Geeft niks
Hier staat de profielmal beschreven en zijn werking :
http://www.gamma.com/woon(...)tentId=Parket_leggen en zijn werking.
Winkelhaak ook wel blokhaak genoemd :
http://www.2college.nl/tech/zodoe/aftekenenzo.htmSpeedboor :
http://www.2college.nl/tech/zodoe/speedboorzo.htm geeft een mooier resultaat dan een 7-gatenboor .
Zeker voor de versie uit de ¤ 5,- (afval)bak bij de bouwmarkt.
Gatenzaag:
http://nl.wikipedia.org/wiki/GatenzaagVerder laat je de afstandhoudertjes niet zitten omdat je dan contactgeluid met je wanden gaat bewerkstelligen.
Bijkomend probleem is dat ook je plakplintjes dan niet passen.
Persoonlijk houd ik liever van stroken MDF van een centimeter breed en een meter lang te gebruiken.
Die plaatjes zijn driehoekig, je moet er dus twee gebruiken,en je moet ze maar precies gelijk tegen elkaar leggen anders heb je een afwijking.
MDF-strook breek je gewoon af op de gewenste maat .
Strookjes laat je gewoon bij de houthandel zagen,vijf minuten werk voor hun.
Ondervloer,mijn mening is dat je geen folie hoeft te gebruiken als je niet op de begane grond zit.
Optrekkend vocht kan alleen als de onderburen een weedplantage op steenwol hebben.
Ondervloer leg je ook 1 cm van de muren ,stijlen ,enz af ,als je eerst je afstadhoudertjes ,of MDF-strookjes neerzet kan je ze er zo tegenaan leggen en doorbouwen met je laminaat.
Voor de ondervloer heb je platen en schuimfolie,groene platen geven ze zes Db demping op ,gouden platen 10 Db demping
Ik heb zelf groene platen met Cando merbau erop en ik vind dat je er een holler geluid mee krijgt dan met folie.
Dempingskarakterestieken zou ik niet weten,de buren klagen niet dus het is mij goed.
Koop je de gouden 10 Db platen en bewaar je de rekening kan je dat altijd overleggen bij problemen .
Jij hebt dan tenslotte 10 Db platen gekocht.
Wat betreft het lopen op de ondervloer ,doe het zonder schoenen of naaldhakken aan .
Druk per vierpante centimeter is echt niet zo groot per voet .
Laatste :Cando wil zich nog wel eens lastig laten klikken.
Laat je nou niet verleiden om het blok en hamer te gebruiken , grote kans dat je het naderhand terugziet.
Beter even doorrommelen en als het echt niet wil,kijken waarom het niet wil.
Vaak is er een stukje afgebroken wat dan in het randje ligt en verhindert dat het laminaat wil klikken.
Ik gebruik enkel voor mijn laatste plank het ijzer of blok ,en wil dan nog wel eens een klein randje van het kliksysteem met een stanleymes afsnijden zodat hij makkelijker koppelt.
Wel een beetje TRANSPARANTE houtlijm gebruiken in dat geval .
Anders heb je kans dat je naderhand een naadje krijgt.
Verder is het mij opgevallen dat de plintenschaar van Karwei bol loopt.
Wanneer je dus je plintje afknipt is de snede iets uit het lood .
Wanneer je dan twee stukken tegen elkaar legt heb je een v-tje .
Dit kan je oplossen met een tubetje vloeibaar hout ,in dezelfde kleur te verkrijgen van Cando ,of je plint om te draaien tidens het knippen.(Iets meer werk)
Zit het V-tje aan de onderzijde en liggen ze wel messcherp tegen elkaar.
Denk dat je dat even proef ondervindelijk moet uitproberen,kan natuurlijk ook dat ik mijn plintje niet volledig horizontaal in mijn schaar heb liggen
Voor je doorvoeren CV buizen hebben ze ook aparte afdekplaatje ,scheelt om die aan te schaffen voor je begint kan je zien welke afwijking je mag hebben om je buizen zonder met spleten te eindigen.
Vooral rond kozijnen en stijlen heb je soms te maken met kleine stukjes plakplint die slecht blijven zitten door dat er zo weinig plak achter zit .
Tubetje contactlijm doet dan wonderen
uitrekenen hoe groot de laatste rij is, anders 1e rij over de lengte een stukje afzagen
Ik zou het niet doen,ten eerste is het vaak dat de muren nie tevenwijdig tegenover elkaar staan ,meet je kamers ook diagonaal zou ik zeggen .
Ten tweede heb je met zagen altijd de kans dat je er een afwijking in aanbrengt.
Heb je de eerste strook op maat gezaagd ,blijkt bij de laatste strook dat je muren niet evenwijdig tegen elkaar staan .
Kan je weer in de weer met je decoupeerzaag,zou gewoon de laatste strook deel per deel op maat zagen .
Heb je dan een afwijking kan je het per plank aanpassen .
Laatste tip : zaag niet in de kamer waar je bezig bent ,doe het in de gang of in het volgende vertrek .
Anders sta je in je eigen zaagsel/vuil te werken en moet je elke keer verhuizen naarmate je vordert met je vloer.
Stukje bouwplastic op de vloer (,geen afdekfolie) dat scheurt is ook fijn .
Ben je klaar met zagen vouw je het bij elkaar en een plakbandje erom .
Scheelt een hoop opruimen/stofzuigen.
Veel plezier met het leggen van je vloer .