abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29351747
Tja, het is ook niet zo dat je een foute inzet makkelijk kunt maskeren met die bekkens!
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 16:03:13 #52
123226 merlie
the violinist :P
pi_29361747
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 10:24 schreef Minos111 het volgende:
Tja, het is ook niet zo dat je een foute inzet makkelijk kunt maskeren met die bekkens!
hehehe sja...
always look on the bright side of life!... tudum... tudumtudumtudum...
pi_29364584
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 10:24 schreef Minos111 het volgende:
Dat is inderdaad hét nadeel van slagwerker zijn.

Als een viool verkeerd inzet, of een hoorn lekker kickst in de sectie dan kan je nog doen alsof 't je buurman was. Maar als je gigantisch fout inzet met de bekkens, dan kan je moeilijk naar de triangelist wijzen en zeggen 'hij was 't'
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_29364820
nou als je trompet speelt gaat dat ook niet op omdat er bijna altijd verschillende partijen zijn
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_29364907
Ja... maar alleen jij, je mede-trompetisten en de dirigent weet precies wie wat in z'n partij heeft staan. Voor de rest van 't orkest is een trompet gewoon een trompet. En zal je dus naar de ander wijzen om je eer te redden.

(tenminste... zo doe ik dat )

pi_29365079
ja maar in jouw geval, ik neem aan de je trombone speelt, is de solo/lead en bas trombone vaak makkelijk te herkennen. Dus blijft er niet zo heel veel meer over he
pi_29365313
Voor échte muzikanten is dat natuurlijk wel te herkennen. Maar dat strijkers-volk... dat snapt daar niet zoveel van he
pi_29365338
koper is sterk en dat is het of zo
pi_29366195
mee eens, punt.

nu is het wachten op Merlie
pi_29368910
is merlie een strijker
pi_29377724
D'r icoon is een viool en d'r ondertitel 'the violinist ' dus ik neem aan van wel ja

Maar goed... het vioolconcert van Bruch is prachtig
pi_29382994
Merlie zit op het conservatorium, Utrecht toch?

Niet alleen Bruch trouwens, ooit Barbers, Meyers, en Shos' vioolconcerten gehoord? Het is gewoon een geweldig instrument, bijna net zo mooi als een hoorn
pi_29388339
Die van Barber en Meyer ken ik niet. Die van Sjos die ze op het Elisabeth-concours telkens speelden was inderdaad geweldig ja

Maar geeneen vioolconcert is zo mooi als die van Bruch

Als solo-instrument vind ik hoorn trouwens minder mooi dan viool. Maar als orkestinstrument is 't wél toffer
Vooral in Mahler
pi_29388374
Op het Elisabeth-concours gingen er wel wat mensen flink op hun bek met de eerste van Shostakovich.
pi_29391475
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 12:44 schreef Mister_Slide het volgende:
Die van Barber en Meyer ken ik niet. Die van Sjos die ze op het Elisabeth-concours telkens speelden was inderdaad geweldig ja
[...]
Als solo-instrument vind ik hoorn trouwens minder mooi dan viool. Maar als orkestinstrument is 't wél toffer
Vooral in Mahler
Zelfs ik vind viool als soloinstrument mooier Maar tja, hoe vaak speel ik een solo hè... een paar maten in een concert? Veel zal het niet zijn... Maar het geluid is gewoon geweldig - lekker schallen!

Vooral het wegblazen van de saxofoons brengt onmatig veel genoegen

Barber en Meyer zijn echt supermooi, Hilary Hahn heeft ze samen op cd gezet. Prachtige opname... Vooral Barber is ontzetend melancholisch!
pi_29391601
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 14:23 schreef Minos111 het volgende:

[..]

In een Mahler symfonie weggeblazen worden door negen hoorns is eigenlijk best lekker
  woensdag 3 augustus 2005 @ 19:58:14 #67
123226 merlie
pi_29402142
jaja lekkr over mij zitten roddelen hiero he ja ik ben violist en nee ik let nooit op het verschil tussen de solo trombone en de bas trobone en ja ik zit in utrecht (voorlopleiding nog hoor) en viool is idd mooier dan hoorn en sjonge hou es op met die hilary hahn!!! ksnap egt niet wat iedereen daar nou zo goed aan vindt, kbedoel ze speelt niet slegt, ze doet weinig dingen fout, maar egt móoi is het niet... n beetje oppervlakkig, ze heeft maar één (wel heel mooie) soort toon, enz... maargoed das mijn mening. weet je trouwens wat ook n mooi vioolconcert is?? (moeten jullie egt zeker n keer luisteren!! = de moeite waard!!!) van korngold dat is egt zooo mooi... het is wel af en toe n beetje n eftelingmuziekje je ziet zo alle kaboutertjes door het bos en die elfjes (n soort 'droomvlucht' dus ) enzo... egt vet gaaf

[ Bericht 7% gewijzigd door merlie op 03-08-2005 20:25:52 ]
pi_29405432
Wat vind je van Janine Janssen?

Ik vind d'r echt supermooi spelen

Vorig jaar speelde ze 't vioolconcert van Mendelssohn... en normaal vind ik 't niet echt kei-geweldig ofzo.. wel mooi. Maar niet spectaculair.
Maar toen zei 't deed... echt super
pi_29405917
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 14:23 schreef Minos111 het volgende:

[..]

Zelfs ik vind viool als soloinstrument mooier Maar tja, hoe vaak speel ik een solo hè... een paar maten in een concert? Veel zal het niet zijn... Maar het geluid is gewoon geweldig - lekker schallen!

Barber en Meyer zijn echt supermooi, Hilary Hahn heeft ze samen op cd gezet. Prachtige opname... Vooral Barber is ontzetend melancholisch!
saxofoons wegspelen haha
pi_29414212
Potverdikkeme

Op de site van de BBC Philharmonic kan je de eerste symfonie van Mahler luisteren
Alleen... de climax van 't stuk word daarin zo ontzettend verneukt
De hoorns worden daarin helemaal weggetoeterd door te trompetten
Stomme kutdirigent! Waarom denk je dat Mahler daar minimaal 9 hoorns staand laat spelen? Juist! Zodat ze knoerthard over het orkest kunnen blazen! Niet zodat ze een beetje sierlijk fluiten

En in het eerste deel word gewoon een hele herhaling overgeslagen!
Gatverdamme
De hele sfeer van het eerste deel naar de knoppen!

Ik durf deel 2 en 3 nieteens te luisteren...
Daar zal Vassily Sinaisky waarschijnlijk ook niks van gebakken hebben

En nu ik toch lekker aan 't zeiken ben. De grote trom solo tussen de glissandi van de celli in 't eerste deel is ook niet prachtig. Terwijl het echt een van de mooiste grote trom passages uit de klassieke muziek is die ik ken.

En de klarinet speelt op het verkeerde moment
Het speelt zeg maar een soort van op de tel... terwijl het vlak voor de tel moet zijn.

Wat een puinzooi is dit zeg

Echt veel te slordig gespeeld.

(ja... dit is mijn quasi-live verslag van het beluisteren van een opname)

Jezus zeg, dit is echt muzikale prut

Sommige secties komen echt helemaal niet goed uit de verf...
Volgens mij dacht de dirigent 'nou, als ik de trompetten gewoon de hele tijd er lekker hard overheen laat spelen. Dan word het vanzelf wel wat'.
Nou niet dus

Nou, ik luister dus toch stiekem deel 2

Dat zakt echt van traagheid inelkaar

Nou... deel twee kan ik niet meer aan

Dus doorgegaan naar deel 3

Gaat te snel
Lijkt wel het tempo van deel 2

Het is potverdikkeme een treurmars, niet een treurpolka

Volgens mij dacht de dirigent echt 'als ik nou alles in één tempo doe, dan hoef ik niet zoveel na te denken'

Ik denk trouwens ook dat Engelsen gewoon geen Mahler kunnen spelen... vorig jaar verkrachtte het nationale jeugdorkest van Engeland ook zo ontzettend de eerste van Mahler.

De kleine mooie momenten van deze opname zijn echt alleen te danken aan het feit dat Mahler prachtige muziek schreef. En hebben totaal niks te maken met de dirigeerkunsten van de dirigent.
Het lijkt wel of de man een voorkeur heeft voor het op de achtergrond wegfrommelen van de melodielijn. Vooral in solo-passages doet hij dit te vaak

En de kei-harde Esklarinet solo van ongeveer 1 maat is ook retevals

(ik ben nog steeds bezig met 't derde deel )

De dirigent komt ook echt met tempo-wisselingen waar ze helemaal niet aangegeven staan

En je hoort in 't bekken en tam-tam duet in de begeleiding de tam-tam helemaal niet

Nou, het vierde deel is begonnen (had net alleen eventjes de climax geluisterd )

Dus nog twintig minuten en jullie zijn van me af

Oeh! De eerste bekkenroffel van 't deel was wel perfect

Ja hoor Als de trompetten wel knetterhard moeten dan zijn ze weer te zacht

JA! De geweldige triangel-tik in de onweersstorm was ook perfect

Verder weer af en toe ridicule tempi

De grote trommert haalt ook rare fratsen uit Z'n klappen zijn soms precies hard genoeg, soms te zacht, soms te hard, soms mooi, soms lelijk... het lijkt wel of hij gewoon in het publiek zit. En compleet willekeurig met wat stokken naar z'n trom gooit

Echt die hoornsectie Dramatisch gewoon

Het lijkt wel of er maar 3 man zit te spelen

De pauken zijn trouwens al de hele symfonie niet in balans met de rest van het orkest

De vogel-geluiden in het hout klinken ook echt compleet belachelijk. Heeft die dirigent zich uberhaupt wel in de muziek verdiept?

En die altvioolsectie solo Die moet echt minstens net zo hard zijn als de bekkenklap op 't begin van dit deel. Maar het lijkt net een een of ander sfeervol melodielijntje uit een sfeervol zweeverig stuk van Debussy

Wauw!

Ik heb de eerste Mahler-plek in deze opname ontdekt
Bij de quasi-herhaling van de climax uit 't 1e deel in het vierde deel
Die was echt goed

Maar verder is het echt ontzettende puin zeg

Ik blijf me irriteren aan het feit dat wat trompetten een gigantische hoornsectie overstemmen.

Kutzooi

Ik ga gefrustreerd slapen

p.s. die versnelling op 't einde slaat ook nergens op

[ Bericht 6% gewijzigd door Mister_Slide op 04-08-2005 02:13:44 ]
pi_29417327
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 19:58 schreef merlie het volgende:
jaja lekkr over mij zitten roddelen hiero he
Inderdaad
quote:
ja ik ben violist en nee ik let nooit op het verschil tussen de solo trombone en de bas trobone en ja ik zit in utrecht (voorlopleiding nog hoor) en viool is idd mooier dan hoorn
heel genuanceerd!
quote:
en sjonge hou es op met die hilary hahn!!! ksnap egt niet wat iedereen daar nou zo goed aan vindt, kbedoel ze speelt niet slegt, ze doet weinig dingen fout, maar egt móoi is het niet... n beetje oppervlakkig, ze heeft maar één (wel heel mooie) soort toon, enz... maargoed das mijn mening.
Je bent gewoon jaloers! Hehe...
Heb toevallig het een en ander van haar liggen en wat ik wel leuk van haar vind is dat ze bij veel cd's onbekendere stukken naast bekende concerten plaatst, waardoor je nog eens wat nieuws hoort. Dat is ook de manier waarop ik Barber en Meyer ben tegengekomen, niet zo gek dus dat je die naam veel hoort toch? Maar mijn absolute vioolheld is toch echt Gidon Kremer hoor, wow wat kan die vent strijken!
quote:
weet je trouwens wat ook n mooi vioolconcert is?? (moeten jullie egt zeker n keer luisteren!! = de moeite waard!!!) van korngold
Nog een speciale uitgave of zo die de moeite waard is? Ken het helemaal niet
pi_29417456
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 01:31 schreef Mister_Slide het volgende:
Potverdikkeme

(heel verhaal)
Makkelijk he, om de fouten in een stuk te ontdekken. Horen wat goed is, dat is veel moeilijker.

Zo.

Wat een ongelovelijke kutuitvoering inderdaad.
pi_29426644
Heb zelf de 4e,5e, en 8e symfonie van Mahler even geleend, zal ze es wat kritisch luisteren. Al zal dat wel wat luisterbeurten gaan duren vrees ik; ben meer iemand van de Romantische muziek.
pi_29427233
Ik heb een vraag. Ik ben een 'beginnende luisteraar' wat betreft klassieke muziek en ik ben op zoek naar goedkope klassieke cd's om mn collectie mee te beginnen.
Ik heb laatst deze cd bij het kruidvat besteld voor 4 euro incl. verzendkosten!

Staan mooie stukken op.

Ik had eerder een cdtje van 2 euro met stukken van Chopin. Vond ik ook erg mooi.

Welke goedkope cd's (van het kruidvat) zijn nog meer aan te raden?
Ik wil niet meer, ik wil niet meer! Ik wil geen handjes geven!
Ik wil niet zeggen elke keer:Jawel mevrouw, jawel meneer......
nee, nooit meer in m'n leven!
pi_29430395
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 17:53 schreef Haushofer het volgende:
Heb zelf de 4e,5e, en 8e symfonie van Mahler even geleend, zal ze es wat kritisch luisteren. Al zal dat wel wat luisterbeurten gaan duren vrees ik; ben meer iemand van de Romantische muziek.
Mahler is op en top romantiek!!!

Als één ding romantisch is, dan is het Mahler wel!

Overigens ben ik niet zo'n ontzettende fan van z'n 4e en 8e symfonie.

Z'n vijfde is wel steengoed
De New York Philharmonic komt 'm in november spelen
Wel leuk dat Mahler als chef-dirigent van de New York Philharmonic dat stuk ook nog heeft uitgevoerd

Elixer, ze hebben nu bij de kruidvat een dubbelcd van Kodaly. Die is best aan te raden
pi_29431338
Ja, inderdaad, Mahler is een van de 'grote' romantische componisten, maar ik ben ook meer een liefhebber van Brahms en consorten en meer nog van de Russen.
pi_29432039
mister slide, volgens mij heeft die uitvoering je 2 jaar van je leven gekost
pi_29432083
russische componisten
pi_29440482
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 21:29 schreef Mister_Slide het volgende:

Elixer, ze hebben nu bij de kruidvat een dubbelcd van Kodaly. Die is best aan te raden
Ehm, mooie cd hoor, daar niet van, heb hem ook, maar ik zou 'm nou niet direct adviseren voor een beginner! Het zijn bestwel complexe klanken die niet altijd makkelijk in het gehoor liggen. Mijn advies: bij de FRS hebben ze goedkope heruitgaves van klassieke opnamen van de grote meesters als Barenboim, von Karajan, etc. Daar zitten nogal wat symphonieën en pianowerken tussen die wat voor je kunnen zijn! Geloof dat het 1e pianoconcert van Tchaikovsky er bijvoorbeeld tussenzit en dat is wel een aanrader voor een beginnende luisteraar!
pi_29442219
Voor de Stranvinsky kenners: hoe komt het dat het werk Pulcinella zo volkomen anders van klank is (veel romantischer) dan andere werken van Stravinsky? Ligt het aan mij of klinkt die hele Pulcinella helemaal niet als Stravinsky?
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 12:09:58 #81
45321 Hugo_
join the resistance
pi_29442498
hij is toen in Parijs gaan wonen en had even genoeg van Rusland. Dat zie je terug in zijn werken, die hierdoor meer "Europees" zijn gaan klinken...
Het spul dat hij na Pulcinella heeft geschreven klink ook allemaal zo. Ik vind het eerlijk gezegd veel minder allemaal. Geef mij maar de eerste baletten of zijn veel latere werk uit de jaren 50-60...
pi_29442923
Stravinsky's werken zijn inderdaad in drie perioden in te delen. Waarbij de eerste eigenlijk z'n bekendste werken, zoals Le Sacre en Petroesjka, heeft opgebracht. Daarna werd hij neo-classistisch en vervolgens ging hij een beetje op de Schönbergachtige tour.
pi_29443856
aha, wat grappig! Dat Schönberg invloed had gehad op zijn werk dat wist ik eigenlijk wel, ergens achterin mijn hoofd, maar dat zijn verplaatsing naar Parijs zo'n enorme invloed had daar had ik geen idee van!
Nee, geef mij ook maar zijn vroegere werk, maar misschien vond hij het in zijn latere leven toch niet zo leuk als mensen al na een paar maten de zaal verlieten.
pi_29444036
Oooh... dat bleven ze doen hoor
Want de mensen die toen naar Stravinsky kwamen voor z'n ruigheid, waren knetter verbaasd om opeens een neo-klassiek stuk van hem te horen. Ze kunnen dus, in theorie, de zaal uitgelopen zijn

Maar z'n verplaatsing naar Parijs was volgens mij niet direct het gevolg van z'n neo-klassieke sprong. Hij woonde volgens mij al jaren in Parijs toen hij opeens iedereen verbaasde.
Maar de preciese jaartallen van alles weet ik niet uit m'n hoofd

Schönberg en Stravinsky woonden in Amerika trouwens best bij elkaar in de buurt. Ze gingen alleen niet met elkaar om, omdat hun vrouwen het niet met elkaar konden vinden.
pi_29444441
Ik luister nu op radio 4 de klarinet sonate van Poulenc... echt ontzettend prachtig

Sowieso is Poulenc fantastisch!!
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 15:17:16 #86
123226 merlie
pi_29445122
jaaah janine jansen daar ben ik helemaal fan van!!! al vind ik wel af en toe dat ze wat overdreven beweegt, maar ze lijkt het wel zo te menen, en daardoor komt het toch wel over op t publiek denk ik. egt geweldig hoe ze niet vóor t publiek staat te spelen, maar mét.... zeg maar ... en ik vind de reacties op de fotos op dr cd hoesjes enzo wat overdreven (isabelle van keulen zit trouwens egt in élk intervieuw op janine jansen te vitten joh! moe je maar es op letten, is heel grappig soms noemt ze dan wel niet haar naam, maar heeft ze het alleen over snelle succesjes met cd's met allemaal korte populaire stukken, jonge artiesten en popindustrie-achtige-fotos... euhh nee we weten dan égt niet op wie je doelt hoor isabelle :S ) maar jj speelt gewoon vet mooi
enne over hilary hahn, dr zijn egt wel meer mensen die ook andere stukken op hun cd's zetten hoor... enne mijn 'absolute vioolheld' is niét gidon kremer, hij is wel egt super goed, heb bijna geen aanmerkingen op m maar sja, janine vind ik nou eenmaal meer sprékender ofzo... gidon heeft ook wel wat 'maniertjes' (maar dat vind ik dan ook wel weer leuk aan m... niet zo standaard )
enne kweet ff geen speciale uitgave van korngold die heel mooi is.... ik heb er een met ulf hoeschler of hoe schrijf je dat, maar heb niet vergeleken met andere uitgaves... maar tis wel n goeie hoor
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 15:19:11 #87
123226 merlie
pi_29445156
whahaha radio 4.... *zucht* ghehe
pi_29445391
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 14:25 schreef Mister_Slide het volgende:
Ik luister nu op radio 4 de klarinet sonate van Poulenc... echt ontzettend prachtig

Sowieso is Poulenc fantastisch!!
Is dat die sonate met die fagot erbij?
Clarinetten mogen van mij de open haard in.

@merlie: argh, die beweginkjes van dat mens, hoe irritant! Ik kan die meid echt niet zien, grrrr.. op de radio klinkt het wel ok, maar echt, laat dat mens van de beeldbuis af blijven - *ZAPPP*

[ Bericht 2% gewijzigd door Minos111 op 05-08-2005 15:51:18 ]
pi_29446816
Nee ik had 't over de sonate voor klarinet en piano

En klarinet is echt prachtig
Absoluut een van de mooiste instrumenten!
Veel mooier dan hoorn

Waarom die afkeer tegen klarinetten?
Omdat ze zo piepen bij de harmonie?
Daar kan die arme klarinet niks aan doen

Ik kan me echt totaal niet irriteren aan hoe iemand beweegt. Tenzij het een amateur is die ontzettend debiel doet om op die manier professioneel te lijken. Maar als de bewegingen ook maar enigzins kloppen met de muziek, dan vind ik 't wel wat extra's hebben

En waarom " whahaha radio 4.... *zucht* ghehe "?

Ik zoek nog steeds een goede internet radio zender waar ze alleen 20e eeuwse muziek draaien
en dan niet radio 538... maar klassieke muziek

[ Bericht 19% gewijzigd door Mister_Slide op 05-08-2005 17:08:15 ]
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 17:38:58 #90
123226 merlie
pi_29447505
omdat ze op radio 4 over het algemeen alleeen maar de meest bekende muziek draaien, en dan ook nog eens niet eens 20e eeuws idd... je hoort alleen maar bach en tsjaikovsky :S (op zich heb ik daar niets tegen maar alleeen maaar, en kbedoel tsjaikovsky heeft heeele mooie en leuke wat mindere bekende muziek geschreven maar nee hoor alleen de bekendste 'deuntjes' laten ze horen...) het is net n soort ringtone-parade
pi_29447545
Ik vind dat bij Radio 4 wel meevallen.
Bij Classic FM vind ik dat eigenlijk meer van toepassing.
Ik ken bijna niks van wat ik op Radio 4 hoor
pi_29448208
Radio 4 draaien ze juist heel veel nieuwe muziek, maar je moet dan wel de juiste programma's luisteren.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 19:02:59 #93
123226 merlie
pi_29448975
oh sorry lui ik bedoelde eigenlijk classic fm :P
pi_29449332
Ach... je blijft een strijker
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 20:36:48 #95
123226 merlie
pi_29450466
tsss en jij blijft n trommelaar
@minos sja ik heb niet zoon moeite met janine jansen hoor, vin het wel grappig het geeft misschien ook wel iets extra's zelfs... de muziek komt er beter door over. maar aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat je er alleen maar door afgeleid wordt. sja, je kunt er tegen of niet he
pi_29461189
Hehe, normaal gesproken kan ik het ook wel hebben, en als een pianist zo meebeweegt met de muziek dan vind ik dat alleen maar prachtig! Misschien is het ook wel dat geforceerd opgelegde diva-gehalte dat Janine Janssen belichaamt.

Mister Slide heeft zijn roeping gemist, die had klarinettist moeten worden... Had een hoop sjouwwerk gescheeld...

Vioolconcert van Korngold is inderdaad geweldig Merlie, tnx voor de tip!
pi_29462854
Nee man, klarinet is vet onruig
Niks is zo tof als slagwerk
Maar vertel op! Waarom anti-klarinet!?
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 12:42:22 #98
123226 merlie
pi_29464031
jah... ik bedoel, anti-dwarsfluit kan ik nog wel begrijpen
pi_29464076
Ach... dwarsfluit heeft ook weleens z'n momenten waarop 't mooi is
Maar ik ben wel eens bij iemand langsgeweest die piccolo aan 't oefenen was... daar word je echt niet goed van
Alt-fluit is overigens wel mooier dan gewoon dwarsfluit

Gaan er trouwens nog mensen naar de robecozomerconcerten?
Ik ga volgende week naar 't Jeugdorkest Nederland met o.a. het klarinetconcert van van Weber en de schilderijententoonstelling van Moessorgski/Ravel
pi_29467989
dat klinkt goed mister_slide, mooie alt-sax solo in mousorgski in de ravel bewerking

trouwens wie is de solist in Weber?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')