Dit is niet in de geest van Pim (VZMH)quote:Op maandag 30 mei 2005 00:26 schreef sp3c het volgende:
ik ste, gewoom ja
Ik kan het mij volledig in deze visie vinden.quote:Op maandag 30 mei 2005 00:29 schreef HarigeKerel het volgende:
Doen de Fransen eindelijk weer eens iets goed voor het eerst in een paar honderd jaar.![]()
quote:Op maandag 30 mei 2005 00:39 schreef HostiMeister het volgende:
Gewoon Ja stemmen, zoals een sociale normale nederlander beaamt...
Voor het eerst OOIT ben ik het met je eens...quote:Op maandag 30 mei 2005 00:48 schreef FuifDuif het volgende:
Erg jammer, ik vrees ook voor een Hollandse nee nu.
quote:Op maandag 30 mei 2005 00:49 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Voor het eerst OOIT ben ik het met je eens...![]()
![]()
Eerlijk gezegd vind ik dat je erg blind bent voor het senitiment in de maatschappij als je nu pas denkt aan een Nederlands 'nee'.quote:Op maandag 30 mei 2005 00:48 schreef FuifDuif het volgende:
Erg jammer, ik vrees ook voor een Hollandse nee nu.
Harig zijn ook niet.quote:Op maandag 30 mei 2005 00:36 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Dit is niet in de geest van Pim (VZMH)![]()
![]()
Pim was dan ook niet perfectquote:
Jij als Madame American Studies zou beter moeten weten.quote:Op maandag 30 mei 2005 01:50 schreef Black_Tulip het volgende:Geweldig. Nu Nederland nog
Luxemburg gaat nu ook tegen stemmen he?
Leve Nederland dag europaquote:Op maandag 30 mei 2005 01:54 schreef Stratos het volgende:
Dag Europa..lang leve de grootmacht Amerika.
Vergeet China/India niet. Lang leve de Franse sjovinisten. Niet dat wij zo slim zijn om ja te stemmen...maar goed.quote:Op maandag 30 mei 2005 01:54 schreef Stratos het volgende:
Precies, en het aankomende blok in Azie.quote:Op maandag 30 mei 2005 01:54 schreef Stratos het volgende:
Als we ja stemmen stelt Nederland geen ruk meer voorquote:Op maandag 30 mei 2005 02:01 schreef LaZZ het volgende:
Mensen, denk alsjeblieft na voordat je stemt. Als elk landje weer terugvalt in wat het was stelt Europa geen drol meer voor.
Als we nee stemmen daarentegen kunnen we ook wel onze biezen pakken.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:03 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Als we ja stemmen stelt Nederland geen ruk meer voor
quote:Op maandag 30 mei 2005 02:03 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Als we ja stemmen stelt Nederland geen ruk meer voor
Heb je mijn posts gelezen in dat topic?quote:Op maandag 30 mei 2005 01:52 schreef LaZZ het volgende:
[..]
Jij als Madame American Studies zou beter moeten weten.
Ben econoom, VU 2002.quote:
Met alle respect...er is geen alternatief hoor. Hoe lang denk je dat ze bezig zullen zijn met een nieuwe grondwet?quote:Op maandag 30 mei 2005 02:08 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Heb je mijn posts gelezen in dat topic?
Ik ben principieel voor een Verenigde Staten van Europa, maar dan graag niet op de wijze waarop het wordt geforceerd, op dit moment met een verdrag dat 'grondwet' wordt genoemd maar dat zogenaamd niet is (het is dan ook een gedrocht). Als er 3 landen zijn van de 25 die de grondwet afwijzen, hoop ik dat ze inderdaad beseffen dat ze het huiswerk over moeten doen.
Blijkt dus ook weer dat dat niks zegtquote:
Of CE stelt niks voorquote:Op maandag 30 mei 2005 02:11 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Blijkt dus ook weer dat dat niks zegt
Lieve schat, het is een goed begin. Als hier nee op gezegd worden kunnen we weer 5 jaar onderhandelen. Als hier ja op gezegd word daarentegen is er een mooi begin en kan hierop voortgeborduurd worden.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:08 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Heb je mijn posts gelezen in dat topic?
Ik ben principieel voor een Verenigde Staten van Europa, maar dan graag niet op de wijze waarop het wordt geforceerd, op dit moment met een verdrag dat 'grondwet' wordt genoemd maar dat zogenaamd niet is (het is dan ook een gedrocht). Als er 3 landen zijn van de 25 die de grondwet afwijzen, hoop ik dat ze inderdaad beseffen dat ze het huiswerk over moeten doen.
Ik wil een Europa dat economische samenwerking regelt, dat milieuproblematiek regelt en dat het buitenland beleid regelt. Op andere punten moeten de afzonderlijke landen gewoon hun vrijheid behouden. Je moet niet meer willen regelen dan strikt noodzakelijk is.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:11 schreef WeirdMicky het volgende:
Met alle respect...er is geen alternatief hoor. Hoe lang denk je dat ze bezig zullen zijn met een nieuwe grondwet?
En, met alle respect overigens, wat zegt dat voor de rest?quote:Op maandag 30 mei 2005 02:11 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Ben econoom, VU 2002.
Aangenaam UVA'tje![]()
![]()
Shit, dus toch maar niet naar de universiteit na de zomerquote:
Noem jij dan eens een paar punten die in de grondwet staan die het beleid in Nederland dusdanig gaan veranderen.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:14 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik wil een Europa dat economische samenwerking regelt, dat milieuproblematiek regelt en dat het buitenland beleid regelt. Op andere punten moeten de afzonderlijke landen gewoon hun vrijheid behouden. Je moet niet meer willen regelen dan strikt noodzakelijk is.
Hoe langer, hoe beterquote:Op maandag 30 mei 2005 02:11 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Met alle respect...er is geen alternatief hoor. Hoe lang denk je dat ze bezig zullen zijn met een nieuwe grondwet?
De UVA is voor linkse boeren hippies die op kosten van paps/mams zich komen vermaken en soms een beetje studeren in Amsterdamquote:Op maandag 30 mei 2005 02:15 schreef LaZZ het volgende:
[..]
En, met alle respect overigens, wat zegt dat voor de rest?
En wat tegen de UVA ofzo?![]()
Ik trap gewoon op de rem omdat ik europa in zijn huidige vorm al te ver vind gaan. Neem het rapen van kievietseieren in Friesland, dat mag niet meer van Europa, te zot voor woorden. Bovendien mis ik een systeem dat er voor zorgt dat Frankrijk en Duitsland geen vuile machtsspelletjes meer kunnen spelen zoals afgelopen jaren met het stabiliteitspact is gedaan. Dat systeem is voor mij een absolute randvoorwaarde, beide landen blijken immers niet te vertrouwen.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:16 schreef LaZZ het volgende:
Noem jij dan eens een paar punten die in de grondwet staan die het beleid in Nederland dusdanig gaan veranderen.
Wat je nu namelijk roept is gebaseerd op niks en zijn de hoofdpunten.
Het is een verdrag dat slechts met unanimiteit van 25 landen gewijzigd kan worden.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:14 schreef LaZZ het volgende:
[..]
Lieve schat, het is een goed begin. Als hier nee op gezegd worden kunnen we weer 5 jaar onderhandelen. Als hier ja op gezegd word daarentegen is er een mooi begin en kan hierop voortgeborduurd worden.
Precies. En samenwerking voor terrorisme enzo. Dat over die dieren vind ik ook wel ok. De invloedt die we echter inleveren en bv Europa dat straks theoretisch kan bepalen hoe wij onze sociale voorzieningen moeten regelenquote:Op maandag 30 mei 2005 02:14 schreef Steijn het volgende:
Ik wil een Europa dat economische samenwerking regelt, dat milieuproblematiek regelt en dat het buitenland beleid regelt. Op andere punten moeten de afzonderlijke landen gewoon hun vrijheid behouden. Je moet niet meer willen regelen dan strikt noodzakelijk is.
Helaas wel ja, overigens word dat geroepen ja, pin je hier dus niet op vast.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:22 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Het is een verdrag dat slechts met unanimiteit van 25 landen gewijzigd kan worden.
Cultureel erfgoed..?quote:Op maandag 30 mei 2005 02:21 schreef Steijn het volgende:
Neem het rapen van kievietseieren in Friesland, dat mag niet meer van Europa, te zot voor woorden.
Dus jij denkt daadwerkelijk dat Europa de sociale voorzieningen in Nederland kan omgooien?quote:Op maandag 30 mei 2005 02:25 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Precies. En samenwerking voor terrorisme enzo. Dat over die dieren vind ik ook wel ok. De invloedt die we echter inleveren en bv Europa dat straks theoretisch kan bepalen hoe wij onze sociale voorzieningen moeten regelen
Samenwerken is ok maar kom niet met een gigantisch totaal pakket aanzetten met tig 'leuke dingen' waar net niks aan hebt. Die paar goede punten wegen bij mij echt niet op tegen het feit dat we meer een provincie van europa worden en weer meer invloedt inleveren aan Brussel. Goede plannen die erin staan die worden toch wel geregeld want anders was het geen goed plan
Ja, dat is wat deze grondwet mogelijk maakt jaquote:Op maandag 30 mei 2005 02:26 schreef LaZZ het volgende:
Dus jij denkt daadwerkelijk dat Europa de sociale voorzieningen in Nederland kan omgooien?
mwoa, met het overschrijden van de begroting heeft frankrijk en duitsland al laten zien dat ze schijt hebben aan verdragen, of zie jij dat anders?quote:Op maandag 30 mei 2005 02:26 schreef LaZZ het volgende:
[..]
Dus jij denkt daadwerkelijk dat Europa de sociale voorzieningen in Nederland kan omgooien?
Ja dat weet je dus niet met de huidige Grondwet, de Spanjaarden mogen lekker stieren blijven pesten, maar het kivietseieren rapen is weer verboden. Ik heb het gevoel dat er met 2 maten gemeten wordt.quote:
Nou boeit dit me eerlijk gezegd geen flikker, maar jammer dat ook op dat punt er een luchtje aan de grondwet zit.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:28 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ja dat weet je dus niet met de huidige Grondwet, de Spanjaarden mogen lekker stieren blijven pesten, maar het kivietseieren rapen is weer verboden. Ik heb het gevoel dat er met 2 maten gemeten word.
Nee, maar daar gaat het ook niet om.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:29 schreef WeirdMicky het volgende:
Wat maken in godsnaam ons kivietseieren uit. Is dat zoveel vermaak? Kijken zoveel mensen daarnaar? Is dat een bron van toerisme?
Dat zie ik niet anders, dat heb ik ook nergens beweerd. Het omgooien van sociale voorzieningen daarentegen is nog wel even wat anders.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:28 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
mwoa, met het overschrijden van de begroting heeft frankrijk en duitsland al laten zien dat ze schijt hebben aan verdragen, of zie jij dat anders?
In Friesland vind men het kennelijk leuk. Maar dat is natuurlijk niet het punt, het gaat erom dat er vanuit Brussel/Straatsburg allerlei dingen geregeld gaan worden terwijl de bevolking in de betreffende landen/gebieden dat prima zelf kan. Overregulering dus.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:29 schreef WeirdMicky het volgende:
Wat maken in godsnaam ons kivietseieren uit. Is dat zoveel vermaak? Kijken zoveel mensen daarnaar? Is dat een bron van toerisme?
Als de EU hier een artikel over heeft opgesteld heb je je daaraan te houden. Dat lijkt me logisch, dat betekent overigens niet dat ik het eens ben met dit specifieke geval.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:32 schreef Steijn het volgende:
[..]
In Friesland vind men het kennelijk leuk. Maar dat is natuurlijk niet het punt, het gaat erom dat er vanuit Brussel/Straatsburg allerlei dingen geregeld gaan worden terwijl de bevolking in de betreffende landen/gebieden dat prima zelf kan. Overregulering dus.
Het is een veel ernstiger feit dan jij nu doet voorkomen. Het verdrag van Maastricht, waar ook Frankrijk en Duitsland voor hebben gestemd, bleek toen de wind even wat minder goed in de zeilen kwam niet veel waard. Frankrijk en Duitsland zijn hun boete ontlopen, Griekenland niet. Men houdt zich dus niet aan de gemaakte afspraken. Dat is toch absoluut geen basis voor samenwerking.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:31 schreef LaZZ het volgende:
Inderdaad, Frankrijk en Duitsland hebben zich niet gehouden aan het o zo fijne maar vanaf het begin tot mislukken gedoemde Stabiliteitspact.
Overigens niet alleen Frankrijk en Duitsland.
als ik vanaf het begin al verdragen schend, dan is er weinig toekomst denk ik. ik verkoop je een auto voor 100 euro, je bent blij, maar na de koop wil ik nog 100 van je, en als je het niet geeft ga ik schermen met het feit dat ik groter ben, je wel moet gaan betalen. europa is een spons als het gaat om referenda, en alles kan nog geschonden worden blijkbaar. het is te vroeg en het is te instabiel. of er komt straks een europees referendum en dan is nederland met haar miniscule aantal zo van de kaart geveegd. beetje kritisch kan geen kwaad lijkt me.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:31 schreef LaZZ het volgende:
[..]
Dat zie ik niet anders, dat heb ik ook nergens beweerd. Het omgooien van sociale voorzieningen daarentegen is nog wel even wat anders.
Inderdaad, Frankrijk en Duitsland hebben zich niet gehouden aan het o zo fijne maar vanaf het begin tot mislukken gedoemde Stabiliteitspact.
Overigens niet alleen Frankrijk en Duitsland.
En toch zal er een moment komen dat ze niet langer bepaalde dingen kunnen weigeren als het ze niet aanstaat, alleen maar omdat ze groter zijn.
Er is namelijk een fijn Oostblok bijgekomen etc, bij dat 'fijn' zet ik overigens zelf ook nog steeds mijn vraagtekens.
Potentie is er wel.
Je kan m.i. geen ernst ontleden aan mijn post aangezien ik daar verder niet echt een uitspraak over doe.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:37 schreef Steijn het volgende:
[..]
Het is een veel ernstiger feit dan jij nu doet voorkomen. Het verdrag van Maastricht, waar ook Frankrijk en Duitsland voor hebben gestemd, bleek toen de wind even wat minder goed in de zeilen kwam niet veel waard. Frankrijk en Duitsland zijn hun boete ontlopen, Griekenland niet. Men houdt zich dus niet aan de gemaakte afspraken. Dat is toch absoluut geen basis voor samenwerking.
Nou, roep de voordelen dan maar even. Misschien verander ik nog van gedachte....quote:Op maandag 30 mei 2005 02:41 schreef LaZZ het volgende:
[..]
Je kan m.i. geen ernst ontleden aan mijn post aangezien ik daar verder niet echt een uitspraak over doe.
Maar bij deze, ik ben het daar inderdaad mee eens. Maar dat er dan verder helemaal geen basis meer is voor samenwerking gaat mij wat ver en is alleen maar een stomme smoes.
Overigens roep ik nu niet dat er geen nadelen zijn aan de prachtige grondwet, ze wegen alleen niet op tegen de voordelen die ik erin zie.
Ik zal niet meer van gedachten veranderen, denk ik, maar ik wil ze ook wel graag weten.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:43 schreef MagStar_3590 het volgende:
[..]
Nou, roep de voordelen dan maar even. Misschien verander ik nog van gedachte....
Tuurlijk, ten eerste slaat het referendum nergens op. Dit is namelijk niet aan het volk.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:39 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
als ik vanaf het begin al verdragen schend, dan is er weinig toekomst denk ik. ik verkoop je een auto voor 100 euro, je bent blij, maar na de koop wil ik nog 100 van je, en als je het niet geeft ga ik schermen met het feit dat ik groter ben, je wel moet gaan betalen. europa is een spons als het gaat om referenda, en alles kan nog geschonden worden blijkbaar. het is te vroeg en het is te instabiel. of er komt straks een europees referendum en dan is nederland met haar miniscule aantal zo van de kaart geveegd. beetje kritisch kan geen kwaad lijkt me.
Die ga ik niet op een rijtje zetten. Wel kan ik je zeggen dat we dit nodig hebben als opstapje om een wat grotere speler te worden in de wereldpolitiek, ook economisch gezien. Dat is mijn grootste beweegreden, en die weegt wmb op tegen die andere soms bijna pathetisch gequote nadeeltjes.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:43 schreef MagStar_3590 het volgende:
[..]
Nou, roep de voordelen dan maar even. Misschien verander ik nog van gedachte....
het idee van een verenigd europa is een prima uitgangspunt als we een blok moeten gaan vormen, daar kan ik inkomen. maaaaaar... dan zullen de grote landen eerst moeten inzien dat hun macht zal afnemen ten koste van zichzelf en niet van de kleine landjes. maar dat zou ondemoratisch zijn, de verdeelsleutel is nog ver zoek en hangt in de grote toren van babel.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:51 schreef LaZZ het volgende:
[..]
Tuurlijk, ten eerste slaat het referendum nergens op. Dit is namelijk niet aan het volk.
Ten tweede staat de grondwet nog in de kinderschoenen.
Maar waar ik dus voor ben is het idee erachter. We moeten wel een groot blok vormen tegen het opkomende Azie, het blok Noord-Amerika en de steeds verdere samenwerking ook in Zuid-Amerika.
Ik ben zeker kritisch maar ik vind het jammer dat er alsnog in Nederlandse termen word gepraat. Als er namelijk een Europees referendum komt gaat het om Europa en heeft elke Europese burger evenveel inbreng en gaat het niet om het land Nederland maar word er om de mening van de Europeaan gevraagd. Ook zullen de voordelen die Nederland heeft niet door een referendum van de kaart geveegd worden aangezien elke Europese burger daar ook zijn voordeel in zal zien. Daar ben ik dus niet zo bang voor.
Er zitten dus zeker haken en ogen aan, dat neemt niet weg dat het idee er is en dat hier op verdergeborduurd moet worden. Anders blijven we doormodderen.
Er zal ook binnenskamers in de EU-politiek zeker doorgebabbeld worden over de inhoud van de grondwet en het Hoe en Waarom van de vele tegenstand. Hier zal ook naar geluisterd worden m.i.
voor mij is het woordje "fijn" een understatement.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:57 schreef LaZZ het volgende:
Tuurlijk, ik vind het ook niet fijn dat de macht van Nederland ingeperkt wordt op deze manier. Maar het zal niet zo erg zijn als velen roepen. En die grote landen zien dat ook wel in. Ze kunnen namelijk steeds beter buiten spel gezet worden door de vele nieuwe spelers binnen de EU.
Waarom is dit..quote:Op maandag 30 mei 2005 02:51 schreef LaZZ het volgende:
Tuurlijk, ten eerste slaat het referendum nergens op. Dit is namelijk niet aan het volk.
.. niet aan het volk? Ik voel me geen Europeaan; ik voel me Nederlandse (en dan is dat nog maar de helft; de andere helft is "In Nederland Door Omstandigheden"quote:Ik ben zeker kritisch maar ik vind het jammer dat er alsnog in Nederlandse termen word gepraat. Als er namelijk een Europees referendum komt gaat het om Europa en heeft elke Europese burger evenveel inbreng en gaat het niet om het land Nederland maar word er om de mening van de Europeaan gevraagd.
Dat wil ik best geloven, maar waarom moeten we hem dan nu al in steen uithouwen? Dit lijkt me juist een uitstekend argument tegen de grondwet.quote:Ten tweede staat de grondwet nog in de kinderschoenen.
1. De VVD hoeft dan niet een nieuwe holocaust te starten.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:43 schreef MagStar_3590 het volgende:
[..]
Das vechten tegen de bierkaai, het Europese volk heeft de aversie tegen de superunie ingezet en het zal vele koppen doen rollen.quote:Op maandag 30 mei 2005 10:33 schreef Taurus het volgende:
Ik vind 't goed stom![]()
Ik hoop dat hier een overduidelijke ja komt..
Van mij in ieder geval wel.
Dat zeiden ze in Buitenhof, toen zei Balkenende dat dat niet kan; slechts bij internationale aangelegenheden. Een welles-nietus spelletje, maar tis me dus niet duidelijk hoe en wat.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:27 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ja, dat is wat deze grondwet mogelijk maakt ja
Misschien zou het zin hebben om gewoon het grondwetvoorstel eens basaal door te nemen en te kijken _wat_ er precies in geregeld wordt ....quote:Op maandag 30 mei 2005 03:11 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik voel me geen Europeaan; ik voel me Nederlandse (en dan is dat nog maar de helft; de andere helft is "In Nederland Door Omstandigheden") en wat me vooral steekt is het woord grondwet met de ondertoon dat Europa 1 land wordt en dat dit door 25 regeringen zomaar eventjes wordt geregeld. Juist door American Studies heb ik de neiging naar de Verenigde Staten te kijken waar al die zooi omtrent verdergaande samenwerking zoveel beter is geregeld. Ik had graag gewild dat Europa dat voorbeeld volgde,....
Zolang het woord 'efficiency' nog niet in de Brusselse vocabulaire voorkomt, heb ik weinig zin om ze nog meer macht te geven, die alleen op papier wordt bewerkstelligd en wordt bekostigd door een nóg horgere bijdrage van de diverse landen.quote:Op maandag 30 mei 2005 02:53 schreef LaZZ het volgende:
[..]
Die ga ik niet op een rijtje zetten. Wel kan ik je zeggen dat we dit nodig hebben als opstapje om een wat grotere speler te worden in de wereldpolitiek, ook economisch gezien. Dat is mijn grootste beweegreden, en die weegt wmb op tegen die andere soms bijna pathetisch gequote nadeeltjes.
Het is een aloude, en veelgebruikte leugen om falen in eruopa af te schuiven op die 'domme ambtenaren'....quote:Op maandag 30 mei 2005 11:53 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Zolang het woord 'efficiency' nog niet in de Brusselse vocabulaire voorkomt, heb ik weinig zin om ze nog meer macht te geven, die alleen op papier wordt bewerkstelligd en wordt bekostigd door een nóg horgere bijdrage van de diverse landen.
Theoretisch heb je gelijk, en in theorie zijn heel veel zaken in 'Europa' prima geregeld, er komt in de praktijk alleen geen donder van terecht, en ik zie dat met het aannemen van een Grondwet ook niet veranderen, ongeacht wat er over op papier staat.quote:Op maandag 30 mei 2005 12:18 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Het is een aloude, en veelgebruikte leugen om falen in eruopa af te schuiven op die 'domme ambtenaren'....
Maar beleid in Brussel, wordt direkt aangestuurd door de Ministers en Regeringsleiders der Lidstaten ..., oftewel door national politici, als Brinkhorst en Zalm bijvoorbeeld, die enerzijds in europees verband besluiten ondertekenen, maar als er daar kritiek op komt, net doen alsof zij er zelf niks mee te maken hebben, en enkel 'orders uit Brussel' opvolgen ....
Europa wordt nu geregeerd door enkel 'nationale belangen' ....
wat dat betekent zie je bv in de landbouwpolitiek ..... einde 80'er jaren maakte dat 70% uit van het EU-budget, wat voornamelijk tot overproduktie leidde (Boterberg, Melkplas) ... het werd gewoonweg uitgenut om nationale belangen te ondersteunen ....
Het was toen Nederland zelf wat besloot dat die landbouwbijdrages gigantisch moesten dalen, en de nederlanders gingen aan de gang om hiervoor medestanders te vinden ... dat lukte uiteindelijk ook, in 15 jaar is de EU-ladbouwbijdrages gezonken van 70% tot 47% van de EU-begroting ...
maar het grote slachtoffer daarvan is Nederland zelf geweest ... was zij eind 80'er jaren nog 'netto-ontvanger' van EU-gelden .... sindsdien zijn echter juist de nederlandse inkomsten het sterkst gekort ... domweg omdat het ook nederland zelf was, die het duidelijkst voor een 'bezuiniging' op landbouwbeleid is ...
Dat ligt niet aan 'ambtenaren-bureaucratie' .. maar gewoon doordat de nationale lidstaten in de beleidsvorming in 'Brussel' puur en alleen aan hun eigen belangen denken, en geen winst te behalen hebben aan een effectief europees beleid ...
DE Grondwet zou juist dat aspect enorm veranderen ... zou de vorming van beleid in Brussel weghalen bij politici die enkel in nationaal verband verkozen worden (en die dus enkel nationale belangen 'beschermen'...)
Heel mooi.quote:Op maandag 30 mei 2005 11:44 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Misschien zou het zin hebben om gewoon het grondwetvoorstel eens basaal door te nemen en te kijken _wat_ er precies in geregeld wordt ....
Dan kom je erop uit dat in de grondwet een beperking staat van zaken waarmee Europa zich heeft te bemoeien , namelijk enkel grensoverschreidende zaken, terwijl interne aangelegenheden juist onder de eigen soevereiniteit der lidstaten dient te vallen ...
Een begrip als 'subsidiariteit' biedt prima mogelijkheden voor lidstaten zich ook op interne gronden buiten specifieke europese maatregelen te houden .....
Dat zijn allen zeer sterk 'federaal' opgezette zaken, die juist voor het eerst zulke dingen regelen, waar dat tot nu toe nooit gedaan is ..
En dit vind ik onacceptabel. Een verdrag dat de naam 'grondwet' waardig was, had mijns inziens hier een einde aan gemaakt door het geheel doorzichtiger, duidelijker en vooral democratischer te maken.quote:dan kun je wel blijven wachten 'totdat men er klaar voor is' ... maar het resultaat zie je nu al, in een zeer ondemocratische en bureaucratisch functionerende EU ... die zich juist met heel veel binnenlandse zaken bemoeid en die praktisch geen parlementaire controle kent .. (die beide zaken hangen samen, juist door de slechte controle, heeft het voor ministers zin om bepaalde beleidsmaatregelen via 'Europa' door te voeren, omdat dat de meeste geschikte 'sluiproute' vormd, waar ze anders in conflict zouden kunnen komen met het eigen nationale parlement...) ...
Waarom werd er dan plotseling (ik geloof door Femke Halsema) gezegd dat we allang in een Verenigde Staten van Europa zaten? Hoe denk je dat die Europese minister van Buitenlandse Zaken ons zal representeren? Ik denk niet dat hij alle 25 verschillende nationaliteiten gaat opnoemen; dat wordt gewoon "us Europeans".. Bovendien is er in die "grondwet" inderdaad de basis te zien voor een federale regering. Europa is of wordt een federatie en die angstige reacties van de burgers laten juist zien dat een groot deel van de bevolking daar niet klaar voor is.quote:Die 'ondertoon' van jou, waartegen je protesteert, ligt helemaal niet in het grondwetvoorstel ... is enkel een vorm van paranoia die radikaal-linkse tegenstanders erin leggen, om een angst- en protectionistische reactie bij burgers op te roepen ...
*kuch* Ik geloof dat je mijn kennis van de VS een beetje onderschat.quote:Wat betreft talen en culturen in de VS van Amerika ... onderschat dat maar niet, in grote delen van amerika is nu spaans de voertaal, daar spreekt men geheel geen amerikaans, vroeger waren dat ook andere talen (Frans in Louisiana, Diets in michigan) ... evenals enorm verschillende culturen, welke in de 18e eeuw nog tot een gruwelijke Noord-Zuid burgeroorlog leidde, die als een der eerste semi-industriele oorlogen een verschrikkelijke slachting van soldaten kende ....
Was het nou echt zo verschillend? Ze spraken ten eerste dezelfde taal. Zowel het Noorden als het Zuiden heeft slavernij en racisme gekend; qua racisme was het zelfs een tijd in het Noorden erger dan in het Zuiden. Een echt belangrijk verschil is het verschil qua mentaliteit: voor de Civil War werd het Noorden door de harde Puriteinse werk-ethos langzamerhand steeds industriëler terwijl het Zuiden door de slavernij die werken verachtelijk deed lijken (want alleen de slaven deden het) heel lang agrarisch bleef. Nu is er in Europa geen slavernij, maar ik vraag me af of Europa niet vergelijkbare mentaliteitsverschillen kent tussen bijvoorbeeld Nederland en Griekenland, om maar zoiets te noemen.quote:evenals enorm verschillende culturen, welke in de 18e eeuw nog tot een gruwelijke Noord-Zuid burgeroorlog leidde
En nationalisme zelf is ook een relatief nieuwe 'uitvinding'. Toch? Dat vind ik onzin; eenheidsvorming was er al toen de VS nog overwegend WASP was en met Engeland ruziede over de belastingwetgeving c.q. streed voor onafhankelijkheid. Ben je bekend met de represailles die de Engelse regering trof na de Boston Tea Party? Het doel was verdeeldheid te zaaien tussen de verscheidene kolonies; het gevolg was echter groeiende eenheid.quote:Amerika is geen 'eenkennig' land, met slechts één cultuur, maar is juist een federale staat, waar veel ruimte is voor unieke culturen, deze sterk beschermd ook worden, of bevorderd ... het nationalisme is een hoognodige methode van 'eenheid-vorming'... maar het Amerikaans Nationalisme kwam ook pas begin 20e eeuw op, juist onder invloed van immigratie en de beginnende bemoeienisssen van de Amerikanen op het Internationale toneel...
Wat heeft Amerika's isolationisme met de Europese Grondwet te maken?quote:Een tweede interessant ide is dat het idee van 'protectionisme' in amerika ook erg sterk was ... er was (is) daar altijd een sterke neiging zich 'buiten' de internationale gemeenschap te stellen ... na de eerste wereldoorlog was die het sterkste ...
het grootste amerikaanse succes echter, de overwinning in de koude oorlog, en de enorme economische expansie van de VS in die tijd, wist men te bereiken door juist sterk naar 'buiten' te treden
Mja je kunt de grondwet gewoon downloadenquote:Op maandag 30 mei 2005 11:21 schreef fokje het volgende:
Dat zeiden ze in Buitenhof, toen zei Balkenende dat dat niet kan; slechts bij internationale aangelegenheden. Een welles-nietus spelletje, maar tis me dus niet duidelijk hoe en wat.
copy-paste doelstellingen sociaal beleid:quote:Op maandag 30 mei 2005 12:34 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Mja je kunt de grondwet gewoon downloaden
Zo ongeveer. Als ik die laatste vetgedrukte alinea lees komt het op mij over als: We kunnen het, mits meerderheid (ik meen 2/3), het is echter niet ons doel. Tja ik weet niet of ik die rechten uit handen wil geven aan europa.quote:Op maandag 30 mei 2005 15:39 schreef fokje het volgende:
nah ik ben geen jurist, ik weet niks meer nu. Heb wat dingen vetgedrukt die daar over gaan m.i., maar snap het niet echt. Zoals ik het lees, komt het op mij over als; ja kan wel maar gebeurt niet of zoiets.
nee. jeetje dit is het enigste artikel wat ik heb doorgelezen, de rest begin ik niet aan. Maar als je iets soortgelijks voor je neus krijgt, daar zet je je handtekening toch niet onder? En ik snap Balkenende ook wel als hij zegt dat ons sociale stelsel echt niet door europa zomaar op de schop kan worden genomen (in dat opzicht had hij in Buitenhof ook wel gelijk min of meer), maar je weet gewoon niet hoe dit uit kan pakken uiteindelijk.quote:Op maandag 30 mei 2005 16:00 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Zo ongeveer. Als ik die laatste vetgedrukte alinea lees komt het op mij over als: We kunnen het, mits meerderheid (ik meen 2/3), het is echter niet ons doel. Tja ik weet niet of ik die rechten uit handen wil geven aan europa.
Punt is gewoon dat onder invloed van de eenwording van bv de europese arbeidsmarkt er allang een sterke concurrentie is op arbeidsgebied en dus ook sociale regelgeving tussen verschillende lidstaten ...quote:Op maandag 30 mei 2005 16:23 schreef livEliveD het volgende:
Als dat niet op de schop wordt genomen dan is mijn motto: Zet het er keihard in
Wat is volgens jou het nadeel om het zonder europa te doen, economisch dan? Ben wel benieuwdquote:Op maandag 30 mei 2005 16:49 schreef RM-rf het volgende:
Ook veel Fransen denken nu eenmaal makkelijk dat Frankrijk 'het wel zonder Europa kan'.. een aloude kop-in-het-zand-steken strategie ..., die deksel krijgen ze hopelijk stevig op hun neus.
In de praktijk zal Frankrijk er nagenoeg geen last van ondervinden, de goedbedoelde theorieen van RM_f ten spijt.quote:Op maandag 30 mei 2005 18:02 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Wat is volgens jou het nadeel om het zonder europa te doen, economisch dan? Ben wel benieuwd
Grappig dat hier nooit een antwoord op kwam.quote:Op maandag 30 mei 2005 18:02 schreef livEliveD het volgende:
Wat is volgens jou het nadeel om het zonder europa te doen, economisch dan? Ben wel benieuwd
Bedoelde je die opmerking dan serieus?quote:Op woensdag 1 juni 2005 10:23 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Grappig dat hier nooit een antwoord op kwam.
Mja ik bedoel meer dat ik deze (!) manier van samenwerking niet helemaal snap en wilde graag je mening weten. Das wat anders als een oordeel vellen. Tuuwk moeten we samenwerken en elkaar niet tegenwerken. Maar toch wat vragen:quote:Op woensdag 1 juni 2005 12:03 schreef RM-rf het volgende:
Eeerlijk gezegd, ik vraag me werkelijk af hoe je in godsnaam kunt beweren dat Nederland 'niks' aan de EU overhoudt ... volgens mij ben je dan een beetje blind voor de realiteit op de internationale economische markt...
wel met die 'unanieme besluiten'-regeling ... de EU bestaat nu uit 25 landen en besluitvorming is een chaos geworden, traag, weinig transparant ...quote:Op woensdag 1 juni 2005 13:40 schreef livEliveD het volgende:
Dus door de EU hebben we ons in een positie gemanoeuvreerd dat we wel mee moeten anders hebben we nadeel? [/quote[]
nee, de huidige EU dwingt die 'we moeten wel' enorm op ... door zijn 'unanieme' besluitvorming, waardoor het enige alternatief is, dat alles stilvalt als een lid bedenken heeft, het continu wer 'alles-of-niets' blijkt te zijn...
met de grondwet is er een veel direktere grip op de besluitvorming en hoef je niet meer dat 'alles-of-niets' continu mee te spelen
[quote] Heb je hier een grondwet voor nodig? Lijkt me niet omdat een win-win verdrag zichzelf verkoopt.
Een typisch gevolg van de 'unanieme besluiten' die de EU moest nemen ..., daarom werden zulke besluiten gebruikt om tegenwerkende landen 'een kadootje te geven', anders zouden zij misschien tegenstemmen ... De Fransen wilden koste-wat-kost het parlement in een Franse stad hebben, en om hun voorstem te krijgen, werd die verhuizing bedacht ...quote:Op de een of andere manier is dit orgaan op dit moment echter in staat om te bedenken dat ze een verhuiscircus nodig hebben elke tig weken dat 100-den miljoenen per jaar kost ...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |