Potverdikkeme
![]()
Op de site van de BBC Philharmonic kan je de eerste symfonie van Mahler luisteren
![]()
Alleen... de climax van 't stuk word daarin zo ontzettend verneukt
![]()
De hoorns worden daarin helemaal weggetoeterd door te trompetten
![]()
Stomme kutdirigent! Waarom denk je dat Mahler daar minimaal 9 hoorns staand laat spelen? Juist! Zodat ze knoerthard over het orkest kunnen blazen! Niet zodat ze een beetje sierlijk fluiten
![]()
En in het eerste deel word gewoon een hele herhaling overgeslagen!
![]()
Gatverdamme
![]()
De hele sfeer van het eerste deel naar de knoppen!
Ik durf deel 2 en 3 nieteens te luisteren...
Daar zal Vassily Sinaisky waarschijnlijk ook niks van gebakken hebben
![]()
En nu ik toch lekker aan 't zeiken ben. De grote trom solo tussen de glissandi van de celli in 't eerste deel is ook niet prachtig. Terwijl het echt een van de mooiste grote trom passages uit de klassieke muziek is die ik ken.
En de klarinet speelt op het verkeerde moment
![]()
Het speelt zeg maar een soort van op de tel... terwijl het vlak voor de tel moet zijn.
Wat een puinzooi is dit zeg
![]()
Echt veel te slordig gespeeld.
(ja... dit is mijn quasi-live verslag van het beluisteren van een opname)
Jezus zeg, dit is echt muzikale prut
![]()
Sommige secties komen echt helemaal niet goed uit de verf...
Volgens mij dacht de dirigent 'nou, als ik de trompetten gewoon de hele tijd er lekker hard overheen laat spelen. Dan word het vanzelf wel wat'.
Nou niet dus
![]()
Nou, ik luister dus toch stiekem deel 2
![]()
Dat zakt echt van traagheid inelkaar
![]()
Nou... deel twee kan ik niet meer aan
Dus doorgegaan naar deel 3
![]()
Gaat te snel
![]()
Lijkt wel het tempo van deel 2
![]()
Het is potverdikkeme een treurmars, niet een treurpolka
![]()
Volgens mij dacht de dirigent echt 'als ik nou alles in één tempo doe, dan hoef ik niet zoveel na te denken'
Ik denk trouwens ook dat Engelsen gewoon geen Mahler kunnen spelen... vorig jaar verkrachtte het nationale jeugdorkest van Engeland ook zo ontzettend de eerste van Mahler.
De kleine mooie momenten van deze opname zijn echt alleen te danken aan het feit dat Mahler prachtige muziek schreef. En hebben totaal niks te maken met de dirigeerkunsten van de dirigent.
Het lijkt wel of de man een voorkeur heeft voor het op de achtergrond wegfrommelen van de melodielijn. Vooral in solo-passages doet hij dit te vaak
![]()
En de kei-harde Esklarinet solo van ongeveer 1 maat is ook retevals
![]()
(ik ben nog steeds bezig met 't derde deel
![]()
)
De dirigent komt ook echt met tempo-wisselingen waar ze helemaal niet aangegeven staan
![]()
En je hoort in 't bekken en tam-tam duet in de begeleiding de tam-tam helemaal niet
![]()
Nou, het vierde deel is begonnen (had net alleen eventjes de climax geluisterd
![]()
)
Dus nog twintig minuten en jullie zijn van me af
![]()
Oeh! De eerste bekkenroffel van 't deel was wel perfect
![]()
Ja hoor
![]()
Als de trompetten wel knetterhard moeten dan zijn ze weer te zacht
JA!
![]()
De geweldige triangel-tik in de onweersstorm was ook perfect
![]()
Verder weer af en toe ridicule tempi
![]()
De grote trommert haalt ook rare fratsen uit
![]()
Z'n klappen zijn soms precies hard genoeg, soms te zacht, soms te hard, soms mooi, soms lelijk... het lijkt wel of hij gewoon in het publiek zit. En compleet willekeurig met wat stokken naar z'n trom gooit
![]()
Echt die hoornsectie
![]()
Dramatisch gewoon
Het lijkt wel of er maar 3 man zit te spelen
![]()
De pauken zijn trouwens al de hele symfonie niet in balans met de rest van het orkest
![]()
De vogel-geluiden in het hout klinken ook echt compleet belachelijk. Heeft die dirigent zich uberhaupt wel in de muziek verdiept?
![]()
En die altvioolsectie solo
![]()
Die moet echt minstens net zo hard zijn als de bekkenklap op 't begin van dit deel. Maar het lijkt net een een of ander sfeervol melodielijntje uit een sfeervol zweeverig stuk van Debussy
![]()
Wauw!
![]()
Ik heb de eerste Mahler-plek in deze opname ontdekt
![]()
Bij de quasi-herhaling van de climax uit 't 1e deel in het vierde deel
![]()
Die was echt goed
![]()
Maar verder is het echt ontzettende puin zeg
Ik blijf me irriteren aan het feit dat wat trompetten een gigantische hoornsectie overstemmen.
Kutzooi
![]()
Ik ga gefrustreerd slapen
![]()
p.s. die versnelling op 't einde slaat ook nergens op
[ Bericht 6% gewijzigd door Mister_Slide op 04-08-2005 02:13:44 ]