He, ik ben niet degene die hier zaken gaat verzinnen om de boel te dramatiseren.quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:25 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Kinderachtig natuurlijk.
Je weigert iemand niet de hand omdat zij gelijkwaardig is aan de man. Het weigeren zegt al genoeg wat voor positie vrouwen bekleden binnen de islam.
Als ik in Frankrijk ben en ik heb daar kennissen gemaakt op een camping of waar dan ook, dan is het daar schijnbaar normaal dat je ze begroet met een hand en twee zoenen op de wang. Daar pas ik me dan ook aan aan. Als ik naar een streng Islamitisch land reis en een hoofddoek is verplicht, draag ik die ook, hoewel met flinke tegenzin. Maar liever aanpassen dan moeilijkheden.quote:Op vrijdag 15 april 2005 12:38 schreef clowncloon het volgende:
[..]
nee, ik denk dat de fransen er geen 'big deal' van maken dat je als immigrant geen andere mannen zoent...daar is wel begrip voor.
Vrouwen vervullen binnen de islam toch zeker geen gelijkwaardige rol. In je post kwam een beetje naar voren alsof dat wel meevalt.quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:33 schreef Sidekick het volgende:
He, ik ben niet degene die hier zaken gaat verzinnen om de boel te dramatiseren.
Als je deze man verplicht een vrouw een hand te geven zal dat idd niets oplossen maar het kenmerkt wel het feit dat de islam als geheel niet binnen een Westers land past.quote:Het weigeren van een hand laat zien dat vrouwen een andere rol hebben dan de man. Dat kan een gelijkwaardige rol zijn. Zoals ik zal zei vind ik die rolverdeling persoonlijk niet goed, achtergesteld zelfs. Maar uiteraard zal het verplichten van deze gebruiken zoals het schudden van een hand dat helemaal oplossen, nietwaar? Symboolpolitiek, het middel van de naieve onderbuikgevoelens.
Natuurlijk, dat zou ik ook doen; niet moeilijkdoen..big deal. Maar als je het niet doet dan gaan ze niet moeilijk doen verwacht ik...dat is mijn punt.quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Als ik in Frankrijk ben en ik heb daar kennissen gemaakt op een camping of waar dan ook, dan is het daar schijnbaar normaal dat je ze begroet met een hand en twee zoenen op de wang. Daar pas ik me dan ook aan aan. Als ik naar een streng Islamitisch land reis en een hoofddoek is verplicht, draag ik die ook, hoewel met flinke tegenzin. Maar liever aanpassen dan moeilijkheden.
waarom niet? Waar ligt de grens? Maar ik ben het met je eens dat het een manke vergelijking is...quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:50 schreef Fys het volgende:
Je kunt een gewoonte die niet voortkomt uit een geloof (zoals de twee zoenen in frankrijk) niet vergelijken met een gewoonte die wel voortkomt uit een geloof (zoals het weigeren van een hand van een imam).
Maar als ik, of bijvoorbeeld een Rita Verdonk, geen enkele moslim meer de hand schudt, is het óók niet goed. Wij zijn dus eigenlijk verplicht om onze hand uit te steken, en moeten maar afwachten of die geweigerd wordt. En als die dan geweigerd wordt, dan was je al fout omdat je je hand uitstak getuige deze posting:quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:52 schreef HugoBoss1982 het volgende:
Wat een gedwaas zeg van sommigen hiero, moet je zien waar ze zich aan storen.... handen geven... goh wat belangrijk zeg! Alsof alles wat 'anders' is per definitie 'fout' is. Degenen die menen dat dat fout is zijn mensen met beperke mensenkennis zonder geweten. Jammer is dat eigenlijk. Dat geklaag ook altijd... De core business van Verdonk is niet alleen deporteren dus.
Je kunt toch niet ruiken of iemand een handweigeraar is of niet!quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:04 schreef Tobbes het volgende:
Eigenlijk was het Verdonk die geen respect toonde als eerste. Zij met haar functie moet toch weten dat een orthodoxe moslim de hand van de vrouw niet schudt (anders lijkt ze me niet geschikt voor haar functie). Het uitsteken van haar hand was wat mij betreft dan ook pure provocatie. En dan ook nog die arrogante, neerbuigende blik erbij.![]()
Het gaat om het principe.quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:52 schreef HugoBoss1982 het volgende:
Wat een gedwaas zeg van sommigen hiero, moet je zien waar ze zich aan storen.... handen geven... goh wat belangrijk zeg! Alsof alles wat 'anders' is per definitie 'fout' is. Degenen die menen dat dat fout is zijn mensen met beperke mensenkennis zonder geweten. Jammer is dat eigenlijk. Dat geklaag ook altijd... De core business van Verdonk is niet alleen deporteren dus.
Dat valt dus van die imam te zeggen. Een vrouw is anders en volgens de imam "fout" want hij mag ze geen hand geven.quote:Alsof alles wat 'anders' is per definitie 'fout' is. Degenen die menen dat dat fout is zijn mensen met beperke mensenkennis zonder geweten
Een hoofddoek dragen in een streng Islamitisch land, is anders wel een geloofszaak. Volgens mijn geloof hoef ik dat niet, maar ik zal me wel aanpassen om moeilijkheden te voorkomen. En volgens een Iraans kennisje van me, kan je dat in Iran wel verwachten als je je daar niet aan de hoofddoekregel houdt.quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:52 schreef clowncloon het volgende:
[..]
waarom niet? Waar ligt de grens? Maar ik ben het met je eens dat het een manke vergelijking is...
@hugoboss; lees de thread eens dude
Niemand heeft het over verplichten, meneer Fantasia.quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:33 schreef Sidekick het volgende:
Maar uiteraard zal het verplichten van deze gebruiken zoals het schudden van een hand dat helemaal oplossen, nietwaar?
Beide komen voort uit de mens. Een geloof heeft wat dat betreft geen enkele meerwaarde boven een andere uiting van (volks)cultuur.quote:Op vrijdag 15 april 2005 13:50 schreef Fys het volgende:
Je kunt een gewoonte die niet voortkomt uit een geloof (zoals de twee zoenen in frankrijk) niet vergelijken met een gewoonte die wel voortkomt uit een geloof (zoals het weigeren van een hand van een imam).
Je slaat het hoofddoekjes argument in Iran maar gewoon over?quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:01 schreef Fys het volgende:
Omdat het op de wangen zoenen een gewenning is. Ik geef vrouwen altijd drie zoenen op de wang omdat iedereen dit doet. In frankrijk twee zoenen en ook bij mannen omdat iedereen dit doet.
De Imam weigert een hand te geven aan vrouwen omdat zijn geloof (wat voor hem waarschijnlijk het belangrijkste aspect van zijn leven is) hem dat expliciet verbiedt.
Daarnaast wordt de imam op dat gebied beschermt door een grondrecht, dus ik zie het nut van deze discussie niet in.
Aldus een atheist.quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:02 schreef Lithion het volgende:
[..]
Beide komen voort uit de mens. Een geloof heeft wat dat betreft geen enkele meerwaarde boven een andere uiting van (volks)cultuur.
Nee, je moet alleen een hand geven als je de hand toegereikt wordt.quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:04 schreef Gia het volgende:
Maar alsnog krijg ik geen antwoord op de vraag:
Moeten wij, vrouwen, moslims dan maar allemaal geen hand meer geven?
Het zoenen van iemand op de wangen is niet minder een uiting van cultuur dan het weigeren van een hand op grond van religieuze overtuiging. Ook het weigeren van die hand is namelijk iets wat afhankelijk is van de groep mensen die je bekijkt (en dús de cultuur van die mensen). Andere imams hebben namelijk ook aangegeven dat hij die hand helemaal niet had mogen weigeren; dat hij juist respect had moeten tonen voor het hooggeplaatste figuur dat tegenover hem stond door haar de hand te schudden.quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:01 schreef Fys het volgende:
Omdat het op de wangen zoenen een gewenning is. Ik geef vrouwen altijd drie zoenen op de wang omdat iedereen dit doet. In frankrijk twee zoenen en ook bij mannen omdat iedereen dit doet.
De Imam weigert een hand te geven aan vrouwen omdat zijn geloof (wat voor hem waarschijnlijk het belangrijkste aspect van zijn leven is) hem dat expliciet verbiedt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |