Klopt, erg belangrijk, 2mm onderling ongeveer, je loopt ze namelijk uit.quote:Op donderdag 7 juli 2005 22:13 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Voor die platen wordt ook aangeraden dezelfde speling aan te houden
Ik zou e.e.a toch anders doen:quote:Op donderdag 21 juli 2005 10:37 schreef Byte_Me het volgende:
Afgelopen weekend heb ik op mijn slaapkamer laminaat gelegd. Mooie donkere merbau kleur. Tijdens het leggen heb ik een handig truukje ontdekt. het laatste stuk dat je in een baan legt, hoor je aan de lange kant met de messing in de groeft te steken, en daarna met zo'n ijzeren haak aan te slaan totdat in de korte kant de messing ook in de groef zit. Vooral als het een lang stuk is, is het erg lastig om hem aan te slaan, en al helemaal als er dan ook nog een radiator oid in de weg zit. Vandaar dat ik het anders ben gaan doen: je steekt de messing aan de korte kant in de groef, en slaat gewoon met een stuk hout ter bescherming van het laminaat de messing aan de lange kant in de groef. Dit is echt zoveel makkelijker. Op deze manier heb je die ijzeren haak alleen maar nodig als je het allerlaatste stukje in de hoek legt. Als je nou ook nog een beetje uitkient dat dit geen lang stuk is, dan is het helemaal een eitje. Misschien dat deze methode al bij meer mensen bekend is, maar het staat in ieder geval niet in de leginstructies.
zegt ie nu... het ligt er al in hoorquote:Op donderdag 21 juli 2005 12:59 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik zou e.e.a toch anders doen:
Eerst de hele baan middels de korte zijden aan elkaar verbinden.
En dan die complete baan vastklikken over de hele lengte. Dat is overigens ook zoals bijv. Pergo het adviseert. Je hoeft dan niet telkens na elke plank de korte zijde aan te slaan en door het klikken van de lange zijde hoef je alleen (lichtjes!!) op de lange zijde aan te slaan.
Ik kan je melden dat dat laatste prima luktquote:Op donderdag 21 juli 2005 14:26 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
zegt ie nu... het ligt er al in hoor
het lijkt me wel een nuttige tip eerlijk gezegd, kan het helaas niet meer uitproberen. misschien bij hele lange banen wat minder praktisch. ik heb bijvoorbeeld een woonkamer van 10 meter lang, probeer er dan maar eens zo'n baan in te leggen.
Ja, hebben wij gelegd in ons nieuwe huis. Wel voor kwaliteit gekozen (QuickStep), ziet er werkelijk geweldig uit.quote:Op maandag 2 mei 2005 12:21 schreef clauwheee het volgende:
Ik wil, mochten we gaan verhuizen, in een ander huis graag laminaat met zo'n V-groef, dat vind ik wel iets hebben. Zijn hier mensen die dat hebben? Zal zo'n groef niet snel vies worden/blijven?
- Het lijkt me niet slim om een dubbele ondervloer te nemen omdat deze inzakt. Ik weet niet wat de beste oplossing hiervoor is.quote:Op donderdag 11 augustus 2005 01:00 schreef Butros het volgende:
ff een paar vraagies
- ik heb een hoogteverschil van 1,4 cm met de huiskamer en de aanbouw. Ik wil dit verschil wegwerken door een dubbele laag ondervloer. Is dit verstandig of zakt zo'n ondervloer erg ver in?
- hoe verwerk je randjes zoals bijvoorbeeld bij convectorput of overgang naar andere vloer het mooiste?
- 1 cm afstand tot muur per zijde of in totaal (dus 2x 0,5 cm)?
Je geeft zelf het antwoord al, een mooi profiel uitzoeken zou voor mij een oplossing zijn of de vloeren op gelijke hoogte brengen met egalite.quote:Op donderdag 11 augustus 2005 01:00 schreef Butros het volgende:
ff een paar vraagies
- ik heb een hoogteverschil van 1,4 cm met de huiskamer en de aanbouw. Ik wil dit verschil wegwerken door een dubbele laag ondervloer. Is dit verstandig of zakt zo'n ondervloer erg ver in?
Ook met profielenquote:- hoe verwerk je randjes zoals bijvoorbeeld bij convectorput of overgang naar andere vloer het mooiste?
1cm afstand tot muur is prima. De laminaatvloer werkt wel maar niet zoveel. (Ligt aan de luchtvochtigheid i.c.m. temperatuur geloof ik). Waarom je het ook van de muur af wil hebben is dat de vloer vloer dan minder doorklinkt door de verdiepingen.quote:- 1 cm afstand tot muur per zijde of in totaal (dus 2x 0,5 cm)?
Gewoon een lat onder die deur schroeven, wegplamuren en de deur schilderen. Maar goed, een nieuwe deur kost 45 euroquote:Op donderdag 11 augustus 2005 17:29 schreef kroegtijger het volgende:
Ben gisteren begonnen met kliklaminaat in t hele huis te leggen... gaat op zich best aardig, maar in je eentje is het geen feest. zeker als je hele banen er in 1 keer in wilt klikken is het ondoenlijk bij grote breedtes...Nu ben ik alleen tegen een probleempje opgelopen...omdat ik alles in 1 stuk wil leggen (vind ik mooier) heb ik dus de drempel tussen de gang en de woonkamer eruit gesloopt. laminaat gelegd, maar nu blijkt dat de vorige bewoners de deur wat radicaal hebben afgezaagd... alleen met de drempel zat er al 13mm tussen drempel en deur...nu de drempel eruit is en laminaat erin zit ik op zo'n 25mm. Dat tocht dus nogal...hoe kan ik daar wat aan doen?? drempel op het laminaat?? lijkt mij niet echt mooi worden... of toch een tochtstrip onder de deur ofzo?
Nutteloos en niet erg slim. Of wilde je geld voor plintjes besparen?quote:Op donderdag 11 augustus 2005 14:36 schreef Nytro het volgende:
Als verhoging zou je er hardboard platen eronder kunnen leggen.
In mijn gang van 6 meter lang en bijna 1 meter breed heb ik het strak tegen de muur gelegd.
dat was ook mijn eerste gedachte, maar t is zo'n snel-bouw deur geval, met zo'n leuke kunststof toplaag...niet een geschilderde dus en ik vraag me af of het mooi wordt als ik em zelf ga schilderen (vast niet, ik ken mn schilderskunsten wel een beetjequote:Op donderdag 11 augustus 2005 17:50 schreef Conflict het volgende:
[..]
Gewoon een lat onder die deur schroeven, wegplamuren en de deur schilderen. Maar goed, een nieuwe deur kost 45 euro![]()
Een lat, plamuur, blik verf en een rollertje kost al gauw 30 euro samen. Lijkt me beter om gewoon de deur te vervangen (ik spreek uit ervaring)quote:Op donderdag 11 augustus 2005 17:53 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
dat was ook mijn eerste gedachte, maar t is zo'n snel-bouw deur geval, met zo'n leuke kunststof toplaag...niet een geschilderde dus en ik vraag me af of het mooi wordt als ik em zelf ga schilderen (vast niet, ik ken mn schilderskunsten wel een beetje) Een nieuwe deur erin is de uiterste oplossing...liever niet, maar als t niet anders kan...
Nee hoor. Ik wilde alleen geen plinten rond de deurposten die veel ronde sierlijke vormen hebben, die hele oude, je kent 't mischien wel.quote:Op donderdag 11 augustus 2005 17:53 schreef Conflict het volgende:
[..]
Nutteloos en niet erg slim. Of wilde je geld voor plintjes besparen?
Zelf maken, mdf planken laten zagen van 15cm x 1.2 cm, lengte ongeveer 2 meter, en dan schilderen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 19:39 schreef michiel- het volgende:
Nytro, waar heb je die hoge plinten vandaan?
wij hebben nu het zelfde probleemquote:Op dinsdag 5 juli 2005 10:17 schreef anneja het volgende:
[..]
Bij ons heeft schoonvader in 1 kamer het laminaat direct op het tapijt gelegd, en die vloer wil wel heel graag naar 1 kant van de kamerde pool van de vloerbedekking had namelijk een richting.
Gewoon op een tafeltje en je knie erop voldoet.quote:Op zaterdag 3 september 2005 17:09 schreef Flounder het volgende:
Ik ga dus laminaat leggen en ga daarvoor een decoupeerzaag huren. Een werkbank/ tafel verhuren ze echter nergens. Is dit echt nodig of is goed vasthouden/ klemmen van de lamel goed te doen terwijl je zaagt?
Je zou het gat weg kunnen zagenquote:Op woensdag 24 augustus 2005 21:52 schreef XplosiveX het volgende:
Heeft iemand nog tips om dat gat mooi weg te werken?
Die afstand moet je altijd in stand houden (het gaat erom dat het laminaat "rondom" kan werken.quote:Op woensdag 14 september 2005 12:42 schreef SjCl het volgende:
Ik ga binnenkort in mijn nieuwe appartement laminaat leggen (80 m2). Wat moet ik doen rondom deurkozijnen? Mag het laminaat strak tegen de deurkozijnen aan of moet ik daar ook 8-10 mm afstand houden en plinten plakken? Kan ik beter (houten) drempels leggen zodat ik het hele probleem omzeil?
Bij mijn ikea laminaat zat een handleiding met daarin een tekening van iemand die de deurposten inzaagt, zodat je laminaat daaronder kan schuiven. Zo heb ik dat dan ook maar gedaan.quote:Op woensdag 14 september 2005 12:42 schreef SjCl het volgende:
Ik ga binnenkort in mijn nieuwe appartement laminaat leggen (80 m2). Wat moet ik doen rondom deurkozijnen? Mag het laminaat strak tegen de deurkozijnen aan of moet ik daar ook 8-10 mm afstand houden en plinten plakken? Kan ik beter (houten) drempels leggen zodat ik het hele probleem omzeil?
quote:Op woensdag 14 september 2005 13:17 schreef Gurb het volgende:
ik heb er geen plaatje van, maar ik zou wel rekening houden met extra zaagverlies, en dus ook extra kosten (ipv 5% verlies, nu richting de 10% verlies)
Uiteraard heb je met diagonaal meer zaagverlies.quote:Op zondag 25 september 2005 11:44 schreef mother-mother het volgende:
[..]
wij hebben ook alles diagonaal liggen maar echt geen zaagverlies hoor
enne t maakt idd ruimtelijker
tuurlijk wel , tenminste alles wat er afgezaagd werd aan t eind daar zijn we weer mee begonnen ook hoorquote:Op zondag 25 september 2005 12:01 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Uiteraard heb je met diagonaal meer zaagverlies.
In de lengte of breedte richting kan je het stuk wat je afzaagt aan de andere kant weer gebruiken. Bij diagonaal kan dit vaker niet. Dus meer zaagverlies.
quote:Op zondag 25 september 2005 12:02 schreef mother-mother het volgende:
[..]
tuurlijk wel , tenminste alles wat er afgezaagd werd aan t eind daar zijn we weer mee begonnen ook hoor
En bereken het zelfquote:Het zelf zwevend leggen van onze houten vloerdelen is verassend eenvoudig.Vanwege de strakke toleranties passen onze vloerdelen perfect in elkaar en gaat het inschuiven zelfs eenvoudiger dan bij laminaat. Afhankelijk van de richting waarin de vloerdelen worden gelegd (recht, diagonaal of overdwars) heeft men meer of minder zaagverlies en wordt het visuele effect van de vloer bepaald. Recht leggen wordt het meest toegepast. Diagonaal gelegde vloeren geven iets extra?s aan de vloer maar leiden tot meer zaagverlies.
http://www.terzomondo.nl/leggen_van_vloeren.htm
ja kan allemaal wel leuk opgeschreven staan daar maar ik heb t hier zelf ondervondenquote:Op zondag 25 september 2005 12:12 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
[..]
En bereken het zelf
Het is heel simpel, met diagonaal leggen verlies je meer dan met recht leggen. Dat komt doordat je hoeken af moet zagen waarmee je niets meer kan. Met recht leggen heb je dat minder.
Ga maar uitproberen. Knip een a4 in reepjes en ga eens recht plakken en diagonaal plakken. Waarbij je natuurlijk ook rekening moet houden met mes en groefDiagonaal leggen kost je meer verknipte a4tjes dan recht leggen.
Ok, de hele wereld heeft meer zaag verlies, behalve mother-motherquote:Op zondag 25 september 2005 12:15 schreef mother-mother het volgende:
[..]
ja kan allemaal wel leuk opgeschreven staan daar maar ik heb t hier zelf ondervonden
misschien scheelt t dat we hele lange planken hadden ofzo
nah dat zal dan wel iddquote:Op zondag 25 september 2005 12:17 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ok, de hele wereld heeft meer zaag verlies, behalve mother-mother
Weinig zaagverlies is iets anders dan geen zaagverlies tov recht leggen.quote:Op zondag 25 september 2005 12:18 schreef mother-mother het volgende:
[..]
nah dat zal dan wel idd![]()
ik vertel hier alleen mn eigen ervaring en dat was dus heel weinig zaagverlies maargoed dit word een wellus nietus verhaal
ligt eraan , als je recht leg kan je ook hele korte stukjes overhouden die dan net te kort zijn om mooi mee te beginnen weerquote:Op zondag 25 september 2005 12:19 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Weinig zaagverlies is iets anders dan geen zaagverlies tov recht leggen.
Nee eigenwijs, probeer het nou maar uit met je a4tje. Met diagonaal leggen heb je meer zaagverlies. Punt.quote:Op zondag 25 september 2005 12:20 schreef mother-mother het volgende:
[..]
ligt eraan , als je recht leg kan je ook hele korte stukjes overhouden die dan net te kort zijn om mooi mee te beginnen weer
ik heb t bij mn eigen vloer geprobeerdquote:Op zondag 25 september 2005 12:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee eigenwijs, probeer het nou maar uit met je a4tje. Met diagonaal leggen heb je meer zaagverlies. Punt.
Alleen bij een volledig vierkante kamer zou het theoretisch niets uitmaken of je diagonaal of recht legt.
Jahaa, je hebt gelijk. Nogmaals heel de wereld heeft meer zaagverlies met diagonaal leggen. Is ook gewoon een wiskundig gegeven. Behalve mother mother.quote:Op zondag 25 september 2005 12:23 schreef mother-mother het volgende:
[..]
ik heb t bij mn eigen vloer geprobeerd
en t enige zaagverlies was aan t begin een hoekje om plank schuin te maken en op t einde
nou jaaaaa johquote:Op zondag 25 september 2005 12:26 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Jahaa, je hebt gelijk. Nogmaals heel de wereld heeft meer zaagverlies met diagonaal leggen. Is ook gewoon een wiskundig gegeven. Behalve mother mother.
Ik zou je techniek snel patenteren. Op de eerste plaats als legmethode, en op de tweede plaats zal je de gehele wiskundige gemeenschap versteld doen staan
quote:Op zondag 25 september 2005 12:28 schreef mother-mother het volgende:
maar dat had ik al gepost bedoelde ik vanaf t begin dat je niet veel verlies hebt![]()
quote:Op zondag 25 september 2005 11:44 schreef mother-mother het volgende:
wij hebben ook alles diagonaal liggen maar echt geen zaagverlies hoor
quote:Op zondag 25 september 2005 12:26 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Jahaa, je hebt gelijk. Nogmaals heel de wereld heeft meer zaagverlies met diagonaal leggen. Is ook gewoon een wiskundig gegeven. Behalve mother mother.
Ik zou je techniek snel patenteren. Op de eerste plaats als legmethode, en op de tweede plaats zal je de gehele wiskundige gemeenschap versteld doen staan
Dan zou ik er voor kiezen om toch nog die spaanplaten ondervloer er onder te leggen. Dan heb je nog meer demping.quote:Op maandag 3 oktober 2005 14:01 schreef JoeDank het volgende:
Het zou alleen wel jammer zijn als het dan net zo doordreunt naar beneden zoals nu zonder vloer. Dan zijn die -10db platen voor niets.
Goede tip, maar hoe voorkom je dit? Als je kamer 155 cm breed is en de planken 10cm breed, zit je altijd met 5 cm aan een kant? Of is er een betere oplossing?quote:[b]Op maandag 2 mei 2005 10:16
- Kijk uit hoe groot de laatste rij moet zijn. Het is er lullig als je met een rij van 4 cm uitkomt, dat staat lelijk.
Eerder in dit topic werd beweerd dat Pergo het beste laminaat maakt. 'k Weet er zelf weinig van dus ik zeg alleen wat heb gelezenquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 17:17 schreef dawg het volgende:
Is er iemand bekend met Quick Step laminaatvloeren?
Mijn collega heeft vroeger in de vloerenwereld gezeten, en zei dat Quick Step het beste is wat je kunt krijgen. Vroeg me dus af of er iemand bekend mee is?
klopt, maar ze zijn wel duur. een vriend van me heeft hun laminaat, echt hight tech spul. met een antireflectie coating, zodat het meer op hout lijkt. en een halfgeleider coating, zodat ie geen ontladingen van statische electriciteit kan krijgen.quote:Op maandag 17 oktober 2005 21:33 schreef Steppingout het volgende:
[..]
Eerder in dit topic werd beweerd dat Pergo het beste laminaat maakt. 'k Weet er zelf weinig van dus ik zeg alleen wat heb gelezen
Weet je zeker dan voor een kamer van 3 tot 5 m breedt de dikte v/h laminaat (7mm) echt voldoende is?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 08:12 schreef Gurb het volgende:
je moet idd zorgen dat je laminaat overal vrij ligt van de muur, en een cm is breed zat, als je gewoon de dikte van je laminaat aanhoudt als afstand.
en het folie laat je gewoon opstaan tegen de muur, en snij je later af. aftapen hoeft dan niet meer
Nee, oud huisje, 25 jaar oud ofzo. Ik ga het gewoon met een dremel proberen. Het is in de hal, waar men dus veel loopt. Misschien dat het daarom daar ook wel zover is 'uitgelopen'., Heb een stuk verderop bij de hal gekeken en daar is de afstand zoals het hoort te zijn.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 09:37 schreef Gurb het volgende:
binnen een half jaar zoveel gewerkt??
Is het een nieuwbouwhuis?
iig, je kan het met de dremel doen, je kan ook even informeren bij een verhuurbedrijf naar een lamellozaag, dat is een cirkelzaag, maar dan met een kleiner blad, en veel meer aan de zijkant van de geleider
Dremel was niet te huur (wel te koop voor 75- 100 eur), dus ergens anders een lamellenfrees gehuurd. Nadeel is dat er een radiator in de weg zit waar een dremel wel langs kan. Dus een stukje met de handzaag (pfff) of voorzichtig met een klein beiteltje en een hamer.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 13:28 schreef Gurb het volgende:
succes
houd er wel rekening mee dat het niet normaal is dat je laminaat zo uitzet binnen een half jaar. uitzetten komt door een overschot aan vocht, dus je zou eens kunnen kijken of je een oorzaak daarvan kan vinden
Waar normaal een drempel zou zitten kun je strips gebruiken om tussen de verschillende laminaat gedeeltes in te leggen.quote:Op zondag 16 april 2006 23:28 schreef Martijn_77 het volgende:
Heeft er iemand nog tips voor mij als ik laminaat wil gaan leggen over de hele bovenverdieping (zonder drempels enzo) maar het wel kamer voor kamer wil doen?
Vertrouw er maar op, dat wordt mooi. Echt, je went er zo snel aan en ik vind het sowieso al esthetisch dik in orde en waar hebben we het over... alleen rond de deur... met plakplintjes is het zo, die vallen je gewoon nooit meer op, ze zijn er, prima. Niet druk over maken, ook niet als ze gedeeltelijk voor een bestaande plint liggen, dat kan gewoon soms niet anders!quote:Op woensdag 12 april 2006 10:17 schreef Douwe63 het volgende:
We willen gewone plinten aan de muur, die lopen dan door tot aan het kozijn en dan moet ik voor het kozijn langs en onder de deur door van die plakplintjes?? Weet alleen niet of dat mooi gaat worden en in alle laminaat leg artikelen op het internet wordt hier ook nooit over gesproken![]()
Het is eigenlijk wel de bedoeling om helemaal door te leggen alleen het leggen zal in gedeeltes gebeuren. Dus waar moet ik dan op letten?quote:Op maandag 17 april 2006 00:01 schreef Openminded het volgende:
[..]
Waar normaal een drempel zou zitten kun je strips gebruiken om tussen de verschillende laminaat gedeeltes in te leggen.
Iemand hier nog een mening over? Dus overal platte plinten gebruiken? Is qua installatie wel een stuk makkelijker (en snellerquote:Op zondag 16 april 2006 23:21 schreef Douwe63 het volgende:
Hmm, geen reactie, dan maar ff een andere vraag![]()
Is het handig om ipv normale plinten overal van die platte plakplinten te gebruiken? Ik dacht altijd dat normale plinten beter waren ivm stofzuigen enzo.
ach het is geen crap.. het is ook geen hoogwaardige kwaliteitquote:Op maandag 17 april 2006 17:20 schreef Mars het volgende:
Is laminaat van 10 euro per m2 écht crap, of is 't wel te doen?
Ik heb binnenkort 30m2 laminaat nodig en niet zoveel geld.
dan kan het best.. volgens mijquote:Op maandag 17 april 2006 21:12 schreef Mars het volgende:
Het moet een jaar of 3 à 4 liggen, max.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |