Klopt, erg belangrijk, 2mm onderling ongeveer, je loopt ze namelijk uit.quote:Op donderdag 7 juli 2005 22:13 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Voor die platen wordt ook aangeraden dezelfde speling aan te houden
Ik zou e.e.a toch anders doen:quote:Op donderdag 21 juli 2005 10:37 schreef Byte_Me het volgende:
Afgelopen weekend heb ik op mijn slaapkamer laminaat gelegd. Mooie donkere merbau kleur. Tijdens het leggen heb ik een handig truukje ontdekt. het laatste stuk dat je in een baan legt, hoor je aan de lange kant met de messing in de groeft te steken, en daarna met zo'n ijzeren haak aan te slaan totdat in de korte kant de messing ook in de groef zit. Vooral als het een lang stuk is, is het erg lastig om hem aan te slaan, en al helemaal als er dan ook nog een radiator oid in de weg zit. Vandaar dat ik het anders ben gaan doen: je steekt de messing aan de korte kant in de groef, en slaat gewoon met een stuk hout ter bescherming van het laminaat de messing aan de lange kant in de groef. Dit is echt zoveel makkelijker. Op deze manier heb je die ijzeren haak alleen maar nodig als je het allerlaatste stukje in de hoek legt. Als je nou ook nog een beetje uitkient dat dit geen lang stuk is, dan is het helemaal een eitje. Misschien dat deze methode al bij meer mensen bekend is, maar het staat in ieder geval niet in de leginstructies.
zegt ie nu... het ligt er al in hoorquote:Op donderdag 21 juli 2005 12:59 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik zou e.e.a toch anders doen:
Eerst de hele baan middels de korte zijden aan elkaar verbinden.
En dan die complete baan vastklikken over de hele lengte. Dat is overigens ook zoals bijv. Pergo het adviseert. Je hoeft dan niet telkens na elke plank de korte zijde aan te slaan en door het klikken van de lange zijde hoef je alleen (lichtjes!!) op de lange zijde aan te slaan.
Ik kan je melden dat dat laatste prima luktquote:Op donderdag 21 juli 2005 14:26 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
zegt ie nu... het ligt er al in hoor
het lijkt me wel een nuttige tip eerlijk gezegd, kan het helaas niet meer uitproberen. misschien bij hele lange banen wat minder praktisch. ik heb bijvoorbeeld een woonkamer van 10 meter lang, probeer er dan maar eens zo'n baan in te leggen.
Ja, hebben wij gelegd in ons nieuwe huis. Wel voor kwaliteit gekozen (QuickStep), ziet er werkelijk geweldig uit.quote:Op maandag 2 mei 2005 12:21 schreef clauwheee het volgende:
Ik wil, mochten we gaan verhuizen, in een ander huis graag laminaat met zo'n V-groef, dat vind ik wel iets hebben. Zijn hier mensen die dat hebben? Zal zo'n groef niet snel vies worden/blijven?
- Het lijkt me niet slim om een dubbele ondervloer te nemen omdat deze inzakt. Ik weet niet wat de beste oplossing hiervoor is.quote:Op donderdag 11 augustus 2005 01:00 schreef Butros het volgende:
ff een paar vraagies
- ik heb een hoogteverschil van 1,4 cm met de huiskamer en de aanbouw. Ik wil dit verschil wegwerken door een dubbele laag ondervloer. Is dit verstandig of zakt zo'n ondervloer erg ver in?
- hoe verwerk je randjes zoals bijvoorbeeld bij convectorput of overgang naar andere vloer het mooiste?
- 1 cm afstand tot muur per zijde of in totaal (dus 2x 0,5 cm)?
Je geeft zelf het antwoord al, een mooi profiel uitzoeken zou voor mij een oplossing zijn of de vloeren op gelijke hoogte brengen met egalite.quote:Op donderdag 11 augustus 2005 01:00 schreef Butros het volgende:
ff een paar vraagies
- ik heb een hoogteverschil van 1,4 cm met de huiskamer en de aanbouw. Ik wil dit verschil wegwerken door een dubbele laag ondervloer. Is dit verstandig of zakt zo'n ondervloer erg ver in?
Ook met profielenquote:- hoe verwerk je randjes zoals bijvoorbeeld bij convectorput of overgang naar andere vloer het mooiste?
1cm afstand tot muur is prima. De laminaatvloer werkt wel maar niet zoveel. (Ligt aan de luchtvochtigheid i.c.m. temperatuur geloof ik). Waarom je het ook van de muur af wil hebben is dat de vloer vloer dan minder doorklinkt door de verdiepingen.quote:- 1 cm afstand tot muur per zijde of in totaal (dus 2x 0,5 cm)?
Gewoon een lat onder die deur schroeven, wegplamuren en de deur schilderen. Maar goed, een nieuwe deur kost 45 euroquote:Op donderdag 11 augustus 2005 17:29 schreef kroegtijger het volgende:
Ben gisteren begonnen met kliklaminaat in t hele huis te leggen... gaat op zich best aardig, maar in je eentje is het geen feest. zeker als je hele banen er in 1 keer in wilt klikken is het ondoenlijk bij grote breedtes...Nu ben ik alleen tegen een probleempje opgelopen...omdat ik alles in 1 stuk wil leggen (vind ik mooier) heb ik dus de drempel tussen de gang en de woonkamer eruit gesloopt. laminaat gelegd, maar nu blijkt dat de vorige bewoners de deur wat radicaal hebben afgezaagd... alleen met de drempel zat er al 13mm tussen drempel en deur...nu de drempel eruit is en laminaat erin zit ik op zo'n 25mm. Dat tocht dus nogal...hoe kan ik daar wat aan doen?? drempel op het laminaat?? lijkt mij niet echt mooi worden... of toch een tochtstrip onder de deur ofzo?
Nutteloos en niet erg slim. Of wilde je geld voor plintjes besparen?quote:Op donderdag 11 augustus 2005 14:36 schreef Nytro het volgende:
Als verhoging zou je er hardboard platen eronder kunnen leggen.
In mijn gang van 6 meter lang en bijna 1 meter breed heb ik het strak tegen de muur gelegd.
dat was ook mijn eerste gedachte, maar t is zo'n snel-bouw deur geval, met zo'n leuke kunststof toplaag...niet een geschilderde dus en ik vraag me af of het mooi wordt als ik em zelf ga schilderen (vast niet, ik ken mn schilderskunsten wel een beetjequote:Op donderdag 11 augustus 2005 17:50 schreef Conflict het volgende:
[..]
Gewoon een lat onder die deur schroeven, wegplamuren en de deur schilderen. Maar goed, een nieuwe deur kost 45 euro![]()
Een lat, plamuur, blik verf en een rollertje kost al gauw 30 euro samen. Lijkt me beter om gewoon de deur te vervangen (ik spreek uit ervaring)quote:Op donderdag 11 augustus 2005 17:53 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
dat was ook mijn eerste gedachte, maar t is zo'n snel-bouw deur geval, met zo'n leuke kunststof toplaag...niet een geschilderde dus en ik vraag me af of het mooi wordt als ik em zelf ga schilderen (vast niet, ik ken mn schilderskunsten wel een beetje) Een nieuwe deur erin is de uiterste oplossing...liever niet, maar als t niet anders kan...
Nee hoor. Ik wilde alleen geen plinten rond de deurposten die veel ronde sierlijke vormen hebben, die hele oude, je kent 't mischien wel.quote:Op donderdag 11 augustus 2005 17:53 schreef Conflict het volgende:
[..]
Nutteloos en niet erg slim. Of wilde je geld voor plintjes besparen?
Zelf maken, mdf planken laten zagen van 15cm x 1.2 cm, lengte ongeveer 2 meter, en dan schilderen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 19:39 schreef michiel- het volgende:
Nytro, waar heb je die hoge plinten vandaan?
wij hebben nu het zelfde probleemquote:Op dinsdag 5 juli 2005 10:17 schreef anneja het volgende:
[..]
Bij ons heeft schoonvader in 1 kamer het laminaat direct op het tapijt gelegd, en die vloer wil wel heel graag naar 1 kant van de kamerde pool van de vloerbedekking had namelijk een richting.
Gewoon op een tafeltje en je knie erop voldoet.quote:Op zaterdag 3 september 2005 17:09 schreef Flounder het volgende:
Ik ga dus laminaat leggen en ga daarvoor een decoupeerzaag huren. Een werkbank/ tafel verhuren ze echter nergens. Is dit echt nodig of is goed vasthouden/ klemmen van de lamel goed te doen terwijl je zaagt?
Je zou het gat weg kunnen zagenquote:Op woensdag 24 augustus 2005 21:52 schreef XplosiveX het volgende:
Heeft iemand nog tips om dat gat mooi weg te werken?
Die afstand moet je altijd in stand houden (het gaat erom dat het laminaat "rondom" kan werken.quote:Op woensdag 14 september 2005 12:42 schreef SjCl het volgende:
Ik ga binnenkort in mijn nieuwe appartement laminaat leggen (80 m2). Wat moet ik doen rondom deurkozijnen? Mag het laminaat strak tegen de deurkozijnen aan of moet ik daar ook 8-10 mm afstand houden en plinten plakken? Kan ik beter (houten) drempels leggen zodat ik het hele probleem omzeil?
Bij mijn ikea laminaat zat een handleiding met daarin een tekening van iemand die de deurposten inzaagt, zodat je laminaat daaronder kan schuiven. Zo heb ik dat dan ook maar gedaan.quote:Op woensdag 14 september 2005 12:42 schreef SjCl het volgende:
Ik ga binnenkort in mijn nieuwe appartement laminaat leggen (80 m2). Wat moet ik doen rondom deurkozijnen? Mag het laminaat strak tegen de deurkozijnen aan of moet ik daar ook 8-10 mm afstand houden en plinten plakken? Kan ik beter (houten) drempels leggen zodat ik het hele probleem omzeil?
quote:Op woensdag 14 september 2005 13:17 schreef Gurb het volgende:
ik heb er geen plaatje van, maar ik zou wel rekening houden met extra zaagverlies, en dus ook extra kosten (ipv 5% verlies, nu richting de 10% verlies)
Uiteraard heb je met diagonaal meer zaagverlies.quote:Op zondag 25 september 2005 11:44 schreef mother-mother het volgende:
[..]
wij hebben ook alles diagonaal liggen maar echt geen zaagverlies hoor
enne t maakt idd ruimtelijker
tuurlijk wel , tenminste alles wat er afgezaagd werd aan t eind daar zijn we weer mee begonnen ook hoorquote:Op zondag 25 september 2005 12:01 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Uiteraard heb je met diagonaal meer zaagverlies.
In de lengte of breedte richting kan je het stuk wat je afzaagt aan de andere kant weer gebruiken. Bij diagonaal kan dit vaker niet. Dus meer zaagverlies.
quote:Op zondag 25 september 2005 12:02 schreef mother-mother het volgende:
[..]
tuurlijk wel , tenminste alles wat er afgezaagd werd aan t eind daar zijn we weer mee begonnen ook hoor
En bereken het zelfquote:Het zelf zwevend leggen van onze houten vloerdelen is verassend eenvoudig.Vanwege de strakke toleranties passen onze vloerdelen perfect in elkaar en gaat het inschuiven zelfs eenvoudiger dan bij laminaat. Afhankelijk van de richting waarin de vloerdelen worden gelegd (recht, diagonaal of overdwars) heeft men meer of minder zaagverlies en wordt het visuele effect van de vloer bepaald. Recht leggen wordt het meest toegepast. Diagonaal gelegde vloeren geven iets extra?s aan de vloer maar leiden tot meer zaagverlies.
http://www.terzomondo.nl/leggen_van_vloeren.htm
ja kan allemaal wel leuk opgeschreven staan daar maar ik heb t hier zelf ondervondenquote:Op zondag 25 september 2005 12:12 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
[..]
En bereken het zelf
Het is heel simpel, met diagonaal leggen verlies je meer dan met recht leggen. Dat komt doordat je hoeken af moet zagen waarmee je niets meer kan. Met recht leggen heb je dat minder.
Ga maar uitproberen. Knip een a4 in reepjes en ga eens recht plakken en diagonaal plakken. Waarbij je natuurlijk ook rekening moet houden met mes en groefDiagonaal leggen kost je meer verknipte a4tjes dan recht leggen.
Ok, de hele wereld heeft meer zaag verlies, behalve mother-motherquote:Op zondag 25 september 2005 12:15 schreef mother-mother het volgende:
[..]
ja kan allemaal wel leuk opgeschreven staan daar maar ik heb t hier zelf ondervonden
misschien scheelt t dat we hele lange planken hadden ofzo
nah dat zal dan wel iddquote:Op zondag 25 september 2005 12:17 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ok, de hele wereld heeft meer zaag verlies, behalve mother-mother
Weinig zaagverlies is iets anders dan geen zaagverlies tov recht leggen.quote:Op zondag 25 september 2005 12:18 schreef mother-mother het volgende:
[..]
nah dat zal dan wel idd![]()
ik vertel hier alleen mn eigen ervaring en dat was dus heel weinig zaagverlies maargoed dit word een wellus nietus verhaal
ligt eraan , als je recht leg kan je ook hele korte stukjes overhouden die dan net te kort zijn om mooi mee te beginnen weerquote:Op zondag 25 september 2005 12:19 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Weinig zaagverlies is iets anders dan geen zaagverlies tov recht leggen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |