ja, maar moest eerst ff nieuw topic aanmaken omdat ik de laatste post had gemaakt !quote:
truste!quote:Op zaterdag 9 april 2005 00:44 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ja, maar moest eerst ff nieuw topic aanmaken omdat ik de laatste post had gemaakt !
truste allen![]()
* qu63 is er nogquote:Op zaterdag 9 april 2005 00:48 schreef Yosomite het volgende:
He, ik wilde net gaan beginnen met deze interessante zaterdagochtend
Maar nu iedereen gaat slapen, ......
Welterusten!
Wij kunnen natuurlij voor jou de Jomanda methode gebruiken: wij stralen anti-griep energie via de computer en Fok naar jouw toequote:Op zaterdag 9 april 2005 08:43 schreef miss_sly het volgende:
11 lag ik er ook al in ja. Had geen puf meer. Volgens mij is het griep, maar als er maandag geen verbetering in zit, ga ik wel even langs de huisarts. Maar ik geloof niet dat ik een longontsteking heb.
Ik hou me aanbevolen! Wanneer is de sessiequote:Op zaterdag 9 april 2005 08:45 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Wij kunnen natuurlij voor jou de Jomanda methode gebruiken: wij stralen anti-griep energie via de computer en Fok naar jouw toe![]()
Ik wil het best wel eens proberen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 08:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik hou me aanbevolen! Wanneer is de sessie
Heb zelf 1,5 jaar terug een lezing meegekregen van een afgestudeerd Natuurkundige uit India. Hij verkondigde dat het mogelijk was voor mensen om te zweven, om honderden jaren oud te worden ( en die waren er ook volgens hem!), kortweg: bijna alles was mogelijk. Het mooie was, dat hij het heel kalm en rationeel overbracht ( You probably think I'm crazy, but....). Het was al met al heel indrukwekkend. De man zelf had ik in de 20 geschat, later bleek dat hij al 50 was. Toch leuk, zo'n uitstapjequote:Op zaterdag 9 april 2005 09:22 schreef Yosomite het volgende:
Als fysicus geloof ik natuurlijk dat zoiets absoluut onmogelijk is.
Maar ik heb teveel gekke dingen gezien, die ik met natuurkunde of zelfs mijn beta kennis niet kon bevatten..
Ik was al druk aan het stralen. Misschien moet ze tegelijkertijd even naar www.jomanda.nl gaan, daar kun je je ook nog door haar website laten instralen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 10:26 schreef SingleCoil het volgende:
Mogge Lupa ! Goed geslapen ? Straal je straks mee, we gaan sly beter stralen ?
Altijd al geweten dat het een rotwijf was.quote:Op zaterdag 9 april 2005 10:34 schreef miss_sly het volgende:
Die site van jomanda werkt niet, meteen liep mijn IE vast
Nee, weer allerlei vage alledaagse flarden die ik nu alweer vergeten ben, 3 keer wakker geworden.quote:Op zaterdag 9 april 2005 10:34 schreef SingleCoil het volgende:
Goedenmorgen, Alicey. Heb je fijn gedroomd ?
Dank je, dat doet me goed.quote:Op zaterdag 9 april 2005 10:34 schreef miss_sly het volgende:
Alicey, we nemen jou ook gewoon mee in het experiment!
Dat klinkt erg interessant! Waarom dacht hij dat dat kon? Waar baseerde hij dat op? Tell me morequote:Op zaterdag 9 april 2005 09:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Heb zelf 1,5 jaar terug een lezing meegekregen van een afgestudeerd Natuurkundige uit India. Hij verkondigde dat het mogelijk was voor mensen om te zweven, om honderden jaren oud te worden ( en die waren er ook volgens hem!), kortweg: bijna alles was mogelijk. Het mooie was, dat hij het heel kalm en rationeel overbracht ( You probably think I'm crazy, but....). Het was al met al heel indrukwekkend. De man zelf had ik in de 20 geschat, later bleek dat hij al 50 was. Toch leuk, zo'n uitstapje
Je IE heeft slechte karmaquote:Op zaterdag 9 april 2005 10:34 schreef miss_sly het volgende:
Die site van jomanda werkt niet, meteen liep mijn IE vast
ah daar ben je..quote:Op zaterdag 9 april 2005 11:04 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Dat klinkt erg interessant! Waarom dacht hij dat dat kon? Waar baseerde hij dat op? Tell me more.
Goedemorgen btw!
Edit: opgelostquote:Op zaterdag 9 april 2005 11:05 schreef qu63 het volgende:
kickje naar TRU?
anders moet je ff wachten op Geartsjuh
online Reiki enzoquote:
pcies!quote:Op zaterdag 9 april 2005 11:10 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Voor miss_sly bedoel je? Tja ik wil het heus wel proberen hoor.
Hij dacht dat dat kon omdat het in India gebeurt. Er zijn yogi's die jaren (bijna) zonder voedsel leven, die hun adem kunnen stopzetten (prana-yoga), die héél oud worden...quote:Op zaterdag 9 april 2005 11:04 schreef Geartsjuh het volgende:
Dat klinkt erg interessant! Waarom dacht hij dat dat kon? Waar baseerde hij dat op? Tell me more.
Ah daar doelde hij op. Maar hoe dacht hij dan vanuit zijn natuurkundige visie dit te verklaren? Dat is wat ik me afvraagquote:Op zaterdag 9 april 2005 11:14 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Hij dacht dat dat kon omdat het in India gebeurt. Er zijn yogi's die jaren (bijna) zonder voedsel leven, die hun adem kunnen stopzetten (prana-yoga), die héél oud worden...
Het komt voor ja. En als we de termen believer en non-believer in de strijd gooien acht ik mezelf wel een believerquote:Ik heb over het algemeen geen believer, ben zeer sceptisch, maar dit soort dingen schijnen inderdaad te kunnen.
Eensch!quote:Op zaterdag 9 april 2005 11:22 schreef Geartsjuh het volgende:
Het komt voor ja. En als we de termen believer en non-believer in de strijd gooien acht ik mezelf wel een believer.
Ik ben ook geen dogmatische non-believer (zoals mijn vader dat bijvoorbeeld wel is), maar ik houd wel twaalf slagen om de arm bij buitengewone claims.quote:Op zaterdag 9 april 2005 11:35 schreef Alicey het volgende:
Natuurlijk ben ik wel kritisch in de zin dat ik niet zomaar alles direct zal aannemen, maar het onmogelijk achten of bij voorbaat niet geloven (zeg maar een soort dogmatisch ongeloof) probeer ik me van af te houden.
Mja, da's zo jammer, dat je heel veel weer vergeet van zo'n lezing. Maar hij baseerde zich op oude Indiase geschriften. Ook had hij iets met "Hare Krisna's ", met van die traditionele gewaden. Was dat niet iets in Lupa's hoekje?quote:Op zaterdag 9 april 2005 11:04 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Goedemorgen btw!
Dito. Ik heb geen bewijzen dat dit soort dingen niet kunnen maar vind het allemaal wel ongeloofwaardig. Als je iets claimt dat ver buiten het 'normale' ligt dan is het toch niet gek dat dat niet geloofd wordt als je er geen redelijke verklaring bij geeft ?quote:Op zaterdag 9 april 2005 11:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik ben ook geen dogmatische non-believer (zoals mijn vader dat bijvoorbeeld wel is), maar ik houd wel twaalf slagen om de arm bij buitengewone claims.
Oh, dat zeker.. Ik zeg ook niet dat ik niet kritisch ben.quote:Op zaterdag 9 april 2005 11:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik ben ook geen dogmatische non-believer (zoals mijn vader dat bijvoorbeeld wel is), maar ik houd wel twaalf slagen om de arm bij buitengewone claims.
Interessant is dat juist je instelling een heleboel zegt over je waarneming: als jij zegt dat iets pertinent niet bestaat, dan zal het ook niet snel gebeuren dat je iets als zodanig verklaart. Als je instelling is dat alles 'zou kunnen' bestaan, dan zullen er meer dingen op je weg komen die voor jou aangeven dat er meer bestaatquote:Op zaterdag 9 april 2005 11:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
De vraag is maar of je zelf weet hoe iets wat buiten het normale ligt werkt. Weet je dat niet, valt er ook weinig aan te verklaren.quote:Op zaterdag 9 april 2005 11:41 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Als je iets claimt dat ver buiten het 'normale' ligt dan is het toch niet gek dat dat niet geloofd wordt als je er geen redelijke verklaring bij geeft ?
Nou, twee eigenlijk maar. Dat was genoeg om erachter te komen dat het allemaal één pot nat is.quote:Op zaterdag 9 april 2005 11:43 schreef SingleCoil het volgende:
Je hebt nogal wat overtuigingen uitgewoond he ?![]()
Uiteraard, dat noemen we selective perception. Sinds mijn moeder een Saab heeft, zie ik overal Saabs.quote:Op zaterdag 9 april 2005 11:44 schreef ReCreative het volgende:
Interessant is dat juist je instelling een heleboel zegt over je waarneming: als jij zegt dat iets pertinent niet bestaat, dan zal het ook niet snel gebeuren dat je iets als zodanig verklaart. Als je instelling is dat alles 'zou kunnen' bestaan, dan zullen er meer dingen op je weg komen die voor jou aangeven dat er meer bestaat.
Wat houdt dat precies in, dat Hare Krishna?quote:Op zaterdag 9 april 2005 11:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Yep, ik ben een ex-Hare Krishna.
Er zat er trouwens eentje gister bij de genodigden op de Pauzige begrafenis, vond ik wel leuk.
Dat zou ik weet niet hebben.. Maar automerken herken ik dan ook niet/let ik nooit op.. Als iemand mij van een willekeurige auto zou vragen wat voor een het er is zou ik eerder geneigd zijn iets te zeggen als "Een groene".quote:Op zaterdag 9 april 2005 11:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Uiteraard, dat noemen we selective perception. Sinds mijn moeder een Saab heeft, zie ik overal Saabs.
Dat zag ik op een afstandje al aankomen..."een dominee, een pastor en een rabbi zitten...": dan denk je, dat kan nooit, die mensen zijn het fundamenteel met elkaar oneens, tenzij het allemaal 1 pot nat is...en niet veel later zie je een dominee, een rabbi en een pastoor...quote:Op zaterdag 9 april 2005 11:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nou, twee eigenlijk maar. Dat was genoeg om erachter te komen dat het allemaal één pot nat is.
Mijn ervaringen in ISKCON, aka 'de Hare Krishna-beweging'quote:Op zaterdag 9 april 2005 11:47 schreef Geartsjuh het volgende:
Wat houdt dat precies in, dat Hare Krishna?
Ik heb ook weinig met auto's, maar Saabs zijn erg herkenbaar door de lijn van de ramen, die naar achteren omhoogloopt:quote:Op zaterdag 9 april 2005 11:50 schreef Alicey het volgende:
Dat zou ik weet niet hebben.. Maar automerken herken ik dan ook niet/let ik nooit op.. Als iemand mij van een willekeurige auto zou vragen wat voor een het er is zou ik eerder geneigd zijn iets te zeggen als "Een groene".
Dat zal het zijnquote:
Ik vind auto's leuk. Ik ken veel merken en modellen enzo. Heb ook zo mijn voorkeuren voor wa tik mooi vind en zou willen en wat nietquote:Op zaterdag 9 april 2005 11:50 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat zou ik weet niet hebben.. Maar automerken herken ik dan ook niet/let ik nooit op.. Als iemand mij van een willekeurige auto zou vragen wat voor een het er is zou ik eerder geneigd zijn iets te zeggen als "Een groene".
De term Reiki ken ik wel, maar wat houdt het precies in?quote:Op zaterdag 9 april 2005 11:10 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Voor miss_sly bedoel je? Tja ik wil het heus wel proberen hoor.
[Centraal] Reiki topic!quote:Op zaterdag 9 april 2005 12:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De term Reiki ken ik wel, maar wat houdt het precies in?
Daar kunnen een heleboel andere dingen óók onder vallen. De menselijke geest is veel krachtiger dan we denken, vermoed ik.quote:Op zaterdag 9 april 2005 12:23 schreef het_fokschaap het volgende:
waar ik enigszins wel in geloof is placebo-werking
of veel fantasierijker dan we denken. uiteindelijk interpreteren we ons maar raak met onze hersentjes op basis van de signalen van onze zintuigen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 12:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Daar kunnen een heleboel andere dingen óók onder vallen. De menselijke geest is veel krachtiger dan we denken, vermoed ik.
Misschien komt het omdat ik zelf nog geen auto heb.quote:Op zaterdag 9 april 2005 12:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind auto's leuk. Ik ken veel merken en modellen enzo. Heb ook zo mijn voorkeuren voor wa tik mooi vind en zou willen en wat niet
Maar sommige dingen (zoals genezing door placebowerking) kunnen geen fantasie zijn. Zo ken ik het verhaal van een vrouw die zichzelf genas van kanker door de kanker in haar hoofd te visualiseren en te bevechten.quote:Op zaterdag 9 april 2005 12:26 schreef het_fokschaap het volgende:
of veel fantasierijker dan we denken. uiteindelijk interpreteren we ons maar raak met onze hersentjes op basis van de signalen van onze zintuigen.
mja, zo ken ik ook een verhaal over een melaatse die genas door dat iemand zei "sta op en loop"quote:Op zaterdag 9 april 2005 12:29 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar sommige dingen (zoals genezing door placebowerking) kunnen geen fantasie zijn. Zo ken ik het verhaal van een vrouw die zichzelf genas van kanker door de kanker in haar hoofd te visualiseren en te bevechten.
Het verschil is dat dat een mythe is en dit een gebeurtenis die artsen versteld deed staan. Ik wou dat ik wist waar dat verhaal in stond, dan kon ik het je laten lezen. Het was namelijk geen verdachte bron, anders had ik het niet geloofd.quote:Op zaterdag 9 april 2005 12:30 schreef het_fokschaap het volgende:
mja, zo ken ik ook een verhaal over een melaatse die genas door dat iemand zei "sta op en loop"
quote:Om een mogelijk paranormale factor te kunnen onderscheiden, voerde Attevelt een dubbelblind experiment uit waarbij astmapatiënten op afstand werden behandeld. Ze zaten tijdens de behandeling voor een halfdoorlatende spiegelwand, terwijl een professionele genezer vanuit de aangrenzende observatieruimte helende energieën en goede wensen naar hen toezond. De genezers geloofden dat zij het zelfgenezend vermogen van de patiënten op afstand konden activeren. Alle patiënten namen deel aan acht individuele sessies, die wekelijks plaatsvonden. Ze wisten niet of ze werkelijk werden behandeld. Bij de helft van patiënten (de controlegroep) zat er geen genezer achter de spiegel. De afwezigheid van een genezer had echter geen nadelige invloed op de resultaten van de therapie.
quote:Op zaterdag 9 april 2005 12:31 schreef qu63 het volgende:
http://www.trials-shack.co.uk/posting.html
leuk voor de newbies
Hier was ook geen sprake van een genezer. Die vrouw had de visualisatie-strategie zelf bedacht, misschien niet eens met het doel om van de ziekte af te komen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 12:37 schreef SingleCoil het volgende:
de grap is (zie ook mijn bovenstaande link) dat die geneeswijzen kennelijk wel mogelijk zijn, maar niks te maken lijken te hebben met de handelingen van de "genezer": in blanco proeven zonder genezer trad hetzelfde genezende effect op...
mja, ik denk eerder dat het onwetendheid is inderdaad. zelfherstellend vermogen van het lichaam misschien en dan nog niet eens bij iedereen denk ik, daarom zijn die verhalen misschien ook zo schaars.quote:Op zaterdag 9 april 2005 12:53 schreef SingleCoil het volgende:
Wat bewijst zoiets nou ? In ieder geval dat de medische wetenschap geen 'wetenschap' is, want ze 'weten' eigenlijk niet veel. Stel je voor dat in de natuurkunde zo'n 'onverklaarbaar' fenomeen voor zou komen, natuurkundigen zouden blijven zoeken tot ze het konden verklaren, artsen zijn kennelijk tevreden met 'onverklaarbaar'....
ik zou hopen dat ik eenzelfde ervaring heb als mij zoiets overkomt. ik speel alleen geen gitaar. misschien kan ik het dan proberen met 10 vingers typen in een fok topicquote:Op zaterdag 9 april 2005 13:07 schreef SingleCoil het volgende:
jawel
ik denk dat het niet zoveel met paranormaal of spiritueel te maken heeft, althans...niet in de definities die ik daaraan geefquote:Op zaterdag 9 april 2005 13:19 schreef miss_sly het volgende:
Jouw verhaal SC valt voor mij toch wel onder het kopje 'er is nog zoveel dat we nog niet weten en kunnen verklaren' , maar dat kan zowel medisch als paranormaal als spiritueel zijn.
En misschien neemt de medische wereld wel sneller genoegen met het etiket 'onverklaarbaar', hoewel ik toch ook wel gelezen heb over gevallen die wel echt uitentreuren onderzocht zijn en medisch onverklaarbaar bleven.
Ik kan prima leven met het etiket 'onverklaarbaar' maar ik wil daarbij niet uitsluiten dat zou kunnen blijken dat ook dingen uiteindelijk spiritueel of paranormaal of zelfs goddelijk verklaard kunnen worden. Ik sluit niets uit, zelfs dat nietquote:Op zaterdag 9 april 2005 13:22 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ik denk dat het niet zoveel met paranormaal of spiritueel te maken heeft, althans...niet in de definities die ik daaraan geef
ook al weten we heel veel, nog niet alles is verklaarbaar...en ik vind het te makkelijk om net als "vroeger" onverklaarbare zaken op het spirituele/paranormale/goddelijke te schuiven. misschien dat in de toekomst meer duidelijk wordt over de werking van het lichaam. tot die tijd is het "onverklaarbaar"
prima toch.
Dat betekent het voor mij ookquote:Op zaterdag 9 april 2005 13:26 schreef SingleCoil het volgende:
"Onverklaarbaar" betekent voor mij dan ook meer "we weten niet hoe het werkt, en ook niet waarom het soms niet werkt of hoe je het moet maken, eigenlijk weten we niet zo veel..."
kleedje ervoor hangen en anders een topic openen met wat foto'squote:Op zaterdag 9 april 2005 13:28 schreef SingleCoil het volgende:
Ik heb een permanent ventilatiesysteem in mijn appartement en dat ding zuigt voortdurend koude lucht van buiten aan, daardoor is het in de kamer best wel koud. Maar dat ding lijkt niet uit te kunnen, weet iemand hier meer van ?
Zit er niet ergens een schakelaar? Je kunt dat toch instellen?quote:Op zaterdag 9 april 2005 13:28 schreef SingleCoil het volgende:
Ik heb een permanent ventilatiesysteem in mijn appartement en dat ding zuigt voortdurend koude lucht van buiten aan, daardoor is het in de kamer best wel koud. Maar dat ding lijkt niet uit te kunnen, weet iemand hier meer van ?
Geen schakelaar of niks, volgens de huisbaas is het verplicht en mag je 'm ook niet uitzetten...yeah right...ik kan 'm aleen harder laten zuigen door de afzuigkap in de keuken aan te zetten, maar hij kan niet uit...quote:Op zaterdag 9 april 2005 13:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zit er niet ergens een schakelaar? Je kunt dat toch instellen?
En bij de installatie zelf, kun je daar niets regelen?quote:Op zaterdag 9 april 2005 13:57 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Geen schakelaar of niks, volgens de huisbaas is het verplicht en mag je 'm ook niet uitzetten...yeah right...ik kan 'm aleen harder laten zuigen door de afzuigkap in de keuken aan te zetten, maar hij kan niet uit...
er ziten een stuk of vij ventilatie'gaten' in mijn plafond, met van die inlaatdingen er op, maar die kun je niet helemaal dicht zetten. En als ik alle ramen en ventilatieinlaten bij de buitenkozijnen dichtdoe dan zuigt 'ie de lucht vanuit mijn buitendeur aan, door de sponning heen, met nogal wat herrie...
afplakken de boel. stuk karton en tape !quote:Op zaterdag 9 april 2005 14:08 schreef SingleCoil het volgende:
helemaal niks...
En dat is ook logisch. Tot nu toe zijn er naar mijn weten nooit fysische situaties geweest waarin men niet een verklaring kon vinden. Fysische dus. Natuurlijk blijf je dan zoeken. Als je ervaart dat de natuur zo'n hoge vorm van logica heeft, dan is het voor mij bijna onvoorstelbaar dat er iets is wat die schoonheid niet heeft. Maar dat is meer een geloof dan een logische redenatie.quote:Singlecoil
Stel je voor dat in de natuurkunde zo'n 'onverklaarbaar' fenomeen voor zou komen, natuurkundigen zouden blijven zoeken tot ze het konden verklaren
Maar is bijvoorbeeld een placebo-effect echt fysisch te verklaren?quote:Op zaterdag 9 april 2005 14:30 schreef Haushofer het volgende:
En dat is ook logisch. Tot nu toe zijn er naar mijn weten nooit fysische situaties geweest waarin men niet een verklaring kon vinden. Fysische dus. Natuurlijk blijf je dan zoeken. Als je ervaart dat de natuur zo'n hoge vorm van logica heeft, dan is het voor mij bijna onvoorstelbaar dat er iets is wat die schoonheid niet heeft. Maar dat is meer een geloof dan een logische redenatie.
Definieer "natuur", "zijn" en "logisch", dan is de vraag niet belachelijk.quote:Op zaterdag 9 april 2005 14:47 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Is de natuur logisch of ervaren wij haar alleen maar als logisch omdat we er deel van uitmaken?
Of is dat een belachelijke vraag?
Hoe je denkt en de chemie binnen je lichaam zijn verbonden aan elkaar, dus uitgesloten acht ik het niet..quote:Op zaterdag 9 april 2005 14:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar is bijvoorbeeld een placebo-effect echt fysisch te verklaren?
als de natuur onlogisch zou zijn zouden wij dat ervaren als logisch omdat de onlogica dan logisch zou zijnquote:Op zaterdag 9 april 2005 14:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wat ik bedoel is dat wij volgens dezelfde principes werken als de natuur en dat we haar daarom als logisch ervaren. Wat veronderstelt dat we haar ook als logisch zouden ervaren als ze totaal onlogisch was.
das....quote:Op zaterdag 9 april 2005 15:03 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
als de natuur onlogisch zou zijn zouden wij dat ervaren als logisch omdat de onlogica dan logisch zou zijn
Juist, want volgens mij is onze logica ingegeven door bestuderen van 'natuurlijke' dingen en de gevolgtrekking daarvan.quote:Op zaterdag 9 april 2005 15:03 schreef het_fokschaap het volgende:
als de natuur onlogisch zou zijn zouden wij dat ervaren als logisch omdat de onlogica dan logisch zou zijn
mja, maar als je een proefje doet waaruit blijkt dat de dichtheid van water het grootst is bij 4 graden dan is dat logisch omdat dit ook uit eerdere waarnemingen is geblekenquote:Op zaterdag 9 april 2005 15:03 schreef SingleCoil het volgende:
Dat veronderstelt ook dat ze niet onlogisch kan zijn omdat wij de enige zijn die haar als zodanig ervaren en dat dus - by definition - altijd logisch zou zijn. Het feit dat sommige dingen 'onlogisch' zijn bewijst dat dat dus niet juist is. Waarom heeft water haar maximale dichtheid bij 4 graden en niet bij het smeltpunt, zoals de meeste stoffen ? Veel biologische processen zouden niet mogelijk zijn, en het leven op aarde zou heel anders zijn, als water 'logisch' was.
quote:Op zaterdag 9 april 2005 15:04 schreef SingleCoil het volgende:
En nu ga ik echt slapen....tot later...
met onze huidige kennis denk ik niet, maar dat betekent niet dat het niet te verklaren is op fysisch niveauquote:Op zaterdag 9 april 2005 14:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar is bijvoorbeeld een placebo-effect echt fysisch te verklaren?
dat zou goed kunnen. mogelijk dat al deze andere logica's binnen de onlogische zaken vallen die wij waarnemen. een andere mogelijkheid is dat deze onlogische zaken binnen onze logica vallen, maar dat we niet alle gegevens hebben om de juiste conclusie te trekken.quote:Op zaterdag 9 april 2005 15:06 schreef ReCreative het volgende:
Vandaar dat ik het ook helemaal niet onlogisch acht dat er andere logica's zijn dan alleen die wij kennen.
dat is inderdaad een misschien omdat we geen enkele informatie hebben van voor enkele millennia (dacht ik) na de "big bang".quote:Op zaterdag 9 april 2005 15:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Iemand vertelde me eens dat causaliteit misschien helemaal niet bestond vóór de Big Bang. Als je dan had geleefd (leuk, leven in een singulariteit of hoe dat ook heette), had je non-causaliteit dus logisch gevonden. Neem ik aan. Alleen is dat een beetje lastig voor te stellen.
Het is ook erg hypothetisch, daar een singulariteit geen ideale levensomstandigheden biedt. Het bestaan van een singulariteit op zichzelf is al niet logisch..quote:Op zaterdag 9 april 2005 15:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Iemand vertelde me eens dat causaliteit misschien helemaal niet bestond vóór de Big Bang. Als je dan had geleefd (leuk, leven in een singulariteit of hoe dat ook heette), had je non-causaliteit dus logisch gevonden. Neem ik aan. Alleen is dat een beetje lastig voor te stellen.
Ach, als er extremofiele bacteriën bestaan, waarom dan geen singularofiele wezentjes?quote:Op zaterdag 9 april 2005 15:22 schreef Alicey het volgende:
Het is ook erg hypothetisch, daar een singulariteit geen ideale levensomstandigheden biedt. Het bestaan van een singulariteit op zichzelf is al niet logisch..
ik heb mezelf verwend. ik heb er een dubbele portie van gemaakt !quote:
is dat nou lekker, zo'n knoor vie?quote:Op zaterdag 9 april 2005 15:50 schreef het_fokschaap het volgende:
net m'n knorr Vie naar binnen gewerkt, nu nog even een senseootje met koffieroom
het is niet m'n favoriete drankje ofzo, maar het werkt wel als placebo voor je fruit en groente behoeftequote:
Goed zoquote:Op zaterdag 9 april 2005 15:54 schreef het_fokschaap het volgende:
ik heb mezelf verwend. ik heb er een dubbele portie van gemaakt !
en ik heb nog wat paasei over
Ik ga dat spul ook eens proberen, is het duur?quote:Op zaterdag 9 april 2005 15:50 schreef het_fokschaap het volgende:
net m'n knorr Vie naar binnen gewerkt,
geen ideequote:Op zaterdag 9 april 2005 16:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik ga dat spul ook eens proberen, is het duur?
Kortom, jij hebt genoeg geld om je niet druk te hoeven maken over de vraag wat iets kost.quote:
in ieder geval genoeg geld om me niet druk te maken over de prijs van Knorr Viequote:Op zaterdag 9 april 2005 16:12 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Kortom, jij hebt genoeg geld om je niet druk te hoeven maken over de vraag wat iets kost.
ik voel me niet te goed voor een Wiener Schnitzelquote:Dan dus ook geen Wiener Schnitzel.
quote:Op zaterdag 9 april 2005 16:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik had gisteren bij de Lidl mandarijnensap gekocht, maar het smaakt gewoon naar sinaasappelsap.
Wiener Schnitzles zijn ok!quote:Op zaterdag 9 april 2005 16:17 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
in ieder geval genoeg geld om me niet druk te maken over de prijs van Knorr Vie
[..]
ik voel me niet te goed voor een Wiener Schnitzel![]()
Predikaat 'Nederlander onvriendelijk bedrijf' voor Lidlquote:Op zaterdag 9 april 2005 16:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ja, wat is er mis met de Lidl? Ik ben niet zo rijk dat ik maar gewoon naar de Albert Heijn kan.
quote:Op zaterdag 9 april 2005 16:21 schreef het_fokschaap het volgende:
Predikaat 'Nederlander onvriendelijk bedrijf' voor Lidl
Lupa, wat een interessant verhaal! Heb het met fascinatie gelezen. Moet een hele ervaring geweest zijn omdat op een toch al jonge leeftijd mee te maken. Respect dat je dit persoonlijke verhaal zo wilt delenquote:Op zaterdag 9 april 2005 12:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Mijn ervaringen in ISKCON, aka 'de Hare Krishna-beweging'
en hebben ze ook Knorr Vie ?quote:Op zaterdag 9 april 2005 16:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Mijn plaatselijke Lidl is erg vriendelijk voor mij en mijn portemonnee. En doorgaans zijn hun producten van zeer goede kwaliteit.
Mooi dat je het leuk vond om te lezen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 16:23 schreef Geartsjuh het volgende:
Lupa, wat een interessant verhaal! Heb het met fascinatie gelezen. Moet een hele ervaring geweest zijn omdat op een toch al jonge leeftijd mee te maken. Respect dat je dit persoonlijke verhaal zo wilt delen.
Nee, wel groentesap en probiotische drankjes.quote:Op zaterdag 9 april 2005 16:24 schreef het_fokschaap het volgende:
en hebben ze ook Knorr Vie ?
dat wordt op de meet de hele dag naar persoonlijke verhalen van Lupa luisteren...quote:Op zaterdag 9 april 2005 16:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Mooi dat je het leuk vond om te lezen.Ik vind het zelf ook altijd wel leuk om over te vertellen.
Ik deel graag persoonlijke verhalen. Soms overdrijf ik zelfs een beetje.
Ik wil het niet wetenquote:Op zaterdag 9 april 2005 16:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Mooi dat je het leuk vond om te lezen.Ik vind het zelf ook altijd wel leuk om over te vertellen.
Ik deel graag persoonlijke verhalen. Soms overdrijf ik zelfs een beetje.
quote:Op zaterdag 9 april 2005 16:34 schreef het_fokschaap het volgende:
dat wordt op de meet de hele dag naar persoonlijke verhalen van Lupa luisteren...
ik ben benieuwd !quote:Op zaterdag 9 april 2005 16:35 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]![]()
![]()
Zo af en toe zijn het best leuke verhalen hoor.
Het christendom, al was dat een relatief korte bevlieging, veroorzaakt door algehele verstandsverbijstering. Maar ik ben altijd wel geïnteresseerd geweest in religie. Nu niet meer, ja, hooguit op intellectueel niveau, maar voor mezelf vind ik er niets meer in.quote:Op zaterdag 9 april 2005 16:35 schreef Geartsjuh het volgende:
Maar wat is dan dat andere geloof waar je je ook mee bezig gehouden hebt?
Niets meer in, of wil je niet alles pakken?quote:Op zaterdag 9 april 2005 16:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het christendom, al was dat een relatief korte bevlieging, veroorzaakt door algehele verstandsverbijstering. Maar ik ben altijd wel geïnteresseerd geweest in religie. Nu niet meer, ja, hooguit op intellectueel niveau, maar voor mezelf vind ik er niets meer in.
Op het verkeerde moment met het goede van een religie in aanraking komen. Hierdoor kun je overtuigd raken dat dat geloof wel juist moet zijn, en vanaf dat moment kijk je dus andersom : Als er iets niet klopt, ligt dat niet aan het geloof, maar aan jezelf.quote:Op zaterdag 9 april 2005 16:53 schreef ReCreative het volgende:
Wat is eigenlijk de reden dat mensen een geloofsovertuiging zoeken die beperkend is, mogelijkheden uitsluit en andere geloven als 'fout' betiteld?
Dat heb ik ook wel min of meer. Misschien ook een reden dat ik het christendom achter mij heb gelaten.quote:Mijn overtuiging is holistisch, en dus ben ik altijd blij met alles en kan ik iedereen in zijn waarde laten, omdat hij casu quo zij mijn wereldbeeld niet 'bedreigt'.
quote:Op zaterdag 9 april 2005 16:50 schreef Alicey het volgende:
Niets meer in, of wil je niet alles pakken?
Vreemd is dat ook niet. Uiteindelijk kies je voor een religie of genootschap door de positieve kanten er van, en ik denk als je eerlijk bent dat je die positieve kanten wel kunt blijven zien. Het probleem is meer dat je niet voor de positieve kanten kunt kiezen zonder de negatieve kanten er bij te nemen (*).quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:03 schreef Reya het volgende:
Hmmm Lupa, het feit dat je - ondanks dat je er totaal niet meer mee bezig bent - je tijd bij Krishna toch inspirerend vond, komt me wel bekend voor. Ik heb eerder verhalen gehoord van mensen die bij de meest exotische genootschappen hebben gezeten en niettemin er heel positieve ervaringen aan overhouden.
Ik ook. Daarom heb ik mij ook nooit erg verbonden gevoeld met kerk-gemeentes en zag ik meer in individueel geloof. Iets wat ironisch genoeg niet werd onderschreven door die kerk-gemeente. Wie beschermt je dan tenslotte tegen de boze invloed van de kwade Satan?quote:Overigens koester ik zelf een grondige afkeer tegen dergelijke strenge sociale controle - en sowieso het idee dat iedereen op dezelfde manier moet leven.
Inderdaad....quote:Ik zie dan ook absoluut geen heil in dergelijke bewegingen. Het enige waar ik iets in zou zien is een individualistische beweging, maar dat is eigenlijk ook weer een contradictie
Ik vind religie in sommige opzichten toch wel interessant dat het een bepaalde visie hanteert. Ik denk dat ik lang niet alle beschouwingen ken, en in dat opzicht denk ik dat ik mij best kan verrijken met sommige religies.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Religie heeft mij niets te bieden. Ik heb niets nodig. Ik dacht ooit dat er iets aan mijn leven ontbrak, maar dat was niet zo. Of in elk geval is het niet meer zo.
Dan zijn er dus een heleboel mensen die op het 'verkeerde' moment met religie in aanraking komen. En natuurlijk een heleboel die het uit opvoeding meekrijgen en er gewoon niet over nadenken...quote:Op zaterdag 9 april 2005 16:57 schreef Alicey het volgende:
Op het verkeerde moment met het goede van een religie in aanraking komen. Hierdoor kun je overtuigd raken dat dat geloof wel juist moet zijn, en vanaf dat moment kijk je dus andersom : Als er iets niet klopt, ligt dat niet aan het geloof, maar aan jezelf.
Jaquote:Dat heb ik ook wel min of meer. Misschien ook een reden dat ik het christendom achter mij heb gelaten.
Ook negatieve, hoor. Maar ik probeer te leren van alles wat er gebeurt en dat betekent dat iets heel negatiefs achteraf toch positief kan zijn vanwege hetgeen je ervan geleerd hebt...quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:03 schreef Reya het volgende:
Hmmm Lupa, het feit dat je - ondanks dat je er totaal niet meer mee bezig bent - je tijd bij Krishna toch inspirerend vond, komt me wel bekend voor. Ik heb eerder verhalen gehoord van mensen die bij de meest exotische genootschappen hebben gezeten en niettemin er heel positieve ervaringen aan overhouden.
We zijn het helemaal eens hierover. Ik zou nu absoluut niet meer voor zoiets kiezen. Maar dat weet ik alleen maar omdat ik er in het verleden wel een keer voor heb gekozen.quote:Overigens koester ik zelf een grondige afkeer tegen dergelijke strenge sociale controle - en sowieso het idee dat iedereen op dezelfde manier moet leven. Ik zie dan ook absoluut geen heil in dergelijke bewegingen. Het enige waar ik iets in zou zien is een individualistische beweging, maar dat is eigenlijk ook weer een contradictie
Nouja, je komt denk ik wel vaker met religie in aanraking, maar op het 'verkeerde' moment kan het aanslaan zeg maar. Vanuit de opvoeding meegekregen is geloof vaak gematigder dan de vorm van aanslaan overigens.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:11 schreef ReCreative het volgende:
[..]
Dan zijn er dus een heleboel mensen die op het 'verkeerde' moment met religie in aanraking komen. En natuurlijk een heleboel die het uit opvoeding meekrijgen en er gewoon niet over nadenken...
Eigenlijk wordt je eigen denken uitgeschakeld omdta dat toch door Satan wordt beinvloed, en moet je ook vooral geen verantwoordelijkheid nemen omdat je het toch niet goed kunt doen... Dat is inderdaad iets van het christendom wat mij zwaar tegen staat.quote:Ja. Ik ben van opvoeding christelijk, maar het feit dat je door Christus moet om tot God te komen staat me zo tegen. Tùùrlijk, Joshua was een erg fijne profeet met een bijzondere uitstraling, maar waarom noemen mensen hun geloof zo vaak naar een persoon? Dan ontstaan die hokjes bijna vanzelf!
mja, dat is toch vooral een erg strenge interpretatie van het christendomquote:Op zaterdag 9 april 2005 17:14 schreef Alicey het volgende:
Eigenlijk wordt je eigen denken uitgeschakeld omdta dat toch door Satan wordt beinvloed, en moet je ook vooral geen verantwoordelijkheid nemen omdat je het toch niet goed kunt doen... Dat is inderdaad iets van het christendom wat mij zwaar tegen staat.
Op welke manier? Door die religies te beoefenen?quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:09 schreef Alicey het volgende:
Ik vind religie in sommige opzichten toch wel interessant dat het een bepaalde visie hanteert. Ik denk dat ik lang niet alle beschouwingen ken, en in dat opzicht denk ik dat ik mij best kan verrijken met sommige religies.
Een strenge interpretatie? Het is wel de basis er van.. Je moet voortdurend waakzaam zijn.. En je moet vooral vertrouwen op God, en niet op je gezonde verstand..quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:16 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
mja, dat is toch vooral een erg strenge interpretatie van het christendom
M.i. is het de ware aard van het christendom. Vrijzinnig denken is iets nieuws en het is feitelijk gewoon humanisme overgoten met een spiritueel sausje. Want Jezus spreekt bijvoorbeeld toch echt vaker over de hel dan over de hemel, en toch geloven de meeste vrijzinnige christenen niet in het bestaan van de hel.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:16 schreef het_fokschaap het volgende:
mja, dat is toch vooral een erg strenge interpretatie van het christendom
dat herken ik toch in het geheel niet in het geloof van m'n ouders om ze er maar weer eens bij te halen. en er zijn wel meer christenen volgens mij die het allemaal niet zo zwaar zien. ze geloven gewoon de goede herder Jezus Christus en dat ze hun geliefden weer terug gaan zien in de hemel. Veel meer heeft het m.i. niet om het lijf bij veel "christenen".quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een strenge interpretatie? Het is wel de basis er van.. Je moet voortdurend waakzaam zijn.. En je moet vooral vertrouwen op God, en niet op je gezonde verstand..
Niet op die manier nee. Hoewel wellicht misschien sommige elementen tot op zekere hoogte over te nemen zijn.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Op welke manier? Door die religies te beoefenen?
Ikzelf zal geen enkel geloof aanhangen. Met elk geloof heb ik ergens wel binding, en ook met elk geloof ergens weer niet.quote:Ik denk niet dat ik ooit nog een geloof zal aanhangen, sterker nog, ik weet dat bijna zeker.
In die zin zou ik ook niet weten wat een geloof anders dan mijn persoonlijke geloof zou moeten bieden.quote:Ik zou niet weten wat een geloof mij kan bieden behalve een heleboel onbeantwoordbare vragen.
Heel erg herkenbaar. Ook op het 'verkeerde moment' mee in aanraking gekomen dus..quote:Het heeft er ook mee te maken dat ik gelukkig ben, heel gelukkig. Toen ik toetrad tot de HK's was ik dat niet en ik hoopte dat ik het geluk daar zou vinden.
Geluk is erg abstract, maar ik denk dat je geluk kunt vinden door datgene na te streven waar je zelf voor 100% voor staat, of het in een boek staat of niet.quote:Maar inmiddels ben ik ervan overtuigd dat geluk iets is dat in jezelf te vinden is en zeker niet in religie (ik werd er in elk geval uiteindelijk alleen maar ongelukkig door).
Stormseeker is toch niet een schoolvoorbeeld van een vrijzinnige christen, en die gelooft niet in de helquote:Op zaterdag 9 april 2005 17:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
M.i. is het de ware aard van het christendom. Vrijzinnig denken is iets nieuws en het is feitelijk gewoon humanisme overgoten met een spiritueel sausje. Want Jezus spreekt bijvoorbeeld toch echt vaker over de hel dan over de hemel, en toch geloven de meeste vrijzinnige christenen niet in het bestaan van de hel.
Dat is zeker het geval inderdaad! Voor veel semi-christenen lijkt het geloof wel meer een veilig sociaal kader dan een kernreligiequote:Op zaterdag 9 april 2005 17:19 schreef het_fokschaap het volgende:
dat herken ik toch in het geheel niet in het geloof van m'n ouders om ze er maar weer eens bij te halen. en er zijn wel meer christenen volgens mij die het allemaal niet zo zwaar zien. ze geloven gewoon de goede herder Jezus Christus en dat ze hun geliefden weer terug gaan zien in de hemel. Veel meer heeft het m.i. niet om het lijf bij veel "christenen".
Eigenlijk heb ik er helemaal geen binding meer mee. Of het moet zijn op het gebied van zaken als vredelievendheid e.d., maar die dingen zijn niet het monopolie van religies.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:20 schreef Alicey het volgende:
Ikzelf zal geen enkel geloof aanhangen. Met elk geloof heb ik ergens wel binding, en ook met elk geloof ergens weer niet.
Nee, op het goede moment. Want ik moest iets leren.quote:Heel erg herkenbaar. Ook op het 'verkeerde moment' mee in aanraking gekomen dus..
Ik denk niet dat geluk iets is wat je vindt, ik denk dat het iets is waar je voor kiest. Het is er al, je hoeft er alleen maar voor te kiezen. Wat ik daarmee bedoel, wordt denk ik duidelijker uit het boek dat ik de 23e voor je meeneem.quote:Geluk is erg abstract, maar ik denk dat je geluk kunt vinden door datgene na te streven waar je zelf voor 100% voor staat, of het in een boek staat of niet.
Dat klopt, maar het heeft weinig te maken met wat ik zei.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:21 schreef het_fokschaap het volgende:
Stormseeker is toch niet een schoolvoorbeeld van een vrijzinnige christen, en die gelooft niet in de hel
in het geval van mijn ouders is het een combinatie van ietsisme en traditie (denk ik)quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat klopt, maar het heeft weinig te maken met wat ik zei.
Vrijzinnigheid is m.i. een capitulatie t.o.v. humanisme en wetenschap. De vrijzinnige versie van het geloof is in tegenspraak met het boek waarop dat geloof gebaseerd is. God houdt niet van vrijzinnigheid (Cliteur).
Spijt hebben van in het verleden gemaakte keuzes is vrij veel voorkomend; en juist een goed reflectie op het hoe en waarom van die keuzes geeft je een beter inzicht in hoe je in het heden moet handelen. Althans, dat is mijn ervaringquote:Op zaterdag 9 april 2005 17:12 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ook negatieve, hoor. Maar ik probeer te leren van alles wat er gebeurt en dat betekent dat iets heel negatiefs achteraf toch positief kan zijn vanwege hetgeen je ervan geleerd hebt...
[..]
We zijn het helemaal eens hierover. Ik zou nu absoluut niet meer voor zoiets kiezen. Maar dat weet ik alleen maar omdat ik er in het verleden wel een keer voor heb gekozen.
wat jij zei heeft vooral te maken met jouw interpretatie van het christendom denk ik. een ieder haalt eruit wat hij zij nodig heeft of denkt nodig te hebben. en een dergeljike behoefte is aan schommelingen onderhevig in de loop van je leven.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat klopt, maar het heeft weinig te maken met wat ik zei.
Maar ik heb er juist helemaal geen spijt van! Ik had het voor geen goud willen missen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:29 schreef Reya het volgende:
Spijt hebben van in het verleden gemaakte keuzes is vrij veel voorkomend; en juist een goed reflectie op het hoe en waarom van die keuzes geeft je een beter inzicht in hoe je in het heden moet handelen. Althans, dat is mijn ervaring
al geeft het geen garantie op verbeteringquote:Op zaterdag 9 april 2005 17:29 schreef Reya het volgende:
[..]
Spijt hebben van in het verleden gemaakte keuzes is vrij veel voorkomend; en juist een goed reflectie op het hoe en waarom van die keuzes geeft je een beter inzicht in hoe je in het heden moet handelen. Althans, dat is mijn ervaring
Maar sommige dingen staan gewoon cut and clear in de Bijbel, daar valt niks aan te interpreteren. Sommige (veel) gelovigen negeren die dingen omdat ze vrijzinnig willen zijn. Maar het is en blijft in tegenspraak met het boek dat ze zeggen aan te hangen. Ze hebben hun eigen geloof bedacht. Niks mis mee, graag zelfs, maar het is niet het christendom wat ze aanhangen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:30 schreef het_fokschaap het volgende:
wat jij zei heeft vooral te maken met jouw interpretatie van het christendom denk ik. een ieder haalt eruit wat hij zij nodig heeft of denkt nodig te hebben. en een dergeljike behoefte is aan schommelingen onderhevig in de loop van je leven.
Aha, dat maakt het al een stuk anders. De ervaring moet inderdaad bijzonder zijn, alhoewel het mij behoorlijk beklemmend lijkt. Maar goed, dat is mijn persoonsgebonden gevoel over de beschreven situatie, zonder de realiteit te kennen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar ik heb er juist helemaal geen spijt van! Ik had het voor geen goud willen missen.
Pas tegen het einde van die twee jaar ben ik het als beklemmend gaan ervaren. In het begin totaal niet.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:36 schreef Reya het volgende:
Aha, dat maakt het al een stuk anders. De ervaring moet inderdaad bijzonder zijn, alhoewel het mij behoorlijk beklemmend lijkt. Maar goed, dat is mijn persoonsgebonden gevoel over de beschreven situatie, zonder de realiteit te kennen.
het is niet het christendom wat de kerk heeft opgesteld misschien. bv. gnostische christenen zijn ook christenen. onderdeel van christendom denk ik.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:35 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar sommige dingen staan gewoon cut and clear in de Bijbel, daar valt niks aan te interpreteren. Sommige (veel) gelovigen negeren die dingen omdat ze vrijzinnig willen zijn. Maar het is en blijft in tegenspraak met het boek dat ze zeggen aan te hangen. Ze hebben hun eigen geloof bedacht. Niks mis mee, graag zelfs, maar het is niet het christendom wat ze aanhangen.
Als ik het over 'het christendom' heb, doel ik op het geloof dat gebaseerd is op de bijbel zoals we die vandaag de dag kennen. De geïnstitutionaliseerde religie.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:39 schreef het_fokschaap het volgende:
het is niet het christendom wat de kerk heeft opgesteld misschien. bv. gnostische christenen zijn ook christenen. onderdeel van christendom denk ik.
dat is jouw goed recht natuurlijk, maar dat hoeft niet voor anderen zo te zijn.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Als ik het over 'het christendom' heb, doel ik op het geloof dat gebaseerd is op de bijbel zoals we die vandaag de dag kennen. De geïnstitutionaliseerde religie.
Andere 'christendommen' zijn toch gewoon andere geloven...? Ik kan ook wel zelf een leuk verhaal over Jezus bedenken en mijn geloof daarop baseren, maar dat maakt het nog geen 'christendom'.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:44 schreef het_fokschaap het volgende:
dat is jouw goed recht natuurlijk, maar dat hoeft niet voor anderen zo te zijn.
het christendom is toch ook maar een verhaal gebaseerd op de door de kerk geselecteerde evangeliën. Wie zegt dat het christendom niet gebaseerd moet zijn op bv. het Thomas-evangelie of het Judas-evangelie.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Andere 'christendommen' zijn toch gewoon andere geloven...? Ik kan ook wel zelf een leuk verhaal over Jezus bedenken en mijn geloof daarop baseren, maar dat maakt het nog geen 'christendom'.
Dat is een ander verhaal. Maar de term 'christendom' duidt gewoon het geloof aan zoals dat nu is, en als iemand tegen mij zegt dat hij christen is dan ga ik ervan uit dat hij de dogma's aanhangt die alle christenen gemeen hebben. Als hij dan ideeën blijkt aan te hangen die in tegenspraak zijn met de bijbel, dan vraag ik me af waarom hij zich christen noemt.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:48 schreef het_fokschaap het volgende:
het christendom is toch ook maar een verhaal gebaseerd op de door de kerk geselecteerde evangeliën. Wie zegt dat het christendom niet gebaseerd moet zijn op bv. het Thomas-evangelie of het Judas-evangelie.
omdat hij/zij in Jezus Christus gelooft.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
dan vraag ik me af waarom hij zich christen noemt.
Natuurlijk niet, maar welbeschouwd is niets origineel.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Eigenlijk heb ik er helemaal geen binding meer mee. Of het moet zijn op het gebied van zaken als vredelievendheid e.d., maar die dingen zijn niet het monopolie van religies.
Op die manier kun je met alle ervaringen omgaan, wat ik zelf overigens ook wel doe. Om zo diep in het geloof te raken was echter een dergelijk moment nodig, ik denk niet dat ikzelf op een andere manier zo diep er in betrokken zou zijn geraakt.quote:Nee, op het goede moment. Want ik moest iets leren.
Ik ken die zienswijze uit sommige levensbeschouwingen. Geluk is iets waar je voor kiest, maar dan moet je wel de keuzemogelijkheid hebben.quote:Ik denk niet dat geluk iets is wat je vindt, ik denk dat het iets is waar je voor kiest. Het is er al, je hoeft er alleen maar voor te kiezen. Wat ik daarmee bedoel, wordt denk ik duidelijker uit het boek dat ik de 23e voor je meeneem.
Dit is echter iets wat ik met alles heb. Het heeft echter eerder te maken met het feit dat ik een identiteits-fundamentalist ben. Alles wat ik heb meegemaakt heeft mij gevormd. Wordt daar iets van weggehaald, dan zou ik niet zijn wie ik nu ben..quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar ik heb er juist helemaal geen spijt van! Ik had het voor geen goud willen missen.
Een groot deel van mijn "persoonlijke geloof", "het christendom" en hoe die 2 elkaar raakten en vervloekten heeft dan ook vooral te maken met een definitiekwestie..quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het is vooral een definitiekwestie, ja.
Zo denk ik inderdaad ook. Alles was nodig om me te brengen waar ik nu ben. Wat overigens niet betekent dat ik denk dat 'alles met een reden gebeurt'. Maar als er iets gebeurt, probeer ik dat (ook als het ellendig is) in mijn voordeel te gebruiken.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:25 schreef Alicey het volgende:
Dit is echter iets wat ik met alles heb. Het heeft echter eerder te maken met het feit dat ik een identiteits-fundamentalist ben. Alles wat ik heb meegemaakt heeft mij gevormd. Wordt daar iets van weggehaald, dan zou ik niet zijn wie ik nu ben..
Ik denk dat iedereen die keuzemogelijkheid heeft, alleen weten veel mensen niet dat ze die keus hebben.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:24 schreef Alicey het volgende:
Ik ken die zienswijze uit sommige levensbeschouwingen. Geluk is iets waar je voor kiest, maar dan moet je wel de keuzemogelijkheid hebben.
quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen die keuzemogelijkheid heeft, alleen weten veel mensen niet dat ze die keus hebben.
Wat bedoel je hier precies mee? Baby's hebben per definitie geen keuzes, ik heb het nu over volwassen mensen die geen geestelijke afwijking hebben.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:43 schreef het_fokschaap het volgende:
aktieve be-eindiging van het leven van zwaar gehandicapte babietjes
Het ligt er aan. Niet alles ligt altijd in je macht, en het is maar net de vraag in hoeverre je jezelf opzij wil schuiven omwille van jezelf, en hoe lang je zoiets kunt.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen die keuzemogelijkheid heeft, alleen weten veel mensen niet dat ze die keus hebben.
Vraag me nu af of je begrijpt wat ik bedoel...quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:50 schreef Alicey het volgende:
Het ligt er aan. Niet alles ligt altijd in je macht, en het is maar net de vraag in hoeverre je jezelf opzij wil schuiven omwille van jezelf, en hoe lang je zoiets kunt.
ok, die specificatie was me nog niet duidelijk. maar dan nog denk ik dat niet iedereen voor "geluk" kan kiezen. ook lichamelijke afwijkingen kunnen voor problemen zorgen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Wat bedoel je hier precies mee? Baby's hebben per definitie geen keuzes, ik heb het nu over volwassen mensen die geen geestelijke afwijking hebben.
Nee, dat is nou juist de clou. Het is niet afhankelijk van externe omstandigheden. Extreme situaties daargelaten.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:53 schreef het_fokschaap het volgende:
ok, die specificatie was me nog niet duidelijk. maar dan nog denk ik dat niet iedereen voor "geluk" kan kiezen. ook lichamelijke afwijkingen kunnen voor problemen zorgen.
het is volgens mij verder erg afhankelijk van externe omstandigheden.
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Elke keuze heeft echter consequenties, en soms kun je geen eerlijke keuze maken. Mocht je doelen op het feit dat je kunt kiezen hoe je iets ervaart, dan geldt dat lijkt mij alleen op micro-niveau. In het grotere plaatje geluk is toch een zeker evenwicht nodig, en wanneer je niet weet hoe je dat evenwicht kunt bereiken, valt er verdomd weinig te kiezen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:53 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Vraag me nu af of je begrijpt wat ik bedoel...
quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:55 schreef Bensel het volgende:
hallo allemaal.. ik heb het eindelijk geflikt... ik heb 1e prijs gehaald op solistenconcours ter apel, en daarmee de Hesse trofee (een beeldje door een kunstenaar, met een oplage van 5) gewonnen, alsmede een geldprijs van 225 euro!!
Het is dus toch voorwaardelijk. Wat zijn extreme situaties en wat niet? Is hier een grens tussen?quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nee, dat is nou juist de clou. Het is niet afhankelijk van externe omstandigheden. Extreme situaties daargelaten.
Congrats Bensel!quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:55 schreef Bensel het volgende:
hallo allemaal.. ik heb het eindelijk geflikt... ik heb 1e prijs gehaald op solistenconcours ter apel, en daarmee de Hesse trofee (een beeldje door een kunstenaar, met een oplage van 5) gewonnen, alsmede een geldprijs van 225 euro!!
Naar de meet komen natuurlijk.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:57 schreef het_fokschaap het volgende:
gefeliciteerd.
wat ga je met het geld doen ? sparen of wat leuks kopen ? of vanavond een rondje geven ;')
misschien kun je wat voorbeelden geven van het geluk waar je op doelt en hoe dat te bereiken is ?quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nee, dat is nou juist de clou. Het is niet afhankelijk van externe omstandigheden. Extreme situaties daargelaten.
ik moet het eigenlijk aan m'n muziek besteden.. en aangezien ik al langere tijd stokken nodig ben (voor pauken, en xylofoon)quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Naar de meet komen natuurlijk.
feli Bensel!quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:55 schreef Bensel het volgende:
Gefeliciteerdquote:Op zaterdag 9 april 2005 18:55 schreef Bensel het volgende:
En dat is dus iets wat je naar mijn mening wel degelijk kunt leren. Dat blijkt ook uit de werkelijkheid, want er bestaan mensen die zelfs in de meest vreselijke omstandigheden geluk en kracht uitstralen. Zij doen iets goed wat andere mensen niet voorelkaar krijgen, maar wat ze wel kunnen leren.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:56 schreef Alicey het volgende:
Mocht je doelen op het feit dat je kunt kiezen hoe je iets ervaart, dan geldt dat lijkt mij alleen op micro-niveau. In het grotere plaatje geluk is toch een zeker evenwicht nodig, en wanneer je niet weet hoe je dat evenwicht kunt bereiken, valt er verdomd weinig te kiezen.
Het hangt ook van iets meer factoren af dan je hier weergeeft. Je kunt kiezen om bepaalde dingen na te streven, en bepaalde dingen te accepteren zoals ze zijn. Ik stelde je echter eerder de vraag (misschien echter niet duidelijk genoeg) wat je moet doen als de mogelijkheden die je hebt en vooral niet hebt werkelijk conflicteren met wie of wat je in wezen bent. Kun je dan gelukkig worden door je erbij neer te leggen dat je nooit (meer) datgene kunt "zijn" wat je bent?quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Neem bijvoorbeeld twee mensen die vanaf hun nek verlamd zijn. De een is doodongelukkig en wil dood, de ander is gelukkig dat hij leeft. Dat betekent dus dat hun gelukkig- of ongelukkig-zijn geen direct causaal verband heeft met hun toestand, want dan zouden ze allebei gelukkig of allebei ongelukkig zijn. Met andere woorden: je kunt voor geluk kiezen, ook in moeilijke omstandigheden. En die keus heeft alles te maken met de manier waarop je in het leven staat. En die manier waarop je in het leven staat kun je kiezen. Die is niet aangeboren. Wel aangeleerd, en het kan heel veel moeite kosten om dat om te keren, maar het kàn wel.
Dat is te bereiken door te leren dat je emoties geen gevolg zijn van de dingen die gebeuren, maar van de manier waarop jij kijkt naar de dingen die gebeuren. Je kunt je kijk op dingen veranderen en daardoor dus ook je emoties. Waardoor je in theorie nooit meer ongelukkig hoeft te zijn. Ik zal niet zeggen dat dat mij altijd volledig lukt, maar ik kan wel zeggen dat ik mij 90% van mijn tijd werkelijk gelukkig voel.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:58 schreef het_fokschaap het volgende:
misschien kun je wat voorbeelden geven van het geluk waar je op doelt en hoe dat te bereiken is ?
Het al dan niet kunnen leren hangt er toch weer van af wie je bent, en van de precieze situatie.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En dat is dus iets wat je naar mijn mening wel degelijk kunt leren. Dat blijkt ook uit de werkelijkheid, want er bestaan mensen die zelfs in de meest vreselijke omstandigheden geluk en kracht uitstralen. Zij doen iets goed wat andere mensen niet voorelkaar krijgen, maar wat ze wel kunnen leren.
ben je gelukkig als je niet ongelukkig bent ?quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
ik kan wel zeggen dat ik mij 90% van mijn tijd werkelijk gelukkig voel.
mijn leven is zo als het moet zijn omdat het nou eenmaal zo is. ik kan het niet fundamenteel veranderen.quote:Als ik 'geluk' zou moeten deifiniëren dan is dat het gevoel dat mijn leven is zoals het moet zijn. Dat er niets aan ontbreekt. Of misschien nog beter: dat ik nergens spijt van zou hebben als ik morgen dood zou gaan.
En dat laatste is waar het om draait. Ik geloof dat je kunt zijn wie je wilt zijn, of als dat niet mogelijk is, dat je kunt leren om geluk te vinden in datgene wat wèl kan. Iedereen heeft toch zijn beperkingen?quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:03 schreef Alicey het volgende:
Het voorbeeld wat je zelf neerzet over iemand die tot de nek toe verlamd is. Het lijkt me hier ook al meespelen of de ene een denker is, en de ander een doener. Voor een doener lijkt het mij niet mogelijk zich neer te leggen bij de situatie, tenzij hij zich alsnog kan vinden in het zijn van een denker.
Nee, geluk is meer dan alleen maar de afwezigheid van ongeluk.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:08 schreef het_fokschaap het volgende:
ben je gelukkig als je niet ongelukkig bent ?
Natuurlijk kan dat wel...quote:mijn leven is zo als het moet zijn omdat het nou eenmaal zo is. ik kan het niet fundamenteel veranderen.
Dat klinkt nogal fatalistisch. Als het beter kan, moet je het beter maken.quote:aan mijn leven ontbreekt ook niet persé iets, maar het kan altijd beter natuurlijk
maar goed...het kan ook slechter
Dat is inderdaad een beetje vaag gezegd misschien. Maar er zijn bijvoorbeeld mensen die aan terminale kanker lijden en die tòch gelukkig zijn. Die dankbaar zijn voor elk moment, genieten van alle kleine dingen en vrede hebben met hun lot.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:04 schreef het_fokschaap het volgende:
ik vind dat een heel vaag iets...wat is geluk en kracht uitstralen ?
het zijn de kleine dingen die het doen, die het doen...lalalalaquote:Op zaterdag 9 april 2005 19:12 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Nee, geluk is meer dan alleen maar de afwezigheid van ongeluk.
voorbeeld ?quote:Natuurlijk kan dat wel...
als ik zou weten waarmee het beter zou wordenquote:Dat klinkt nogal fatalistisch. Als het beter kan, moet je het beter maken.
ik heb ook vrede met mijn lot. ik geniet van kleine dingen, kan me ook irriteren aan kleine dingen. dat verschilt per dag/stemming.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:14 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een beetje vaag gezegd misschien. Maar er zijn bijvoorbeeld mensen die aan terminale kanker lijden en die tòch gelukkig zijn. Die dankbaar zijn voor elk moment, genieten van alle kleine dingen en vrede hebben met hun lot.
In zekere zin heb ik misschien heel makkelijk praten, omdat ik behalve mijn pestverleden geen heel erge dingen heb meegemaakt. Maar ik heb wel mensen gezien die wèl afschuwelijke dingen meemaken / hebben meegemaakt en die tòch in staat zijn om voor het geluk te kiezen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:06 schreef Alicey het volgende:
Het al dan niet kunnen leren hangt er toch weer van af wie je bent, en van de precieze situatie.
Voor mij wel, voor andere mensen zit het misschien in grote dingen als wereldreizen of bergbeklimmen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:15 schreef het_fokschaap het volgende:
het zijn de kleine dingen die het doen, die het doen...lalalala
Dat hangt er van af wat er niet goed aan is volgens jou. Je zou blijkbaar iets willen veranderen, want je geeft aan dat dat niet kan.quote:voorbeeld ?
Door de kunst van het gelukkig zijn aan te leren.quote:als ik zou weten waarmee het beter zou worden
nee hoor, geef mij maar een computer en een forumquote:Op zaterdag 9 april 2005 19:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Voor mij wel, voor andere mensen zit het misschien in grote dingen als wereldreizen of bergbeklimmen.
nee, dat is het niet. het is meer de vraag wat datgene dan zou moeten zijn wat ik moet veranderenquote:Dat hangt er van af wat er niet goed aan is volgens jou. Je zou blijkbaar iets willen veranderen, want je geeft aan dat dat niet kan.
ja, doh !quote:Door de kunst van het gelukkig zijn aan te leren.
Dat is dom. Energieverspilling, want hoe hard je je ook aan iets ergert, daar verandert het niet door.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:16 schreef het_fokschaap het volgende:
kan me ook irriteren aan kleine dingen.
En dat is het 'm dus. Wat ik de hele tijd al probeer te zeggen is dat een mens niet het lijdend voorwerp van zijn emoties / stemmingen is, maar dat hij zijn emoties en stemmingen kan kiezen (tot op zekere hoogte, depressie is gewoon een ziekte)quote:dat verschilt per dag/stemming.
Niemand in 't bijzonder. Of jezelf. Voel jij je nooit dankbaar voor alles wat je hebt, voor je leven?quote:en dankbaar voor elk moment ? wie moet ik daarvoor danken
Iedereen heeft beperkingen, maar er moeten natuurlijk wel reeele mogelijkheden openblijven.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En dat laatste is waar het om draait. Ik geloof dat je kunt zijn wie je wilt zijn, of als dat niet mogelijk is, dat je kunt leren om geluk te vinden in datgene wat wèl kan. Iedereen heeft toch zijn beperkingen?
Voor mezelf sprekend ben ik ook erg veranderd, en verander ik nog steeds. Ook kan ik van dag tot dag verschillend zijn. Een deel hiervan is een keuze, een deel hiervan is flow. Misschien is het wel zo dat je kunt zeggen dat ik redelijk gelukkig ben met wie ik ben, en daarom weinig "bewust verander". Dat laatste onderschrijft dan misschien waar je op doelt. Ik ken zelf net zo goed het ongelukkig zijn met een situatie en persoonlijkheid, en naar aanleiding daarvan veranderen en een andere kant van jezelf leren kennen. Dit was echter wel omdat de mogelijkheden er waren en ik in staat was om bepaalde grenzen te doorbreken. Ik durf niet met zekerheid te stellen dat die mogelijkheden er in alle situaties zijn.quote:Je persoonlijkheid is niet iets statisch. Ik was ooit een verlegen, teruggetrokken meisje. Nu ben ik zeer assertief en heb ik een flinke waffel. Ik ben zo'n beetje 180 graden gedraaid en dat is heel duidelijk een keus geweest. Ik koos ervoor iemand anders te zijn omdat ik van mijn 'oude ik' niet gelukkig werd. Ik ben echter nog altijd mezelf. Sterker nog, ik denk dat ik nu meer mezelf ben dan ik ooit ben geweest.
Nou, kijk, je bent al niet veeleisend, dat scheelt.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:20 schreef het_fokschaap het volgende:
nee hoor, geef mij maar een computer en een forum
Tja... Datgene wat ervoor zorgt dat jij niet zo gelukkig bent als je zou willen zijn.quote:nee, dat is het niet. het is meer de vraag wat datgene dan zou moeten zijn wat ik moet veranderen
Ik zou je een boek kunnen aanraden wat mij daarbij geholpen heeft.quote:ja, doh !
klopt, maar net als ieder mens heb ik ook weleens een off-day. te weinig geslapen...etc...quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat is dom. Energieverspilling, want hoe hard je je ook aan iets ergert, daar verandert het niet door.
ik ben niet depressief en ben ook nooit ongesteldquote:En dat is het 'm dus. Wat ik de hele tijd al probeer te zeggen is dat een mens niet het lijdend voorwerp van zijn emoties / stemmingen is, maar dat hij zijn emoties en stemmingen kan kiezen (tot op zekere hoogte, depressie is gewoon een ziekte)
ik heb weleens momenten dat veel meezit en dat ik dan een moment heb dat ik besef dat m'n leven leuk is, noem het een geluksmomentquote:Niemand in 't bijzonder. Of jezelf. Voel jij je nooit dankbaar voor alles wat je hebt, voor je leven?
Zou je misschien een voorbeeld willen geven van een situatie waarin je denkt dat het niet mogelijk is?quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:22 schreef Alicey het volgende:
Dit was echter wel omdat de mogelijkheden er waren en ik in staat was om bepaalde grenzen te doorbreken. Ik durf niet met zekerheid te stellen dat die mogelijkheden er in alle situaties zijn.
tja, geen idee wat dat is en ik heb ook geen idee hoe gelukkig ik zou willen zijn....tja, heeeeeel gelukkigquote:Op zaterdag 9 april 2005 19:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Tja... Datgene wat ervoor zorgt dat jij niet zo gelukkig bent als je zou willen zijn.
ik ben nu bezig in "de verovering van het geluk" van Bertrand Russelquote:Ik zou je een boek kunnen aanraden wat mij daarbij geholpen heeft.
Ja, maar dan maak je het dus alleen maar erger voor jezelf door je te gaan zitten ergeren.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:23 schreef het_fokschaap het volgende:
klopt, maar net als ieder mens heb ik ook weleens een off-day. te weinig geslapen...etc...
Da's een goed begin!quote:ik ben niet depressief en ben ook nooit ongesteld
Ik heb die momenten bijna dagelijks tegenwoordig. En dat zit ik echt niet uit mijn nek te lullen, ik ben ècht heel gelukkig. Maar bijna niemand gelooft het als je dat zegt.quote:ik heb weleens momenten dat veel meezit en dat ik dan een moment heb dat ik besef dat m'n leven leuk is, noem het een geluksmoment
Het heeft ook te maken met iets kunnen afsluiten. Ten tijde van de pesterijen, was je toen gelukkig? Had je toen voor geluk kunnen kiezen?quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
In zekere zin heb ik misschien heel makkelijk praten, omdat ik behalve mijn pestverleden geen heel erge dingen heb meegemaakt. Maar ik heb wel mensen gezien die wèl afschuwelijke dingen meemaken / hebben meegemaakt en die tòch in staat zijn om voor het geluk te kiezen.
Voor mij ook niet. Het ergens van balen is een teken van leven.quote:Gelukkig zijn betekent wat mij betreft trouwens niet dat je niet af en toe ergens van baalt e.d.
Voor mij gaat dat denk ik niet helemaal op.. Maar ik heb het dan over situaties dat ik "echt" baal, en dan ben ik ook meestal ietsjes minder rationeel op dat moment.quote:Maar als iemand mij op willekeurig welk moment vraagt of ik gelukkig ben, dan is het antwoord 'ja', óók als ik op dat moment toevallig even ergens enorm van baal.
Het kan allemaal.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:25 schreef het_fokschaap het volgende:
tja, geen idee wat dat is en ik heb ook geen idee hoe gelukkig ik zou willen zijn....tja, heeeeeel gelukkig
Nou, dat past mooi bij het thema.quote:ik ben nu bezig in "de verovering van het geluk" van Bertrand Russel
Ja, dat had gekund als ik de kennis ervoor had gehad. Op het moment dat ik die kennis in handen kreeg, heb ik er ook een eind aan gemaakt en inderdaad voor mijn geluk gekozen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:26 schreef Alicey het volgende:
Het heeft ook te maken met iets kunnen afsluiten. Ten tijde van de pesterijen, was je toen gelukkig? Had je toen voor geluk kunnen kiezen?
En tòch zijn er mensen die in die omstandigheid gelukkig zijn. Geloof dat Christopher Reeve wel een mooi voorbeeld is.quote:In het geval van een verlamming tot de nek is het erg lastig om er niet constant mee geconfronteerd te worden.
Okee, dat kan wel eens gebeuren. We zijn tenslotte ook maar mensen.quote:Voor mij gaat dat denk ik niet helemaal op.. Maar ik heb het dan over situaties dat ik "echt" baal, en dan ben ik ook meestal ietsjes minder rationeel op dat moment.
mja, zou misschien wel fijn zijn...maar ik kan nou eenmaal slecht tegen jengelende kindertjes. en zo zijn er nog wel een paar zaken die irritant zijn. maar goed, het beïnvloedt mn leven niet fundamenteel denk ik.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ja, maar dan maak je het dus alleen maar erger voor jezelf door je te gaan zitten ergeren.Als je nou zou kunnen zorgen dat je je nooit meer hoefde te ergeren, zou je dat dan niet willen?
jammer dat er geen schaal van geluk is zodat je kunt meten in hoeverre iemand gelukkiger is dan jezelf. dan zou ik kunnen zien of jij nou inderdaad zo veel gelukkiger bent als ikquote:Ik heb die momenten bijna dagelijks tegenwoordig. En dat zit ik echt niet uit mijn nek te lullen, ik ben ècht heel gelukkig. Maar bijna niemand gelooft het als je dat zegt.
Het geval van iemand die tot de nek toe verlamd is, of laat ik hem extremer maken : Als alleen je ogen nog werken (Er ligt mij wel een boek bij van iemand die dus dusdanig verlamd was, en er een boek over heeft "geschreven". Ik meen dat de titel iets was als "Met mijn ogen zeg ik alles", maar ik zal even Googlen zo), lijkt het mij toch een stuk moeilijker.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Zou je misschien een voorbeeld willen geven van een situatie waarin je denkt dat het niet mogelijk is?
my point exactly !quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:32 schreef SingleCoil het volgende:
Goedenavond lieve Fok!kies. Hoe kun je meten of je gelukkg bent, is dat wel kwantificeerbaar en wiskundig te onderbouwen ? Anders bestaat het geloof ik niet echt....![]()
Ik denk inderdaad dat dit een belangrijk punt is; het voorbij zijn van hetgene je ongelukkig maakt of er volledig vanaf kunnen zijn ooit. Dat vooruitzicht te hebben.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:26 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het heeft ook te maken met iets kunnen afsluiten. Ten tijde van de pesterijen, was je toen gelukkig? Had je toen voor geluk kunnen kiezen?
En dat is denk ik een groot verschil met tot je nek toe verlamd zijn. Bij jou speelt de situatie niet meer, je hebt tijd gehad om op psychisch vlak te genezen, hebt je voordeel er uit getrokken, en gaat verder zonder er regelmatig meer mee geconfronteerd te hoeven worden. In het geval van een verlamming tot de nek is het erg lastig om er niet constant mee geconfronteerd te worden.
Ik ben doorgaans wel gelukkig: ik heb een fijn leven, ben blij met wie ik ben, blij met de mensen in mijn leven en hoe ik mijn leven kan leiden. Dat maakt me gelukkig. Dat wil niet zeggen dat er niet dingen kunnen zijn die ik niet kan veranderen en die toch dat geluk een beetje kunnen overschaduwen bij tijden. Je hebt niet alles in de hand.quote:Voor mij ook niet. Het ergens van balen is een teken van leven.
[..]
Voor mij gaat dat denk ik niet helemaal op.. Maar ik heb het dan over situaties dat ik "echt" baal, en dan ben ik ook meestal ietsjes minder rationeel op dat moment.
Moeilijker, verschrikkelijk moeilijk misschien zelfs. Maar beslist niet onmogelijk. Denk ik tenminste. Het is makkelijk gezegd, maar ik denk dat ik ook dan gelukkig zou kunnen zijn.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:32 schreef Alicey het volgende:
Het geval van iemand die tot de nek toe verlamd is, of laat ik hem extremer maken : Als alleen je ogen nog werken (Er ligt mij wel een boek bij van iemand die dus dusdanig verlamd was, en er een boek over heeft "geschreven". Ik meen dat de titel iets was als "Met mijn ogen zeg ik alles", maar ik zal even Googlen zo), lijkt het mij toch een stuk moeilijker.
Ik zou het zelf niet weten, het zou in ieder geval een lange weg worden denk ik.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Moeilijker, verschrikkelijk moeilijk misschien zelfs. Maar beslist niet onmogelijk. Denk ik tenminste. Het is makkelijk gezegd, maar ik denk dat ik ook dan gelukkig zou kunnen zijn.
die is toch dood ? misschien viert hij wel feest in de hemel...quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:34 schreef SingleCoil het volgende:
Christoffer Reeve is niet gelukkig, trouwens...
Het liedje van de Nederlandse inzending van het junior songfestival heette ook zo.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:32 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het geval van iemand die tot de nek toe verlamd is, of laat ik hem extremer maken : Als alleen je ogen nog werken (Er ligt mij wel een boek bij van iemand die dus dusdanig verlamd was, en er een boek over heeft "geschreven". Ik meen dat de titel iets was als "Met mijn ogen zeg ik alles", maar ik zal even Googlen zo), lijkt het mij toch een stuk moeilijker.
en als ze niet eerste worden zijn ze doodongelukkigquote:Op zaterdag 9 april 2005 19:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het liedje van de Nederlandse inzending van het junior songfestival heette ook zo.
Maar dat is in feite heel dom. Het IS niet anders dan het is en dus is het eigenlijk absurd om daaraan te blijven vasthouden. Hoop houden is iets anders (Christopher Reeve gelóófde dat hij op een dag weer zou lopen), maar jezelf ongelukkig maken met de gedachte 'het had zo anders kunnen zijn' is gewoon zonde en volgens mij heel goed af te leren.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:33 schreef miss_sly het volgende:
Als je verlamd bent en je weet dat dat nooit overgaat, wil da tniet zeggen dat je niet meer gelukkig zult kunnen zijn. Maar het is wel 'gelukkig, ondanks'. En ik denk zeker ook met de gedachte in je achterhoofd (ook al probeer je die weg te stoppen) dat het zo anders had kunnen zijn.
Nee, dood.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:34 schreef SingleCoil het volgende:
Christoffer Reeve is niet gelukkig, trouwens...
Het was denk ik wel een stuk moeilijker geweest dan achteraf. Sowieso vraag ik me af of het mogelijk is om geluk te vinden gedurende dat soort lopende situaties. Het schijnt dat 1 op de 10 Nederlanders slachtoffer is van pesterijen op de werkvloer. Kunnen zij voor geluk kiezen denk je?quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:29 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja, dat had gekund als ik de kennis ervoor had gehad. Op het moment dat ik die kennis in handen kreeg, heb ik er ook een eind aan gemaakt en inderdaad voor mijn geluk gekozen.
Ze zijn er, maar dat zegt nog niet dat iedereen dat kan.quote:En tòch zijn er mensen die in die omstandigheid gelukkig zijn. Geloof dat Christopher Reeve wel een mooi voorbeeld is.
Ja, iets waar ik ook wel gelukkig van kan worden.quote:Okee, dat kan wel eens gebeuren. We zijn tenslotte ook maar mensen.
Nee, ik zeg niet dat je je ongelukkig moet maken met de gedachte dat...quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar dat is in feite heel dom. Het IS niet anders dan het is en dus is het eigenlijk absurd om daaraan te blijven vasthouden. Hoop houden is iets anders (Christopher Reeve gelóófde dat hij op een dag weer zou lopen), maar jezelf ongelukkig maken met de gedachte 'het had zo anders kunnen zijn' is gewoon zonde en volgens mij heel goed af te leren.
Gammel is het wel, geloof ikquote:Op zaterdag 9 april 2005 19:39 schreef SingleCoil het volgende:
Maar hoe zit het nou, A., met geluk...niet te kwantificeren of wiskundig te onderbouwen, dan bestaat het toch eigenlijk niet of zo ? Gammel spul, geluk...
Het was niet achteraf. Ik heb mijn houding veranderd en daardoor is het pesten gestopt.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:38 schreef Alicey het volgende:
Het was denk ik wel een stuk moeilijker geweest dan achteraf. Sowieso vraag ik me af of het mogelijk is om geluk te vinden gedurende dat soort lopende situaties.
Ja, absoluut. Vooral omdat pesten iets is waar doorgaans betrekkelijk eenvoudig een eind aan kan worden gemaakt. Pesten is namelijk alleen maar leuk als je iemand ermee kunt raken. Als het geen enkel effect heeft, is de pestkop al snel ontmoedigd.quote:Het schijnt dat 1 op de 10 Nederlanders slachtoffer is van pesterijen op de werkvloer. Kunnen zij voor geluk kiezen denk je?
Ik denk dat iedereen het kan leren. Het vergt op zich namelijk geen bovenmenselijke inspanningen.quote:Ze zijn er, maar dat zegt nog niet dat iedereen dat kan.
Het bestaat wel, maar is niet te vangen in een werkbaar model.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:39 schreef SingleCoil het volgende:
Maar hoe zit het nou, A., met geluk...niet te kwantificeren of wiskundig te onderbouwen, dan bestaat het toch eigenlijk niet of zo ? Gammel spul, geluk...
En ik denk dat dat 'ondanks' wel uitgegumd kan worden... Dat je ook dan gewoon kunt zeggen: "Ik ben gelukkig. Punt."quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:41 schreef miss_sly het volgende:
Het is dus duidelijk: gelukkig, ondanks.
Dat is dus iets anders. Als je niet bij machte zou zijn er iets tegen te doen (hypothetisch), kun je dan gelukkig zijn?quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het was niet achteraf. Ik heb mijn houding veranderd en daardoor is het pesten gestopt.
Slecht voorbeeld in dit geval inderdaad. Ik zal proberen een beter voorbeeld te bedenken.quote:Ja, absoluut. Vooral omdat pesten iets is waar doorgaans betrekkelijk eenvoudig een eind aan kan worden gemaakt. Pesten is namelijk alleen maar leuk als je iemand ermee kunt raken. Als het geen enkel effect heeft, is de pestkop al snel ontmoedigd.
Alles heeft echter een prijs.quote:Ik denk dat iedereen het kan leren. Het vergt op zich namelijk geen bovenmenselijke inspanningen.
Ik denk dat die honden er niet gelukkiger van worden.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
En nou ga ik eindelijk even mijn honden uitlaten. Dat zou ik een uur geleden al doen, maar toen begon het gezeik over geluk.
Let's agree to disagreequote:Op zaterdag 9 april 2005 19:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En ik denk dat dat 'ondanks' wel uitgegumd kan worden... Dat je ook dan gewoon kunt zeggen: "Ik ben gelukkig. Punt."
Ja, dat denk ik wel. Het is ook meer zo dat het einde van het pesten een bijkomstigheid was van het feit dat ik voor mijn eigen geluk koos. Als u begrijpt wat ik bedoel.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:46 schreef Alicey het volgende:
Dat is dus iets anders. Als je niet bij machte zou zijn er iets tegen te doen (hypothetisch), kun je dan gelukkig zijn?
Voor geluk wil ik best een heel hoge prijs betalen.quote:Alles heeft echter een prijs.
Dat vind ik jammer, dat je dat denkt. Ik hoop dan ook dat je nooit in zo'n situatie komt.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:47 schreef miss_sly het volgende:
Let's agree to disagree
Ik ben ervan overtuigd dat er dingen zijn die je leven dusdanig tekenen, dat je die altijd meedraagt op een manier die je geluk overschaduwen en waar je niets aan kunt doen om het te veranderen.
Ow, ik ben gelukkig hoor, ook al zijn er schaduwplekjesquote:Op zaterdag 9 april 2005 19:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat vind ik jammer, dat je dat denkt. Ik hoop dan ook dat je nooit in zo'n situatie komt.
Dus de uitspraken die erover gedaan worden zijn eigenlijk nergens op gebaseerd ?quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:44 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het bestaat wel, maar is niet te vangen in een werkbaar model.
Ik denk het wel.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik wel. Het is ook meer zo dat het einde van het pesten een bijkomstigheid was van het feit dat ik voor mijn eigen geluk koos. Als u begrijpt wat ik bedoel.
Maar kun je ook in alle eenheden betalen, of zijn er eenheden waarin je niet kunt betalen? Nu ik er trouwens over nadenk is het eigenlijk ook niet eens gering wat ik zelf in de waagschaal heb gesteld, en voor een deel verloren in ruil voor geluk. Vreemde drug, geluk..quote:Voor geluk wil ik best een heel hoge prijs betalen.
Je honden zouden er wel zo gelukkig van worden.quote:En nu ga ik echt.
Vast wel, maar ze zijn niet kwantificeerbaar, en er zijn dus geen betrouwbare spellingen te doen op die basis.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:54 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dus de uitspraken die erover gedaan worden zijn eigenlijk nergens op gebaseerd ?
Bedankt voor je goede wensquote:Op zaterdag 9 april 2005 19:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik hoop trouwens dat niemand in zo'n situatie komt natuurlijk.Maar vooral miss_sly niet.
Gelukkig.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:53 schreef miss_sly het volgende:
Ow, ik ben gelukkig hoor, ook al zijn er schaduwplekjes
Voor mij zou de voorspelling "het gaat flink regenen" nuttig zijn als ik wilde gaan picknicken. Hoeveel regen er zo vallen zou mij dan niet uitmaken, ik zou gewoon niet gaan. Jij wel, dus ?quote:Op zaterdag 9 april 2005 20:00 schreef Alicey het volgende:
[..]
Vast wel, maar ze zijn niet kwantificeerbaar, en er zijn dus geen betrouwbare spellingen te doen op die basis.
Het is natuurlijk ook zo dat als jij kunt zorgen dat dat pesten je niet meer raakt, dat het dan ook niet uitmaakt of het doorgaat of niet.quote:
Geld werkt in elk geval niet.quote:Maar kun je ook in alle eenheden betalen, of zijn er eenheden waarin je niet kunt betalen?
Was it worth it?quote:Nu ik er trouwens over nadenk is het eigenlijk ook niet eens gering wat ik zelf in de waagschaal heb gesteld, en voor een deel verloren in ruil voor geluk. Vreemde drug, geluk.
Nou, ze houden niet van regen...quote:Je honden zouden er wel zo gelukkig van worden.
Er zijn vast mensen die gelukkig worden van een bezoekje aan een hoer. Dat gaat geld kosten.quote:Op zaterdag 9 april 2005 20:14 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Geld werkt in elk geval niet.
[..]
ik zou daar niet gelukkiger van worden. dan stop ik met lezen en begin in een ander boekquote:Op zaterdag 9 april 2005 20:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het boek valt een beetje tegen... Het is meer en meer van hetzelfde...
Daar heb ik geen tijd voor. Morgen moet de recensie de deur uit. Overigens begint het nu weer wat interessanter te worden. Ik leg een boek zelden weg. Ik lees het uit en bepaal dan pas mijn uiteindelijke oordeel.quote:Op zaterdag 9 april 2005 20:25 schreef het_fokschaap het volgende:
ik zou daar niet gelukkiger van worden. dan stop ik met lezen en begin in een ander boek
Daar ben ik nog nooit gelukkig van geworden.quote:Op zaterdag 9 april 2005 20:20 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Er zijn vast mensen die gelukkig worden van een bezoekje aan een hoer. Dat gaat geld kosten.
Ik misschien wel, maar ik vind regen heel soms dan ook wel lekker.quote:Op zaterdag 9 april 2005 20:13 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Voor mij zou de voorspelling "het gaat flink regenen" nuttig zijn als ik wilde gaan picknicken. Hoeveel regen er zo vallen zou mij dan niet uitmaken, ik zou gewoon niet gaan. Jij wel, dus ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |