Bij parlementsverkiezingen zie ik het als mijn democratisch recht om te stemmen. Bij deze verkiezingen niet. Ik hoop dat de opkomst extreem laag is zodat de onzinnigheid wordt aangetoond. Bij een blanco stem tel je wel mee voor de opkomst.quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:34 schreef longinus het volgende:
Niet boycotten, stemmen.....
Een je kan ook blanco stemmen, dan wordt je stem niet meer meegeteld, wat wel het geval is als je niet stemt.
Ik zou ook mijn kop in 't zand steken...quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:31 schreef SCH het volgende:
Waarom hoor je zo weinig discussie over het principe van het referendum zelf. Persoonlijk ben ik een principieel tegenstander van het referendum en ik ga op 1 juni dan ook niet stemmen.
Dit referendum had er nooit moeten komen en ik vind dat er veel te veel waarde aan wordt gehecht. Partijen moeten niks doen met de uitslag ervan.
Ik heb namelijk al gestemd. Bij de vorige verkiezingen, en toen heb ik aan de partij en de politicus mijn fiat gegeven om het land goed te besturen en goede beslissingen te nemen. Ik wil niet over sub-thema's opnieuw opgeroepen worden en ik wil ook niet dat mijn landgenoten worden opgeroepen.
Aan een referendum kleven zoveel technische, inhoudelijke en principiele bezwaren dat ik niet begrijp dat er geen uitgebreide boycot lobby is.
Mijn belangrijkste bezwaren op een rijtje:
- wat is nog het nut van parlementsverkiezingen als ik over deelthema's moet stemmen?
- referenda worden selectief gehouden en kunnen daardoor onheus worden ingezet
- ingewikkelde problemen laten zich niet vertalen tot een ja of nee stem
- het is voor de gemiddelde burger niet doenlijk dit soort zaken goed te beoordelen
- daardoor lenen referenda zich bij uitstek voor populistische tendensen.
Daarbij komt nog dat er veel tijd gestoken wordt in campagnes. Steek die nou aub gewoon in het werk dat gedaan moeten worden.
Waarom? Ik heb op een partij gestemd die tegen het referendum is duh....quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:56 schreef Etcetera het volgende:
Niet stemmen = niet zeuren.
als je niet stemt en je bent tegen, had jouw stem het misschien kunnen voorkomenquote:Op donderdag 5 mei 2005 19:58 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom? Ik heb op een partij gestemd die tegen het referendum is duh....![]()
Ik hoop dat jij ook een keer door krijgt hoe onzinnig jij bent..quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Bij parlementsverkiezingen zie ik het als mijn democratisch recht om te stemmen. Bij deze verkiezingen niet. Ik hoop dat de opkomst extreem laag is zodat de onzinnigheid wordt aangetoond. Bij een blanco stem tel je wel mee voor de opkomst.
Argumenten?quote:Op donderdag 5 mei 2005 20:02 schreef daeri het volgende:
[..]
Ik hoop dat jij ook een keer door krijgt hoe onzinnig jij bent..
Je hebt natuurlijk wel meer manieren om tussentijds invloed uit te oefenen. Door je te mengen in het debat, door je te voegen in de publieke opinie, door je in de partijpolitiek te mengen enz enz .quote:Op donderdag 5 mei 2005 20:20 schreef sizzler het volgende:
Het referendum an sich vind ik niet verkeerd. Alsof ik met 1 stem kan laten weten wat mijn mening is.
Er is nog nooit een partij geweest waar ik het 100% mee eens ben. Waarom zou ik mij dan wel voor 100% door die partij laten vertegenwoordigen?
Ik wil die invloed niet en ik wil ook niet dat mensen die invloed hebben. Daarom laat ik mijn stem gelden door niet te stemmen en bij te dragen aan een lage opkomst.quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:39 schreef Pool het volgende:
Het referendum biedt mij een klein stukje invloed aan en die zal ik ook grijpen.
Ik heb ook wel getwijfeld en twijfel nog wel eens. Vooral als ik het populisme rond europa weer zie toenemen. Maar in feite hebben we als burgers deze beslissing al lang genomen.quote:Bij volgende discussies en normale verkiezingen houd ik dan wel rekening met het feit dat ik liever geen referenda meer wil. Maar als het er eenmaal is, dan doe ik ook gewoon mee, simpelweg omdat ik me anders buitenspel zet wat betreft de inhoud van het referendum.
Dan stem je dus over andere thema's.quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:31 schreef SCH het volgende:
- wat is nog het nut van parlementsverkiezingen als ik over deelthema's moet stemmen?
Klopt.quote:- referenda worden selectief gehouden en kunnen daardoor onheus worden ingezet
Er wordt ook geen oplossing gevraagd.quote:- ingewikkelde problemen laten zich niet vertalen tot een ja of nee stem
Kunnen ze dan wel beoordelen wie voor hen de beslissing moet maken?quote:- het is voor de gemiddelde burger niet doenlijk dit soort zaken goed te beoordelen
De hele politiek leent zich daarvoor, dat is kritiek op democratie in het algemeen.quote:- daardoor lenen referenda zich bij uitstek voor populistische tendensen.
Jawel, maar die is nu voor iedereen even toegankelijk. En waarom zou je wel op andere manieren invloed uitoefenen, maar niet middels referenda?quote:Op donderdag 5 mei 2005 20:24 schreef SCH het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk wel meer manieren om tussentijds invloed uit te oefenen. Door je te mengen in het debat, door je te voegen in de publieke opinie, door je in de partijpolitiek te mengen enz enz .
Je kiest met verkiezingen op partijen met meerdere punten. Daarnaast heb je mensen die op andere motieven dan de inhoudelijke punten stemmen. (charisma, gewoonte, gevoel, strategisch etc.) Feit is dat je slechts op hoofdpunten hoopt dat je opkomt voor de kiezer. Neem bijvoorbeeld het gekozen burgermeesterschap van D66. Wel het regeerakkoord binnengeloodst, maar onder de achterban nauwelijks gewaardeerd. Je weet pas echt wat mensen willen als je ze laat stemmen over 1 onderwerp. Dat is niet te doen voor elk standpunt, maar voor sommige erg belangrijke punten -en de Grondwet is dat zeker- zou dat wel kunnen. Ten tijde van de verkiezingen speelde de grondwet ook nauwelijks. Zou jij hebben geweten welke partijen toen tegen waren?quote:- wat is nog het nut van parlementsverkiezingen als ik over deelthema's moet stemmen?
Ach, wat is selectief. Als de meerderheid van de Kamer het steunt zou jij het geen probleem moeten vinden.quote:- referenda worden selectief gehouden en kunnen daardoor onheus worden ingezet
Die keuze heeft het parlement toch ook? Die hadden ook niet voor een "misschien" of "ja, mits..." kunnen stemmen.quote:- ingewikkelde problemen laten zich niet vertalen tot een ja of nee stem
Komt op hetzelfde neer als je punt hiervoor omdat je wel zou kunnen zeggen dat het een onderwerp is waar je je in moet verdiepen, en het is nog maar de vraag of veel mensen dat doen. Maar is het daarom minder democratisch? En als mensen dat niet direct kunnen, waarom dan wel indirect via een vertegenwoordiger?quote:- het is voor de gemiddelde burger niet doenlijk dit soort zaken goed te beoordelen
Ik denk dat referenda zich daarom lenen voor uitsluitend ingrijpende veranderingen waar veel mensen direct bij zijn betrokken.quote:- daardoor lenen referenda zich bij uitstek voor populistische tendensen.
Bij de verkiezingen heb ik ook al over dit thema gestemd toch, als ik het belangrijk genoeg vond?quote:Op donderdag 5 mei 2005 20:33 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Dan stem je dus over andere thema's.
Mijn mening over een zeer complexe zaak wordt gevraagd, waar niet met een eenvoudig ja of nee op te antwoorden is en ik stem op politici die die complexe zaak bestuderen en in staat zijn de materie te ontleden en te analyseren.quote:Er wordt ook geen oplossing gevraagd.
Jaquote:Kunnen ze dan wel beoordelen wie voor hen de beslissing moet maken?
Dat is natuurlijk ook zo. De democratie is niet perfect, daarom streef ik naar een zo goed mogelijke vorm van democratie en imo hoort het referendum daar niet in thuis. Referenda lenen zich wel bij uitstek voor populisme door complexe zaken tot een ja of nee te verhaspelen.quote:De hele politiek leent zich daarvoor, dat is kritiek op democratie in het algemeen.
Omdat referenda een onevenredig groot machtsmiddel is. Zie verder mijn argumenten tegen.quote:Op donderdag 5 mei 2005 20:36 schreef sizzler het volgende:
[..]
Jawel, maar die is nu voor iedereen even toegankelijk. En waarom zou je wel op andere manieren invloed uitoefenen, maar niet middels referenda?
Dat wist ik wel maar vind ik niet zo relevant. Ik heb ze mijn stem gegeven omdat ik in grote lijnen vind dat ze mijn denkbeelden vertegenwoordigen. Ik vind niet dat de burger over allerlei deelthema's hoeft mee te stemmen. De koopzondag, de grondwet, whats next?quote:. Zou jij hebben geweten welke partijen toen tegen waren?
Dat is het belangrijkste punt. Het is inderdaad veel minder democratisch als mensen zich er niet in verdiepen, dat misschien ook helemaal niet kunnen maar er toch een stem over uitbrengen. Dat is geen vorm van democratie die ik aanhang. Ik steun de vorm van democratie waarin ik op een kandidaat of partij stem waarin ik me qua ideologie en hoofdlijnen het meeste herken. Zij vertengewoordigen mij en als ze het slecht doen dan stem ik niet weer op ze.quote:Komt op hetzelfde neer als je punt hiervoor omdat je wel zou kunnen zeggen dat het een onderwerp is waar je je in moet verdiepen, en het is nog maar de vraag of veel mensen dat doen. Maar is het daarom minder democratisch? En als mensen dat niet direct kunnen, waarom dan wel indirect via een vertegenwoordiger?
Deze 2 punten gelden voor vrijwel de hele 2e kamer! Of dacht je dat die lui overal alles vanaf weten?!quote:- ingewikkelde problemen laten zich niet vertalen tot een ja of nee stem
- het is voor de gemiddelde burger niet doenlijk dit soort zaken goed te beoordelen
Waarom? Iedere burger heeft maar 1 stem. Terwijl lobbyclubjes die toevallig de connecties hebben meer invloed per persoon uit kunnen brengen.quote:Op donderdag 5 mei 2005 20:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Omdat referenda een onevenredig groot machtsmiddel is.
Het is ook niet als een relevant punt naar voren gebracht. Klik hier maar eens op: http://www.parlement.com/9291000/modulesf/gcnmrxdz en bekijk de samenvattingen. Wat hebben de partijen die meededen aan de verkiezingen in 2003 over de Grondwet gezegd?quote:Dat wist ik wel maar vind ik niet zo relevant.
Mijn anti-referenda-houding komt vooral neer op het feit dat de democratie verzwakt wordt door de zaken die in de OP zijn genoemd. Maar niet deelnemen aan een referendum zodra het er is, is het geheel weggooien van invloed.quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:39 schreef Pool het volgende:
Maar als het er eenmaal is, dan doe ik ook gewoon mee, simpelweg omdat ik me anders buitenspel zet wat betreft de inhoud van het referendum.
Het kabinet heeft niets te vertellen. Dit referendum is een advies aan het parlement, die al in meerderheid heeft besloten om het advies op te volgen bij een redelijke opkomst (30%). Alleen het CDA heeft aangegeven een duidelijke keuze nodig hebben (60%). En het kabinet moet gewoon luisteren naar het parlement.quote:Op donderdag 5 mei 2005 21:48 schreef Molluck het volgende:
Het kabinet heeft al aangekondigd dat Nederland toch vóór de Grondwet is, ookal zou de uitslag van het referendum 'negatief' zijn.
Behalve als er in gigantische getale tegen gestemd gaat worden. (hoeveel moet dat zijn? 70% 80?)
Ik ben het met je eens dat de grondwet erg overschat wordt en je ziet dat er van alle kanten zaken bij worden gehaald die erg overtrokken zijn (Donner: het risico op oorlog wordt heel klein, dus zeg ja), SP-monsterstaat of off-topic zoals Wilders met zijn Turkije of nu ineens de euro.quote:Op donderdag 5 mei 2005 21:50 schreef Sidekick het volgende:
Ik neig toch naar het laatste, ook omdat deze grondwet behoorlijk overschat is, zowel door voor-als tegenstanders. Er breekt geen oorlog uit bij een nee-stem, en er komt ook geen Europese monsterstaat waar Nederland niets meer te vertellen heeft bij een ja-stem. Het ergste dat kan gebeuren bij een nee is dat de Europese eenwording wat wordt vertraagd.
Dat is toch al veelzeggend genoeg, dat dertig procent als een redelijke opkomst wordt gezien.quote:Op donderdag 5 mei 2005 21:54 schreef Sidekick het volgende:
Dit referendum is een advies aan het parlement, die al in meerderheid heeft besloten om het advies op te volgen bij een redelijke opkomst (30%).
zal niet inhoudelijk moeten reageren op de grondwet...maar kan me niet weerhouden:quote:Op vrijdag 6 mei 2005 09:28 schreef KingCold het volgende:
Ik ben tegen die hele grondwet. Te vaag, te ondoorgrondelijk, te onbetrouwbaar dus.
eigenlijk: 33 % is toch best veel. Het gaat om 1 onderwerp... eigenlijk niet heel ingrijpend. En dat dan 1/3 van stemgerechtigde nl'ers toch moeite nemen om zijn mening over kenbaar te maken...quote:Op vrijdag 6 mei 2005 10:31 schreef pberends het volgende:
Ze mogen blij zijn als 33% van het electoraat uberhaupt komt opdagen.
500 pagina's aan regeltjes die dadelijk praktisch onmogelijk nog veranderd kunnen worden, noem dat maar niks... De Nederlandse grondwet is maar zo'n 100 artikelen, 20 pagina's hooguit en kan veel makkelijker veranderd worden dan de EU grondwet dadelijk.quote:Op donderdag 5 mei 2005 22:01 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat de grondwet erg overschat wordt en je ziet dat er van alle kanten zaken bij worden gehaald die erg overtrokken zijn (Donner: het risico op oorlog wordt heel klein, dus zeg ja), SP-monsterstaat of off-topic zoals Wilders met zijn Turkije of nu ineens de euro.
Het punt van TS is juist dat hij vindt dat de keuze juist aan de regering is en niet aan hem, en zo moedig je hem dus juist aan niet te stemmen.quote:Kortom, ga in ieder geval stemmen.. eens of niet.. punt is dat jou stem, ook al breng je hemt niet uit juist mee telt. Je stemt dan voor de keuze die de regering wenst.. erg onhandig dus in dit geval.
De regering CDA-VVD-D66 is de keuze van SCH?quote:Op vrijdag 6 mei 2005 11:21 schreef EnderOnline het volgende:
[..]
Het punt van TS is juist dat hij vindt dat de keuze juist aan de regering is en niet aan hem, en zo moedig je dus hem juist aan neit te stemmen.
Tjah, in dit geval wil je de regering juist niet de mogelijkheid geven voor jou te kiezen, aangezien de keuze niet bepaald werd door het nut voor ons, maar door de politieke noodzaak van de beslissing. Zoals meneer Zalm een keer riep 'tegen stemmen kan een oorlog ontketenen' .. tjah, dan maar een oorlog.. ? wtf is dit voor onzin, worden we ingenomen door de Duitsers als we niet mee willen doen? Lekker Eu dan.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 11:21 schreef EnderOnline het volgende:
[..]
Het punt van TS is juist dat hij vindt dat de keuze juist aan de regering is en niet aan hem, en zo moedig je dus hem juist aan neit te stemmen.
Nee maar wel de keuze van het volk, en SCH vindt waarschijnlijk dat deze te respecteren is, ook al zijn het niet zijn ideeën. Sommige mensen hebben ook nog principes in plaats van dat ze alles doen om ervoor te zorgen dat zij hun zin krijgen.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 11:24 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
De regering CDA-VVD-D66 is de keuze van SCH?
Kortom, ondoordachte stelling van hem.
Ik had zijn mening wel willen horen als de PvdA tegen een JA van de Europese grondwet was geweest. Hoe kun je nu een geboden kans gewoon weggeven met het motto dat je al het vertrouwen hebt in de huidige regering, terwijl die er altijd op afgeeft?quote:Op vrijdag 6 mei 2005 11:27 schreef EnderOnline het volgende:
[..]
Nee maar wel de keuze van het volk, en SCH vindt waarschijnlijk dat deze te respecteren is, ook al zijn het niet zijn ideeën. Sommige mensen hebben ook nog principes in plaats van dat ze alles doen om ervoor te zorgen dat zij hun zin krijgen.
Dat was vast niet iemand van CDA/VVD/D66, dus zijn politicus bestuurt het land helemaal niet.quote:Ik heb namelijk al gestemd. Bij de vorige verkiezingen, en toen heb ik aan de partij en de politicus mijn fiat gegeven om het land goed te besturen en goede beslissingen te nemen.
Dat laatste is wel heel tegenstrijdig, om nog maar te zwijgen over het feit dat hij de europese grondwet een sub-thema noemt.quote:Ik wil niet over sub-thema's opnieuw opgeroepen worden en ik wil ook niet dat mijn landgenoten worden opgeroepen.
Het volk is niet dom, het volk oordeelt vanuit een incomplete visie; men heeft een vertekend beeld van hetgeen waarover men een oordeel velt. De oorzaak hiervan ligt voornamelijk in het feit dat de media (voor het gemak scheer ik het even over één kam) ons maar al te graag verkeerde of verdraaide informatie verstrekt. Het is een hele kunde om dit oerwoud van feiten en fictie zodanig te filteren dat men weer een representatief beeld krijgt van de realiteit. Zelfs politici hebben hier moeite mee, en je kunt dan ook moeilijk het 'volk' verwijten dat zij daar niet toe in staat is. Een van de voorwaarden voor een (betrouwbaar) referendum is dan ook goede voorlichting.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 10:00 schreef the_disheaver het volgende:
Maar tegelijk ben ik weer tegen het referendum: omdat het volk dom is.
Je kunt gewoon de hele grondwet lezen daar heb je de media niet voor nodig.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 11:35 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Het volk is niet dom, het volk oordeelt vanuit een incomplete visie; men heeft een vertekend beeld van hetgeen waarover men een oordeel velt. De oorzaak hiervan ligt voornamelijk in het feit dat de media (voor het gemak scheer ik het even over één kam) ons maar al te graag verkeerde of verdraaide informatie verstrekt. Het is een hele kunde om dit oerwoud van feiten en fictie zodanig te filteren dat men weer een representatief beeld krijgt van de realiteit. Zelfs politici hebben hier moeite mee, en je kunt dan ook moeilijk het 'volk' verwijten dat zij daar niet toe in staat is. Een van de voorwaarden voor een (betrouwbaar) referendum is dan ook goede voorlichting.
Misschien omdat het een raadplegend referendum is?quote:Op donderdag 5 mei 2005 22:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is toch al veelzeggend genoeg, dat dertig procent als een redelijke opkomst wordt gezien.
Die vraag alleen al laat zien hoe onduidelijk Europa is.quote:De kiezers moeten hun ingevulde stembiljet in een fel oranje retourenvelop terugsturen naar de burgemeester van Den Haag. Op een grijs A-viertje kleuren ze het vakje 'voor' of 'tegen' rood, bij de vraag Bent u voor of tegen instemming door Nederland met het verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa?
Zou dat veel invloed op de opkomst hebben?quote:Op vrijdag 6 mei 2005 11:52 schreef sizzler het volgende:
[..]
Misschien omdat het een raadplegend referendum is?
Dat zijn ze ook. Daar ben ik dan dus ook helemaal niet blij mee nee.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 10:02 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
zal niet inhoudelijk moeten reageren op de grondwet...maar kan me niet weerhouden:
is de huidige verdragen niet ondoorgrondelijker, vager en ontbetrouwbaarder?
Waarom zou je de de hele grondwet willen lezen? Alsof 99 procent van de mensen daadwerkelijk er iets zinnigs van weet te maken.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 11:46 schreef SCH het volgende:
[..]
Je kunt gewoon de hele grondwet lezen daar heb je de media niet voor nodig.
Het gaat er niet om, dat je niet wilt stemmen, maar dat je tegen het referendum bent, omdat het volk D-O-M is...quote:Op vrijdag 6 mei 2005 11:19 schreef NiGeLaToR het volgende:
Niet stemmen is D-O-M of je het er nou mee eens bent of niet.. waarom dom? Check:
- Bij een lage opkomst besluit de regering voor jou.. en dat is dus _voor_ de Eu-grondwet, terwijl je gezien je openingspost waarschijnlijk tegen bent.
- Als je niet stemt kun je niets anders dan hier klagen over je onvrede, invloed heb je er niet op uitgeoefend.
- Bevolking kan zelf referenda afdwingen door bijvoorbeeld te protesteren tegen bepaalde zaken - maarja, verder dan in een topic ergens over klagen komende meesten niet
- etc
Kortom, ga in ieder geval stemmen.. eens of niet.. punt is dat jou stem, ook al breng je hemt niet uit juist mee telt. Je stemt dan voor de keuze die de regering wenst.. erg onhandig dus in dit geval.
Wat mij betreft stemmen jullie allemaal tegen de EU grondwet, zeker als je het niet zeker weetga in ieder geval stemmen dus..
Met het Volk is dom verwijt ik het volk niet dat ze dom zijn.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 11:35 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Het volk is niet dom, het volk oordeelt vanuit een incomplete visie; men heeft een vertekend beeld van hetgeen waarover men een oordeel velt. De oorzaak hiervan ligt voornamelijk in het feit dat de media (voor het gemak scheer ik het even over één kam) ons maar al te graag verkeerde of verdraaide informatie verstrekt. Het is een hele kunde om dit oerwoud van feiten en fictie zodanig te filteren dat men weer een representatief beeld krijgt van de realiteit. Zelfs politici hebben hier moeite mee, en je kunt dan ook moeilijk het 'volk' verwijten dat zij daar niet toe in staat is. Een van de voorwaarden voor een (betrouwbaar) referendum is dan ook goede voorlichting.
Nee, dat moet je ook helemaal niet willen. Dat is mijn punt juist. Niet lezen en er ook niet over stemmen.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 12:39 schreef nikk het volgende:
[..]
Waarom zou je de de hele grondwet willen lezen? Alsof 99 procent van de mensen daadwerkelijk er iets zinnigs van weet te maken.
hmm, je mag hem best lezen. Zo kun je nog beter een idee krijgen op wie je zult stemmen over 2 jaar.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 12:51 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, dat moet je ook helemaal niet willen. Dat is mijn punt juist. Niet lezen en er ook niet over stemmen.
En daar ligt een prachtige taak voor de media, politiek, private organisaties de grondwet uit te leggen aan het volk.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 12:51 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, dat moet je ook helemaal niet willen. Dat is mijn punt juist. Niet lezen en er ook niet over stemmen.
Mijn argumenten tegen het referendum zijn niet nieuw, ook hier niet.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 12:57 schreef DaveM het volgende:
SCH, opmerkelijke timing om nu ineens zo hoog van de toren te blazen tegen het referendum.
Ik vind dat de kamer de uitslag sowieso naast zich neer moet leggen.quote:Zeg eens eerlijk, je hoopt toch gewoon dat die 30% opkomst niet gehaald wordt zodat de Kamer een excuus heeft om de waarschijnlijke NEE uitslag naast zich neer te leggen?
Wat bedoel je met domme manier? Het referendum, of de inhoud zelf van het grondwettelijk verdrag?quote:Op vrijdag 6 mei 2005 12:55 schreef nikk het volgende:
[..]
Overigens ben ik tegen referenda. Een directere democratie realiseren is natuurlijk uitstekend, maar niet op deze domme manier graag.
Het referendum als instrument voor een directe democratie.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 13:02 schreef the_disheaver het volgende:
Ik ben ook tegen het referendum, maar vóór de grondwet!
[..]
Wat bedoel je met domme manier? Het referendum, of de inhoud zelf van het grondwettelijk verdrag?
Dan ben ik het met je eensquote:Op vrijdag 6 mei 2005 13:06 schreef nikk het volgende:
[..]
Het referendum als instrument voor een directe democratie.
Als je argumenten niet nieuw zijn dan is het helemaal duidelijk waarom je juist nú dit topic opent.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 13:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Mijn argumenten tegen het referendum zijn niet nieuw, ook hier niet.
Begrijpelijk dat jij dat vindt, je deelt immers het naieve vertrouwen in Europa van de Pvda en GL.quote:Ik vind dat de kamer de uitslag sowieso naast zich neer moet leggen.
Ik kan weinig anders dan je gelijk geven.Je argumenten dat referenda selectief kunnen worden ingezet door de politiek en dat de gemiddelde Nederlander niet over het vermogen beschikt om een beslissing te vellen over complexe thema's zijn uitermate goed. Voor wie dit ondemocratische onzin vind, kijk zelf eens om je heen welke motieven mensen in je omgeving gebruiken bij het uitbrengen van hun stem.... niet bepaald goede argumenten is mijn ervaring. Hier op het forum wordt best goed gediscussieerd, maar in de gemiddelde Nederlandse huiskamerquote:Op donderdag 5 mei 2005 19:31 schreef SCH het volgende:
Waarom hoor je zo weinig discussie over het principe van het referendum zelf. Persoonlijk ben ik een principieel tegenstander van het referendum en ik ga op 1 juni dan ook niet stemmen.
Dit referendum had er nooit moeten komen en ik vind dat er veel te veel waarde aan wordt gehecht. Partijen moeten niks doen met de uitslag ervan.
Ik heb namelijk al gestemd. Bij de vorige verkiezingen, en toen heb ik aan de partij en de politicus mijn fiat gegeven om het land goed te besturen en goede beslissingen te nemen. Ik wil niet over sub-thema's opnieuw opgeroepen worden en ik wil ook niet dat mijn landgenoten worden opgeroepen.
Aan een referendum kleven zoveel technische, inhoudelijke en principiele bezwaren dat ik niet begrijp dat er geen uitgebreide boycot lobby is.
Daarbij komt nog dat er veel tijd gestoken wordt in campagnes. Steek die nou aub gewoon in het werk dat gedaan moeten worden.
Als ik ga stemmen dan stem ik ja.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 16:49 schreef ThomasBerge het volgende:
Het lijkt mij ook verstandiger om NEE te stemmen, ipv het hele referendum te boycotten.
Dat zijn dus ook argumenten om de hele parlementaire democratie maar af te schaffen. Waarom pleit je daar dan niet voor?quote:Op vrijdag 6 mei 2005 15:52 schreef mici het volgende:
Voor wie dit ondemocratische onzin vind, kijk zelf eens om je heen welke motieven mensen in je omgeving gebruiken bij het uitbrengen van hun stem.... niet bepaald goede argumenten is mijn ervaring.
Het zou inderdaad geen slecht idee zijn om mensen pas stemrecht te geven indien zij aangetoond hebben voldoende van het openbaar bestuur, de politiek etc. af te weten. Zonder rijbewijs mag je immers niet autorijden en met alleen huishoudschool mag je niet naar de universiteit. Dus waarom zou je ook niet een bepaald basisniveau van mensen verlangen alvorens ze stemrecht te geven?quote:Op vrijdag 6 mei 2005 17:11 schreef Lithion het volgende:
[..]
Dat zijn dus ook argumenten om de hele parlementaire democratie maar af te schaffen. Waarom pleit je daar dan niet voor?
Omdat de essentie van de democratie is dat het gehele volk en elke individu zich uit kan spreken over haar eigen toekomst. Wanneer je subgroepen buitensluit gaan andere groepen dus beslissen over jou toekomst.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 17:15 schreef Plato1980 het volgende:
Het zou inderdaad geen slecht idee zijn om mensen pas stemrecht te geven indien zij aangetoond hebben voldoende van het openbaar bestuur, de politiek etc. af te weten. Zonder rijbewijs mag je immers niet autorijden en met alleen huishoudschool mag je niet naar de universiteit. Dus waarom zou je ook niet een bepaald basisniveau van mensen verlangen alvorens ze stemrecht te geven?
- slechts bij enkele controversiele onderwerpen wordt het referendum gebruiktquote:Op donderdag 5 mei 2005 19:31 schreef SCH het volgende:
Nee, de regering ontwerpt de wetten, het parlement beslist er over.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 17:41 schreef LibertarianX het volgende:
Als je niet gaat stemmen in het referendum, geef je daarmee aan dat de regering mag beslissen, en gezien hoe die denken, is het dus hetzelfde als voor de europeese grondwet te stemmen.
Vreemd, dat had ik van iemand die zo denkt als SCH niet verwacht.
eerst zien dan geloven..quote:Op donderdag 5 mei 2005 21:01 schreef BabeWatcher het volgende:
Dit is de eerste keer dat ons niet alleen om onze mening wordt gevraagd, maar dat er ook wat mee gedaan wordt.
Brussel ontwerpt de meerderheid der wetten schat, nederland implementeert die alleen maar.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 18:04 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nee, de regering ontwerpt de wetten, het parlement beslist er over.
Heb je 2 jaar geleden op een partij gestemd, die er tegen is, heb je je mening al kenbaar gemaakt. Klaar.
Maar uiteraard met een "morele dwang" voor de partijen die hebben ingestemd met het houden van dit referendum. Geen partij haalt het dan in zijn hoofd om het advies te negeren, want anders heb je een groot probleem bij de volgende verkiezingen.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 22:03 schreef PJORourke het volgende:
Wat is het probleem met een "raadgevend" referendum. De politiek heeft het laatste woord. Het is een soort officiele peiling, meer niet, maar dan zonder het gemanipuleer van Maurice de Hond.
Dat hangt af van opkomst, resultaat en politiek lef. Als je, zoals Wouter Bos doet, pure peilingen- en pirouettepolitiek voert, dan zul je je bij het resultaat moeten neerleggen.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 22:07 schreef Sidekick het volgende:
Maar uiteraard met een "morele dwang" voor de partijen die hebben ingestemd met het houden van dit referendum. Geen partij haalt het dan in zijn hoofd om het advies te negeren, want anders heb je een groot probleem bij de volgende verkiezingen.
Als je NEE stemt, doe je mee aan het referendum en ben je er een onderdeel van. Als ik al zou gaan stemmen, zou ik trouwens veel meer neigen om voor de grondwet te stemmen maar dat is in dit topic verder niet relevant.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 16:42 schreef Harry_Sack het volgende:
Ik denk dat NEE stemmen nog altijd beter is dan het idee van stemmen te verwerpen. Het is namelijk een gegeven dat rechtste stemmers altijd stemmen. In dit geval zal dat uitkomen op een JA.
Als je besluit om NEE te stemmen, dan verwerp je eigenlijk al dat hele referendum, want dat is opgebouwd om juist een fiat voor dit Europa te kunnen waarmaken.
Dat is ook al zo'n nadeel van een referendum. Dat de verliezer er niet tegen zal kunnen en complottheorieen of huilverhalen de wereld in gaat gooien. Uiteindelijk zal het het democratisch gevoel van de burger volgens mij dan ook helemaal niet versterken maar eerder verkleinen.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 21:27 schreef Koos Voos het volgende:
Het zal dus wel een krappe gemanipuleerde JA gaan worden. we kunnen immers niets controleren.
Deze conclusie is geen logisch vervolg op je eerder betoog, wat ik verder wel op waarde kan schatten. Ik ben geen PvdA'er, dus vind ik populisme geen vies woord, overigens.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 22:26 schreef Sidekick het volgende:
in een poging via een laag opkomstpercentage dit anti-democratische middel voor de toekomst te voorkomen.
Bos adeptquote:Op vrijdag 6 mei 2005 23:39 schreef PJORourke het volgende:
Ik ben geen PvdA'er, dus vind ik populisme geen vies woord, overigens.
Neeeeeeeeeeeeeeeeequote:
Nou, blijf dan maar thuis, SCH 65. Ja-knikkers zijn er genoegquote:Op vrijdag 6 mei 2005 23:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Als je NEE stemt, doe je mee aan het referendum en ben je er een onderdeel van. Als ik al zou gaan stemmen, zou ik trouwens veel meer neigen om voor de grondwet te stemmen maar dat is in dit topic verder niet relevant.
Het principe van het referendum vind ik zo on-democratisch dat ik me echt een idioot zou voelen als ik zou gaan stemmen. Dit soort ongein is de reden waarom ik vanaf mijn 0e al D66-basher ben, de partij die net een jaar ouder is dan SCH
Nee, dat helpt...quote:Op zaterdag 7 mei 2005 10:16 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Nou, blijf dan maar thuis, SCH 65. Ja-knikkers zijn er genoeg![]()
Ik zag eergisteren op SBS dat ze in Amsterdam het Londense "Speaker's Corner" na-apen. Er staat in een of ander park dus een aantal bierkratjes waarvanaf je je politieke ideeën moet spuien. Dat lijkt me een uitstekend startpunt voor SCH on tour.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 11:28 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nee, dat helpt...
Ga naar buiten, en overtuig den volk van het nutteloosheid van den referendum!
SCH 67 suffiequote:Op zaterdag 7 mei 2005 10:16 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Nou, blijf dan maar thuis, SCH 65. Ja-knikkers zijn er genoeg![]()
Je hebt gelijk. Wanneer mensen een stem hebben in het bestuur van een land of een organisatie, mag van hen verwacht worden dat ze een bepaalde mate van deskundigheid bezitten. Aan de ene kant zit er denk ik een verschil tussen referendum en parlementaire democratie, omdat de werkelijke beslissingen in een parlementaire democratie door politici worden genomen die wel deskundig kunnen zijn. Maar doordat slecht geinformeerde burgers hun stem uitbrengen op een politieke partij, kunnen die partijen proberen om nietsvermoedende kiezers te manipuleren...quote:Op vrijdag 6 mei 2005 17:15 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Het zou inderdaad geen slecht idee zijn om mensen pas stemrecht te geven indien zij aangetoond hebben voldoende van het openbaar bestuur, de politiek etc. af te weten. Zonder rijbewijs mag je immers niet autorijden en met alleen huishoudschool mag je niet naar de universiteit. Dus waarom zou je ook niet een bepaald basisniveau van mensen verlangen alvorens ze stemrecht te geven?
Dan ga jij toch lekker niet. het besluit is toch allang genomen.quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:31 schreef SCH het volgende:
Die lobby is er al lang, vrijwel alle politieke partijen zijn tegen.quote:Aan een referendum kleven zoveel technische, inhoudelijke en principiele bezwaren dat ik niet begrijp dat er geen uitgebreide boycot lobby is.
Heb jij over elke thema geen eigen mening dan?quote:Mijn belangrijkste bezwaren op een rijtje:
En dat is bij normale politiek niet zo?quote:- referenda worden selectief gehouden en kunnen daardoor onheus worden ingezet
Waarom niet? Het parlement moet uiteindelijk ook voor of tegen stemmen.quote:- ingewikkelde problemen laten zich niet vertalen tot een ja of nee stem
Jij hebt wel vertrouwen in de burger zeg.quote:- het is voor de gemiddelde burger niet doenlijk dit soort zaken goed te beoordelen
En dat doet de gewone politiek nu niet?quote:- daardoor lenen referenda zich bij uitstek voor populistische tendensen.
Totdat de politiek weer komt aanzetten met van die belachelijk wetsvoorstellen waarop niemand zit te wachten.quote:Daarbij komt nog dat er veel tijd gestoken wordt in campagnes. Steek die nou aub gewoon in het werk dat gedaan moeten worden.
quote:Aan een referendum kleven zoveel technische, inhoudelijke en principiele bezwaren dat ik niet begrijp dat er geen uitgebreide boycot lobby is.quote:[b]
Jij vindt mensen niet capabel genoeg om een ja/nee aan te vinken bij een referendum, maar blijkbaar moeten ze dan wel politiek kunnen bedrijven en debatteren?quote:Op donderdag 5 mei 2005 20:24 schreef SCH het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk wel meer manieren om tussentijds invloed uit te oefenen. Door je te mengen in het debat, door je te voegen in de publieke opinie, door je in de partijpolitiek te mengen enz enz .
ga toch alsjeblieft weg...Heel erg leuk dat de grondwet klote zou zijn, maar het gaat hier over het referendum, niet over de grondwet. Doe dat hier dan ook niet, en maak een inhoudelijke-grondwet-topic aan (is er overigens al...)quote:Op zondag 8 mei 2005 02:15 schreef Braamhaar het volgende:
Met het niet komen opdraven voor dit referendum zeg je dus in feite ja voor dit armzalig gedachtengoed wat grondwet zal heten.
Denk even verder na en ga wel stemmen zodat een duidelijk nee kan aangeven dat deze machtsgeilerdjes hun huiswerk over moeten doen zodat 'het volk' , jij en ik dus, ook in de onderhandelingen betrokken worden.
Het gaat namelijk over ons, een ieder.
Wat er nu ligt betreft alleen de posities van al die politieke malloten die hun goed betaalde baantje veilig willen stellen zonder rekening te houden met ( wat zij als 'hun onderdanen' wensen te beschouwen) 'het volk'.
'Het volk', dat zijn wij dus, tegenover de malloten die denken hoe wij het beste af zouden kunnen zijn.
Tuin er niet in en ga stemmen, niet voor deze ellende maar tegen zodat je nee kunt zeggen tegen dit verenigd europa waarin je uiteindelijk slechts een vervangbaar middel zult zijn om het den 'heren des verenigd europa' tot tenvredenheid te stellen.
Denk na en stem nee, mits je een slaafje wil zijn (stem dan ja).
Alsof je dan geen mening mag hebben dat het referendum dom is, en afgeschaft zou moeten worden..quote:Op zondag 8 mei 2005 03:51 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
[..]
Dan ga jij toch lekker niet. het besluit is toch allang genomen.
Ja, natuurlijk is je volksvertegenwoordiger op wie je stemt niet 100% gelijk qua mening als jij. Maar mocht je het geheel met een bepaald thema niet eens zijn: stap naar je volksvertegenwoordiger toe, discussier, ga het politiek programma helpen schrijven... Er zijn genoeg dingen die je kunt doen, je kunt echter niet beslissen of er een referendum komt...quote:Heb jij over elke thema geen eigen mening dan?
Houdt het parlement zich dus niet bezig met belangrijke thema's?? Waarom zouden zij niet kunnen goed en afgewogen beslissen over belangrijke thema's, maar het volk wel?quote:Het parlement houdt zich bezig met meer algemene dingen, voor belangrijke thema's kan een referendum worden uitgeschreven.
Omdat parlementsverkiezingen algemeen zijn. Niet beslissen over een specifiek probleem, maar juist de richting van het land, prioriteiten van thema's. En niet het specifiek bekijken van het probleem en de politieke en juridische gevolgen van moties bekijken.quote:[..]
Waarom niet? Het parlement moet uiteindelijk ook voor of tegen stemmen.
[quote]
Nee: uiteindelijk wel. Maar vooraf vindt er een debat plaats, waar niet enkel vragen aan de minster gesteld worden, maar ook amendementen ingediend kunnen worden. Die direct aangenomen kunnen worden, en die direct in de motie terecht komen, voordat er gestemd over zal worden. Je kunt dus meer dan enkel ja/nee stemmen in het parlement. Bij het referendum is dat dus niet zo.
[..]
[quote]
Jij hebt wel vertrouwen in de burger zeg.Waarom dan wel stemmen voor volksvertegenwoordiging als de gemiddelde burger toch niet capabel genoeg is volgens jou?
Dat is er al: verkiezingenquote:Wil je soms ook een test voor vertegenwoordigers zelf, wnat nu kan ook elke Jan Lul gekozen worden.
Waar en hoe dan?quote:in de echt democratische landen gaat het trouwens een stuk beter dan hier in NL btw.
ja/nee intoetsen is niet moeilijk, de juiste keuze wel, aangezien het om een nogal boekwerk gaat, waarover dit referendum gaat.quote:Op zondag 8 mei 2005 04:07 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
[..]
Jij vindt mensen niet capabel genoeg om een ja/nee aan te vinken bij een referendum, maar blijkbaar moeten ze dan wel politiek kunnen bedrijven en debatteren?
Ik hoop dat je zelf toch ook wel inziet dit argument slaat als een lul op een drumstel.
Ik hoop het! Dat zou twee vliegen in 1 klap zijn: een grondwet met een bescheiden stap vooruit, en de boodschap dat het referendum niets is.quote:Op zondag 8 mei 2005 02:15 schreef Braamhaar het volgende:
Met het niet komen opdraven voor dit referendum zeg je dus in feite ja
Mijn idee - al vind ik het laatste het belangrijkst.quote:Op zondag 8 mei 2005 11:43 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik hoop het! Dat zou twee vliegen in 1 klap zijn: een grondwet met een bescheiden stap vooruit, en de boodschap dat het referendum niets is.
Alsof die volksvertegenwoordiger tijd heeft om naar 50.000 man te luisteren. Dan moet hij nog niet eens deel uitmaken van een grote partij van dan heeft het helemaal geen zin als hij volgens partijlijnen stemt.quote:Op zondag 8 mei 2005 08:28 schreef the_disheaver het volgende:
[q]
[..]
Ja, natuurlijk is je volksvertegenwoordiger op wie je stemt niet 100% gelijk qua mening als jij. Maar mocht je het geheel met een bepaald thema niet eens zijn: stap naar je volksvertegenwoordiger toe, discussier, ga het politiek programma helpen schrijven... Er zijn genoeg dingen die je kunt doen, je kunt echter niet beslissen of er een referendum komt...
Het parlement houdt zich veel tijd bezig met relatief onbelangrijke zaken.quote:[..]
Houdt het parlement zich dus niet bezig met belangrijke thema's?? Waarom zouden zij niet kunnen goed en afgewogen beslissen over belangrijke thema's, maar het volk wel?
En dat debat vindt niet plaats bij referenda denk jij?quote:Nee: uiteindelijk wel. Maar vooraf vindt er een debat plaats, waar niet enkel vragen aan de minster gesteld worden, maar ook amendementen ingediend kunnen worden. Die direct aangenomen kunnen worden, en die direct in de motie terecht komen, voordat er gestemd over zal worden. Je kunt dus meer dan enkel ja/nee stemmen in het parlement. Bij het referendum is dat dus niet zo.
En waarom zou het volk dan niet kunnen beslissen over een specifiek probleem als zij dat nodig vinden?quote:[..]
Omdat parlementsverkiezingen algemeen zijn. Niet beslissen over een specifiek probleem, maar juist de richting van het land, prioriteiten van thema's. En niet het specifiek bekijken van het probleem en de politieke en juridische gevolgen van moties bekijken.
En waarom kan een referendum dan niet?quote:[..]
Dat is er al: verkiezingen
Zwitserlandquote:[..]
Waar en hoe dan?
Klopt, zelfs de politici die ons pogen om ja te laten stemmen weten niet eens wat er in staat.quote:Op zondag 8 mei 2005 08:31 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
ja/nee intoetsen is niet moeilijk, de juiste keuze wel, aangezien het om een nogal boekwerk gaat, waarover dit referendum gaat.
Veel mensen hebben verstand, maar niemand heeft overal verstand van. Er zijn niet veel, die echt weten wat er precies in de grondwet staat. Maar door politiek actief te worden, bepaal je zelf waar je je in wilt mengen. In jou thema's dus.
Ik ben het grotendeels, maar niet helemaal, met je eens. Ik vind dat een referendum alleen zou mogen gaan over een duidelijk afgebakend en te overzien vraagstuk, niet over kwesties als een Europese grondwet. Dat is een veel te veelomvattend onderwerp om een mening van burgers over te vragen. Die kunnen zich onmogelijk een goed gefundeerd oordeel vormen, of ze moeten zich wezenloos lezen. Uiteindelijk zullen ze dan kiezen voor het sentiment: zijn we voor of tegen Europa?quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:31 schreef SCH het volgende:
Gewoon niet stemmen. Je laat je beinvloeden door het gepeupel, een slechte zaak.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:02 schreef dVTB het volgende:
[..]
Ik ben het grotendeels, maar niet helemaal, met je eens. Ik vind dat een referendum alleen zou mogen gaan over een duidelijk afgebakend en te overzien vraagstuk, niet over kwesties als een Europese grondwet. Dat is een veel te veelomvattend onderwerp om een mening van burgers over te vragen. Die kunnen zich onmogelijk een goed gefundeerd oordeel vormen, of ze moeten zich wezenloos lezen. Uiteindelijk zullen ze dan kiezen voor het sentiment: zijn we voor of tegen Europa?
Persoonlijk neig ik er steeds sterker naar om tegen die Grondwet te stemmen, omdat ik NIET weet waar ik anders vóór stem.
Conclusie: het boeit 't klootjes volk niet dus gaan we er mee accoord. Dan je zin?quote:Op maandag 9 mei 2005 20:22 schreef chairman.fx het volgende:
[..]
Gewoon niet stemmen. Je laat je beinvloeden door het gepeupel, een slechte zaak.
Nee, het gepeupel wil juist dat we tegenstemmen. De sukkels.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:25 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Conclusie: het boeit 't klootjes volk niet dus gaan we er mee accoord. Dan je zin?
Denk niet dat een boycot politiek zinvol is, helemaal niet als niemand weet dat je niet stemt uit principe ipv desintresse.
Dat denk ik ook niet maar ik doe het dan ook uit principe en niet zozeer omdat het zinvol zou zijn.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:25 schreef NiGeLaToR het volgende:
Denk niet dat een boycot politiek zinvol is, helemaal niet als niemand weet dat je niet stemt uit principe ipv desintresse.
Ik ga WEL stemmen, aangezien ik dit zie als een Nederlandse aangelegenheid. Men wil onze (en mijn) mening over dit onderwerp, dus zal ik die geven. Dat ik tegen ga stemmen is de fout van diegenen die mij onvoldoende duidelijk maken waarom ik vóór zou moeten stemmen en die dit soort ingewikkelde vraagstukken aan de kiezers voorleggen. Het is gewoon vragen om moeilijkheden.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:22 schreef chairman.fx het volgende:
Gewoon niet stemmen. Je laat je beinvloeden door het gepeupel, een slechte zaak.
Vind je dan wel dat er goed genoeg wordt uitgelegd waarom je tegen zou moeten stemmen?quote:Op maandag 9 mei 2005 20:34 schreef dVTB het volgende:
[..]
Ik ga WEL stemmen, aangezien ik dit zie als een Nederlandse aangelegenheid. Men wil onze (en mijn) mening over dit onderwerp, dus zal ik die geven. Dat ik tegen ga stemmen is de fout van diegenen die mij onvoldoende duidelijk maken waarom ik vóór zou moeten stemmen en die dit soort ingewikkelde vraagstukken aan de kiezers voorleggen. Het is gewoon vragen om moeilijkheden.
Ook niet, maar let wel: VOOR stemmen betekent een verandering ten opzichte van de huidige situatie, tegen stemmen niet.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:37 schreef SCH het volgende:
Vind je dan wel dat er goed genoeg wordt uitgelegd waarom je tegen zou moeten stemmen?
En op basis van argumenten die jij niet kunt weerleggen.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:29 schreef chairman.fx het volgende:
[..]
Nee, het gepeupel wil juist dat we tegenstemmen. De sukkels.
Heb je zelf al moeite gedaan? Er is genoeg informatie om tot een geinformeerde beslissing te komen. Je hoeft niet elk artikel te weten om een correcte beslissing te maken, enkel de hoofdlijnen.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:41 schreef dVTB het volgende:
[..]
Ook niet, maar let wel: VOOR stemmen betekent een verandering ten opzichte van de huidige situatie, tegen stemmen niet.
Laat ik de argumenten hieronder opsommen:quote:Op maandag 9 mei 2005 20:44 schreef DaveM het volgende:
[..]
En op basis van argumenten die jij niet kunt weerleggen.
Dat is nog maar de vraag natuurlijk. Er verandert sowieso al van alles.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:41 schreef dVTB het volgende:
[..]
Ook niet, maar let wel: VOOR stemmen betekent een verandering ten opzichte van de huidige situatie, tegen stemmen niet.
Dit topic is niet echt bedoeld voor de inhoudelijke discussie over de grondwet, die wordt elders gevoerd. Het gaat hier puur om het instrument van het referendum.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:55 schreef chairman.fx het volgende:
Kijk eens, ze hebben het al voor mij gedaan:
http://europa.eu.int/constitution/download/summ_nl.pdf
... vind JIJ. Maar is dat terecht? Kun je het alleen af met de hoofdlijnen? Als je een arbeidscontract ondertekent, of een verzekeringspolis, lees je toch ook de kleine lettertjes? Je wilt dan toch graag zeker van je zaak zijn? En als je dat niet bent, teken je toch niet?quote:Op maandag 9 mei 2005 20:48 schreef chairman.fx het volgende:
Heb je zelf al moeite gedaan? Er is genoeg informatie om tot een geinformeerde beslissing te komen. Je hoeft niet elk artikel te weten om een correcte beslissing te maken, enkel de hoofdlijnen.
Geen goede vergelijking. Het basisverdrag dient tot het verwezelijken van de doelstellingen, welke hierboven zijn weergegeven. De artikelen geven enkel invulling aan deze doelstellingen. Wanneer je de hoofdlijnen onderschrijft kan je er van uitgaan dat de artikelen deze hoofdlijnen correct uitwerken.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:59 schreef dVTB het volgende:
[..]
... vind JIJ. Maar is dat terecht? Kun je het alleen af met de hoofdlijnen? Als je een arbeidscontract ondertekent, of een verzekeringspolis, lees je toch ook de kleine lettertjes? Je wilt dan toch graag zeker van je zaak zijn? En als je dat niet bent, teken je toch niet?
Ik heb trouwens wel degelijk moeite gedaan om me te verdiepen, maar de voordelen die we zouden hebben bij die Europese grondwet zijn me niet duidelijk genoeg.
Deze discussie is ook beter op zijn plaats in: Deel II: Steeds meer mensen tegen de Europese Grondwet. waar ik al misschien de voordelen wat helderder heb verwoord.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:59 schreef dVTB het volgende:
Ik heb trouwens wel degelijk moeite gedaan om me te verdiepen, maar de voordelen die we zouden hebben bij die Europese grondwet zijn me niet duidelijk genoeg.
Die gemeenschappelijke markt hebben we allang. Geen grondwet voor nodig.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:53 schreef chairman.fx het volgende:
[..]
Laat ik de argumenten hieronder opsommen:
De grondwet legt de gemeenschappelijke markt vast, de basis van de EU welke omgekende welvaart brengt.
Noem eens 2 voorbeelden van bestaande barrieres die te maken hebben met nationale wetgeving en die alleen weggenomen kunnen worden met behulp van de Grondwet en niet met een los verdrag?quote:De markt wordt bevorderd door onder andere het opheffen van barrieres als het afstemmen van nationale wetgeving.
Dat is inderdaad een pluspuntje en als het daarbij zou blijven zou ik ook voorstander zijn.quote:De grondwet is een simplificering van de huidige bestaande verdragen, het strekt tot het vormen van een document waar alles is vastgelegd.
Vooral voor de defensie-industrie zelf waarschijnlijk.quote:Op verschillende andere gebieden, zoals defensie, wordt betere integratie mogelijk, wat voor ieder voordelig is.
Het is in een aantal opzichten een klein stapje voorwaarts. Maar het lijkt me niet verstandig om tevreden te zijn met kruimels en zo zal een stem vóór wel worden uitgelegd. Wie na eventuele aanname van dit boekwerk nog durft te roepen dat de controlemogelijkheden van het EP niet ver genoeg gaan krijgt lekker arrogant van zo'n Brusselse bureaucraat te horen dat de meerderheid tevreden is anders hadden ze wel tegengestemd.quote:De grondwet is niet perfect, maar dat is niks. Deze hoofdlijnen geven je argumentatie om voor te stemmen! Niet elke artikeltje is relevant, kijk naar het geheel.
Volgens mij krijgt Turkije, als niet lidstaat, geen macht onder de huidige Europese grondwet.quote:Op maandag 9 mei 2005 22:08 schreef DaveM het volgende:
-de grote invloed die nieuwkomers als Turkije meteen krijgen (we hebben in multicultureel Nederland gezien waar het toe leidt als je gasten meteen dezelfde rechten geeft als geboren Nederlanders)
In dat geval beslissen niet de grote landen, maar het hof van Justitie in Luxemburg. Het hof heeft al vele arresten gewezen waarin cruciale aspecten van bijvoorbeeld het huidige europese mededingingsbeleid zijn gevormd. Het hof heeft ook vaak tegen de grote landen geoordeeld. Dat is dus geen argument.quote:-teksten die teveel ruimte overlaten voor interpretatie (lees: de mening van grote landen)
-het verhullende taalgebruik (zogenaamde vrijblijvende teksten die verplichtingen blijken in te houden)
De europese grondwet strekt inderdaad tot liberalisering, maar enkel tot liberalisering in sectoren waar winst valt te behalen door efficientie en waar concurrentie van de grond kan komen. Horrorbeelden zoals geschetst door de SP, dat alle invloed van de overheid verboden wordt, is grote onzin. Je kan het niet eens zijn met liberalisering van bijvoorbeeld de energiemarkt, maar dat is nou juist een markt waar grote efficientievoordelen te behalen zijn (productie, niet distributie; vandaar ook de opsplitsing van de bedrijven). De liberalisering kent zeker grenzen, niet alles wat de overheid doet moet plat. Meer gezonde marktwerking is echter wel een doel; een erg goed doel!quote:-verplichte liberalisering (overigens ben ik benieuwd naar jouw mening hierover)
Stel je verkiesbaar tijdens de vollgende verkiezingen, en ga hervormingen doorvoeren...quote:Op dinsdag 10 mei 2005 00:41 schreef Razz_Gul het volgende:
Hoezo boycotten alsof dat ene f*** zal uitmaken voor t wel of niet invoeren van die grondwet .Waarom denk je dat onze heren grijze muizen in denhaag er tot nu toe zo weinig voor over hebben om t volk te overtuigen van t nut ? Als ze er eens menens over worden gaan ze dreigementen uitten ipv een dialoog te beginnen , merkwaardig niet ?. Nou zo raar is dat niet als je bedenkt dat die grondwet er zoieso komt , ongeacht of we nee stemmen, het is reeds lang onderling bekokstoofd en gaar gekookt in dat bouwvallig torentje. Die invoering zal natuurlijk niet met tromgeroffel aangekondigd worden maar zal heel subtiel en geleidelijk gaan via allerlei ondoorzichtige constructies cq. wetten waar t klootjesvolk geen benul van zal hebben of krijgen,zoals wel vaker ingrijpende wijzigingen door ons strot gedouwd ondanks gebrek aan maatschappelijk draagvlak. We kunnen wel gaan stemmen maar ik denk dat de uitslag geen ene fok zal uitmaken voor de invoering , die europ grondwet komt er zowieso , net als de euro ... de regering wil ons slechts de illusie geven dat we worden betrokken bij de besluitvorming over een belangrijk proces , tuuurlijk ...![]()
Nee, maar het probleem bij een referendum nogmaals: niet elke nederlander heeft zoveel verstand van de grondwet, om er in discussie/alternatieven te gaan. Als je dat wel hebt, luisteren ze echt wel (tenminste, als ze van een pragmatische partij zijnquote:Op zondag 8 mei 2005 18:44 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
Alsof die volksvertegenwoordiger tijd heeft om naar 50.000 man te luisteren. Dan moet hij nog niet eens deel uitmaken van een grote partij van dan heeft het helemaal geen zin als hij volgens partijlijnen stemt.
Het is geen oplossing. Want waarom voor de grondwet wel een referendum, en bv voor het kiesstelsel weer niet? En heeft iedereen voldoende verstand van de grondwet? Nee!quote:Ik zie niet in waarom iedereen hier zo in partij en hokjes denkt voor 4 jaar wanneer daar een zeer makkelijke oplossing voor is om het volk apart een beslissing te laten nemen.
[..]
Dat valt mee: er zijn minder belangrijke zaken (minder ingrijpend, voor minder mensen van toepassing, maar toch echt wel belangrijk genoeg om besloten te worden), maar die worden bediscussierd in commisievergaderingen, en uiteindelijk in de 2de kamer gestemd. Degene die niet bij de commisievergadering aanwezig was (maar een voor hem interessant en bekend onderwerp) zullen van de kamerlid (van zelfde partij) te horen krijgen wat de beste oplossing zou zijn. Ook in de 2de kamer weet niet iedereen overal wat van af: maar daar wordt het wel goed geregeld.quote:Het parlement houdt zich veel tijd bezig met relatief onbelangrijke zaken.
En zowel het parlement als het volk kan over belangrijke zaken beslissen. Als het volk aangeeft dat zij het de moeite vinden om er een referendum over te houden dan zou dat moeten kunnen, het land is immers van het volk, niet van politici.
Elk nederlander het recht op het indienen van amendementen geven? Op elk amendement laten stemmen door alle nederlanders? ja, het zou kunnen, maar daar is verder alles mee gezegd...quote:En dat debat vindt niet plaats bij referenda denk jij?
Alle dingen die jij noemt kun je ook in een referenda verwerken.
Omdat het volk niet alles weet van een bepaald probleem. Daarom!quote:En waarom zou het volk dan niet kunnen beslissen over een specifiek probleem als zij dat nodig vinden?
Dat is overigens nog steeds geen antwoord op de vraag waarom het volk wel capabel genoeg is om bij verkiezingen te stemmen maar niet bij een referendum.
Wel de garantie dat je over 4 jaar (soms eerder) weer kunt kiezen, of zelfs verkozen kunt worden.quote:En waarom kan een referendum dan niet?
Waarom vertrouw je het volk wel om ene vertegenwoordiger te keizen (die geen enkele garantie geeft) maar niet voor een referendum?
Maar toch ging dit topic daar niet over....quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:05 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik ga niet stemmen, want ik ben tegen Europa.
kun je ook stellen dat politici slim genoeg zijn om in alles voor t volk te beslissen.... jij kunt wel slapen met die gedachte denk ik zo.quote:Omdat het volk dom genoeg is, om op andere punten anders dan de grondwet te beslissen of ze voor of tegen de grondwet zijn...
Ik ben principieel ook tegen een direkte demokratie zoals Zwitserland het voorleeft.quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:31 schreef SCH het volgende:
Moeilijk he, dat je zelf inhoudelijk ergens over moet nadenken i.p.v. dat de Haagse regenten dat voor je doen en je dus niet meer lekker veilig op je eigen partij of politieke stroming kunt stemmen...quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:31 schreef SCH het volgende:
Sommige zaken kunnen in de vier jaar tussen parlementsverkiezingen flink veranderen.quote:Aan een referendum kleven zoveel technische, inhoudelijke en principiele bezwaren dat ik niet begrijp dat er geen uitgebreide boycot lobby is.
Leg dat maar eens wat nader uit? Een goede referendumwet (die ons jaren geleden door Hans Wiegel door de neus is geboord) kan dat prima voorkomen.quote:- referenda worden selectief gehouden en kunnen daardoor onheus worden ingezet
En wel naar een eens-in-de-vier-jaar stem op een politieke partij?quote:- ingewikkelde problemen laten zich niet vertalen tot een ja of nee stem
Beetje late reactie mijnerzijds, maar eigenlijk ben jij als ik het goed begrijp een tegenstander van democratie. Want het 'gepeupel' (tja, dat krijg je als je met termen als populisme te pas en te onpas gaat strooien) is eigenlijk te dom om over belangrijke zaken een mening te geven, zoals je al eufemistisch aangeeft.quote:- het is voor de gemiddelde burger niet doenlijk dit soort zaken goed te beoordelen
[...]
Dus je ziet liever om de twee jaar parlementsverkiezingen?quote:Op donderdag 19 mei 2005 14:09 schreef Jalu het volgende:
[..]
Sommige zaken kunnen in de vier jaar tussen parlementsverkiezingen flink veranderen.
Het selectieve zit hem in de toepassing; je kan niet op elk onderwerp een referendum houden. Alleen voor bepaalde onderwerpen wordt het gebruikt.quote:[..]
Leg dat maar eens wat nader uit? Een goede referendumwet (die ons jaren geleden door Hans Wiegel door de neus is geboord) kan dat prima voorkomen.
Het volk is helemaal niet te dom om over belangrijke zaken een mening te geven; sterker nog, ik denk dat het volk wel een goed overwogen keuze kan maken waarmee het volk zijn belangen voor de daaropvolgende vier veilig stelt. De normale parlementsverkiezingen dus. De toevoeging van referenda hebben op deze democratie een ernstige verstoring, waardoor SCH ea juist als de voorstanders van de vertegenwoordigende democratie zijn te zien.quote:[..]
Beetje late reactie mijnerzijds, maar eigenlijk ben jij als ik het goed begrijp een tegenstander van democratie. Want het 'gepeupel' (tja, dat krijg je als je met termen als populisme te pas en te onpas gaat strooien) is eigenlijk te dom om over belangrijke zaken een mening te geven, zoals je al eufemistisch aangeeft.
Ik vind kiezers helemaal niet te dom om daar rekening mee te houden. Eén voorbeeldje, tijdens de laatste verkiezingsrace was het standpunt van het CDA nog:"Eerst bewegen, dan beprijzen". Mede op grond daarvan stemde ik als tegenstander van een heffing op in de file staan (want dat is de kilometerheffing) op het CDA. Nu liggen de plannen voor invoering al klaar en is het nota bene een CDA minister die die plannen mede staat te verdedigen. Hoe kun je dan de vertegenwoordigende parlementaire democratie nog vertrouwen?quote:Op donderdag 19 mei 2005 14:35 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dus je ziet liever om de twee jaar parlementsverkiezingen?
En vind jij kiezers te dom om daar geen rekening mee te houden?
[..]
Dat is onzin, als je een goede referendumwet(correctief bindend) is elk onderwerp waar een bepaalde groep mensen het de moeite waard voor vinden om een handtekening te zetten een onderwerp waar een referendum over gehouden kan worden.quote:Het selectieve zit hem in de toepassing; je kan niet op elk onderwerp een referendum houden. Alleen voor bepaalde onderwerpen wordt het gebruikt.
[..]
Sorry hoor, maar heeft de praktijk van de afgelopen jaren niet duidelijk laten zijn dat politici niet voldoende te vertrouwen zijn om een mandaat van vier jaar te krijgen, daarmee de democratie ernstig ondermijnend? Ik heb het voorbeeld van rekeningrijden al genoemd, moet ik het nog over de leugens van Zalm hebben? Of de hypocrisie van Wim Kok? De dwarse voet van de PvdA in de persoon van Ed van Thijn over de gekozen burgemeester, na jarenlang geroepen te hebben voor een gekozen burgemeester te zijn?quote:Het volk is helemaal niet te dom om over belangrijke zaken een mening te geven; sterker nog, ik denk dat het volk wel een goed overwogen keuze kan maken waarmee het volk zijn belangen voor de daaropvolgende vier veilig stelt. De normale parlementsverkiezingen dus. De toevoeging van referenda hebben op deze democratie een ernstige verstoring, waardoor SCH ea juist als de voorstanders van de vertegenwoordigende democratie zijn te zien.
btw: rekeningrijden is geen heffing om in de file te staan, rekeningrijden is heffing omdat je van een bepaald stukje weg, op een bepaalde tijd, met een bepaalde motor rijdt.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 09:04 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ik vind kiezers helemaal niet te dom om daar rekening mee te houden. Eén voorbeeldje, tijdens de laatste verkiezingsrace was het standpunt van het CDA nog:"Eerst bewegen, dan beprijzen". Mede op grond daarvan stemde ik als tegenstander van een heffing op in de file staan (want dat is de kilometerheffing) op het CDA. Nu liggen de plannen voor invoering al klaar en is het nota bene een CDA minister die die plannen mede staat te verdedigen. Hoe kun je dan de vertegenwoordigende parlementaire democratie nog vertrouwen?
En dan is het niet selectief meer? Kan het parlement zonder genoeg handtekeningen soms geen referendum aanvragen?quote:Dat is onzin, als je een goede referendumwet(correctief bindend) is elk onderwerp waar een bepaalde groep mensen het de moeite waard voor vinden om een handtekening te zetten een onderwerp waar een referendum over gehouden kan worden.
MOETEN hun bek houden? Bron? Quote?quote:En wat mij betreft zijn tegenstanders van referenda dus voorstanders van het huidige systeem, waarbij regenteske elementen bij alle regeringspartijen, links en rechts, klaarblijkelijk niet uit te bannen zijn, daarmee automatisch tegenstanders van echte democratie. En voorstanders van de huidige parlementaire dictatuur. Ik weet het, de terminologie die ik hier bezig is wat sterk, maar er zit wel een kern van waarheid in: de kiezers mogen vier-jaarlijks stemmen en moeten verder hun bek houden, de Haagse politici weten wel wat de kiezer vindt. Nou, de praktijk leert anders.
Ja joh.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 10:08 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
btw: rekeningrijden is geen heffing om in de file te staan, rekeningrijden is heffing omdat je van een bepaald stukje weg, op een bepaalde tijd, met een bepaalde motor rijdt.
[..]
Wat mij betreft moet een correctief referendum door de kiezers aangevraagd worden,niet door het parlement. Of eventueel door een overgrote (2/3 of zo) meerderheid van het parlement. Maar het zou primair een middel moeten zijn om de regering terug te fluiten.quote:En dan is het niet selectief meer? Kan het parlement zonder genoeg handtekeningen soms geen referendum aanvragen?
[..]
Kom zeg, blijkt dat nu niet heel duidelijk juist door de gang van zaken rond het huidige referendum? Als de kiezers tegen het regerings-standpunt blijken te zijn moet er gegooid worden met doemscenario's en wordt er nog even snel 3.5 miln euro uitgetrokken om de kiezer ervan te overtuigen dat hij het toch maar beter eens kan zijn met de regering.quote:MOETEN hun bek houden? Bron? Quote?
Ik weet één hele goede oplossing: een correctief bindend referendum. Zoals ik in mijn vorige post al opmerkte. Ik vind het huidige parlementaire stelsel achterhaald en bewezen onbetrouwbaar, ik voel er dan ook heel weinig voor om daaraan mee te gaan doen. De bron van de onbetrouwbare politici is wat mij betreft de huidige parlementaire democratie. De gekozen volksvertegenwoordiging en de regering kan in vier jaar tijd op geen enkele manier worden teruggefloten door de kiezer.quote:Het mooie van parlementsverkiezingen: je mag zelf ook volksvertegenwoordiger trachten te zijn. Ja, natuurlijk is zeuren altijd leuker en makkelijker. Maar kun jji het beter?
Nu hoef je jezelf nog niet direct verkiesbaar te stellen, maar zeg eens wat je wilt veranderen. Zoek de bron eens op van die 'onbetroiuwbare' politici. Zoek naar oplossingen. En schop nou niet alleen maar tegen het probleem.
Whehe, dat is niet eens zo'n slecht plan.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 10:34 schreef pberends het volgende:
Ze moeten bij referenda standaard de optie beschikbaar stellen: ik ben tegen referenda.
quote:Op vrijdag 20 mei 2005 10:34 schreef pberends het volgende:
Ze moeten bij referenda standaard de optie beschikbaar stellen: ik ben tegen referenda.
Alsof het C.B.R. zorgt dat alle nederlanders overal voldoende verstand van hebben, om een goede afgewogen keuze te kunnen maken.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 10:25 schreef Jalu het volgende:
Ik weet één hele goede oplossing: een correctief bindend referendum. Zoals ik in mijn vorige post al opmerkte. Ik vind het huidige parlementaire stelsel achterhaald en bewezen onbetrouwbaar, ik voel er dan ook heel weinig voor om daaraan mee te gaan doen. De bron van de onbetrouwbare politici is wat mij betreft de huidige parlementaire democratie. De gekozen volksvertegenwoordiging en de regering kan in vier jaar tijd op geen enkele manier worden teruggefloten door de kiezer.
Nee, het is de GEDACHTE dat het grootste deel er niet voldoende verstand van heeft die zorgt voor die kloof. Die minachting voor de kiezer is stuitend.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 11:08 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Alsof het C.B.R. zorgt dat alle nederlanders overal voldoende verstand van hebben, om een goede afgewogen keuze te kunnen maken.
Alsof een CBR niet zorgt voor dat het over andere zaken zal gaan, dan waar het referendum over zal gaan.
Ik ben het met je eens dat het huidige politieke stelsel verre van ideeal is. Maar een referendum helpt er niet bij. De grootste deel heeft niet voldoende verstand van het onderwerp, waardoor het overal over gaat, behalve over het onderwerp.
Juist daardoor krijg je een kloof tussen burger en overheid.
Die minachting voor de potentiele stemmer vind ik al meer dan genoeg reden om helemaal niet te gaan stemmen. Het volk is echt niet achterlijk en weet waarschijnlijk beter wat er speelt dan de regering denkt. En dan op zo'n manier benaderd moeten worden om alsnog maar te gaan stemmen..... nee, dat gaat er bij mij niet in. Dus... stembriefje lekker de prullebak in (en nee, dat is niet dom en je stem verloren laten gaan en je democratische recht ontlopen, dat is een bewuste keus die iedereen moet kunnen hebben in een vrij land)quote:Op vrijdag 20 mei 2005 11:11 schreef Jalu het volgende:
[..]
Nee, het is de GEDACHTE dat het grootste deel er niet voldoende verstand van heeft die zorgt voor die kloof. Die minachting voor de kiezer is stuitend.
Hulde voor deze post. Dit is precies waar het om gaat, en waarom je wel degelijk mag zeuren als een politicus iets gaat doen waar je het niet mee eens bent, ook al heb je op zijn partij gestemd. Daar komt bij dat in een verkiezingsprogram natuurlijk nooit het gehele beleid valt te vatten, nog even afgezien van het feit dat de omstandigheden met zich mee kunnen brengen dat een politicus iets gaat doen wat hij oorspronkelijk niet wilde doen (denk aan Bush die voor 11 september een isolationistische koers wilde varen, en daarna dit uitgangspunt bij het grofvuil heeft gezet).quote:Op donderdag 5 mei 2005 20:20 schreef sizzler het volgende:
Het referendum an sich vind ik niet verkeerd. Alsof ik met 1 stem kan laten weten wat mijn mening is.
Er is nog nooit een partij geweest waar ik het 100% mee eens ben. Waarom zou ik mij dan wel voor 100% door die partij laten vertegenwoordigen?
Op zichzelf een leuk punt, maar niet erg realistisch. Je stemt op een partij en een naam. De uiteindelijke coalitie kan soms best verassend uitpakken. Hierdoor kan er iets heel anders ontstaan dan je met je toenmalige stem hebt bedoeld. Dus ik zou niet weten welke validiteit jouw argument heeft dat je 'toen al een stem hebt gegeven' die de lading van alle te nemen beslissingen de komende 4 jaar dekt. Dat kan gewoon niet.quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:31 schreef SCH het volgende:
Hier zit dan nog wel wat in, maar ik denk dat een hoop zaken in de politiek het predikaat 'onheus' mogen dragen.quote:- referenda worden selectief gehouden en kunnen daardoor onheus worden ingezet
Is waar, maar een ja of nee geeft in ieder geval een goed signaal en eventueel reden tot een maatschappelijke discussie. Lijkt me beter dan de heren in den haag en de gemeenteraad het maar lekker uit te laten zoeken. Als je het niet eens bent met de plannen zoals ze er liggen kun je in ieder geval je afkeuring uitspreken.quote:- ingewikkelde problemen laten zich niet vertalen tot een ja of nee stem
Ook politici hebben de wijsheid niet in pacht. Ik stem nee om een verscheidenheid van redenen. Ik ben het vooral niet eens met het tempo waarin we richting 1 Europa gaan terwijl er nog zoveel onduidelijkheden zijn. Deze 'grondwet' loopt ook niet bepaald over van duidelijkheid en er zitten veel te veel haken en ogen aan. Zo loopt de grondwet over van mooie woorden die op het eerste gezicht goed klinken, maar bij nader inzien totaal geen duidelijkheid verschaffen.quote:- het is voor de gemiddelde burger niet doenlijk dit soort zaken goed te beoordelen
Net zoals de 4 jaarlijkse verkiezingen. Toegegeven, in mindere mate... maar toch.quote:- daardoor lenen referenda zich bij uitstek voor populistische tendensen.
Stemmen op mensen zonder politiek voorkeur?quote:Op zondag 22 mei 2005 21:25 schreef Tup het volgende:
Ik ben voor verkiezingen waarin niet een 2e kamer gekozen wordt, maar wij -zonder politieke kleur- mogen stemmen of wij een persoon "verstandig" genoeg vinden. De 150 personen die dan in de 2e kamer komen, mogen dan -als een soort zakentweedekamer- wat mij betreft stemmen over bijvoorbeeld de Grondwet. Het zijn immers de "meest verstandige" mensen.
Hun verstand.quote:Op zondag 22 mei 2005 21:36 schreef LibertarianX het volgende:
Stemmen op mensen zonder politiek voorkeur?
Waar moet je die dan op beoordelen? Hun lekkere kontje of hun blauwe ogen?
1. Geen. Beetje hetzelfde wat je gaat zien met deze EU Grondwet in werking. Dan mag het nationale parlement zich voortaan alleen nog maar richten op deelthema's. Voor de rest meelopen in de Brusselse maat.quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:31 schreef SCH het volgende:
Inderdaad, al wordt dat door voor-standers van deze Grondwet natuurlijk anders gezien.quote:Op zondag 22 mei 2005 22:37 schreef kenz het volgende:
Goed idee, dus. Je ziet de positieve effecten al bij dit referendum, lijkt me.![]()
Heb blijkbaar een bericht gemist (of je bedoelt wellicht iemand anders)quote:Op zondag 22 mei 2005 23:32 schreef Don_Gurgen het volgende:
Maar wat nou als mensen niet weten wat ze willen?
Ik heb het al eerder gezegd, maar ik vraag toch je reactie omdat je die nog niet zelf hebt gegeven. Uit verschillende peilingen is gebleken dat meer dan 50% van de NEE - stemmers tegen wil stemmen om redenen die niets met de grondwet te maken hebben! Dan is er toch iets mis???
Ook hier ben ik het niet met je eens. De afstand politiek en burger is veel te groot geworden, juist doordat die politici het zelf wel denken uit te maken. Door meer referenda in te stellen, zullen de politici ook beter moeten uitleggen wat ze eigenlijk aan het doen zijn en wat het oplevert. Daar betalen we ze tenslotte voor! Je ziet dat dus nu al met het referendum over de grondwet. (Helaas kunnen ze het niet uitleggen en vallen ze dus door de mandquote:Als we voor elk cruciaal onderwerp een referendum moeten houden kunnen we beter het idee van de volksvertegenwoordiging de prullenmand in doen. Maar sta er dan wel bij stil dat om goed en (soms) ingewikkeld beleid te moeten voeren mensen daar tijd voor moeten vrij maken, en dat willen veel mensen neit en dan heb je dus een probleem.
Veel mensen zeuren wel over de politiek, maar willen het absoluut niet zelf doen. Dus referenda zijn er tricky en dienen langzaam te worden geintroduceerd en dan alleen over heldere zaken en niet zoiets afschuwelijks als een grondwettelijk verdrag.
Alle goeds,
Jurjen
Je doet net alsof het volk dom is, en geen goede keuze kan maken voor de komende vier jaar. Het gaat bij zo'n keuze vaak om een gevoel, om vertrouwen en om de globale visie van een partij/politicus waarop we stemmen, en zo wel kunnen inschatten wat er ongeveer gaat gebeuren bij onbekende onderwerpen. En zo niet, dan sturen we ze na 4 jaar naar huis. Je moet mensen met politieke kennis en ervaring natuurlijk wel even de tijd geven om iets op rails te zetten, eventueel iets dat misschien niet zo populair is. Referenda kan zo'n beleid behoorlijk verstoren. Zie ook de grote bezuinigingen van dit kabinet; ik ben daar op een aantal punten fel op tegen, en kritiek daarop was ook fel zoals de massale demonstratie in oktober goed liet zien. Maar ik zou er geen referenda over willen, waar de kans toch groot zou zijn dat het verworpen zou worden (zie alleen al de peilingen waar dit kabinet bij lange niet een meerderheid heeft). Ik wil, ondanks dat het niet mijn keuze is, dat ze gewoon doorgaan met zaken waar ze voor gekozen zijn. Bij de volgende verkiezingen zal ik dat proberen af te straffen.quote:Op zondag 22 mei 2005 22:37 schreef kenz het volgende:
Eigenlijk ligt het probleem bij de vierjaarlijkse verkiezing.
In de verzuilde samenleving van vroeger, was vier jaar een lekker overzichtelijke periode. Tegenwoordig weet je al niet meer welke grote ontwikkelingen en keuzes er volgende week of over een jaar gemaakt moeten worden. Door toch maar eens in de vier jaar te stemmen, geef je politici carte blanche op allerlei onbekende onderwerpen. Lijkt me geen goede zaak.
Je begrijpt natuurlijk wel dat je dan ook nooit meer mag zeiken op de regering he ? Dat je alles moet slikken. Je hebt nu de kans om ja of nee te stemmen. Doe je dat niet dan zul je je mond moeten houden als je het niet eens bent met een beslissing.quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Bij parlementsverkiezingen zie ik het als mijn democratisch recht om te stemmen. Bij deze verkiezingen niet. Ik hoop dat de opkomst extreem laag is zodat de onzinnigheid wordt aangetoond. Bij een blanco stem tel je wel mee voor de opkomst.
Terwijl je weet dat dat onzin is, zolang je maar een goede referendumwet creëert. Overigens is populisme in mijn ogen een term die gebezigd wordt als men bedoelt te zeggen dat het kiezersvolk veel te dom is om ergens een mening over te hebben...quote:Op maandag 23 mei 2005 07:13 schreef Sidekick het volgende:
ik in de toekomst ook zal blijven strijden tegen referenda als verstorend, populistisch, en selectief waan van de dag middel.
Iemand toevallig de laatste tijd een schatting gehoord / gelezen van het opkomst percentage?quote:Op donderdag 5 mei 2005 21:50 schreef Sidekick het volgende:
Maar als je gaat stemmen en je het opkomstpercentage verhoogt, kan dat gezien worden als een positieve beoordeling van referenda. Een lage opkomst zal het gebruik van referenda niet doen toenemen uiteraard.
Wat met dit referendum dubbel en dwars bewezen gaat wordenquote:Op maandag 23 mei 2005 08:30 schreef Jalu het volgende:
Overigens is populisme in mijn ogen een term die gebezigd wordt als men bedoelt te zeggen dat het kiezersvolk veel te dom is om ergens een mening over te hebben...
Ik denk eigenlijk dat het juist vierkant ontkracht wordt. Men had gedacht het volk met een paar bijna propagandistische reclamespotjes en foldertjes wel simpelweg in het JA-kamp te krijgen. Maar nu blijken vele kiezers zich toch ook via andere wegen nader te informeren en komen er alleen maar meer goed geinformeerde zeer bewuste NEE-stemmers bij.quote:Op maandag 23 mei 2005 08:51 schreef IPdaily het volgende:
[..]
Wat met dit referendum dubbel en dwars bewezen gaat worden![]()
Kom op zeg...quote:Op maandag 23 mei 2005 09:11 schreef Jalu het volgende:
Ik denk eigenlijk dat het juist vierkant ontkracht wordt. Men had gedacht het volk met een paar bijna propagandistische reclamespotjes en foldertjes wel simpelweg in het JA-kamp te krijgen. Maar nu blijken vele kiezers zich toch ook via andere wegen nader te informeren en komen er alleen maar meer goed geinformeerde zeer bewuste NEE-stemmers bij.
En op puntje A en mogelijk D(wamt Turkije komt er toch hoe dan ook wel bij al wil niemand dat) na hebben ze dan ook nog gelijk. Maar ik denk dat er meer speelt dan wat je van die paar interviewtjes op straat ziet. En dan nog, elke reden om 'NEE' te stemmen is valide, ook al vinden de ja-stemmers dat niet, zo werkt een democratie nu eenmaal. Er zijn genoeg zeer valide redenen om tegen deze Grondwet te zijn, bij veel nee-stemmers zijn die wel degelijk bekend.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:23 schreef IPdaily het volgende:
[..]
Kom op zeg...![]()
Elk interview met stemmers op straat is gevuld met nee-stemmers die tegen stemmen omdat:
A) Ze dit kabinet zo slecht vinden, en zich zo kunnen "wreken"
B) Ze bang zijn voor een "superstaat"
C) Ze tegen de euro zijn, omdat die immers voor hoge prijzen heeft gezorgd...
D) Turkije anders bij Europa komt...
E) Ze bang zijn de eigen identiteit te verliezen
F) "alles maar door onze strot wordt geduwd"
G) Een combinatie van bovenstaande punten
Nee, men heeft zich goed laten voorlichten over de Grondwet...
Referenda![]()
Dat hebben ze niet!!!. Het gaat allemaal puur op gevoel (Het "ja-stemmen" ook hoor, want wie leest nu eigenlijk die folders). Ik wil niet dat er beslissingen worden genomen gebaseerd op gevoel. Daarom proberen we eens in de vier jaar verstandige profesionals te kiezen die dit soort zaken goed en op basis van argumenten uitzoeken. (85 % van de tweede kamer is voor de grondwet).quote:Op maandag 23 mei 2005 10:27 schreef Jalu het volgende:
En op puntje A en mogelijk D(wamt Turkije komt er toch hoe dan ook wel bij al wil niemand dat) na hebben ze dan ook nog gelijk.
Ongeacht of ik nu voor of tegen de grondwet ben, het gaat over het gebruik van een referendum voor dergelijke complexe vraagstukken. Dat kan imho gewoon niet, en dat bewijzen bovenstaande 6 "redenen" om tegen te stemmen wel degelijk.quote:Maar ik denk dat er meer speelt dan wat je van die paar interviewtjes op straat ziet. En dan nog, elke reden om 'NEE' te stemmen is valide, ook al vinden de ja-stemmers dat niet, zo werkt een democratie nu eenmaal.
Sorry hoor, maar die 'verstandige professionals' van jou hebben de afgelopen jaren keer op keer bewezen dat ze allesbehalve betrouwbaar zijn. En die moeten nu wel zo'n grote beslissing voor ons nemen?quote:Op maandag 23 mei 2005 10:37 schreef IPdaily het volgende:
[..]
Dat hebben ze niet!!!. Het gaat allemaal puur op gevoel (Het "ja-stemmen" ook hoor, want wie leest nu eigenlijk die folders). Ik wil niet dat er beslissingen worden genomen gebaseerd op gevoel. Daarom proberen we eens in de vier jaar verstandige profesionals te kiezen die dit soort zaken goed en op basis van argumenten uitzoeken. (85 % van de tweede kamer is voor de grondwet).
[..]
En dat ben ik dus niet met je eens. Een referendum is juist een prima middel om een land te beschermen tegen al te eigengereide, eigenzinnige volksvertegenwoordigers die vergeten dat ze VOLKSvertegenwoordiger zijn.quote:Ongeacht of ik nu voor of tegen de grondwet ben, het gaat over het gebruik van een referendum voor dergelijke complexe vraagstukken. Dat kan imho gewoon niet, en dat bewijzen bovenstaande 6 "redenen" om tegen te stemmen wel degelijk.
Geen meningen als feiten wegzetten aub...quote:Op maandag 23 mei 2005 10:57 schreef Jalu het volgende:
Sorry hoor, maar die 'verstandige professionals' van jou hebben de afgelopen jaren keer op keer bewezen dat ze allesbehalve betrouwbaar zijn. En die moeten nu wel zo'n grote beslissing voor ons nemen?
Dat is jouw "visie" op de politiek.quote:En dat ben ik dus niet met je eens. Een referendum is juist een prima middel om een land te beschermen tegen al te eigengereide, eigenzinnige volksvertegenwoordigers die vergeten dat ze VOLKSvertegenwoordiger zijn.
Praat eens met Zalm over de waarde van de Euro. Met Peijs over kilometerheffing. Met de PvdA over de gekozen burgemeester. Etc. En neem dan nog het eens de woorden "verstandige professional" in de mond.quote:Op maandag 23 mei 2005 11:13 schreef IPdaily het volgende:
[..]
Geen meningen als feiten wegzetten aub...
[..]
Hmm, als er een verstandige afweging op feiten gemaakt wordt, waarom is dan 85% van de Tweede Kamer voor deze Grondwet? Want bij een verstandige afweging op feiten kun je alleen maar tegen zijn.quote:Dat is jouw "visie" op de politiek.
Ik wil enkel dat er een verstandige afweging wordt gemaakt op basis van feiten, daar zijn volksvertegenwoordigers gewoon hard voor nodig, zelfs voor die lui zijn veel zaken te ingewikkeld, laat staan dat je "de burger" moet laten beslissen. De volksvertegenwoordigers kunnen zich er tenminste fulltime in verdiepen...
Ga zelf eens met ze praten zou ik zeggenquote:Op maandag 23 mei 2005 11:15 schreef Jalu het volgende:
Praat eens met Zalm over de waarde van de Euro. Met Peijs over kilometerheffing. Met de PvdA over de gekozen burgemeester. Etc. En neem dan nog het eens de woorden "verstandige professional" in de mond.
Duidelijk tijd om weer een aan het werk te gaanquote:Hmm, als er een verstandige afweging op feiten gemaakt wordt, waarom is dan 85% van de Tweede Kamer voor deze Grondwet? Want bij een verstandige afweging op feiten kun je alleen maar tegen zijn.
Argumenten op? Was je al begonnen met het geven van argumenten?quote:Op maandag 23 mei 2005 11:26 schreef IPdaily het volgende:
[..]
Duidelijk tijd om weer een aan het werk te gaan
en nee de argumenten zijn niet op, er is alleen niks zinnigs meer om op te reageren...
Dat is ook wat overdreven, maar het is op zijn minst opmerkelijk dat zo'n grote groep kritiekloos voor is, en dat terwijl ik zeker weet dat het overgrote deel van de Kamer de Grondwet niet gelezen heeft, en zeker niet begrepen heeft; gevalletje kuddegeest denk ik. Om ook eens een onfrisse WOII vergelijking te maken (ik kan de verleiding niet weerstaanquote:Op maandag 23 mei 2005 11:15 schreef Jalu het volgende:
Hmm, als er een verstandige afweging op feiten gemaakt wordt, waarom is dan 85% van de Tweede Kamer voor deze Grondwet? Want bij een verstandige afweging op feiten kun je alleen maar tegen zijn.
Thank you. Precies wat ik bedoelde dus.quote:Op maandag 23 mei 2005 11:29 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat is ook wat overdreven, maar het is op zijn minst opmerkelijk dat zo'n grote groep kritiekloos voor is, en dat terwijl ik zeker weet dat het overgrote deel van de Kamer de Grondwet niet gelezen heeft, en zeker niet begrepen heeft; gevalletje kuddegeest denk ik. Om ook eens een onfrisse WOII vergelijking te maken (ik kan de verleiding niet weerstaan), dit zouden de mensen zijn die in de oorlog braaf de Grote Leider gevolgd zouden zijn, want die wist het toch zo goed
![]()
quote:Op maandag 23 mei 2005 11:28 schreef Jalu het volgende:
Argumenten op? Was je al begonnen met het geven van argumenten?
Hier geen inhoudelijke reactie op gekregen, sindsdien ging het steeds verder offtopic...quote:Ongeacht of ik nu voor of tegen de grondwet ben, het gaat over het gebruik van een referendum voor dergelijke complexe vraagstukken. Dat kan imho gewoon niet, en dat bewijzen bovenstaande 6 "redenen" om tegen te stemmen wel degelijk.
Maar de briljante geesten van onder andere de SP en groep Wilders zijn er wel na een uitvoerige studie achtergekomen dat het "beter" is om tegen te stemmenquote:
Ik quote mezelf maar even. Waar is dit offtopic? Of niet inhoudelijk?quote:Op maandag 23 mei 2005 10:57 schreef Jalu het volgende:
En dat ben ik dus niet met je eens. Een referendum is juist een prima middel om een land te beschermen tegen al te eigengereide, eigenzinnige volksvertegenwoordigers die vergeten dat ze VOLKSvertegenwoordiger zijn.
Je enige "argument" hiertegen is de vermeende onbetrouwbaarheid van de gevestigde politiek. En diezelfde vermeende onbetrouwbaarheid wordt tevens gebruikt als "argument" om tegen de grondwet te stemmen.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:37 schreef IPdaily het volgende:
Dat hebben ze niet!!!. Het gaat allemaal puur op gevoel (Het "ja-stemmen" ook hoor, want wie leest nu eigenlijk die folders). Ik wil niet dat er beslissingen worden genomen gebaseerd op gevoel. Daarom proberen we eens in de vier jaar verstandige profesionals te kiezen die dit soort zaken goed en op basis van argumenten uitzoeken. (85 % van de tweede kamer is voor de grondwet).
Ik heb nooit gezegd dat hun argumenten om tegen te stemmen wel in orde zijnquote:Op maandag 23 mei 2005 11:41 schreef IPdaily het volgende:
[..]
Maar de briljante geesten van onder andere de SP en groep Wilders zijn er wel na een uitvoerige studie achtergekomen dat het "beter" is om tegen te stemmen![]()
Dus eigenlijk zei je helemaal nietsquote:Op maandag 23 mei 2005 11:52 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ik heb nooit gezegd dat hun argumenten om tegen te stemmen wel in orde zijn![]()
Ik doe juist niet of mensen dom zijn, want ik heb het vertrouwen dat ze de juiste dingen zeggen in een referendumquote:Op maandag 23 mei 2005 07:13 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Je doet net alsof het volk dom is, en geen goede keuze kan maken voor de komende vier jaar. Het gaat bij zo'n keuze vaak om een gevoel, om vertrouwen en om de globale visie van een partij/politicus waarop we stemmen, en zo wel kunnen inschatten wat er ongeveer gaat gebeuren bij onbekende onderwerpen.
Mee eens dat een referdeum verstorend werkt, als je niet zuiver naar het volk kan uitleggen wat je aan het doen bent. Dat is nu met Balkenende inderdaad aan de hand. De regering heeft een beleid gericht op bezuinigingen. Volgens de meeste mensen schiet dat door en de regering kan maar niet uitleggen dat het goed voor het land is. Dat zie je ook aan het vertrouwen in het kabinet (slechts 19% heeft nog vertrouwen in het kabinet!) Als er een referendum was geweest, waren de ingrepen of niet zover doorgeschoten of ze hadden beter hun best moeten doen uit te leggen wat de voordelen zijn.quote:En zo niet, dan sturen we ze na 4 jaar naar huis. Je moet mensen met politieke kennis en ervaring natuurlijk wel even de tijd geven om iets op rails te zetten, eventueel iets dat misschien niet zo populair is. Referenda kan zo'n beleid behoorlijk verstoren. Zie ook de grote bezuinigingen van dit kabinet; ik ben daar op een aantal punten fel op tegen, en kritiek daarop was ook fel zoals de massale demonstratie in oktober goed liet zien. Maar ik zou er geen referenda over willen, waar de kans toch groot zou zijn dat het verworpen zou worden (zie alleen al de peilingen waar dit kabinet bij lange niet een meerderheid heeft). Ik wil, ondanks dat het niet mijn keuze is, dat ze gewoon doorgaan met zaken waar ze voor gekozen zijn. Bij de volgende verkiezingen zal ik dat proberen af te straffen.
Tja, ik denk niet dat wel of niet stemmen de politiek iets leert of er in de toekomst nog eens een referendum komt. Overigens denk ik dat als je tegen stemt, de kans het grootst is dat ze er in het vervolg van af zienquote:Met betrekking tot dit referendum; ik denk dat ik toch ga stemmen. In mijn optiek is een referendum storend voor de parlementaire democratie, maar niet stemmen zou simpelweg het weggooien van invloed zijn. Ik had het eerder over het lage opkomstpercentage, en dus niet stemmen, om zo referenda in de toekomst te torpederen, maar dat is natuurlijk onzeker, en eigenlijk denk ik dat partijen als CDA, VVD en PvdA al wel hun lesje hebben geleerd nu ze zien dat het toch maar veel irrelevante onvrede met zich meebrengt (de euro, Turkije, het kabinet). Ik zal dus wel nu voor mijn belangen opkomen, zoals ik in de toekomst ook zal blijven strijden tegen referenda als verstorend, populistisch, en selectief waan van de dag middel.
Jij stemt zeker voor? Bijzonder dat vooraf de tweede kamer het referendum een goed idee vond. Nu komen er veel nee stemmers en nu is het ineens een slecht idee. Typisch politiek opportunisme.quote:Op maandag 23 mei 2005 08:51 schreef IPdaily het volgende:
[..]
Wat met dit referendum dubbel en dwars bewezen gaat worden![]()
Het populistische karakter van een referendum heb ik hier al wat uitgediept. Het is dus meer een sneer naar politici, en niet naar het volk.quote:Op maandag 23 mei 2005 08:30 schreef Jalu het volgende:
[..]
Terwijl je weet dat dat onzin is, zolang je maar een goede referendumwet creëert. Overigens is populisme in mijn ogen een term die gebezigd wordt als men bedoelt te zeggen dat het kiezersvolk veel te dom is om ergens een mening over te hebben...
Dit is toch ook altijd weer de reactie die wordt gegeven als je niet stemt. Als je niet stemt zou je je mond moeten houden. Dat gaat dus echt helemaal nergens over. Alsof ik persoonlijk dit kiesstelsel bedacht heb en het daar in 1ste instantie al dan niet al mee eens ben. Ook als je niet stemt geef je een signaal af en dat moet ook voor iedereen een optie zijn. Als je meer en meer het vertrouwen in een regering kwijtraakt ook al stem je al jaren achtereen en ben je keer op keer zwaar genaaid wbt een hoop dingen waarom blijf je dan verplicht om te stemmen. Het is nog altijd een stemrecht en geen stemplicht. Over dit soort opmerkingen kan ik me zo opwinden. Niemand hoeft zn mond te houden en er hoeven zeker geen mensen rond te gaan blaten dat je dat zou moeten doen. Idd blaten, als een mak schaap maar precies doen wat er gezegd wordt. Daar wordt een land gezond vanquote:Op maandag 23 mei 2005 08:06 schreef Classic-PC het volgende:
[..]
Je begrijpt natuurlijk wel dat je dan ook nooit meer mag zeiken op de regering he ? Dat je alles moet slikken. Je hebt nu de kans om ja of nee te stemmen. Doe je dat niet dan zul je je mond moeten houden als je het niet eens bent met een beslissing.
Precies hoe ik er ook over denk.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:59 schreef the_disheaver het volgende:
Ik ben er uit wat ik zal stemmen!
Ik ben voor de Grondwet, maar tegen het referendum, omdat een groot deel van de bevolking geen kennis heeft, wat er in de grondwet staat, en wat van gevolgen het heeft. Maar veel stemmen om hele andere redenen.
Ik zou het kunnen boycotten door blanko of tegen te stemmen, maar dan doe ik precies waar ik tegen ben: stemmen om andere redenen dan de grondwet! Ik zou niet om de grondwet stemmen (want ik heb naar mijn mening genoeg kennis er over, dus blanko of niet zal voor mij niet kloppen), maar tegene het referendum!
Dus ik stem voor, en ik zal manier vinden om mijn mening tegen het referendum te uiten!
Zolang de EU geen garanties kan geven dat afspraken in welk kader, met welk gewicht dan ook worden nageleefd stem ik tegen.quote:
ik vind dat je dergelijk beslissingen in een breder perspectief dan slechts een Grondwet moet zien, maar dat is mijn mening.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:59 schreef the_disheaver het volgende:
Ik ben voor de Grondwet, maar tegen het referendum, omdat een groot deel van de bevolking geen kennis heeft, wat er in de grondwet staat, en wat van gevolgen het heeft. Maar veel stemmen om hele andere redenen.
Ik zou het kunnen boycotten door blanko of tegen te stemmen, maar dan doe ik precies waar ik tegen ben: stemmen om andere redenen dan de grondwet! Ik zou niet om de grondwet stemmen (want ik heb naar mijn mening genoeg kennis er over, dus blanko of niet zal voor mij niet kloppen), maar tegene het referendum!
Dus ik stem voor, en ik zal manier vinden om mijn mening tegen het referendum te uiten!
Ik sinds kort ook, en ik denk dat er wel meer "voorstanders van de grondwet / tegenstanders van referenda" er nu zo over beginnen te denken. Onder invloed van peilingen waarin het nee-kamp een voorsprong heeft, en veel misplaatste argumenten (hoewel dat evengoed geldt aan de andere kant), zal die groep groeien.quote:
Mooi zo.quote:Op donderdag 26 mei 2005 16:42 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik sinds kort ook, en ik denk dat er wel meer "voorstanders van de grondwet / tegenstanders van referenda" er nu zo over beginnen te denken. Onder invloed van peilingen waarin het nee-kamp een voorsprong heeft, en veel misplaatste argumenten (hoewel dat evengoed geldt aan de andere kant), zal die groep groeien.
Ik ben ook geen voorstander van referenda, het druist immers in tegen de vorm van democratie die wij hier hebben: de parlementaire...quote:Op donderdag 26 mei 2005 16:59 schreef Pool het volgende:
[..]
Mooi zo.![]()
Ik zit me nu alleen wel af te vragen wat ik kan doen, zodat er in het vervolg geen referenda meer worden gehouden. Normaal stem ik PvdA, maar Wouter Bos heeft aangegeven veel meer referenda te willen. Er is momenteel niet echt een sociaal-liberale partij die tegen referenda is. Misschien gauw invloed zien te krijgen binnen de PvdA nog vóór de Tweede Kamer-verkiezingen.
Nouja, het is wel één van de dingen die ik belangrijk vind. Als dan de partijleider aankondigt veel meer referenda te willen... Ik vind dat vertegenwoordigen iets anders is dan gehoorzamen en dat volksvertegenwoordigers zich meer moeten richten op handelen in het belang van het hele volk en dus niet op het naleven van de wil van de meerderheid van de kiezers. In dat beeld passen geen referenda.quote:Op donderdag 26 mei 2005 17:10 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik ben ook geen voorstander van referenda, het druist immers in tegen de vorm van democratie die wij hier hebben: de parlementaire...
Maar gezien het potje wat de heren en dames er regelmatig van maken, de moeilijkhed om zelf een voet tussen de deur te krijgen en de belangenverstrengeling die bij dit soort grote beslissingen onherroepelijk een belangrijke rol speelt kan ik me er nu in vinden.
Maar de meerderheid vabn de mensen lijkt inderdaad weinig kennis te hebben over hegeen waar ze nu een ja of nee stem moeten deponeren.
Maar is een referendum voor jou zo belangrijk om van partjj te switchen?
Klopt, toch valt je en staat je 'macht' bij het mandaat van het volk, dat nu eenmaal gemiddeld gezien wat minder vaak in de vocabulaires denkt die politici gebruiken, daarom de jip-en-janneke taal.quote:Op donderdag 26 mei 2005 17:22 schreef Pool het volgende:
[..]
Nouja, het is wel één van de dingen die ik belangrijk vind. Als dan de partijleider aankondigt veel meer referenda te willen... Ik vind dat vertegenwoordigen iets anders is dan gehoorzamen en dat volksvertegenwoordigers zich meer moeten richten op handelen in het belang van het hele volk en dus niet op het naleven van de wil van de meerderheid van de kiezers. In dat beeld passen geen referenda.
Behalve dit principiële bezwaar, vind ik referenda ook niet praktisch. Ze veroorzaken enorme maatschappelijke kosten, die nergens in terugverdiend worden. Denk daarbij aan propagandakosten, de kosten van de stemprocedure zelf, de kosten van het omzetten van de plannen in jip-en-janneke-taal, maar ook aan de splitsing van de samenleving in een JA- en een NEE-kamp bij elk referendum.
Tegenover deze kosten zie ik weinig baten staan. Ik heb dus liever dat mensen zich gewoon met hun dagelijks leven bezighouden en dat er geld wordt gestoken in zorg en onderwijs, in plaats van in referenda.
100% mee eensquote:Op donderdag 5 mei 2005 19:31 schreef SCH het volgende:
Ik heb namelijk al gestemd. Bij de vorige verkiezingen, en toen heb ik aan de partij en de politicus mijn fiat gegeven om het land goed te besturen en goede beslissingen te nemen.
Ik ben het volledig met je eens. Ik heb er afgelopen week een site over gemaakt: www.referendumnee.nl. Daar staan acht argumenten om NIET te gaan stemmen. Dit referendum had er gewoon nooit mogen komen. Maar het is er nu wel, en we kunnen de politiek nu laten zien dat wij hier helemaal niet op zitten te wachten. Boycot het referendum en ga niet stemmen.quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:31 schreef SCH het volgende:
Grappig. Jij bent dus een voorstander van de kloof tussen politiek en de burger/kiezer. Want als er één ding is wat dit referendum bewijst dan is het wel dat de politiek geen flauw benul heeft van wat er leeft bij de burger. Vergelijk de percentages voor/tegen in de Volksvertegenwoordiging maar met de percentages voor/tegen bij het volk.quote:Op zondag 29 mei 2005 11:54 schreef jeroenjaspers het volgende:
[..]
Ik ben het volledig met je eens. Ik heb er afgelopen week een site over gemaakt: www.referendumnee.nl. Daar staan acht argumenten om NIET te gaan stemmen. Dit referendum had er gewoon nooit mogen komen. Maar het is er nu wel, en we kunnen de politiek nu laten zien dat wij hier helemaal niet op zitten te wachten. Boycot het referendum en ga niet stemmen.
1 argument van je vond ik overigens niet zo denderend: "De verwachte opkomst is erg laag, vooral de mensen die sterk tegen of sterk voor zijn zullen naar de stembus gaan. Omdat veel mensen thuis zullen blijven (wat niet geheel onverstandig is) onstaat er een vertekend beeld en zal de uitslag van het referendum zeker niet de mening van het Nederlandse volk weergeven."quote:Op zondag 29 mei 2005 11:54 schreef jeroenjaspers het volgende:
[..]
Ik ben het volledig met je eens. Ik heb er afgelopen week een site over gemaakt: www.referendumnee.nl. Daar staan acht argumenten om NIET te gaan stemmen. Dit referendum had er gewoon nooit mogen komen. Maar het is er nu wel, en we kunnen de politiek nu laten zien dat wij hier helemaal niet op zitten te wachten. Boycot het referendum en ga niet stemmen.
Parlementsverkiezingen moeten ook afgeschaft worden en in het vervolg regeren we per referendum. Iedere dag krijgt elke nederlander/europeaan een aantal vragen voorgelegd waar hij voor of tegen kan stemmen. Mocht die persoon geen zin/tijd/interesse hebben, dan kan hij zijn stem overdragen aan een beroepspoliticus.quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:31 schreef SCH het volgende:
Waarom hoor je zo weinig discussie over het principe van het referendum zelf. Persoonlijk ben ik [...]Mijn belangrijkste bezwaren op een rijtje:
Overal een referendum over houden dus.quote:- referenda worden selectief gehouden en kunnen daardoor onheus worden ingezet
Ingewikkelde problemen moet je analyseren totdat je een aantal heldere problemen hebt. Als je een probleem hebt wat je moeilijk kan uitleggen, dan snap je het probleem niet.quote:- ingewikkelde problemen laten zich niet vertalen tot een ja of nee stem
Politici snappen er vaak ook niets van en stemmen volgens de partijlijn omdat dat het veiligst is.quote:- het is voor de gemiddelde burger niet doenlijk dit soort zaken goed te beoordelen
Begrijp ik het goed en ben je van mening dat referenda verboden moeten worden omdat ze democratisch zijn?quote:- daardoor lenen referenda zich bij uitstek voor populistische tendensen.
quote:[...]
Jij bent dus tegen een parlementaire democratie en voor democratische ongelijkheid op basis van afkomst. Jij bent ook nog eens tegen een raadplegend referendum, een uiterste middel om je nog uit te kunnen spreken tegen de vorming van zo'n ondemocratische wetgever.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:59 schreef the_disheaver het volgende:
Je hebt niet genoeg kennis maar zou toch voor stemmenquote:Op donderdag 26 mei 2005 15:59 schreef the_disheaver het volgende:
<B>Ik ben voor de Grondwet,</B> maar tegen het referendum, omdat een groot deel van de bevolking geen kennis heeft, wat er in de grondwet staat, en wat van gevolgen het heeft. Maar veel stemmen om hele andere redenen.
Ik zou het kunnen boycotten door blanko of tegen te stemmen, maar dan doe ik precies waar ik tegen ben: stemmen om andere redenen dan de grondwet! Ik zou niet om de grondwet stemmen (<b>want ik heb naar mijn mening genoeg kennis er over<b>, dus blanko of niet zal voor mij niet kloppen), maar tegene het referendum!
Lezen is ook moeilijk ja....quote:Op maandag 30 mei 2005 12:40 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Je hebt niet genoeg kennis maar zou toch voor stemmen
Is dat niet een beetje dom.... heel erg dom..... iets doen en nietr weten wat de gevolgen zijn
Ik begrijp niet zo goed hoe tamenlijk intelliegnte jonmgens als Jij en Speedfreak zo falikant tegen zijn.quote:Op donderdag 26 mei 2005 16:35 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Zolang de EU geen garanties kan geven dat afspraken in welk kader, met welk gewicht dan ook worden nageleefd stem ik tegen.
Helaas is dit niet een erg intelligente bijdrage. De grondwet is inderdaad niet goed en hij is zelfs SLECHTER dan alles wat nu volgens het verdrag van Nice geregeld is. Bijvoorbeeld: Nederland heeft nu meer te vertellen in Europa. We houden zelfbeschikkingsrecht op ons sociale stelsel en ons immigratie beleid, iets wat de meerderheid van de bevolking graag wil.quote:Op maandag 30 mei 2005 14:51 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Ik begrijp niet zo goed hoe tamenlijk intelliegnte jonmgens als Jij en Speedfreak zo falikant tegen zijn.
Met name als jet het afschrikkende voorbeeld frankrijk gisteren hebt gezien.
Ja dat die grondwet is niet goed maar hij is wel beter als alles wat er nu op papier staat.
Jij bent veel te snugger om een Europa ante 1956 te willen . Te snugger om de gulden terug te willen. Te snugger om te zien dat de EU zoals ze nu is niet goed functioneert en de grondwet toch een aardige hoeveel heid ingrijpende verandering met zich mee bracht Te snugger om je door die Attack Dumbos te laten kaperen. Want let wel op
.............Het wordt HUN Overwinning.
Een tegenstem heeft waarschijnlijk meer nadelen dan een voorstem, dat ben ik met je eens, maar dit is nit meer een zaak va Grondwet ja of nee, maar we zitten in een impasse die je breder moet bekijken.quote:Op maandag 30 mei 2005 14:51 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Ik begrijp niet zo goed hoe tamenlijk intelliegnte jonmgens als Jij en Speedfreak zo falikant tegen zijn.
Met name als jet het afschrikkende voorbeeld frankrijk gisteren hebt gezien.
Ja dat die grondwet is niet goed maar hij is wel beter als alles wat er nu op papier staat.
Jij bent veel te snugger om een Europa ante 1956 te willen . Te snugger om de gulden terug te willen. Te snugger om te zien dat de EU zoals ze nu is niet goed functioneert en de grondwet toch een aardige hoeveel heid ingrijpende verandering met zich mee bracht Te snugger om je door die Attack Dumbos te laten kaperen. Want let wel op
.............Het wordt HUN Overwinning.
Hoe het stabiliteitspact tot stand kwam is een tweede.quote:Op maandag 30 mei 2005 15:36 schreef CANARIS het volgende:
Mijn enige aversie is eigenlijk dat ik dus geen keiharde garanties krijg als er iemand over de schreef gaat, 9 van de 10 keer zijn wij het braafste jongetje uit de klas (dat levert in de regel alleen maar nadelen op) en zijn we als Europa niet in staat om de grote jongens onder ons met de neus op de feiten te drukken.
Je ziet het in de VN terugkomen, waar ook alles zwart op wit staat en ook bijv met de begrotingsoverschotten waar Zalm fier en trots over vertelde dat het nu definitief afgelopen was met die tekorten, de praktijk wees echter uit dat landen als Duitsland en Frankrijk door Brussel niet te straffen zijn.
Daarom wil ik niks ondertekenen wat er voor zorgt dat Duitsland en Frankrijk nog steeds de eigen gang mag gaan, maar Nederland wél in moet leveren.
einde quote
Helemaal met je eens. .........en juist daarom hebben wij een objectief ding oppapier nodig, waar de macht wordt geregeld en niet meer per handje klap in een acxhterkamertje kan worden versjachert. ( Zie Euro-Stabiliteitspact desaster)
Maar de huidige gang van zaken in Europa anno 2005 is het mij wél waard om een fikse crisis te riskeren.quote:Op maandag 30 mei 2005 16:19 schreef CANARIS het volgende:
Ik was één de eerste die zijn twijfels over deze grondwet articuleerde.
Het is een gedrocht.
Het is niet te lezen
het is een papier door een kliek voor een kliek geschreven
Klopt allemaal
en ook was ik 1 van de eerste die zei dat hij niet wist of hij nee zou stemmen omdat ik bang was voor het resultaat.
Deze EU Met al haar problemen is gigantisch.
Nooit eeerder gaven zoveel naties vrijwilig delen van hun macht op , voor een groter Iets met als alles beheersende factor...
VREDE
Wij zijn tijdgetuigen welke in de eeuwen die gaan komen als DE generatie zal worden gezein die dit mogenlijk maakte. 1 Europa zonder grenzen, zonder oorlog met een vergelijkbaar economisch niveau en als intectueel centrum van deze wereld.
IK wil dat niet goedkoop offeren omdat ik het niet met bepaalde passages eens ben.
Zo slecht is die grondwet niet dat een Europeese crisis kan worden geriskeerd.
Dit is echt een verkeerde voorstelling van zaken. Er is gewoon een andere stemverhouding in het verdrag van Nice geregeld dan nu in de grondwet wordt voorgesteld. En in die gondwet moeten de kleinere landen inleveren t.o.v. de grotere landen. En dan heb ik het niet alleen over de veto's.quote:Op maandag 30 mei 2005 15:31 schreef CANARIS het volgende:
: Nederland heeft nu meer te vertellen in Europa.
Dat is een illusie
Elk van de lidstaten heeft nu meer te vertellen. Ze hebben zoveel te vertellen dat de andere staten geen macht meer hebben. Begrijp je een Oxiemorron , wanneer er 1 voor je ligt?
IN Nice is de partiele macht van de europeese bevolking nagenoeg niet geregeld.
Het commisariaat heeft veel te veel macht, wat met de grondwet duidelijk wordt beperkt.
Ook niet waar. Er staan wel degelijk sociale paragraven in de grondwet. Europa krijgt daar zeggenschap. Waarom denk je dat GL zo blij is met de grondwet? Europa krijgt namelijk een 'socialer' gezicht. En ja, als dingen europees geregeld worden, worden ze dus niet op nationaal niveau geregeld. Wij hevelen daar dus macht over naar de beurocraten.quote:We houden zelfbeschikkingsrecht op ons sociale stelsel
Dat blijft onaangetast, alhoewel ik de mening ben , dat in de grondwet ook dingen staan die er niet in horen. Bijv. dat elke werknemer recht heeft op onderneminsraden.
Hier klopt echt niets van, maar dat is in een reactie van wdn hierboven al toegelicht.quote:en ons immigratie beleid,
Nee, dat is een pure leugen. Wanneer assiel zoeker nu in het liberale Italie asiel krijgt, betekend dat , dat deze asielzoeker ook in Nederland kan gaan wonen. NIemand heeft echter invloed op wat Italie doet.
IN de grondwet wordt dat geregeld.
De grondwet gaat er niet door, dat betekend , dat Nederland alles moet accepteren wat in Talin , Athene of Halkedikie asiel krijgt.
Leuk he...... een eigen asiel beleid hebben?
Wat snap ik daar niet aan? Mijn stelling is: Europa met de grondwet gaat over ons asielbeleid. En nu is dat niet zo.quote:Op maandag 30 mei 2005 15:41 schreef wdn het volgende:
[..] er staat alleen dat Europa toestemming krijgt het asielbeleid te gaan vastleggen.
Ik ben in beginsel tegen referenda, maar als burgers niet worden gehoord heb je geen andere kans denk ik dan een referendum.quote:Op maandag 30 mei 2005 01:11 schreef Re het volgende:
* Re tegen referenda is
heb mijn oproepkaart al met de vuilnisman meegegeven
hoezo geen andere kans? Als het referendum met een algemeen nee wordt beantwoord wil dat nog niet eens zeggen dat de plannen er niet door komen of dat er niet een nieuw referendum komt. Wat heeft het voor nut om de burger om zn mening te vragen waar vervolgens niet uitkomt wat de regering wil en vervolgens toch de koers te varen die ze het liefste willen? In principe komt het er gewoon op neer dat er per definitie niet naar de burger wordt geluisterd. Of ben je het doordrukken van de Euro nu alweer vergeten?quote:Op maandag 30 mei 2005 18:02 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik ben in beginsel tegen referenda, maar als burgers niet worden gehoord heb je geen andere kans denk ik dan een referendum.
Politici vergeten soms de basisgedachte dat wij (degenen die dat referendum gaan gebruiken en hen daar verkiezen) zorgen dat zij te vreten hebben.
Zo werkt het in een bedrijf, in in theorie ook met politiek.
da's een leuke contradictie eigenlijkquote:Op maandag 30 mei 2005 19:41 schreef lionsguy18 het volgende:
BRUSSEL - Als zes van de 25 lidstaten de Europese Grondwet afwijzen, verdwijnt het document automatisch in de prullenmand. Als vijf of minder landen nee zeggen, is eerst overleg nodig, zeggen afgevaardigden van Europese Commissie (dagelijks EU-bestuur) en europarlement maandag.
"Zes lidstaten moeten nee zeggen voordat de grondwet volledig van de baan is", vindt voorzitter Borrell van het Europees Parlement. Hij baseert zich op artikel 30 van de slotakte van de grondwet. Daarin staat dat als viervijfde van de lidstaten (20 dus van de 25) de tekst hebben bekrachtigd en andere landen moeilijkheden hebben ondervonden, de Europese leiders de kwestie bespreken.
bron nu.nl
..........ik zei toch al dat die europese superstaat er komt, ga maar lekker stemmen voor de kat zn k....
NEE, informeer je kiezers beter en eerlijker.quote:Op maandag 30 mei 2005 21:57 schreef MrBadGuy het volgende:
Wat de uitslag ook wordt, de Nederlandse politici hebben een wijze les geleerd: Hou geen referenda meer!!!
Kijk eens naar de titel van dit topic... Staat er iets in het artikel over of het referendum wel of niet goed is?quote:Op maandag 30 mei 2005 22:19 schreef Koos Voos het volgende:
Achterstand jakamp lijkt onoverbrugbaar
[[snip]]
laat lekker gaan man, heb je er last van of zo?quote:Op dinsdag 31 mei 2005 13:11 schreef the_disheaver het volgende:
Dit topic gaat over het wel of niet boycotten van het referendum, dus garne GEEN discussie over de grondwet, daar zijn er al genoeg van
Dank.
Als je er zo over denkt kan je net zo goed zelf opfokken naar Wit-Rusland, worden de besluiten gewoon lekker genomen zonder het volk te raadplegen. Lekker makkelijk niet?quote:Op dinsdag 31 mei 2005 19:04 schreef alsem het volgende:
idd, dat is DE oplossing, gewoon opfokken met dat klotereferendum!
Dat gebeurt hier in principe ook hoor, alleen wordt het wat leuker verpakt, wist je dat niet naiefje?quote:Op dinsdag 31 mei 2005 19:10 schreef 6liNes het volgende:
[..]
Als je er zo over denkt kan je net zo goed zelf opfokken naar Wit-Rusland, worden de besluiten gewoon lekker genomen zonder het volk te raadplegen. Lekker makkelijk niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |