..]
bbp per capita geeft de rijkdom per persoon aan. maar die is duidelijk vertekend omdat de rijkdom voor 1/3 naar buitenlandse werknemers stroomt.
Dit is de interessantste analyse die ik de laatste tijd gelezen heb op dit forum.quote:Op maandag 25 juli 2005 00:25 schreef RM-rf het volgende:
Luxemburg kent sowieso geen enkele hogere opleiding, geen Universiteit en eigenlijk ook geen goed bekend staande hogere opleiding (HBO-niveau) ... deels is dat ook omdat de luxemburgers zelf neerkijken op mensen die in hun eigen land een oplieiding genoten hebben .... het wekt pas aanzien om bij een buitenlandse school gestudeerd te hebben, een recentelijk plan om een bredere hogere school op te zetten, misluktte ook omdat men te weinig inschrijvingen kreeg ....
Enkel de kunstopleiding (specifiek op filmgebied) heeft een redelijk hoog aanzien ...
Weet je ook dat Luxemburg vooral draait op EU-toewijzingen en opbrengsten uit accijnzen als accijnsparadijs?quote:
Niet, dat is niet interesant daar. Ze hebben al geen universiteiten en de economie bestata vooral uit financiele dienstverlening en productie.quote:Op maandag 25 juli 2005 19:51 schreef thabit het volgende:
Hoe presteren Luxemburgers eigenlijk op wetenschappelijk gebied?
dat kopen ze in bij universiteiten in Fr en D en Bquote:Op woensdag 27 juli 2005 23:01 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
Hoger onderwijs hebben ze daar bijna niet omdat het niet interessant is in Lux, gewoon te weinig inwoners.
[..]
quote:Niet, dat is niet interesant daar. Ze hebben al geen universiteiten en de economie bestata vooral uit financiele dienstverlening en productie.
toch jammer dat je feiten negeert:quote:Weet je ook dat Luxemburg vooral draait op EU-toewijzingen en opbrengsten uit accijnzen als accijnsparadijs?
http://www.heritage.org/r(...)ry.cfm?id=Luxembourgquote:export:machinery and transport equipment, manufactured metal products, financial services, travel services, insurance services
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/lu.html#Introquote:industries:banking, iron and steel, food processing, chemicals, metal products, engineering, tires, glass, aluminum, information technology, tourism and banking
49 45 N, 6 10 Equote:Op woensdag 27 juli 2005 22:57 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
[..]
Weet je dat buitenlandse forenzen zorgen voor en aangenaam klimaat?
irrelevantquote:Weet je dat Luxemburg het hoogste minimumloon heeft van de EU? Je andere favoriet Ierland staat trouwens tweede.![]()
http://www.fedee.com/minwage.html
Ja dat weet ik, dus?quote:Op donderdag 28 juli 2005 12:20 schreef McCarthy het volgende:
[..]
dat kopen ze in bij universiteiten in Fr en D en B
slimhe
Inkomsten uit EU subsidies en accijnzen staan nu eenmaal niet op de lijst van exportgoederen en industrien he.quote:toch jammer dat je feiten negeert:
[..]
http://www.heritage.org/r(...)ry.cfm?id=Luxembourg
[..]
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/lu.html#Intro
hier ligt een schone taak voor jou, hoeveel krijgen ze uit accijnzen (welke precies eigenlijk) en subsidies? Ben benieuwd?quote:Op donderdag 28 juli 2005 21:50 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
Inkomsten uit EU subsidies en accijnzen staan nu eenmaal niet op de lijst van exportgoederen en industrien he.
Met al die inkomsten kunnen ze ook nog eens lekker de belastingdruk naar beneden krijgen (net als Ierland).
Tup aan McCarthy, Tup aan McCarthyquote:Op maandag 25 juli 2005 17:36 schreef Tup het volgende:
Ik dacht dat jouw bewering was dat het nu al beter gaat in LUX. En hoe zit het met al die andere cijfertjes die je aanvoert? Die zijn wél van dit jaar?
Ik zal eens gaan zoeken morgen of zaterdag.quote:Op donderdag 28 juli 2005 22:40 schreef McCarthy het volgende:
[..]
hier ligt een schone taak voor jou, hoeveel krijgen ze uit accijnzen (welke precies eigenlijk) en subsidies? Ben benieuwd?
Zolang al die Europese instellingen in Luxemburg staan zit het wel snor met de subsidiestroom.quote:Ik wil hierbj de opmnerking maken dat subsidies vaak gebonden zijn aan allerlei voorwaarden en je er dus in de praktijk geen zak aan hebt, als je al niet aangeklaagt wordt wegens zogenaamd misbruik
het zijn bij jouw altijd quotes van quotes van quotesquote:
Ik moet wel quoten om te laten zien dat jij selectief beantwoordt. Maar OK, ik heb de pdf gelezen. Het is duidelijk dat sommige gegevens ouder dan 2004 (het is de UN index 2004) zijn. Jouw beredenering is in al zijn simpelheid als volgt:quote:Op vrijdag 29 juli 2005 12:04 schreef McCarthy het volgende:
[..]
het zijn bij jouw altijd quotes van quotes van quotes
zeg maar gewoon wat je wilt weten zonder verwijzingen naar eerdere posts
misschien dat je zelf ook eens door die pdf moet bladeren (extreem relaxte layout)
krijg je misschien wat antwoorden op je vragen
Eerst betoog je dat we veel kunnen leren van het beleid in Luxemburg, maar een hoog minimumloon is daar opeens geen onderdeel van?quote:
uiteraard niet want dat is daar met die hoge lonen niet nodigquote:Op vrijdag 29 juli 2005 14:55 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Eerst betoog je dat we veel kunnen leren van het beleid in Luxemburg, maar een hoog minimumloon is daar opeens geen onderdeel van?
mijn data was voornamelijk 2004 hoorquote:Op vrijdag 29 juli 2005 14:45 schreef Tup het volgende:
[..]
Ik moet wel quoten om te laten zien dat jij selectief beantwoordt. Maar OK, ik heb de pdf gelezen. Het is duidelijk dat sommige gegevens ouder dan 2004 (het is de UN index 2004) zijn. Jouw beredenering is in al zijn simpelheid als volgt:
1. Gegevens zijn verouderd.
2. Nu is het "beter" in LUX
3. We leggen het document ter zijde.
Mijn vraag is dan: waarom is het verouderd zijn van de gegevens bij de in de OP genoemde gegevens geen probleem (CIA, heritage (2003))?
Als dat wél een probleem is: waarom de UN gegevens lager achten dan de andere? Als geen probleem, dan zou ik willen weten waarom LUX zo'n briljant land is, gezien het feit dat ze op de UN index lager scoren dan andere landen (incl. NL)
Erg slim inderdaad, gebruik maken van het 'slechte linkse beleid' in omringende landen. Blijkbaar is het zo slecht nog niet.quote:Op donderdag 28 juli 2005 12:20 schreef McCarthy het volgende:
[..]
dat kopen ze in bij universiteiten in Fr en D en B
slimhe
ze betalen er voor hoor, jij doet net alsof ze het gratis krijgenquote:Op vrijdag 29 juli 2005 15:11 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Erg slim inderdaad, gebruik maken van het 'slechte linkse beleid' in omringende landen.
Ik dacht dat jij vooral zo tegen een hoog minimumloon was omdat het juist de banen en welvaart wegjoeg? Je erkent dus dat het economische klimaat in Luxemburg en Nederland(/Duitsland/Frankrijk) significant anders is?quote:Op vrijdag 29 juli 2005 14:59 schreef McCarthy het volgende:
[..]
uiteraard niet want dat is daar met die hoge lonen niet nodig
een zoetmakertje voor socialisten waardoor ze omringd worden of anders misschien om de turken en marokanen weg te jagen![]()
Ze betalen er geen belasting voor, zoals de Nederlanders, Duitsers, Belgen en Fransen dat wel doen.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 15:13 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ze betalen er voor hoor, jij doet net alsof ze het gratis krijgen![]()
tuurlijkquote:Op vrijdag 29 juli 2005 15:14 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij vooral zo tegen een hoog minimumloon was omdat het juist de banen en welvaart wegjoeg? Je erkent dus dat het economische klimaat in Luxemburg en Nederland(/Duitsland/Frankrijk) significant anders is?
hoe ze dat in detail regelen weet ik ook niet maar als het via de tax gaat doen ze het WEL en als ze het niet doen dan is het terecht dat ze mneer welvaart hebben want ze kunnen op de vrije markt(vanuit hun perspectief) hun onderwijs diensten inkopen en DAT is welvaartquote:Op vrijdag 29 juli 2005 15:16 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ze betalen er geen belasting voor, zoals de Nederlanders, Duitsers, Belgen en Fransen dat wel doen.
Onzin, als schröder en Chirac hetzelfde beleid wat betreft wetenschap als de letzebuerger zouden aanhouden, ging europa failliet...quote:Op vrijdag 29 juli 2005 15:04 schreef McCarthy het volgende:
Luxemburg rules (maar zwitserland ook wel hoor) en een voorbeeld voor chirac en schroder
De wetenschap is in Frankrijk zo geweldig dat ze last hebben van een braindrain richting de USAquote:Op vrijdag 29 juli 2005 15:26 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Onzin, als schröder en Chirac hetzelfde beleid wat betreft wetenschap als de letzebuerger zouden aanhouden, ging europa failliet...
verder, niet voor niks is het ziekteverzuim zo hoog en de uitgaven voor gezondheisdszorg, er bestaat daar zo goed als geen beleid tegen ziekteverzuim... daarbij betaald de regering zelfs een leuke extra voor, werknemers die zich ziekmelden krijgen meer geld dan wanneer ze gewoon werken....
(ja, mijn vrouw werkt in Luxemburg)
ja dus?quote:Ook de arbeitslozen uitkering is schandalig hoog, de meeste nederlanderse 'parasieten' zouden een moord doen om vanuit luxemburg sociale uitkeringen te ontvangen... L'burg kan dat nog doen, omdat ze nu eenmaal vrijwel geen werklozen hebben en je als luxemburger nog altijd wel wat meer verdient als je een baan hebt (zeker als je je dan 60% van de tijd ziekmeld)...
http://www.cbs.nl/nl/publ(...)pesemeetlat-2004.pdfquote:De Voornaamste reden dat Luxemburg zo'n beleid kon ophouden, was omdat ze een klein land zijn, dat veel EU gelden ontvangt, die naar de twee EU-instellingen gaan, maar wel in Luxemburg-stad vloeien, uitgegeven worden (een stad met 70.000 inwoners, en twee grote europese instellingen) ...
prima plannen van die Luxquote:Recentelijk merkt ook Luxemburg dat al zijn welvaart grenzen liggen, en langzaam worden hun arbeidsregelgeving wat strakker, zo is het sinds kort zo dat je je pas ziek kon melden met een arts-bevestiging, dat was voorheen niet, dan hoefde je gewoon je werkgever op te bellen...
Ook zaken als zwangerschapsverlof worden langzaam ingeperkt, bv vrouwen niet meer een jaar lang doorbetaald zwangerschapsverlof en mannen niet meer een half jaar doorbetaald 'opvoedingsverlof' ....
arbeidsproductieviteit is in de VS ook niet zo hoog als hier in de EUquote:Als dat een beetje doorzet, wordt de luxemburger arbeidsmarkt een beetje realistcher, en waarschijnlijk is dat keihard nodig om de arbeidsproductiviteit te doen stijgen, iets dat de laatste tijd een beetje bleef hangen in Luxemburg, terwijl de arbeidskosten wel stegen... dat terwijl omringende landen met zulke hervormingen al verder zijn ....
ach als nauwleijks iemand er gebruik van maaktquote:Ik geloof overigens dat qua sociaal stelsel Luxemburg jou helemaal niet zo zou 'bevallen'... met zijn hoge uitkeringen en zeer gulle regelingen is het namelijk nogal een voorbeeld van 'soft sociaal beleid' ...
Je blijft consequent. welvarender=genieten een hoger GDP, het blijft een enge definitie van welvarendheid.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 15:40 schreef McCarthy het volgende:
arbeidsproductieviteit is in de VS ook niet zo hoog als hier in de EU
toch zijn ze daar welvarender
Luxemburg stad heeft slechts 70.000 inwoners. De meeste steden met 70.000 inwoners hebben geen universiteit. Als de buurlanden dezelfde taal spreken is het verder ook helemaal geen probleem om naar een universiteit in het buitenland te gaan.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 15:11 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Erg slim inderdaad, gebruik maken van het 'slechte linkse beleid' in omringende landen. Blijkbaar is het zo slecht nog niet.
Inderdaad, Luxemburg is te klein en daarom niet vergelijkbaar. Het ging me erom dat he afschilderen van het beleid in Luxemburg als perfect ook overdreven is, omdat ze juist in een situatie zitten waar ze profiteren/afhankelijk zijn van de omliggende landen.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Luxemburg stad heeft slechts 70.000 inwoners. De meeste steden met 70.000 inwoners hebben geen universiteit. Als de buurlanden dezelfde taal spreken is het verder ook helemaal geen probleem om naar een universiteit in het buitenland te gaan.
Bijna alle kleine landen doen het trouwens goed, je kan beter Ierland met Nederland vergelijken.
Voor Luxemburg is het gevoerde beleid erg goed. Dit beleid zou in grotere landen absoluut niet werken.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 17:31 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Inderdaad, Luxemburg is te klein en daarom niet vergelijkbaar. Het ging me erom dat he afschilderen van het beleid in Luxemburg als perfect ook overdreven is, omdat ze juist in een situatie zitten waar ze profiteren/afhankelijk zijn van de omliggende landen.
Het voordeel van Luxemburg is voor een gedeelte ook weer het nadeel voor de omliggende landen. Zoals het onderwijs waar andere landen geld in moeten steken, en waar Luxemburg op een goedkopere manier van mee kan profiteren. Nederland in kleine landen opdelen zou misschien op bepaalde punten via specialisatie voordelen met zich mee kunnen brengen, maar de schaalverkleining heeft dan ook weer nadelen, waarbij we net zoals Luxemburg nu moeten aankloppen bij Duitsland en de EU om dat te compenseren.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 17:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Voor Luxemburg is het gevoerde beleid erg goed. Dit beleid zou in grotere landen absoluut niet werken.
Kleine landen hebben wat dat betreft zeker voordelen, het beleid is veel meer toegespitst op een klein gebied dus veel effectiever.
Zou in Nederland ook een idee zijn, autonomie voor zuid nederland, oost nederland, noord nederland, randstad, zodat ieder gebied maatregelen kunnen nemen die beter aansluiten op het gebied.
quote:Op vrijdag 29 juli 2005 15:58 schreef Tup het volgende:
[..]
Je blijft consequent. welvarender=genieten een hoger GDP, het blijft een enge definitie van welvarendheid.
Mbt. onderwijs: je noemt het "slim" om onderwijs in te kopen. Echter, als iedereen het LUX model aanneemt, zal er geen onderwijs meer bestaan. Om die reden is dit een utopisch topic.
quote:Op vrijdag 29 juli 2005 15:17 schreef McCarthy het volgende:
[..]
tuurlijk
http://www.forbes.com/home/global/2005/0523/024chart.html
belastingdruk
Lux: 108
Fr 174
61% verschil![]()
In Fr en Nederland keizen we voor ruime subsidies voor bedrijven (Fr) en veel geld geven aan Caroline Tensen (NL), in Lux doen ze dat niet. Kwestie van prioriteiten leggen en ik vind dat ze dat in lux goed doen
precies, ze zijn zo klein dat ze nooit domme dingen zullen en kunnen doen. Importheffingen (de vilipain: "economisch patriotisme"quote:Op vrijdag 29 juli 2005 17:31 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Inderdaad, Luxemburg is te klein en daarom niet vergelijkbaar.
hoe dan?quote:Het ging me erom dat he afschilderen van het beleid in Luxemburg als perfect ook overdreven is, omdat ze juist in een situatie zitten waar ze profiteren/afhankelijk zijn van de omliggende landen.
check this:quote:Op vrijdag 29 juli 2005 17:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Voor Luxemburg is het gevoerde beleid erg goed. Dit beleid zou in grotere landen absoluut niet werken.
Kleine landen hebben wat dat betreft zeker voordelen, het beleid is veel meer toegespitst op een klein gebied dus veel effectiever.
profiteren? ze betalen er gewoon voor hoorquote:Op vrijdag 29 juli 2005 18:03 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Het voordeel van Luxemburg is voor een gedeelte ook weer het nadeel voor de omliggende landen. Zoals het onderwijs waar andere landen geld in moeten steken, en waar Luxemburg op een goedkopere manier van mee kan profiteren.
het heeft lux iig geen windeieren gelegdquote:Nederland in kleine landen opdelen zou misschien op bepaalde punten via specialisatie voordelen met zich mee kunnen brengen, maar de schaalverkleining heeft dan ook weer nadelen, waarbij we net zoals Luxemburg nu moeten aankloppen bij Duitsland en de EU om dat te compenseren.
ik zeg niet dat het perfect is maar het kan zeker geen kwaad om er eens wat ideeen op te doenquote:Op vrijdag 29 juli 2005 18:48 schreef Tup het volgende:
Zoals Sidekick al terecht zegt: "Het ging me erom dat he afschilderen van het beleid in Luxemburg als perfect ook overdreven is, omdat ze juist in een situatie zitten waar ze profiteren/afhankelijk zijn van de omliggende landen", dus wat je nou wil zeggen met al die smileys, geen idee McCartney
Laat me raden: iig de mythe van een kleine overheid en veel marktwerking. Voor een land met een dergelijk beleid vind ik een 15e plaats -óók als de gegevens uit 2002 zijn, want heel veel verschuivingen zijn er ook niet zoals je eigen staatjes van Forbes al aangeven- erg karig.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 18:50 schreef McCarthy het volgende:
ik zeg niet dat het perfect is maar het kan zeker geen kwaad om er eens wat ideeen op te doen
graag jaquote:Op vrijdag 29 juli 2005 18:59 schreef Tup het volgende:
[..]
Laat me raden: iig de mythe van een kleine overheid en veel marktwerking.
ik heb al verteld waarom die 15e plaatsquote:Voor een land met een dergelijk beleid vind ik een 15e plaats -óók als de gegevens uit 2002 zijn, want heel veel verschuivingen zijn er ook niet zoals je eigen staatjes van Forbes al aangeven- erg karig.
Ideeën opdoen? Prima, maar wellicht ook ideeën die minder in je straatje passen...
In tegenstelling tot veel andere (economische) statistieken en lijstjes staat in het rapport zelf hoe je de index berekent:quote:Op vrijdag 29 juli 2005 19:12 schreef McCarthy het volgende:
ik heb al verteld waarom die 15e plaats
dit ligt aan de education index, ik weet niet hoe die berekent is dus ik kan er weinig over zeggen.
En dan zal ik je werk nog even afmakenquote:2. Calculating the education index
The education index measures a country’s relative
achievement in both adult literacy and combined
primary, secondary and tertiary gross enrolment.
First, an index for adult literacy and one for
combined gross enrolment are calculated. Then these
two indices are combined to create the education
index, with two-thirds weight given to adult literacy
and one-third weight to combined gross enrolment.
For Costa Rica, with an adult literacy rate of 95.8% in
2002 and a combined gross enrolment ratio of 69% in
the school year 2001/02, the education index is 0.870.
Adult literacy index =
95.8 – 0
= 0.958
100 – 0
Gross enrolment index =
69 – 0
= 0.690
100 – 0
Education index = 2/3 (adult literacy index) + 1/3 (gross enrolment index)
= 2/3 (0.958) + 1/3 (0.690) = 0.870
LUX ongeveer even welvarend als NL, al is LUX in de laatste jaren zeker drie keer zo rijk gewordenquote:As currently defined, the combined gross
enrolment ratio does not take into account students
enrolled in other countries. Current data
for many smaller countries, such as Luxembourg
and Seychelles, where many people pursue
tertiary education abroad, could significantly
underrepresent actual access to education or the
educational attainment of a population and
thus lead to a lower HDI value. For instance,
the combined gross enrolment ratio for Luxembourg
is estimated at 75% but rises to 85%
when students enrolled abroad are taken into
account.1 Though the differences in the resulting
HDI values are small (0.933 and 0.944,
respectively), the HDI ranking of Luxembourg
would change from 15 to 4 due to the small differences
in the HDI values among the high
human development countries. However, data
on such a revised gross enrolment ratio are not
widely available for other countries and so cannot
yet be used in the HDI.
VS heb +/- 250 miljoen inwoners /50 staten is 5 miljoen inwoners per staat.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 18:48 schreef McCarthy het volgende:
[..]
check this:
http://mapage.noos.fr/yangjuan/euro/usvseu/default.htm
veel staten in de USA doen het niet gek veel slechter dan luxemburg hoor.
Het beste lijkt me systeem met europees niveau, regio, gemeente. (landniveau is overbodig)quote:Op vrijdag 29 juli 2005 18:03 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Nederland in kleine landen opdelen zou misschien op bepaalde punten via specialisatie voordelen met zich mee kunnen brengen, maar de schaalverkleining heeft dan ook weer nadelen, waarbij we net zoals Luxemburg nu moeten aankloppen bij Duitsland en de EU om dat te compenseren.
haha, lux staat in 2005 lekker boven zweden. Precies zoals ik al voorspelde.quote:Op zondag 24 juli 2005 20:36 schreef Tup het volgende:
Ik kijk liever naar de UN Human Development Index 2004(klik). Hmm, een schamele 15e plaats. Ook"klik
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |