Dat is dan ook de bedoeling van de behandeling, je mentaal volledig breken zodat je gaat praten.quote:Op maandag 16 mei 2005 15:49 schreef Brendovic het volgende:
ik ben liever dood dan oneindig zo behandelt te worden
Geweldig! Hoe verzin je het!quote:Op maandag 16 mei 2005 15:48 schreef HarigeKerel het volgende:
Veel van de mensen die op Guantanomo Bay zitten hebben nog geluk gehad want als de Ami's ze niet hadden meegenomen hadden de Afghanen ze gewoon gedood.
Misschien moet je eens beter opletten, er zijn er al een paar losgelaten oa omdat Engeland ze zo graag terug wilde hebbenquote:Op maandag 16 mei 2005 15:54 schreef NorthernStar het volgende:
Geweldig! Hoe verzin je het!
Liever dood dan krankzinnig hoor.
Vastzitten zonder aanklacht, zonder rechten, zonder bijstand, zonder proces, zonder uitzicht... Van martelen is pas sprake als het permanente schade aanbrengt.
Nou nee, eerder om de mensen en infrastructuur te beschermen.quote:En dat allemaal om 'de westerse waarden' te verdedigen.
Naja het is dan ook legaal, of het fijn is tja...quote:Op maandag 16 mei 2005 16:02 schreef T3rr0r het volgende:
Wel een erg gruwelijke documentaire en zeker die kop van Rumsfeld die beweerde dat het allemaal legaal was was echt belachelijk! Wat een man zonder geweten zeg.
mja als 5 min erna een vliegtuigje ergens op was gegaan had ik het niet zo erg gevonden hoor, ben er vrij door geschokt. ze zeiden zelfs daar gaan ze verder maar dat doen wij niet ivm gezondheidquote:Op maandag 16 mei 2005 16:02 schreef Megumi het volgende:
Mooie docu maar was nog verbaast of geschokt.
Legaal, geen probleem, alles is legaal te maken.quote:Op maandag 16 mei 2005 16:02 schreef T3rr0r het volgende:
Het zou wel een tof idee zijn om Big Brother in zo'n vorm te doen. Dan verdienen ze dat geld pas echt!
Wel een erg gruwelijke documentaire en zeker die kop van Rumsfeld die beweerde dat het allemaal legaal was was echt belachelijk! Wat een man zonder geweten zeg.
Die net zo goed tot gevolg kan hebben dat een onschuldige (of een schuldige for that matter) uit pure wanhoop de boel bij elkaar gaat verzinnen. Kan die fact & fiction nog wel uit elkaar houden als-ie 'mentaal gebroken' is?quote:Op maandag 16 mei 2005 15:52 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Dat is dan ook de bedoeling van de behandeling, je mentaal volledig breken zodat je gaat praten.
Een klassieke techniek![]()
Daarover maak ik me echt geen illusies hoor. Als je wel eens die foto's of beelden ziet van die mannen hoe ze alleen al buiten zitten of vervoerd worden op zon karretje.quote:Op maandag 16 mei 2005 16:16 schreef Philosocles het volgende:
[..]
Die net zo goed tot gevolg kan hebben dat een onschuldige (of een schuldige for that matter) uit pure wanhoop de boel bij elkaar gaat verzinnen. Kan die fact & fiction nog wel uit elkaar houden als-ie 'mentaal gebroken' is?
Is informatie verkregen door marteling wel betrouwbaar?
En dat is nog afgezien van de morele kant waarin er niet eens een aanklacht is en je 'gastland' te schijterig is om zich ook maar aan de wetten van het eigen land (de VS) te houden (daarom zit die basis op Cuba).
Maar goed. Zo'n reconstructie. Dat is natuurlijk hoogst suggestief, we weten niet of het echt zo gaat. Dus een basis voor een 'beschuldiging'kan het natuurlijk niet zijn. Maar het is de enige manier, naast getuigenverklaringen, om en beeld te krijgen welke kant het daar op kan gaan.
Er is redelijk wat over bekend hoor. Mensen die er gevangen hebben gezeten, ex-bewakers met gewetensnood, klokkenluiders, het rode kruis en zelfs uit officiele overheidsstukken.quote:Op maandag 16 mei 2005 16:16 schreef Philosocles het volgende:
Maar goed. Zo'n reconstructie. Dat is natuurlijk hoogst suggestief, we weten niet of het echt zo gaat. Dus een basis voor een 'beschuldiging'kan het natuurlijk niet zijn. Maar het is de enige manier, naast getuigenverklaringen, om en beeld te krijgen welke kant het daar op kan gaan.
ik hoop voor je dat jij als onschuldige daar dan terechtkomtquote:Op maandag 16 mei 2005 16:24 schreef Elusive het volgende:
tjah wat moeten ze dan met die terroristen doen? lekker hun gang laten gaan of niet heh?![]()
smerige linkse werkschuwe boomknuffelende anti amerika propaganda.![]()
Dat realiseer ik me, ik verwijs alleen naar het feit dat er door deze constructie nauwelijks mogelijkheid is dit tot 'juridische' waarheid te verheffen. Waar het allemaal uiteraard om te doen was.quote:Op maandag 16 mei 2005 16:25 schreef NorthernStar het volgende:
[..] Er is redelijk wat over bekend hoor. Mensen die er gevangen hebben gezeten, ex-bewakers met gewetensnood, klokkenluiders, het rode kruis en zelfs uit officiele overheidsstukken.
Deze 'simulatie' was nog mild.
Nee het is geen bewijs oid. Was dat de bedoeling ervan? Ik viel er middenin, heb de verdere inleiding enzo gemist.quote:Op maandag 16 mei 2005 16:41 schreef Philosocles het volgende:
[..]
Dat realiseer ik me, ik verwijs alleen naar het feit dat er door deze constructie nauwelijks mogelijkheid is dit tot 'juridische' waarheid te verheffen. Waar het allemaal uiteraard om te doen was.
http://www.city-journal.org/html/15_1_terrorists.htmlquote:The soldiers used stress techniques to reinforce the traditional psychological approaches. Jeff (a pseudonym), an interrogator in Afghanistan, had been assigned a cocky English Muslim, who justified the 9/11 attacks because women had been working in the World Trade Center. The British citizen deflected all further questioning. Jeff questioned him for a day and a half, without letting him sleep and playing on his religious loyalties. “I broke him on his belief in Islam,” Jeff recounts. “He realized he had messed up, because his Muslim brothers and sisters were also in the building.” The Brit broke down and cried, then disclosed the mission that al-Qaida had put him on before capture. But once the prisoner was allowed to sleep for six hours, he again “clammed up.”
[...]
The captives protested every perceived infringement of their rights but, as in Afghanistan, ignored any reciprocal obligation. They hurled excrement and urine at guards, used their blankets as garrotes, and created additional weapons out of anything they could get their hands on—including a sink wrenched off a wall. Guards who responded to the attacks—with pepper spray or a water hose, say—got punished and, in one case, court-martialed.
Is dat het beste wat je hebt?quote:
De bewakers moeten zich dus maar laten in elkaar slaan door de gevangenen ? Stel je voor dat ze ze een haar krenken, dan krijg je de halve wereld over je heen.quote:Op maandag 16 mei 2005 17:25 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Is dat het beste wat je hebt?
"Ja maar de bewakers hebben het ook niet makkelijk"
en
"Ja maar andere landen en groepen martelen en moorden ook"
Nou na deze geweldige argumenten ben ik om hoor. Je hebt me. Ik ben helemaal voor Guatanamo Bay.
O pleasequote:Op maandag 16 mei 2005 17:34 schreef CeeJee het volgende:
[..]
De bewakers moeten zich dus maar laten in elkaar slaan door de gevangenen ? Stel je voor dat ze ze een haar krenken, dan krijg je de halve wereld over je heen.
Idem, maar schijnbaar denken mensen hier dat terroristen lief alles vertellen wat ze weten als ze eenmaal gepakt zijn.quote:Op maandag 16 mei 2005 16:35 schreef The-Chosen1 het volgende:
zo schokkend vond ik het niet .. kan aan mij liggen
De meesten die daar in Guantánamo Bay zitten opgesloten zijn gepakt in een jurk met een AK'74 in hun handen terwijl ze op Amerikanen schoten. Dan valt er natuurlijk niet veel meer te bewijzen.quote:Op maandag 16 mei 2005 16:29 schreef Repeat het volgende:
vergeet niet dat er helemaal niet bewezen is dat al deze mensen terroristen zijn.
Dit is natuurlijk de grap van de dag.quote:Op maandag 16 mei 2005 16:43 schreef Brendovic het volgende:
(onthoofding) ... dat gebeurt door opstandige burgers ....
Hij kan het doen omdat de mensen het toestaan en uitvoeren. Nu zijn er altijd wel wat sadisten te vinden of figuren die voor geld alles doen, uiteindelijk is het toch de bevolking zelf die verantwoordelijk is.quote:Op maandag 16 mei 2005 17:47 schreef Sidekick het volgende:
Met andere woorden: ik schijt op het opportunistische dictatoriale beleid van Bush, aangezien Bush op zijn beurt schijt heeft aan een democratische rechtsstaat.
Nou, ik ben een Nederlander en geen Algerijn of Somalier die naar Afghanistan is getrokken dus je vergelijking gaat niet op.quote:Op maandag 16 mei 2005 18:26 schreef Drugshond het volgende:
Hoe zouden de reakties zijn als "Hitler" duitsland Nederland binnenviel en elke persoon waarvan de kop niet aanstaat op een dergelijke manier aan ondervraging onderworpen zou worden.
Terecht of onterecht ?!....... denk daar maar eens over na.
Ik denk dat degenen die een Gestapo of SS verhoor hebben ondergaan graag zouden willen ruilen met degenen in die uitzending of Guantanamo Bay.quote:Op maandag 16 mei 2005 18:26 schreef Drugshond het volgende:
Hoe zouden de reakties zijn als "Hitler" duitsland Nederland binnenviel en elke persoon waarvan de kop niet aanstaat op een dergelijke manier aan ondervraging onderworpen zou worden.
Terecht of onterecht ?!....... denk daar maar eens over na.
Dit is natuurlijk (op zijn minst) een incomplete redenatie omdat zoals jij het stelt er geen uitgebreide voorgeschiedenis van NL'se terreur in Duitsland is voorafgegaan.quote:Op maandag 16 mei 2005 18:26 schreef Drugshond het volgende:
ff je geheugen opfrissen. Waar kwamen de vliegtuigkapers ook alweer vandaan ?!?,quote:Op maandag 16 mei 2005 18:32 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Dit is natuurlijk (op zijn minst) een incomplete redenatie omdat zoals jij het stelt er geen uitgebreide voorgeschiedenis van NL'se terreur in Duitsland is voorafgegaan.
Dat heeft niets te maken met je vergelijking.quote:Op maandag 16 mei 2005 18:36 schreef Drugshond het volgende:
[..]
ff je geheugen opfrissen. Waar kwamen de vliegtuigkapers ook alweer vandaan ?!?,
quote:Op maandag 16 mei 2005 18:32 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Dit is natuurlijk (op zijn minst) een incomplete redenatie omdat zoals jij het stelt er geen uitgebreide voorgeschiedenis van NL'se terreur in Duitsland is voorafgegaan.
quote:Op maandag 16 mei 2005 18:58 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Dat heeft niets te maken met je vergelijking.
De meeste gevangenen zijn niet-Irakezen hoor (wat overigens ook geld voor het "Iraakse" verzet in Irak zelfquote:Op maandag 16 mei 2005 19:03 schreef Drugshond het volgende:
Wat hebben de Iraakse burgers de Amerikanen aangedaan, m.b.t. terreur.(voor 11/09)
Noem er eens een paar.... (zonder de legerleiding erbij te betrekken).
Er zitten nogal veel Iraakse burgers vast he op Gitmoquote:Op maandag 16 mei 2005 19:03 schreef Drugshond het volgende:
![]()
Wat hebben de Iraakse burgers de Amerikanen aangedaan, m.b.t. terreur.(timeframe : tot en met de invasie van GO-II)
Noem er eens een paar.... (zonder de legerleiding erbij te betrekken).
Ik kan het verhaal weer spiegelen door i.p.v. Irak Afganistan te noemen. Maar laar maar zitten anders komt dit topic vol met offtopic bagger te staan.quote:Op maandag 16 mei 2005 19:09 schreef Finder_elf_towns het volgende:
De meeste gevangenen zijn niet-Irakezen hoor (wat overigens ook geld voor het "Iraakse" verzet in Irak zelf) en zijn opgepakt in Afganistan na 9/11. Je haalt nu tig dingen door elkaar.
V/D week weer waren het pallestijnen in Baghdad die aanslagen uitvoerden, maar goed dat volk is dan ook al decennia door de nette Iraakse burgers uitgekotst, en terecht.quote:Op maandag 16 mei 2005 19:09 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
De meeste gevangenen zijn niet-Irakezen hoor (wat overigens ook geld voor het "Iraakse" verzet in Irak zelf) en zijn opgepakt in Afganistan na 9/11. Je haalt nu tig dingen door elkaar.
er zijn al heel wat mensen uit guantanamo bay vrijgelaten, dus van enkel terroristen zoals ik hier heb zien langskomen, is geen sprake. Verder krijgt geen enkele gevangene een eerlijk proces en worden meerdere onderdelen van de conventie van geneve geschonden, die de vs hebben goedgekeurd.quote:Op maandag 16 mei 2005 18:33 schreef Brendovic het volgende:
maar hoe gaat dit eindigen? Wanneer worden ze vrij gelaten? Wanneer word besloten dat iemand niks gedaan heeft en ie mag gaan? Ik snap dat niet want als je geen proces voert, wat is dan het nut en wanneer is je doel bereikt?
Verder vraag ik me af wat ze met de doden doen. Want er worden natuurlijk bij de vleet zelfmoorden gepleegd
Boeiend of ze onschuldig zijn of niet. Breken moeten ze! Zodat ze tenminste alles vertellen wat je wil horen, ook al wordt het allemaal maar verzonnen om maar van de martelingen af te zijn.quote:Op maandag 16 mei 2005 19:44 schreef dewd het volgende:
Boeiend, je moet ze weten te breken. En dat lukt prima met deze methode.
Dit dus; het ultieme pot-ketel verhaal. En het argument wat sommigen hier gebruiken, het 'kijk maar eens wat terroristen doen' verhaal is natuurlijk geen vrijbrief om het zo aan te pakken. Iemand onder druk zetten kan, maar het kan ook op een menselijke manier.quote:Op maandag 16 mei 2005 17:47 schreef Sidekick het volgende:
Met andere woorden: ik schijt op het opportunistische dictatoriale beleid van Bush, aangezien Bush op zijn beurt schijt heeft aan een democratische rechtsstaat.
Nee het waren vast allemaal onschuldige, hardwerkende mensen die toevallig daar rondliepen.quote:Op maandag 16 mei 2005 19:47 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Boeiend of ze onschuldig zijn of niet. Breken moeten ze! Zodat ze tenminste alles vertellen wat je wil horen, ook al wordt het allemaal maar verzonnen om maar van de martelingen af te zijn.
Feit blijft dat geen enkele gevangene in Guantanamo Bay een eerlijk proces krijgt.
Feit blijft dus dat geen enkele gevangene in Guantanamo Bay schuldig is bevonden.
Feit blijft dus dat er onschuldigen vast kunnen zitten, die ook gemarteld en vernederd worden.
Maar goed, boeiend! Je moet ze weten de breken.
Deze methodes zijn iig ietsjes minder erg dan de martelingen onder het regime van Saddam..wat zeuren we nou, land is er op vooruit gegaanquote:Op maandag 16 mei 2005 15:48 schreef HarigeKerel het volgende:
Veel van de mensen die op Guantanomo Bay zitten hebben nog geluk gehad want als de Ami's ze niet hadden meegenomen hadden de Afghanen ze gewoon gedood.
Irrelevant, het gaat erom dat mensen recht hebben op een proces en dat de methodes die hier gebruikt worden echt niets nuttigs op gaan leveren.quote:Op maandag 16 mei 2005 19:51 schreef dewd het volgende:
[..]
Nee het waren vast allemaal onschuldige, hardwerkende mensen die toevallig daar rondliepen.![]()
Lees eens wat over Guantanamo Bay, en kom erachter dat er al heel wat mensen daar vrij zijn gelaten. Nee, dat zijn allemaal gevaarlijke terroristen, die berouw hebben getoond en daarom maar vrij werden gelaten. Niemand daar krijgt een eerlijk proces dus er kan niet met zekerheid gezegd worden dat het allemaal terroristen zijn.quote:Op maandag 16 mei 2005 19:51 schreef dewd het volgende:
[..]
Nee het waren vast allemaal onschuldige, hardwerkende mensen die toevallig daar rondliepen.![]()
Daarom kwam in de reportage ook zo duidelijk naar voren dat er weinig zichtbare schade was..quote:Op maandag 16 mei 2005 17:34 schreef CeeJee het volgende:
Stel je voor dat ze ze een haar krenken, dan krijg je de halve wereld over je heen.
Inderdaad fantastisch, ik denk ook inderdaad dat, nu ze zo beledigd zijn m.b.t. hun geloof (Koran door de plee spoelen, uitkleden voor andere gevangenen, vernederingen enz.), wel twee keer nadenken. Ik denk dat alle agressie er nu wel uit is.quote:Op maandag 16 mei 2005 20:00 schreef Pappie_Culo het volgende:
nee, goed he?
Nee die willen wraak nemen en geven dat gevoel door aan hun nazaten en zo ontstaat er een nieuwe oorlog. (en een nieuwe zondebok!)quote:Op maandag 16 mei 2005 19:58 schreef Brendovic het volgende:
Maar die zijn vrij gelaten, die zijn helemaal knettergek volgens mij en die gaan nu echt niet inzien dat het westerse leven ook goed is.
Opgesloten zitten kan je ook zien als een marteling. Zoals Mohammed B., als hij levenslang krijgt kan hij nooit naar Mekka. Een ondraaglijke kwelling.quote:Op maandag 16 mei 2005 19:57 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Daarom kwam in de reportage ook zo duidelijk naar voren dat er weinig zichtbare schade was..
Die zijn dan ook niet zo gemarteld heb ik gelezen. En dat ze vrij zijn gelaten wil ook niet zeggen dat ze onschuldig zijn, net als de mensen die nog vast zitten allemaal schuldig zijn.quote:Op maandag 16 mei 2005 19:55 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Lees eens wat over Guantanamo Bay, en kom erachter dat er al heel wat mensen daar vrij zijn gelaten. Nee, dat zijn allemaal gevaarlijke terroristen, die berouw hebben getoond en daarom maar vrij werden gelaten. Niemand daar krijgt een eerlijk proces dus er kan niet met zekerheid gezegd worden dat het allemaal terroristen zijn.
Knettergek is natuurlijk een uiterst subjectief begrip. Als je vrijgelaten wordt uit die gevangenis na 2 jaar en vervolgens je gevangenschap gaat beschrijven en daarbij geen enkele detail vergeet ben je natuurlijk niet knettergek.quote:Op maandag 16 mei 2005 19:58 schreef Brendovic het volgende:
Maar die zijn vrij gelaten, die zijn helemaal knettergek volgens mij en die gaan nu echt niet inzien dat het westerse leven ook goed is.
Met St. Juttemis mag ik hopen.quote:Op maandag 16 mei 2005 18:33 schreef Brendovic het volgende:
Wanneer worden ze vrij gelaten?
En als iemand onschuldig vastgehouden wordt. Dan ook?quote:
Ze waren op fazantenjacht in Afghanistan met een AK-47 toen ze opeens opgepakt werden.quote:Op maandag 16 mei 2005 20:15 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
En als iemand onschuldig vastgehouden wordt. Dan ook?
Lul niet. Ze krijgen geen proces. Onschuldig tot het tegendeel is bewezen is nog altijd een van de fundamenten van een eerlijke en goede rechtstaat.quote:Op maandag 16 mei 2005 20:25 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Ze waren op fazantenjacht in Afghanistan met een AK-47 toen ze opeens opgepakt werden.
Tja, dat is het hele probleem, zonder enige vorm van proces wéét je het dus niet.quote:Op maandag 16 mei 2005 20:25 schreef CeeJee het volgende:
Ze waren op fazantenjacht in Afghanistan met een AK-47 toen ze opeens opgepakt werden.
Waarom geen proces houden zodat het allemaal duidelijk wordt?quote:Op maandag 16 mei 2005 20:25 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Als je puur dogmatisch denkt, niet, nee. Als je echter meer pragmatisch ingesteld bent kan dat prima en kan het in sommige gevallen zelfs onvermijdbaar zijn.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:29 schreef NorthernStar het volgende:
Het is zo simpel. Je hebt bepaalde waarden of je hebt ze niet. Je kan niet zeggen dat je voor een rechtsstaat bent en het tegerlijkertijd goed vinden dat mensen zonder proces worden opgesloten.
Omdat die 100% in vrijspraak zouden eindigen. Je kan nooit in een oorlogssituatie even een pauze afkondigen om alle bewijsmateriaal veilig te stellen.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:16 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom geen proces houden zodat het allemaal duidelijk wordt?
Het zijn imo waarden waar je niet mee kunt schipperen. Voor mij mag je hoor, maar imo hou je dan alleen jezelf voor de gek.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:32 schreef Lithion het volgende:
[..]
Als je puur dogmatisch denkt, niet, nee. Als je echter meer pragmatisch ingesteld bent kan dat prima en kan het in sommige gevallen zelfs onvermijdbaar zijn.
Onzin. Je hebt altijd te maken met een stelsel van waarden die in een bepaalde configuratie in de samenleving aanwezig zijn. Daarin moet je afwegingen maken, je kunt niet elke waarde ten allen tijde voor 100% volgen; daarmee creëer je een rigide, onwerkbare samenleving. Vrijheid is één van de kernwaarden van de Westerse wereld. Dientengevolge is het opsluiten van criminelen iets wat tegen die kernwaarde in gaat. Echter, een andere kernwaarde van de Westerse wereld is rechtvaardigheid en die gebiedt het juist weer dat vrijheidsbeperkende maatregelen op worden gelegd aan een crimineel.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:40 schreef NorthernStar het volgende:
En als we kennelijk niet in staat zijn volgens die waarden (is die waarden waarvoor we zeggen te staan) te handelen zijn we zelf de vijanden van "het vrije westen".
Moet je mij uitleggen wat hier pragmatisch aan is. Wens je veel succes en verheug me er op het morgen te lezenquote:Op maandag 16 mei 2005 21:32 schreef Lithion het volgende:
[..]
Als je puur dogmatisch denkt, niet, nee. Als je echter meer pragmatisch ingesteld bent kan dat prima en kan het in sommige gevallen zelfs onvermijdbaar zijn.
Ja zoals gezegd is dat prima maar ga dan niet zeggen dat je voor een rechtsstaat bent en het tegerlijkertijd okay vindt dat het principe "onschuldig totdat het tegendeel bewezen is" aan de kant geschoven mag worden wanneer het zo uitkomt. Dat is pure hypocrisie. Of dat je voor bassale mensenrechten bent maar soms... etc. etc. En er zijn altijd wel honderduizend excusses te vinden.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:47 schreef Lithion het volgende:
[..]
Onzin. Je hebt altijd te maken met een stelsel van waarden die in een bepaalde configuratie in de samenleving aanwezig zijn. Daarin moet je afwegingen maken, je kunt niet elke waarde ten allen tijde voor 100% volgen; daarmee creëer je een rigide, onwerkbare samenleving. Vrijheid is één van de kernwaarden van de Westerse wereld. Dientengevolge is het opsluiten van criminelen iets wat tegen die kernwaarde in gaat. Echter, een andere kernwaarde van de Westerse wereld is rechtvaardigheid en die gebiedt het juist weer dat vrijheidsbeperkende maatregelen op worden gelegd aan een crimineel.
Jawel hoor, juist wel.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:50 schreef SCH het volgende:
Aan martelen is niks pragmatisch hoor.
Dogma: martelen mag niet.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:50 schreef SCH het volgende:
Ja, kom zeg. Als je bepaalde waarden predikt, ben je alleen geloofwaardig als je vindt dat deze waarden universeel behoren te gelden. Zo kan je niet een beschuldigend vingertje op landen als Iran en Irak richten vanwege de schending van de mensenrechten en tegelijkertijd deze rechten aan je laars lappen als dat toevallig even beter uit komt. Juist de V.S. moeten het goede voorbeeld geven en verdachten een eerlijk proces geven.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:47 schreef Lithion het volgende:
[..]
Onzin. Je hebt altijd te maken met een stelsel van waarden die in een bepaalde configuratie in de samenleving aanwezig zijn. Daarin moet je afwegingen maken, je kunt niet elke waarde ten allen tijde voor 100% volgen; daarmee creëer je een rigide, onwerkbare samenleving. Vrijheid is één van de kernwaarden van de Westerse wereld. Dientengevolge is het opsluiten van criminelen iets wat tegen die kernwaarde in gaat. Echter, een andere kernwaarde van de Westerse wereld is rechtvaardigheid en die gebiedt het juist weer dat vrijheidsbeperkende maatregelen op worden gelegd aan een crimineel.
Welke mensenrechten? Voor die "Enemy Combattants"? Ze hebben helemaal geen rechten en mogen derhalve blij zijn dat ze niet gebruikt worden voor allerlei Wolfenstein3d-achtige medische experimenten.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 09:31 schreef Chadi het volgende:
Mensenrechten?? Alleen als het de VS uitkomt!
quote:Op dinsdag 17 mei 2005 09:37 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Voor wie mensenrechten? Voor die "Enemy Combattants"? Ze hebben helemaal geen rechten en mogen derhalve blij zijn dat ze niet gebruikt worden voor allerlei Wolfenstein3d-achtige medische experimenten.
Mensenrechten ... GEEN als het een terrorist uitkomt ...quote:Op dinsdag 17 mei 2005 09:31 schreef Chadi het volgende:
Mensenrechten?? Alleen als het de VS uitkomt!
En wat maakt jou dan beter dan die terrorist? Niets, helemaal niets. En er is weer een reden om te strijden voor die terroristen. Ow, mocht je ooit onschuldig opgepakt worden en verdacht van terroristische activiteiten en in Guantanamo Bay gestopt worden zonder eerlijk proces of oog op vrijkomst en je dan dag in dag uit 'gekraakt' wordt, niet klagen natuurlijk, het doel heiligt de middelen toch?quote:Op dinsdag 17 mei 2005 10:29 schreef Cappy het volgende:
[..]
Mensenrechten ... GEEN als het een terrorist uitkomt ...
Ik heb er totaal geen probleem mee met wat er gebeurt daar.Al zitten er misschien een paar die niets misdaan hebben.De meesten die daar hebben meer informatie omtrent terroristen en de organisatie waar ze bij horen.Ik vind dat de technieken die gebruikt worden wel moeten kunnen.
Ik snap alleen niet waarom de Amerikanen ooit de moeite hebben genomen deze mensen naar Cuba te brengen? Ze hadden ze toch ook in afghanistan kunnen ondervragen en ECHT martelen? Ik bedoel waar doen we nu moeilijk over.. ze hadden ze echt kapot kunnen maken en gewoon terug geven aan de afghanen.. dan hadden we nu niet van die zielige " ooh ik ben gemarteld" verhaaltjes.Deze mensen waren daarna gewoon afgeschoten of opgehangen als afschrikmiddel tegen de rest van die mafkezen.
Jank maar een eind verder met je mensenrechten ....ooit wel eens gezien wat die mannetjes deden met russische krijgsgevangenen ? en dan lopen er hier mensen te bleren over dat een persoon naar een ondervragings ruimte moet lopen naakt met een zak over z'n harses.![]()
Het risico daarop is vele malen kleiner dan dat ik wordt opgeblazen door een van de vrijgelaten terroristen hier waar het rechssysteem niet in staat bleek diegene op te sluiten.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 10:53 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
En wat maakt jou dan beter dan die terrorist? Niets, helemaal niets. En er is weer een reden om te strijden voor die terroristen. Ow, mocht je ooit onschuldig opgepakt worden en verdacht van terroristische activiteiten en in Guantanamo Bay gestopt worden zonder eerlijk proces of oog op vrijkomst en je dan dag in dag uit 'gekraakt' wordt, niet klagen natuurlijk, het doel heiligt de middelen toch?
Ik kom daar niet terecht hoorquote:Op dinsdag 17 mei 2005 10:53 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
En wat maakt jou dan beter dan die terrorist? Niets, helemaal niets. En er is weer een reden om te strijden voor die terroristen. Ow, mocht je ooit onschuldig opgepakt worden en verdacht van terroristische activiteiten en in Guantanamo Bay gestopt worden zonder eerlijk proces of oog op vrijkomst en je dan dag in dag uit 'gekraakt' wordt, niet klagen natuurlijk, het doel heiligt de middelen toch?
Jank dan ook niet als een van die mannetjes straks een bomvolle trein opblaast. hard tegen hard.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 10:29 schreef Cappy het volgende:
[..]
Mensenrechten ... GEEN als het een terrorist uitkomt ...
Ik heb er totaal geen probleem mee met wat er gebeurt daar.Al zitten er misschien een paar die niets misdaan hebben.De meesten die daar hebben meer informatie omtrent terroristen en de organisatie waar ze bij horen.Ik vind dat de technieken die gebruikt worden wel moeten kunnen.
Ik snap alleen niet waarom de Amerikanen ooit de moeite hebben genomen deze mensen naar Cuba te brengen? Ze hadden ze toch ook in afghanistan kunnen ondervragen en ECHT martelen? Ik bedoel waar doen we nu moeilijk over.. ze hadden ze echt kapot kunnen maken en gewoon terug geven aan de afghanen.. dan hadden we nu niet van die zielige " ooh ik ben gemarteld" verhaaltjes.Deze mensen waren daarna gewoon afgeschoten of opgehangen als afschrikmiddel tegen de rest van die mafkezen.
Jank maar een eind verder met je mensenrechten ....ooit wel eens gezien wat die mannetjes deden met russische krijgsgevangenen ? en dan lopen er hier mensen te bleren over dat een persoon naar een ondervragings ruimte moet lopen naakt met een zak over z'n harses.![]()
all the paint and hurt is relative. De trein kunnen ze elke dag opblazen of we nu hard tegen hard spelen of niet.Als het altijd al hard tegen hard was geweest had je deze onzin nu niet, maar ja politiek, geld en andere machtspelletjes hebben iedereen al verraden.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 12:06 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Jank dan ook niet als een van die mannetjes straks een bomvolle trein opblaast. hard tegen hard.
Dat is nou juist het probleem, het is alleen pragmatisch; een theoretische basis voor het nut ervan ontbreekt.quote:Op maandag 16 mei 2005 22:07 schreef HarigeKerel het volgende:
quote:
Jawel hoor, juist wel.
Wat was er nou eerder, 11 september of Guantanamo Bay ?quote:Op dinsdag 17 mei 2005 12:06 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Jank dan ook niet als een van die mannetjes straks een bomvolle trein opblaast. hard tegen hard.
Natuurlijk. Het voorbeeld is daar wel op aan te passen - voorbeelden zijn altijd kunstmatig. Een meerdere malen genoemde gevangene kan ook meerdere malen genoemd worden omdat de gemeenschap klein is en de persoon aldaar wat bekender is. Daarmee verklein je de kans op fouten misschien enigzins, maar 'bijna uitsluiten' doe je ze niet. Het doet m.i. niet af aan het punt dat de informatiewaarde van een gevangenispopulatie snel daalt.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 12:36 schreef CeeJee het volgende:
[..] Als je die 100 gevangenen hun namen met elkaar vergelijkt en alleen degenen oppakt die meerdere keren genoemd zijn sluit je fouten al bijna uit. Een situatie waarin iedere verdachte exact een verschillende andere verdachte kent is nogal vergezocht.
Nee, het nut van de ondervraging is hoofdzakelijk informatie-extractie; dat weet ik. Men kan op grond van diezelfde ondervragingen echter ook een veroordeling bewerkstelligen.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 12:38 schreef HarigeKerel het volgende:
Jij neemt dan wel aan dat men de ondervragingen uitvoert met als uitgangspunt een veroordeling, het geval wil dat men juist middels deze ondervragingen aan informatie wil komen over bepaalde zaken die van nut kunnen zijn mbt de nationale veiligheid. [..]
Ze proberen het heus wel, gezien de onzinnige regels waarmee de jihadi's tegemoet worden gekomen om hun heilige boek vrij te houden van de vervuiling die ontstaat door het aanraken door een ongelovige:quote:Op dinsdag 17 mei 2005 12:54 schreef Philosocles het volgende:
Het wordt moeilijker voor mensen de VS alleszins als de 'good guys' te zien bij kennis van dit soort zaken. Daar heeft die hele anti-terreur campagne geen baat bij.
Maar een gevangene die wat verzint over hoe een koran door een wc gespoeld wordt krijgt honderd keer zoveel aandacht.quote:More than two years ago, the Pentagon issued detailed rules for handling the Koran at Guantanamo Bay, Cuba, requiring U.S. personnel to ensure that the holy book is not placed in "offensive areas such as the floor, near the toilet or sink, near the feet, or dirty/wet areas."
The three-page memorandum, dated Jan. 19, 2003, says that only Muslim chaplains and Muslim interpreters can handle the holy book, and only after putting on clean gloves in full view of detainees.
The detailed rules require U.S. Muslim personnel to use both hands when touching the Koran to signal "respect and reverence," and specify that the right hand be the primary one used to manipulate any part of the book "due to cultural associations with the left hand." The Koran should be treated like a "fragile piece of delicate art," it says.
Tsja, wat was er nou eerder, 11 september of de Amerikaanse bemoeienis in het midden oosten?quote:Op dinsdag 17 mei 2005 12:36 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Wat was er nou eerder, 11 september of Guantanamo Bay ?
Edit: Als je die 100 gevangenen hun namen met elkaar vergelijkt en alleen degenen oppakt die meerdere keren genoemd zijn sluit je fouten al bijna uit. Een situatie waarin iedere verdachte exact een verschillende andere verdachte kent is nogal vergezocht.
tsja, wat was er nou eerder een stel baarden dat gewoon dom heeft onderhandeld over olie of e.t.?quote:Op dinsdag 17 mei 2005 16:03 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Tsja, wat was er nou eerder, 11 september of de Amerikaanse bemoeienis in het midden oosten?
Dat arme Egypte en Saoudi-Arabie ook met de miljarden die ze per jaar ontvangen.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 16:03 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Tsja, wat was er nou eerder, 11 september of de Amerikaanse bemoeienis in het midden oosten?
ik denk dat de olie er het eerst wasquote:Op dinsdag 17 mei 2005 16:05 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
tsja, wat was er nou eerder een stel baarden dat gewoon dom heeft onderhandeld over olie of e.t.?
bingo! en de onderhandelingen natuurlijk. iets wat de reden is om tegen amerika te zijn als midden-oosten. dus eigenlijk zeggen de mensen die gaan voor god indirect dat ze eigenlijk gaan voor geld en status. het zijn allemaal geen lieverdjes.quote:
Tja...quote:
Indruk okay ... jij weet de oplossing niet ? ik twijfel vaak genoeg, maar alleen zeggen dat is erg en wij zijn de nette mensen wij doen zulke dingen niet is hetzelfde als zelfmoord plegen...quote:Op dinsdag 17 mei 2005 20:05 schreef Moonah het volgende:
[..]
Tja...
Het was werkelijk te walgelijk voor woorden.
Ik lees hier dat sommigen niet geshockeerd waren. Nou, ík wel.
Ongelooflijk....
En wat een hypocrisie.
Het doel heiligt de middelen? Nee, imo worden hier echt grenzen overschreden.
Hoe wel tot het doel te komen? Dat weet ik niet.
Op mij heeft die docu iig enorm veel indruk gemaakt.
lolquote:Op woensdag 18 mei 2005 03:04 schreef Cappy het volgende:
alleen zeggen dat is erg en wij zijn de nette mensen wij doen zulke dingen niet is hetzelfde als zelfmoord plegen...
George Gallowayquote:Op woensdag 18 mei 2005 02:54 schreef andromeda1968 het volgende:
Over een mokerslag gesproken:
George Galloway hakt heel rechts Amerika in de pan Video
Nee, deze mensen vallen niet onder de conventie.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 14:01 schreef zoalshetis het volgende:
wat ik zowieso niet begrijp is waarom ze die koran überhaupt uitdelen. als je zo fanatiek bent ken je dat boek toch wel uit je hoofd lijkt me. bovendien geeft het wellicht teveel kracht aan de terroristen. maar goed het zal wel in de conventie van geneve beschreven staan oid.
Jij hebt dus duidelijk nog niet begrepen waar het conflict (onder andere) om is begonnen.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 16:11 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Dat arme Egypte en Saoudi-Arabie ook met de miljarden die ze per jaar ontvangen.
Is het niet heerlijk om anderen na te praten?quote:Op woensdag 18 mei 2005 08:06 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Nee, deze mensen vallen niet onder de conventie.
Moet je nu zelfs al titels één op één kopiëren van politics.be?quote:Op woensdag 18 mei 2005 02:54 schreef andromeda1968 het volgende:
George Galloway hakt heel rechts Amerika in de pan Video
Goed idee:quote:Op woensdag 18 mei 2005 09:47 schreef Pappie_Culo het volgende:
Los daarvan is het niet aan een ander om te bepalen wie een illegal combattant (sowieso een zelfverzonnen term om de mensenrechten te kunnen schenden) is en wie niet. Iedere krijgsgevangene valt onder deze conventie. Zoek de definitie van het woord krijgsgevangene maar op.
Ze zijn niet herkenbaar als zijnde soldaat (of berter gezegt: herkenbaar als een van de strijdende partijen) (b) omdat iedereen in Afganistan een wapen meedraagt (c) en ze voeren geen strijd volgens de regels van oorlog (d).quote:(2) Members of other militias and members of other volunteer corps, including those of organized resistance movements, belonging to a Party to the conflict and operating in or outside their own territory, even if this territory is occupied, provided that such militias or volunteer corps, including such organized resistance movements, fulfil the following conditions:[ (a) that of being commanded by a person responsible for his subordinates; (b) that of having a fixed distinctive sign recognizable at a distance; (c) that of carrying arms openly; (d) that of conducting their operations in accordance with the laws and customs of war.
Onzin, jij wilt gewoon niet inzien dat je geloofd in een leugen.quote:Op woensdag 18 mei 2005 11:13 schreef Pappie_Culo het volgende:
a) weten jij en ik niet, maar er zal vast een leider rondhuppelen
b) geef eens een voorbeeld... is natuurlijk BS dit. Belabberde conventie die absoluut onwerkbaar
c) omdat iedereen in afghanistan een wapen draagt maakt het dragen van een wapen je niet meer tot soldaat. behalve als je van 10 km afstand herkenbaar bent als zijnde een soldaat dus.
d) niemand voert strijd volgens de regels van de oorlog
Ik geef je nog steeds ongelijk. Je hebt me wel overtuigd van het feit dat de conventie van geneve een inhoudsloos vodje is. Wist ik nog niet.
Jij hebt goed opgelet, daaarom weet je natuurlijk ook dat dit geproduceerd is door channel 4 in engeland. De mensen die deze ondervragingstechnieken gebruiken wel zelf uit de miltaire ondervragingshoek komen en ze daarom wel weten waarmee ze bezig zijn.quote:
Hoe kun je nu een spion zijn in het land waar je woont, zonder bewijs.quote:Op woensdag 18 mei 2005 11:04 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Goed idee:
Deel 1, Artikel 4a.
[..]
Ze zijn niet herkenbaar als zijnde soldaat (of berter gezegt: herkenbaar als een van de strijdende partijen) (b) omdat iedereen in Afganistan een wapen meedraagt (c) en ze voeren geen strijd volgens de regels van oorlog (d).
Dus technisch gesproken zou ik zeggen dat elke opgepakte Al-Q lid gewoon een spion (door het ontbreken van een herkenbaar uniform) is en niet beschermd wordt door de conventie omdat zijzelf er zich ook niet aan houden. Ze mogen dus blij zijn dat de Amerikanen geen proefpersonen nodig hebben voor medische experimenten anders had zelfs dat gemogen.
Het moet zijn 'gelooft'.quote:Op woensdag 18 mei 2005 11:16 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Onzin, jij wilt gewoon niet inzien dat je geloofd in een leugen.
Zolang je niet onderdeel uitmaakt van het leger van een door bv de VN erkende natie ben jij geen lid van een leger onder de definitie zoals men die kent in het verdrag.quote:Op woensdag 18 mei 2005 14:46 schreef Pappie_Culo het volgende:
Het moet zijn 'gelooft'.
Onzin?
a) heb ik gewoon gelijk in. Wanneer wij samen een legertje beginnen en we spreken af dat ik officier ben (welke rang dan ook) en jij gewoon soldaatje (of wil je liever andersom?) dan is er geen mens op de wereld die daar iets aan af kan doen. Bewijs maar eens dat het anders is
Dus als de Iraqi's zelf in opstand waren gekomen en Saddam had er wat aan gedaan dan hadden we niets gehoord over de conventie van geneve? Geloof je het zelf?quote:Op woensdag 18 mei 2005 14:51 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Zolang je niet onderdeel uitmaakt van het leger van een door bv de VN erkende natie ben jij geen lid van een leger onder de definitie zoals men die kent in het verdrag.
Veel plezier op Cuba dan maar, de vrouwen schijnen er wel mooi te zijn![]()
Inderdaad, dat had men het over mensenrechten gehad.quote:Op woensdag 18 mei 2005 14:55 schreef Pappie_Culo het volgende:
Dus als de Iraqi's zelf in opstand waren gekomen en Saddam had er wat aan gedaan dan hadden we niets gehoord over de conventie van geneve?
Nou, het is zo dus ja.quote:Geloof je het zelf?
quote:Artikel 11
1. Een ieder, die wegens een strafbaar feit wordt vervolgd, heeft er recht op voor onschuldig gehouden te worden, totdat zijn schuld krachtens de wet bewezen wordt in een openbare rechtszitting, waarbij hem alle waarborgen, nodig voor zijn verdediging, zijn toegekend.
2. Niemand zal voor schuldig gehouden worden aan enig strafrechtelijk vergrijp op grond van enige handeling of enig verzuim, welke naar nationaal of internationaal recht geen strafrechtelijk vergrijp betekenden op het tijdstip, waarop de handeling of het verzuim begaan werd. Evenmin zal een zwaardere straf worden opgelegd dan die, welke ten tijde van het begaan van het strafbare feit van toepassing was.
De mensen in die Koerdische dorpen waren dan ook ongewapend en zijn in dit opzicht niet relevant. Bovendien is het gebruik van dergelijke wapens (waar o.a. Nederland, Frankrijk en de VS heb van voorzagen) volgens mij ook niet toegestaan. Weet ik niet zeker overigens.quote:Op woensdag 18 mei 2005 14:58 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Inderdaad, dat had men het over mensenrechten gehad.
Immers, de VS heeft het ook in het verleden niet gehad over Geneve toen Saddam zijn gang ging in Koerdische dorpen.
[..]
Nou, het is zo dus ja.
Zolang je niet herkenbaar bent als onderdeel van een leger, danwel militie of verzetsorganisatie en je neemt wel deel aan het gevecht ben je een oorlogsmisdadiger. De regering waar jij loyaal aan bent hoeft niet erkend te zijn door de bezettende of enige andere macht. Zolang je je wapens maar openlijk draagt en enigszins herkenbaar bent door uniform of insigne. Zelfs dat laatste is niet noodzakelijk indien er geen tijd voor was ten tijde van binnenvallen.quote:Op woensdag 18 mei 2005 14:51 schreef HarigeKerel het volgende:
Zolang je niet onderdeel uitmaakt van het leger van een door bv de VN erkende natie ben jij geen lid van een leger onder de definitie zoals men die kent in het verdrag.
Derde Geneefse conventie, overal te vinden op internet, dit is gecopypaste van Wikipedia, ik heb m'n handboek soldaat niet bij de hand.quote:Art 4) "Prisoners of war, in the sense of the present Convention, are persons belonging to one of the following categories, who have fallen into the power of the enemy"
"Members of the armed forces"
"militias...including those of organized resistance movements...having a fixed distinctive sign recognizable at a distance...conducting their operations in accordance with the laws and customs of war"
"Persons who accompany the armed forces"
"Members of crews...of the merchant marine and the crews of civil aircraft"
"Inhabitants of a non-occupied territory, who on the approach of the enemy spontaneously take up arms"
(Art 5):"Should any doubt arise as to whether persons, having committed a belligerent act..." is a prisoner of war "...such persons shall enjoy the protection of the present Convention until such time as their status has been determined by a competent tribunal."
(Art 13): "Prisoners of war must at all times be humanely treated."
(Art 13): "...Prisoners of war must at all times be protected, particularly against acts of violence or intimidation and against insults and public curiosity."
(Art 17): "No physical or mental torture, nor any other form of coercion, may be inflicted on prisoners of war to secure from them information of any kind whatever. Prisoners of war who refuse to answer may not be threatened, insulted or exposed to unpleasant or disadvantageous treatment of any kind."
(Art 25): "Prisoners of war shall be quartered under conditions as favourable as those for the forces of the Detaining Power who are billeted in the same area."
bronquote:Op woensdag 18 mei 2005 15:04 schreef Pappie_Culo het volgende:
Bovendien is het gebruik van dergelijke wapens (waar o.a. Nederland, Frankrijk en de VS heb van voorzagen) volgens mij ook niet toegestaan. Weet ik niet zeker overigens.
Waarom heb je het nu toch steeds over een proces? Als je opgepakte afganen krijgsgevange zou maken moet je 'm volgens de conventie in een kamp stoppen en daar mag je de krijgsgevange verhoren. Wat heeft de rechtstaat daar nu mee te maken?quote:Op maandag 16 mei 2005 20:32 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Lul niet. Ze krijgen geen proces. Onschuldig tot het tegendeel is bewezen is nog altijd een van de fundamenten van een eerlijke en goede rechtstaat.
quote:Op maandag 16 mei 2005 20:25 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Precies! zoalshetis leeft liever in landen waar ze zulke dingen doen.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 12:22 schreef zoalshetis het volgende:
de amerikanen kunnen natuurlijk ook nog altijd besluiten een boeing te laten crashen op g-bay. over onschuldige slachtoffers gesproken![]()
nee. ik ken de amerikanen, die denken altijd oog om oog, tand om tand. just don't fuck with them. de gevolgen zijn nu best wel zichtbaar dacht ik...quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:28 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Precies! zoalshetis leeft liever in landen waar ze zulke dingen doen.
Dat bedoelt hij ook met bemoeienis he.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 16:11 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Dat arme Egypte en Saoudi-Arabie ook met de miljarden die ze per jaar ontvangen.
Dan ben ik geen Amerikaan.quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:31 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik ken de amerikanen, die denken altijd oog om oog, tand om tand.
nee die waren daar om de taliban uit te roeien, en gelijk hebben ze. je doet net of je niet op de hoogte bent van hun rol in afganistan en welk schrikbewind ze jaren hebben kunnen voeren. ben je nou echt zo naief of speel je het maar?quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:27 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]... Net als die Amerikanen in Afghanistan.
Waren ook op fanzantenjacht zeker.
who fucking cares wat ji bent?quote:
ja dus?quote:
Er zijn afspraken over oorlogje spelen, en daar heeft ook Amerika zich aan te houden.quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:32 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
nee die waren daar om de taliban uit te roeien, en gelijk hebben ze. je doet net of je niet op de hoogte bent van hun rol in afganistan en welk schrikbewind ze jaren hebben kunnen voeren. ben je nou echt zo naief of speel je het maar?
mwoa, na de twintowers geef ik ze gelijk. hadden ze niet moeten doen. nu is het achteraf gehuil. en ik ben blij dat die tiefus taliban weg is.quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:35 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Er zijn afspraken over oorlogje spelen, en daar heeft ook Amerika zich aan te houden.
Ja! Precies! Je hebt gelijk! Een persoon die daar op Guantanamo zit, moet nu niet achteraf huilen! Had-ie maar niet z'n dorpje moeten verdedigen.quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:37 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
mwoa, na de twintowers geef ik ze gelijk. hadden ze niet moeten doen. nu is het achteraf gehuil. en ik ben blij dat die tiefus taliban weg is.
quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:40 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Ja! Precies! Je hebt gelijk! Een persoon die daar op Guantanamo zit, moet nu niet achteraf huilen! Had-ie maar niet z'n dorpje moeten verdedigen.
Elke moslimstaat heeft de VS als Grote Boeman, van het bevriende Egypte tot het vijandige Iran. Er is niets dat de VS daaraan kan veranderen behalve al hun nukes op zichzelf en Israël schieten.quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:31 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Dat bedoelt hij ook met bemoeienis he.
Miljarden geven aan Saoudi-Arabie, een van de meest strenge moslimdictaturen. Goed plan Amerika!En een paar cheques richting dhr. Bin Laden, nog slimmer!
Dus die liepen daar de hele dag met AK 47's rond? Okee.quote:Op woensdag 18 mei 2005 15:08 schreef HarigeKerel het volgende:
De meeste Koerden hadden gewoon wapens, net zoals de meeste Iraakse gezinnen.
Ze werden alleen niet gebruikt, daar had je dan ook weinig aan tegen gifgas![]()
Niet dus. Saudi Arabie niet , de VAE ook niet. Irak voor de 1e Golfoorlog ook niet. Maar dat was dan ook geen moslimstaat.quote:Op woensdag 18 mei 2005 17:30 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Elke moslimstaat heeft de VS als Grote Boeman, van het bevriende Egypte tot het vijandige Iran. Er is niets dat de VS daaraan kan veranderen behalve al hun nukes op zichzelf en Israël schieten.
Dacht je dat de nederlandse methode, van het toch redelijk in de watten leggen van gevangenen, enig nut zou hebben bij deze terroristen?quote:Op maandag 16 mei 2005 15:21 schreef Brendovic het volgende:
Actualiteitenprogramma Netwerk
van EO, KRO en NCRV.
De handleiding van Guantánamo Bay
Wat speelt zich af op de militaire basis Guantánamo Bay, waar de VS vermeende terroristen vasthoudt? In Netwerk een reconstructie van de verhoormethoden die er worden toegepast. Zeven vrijwilligers lieten zich achtenveertig uur ondervragen door oud-militairen van het Amerikaanse leger. De resultaten zijn schokkend.
Nederland 1, 20:15 uur
Gemist? http://portal.omroep.nl/mplayer?nav=vcbnhBsHEbGcZtHjImlY
Ik zelf ben erg geschrokken van deze uitzending. Dit was een nabootsing maar dit gebeurt dus ook in het echt. Van deze mensen staat helemaal niet vast dat ze verkeerde plannen hadden. Maar een ding staat vast, als die vrijkomen zijn ze volkomen gek en zullen ze absoluut een aanslag plegen op Amerika, en ik kan het ze niet kwalijk nemen. Ik kan niet begrijpen waarom het Amerikaanse volk hier niks aan doet als zelfs de FBI het niet vind kunnen.
Je ziet oa:
Een persoon word uit ze slaap gerelt, krijgt zak over kop, mag naakt knielend naar een verhoor ruimte, word kaal geschoren, word naakt in een isoleer cel gezet, ventilator op ze reet, koptelefoon op met keihard je bent minder als een mens horend.
Kijk het niet als je er niet tegen kan, het heeft mij ook zeer geschokt. Vooraf had ik zoiets van ach het zijn terroristen aanpakken die hap maar dit kan je gewoon niet maken.
Vreselijk om te zien
Ga er maar van uit dat het er nog wel ff wat gruwelijker toegaat in het echt, zonder camera'squote:Op maandag 16 mei 2005 15:21 schreef Brendovic het volgende:
Ik zelf ben erg geschrokken van deze uitzending. Dit was een nabootsing maar dit gebeurt dus ook in het echt.
quote:Vijf incidenten bevestigd, twee militairen gestraft
VS geeft schennis van koran toe
Door onze correspondent Marc Guillet
Na weken van verontwaardigde ontkenningen door het Witte Huis heeft het Pentagon toegegeven dat Amerikaanse militairen in het gevangeniscomplex Guantánamo Bay diverse keren de koran hebben bespot en ontheiligd.
De commandant van het beruchte interneringskamp op Cuba, brigade-generaal Jay Hood, zei dat 13 beschuldigingen waren onderzocht en dat vijf daarvan konden worden bevestigd.
Hij sprak van het 'verkeerd behandelen' van het heilige boek van de islam. In drie gevallen zou het zijn gegaan om bewuste provocaties en twee keer zou het niet met opzet zijn gebeurd. Hij weigerde details te verstrekken.
Wel maakte hij bekend dat twee militairen zijn gestraft voor hun gedrag. Hij sprak tegen dat het misbruik van de koran bedoeld was om de verdachten van terrorisme te breken tijdens ondervragingen.
Het interne militaire onderzoek begon nadat het Amerikaanse tijdschrift Newsweek in een kort bericht melding had gemaakt van een militair op Guantánamo Bay die een koran in een toilet had gegooid. Dat bericht, op basis van een anonieme bron, werd later door het weekblad ingetrokken.
Ondertussen had het tot grote onrust en verontwaardiging geleid in de islamitische wereld. Bij rellen kwamen zeker 17 mensen om het leven. Tijdens de persconferentie op het ministerie van Defensie benadrukte generaal Hood dat er tijdens het onderzoek 'geen geloofwaardig bewijs is gevonden dat een van de militairen ooit een koran door de wc heeft gespoeld'.
Columnist Thomas Friedman heeft gisteren op verontwaardigde toon president Bush in de New York Times opgeroepen Guantánamo Bay te sluiten, af te breken en onder te ploegen. Het kamp brengt niet alleen Amerika telkens in verlegenheid, het leidt er volgens hem toe dat uit wraak steeds meer Amerikaanse militairen worden gedood door moslim-terroristen. Het mishandelen in militaire gevangenissen loopt de spuigaten uit. ,,Hoe is het mogelijk dat er al meer dan 100 gedetineerden in Amerikaanse gevangenissen zijn overleden? Hartaanvallen? Dit is niet alleen ontzettend immoreel, het strategisch gevaarlijk.''
Bron: AD
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |