De introductie van de OV kaart heeft het liftwezen in Nederland vakkundig de nek omgedraaid. Voor die tijd liftten hele hordes studenten op vrijdagmiddag naar Hotel Mama, met liftbordje in de hand en de waszak ernaast op de vaste ´liftershaltes´.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 20:42 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:
Dus ik vroeg mij af waarom er in nederland eigenlijk bijna niet gelift wordt? Zijn er hier nog meer mensen die wel eens door nederland liften? Lijkt me leuk om wat lifters verhalen te horen!
Hoelang heb je daar wel niet over gedaanquote:Op zaterdag 21 mei 2005 11:53 schreef Conflict het volgende:
Ik heb ook veel gelift. Maar als het een keerr niet lukt heb je pech. Ik ben weleens vaan Den Bosch naar Eindhoven gelopen om 3 uur snachts
heb ik ook eens meegemaakt was op vakantie bij vrienden. Vrouw van achterin de 40 samen met haar man. Gingen we 'eventjes' door de alpen rijden. m'n vader: "hoezo, eventjes.. da's toch wel dik 250 KM!". Nou, hij heeft 't geweten hoor ziek gedoe! Jagen jonge!quote:Op zondag 22 mei 2005 01:21 schreef Sport_Life het volgende:
Ik wilde afgelopen zomer met een vriend in de Franse Alpen liften, helaas met niet heel erg veel succes . Heel stuk met de trein afgelegd en totaal maar een paar liften gehad. Oa 1 van een fransman die als een malloot door die pasjes in de alpen reed, hij reed dat stuk (250 km ong) bijna elke week, dus wist de weg goed . Wel leuk gesprek mee gehad. Eenmaal in Nice aangekomen ging ie als een gek zitten toeteren naar lekkere chickies op een terrasje .
Komende zomer gaan we misschien van Italie te liften naar Frankrijk. Ligt een beetje aan hoe leuk het is in Italie, als het daar erg leuk is blijven we langer en pakken we de trein op het laatste moment.
Tijdje geleden zou ik met wat vrienden gaan liften van Limburg naar Groningen en dan allemaal apart, diegene die als eerste aankomt krijgt zn leven lang de eer .
Maar is er (nog?) niet van gekomen .
haha coolquote:Op zondag 22 mei 2005 15:26 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:
Dit weekend weer gelift van hoorn naar hilversum waar ik een verjaardag had. Maar heb ik wel 3 uur over gedaan , gaat niet zo makkelijk op zaterdagavond en helemaal langs de ring van amsterdam nemen ze je niet zo makkelijk mee. Werd door een paar Iraniers vanaf hoorn naar amsterdam gereden waar ik een tijdje bij de BP mensen heb gevraagd, toen had ik iemand richting Muiderberg, financiele man van Pink Roccade die verantwoordelijk was voor zijn bussinesunit met 80 miljoen omzet. Toen echt een uur in de stromende regen bij de BP van knooppunt Muiderberg gestaan tot ik eindelijk een vrouw had die naar hilversum ging maar ze vond het eng om me mee te nemen zei ze dus ik zo "Mevrouw, zie ik er eng uit?" "Okee kommaar mee heb toch al een lange klote dag achter de rug. Ze bleek regisseur te zijn voor de publieke omroep en ze hadden net de opnames voor 2vandaag gedaan, ze ging helemaal met mij de straat zoeken waar ik moest zijn dat was wel lief! Bedankt mevrouw van de regie van 2vandaag
En vandaag weer terug van Hilversum richting Hoorn, door vrienden langs de snelweg op een viaduct afgezet bij Hilversum en na 30minuten werd ik opgepikt door een oude maar coole Saab900 cabrio, vet relaxed in het zonnetje! Bleek directeur te zijn van uitgeverij en heb zn nummer omdattie mischien wel een baantje voor me kon regelen en mijn adres achtergelaten dat ik wat magazines toegestuurd krijg. Zo zie je maar weer. Hij zette me bij de BP bij amsterdam af waar ik met 1 minuut alweer werd opgepikt door een mevrouw die naar Hoorn moest, ze was zangeres bij een band en 2x in de wk optreden verdiende ze genoeg om een relaxed leventje te leiden. En het laatste stukje hoorn reed ik met een paar vage buitenlanders mee, van turkse afkomst ofzo. Hilversum-Hoorn: 2 uur!
Netjes.. misschien wel een mooie manier om komende vakantie te vullenquote:Op zondag 22 mei 2005 15:26 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:
Dit weekend weer gelift van hoorn naar hilversum waar ik een verjaardag had. Maar heb ik wel 3 uur over gedaan , gaat niet zo makkelijk op zaterdagavond en helemaal langs de ring van amsterdam nemen ze je niet zo makkelijk mee. Werd door een paar Iraniers vanaf hoorn naar amsterdam gereden waar ik een tijdje bij de BP mensen heb gevraagd, toen had ik iemand richting Muiderberg, financiele man van Pink Roccade die verantwoordelijk was voor zijn bussinesunit met 80 miljoen omzet. Toen echt een uur in de stromende regen bij de BP van knooppunt Muiderberg gestaan tot ik eindelijk een vrouw had die naar hilversum ging maar ze vond het eng om me mee te nemen zei ze dus ik zo "Mevrouw, zie ik er eng uit?" "Okee kommaar mee heb toch al een lange klote dag achter de rug. Ze bleek regisseur te zijn voor de publieke omroep en ze hadden net de opnames voor 2vandaag gedaan, ze ging helemaal met mij de straat zoeken waar ik moest zijn dat was wel lief! Bedankt mevrouw van de regie van 2vandaag
En vandaag weer terug van Hilversum richting Hoorn, door vrienden langs de snelweg op een viaduct afgezet bij Hilversum en na 30minuten werd ik opgepikt door een oude maar coole Saab900 cabrio, vet relaxed in het zonnetje! Bleek directeur te zijn van uitgeverij en heb zn nummer omdattie mischien wel een baantje voor me kon regelen en mijn adres achtergelaten dat ik wat magazines toegestuurd krijg. Zo zie je maar weer. Hij zette me bij de BP bij amsterdam af waar ik met 1 minuut alweer werd opgepikt door een mevrouw die naar Hoorn moest, ze was zangeres bij een band en 2x in de wk optreden verdiende ze genoeg om een relaxed leventje te leiden. En het laatste stukje hoorn reed ik met een paar vage buitenlanders mee, van turkse afkomst ofzo. Hilversum-Hoorn: 2 uur!
cool, zet maar snel die foto's hiero , ik denk dat ik ook is ga liften, klinkt best wel gezelligquote:Op maandag 23 mei 2005 23:36 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:
Heb zondagavond weer gelift van Hoorn naar Heerenveen
Vanaf hoorn benzinestation meegereden met een Touringcarbus naar friesland, de bus was leeg en die chauffeur had net engelse toeristen bij schiphol afgezet en moest terug naar friesland, gewoon gevraagd en ik mocht mee. Bij bolsward had hij me afgezet bij een texaco waar ik al snel met wat oudere mensen en hun zoon mee mocht naar Heerenveen, waar we de luchtbalonnen gingen tellen, Kijk zoon zie je die 6 luchtbalonnen? Nee hoor mam het zijn er 7, daar is er nog eentje, ik: Nee het zijn er 8 want daar is er nog een Die mensen brachten me helemaal bij heerenveen vd snelweg naar het benzinestation waar me vriendin werkt, wel lief ! Met haar naar groningen gereden. Hoorn - Heerenveen: 1,5 uur!
En vanavond ben ik weer van groningen teruggelift. Dat ging niet makkelijk. Heb in groningen ruim een uur staan wachten tot er eindelijk een man stopte die naar Sneek ging. Die vent heeft de hele rit zn bek niet opengedaan ondanks dat ik probeerde een praatje te maken. In Sneek langs de weg gestaan en door iemand in een dikke bmw, type weet ik ni, naar de afsluitdijk gebracht, die man werkte op een jachtenbouwbedrijf ofzo. Bij de afsluitdijk werd ik langs de snelweg op de vluchtstrook afgezet omdat er geen benzinepomp ofzo was en hij de andere kant op moest, dat was niet erg slim want ik kreeg al snel politie op mn dak Dus ik zei Sorry meneer ik weet dat ik hier niet mag staan maar ik werd hier afgezet, weet u een betere plek om te staan? Die brombeer zei dat ik 5 km terug moest lopen voor een benzinestation. Ja ok meneer doei! En verder staan liften. Toen reed ik met een paar wegwerkers mee die het gras op de afsluitdijk bijhouden, ja moet ook gedaan worden! En vanaf den oever weer op de vluchtstrook gelift, maar werd al snel opgepikt door een franstalige belg, wat was wel leuk, kon ik me frans weer een beetje bijpoetsen Hij was chauffeur en had mensen naar duitsland gebracht en was nu weer onderweg naar belgie, die had me bij Hoorn afgezet bij de Mac vanwaar ik met mensen meereed richting mn huis
Groningen - Hoorn: 4,5 uur
heb nu trouwens ook fotos gemaakt van mensen die me meegenomen hebben, maar me bleutooth heeft kuuren en krijg ze ni op mn pc
... uh-huhquote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:23 schreef Ballebek het volgende:
Die wilden echter mij terug"betalen" in natura maar ik heb vriendelijk gezegd dat niet te willen...
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:23 schreef Ballebek het volgende:
Ik heb vorig jaar 2 meisjes meegenomen vanaf Rotterdam naar Nijmegen (moest daar toch zijn dus why not).
Die wilden echter mij terug"betalen" in natura maar ik heb vriendelijk gezegd dat niet te willen...
Haha, het waren 2 potten wat moet ik daarmeequote:
Jij beweert dus dat 2 biseksuele mokkels jouw lift in natura wilden terug betalen?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 19:58 schreef Ballebek het volgende:
[..]
Haha, het waren 2 potten wat moet ik daarmee
LEUK !quote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:59 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:
-foto's-
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:01 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Jij beweert dus dat 2 biseksuele mokkels jouw lift in natura wilden terug betalen?
Daaaag.
Inderdaad, voor de beeldvorming hequote:Op woensdag 25 mei 2005 01:36 schreef HarigeKerel het volgende:
Leuk topic!
Nu graag ook een foto van de TS
Het is niet zozeer een kwestie van durven maar gewoon gaan staan het is altijd kut om te beginnen met liften ergens, maar als je eenmaal met iemand mee bent wordt het leukquote:Op woensdag 25 mei 2005 10:24 schreef Inu het volgende:
Ik wil ook graag liften, maar ik durf het nooit zo goed. Het is veel goedkoper en veel leuker maar ja. Er is wel een liftwedstrijd van mn studentenvereniging (AEGEE is wel leuk ) maar die is op mijn verjaardag, dus nu ga ik samen met een vriendin een alternatieve liftwedstrijd doen Zij met haar vriend en ik met de mijne en dan kijken wie er het eerste is
Ja, ik bedoel dus idd met dat ik niet durf dat ik bang ben dat me iets aangedaan wordt. Ik ben op zich niet zo'n angsthaas en lul ook makkelijk tegen iedereen aan, maar om nou alleen als 18-jarig meisje bij een grote trucker in zn vrachtwagen te kruipen......quote:Op woensdag 25 mei 2005 11:36 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:
[..]
Het is niet zozeer een kwestie van durven maar gewoon gaan staan het is altijd kut om te beginnen met liften ergens, maar als je eenmaal met iemand mee bent wordt het leuk
Als meisje alleen om te gaan liften lijkt me ook niet slim, loop je wel meer risico dan als jongen denk ik. Alhoewel ik ook door vrouwen alleen ben meegenomen. Gaaf zo'n liftwedstrijd. Ben benieuwd of het met zn 2-en ook een beetje makkelijk gaat! succes
Candycane.......quote:Op woensdag 25 mei 2005 11:42 schreef Inu het volgende:
[..]
Ja, ik bedoel dus idd met dat ik niet durf dat ik bang ben dat me iets aangedaan wordt. Ik ben op zich niet zo'n angsthaas en lul ook makkelijk tegen iedereen aan, maar om nou alleen als 18-jarig meisje bij een grote trucker in zn vrachtwagen te kruipen......
Ja precies, dat er niemand stopt en ik er over een uur nog sta is mn grootste angst, vooral savonds dat ik er wel aankom voor het donker wordt en dat het droog blijft als ik niet overdekt sta.quote:Op woensdag 25 mei 2005 14:18 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Ik ben bij liften altijd bang dat er niemand stopt.... daarom nog nooit gelift, dom he
Hey thnx voor je aanbod!quote:Op zondag 12 juni 2005 20:42 schreef hothead het volgende:
In m'n eentje liften doe ik liever niet, maar ik reis geregeld in het weekend met de trein van groningen naar den haag/ amsterdam, dus mocht je ooit vanuit groningen die kant op willen liften..let me know !!!
zie mailadres in het profiel
Dan laat je toch je vervoer staan en ga je liftend heen? Tenzij je echt een afspraak hebt ofzo dan gaat liften een beetje moeilijk.quote:Op zondag 12 juni 2005 21:23 schreef DonSauza het volgende:
Ik zou zelf ook wel willen liften maar overal waar ik heen moet/wil heb ik wel vervoer voor :S
meen je nietquote:Op zaterdag 21 mei 2005 11:53 schreef Conflict het volgende:
Ik heb ook veel gelift. Maar als het een keerr niet lukt heb je pech. Ik ben weleens vaan Den Bosch naar Eindhoven gelopen om 3 uur snachts
Drugs are bad mmmkayquote:
Nee haha ik heb geen prive trein,en ook geen auto, maar het lijkt me leuk om eens met je mee te liften als je weer eens vanuit groningen vertrekt. en richting het westen gaat..bv op een vrijdag of zaterdag middag/ochtend..dat was het ideequote:Op maandag 13 juni 2005 01:29 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:
[..]
Hey thnx voor je aanbod!
Maar hoe kan ik met je meeliften als je regelmatig met de trein naar adam reist? Snap m nie helemaal, heb je een privetrein? Meestal ga ik spontaan en niet altijd in het weekend liften en is het moeilijk met iemand af te spreken mee te rijden.
Mja ligt er aan waar je woontquote:Op maandag 13 juni 2005 18:12 schreef MouseOver het volgende:
Hoe begin je eigenlijk? Bij de afrit van een autowegtankstation?
Als ik voor m'n huis ga zwaaien kom ik niet ver ben ik bang.
Vroeger zag je het idd veel meer.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:04 schreef GDSY het volgende:
Succes met liften en laten we hopen dat het (weer) steeds normaler wordt in Nederland.
Haha ow zo ! Lijkt me gezellig Ik laat het je weten wanneer ik weer ga!quote:Op maandag 13 juni 2005 18:05 schreef hothead het volgende:
[..]
Nee haha ik heb geen prive trein,en ook geen auto, maar het lijkt me leuk om eens met je mee te liften als je weer eens vanuit groningen vertrekt. en richting het westen gaat..bv op een vrijdag of zaterdag middag/ochtend..dat was het idee
Hee een liftgenoot met meer ervaringquote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:01 schreef joxef het volgende:
verhaal...
Waarom starten we niet een grote FOK lift wedstrijd ? van Groningen naar Heerlen ofzo??
whaha gaaaf verhaal , zoiets hoop ik ook nog mee te maken maar wel dat ik het overleef enzo klinkt als een filmscript Zo maak je nog es wat mee op je 6de! Ik zou echt niet mn kind van 6 meenemen op een liftvakantie maar dat terzijde.. Welke crimineel die weet dat ze achter hem aanzitten neemt er ook lifters mee?quote:Op zondag 19 juni 2005 21:42 schreef BlaatschaaP het volgende:
Gaaf verhaal...
OOk nog altijd op zoek naar werk na de winter??quote:Op maandag 20 juni 2005 01:57 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:
@ frenkie, thnx en dat klinkt als een goed plan! Kheb morgen toch niks te doen
Maar je had wel iets om aan je basisschoolvriendjes te vertellenquote:Op zondag 19 juni 2005 21:42 schreef BlaatschaaP het volgende:
Geweldig!
Ik heb zelf nogal een angst voor liften. Dat komt omdat mijn ouders vroeger echt heel veel lifften. Mijn vader heeft me toen een keer meegenomen op liftvakantie naar Spanje. Toen we eenmaal in Frankrijk waren, belandden we echter in een ware achtervolging . De chauffeur en zijn vriend bleken namelijk, kwamen wij later achter, twee criminelen te zijn. Enkele minuten nadat wij waren ingestapt werden we al achtervolgd door een motoragent. Na een serieus wilde achtervolging kwamen we uit bij een doodlopend straatje met aan weerszijde bos, waar de betreffende criminelen de auto uitvluchtten en ons verbrouwereerd achterlieten. Natuurlijk kwam de politie-agent pas enkele seconden, nadat ze uit het zicht verdwenen waren, en dacht hij zelfs even dat mijn vader de auto gestolen had! Samen met m'n vader werd ik toen in de boeien geslagen (ik was fucking 6! .). In heel brak Frans heeft hij toen uitgelegd wat er aan de hand was en binnen korte tijd waren de criminelen opgepakt, zodat wij onze reis weer konden vervolgen. Dat was wel even schrikken ja .
Ja idd! ben alweer 2mndn werkloos, vacatures liggen ni echt voor het oprapenquote:Op maandag 20 juni 2005 09:46 schreef Frenkie het volgende:
[..]
OOk nog altijd op zoek naar werk na de winter??
baj uitkeringstrekkerquote:Op maandag 20 juni 2005 10:29 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:
[..]
Ja idd! ben alweer 2mndn werkloos, vacatures liggen ni echt voor het oprapen
Dat betekent: Ik had je best mee willen nemen maar ik blijf hier in de buurt / maak slechts een lokaal ritje.quote:Op zondag 26 juni 2005 23:45 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:
Vraagje: Als ik sta te liften zijn er heel veel automobilisten die zo met hun vinger naar beneden wijzen richting dasbord of stuur zegmaar, wat betekend dat?? Doen er echt heel veel maar snap niet wat ze bedoelen Zo van deze auto gaat daarheen maar je mag lekker ni mee ofzo?
Das beter dan wat ik altijd dacht! Ik dacht dat ze "ga maar lopen" bedoelde...quote:Op vrijdag 1 juli 2005 16:43 schreef zwijntje het volgende:
[..]
Dat betekent: Ik had je best mee willen nemen maar ik blijf hier in de buurt / maak slechts een lokaal ritje.
quote:Met zoveel liftervaring, heb je wel eens vervelende ervaring gehad? Echt dat je denk van shit hoe kom ik deze auto uit?
De plek wat je aangeeft is inderdaad de liftersplaats in groningen, maar er staat echt geen bord bij. Het is dat iemand mij dr op wees dat het een liftersplaats is. Het is meer een soort van bushalte zonder bushokje Maar wel een goede stek, precies waar de auto's vanaf de stoplichten optrekken van 3 verschillende kanten richting snelweg, al willen de meeste grunnigers je niet meenemen of je wordt uitgelachenquote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:38 schreef Frank__NL het volgende:
[..]
Staat er echt geen bord op de liftersplaats in Groningen? Daar is nl een officiele plek, 200 meter ten westen van het NS-station, bij de grote weg die naar de snelweg voert (de A28 toch?). Zo nee, hoe herkent men deze plek dan als een "officiele liftersplaats"?
Nou ik ben nog nergens een liftersplek tegengekomen, vind het zelf ook niet nodig ofzo. Oja hier in de buurt schijnen ze een liftplek gemaakt te hebben genaamd "shoplift plek" omdat ze daar een supermarkt hebben gesloten en de mensen, vooral ouderen nu daar kunnen gaan liften om naar een supermarkt een dorp verder te gaan, echt bizar.quote:Overigens zijn de liftersplaatsen in Nederland vrij bijzonder, maar niet uniek. In Israel bestaan ze ook en in Aachen schijnt ook een bordje te staan dat lifters naar de juiste plek op het Knooppunt Europaplatz voert.
misschien kom ik je dan tegen want ga ook probere nom met een vriend van me van Italie (Genua en Bologna) naar Frankrijk (Nice, Marseille en Lyon) te liftenquote:Op zondag 22 mei 2005 01:21 schreef Sport_Life het volgende:
Komende zomer gaan we misschien van Italie te liften naar Frankrijk. Ligt een beetje aan hoe leuk het is in Italie, als het daar erg leuk is blijven we langer en pakken we de trein op het laatste moment.
Net eentje opgezet. Kijken of er reacties komenquote:Op zaterdag 9 juli 2005 21:11 schreef GDSY het volgende:
Zijn er buiten http://www.hitchhikers.org/ nog andere goede en redelijk veel gebruikte "lift-aanbied-sites" ?
quote:Op zaterdag 9 juli 2005 20:51 schreef k_i_m het volgende:
Ik ging een keer met een vriendin liften van de Hilversumse Meent naar Hilversum (4 km).
We hebben daar een uur gestaan (waarin we dus al naar Hilversum hadden kunnen lopen . ) zonder dat iemand ons meenam. Pas toen ik mijn rokje iets hoger optrok stopte er een mevrouw die ons meenam "omdat je maar nooit weet of er een slechte man langs zou komen om ons op te pikken" .
Dat was mijn eerste en laatste keer liften. Het duurt lang en je krijgt nog een preek ook . .
Ja das een Texaco iddquote:Op zaterdag 9 juli 2005 20:42 schreef BoomSmurf het volgende:
Bij nader inzien is die plek in Utrecht volgens mij het 24 Oktoberplein.. maar dat is toch een texaco of ben ik nu helemaal gek
Niet perse onguur, maar wel aardig bereisd denk ik. Oudere/versleten kleren, twee rugzakken, paar piercings, maar verder wel ok hoor. Het liften in het algemeen ging in NZ perfect, vooral op het noordereiland. Op het zuidereiland zijn wat minder auto's, dat maak het daar moeilijker.quote:Op maandag 11 juli 2005 13:48 schreef HarigeKerel het volgende:
Gek dat er zoveel mensen kwamen kijken maar je niet meenamen, zag je er ongeschoren/onguur uit?
Zeg Dikkiedik, schrijf maar wat je wil. Hoe andere lifters over mijn technieken denken vind ik niet interessant, tenzij ik er iets van kan leren. Dat is met deze opmerking niet het geval. De voor- en nadelen tegen elkaar afwegend vond ik het in het betreffende geval de moeite zeker waard om me voor een paar strippen een uur reistijd te besparen.quote:Trouwens frank, wel een beetje laf hoor door met de bus een stuk te reizen om op een betere plek te gaan staan voor het liften. Je gaat liften of je gaat het niet!
De Boschdijk wordt aanbevolen in de[url=Autostopguide to Europe] [url=http://www.autostopguide.com]http://www.autostopguide.com[/url][/url] van Daan Toner. De Kennedylaan is niet onlogisch, maar was zaterdag afgesloten. Het verkeer werd naar de snelweg geleid via de Boschdijk. De plek waar ik stond was overigens prima: 50 meter voor het eerste stoplicht aan de Boschdijk, gezien vanaf de binnenring van Eindhoven. Het verkeer passeert er met tussen de 10 en 50 km/h en al met al niet meer dan 15 lopen van het station. Vier lege parkeervakken gaven genoeg ruimte om mijn duim uit te steken en potentiele liftgevers een goede stopgelegenheid te bieden.quote:Nu heb ik zelf wat nagedacht, maar mij lijkt het me in Eindhoven het logischt om bij het begin van de Kennedylaan te gaan staan (aangezien dat de aanloop is naar de A2 en A-Tilburg) op ongeveer 10 minuten lopen van het station.
Kim, dit stukje en het vervolg klinken ongeloofwaardig. Twee vrouwen, vermoedelijk beide jong, en een met in haar FOK-profiel als hobby's "testosterongehaltes en mannelijke feromonen" hebben aanmerkelijk sneller een lift dan welk individu of welke groep lifters ook.quote:Ik ging een keer met een vriendin liften van de Hilversumse Meent naar Hilversum (4 km).
We hebben daar een uur gestaan (waarin we dus al naar Hilversum hadden kunnen lopen
Kim, een heerlijk voorbeeld van een generaliserende opmerking.quote:Het duurt lang en je krijgt nog een preek ook.
GDSY, ik ken enkele buitenlandse sites. Met name de Duitse sites worden veel gebruikt. Denk eraan dat automobilisten die hun vaardigheden via deze sites aanbieden hier over het algemeen een financiele vergoeding voor terug vragen. Afhankelijk van de definiitie kun je dan niet meer spreken van liften, wel van autodelen.quote:Zijn er buiten http://www.hitchhikers.org/ nog andere goede en redelijk veel gebruikte "lift-aanbied-sites" ?
Voor de andere lezers wil ik wel even putten uit mijn persoonlijke ervaringen. Sinds mijn eerste lift in 1992 heb ik 09939,5 km aan liften genoteerd. Vanaf 2003 ben ik met enige regelmaat gaan liften. De gemiddelde lift varieerde van 42,2 km in 2003, naar 45,9 km in 2004 en 39,0 km in 2005. Bij reizen over wat langere afstanden maak ik overigens geregeld gebruik van de hoffelijkheid van meerdere chauffeurs, hoewel je soms ook wel eens lange liften krijgt, bijvoorbeeld direct van Maastricht naar Amsterdam (210 km, 30 minuten wachten) of naar Utrecht (180 km, 2 minuten wachten). De gemiddelde wachttijd werd steeds korter: van 15,3 min., via 12,9 min. naar 11,8 min.quote:Ik ging een keer met een vriendin liften van de Hilversumse Meent naar Hilversum (4 km).
We hebben daar een uur gestaan (waarin we dus al naar Hilversum hadden kunnen lopen
Ben ik het wel een beetje mee eens... Hij is natuurlijk vrij om zijn mening te geven, maar als je er op die manier mee omgaat, dan is het toch niet spontaan en avontuurlijk meer? Dan ben je meer bezig met de statistieken dan met het liften op zich.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 15:47 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:
Frank je wordt bedankt! Nu is mn topic dood door jou interessante wiskundige liftgemiddeldenstatestieken waar niemand op zit te wachtten !!
Liften moet leuk blijven en je moet het vooral niet te serieus maken. Ene keer kan het meevallen en de andere keer zit het tegen! Daar kan je wel een gemiddelde van maken maar daar schiet je geen fuck mee op hoor. Ik weet ook dat naar groningen er gemiddeld 3 uur over doe, maar het kan ook 5 uur duren. Het blijft een sport!
Elke mening zou gerespecteerd moeten kunnen worden, maar vindt wel dat je gelijk hebt, de wereld bestaat al uit genoeg cijfers, en als je die nog nooit gezien zou hebben, dan gaat er een wereld voor je open op natuur/scheikundig gebied lol.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 15:47 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:
Frank je wordt bedankt! Nu is mn topic dood door jou interessante wiskundige liftgemiddeldenstatestieken waar niemand op zit te wachtten !!
Liften moet leuk blijven en je moet het vooral niet te serieus maken. Ene keer kan het meevallen en de andere keer zit het tegen! Daar kan je wel een gemiddelde van maken maar daar schiet je geen fuck mee op hoor. Ik weet ook dat naar groningen er gemiddeld 3 uur over doe, maar het kan ook 5 uur duren. Het blijft een sport!
Arnhem --> Utrecht --> Eindhoven --> Brussel lijkt me een leuk begin.quote:Op zondag 24 juli 2005 05:15 schreef rebel84 het volgende:
Tof topic!
Krijg zelf ook kriebels nu. Misschien maar eens liftend op vakantie!?
Vraagje voor de meer ervaren (internationale) lifters: stel, ik wil naar Spanje (zeg: Barcelona). Hoe kun je dat vanuit Nederland het beste doen? Ik woon zelf in Arnhem, maar het lijkt me vrij onzinnig om bij het Gelredome met een bordje 'Espana' te gaan staan.
In de vakantieperiode is de A27 altijd vrij druk met mensen die zuidwaarts reizen. Het lijkt me dan logisch om vanuit Arnhem bijvoorbeeld eerst naar Utrecht te reizen en van daaruit proberen de A27 op te geraken!? Iemand een goed idee?
Hmm dat klopt idd wel, ik heb ook regelmatig meegemaakt dat mensen niet naar de richting gingen waar ik heen wilde maar ze stelden voor om me naar het dichtsbijzijnste treinstation te brengen. Nee ik ben aan het liften dus ik wil niet met de trein anders was ik wel met de trein gegaanquote:Op zondag 24 juli 2005 23:46 schreef Nightanimal het volgende:
Denk dat veel Nederlandse mensen een vooroordeel of een tweede gedachte hebben bij/over lifters..even een vergelijking: als ik een zwerver tegen kom die langs het perron komt vragen of ie wat geld kan lenen, vraag ik me gelijk af waarom zoekt die jongen geen werk??? om terug te komen bij het liften denken veel mensen...ga met het openbaar vervoer, maar de lifter staat in die situatie niet sterk en is afhankelijk van het vertrouwen van de bestuurder, aangezien hij niet heeft kunnen aangeven waarom hij het openbaar vervoer refused en lift, tot zo ver mijn filosofie, ghehe
Excuus, je hebt gelijk. Het was jouw topic. Een van die ongeschreven liftwetten is dat je de liftgever respecteert. Dus, zand erover :-)quote:Nu is mn topic dood door jou interessante wiskundige liftgemiddeldenstatestieken waar niemand op zit te wachtten !!
Nou doe maar geen zand maar een lekkere slagroom taart is ook goed!quote:Op donderdag 28 juli 2005 01:24 schreef Frank__NL het volgende:
[..]
Excuus, je hebt gelijk. Het was jouw topic. Een van die ongeschreven liftwetten is dat je de liftgever respecteert. Dus, zand erover :-)
Met een bordje langs de weg staan is toch ook "bedelen" om een lift?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 03:52 schreef passport het volgende:
Als ik aan liften denk, denk ik vlakbij of op de snelweg met een bordje staan met de bestemmingsplaats erop. Als ik hier zo lees is het zo veel mogelijk vragen aan mensen bij benzinepompen of ze een lift kunnen geven. Is het dan nog steeds wel zo leuk? Je bent eigenlijk bij mensen aan het bedelen voor een plaats in de auto, terwijl de charme van het liften (naar mijn mening) toch juist is dat mensen jou een lift aanbieden.
En hoe vragen jullie het dan. Mag ik wat vragen .. ik ben op weg naar groningen en zoek een lift. Gata u misschien die kant op, of op een andere manier?
Frank NL: ik wacht af en hoop dat het in orde komt. Het is geen lift naar het zuiden van Europa dus dat scheelt misschien. Bedankt voor je reactie!quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 00:13 schreef Frank__NL het volgende:
@dikkedik: bij de emmasingel, 200 meter ten westen van het station. Daar is een kruising. De weg naar het zuiden voert naar het Julianaplein. Bij de kruising is hier de (wat smalle) liftplaats. Het bord zit op een voetgangerslicht of vlak daarachter.
@GDSY: werkte bij mij prima om bijrijders te vinden. Als je een lift zoekt, moet je eraan denken dat er vaak veel anderen ook geinteresseerd zijn en dat je wel eens naast het net kan vissen. Een keer kreeg ik zelfs zoveel reacties, dat ik een beetje spijt had dat ik die rit had aangeboden. Ik moest zoveel mensen teleurstellen........
Kort rokje aan en gewoon gaan liften!quote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:08 schreef hothead het volgende:
Ik voel me bijna jaloers als ik al deze verhalen lees...waarom ben ik niet van het mannelijk geslacht ??
Vrijdag is het weer zover en ga ik met de trein van Groningen naar Amsterdam..al neem ik wel een kijkje om de hoek om te zien of er iemand op de liftplek staat...iemand van Fok toevallig ?
Als ik op mannen zou vallen dan had ik vast dat korte rokje aangetrokken, maar het is m'n bedoeling om in Amsterdam centrum aan te komen..niet het amsterdamse bos of iets in die richtingquote:Op woensdag 3 augustus 2005 10:39 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:
[..]
Kort rokje aan en gewoon gaan liften!
Als vrouw alleen liften maak je vast spannende dingen mee...
Helaas kom ik niet in Groningen dit weekend.
gewoon beetje creatief zijn , op een kruising staan of afslag richting snelweg met je duim omhoogquote:Op zaterdag 6 augustus 2005 00:39 schreef rebel84 het volgende:
Ik bedenk me net: als ik liftend naar Rotterdam ga, hoe kom ik dan het beste weer terug? Zijn er liftplekken in Rotterdam op loopafstand van het centrum?
Zover ik weet zijn er geen echte liftplekken in Rotterdam, je zou het gewoon moeten proberen bijde opritten en of de kruispunten in en rondom rotterdam.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 00:39 schreef rebel84 het volgende:
Ik bedenk me net: als ik liftend naar Rotterdam ga, hoe kom ik dan het beste weer terug? Zijn er liftplekken in Rotterdam op loopafstand van het centrum?
Heej wat cool dat je het liften toch hebt doorgezet! Ik denk dat je veel te voorzichtig bent geweest, het kan je soms idd overrompelen als je net 2 seconden staat en er ineens een auto stopt. Was nou met hem meegegaan Ik denk er nooit zo bij na of ik wel goed uitkom bij een tankstation ofzo, maar met dat pleurisweer kan ik het me wel voorstellen. Erg leuk om jou verhaal te lezen en herkenbaar. Jammer dat het niet is gelukt om naar r'dam te komen, maar je hebt nu toch een eerste liftervaring op zakquote:Op zondag 7 augustus 2005 17:34 schreef rebel84 het volgende:
Jawel, Rebel heeft gelift! Al is het me niet gelukt naar Rotterdam te komen.
..
10.800 km, waarvan 70% in Nederland.quote:zegt dr anders in de liftwetenschappen
Mja het is geluk hebben maar ook een hoop geduld en doorzettingsvermogen denk ik. Ik heb ook wel eens uren staan wachtten, maar toch heb ik dan ineens een hele goede lift wat wel toevallig is.quote:Op maandag 8 augustus 2005 10:17 schreef 907 het volgende:
als ik zou moeten liften, dan hoop ik net zoveel geluk als jou te hebben!
dat je zo snel opgepikt wordt lijkt me gewoonweg geluk!
wel stoere verhalen overigens! ben je nou nooit bang geweest ( behalve bij de junk in de auto ) dat je beroofd wordt ofzo?
zelf hoef ik niet te liften, heb een OV en een eigen auto
Ja, ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben. Ik zal het eens proberen.quote:Op maandag 8 augustus 2005 12:14 schreef Frank__NL het volgende:
Laatste tip (echt!)!
Gevoelsmatig had je misschien beter kunnen vertrekken vanaf de omgeving van de Neerbossche Brug. Die weg voert naar de A73. Of op de kruising Graafse weg x Weg achter het Jonkerbosch (500 meter ten westen van NS Dukenburg), aan de kant richting de Graafse Brug. Daar is een erg fraaie bushalte met volop stopgelegenheid. Ik denk dat daar meer verkeer ri. Rotterdam of Randstad vertrekt.
Of een bord met "R'dam - Tiel - A15".
Er staat wel een bord bij! Het bord zit op het voetgangersstoplicht net voor de liftplaats.quote:De plek wat je aangeeft is inderdaad de liftersplaats in groningen, maar er staat echt geen bord bij. Het is dat iemand mij dr op wees dat het een liftersplaats is. Het is meer een soort van bushalte zonder bushokje Maar wel een goede stek, precies waar de auto's vanaf de stoplichten optrekken van 3 verschillende kanten richting snelweg, al willen de meeste grunnigers je niet meenemen of je wordt uitgelachen
hmm dan hangtie op een kutplek, foto ??quote:Op donderdag 25 augustus 2005 16:49 schreef Frank__NL het volgende:
[..]
Er staat wel een bord bij! Het bord zit op het voetgangersstoplicht net voor de liftplaats.
Vergeleken met de liftersplaats in Maastricht is die in Groningen maar klein en erg krap... (maar ik had er wel binnen een minuut een lift!).
Ik vroeg me alleen maar af of iemand weleens gepakt is op liften. Ik denk dat als ik was gaan liften in het bijzien van die agent dat ik dan ff wat uit te leggen had (en dat valt nog niet mee met mijn gebrekkige Frans).quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 00:30 schreef Frank__NL het volgende:
@Sport_life. Jij hebt dus niet echt gezeik gehad. De politie was alleen wat lastig. Wel. In het begin hebben ze ons een keer van een gevaarlijke oprit (twee stroken zonder vluchtstrook of berm) weggestuurd bij Rotterdam en zeiden ze ook "liften is in het algemeen af te raden". En nog een keer een gebaar gezien van een agente die met 80 voorbij kwam karren. Ze zullen me minstens moeten aanspreken om me iets duidelijk te maken. De boete voor een voetganger op een snelweg of autoweg (bepaalde provinciale wegen) is rond de 20 a 30 Euro. Dat zal me er niet van weerhouden om tijdens files op vluchtstroken te liften en langs 80-km provinciale wegen te gaan staan op P-vakken. Van een zeer ervaren agent heb ik begrepen dat het "bestrijden" van lifters "geen prioriteit" heeft. En waar het mag, mag het gewoon. De politie vindt bijvoorbeeld dat je op snelwegopritten niet hoort te liften, omdat deze bij de snelweg horen. Automobilisten die hier stoppen riskeren hier dus eigenlijk ook een boete van ver over de 100 Euro voor stoppen op de (vluchtstrook van de) snelweg. Ook als het "snelweg"-bord pas na 100 meter op de oprit staat telt het eerste stuk volgens de politie formeel al als snelweg. Gewoon vriendelijk blijven! en eventuele bevelen opvolgen als ze blijven staan tenminste. In het buitenland kan het anders zijn. Op Spaanse snelwegen is liften bijvoorbeeld sinds enkele jaren ook verboden bij opritten en de politie is daar streng. Bij de Franse tolpoorten op de snelwegen mag ook niet gelift worden (want autosnelweg). Goede lifters in Frankrijk weten bij welke poorten weinig of nooit gecontroleerd wordt.
Woo gaaf verhaal man leuk om in 3 groepjes te gaan dan zie je dat iedereen uiteindelijk wel aan komt, tis gewoon een kwestie van doorzetten. Ik ben nog niet naar het buitenland gelift en alleen zal ik dat ook niet zo snel doen denk ik. Liften is coolquote:Op maandag 10 oktober 2005 18:39 schreef XxxPimxxX het volgende:
Ik heb afgelopen zomer ook maar eens een poging gedaan om liftend ergens heen te komen, echter niet alleen in Nederland, maar helemaal tot aan zuid-frankrijk.....
....Liften is me erg goed bevallen, je wordt erg snel meegenomen. Ik merkte wel dat Belgen je het snelste meenemen op de voet gevolgd door de Nederlanders. De fransen stoppen uit mijn ervaring bijna nooit, soms nog wel eens om te zeggen dat je niet de beste route neemt, maar bijna nooit om je mee te nemen. Als het goed gaat heb je ook echt plezier in het liften, je maakt de gaafste dingen mee, ik kan er nog pagina's over volschrijven. Kortom, en geslaagde vakantie en zeker voor herhaling vatbaar!
Daar kan ik me nou helemaal in vinden, haar instelling en manier van denken, thats itquote:Op donderdag 20 oktober 2005 09:48 schreef Frank__NL het volgende:
@aquadigio
Key
Life is a journey, enjoy it
PRecies wat ik dacht!quote:Op maandag 13 juni 2005 01:13 schreef Stretto het volgende:
Als ik dit zo allemaal lees dan krijg ik ook spontaan zin om te liften.
Ik ga denk ik maar eens polsen bij mijn vrienden of ze zin hebben in een liftwedstrijdje
Autobezit is geen standhoudende reden om in principe niet liftend op reis te gaan. Ik zou waarschijnlijk niet zo graag met jou meerijden. Want je bent waarschijnlijk op zoek naar een gesprek met een lifter. Ik rijd liever met rustige liftgevers mee. Succes.quote:Ik heb zelf een auto, en heb het er wel eens met wat vrienden over dat er zo weinig lifters staan tegenwoordig. Wel jammer, want ik zou best een keer lifters mee willen nemen als ik toch onderweg ben.
Ach. Ik hou dit soort korte termijn trends niet bij, maar als ik mij niet vergis hebben we nog nooit een decennium gehad waarin vliegen zo goedkoop en zo populair was. Terwijl een beter milieu bij jezelf begint, en niet bij de buurman.quote:en de vliegreizen(zelfs naar turkije) duurder worden
Niet echt. Je zult in belangrijke mate zelf het wiel uit moeten vinden, net zoals ik dat geprobeerd heb te doen.quote:Frank jij zult zeker wel wat tips
die is grappig. Zit ik heerlijk Fok! door te lezen, zie ik plots mijn eigen afbeelding .quote:
Beverzwerfsport is wel een goede zaak, soms wel duur, maar je wordt er goed geadviseert. www.bever.nl, bijna elke grote stad heeft wel een Bever.quote:Op zondag 30 oktober 2005 16:17 schreef AquaDiGio het volgende:
OK dan, weer erg nuttige info. Top
Volgende vraag: Naar welke kampeerspecialist kan ik het beste toegaan om een zeer degelijke slaapzak en rugzak (speciaal voor backpackers) aan te schaffen?
Goeie toko daar. Haal ik ook altijd mijn kampeerspullen.quote:Op woensdag 2 november 2005 09:50 schreef AquaDiGio het volgende:
Ik ga denk ik binnenkort een bezoekje brengen aan http://www.de-wit.nl/ in Schijndel.
Nou liftende Hollander in Kroatie, ik denk een uurtje of 25, ervan uitgaande dat je aan een stuk door gaat. Het Duitse deel is vrij simpel omdat je de hoofdweg volgt. Om de regio Dusseldorf moet je niet al te wattig zijn, anders verzuur je te veel.quote:Hoe lang denken jullie dat ik er over zal doen?
Dan had je naar mij moeten rijden en mij het laten doen. Daar zijn vrienden toch voorquote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:23 schreef Ballebek het volgende:
Ik heb vorig jaar 2 meisjes meegenomen vanaf Rotterdam naar Nijmegen (moest daar toch zijn dus why not).
quote:Op woensdag 7 december 2005 21:21 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Dan had je naar mij moeten rijden en mij het laten doen. Daar zijn vrienden toch voor
Ik help je wel, geen punt