abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28559567
Omdat ik het een interessant topic vond; hier verder.

Om maar met de deur in huis te vallen een vraag voor de J.S. Back kenners:

Vroeger voor het eerst in aanraking gekomen met muziek van Johan Sebastian Bach door de musical-achtige uitvoering van Tom Parker van de Matheus Passion (die ik trouwens nog steeds erg kan waarderen, hele mooie jazzy uitvoerning van 'Erbarme Dich, mein Gott', bijvoorbeeld;... ). Nu heb ik hier wel een triple-CD liggen met de echte Matheus Passion, maar dat is een technisch nogal mager klinkende CD. Heeft iemand tips voor mij waar ik een goede uitvoering kan vinden die ook nog eens goed klinkt (qua opnamekwaliteit, dus?)
pi_28585551
Hangt ervanaf waar je van houdt: van authenticiteit, van originaliteit, of van kwaliteit. Voor authenticiteit zou je bijvoorbeeld een uitvoering van Ton Koopman kunnen nemen, of van het orkest van de 18e eeuw gespeeld op authentieke instrumenten. Voor originaliteit is Mengelberg een optie, maar dat is zo oud dat de opnamekwaliteit zuigt. Mengelberg deed zo'n drie kwartier langer over de Matheus Chailly is ook een aanrader in die trant, en zorgt in elk geval voor opnamekwaliteit. Ik heb zelf een mooie uitvoering van Helmuth Rilling, ook een aanrader...
pi_28612586
merlie, ben je in Veere of Amsterdam geweest?

Amsterdam was wel het beste concert

Hopelijk vond je 't tof
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_28646016
Oooh... Merlie heeft haar eigen wereldje gecreëerd : Het 'Klassieke Muziek' Topic 2

Maareh.. dan heb je me niet herkend Want ik was slagwerker... triangel + bekken in Dvorak, bekkens in Ives, xylofoon, klokkenspel, bekkens, vingerbekkens en guiro in Bernstein.
Wie weet kan je je die ontzettend muzikale jongen nog voor de geest halen

Wat vond je trouwens van Ives?
Ik vind het echt een waanzinnig stuk
pi_28727511
Welke symphonie speelden jullie van Ives? Ben wel benieuwd geworden, ik ken hem helemaal niet!
pi_28727803
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 12:52 schreef Minos111 het volgende:
Hangt ervanaf waar je van houdt: van authenticiteit, van originaliteit, of van kwaliteit. Voor authenticiteit zou je bijvoorbeeld een uitvoering van Ton Koopman kunnen nemen, of van het orkest van de 18e eeuw gespeeld op authentieke instrumenten. Voor originaliteit is Mengelberg een optie, maar dat is zo oud dat de opnamekwaliteit zuigt. Mengelberg deed zo'n drie kwartier langer over de Matheus Chailly is ook een aanrader in die trant, en zorgt in elk geval voor opnamekwaliteit. Ik heb zelf een mooie uitvoering van Helmuth Rilling, ook een aanrader...
Bedankt voor je tip, ik zal eens even gaan zoeken...
pi_28740039
We speelden Three Places in New England
Vooral 't tweede deel daarvan is echt waanzinnig!!

Warm was 't zondag he
  dinsdag 12 juli 2005 @ 19:14:05 #8
123226 merlie
the violinist :P
pi_28746074
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 03:52 schreef Mister_Slide het volgende:
Oooh... Merlie heeft haar eigen wereldje gecreëerd : Het 'Klassieke Muziek' Topic 2

Maareh.. dan heb je me niet herkend Want ik was slagwerker... triangel + bekken in Dvorak, bekkens in Ives, xylofoon, klokkenspel, bekkens, vingerbekkens en guiro in Bernstein.
Wie weet kan je je die ontzettend muzikale jongen nog voor de geest halen

Wat vond je trouwens van Ives?
Ik vind het echt een waanzinnig stuk
whahahaha jaaah ik d8, aan je plaatje te zien ben je trombonist, maar nee dus. en ja ik heb je wel gezien!!! whahaha ik moet toch zo ontzettend lachen altijd om die slagwerkers hehe... heeeel serieus heel zachtjes die bekkens pakken en dan opeens keihard BEEENGG whaha en dan weer suuuper zacht terugzetten... ik heb je dus wel gezien, die slagwerkers vallen door dat soort dingen altijd op enne je deed het heeel goed hoor ik was er trouwns in amsterdam. ik vind ives wel n grappig stuk maar n beetje bombastisch af en toe (of haal ik het nou in de war met bernstein weet et ff niet meer... een van de twee iig ) ... voor n studenten orkest wel leuk, lijkt me egt vet om te spelen, maar dr zit weinig diepgang in zeg maar. en dvorak vond ik erg goed! maar wel vind ik dat de dirigent af en toe wat rare interpretaties heeft, en dat de groepen op zich (vooral bij de strijkers) dus binnen de groep het af en toe wat ongelijk was. ook 'sprongen' er af en toe egt wat mensen uit, dat is niet zo goed want je moet natuurlijk eeen klank krijgen als groep (of heb ik dat al op mn eigen andere forum gezegd sorry jonges ik wist niet dat er al n vervolg forum bestond, ik kon em niet vinden, dus toen heb ik er zelf maar eentje aangemaakt )
always look on the bright side of life!... tudum... tudumtudumtudum...
pi_28751178
@mr_slide: ja, echt TE heet, mijn shirt stond in m'n lijf gebrand
Hoop dat Mascagni aanstaande donderdag beter gaat, want dat was waardeloos

Wat ook erg leuk voor slagwerk is, is het requiem van Brahms, 2e deel. Als paukenist heb je dan echt de tijd van je leven...
pi_28757269
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 19:14 schreef merlie het volgende:

[..]

hehe... heeeel serieus heel zachtjes die bekkens pakken en dan opeens keihard BEEENGG whaha en dan weer suuuper zacht terugzetten.
Whahaa! Ja, dat was ik
Je ziet dan ook altijd een paar mensen opschrikken in de zaal

Ik denk misschien wel dat je Ives bombastisch vond. Al vind ik 't zelf wel meevallen.. Maar, ik vind niet zo snel iets bombastisch

De dirigent heeft inderdaad soms wat tempi waarvan ik ze zelf nooit zou kiezen. Maarja... het is wel een geweldige man! Dus ja, dan pik je dat soort rare fratsen sneller

En de ongelijkheid zal denk ik ook misschien wel een beetje door de moeheid komen... denk ik

Ik boycot Brahms. Echt heel stom... want 't is prachtige muziek. En niemand zal 't merken dat ik 'm boycot.
Maar ik doe 't voor Mahler
pi_28772474
Dat is jazz... en moet dus in 't jazz topic
pi_28772659
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 16:02 schreef Mister_Slide het volgende:
Dat is jazz... en moet dus in 't jazz topic
klinkt meer klassiek
  woensdag 13 juli 2005 @ 16:33:36 #14
123226 merlie
pi_28773376
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 01:05 schreef Mister_Slide het volgende:

Whahaa! Ja, dat was ik
Je ziet dan ook altijd een paar mensen opschrikken in de zaal
haha ja waaronder ik
quote:
Ik denk misschien wel dat je Ives bombastisch vond. Al vind ik 't zelf wel meevallen.. Maar, ik vind niet zo snel iets bombastisch
ja dat zal wel komen omdat je slagwerker bent
quote:
De dirigent heeft inderdaad soms wat tempi waarvan ik ze zelf nooit zou kiezen. Maarja... het is wel een geweldige man! Dus ja, dan pik je dat soort rare fratsen sneller
whahahhaha
quote:
En de ongelijkheid zal denk ik ook misschien wel een beetje door de moeheid komen... denk ik
daarvoor un pittig repetitie(-weekend) gehad dan?
quote:
Ik boycot Brahms. Echt heel stom... want 't is prachtige muziek. En niemand zal 't merken dat ik 'm boycot.
Maar ik doe 't voor Mahler
whaha kunnen die niet naast elkaar leven dan???
pi_28777090
Luister is naar "Sex" van The Necks, soort jazzy achtig, heel erg langzaam kwa opbouw, maar super relax, vooral tijdens huiswerk
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_28788760
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 16:33 schreef merlie het volgende:

[..]

haha ja waaronder ik
[..]

ja dat zal wel komen omdat je slagwerker bent
[..]

whahahhaha
[..]

daarvoor un pittig repetitie(-weekend) gehad dan?
[..]

whaha kunnen die niet naast elkaar leven dan???
Whoei

Mensen laten schrikken is altijd leuk

We hebben ervoor een behoorlijk intensieve tournee gehad... dusja... dan slaap je niet veel enzo

En Brahms was mede verantwoordelijk voor het niet toekennen van de Beethovenprijs (belangrijke compositie prijs) aan Mahler. Waardoor een gigantische carrière als grote componist niet echt mogelijk was.
En Mahler in z'n vrije tijd maar aan het componeren sloeg.
pi_28935434
En dus moest hij zijn eigen wegen zoeken in plaats van opgenomen te worden in de elitaire wereld der gevestigde musici. Geweldig toch, anders was zijn muziek vast anders geweest...

Minos zet nog een stukje Brahms op...
pi_28962222
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 09:09 schreef Minos111 het volgende:
En dus moest hij zijn eigen wegen zoeken in plaats van opgenomen te worden in de elitaire wereld der gevestigde musici. Geweldig toch, anders was zijn muziek vast anders geweest...

Minos zet nog een stukje Brahms op...
Ah, Brahms. Of het nou pianoconcerten, symfonieen of gewoon pianowerken zijn, ik vind het allemaal even fantastisch. Vooral zijn 1e pianoconcert, zijn 2e heb ik nog niet zo vaak geluisterd.
pi_29008107
Waarom zijn symfonische muziek en opera zo verschillend?
pi_29081157
Omdat het een ander genre is
pi_29097980
Dus.

Wat ik natuurlijk bedoelde is dat zang een heel andere lading geeft aan de muziek... Zelf vind ik zang veel emotioneler en lyrischer, terwijl symfonische muziek heftiger kan klinken. Misschien heeft het er wel mee te maken dat het een het geluid is van een mens en het ander niet of zo. Nou ja, goed, dat was iets wat ik me een paar dagen geleden afvroeg

Nieuwe tips: Edward Elgar - Sea Pictures, Górecki - Symphony No. 3, beiden symfonisch met zang...
pi_29100706
Die 3e symfonie van Gorecki vind ik echt niet mooi.. Ik heb em al een tijd, maar nog steeds niet helemaal tot het eind afgeluisterd.. Geef mij maar zoiets als Phaeton of Le Rouet d'Omphale ofzo van Saint Saens.. Is misschien wel licht, maar wel mooi.. Iemand die dat kent? Trouwens, het requiem van Verdi is ook mooi hoor.., vooral Dies Irae!
pi_29101524
Ja! Zit ook vet tof grote trom in z'n Dies Irae
Sowieso schreet Verdi echt heerlijk voor grote trom

Ik droom de laatste tijd trouwens steeds vaker dat ik Le Sacre ga spelen
Misschien is het wel een voorteken
Petroesjka en de Vuurvogel komen er in ieder geval aan
pi_29101661
*schaam* Kent Le Sacre niet eens.. wat is dat? Misschien ga ik binnenkort wel Borodin Polovetsian Dances spelen Die zijn zeer vet!
pi_29104194
Le Rouet d'Omphale: mooi maar een beetje overbekend! En dat is erg ja, overbekende muziek is AFGRIJSELIJK!

Heb hier twee versies liggen

Mister_Slide: nee, dat is geen voorteken, dat was een droom. Elke avond voor het slapen gaan de partituur lezen en daarna onder je kussen leggen, misschien komt het er dan ooit nog van.

Vuurvogel is gaaf trouwens, waar ga je die spelen?
pi_29104674
Oh.. ik kende die nog niet eens.. Dus.. tja, als die zo bekend was
pi_29108278
Ik ken 't ook niet

Nouja, misschien als ik 't hoor

De Vuurvogel gaan we met 't VU spelen

En Le Sacre du Printemps van Stravinsky. Wereldberoemd ballet! Maar word volgens mij vaker als gewoon concertstuk uitgevoerd.
Veroorzaakte bij de premiere in 1913 een waanzinnige rel!
pi_29110305
Hehe, ja, was dat niet onder Diaghilev???

Zet classic FM een dagje aan, wedden dat-ie minstens 3 keer voorbij komt!
pi_29110616
Nee
Dat is absoluut geen classic FM muziek...
Daar draaien ze alleen muziek van voor 1850

En ja, het was Stravinsky's derde ballet die hij in opdracht van Diaghilev maakte.
Monteux was de dirigent
pi_29111639
Weet je ook nog hoe lang het publiek het uithield?

Betr. mijn opmerking over Classic FM: dat ging om Saint-Saens, niet over Stravinsky! Maar je hebt gelijk: af en toe een klein stukje Mahler, of een Gymnopedietje van Satie, maar dan houdt het ook wel op met de muziek na 1850 bij Classic FM
pi_29111868
Ja, het enige Mahler wat ze dan draaien is 't Adagietto van z'n vijfde symfonie. (wat niet wegneemt dat 't onwaarschijnlijk prachtig is )

Het publiek hield 't niet lang uit... tenminste... vanaf de eerste noot werd er al lachend gereageerd
pi_29135130
@ Classic FM; serieus?! Nog nooit langs horen komen.. Havanaise is ook mooi trouwens! Is ook leuk om op xylo te spelen Mister_Slide Vooral het snelle deel!
pi_29140856
Van wie is dat? Ook Saint-Saens?
pi_29148455
Ja. Havanaise op.83.. in dezelfde "reeks" als Introduction and Rondo Capriccioso.
pi_29162301
Ha, ja, duidelijk... Vorige week nog geluisterd

Vioolstukken van Saint-Saens zijn bijna allemaal even mooi trouwens.

Wie kent het vioolconcert van Phillip Glass?
pi_29169202
Nee, ik heb een trauma aan Philip Glass nadat ik zijn Metamophosis voor piano had geluisterd. Wat is dat bagger zeg..
pi_29192797
Het is GENIAAL zeg ik je!

Nee, die Metomorphosis trek ik ook niet helemaal :| Dit vioolconcert schreef Glass echter om zijn criticasters de wind uit de zeilen te nemen: de recencenten beweerden allemaal altijd dat al die ritmes en minimale klanken wel heel origineel waren, maar dat Glass in weze ook weinig anders kon: hij zou bijvoorbeeld geen symphonischer werk kunnen schrijven.
Nou, dat liet Glass zich niet zeggen en schreef dit vioolconcert wat daardoor totaal anders is dan zijn andere werken (Einstein on the Beach, Akhnaten, etc.). Het is een lyrisch vioolconcert geworden vol spannende passages en contrasten. Echt de moeite waard dus als je van componisten als bijvoorbeeld Shos en Ives houdt...
pi_29202488
Philip Glass is sowieso knettergaaf

Vanavond ga ik een sprintplaatje proberen te krijgen voor het Concertgebouw ... als het lukt volgt er nog een recensie
  donderdag 28 juli 2005 @ 15:51:20 #39
125011 Bog
dat wil jij niet weten
pi_29204377
lacrimosa van mozart's requiem
beste stuk klassieke muziek wat ik ooit gehoord heb
pi_29206650
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 15:51 schreef Bog het volgende:
lacrimosa van mozart's requiem
beste stuk klassieke muziek wat ik ooit gehoord heb
Die wil ik altijd nog es meemaken, dat Requim. Wat is die mooi. En heb iig het programma van de Harmonie in Leeuwarden doorgespit op mooie en betaalbare concerten
  donderdag 28 juli 2005 @ 18:24:27 #41
125011 Bog
dat wil jij niet weten
pi_29208510
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 17:11 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Die wil ik altijd nog es meemaken, dat Requim. Wat is die mooi. En heb iig het programma van de Harmonie in Leeuwarden doorgespit op mooie en betaalbare concerten
ik had em laatst in een of andere heemsteedse kerk gezien
dat was me toch een partijtje pwnen

alleen je merkt wel duidelijk wanneer süssmayr het overneemt....dat is zoveel kutter dan dat wat mozart heeft geschreven...
toch jammer dat mozart het niet af heeft kunnen maken
pi_29208819
Beste uitvoering van Mozart's requiem die er te koop is, is uitgegeven op het label Erato. EAN 0630-106972.
pi_29209394
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 18:38 schreef Seborik het volgende:
Beste uitvoering van Mozart's requiem die er te koop is, is uitgegeven op het label Erato. EAN 0630-106972.
Ik hem em in de Eloquence serie gekocht, vind ik een bijzonder mooie opname. En toch maar 4 euro.
pi_29209426
quote:
Op maandag 25 juli 2005 14:45 schreef Minos111 het volgende:
Weet je ook nog hoe lang het publiek het uithield?

Betr. mijn opmerking over Classic FM: dat ging om Saint-Saens, niet over Stravinsky! Maar je hebt gelijk: af en toe een klein stukje Mahler, of een Gymnopedietje van Satie, maar dan houdt het ook wel op met de muziek na 1850 bij Classic FM
ik mis ook wel de russische componisten maar dat is dan ook wel in lijn met het 1850 idee
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_29219640
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 18:24 schreef Bog het volgende:

[..]

alleen je merkt wel duidelijk wanneer süssmayr het overneemt....dat is zoveel kutter dan dat wat mozart heeft geschreven...
toch jammer dat mozart het niet af heeft kunnen maken
Ja... dat is echt zo kut
Echt... je hoort het meteen...

Het concert van vanavond was overigens best wel ruk.
Alleen de eerste vier maten van de bolero waren prachtig. Echt super mooi zacht... en dan veels te hard een fluit erover heen. En dat was ongeveer de draad van de eerste helft. Prachtige zachte begeleiding met een zowat knoertharde solist
Af en toe kakte de boel een beetje in
En het stuk eindigde echt veels te zacht!!!
Het was een beetje mezzoforte was het orkest daar speelde Terwijl het slagwerk daar echt zo'n beetje de boel moet vernietigen

En de bekkenist...

Lelijk!

Gatverdamme zeg

Ik heb nog nooit iemand zo lelijk bekkens zien spelen. Het klonk nergens naar.
Ik denk dat als die bekkens aan een willekeurig persoon uit 't publiek waren gegeven, dat ze dan nog beter hadden geklonken

En het dubbelconcert van Brahms was echt extreem saai. Ik heb me volgens mij nog nooit zo ontzettend verveeld in het Concertgebouw.

En tijdens de derde symfonie van Saint-Saens was de dirigent echt debiel bezig Hij deed er echt alles aan om de aandacht van het orkest te krijgen. Maar het orkest speelde gewoon lekker door op de automatische piloot.
Alleen het orgel was kei-mooi
pi_29234546
OMG, welke orkest was het? Die moeten dan wel ff leren kijken ofzo, sukkels.
pi_29250547
Het sloveens radio orkest ofzo... (tsja.. met zo'n naam weet je 't eigenlijk al van te voren )

Maar wat wel tof was, was dat de kleine trommert het begin met z'n vingers trommelde. En dat hij na de Bolero naar voren mocht komen om 't applaus in ontvangst te nemen
pi_29287206
hoe hard kun je met je vingers trommelen? Zal wel een hoop eelt op zijn vingertoppen hebben
pi_29287221
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 22:40 schreef Mister_Slide het volgende:
Het sloveens radio orkest ofzo... (tsja.. met zo'n naam weet je 't eigenlijk al van te voren )

Maar wat wel tof was, was dat de kleine trommert het begin met z'n vingers trommelde. En dat hij na de Bolero naar voren mocht komen om 't applaus in ontvangst te nemen
en terecht, na de bolero ben je aan vakantie toe als kleine trom speler
pi_29310471
Nou... het toffe was dat ie ongeveer de eerste 5 solo's met z'n vingers trommelde. Toen kwam de tweede kleine trommert.. die nam het vingerwerk heel eventjes over. Zodat de eerste kleine trommert z'n stokken kon pakken. Die het weer heel soepel overnam

De bolero kleine trommen lijkt me echt zo retegaaf
Vorig jaaf speelde ik 'm... maar ik deed grote trom en tam-tam
Ik wacht nog steeds op de dag dat 'm trommelen mag

Wat trouwens ook hilarisch was tijdens de derde symfonie van Saint-Saens was de bekkenist (dit keer een andere). Hij probeerde iedere klap die hij had zo heel stoer te doen. Echt heel uitbundig met de bekkens de lucht in enzo. (zo hoort 't ook gewoon... daarvoor speel je bekkens. Voor de hele show er omheen )
Maar het suffe was, was dat ie na iedere klap telkens een beetje geschrokken keek. Zo van 'hemeltje lief, wat komt er een boel geluid uit deze dingen'.
Iedere keer weer

[ Bericht 17% gewijzigd door Mister_Slide op 31-07-2005 23:58:42 ]
pi_29351747
Tja, het is ook niet zo dat je een foute inzet makkelijk kunt maskeren met die bekkens!
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 16:03:13 #52
123226 merlie
pi_29361747
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 10:24 schreef Minos111 het volgende:
Tja, het is ook niet zo dat je een foute inzet makkelijk kunt maskeren met die bekkens!
hehehe sja...
pi_29364584
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 10:24 schreef Minos111 het volgende:
Dat is inderdaad hét nadeel van slagwerker zijn.

Als een viool verkeerd inzet, of een hoorn lekker kickst in de sectie dan kan je nog doen alsof 't je buurman was. Maar als je gigantisch fout inzet met de bekkens, dan kan je moeilijk naar de triangelist wijzen en zeggen 'hij was 't'
pi_29364820
nou als je trompet speelt gaat dat ook niet op omdat er bijna altijd verschillende partijen zijn
pi_29364907
Ja... maar alleen jij, je mede-trompetisten en de dirigent weet precies wie wat in z'n partij heeft staan. Voor de rest van 't orkest is een trompet gewoon een trompet. En zal je dus naar de ander wijzen om je eer te redden.

(tenminste... zo doe ik dat )

pi_29365079
ja maar in jouw geval, ik neem aan de je trombone speelt, is de solo/lead en bas trombone vaak makkelijk te herkennen. Dus blijft er niet zo heel veel meer over he
pi_29365313
Voor échte muzikanten is dat natuurlijk wel te herkennen. Maar dat strijkers-volk... dat snapt daar niet zoveel van he
pi_29365338
koper is sterk en dat is het of zo
pi_29366195
mee eens, punt.

nu is het wachten op Merlie
pi_29368910
is merlie een strijker
pi_29377724
D'r icoon is een viool en d'r ondertitel 'the violinist ' dus ik neem aan van wel ja

Maar goed... het vioolconcert van Bruch is prachtig
pi_29382994
Merlie zit op het conservatorium, Utrecht toch?

Niet alleen Bruch trouwens, ooit Barbers, Meyers, en Shos' vioolconcerten gehoord? Het is gewoon een geweldig instrument, bijna net zo mooi als een hoorn
pi_29388339
Die van Barber en Meyer ken ik niet. Die van Sjos die ze op het Elisabeth-concours telkens speelden was inderdaad geweldig ja

Maar geeneen vioolconcert is zo mooi als die van Bruch

Als solo-instrument vind ik hoorn trouwens minder mooi dan viool. Maar als orkestinstrument is 't wél toffer
Vooral in Mahler
pi_29388374
Op het Elisabeth-concours gingen er wel wat mensen flink op hun bek met de eerste van Shostakovich.
pi_29391475
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 12:44 schreef Mister_Slide het volgende:
Die van Barber en Meyer ken ik niet. Die van Sjos die ze op het Elisabeth-concours telkens speelden was inderdaad geweldig ja
[...]
Als solo-instrument vind ik hoorn trouwens minder mooi dan viool. Maar als orkestinstrument is 't wél toffer
Vooral in Mahler
Zelfs ik vind viool als soloinstrument mooier Maar tja, hoe vaak speel ik een solo hè... een paar maten in een concert? Veel zal het niet zijn... Maar het geluid is gewoon geweldig - lekker schallen!

Vooral het wegblazen van de saxofoons brengt onmatig veel genoegen

Barber en Meyer zijn echt supermooi, Hilary Hahn heeft ze samen op cd gezet. Prachtige opname... Vooral Barber is ontzetend melancholisch!
pi_29391601
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 14:23 schreef Minos111 het volgende:

[..]

In een Mahler symfonie weggeblazen worden door negen hoorns is eigenlijk best lekker
  woensdag 3 augustus 2005 @ 19:58:14 #67
123226 merlie
pi_29402142
jaja lekkr over mij zitten roddelen hiero he ja ik ben violist en nee ik let nooit op het verschil tussen de solo trombone en de bas trobone en ja ik zit in utrecht (voorlopleiding nog hoor) en viool is idd mooier dan hoorn en sjonge hou es op met die hilary hahn!!! ksnap egt niet wat iedereen daar nou zo goed aan vindt, kbedoel ze speelt niet slegt, ze doet weinig dingen fout, maar egt móoi is het niet... n beetje oppervlakkig, ze heeft maar één (wel heel mooie) soort toon, enz... maargoed das mijn mening. weet je trouwens wat ook n mooi vioolconcert is?? (moeten jullie egt zeker n keer luisteren!! = de moeite waard!!!) van korngold dat is egt zooo mooi... het is wel af en toe n beetje n eftelingmuziekje je ziet zo alle kaboutertjes door het bos en die elfjes (n soort 'droomvlucht' dus ) enzo... egt vet gaaf

[ Bericht 7% gewijzigd door merlie op 03-08-2005 20:25:52 ]
pi_29405432
Wat vind je van Janine Janssen?

Ik vind d'r echt supermooi spelen

Vorig jaar speelde ze 't vioolconcert van Mendelssohn... en normaal vind ik 't niet echt kei-geweldig ofzo.. wel mooi. Maar niet spectaculair.
Maar toen zei 't deed... echt super
pi_29405917
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 14:23 schreef Minos111 het volgende:

[..]

Zelfs ik vind viool als soloinstrument mooier Maar tja, hoe vaak speel ik een solo hè... een paar maten in een concert? Veel zal het niet zijn... Maar het geluid is gewoon geweldig - lekker schallen!

Barber en Meyer zijn echt supermooi, Hilary Hahn heeft ze samen op cd gezet. Prachtige opname... Vooral Barber is ontzetend melancholisch!
saxofoons wegspelen haha
pi_29414212
Potverdikkeme

Op de site van de BBC Philharmonic kan je de eerste symfonie van Mahler luisteren
Alleen... de climax van 't stuk word daarin zo ontzettend verneukt
De hoorns worden daarin helemaal weggetoeterd door te trompetten
Stomme kutdirigent! Waarom denk je dat Mahler daar minimaal 9 hoorns staand laat spelen? Juist! Zodat ze knoerthard over het orkest kunnen blazen! Niet zodat ze een beetje sierlijk fluiten

En in het eerste deel word gewoon een hele herhaling overgeslagen!
Gatverdamme
De hele sfeer van het eerste deel naar de knoppen!

Ik durf deel 2 en 3 nieteens te luisteren...
Daar zal Vassily Sinaisky waarschijnlijk ook niks van gebakken hebben

En nu ik toch lekker aan 't zeiken ben. De grote trom solo tussen de glissandi van de celli in 't eerste deel is ook niet prachtig. Terwijl het echt een van de mooiste grote trom passages uit de klassieke muziek is die ik ken.

En de klarinet speelt op het verkeerde moment
Het speelt zeg maar een soort van op de tel... terwijl het vlak voor de tel moet zijn.

Wat een puinzooi is dit zeg

Echt veel te slordig gespeeld.

(ja... dit is mijn quasi-live verslag van het beluisteren van een opname)

Jezus zeg, dit is echt muzikale prut

Sommige secties komen echt helemaal niet goed uit de verf...
Volgens mij dacht de dirigent 'nou, als ik de trompetten gewoon de hele tijd er lekker hard overheen laat spelen. Dan word het vanzelf wel wat'.
Nou niet dus

Nou, ik luister dus toch stiekem deel 2

Dat zakt echt van traagheid inelkaar

Nou... deel twee kan ik niet meer aan

Dus doorgegaan naar deel 3

Gaat te snel
Lijkt wel het tempo van deel 2

Het is potverdikkeme een treurmars, niet een treurpolka

Volgens mij dacht de dirigent echt 'als ik nou alles in één tempo doe, dan hoef ik niet zoveel na te denken'

Ik denk trouwens ook dat Engelsen gewoon geen Mahler kunnen spelen... vorig jaar verkrachtte het nationale jeugdorkest van Engeland ook zo ontzettend de eerste van Mahler.

De kleine mooie momenten van deze opname zijn echt alleen te danken aan het feit dat Mahler prachtige muziek schreef. En hebben totaal niks te maken met de dirigeerkunsten van de dirigent.
Het lijkt wel of de man een voorkeur heeft voor het op de achtergrond wegfrommelen van de melodielijn. Vooral in solo-passages doet hij dit te vaak

En de kei-harde Esklarinet solo van ongeveer 1 maat is ook retevals

(ik ben nog steeds bezig met 't derde deel )

De dirigent komt ook echt met tempo-wisselingen waar ze helemaal niet aangegeven staan

En je hoort in 't bekken en tam-tam duet in de begeleiding de tam-tam helemaal niet

Nou, het vierde deel is begonnen (had net alleen eventjes de climax geluisterd )

Dus nog twintig minuten en jullie zijn van me af

Oeh! De eerste bekkenroffel van 't deel was wel perfect

Ja hoor Als de trompetten wel knetterhard moeten dan zijn ze weer te zacht

JA! De geweldige triangel-tik in de onweersstorm was ook perfect

Verder weer af en toe ridicule tempi

De grote trommert haalt ook rare fratsen uit Z'n klappen zijn soms precies hard genoeg, soms te zacht, soms te hard, soms mooi, soms lelijk... het lijkt wel of hij gewoon in het publiek zit. En compleet willekeurig met wat stokken naar z'n trom gooit

Echt die hoornsectie Dramatisch gewoon

Het lijkt wel of er maar 3 man zit te spelen

De pauken zijn trouwens al de hele symfonie niet in balans met de rest van het orkest

De vogel-geluiden in het hout klinken ook echt compleet belachelijk. Heeft die dirigent zich uberhaupt wel in de muziek verdiept?

En die altvioolsectie solo Die moet echt minstens net zo hard zijn als de bekkenklap op 't begin van dit deel. Maar het lijkt net een een of ander sfeervol melodielijntje uit een sfeervol zweeverig stuk van Debussy

Wauw!

Ik heb de eerste Mahler-plek in deze opname ontdekt
Bij de quasi-herhaling van de climax uit 't 1e deel in het vierde deel
Die was echt goed

Maar verder is het echt ontzettende puin zeg

Ik blijf me irriteren aan het feit dat wat trompetten een gigantische hoornsectie overstemmen.

Kutzooi

Ik ga gefrustreerd slapen

p.s. die versnelling op 't einde slaat ook nergens op

[ Bericht 6% gewijzigd door Mister_Slide op 04-08-2005 02:13:44 ]
pi_29417327
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 19:58 schreef merlie het volgende:
jaja lekkr over mij zitten roddelen hiero he
Inderdaad
quote:
ja ik ben violist en nee ik let nooit op het verschil tussen de solo trombone en de bas trobone en ja ik zit in utrecht (voorlopleiding nog hoor) en viool is idd mooier dan hoorn
heel genuanceerd!
quote:
en sjonge hou es op met die hilary hahn!!! ksnap egt niet wat iedereen daar nou zo goed aan vindt, kbedoel ze speelt niet slegt, ze doet weinig dingen fout, maar egt móoi is het niet... n beetje oppervlakkig, ze heeft maar één (wel heel mooie) soort toon, enz... maargoed das mijn mening.
Je bent gewoon jaloers! Hehe...
Heb toevallig het een en ander van haar liggen en wat ik wel leuk van haar vind is dat ze bij veel cd's onbekendere stukken naast bekende concerten plaatst, waardoor je nog eens wat nieuws hoort. Dat is ook de manier waarop ik Barber en Meyer ben tegengekomen, niet zo gek dus dat je die naam veel hoort toch? Maar mijn absolute vioolheld is toch echt Gidon Kremer hoor, wow wat kan die vent strijken!
quote:
weet je trouwens wat ook n mooi vioolconcert is?? (moeten jullie egt zeker n keer luisteren!! = de moeite waard!!!) van korngold
Nog een speciale uitgave of zo die de moeite waard is? Ken het helemaal niet
pi_29417456
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 01:31 schreef Mister_Slide het volgende:
Potverdikkeme

(heel verhaal)
Makkelijk he, om de fouten in een stuk te ontdekken. Horen wat goed is, dat is veel moeilijker.

Zo.

Wat een ongelovelijke kutuitvoering inderdaad.
pi_29426644
Heb zelf de 4e,5e, en 8e symfonie van Mahler even geleend, zal ze es wat kritisch luisteren. Al zal dat wel wat luisterbeurten gaan duren vrees ik; ben meer iemand van de Romantische muziek.
pi_29427233
Ik heb een vraag. Ik ben een 'beginnende luisteraar' wat betreft klassieke muziek en ik ben op zoek naar goedkope klassieke cd's om mn collectie mee te beginnen.
Ik heb laatst deze cd bij het kruidvat besteld voor 4 euro incl. verzendkosten!

Staan mooie stukken op.

Ik had eerder een cdtje van 2 euro met stukken van Chopin. Vond ik ook erg mooi.

Welke goedkope cd's (van het kruidvat) zijn nog meer aan te raden?
Ik wil niet meer, ik wil niet meer! Ik wil geen handjes geven!
Ik wil niet zeggen elke keer:Jawel mevrouw, jawel meneer......
nee, nooit meer in m'n leven!
pi_29430395
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 17:53 schreef Haushofer het volgende:
Heb zelf de 4e,5e, en 8e symfonie van Mahler even geleend, zal ze es wat kritisch luisteren. Al zal dat wel wat luisterbeurten gaan duren vrees ik; ben meer iemand van de Romantische muziek.
Mahler is op en top romantiek!!!

Als één ding romantisch is, dan is het Mahler wel!

Overigens ben ik niet zo'n ontzettende fan van z'n 4e en 8e symfonie.

Z'n vijfde is wel steengoed
De New York Philharmonic komt 'm in november spelen
Wel leuk dat Mahler als chef-dirigent van de New York Philharmonic dat stuk ook nog heeft uitgevoerd

Elixer, ze hebben nu bij de kruidvat een dubbelcd van Kodaly. Die is best aan te raden
pi_29431338
Ja, inderdaad, Mahler is een van de 'grote' romantische componisten, maar ik ben ook meer een liefhebber van Brahms en consorten en meer nog van de Russen.
pi_29432039
mister slide, volgens mij heeft die uitvoering je 2 jaar van je leven gekost
pi_29432083
russische componisten
pi_29440482
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 21:29 schreef Mister_Slide het volgende:

Elixer, ze hebben nu bij de kruidvat een dubbelcd van Kodaly. Die is best aan te raden
Ehm, mooie cd hoor, daar niet van, heb hem ook, maar ik zou 'm nou niet direct adviseren voor een beginner! Het zijn bestwel complexe klanken die niet altijd makkelijk in het gehoor liggen. Mijn advies: bij de FRS hebben ze goedkope heruitgaves van klassieke opnamen van de grote meesters als Barenboim, von Karajan, etc. Daar zitten nogal wat symphonieën en pianowerken tussen die wat voor je kunnen zijn! Geloof dat het 1e pianoconcert van Tchaikovsky er bijvoorbeeld tussenzit en dat is wel een aanrader voor een beginnende luisteraar!
pi_29442219
Voor de Stranvinsky kenners: hoe komt het dat het werk Pulcinella zo volkomen anders van klank is (veel romantischer) dan andere werken van Stravinsky? Ligt het aan mij of klinkt die hele Pulcinella helemaal niet als Stravinsky?
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 12:09:58 #81
45321 Hugo_
join the resistance
pi_29442498
hij is toen in Parijs gaan wonen en had even genoeg van Rusland. Dat zie je terug in zijn werken, die hierdoor meer "Europees" zijn gaan klinken...
Het spul dat hij na Pulcinella heeft geschreven klink ook allemaal zo. Ik vind het eerlijk gezegd veel minder allemaal. Geef mij maar de eerste baletten of zijn veel latere werk uit de jaren 50-60...
pi_29442923
Stravinsky's werken zijn inderdaad in drie perioden in te delen. Waarbij de eerste eigenlijk z'n bekendste werken, zoals Le Sacre en Petroesjka, heeft opgebracht. Daarna werd hij neo-classistisch en vervolgens ging hij een beetje op de Schönbergachtige tour.
pi_29443856
aha, wat grappig! Dat Schönberg invloed had gehad op zijn werk dat wist ik eigenlijk wel, ergens achterin mijn hoofd, maar dat zijn verplaatsing naar Parijs zo'n enorme invloed had daar had ik geen idee van!
Nee, geef mij ook maar zijn vroegere werk, maar misschien vond hij het in zijn latere leven toch niet zo leuk als mensen al na een paar maten de zaal verlieten.
pi_29444036
Oooh... dat bleven ze doen hoor
Want de mensen die toen naar Stravinsky kwamen voor z'n ruigheid, waren knetter verbaasd om opeens een neo-klassiek stuk van hem te horen. Ze kunnen dus, in theorie, de zaal uitgelopen zijn

Maar z'n verplaatsing naar Parijs was volgens mij niet direct het gevolg van z'n neo-klassieke sprong. Hij woonde volgens mij al jaren in Parijs toen hij opeens iedereen verbaasde.
Maar de preciese jaartallen van alles weet ik niet uit m'n hoofd

Schönberg en Stravinsky woonden in Amerika trouwens best bij elkaar in de buurt. Ze gingen alleen niet met elkaar om, omdat hun vrouwen het niet met elkaar konden vinden.
pi_29444441
Ik luister nu op radio 4 de klarinet sonate van Poulenc... echt ontzettend prachtig

Sowieso is Poulenc fantastisch!!
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 15:17:16 #86
123226 merlie
pi_29445122
jaaah janine jansen daar ben ik helemaal fan van!!! al vind ik wel af en toe dat ze wat overdreven beweegt, maar ze lijkt het wel zo te menen, en daardoor komt het toch wel over op t publiek denk ik. egt geweldig hoe ze niet vóor t publiek staat te spelen, maar mét.... zeg maar ... en ik vind de reacties op de fotos op dr cd hoesjes enzo wat overdreven (isabelle van keulen zit trouwens egt in élk intervieuw op janine jansen te vitten joh! moe je maar es op letten, is heel grappig soms noemt ze dan wel niet haar naam, maar heeft ze het alleen over snelle succesjes met cd's met allemaal korte populaire stukken, jonge artiesten en popindustrie-achtige-fotos... euhh nee we weten dan égt niet op wie je doelt hoor isabelle :S ) maar jj speelt gewoon vet mooi
enne over hilary hahn, dr zijn egt wel meer mensen die ook andere stukken op hun cd's zetten hoor... enne mijn 'absolute vioolheld' is niét gidon kremer, hij is wel egt super goed, heb bijna geen aanmerkingen op m maar sja, janine vind ik nou eenmaal meer sprékender ofzo... gidon heeft ook wel wat 'maniertjes' (maar dat vind ik dan ook wel weer leuk aan m... niet zo standaard )
enne kweet ff geen speciale uitgave van korngold die heel mooi is.... ik heb er een met ulf hoeschler of hoe schrijf je dat, maar heb niet vergeleken met andere uitgaves... maar tis wel n goeie hoor
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 15:19:11 #87
123226 merlie
pi_29445156
whahaha radio 4.... *zucht* ghehe
pi_29445391
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 14:25 schreef Mister_Slide het volgende:
Ik luister nu op radio 4 de klarinet sonate van Poulenc... echt ontzettend prachtig

Sowieso is Poulenc fantastisch!!
Is dat die sonate met die fagot erbij?
Clarinetten mogen van mij de open haard in.

@merlie: argh, die beweginkjes van dat mens, hoe irritant! Ik kan die meid echt niet zien, grrrr.. op de radio klinkt het wel ok, maar echt, laat dat mens van de beeldbuis af blijven - *ZAPPP*

[ Bericht 2% gewijzigd door Minos111 op 05-08-2005 15:51:18 ]
pi_29446816
Nee ik had 't over de sonate voor klarinet en piano

En klarinet is echt prachtig
Absoluut een van de mooiste instrumenten!
Veel mooier dan hoorn

Waarom die afkeer tegen klarinetten?
Omdat ze zo piepen bij de harmonie?
Daar kan die arme klarinet niks aan doen

Ik kan me echt totaal niet irriteren aan hoe iemand beweegt. Tenzij het een amateur is die ontzettend debiel doet om op die manier professioneel te lijken. Maar als de bewegingen ook maar enigzins kloppen met de muziek, dan vind ik 't wel wat extra's hebben

En waarom " whahaha radio 4.... *zucht* ghehe "?

Ik zoek nog steeds een goede internet radio zender waar ze alleen 20e eeuwse muziek draaien
en dan niet radio 538... maar klassieke muziek

[ Bericht 19% gewijzigd door Mister_Slide op 05-08-2005 17:08:15 ]
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 17:38:58 #90
123226 merlie
pi_29447505
omdat ze op radio 4 over het algemeen alleeen maar de meest bekende muziek draaien, en dan ook nog eens niet eens 20e eeuws idd... je hoort alleen maar bach en tsjaikovsky :S (op zich heb ik daar niets tegen maar alleeen maaar, en kbedoel tsjaikovsky heeft heeele mooie en leuke wat mindere bekende muziek geschreven maar nee hoor alleen de bekendste 'deuntjes' laten ze horen...) het is net n soort ringtone-parade
pi_29447545
Ik vind dat bij Radio 4 wel meevallen.
Bij Classic FM vind ik dat eigenlijk meer van toepassing.
Ik ken bijna niks van wat ik op Radio 4 hoor
pi_29448208
Radio 4 draaien ze juist heel veel nieuwe muziek, maar je moet dan wel de juiste programma's luisteren.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 19:02:59 #93
123226 merlie
pi_29448975
oh sorry lui ik bedoelde eigenlijk classic fm :P
pi_29449332
Ach... je blijft een strijker
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 20:36:48 #95
123226 merlie
pi_29450466
tsss en jij blijft n trommelaar
@minos sja ik heb niet zoon moeite met janine jansen hoor, vin het wel grappig het geeft misschien ook wel iets extra's zelfs... de muziek komt er beter door over. maar aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat je er alleen maar door afgeleid wordt. sja, je kunt er tegen of niet he
pi_29461189
Hehe, normaal gesproken kan ik het ook wel hebben, en als een pianist zo meebeweegt met de muziek dan vind ik dat alleen maar prachtig! Misschien is het ook wel dat geforceerd opgelegde diva-gehalte dat Janine Janssen belichaamt.

Mister Slide heeft zijn roeping gemist, die had klarinettist moeten worden... Had een hoop sjouwwerk gescheeld...

Vioolconcert van Korngold is inderdaad geweldig Merlie, tnx voor de tip!
pi_29462854
Nee man, klarinet is vet onruig
Niks is zo tof als slagwerk
Maar vertel op! Waarom anti-klarinet!?
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 12:42:22 #98
123226 merlie
pi_29464031
jah... ik bedoel, anti-dwarsfluit kan ik nog wel begrijpen
pi_29464076
Ach... dwarsfluit heeft ook weleens z'n momenten waarop 't mooi is
Maar ik ben wel eens bij iemand langsgeweest die piccolo aan 't oefenen was... daar word je echt niet goed van
Alt-fluit is overigens wel mooier dan gewoon dwarsfluit

Gaan er trouwens nog mensen naar de robecozomerconcerten?
Ik ga volgende week naar 't Jeugdorkest Nederland met o.a. het klarinetconcert van van Weber en de schilderijententoonstelling van Moessorgski/Ravel
pi_29467989
dat klinkt goed mister_slide, mooie alt-sax solo in mousorgski in de ravel bewerking

trouwens wie is de solist in Weber?
pi_29469326
Waarom anti-klarinet? Ten eerste omdat het het instrument is waar het minste emotie in zit: je kunt er niet lekker ruig mee knetteren, het heeft geen mooi liefelijk vibrato, het geluid is vlak, emotieloos en saai! En in de tweede plaats: onze dirigent speelt het en is pro-clarinet, en dat is zooooo irritant!

Nee, dan een hobo, veel fijnzinniger, je hoort het hout en het riet samenwerken, veel dynamiek, kan lekker snerpen als het moet, en zingen als het lievelijk moet zijn... Heb sowieso een voorkeur voor dubbel riet. Mijn vriendin speelt alleen sax

zaterdag 6 augustus 2005 @ 21:42:43 #102
123226 merlie
pi_29473754
ja klinkt leuk, welke dag in welke plaats ga je? wel n goej idee. heb wat vriende in die int jon spelen, spreek ik die ook nog es hehehe
pi_29475630
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 16:32 schreef komrad het volgende:
dat klinkt goed mister_slide, mooie alt-sax solo in mousorgski in de ravel bewerking

trouwens wie is de solist in Weber?
De klarinettist is Arno Stoffelsma. Je weet wel, die supergetalenteerde jongen van 23 die nu al solo klarinetist van 't concertgebouworkest is

En klarinet emotieloos, vlak en saai?
Ik vraag me af of je uberhaupt wel eens een goede klarinetist hebt gehoord. Iemand hoeft amper een klarinet aan me te laten zien en ik ben al tot tranen ontroerd
En je kan echt zo waanzinnig hard met een klarinet! Soms word ik d'r echt niet goed van, zo hard dat 't gaat. Vooral Es-klarinet is soms debiel hard
En dat het nie echt geschikt voor vibrato is maakt 't juist zo mooi... echt een heerlijke zwoele, zachte klank kan 't daardoor hebben

En ik ga vrijdag in 't Concertgebouw!
Ik heb ook wat vrienden in 't JON zitten.
Daarom ga ik
pi_29482222
Ik kende ook wel wat lui van het conservatorium in amsterdam die in het JON meespeelden
pi_29483365
Weet ook niet waarom, maar ik heb er gewoon niks mee, met die klarinetten. Het doet me niks. Grappig dat jij het zo gaaf vind

Ik hoorde trouwens gisteren een pianobewerking van Le Sacre, enig idee of Stravinsky die zelf geschreven heeft? Leuk om te horen, maar het haalt het niet bij de orkestrale uitvoering: de turkse trom nabootsen op de lage registers van een piano ze niet zoveel zoden aan de dijk!
pi_29484302
minos wat vind je dat van de piano (orgineel) van moussorgsky tov van de ravel bewerking van de schilderijententoonstelling?
  zondag 7 augustus 2005 @ 12:54:00 #107
9613 Seborik
I, Voyager
pi_29484472
Stravinsky heeft zelf een pianobewerking gemaakt.
  zondag 7 augustus 2005 @ 16:43:19 #108
123226 merlie
pi_29487957
hmm ik zit n beetje tussen jullie in denk ik; ik vind klarinet niet vreeselijk, af en toe vind ik er wel niets aan, maar soms vind ik het ook egt suuuuper mooi
pi_29494537
Turkse trom in Le Sacre?
Ik denk dat je een beetje in de war bent

In de Sacre zit ongeveer evenveel turkse trom als in de sonate voor klarinet en piano van Poulenc

De bewerking voor twee piano's heb ik iets van twee jaar geleden in het Muziektheater gehoord, met modern dans erbij.
Was wel leuk voor de verandering. Maar ik vind dat die fagotsolo op de piano toch een beetje suf klinkt
pi_29501471
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 23:52 schreef Mister_Slide het volgende:
In de Sacre zit ongeveer evenveel turkse trom als in de sonate voor klarinet en piano van Poulenc
LOL, tot zo ver mijn slimme-slagwerk-opmerkingen Dacht dat die ongeloverlijke slagwerkdreunen in Le Sacre van de turkse trom kwamen! Wat is het wel?
Maar wat je zegt, ik vind het ook wel eens leuk voor de afwisseling, maar zal het niet vaak luisteren... er zit veel minder afwisseling in dan bij de orkestrale versie.
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 12:43 schreef komrad het volgende:
minos wat vind je dat van de piano (orgineel) van moussorgsky tov van de ravel bewerking van de schilderijententoonstelling?
Hmmm, moeilijke vraag... het heeft allebij wel wat. De Promenade vind ik orkestraal mooier, maar de Gnomus is echt super op piano! Die enorme aanslagen, prachtig. Toch een lichte voorkeur voor Ravels bewerking vrees ik, sorry Moussorgsky!
  maandag 8 augustus 2005 @ 12:11:05 #111
36923 Wodan
Hond van de donder.
pi_29501565
Sinds ik (seborik) de Schilderijententoonstelling jaren terug zelf heb gespeeld, blijf ik altijd van de originele piano-uitvoering houden. Nu moet ik wel zeggen, dat ik een vreselijke orkestrale versie op cd heb, maar dan nog. Mussourgsky was zelf een begaafd componist met gevoel voor het orkest. Als hij het voor orkest had willen schrijven, had hij dat wel gedaan.

De klarinet zoals Mozart hem gebruikte, vind ik vreselijk, maar vooral bij moderne componisten kan ik hem wel waarderen. De gewone dan he. Ik heb ook ooit eens iemand gekend die basklarinet speelde en dat is me daar een geweldig instrument. Als je daar interesse in hebt, raad ik de cd Magick van John Zorn aan met daarop een werk voor twee basklarinetten.
  maandag 8 augustus 2005 @ 15:26:17 #112
45321 Hugo_
join the resistance
pi_29503342
Klarinet is uiteraard het mooist klinkende instrument dat de mensheid kent en ooit zal kennen. Zo mooi dat zelfs ik het al 14 jaar speel :p

ik weet nog niet wat mooier klinkt basklarinet of gewoon bes... beide klinken best wel anders...

Sonate voor klarinet en piano van Poulenc is idd schitterend..
samen met rhapsodie voor klarinet en orkest van Debussy de mooiste stukken die ik gehoord heb voor klarinet.
pi_29504053

Tijd voor een FOK!-quintet...
pi_29506553
De ongelooflijke slagwerkdreunen in Le Sacre worden veroorzaakt door twee paukenisten en een grote trommert

Een turkse trom is een kleine grote trom (nee, niet een grote kleine trom ) maar daarop een bekken. Maar dat word amper gebruikt in de klassieke muziek.
pi_29516728
pauken
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 20:32:21 #116
123226 merlie
pi_29525004
hehe ja n fok!-quintet dat gaat helemaal werken... weet jij n stuk voor slagwerk, viool, piano (en ehh...??)
pi_29525104
Ach... er is vast wel een stuk geschreven voor die bezetting.

Als er een stuk bestaat voor zeven blokfluiten en drie triangels (Arvo Part) ... dan moet iedere andere combinatie niet onmogelijk zijn
pi_29528154
en ik gok dat mister slide trombone speelt, dus dat is je vierde man
pi_29536707
Hmmm, viool, piano, hoorn en trombone zal ook niet echt gaan lukken vrees ik...

wie is er goed in transcriptie?
  woensdag 10 augustus 2005 @ 12:43:49 #120
123226 merlie
pi_29537840
haha ja dat hebben we wel nodig denk ik
pi_29550659
Ik heb vandaag de jaaragenda van 't muziekgebouw aan 't ij ontvangen

Alleen krijg ik hoofdpijn als ik 'm lees

Want ik kan niet tegen die 'pas gedrukt'-geur

Maar... Kurtag komt z'n 80ste verjaardag in Nederland vieren! Hoezee (niet dat ik ook maar 1 werk van de beste man ken.. maar hij lijkt me tof )
  donderdag 11 augustus 2005 @ 20:02:17 #122
123226 merlie
pi_29565218
haha heb nog nooit van 'de beste man' gehoord (Kurtag) mja zal wel aan mij liggen
gaat er nog iemand uit de richting nijmegen morgen naar t jon? (mn ma flípt alleen al bij het idee dat ik snachts alleen in de trein zit hehe... gisternacht ook al gestrand op den bosch nl...)
pi_29566358
den bosch mijn favoriet plaats
wanneer is het JON?
pi_29570496
Het JON is vrijdagavond in het Concertgebouw in Amsterdam!
pi_29578336
oh dat is wel uit de buurt, hoewel de schilderijententoonstelling wel is om te luisteren als hij goed uitgevoerd wordt
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 18:49:33 #126
123226 merlie
pi_29585317
hmm ik ga al niet meer... denk niet dat ik dat nog helemaal ga redden als ik nu nog in de trein moet stappen ... gaat er toevallig wel iemand naar NJO - orkest van de 17e eeuw, zondag in de Vereeniging (= nijmegen dus)? ik wel zeker iig (nja moet nog kaartjes... tzal toch niet uitverkocht zijn )
pi_29585638
Wat speelt dat NJO?

Vorig jaar deden ze Beethoven 6 en z'n 5e pianoconcert. De laatste drie delen van z'n zesde waren echt waanzinnig!

Ik vertrek zo naar 't Concertgebouw
pi_29586254
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 12:44 schreef Mister_Slide het volgende:

Gaan er trouwens nog mensen naar de robecozomerconcerten?
Ik ga volgende week naar 't Jeugdorkest Nederland met o.a. het klarinetconcert van van Weber en de schilderijententoonstelling van Moessorgski/Ravel
heb je zelf al niet het antwoord op je vraag gepost??
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 10:24:48 #129
123226 merlie
pi_29598397
nee dat heeft ie niet... het JON is iets anders dan t NJO... en stel dat ie het overhet njo had gehad, je heb ook nog esverschillende ensembles van t njo snap... dit is het orkest van de 17e eeuw. ze spelen beethoven en haydn... w8 ff opzoeken wat precies ...
Haydn – Symfonie nr 103
Haydn – Vioolconcert Hob. Vlla nr 4 in G
Beethoven – Symfonie nr 8
en tis in nijmegen om kwart over twee...
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:31:07 #130
123226 merlie
pi_29609283
heb al gehoord dat de jon tournee heel cool was dat hebben we dan weer gemist...
pi_29615003
sorry maar dat had ik dus niet door het verschil, NJO is toch het orkest waar je bijna niet in komt (erg goede muzikanten hehe)

wat is het JON dat precies (ja Jeugd orkert nederland hehe)
  zondag 14 augustus 2005 @ 10:40:06 #132
123226 merlie
pi_29622784
het JON werkt ook projectmatisch, maar het niveau is iets lager dan NJO, en jah... je mag er wél in onder de achttien (dat vind ik zooon onzin van t NJO, hallo t heet toch nationaal JEUGD orkest, mag je dr pas in als je achttien bent :S) je moet maar eens op www.jeugdorkest.nl kijken (website JON)...
pi_29622886
NJO is wel echt uber uber goed, het JON zal ook wel erg goed zijn natuurlijk
pi_29627444
Ja, wel een erg rare regel van het NJO.. Ik heb ze beide nog niet gehoord eig..
pi_29632018
Hallo, ik wilde alleen zeggen dat ik nu luister naar pianowerken van Schumann, zoals uitgevoerd door Horowitz. En dat ik blij ben met dit topic.
pi_29632194
ik luister nu naar de festive overture van shostakovich, die mag er ook zijn
  zondag 14 augustus 2005 @ 16:54:07 #137
123226 merlie
pi_29632333
het njo was egt super goed!!! en die soliste ook zeg! jee... vet muzikaal! en haydn symfonie was ook egt heel leuk. beethoven was trouwens wel wat minder. niet dat ze het slecht speelden ofzo, maar twas n beetje saai, kdenk omdat ze het op zoon klassieke manier speelden. maar iig egt heeel erg goed!
pi_29632396
egt???
pi_29632642
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 16:56 schreef komrad het volgende:
egt???
Ach, hij schreef tenminste niet Von Beethoven.
  zondag 14 augustus 2005 @ 18:25:22 #140
123226 merlie
pi_29634838
huh ik vat het niet meer hoezo 'egt' en hoezo 'hij schreef tenminste niet Von Beethoven' ?
pi_29635393
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 18:25 schreef merlie het volgende:
huh ik vat het niet meer hoezo 'egt'
Dat woord bestaat niet. ''Echt'' bestaat wel. Net als ''kdenk'' vind ik het in het algemeen al storend, maar zeker als het over zoiets afgronddieps als Beethoven gaat. Straks stond Wispelwey nog te pimpen met z'n nieuwe opname van de Cello Suites.
quote:
en hoezo 'hij schreef tenminste niet Von Beethoven' ?
Fout die veel gemaakt wordt, zij het meestal in het buitenland (denk aan A Clockwork Orange). Ik bedoelde het schertsend.
pi_29640100
hij => zij

Luister nu naar Bruckners 52 symphonie in B flat majeur uitgevoerd door Celibidache met de Münchner Philharmoniker, wat een supergave muziek! Vanmorgen was er een docu over Celibidache waarvan volgende week zondag het tweede deel wordt uitgevoerd. En het is leuk, kijken dus!
pi_29644114
Bruckners 52e?

Dan zet ik eventjes de 47e van Beethoven op

Of wat dacht je van de 79e van Mahler?

De naam van 't NJO vind ik trouwens ook niet kloppen
Het had gewoon NCO moeten zijn ofzo (nationaal conservatorium orkest). Want dat is het eigenlijk gewoon...

En het kwaliteit verschil tussen 't NJO en JON is ongeveer hetzelfde als tussen het concertgebouw orkest en het NedPho.

Maar ondanks dat heb ik toch ontzettend genoten van 't JON Vooral het moderne stuk wat ze speelden en Moessorgski waren tof
Het klarinetconcert vond ik niet zo... maar klarinet is dan ook meer een orkest instrument

Tom, ga jij trouwens in oktober JON auditie doen?
Volgens mij komen er wel wat slagwerkplekjes vrij. En ik denk dat 't JON toch wel wat meer jouw niveau is dan het FjSO of HOL.
En kom anders maar bij 't Noord-Hollands Jeugdorkest We gaan Petroesjka spelen

[ Bericht 29% gewijzigd door Mister_Slide op 14-08-2005 23:54:24 ]
pi_29659008
*kuch*, Bruckners 5e, tiepvoutje!

Zie je nou: het klarinetconcert was niet zo mooi. Logisch natuurlijk...
pi_29661255
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 23:48 schreef Mister_Slide het volgende:
Maar ondanks dat heb ik toch ontzettend genoten van 't JON Vooral het moderne stuk wat ze speelden en Moessorgski waren tof
Het klarinetconcert vond ik niet zo... maar klarinet is dan ook meer een orkest instrument
Wie speelde de sax solo in moussorgski??

Trouwens, heb je ook wel eens prokofievs alexander nevsky gespeeld

speel je trouwens in een symfonie orkest of in een fanfare/hamonie??
  maandag 15 augustus 2005 @ 22:28:30 #146
123226 merlie
pi_29672744
gaat er trouwens nog iemand hier mee met Iromantici?? ik twijfel egt heeeeel erg... (www.iromantici.nl) de tournee is vrijdag al :S
pi_29673676
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 22:28 schreef merlie het volgende:
gaat er trouwens nog iemand hier mee met Iromantici?? ik twijfel egt heeeeel erg... (www.iromantici.nl) de tournee is vrijdag al :S
Brahms, Röntgen en Dvorak.

Drie keer niks.

Dus ik doe niet mee

En bovendien ga ik al naar Lowlands
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 16:00 schreef Minos111 het volgende:
*kuch*, Bruckners 5e, tiepvoutje!

Zie je nou: het klarinetconcert was niet zo mooi. Logisch natuurlijk...
Slechts weinig instrumenten zijn geschikt voor een solo-concert
Maar klarinet is echt waanzinnig prachtig.

Ik vraag me echt af hoe vaak jij een echt goede klarinetist het gehoord..
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 17:01 schreef komrad het volgende:

[..]

Wie speelde de sax solo in moussorgski??

Trouwens, heb je ook wel eens prokofievs alexander nevsky gespeeld

speel je trouwens in een symfonie orkest of in een fanfare/hamonie??
Dat deed een van de contrabassisten.
Echt heel goed!
Hij deed vorig jaar ook de saxsolo in Rachmaninoff's symfonische dansen.

Ik speel vast in twee orkesten. En val verder nog hier en daar in

En ik heb helaas nog niet Alexander Nevsky gespeeld
Wel z'n 5e symfonie En ga dit seizoen z'n Skytische Suite spelen
pi_29673798
gadverdamme, dat kan dus echt niet he, die saxsolo is zo ontzettend uber mooi geschreven voor sax
speel je ook in blaasorkesten?
pi_29673834
en alexander nevsky moet je gewoon spelen, hoewel ik niet zo erg blij werd van de 7 kruisen aan de sleutel
pi_29674079
Oooh.. nee

Ik bedoel zeg maar dat een van de contrabassisten super goed sax speelt.
En dat hij dus op de sax die solo speelde

Nee.. ik moet er niet aan denken dat dat op een bas gedaan word

Ik heb wel wat gespeeld in blaasorkesten. Maar ik vind dat er gewoon in het repertoire te weinig nadruk word gelegd op goede, prachtige muziek die geschreven is voor blaasorkesten.
In plaats daarvan krijg je meestal flauwe pop-arrangementjes, of bewerkingen van symfonie orkest muziek
Alfred Reed is trouwens wel rete gaaf
pi_29674202
oh gelukkig, ik dacht al, dan moeten ze namelijk de dirigent afschieten als hij dat toe zou staan.

Er is ook wel mooi orgineel repertoire voor blaasorkesten, zo lang als ze maar niet proberen symfonische werken te spelen, vaak geen succes.

Hoewel ik alexander nevsky wel in een arrengement met koor en solist gespeeld heb, dat was toch wel een feest voor de liefhebber.

BTW als je prokofiev fan bent, gisteren was er een uitvoering van peter en de wolf op de tv met als spreker .............. Paul de Leeuw
pi_29675553
Paul de Leeuw is tof

En zoals ik al zei, originele goede stukken voor blaasorkesten zijn echt waanzinnig!
Maar niet een Mahler-symfonie uitvoeren met de plaatselijke harmonie
pi_29677580
Die Prokofiev-uitvoering was erg aardig hoor! Hij werd destijds live op radio 4 uitgezonden en Paul de Leeuw deed dat heel leuk! Je kunt niet fan zijn van zijn manier van presenteren, maar dit was echt super!

Ben het er wel mee eens dat je niet teveel klassieke werken moet gaan spelen als harmonie. Toch is het nog altijd beter dan pop-deuntjes. Modern klassieke stukken gaan wel weer beter, iets als Bernstein bijvoorbeeld.
Kent iemand het stuk Entornos? Erg gaaf om te spelen! We zijn het nu aan het instuderen voor een concours en in het begin klonk het helemaal nergens naar, maar hoe meer iedereen zijn partijen op de juiste manier speelt hoe meer lijnen je erin terugvindt.

Mahler met een harmonie? Dat meen je niet!
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 00:50:40 #154
45321 Hugo_
join the resistance
pi_29678271
Entornos heb ik met SHOT (Studenten harmonie orkest twente) twee jaar geleden op een concours gespeeld...
Geniaal stuk, tweede deel lijkt in het begin saai maar zit veel meer in dan in de andere delen, veruit het moeilijkste en het vervelendst om te repeteren maar als je het eenmaal redelijk hebt dan kan je bijna van jezelf genieten
Koraal van het derde deel is ook kippevel mits goed uitgevoerd ik heb ergens nog wel een uitvoering van een professioneel orkest die dit nummer uitvoert als je het wilt hebben dan mail je maar...

Mars van The planets van Holst is uitermate geschikt voor (een groot) blaasorkest. Niet iets voor de plaatselijke harmonie maar dit kan mooier klinken met een harmonie dan met een symfonie orkest.

Verder zijn er hele mooie originele stukken. voor een lijstje zie het ha/fa/bra topic (dat niet echt stormloopt )
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 13:35 schreef Hugo_ het volgende:

[..]

Alfred Reed - Russian Christmas music
Johan de Meij - Casanova
Alfred reed - Three Revelations from The Lotus Sutra
Paul- Huber - Der Damon
Jan van der Roost - Poeme Montagnard
Bert appermont - Colors
James Barnes - Pagan Dances
Thomas Doss - Aurora
Armando Blanquer - Entornos
Carl Wittrock - Legend of Flathead Lake

Leon Vliex - Composition VIII
Leon Vliex - Eagles of Snowdon
Leon Vliex - Goodnight Sarajevo
Franco cesarrini - Abysses
Ferrer Ferran - Tormenta del Desierto
Robert W.Smith - The Divine Comedy
Dirk Brosse - El Golpe Fatal.mp3
Stephen Melilo - A walk on the Water
Paul Hindemith - Symphony in Bb
Jurriaan Andriessen - Symphonia Il Fiume

[ Bericht 16% gewijzigd door Hugo_ op 16-08-2005 00:59:58 ]
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 16:18:04 #155
123226 merlie
pi_29692186
hmm hier kan ik niet over meepraten hehe.... ik hou niet zo van harmonie, in ieder geval niet van plaatselijken nog nooit n professionele harmonie gehoord eigenlijk. maargoe ook niet egt de behoefte aan moet ik zeggen
pi_29693198
ik mis hier veel mooie stukken:

paganini variations is erg mooi

david van stephen melilo is volgens mij orgineel voor harmonie erg prettig om aan te horen

en ik blijf er bij dat je sommige symfonische werken wel kan spelen met een zeer goed harmonie! maar ja de standaard 3e div hoempa club moet sowieso niet echt denken aan een symfonie van shostakovich of bv (mijn paradepaardje) Alexandre Nevsly
pi_29693238
en merlie wat vind je van fanfares??
pi_29695540
Russian Christmas Music van Alfred Reed is zo waanzinnig he!

Ik heb toen de buisklokkenpartij gespeeld, echt bere lastig qua timing. Maar zo ontzettend genieten he In de climaxen van die kei-harde klokken! Daar niet je toch waanzinnig van
Alleen waren plaatklokken misschien nog wel mooier geweest
pi_29696088
het is een mooi stuk maar ik ken mooiere, het is vooral erg sfeervol.
pi_29696234
Er is altijd wel een mooier stuk

Maar ik heb niet zo veel in harmoniën gespeeld, dus dan blijven de échte mooie stukken toch meer hangen ofzo ..
pi_29699505
heb je wel eens een fanfare aangedaan?
pi_29699536
ik zat trouwens net burlesque te luisteren gespeeld door de yorkshire building society band (de best brass band van europa/de wereld atm). Technisch briljant maar het stuk boeide me niet echt op een of andere manier
pi_29699860
Nee, geen fanfare.
Dan word de klankkleur al snel veel van hetzelfde. Al helemaal bij brassband.

Ik heb het liefste dan ook een symfonie orkest
pi_29711997
mister slide dat valt me tegen, met een fanfare kan je zo veel verschillende klankkleuren maken

een bugel is ook qua klankkleur veel mooier dan een cornet
pi_29713856
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 00:50 schreef Hugo_ het volgende:
Koraal van het derde deel is ook kippevel mits goed uitgevoerd ik heb ergens nog wel een uitvoering van een professioneel orkest die dit nummer uitvoert als je het wilt hebben dan mail je maar...
Zie mail
Tweede deel is inderdaad erg mooi, maar helaas hebben wij daar niet zo bar veel in te doen Nee, dan het derde deel, geweldig! Beetje hoog hier en daar, maar wat een uitdaging!

Ik wil nog een keer het Requiem van Verdi spelen, dat lijkt me echt zooo gaaf! Maar dan wel met een symphonieorkest natuurlijk
pi_29713978
requiem oke, maar geeft mij maar la forza del destino van verdi
pi_29715109
Requiem van Verdi ... geweldig is die.. Vooral Dies Irae.. wauw
pi_29724128
Minos, Krashna Musika speelt komend seizoen het Requiem van Verdi.
Misschien dat ze nog een hoornplaatsje hebben

http://www.krashna.nl/

Komrad, wat speel jij eigenlijk? En waar?

En tsja... ik vind gewoon dat een symfonie orkest de mooiste klank heeft
  woensdag 17 augustus 2005 @ 18:46:43 #169
123226 merlie
pi_29726551
hmm fanfare vind ik wel grappig maar daar houdt het dan ook wel mee op...
pi_29730853
Hahaha 'wel grappig'.

Arme komrad
  donderdag 18 augustus 2005 @ 21:48:04 #171
123226 merlie
pi_29764510
haha sorry als ik je heb beledigd komrad (het blijft wel erg lang stil van jouw kant... haha )
pi_29764923
Komrad is bezig met een hele lange lijst maken met prachtige fanfare stukken die wij dan verplicht moeten luisteren
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 10:23:51 #173
123226 merlie
pi_29805668
hehehe ja ik d8 al zoiets
  maandag 22 augustus 2005 @ 12:18:24 #174
123226 merlie
pi_29863026
saaie boel hier
pi_29863147
Ja he

Ik heb laatst wel een toffe 10 cd box met allemaal Stokowski opnames gekocht voor maar 15 euro

En nog een cd met Gergjev die de Vuurvogel en nog een stuk doet..

Maar ik heb verder niks te zeggen
pi_29877141
Ik heb nog wel een leuke. Heb laatst een CD gekocht, 5e en 6e pianoconcert van John Field. Vond em eerlijk gezegd niet zo bijzonder, maar zijn er mensen die hem kennen? En me misschien kunnen overhalen?
pi_29877386
Voor mensen die niet uitgesproken veel weten van klassieke muziek is dit misschien een goede site om je te oriënteren. Mensen zoals ik bijvoorbeeld.
Natuurlijk ken ik de meeste bekende klassieke stukken die van tijd tot tijd voorbij komen in flims en programma's. Maar voor mij is de kennis niet het belanrijkste maar hoe de muziek zijn uitwerking heeft op je gemoed. Het kan dan natuurlijk nuttig zijn om er veel over te weten maar ik krijg soms de indruk dat het daar soms alleen om draait. Soms kan een klein stukje (een paar maten) van een stuk of nummer zeer veel indruk op mij maken. Of het nu klassiek, rock of een ander genre betreft. Maar misschien dat onderstaand linkje de nitwits helpt zich een beeld te vormen van de klassiekers. Ken uw klassiekers zeggen ze weleens. Dan zal ik er ook maar eens induiken.

http://www.avroklassiek.nl/index.asp?ID=0

[ Bericht 1% gewijzigd door typtypo op 23-08-2005 04:33:25 ]
"Britain and France had to choose between war and dishonor. They chose dishonor. They will have war.” Churchill
www.jihadwatch.org
pi_29877454
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 03:19 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb nog wel een leuke. Heb laatst een CD gekocht, 5e en 6e pianoconcert van John Field. Vond em eerlijk gezegd niet zo bijzonder, maar zijn er mensen die hem kennen? En me misschien kunnen overhalen?
http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=1202150&style=music&cart=266311755

Ik heb hier een groep sampels van de beste man geluisterd.
Elk oranje nootje staat voor een sampel. Het klinkt goed maar ik denk dat hij terug gaat in de tijd.
Volgens de info die daar gegeven wordt is hij niet meer echt deel van de barok generatie.
Hij lijkt er wel naar terug te grijpen met zijn tingel tangel tingel tangel frivoliteiten.

Overigens vind ik barok de mooiste soort muziek ooit gemaakt. Kitsch misschien, but who cares.
"Britain and France had to choose between war and dishonor. They chose dishonor. They will have war.” Churchill
www.jihadwatch.org
pi_29882656
Wauw! M'n stokowski cd-box is echt geen miskoop

Z'n Petroesjka is echt geniaal

En dan staan d'r ooke nog de Nocturnes van Debussy, Sjos 5, Griegs pianoconcert, Sheherazade van Rimski-Korsakov, Beethoven 6 en 7, Rapsodie op een thema van Paganini van Rachmaninoff, Rapsodie Espagnole van Ravel, Tsjaikovski 6 en nog extreem veel andere meesterwerken.

Voor maar 15 euro!!!

Allemaal naar de concerto!!
pi_29884390
waar heb je die gekocht mister_slide?
pi_29884523
Bij de Concerto in Amsterdam.

Ze hadden ze ook met allemaal andere dode dirigenten. Maar de stukken van de Stokowski spraken me toch meer aan... En sowieso natuurlijk Stokowski zelf

Z'n Sheherazade is echt heerlijk
pi_29884601
dat is me iets te ver, kan je die box niet ergens online bestellen?
pi_29887050
Woeii, op naar Amsterdam Zoek nog paar leuke cd'tjes
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 15:56:39 #184
123226 merlie
pi_29890027
ik ben morgen weer in amsterdam.
Janine Jansen - viool
Mihaela Ursuleasa - piano
Repertoire
Beethoven - Sonate in G, op. 30 nr. 3
Prokofjev - Tweede sonate in D, op. 94bis
Messiaen - Thème et variations
Franck - Sonate in A
datum 24-08-2005
zaal Grote Zaal
tijd 20:15u

hehe dat wordt dus leuk ooooh ik hóu van de franck sonate... *zwijmel*
pi_29907096
komrad, op http://www.concerto.nu/ staat dat je ook kan mailen om te bestellen.

Dus dan moet je dat eventjes doen

Merlie, veel plezier morgen
  woensdag 24 augustus 2005 @ 09:58:52 #186
123226 merlie
pi_29912281
hehe dankje
pi_29946589
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 11:49 schreef Minos111 het volgende:
Voor de Stranvinsky kenners: hoe komt het dat het werk Pulcinella zo volkomen anders van klank is (veel romantischer) dan andere werken van Stravinsky? Ligt het aan mij of klinkt die hele Pulcinella helemaal niet als Stravinsky?
Pulcinella is geïnspireerd op diverse werken van Pergolesi. Qua harmonie vind ik het juist wel heel erg Stravinsky, een beetje zoals het vioolconcert of de Symphony in C.
Your mom is hot, your dad is crazy
pi_29948691
Hee Merlie, hoe was het concert in Amsterdam?
pi_29948918
Ik ga over 1,5 week in A'dam wonen
Op 5 minuten fietsafstand van het Concertgebouw
pi_29949913
lekker mister slide, heeft die verhuizing nog iets met muziek te maken??
pi_29950003
Nee. Gewoon eindelijk het huis uit gaan

Zijn er trouwens nog FOK!-ers lid van Entree?

www.entreeweb.nl
pi_29966408
Ga je ook nog iets studeren Ferry?
pi_29971985
Nee.

Ik wacht nog steeds op de dag dat de Berliner Philharmoniker mij als chef-dirigent vraagt.
pi_29985777
waarom niet de Wiener
pi_29987234
Omdat ik nog nooit in Berlijn ben geweest. En op die manier sla ik twee vliegen in 1 klap

Het is trouwens best grappig om de sites van de toporkesten te vergelijken. Zo heeft de New York Philharmonic echt een kleine basisbezetting. En leeft volgens mij continue met remplaçanten. Terwijl de Wiener echt standaard 6 trombones, 10 hoorns enz. heeft
pi_29987251
waarschijnlijk veel parttimers in wenen
pi_29987332
Het lijkt me inderdaad zeer onwaarschijnlijk dat ze een Beethoven symfonie met 10 hoorns gaan spelen
pi_29987516
bij sommige bruckners lijkt het me wel wat, lekker bombastisch fff spelen met 10 hoorns, 6 trombomes en 6-10 trompetti, lekker het publiek de zaal uit knallen
pi_29987664
Voor dat soort rare fratsen hebben we Sjostakovitsj, Mahler en andere debielen

Nu ik het toch over Sjostakovitsj heb. Morgen ga ik een weekje weg met 't Noord-Hollands Jeugd Orkest. De hele week Sjostakovitsj 10 repeteren en Les Animaux Modèles van Poulenc En Leonore Ouverture 3 van Beethoven. Maar.. die ken ik niet
Maar Poulenc is echt fantastich!!
En tsja.. als je kleine trom speelt in een Sjostakovitsj symfonie.. dan heb je natuurlijk weinig te klagen

Maar komrad... speel jij nou ook een instrument? Zo ja, ook nog in een orkest?
Misschien dat je het wel hebt gezegd ooit.. maar dat ben ik dan weer vergeten..
pi_29987753
speel je kleine trom, ik dacht dat je trombone speelde
pi_29987834
Ik speel eigenlijk langer slagwerk dan toeter.
Maar heb deze naam en avatar in een opwelling gekozen

Maar geef nou eens potverdikkeme antwoord op m'n vraag

Ik schaam me d'r ook niet voor dat ik triangel speel,.. dus als je iets speelt. Kan het nooit erger zijn
pi_29987866
oh antwoord hehe, ik speel saxofoon, trombone
slagwerk
pi_29987989
Hehe... eindelijk duidelijkheid

In in welke fanfare speel je?

Tenminste.. het kan niet anders dan dat je in een fanfare speelt

Ik luister nu overigens de vuurvogel van Stravinsky.
Prachtig issie he
pi_29988025
indeed prachtig stuk, ik speel nergens haha
  vrijdag 26 augustus 2005 @ 21:06:28 #205
123226 merlie
pi_30009280
ok ik ga ff op jullie reageren hoor, ik loop vet achter

Coastertommm:
Hee Merlie, hoe was het concert in Amsterdam?

ja leuk!! egt super!!! egt gwoon de grote zaal van concertgebouw, heeeleeemaaal uitverkocht, propvol!! en twas suuuper mooi! alleen de franck sonate, daar was janine iets te enthousiast, dan zit ze al zo snel op t hoogtepunt van dr kunnen, en dan moet ze nog n heel eind. dan mis je dus de lange lijnen. dat was wel zonde. maar verder super
Mister_Slide Mister_Slide - donderdag 25 augustus 2005 @ 10:27
Mét kwartventiel
Ik ga over 1,5 week in A'dam wonen
Op 5 minuten fietsafstand van het Concertgebouw

woooow relaxed! ik ga zo ongeveer alle concerten van entree bestellen haha, en aangezien je dan meestal de laatste trein naar nijmegen (/wijchen) mist, zoek ik nog n slaapplaats in amsterdam... hahaha

Mister_Slide Mister_Slide - donderdag 25 augustus 2005 @ 11:14
Mét kwartventiel
Nee. Gewoon eindelijk het huis uit gaan

Zijn er trouwens nog FOK!-ers lid van Entree?

www.entreeweb.nl

jaaa natuurlijk egt vet cool joh bijvoorbeeld dat concert van wiener philharonic, alleen al omdat je dr heen kunt voor vijf ipv honderdvijfentwintig euro is al reden genoeg om dr heen te gaan haha

Mister_Slide Mister_Slide - donderdag 25 augustus 2005 @ 21:31
Mét kwartventiel
Nee.
Ik wacht nog steeds op de dag dat de Berliner Philharmoniker mij als chef-dirigent vraagt.

haha das n goeie maar serieus ga je nix studeren??? wat ga je dan doen? werken? de hele dag op de bank hangen ??

zo. ik ook weer geupdated
enne ik ga waarschijnlijk tóch auditie doen voor NJO wintertournee, aangezien nergens in de auditiefolder staat dat je minstens achttien moet zijn gwoon proberen dus
pi_30014722
NJO Wintertournee!!! Vet tof!!!

Dat is echt zo ontzettend het voordeel van strijker zijn he. Dan kom je veel makkelijker in die orkesten. Voor blazers en slagwerkers is dat amper te doen.
Het NJO gaat deze winter zo'n ontzettend cool programma spelen. Ik ga dan ook zeker luisteren
(ook als je d'r niet in komt )

En die slaapplek in Amsterdam... ach.. zolang je maar niet je viool meeneemt vind ik alles best

En dat concert van de wiener. Oooh.. ik hoop zo dat ik een kaartje heb kunnen krijgen Gewoon Haitink en de Wiener en Sjostakovitsj!! Als dat niet extreem lekker word dan weet ik 't ook niet
En natuurlijk ook New York Philharmoniker met Lorin Maazel en Mahler 5

Ik ga toch een poging wagen tot conservatorium volgend jaar... dus gewoon kei-hard studeren.
Ik weet wel dat ik als slagwerker nooit waanzinnig goed zal worden. Maar ik hoop dan ook eigenlijk dirigent te worden.
En of het nou van de Wiener, Berliner of het KCO wordt... dat maakt me dan niet eens zoveel uit
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 10:01:13 #207
123226 merlie
pi_30022455
haha ja das wel t grote voordeel van strijker zijn. je komt dr iets makkelijker in. niet dat ik als zestienjarige veel kans heb om dr in te komen hoor :S maar meer dan wanneer ik slagwerker zou zijn . tis egt zooon cool programma, en oooh ik hoop egt zoooo dat ik wordt aangenomen ... tzal wel niet, want op t auditieformulier vragen ze dingen als in welk jaar/fase zit je (euhhh vooropleiding ) en wat is je orkestervaring (euhhhh.... n paar strijkorkesten ) haha
en ik geloof dat ik maar snel kaarten moet gaan bestellen voor de wiener zo te zien hahaha ik heb egt al vet veel mensen gehoord die dr heen willen... dalijk ben ik te laaat hehe
  zondag 28 augustus 2005 @ 20:06:22 #208
123226 merlie
pi_30058940
lekkr druk hier assik dalijk weer in de schoolbanken zit enzow hebk geen tijd meer om hier te posten hoor :S dus allles wat je nog kwijt wil m oet je NU zeggen
pi_30070023
Haha, wanneer moet je weer naar school? Ik hen nog een weekje Maar Entreeweb? Vorig jaar zei iemand wel dat dat orkest wel heel tof was, speelden ze dit jaar niet! . Maar ik zit nog steeds te twijfelen over JON haha. Wordt helemaal gek hier.. .. maarja, als je NJO ziet, zie je allemaal "oude" mensen .. niet echt leuk, of wel?
pi_30076695
nu op ned3, amstel saxofoon kwartet

en voor mister_slide samen met the trombone collective
jammer dat het geluid niet altijd goed is
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 20:03:43 #211
123226 merlie
pi_30106745
@coastertommm
so what, vooral oudere mensen? hallo die lui zijn allemaal jonger dan zesentwintig hoor! NJO lijkt me veeeel en veeeel gaver dan JON moet ik zeggen
pi_30192032
Woohooo, heb Gergievs uitvoering van Boris Godounov gekregen! En het is echt supergaaf...

Gergiev is echt wel een van de beste dirigenten van dit moment!
pi_30227525
Ben nu wat bezig met Ein Deutsches Requiem, van Brahms. Weer es wat anders dan Mozart of Fauré. Maar wel bijzonder mooi
  maandag 5 september 2005 @ 14:20:58 #214
123226 merlie
pi_30287594
oh met het JON toch? of van wie had k ook alweer gehoord laatst dat ze dat gingen spelen...
  woensdag 7 september 2005 @ 20:23:35 #215
123226 merlie
pi_30364829
HALLO dooie boel hier
pi_30384592
Tja, wat moet je nou zeggen over klassieke muziek hè!

Mijn moeder is volgende week jarig en ik wil een cd voor haar kopen, maar moet nog even bedenken wat! Dus bij deze: advies gevraagd!!!

Ze houdt van dramatische muziek, zoals de opera's van Puccini, gevoelige muziek als Les Nuits d'été (Berlioz) of Strauss' liederen, en af en toe ook van minimalere muziek als de 2e van Gorecki (die liet ik haar horen en ze was stomverbaasd... )

Tips anyone?
pi_30394919
La forza del destino van verdi??
pi_30399603
Symfonie in D van Franck? Wel bekend maar mooi en dramatisch.. vind ik dan
pi_30421088
Symfonie in D van Franck is extreem suf.
  zaterdag 10 september 2005 @ 21:58:10 #220
123226 merlie
pi_30466920
franck is uberhip
pi_30484616
Niet extreem suf, extreem mooi
  zondag 11 september 2005 @ 20:59:06 #222
123226 merlie
pi_30495504
maar ach smaken verschillen he
pi_30512123
De eerste vijf keer luisteren is het inderdaad een best leuk stuk. Maar daarna word het al snel veel minder. Saaie thema's, onafgemaakte delen... alleen de althobo solo blijft mooi
  maandag 12 september 2005 @ 20:11:13 #224
123226 merlie
pi_30521946
waarom luister je het dan ook zo vaak
pi_30540381
Omdat het zo suf is om een symfonie te spelen met je oren dicht
  dinsdag 13 september 2005 @ 17:27:32 #226
123226 merlie
pi_30545705
hahhaha ok vandaar
pi_30597817
Mochten er mensen dit weekend trouwens nog niks te doen hebben (of iets heel saais, waarvoor ze een goed excuus zoeken om het niet te hoeven doen)... dan heb ik de volgende uitgaanstip:
quote:
Noord-Hollands Jeugdorkest

Ludwig van Beethoven Ouverture "Leonore III"
Francis Poulenc Les animaux modèles
Dmitri Sjostakovitsj Symfonie nr. 10 in e, opus 93

17-09-2005 (zaterdag) 20:15 - Oosterkerk, Hoorn
18-09-2005 (zondag) 15:00 - Dominicuskerk, Amsterdam
Het is echt een knettermieters concert. En ik kan het weten, want ik speel mee
pi_30601160
aiaiai, Shos in een galmende ruimte, als dat maar goed gaat!

Wa kost da?
pi_30602372
Nee hoor, het zijn niet van die galmbakken
Ik heb er al vaker gespeeld, en het klinkt goed voor een kerk

Ik heb vorig jaar Mahler 1 in een kerk gespeeld die écht een badkamer akoestiek had... dat wil je gewoon echt niet meemaken

Het kost 11 euro, en met CJP 9.
pi_30632988
Gisteravond naar Amériques van Varese in het Concertgebouw geweest. Pure waanzin!
Echt waanzinnig fantastisch!

Ga er vanavond heen als je kan!

(de kans op een sprintplaats is zo goed als 100%)
pi_30651571
Net weer naar Amériques van Varese geweest! Jezus zeg.. wat een stuk. Echt te krankzinnig voor woorden. Je weet toch wel het einde van Le Sacre. Met zo'n grote trom de hele boel op te zwepen.

Stel je dat voor... maar dan 5 minuten lang,... met 2 paukenisten en 2 grote trommerts. + nog de rest van het gigantische orkest.
Echt pure waanzin!!

En het begin is ook al zo rete spannend. Met een fluitsolo, begeleid door harpen die op hun instrument spelen en slaan.

Jammer dat ze het morgen niet nog een keer spelen, anders was ik wéér gegaan.

Echt om gek van te worden dit
  zaterdag 17 september 2005 @ 13:09:31 #232
123226 merlie
pi_30661959
hahaha
ik ben naar julian rachlin (mozart 3) met HGO geweest.. + bruckner 7.. mozart was egt geweldig *kwijl* maar bruckner vond ik egt te bombastisch en te langdurig... wel grappig trouwens, was na de pauze op zijbalkon boven de celli gaan zitten, heb die hele bruckner meegelezen bij de celli hahah
  woensdag 21 september 2005 @ 14:11:24 #233
45321 Hugo_
join the resistance
pi_30790569
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 23:23 schreef Mister_Slide het volgende:
Net weer naar Amériques van Varese geweest! Jezus zeg.. wat een stuk. Echt te krankzinnig voor woorden. Je weet toch wel het einde van Le Sacre. Met zo'n grote trom de hele boel op te zwepen.

Stel je dat voor... maar dan 5 minuten lang,... met 2 paukenisten en 2 grote trommerts. + nog de rest van het gigantische orkest.
Echt pure waanzin!!

En het begin is ook al zo rete spannend. Met een fluitsolo, begeleid door harpen die op hun instrument spelen en slaan.

Jammer dat ze het morgen niet nog een keer spelen, anders was ik wéér gegaan.

Echt om gek van te worden dit
Christus wat een stuk....

Zelfs over de speakers gaat het door merg en been
Hoeveel mensen hebben er zelfmoord gepleegd tijdens de uitvoering?

ik nog nooit zo'n intimiderende muur geluid gehoord
kheb er geen woorden voor...totaal

American Mavericks heeft een (goede) realaudio opname voor degenen die eens wat anders willen dan relaxed met een glas wijn op de bank romantisch klassiek luisteren...

niet te vaak luisteren want dan ga je dood.

Varèse
pi_31096729
Ik ben al een tijdje op zoek naar een klassiek muziekstuk:

- het schijnt te gaan over twee sneeuwvlokjes die langzaam naar de Aarde dwarrelen
- het zou gebruikt kunnen zijn voor 'de Sneeuwkoningin' van Tschaikovsky (??)
- het is een heel bekende melodie die bijna iedereen wel kan neurieen.
- er zit een vrij lange, zachte (viool? fluit?) passage in, waarbij je als je je ogen dichtdoet, die sneeuwvlokjes ook echt langzaam naar beneden kunt zien dwarrelen.

Wie helpt mij op weg?
pi_31101063
Even een vraagje; is Hildegard von Bingen zo'n beetje de vroegste westerse componiste?
pi_31111561
Aaaahh echt zo vet! We spelen nu Polovetsian Dances van Borodin, origineel! Dus ook met die retemoeilijke chromatische loopjes stukjes voor de klarinetten en viool etc. En voor pauk is ie ook vet Lekker snel, veel... echt geweldig stuk! Als je deze niet kent... Het rustige stuk ervan is zo'n mooie melodie.. ook heel bekend, dat stukje. Hele stuk duurt iets van 13 minuten. Echt awesome!
pi_31111684
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 21:08 schreef Nacasante het volgende:

- het schijnt te gaan over twee sneeuwvlokjes die langzaam naar de Aarde dwarrelen
- er zit een vrij lange, zachte (viool? fluit?) passage in, waarbij je als je je ogen dichtdoet, die sneeuwvlokjes ook echt langzaam naar beneden kunt zien dwarrelen.

Wie helpt mij op weg?
Dance of the Ice Crystals? Dus gewoon gecomponeerd door Tsjaj volgens mij. http://www.amazon.com/exe(...)797-0494262?v=glance Weet het niet zeker, ken het stuk zelf niet nl. .. gewoon ff gegoogled
pi_31116159
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 21:08 schreef Nacasante het volgende:

Wie helpt mij op weg?
Mij lijkt het ook Tchaikovsky's Dance of the Snowflakes uit het ballet The Nutcracker.
Met een mooie harp en kinderkoortje.
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 23:24 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Even een vraagje; is Hildegard von Bingen zo'n beetje de vroegste westerse componiste?
Nee. Maar wel zo'n beetje de vroegste die met naam bekend is volgens mij.
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 13:17 schreef Coastertommm het volgende:
Aaaahh echt zo vet! We spelen nu Polovetsian Dances van Borodin, origineel! Dus ook met die retemoeilijke chromatische loopjes stukjes voor de klarinetten en viool etc. En voor pauk is ie ook vet Lekker snel, veel... echt geweldig stuk! Als je deze niet kent... Het rustige stuk ervan is zo'n mooie melodie.. ook heel bekend, dat stukje. Hele stuk duurt iets van 13 minuten. Echt awesome!
Volgens mij heb ik die uitgevoerd met koor met helaas alleen pianobegeleiding. Dat bekende stuk is ook een keer door een of andere rapper gebruikt geloof ik (welk klassiek stuk eigenlijk niet? )
Prachtig stuk inderdaad! Veel plezier.

Ik heb weer een enorme aanrader, al eens eerder gepost hier en wordt weer uitgevoerd: het Magnificat van Vic Nees. Vrijdag aanstaande in Utrecht te bewonderen in een heel gaaf programma van oude en nieuwe Vlaamse en Nederlandse componisten (Sweelinck en Ockeghem tot Nees en De Leeuw) door de Utrechtse Studenten Cantorij.

Waarschijnlijk de dag erna naar de uitvoering van de Psalmensymfonie en Mozart's Große Messe in het Concertgebouw... even kijken of er nog kaartjes zijn....
pi_31140218
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 15:34 schreef Melusine het volgende:

Waarschijnlijk de dag erna naar de uitvoering van de Psalmensymfonie en Mozart's Große Messe in het Concertgebouw... even kijken of er nog kaartjes zijn....
Dan zie je mij pauken spelen in de psalmen symfonie

Ben trouwens afgelopen woensdag naar het concertgebouworkest gegaan, met als dirigent Ed Spanjaard. Nou, die hoeven ze van mij niet terug te vragen
Het kwam echt helemaal niet over...
Gelukkig waren de houtsolo's in het 2e deel van het pianoconcert van Ravel wel extreem mooi.. dus dat maakte wel een hoop goed

De week daarvoor trouwens ook naar het KCO met Haitink, Beethoven 3, wat mahler liederen en een stuk van Webern. En dat was natuurlijk retegoed

Oooh en tom... donderdag en vrijdag speelt het concertgebouworkest een marimbaconcert!
Moet je heen gaan

Gewoon sprinten: http://www.mijnconcertgebouw.nl/sprintplaats/
pi_31140311
Ah, ik was al benieuwd of je zou moeten. Leuk! Pauken vind ik erg gaaf... een keer bij een uitvoering van Carmina Burana in het Concertgebouw pal achter de percussie gestaan, zo leuk om te zien.

Marimbaconcert klinkt goed maar ik hou het maar even bij twee concerten per week!
pi_31140583
Ik kijk bij concerten echt bijna alleen maar naar het slagwerk
Het is echt gewoon het leukste om ze te zien spelen
En ook als ze niks te doen hebben is het leuk om te zien
  donderdag 6 oktober 2005 @ 11:23:22 #242
123226 merlie
pi_31225235
ik mag niet meedoen met NJO van mn ouders... maarrrrr morgen ga ik naar turkije!!! whoehoe!! vet zin in!
pi_31227503
Wat een kutouders

Kom dan maar bij 't NHJO meedoen

Veel plezier in turkije
pi_31230238
Hee Ferry.. ik betwijfel of ik naar het concertgebouw ga/kan... ik wil wel, maar heb momenteel weinig tijd.... en wat heb je met het NHJO ?
pi_31230452
Ik zit in het NHJO, en het NHJO is tof!

Helaas hebben we geen slagwerkplek vrij Anders had ik je allang overgehaald

En je moet gaan man!
Er wordt echt nooit een marimba-concert gespeeld.. en jij bent toch best de marimba-man! (met je czardas )
Dus hupsakee!
Naar het Concertgebouw!
Ik ben er vanavond in ieder geval
pi_31256909
Jaa ik ga vanavond ook! Met een vriend(in) van school Echt zin in Mss zie ik je nog wel.. we gaan voor een sprintplaats.. is dat betrouwbaar? Ow, je berichtje was donderdag.. ik ga nu, vrijdag
pi_31263495
Sprintplaats moet lukken.. als je op tijd bent.
Dus niet om Vijf over acht komen aankakken

Ik ben d'r meestal gewoon een uur voor aanvang van het concert.. dan lukt het 9 van de 10 keer
pi_31304016
't was geweldig! We kwamen om 19:40 ofzo.. we hadden balkon noord, 1e rang.. mooie plaats! Metamorphosis was mooi... marimba concert was geweldig Alleen eerste twee stukken waren beetje erg apart.. wist niet dat Stravinsky zulke moderne muziek componeerde... en die pianiste..
pi_31333166
Ja!

Dat stuk van Hindemith was misschien wel het tofste van de hele avond En die kleine trommert ook Echt rete strak

Ik vond dat stuk van Stravinsky niet eens zo extreem modern
Wel tof! En mooi... vooral die trompet solo!

En dat stuk van Andriessen was wel wat gekkig... Maar ook mooi en tof enzo
Vond ik
pi_31341467
Ja Hindemith was idd erg vet.. Ik had em al op mn mp3 speler staan, leuk om hem zo te horen! Echt heel vet. Opeens herkende ik em.. nu luister ik em veel vaker
pi_31356154
Het KCO speelt over twee weken weer een stuk van Hindemith

En zondag ga ik sprinten voor Saint-Saens 3 en Beethoven 6
pi_31510172
Man o man...

Wat was dat prachtig zeg gisteren.

Eerst lekker langzaam wakker worden en ontbrakken tijdens de eerste twee delen van Beethoven... Vervolgens een enorme spanning. Echt fantastisch gespeeld! Dat derde en vierde deel, en daarna weer 't prachtige vijfde deel Waarbij de violen op het einde zo heerlijk heen en weer sjeezen over hun instrumenten terwijl de rest een prachtige melodie speelt

En Saint-Saens... jezus zeg... wat was dat extreem prachtig! Echt... een van de mooiste dingen die ik in het concertgebouw heb gehoord. Vooral einde einde van het eerste deel, wat zo mooi overging in het tweede deel. En dan dat orgel Echt... knetter mooi

En dan natuurlijk het spectacularie einde

Ik heb dus weereens genoten

Bovendien zat ik ook nog eens op een extreem goede plek Zo'n 5 stoelen verwijderd van de koninginnenplek.. ongeveer
En dat voor 7,50 Echt tussen al die bekakte elite Ik zo met m'n ongestreken t-shirt en brakke kop

Oooh... en ik ga eind november/begin december gewoon 3 Sjostakovitsj symfonien spelen
De 5e, 8e en 11e

Dit was mijn bericht
pi_31590024
5e dat is de meest ubergeile symfonie van shostakovich om te spelen, zeker voor jou als slagwerker, mag de pauken spelen in deel IV?
pi_31603094
Nee... ik speel helaas geen pauken er in

Tsja.. invaller he

Volgens mij krijg ik de melodisch slagwerk partij... dus lekker xylofoonrammen enzo
pi_31609666
Zeg Ferry, met welk orkest speel je nou steeds in het KO? Met het VU?
pi_31660106
Zeg Tom, wat is het KO?
pi_31662197
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 13:15 schreef Mister_Slide het volgende:
Nee... ik speel helaas geen pauken er in

Tsja.. invaller he

Volgens mij krijg ik de melodisch slagwerk partij... dus lekker xylofoonrammen enzo
je moet toch toegeven dat de pauken in het vierde deel (begin) wel erg leuk zijn

spelen jullie het trouwens in de langzame of snelle variant(er zit nogal wat variatie in)
Persoonlijk vind ik het beter als het niet al te snel gespeeld wordt
pi_31665175
Sorry.. Ferry ik bedoelde het Concertgebouw Beetje rare afkorting maar was niet helemaal helder ofzo
pi_31679684
Ja... de pauken in het vierde deel zijn behoorlijk prettig ja

Maar daarentegenover staat dan wel weer heerlijk xylofoon geram in het derde deel

Ik heb nog niet meegerepeteerd dus ik heb geen idee hoe snel het gaat Maar.. ik ben zowiezo iemand die het liever langzamer dan snel heeft...

En Tom, ja... ik heb nu 1x met het VU-orkest in het Concertgebouw gespeeld. En twee keer met 't Sweelinck orkest van de UvA.
18 januari is het weer zo ver... dan speel ik er met het vu
Echt een super gaaf concert! Waarbij ik onder andere op een ijzeren plaat mag rammen.

De kaartjes zijn niet duur... dus kom maar
pi_31804664
Ik heb mijn CD met de Hebriden en een Midzomernachtsdroom na een half jaar weer teruggevonden
  maandag 31 oktober 2005 @ 17:01:33 #261
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_31841573
hm, ik val een beetje uit de toon in dit topic, ik speel niks (nou ja, blokfluit...) maar ik zing in een studentenkoor (collegium musicum, leiden). (we doen dit semester wel een gaaf programma vind ik zelf, voor koormensen in elk geval leuk om te doen: szymanowsky's stabat mater, wat a-capella stukken (janacek, koldaly, dvorzak en tchaikovski) en he t orkest doet twee delen van de nocturnes van debussy (de vrouwen van t koor mogen nog even meekwelen met sirènes) en de schilderijententoonstelling)

iemand nog een tip wat goeie mahler uitvoeringen zijn? ik heb nu wat gedownloade zooi waarvan ik niet eens weet we de dirigent en uitvoerende zijn, en ik weet zodanig weinig van orkestpartijen af dat ik geen idee heb of t goeie uitvoeringen zijn Heb ooit meegedaan aan mahler 3 met een gelegenheidskoor van krashna en cm vrouwen bij het NSO en daar is mijn vlammetje voor mahler flink aangewakkerd.
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_31843281
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 11:49 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb mijn CD met de Hebriden en een Midzomernachtsdroom na een half jaar weer teruggevonden
Hebriden is echt boring om te spelen maar mooi om te luisteren..
  maandag 31 oktober 2005 @ 18:26:47 #263
45321 Hugo_
join the resistance
pi_31844087
afgelopen vrijdag naar de 9e symfonie van Mahler geweest. (Orkest v/h Oosten)
Het vierde, laatste deel hiervan is toch wel het mooiste wat hij heeft geschreven vind ik. En daarmee is het naar mijn mening dus ook 1 van de allermooiste stukken muziek die er bestaat.

Heb er verder weinig over te zeggen. Ik neem aan dat er niemand is op deze wereld die geen kippenvel krijgt bij een live-uitvoering van de 9e v. Mahler.

verder ben ik nog steeds van mening dat Mahler niet op een cd past en er dus geen goede opnamen zijn van een van zijn symfonien. Het verschil met een live uitvoering is veel te groot.

...Maar mocht je toch Cd's willen luisteren ter herinnering van een concert dan vind ik de uitvoeringen van het KCO olv Riccardo Chaily wel redelijk, maar ik heb verder weinig anderen geluisterd, dus echt objectief is dit niet
pi_31844118
@kwakveense, zoek gewoon op de goede orkesten, concertgebouworkest, wiener philarmoniker, dat soort orkesten. Die uitvoeringen zijn altijd wel goed
  dinsdag 1 november 2005 @ 10:11:37 #265
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_31859958
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 18:28 schreef komrad het volgende:
@kwakveense, zoek gewoon op de goede orkesten, concertgebouworkest, wiener philarmoniker, dat soort orkesten. Die uitvoeringen zijn altijd wel goed
OK
pi_31860749
Ik ben zelf niet een extreem groot fan van Chailly's Mahler-symfonien. Het lijkt er bij hem op dat hij alles zo perfect wilt krijgen dat hij vergeet dat er muziek moet worden gemaakt.

Echte absolute aanraders zijn de opnames van Haitink met het Concertgebouworkest. Echt wonderbaarlijk fantastisch!

De Nocturnes van Debussy zijn prachtig
Heb ik vorig jaar nog gespeeld
pi_31861929
Jij hebt wat met Haitink he..

Ik wil naar Maxim Vengerov in het Concertgebouw!
  dinsdag 1 november 2005 @ 16:15:09 #268
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_31869523
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 10:44 schreef Mister_Slide het volgende:
Ik ben zelf niet een extreem groot fan van Chailly's Mahler-symfonien. Het lijkt er bij hem op dat hij alles zo perfect wilt krijgen dat hij vergeet dat er muziek moet worden gemaakt.

Echte absolute aanraders zijn de opnames van Haitink met het Concertgebouworkest. Echt wonderbaarlijk fantastisch!

De Nocturnes van Debussy zijn prachtig
Heb ik vorig jaar nog gespeeld
ik hoop heel erg dat we met de koorvrouwen de boel niet gaan verpesten dan vooralsnog klinkt het heel aardig in de repetities.
pi_31897873
Ja! Tuurlijk heb ik wat met Haitink!

Die man is een levende God!!

Komende zondagochtend ga ik trouwens naar Janine Janssen

En over twee weken ga ik twee keer naar Mahler 5 met het NedPho Gisteren kaartjes gehaald NedPho + Kreizberg + Mahler =

Ooh.. ik ga natuurlijk ook proberen te sprinten voor Mahler 5 met de New York Philharmonic.. maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken
pi_31899965
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 17:01 schreef kwakveense het volgende:
hm, ik val een beetje uit de toon in dit topic, ik speel niks (nou ja, blokfluit...) maar ik zing in een studentenkoor (collegium musicum, leiden).
Dat valt wel mee hoor, ik speel ook geen instrument en zing wel in een koor. En als ik het niet mis heb zijn we ook nog allebei van de English studies

On topic: Ik ga vanavond proberen sprintplaatsen te krijgen voor Andreas Scholl in het Concertgebouw. 34/40 euro kan ik nu echt niet missen maar Scholl is supertoll! Volgens mij krijg ik zelfs in het Klassieke Muziek topic geen bijval als ik dat zeg maar ik ben gek op countertenoren!
pi_31932218
En is het sprinten gelukt?

Het Concertgebouworkest speelt vanavond Bartóks tweede pianoconcert. Op m'n verjaardag
Echt ideaal om te gaan sprinten dus
Ze spelen alleen ook de vijfde van sibelius.. en daar heb ik echt kei-geen zin in. Dus ga ik wel lekker thuis Haitink en Mahler luisteren ofzo
pi_32056391

Dit begint zo langzamerhand m'n eigen topic te worden Kom op mensen! Schrijf nou eens wat meer

Nou goed... zaterdag ben ik naar de zaterdag matinee geweest
quote:

Radio Filharmonisch Orkest
dirigent: Vladimir Ashkenazy
viool: Akiko Suwanai
Takemitsu · Far calls. Coming, far!
Berg · Vioolconcert 'Dem Andenken eines Engels'
Franck · Suite (uit 'Psyché)
Roussel · Bacchus et Ariane, op. 43, tweede suite
Ik vond de eerste twee stukken een beetje mallig Ik had iets meer melodie verwacht in het vioolconcert van Berg. Maarja,.. ik ken het stuk dus helemaal niet. Dus dan is alles de eerste keer natuurlijk een beetje raar
Franck was buitengewoon mooi voor een stuk van Franck
En Roussel was echt uber-geweldig! Heel overweldigend

Zondagochtend ging ik ook weer naar het Concertgebouw
quote:
Radio Kamer Filharmonie
dirigent Jos van Immerseel
viool Janine Jansen
Mozart, W.A. · Divertimento in D, KV 136; Serenade in c, KV 388
Tsjaikovski · Souvenir d'un lieu cher, op. 42 (bew. voor viool en strijkers A. Lascae)
Het eerst stuk van mozart was wel oke... het tweede was best slaapverwekkend
Maar ik kwam dan ook voor Janine en Tsjaikovski
En dat was allebei genieten

En dan ga ik morgenavond naar
quote:
Nederlands Philharmonisch Orkest
dirigent Paul Daniel
piano Aldo Ciccolini
Ibert · Escales
Saint-Saens · Vijfde pianoconcert in F, op. 103
Berlioz · Symphonie fantastique in c, op. 14
En vooral de laatste twee delen van Berlioz zijn uber-geil
pi_32059202
OMG Ferry, hoe vaak ga jij wel niet naar het concertgebouw? OMG!
  maandag 7 november 2005 @ 16:56:41 #274
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_32060937
tsja, ik heb niet zoveel te vertellen ik repeteer en doe mijn zangles oefeningetjes en dat is t wel...heb geen tijd om naar concerten te gaan...
pi_32151777
Ik probeer alle intressante concerten mee te pikken

Tsja.. als je jong bent is het goedkoop he

Dan moet je zo vaak gaan als je bankrekening het toelaat

Er ging dinsdag twee keer een telefoon af tijdens het concert Kutdebielien
Doe je toch niet?
Verder was 't genieten!
Vooral het laatste deel van Berlioz is kei-heerlijk
Opvallend hoe zo'n laatste deel de rest van de symfonie kan laten verbleken
pi_32176476
Ik heb het al es eerder gevraagd, maar weet iemand misschien ook of de Helios ouverture van Nielsen een beetje goedkoop is te krijgen? Het stuk heeft toendertijd tijdens een concert erg veel indruk op me gemaakt, maar kan het nergens vinden.
pi_32180418
Ja
Overture Helios is zoooo mooi

Toen ik het de eerste keer hoorde was het betoverend mooi
Ik weet niet echt wat jij onder goedkoop verstaat. Maar volgens mij kan je hem wel vinden voor onder de tien euro. Tenminste... bij de Fame heb ik hem een tijd geleden voor dat geld ongeveer gekocht.
pi_32187179
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 15:20 schreef Mister_Slide het volgende:
Ja
Overture Helios is zoooo mooi

Toen ik het de eerste keer hoorde was het betoverend mooi
Ik weet niet echt wat jij onder goedkoop verstaat. Maar volgens mij kan je hem wel vinden voor onder de tien euro. Tenminste... bij de Fame heb ik hem een tijd geleden voor dat geld ongeveer gekocht.
De Fame....is dat niet die winkel in Amsterdam? Ik kijk zelf geregeld bij de Music Store, V&D enzo...ben wel es naar speciaalzaken geweest, maar daar ben je al gauw 15 euro kwijt, en dat kan altijd voor minder. Onder de tien euri noem ik goedkoop En misschien dat ik em nog es op plaat tegenkom, dan moet dat maar. Het stuk maakte op mij idd ook gelijk een verpletterende indruk, en dat heb ik niet zo hele gekke vaak ( eigenlijk meestal bij de wat toegankelijkere werken zoals pianoconcerten van Beethoven en Mozart ed )
pi_32202191
Nu op Canvas: Plankenkoorts met Beethoven's negende !
pi_32206567
Kut gemist

En ja.. Fame is in Amsterdam. Ik kom d'r best vaak, ik zal wel binnenkort even kijken hoe duur 'ie daar kost.

Ik was gisteren trouwens naar the New York Philharmonic in het Concertgebouw. Normaal kost een kaartje 75 euro Maar omdat het me, wonder boven wonder, gelukt was om een sprintkaartje te kopen voor 7,50 scheelde dat toch wel aanzienlijk
Helaas was het echt extreem kut Vooral Mahler 5.
Ik had nooit durven dromen dat een orkest van dat formaat in staat zou zijn zo slecht te spelen. Extreem saai (mede dankzij de belacheljik lage tempi), regelmatig vals, een uitzonderlijk lelijk spelende 1e fagot, plastic vellen op de pauken , een slechte bekkenist, te veel kicksen, veel te veel vibrato in het koper... echt..
En verschrikking voor je oren

Ben ik even blij dat ik geen 75 euro heb betaald
pi_32207317
als ik het zo hoor was het nog geen 7,5 euro waard
pi_32207794
Te wagner toegift was best leuk

En de sfeer van met z'n allen in spanning zijn of je wel of geen sprintkaartje krijgt was ook het geld wel waard
pi_32207944
hoe werkt dat spintkaartjes gedoe eigenlijk?
pi_32208431
http://www.mijnconcertgebouw.nl/sprintplaats/

Bij populaire concerten is het wel verstandig om ruim op tijd er te zijn. Zo was ik er gisteren om tien voor zes. Maar bij minder popualire concerten kan je gerust om acht uur nog een kaartje krijgen

Ooh.. en soms wachten ze heel lang met het in de verkoop gooien van sprintplaatsen. Omdat er ook nog gewone kaartjes worden verkocht. En heb je echt twee minuten voor aanvang opeens toch nog een kaartje.
Rete spannend is dat altijd
pi_32209710
hoeveel plekken zijn er gemiddeld?
pi_32210469
Dat verschilt echt per keer. In principe worden volgens mij gewoon alle onverkochte plekken verkocht als sprintplaatsen. Dus dat is meestal bij de toporkesten met topdirigenten maar een handvol kaartjes. Terwijl bij de minder grote dirigenten er wel enkele tientallen sprintplaatsen of zelfs meer beschikbaar zijn.
En natuurlijk kan je als je onder de 27 bent altijd voor 7,50 naar het Nederlands Philharmonisch Orkest
pi_32210713
oh is dat altijd zo
maar eens gaan doen
pi_32226611
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 16:06 schreef Mister_Slide het volgende:
Kut gemist
Die negende blijft mooi, maar allemachtig, die dirigent had haast ! Het stuk werd naar mijn idee echt te snel gespeeld, ik had bijna medelijden met het koor. 't Is ook maar net wat je gewend bent natuurlijk, maar ik hou niet zo van dat opgejaagde
quote:
En ja.. Fame is in Amsterdam. Ik kom d'r best vaak, ik zal wel binnenkort even kijken hoe duur 'ie daar kost.
Als ik es in Amsterdam kom, moet ik toch maar naar die zaak toe dan. Heb er al veel verhalen over gehoord. Kom er alleen niet zo vaak...
quote:
Ik was gisteren trouwens naar the New York Philharmonic in het Concertgebouw. Normaal kost een kaartje 75 euro Maar omdat het me, wonder boven wonder, gelukt was om een sprintkaartje te kopen voor 7,50 scheelde dat toch wel aanzienlijk
Helaas was het echt extreem kut Vooral Mahler 5.
Ik had nooit durven dromen dat een orkest van dat formaat in staat zou zijn zo slecht te spelen. Extreem saai (mede dankzij de belacheljik lage tempi), regelmatig vals, een uitzonderlijk lelijk spelende 1e fagot, plastic vellen op de pauken , een slechte bekkenist, te veel kicksen, veel te veel vibrato in het koper... echt..
En verschrikking voor je oren

Ben ik even blij dat ik geen 75 euro heb betaald
Ik moet zeggen dat ik zelf nooit naar concerten ben geweest die me tegenvielen, maar misschien ben ik ook niet zo kritisch als jij
  zondag 13 november 2005 @ 15:10:27 #289
123226 merlie
pi_32232327
oh ik ben zooo vaak geweest naar concerten die me tegenvielen, of iig heb ik bijna altijd wel wat op te merken.. maar eff dat buiten beschouwing :
ida haendel is zooo tof!! geweldig hoe dat mens speelt! twee weken geleden ofzo op zondagochtend heen geweest. en afgelopen woensdag was dr documentaire (i am the violin) alleeen vind ik wel eigenlijk - durf het haast niet te zeggen - dat mn eigen lerares mooier speelt
mja. laatst trouwens ook naar t new zealand (string)quartet gweest, best tof maar niet heel geweldig. t kan altijd beter natuurlijk ze speelden o.a. sjos 8... heel raar heb t dus n aantal x met strijkORKEST gespeeld.. om het dan in enkele bezetting (kwartet dus) te horen.. heel apart.
  zondag 13 november 2005 @ 15:23:05 #290
123226 merlie
pi_32232703
oh en mister_slide
die kaartjes van new york phil. kostten trouwens wel 125 horr d8 ik... en ik wou dr met entree heen eigluk (vijf euri dan maar) mja onmogelijk aan n kaartje te komen nat maar wel cool dat je dan n sprintplaats kon krijgen )
ga mss nog in dusseldorf. tonhalle is heropend.. geweeeeeeldige akoustiek al zeg ik het zelf (heeft mn pappie geadviseerd ) nee serieus iedereen mega enthousiast. maar daar kan ik dus gratis heen whoehoeee
pi_32243573
quote:
..plastic vellen op de pauken..
Nooo.. echt fout. Vooral voort NYP.
pi_32257950
Nou,... volgens de slagwerkrepetitor van het NHJO is dat dus typisch Amerikaans. Plastic vellen op de pauken. Plastic, plastic.. overal plastic. Echt Amerika dus

Merlie, NYP kostte 75 euro. De Wiener die volgend jaar kost met Haitink kost 125 euro

En wel grappig dat je het raar vind om het in enkele bezetting te horen. Want officieel is het z'n strijkkwartet he. Wat later is bewerkt voor strijkorkest.

Oooh.. en vanavond weer Mahler 5 Maar dan met 't NedPho
pi_32299249
damn zeg M_S hoeveel concerten bezoek jij per jaar?
pi_32299459
Te veel Nee.. als ik het zou kunnen zou ik het ook doen! Volg je eig nog een studie/wat dan ook?
pi_32299725
ik?? ik werk
pi_32313680
Oeh!

Het NedPho was erg tof hoor

Veel beter dan N.Y.P.

Hoeveel concerten ik bezoek.. nou.. de afgelopen 11 dagen ben ik 6 keer naar het concertgebouw geweest

Maarja...

Ik ben een beetje verslaafd

Als je d'r zo dichtbij woont ga je vaker
pi_32322820
Ik bedoelde eigenlijk Fe.. eh Mister_Slide .. maar wat voor werk doe je? En wat studeer je / werk je Mister_Slide?
pi_32324025
ik dacht al haha
pi_32343524
Ik oefen me nu de pleuris om op het conservatorium aangenomen te worden Dus dat wil ik gaan doen
En verder heb ik een wereldbaan als schoonmaker
Maarja.. het verdiend wel oke Dus ik kan lekker vaak naar het Concertgebouw
pi_32351248
ik zou eens wat meer moeten oefenen. Heb trouwens laatst nog een solo gespeeld in een stuk van bela bartok, was eigenlijk voor trompet maar toch
  donderdag 17 november 2005 @ 19:09:33 #301
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_32351434
hmmm...de concerten van mijn eigen koor komen steeds dichterbij (evenals de aanvang van mijn bestuursjaar ). Ik heb er echt zo'n zin in! Het programma van dit semester is echt heel mooi...

volgend semester gaan we op tournee en hebben we lustrum...we doen dan een dubbelprogramma waarmee we nu ook al begonnen zijn. (onderdeel lustrum programma: puccini, messa di gloria....ontzettend italiaans maar t zingt enorm fantastisch lekker....)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')