Wil hij wel werk dan? Veel toegewijden willen liever voor de tempel werken.quote:Op dinsdag 28 september 2004 20:59 schreef VAK het volgende:
Op die manier vind je geen werk.
Waarom niet?quote:Zelf ben ik niet zo'n fan van de ISKCON.
Dat weet ik niet, maar hij had wel gezocht.quote:Op dinsdag 28 september 2004 21:14 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wil hij wel werk dan? Veel toegewijden willen liever voor de tempel werken.
Sowieso ben ik het religieus niet met hun eens. Maar het belangrijkste is hun sektarische visie. Hun guru wordt als God vereerd en al het andere dat niet van de ISKCON is, is slecht. Ook in de vertalingen van hun valt dat terug te vinden. Daarin worden teksten nogal ernstig verdraaid. Andere visies worden niet geaccepteerd. Hun Gita-vertaling wordt ook 'Gita as it is' genoemd. Ofterwijl: geen andere interpretatie mogelijk. Ook logica en wetenschappelijke bevindingen worden niet geaccepteerd.quote:Waarom niet?
Je bedoelt Prabhupada denk ik, de stichter van ISKCON. Voor een buitenstaander moet het er inderdaad op lijken dat de toegewijden hem als God vereren. Toch klopt dat niet helemaal. Prabhupada wordt gezien als een vertegenwoordiger van God en daarom krijg hij zoveel eer. In mijn ogen soms te veel eer (zijn uitspraken worden vaak als absoluut gezien), maar er zijn steeds meer toegewijden die wat kritischer worden op dat gebied. Het grote probleem ligt m.i. in het feit dat toegewijden ertoe neigen te denken dat Prabhupada overal verstand van had. Maar hij heeft bijvoorbeeld vrij dubieuze uitspraken gedaan over vrouwen en over homoseksualiteit. Die uitspraken plaats ik in het licht van zijn Victoriaanse opvoeding. Niet alles wat Prabhupada zei was spiritueel, of 'transcendentaal'. Hij had niet altijd gelijk. Gelukkig zien meer en meer toegewijden dit in, maar binnen (de hogere kringen van) ISKCON is het nog steeds een taboe.quote:Op dinsdag 28 september 2004 22:34 schreef VAK het volgende:
Maar het belangrijkste is hun sektarische visie. Hun guru wordt als God vereerd
Dat is niet helemaal waar. Als één van de weinige religies in de wereld, stellen de Hare Krishna's dat ook aanhangers van andere religies (christenen, moslims) het heil kunnen bereiken. Zij zien Christus bijvoorbeeld evengoed als een vertegenwoordiger van God. Daarin gaan ze soms wel wat te ver, door bijvoorbeeld te stellen dat Jezus vegetariër was, wat niet erg waarschijnlijk is.quote:en al het andere dat niet van de ISKCON is, is slecht.
'Verdraaid' vind ik iets te sterk uitgedrukt. De teksten worden behoorlijk goed vertaald, het is waarschijnlijk Prabhupada's uitleg van die teksten die jou niet aanstaat. En inderdaad, zijn uitleg staat nooit en te nimmer ter discussie.quote:Ook in de vertalingen van hun valt dat terug te vinden. Daarin worden teksten nogal ernstig verdraaid.
Met die titel ben ik ook niet echt blij...quote:Andere visies worden niet geaccepteerd. Hun Gita-vertaling wordt ook 'Gita as it is' genoemd. Ofterwijl: geen andere interpretatie mogelijk.
Alleen niet voor zover ze niet stroken met wat de Hare Krishna-beweging gelooft. Ze geloven bijvoorbeeld niet in de evolutieleer. Maar de quantummechanica kan zich verheugen in hun warme aandacht, mede omdat de quantummechanica ook al in de Veda's voorkomt (onderschat die geschriften niet wat betreft wetenschappelijke feiten: er staan zaken in beschreven die de westerse wetenschap nog maar pas weet...).quote:Ook logica en wetenschappelijke bevindingen worden niet geaccepteerd.
Het hangt er geloof ik maar net af wie je spreekt dan, want ISKCON onderhoudt sterke banden met de hindoe-gemeenschap. Waar ze zich echter sterk tegen keren, is het veelgodendom van de hindoe's. Volgens ISKCON is het hindoeïsme in de kern een monotheïstische religie die gelooft in vele verschijningsvormen van God. Ook keert ISKCON zich tegen Deva-verering, oftewel het vereren van halfgoden (= hogere wezens, vergelijk met engelen). Zij stellen dat alleen Krishna, de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods, vererenswaardig is.quote:Ook zoiets: men volgt wel allerlei hindoe-geschriften maar zeggen dat ze met hindoes niks te maken hebben. Handig om in het westen meer volgelingen te krijgen, maar niet erg eerlijk.
Ik ben tegenwoordig geen actief Hare Krishna-volgeling meer. Als ik mezelf iets zou moeten noemen, zou het 'agnost' zijn. Maar het is wel dubbel, hoor. Als ik in Radhadesh ben, vraag ik me soms af hoe ik ooit heb kunnen twijfelen aan Krishna. En als ik weer weg ben, vraag ik me af hoe ik ooit in het sprookje heb kunnen leven. Maar met deze gedachten heb ik leren leven. Ze horen erbij en brengen me niet langer van de wijs.quote:Op dinsdag 28 september 2004 22:40 schreef The_Shining het volgende:
Ik vond het ook interessant om te lezen
Hoe gaat het nu met je draai vinden als ik vragen mag, kan je nu wel je 'gewone leven' combineren met je geloof?
Punt 1 kan ik nog inkomen, ik ben zelf ook vegetarier. Productie van vlees gaat gepaard met enorm veel dierenleed en mileubelasting. Maar om ook die andere vormen van genot te weigeren lijkt me wat overdreven en volkomen pointless.quote:Op dinsdag 28 september 2004 20:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
* geen vlees, geen vis, geen eieren
* geen ongeoorloofde seks (Seks is alleen toegestaan binnen het huwelijks en dan slechts wanneer men kinderen wil, dus hooguit eens per maand wanneer de vrouw ovuleert. Ook masturbatie valt onder ongeoorloofde seks.)
* geen intoxicatie: drank, drugs, sigaretten, koffie, zwarte thee, chocolade
* geen kansspelen en speculatie
waarin waren deze ervaringen religieus ?quote:Op woensdag 29 september 2004 10:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
heb ook wel religieuze ervaringen gehad die ik nog steeds niet kan verklaren.
Hoe bedoel je die vraag precies? Ik kan je een voorbeeld geven.quote:Op woensdag 29 september 2004 12:16 schreef het_fokschaap het volgende:
waarin waren deze ervaringen religieus ?
Dank jequote:Op woensdag 29 september 2004 10:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Nog gefeliciteerd met wat het ook was dat je te vieren had.
Hmmm lang verhaal, maar ik denk dat ik je strekking begrijp. Het is een heel vreedzaam geloof, als ik het goed begrijp.quote:Hmmm, lastig... Ik zal een poging doen.
Ja, daar heb je een goed punt. Hoe zou het toch komen dat zoveel christenen inderdaad de zegen gods 'betreuren'?quote:Ten eerste is het Hare Krishna-geloof eigenlijk wel een heel vrolijk geloof. Erediensten bestaan uit uitbundig zingen en dansen, het geloof wordt echt gevíerd. In de meeste kerken zitten mensen met een grafkop te zingen "jubelend van vreugde...".
Staat er iets van een "straf" op het hebben van teveel 'karma', of verlos je je daarvan puur op vrijwillige basis?quote:Het Hare Krishna-geloof is niet opgebouwd rond vreselijke begrippen als 'zonde', nee het stelt dat het in feite vrij eenvoudig is om met God in contact te treden, namelijk door Hem eenvoudigweg aan te roepen (de Hare Krishna-mantra). En het is God die jou bevrijd van je karma.
Niet te geloven voor een club veganisten. Maar goed, ik ben dan ook een echte carnivoorquote:En iets heel banaals: de Hare Krishna's maken verschrikkelijk lekker eten. Elke maaltijd was een feest daar (en het was dan ook niet voor niets dat ik flink wat kilootjes erbij had toen ik de tempel verliet).
Is dat dan niet meer het sociale aspect, dat je zo trekt?quote:Ik voel me gewoon 'thuis' in Radhadesh, het is altijd moeilijk om weer weg te gaan, ook al weet ik dat het leven daar uiteindelijk niets voor me is. Ik heb altijd een paar dagen last van heimwee als ik er vandaan kom.
Vergeef mijn nieuwsgierigheid, maarreh: Zoals?quote:Ik heb dat ook wel heel sterk ervaren toen ik daar woonde, heb ook wel religieuze ervaringen gehad die ik nog steeds niet kan verklaren.
Kan ik me voorstellen. De afbeelding doet me een beetje denken aan afbeeldingen van de god Dionysus en zijn satyrs. Ik hoop dat ik je daarmee niet beledig, maar het is mijn associatie.quote:Als God er zo uitziet, ben ik niet bang voor Hem.![]()
Wat voor zaken zoal?quote:Alle informatie over dit soort dingen komt uit de Veda's, zeer oude geschriften uit India. Geschriften die ik nog steeds hoog acht, omdat ze bijvoorbeeld ook melding maken van zaken die de wetenschap nog maar recentelijk heeft ontdekt...
ik bedoel daarmee: waarom denk je dat het een religieuze ervaring is en niet een "gewone" ervaring ?quote:Op woensdag 29 september 2004 12:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Hoe bedoel je die vraag precies? Ik kan je een voorbeeld geven.
het is geen toeval. MTV draait dat nummer. Jij schakelt de tv om één of andere reden in. Omdat jij bezig bent met dat nummer is het toevallig in jouw context.quote:Ik kan dit niet afdoen als toeval. En zo heb ik wel meer dingen meegemaakt die eenvoudigweg tè toevallig waren...
Leuk zeg, hartstikke gefeliciteerd!quote:Op woensdag 29 september 2004 12:34 schreef Doffy het volgende:
Dank jeEén-jarig jubileum van mijn relatie
Ja, absoluut.quote:Hmmm lang verhaal, maar ik denk dat ik je strekking begrijp. Het is een heel vreedzaam geloof, als ik het goed begrijp.
Karma moet je zien als een natuurwet. Alles wat jij een ander (mens of dier) aandoet, krijg je zelf weer terug. Heel simpel gezegd: als jij iemand vermoord, word je in een volgend leven zelf vermoord.quote:Staat er iets van een "straf" op het hebben van teveel 'karma', of verlos je je daarvan puur op vrijwillige basis?
Geen veganisten, hoor, lacto-vegetariërs. Als je wilt weten hoe het smaakt, zou ik je van harte aanraden om een keertje het 'Zondagsfeest' in de Amsterdamse tempel bij te wonen. Tegen betaling van een bescheiden donatie krijg je een uitgebreide feestmaaltijd voorgeschoteld.quote:Niet te geloven voor een club veganisten. Maar goed, ik ben dan ook een echte carnivoor
Zie boven voor een voorbeeld.quote:Vergeef mijn nieuwsgierigheid, maarreh: Zoals?
Nee, hoor, om mij te beledigen moet je toch echt met zwaarder geschut komen.quote:Kan ik me voorstellen. De afbeelding doet me een beetje denken aan afbeeldingen van de god Dionysus en zijn satyrs. Ik hoop dat ik je daarmee niet beledig, maar het is mijn associatie.
Hogere wiskunde, onderdelen van de quantummechanica...quote:Wat voor zaken zoal?
Omdat als je God ergens om vraagt en het gebeurt keer op keer, dit wat mij betreft geen 'gewone' ervaring is. Ik ben nogal sceptisch van aard en weet heel goed wat selectieve perceptie is. Maar op een gegeven moment kun je ergens niet meer omheen. De verklaring hoeft niet 'God' te zijn, maar de gebeurtenissen pasten ook niet in de normale gang van zaken.quote:Op woensdag 29 september 2004 12:36 schreef het_fokschaap het volgende:
ik bedoel daarmee: waarom denk je dat het een religieuze ervaring is en niet een "gewone" ervaring ?
Ehm... Leuk geprobeerd. Ik had al maanden geen TV gekeken. Hoe wou je die plotseling opkomende drang (dwang!) op juist dat moment verklaren? Ik had de zoektocht naar dat nummer al een poosje eerder opgegeven en het was niet bepaald elke dag in mijn gedachten. Ik had geen idee waarom ik de TV zou moeten aandoen en vond het een belachelijk idee. Ik kon echter niet om de drang heen en ik weet heel zeker dat die drang niet uit mijzelf kwam.quote:het is geen toeval. MTV draait dat nummer. Jij schakelt de tv om één of andere reden in. Omdat jij bezig bent met dat nummer is het toevallig in jouw context.
Ik vraag me af of je echt een agnost bent. Volgens mij geloof jij dat god bestaat alleen kun je hem niet definiëren. Prima verder, maar toch geen agnost ?quote:Op woensdag 29 september 2004 12:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Omdat als je God ergens om vraagt en het gebeurt keer op keer, dit wat mij betreft geen 'gewone' ervaring is. Ik ben nogal sceptisch van aard en weet heel goed wat selectieve perceptie is. Maar op een gegeven moment kun je ergens niet meer omheen. De verklaring hoeft niet 'God' te zijn, maar de gebeurtenissen pasten ook niet in de normale gang van zaken.
Ik wil die opkomende drang helemaal niet verklarenquote:Ehm... Leuk geprobeerd. Ik had al maanden geen TV gekeken. Hoe wou je die plotseling opkomende drang (dwang!) op juist dat moment verklaren? Ik had de zoektocht naar dat nummer al een poosje eerder opgegeven en het was niet bepaald elke dag in mijn gedachten. Ik had geen idee waarom ik de TV zou moeten aandoen en vond het een belachelijk idee. Ik kon echter niet om de drang heen en ik weet heel zeker dat die drang niet uit mijzelf kwam.
Ik zei ook 'als ik me iets zou moeten noemen'. Er zijn dagen dat ik atheïst ben en er zijn dagen dat ik niets liever dan God wil.quote:Op woensdag 29 september 2004 12:47 schreef het_fokschaap het volgende:
Ik vraag me af of je echt een agnost bent. Volgens mij geloof jij dat god bestaat alleen kun je hem niet definiëren. Prima verder, maar toch geen agnost ?
Die dwang was er. Die kan ik niet ontkennen, noch verklaren. Hij was er. Het is niet iets wat ik achteraf bedacht heb. Geloof me, ik heb geprobeerd om er een logische verklaring voor te vinden maar ik geloof niet dat die er is. Jouw verklaring is in het licht van wat ik toen meemaakte voor mij in ieder geval geen afdoende verklaring.quote:Ik wil die opkomende drang helemaal niet verklarenOp één of andere manier ging jij tv kijken en zag jij dat nummer. Jij koppelt er dan een buitenlichamelijke dwang aan.
'Deze God' ziet maar weinig dingen als per definitie goed of slecht. Het is maar net hoe je iets gebruikt.quote:goed om te weten dat deze god de tv niet als de duivel ziet !
Hoe kunnen mensen nu van dit soort denkbeelden overtuigd raken? Lezen ze er iets over en denken ze van "goh, laat ik me daar eens toe bekeren" of gaat het op een andere manier?quote:Op woensdag 29 september 2004 12:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
@ thabit: Uit het oogpunt van een buitenstaander misschien wel. Niet uit het oogpunt van een Hare Krishna-toegewijde. Al die regels zijn er om spirituele redenen. Ook het vegetarisme, trouwens. Toegewijden geloven in reïncarnatie en geloven dus dat alle levende wezens dezelfde ziel hebben. Het doden van een varken is dus vanuit hun oogpunt even erg als het doden van een mens. Hoewel je het doden van levende wezens nooit helemaal kunt vermijden (alleen al wanneer je loopt...), moet je het vermijden voor zover dat praktisch gezien mogelijk is.
Seks: de Hare Krishna's geloven dat je een ziel bent die gevangen zit in een materieel lichaam. Dit betekent dat je, om jezelf te bevrijden uit de materie, je moet onthechten van lichamelijke behoeftes. Seks is iets dat er bij uitstek voor zorgt dat je je identificeert met je materiële lichaam. Het zorgt ervoor dat je niet langer beseft dat je eigenlijk een ziel bent en geen lichaam. Seks is bovendien iets dat je afleidt van je doelstelling: je leven volledig in dienst stellen van God.
Intoxicatie: bewustzijnsveranderende stoffen leiden je af van God en maken je onzuiver. Ze doen je vergeten wat je eigenlijk bent. Ze vertroebelen je intelligentie. Ze kunnen voor lichamelijke afhankelijkheid zorgen. Kortom, ze vergroten evenals seks je gehechtheid aan de materie, aan het lichaam.
Kansspelen en speculatie: gokken past niet bij een religieus leven en is ook weer iets dat je binding met materie versterkt. Het kan, evenals genotmiddelen, verslaving veroorzaken.
Overigens ben je als Hare Krishna niet verplicht om deze regels te volgen (tenzij je in een tempel woont). Je doet dit uit eigen vrije wil en op het moment dat je je er werkelijk aan wilt verbinden, laat je je 'initiëren' door een guru. Op dat moment leg je een gelofte af om je voor de rest van je leven aan de regels te houden.
Voor de hedonistisch ingestelde mens lijkt dit misschien allemaal overdreven en zinloos. Ik zie het heel anders. Het zijn volkomen logische regels als het jouw doel is om je te onthechten van deze wereld. Zo kijken toegewijden ook geen televisie en lezen de meesten geen krant. Ze proberen hun zintuigen te beheersen en in dienst te stellen van God. Het is niet zozeer een kwestie van onderdrukken alswel van sublimeren. Je vervangt 'zinsbevrediging' door activiteiten in dienst van God.
Ik weet niet of ik dat aan iemand die het rare denkbeelden vindt, kan uitleggen. Ik vind het helemaal geen rare denkbeelden. Maar ik ben dan ook wel geneigd tot ascese. Dit soort denkbeelden zijn vanuit een religieus wereldbeeld gezien, heel normaal. Of dat religieuze wereldbeeld nu dat van een christen, een boeddhist (niet echt een religie, maar goed, wel ascese als belangrijk onderdeel van de levenswijze), een moslim of een hindoe is. Het heeft te maken met opofferingen voor God, je volledig aan God wijden. Deze manier van leven sprak mij vanaf het begin al aan omdat ik om geen van die dingen veel geef. Vegetariër was ik al, seks boeit me niet zo, drinken deed ik zelden tot nooit, drugs boeiden me niet en gokken vond ik ook al niet interessant. Natuurlijk zijn er ook mensen die wèl van al die dingen hielden die zich tot het Hare Krishna-geloof bekeren. Het is de drang naar 'zuiver leven'. Ik weet echt niet hoe ik het beter kan uitleggen. Ik weet wel dat die vier dingen over het algemeen niet bijdragen tot een eenvoudig leven. Seks maakt dingen gecompliceerd en al die andere dingen zijn gewoon niet nodig om gelukkig te zijn. Voor mij tenminste niet. Maar ik ben dan ook het type dat 't liefst in een hutje op de hei zou wonen met alleen het hoogst noodzakelijke om mij heen, plus een stel beesten als gezelschap.quote:Op woensdag 29 september 2004 13:07 schreef thabit het volgende:
Hoe kunnen mensen nu van dit soort denkbeelden overtuigd raken? Lezen ze er iets over en denken ze van "goh, laat ik me daar eens toe bekeren" of gaat het op een andere manier?
Voordat ik me verdiepte in de Upanishads en boeddhistische filosofie vond ik het geen absurd ideequote:Op woensdag 29 september 2004 10:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als God er zo uitziet, ben ik niet bang voor Hem.Misschien is het voor een buitenstaander een absurd idee dat een geloof een precieze beschrijving heeft van hoe God eruitziet.
ervan uitgaande dat god dit van je verlangtquote:Op woensdag 29 september 2004 13:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het heeft te maken met opofferingen voor God, je volledig aan God wijden.
En ervan uitgaande dat jij jezelf wilt bevrijden uit de materiële wereld. Dat hòeft helemaal niet. God verlangt niets van je. Het is allemaal aan jou. Als jij deze wereld toppie vindt, kun je er blijven zolang je wilt. Je loopt daarbij wel het risico af te dalen in 'lagere levensvormen', maar ja, of je daar erg in hebt?quote:Op woensdag 29 september 2004 13:25 schreef het_fokschaap het volgende:
ervan uitgaande dat god dit van je verlangt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |