abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26654229
Ik wil de vloer van mijn kamer vernieuwen.
Momenteel liggen er houten platen (triplex ofzo van 10mm?), met daarop vloerbekleding (zo'n plastiek achtige vloerbedekking dat je van een rol snijdt ...)

Da's lelijk en kapot, daarom wil ik een nieuwe mooie vloer.

In de Gamma-folder zag ik kliklaminaat.

Deze : http://www.gamma-belgie.b(...)009/002/p20_gb16.jpg

7,80¤ per vierkante meter is niet duur, dus zoiets zou ik graag leggen.

Ik ben geen klusjesman, maar een nagel in de muur kloppen of met de decoupeerzaag van mijn vader een houten plaat zagen kan ik.

Kan iemand me een beetje tips geven en uitleg?
Hoe blijven die laminaat platen liggen, moet daar iets onder, eventueel geluidsdempend.

Alvast bedankt
pi_26655146
quote:
Op maandag 2 mei 2005 00:04 schreef 8675309 het volgende:
Momenteel liggen er houten platen (triplex ofzo van 10mm?), met daarop vloerbekleding (zo'n plastiek achtige vloerbedekking dat je van een rol snijdt ...)

Ik ben geen klusjesman, maar een nagel in de muur kloppen of met de decoupeerzaag van mijn vader een houten plaat zagen kan ik.

Hoe blijven die laminaat platen liggen, moet daar iets onder, eventueel geluidsdempend.

Alvast bedankt
Isolatiemateriaal is sowieso wel handig natuurlijk. En dat is ook meteen geluidsdempend.
Het is goed zelf te leggen trouwens
Ik zoek eigenlijk kliklaminaat dat een oude look heeft. Zoals in een café. Heeft iemand dat ergens al zien liggen of heb ik een gat in de markt gevonden?!
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_26656228
Het is verschrikkelijk spul. Ik heb het ook moeten leggen hier in mijn computerkamer en het is net karton. Maar daar is de prijs ook naar. De groeven waarmee je klikt gaan heel snel kapot.

Een ander nadeel is is dat het ontiegelijk glad is. Aan komen rennen op je sokken doe je hooguit 2x. Want je gaat echt hard op je bek

Het voordeel is de prijs. Het kost geen reet en het ziet er mooi uit.
Mark Meisner Motografie! MarkMeisner.com
  maandag 2 mei 2005 @ 02:05:56 #4
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26656261
Wat is de ultieme manier om diagonaal te leggen ? Een verstekbak is in de regel te smal, zijn daar haken voor ? Ik zaag de boel met een decoupeer.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26656280
quote:
Op maandag 2 mei 2005 02:05 schreef elcastel het volgende:
Wat is de ultieme manier om diagonaal te leggen ? Een verstekbak is in de regel te smal, zijn daar haken voor ? Ik zaag de boel met een decoupeer.
geodriehoek?
pi_26656283
quote:
Succes. Dat is echt een klote karwei. Huur voor het gemak een afkortzaag bij de bouwmarkt. Vastzetten op 45graden en gaan met de zaag.
Mark Meisner Motografie! MarkMeisner.com
pi_26656291
Whehe, ik werk bij de Makro en ik meen me te herinneren dat we wel eens laminaat voor 3,50 per m2 verkocht hebben.
  maandag 2 mei 2005 @ 02:09:16 #8
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26656299
quote:
Op maandag 2 mei 2005 02:07 schreef GenesiZ het volgende:
klote karwei
Da's mijn doopnaam. Ik vind het gewoon mooier liggen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  † In Memoriam † maandag 2 mei 2005 @ 02:09:21 #9
47213 ArmaniMania
pi_26656302
Denk ook even aan afstandhoudertjes, anders kom je straks niet meer goed met de maat uit, of het ligt in ene scheef.
pi_26656304
quote:
Op maandag 2 mei 2005 00:04 schreef 8675309 het volgende:

Alvast bedankt
De beste tip die je maar kan krijgen, rij naar deGamma, koop het kliklaminaat NIET!!!!!

Haal voor hetzelfde bedrag een mooi stukkie tapijt, erin snijden en klaar.
pi_26656329
Is voor de juiste hoek een decoupeerzaag niet wat riskant?!
De verstekzaag

Of heb je een decoupeerzaag-verstek-houder ofzo!? Zo ja, graag even melden waar ik zo'n ding kan krijgen.
ivm Leggen van parketvloertje met lastige hoeken (niet 90 graden)
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_26658207
quote:
Op maandag 2 mei 2005 00:48 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

Ik zoek eigenlijk kliklaminaat dat een oude look heeft. Zoals in een café. Heeft iemand dat ergens al zien liggen of heb ik een gat in de markt gevonden?!
Je zou eens kunnen kijken naar kliklaminaat met een V-groef en dan in kleur kasteel eiken ofzo.
Ik heb zelf deze: http://www.elesgo.info/nederlands/country.html via mijn kunststof (afwerkstrippen) leverancier gekocht. Wel duur maar goedkoper als bij de gamme ect. Laatst verkocht ik nog een partijtje aan iemand die toevallig dat boek zat door te bladeren
Een discussie win je nooit.
Er ging vannacht om 9 uur nog een auto voorbij.
  maandag 2 mei 2005 @ 08:58:13 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_26658349
Mijn tip hiervoor is om kliklaminaat (zeker het wat goedkopere) toch wel te verlijmen ook. Anders heb je toch grote kans dat er openingen gaan ontstaan.
pi_26658427
Kliklaminaat dat zo goedkoop is, heeft het nadeel dat het een minder stijve lamel/plank is dan een duurdere soort, en wat ook erg verschillend is, is het leggemak en de sterkte van de verbindingen.

Dus daar zou ik goed naar kijken, gewoon daar even proberen hoe makkelijk je de lamellen in elkaar klikt, als dat lastig gaat, weet je zeker dat je twee tot drie keer zo lang doet over het leggen (en het is erg frustrerend)

voor het zagen onder verstek gewoon een afkortzaag regelen, één keer de hoek instellen en klaar (wel erg lastig maatvoeren)
pi_26659663
Dit heb ik laatst ergens op een ander forum gepost, misschien heb je er iets aan.

- Leg het altijd in de lengterichting, zo lijkt de ruimte groter.
- Laat het laminaat in dichte verpakking minstens 48 uur acclimatiseren.
- Leg het laminaat 1 cm van de muur af
- Koop geen laminaat bij de Ikea.
- Koop een lat van 1 cm dik en zaag deze in korte stukjes, zo bespaar je een zak dure afstandhoudertjes
- Begin van links naar rechts te leggen, anders lukt het niet (of je houdt de plank verkeerdom maar daar kom je dan na de eerste rij achter).
- Reken van te voren uit hoeveel planken je gebruikt en koop een pak of twee extra, ligt aan de grootte van de ruimte.
- Kijk uit hoe groot de laatste rij moet zijn. Het is er lullig als je met een rij van 4 cm uitkomt, dat staat lelijk.
- Koop een ondervloer met vochtwerende laag en plak de naden af met alutape, er mogen absoluut nergens gaatjes of randen open zijn.
- Gebruik de planken uit alle pakken door elkaar (laat wel de extra pakken dicht) anders krijg je kleurverschil.
- Zaag de planken op maat met een decoupeerzaag. Begin steeds met het stuk dat je over hebt, op de volgende rij, zo heb je weinig afval.
pi_26659730
quote:
Op maandag 2 mei 2005 10:16 schreef Conflict het volgende:
Wom niet? Ik heb net Ikealaminaat gelegd (die met een fineer toplaagje), ging prima en het zit tot nog toe goed, maarja, het ligt er ook pas twee maanden. Bevalt in elk geval beter dan het cliplaminaat wat ik ooit in mijn kamer had.
pi_26659778
quote:
Op maandag 2 mei 2005 10:20 schreef anneja het volgende:

[..]

Wom niet? Ik heb net Ikealaminaat gelegd (die met een fineer toplaagje), ging prima en het zit tot nog toe goed, maarja, het ligt er ook pas twee maanden. Bevalt in elk geval beter dan het cliplaminaat wat ik ooit in mijn kamer had.
Ik heb hier Ikea laminaat en bij mijn ouders ook. Alle hoekjes springen eraf. Dat heb ik bij laminaat van de Praxis nog niet gezien.

Maar goed, dat is de discussie hier natuurlijk niet
pi_26659890
quote:
Op maandag 2 mei 2005 10:22 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ik heb hier Ikea laminaat en bij mijn ouders ook. Alle hoekjes springen eraf.
Hmmm dat is bij ons alleen in de kamer waar schoonpa het gelegd heeft, en die is ook in staat zijn vliering in te laten storten door er naar te wijzen, eigenlijk wilde ik uberhaupt niet dat die in de buurt van ons huis komt als er geklust moet worden maar goed.
Ik had het bij het voornoemde cliplaminaat trouwens ook, maar dat was sowieso rotspul.
pi_26659972
Koop een aanklop setje. Ga niet lopen klooien met een blokje hout, want je slaat de messing of groef kapot.
Zo'n aanklop setje bestaat uit een blokje hout met een groef op de zelfde plek waar de messing van het laminaat zit, en een ijzeren beugel, met aan één kant een viltje. Op die manier kan je het laminaat op de kopse kanten netjes tegen elkaar aantikken, en de laatste plank kan je op die manier ook netjes aantikken.
Het kost je een paar euro, maar het laminaat leg je zo zonder beschadigingen.
pi_26660351
quote:
Dit heb ik laatst ergens op een ander forum gepost, misschien heb je er iets aan.

- Leg het altijd in de lengterichting, zo lijkt de ruimte groter.
- Laat het laminaat in dichte verpakking minstens 48 uur acclimatiseren.
- Leg het laminaat 1 cm van de muur af
- Koop een lat van 1 cm dik en zaag deze in korte stukjes, zo bespaar je een zak dure afstandhoudertjes
- Begin van links naar rechts te leggen, anders lukt het niet (of je houdt de plank verkeerdom maar daar kom je dan na de eerste rij achter).
- Reken van te voren uit hoeveel planken je gebruikt en koop een pak of twee extra, ligt aan de grootte van de ruimte.
- Kijk uit hoe groot de laatste rij moet zijn. Het is er lullig als je met een rij van 4 cm uitkomt, dat staat lelijk.
- Koop een ondervloer met vochtwerende laag en plak de naden af met alutape, er mogen absoluut nergens gaatjes of randen open zijn.
- Gebruik de planken uit alle pakken door elkaar (laat wel de extra pakken dicht) anders krijg je kleurverschil.
- Zaag de planken op maat met een decoupeerzaag. Begin steeds met het stuk dat je over hebt, op de volgende rij, zo heb je weinig afval.
ikea laminaat heeft soms een spaanplaat basis, dat is zooi, datgene met hdf basis is best goed van de ikea.
en 1 cm vrijhouden rondom is breed zat, mijn stelregel is: de dikte van de lamel (6 tot 8 mm) vrijhouden (en dan kan je dus van één lamel een aantal strookjes zagen als afstandhouder.
en pas op met dampdicht folie met houten vloeren, als die aan de onderkant al geisoleerd is, mag je hem nooit afdekken met dampdicht folie, want dan kan je houten vloer niet meer "ademen"
pi_26660357
dubbel
  maandag 2 mei 2005 @ 11:38:46 #22
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_26661727
gebruik het restdeel van de ene rij voor de vlolgende en ga zo verder.
wordt aan gewerkt....ben net terug
  maandag 2 mei 2005 @ 12:00:20 #23
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_26662348
Is dit het algemene kliklaminaat topic? Zo ja, komt ie!

Ik ben een redelijke klus newb en we hebben hier dus kliklaminaat liggen (tenminste dat hoop ik ). Nu was ik zo snugger om hier te gaan darten (wel met een speciale dartmat maar die bleek niet dik genoeg te zijn )

Nu zitten er dus aardig wat putjes in een aantal planken, kan ik dan die planken eruit halen en er nieuwe planken, van dezelfde soor, weer inleggen?
pi_26662503
als het kliklaminaat is, zou het kunnen, maar niet al het laminaat is verhuisbaar, dus dat zou ik eerst even controleren.
en ook even nagaan of je nog aan het laminaat kan komen, voordat je ze loshaalt

en bij de bouwmarkten zijn ook reparatiesetjes te verkrijgen, het is nooit helemaal die kleur, maar je vloer is wel weer heel, en je kan er weer op morsen en overheen lopen zonder schade aan te richten
  maandag 2 mei 2005 @ 12:05:02 #25
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_26662543
Nee, dat gaat je niet lukken zonder vanaf de muur de hele reut los te halen tot je daar bent bij wat je eruit wil halen. Er is een grote kans dat dan de messingkjes alsnog afbreken bij het los halen...

Ik zou het geloof ik niet proberen. De kans dat je je vloer er mee sloopt is volgens best groot.
  maandag 2 mei 2005 @ 12:08:12 #26
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_26662656
Hmm ok...zal eens informeren naar reparatiesetjes dan..

Bedankt!

edit: het is trouwens een studio die we huren en het laminaat is van niet al te hoge kwaliteit. Waarschijnlijk moet het toch vervangen worden als we hier weggaan.
  maandag 2 mei 2005 @ 12:09:31 #27
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_26662701
Vorige jaar hebben we kliklaminaat in onze woonkamer van 28m2 gelegd. Erg goed te doen als je wat geduld hebt en niet te gehaast werkt. Alles goed vastkloppen en netjes zagen. Het is inderdaad redelijk glad spul, maar ziet er heel netjes uit, makkelijk schoon te maken en nu na een jaar nog geen kiertjes ofzo. het ligt er gewoon strak in

Eronder liggen van die groene isolatieplaten. Geen lijm gebruikt en niet van die plakplintjes maar nette holle plinten waar de kabels ook meteen doorkonden.

Als ik me goed herinner was het licht eiken 7mm van de carpetright, 11 of 12 euro per m2 ofzo.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_26663121
Ik wil, mochten we gaan verhuizen, in een ander huis graag laminaat met zo'n V-groef, dat vind ik wel iets hebben. Zijn hier mensen die dat hebben? Zal zo'n groef niet snel vies worden/blijven?
Winnares Dione-award '05, '06 en '07!
  maandag 2 mei 2005 @ 12:24:35 #29
3878 Vork
Manisch creatief
pi_26663184
Goedkoop kliklaminaat is wel kwetsbaarder. Dus zeker met aanslaan moet je er op letten dat je niet te hard mept. Met een aanslagijzer zou je er eventueel iets van stof tussen kunnen doen, met een aanslag blokje moet je ervoor zorgen dat het blokje op de juiste manier tegen het laminaat aanzit voordat je gaat slaan. Vast is vast.

Lijm is niet nodig, maar je mag er vanuit gaan dat je het niet kunt hergebruiken en dat er zo nu en dan wel eens een heel klein beschadigingetje in kan komen. Maar over het algemeen ziet het er wel netjes uit en kan er weinig fout gaan.
pi_26663224
v groef is heel mooi, alleen wel een stofnest, dus iets vaker stofzuigen
en goed opletten met schoonmaken met water dat er geen water in achter blijft, want als je dat een paar keer doet zal het in je lamellen trekken en die zullen dan opzwellen
pi_26665006
En als je gaat leggen...zorg dat je geen rare knik in de vloer hebt.

Onze fantastische aannemer was niet erg goed in een vloer gelijk leggen met de vloer. De vloer loopt dus ^ extreem gezegt. Dat legt erg moeilijk kan ik je vertellen........Gekloot to en met. En je hebt meer kans op naden.
pi_26670038
Ik heb hier op mijn slaapkamer ook laminaat liggen (vorig jaar gelegd) en als je een bureaustoel gebruikt, zorg dan dat die speciale wieltjes heeft of dat je zo'n doorzichtige beschermende mat eronder hebt liggen.
Hier kun je nogal goed zien waar de stoel altijd staat, is helemaal licht geworden

(meer een tip voor als het er al ligt dus En m'n eerste post in KLU)
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_26670494
Laminaat hoor je niet aan te slaan. Je moet de plank gewoon in een veel grotere hoek houden en dan erin drukken. Dan zegt 'ie KLIK

Vandaar ook kliklaminaat
pi_26670850
de goedkopere laminaat soorten moet je wel aanslaan, omdat de verbinding daarvan een stuk slechter is, en het klikken dus niet werkt zonder aan te slaan

bijvoorbeeld eigenmerk laminaat van de praxis, het dubbelcliclaminaat. eerst onder een hoek van 30-45 graden erin steken, plat leggen, en dan nog een keer aantikken voor de laatste klik (daarvoor heb je een kier van 3 mm)
pi_26678548
quote:
Op maandag 2 mei 2005 17:44 schreef Gurb het volgende:
de goedkopere laminaat soorten moet je wel aanslaan, omdat de verbinding daarvan een stuk slechter is, en het klikken dus niet werkt zonder aan te slaan

bijvoorbeeld eigenmerk laminaat van de praxis, het dubbelcliclaminaat. eerst onder een hoek van 30-45 graden erin steken, plat leggen, en dan nog een keer aantikken voor de laatste klik (daarvoor heb je een kier van 3 mm)
afgelopen half jaar heb ik twee praxisvloeren gelegd, zonder aantikken
  maandag 2 mei 2005 @ 22:09:40 #36
3878 Vork
Manisch creatief
pi_26679283
quote:
Op maandag 2 mei 2005 17:31 schreef Conflict het volgende:
Laminaat hoor je niet aan te slaan. Je moet de plank gewoon in een veel grotere hoek houden en dan erin drukken. Dan zegt 'ie KLIK

Vandaar ook kliklaminaat
In de breedte niet, maar in de lengte wel. Je kunt de plank niet in hoek houden als het twee kanten op moet. Voor het doorschuiven gaat het meestal iets te stroef. Maar wat betreft het aanslaan, niet te hard en als het sluit dan sluit het.
pi_26680892
quote:
Op maandag 2 mei 2005 22:09 schreef Vork het volgende:

[..]

In de breedte niet, maar in de lengte wel. Je kunt de plank niet in hoek houden als het twee kanten op moet. Voor het doorschuiven gaat het meestal iets te stroef. Maar wat betreft het aanslaan, niet te hard en als het sluit dan sluit het.
Je moet de rij ernaast gewoon een stukje meetillen, beste is om er wat zwaars op te zetten of je kleine broertje of zusje als je die hebt

Gaat wel hoor, als je maar ff oplet hoe het moet. Erin slaan kan ook ja, is alleen overbodig
  dinsdag 3 mei 2005 @ 13:40:34 #38
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_26694826
Wat ik eerder hier lees over IKEA laminaat is flauwekul. Die Tundra vloer heb ik al 10 keer ergens gelegd, ook in mijn nieuwe appartement, en dat is super. Ze komen in alle kleuren voor een prijs van 8,95 per m2. Het gaat uiteindelijk om de prijs/kwaliteit verhouding. Als ondervloer leg ik altijd plastic van IKEA en daarbovenop schuim (makkelijk te knippen). Plastic tegen vocht van betonvloeren, schuim opdat de vloer meeveert als je erover loopt. Perfect resultaat.

Belangrijkste is, plastic afstandhouders aan de zijkanten (koop een legset of 2). Anders heb je grote kans dat de vloer gaat werken of zelfs omhoog staan in de toekomst. Heb je afschroefbare plinten die de open ruimte afdekken, prima. Anders leg je aan de zijkant of bij deurposten afdekplinten in de kleur van je vloer (ook bij verwarmingen), die je met een makkelijke Kniptang-met-gradenboog van de Praxis perfect en snel in het gewenste verstek kunt knippen.

Kliklaminaat hoeft natuurlijk niet verlijmd te worden. Gewoon, beginnen aan de langste muur, en dan planken zo dicht mogelijk tegen mekaar aanleggen en met aanslogblok en hamer effe meppen. Een paar lichte slagen moeten genoeg zijn. Pas wel op iedere keer dat het aanslagblok de groef bedekt en de plank omklemt en niet als een breekijzer stukjes toplaag meeneemt. Druk daarom het blok goed naar beneden ook.

Naja met kleine stukjes aan een muurkant gebruik je het aanslagijzer. Zorg in ieder geval ervoor dat alles zo goed als mogelijk naadloos aan mekaar ligt. Een paar mm in het begin kunnen op het eind van de ruimte flink groeien.
Eigenlijk is het allerbelangrijkste, goed meten en aftekenen... Zaag liever iets opnieuw en koop misschien een extra pak, dan dat je jaren tegen fouten aankijkt.

Nadat de vloer ligt, doe ik na een schoonmaakbeurt toch ook nog 2 lagen laminaatglans van HG eroverheen, als bescherming. 1 keer haaks op de planken, de 2e keer in de richting van de planken. Ze zeggen wel, bij kliklaminaat bestaat dan de kans dat het tussen de voegen gaat zitten, maar in de praktijk blijkt daar niks van, ik heb er geen problemen mee (omdat ik naadloos leg . Die glans zorgt ervoor dat als er al krassen komen van niet-rubberen stofzuigerwielen, meubels verplaatsen, de toplaag niet lijdt. Tevens zorgt het bij goeie lichtinval voor een mooi effect, je meubels weerspiegelen er zacht in.

Het lastigste blijft toch het op lengte tekenen en zagen van hele planken op het end, vaak gespiegeld rekening houdend met ingewikkelde deurpost-uitstulpingen of kozijnen, en met de uitzetruimte. Zagen op zich moet voor iedereen een piece of cake zijn. Een beetje decoupeerzaag ligt licht in de hand en gaat gemakkelijk een hoek om, en rechte stukken zijn helemaal easy.

En naja een vloer slijt omdat je hem gebruikt. Ga dus niet bij dat valse middaglicht voorovergebogen naar je vloer staren. Dan zie je ieder krasje...

[ Bericht 0% gewijzigd door Perico op 03-05-2005 13:58:40 ]
pi_26852708
quote:
Op maandag 2 mei 2005 17:31 schreef Conflict het volgende:

Vandaar ook kliklaminaat
en daar heb je ook gelijk de rede waarom ze kapot gaan als het ligt. als je ze aanslaat gaat het een heel klein beetje bol staan en komt er spanning op de toplaag. daarom is het ook einde ikealaminaat als je het TE strak gelegd hebt. ikea laminaat kan je namelijk te ver aanslaan omdat er ruimte over is IN de lamellen, dat is bij iets duurder laminaat niet het geval
pi_26853200
quote:
Op maandag 9 mei 2005 14:33 schreef kaashema het volgende:

[..]

en daar heb je ook gelijk de rede waarom ze kapot gaan als het ligt. als je ze aanslaat gaat het een heel klein beetje bol staan en komt er spanning op de toplaag. daarom is het ook einde ikealaminaat als je het TE strak gelegd hebt. ikea laminaat kan je namelijk te ver aanslaan omdat er ruimte over is IN de lamellen, dat is bij iets duurder laminaat niet het geval
Ook bij duurder laminaat kun je de kopse kanten stuk slaan hoor. Maar je merkt idd welzeker het verschil in kwaliteit bij het leggen. Als het eenmaal ligt is het verschil tegenwoordig niet meer zo groot.
  donderdag 12 mei 2005 @ 12:30:52 #41
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_26941081
Hier nog even een reactie van een oud vertegenwoordiger in o.a. laminaat.
Waar heb je het voor nodig? Slaapkamer, woonkamer, gang of keuken?
Op je slaapkamer (waar je dus het minst intensief gebruikt, de vloer dan hè ) is een goedkoop laminaatje niet verkeerd. Maar het zaagt behoorlijk kut kan ik je zeggen. Toplaag die loslaat o.a. , geen mooi gezicht, kwetstbare veer en groef etc. Daarnaast staan vaak de hoekjes op, waardoor je die eraf loopt. Ook weer geen gezicht.

Voor sommige ruimtes zijn de goedkopere soorten echt niet verkeerd, maar zoek je wat duurzamers kijk dan bij gerenommeerde merken als bijv. Pergo, Quickstep of Witex. Zij hebben trouwens ook soorten die er 'oud' uitzien en voelen.

Ja en diagonaal leggen, daar heeft zelfs een professionele legger nog een broertje dood aan. Je hebt enorm veel zaagverlies. Maar het staat wel mooier ja, helemaal mee eens.
Als je niet lacht, ben je dood.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 00:21:31 #42
102698 rotterdamse
De enige echte..
pi_26962410
quote:
Zweihaak?
pi_27113538
quote:
Mischien handiger om een draaibare afkort(cirkel)zaag te huren. Zaag je snel en netjes de hoeken goed.
pi_27115513
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 12:47 schreef Fixers het volgende:

[..]

Mischien handiger om een draaibare afkort(cirkel)zaag te huren. Zaag je snel en netjes de hoeken goed.
als je lamellen van 20 cm diagonaal door gaat zagen, moet je wel een hele stevige afkortzaag huren, want zelfs een goede dewalt afkortzaag redt dat niet

en aangezien er toch een plintje over komt, zou ik gewoon een zweihaak + decoupeerzaag nemen
pi_27116192
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 13:46 schreef Gurb het volgende:

[..]

als je lamellen van 20 cm diagonaal door gaat zagen, moet je wel een hele stevige afkortzaag huren, want zelfs een goede dewalt afkortzaag redt dat niet

en aangezien er toch een plintje over komt, zou ik gewoon een zweihaak + decoupeerzaag nemen
Kijk maar eens bij Boels (www.boels.nl). Daarzullen ze vast wel wat heben, zag een afkortzaag van 27 cm. Oh volgens pythagoras kom je dan net anderhalve cm tekort. Mischien een tafelzaag met geleiderail?
pi_27174527
quote:

Even een wat oudere post naar voren trekken Ik moet namelijk van het weekend aan de slag qua laminaat leggen (Klik, Gamma.) en ik heb het nog nooit eerder gedaan

Als je de volgende rij met het reststuk begint, krijg je dan geen raar verspringende naden tussen de planken?

Ohja, ondervloer. Dat is vilt-achtig toch? Snijden met het mes van ome Stanley, of knippen?

Andere mensen met tips voor de beginnende laminaat-klikker?
pi_27176419
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 07:49 schreef TimberWolf het volgende:
Als je de volgende rij met het reststuk begint, krijg je dan geen raar verspringende naden tussen de planken?
Da's juist de bedoeling, dat is steviger.

Ik weet niet wat voor ondervloer je neemt, ik had alleen van die dampwerende folie maar die isoleert niet echt qua geluid.
pi_27176593
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 07:49 schreef TimberWolf het volgende:
Even een wat oudere post naar voren trekken Ik moet namelijk van het weekend aan de slag qua laminaat leggen (Klik, Gamma.) en ik heb het nog nooit eerder gedaan

Ohja, ondervloer. Dat is vilt-achtig toch? Snijden met het mes van ome Stanley, of knippen?

Andere mensen met tips voor de beginnende laminaat-klikker?
linksachterin beginnen, dan rij voor rij werken, en idd het rest-stuk van de eerste rij, begin je de tweede rij weer mee. en dat verspringt misschien een beetje op de kopse kant, maar dat is niet erg, want daar komt toch een plakplintje over.
ondervloer kan je denk ik het beste snijden met een scherp stanleymesje. De naden zou ik even afplakken met aluminiumtape
pi_27176741
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 10:00 schreef Gurb het volgende:
linksachterin beginnen,
Da's in een vierkante kamer natuurlijk afhankelijk vanaf waar je kijkt Ik gok dat we linksachterin, gezien vanuit de deuropening, bedoelen?
quote:
dan rij voor rij werken, en idd het rest-stuk van de eerste rij, begin je de tweede rij weer mee. en dat verspringt misschien een beetje op de kopse kant, maar dat is niet erg, want daar komt toch een plakplintje over.
Maar toch ook ergens halverwege de (volgende) rij?
quote:
ondervloer kan je denk ik het beste snijden met een scherp stanleymesje. De naden zou ik even afplakken met aluminiumtape
Alutape op het boodschappenlijstje dus. Check. En dank
pi_27176854
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 10:05 schreef TimberWolf het volgende:
[..]
Da's in een vierkante kamer natuurlijk afhankelijk vanaf waar je kijkt Ik gok dat we linksachterin, gezien vanuit de deuropening, bedoelen?

zolang je maar begint aan de linkerkant met leggen, en dan tegen de muur aan.
dus van links naar rechts werken, en je werkt van de muur af waartegen je begonnen bent
quote:
Maar toch ook ergens halverwege de (volgende) rij?
hoe bedoel je dat?
quote:
Alutape op het boodschappenlijstje dus. Check. En dank
succes
pi_27176969
Je moet laminaat van links naar rechts leggen. Andersom kan gewoon niet.

Als je een vierkante kamer hebt kan je dus in iedere hoek beginnen. Ligt er wel aan hoe je het wil hebben. Voordeel, het kan echt maar op 1 manier. Gewoon aan beginnen, beetje proberen en het is zo duidelijk!
pi_27177371
Oke, duidelijk. Ik had een 'halfsteens' constructie verwacht, in plaats van een verlopende 'voeg'.

Voorbeeld:

Het bovenste stukje is volgens mij wat de experts bedoelen, het onderste stukje is wat ik dacht dat de bedoeling was. Met excuses voor de low-tech tekening
pi_27177775
Het kan allebei. Ligt eraan wat jij het mooist vindt.

Het goedkoopste is wel om gewoon met een hele plank te beginnen en dan het laatste stukje van de rij dat over is gebruik je aan het begin van de volgende rij.

De tweede manier op jouw tekening is wel mooier maar kost je veel materiaal en is meer werk.

Je kan ook nog in een wildverband leggen. Dan begin je gewoon iedere keer met een verschillende lengte waardoor alle naden verschillend zijn. Dat vind ik persoonlijk het mooiste.
pi_27177843
Belangrijk: Eerst rekenen hoe je uitkomt! Het is lullig als de laatste rij maar 5 cm is, dat is lelijk.
pi_27177964
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 10:44 schreef Conflict het volgende:
Belangrijk: Eerst rekenen hoe je uitkomt! Het is lullig als de laatste rij maar 5 cm is, dat is lelijk.
Duidelijk. Ik hoef geen rekening te houden met een naad in de tussenliggende rijen?

En als oplossing is dan om de eerste rij over de lengte te zagen, zodat de laatste beter uitkomt, yes?

Wildverband klinkt ook wel stoer, maar laat ik nou maar niet al te geavanceerd gaan doen
pi_27178216
Wildverband is juist de makkelijkste manier omdat je nergens rekening mee hoeft te houden.

Je hoeft geen rekening met tussenliggende naden te houden. Zolang je maar de klikranden niet meetelt.
quote:
En als oplossing is dan om de eerste rij over de lengte te zagen, zodat de laatste beter uitkomt, yes?
Helemaal goed!
pi_27178463
Je mag volgens mij niet breder leggen dan 15 of 20 meter, dan moet er een naad tussen met zo'n afwerkstrip. Staat wel op de verpakking.
pi_27178535
Ik hoor net dat er met dank aan Conflict en Gurb in het nieuwe huis van mijn maatje errug mooi laminaat komt te liggen Hartelijk dank heren!

Handige tips zijn overigens nog steeds welkom
pi_27178628
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 11:07 schreef TimberWolf het volgende:
Ik hoor net dat er met dank aan Conflict en Gurb in het nieuwe huis van mijn maatje errug mooi laminaat komt te liggen Hartelijk dank heren!

Handige tips zijn overigens nog steeds welkom
Geen dank, ben benieuwd hoe het eruit ziet als het af is
pi_27178792
de meeste naden aan de kopse kant zie je amper, of je moet laminaat gaan leggen met een v-groef op de kopse kant. anders zou ik het gewoon doen zoals op de bovenste tekening van het voorbeeld.

en je moet even goed kijken en een keer controleren als je iets hebt afgetekend voordat je het gaat zagen.
en met zagen:
met een gewoon decoupeerzaagje: zichtkant onder met zagen, of zichtkant boven, en dan even een stukje schilderstape eroverheen (voorkomt splinteren)
Met een speciaal laminaatzaagje: even een keer oefenen met zagen op een proefstukje (zaagt anders als met een gewoon zaagje)

als het alleen maar afkorten is, maakt het splinteren minder uit, dan komt er toch een plintje over, dit is meer als je om een leiding of deurpost heen moet.

succes iig
pi_27184627
Ehm, op de korte kant/kopse kant van de plank zit geen messing en groef, toch?
pi_27184896
Hier komt geen laminaat meer in...

Er ligt nu quickstep, wat bij aanschaf verreweg de beste soort was volgens de consumentenbond. Maar na nog geen zeven jaar zie je een geweldige witte ring waar de bureaustoel van de computer staat, het spul in de hal is al meerdere keren vervangen door waterschade... Je hoeft het maar één keer een pietsie te nat te dweilen (of je raam open hebben staan bij een licht regenbuitje) en je hebt al bobbels en zooi. Er zijn maar weinig zaken die de verzekering zo vaak moet vergoeden als laminaat.
En je kan het niet onderhouden. Een massief houten vloer kan je tenminste afschuren en opnieuw lakken... ziet 'ie er weer als nieuw uit... Je hebt wel er ieder jaar een paar dagen werk van een massief houten vloer, dat dan weer wel, maar je houdt dan wel jááren een mooie vloer.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_27188958
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 14:12 schreef TimberWolf het volgende:
Ehm, op de korte kant/kopse kant van de plank zit geen messing en groef, toch?
gelukkig wel
pi_27189116
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 14:19 schreef Jordy-B het volgende:
Er zijn maar weinig zaken die de verzekering zo vaak moet vergoeden als laminaat.
Tja, dan ben ik flauw en zeg dat je een goed merk moet nemen wat al jaren bewijst goed te zijn. De Consumentenbond kan duurzaamheid in de praktijk niet testen.

Hier in huis ligt Pergo-laminaat wat op de kop af 21 jaar oud is.(althans, in de woonkamer). Dat heeft mijn schoonvader zelf toen nog gelegd (inmiddels is het ons huis, nadat mijn schoonzus en zwager er in hebben gewoond).

Met dit laminaat is alles gebeurd dat de laminaat-god verboden heeft (honden, katten, vele kinderen in alle leeftijden, twee verhuizingen, waterschade en noem maar op) en het ziet er nog steeds goed uit.

Wij gaan het er het volgend weekeinde uithalen omdat wij de kleur niet mooi vinden, maar er komt in de woonkamer in elk geval geen ander laminaat dan Pergo (voor de geïnteresseerden: natural touch kersen natuur).

Overigens dweilen wij alleen maar nat (volgens mijn vrouw te nat, want het duurt te lang om te drogen)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_27237128
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 16:02 schreef Gurb het volgende:

[..]

gelukkig wel
Eh. Hoe sluiten verzaagde delen dan aan?
pi_27237201
Wat kost het me om laminaat + ondervloer te laten leggen in een 2 kamerflat van 50 m2, alleen de kosten voor het leggen..??

Heb namelijk geen zin om het zelf te doen.

[ Bericht 18% gewijzigd door Barcelona op 22-05-2005 04:02:05 ]
pi_27265555
quote:
Op zondag 22 mei 2005 03:16 schreef TimberWolf het volgende:

[..]

Eh. Hoe sluiten verzaagde delen dan aan?
die sluiten niet aan, je eindigt met een deel, die zaag je af, en dan begin je de volgende rij met het restant van de vorige rij

halverwege een rij kan je geen verzaagd stuk doen, dan krijg je een naad
pi_27265891
quote:
Op maandag 23 mei 2005 09:28 schreef Gurb het volgende:

[..]

die sluiten niet aan, je eindigt met een deel, die zaag je af, en dan begin je de volgende rij met het restant van de vorige rij

halverwege een rij kan je geen verzaagd stuk doen, dan krijg je een naad
Ik was inmiddels weer wat helderder gaan denken, en had dat ook al bedacht Tip voor later: Ik moet niet zuupen en posten.
pi_27266069

[ Bericht 100% gewijzigd door Tinkerbell op 23-05-2005 10:49:24 (neuh neuh) ]
  maandag 23 mei 2005 @ 12:35:56 #70
7675 Boekel
Dussss....
pi_27271098
huiskamer (recht)
overloop (45 graden)

Tip: niet op de ondervloer lopen...leg er een paar stukken laminaat op om op te werken anders krijg je allemaal kuilen in je ondervloer (geen idee trouwens of dat nog wegtrekt)

(Niet op de troep letten svp, is inmiddels opgeruimd )
  zondag 12 juni 2005 @ 15:26:28 #71
25888 Ooze
Porno-acteur
pi_27858057
Ik heb ook laminaat en door het lopen en schuiven is op sommige stukken laminaat voorzien van een mooi en niet snel waarneembaar krasjes.

Is er een spul voor om krasjes mooi weg te werken?
Stand behind the yellow line or I will kill you!
pi_27877185
echt krasjes wegwerken kan niet meer, wel kan je het met een laminaatreiniger schoonmaken, dan gaat de doffe gloed wel weg.
  woensdag 15 juni 2005 @ 15:35:40 #73
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_27953839
quote:
Op maandag 2 mei 2005 11:38 schreef Lionheaad het volgende:
gebruik het restdeel van de ene rij voor de vlolgende en ga zo verder.
Ik zou dat niet in alle gevallen doen. Ik werk zelf altijd met een 3/3 - 2/3 - 1/3 verspring methode. Ziet er het mooiste uit en je houdt niet per definitie meer of erg veel afval over.
Ik heb al een boek.
pi_27956947
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 15:35 schreef Rio het volgende:

[..]

Ik zou dat niet in alle gevallen doen. Ik werk zelf altijd met een 3/3 - 2/3 - 1/3 verspring methode. Ziet er het mooiste uit en je houdt niet per definitie meer of erg veel afval over.
In een rechte kamer maakt dat natuurlijk geen reet uit....

Daarnaast: wanneer je goed laminaat hebt, zie je de naden haast niet.
pi_27957207
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 15:35 schreef Rio het volgende:
Ik werk zelf altijd met een 3/3 - 2/3 - 1/3 verspring methode.
Wtf is een 3/3 - 2/3 - 1/3 verspring methode?
Please explain! Snap er niks van.

moet namelijk ook laminaat leggen binnenkort
pi_27973486
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 17:07 schreef Barcelona het volgende:
moet namelijk ook laminaat leggen binnenkort
Tip van Flip: Investeer in kniebeschermers. Echt. Na een dag op je knieen geleund te hebben ontstaan daar best indrukwekkende blauwe plekken op.
pi_27974850
Goede tip, thx! Hoe zaag ik laminaat het beste? Met een decoupeerzaag neem ik aan?? Iemand nog tips voor laminaat te zagen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Barcelona op 16-06-2005 10:01:36 ]
pi_27975031
als je alleen maar recht moet zagen, zou ik gewoon een nieuwe handzaag nemen met kleine tandjes. daarmee schiet je door je laminaat heen.

en anders een speciaal decoupeerzaagje nemen, daarbij staan de tandjes precies andersom als bij een gewoon zaagje. voordeel daarvan is dat je kan zagen vanaf de zichtkant ipv alle planken op zijn kop te houden
pi_28006540
Decoupeerzaag werkt prima, mer een redelijk fijn vertand zaagje (niet te fijn, dat slijt te snel). Voor lange einden (een plank over de lengte) raad ik je een zaagtafel (en oordopjes) aan.
pi_28041197
Kent iemand hier ook de houten vloeren 'Balk' van Ikea?

Info: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=9&productId=58532&langId=-22&parentCats=10112*12401

Ik vind 't wel mooi, maar 't moet toch ook wel tijdje kunnen liggen... ...iemand een gefundeerde mening hierover?
pi_28041383
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 12:28 schreef var.fok het volgende:
Kent iemand hier ook de houten vloeren 'Balk' van Ikea?

[afbeelding]

Info: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=9&productId=58532&langId=-22&parentCats=10112*12401

Ik vind 't wel mooi, maar 't moet toch ook wel tijdje kunnen liggen... ...iemand een gefundeerde mening hierover?
wat is nou het verschil tussen deze vloer en laminaat? want hij kan maar 1-2 keer geschuurd worden, dan lijkt het mij geen massief hout, maar eerder een dun laagje hout op HDF geplakt.
pi_28085637
Hoe maak je een mooi einde aan plinten als daarvoor geen hoeken/eindes voor te krijgen zijn? Het gaat om de muur welke eindigt bij de ingang naar de keuken, alwaar geen laminaat ligt..

Alvast bedankt!
pi_28127138
Hoort laminaat cq parket ook bij je opstal? Dus dat je hiervoor geld kunt opnemen uit je hypotheek depot, zoals tegels en verf etc??
pi_28130959
quote:
Op maandag 20 juni 2005 12:32 schreef Punis het volgende:
Hoe maak je een mooi einde aan plinten als daarvoor geen hoeken/eindes voor te krijgen zijn? Het gaat om de muur welke eindigt bij de ingang naar de keuken, alwaar geen laminaat ligt..

Alvast bedankt!
Zijn het holle plinten? dan kan ik me niet voorstellen dat er geen eindes voor te krijgen zijn. zijn het gewoon houten latten? dan gewoon netjes afzagen en een beetje opschuren. lijkt me niet zo moeilijk.

ik heb ook nog een vraag: kun je laminaat gewoon over vloerbedekking heenleggen, zodat je geen ondervloer hoeft te nemen. Ik heb namelijk tapijt op mn slaapkamer, maar dat begint aardig te verslijten, en ik wil eigenlijk laminaat leggen, omdat dat zoveel praktischer is. Als ik het laminaat over de vloerbedekking heen kan leggen, dan scheelt me dat een ondervloer, en het afvoeren van de vloerbedekking.
pi_28131048
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 13:18 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

Zijn het holle plinten? dan kan ik me niet voorstellen dat er geen eindes voor te krijgen zijn. zijn het gewoon houten latten? dan gewoon netjes afzagen en een beetje opschuren. lijkt me niet zo moeilijk.

ik heb ook nog een vraag: kun je laminaat gewoon over vloerbedekking heenleggen, zodat je geen ondervloer hoeft te nemen. Ik heb namelijk tapijt op mn slaapkamer, maar dat begint aardig te verslijten, en ik wil eigenlijk laminaat leggen, omdat dat zoveel praktischer is. Als ik het laminaat over de vloerbedekking heen kan leggen, dan scheelt me dat een ondervloer, en het afvoeren van de vloerbedekking.
Ik heb geen idee... het nadeel dat ik wel kan bedenken is dat het niet tegen vocht van beneden af beschermt.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_28131746
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 13:21 schreef Mirage het volgende:

[..]

Ik heb geen idee... het nadeel dat ik wel kan bedenken is dat het niet tegen vocht van beneden af beschermt.
dat heb ik tot nu toe nog nooit gedaan. op de 3e verdieping heb je daar namelijk geen last van, al adviseren ze het wel te doen.

waarom kan ik nergens goedkope laminaat vinden met de kleur "merbau"? het is alitjd maar beuken/kersen/eiken/etc.
  woensdag 22 juni 2005 @ 13:51:23 #87
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_28131987
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 13:18 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

Het hangt een beetje van de dikte van je vloerbedekking af. Als het namelijk doorveert als je laminaat er straks op ligt heb je kans dat dat gaat breken en scheuren...
pi_28132252
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 13:51 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Het hangt een beetje van de dikte van je vloerbedekking af. Als het namelijk doorveert als je laminaat er straks op ligt heb je kans dat dat gaat breken en scheuren...
het is hele dunne en goedkope vloerbedekking, zeker geen hoogpolig tapijt. wat dat betreft zou het dus moeten kunnen.
pi_28133832
misschien een goede tip voor mensen die laminaat gaan aanschaffen. neem eens een kijkje op www.atek.nl

ik stond echt te kijken van hun prijzen, en weet al waar ik mijn vloertje ga aanschaffen...
pi_28134187
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 14:53 schreef Byte_Me het volgende:
misschien een goede tip voor mensen die laminaat gaan aanschaffen. neem eens een kijkje op www.atek.nl

ik stond echt te kijken van hun prijzen, en weet al waar ik mijn vloertje ga aanschaffen...
Leuke taal ook.....

Vloerenplaza moet je overigens hebben voor kwaliteitsmerken

Daar was mijn laminaat in elk geval het goedkoopst
  woensdag 22 juni 2005 @ 15:07:27 #91
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_28134294
quote:
zwaaihaak op 45 graden instellen en decouperen, of een cirkelzaag op 45 graden in de tafel zetten en je laminaat er langs halen...
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
  woensdag 22 juni 2005 @ 15:12:56 #92
50237 dribbel79
pi_28134488
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 10:42 schreef Conflict het volgende:
en dan het laatste stukje van de rij dat over is gebruik je aan het begin van de volgende rij.
en t stukje waar je mee begint moet langer dan 30 cm zijn voor verband
pi_28135210
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 15:07 schreef dribbel79 het volgende:

[..]

zwaaihaak op 45 graden instellen en decouperen, of een cirkelzaag op 45 graden in de tafel zetten en je laminaat er langs halen...
het is alleen geen zwaaihaak, maar een zweihaak

en over vloerbedekking kan je wel laminaat leggen, zolang de haartjes van de vloerbedekking maar plat liggen, anders veert je laminaat de hele tijd
  maandag 27 juni 2005 @ 22:34:20 #94
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_28286557
Tip voor als je wat stroken laminaat over hebt: Met een paar bijpassende hoeklatjes (kan even zoeken zijn) en wat montagekit heb je in no-time een vensterbank in de zelfde stijl als je vloer. Even afkitten aan de raamkant tegen eventueel vocht. Zaag je de stroken in de lengte-richting, zorg er dan voor dat de gezaagde kant onder de hoeklat valt en de kant met de groef aansluit op het kozijn.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_28289760
Van het weekend weer druk bezig geweest 20 m2 in 2 uur gelegd, ik krijg er gewoon handigheid in Oke, 2 a 3 dagen spierpijn van het hurken, maar het ligt er puik in. Plinten en al. Tipje: Als je de pen (het uitstekende deel aan de lange kant) eraf moet hebben omdat de plaat dan net past: Geen decoupeerzaag gebruiken, maar een stanleymesje. 2 keer snijden, en de rand is eraf. Kwam toevallig net zo uit in mijn geval Andere tip, maar meer voor plinten: Investeer in een verstekbak, of een verstekzaag-opstelling. Voor het mooi maken van de plinten een absolute voorwaarde. Stotende plinten is gewoon niet mooi.
pi_28492038
Hoe kun je laminaat dat al ligt, maar te strak is gelegd en dus nu gaat bollen het beste afkorten? Ik wil eigenlijk de vloer niet loshalen, die ligt helemaal door in alle kamers van ons apartement. Ik heb geen zin om met een cirkelzaag dwars door de ondervloer te gaan ofzo....
pi_28502769
bij verhuurbedrijven hebben ze een lamellozaag, dat is een cirkelzaag, maar dan een kleiner blad en verder aan de zijkant van het onderblad, die kan je op diepte instellen en langs je vloer halen
pi_28503777
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 13:59 schreef Byte_Me het volgende:
het is hele dunne en goedkope vloerbedekking, zeker geen hoogpolig tapijt. wat dat betreft zou het dus moeten kunnen.
Bij ons heeft schoonvader in 1 kamer het laminaat direct op het tapijt gelegd, en die vloer wil wel heel graag naar 1 kant van de kamer de pool van de vloerbedekking had namelijk een richting.
pi_28603696
Een laminaatvloer moet ongeveer 1 cm speling hebben langs de muur.

Is dat ook nodig voor die groene ondervloerplaten..??? Of kunnen die strak tegen de muren liggen omdat ze toch niet gaan uitzetten ofzo..??
pi_28603975
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 22:06 schreef Barcelona het volgende:
Een laminaatvloer moet ongeveer 1 cm speling hebben langs de muur.

Is dat ook nodig voor die groene ondervloerplaten..??? Of kunnen die strak tegen de muren liggen omdat ze toch niet gaan uitzetten ofzo..??
Voor die platen wordt ook aangeraden dezelfde speling aan te houden
pi_28611962
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 22:13 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Voor die platen wordt ook aangeraden dezelfde speling aan te houden
Klopt, erg belangrijk, 2mm onderling ongeveer, je loopt ze namelijk uit.

Laminaat hoeft alleen aan de randen vrij te zijn.
pi_28769893
Als voor het laminaat zelf 1 cm speelruimte moet worden gehouden..., is er dan niet het risico dat planken afzonderlijk gaan verschuiven omdat ze niet strak tegen de muur aanliggen??

Iets anders.. Ik was eerst van plan om groene platen als ondervloer te leggen, maar nu blijkt dat ik dan te hoog uitkom met o.a. de voordeur. Ik heb geen zin om een stuk van de deur af te zagen.
Ik ga dus nu van die schuimrubber isolatiefolie leggen... Het is een 2 kamerflat met betonnen vloeren. Moet ik me zorgen maken over geluidsoverlast naar de onderburen??
pi_28770400
ja, veel woningbouwverenigingen eisen een geluidsreductie van de vloer van 10 db naar de onderliggende ruimte.
Bij de praxis verkopen ze wel folie die dat reduceren, maar die zijn wel 5 mm dik, tov de platen van 8 mm
  woensdag 13 juli 2005 @ 16:33:37 #104
50237 dribbel79
pi_28773377
Dat folie klinkt in, dus wordt dunner (dus raakt een deel van de geluidsisolerende waarde kwijt)...
pi_29001192
Ben beetje avontuurlijk geweest en een kliklaminaat gekocht die gelegd kan worden op twee manieren - visgraat motief en scheepsdek motief. Heeft iemand ervaring met het leggen van visgraat motief? Is het moeilijk?
Life is a flux, baby!!!
pi_29002853
Afgelopen weekend heb ik op mijn slaapkamer laminaat gelegd. Mooie donkere merbau kleur. Tijdens het leggen heb ik een handig truukje ontdekt. het laatste stuk dat je in een baan legt, hoor je aan de lange kant met de messing in de groeft te steken, en daarna met zo'n ijzeren haak aan te slaan totdat in de korte kant de messing ook in de groef zit. Vooral als het een lang stuk is, is het erg lastig om hem aan te slaan, en al helemaal als er dan ook nog een radiator oid in de weg zit. Vandaar dat ik het anders ben gaan doen: je steekt de messing aan de korte kant in de groef, en slaat gewoon met een stuk hout ter bescherming van het laminaat de messing aan de lange kant in de groef. Dit is echt zoveel makkelijker. Op deze manier heb je die ijzeren haak alleen maar nodig als je het allerlaatste stukje in de hoek legt. Als je nou ook nog een beetje uitkient dat dit geen lang stuk is, dan is het helemaal een eitje. Misschien dat deze methode al bij meer mensen bekend is, maar het staat in ieder geval niet in de leginstructies.
pi_29006642
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 10:37 schreef Byte_Me het volgende:
Afgelopen weekend heb ik op mijn slaapkamer laminaat gelegd. Mooie donkere merbau kleur. Tijdens het leggen heb ik een handig truukje ontdekt. het laatste stuk dat je in een baan legt, hoor je aan de lange kant met de messing in de groeft te steken, en daarna met zo'n ijzeren haak aan te slaan totdat in de korte kant de messing ook in de groef zit. Vooral als het een lang stuk is, is het erg lastig om hem aan te slaan, en al helemaal als er dan ook nog een radiator oid in de weg zit. Vandaar dat ik het anders ben gaan doen: je steekt de messing aan de korte kant in de groef, en slaat gewoon met een stuk hout ter bescherming van het laminaat de messing aan de lange kant in de groef. Dit is echt zoveel makkelijker. Op deze manier heb je die ijzeren haak alleen maar nodig als je het allerlaatste stukje in de hoek legt. Als je nou ook nog een beetje uitkient dat dit geen lang stuk is, dan is het helemaal een eitje. Misschien dat deze methode al bij meer mensen bekend is, maar het staat in ieder geval niet in de leginstructies.
Ik zou e.e.a toch anders doen:

Eerst de hele baan middels de korte zijden aan elkaar verbinden.
En dan die complete baan vastklikken over de hele lengte. Dat is overigens ook zoals bijv. Pergo het adviseert. Je hoeft dan niet telkens na elke plank de korte zijde aan te slaan en door het klikken van de lange zijde hoef je alleen (lichtjes!!) op de lange zijde aan te slaan.
pi_29009489
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 12:59 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik zou e.e.a toch anders doen:

Eerst de hele baan middels de korte zijden aan elkaar verbinden.
En dan die complete baan vastklikken over de hele lengte. Dat is overigens ook zoals bijv. Pergo het adviseert. Je hoeft dan niet telkens na elke plank de korte zijde aan te slaan en door het klikken van de lange zijde hoef je alleen (lichtjes!!) op de lange zijde aan te slaan.
zegt ie nu... het ligt er al in hoor

het lijkt me wel een nuttige tip eerlijk gezegd, kan het helaas niet meer uitproberen. misschien bij hele lange banen wat minder praktisch. ik heb bijvoorbeeld een woonkamer van 10 meter lang, probeer er dan maar eens zo'n baan in te leggen.
pi_29011218
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 14:26 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

zegt ie nu... het ligt er al in hoor

het lijkt me wel een nuttige tip eerlijk gezegd, kan het helaas niet meer uitproberen. misschien bij hele lange banen wat minder praktisch. ik heb bijvoorbeeld een woonkamer van 10 meter lang, probeer er dan maar eens zo'n baan in te leggen.
Ik kan je melden dat dat laatste prima lukt (ervaringsdeskundige is...)
  vrijdag 22 juli 2005 @ 16:37:12 #110
1257 Dylan Dog
eroe viola
pi_29043656
quote:
Op maandag 2 mei 2005 12:21 schreef clauwheee het volgende:
Ik wil, mochten we gaan verhuizen, in een ander huis graag laminaat met zo'n V-groef, dat vind ik wel iets hebben. Zijn hier mensen die dat hebben? Zal zo'n groef niet snel vies worden/blijven?
Ja, hebben wij gelegd in ons nieuwe huis. Wel voor kwaliteit gekozen (QuickStep), ziet er werkelijk geweldig uit.
Boven hebben we iets van de Gamma of zo liggen.
What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
pi_29449358
Is er iemand die ervaring heeft met vloerbedekking onder laminaat.
Het lijkt me geluiddempend en het scheelt me een hoop werk.

Ik weet echter niet of er ook nadelen zijn.
pi_29450991
Als het niet hoogpolig is moet het wel kunnen. Ik heb zelf mn tapijt eruit gehaald en daar ben ik een paar dagen mee bezig geweest, omdat het muurvast was gelijmd.
pi_29538848
Dit is tegenwoordig het centgrale laminaattopic

TT aangepast
pi_29551167
ff een paar vraagies

- ik heb een hoogteverschil van 1,4 cm met de huiskamer en de aanbouw. Ik wil dit verschil wegwerken door een dubbele laag ondervloer. Is dit verstandig of zakt zo'n ondervloer erg ver in?

- hoe verwerk je randjes zoals bijvoorbeeld bij convectorput of overgang naar andere vloer het mooiste?

- 1 cm afstand tot muur per zijde of in totaal (dus 2x 0,5 cm)?
pi_29554174
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 01:00 schreef Butros het volgende:
ff een paar vraagies

- ik heb een hoogteverschil van 1,4 cm met de huiskamer en de aanbouw. Ik wil dit verschil wegwerken door een dubbele laag ondervloer. Is dit verstandig of zakt zo'n ondervloer erg ver in?

- hoe verwerk je randjes zoals bijvoorbeeld bij convectorput of overgang naar andere vloer het mooiste?

- Het lijkt me niet slim om een dubbele ondervloer te nemen omdat deze inzakt. Ik weet niet wat de beste oplossing hiervoor is.

- Randjes bij een convectorput kan je het beste wegwerken met aluminium profieltjes, te koop bij iedere bouwmarkt. Er bestaan ook profieltjes in de kleur van je laminaat maar die zijn vooral voor de overgang tussen twee vloeren.

- 1 cm afstand, aan alle kanten, je mag het laminaat nergens tegenaan leggen.
pi_29559955
Als verhoging zou je er hardboard platen eronder kunnen leggen.

De 1cm afstand tot muur is afhankelijk van hoe groot de afstand van muur tot muur is waar je laminaat wil leggen. In mijn gang van 6 meter lang en bijna 1 meter breed heb ik het strak tegen de muur gelegd. In bredere ruimtes wat meer ruimte aanhouden, maar 1cm lijkt me wel wat veel.
pi_29561921
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 01:00 schreef Butros het volgende:
ff een paar vraagies

Je geeft zelf het antwoord al, een mooi profiel uitzoeken zou voor mij een oplossing zijn of de vloeren op gelijke hoogte brengen met egalite.
quote:
Ook met profielen
quote:
1cm afstand tot muur is prima. De laminaatvloer werkt wel maar niet zoveel. (Ligt aan de luchtvochtigheid i.c.m. temperatuur geloof ik). Waarom je het ook van de muur af wil hebben is dat de vloer vloer dan minder doorklinkt door de verdiepingen.
intuition will take you further than logics will ever do
pi_29562560
Ben gisteren begonnen met kliklaminaat in t hele huis te leggen... gaat op zich best aardig, maar in je eentje is het geen feest. zeker als je hele banen er in 1 keer in wilt klikken is het ondoenlijk bij grote breedtes...Nu ben ik alleen tegen een probleempje opgelopen...omdat ik alles in 1 stuk wil leggen (vind ik mooier) heb ik dus de drempel tussen de gang en de woonkamer eruit gesloopt. laminaat gelegd, maar nu blijkt dat de vorige bewoners de deur wat radicaal hebben afgezaagd... alleen met de drempel zat er al 13mm tussen drempel en deur...nu de drempel eruit is en laminaat erin zit ik op zo'n 25mm. Dat tocht dus nogal... hoe kan ik daar wat aan doen?? drempel op het laminaat?? lijkt mij niet echt mooi worden... of toch een tochtstrip onder de deur ofzo?
pi_29562836
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 17:29 schreef kroegtijger het volgende:
Ben gisteren begonnen met kliklaminaat in t hele huis te leggen... gaat op zich best aardig, maar in je eentje is het geen feest. zeker als je hele banen er in 1 keer in wilt klikken is het ondoenlijk bij grote breedtes...Nu ben ik alleen tegen een probleempje opgelopen...omdat ik alles in 1 stuk wil leggen (vind ik mooier) heb ik dus de drempel tussen de gang en de woonkamer eruit gesloopt. laminaat gelegd, maar nu blijkt dat de vorige bewoners de deur wat radicaal hebben afgezaagd... alleen met de drempel zat er al 13mm tussen drempel en deur...nu de drempel eruit is en laminaat erin zit ik op zo'n 25mm. Dat tocht dus nogal... hoe kan ik daar wat aan doen?? drempel op het laminaat?? lijkt mij niet echt mooi worden... of toch een tochtstrip onder de deur ofzo?
Gewoon een lat onder die deur schroeven, wegplamuren en de deur schilderen. Maar goed, een nieuwe deur kost 45 euro
pi_29562870
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 14:36 schreef Nytro het volgende:
Als verhoging zou je er hardboard platen eronder kunnen leggen.

In mijn gang van 6 meter lang en bijna 1 meter breed heb ik het strak tegen de muur gelegd.
Nutteloos en niet erg slim. Of wilde je geld voor plintjes besparen?
pi_29562871
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 17:50 schreef Conflict het volgende:

[..]

Gewoon een lat onder die deur schroeven, wegplamuren en de deur schilderen. Maar goed, een nieuwe deur kost 45 euro
dat was ook mijn eerste gedachte, maar t is zo'n snel-bouw deur geval, met zo'n leuke kunststof toplaag...niet een geschilderde dus en ik vraag me af of het mooi wordt als ik em zelf ga schilderen (vast niet, ik ken mn schilderskunsten wel een beetje ) Een nieuwe deur erin is de uiterste oplossing...liever niet, maar als t niet anders kan...
pi_29562983
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 17:53 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

dat was ook mijn eerste gedachte, maar t is zo'n snel-bouw deur geval, met zo'n leuke kunststof toplaag...niet een geschilderde dus en ik vraag me af of het mooi wordt als ik em zelf ga schilderen (vast niet, ik ken mn schilderskunsten wel een beetje ) Een nieuwe deur erin is de uiterste oplossing...liever niet, maar als t niet anders kan...
Een lat, plamuur, blik verf en een rollertje kost al gauw 30 euro samen. Lijkt me beter om gewoon de deur te vervangen (ik spreek uit ervaring)
pi_29566363
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 17:53 schreef Conflict het volgende:

[..]

Nutteloos en niet erg slim. Of wilde je geld voor plintjes besparen?
Nee hoor. Ik wilde alleen geen plinten rond de deurposten die veel ronde sierlijke vormen hebben, die hele oude, je kent 't mischien wel.
Daarnaast gebruik ik verder hoge plinten (15 cm), want dat past beter bij m'n huis.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 11 augustus 2005 @ 20:57:49 #124
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_29566481
Neem alleen kliklaminaat met uniclick systeem.
Al het ander legt kut, wijkt, etc.
Uniclick is echt een verademing.
pi_29896645
Nytro, waar heb je die hoge plinten vandaan?
pi_29912916
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 19:39 schreef michiel- het volgende:
Nytro, waar heb je die hoge plinten vandaan?
Zelf maken, mdf planken laten zagen van 15cm x 1.2 cm, lengte ongeveer 2 meter, en dan schilderen.

Deze plak je tegen de muur ipv op het laminaat.

Dit heeft wel nadelen, als je een andere vloer vloer wil trek samen met deze plinten wat stuckwerk van de muur. Ook als je vloer niet vlak is, dan buigen deze plinten niet mee.

Het ziet er wel wat mooier uit dan die platte plak plintjes.
pi_29934207
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 10:17 schreef anneja het volgende:

[..]

Bij ons heeft schoonvader in 1 kamer het laminaat direct op het tapijt gelegd, en die vloer wil wel heel graag naar 1 kant van de kamer de pool van de vloerbedekking had namelijk een richting.
wij hebben nu het zelfde probleem
en zitten dus midden in een huiseleke diskusie
de 1 zegt vloerbedekking eronder vandaan halen want dit blijft schuiven maar odmat het als alles ligt gene kant meer op kan komt het omhoog en springt het in het midden van de kamer eruit dalek
en de ander zegt liggen alten want het laminaat blijft dalek gewoon liggen odmat het a geen kant mee rop kan en b er zware dingen op komen te staan waardoor de laminaat vloer niet meer aan de wandel kan
pi_29935511
Heb een huis gekocht waar in de wonnkamer laminaat ligt. Nu heb ik de moederhaard daar weggesloopt ( ivm met combiketel) en nu zit ik met een gat in het laminaat .
Het plan was om wat te verleggen en er nieuwe planken bij te leggen, maar er zit geen beweging in in het laminaat, het lijkt wel gelijmd .

Heeft iemand nog tips om dat gat mooi weg te werken?
pi_30233433
Ik ga dus laminaat leggen en ga daarvoor een decoupeerzaag huren. Een werkbank/ tafel verhuren ze echter nergens. Is dit echt nodig of is goed vasthouden/ klemmen van de lamel goed te doen terwijl je zaagt?
pi_30234159
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 17:09 schreef Flounder het volgende:
Ik ga dus laminaat leggen en ga daarvoor een decoupeerzaag huren. Een werkbank/ tafel verhuren ze echter nergens. Is dit echt nodig of is goed vasthouden/ klemmen van de lamel goed te doen terwijl je zaagt?
Gewoon op een tafeltje en je knie erop voldoet.

Ik zou trouwens voor een euro of 15 een decoupeerzaag kopen. Neem er zaagjes met fijne tandjes bij.
pi_30290706
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 21:52 schreef XplosiveX het volgende:
Heeft iemand nog tips om dat gat mooi weg te werken?
Je zou het gat weg kunnen zagen

Ff serieus: het enige wat ik zou kunnen bedenken is
a) het gat opvullen met op maat gezaagde planken, maar dat krijg je ws niet mooi bij de randen van het gat
b) zie a) en dan voor de afwerking gebruikmaken van drempeltjes
c) zie a) en dan een kleed er overheen ofzo.

Suc6!
  zondag 11 september 2005 @ 19:26:56 #132
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_30492506
Ik wil laminaat gaan leggen in m'n bibliotheek annex logeerkamer. Deze heeft een beetje interessante vorm - zie plaatje van hoe het uiteindelijk moet worden. Is overigens niet op schaal, dus in werkelijkheid is het minder druk dan het hier lijkt. En - achter het bureau zittend - heb je een schitterend uitzicht over de IJssel.

Anyway, het is natuurlijk het mooist als het laminaat met een volle plank vanaf de deur gelegd wordt. Dat is het eerste wat je ziet als je binnenkomt. Maar overal hoor / lees je dat je "links in de kamer" moet beginnen.

Dus... hoe zou ik hier het best te werk kunnen gaan?

[ Bericht 0% gewijzigd door DzjieDub op 11-09-2005 19:41:28 ]
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_30493181
Volgens mij is het het mooist om (gezien vanaf het raam) in de lengte te beginnen.(dus haaks op wat je in je plaatje laat zien, als het raam achter je bureau, bovenaan je plaatje is)
Juist omdat je dan niet de randen van het laminaat ziet door de lichtinval.
(dit wordt volgens mij ook meestal aangeraden)
  zondag 11 september 2005 @ 21:08:30 #134
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_30495828
maar er wordt toch ook aangeraden om het laminaat in de lengterichting van de kamer te leggen, om optisch de kamer groter te laten lijken? Wat heeft in dat geval de hoogste prioriteit?

Edit: Andere vraag... hoeveel verschil zit er in de geluidsisolatie tussen dat zilverkleurige folie en die groene tegels? Is het echt een groot verschil? En wat is het effect - buiten 10 millimeter hoogteverschil - als je ze op elkaar gebruikt?

[ Bericht 20% gewijzigd door DzjieDub op 11-09-2005 21:15:22 ]
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_30509411
als ik jou was, zou ik je laminaat een kwartslag draaien, dan maak je je kamer optisch breder.
bovendien heb je dan je naden haaks op de lichtinval, waardoor je die een stuk minder ziet.

en qua geluidsisolatie heb je wel iets verschil tussen de platen en de folie, maar wat een groter verschil maakt, is de mate waarin de ondervloer egaliseert
als je een folie van 3 mm dik op een vloer legt waarbij er wat stukjes grind uit de vloer komen, of spijkers oid, dan komen die heel snel door het folie heen, en heb je een geluidslek.
zo'n ondervloer van platen hebben daar geen last van, die zijn daar dik genoeg voor
pi_30568837
Ik ga binnenkort in mijn nieuwe appartement laminaat leggen (80 m2). Wat moet ik doen rondom deurkozijnen? Mag het laminaat strak tegen de deurkozijnen aan of moet ik daar ook 8-10 mm afstand houden en plinten plakken? Kan ik beter (houten) drempels leggen zodat ik het hele probleem omzeil?
pi_30568882
quote:
Op woensdag 14 september 2005 12:42 schreef SjCl het volgende:
Ik ga binnenkort in mijn nieuwe appartement laminaat leggen (80 m2). Wat moet ik doen rondom deurkozijnen? Mag het laminaat strak tegen de deurkozijnen aan of moet ik daar ook 8-10 mm afstand houden en plinten plakken? Kan ik beter (houten) drempels leggen zodat ik het hele probleem omzeil?
Die afstand moet je altijd in stand houden (het gaat erom dat het laminaat "rondom" kan werken.

Dus het worden waarschijnlijk plinten
  woensdag 14 september 2005 @ 13:00:06 #138
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_30569301
Heeft er iemand duidelijke plaatjes van hoe het er uit ziet diagonaal gelegd?
Wij krijgen straks een vrij lange smalle woonkamer maar ik wil het sowieso niet in de breedte hebben, dat vind ik altijd heel propperig staan.
Ikzelf ben een voorstander van in de lengte, maar vriendje opperde gisteren diagonaal. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe dat eruit ziet.
pi_30569859
ik heb er geen plaatje van, maar ik zou wel rekening houden met extra zaagverlies, en dus ook extra kosten (ipv 5% verlies, nu richting de 10% verlies)
pi_30909295

[ Bericht 100% gewijzigd door 123amber op 25-09-2005 11:11:25 (verwijderd) ]
pi_30911082
quote:
Op woensdag 14 september 2005 12:42 schreef SjCl het volgende:
Bij mijn ikea laminaat zat een handleiding met daarin een tekening van iemand die de deurposten inzaagt, zodat je laminaat daaronder kan schuiven. Zo heb ik dat dan ook maar gedaan.
pi_30911309
quote:
Op woensdag 14 september 2005 13:17 schreef Gurb het volgende:
ik heb er geen plaatje van, maar ik zou wel rekening houden met extra zaagverlies, en dus ook extra kosten (ipv 5% verlies, nu richting de 10% verlies)
wij hebben ook alles diagonaal liggen maar echt geen zaagverlies hoor
enne t maakt idd ruimtelijker
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 september 2005 @ 12:01:21 #143
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_30911714
quote:
Op zondag 25 september 2005 11:44 schreef mother-mother het volgende:

[..]

enne t maakt idd ruimtelijker
Uiteraard heb je met diagonaal meer zaagverlies.
In de lengte of breedte richting kan je het stuk wat je afzaagt aan de andere kant weer gebruiken. Bij diagonaal kan dit vaker niet. Dus meer zaagverlies.
pi_30911739
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:01 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Uiteraard heb je met diagonaal meer zaagverlies.
In de lengte of breedte richting kan je het stuk wat je afzaagt aan de andere kant weer gebruiken. Bij diagonaal kan dit vaker niet. Dus meer zaagverlies.
tuurlijk wel , tenminste alles wat er afgezaagd werd aan t eind daar zijn we weer mee begonnen ook hoor
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 september 2005 @ 12:12:21 #145
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_30911931
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:02 schreef mother-mother het volgende:

[..]

tuurlijk wel , tenminste alles wat er afgezaagd werd aan t eind daar zijn we weer mee begonnen ook hoor
quote:
Het zelf zwevend leggen van onze houten vloerdelen is verassend eenvoudig.Vanwege de strakke toleranties passen onze vloerdelen perfect in elkaar en gaat het inschuiven zelfs eenvoudiger dan bij laminaat. Afhankelijk van de richting waarin de vloerdelen worden gelegd (recht, diagonaal of overdwars) heeft men meer of minder zaagverlies en wordt het visuele effect van de vloer bepaald. Recht leggen wordt het meest toegepast. Diagonaal gelegde vloeren geven iets extra?s aan de vloer maar leiden tot meer zaagverlies.
http://www.terzomondo.nl/leggen_van_vloeren.htm
En bereken het zelf

Het is heel simpel, met diagonaal leggen verlies je meer dan met recht leggen. Dat komt doordat je hoeken af moet zagen waarmee je niets meer kan. Met recht leggen heb je dat minder.

Ga maar uitproberen. Knip een a4 in reepjes en ga eens recht plakken en diagonaal plakken. Waarbij je natuurlijk ook rekening moet houden met mes en groef Diagonaal leggen kost je meer verknipte a4tjes dan recht leggen.
pi_30911999
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:12 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

[..]

En bereken het zelf

Het is heel simpel, met diagonaal leggen verlies je meer dan met recht leggen. Dat komt doordat je hoeken af moet zagen waarmee je niets meer kan. Met recht leggen heb je dat minder.

Ga maar uitproberen. Knip een a4 in reepjes en ga eens recht plakken en diagonaal plakken. Waarbij je natuurlijk ook rekening moet houden met mes en groef Diagonaal leggen kost je meer verknipte a4tjes dan recht leggen.
ja kan allemaal wel leuk opgeschreven staan daar maar ik heb t hier zelf ondervonden
misschien scheelt t dat we hele lange planken hadden ofzo
het enige stukje dat je iig verliest is aan t begin en aan t einde
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 september 2005 @ 12:17:05 #147
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_30912024
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:15 schreef mother-mother het volgende:

[..]

ja kan allemaal wel leuk opgeschreven staan daar maar ik heb t hier zelf ondervonden
misschien scheelt t dat we hele lange planken hadden ofzo
Ok, de hele wereld heeft meer zaag verlies, behalve mother-mother
pi_30912037
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:17 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ok, de hele wereld heeft meer zaag verlies, behalve mother-mother
nah dat zal dan wel idd
ik vertel hier alleen mn eigen ervaring en dat was dus heel weinig zaagverlies maargoed dit word een wellus nietus verhaal
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 september 2005 @ 12:19:32 #149
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_30912069
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:18 schreef mother-mother het volgende:

[..]

nah dat zal dan wel idd
ik vertel hier alleen mn eigen ervaring en dat was dus heel weinig zaagverlies maargoed dit word een wellus nietus verhaal
Weinig zaagverlies is iets anders dan geen zaagverlies tov recht leggen.
pi_30912086
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:19 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Weinig zaagverlies is iets anders dan geen zaagverlies tov recht leggen.
ligt eraan , als je recht leg kan je ook hele korte stukjes overhouden die dan net te kort zijn om mooi mee te beginnen weer
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 september 2005 @ 12:22:07 #151
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_30912124
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:20 schreef mother-mother het volgende:

[..]

ligt eraan , als je recht leg kan je ook hele korte stukjes overhouden die dan net te kort zijn om mooi mee te beginnen weer
Nee eigenwijs, probeer het nou maar uit met je a4tje. Met diagonaal leggen heb je meer zaagverlies. Punt.

Alleen bij een volledig vierkante kamer zou het theoretisch niets uitmaken of je diagonaal of recht legt.
pi_30912158
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:22 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nee eigenwijs, probeer het nou maar uit met je a4tje. Met diagonaal leggen heb je meer zaagverlies. Punt.

Alleen bij een volledig vierkante kamer zou het theoretisch niets uitmaken of je diagonaal of recht legt.
ik heb t bij mn eigen vloer geprobeerd
en t enige zaagverlies was aan t begin een hoekje om plank schuin te maken en op t einde
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 september 2005 @ 12:26:28 #153
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_30912239
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:23 schreef mother-mother het volgende:

[..]

ik heb t bij mn eigen vloer geprobeerd
en t enige zaagverlies was aan t begin een hoekje om plank schuin te maken en op t einde
Jahaa, je hebt gelijk. Nogmaals heel de wereld heeft meer zaagverlies met diagonaal leggen. Is ook gewoon een wiskundig gegeven. Behalve mother mother.
Ik zou je techniek snel patenteren. Op de eerste plaats als legmethode, en op de tweede plaats zal je de gehele wiskundige gemeenschap versteld doen staan
pi_30912288
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:26 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Jahaa, je hebt gelijk. Nogmaals heel de wereld heeft meer zaagverlies met diagonaal leggen. Is ook gewoon een wiskundig gegeven. Behalve mother mother.
Ik zou je techniek snel patenteren. Op de eerste plaats als legmethode, en op de tweede plaats zal je de gehele wiskundige gemeenschap versteld doen staan
nou jaaaaa joh
ok best ik ga ff naar de epo morgen
en weet je ik geef je ook niet geheel ongelijk maar t is niet veel meer verlies dan bij rechte stukken , zo heppie?
maar dat had ik al gepost bedoelde ik vanaf t begin dat je niet veel verlies hebt

[ Bericht 10% gewijzigd door mother-mother op 25-09-2005 12:36:44 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 september 2005 @ 12:47:59 #155
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_30912777
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:28 schreef mother-mother het volgende:

maar dat had ik al gepost bedoelde ik vanaf t begin dat je niet veel verlies hebt
quote:
Op zondag 25 september 2005 11:44 schreef mother-mother het volgende:

pi_30912945
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:47 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

[..]
nou !
  zondag 25 september 2005 @ 15:55:14 #157
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_30917801
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:26 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik ruik een Nobelletje in het verschiet
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_31142297
Goedemiddag allemaal,

Ik ben bezig met het opknappen van een jaren '30 bovenwoning en heb een vraagje:

Er lag tapijt in op spaanplaatdelen. Het tapijt en de spaanplaatdelen heb ik verwijderd ivm het afkrabben en schilderen van de deurposten. Nu heb ik alleen nog een houten planken ondervloer liggen.
Van de laminaatboer heb ik (natuurlijk) laminaat gekregen en -10db ondervloerplaten.

Is het de bedoeling dat ik de oude spaanplaatdelen weer gebruik en daarop de ondervloerplaten en het laminaat leg of is dat niet nodig?

Alvast bedankt!
  maandag 3 oktober 2005 @ 13:22:30 #159
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_31142998
Wij hebben kliklaminaat van de Gamma gelegd....
Het werkt allemaal perfekt en hebben geen problemen ondervonden....
wordt aan gewerkt....ben net terug
pi_31143007
Ik zou het wel doen als ik jou was, gewoon 6 of 8 mm spaanplaat op de vloerdelen spijkeren om zo een goede strakke ondergrond te hebben. hier dan je ondervloerplaten opleggen en dan je laminaat
pi_31144008
Hmm, ik heb net de oude spaanplaatdelen gemeten en die zijn 12mm dik. Dat wordt dan te hoog: 12mm (spaanplaat) + 7,5mm (ondervloerplaten) + 8mm (laminaat) = 27,5mm. Mijn vaste dorpels zijn 25mm.

Ik kan het spaanplaat natuurlijk ook vervangen door 6 of 8mm dan hou ik respectievelijk 1,5 en 3,5mm hoogte over van m'n dorpel. Zonder spaanplaat heb ik 9,5mm over. Ik denk dat het laatste wel mooier is.

Het zou alleen wel jammer zijn als het dan net zo doordreunt naar beneden zoals nu zonder vloer. Dan zijn die -10db platen voor niets.
pi_31146611
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 14:01 schreef JoeDank het volgende:

Het zou alleen wel jammer zijn als het dan net zo doordreunt naar beneden zoals nu zonder vloer. Dan zijn die -10db platen voor niets.
Dan zou ik er voor kiezen om toch nog die spaanplaten ondervloer er onder te leggen. Dan heb je nog meer demping.
pi_31148058
de spaanplaat ligt er niet echt voor de geluiddemping hoor, maar meer voor de egalisatie. door grote vlakke platen erop te spijkeren, heb je een mooie, strakke, vlakke ondergrond om je laminaat mooi strak op te leggen.
pi_31159615
Hoi iedereen,

Ik heb eigenlijk ook nog een vraagje ivm de ondervloer...
Wij hebben de unisound van Quickstep aangekocht...
We weten dat het logo naar boven moet worden geplaatst...
Maar misschien een domme vraag, maar zou dat eigenlijk theoretisch en natuurlijk ook praktisch een verschil uitmaken als je het omgekeerd zou plaatsen?

Just a question?

Ilse
pi_31166827
ik zou het niet weten, want ik ken de ondervloer niet, maar er zou misschien verschil kunnen zitten in de hardheid / indrukbaarheid van de bovenkant en onderkant??
pi_31333949
quote:
[b]Op maandag 2 mei 2005 10:16
Goede tip, maar hoe voorkom je dit? Als je kamer 155 cm breed is en de planken 10cm breed, zit je altijd met 5 cm aan een kant? Of is er een betere oplossing?
Mja...
pi_31334021
opdelen? Doe je met tegelwerk ook he, eerst ff uitleggen. En een plank van 10cm en dan de laatste van 5 is toch niet zo'n ramp.
pi_31361354
Is er iemand bekend met Quick Step laminaatvloeren?
Mijn collega heeft vroeger in de vloerenwereld gezeten, en zei dat Quick Step het beste is wat je kunt krijgen. Vroeg me dus af of er iemand bekend mee is?
pi_31517799
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 17:17 schreef dawg het volgende:
Is er iemand bekend met Quick Step laminaatvloeren?
Mijn collega heeft vroeger in de vloerenwereld gezeten, en zei dat Quick Step het beste is wat je kunt krijgen. Vroeg me dus af of er iemand bekend mee is?
Eerder in dit topic werd beweerd dat Pergo het beste laminaat maakt. 'k Weet er zelf weinig van dus ik zeg alleen wat heb gelezen
IMHO
pi_31518077
Even twee vraagjes van mij:

Moet ik echt 1cm ruimte aanhouden tussen de muur en het laminaat, en moet dat in alle 4 (of meer als je kamer niet precies rechthoekig is) hoeken?

Hoe bevestig je de ondervloer (zo'n rol met 2 in 1 folie) langs de muur.
De randen een stukje op laten staan, zodat je wat overlap hebt heb ik ergens gelezen. Klopt dat?
En wat doe je dan als je klaar bent? Afsnijden langs de kant en weer plakken met aluminium-tape?

Thnx alvast
IMHO
pi_31526205
je moet idd zorgen dat je laminaat overal vrij ligt van de muur, en een cm is breed zat, als je gewoon de dikte van je laminaat aanhoudt als afstand.

en het folie laat je gewoon opstaan tegen de muur, en snij je later af. aftapen hoeft dan niet meer
pi_31526515
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 21:33 schreef Steppingout het volgende:

[..]

Eerder in dit topic werd beweerd dat Pergo het beste laminaat maakt. 'k Weet er zelf weinig van dus ik zeg alleen wat heb gelezen
klopt, maar ze zijn wel duur. een vriend van me heeft hun laminaat, echt hight tech spul. met een antireflectie coating, zodat het meer op hout lijkt. en een halfgeleider coating, zodat ie geen ontladingen van statische electriciteit kan krijgen.
pi_31535698
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 08:12 schreef Gurb het volgende:
je moet idd zorgen dat je laminaat overal vrij ligt van de muur, en een cm is breed zat, als je gewoon de dikte van je laminaat aanhoudt als afstand.

en het folie laat je gewoon opstaan tegen de muur, en snij je later af. aftapen hoeft dan niet meer
Weet je zeker dan voor een kamer van 3 tot 5 m breedt de dikte v/h laminaat (7mm) echt voldoende is?

Snijd je de folie echt strak langs de muur af, of maakt dat niet uit? Omdat het er bij het aansluiten v/d verschillende banen nogal op aan komt of je ze goed lucht en geluidsdicht vastplakt...
IMHO
pi_31541348
Nou, wij hebben een gedeelte berryfloor en een gedeelte quickstep.
Ik ben meer te spreken over berryfloor. Dat was echt klikken. Bj de quickstep moesten we echt wel aankloppen...
Ilse
pi_31585363
Vraagje, wat is de goedkoopste ondervloer voor een laminaatvloer?
Het gaat dus om de prijs, niet om de kwaliteit.
pi_31586312
De Praxis heeft in de folder 2 in 1 folie staan, dus folie en ondervloer in 1 voor 2,39 de vierkante meter,

http://www.praxis.nl/upload/8ee0160106ededd5ad03e47.jpg

woensdag 26 oktober 2005 @ 11:46:37 #177
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_31696988
geschikt voor kleine oneffenheden. Bij grotere oneffenheden toch maar de plaat gebruiken. Overigens zou ik de iets duurdere gouden 2in1ondervloerfolie nemen
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_31710304
Via marktplaats heb ik zo'n 80 m2 (nieuwe) ondervloerfolie gekocht voor 80 euro
nieuwwaarde 320 euro
  woensdag 26 oktober 2005 @ 23:45:38 #179
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_31711650
Ik heb een half jaar terug laminaat gelegd in heel m'n huisje (gelijkvloers appartement), heb 0,5-1cm vrije ruimte gelaten vanaf elke muur, echter is het spul toch allemaal gaan 'werken', en zit het nu tegen een muur aangedrukt, resultaat; in het midden op het 'zwakste punt' bij de deur naar de slaapkamer, komt het kliklaminaat los/omhoog. Niet zo los dat het er echt uit wipt, maar dit kan niet lang zo verder vind ik.

Iemand tips om de druk eraf te halen? Zat zelf te denken om een dremel te huren en een plakplint er tijdeiljk even af te halen, een halve centimeter afzagen en dan kijken wat er gebeurd.... of zijn er nog andere dingen die ik kan doen? Ik heb geen zin om een deel eruit te halen, wil het dus zo makkelijk mogelijk (vandaar ook de dremel).
pi_31717734
binnen een half jaar zoveel gewerkt??

Is het een nieuwbouwhuis?

iig, je kan het met de dremel doen, je kan ook even informeren bij een verhuurbedrijf naar een lamellozaag, dat is een cirkelzaag, maar dan met een kleiner blad, en veel meer aan de zijkant van de geleider
  donderdag 27 oktober 2005 @ 12:57:51 #181
4259 JK
pi_31722361
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 09:37 schreef Gurb het volgende:
binnen een half jaar zoveel gewerkt??

Is het een nieuwbouwhuis?

iig, je kan het met de dremel doen, je kan ook even informeren bij een verhuurbedrijf naar een lamellozaag, dat is een cirkelzaag, maar dan met een kleiner blad, en veel meer aan de zijkant van de geleider
Nee, oud huisje, 25 jaar oud ofzo. Ik ga het gewoon met een dremel proberen. Het is in de hal, waar men dus veel loopt. Misschien dat het daarom daar ook wel zover is 'uitgelopen'., Heb een stuk verderop bij de hal gekeken en daar is de afstand zoals het hoort te zijn.

Straks dus even dremelen... nog nooit gedaan, maar moeilijk zal het wel niet zijn. Speciaal voor vrijgenomen vanmiddag, omdat ik het niet kan uitstaan als er iets mis is en ik het niet gelijk kan oplossen.
pi_31723097
succes

houd er wel rekening mee dat het niet normaal is dat je laminaat zo uitzet binnen een half jaar. uitzetten komt door een overschot aan vocht, dus je zou eens kunnen kijken of je een oorzaak daarvan kan vinden
  donderdag 27 oktober 2005 @ 14:56:48 #183
4259 JK
pi_31725545
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 13:28 schreef Gurb het volgende:
succes

houd er wel rekening mee dat het niet normaal is dat je laminaat zo uitzet binnen een half jaar. uitzetten komt door een overschot aan vocht, dus je zou eens kunnen kijken of je een oorzaak daarvan kan vinden
Dremel was niet te huur (wel te koop voor 75- 100 eur), dus ergens anders een lamellenfrees gehuurd. Nadeel is dat er een radiator in de weg zit waar een dremel wel langs kan. Dus een stukje met de handzaag (pfff) of voorzichtig met een klein beiteltje en een hamer.
De druk is al mooi van de ketel. Het staat nog een heel ietsje omhoog (bijna onzichtbaar voor het oog), maar ik ga er vanuit dat je dat straks helemaal niet meer hebt.

Ik heb voor zover ik weet geen vochtig huis, de vloeren zagen er ook netjes uit toen ik het laminaat ging leggen. Denk toch te weinig afstand gehouden. Het is wel zo dat aan de andere kant van de muur er veel zware spullen op staan en dat daar de vloer misschien minder makkelijk een kant op kan, en dat dus de vloer naar de andere muur toe gaat.... dat lijkt mij de enige verklaring.

We zien het wel Ben al blij dat de druk nu van de ketel is. Nu effe dat ding weer terugbrengen...
pi_32902111
Oke, even een ikea-laminaat vraag: ze hebben daar 3 verschillende ondergronden, een rol, en twee plaatversies, een grijze en een groene. Iemand ervaring met 1 of meerdere van deze ondervloeren?? Zit namelijk te twijfelen welke te nemen...
  vrijdag 20 januari 2006 @ 16:36:31 #185
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_34282802
Kick kick!

Ik vertrek straks naar IKEA om klik laminaat te halen (om apartementje voor de verkoop wat op te leuken).

Vraag van klusser met twee linker handen: kan zeil gebruikt worden als ondergrond?
  vrijdag 20 januari 2006 @ 16:46:23 #186
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_34283128
Ach wat stom, heb het antwoord al gevonden!
  maandag 30 januari 2006 @ 21:21:17 #187
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_34627555
Vanaag 30 vierkante meter gelegd ,toch twee kopse kanten te hard aangeslagen
Morgen weer zo'n daggie nog tips om het te voorkomen?
Beleid was ik zelf al opgekomen
Klaar?
Ik niet!
pi_36879841
Iemand ervaring met de Timbermate Excel ondervloer? En dan ook in vergelijking met andere ondervloeren?

Ga over een anderhalve maand ons nieuwbouwhuis voorzien van laminaat dus ben druk bezig alles uit te zoeken.

Een ander puntje is het feit dat we stalen deurkozijnen hebben. Het laminaat moet hier mooi omheen gaan, natuurlijk rekening houdend met die 10 mm speling. Alleen ben ik wel benieuwd hoe mensen die 10 mm rond een deur wegwerken. We willen gewone plinten aan de muur, die lopen dan door tot aan het kozijn en dan moet ik voor het kozijn langs en onder de deur door van die plakplintjes?? Weet alleen niet of dat mooi gaat worden en in alle laminaat leg artikelen op het internet wordt hier ook nooit over gesproken
pi_37020034
Hmm, geen reactie, dan maar ff een andere vraag

Is het handig om ipv normale plinten overal van die platte plakplinten te gebruiken? Ik dacht altijd dat normale plinten beter waren ivm stofzuigen enzo.
  zondag 16 april 2006 @ 23:28:15 #190
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37020187
Heeft er iemand nog tips voor mij als ik laminaat wil gaan leggen over de hele bovenverdieping (zonder drempels enzo) maar het wel kamer voor kamer wil doen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 17 april 2006 @ 00:01:45 #191
95517 Openminded
Tuurlijk...
pi_37021097
quote:
Op zondag 16 april 2006 23:28 schreef Martijn_77 het volgende:
Heeft er iemand nog tips voor mij als ik laminaat wil gaan leggen over de hele bovenverdieping (zonder drempels enzo) maar het wel kamer voor kamer wil doen?
Waar normaal een drempel zou zitten kun je strips gebruiken om tussen de verschillende laminaat gedeeltes in te leggen.
  maandag 17 april 2006 @ 00:13:42 #192
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_37021484
quote:
Op woensdag 12 april 2006 10:17 schreef Douwe63 het volgende:
We willen gewone plinten aan de muur, die lopen dan door tot aan het kozijn en dan moet ik voor het kozijn langs en onder de deur door van die plakplintjes?? Weet alleen niet of dat mooi gaat worden en in alle laminaat leg artikelen op het internet wordt hier ook nooit over gesproken
Vertrouw er maar op, dat wordt mooi. Echt, je went er zo snel aan en ik vind het sowieso al esthetisch dik in orde en waar hebben we het over... alleen rond de deur... met plakplintjes is het zo, die vallen je gewoon nooit meer op, ze zijn er, prima. Niet druk over maken, ook niet als ze gedeeltelijk voor een bestaande plint liggen, dat kan gewoon soms niet anders!
  maandag 17 april 2006 @ 00:15:11 #193
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37021529
quote:
Op maandag 17 april 2006 00:01 schreef Openminded het volgende:

[..]

Waar normaal een drempel zou zitten kun je strips gebruiken om tussen de verschillende laminaat gedeeltes in te leggen.
Het is eigenlijk wel de bedoeling om helemaal door te leggen alleen het leggen zal in gedeeltes gebeuren. Dus waar moet ik dan op letten?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 17 april 2006 @ 00:23:13 #194
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_37021736
Waar moet je op letten? dat je concentratie in orde blijft En in geval van aanslagblok, kijk of daar niet groeven inkomen die als een wig gaan werken waardoor ze schilfers van de toplaag af kunnen breken, als je die dagenlang wilt gebruiken...

Voor het overige, leg gerust door... geen bijzondere extra tips, denk ik! Je zult soms wel situaties tegenkomen misschien waarbij je 2 kanten (links-rechts) op moet werken van 1 plank uit, of waarbij een nieuw te leggen plank in 2 planken moet haken, magoed.. dat bekijk je situatie per situatie dan!
pi_37036486
quote:
Op zondag 16 april 2006 23:21 schreef Douwe63 het volgende:
Hmm, geen reactie, dan maar ff een andere vraag

Is het handig om ipv normale plinten overal van die platte plakplinten te gebruiken? Ik dacht altijd dat normale plinten beter waren ivm stofzuigen enzo.
Iemand hier nog een mening over? Dus overal platte plinten gebruiken? Is qua installatie wel een stuk makkelijker (en sneller )
  maandag 17 april 2006 @ 17:20:56 #196
835 Mars
Stilt stevige trek
pi_37036530
Is laminaat van 10 euro per m2 écht crap, of is 't wel te doen?

Ik heb binnenkort 30m2 laminaat nodig en niet zoveel geld.
pi_37042246
quote:
Op maandag 17 april 2006 17:20 schreef Mars het volgende:
Is laminaat van 10 euro per m2 écht crap, of is 't wel te doen?

Ik heb binnenkort 30m2 laminaat nodig en niet zoveel geld.
ach het is geen crap.. het is ook geen hoogwaardige kwaliteit , als het er eenmaal in ligt kan het best mooi zijn, weet niet hoe het er uit ziet na 5 jaar.. bij ons trekken we het er na een week weer eruit..
Op dinsdag 26 juni 2007 22:26 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
dutchmage, ouwe kaenker taalpurist! O+
-webicon verwijderd, veel te groot, niet terugplaatsen-
  maandag 17 april 2006 @ 21:12:55 #198
835 Mars
Stilt stevige trek
pi_37043444
Het moet een jaar of 3 à 4 liggen, max.
pi_37045629
quote:
Op maandag 17 april 2006 21:12 schreef Mars het volgende:
Het moet een jaar of 3 à 4 liggen, max.
dan kan het best.. volgens mij
Op dinsdag 26 juni 2007 22:26 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
dutchmage, ouwe kaenker taalpurist! O+
-webicon verwijderd, veel te groot, niet terugplaatsen-
pi_37055179
Och, voor die levensduur zou ik gewoon voor Gamma/Praxis/Ikea laminaat van een euro of 5 a 6 per m2 gaan.... Da's prima daarvoor (enigste nadeel wat ik er van vind is dat als je gaat dweilen (zeker de eerste keer) je het water bijna direct in je naden gezogen ziet worden, waardoor je al weet dat er ellende van gaat komen. Maar goed, voor die prijs met die levensduur zou ik er niet te moeilijk over doen. T ziet er best acceptabel uit vind ik zelf Tuurlijk is dat van ¤10,- wel kwalitatief beter, maar is dat het wel waard??
  woensdag 19 april 2006 @ 11:10:09 #201
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_37089928
Wij gaan weer voor hetzelfde laminaat als in ons vorige appartement. Licht eiken van de carpetright. Toen 11 euro te vierkante meter, nu 10. Beviel goed.

Maar nog even een vraag over de ondervloer heh. De vloer zelf is van hout met daaronder een droge kruipruimte. Is het nuttig om zo'n isolerende mat te leggen met luchtdichte verbindingen of kunnen we gewoon goedkope ondervloer-delen neerleggen? Mijn plan is eigenlijk om later de vloer vanaf de onderkant beter te isoleren. En als hij dan van boven ook al geisoleerd is, kan het hout niet neer ademen lijkt mij.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_37090037
Altijd dampwerende folie onder laminaat leggen. Als je dan later je vloer beter wilt isoleren neem je isolatie zonder dampwerend scherm.
  woensdag 19 april 2006 @ 11:26:57 #203
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_37090310
Okido, dat is duidelijk. Later kan je natuurlijk de onderkant van de vloer wel isoleren maar dat hoeft niet dampwerend.

Volgens mij ligt er al iets dampwerends onder het oude laminaat, ben benieuwd hoe goed dat (nog) is.

Het zal een flink karwei worden. Woonkamer, keuken en gang.. Iets meer dan 40m2 met heel veel hoekjes, deuren en verwarmingsbuizen.
pi_37090526
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:26 schreef _Flash_ het volgende:

Het zal een flink karwei worden. Woonkamer, keuken en gang.. Iets meer dan 40m2 met heel veel hoekjes, deuren en verwarmingsbuizen.
In ons nieuwbouwhuis moet ik ongeveer 140 m2 leggen

Heb ook maar besloten om op de 1e en 2e verdieping (de slaapkamers, bioscoop en werk kamer) van die platte plak plintjes te gebruiken. Scheelt een hoop werk (en geld). Mocht de muur toch te veel beschadigen of te lijden hebben dan kan ik altijd nog 'normale' plinten er op monteren.
pi_37090611
Het idee van muurplinten is dat de vloer vrij kan krimpen en uitzetten, door plakplinten te gebruiken klem je alsnog de vloer tussen de muren en neem je elke expantiemogelijkheid weg.

Dat is de reden dat plakplinten in de loop der tijd los komen.
pi_37093779
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:39 schreef Marsepein het volgende:
Het idee van muurplinten is dat de vloer vrij kan krimpen en uitzetten, door plakplinten te gebruiken klem je alsnog de vloer tussen de muren en neem je elke expantiemogelijkheid weg.

Dat is de reden dat plakplinten in de loop der tijd los komen.
Chips, helemaal niet aan gedacht. Hmmm...

We hebben dit laminaat uitgezocht voor beneden:

en deze voor boven:

Ik denk dat ik het niet zo mooi vindt om de bijbehorende plinten tegen de muur te maken. De vloer is vrij donker/gemeleerd en als we dit doortrekken op de muur dan denk ik dat de kamer optisch wat kleiner lijkt?

Lastig, lastig.....
pi_37156672
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:26 schreef _Flash_ het volgende:
Om mijn vriendje even aan te vullen:
We zijn inmiddels begonnen met slopen van de oude vloer. De eerste rijen oude laminaat hebben we eruit getrokken en we gaan zo (na de lunch) beginnen met het leggen van de eerste rijen nieuw.

We laten een aantal oude rijen liggen, zodat we niet continu over de ondervloer hoeven te lopen. De ondervloer is een lag houten platen (triplex-achtig) met een dunne laag schuimfolie. Dat moet genoeg zijn, want het huis en de kruipruimte is droog genoeg, en de temperaturen niet heel erg veranderlijk...
De grote meubels staan nu, of in de tuin, of aan de kant van de kamer met vloer.

We zullen in de loop van het weekend wel wat foto's posten in dit topic .
  vrijdag 21 april 2006 @ 13:39:11 #208
50237 dribbel79
pi_37159208
quote:
Op maandag 17 april 2006 00:15 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Het is eigenlijk wel de bedoeling om helemaal door te leggen alleen het leggen zal in gedeeltes gebeuren. Dus waar moet ik dan op letten?
Begin je eerste rij langs de langste en meest rechte muur, dan is t bidden dat allee muren evenwijdig lopen...over de lengte een verstek van 1 cm. zagen is geen pretje...succes!
pi_37734320
Wij hebben Quickstep liggen iets van 930 licht eiken, v-groef rondom en een relief.
Nu erger ik me toch aan de krasvastheid van die vloer niet normaal!
MIjn oude gammavloertje was harder, je hoeft maar iets verkeerd te doen op deze vloer en je hebt grote witte krassen en het is notabene klasse 32!
ik begin gewoon te twijfelen of ze wel echte quickstep hebben gebruikt. wat zijn jullie ervaringen? met viltjes onder stoelen, kinderen met zandpoten, schelpenpaadjes die je mee naar binnen neemt?
laat me toch, ben een blindganger
pi_39277670
hallo allen
zag de vraag al eerder maar volgens mij nog geen antwoord...gaat over de ondervloeren van de Ikea. je hebt 2 verschillende soorten platen..iemand daar ervaring mee?

Wij willen in de woonkamer, keuken en gang dampwerend en geluidisolerend leggen, moeten we dan die folie en die platen hebben? Ik neem aan van wel..met mijn laminaat ervaring...o dus..:o)
tevens hebben we nog een bovenverdieping, daar hoeft het niet geluidisolerend te zijn. Kunnen we dan voldoen met die dampwerende folie? Ondergrond is overal beton overigens.
pi_40697061
Vraagje.. Hebben hier el cheapo kliklaminaat van de Kwantum, dit omdat het geen jaren hoeft mee te gaan en natuurlijk ook vanuit een financieel oogpunt een stuk voordeliger . Anyway, er ligt hier in de huiskamer al een ondervloer speciaal voor laminaat met daarover een - niet hoogpolig - tapijt.

Kunnen we het beste toch die vloerbedekking verwijderen, of kunnen we deze laten liggen, en zo extra isolatie - ivm herrie voor de onderburen - creëren? En stel, de vloerbedekking gaat er wel uit, is het dan handig om tussen de ondervloer en 't laminaat nog van die speciale folie te plaatsen?
Leuk doen is voor mietjes
pi_40711251
ik ben sinds kort K&W en de verschillende topics met veel interesse aan het volgen, aangezien mijn vriend en ik in juli een nieuwbouw appartement in Rotterdam hebben gekocht. De oplevering laat nog even op zich wachten (januari 2007) maar we zijn ons nu al in alle klusperikelen aan het verdiepen.
We hebben een gekozen voor een quickstep vloer (serie Elegance, Wenge)

nu hebben we een woonkamer die uitloopt van de keuken naar de eetkamer. 1 muur heeft een totale lengte van 13 meter. Zie plattegrond. Ook komt de vloer in de slaapkamers. kortom de vloer komt in het gehele app. (met uizondering van de badkamer en toilet en berging)

hoe kunnen we de vloer het beste leggen ?vanaf de plattegrond horizontaal gezien of verticaal?
graag jullie mening!
pi_40712121
Dat is een mooie uitdaging! De woonkamer, keuken en eetkamer aan 1 stuk.
Als je verticaal gaat leggen heb je geen problemen, maar lijkt mij minder mooi. Horizontaal loop je tegen 2 zaken aan. Je legt dan banen langer dan 10 meter, wordt afgeraden, maar kan op zich wel en oogt ook mooier en je bent gedwongen om linksonder te beginnen. Of je zou achterwaardsklikken moeten klikken in de woonkamer.

Daarnaast moet je hopen dat de muren recht zijn of dat je de vloer recht legt. Anders moet je misschien 1 cm verstek gaan zagen...

Ongeacht je keuze, het is prima zelf te doen. Je vriend af en toe een biertje geven
pi_40712708
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 14:34 schreef Merovech het volgende:
Dat is een mooie uitdaging! De woonkamer, keuken en eetkamer aan 1 stuk.
Als je verticaal gaat leggen heb je geen problemen, maar lijkt mij minder mooi. Horizontaal loop je tegen 2 zaken aan. Je legt dan banen langer dan 10 meter, wordt afgeraden, maar kan op zich wel en oogt ook mooier en je bent gedwongen om linksonder te beginnen. Of je zou achterwaardsklikken moeten klikken in de woonkamer.

Daarnaast moet je hopen dat de muren recht zijn of dat je de vloer recht legt. Anders moet je misschien 1 cm verstek gaan zagen...

Ongeacht je keuze, het is prima zelf te doen. Je vriend af en toe een biertje geven
Het wordt wel een uitdaging.... Het leggen gaat ook wel lukken. Allemaal handige mannetjes en vriendjes in de familie.

maar we vinden het echt moeilijk om te bepalen wat mooier is.... horizontaal of verticaal.
pi_40713237
In de lengte vind ik persoonlijk *veel* mooier, maar ik denk niet dat we je echt kunnen helpen. Het is een kwestie van smaak.
  maandag 14 augustus 2006 @ 22:57:38 #216
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_40812226
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 13:21 schreef bomberman het volgende:
Wij hebben Quickstep liggen iets van 930 licht eiken, v-groef rondom en een relief.
Nu erger ik me toch aan de krasvastheid van die vloer niet normaal!
MIjn oude gammavloertje was harder, je hoeft maar iets verkeerd te doen op deze vloer en je hebt grote witte krassen en het is notabene klasse 32!
ik begin gewoon te twijfelen of ze wel echte quickstep hebben gebruikt. wat zijn jullie ervaringen? met viltjes onder stoelen, kinderen met zandpoten, schelpenpaadjes die je mee naar binnen neemt?
Ik weet niets van Quickstep verder, maar ben ook verbaasd dat de el Cheapo HEMSE vloer van IKEA die ik heb gelegd (4 euro per m2), enorm rotsvast solide aanvoelt en perfect tegen een stootje en een kras en dergelijke kan. Daar kunnen de veel duurdere die ik al gelegd heb echt niet tegenop. En ziet er ook fraai uit ook nog es...
pi_40821113
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 14:06 schreef kadwiel85 het volgende:
ik ben sinds kort K&W en de verschillende topics met veel interesse aan het volgen, aangezien mijn vriend en ik in juli een nieuwbouw appartement in Rotterdam hebben gekocht. De oplevering laat nog even op zich wachten (januari 2007) maar we zijn ons nu al in alle klusperikelen aan het verdiepen.
We hebben een gekozen voor een quickstep vloer (serie Elegance, Wenge)

[afbeelding]

nu hebben we een woonkamer die uitloopt van de keuken naar de eetkamer. 1 muur heeft een totale lengte van 13 meter. Zie plattegrond. Ook komt de vloer in de slaapkamers. kortom de vloer komt in het gehele app. (met uizondering van de badkamer en toilet en berging)

[afbeelding]

hoe kunnen we de vloer het beste leggen ?vanaf de plattegrond horizontaal gezien of verticaal?
graag jullie mening!
mijn persoonlijke mening: horizontaal leggen, heb altijd geleerd om je vloer haaks op de lichtinval te leggen, dit schijnt beter te zijn.
pi_40828111
Ik zou voor verticaal gaan. Juist dan benadruk je de relatie tussen woonkamer, keuken en eetkamer. Daardoor wordt het toch iets meer een geheel.
Bovendien kun je de kamers zo ook in de lengterichting leggen, waardoor de gehele verdieping een geheel wordt.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 14:26:07 #219
65151 ArtyShock
Lurker extraordinaire
pi_45595913
Hee, een centraal laminaattopic.

Ik wil zeer binnenkort - morgen waarschijnlijk - een laminaatvloer leggen. Ik ga kliklaminaat halen en de instructies vertellen mij dat bij het zwevend leggen er afstand gehouden moet worden tot de muur. Gaat zo'n laminaatvloer in z'n geheel bij het belopen niet ontzettend schuiven binnen z'n gegeven ruimte?

Ik heb diverse fora doorzocht en ben niet zo snel tot een antwoord gekomen - wel diverse reacties gezien van mensen die een verschuivende vloer hadden maar geen echte oplossingen.

Wie heeft ervaring?
Ik een taalpurist? En wat dan nog? Of accepteer je geen kritiek omdat ik geen Neerlandici ben?
  dinsdag 23 januari 2007 @ 14:31:18 #220
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_45596064
Wij hebben, op aanraden van een vriend van ons, de kopse kanten van de planken alsnog verlijmd. Gewoon met een beetje houtlijm.
Hij had dat niet gedaan in zijn woonkamer en heeft dus op de kopse kanten kieren. Ik heb nu inmiddels 2 vloeren op deze manier gelegd en dan dus geen kieren. Zo'n klein plakplintje biedt idd niet genoeg stevigheid om die vloer ervan te weerhouden dat er wat ruimte ontstaat richting die afstand tot de muur.

En wees eerlijk... wie neemt er nou z'n laminaatvloer ooit nog weer mee? Wij niet iig en dus maakt het niet heel veel meer uit niet uit elkaar kan na het lijmen.
pi_45596263
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 14:26 schreef ArtyShock het volgende:
Hee, een centraal laminaattopic.

Ik wil zeer binnenkort - morgen waarschijnlijk - een laminaatvloer leggen. Ik ga kliklaminaat halen en de instructies vertellen mij dat bij het zwevend leggen er afstand gehouden moet worden tot de muur. Gaat zo'n laminaatvloer in z'n geheel bij het belopen niet ontzettend schuiven binnen z'n gegeven ruimte?

Ik heb diverse fora doorzocht en ben niet zo snel tot een antwoord gekomen - wel diverse reacties gezien van mensen die een verschuivende vloer hadden maar geen echte oplossingen.

Wie heeft ervaring?
Zodra je er wat meubels opzet (kast, bed ed) schuift je laminaat niet meer.

evt kun je idd op de kopse kant van je laminaat-delen een klein beetje houtlijm doen, zeker als je wat goedkoper laminaat hebt.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 15:09:29 #222
65151 ArtyShock
Lurker extraordinaire
pi_45597317
Ah, dan ga ik ook gelijk even een potje houtlijm halen want als ik het laminaat er eenmaal in heb zitten is het eigenlijk wel de bedoeling dat 'ie op z'n plek blijft. Thanks!
Ik een taalpurist? En wat dan nog? Of accepteer je geen kritiek omdat ik geen Neerlandici ben?
  dinsdag 23 januari 2007 @ 17:16:00 #223
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_45602011
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 14:36 schreef Gurb het volgende:

[..]

Zodra je er wat meubels opzet (kast, bed ed) schuift je laminaat niet meer.

evt kun je idd op de kopse kant van je laminaat-delen een klein beetje houtlijm doen, zeker als je wat goedkoper laminaat hebt.
Oh ja... duh... Idd heb je wel de meubels om de boel op zijn plaats te houden, maar goed, better safe than sorry. Er is maar een klein beetje lijm nodig.
pi_45645463
heeft iemand hier al ervaring met die BALK vloer van IKEA?
is deze makkelijk te leggen met die losse strips? hoe zit het met kieren/slijtage?
ga je dwars door die vloer heen als je wat laat vallen? en hoe zit het met onderhoud?

(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_45656485
Ik heb al een paar keer zelf kliklaminaat gelegd; nergens last van kieren of verschuiven gehad.
pi_45784390
Volgend weekend gaan we laminaat leggen in ons nieuwe appartement (70 m2). Het laminaat is al gekocht (CanDo Basic Kastanje). Nu de ondervloer nog.
Het is een appartement op de tweede verdieping met betonnen vloer. Onder ons is ook een appartement en daar wordt waarschijnlijk de verwarming gewoon gebruikt. Is het dan toch nodig om een dampwerende folie te gebruiken? Mocht dit nodig zijn moeten de naden afgeplakt worden met aluminiumtape toch? Daarnaast heeft de woningstichting de 10 Db geluidsisolatieeis. Iemand die ons een tip kan geven over een zo goedkoop mogelijke ondervloer die aan deze eis voldoet? En hoeveer moet deze ondervloer van de muur af gelegd worden? Moeten ze onderling ook nog iets van elkaar afliggen, of moeten ze wellicht ook met alumiumtape afgeplakt worden?

Voor de rest heb ik al heel wat tips uit dit topic gehaald:
- niet op ondervloer lopen (is dat echt zo?, onhandig!)
- laminaat haaks op de ramen, in verband met lichtinval, en zo lijkt de kamer in mijn geval ook breder
- begin links
- genoeg afstandhoudertjes gebruiken, of een lat van 1 cm in stukjes zagen (laat je de afstandhoudertjes zitten?)
- uitrekenen hoe groot de laatste rij is, anders 1e rij over de lengte een stukje afzagen
- planken uit verschillende pakken door elkaar gebruiken, ivm kleurverschil
- aanklopsetje kopen
- decoueerzaag gebruiken met speciaal laminaat zaagje (tanden zitten andersom) en anders een zaag met fijne tanden en afplaktape om het laminaat
- laatste baan eerst helemaal aan elkaar (kopse kanten) en dan erin
- kniptang voor de plakplinten
Iemand nog aanvullingen/verbeteringen?
  maandag 29 januari 2007 @ 15:13:42 #227
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_45791112
profielmal,winkelhaak,speedboren,7-gatenboor,rolmaat
Klaar?
Ik niet!
pi_45802106
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:13 schreef Foo_niks het volgende:
profielmal,winkelhaak,speedboren,7-gatenboor,rolmaat
Bedankt voor de reactie!
Ik heb denk ik wat meer uitleg nodig, sorry. Klussen is (nog) niet echt mijn ding.
profielmal?
winkelhaak?
speedboren/7-gatenboor? > wellicht om gaten voor buizen te maken?
rolmaat > meten
  maandag 29 januari 2007 @ 22:22:12 #229
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_45807583
Geeft niks

Hier staat de profielmal beschreven en zijn werking :

http://www.gamma.com/woon(...)tentId=Parket_leggen en zijn werking.

Winkelhaak ook wel blokhaak genoemd :

http://www.2college.nl/tech/zodoe/aftekenenzo.htm

Speedboor :

http://www.2college.nl/tech/zodoe/speedboorzo.htm geeft een mooier resultaat dan een 7-gatenboor .
Zeker voor de versie uit de ¤ 5,- (afval)bak bij de bouwmarkt.

Gatenzaag:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gatenzaag

Verder laat je de afstandhoudertjes niet zitten omdat je dan contactgeluid met je wanden gaat bewerkstelligen.
Bijkomend probleem is dat ook je plakplintjes dan niet passen.
Persoonlijk houd ik liever van stroken MDF van een centimeter breed en een meter lang te gebruiken.
Die plaatjes zijn driehoekig, je moet er dus twee gebruiken,en je moet ze maar precies gelijk tegen elkaar leggen anders heb je een afwijking.
MDF-strook breek je gewoon af op de gewenste maat .
Strookjes laat je gewoon bij de houthandel zagen,vijf minuten werk voor hun.

Ondervloer,mijn mening is dat je geen folie hoeft te gebruiken als je niet op de begane grond zit.
Optrekkend vocht kan alleen als de onderburen een weedplantage op steenwol hebben.

Ondervloer leg je ook 1 cm van de muren ,stijlen ,enz af ,als je eerst je afstadhoudertjes ,of MDF-strookjes neerzet kan je ze er zo tegenaan leggen en doorbouwen met je laminaat.

Voor de ondervloer heb je platen en schuimfolie,groene platen geven ze zes Db demping op ,gouden platen 10 Db demping
Ik heb zelf groene platen met Cando merbau erop en ik vind dat je er een holler geluid mee krijgt dan met folie.
Dempingskarakterestieken zou ik niet weten,de buren klagen niet dus het is mij goed.
Koop je de gouden 10 Db platen en bewaar je de rekening kan je dat altijd overleggen bij problemen .
Jij hebt dan tenslotte 10 Db platen gekocht.

Wat betreft het lopen op de ondervloer ,doe het zonder schoenen of naaldhakken aan .
Druk per vierpante centimeter is echt niet zo groot per voet .

Laatste :Cando wil zich nog wel eens lastig laten klikken.
Laat je nou niet verleiden om het blok en hamer te gebruiken , grote kans dat je het naderhand terugziet.
Beter even doorrommelen en als het echt niet wil,kijken waarom het niet wil.
Vaak is er een stukje afgebroken wat dan in het randje ligt en verhindert dat het laminaat wil klikken.

Ik gebruik enkel voor mijn laatste plank het ijzer of blok ,en wil dan nog wel eens een klein randje van het kliksysteem met een stanleymes afsnijden zodat hij makkelijker koppelt.
Wel een beetje TRANSPARANTE houtlijm gebruiken in dat geval .
Anders heb je kans dat je naderhand een naadje krijgt.

Verder is het mij opgevallen dat de plintenschaar van Karwei bol loopt.
Wanneer je dus je plintje afknipt is de snede iets uit het lood .
Wanneer je dan twee stukken tegen elkaar legt heb je een v-tje .
Dit kan je oplossen met een tubetje vloeibaar hout ,in dezelfde kleur te verkrijgen van Cando ,of je plint om te draaien tidens het knippen.(Iets meer werk)
Zit het V-tje aan de onderzijde en liggen ze wel messcherp tegen elkaar.
Denk dat je dat even proef ondervindelijk moet uitproberen,kan natuurlijk ook dat ik mijn plintje niet volledig horizontaal in mijn schaar heb liggen

Voor je doorvoeren CV buizen hebben ze ook aparte afdekplaatje ,scheelt om die aan te schaffen voor je begint kan je zien welke afwijking je mag hebben om je buizen zonder met spleten te eindigen.

Vooral rond kozijnen en stijlen heb je soms te maken met kleine stukjes plakplint die slecht blijven zitten door dat er zo weinig plak achter zit .
Tubetje contactlijm doet dan wonderen

uitrekenen hoe groot de laatste rij is, anders 1e rij over de lengte een stukje afzagen

Ik zou het niet doen,ten eerste is het vaak dat de muren nie tevenwijdig tegenover elkaar staan ,meet je kamers ook diagonaal zou ik zeggen .
Ten tweede heb je met zagen altijd de kans dat je er een afwijking in aanbrengt.
Heb je de eerste strook op maat gezaagd ,blijkt bij de laatste strook dat je muren niet evenwijdig tegen elkaar staan .
Kan je weer in de weer met je decoupeerzaag,zou gewoon de laatste strook deel per deel op maat zagen .
Heb je dan een afwijking kan je het per plank aanpassen .

Laatste tip : zaag niet in de kamer waar je bezig bent ,doe het in de gang of in het volgende vertrek .
Anders sta je in je eigen zaagsel/vuil te werken en moet je elke keer verhuizen naarmate je vordert met je vloer.
Stukje bouwplastic op de vloer (,geen afdekfolie) dat scheurt is ook fijn .
Ben je klaar met zagen vouw je het bij elkaar en een plakbandje erom .
Scheelt een hoop opruimen/stofzuigen.

Veel plezier met het leggen van je vloer .
Klaar?
Ik niet!
pi_45815377
quote:
Op maandag 29 januari 2007 22:22 schreef Foo_niks het volgende:
Ondervloer,mijn mening is dat je geen folie hoeft te gebruiken als je niet op de begane grond zit.
Optrekkend vocht kan alleen als de onderburen een weedplantage op steenwol hebben.
Super bedankt voor je lange en duidelijke bericht! Nu moet het gaat lukken!

Ik moest lachen om de opmerking over de wietplantage, voor ons zat er namelijk een wietplantage in het huis (gelukkig is inmiddels bijna alles (rare ventilatiegaten, oneindig veel gaten in het plafond voor de lampen, enz.) door de woningstichting verholpen).
pi_45817782
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 08:10 schreef LotjeSpieg het volgende:

[..]

Super bedankt voor je lange en duidelijke bericht! Nu moet het gaat lukken!

Ik moest lachen om de opmerking over de wietplantage, voor ons zat er namelijk een wietplantage in het huis (gelukkig is inmiddels bijna alles (rare ventilatiegaten, oneindig veel gaten in het plafond voor de lampen, enz.) door de woningstichting verholpen).
Meet eens de luchtvochtigheid voordat je begint met leggen. Het zou nog knap vochtig kunnen zijn. Overweeg om toch folie neer te leggen onder je vloer.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 10:50:26 #232
50237 dribbel79
pi_45817836
En je laminaat dan dus 3 dagen in je huis te leggen, zodat het voldoende acclimatiseert?
pi_45818147
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 10:50 schreef dribbel79 het volgende:
En je laminaat dan dus 3 dagen in je huis te leggen, zodat het voldoende acclimatiseert?
Ja, inderdaad plat leggen, en niet tegen de wand neerzetten. Dan heb je allemaal kromme planken.

Wat ook nog weleens wordt gedaan os de kopeinden van de verpakking even opensnijden zodat het beter acclimatiseerd.
pi_45835466
Het laminaat ligt al in huis en we gaan het volgend weekend pas leggen, dus dat moet goed zijn.

Ik ga eens kijken naar de luchtvochtigheid in het huis, bedankt voor de tip.
pi_45891370
begin altijd in een hoek links van je te leggen en vanuit die hoek leg je dan de planken.
Zorg dat naden van 2 planken zeker 50 cm vn elkaar afzitten ivm stevigheid en dat je bij laminaat met een v-groef daar een trappetje krijgt.
Als je ondervloerplaten 100cm lang zijn en je planken ook begin dan met een halve plaat voor je ondervloer zodat je nooit naad op naad krijgt.
Let goed op! als je gaat leggen merk je dat je de vloer aan de rechterkant harder tegen de muur aan drukt dan links en het laminaat kan gaan schuiven dus zorg voor genoeg afstandshouders tussen laminaat en muur.
pi_46006948
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 11:05 schreef Marsepein het volgende:
Wat ook nog weleens wordt gedaan os de kopeinden van de verpakking even opensnijden zodat het beter acclimatiseerd.
En niet de pakken plat op elkaar leggen, maar er houten latjes tussen leggen, voor de ventilatie. (of ze kruislings neerleggen, 5 pakken recht neerleggen, 5 pakken gedraaid, 5 pakken recht, enz En dan tussen de pakken een paar cm vrijhouden)
pi_46124119
Wij gaan zaterdag beginnen met laminaat leggen maar nu zitten wij nog met één probleempje: bekabeling.
Er moet namelijk nog een (tv)kabel van de ene kamer naar een andere (en dan via splitter door naar een derde) kamer. Dit kan natuurlijk prima langs het laminaat maar de kabel moet ook tweemaal een deur "oversteken".
Is er zo iets als een kabelgoot hiervoor of kan het gewoon onder het laminaat door (we hebben een dunne ondervloer)?
De andere opties zijn een sleuf maken in de betonnen vloer (te veel & lastig werk) en het plaatsen van drempels (lelijk! we willen het graag allemaal laten doorlopen maarja... als dat toch de enige/beste optie is dan moet het misschien maar...).
Rookoo!
  donderdag 8 februari 2007 @ 23:25:01 #238
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_46125340
dunne ondervloer
folie of plaat?
Klaar?
Ik niet!
  vrijdag 9 februari 2007 @ 00:43:33 #239
65151 ArtyShock
Lurker extraordinaire
pi_46127611
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 22:56 schreef Brasspigeon het volgende:
Wij gaan zaterdag beginnen met laminaat leggen maar nu zitten wij nog met één probleempje: bekabeling.
Er moet namelijk nog een (tv)kabel van de ene kamer naar een andere (en dan via splitter door naar een derde) kamer. Dit kan natuurlijk prima langs het laminaat maar de kabel moet ook tweemaal een deur "oversteken".
Is er zo iets als een kabelgoot hiervoor of kan het gewoon onder het laminaat door (we hebben een dunne ondervloer)?
De andere opties zijn een sleuf maken in de betonnen vloer (te veel & lastig werk) en het plaatsen van drempels (lelijk! we willen het graag allemaal laten doorlopen maarja... als dat toch de enige/beste optie is dan moet het misschien maar...).
Ik heb het zo opgelost voor een tweetal UTP kabels:

De ondervloer hier is een stijve schuimsoort van zo'n 5mm dik. Dit is ongeveer even dik als de kabeltjes zijn en ik heb de randen van het laminaat schuin afgezaagd zodat er meer ruimte is voor de kabels en er geen scherpe rand in kan snijden.

De plastic krammetjes (snoerklemmetjes? Damn, hoe heten die krengen eigenlijk? ) steken soms iets hoger en in die gevallen heb ik uitsparingen in de onderkant van het laminaat gemaakt.

Als je hoge plinten kunt gebruiken (bij mij geen optie) dan zijn er van die europlinten met kabelgoot. Bijna elke laminaatsoort heeft wel van die bijpassende plinten. Wil je net als ik plakplinten dan kun je de speling van de uitsparing naar de muur gebruiken voor een kabel.

Maar misschien dat je coax-kabel toch te dik is in verhouding tot je ondervloer...
  vrijdag 9 februari 2007 @ 00:46:49 #240
65151 ArtyShock
Lurker extraordinaire
pi_46127675
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 23:25 schreef Foo_niks het volgende:
dunne ondervloer
folie of plaat?
Of schuim?

Hangt van je vereisten af lijkt me. Dikker en zachter geeft doorgaans minder contactgeluid. Als de vloer waarop je gaat leggen beton is, zou ik nooit voor alleen folie gaan.
pi_46195751
Met alle tips op zak zijn Brasspigeon en ik met hulp van een ervaren laminaatlegger begonnen aan de 71 m2. Het gaat tot nu toe prima en wat wordt het mooi. Vandaag weer verder, wordt wat lastiger met beurse knieen (ondanks kussentjes).
Voor de kabel hebben we trouwens een gleufje uit de betonnen vloer gebeiteld. Ging best snel.
Bedankt voor alle tips.
  maandag 14 mei 2007 @ 19:40:30 #242
164106 Bullebak
Omdat bier.
pi_49375282
Iemand die weet hoe de kwaliteit is van Gamma laminaat vergeleken met andere huismerken van rond de 13 e per m2?

Geef mij maar Amsterdam
pi_49375804
ben hier ook benieuw ik ga zelf voor de 17 e per m2.
Als ik vandaag over water loop staat er morgen in de krant dat ik niet kan zwemmen
  zondag 27 mei 2007 @ 14:12:12 #244
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_49817829
Ik sluit me hierbij aan. Ik ben ook op zoek naar laminaat onder de 20e m2
pi_50221769
Klopt het trouwens dat als je een V-groef neemt daar al het vuil in gaat zitten en je dat heel moeilijk schoon krijgt?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_50224809
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 00:43 schreef ArtyShock het volgende:

[..]
Wil je net als ik plakplinten dan kun je de speling van de uitsparing naar de muur gebruiken voor een kabel.
Dat moet je eigenlijk niet doen. Dan heeft de laminaat nog geen ruimte om te kunnen werken.
't Sjunste óp de welt, wat der Herjod had jemaad, dat is ós Kirchroa, went 't zingt en laacht.
pi_50226025
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 23:40 schreef sizzler het volgende:
Klopt het trouwens dat als je een V-groef neemt daar al het vuil in gaat zitten en je dat heel moeilijk schoon krijgt?
Ik heb er geen ervaring mee, maar kan me er wel wat bij voorstellen. En omdat je niet nat mag dweilen zal het niet makkelijk weg te krijgen zijn. Dus ws 1 keer per jaar op je knietjes de V-groef schoonmaken.
pi_50290629
Niet dweilen???
Wij dweilen elke week gewoon nat met een microvezeldoek (laat geen druppels achter) van quickstep hebben ze speciaal middel ervoor. Alleen door elke week te dweilen houden we de vloer mooi.
Trouwens ook een kansloze combi: maxicosi en quickstep....strepen van een meter lang....
pi_50290689
Dan dweil je niet nat, maar lichtvochtig. Nat is als je er even niet over kunt lopen vanwege het vocht wat er op staat. En daar kan veel laminaat niet tegen. Er zijn soorten waarvan de onderlaag minimaal uitzet als het nat wordt, slechts 5%, maar dan nog wordt het er nietmooier op.
pi_51144297
Ahem.

Zijn hier nog mensen die nog laminaatclips uit de prehistorische tijden dat Gamma cliplaminaat had (toen kliklaminaat nog buitengewoon duur was) hebben liggen?

Wij hebben het laminaat nog uit vorig huis, ik weet waar het doosje met clips stond in vorig huis, ik weet hoe het doosje er uitziet, maar ik denk dat we het in dit huis pas vinden als we nieuw (en ontegenzeggelijk mooier en makkelijker te leggen, maar verspilling enzo) laminaat hebben gekocht voor dat nieuwe vloertje in het kinderhokje.

Iemand?
pi_51296024
Terugvindpost wegens binnenkort verhuizen naar een geweldig huis en daarvoor laminaat tips nodig hebbende
  woensdag 5 maart 2008 @ 22:56:13 #252
41218 ReP
Kikke Gek
pi_57186184
Deze oude thread eens naar boven halen met de volgende vraag:
weet iemand een super tip om het meetwerk voor laminaat dat om deurposten etc heen gelegd moet worden te vereenvoudigen, het kost nu zo belachelijk veel tijd (en ja kan ook door beperkt inzicht komen ).
Bijvoorbeeld iets om de deurpost heen leggen, klei whatever, en dat vervolgens op het laminaat en dan aftekenen?
Wees een zelfportret....geen reproduktie :-)
pi_57188328
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 22:56 schreef ReP het volgende:
Deze oude thread eens naar boven halen met de volgende vraag:
weet iemand een super tip om het meetwerk voor laminaat dat om deurposten etc heen gelegd moet worden te vereenvoudigen, het kost nu zo belachelijk veel tijd (en ja kan ook door beperkt inzicht komen ).
Bijvoorbeeld iets om de deurpost heen leggen, klei whatever, en dat vervolgens op het laminaat en dan aftekenen?
uitknippen in papier / karton en dat overtrekken op je laminaat....maar inzicht gaat een stuk sneller
  donderdag 6 maart 2008 @ 18:59:05 #254
41218 ReP
Kikke Gek
pi_57202859
[quote]Op donderdag 6 maart 2008 00:19 schreef kroegtijger het volgende:

Bedankt, maar inderdaad dan maar oefenen en inzicht ontwikkelen
pi_57205326
Profielaftaster:

Bestaat uit allemaal dunne kunstof/metalen strookjes in een houder. Als je die tegen een deurpost drukt, worden die in een vorm geduwd die je vervolgens over kan nemen. Verkopen ze bij elke bouwmarkt.
  zaterdag 8 maart 2008 @ 21:54:57 #256
41218 ReP
Kikke Gek
pi_57251794
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 20:28 schreef rennor het volgende:
Profielaftaster:

[ afbeelding ]

Bestaat uit allemaal dunne kunstof/metalen strookjes in een houder. Als je die tegen een deurpost drukt, worden die in een vorm geduwd die je vervolgens over kan nemen. Verkopen ze bij elke bouwmarkt.
He thanks, voor een tientje al te vinden, is de moeite van het proberen waard!
pi_58146597
Mensen, ik heb wat tips nodig voor laminaat.

Het betreft een oud huis met een houten vloer die kraakt en niet overal gelijk is. Hier is ooit een ondervloer opgelegd en daarover tapijt.
Nu wil ik in deze ruimte laminaat gaan leggen. Alleen moet ik wel eerst de vloer egaliseren. Dit zal ik doen dmv spaanplaat 8mm zodat het lekker dikke platen zijn die niet snel doorbuigen en goed recht blijven.
Kan ik deze gewoon monteren over het tapijt heen? of moet ik toch eerst het tapijt en ondervloer weghalen voordat ik kan beginnen aan egaliseren? het liefst laat het liggen ivm geluidsisolatie. Maar zal dit geen problemen geven met vocht? het betreft de tweede verdieping in een huis dus de onderkant van de vloer is "open". Het tapijt zal wel gesandwiched worden tussen hout.
Wie kan mij hierin adviseren?

[ Bericht 50% gewijzigd door Fiets-toeter op 18-04-2008 21:21:58 ]
pi_58149121
Ik zou alles weghalen, anders komt je vloer wel heel hoog te liggen. Op de spaanplaat komt anders nl. weer ondervloer en dan nog je laminaat.....
pi_58152119
De hoogte kan ik met gemak hebben, er is namelijk ruim >3 cm ruimte tot de deurrand en drempels.
pi_58198896
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 21:15 schreef Fiets-toeter het volgende:
Mensen, ik heb wat tips nodig voor laminaat.

Het betreft een oud huis met een houten vloer die kraakt en niet overal gelijk is. Hier is ooit een ondervloer opgelegd en daarover tapijt.
Nu wil ik in deze ruimte laminaat gaan leggen. Alleen moet ik wel eerst de vloer egaliseren. Dit zal ik doen dmv spaanplaat 8mm zodat het lekker dikke platen zijn die niet snel doorbuigen en goed recht blijven.
Kan ik deze gewoon monteren over het tapijt heen? of moet ik toch eerst het tapijt en ondervloer weghalen voordat ik kan beginnen aan egaliseren? het liefst laat het liggen ivm geluidsisolatie. Maar zal dit geen problemen geven met vocht? het betreft de tweede verdieping in een huis dus de onderkant van de vloer is "open". Het tapijt zal wel gesandwiched worden tussen hout.
Wie kan mij hierin adviseren?
De vloerbedekking moet je sowieso weghalen, anders gaat de vloer erbovenop zweven en golven.
De ondervloer zou je eventueel wel kunnen laten liggen, maar het beste is om rechtstreeks op de houtenvloer met spaanplaat een vlakke vloer te maken, hierna de ondervloer erop, en dan je laminaat,
pi_58378391
Wij hebben een huis gekocht waar op de 2e verdieping vloerbedekking ligt met een ondervloer en geloof ik ook vochtwerende folie. Daaronder is de vloer van beton.

We willen daar laminaat leggen.
Is het mogelijk deze rechstreeks over vloerbedekking te leggen of is t verstandiger de vloerbedekkin weg te halen ?
Life is life
pi_58380842
quote:
Op maandag 21 april 2008 11:15 schreef Gurb het volgende:

De vloerbedekking moet je sowieso weghalen, anders gaat de vloer erbovenop zweven en golven.
pi_60770033
oi mensen, ik ga morgen laminaat halen en waarschijnlijk de dag erop leggen. Eerst maar die folie vastplakken etc.

Heb een vraagje over de huidige plinten die zijn ongeveer in dikte 1.5cm. zitten goed vast etc. Nu wilde ik eigenlijk de plinten laten zitten en het laminaat dus zo een 6 tot 8mm van de plint afleggen omdat het nu wat vochtig en redelijk warm weer is ga ik ervanuit dat het in de winter weer wat krimpt dus de lege ruimte tussen de laminaat en de plint mogen niet blootliggen.

Anyway ik wil over de huidige plint van 1.5 cm holle plinten hebben waar ik ook kabels doorheen kan trekken.

1.5 cm + 1.5 cm marge is 3 cm. dus ik zou een holle plint moeten hebben die minsten 3 cm vanaf de muur het laminaat gaat overdekken.

Dus mijn vraag is zijn die bij de bouwmarkten verkrijgbaar deze holle plinten in deze maten. Ik wil niet graag de huidige plinten erafslopen want ik weet niet of dat wel mag, tis een huurhuis en daarbij zitten ze half in de muur gemetseld.

nog een vraagje, laminaat bij de drempel en ingebouwde kastendrempels. Ook 8mm vrijhouden? Hoe los ik die open ruimte op? Platte plakplint eroverheengooien? best lelijk lijkt me? Idee om de drempels eruit te slaat en ze over het laminaat te leggen zodat het kan meebewegen?

Bedankt alvast
pi_61859184
Wie kan mij helpen?

Ik heb een poosje geleden een laminaatvloer van Hornbach gelegd. Helaas zag ik een kier over het hoofd .. Je begrijpt het al.. deze kier wordt steeds groter.
Hoe kan ik dit nu netjes repareren?
Moet ik dan dat gedeelte loshalen? Of is er een andere manier?
Ik las al iets over kneedbaar hout. Zou ik dat in die kier kunnen doen en dan netjes afwerken?
(Of is dat te gemakkelijk gedacht?)

Wie kan de klusser met 2 linkerhanden aan ideeën helpen?
pi_61868825
je hebt ook kit in de kleuren van het meeste laminaat, wellicht is dat een idee?
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_61871392
is het kliklaminaat of lijm laminaat?

groeten peter
pi_63079103
Heeft iemand ervaring met laminaat van de IKEA?? Slatten (a met puntjes) of Hemse of misschien nog een andere??

Ik hoor graag jullie ervaringen!! En alvast bedankt!
pi_63095161
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 00:43 schreef ArtyShock het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat is dit voor laminaat? (kleur, merk)
pi_63096061
quote:
Op zondag 9 november 2008 17:30 schreef mhd het volgende:
Heeft iemand ervaring met laminaat van de IKEA?? Slatten (a met puntjes) of Hemse of misschien nog een andere??

Ik hoor graag jullie ervaringen!! En alvast bedankt!
Ik heb Ikea Tundra laminaat gelegd, ging erg makkelijk, en ligt er 2 jaar later nog steeds keurig bij. Zorg wel voor een scherpe zaag en een goede aanslagset, want anders sloop je je toplaag door het slaan ertegenaan om het strak te leggen
pi_64067954
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 19:01 schreef Arsenius het volgende:
oi mensen, ik ga morgen laminaat halen en waarschijnlijk de dag erop leggen. Eerst maar die folie vastplakken etc.

Heb een vraagje over de huidige plinten die zijn ongeveer in dikte 1.5cm. zitten goed vast etc. Nu wilde ik eigenlijk de plinten laten zitten en het laminaat dus zo een 6 tot 8mm van de plint afleggen omdat het nu wat vochtig en redelijk warm weer is ga ik ervanuit dat het in de winter weer wat krimpt dus de lege ruimte tussen de laminaat en de plint mogen niet blootliggen.

Anyway ik wil over de huidige plint van 1.5 cm holle plinten hebben waar ik ook kabels doorheen kan trekken.

1.5 cm + 1.5 cm marge is 3 cm. dus ik zou een holle plint moeten hebben die minsten 3 cm vanaf de muur het laminaat gaat overdekken.

Dus mijn vraag is zijn die bij de bouwmarkten verkrijgbaar deze holle plinten in deze maten. Ik wil niet graag de huidige plinten erafslopen want ik weet niet of dat wel mag, tis een huurhuis en daarbij zitten ze half in de muur gemetseld.

nog een vraagje, laminaat bij de drempel en ingebouwde kastendrempels. Ook 8mm vrijhouden? Hoe los ik die open ruimte op? Platte plakplint eroverheengooien? best lelijk lijkt me? Idee om de drempels eruit te slaat en ze over het laminaat te leggen zodat het kan meebewegen?

Bedankt alvast
pi_64067955
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 19:01 schreef Arsenius het volgende:

Bedankt alvast
  zaterdag 18 april 2009 @ 19:53:27 #272
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_68147865
tvp
penny wise, pound foolish
www.frisofeest.nl op 30 november 2012
Gezellig met een zachte gay
pi_71410021
Heeft er iemand ervaringen met 123laminaat.nl
Ik heb er namelijk goede prijzen zien staan voor Pergo vloeren. Ik kan natuurlijk onder rembours betalen bij afleveren, maar ik ben ook benieuwd of er iemand hier ooit iets bij deze zaak heeft besteld

-edit- of fredparket, zelfde bedrijf denk ik
  maandag 17 augustus 2009 @ 20:46:27 #274
21746 Budah
He who is awake
pi_71961165
Gister laminaat gelegd, helemaal fijn en ligt er prachtig bij Maar nu vraag ik me af, wanneer haal je die afstandhouders weg, kan/mag dat per direct?
product of a hippy/rocker upbringing
  maandag 17 augustus 2009 @ 21:01:59 #275
132767 lipje
pi_71961699
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 20:46 schreef Budah het volgende:
Gister laminaat gelegd, helemaal fijn en ligt er prachtig bij Maar nu vraag ik me af, wanneer haal je die afstandhouders weg, kan/mag dat per direct?
maar alleen als je quickstep laminaat gebruikt hebt
Return of the Unox-muts
Pappa van Aafke en Onno
  maandag 17 augustus 2009 @ 21:04:30 #276
21746 Budah
He who is awake
pi_71961774
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 21:01 schreef lipje het volgende:

[..]

maar alleen als je quickstep laminaat gebruikt hebt
Vanwaar dat onderscheid?
product of a hippy/rocker upbringing
  maandag 17 augustus 2009 @ 22:20:51 #277
132767 lipje
pi_71964849
Return of the Unox-muts
Pappa van Aafke en Onno
pi_71967952
gewoon weghalen..nergens voor nodig om het laminaat nog langer na het leggen "op te sluiten"

Niet voor niets laat je er een cm ruimte tussen.. i.v.m krimp & uitzet (werken van hout)
pi_71968629
Weet iemand hoe je witte krasjes op laminaat weg kunt krijgen?
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:35:54 #280
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_72064081
Hallo iedereen,

Wij hebben kort geleden een huisje gekocht, en nu zijn we aan het laminaatshoppen. Wij zagen het merk Kronoflooring, en die hebben een 4 groevenlaminaat in een mooie kleur. Heeft iemand ervaring met dit merk? Hoe gaat het leggen, ziet het na het leggen er nog goed uit?

Alvast bedankt!
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
pi_74238154
Is het wel nodig om een ondervloer op rol met 20cm aluminium overlap nog af te werken met tape op de naden? Want vaak staat er dan juist op dat dit niet meer zou hoeven.

Iemand?

[ Bericht 23% gewijzigd door SPiDeY. op 31-10-2009 11:03:27 ]
"The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."
  zaterdag 29 december 2012 @ 18:51:49 #282
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_120920304
Snoeiharde kick omhoog!

Een v/d komende weken/dagen nieuwe laminaatvloerleggen ivm een lekkage. Vloer staat momenteel behoorlijk bol.

Vraagje voor de n00b: op dit moment liggen er van die groene platen als ondervloer. Daaronder ligt een betonvloer. Zou zo'n folie/schuim (op rol verkrijgbaar) volstaan als vervanger hiervan?
Tics van je petten.
pi_120926188
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 18:51 schreef nattermann het volgende:
Vraagje voor de n00b: op dit moment liggen er van die groene platen als ondervloer. Daaronder ligt een betonvloer. Zou zo'n folie/schuim (op rol verkrijgbaar) volstaan als vervanger hiervan?
Zo´n folie is prima geschikt om vocht tegen te houden, maar werkt heel weinig de oneffenheden weg. Dus een ruwe betonvloer (kan me dat niet voorstellen) is waarschijnlijk te rwu, een zandcementdekvloer is prima i.c.m. folieschuim.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')