He, ik ben niet degene die hier zaken gaat verzinnen om de boel te dramatiseren.quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:25 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Kinderachtig natuurlijk.
Je weigert iemand niet de hand omdat zij gelijkwaardig is aan de man. Het weigeren zegt al genoeg wat voor positie vrouwen bekleden binnen de islam.
Als ik in Frankrijk ben en ik heb daar kennissen gemaakt op een camping of waar dan ook, dan is het daar schijnbaar normaal dat je ze begroet met een hand en twee zoenen op de wang. Daar pas ik me dan ook aan aan. Als ik naar een streng Islamitisch land reis en een hoofddoek is verplicht, draag ik die ook, hoewel met flinke tegenzin. Maar liever aanpassen dan moeilijkheden.quote:Op vrijdag 15 april 2005 12:38 schreef clowncloon het volgende:
[..]
nee, ik denk dat de fransen er geen 'big deal' van maken dat je als immigrant geen andere mannen zoent...daar is wel begrip voor.
Vrouwen vervullen binnen de islam toch zeker geen gelijkwaardige rol. In je post kwam een beetje naar voren alsof dat wel meevalt.quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:33 schreef Sidekick het volgende:
He, ik ben niet degene die hier zaken gaat verzinnen om de boel te dramatiseren.
Als je deze man verplicht een vrouw een hand te geven zal dat idd niets oplossen maar het kenmerkt wel het feit dat de islam als geheel niet binnen een Westers land past.quote:Het weigeren van een hand laat zien dat vrouwen een andere rol hebben dan de man. Dat kan een gelijkwaardige rol zijn. Zoals ik zal zei vind ik die rolverdeling persoonlijk niet goed, achtergesteld zelfs. Maar uiteraard zal het verplichten van deze gebruiken zoals het schudden van een hand dat helemaal oplossen, nietwaar? Symboolpolitiek, het middel van de naieve onderbuikgevoelens.
Natuurlijk, dat zou ik ook doen; niet moeilijkdoen..big deal. Maar als je het niet doet dan gaan ze niet moeilijk doen verwacht ik...dat is mijn punt.quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Als ik in Frankrijk ben en ik heb daar kennissen gemaakt op een camping of waar dan ook, dan is het daar schijnbaar normaal dat je ze begroet met een hand en twee zoenen op de wang. Daar pas ik me dan ook aan aan. Als ik naar een streng Islamitisch land reis en een hoofddoek is verplicht, draag ik die ook, hoewel met flinke tegenzin. Maar liever aanpassen dan moeilijkheden.
waarom niet? Waar ligt de grens? Maar ik ben het met je eens dat het een manke vergelijking is...quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:50 schreef Fys het volgende:
Je kunt een gewoonte die niet voortkomt uit een geloof (zoals de twee zoenen in frankrijk) niet vergelijken met een gewoonte die wel voortkomt uit een geloof (zoals het weigeren van een hand van een imam).
Maar als ik, of bijvoorbeeld een Rita Verdonk, geen enkele moslim meer de hand schudt, is het óók niet goed. Wij zijn dus eigenlijk verplicht om onze hand uit te steken, en moeten maar afwachten of die geweigerd wordt. En als die dan geweigerd wordt, dan was je al fout omdat je je hand uitstak getuige deze posting:quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:52 schreef HugoBoss1982 het volgende:
Wat een gedwaas zeg van sommigen hiero, moet je zien waar ze zich aan storen.... handen geven... goh wat belangrijk zeg! Alsof alles wat 'anders' is per definitie 'fout' is. Degenen die menen dat dat fout is zijn mensen met beperke mensenkennis zonder geweten. Jammer is dat eigenlijk. Dat geklaag ook altijd... De core business van Verdonk is niet alleen deporteren dus.
Je kunt toch niet ruiken of iemand een handweigeraar is of niet!quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:04 schreef Tobbes het volgende:
Eigenlijk was het Verdonk die geen respect toonde als eerste. Zij met haar functie moet toch weten dat een orthodoxe moslim de hand van de vrouw niet schudt (anders lijkt ze me niet geschikt voor haar functie). Het uitsteken van haar hand was wat mij betreft dan ook pure provocatie. En dan ook nog die arrogante, neerbuigende blik erbij.![]()
Het gaat om het principe.quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:52 schreef HugoBoss1982 het volgende:
Wat een gedwaas zeg van sommigen hiero, moet je zien waar ze zich aan storen.... handen geven... goh wat belangrijk zeg! Alsof alles wat 'anders' is per definitie 'fout' is. Degenen die menen dat dat fout is zijn mensen met beperke mensenkennis zonder geweten. Jammer is dat eigenlijk. Dat geklaag ook altijd... De core business van Verdonk is niet alleen deporteren dus.
Dat valt dus van die imam te zeggen. Een vrouw is anders en volgens de imam "fout" want hij mag ze geen hand geven.quote:Alsof alles wat 'anders' is per definitie 'fout' is. Degenen die menen dat dat fout is zijn mensen met beperke mensenkennis zonder geweten
Een hoofddoek dragen in een streng Islamitisch land, is anders wel een geloofszaak. Volgens mijn geloof hoef ik dat niet, maar ik zal me wel aanpassen om moeilijkheden te voorkomen. En volgens een Iraans kennisje van me, kan je dat in Iran wel verwachten als je je daar niet aan de hoofddoekregel houdt.quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:52 schreef clowncloon het volgende:
[..]
waarom niet? Waar ligt de grens? Maar ik ben het met je eens dat het een manke vergelijking is...
@hugoboss; lees de thread eens dude
Niemand heeft het over verplichten, meneer Fantasia.quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:33 schreef Sidekick het volgende:
Maar uiteraard zal het verplichten van deze gebruiken zoals het schudden van een hand dat helemaal oplossen, nietwaar?
Beide komen voort uit de mens. Een geloof heeft wat dat betreft geen enkele meerwaarde boven een andere uiting van (volks)cultuur.quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:50 schreef Fys het volgende:
Je kunt een gewoonte die niet voortkomt uit een geloof (zoals de twee zoenen in frankrijk) niet vergelijken met een gewoonte die wel voortkomt uit een geloof (zoals het weigeren van een hand van een imam).
Je slaat het hoofddoekjes argument in Iran maar gewoon over?quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:01 schreef Fys het volgende:
Omdat het op de wangen zoenen een gewenning is. Ik geef vrouwen altijd drie zoenen op de wang omdat iedereen dit doet. In frankrijk twee zoenen en ook bij mannen omdat iedereen dit doet.
De Imam weigert een hand te geven aan vrouwen omdat zijn geloof (wat voor hem waarschijnlijk het belangrijkste aspect van zijn leven is) hem dat expliciet verbiedt.
Daarnaast wordt de imam op dat gebied beschermt door een grondrecht, dus ik zie het nut van deze discussie niet in.
Aldus een atheist.quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:02 schreef Lithion het volgende:
[..]
Beide komen voort uit de mens. Een geloof heeft wat dat betreft geen enkele meerwaarde boven een andere uiting van (volks)cultuur.
Nee, je moet alleen een hand geven als je de hand toegereikt wordt.quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:04 schreef Gia het volgende:
Maar alsnog krijg ik geen antwoord op de vraag:
Moeten wij, vrouwen, moslims dan maar allemaal geen hand meer geven?
Het zoenen van iemand op de wangen is niet minder een uiting van cultuur dan het weigeren van een hand op grond van religieuze overtuiging. Ook het weigeren van die hand is namelijk iets wat afhankelijk is van de groep mensen die je bekijkt (en dús de cultuur van die mensen). Andere imams hebben namelijk ook aangegeven dat hij die hand helemaal niet had mogen weigeren; dat hij juist respect had moeten tonen voor het hooggeplaatste figuur dat tegenover hem stond door haar de hand te schudden.quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:01 schreef Fys het volgende:
Omdat het op de wangen zoenen een gewenning is. Ik geef vrouwen altijd drie zoenen op de wang omdat iedereen dit doet. In frankrijk twee zoenen en ook bij mannen omdat iedereen dit doet.
De Imam weigert een hand te geven aan vrouwen omdat zijn geloof (wat voor hem waarschijnlijk het belangrijkste aspect van zijn leven is) hem dat expliciet verbiedt.
Jij vond het beledigend dat Rita haar hand uitstak. Dus vind jij dan ook dat zij alle moslims geen hand moet geven?quote:
Dat heeft er niets mee te maken. Zie ook mijn andere reactie hierboven.quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:05 schreef Tobbes het volgende:
Aldus een atheist.
M.a.w. vrouwen dienen maar te wachten of mannen ze waardig vinden om ze een hand te geven?quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:05 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Nee, je moet alleen een hand geven als je de hand toegereikt wordt.
Ja tuurlijk wel. Gewoon doen wat jij wilt.quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:04 schreef Gia het volgende:
Moeten wij, vrouwen, moslims dan maar allemaal geen hand meer geven?
Ik vond het provocerend, nogmaals: zij, in haar functie, hoort te weten dat dit kon gebeuren. Je kan toch ook gewoon een hand afwachten?quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Jij vond het beledigend dat Rita haar hand uitstak. Dus vind jij dan ook dat zij alle moslims geen hand moet geven?
Dus je mag een moslim ook geen hand meer aanreiken?quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:05 schreef Tobbes het volgende:
Nee, je moet alleen een hand geven als je de hand toegereikt wordt.
Je bent niet erg goed geïnformeerd zie ik.quote:Op vrijdag 15 april 2005 12:53 schreef Redux het volgende:
[..]Zo iemand zegt tegen een vrouw die hij geen hand wil geven dat ze lager is dan een hond, en daar moet ik dan op mijn beurt respect voor tonen? Die moslimman heeft dus ook geen respect voor mijn vriendin, er wordt mij gevraagd of ik daar respect voor wil tonen. Weet je wat ik dan zeg? "Oprotten".
Op zijn beurt voert de imam ook een handen-op-elkaar-krijgend drama stuk op.quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:07 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja tuurlijk wel. Gewoon doen wat jij wilt.
maar er niet zo'n rita-ik-ben-verontwaardigd-omdat-me-dat-goed-uitkomt-theaterstukje van maken
Dat maak jij ervan. Volgens mij was ze weldegelijk echt verontwaardigd.quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:07 schreef SCH het volgende:
maar er niet zo'n rita-ik-ben-verontwaardigd-omdat-me-dat-goed-uitkomt-theaterstukje van maken
Nee, want steek je je hand uit als vrouw, dan is een handweigeraar beledigd dat je dat doet. Steek je geen hand uit of weiger je steevast een moslim een hand te geven, dan zijn niet-handweigeraars weer beledigd, omdat je hun uitgestoken hand niet schudt.quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:07 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja tuurlijk wel. Gewoon doen wat jij wilt.
Als ze dat is, dan vind ik dat we een minister van vreemdelingenzaken hebben die weinig kennis heeft op haar vakgebied.quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:09 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat maak jij ervan. Volgens mij was ze weldegelijk echt verontwaardigd.
quote:gisteravond in NOVA was ze ook weer magistraal.
Wat een drogredenatiequote:Op vrijdag 15 april 2005 14:08 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Ik vond het provocerend, nogmaals: zij, in haar functie, hoort te weten dat dit kon gebeuren. Je kan toch ook gewoon een hand afwachten?
Hoezo? Hij gaf toch keurig uitleg. Ik heb heb het probleem echt nooit gezien.quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:09 schreef Redux het volgende:
[..]
Op zijn beurt voert de imam ook een handen-op-elkaar-krijgend drama stuk op.
Dat ze verontwaardigd was, betekent nog helemaal niet dat ze niet 'op de hoogte was'.quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:12 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Als ze dat is, dan vind ik dat we een minister van vreemdelingenzaken hebben die weinig kennis heeft op haar vakgebied.
Volgens mij overdrijf je nogal. Ik heb die imam helemaal niet verontwaardigd gezien, hij zei gewoon dat hij geen hand wilde geven. Soit.quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, want steek je je hand uit als vrouw, dan is een handweigeraar beledigd dat je dat doet. Steek je geen hand uit of weiger je steevast een moslim een hand te geven, dan zijn niet-handweigeraars weer beledigd, omdat je hun uitgestoken hand niet schudt.
Nou en? Je bedoelde het niet zo. Als hij daarover gaat zeuren ...quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, want steek je je hand uit als vrouw, dan is een handweigeraar beledigd dat je dat doet.
Kom nou ...quote:Steek je geen hand uit of weiger je steevast een moslim een hand te geven, dan zijn niet-handweigeraars weer beledigd, omdat je hun uitgestoken hand niet schudt.
Daar denkt de grondwet anders over. Daarnaast denk ik niet dat je kunt stellen dat een simpele cultuursuiting zoals het zoenen van mannen gelijk is aan handeling die voort komt uit een geloofsovertuiging, simpelweg omdat in het laatste geval de handeling voort komt uit een doordachte overtuiging die voor de belijder zeer belangrijk is, terwijl de Franse gewoonte meer een geval is van een geïndoctrineerd gebruikquote:Op vrijdag 15 april 2005 14:02 schreef Lithion het volgende:
[..]
Beide komen voort uit de mens. Een geloof heeft wat dat betreft geen enkele meerwaarde boven een andere uiting van (volks)cultuur.
Daar ben ik niet mee bekend...vertel?quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Je slaat het hoofddoekjes argument in Iran maar gewoon over?
Je kunt ook gewoon fatsoenlijk reageren. Of ben je gewoon te dom om pure logica te begrijpenquote:
Inderdaad, zoals mijn leraar vroeger ook altijd zei: het is toegestaan om te spieken tijdens de toets. Je krijgt alleen wel een 1.quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:01 schreef Lithion het volgende:
[..]
Niemand heeft het over verplichten, meneer Fantasia.
quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:16 schreef Sidekick het volgende:
Inderdaad, zoals mijn leraar vroeger ook altijd zei: het is toegestaan om te spieken tijdens de toets. Je krijgt alleen wel een 1.
http://www.islaammail.com/article_full.asp?ID=482quote:Moet Verdonk, en in haar kielzog Nederlandse autochtonen, een weigering tot het schudden van een hand respecteren? Evers noemt als voorbeeld zijn wens om kosjer te eten of de sabbat te houden. ,,Wat gebeurt als ik bij Verdonk zou eten, en ik daar vraag of ik kosjer kan eten. En Verdonk reageert met: 'In Nederland eten we niet kosjer'?'' Evers wil nationale wetgeving naleven, zolang deze geen inbreuk op zijn geloof heeft. Dat betekent in zijn geval wel een hand geven, maar ook het naleven van het gebod om kosjer te eten en de sabbat te houden.
Opvallend is volgens hem dat de Nederlandse bevolking dit onderscheid óók verschillend waardeert. ,,Mensen raken beledigd als je ze geen hand wilt geven, maar met kosjer eten of het houden van de sabbat wordt juist veel rekening gehouden.''
El Madkouri veronderstelt dat imam Salam het in zijn geboorteland Syrië niet gewaagd zou hebben een vrouwelijke minister te bruskeren door haar geen hand te geven. ,,Voor deze imam is het prettig om in Nederland te leven, want hier mag hij de hand weigeren. In Syrië zou hij wellicht een tijdje in een donkere kerker terecht zijn gekomen'', veronderstelt de Forum-medewerker, de Syrische autoriteiten zouden dit niet geaccepteerd hebben. ,,De imam beseft nog niet wat het is om in een niet-islamitisch land te leven.''
Hoezo doe niet zo bang? Dat heeft er toch helemaal niks mee te maken? Waarom zou het voor vrouw hier in nederland zo vanzelfsprekend moeten zijn dat ze weet waarom de moslim man tegenover haar haar geen hand wil geven?quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:29 schreef -DailaLama- het volgende:
Als iemand een vrouw geen hand schudt, betekent dat niet dat diegene op vrouwen neerkijkt ....
Doe niet zo bang.
Het lijkt me duidelijk: de Arabische landen zijn moreel superieur.quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:18 schreef Redux het volgende:
[..]
http://www.islaammail.com/article_full.asp?ID=482
Volgens Tobbes moet je gewoon afwachten of je client jou een hand geeft. Zo niet, dan moet jij dat ook niet doen.quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:32 schreef Redux het volgende:
Moet ik me als vrouw dan altijd inschikken?
Als ik als vrouwlijk consulent een client ontvang, steek ik als gastvrouw als eerste de hand uit om de client te laten weten dat hij welkom is. Niet de hand uitsteken is geen optie, het zou in dat geval kunnen zijn dat de man zich niet welkom geheten voelt, en zou zich dus beledigd kunnen voelen.quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Volgens Tobbes moet je gewoon afwachten of je client jou een hand geeft. Zo niet, dan moet jij dat ook niet doen.![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |