Je gelooft toch niet dat de echte kosten van de gemiddelde hogere opleidingen zijn he? Dat is inclusief stokpaardjes, onderzoek, bureaucratie, de strijkstok, prestigeprojectjes, overdreven dure gebouwen, en een paar, iets duurdere studies, zoals geneeskunde.quote:Op zondag 17 juli 2005 22:11 schreef du_ke het volgende:
Voor HBO en UNI zijn die cijfers een keer voorbij gekomen. Is wel te googelen denk ik.
Tuurlijk, PJO, waarom zit jij dan nog niet in de VS eigenlijk, dat moet toch voor jou het land van melk en honing zijn...heb jij er trouwens ooit geleefd en gewerkt of zit je hier nou gewoon libertaire stukjes schrijvers na te praten?quote:Op zondag 17 juli 2005 20:42 schreef PJORourke het volgende:
De arbeidsmarkt is veel flexibeler en er is meer werk en minder werkloosheid. Je bent dus niet meteen een der minima als je je baan verliest, zoals in NL. Je kan vrij snel weer aan de slag.
Klinkt leuk maar verklaart niet waarom een klein land als Nederland zo welvarend is als het is, als ik jou zo beluister moet het armoe troef zijn in Nederland.quote:Dat gebrek aan flexibiliteit en liberalisme levert dus een torenhoge werkloosheid op en een uitzichtloze positie voor mensen die wel willen, maar niet aan de slag kunnen. Lekker sociaal land, dat van jou.
Wat gaat dat jou aan?quote:Op zondag 17 juli 2005 22:19 schreef Tijger_m het volgende:
Tuurlijk, PJO, waarom zit jij dan nog niet in de VS eigenlijk, dat moet toch voor jou het land van melk en honing zijn...heb jij er trouwens ooit geleefd en gewerkt of zit je hier nou gewoon libertaire stukjes schrijvers na te praten?
Omdat we tussen Hitler en Den Uyl het geweldig goed hebben gedaan, we waren begin jaren zeventig op Zwitserland na het rijkste land van Europa. Sindsdien is het eik voornamelijk stagnatie geweest.quote:Klinkt leuk maar verklaart niet waarom een klein land als Nederland zo welvarend is als het is, als ik jou zo beluister moet het armoe troef zijn in Nederland.
Ondersteunend personeel is grotendeels overbodig, luxe. ¤2000 per kind aan loonkosten op een basisschool is belachelijk hoog, op mijn school haalden ze dat echt niet, met 9 leerkrachten en een secretaresse op zo'n 300 kinderen.quote:Op zondag 17 juli 2005 22:14 schreef du_ke het volgende:
En even een simpele berekening stel een basisschoolklas van 25 leerlingen 2000 e pp aan loonkosten voor de docent en evt wat ondersteunend personeel en dan nog een keer 2000 e voor onderhoud gebouw aanschaf lesmaterialen gas wat electra etc. Al met al is het wel een aardige inschatting denk ik.
Al zou het inclusief feestjes zijn, het blijven kosten.quote:Op zondag 17 juli 2005 22:14 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Je gelooft toch niet dat de echte kosten van de gemiddelde hogere opleidingen zijn he? Dat is inclusief stokpaardjes, onderzoek, bureaucratie, de strijkstok, prestigeprojectjes, overdreven dure gebouwen, en een paar, iets duurdere studies, zoals geneeskunde.
Het zijn onnodige kosten, die een collegegeld van ¤1600 op dit moment geenszins rechtvaardigen, gezien de kwaliteit van het onderwijs.quote:Op zondag 17 juli 2005 22:40 schreef Monidique het volgende:
Al zou het inclusief feestjes zijn, het blijven kosten.
Ja, maar dat is een andere discussie. De kosten blijven. En Landmass maakt er gebruik van.quote:Op zondag 17 juli 2005 22:44 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het zijn onnodige kosten, die een collegegeld van ¤1600 op dit moment geenszins rechtvaardigen, gezien de kwaliteit van het onderwijs.
Not that there's anything wrong with it.quote:Op zondag 17 juli 2005 22:50 schreef Ulx het volgende:
Overigens dacht ik dat McCarthy wel een homo was. Niet dat ik iets tegen homo's heb hoor.
Nee, het kostenplaatje van jullie klopt niet. Je moet het onderwijs van al die andere (overbodige) kostenposten scheiden. Daar maakt McCarthy geen (vrijwillig) gebruik van.quote:Op zondag 17 juli 2005 23:04 schreef Monidique het volgende:
Ja, maar dat is een andere discussie. De kosten blijven. En Landmass maakt er gebruik van.
Ik heb er een paar maanden gezeten, maar da's totaal irrelevant. Het gaat voornamelijk om de puinhoop hier.quote:Op zondag 17 juli 2005 23:26 schreef Tijger_m het volgende:
Dat antwoord verwachtte ik al. Beetje een zwaktebod, vind je niet?![]()
Er mag toch wel gewezen worden op zijn inconsequente houding?quote:Op maandag 18 juli 2005 02:00 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Wat een gezeur tegen McCarthy/Landmass/accelerator over wat hij schreef. Juist de mensen die willen dat mensen gratis scholing kunnen krijgen moeten niet zeuren, want die willen juist dat hij die kans kreeg op hun, mijn en zijn kosten.
En die willen ook dat hij die kosten terugbetaaldquote:Op maandag 18 juli 2005 02:00 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Wat een gezeur tegen McCarthy/Landmass/accelerator over wat hij schreef. Juist de mensen die willen dat mensen gratis scholing kunnen krijgen moeten niet zeuren, want die willen juist dat hij die kans kreeg op hun, mijn en zijn kosten.
Dat is Tijger_m eigen.quote:
Uiteindelijk betalen de meeste hoogopgeleiden hun eigen studie terug, niet alleen vanwege economische groei, maar ook vanwege de belastingen die zij zelf weer afdragen voor de studenten van dat moment. Belasting zorgen alleen maar voor een getrapte verdeling van geld, er gaat geen geld weg en er komt ook geen geld bij.quote:Op zondag 17 juli 2005 00:02 schreef Tijger_m het volgende:
Rot dan nu op en profiteer niet van mijn belasting centen om te studeren![]()
laag opgeleide mensen mogen m.i. altijd stante pede vertrekken hoor moppie.quote:
Helemaal mee eens, Steijn, dat argument gaat echter niet op als iemand hier zijn opleiding geniet en na afsluiting daarvan emigreert.quote:Op maandag 18 juli 2005 10:11 schreef Steijn het volgende:
Uiteindelijk betalen de meeste hoogopgeleiden hun eigen studie terug, niet alleen vanwege economische groei, maar ook vanwege de belastingen die zij zelf weer afdragen voor de studenten van dat moment. Belasting zorgen alleen maar voor een getrapte verdeling van geld, er gaat geen geld weg en er komt ook geen geld bij.
quote:Op maandag 18 juli 2005 04:27 schreef Lilils het volgende:
Dit gaat inderdaad overduidelijk om een beta-student.
Op de basisschool en middelbare school gepest en daarom bitter. Vervolgens op de beta studie opgesloten in een laboratorium met andere nerds pratend over wraak op al die minderwaardigen die hen vroeger niet mee lieten spelen.
hoe kan iemand die na z'n studie vertrekt naar een ander land nou nog voldoende belasting betalen voor de studenten na hem? Daarom is 't een beetje krom, eerst profiteren als een malle en dan voordat je ook maar iets terug kan/gaat betalen vertrekken naar een land waar voor de meeste mensen een wo opleiding ontzettend prijzig is.quote:Op maandag 18 juli 2005 10:11 schreef Steijn het volgende:
[..]
Uiteindelijk betalen de meeste hoogopgeleiden hun eigen studie terug, niet alleen vanwege economische groei, maar ook vanwege de belastingen die zij zelf weer afdragen voor de studenten van dat moment. Belasting zorgen alleen maar voor een getrapte verdeling van geld, er gaat geen geld weg en er komt ook geen geld bij.
Oh, ik wist niet dat TS ging emigreren. In dat geval is het hypocriet natuurlijk. Maar er zijn ook een hoop mensen die gewoon in Nederland willen blijven maar het wel goed zouden vinden als je meer tijd voor jezelf werkt ipv. meer dan de helft van de tijd voor het collectief.quote:Op maandag 18 juli 2005 10:18 schreef mister_popcorn het volgende:
hoe kan iemand die na z'n studie vertrekt naar een ander land nou nog voldoende belasting betalen voor de studenten na hem? Daarom is 't een beetje krom, eerst profiteren als een malle en dan voordat je ook maar iets terug kan/gaat betalen vertrekken naar een land waar voor de meeste mensen een wo opleiding ontzettend prijzig is.
Goed dat je ouders zo hard hebben gewerkt. Maar met hard werken alleen heb je nog geen hoog inkomen. Een vuilnisman maakt in de week waarschijnlijk meer uren dan een tandarts, toch verdient een tandarts veel meer. Je inkomen is naast het aantal uren dat je werkt ook afhankelijk voor de waarde die mensen hechten aan het werk wat je doet. Mensen willen kennelijk meer voor een goed gebit betalen dan het ophalen van huisvuil. Niet dat tandartsen het helemaal eerlijk doen, de gezondheidszorg staat namelijk stijf van de kartellen, maar je kunt er niet om heen dat er verschil in waardering is voor verschillende werkzaamheden.quote:Op maandag 18 juli 2005 10:58 schreef Dr_Crouton het volgende:
Mijn allochtone ouders hebben de afgelopen 27 jaar vrijwel onafgebroken 7 dagen in de week, van 10 tot 22 uur gewerkt, met ups en downs (bijv. faillisement), met geleend geld weer het bedrijf succesvol opgebouwd zoals het nu is en ze doen de laatste jaren het 'rustig' aan met op maandag een vrije dag en de openingstijden veranderd in 16 tot 22 uur, deels omdat de zaken rustiger gaan en omdat ze tijd voor hun hobby willen hebben. Mijn vader nadert de 65 en wil over 5 jaar dan ook echt stoppen met werken.
Zolang zoveel gewerkt, maar nog steeds niet verder dan bovenmodaal inkomen en wonend in een gemiddelde rijtjeshuis, vind ik vreemd. Als kind dacht ik dat m'n ouders die zo hard werkten wel rijk zouden worden, maar ik besef nu dat het geld eerst gestolen wordt door de overheid en aan idiote bemoeizuchtige regels die ook geld kosten. Natuurlijk moet er ingekocht worden en dat is ook niet misselijk, maar daar gaat ook een percentage btw van naar de overheid.
Klopt, voor kleine winkeliers is het helemaal een ramp. Somaliers die in Nederland een eigen winkeltje hadden zijn massaal naar Engeland gevlucht omdat zij hier door de economische maatregelen de armoede maar niet konden ontsnappen. Er moest overal geld voor worden betaald aan de overheid voor het hebben van ee n winkeltje. En van wat er overbleef kon je maar net arm blijven.quote:Op maandag 18 juli 2005 10:58 schreef Dr_Crouton het volgende:
Succes wordt hier heus waar afgevlakt tot middelmaat.
Maar een vuilnisman heeft meestal geen eigen zaak.quote:Op maandag 18 juli 2005 11:31 schreef Steijn het volgende:
[..]
Goed dat je ouders zo hard hebben gewerkt. Maar met hard werken alleen heb je nog geen hoog inkomen. Een vuilnisman maakt in de week waarschijnlijk meer uren dan een tandarts, toch verdient een tandarts veel meer. Je inkomen is naast het aantal uren dat je werkt ook afhankelijk voor de waarde die mensen hechten aan het werk wat je doet. Mensen willen kennelijk meer voor een goed gebit betalen dan het ophalen van huisvuil. Niet dat tandartsen het helemaal eerlijk doen, de gezondheidszorg staat namelijk stijf van de kartellen, maar je kunt er niet om heen dat er verschil in waardering is voor verschillende werkzaamheden.
Ta al zou dit waar zijn dan nog zijn die kosten wel gemaakt voor zijn opleiding en zou een vergoeding aan de staat niet meer dan normaal zijnquote:Op zondag 17 juli 2005 22:26 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ondersteunend personeel is grotendeels overbodig, luxe. ¤2000 per kind aan loonkosten op een basisschool is belachelijk hoog, op mijn school haalden ze dat echt niet, met 9 leerkrachten en een secretaresse op zo'n 300 kinderen.
Ze kunnen misschien wel aardig analyseren maar of de uit deze analyses getrokken conclusies ook ergens op slaan is een heel ander verhaal.quote:Op maandag 18 juli 2005 10:16 schreef Steijn het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het juist de beta's die bekend staan om hun analytisch vermogen. Ik zou dus maar goed luisteren naar de uitspraken van beta's. Waarschijnlijk zijn deze na een goede uiteenrafeling van een probleem tot stand gekomen en dus zeker uitspraken om serieus naar te luisteren.
Wat die eerste vier regels met de rest van je betoog hebben te maken, ontgaat me. Waarom je zo tekeer gaat tegen die 'domme kut bouwvakker' die gewoon z'n werk doet (en die dus OOK werkt voor zijn pensioen) ontgaat me enveneens. Ik trek de conclusie dat je op dit moment niet eens werkt, en ondertussen heb je nu al de mond vol over dat niemand straks aan je centjes mag komen. Het egoďsme druipt er wel een beetje erg af... Zeker zolang je zelf nog niet werkt, zou ik me een beetje stil houden. Zie straks eerst maar eens een baan te vindenquote:Op zondag 17 juli 2005 00:01 schreef McCarthy het volgende:
Ik ben geen homo dus het homohuwelijk boeit me geen zak.
Ik ben ook geen moslim dus hoofddoekjes verplicht intereseert me geen ruk.
Ik wil niet dood dus euthenasia is een ver van mijn bed show.
Vrouwelijk ben ik ook al niet dus om abortus maak ik me ook niet druk.
Ik ben wel een hardwerkende mannelijke student die over een paar jaar bakken met geld ga verdienen wat ik ook graag wil gaan uitgeven. Ik wil dus een overheid die zo min mogelijk van mijn inkomen afpakt en de grenzen wagenwijd open zet voor importgoederen from all over the world. Een overheid die goeie omstandigheden schept waar ik met mijn bedrijf hard kan groeien zodat ik nog rijker word en nog meer kan consumeren. Een overheid die mij de kans geeft om voor mijn eigen pensioen te werken en niet voor het pensioen van die domme kut bouwvakker die nu net onze stoep overhoop heeft gehaald. Een overheid die mij niet als slaaf msibruikt om voor de kinderen van jan en alleman geld in het laatje te brengen maar me de kans geeft een gezinnetje op te bouwen wanner mij dat zelf uitkomt.
Zo'n overheid wil ik en die vind ik niet in Nederland![]()
Schandalig hoor al die Nederlandse regeltjes op het gebied van voedselhygiëne en kinderarbeid, wat een fascistisch systeem hebben we hier toch eigenlijk he?quote:Op maandag 18 juli 2005 11:53 schreef nikk het volgende:
[..]
Klopt, voor kleine winkeliers is het helemaal een ramp. Somaliers die in Nederland een eigen winkeltje hadden zijn massaal naar Engeland gevlucht omdat zij hier door de economische maatregelen de armoede maar niet konden ontsnappen. Er moest overal geld voor worden betaald aan de overheid voor het hebben van ee n winkeltje. En van wat er overbleef kon je maar net arm blijven.
Oh in Engeland is het geen paradijs hoor. Maar kinderarbeid is daar verboden en voedselhygiene is ook daar prima in orde. En zo te zien ben je nog nooit in een grote stad geweestquote:Op maandag 18 juli 2005 12:51 schreef DaveM het volgende:
[..]
Schandalig hoor al die Nederlandse regeltjes op het gebied van voedselhygiëne en kinderarbeid, wat een fascistisch systeem hebben we hier toch eigenlijk he?
En ronduit racistisch van Nederland dat Somaliërs hier geen eigen wijken hebben en wel in Engeland.
Kinderarbeid is in heel Europa verboden, alleen wordt er in Nederland strenger gecontroleerd en dat is lastig als je 's avonds laat je 14-jarige neef achter de toonbank wilt zetten.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:55 schreef nikk het volgende:
[..]
Oh in Engeland is het geen paradijs hoor. Maar kinderarbeid is daar verboden en voedselhygiene is ook daar prima in orde. En zo te zien ben je nog nooit in een grote stad geweest(toegegeven, in Engeland is het in sommige wijken inderdaad een tikkeltje erger)
Ook een vuilsniman is de dupe van een grijpgrage overheid.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:12 schreef Dr_Crouton het volgende:
[..]
Maar een vuilnisman heeft meestal geen eigen zaak.
Het is ook in Nederland toegestaan familieleden te laten werken in de zaak.quote:Op maandag 18 juli 2005 13:08 schreef DaveM het volgende:
[..]
Kinderarbeid is in heel Europa verboden, alleen wordt er in Nederland strenger gecontroleerd en dat is lastig als je 's avonds laat je 14-jarige neef achter de toonbank wilt zetten.
Het klink allemaal wel heel aardig wat je zegt, maar ook in Engeland zijn dergelijke zaken prima geregeld. Nederland is niet veel strenger dan in Engeland maar wel veel bureaucratischer. Kleine winkeliers krijgen in Nederland nauwelijks kans door die hoge kosten de armoede te ontsnappen. In Engeland is het misschien niet voor iedereen beter dan hier, maar je krijgt daar teminste wel de mogelijkheid.quote:Ook is Nederland gewoon een stuk strenger als het gaat om bewaartemperatuur van voedsel, keurmerken enz. Dat is lastig als je de plaatselijke shoarmaboer wilt wegconcurreren met een afgekeurde partij Bulgaars schapenvlees bewaard in de kelder omdat een grote koeling zo duur is.
Oh ja, ik had nog een vraagje toegevoegd aan m'n vorige reaktie.
Oh, vertel eens dan want dat verhaal kan ik dan even naar mijn schoonvader doorbellen in Wales, heeft hij ook nog wat te lachen vandaag.quote:Op maandag 18 juli 2005 13:35 schreef nikk het volgende:
Het klink allemaal wel heel aardig wat je zegt, maar ook in Engeland zijn dergelijke zaken prima geregeld. Nederland is niet veel strenger dan in Engeland maar wel veel bureaucratischer. Kleine winkeliers krijgen in Nederland nauwelijks kans door die hoge kosten de armoede te ontsnappen. In Engeland is het misschien niet voor iedereen beter dan hier, maar je krijgt daar teminste wel de mogelijkheid.
]quote:Op maandag 18 juli 2005 12:51 schreef DaveM het volgende:
edit: Hoewel ik me wel iets kan voorstellen bij teveel regeltjes in Nederland is je verhaal nogal eenzijdig. Je vergeet ook dat er een grote Somalische gemeenschap in Engeland is (goed voor hun klandizie!), de schandalig hoge huren in Nederland enz.
Ik heb niet direct een voorbeeld voor je. Maar ik zal proberen de reportage die Netwerk of 2vandaag hierover had voor je te vinden.quote:En noem eens wat voorbeelden waar Nederlandse ondernemers voor moeten betalen en Engelse ondernemers niet of veel minder?
Hetzelfde als in Nederland dus. Het enige verschil is dat je in Engeland niet door de overheid word klein gehouden maar door je concurrenten.quote:Op maandag 18 juli 2005 13:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh, vertel eens dan want dat verhaal kan ik dan even naar mijn schoonvader doorbellen in Wales, heeft hij ook nog wat te lachen vandaag.
Ga detaillisten in GB maar eens vragen hoe goed ze het gaat, kijk eens hoe de gemiddelde High Street er uit ziet, alleen maar keten en vrijwel geen enkele kleine zelfstandige meer. En begin vooral met ze over Tesco's, dan zijn ze helemaal blij.
Ik mis nog altijd enige onderbouwing dat GB minder regels zou stellen aan detailhandel. Je hebt regels van de regering in Londen, je hebt county regels en je hebt council regels waaraan je moet voldoen.quote:Op maandag 18 juli 2005 13:40 schreef nikk het volgende:
Hetzelfde als in Nederland dus. Het enige verschil is dat je in Engeland niet door de overheid word klein gehouden maar door je concurrenten.
Yep, maar de bureaucratie ligt daar wel vele male lager dan in Nederland. Zelfs de Nederlandse overheid heeft als sinds een jaar of 2 door dat we hier te ver door geschoten zijn. Ik snap ook niet zo goed dat hier uberhaupt een discussie over gevoerd word.quote:Op maandag 18 juli 2005 13:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik mis nog altijd enige onderbouwing dat GB minder regels zou stellen aan detailhandel. Je hebt regels van de regering in Londen, je hebt county regels en je hebt council regels waaraan je moet voldoen.
Oh? nou, daar denkt het UK Competitiveness report anders over:quote:Op maandag 18 juli 2005 13:58 schreef nikk het volgende:
Yep, maar de bureaucratie ligt daar wel vele male lager dan in Nederland. Zelfs de Nederlandse overheid heeft als sinds een jaar of 2 door dat we hier te ver door geschoten zijn. Ik snap ook niet zo goed dat hier uberhaupt een discussie over gevoerd word.
http://www.management-issues.com/display_page.asp?section=research&id=2054quote:While the UK's public sector grew by 1.4 million employees between 1997 and 2004, there was an increase of only 481,000 private sector jobs during the same period.
Earlier this year, an analysis of the official Labour Force Survey figures by City broker Williams de Broë found that the increase in public sector employment since 1997 has been significantly larger than the decrease in the unemployment claimant count, which has fallen by 787,000.
Dat is niet waar het voorbeeld zich op toespitste. Een vuilinisman biedt diensten aan, een tandarts biedt diensten aan, jouw ouder bieden met hun bedrijf diensten aan. De mate waarin de consument waarde hecht aan jouw product/dienst bepaald de inkomsten die je er aan over houdt. Niet het aantal uur dat je werkt.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:12 schreef Dr_Crouton het volgende:
Maar een vuilnisman heeft meestal geen eigen zaak.
Dat had de commissie Geelhoed begin jaren '80 al door alleen werd er geen ene zak mee gedaan...quote:Op maandag 18 juli 2005 13:58 schreef nikk het volgende:
[..]
Yep, maar de bureaucratie ligt daar wel vele male lager dan in Nederland. Zelfs de Nederlandse overheid heeft als sinds een jaar of 2 door dat we hier te ver door geschoten zijn. Ik snap ook niet zo goed dat hier uberhaupt een discussie over gevoerd word.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |