Dit wordt me elke keer gevraagd als het over dit onderwerp gaat, is gewoon online te vinden bij het ministeriequote:Op maandag 6 juni 2005 17:16 schreef Verbal het volgende:
[..]
Hoe kom je aan dat drie keer zo hoog?
V.
Ja, maar dit is makkelijkerquote:Op maandag 6 juni 2005 17:24 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dit wordt me elke keer gevraagd als het over dit onderwerp gaat, is gewoon online te vinden bij het ministerie
Tsja, marktwerking bij de publieke omroep bij culturele en educatieve programma's. Waarom laat je het dan niet gelijk door de commerciele omroepen doen? De kracht van dergelijke programma's op de publieke omroep is dat er meer naar kwaliteit en diepgang kan worden gekeken in plaats van kijkcijfers. Het niveauverschil is op dat gebied dan ook duidelijk zichtbaar, en het wordt nu twijfelachtig hoe dit zal uitpakken.quote:Vernieuwde publieke omroep bijna een feit
De coalitiepartijen CDA, VVD en D66 zijn het eens over de hoofdlijnen voor een nieuwe publieke omroep. Alleen het CDA wil de afspraken nog 'duidelijk' op papier zien. In de plannen behoudt de omroep haar drie netten die vanaf 1 januari 2008 'gevuld' moeten worden met drie pijlers: nieuws en sport, opinie en debat en als laatste cultuur en educatie.
Het budget van de omroepen wordt als het aan de coalitie ligt gehalveerd. De amusementsfunctie van de omroepverenigingen lijkt met dit besluit te verdwijnen. De coalitie wil dat de omroepen zich vooral bezig gaan houden met opinie en debat.
De eerste pijler - nieuws en sport – zal worden verzorgd door de NOS. Bij de invulling van de derde pijler, cultuur en educatie, besluit de baas van de publieke omroep, de Raad van Bestuur, wat voor programma's er uitgezonden zullen worden. Zowel de omroepverenigingen als commerciële producenten mogen daarop inschrijven.
De Nederlandse Programma Stichting (NPS), die nu veel van het cultuuraanbod van de publieke omroep verzorgt, verdwijnt in de huidige vorm. De NPS is een afsplitsing van de NOS en heeft als taak om culturele en multiculturele programma's te maken. De NPS mag net als alle andere omroepen en commerciële producenten meedingen voor de programma's voor de pijler cultuur en educatie. Bestaande NPS-programma's als Sesamstraat en Het Klokhuis verdwijnen niet van het scherm, maar worden in de toekomst wellicht door andere producenten gemaakt.
De rijksbijdrage van 800 miljoen voor de omroepen zal niet omhoog gaan terwijl de reclame-inkomsten bij de STER wel afnemen, zegt D66 Kamerlid Bert Bakker. Jeugdprogramma's die overdag worden uitgezonden zullen zonder reclame vertoond worden, zei het Kamerlid. Volgens hem moeten deze afnemende inkomsten uit reclame gecompenseerd worden doordat er meer concurrentie in de publieke omroep komt met de nieuwe productiemaatschappijen.
Wanneer het akkoord wordt ondertekend is nog niet duidelijk. In 2008 moet de publieke omroep in de vernieuwde vorm gaan uitzenden. De vernieuwing van de omroep werd in het Paasakkoord afgesproken. In dit akkoord is D66 beloofd dat de omroep vernieuwd zou worden. Dit was de reden voor D66 om in de coalitie te blijven nadat de minister van Bestuurlijke Vernieuwing Thom de Graaf (D66) opstapte.[Novum/Radio.NL]
Bron: Radio.nl
Zooi op leperik! Ga tienletterwoorden verzinnen voor Nance!quote:Op dinsdag 21 juni 2005 22:54 schreef Verbal het volgende:
'2 Voor 12 wordt u aangeboden door Seiko'
V.
De Vara laat zich toch al sinds de jaren 80 sponsoren?quote:Op dinsdag 21 juni 2005 22:54 schreef Verbal het volgende:
V.
Je kan je voorstellen dat met het voorschreiden der techniek er een makkelijk betaalsysteem komt voor TV kjiken. vb: Als je naar 2V12 zapt krijg je na 5 minuten een bannertje die vraagt om geld en na bevestiging kan je dan verder kijkenquote:Op dinsdag 21 juni 2005 22:54 schreef Verbal het volgende:
V.
quote:Op woensdag 22 juni 2005 09:43 schreef Xenomaniac het volgende:
Aanpakken die subsidieslurpende bende!
Alle driedubbele besturen, directies en redacties eruit. Yess!
Jij komt teveel op Geenstijlquote:Op woensdag 22 juni 2005 09:43 schreef Xenomaniac het volgende:
Ah... nog nooit op een omroepredactie geweest en toch expertquote:Op woensdag 22 juni 2005 09:43 schreef Xenomaniac het volgende:
Maar gelukkig heb jij een academische graad in beleids-, media en politieke wetenschappen.quote:Op woensdag 22 juni 2005 22:39 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ah... nog nooit op een omroepredactie geweest en toch expert
Ach ja, het bestaansrecht van POL, zo'n beetje.
V.
Dat argument word wel erg vaak gebruikt maar ik zou wel eens willen weten waar ik dat enorme verschil zou moeten zien. Alleen op het gebied van opinie en docu's lopen de publieken voor op de commercielen.quote:Op maandag 6 juni 2005 17:11 schreef du_ke het volgende:
Het gaat om kwaliteit. Die is bij de commercielen helaas bijna niet aan te treffen. Dan liever wat meer betalen voor publieke omroepen die ook veel goede programma's van buitenlandse publieken uitzenden. Heb ik toch echt liever dan rtl 6-23....
Sterker nog, de kwaliteit is zoooo goed van de publieken, dat ze dingen gaan kopieren die bij de commercielen succesvol zijn gebleken. Zo hadden we bij RTL4 'het roer om' (vind ik echt een gaaf programma), en nu hebben we bij de EO ' geen weg terug' en bij de TROS 'Ik vertrek'. En zo zijn er meer categorien. En dat na-apen gebeurt wel van onze belastingcenten. Goed dat daar eens wat aan gedaan wordt!quote:Op donderdag 23 juni 2005 00:38 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat argument word wel erg vaak gebruikt maar ik zou wel eens willen weten waar ik dat enorme verschil zou moeten zien. Alleen op het gebied van opinie en docu's lopen de publieken voor op de commercielen.
Hou op zeg. Alle media maken zich schuldig aan kopiëren, da's echt niet alleen bij de Publieken.quote:Op donderdag 23 juni 2005 01:26 schreef kenz het volgende:
[..]
Sterker nog, de kwaliteit is zoooo goed van de publieken, dat ze dingen gaan kopieren die bij de commercielen succesvol zijn gebleken. Zo hadden we bij RTL4 'het roer om' (vind ik echt een gaaf programma), en nu hebben we bij de EO ' geen weg terug' en bij de TROS 'Ik vertrek'. En zo zijn er meer categorien. En dat na-apen gebeurt wel van onze belastingcenten. Goed dat daar eens wat aan gedaan wordt!
Niet de minst belangrijke onderwerpen. Je vergeet nieuws en sport trouwens.quote:Op donderdag 23 juni 2005 00:38 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat argument word wel erg vaak gebruikt maar ik zou wel eens willen weten waar ik dat enorme verschil zou moeten zien. Alleen op het gebied van opinie en docu's lopen de publieken voor op de commercielen.
Alsof het NOS journaal zo geweldig is, de telegraaf op TV met veel human intrest. RTL4 doet daar echt niet voor onder. En sport? Alsof het uitmaakt op wat voor een zender je naar hereveen kijkt?quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:22 schreef SCH het volgende:
[..]
Niet de minst belangrijke onderwerpen. Je vergeet nieuws en sport trouwens.
Er is meer nieuws dan het journaal. En sport is meer dan wedstrijdregistratie.quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alsof het NOS journaal zo geweldig is, de telegraaf op TV met veel human intrest. RTL4 doet daar echt niet voor onder. En sport? Alsof het uitmaakt op wat voor een zender je naar hereveen kijkt?
Klopt, maar je wilt toch niet zeggen dat behalve Zembla daar veel goeie journalistiek wordt bedreven?quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:28 schreef SCH het volgende:
[..]
Er is meer nieuws dan het journaal. En sport is meer dan wedstrijdregistratie.
Ik vind dat er vrij veel goede journalistiek wordt bedreven maar dat er ook veel beter kan. En de BBC is een mooi voorbeeld maar daar is ook veel kritiek op en ook erg veel mis, het wordt imo iets te rooskleurig neergezet.quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopt, maar je wilt toch niet zeggen dat behalve Zembla daar veel goeie journalistiek wordt bedreven?
Ik ben ook geen tegenstander van een publiek bestel, maar tegen het huidige. Ik zie liever BBC,
eeuuuh, bron? En jij denkt dat dit bij commerciële bedrijven niet gebeurd?quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:22 schreef Pietverdriet het volgende:
De publieke omroep heeft het er zelf naar gemaakt dat dit gebeurd. Men schoof bv publieke gelden naar de productiebedrijven van kinderen.
De NRC zit er behoorlijk vaak naast, maar die discussie volg je natuurlijk ookquote:Het is en was een zooitje, de NRC heeft daar een geweldige serie artikelen over geschreven een jaar of wat terug
Die gaf ik alquote:Op donderdag 23 juni 2005 10:35 schreef Nolius het volgende:
[..]
eeuuuh, bron? En jij denkt dat dit bij commerciële bedrijven niet gebeurd?
oh ja, ik heb ook niet beweerd dat NRC een kwaliteitskrant is, maar dat het een geweldige serie was.quote:De NRC zit er behoorlijk vaak naast, maar die discussie volg je natuurlijk ook
Ow? Ja, ergens in NRC. Waar dan?quote:
ooooow, dus het amusement was gewoon goed.quote:oh ja, ik heb ook niet beweerd dat NRC een kwaliteitskrant is, maar dat het een geweldige serie was.
Nieuws vind ik persoonlijk al jaren beter bij de commercielen. Gaan ook niet al jaren de media-prijzen voor nieuws naar de commercielen?quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:22 schreef SCH het volgende:
[..]
Niet de minst belangrijke onderwerpen. Je vergeet nieuws en sport trouwens.
was een jaar of wat terug in het NRC, en het verhaal is destijds door vele media over genomen.quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:55 schreef Nolius het volgende:
[..]
Ow? Ja, ergens in NRC. Waar dan?
[..]
Weet ik niet?quote:
In België bleek dat na meer dan 10 jaar voetbal bij de commerciele zender , dat meer dan 80 % !!! van de bevolking het voetbal terug bij de VRT wilde. En zo geschiede ook nu. Idem in Engeland, waar onder druk van het publiek het voetbal van commerciele zender ITV terug naar de BBC verhuisde.quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:25 schreef Pietverdriet het volgende:
. En sport? Alsof het uitmaakt op wat voor een zender je naar hereveen kijkt?
John de Mol heeft een tijdje geleden al laten weten dat in zijn optiek 'dooie spelmomenten' 'beter gebruikt' kunnen worden.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 04:01 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
In België bleek dat na meer dan 10 jaar voetbal bij de commerciele zender , dat meer dan 80 % !!! van de bevolking het voetbal terug bij de VRT wilde. En zo geschiede ook nu. Idem in Engeland, waar onder druk van het publiek het voetbal van commerciele zender ITV terug naar de BBC verhuisde.
Het maakt verdorie véél uit, bij een staatszender zal altijd de kwaliteit voorop staan, bij een commerciele zender het winstbejag. als we niet opletten gaan we naar situaties zoals in Italië waar ze zelfs bij een doeltrap of een corner al een snelle commercial inlassen ...
quote:Omroepen gaan met elkaar concurreren
Uitgegeven: 24 juni 2005 20:18
DEN HAAG - De NPS wordt opgeheven en de publieke omroepen gaan met elkaar concurreren om programma's uitgezonden te krijgen. Hiermee kondigt staatssecretaris Van der Laan van Media vrijdag haar toekomstvisie aan op de publieke omroep na 2008.
Nu de NPS, met ruim driehonderd medewerkers, wordt opgeheven is onduidelijk of programma's als NOVA, Zembla en Buitenhof overeind blijven. De NPS-programma's als Sesamstraat en Klokhuis blijven bestaan, omdat de staatssecretaris daarvoor budgetgaranties heeft bedongen. Andere omroepen kunnen die programma's maken.
Cultuur
Het zogeheten Nederlandse bestel, met verschillende omroepverenigingen, blijft gehandhaafd. De omroepen krijgen echter alleen de garantie dat hun programma's die vallen onder de noemer 'opinie en debat' worden uitgezonden. Alleen voor die categorie krijgen ze een gegarandeerd budget, de helft van hun huidige budget. Als ze programma's in de categorie 'cultuur en overig' willen maken, moeten ze concurreren met de andere zendgemachtigden.
Als die programma-ideeën door de raad van bestuur Publieke Omroep (PO) niet worden goedgekeurd, mogen de omroepen ook bij de commerciële zenders hun product verkopen. In die hoedanigheid worden omroepen beschouwd als een externe producent, zoals bijvoorbeeld Endemol en IDTV dat ook zijn. Volgens Van der Laan is deze constructie ook volgens Europese regels houdbaar, als de boekhouding (publieke en commerciële activiteiten) maar gescheiden is.
Sport
Naast de traditionele omroepen mogen ook andere partijen in de categorie 'cultuur en overig' programma's aanbieden die dan weer door de raad van bestuur van de PO worden beoordeeld. De NOS is straks geheel verantwoordelijk voor de categorie 'nieuws en sport'.
Omdat de NOS daarin wordt gezien als een onafhankelijke partij, mag die niet meer samenwerken in een opinieprogramma zoals NOVA. In het nieuwe bestel blijft wel het ledenaantal van de omroepen overeind als criterium om geld te krijgen. Ze moeten echter in de visie van Van der Laan minimaal 5 procent van het totale aantal omroepleden hebben. "We moeten nog bepalen hoe het budget van een omroep zal groeien als hij flink boven dat minimumaantal zit. Trapsgewijs zal dat budget telkens toenemen", aldus Van der Laan.
Teleurgesteld
De NPS reageerde zeer teleurgesteld op het kabinetsvoorstel. "De stap naar een werkmaatschappij die programma's maakt, wat aanvankelijk het plan was, is logisch, maar de stap om de NPS op te doeken is dat niet. Het is ook niet duidelijk wat het idee daarachter is", zegt directeur W. van Beusekom.
PO-voorzitter H. Bruins Slot kan zich in grote lijnen vinden in het akkoord. Hij vindt dat de politiek een duidelijke keuze heeft gemaakt voor een eenduidige aansturing van het bestel door de raad van bestuur. Toch denkt hij dat er voldoende waarborgen zijn ingebouwd om te voorkomen dat er een staatsomroep ontstaat.
Nova
Bepaalde onderdelen uit het akkoord zinnen Bruins Slot niet. Zo had de NPS wat hem betreft niet opgeheven hoeven te worden. Verder vindt hij dat de politiek randvoorwaarden had moeten inbouwen om het voortbestaan van een dagelijks achtergrondprogramma als Nova te garanderen.
Hij gaat snel met de betrokken partijen in gesprek om over dit soort zaken te spreken. Volgens hem zijn er ook nog wel mogelijkheden om aan het coalitieakkoord te schaven. "Als de omroepplannen eergisteren nog anders waren, dan kunnen ze morgen ook wel weer veranderd zijn", aldus de voorzitter.
Melk
De oppositie in de Tweede Kamer kraakt de plannen van Van der Laan, die voortvloeien uit een compromis van de regeringspartijen. De omroepverenigingen blijven wel bestaan, evenals drie tv-netten, maar hebben in de toekomst veel minder in de melk te brokkelen. Bovendien kunnen ze geen populaire programma's meer uitzenden.
Bron: nu.nl
Eerlijk gezegd vind ik het wel goed dat H'sum wordt opgeschut. Het blijft daar toch één grote slangenkuil van oud-politicie en omroepbonzen die met grote woorden en een hoop poeha het verouderde stelsel in de lucht willen houden. En dat van onze belastingcenten.quote:
Wat mij betreft ook ook lekker veel vernieuwing. Maar laat de NPS asjeblieft bestaan. De omroep die hartstikke vaak met andere omroepen heeft samengewerkt en programmas uitzenden was commercielen nooit zouden uitzenden. Wat mij betreft is en moet dat de doelstelling van de publieke omroep.quote:
Dat heeft alles te maken met budgetten. Budgetten voor programma's zijn niet oneindig en men kiest er voor dat geld te gebruiken op momenten dat niet een groot gedeelte van de bevolking zich in het buitenland en/of op de camping bevindt. Ook bij de commerciëlen wordt de hele zomer van alles herhaald overigens. In het geval van Buitenhof komt daar natuurlijk ook nog bij dat de kamer ook nog met reces gaat.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 22:09 schreef kenz het volgende:
En nu zullen de omroepen ook eens echt moeten werken voor hun geld. Ipv een zomer reces met herhalingen tijdens de zomermaanden. Buitenhof (ook van de NPS) gaat bijvoorbeeld 2 maanden met vakantie. Hoe kan dat??
Ach, ik zie nog altijd liever het commerciele discussieprogramma over voetbal dan het publieke gezeik van Hugo Borst. De wedstrijdverslagen van de Premier League op RTL 5 zijn ook prima.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 04:01 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
In België bleek dat na meer dan 10 jaar voetbal bij de commerciele zender , dat meer dan 80 % !!! van de bevolking het voetbal terug bij de VRT wilde. En zo geschiede ook nu. Idem in Engeland, waar onder druk van het publiek het voetbal van commerciele zender ITV terug naar de BBC verhuisde.
Het maakt verdorie véél uit, bij een staatszender zal altijd de kwaliteit voorop staan, bij een commerciele zender het winstbejag. als we niet opletten gaan we naar situaties zoals in Italië waar ze zelfs bij een doeltrap of een corner al een snelle commercial inlassen ...
www.nu.nlquote:'Van der Laan tegen opheffing NPS'
Uitgegeven: 23 juli 2005 10:17
Laatst gewijzigd: 23 juli 2005 12:24
DEN HAAG - Staatssecretaris Van der Laan (Media) was tegen het besluit om de publieke omroep NPS op te heffen. CDA-fractievoorzitter Verhagen, fractievoorzitter van de VVD Van Aartsen en D66-Kamerlid Bakker besloten vorige maand tot de opheffing zonder dat Van der Laan daarbij aanwezig was. Dat heeft Bakker zaterdag gezegd.
Het Tweede-Kamerlid bevestigt hiermee een reconstructie van NRC Handelsblad van zaterdag over het overleg. Volgens Bakker reageerde zijn partijgenote Van der Laan woedend toen zij later hoorde wat de drie Kamerleden hadden afgesproken. "Ze zei dingen als 'onacceptabel' en 'hier kan ik niet mee naar buiten", aldus Bakker.
Kinderprogramma's
In het spoeddebat over de hervorming van het omroepstelsel begin deze maand verdedigde Van der Laan de opheffing van de NPS. Volgens een woordvoerster van de staatssecretaris keert Van der Laan zich vooral tegen het schrappen van de kinderprogramma's van de NPS en niet zozeer tegen het verdwijnen van de omroep zelf.
"Voor haar is het essentieel dat er garanties zijn afgesproken dat programma's als Klokhuis en Sesamstraat blijven voortbestaan." Volgens de woordvoerster blijven de budgetten voor deze programma's overeind.
'Wel betrokken'
De zegsvrouw herhaalt de eerdere ontkenning van Van der Laan, dat zij niet bij de gesprekken over de opheffing van de NPS is geweest. In het spoeddebat zei de D66-staatssecretaris daarover: "Bij de belangrijke punten die besproken werden, was ik volop betrokken."
Volgens Tweede-Kamerlid Van Dam van de PvdA is de geloofwaardigheid van Van der Laan door de opmerkingen van Bakker aangetast. "Als ze aan de ene kant niet betrokken is geweest bij het besluit en aan de andere kant dat besluit onacceptabel vindt, dan moet ze zichzelf afvragen of ze dat voorstel nog kan verdedigen. Ik heb daar mijn twijfels bij", zegt Van Dam.
Wat fractieleiders in een achterkamertje, meer hebben we niet nodig. En dan klagen ze over Paarsquote:Op zaterdag 23 juli 2005 16:43 schreef Verbal het volgende:
Sappig dit. Ik had al wel vernomen dat dit idd handjeklap was geweest tussen de fractieleiders en dat Van der Laan er inderdaad niet eens bij is betrokken, maar dat ze tegen opheffing van de NPS was/is, wist ik nog niet. Het word iig steeds kolderieker... zullen we het concept 'regering' maar gewoon schrappen?
V.
boeiendquote:Op zaterdag 23 juli 2005 16:43 schreef Verbal het volgende:
[..]
www.nu.nl
Sappig dit. Ik had al wel vernomen dat dit idd handjeklap was geweest tussen de fractieleiders en dat Van der Laan er inderdaad niet eens bij is betrokken, maar dat ze tegen opheffing van de NPS was/is, wist ik nog niet. Het word iig steeds kolderieker
quote:... zullen we het concept 'regering' publieke omroep maar gewoon schrappen?
V.
Nou, dat achterkamertjespolitiek zoals onder Lubbers en Kok was het overleg tussen regering en regeringsfracties om de rest van de politiek buiten spel te zetten.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 16:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat fractieleiders in een achterkamertje, meer hebben we niet nodig. En dan klagen ze over Paars![]()
Of dit nou precies met dualisme wordt bedoeld weet ik niet hoor. Het is toch ook een beetje hamertje tik - het CDA wil perse van de NPS af dus dan doen we dat maar en Dittrich was er toevallig niet, geen probleem - we hakken cruciale knopen door waar het werk van veel mensen van afhangt.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 20:48 schreef Sidekick het volgende:
Dit is wel goed dualisme, namelijk dat de fracties initiatief tonen, en niet kritiekloos achter de regering aanlopen.
Van der Laan had op haar strepen moeten gaan staan en haar portefeuille ter beschikking moeten stellen maar zo ervaren is ze niet.quote:Alleen is Van der Laan niet meer geloofwaardig als ze vervolgens niet achter de plannen staat maar wel gaat uitvoeren om maar op het pluche te blijven.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |