Aha, dat maakt het al een stuk anders. De ervaring moet inderdaad bijzonder zijn, alhoewel het mij behoorlijk beklemmend lijkt. Maar goed, dat is mijn persoonsgebonden gevoel over de beschreven situatie, zonder de realiteit te kennen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar ik heb er juist helemaal geen spijt van! Ik had het voor geen goud willen missen.
Pas tegen het einde van die twee jaar ben ik het als beklemmend gaan ervaren. In het begin totaal niet.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:36 schreef Reya het volgende:
Aha, dat maakt het al een stuk anders. De ervaring moet inderdaad bijzonder zijn, alhoewel het mij behoorlijk beklemmend lijkt. Maar goed, dat is mijn persoonsgebonden gevoel over de beschreven situatie, zonder de realiteit te kennen.
het is niet het christendom wat de kerk heeft opgesteld misschien. bv. gnostische christenen zijn ook christenen. onderdeel van christendom denk ik.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:35 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar sommige dingen staan gewoon cut and clear in de Bijbel, daar valt niks aan te interpreteren. Sommige (veel) gelovigen negeren die dingen omdat ze vrijzinnig willen zijn. Maar het is en blijft in tegenspraak met het boek dat ze zeggen aan te hangen. Ze hebben hun eigen geloof bedacht. Niks mis mee, graag zelfs, maar het is niet het christendom wat ze aanhangen.
Als ik het over 'het christendom' heb, doel ik op het geloof dat gebaseerd is op de bijbel zoals we die vandaag de dag kennen. De geïnstitutionaliseerde religie.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:39 schreef het_fokschaap het volgende:
het is niet het christendom wat de kerk heeft opgesteld misschien. bv. gnostische christenen zijn ook christenen. onderdeel van christendom denk ik.
dat is jouw goed recht natuurlijk, maar dat hoeft niet voor anderen zo te zijn.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Als ik het over 'het christendom' heb, doel ik op het geloof dat gebaseerd is op de bijbel zoals we die vandaag de dag kennen. De geïnstitutionaliseerde religie.
Andere 'christendommen' zijn toch gewoon andere geloven...? Ik kan ook wel zelf een leuk verhaal over Jezus bedenken en mijn geloof daarop baseren, maar dat maakt het nog geen 'christendom'.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:44 schreef het_fokschaap het volgende:
dat is jouw goed recht natuurlijk, maar dat hoeft niet voor anderen zo te zijn.
het christendom is toch ook maar een verhaal gebaseerd op de door de kerk geselecteerde evangeliën. Wie zegt dat het christendom niet gebaseerd moet zijn op bv. het Thomas-evangelie of het Judas-evangelie.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Andere 'christendommen' zijn toch gewoon andere geloven...? Ik kan ook wel zelf een leuk verhaal over Jezus bedenken en mijn geloof daarop baseren, maar dat maakt het nog geen 'christendom'.
Dat is een ander verhaal. Maar de term 'christendom' duidt gewoon het geloof aan zoals dat nu is, en als iemand tegen mij zegt dat hij christen is dan ga ik ervan uit dat hij de dogma's aanhangt die alle christenen gemeen hebben. Als hij dan ideeën blijkt aan te hangen die in tegenspraak zijn met de bijbel, dan vraag ik me af waarom hij zich christen noemt.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:48 schreef het_fokschaap het volgende:
het christendom is toch ook maar een verhaal gebaseerd op de door de kerk geselecteerde evangeliën. Wie zegt dat het christendom niet gebaseerd moet zijn op bv. het Thomas-evangelie of het Judas-evangelie.
omdat hij/zij in Jezus Christus gelooft.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
dan vraag ik me af waarom hij zich christen noemt.
Natuurlijk niet, maar welbeschouwd is niets origineel.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Eigenlijk heb ik er helemaal geen binding meer mee. Of het moet zijn op het gebied van zaken als vredelievendheid e.d., maar die dingen zijn niet het monopolie van religies.
Op die manier kun je met alle ervaringen omgaan, wat ik zelf overigens ook wel doe. Om zo diep in het geloof te raken was echter een dergelijk moment nodig, ik denk niet dat ikzelf op een andere manier zo diep er in betrokken zou zijn geraakt.quote:Nee, op het goede moment. Want ik moest iets leren.
Ik ken die zienswijze uit sommige levensbeschouwingen. Geluk is iets waar je voor kiest, maar dan moet je wel de keuzemogelijkheid hebben.quote:Ik denk niet dat geluk iets is wat je vindt, ik denk dat het iets is waar je voor kiest. Het is er al, je hoeft er alleen maar voor te kiezen. Wat ik daarmee bedoel, wordt denk ik duidelijker uit het boek dat ik de 23e voor je meeneem.
Dit is echter iets wat ik met alles heb. Het heeft echter eerder te maken met het feit dat ik een identiteits-fundamentalist ben. Alles wat ik heb meegemaakt heeft mij gevormd. Wordt daar iets van weggehaald, dan zou ik niet zijn wie ik nu ben..quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar ik heb er juist helemaal geen spijt van! Ik had het voor geen goud willen missen.
Een groot deel van mijn "persoonlijke geloof", "het christendom" en hoe die 2 elkaar raakten en vervloekten heeft dan ook vooral te maken met een definitiekwestie..quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het is vooral een definitiekwestie, ja.
Zo denk ik inderdaad ook. Alles was nodig om me te brengen waar ik nu ben. Wat overigens niet betekent dat ik denk dat 'alles met een reden gebeurt'. Maar als er iets gebeurt, probeer ik dat (ook als het ellendig is) in mijn voordeel te gebruiken.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:25 schreef Alicey het volgende:
Dit is echter iets wat ik met alles heb. Het heeft echter eerder te maken met het feit dat ik een identiteits-fundamentalist ben. Alles wat ik heb meegemaakt heeft mij gevormd. Wordt daar iets van weggehaald, dan zou ik niet zijn wie ik nu ben..
Ik denk dat iedereen die keuzemogelijkheid heeft, alleen weten veel mensen niet dat ze die keus hebben.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:24 schreef Alicey het volgende:
Ik ken die zienswijze uit sommige levensbeschouwingen. Geluk is iets waar je voor kiest, maar dan moet je wel de keuzemogelijkheid hebben.
quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen die keuzemogelijkheid heeft, alleen weten veel mensen niet dat ze die keus hebben.
Wat bedoel je hier precies mee? Baby's hebben per definitie geen keuzes, ik heb het nu over volwassen mensen die geen geestelijke afwijking hebben.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:43 schreef het_fokschaap het volgende:
aktieve be-eindiging van het leven van zwaar gehandicapte babietjes
Het ligt er aan. Niet alles ligt altijd in je macht, en het is maar net de vraag in hoeverre je jezelf opzij wil schuiven omwille van jezelf, en hoe lang je zoiets kunt.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen die keuzemogelijkheid heeft, alleen weten veel mensen niet dat ze die keus hebben.
Vraag me nu af of je begrijpt wat ik bedoel...quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:50 schreef Alicey het volgende:
Het ligt er aan. Niet alles ligt altijd in je macht, en het is maar net de vraag in hoeverre je jezelf opzij wil schuiven omwille van jezelf, en hoe lang je zoiets kunt.
ok, die specificatie was me nog niet duidelijk. maar dan nog denk ik dat niet iedereen voor "geluk" kan kiezen. ook lichamelijke afwijkingen kunnen voor problemen zorgen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Wat bedoel je hier precies mee? Baby's hebben per definitie geen keuzes, ik heb het nu over volwassen mensen die geen geestelijke afwijking hebben.
Nee, dat is nou juist de clou. Het is niet afhankelijk van externe omstandigheden. Extreme situaties daargelaten.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:53 schreef het_fokschaap het volgende:
ok, die specificatie was me nog niet duidelijk. maar dan nog denk ik dat niet iedereen voor "geluk" kan kiezen. ook lichamelijke afwijkingen kunnen voor problemen zorgen.
het is volgens mij verder erg afhankelijk van externe omstandigheden.
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Elke keuze heeft echter consequenties, en soms kun je geen eerlijke keuze maken. Mocht je doelen op het feit dat je kunt kiezen hoe je iets ervaart, dan geldt dat lijkt mij alleen op micro-niveau. In het grotere plaatje geluk is toch een zeker evenwicht nodig, en wanneer je niet weet hoe je dat evenwicht kunt bereiken, valt er verdomd weinig te kiezen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:53 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Vraag me nu af of je begrijpt wat ik bedoel...
quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:55 schreef Bensel het volgende:
hallo allemaal.. ik heb het eindelijk geflikt... ik heb 1e prijs gehaald op solistenconcours ter apel, en daarmee de Hesse trofee (een beeldje door een kunstenaar, met een oplage van 5) gewonnen, alsmede een geldprijs van 225 euro!!
Het is dus toch voorwaardelijk. Wat zijn extreme situaties en wat niet? Is hier een grens tussen?quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nee, dat is nou juist de clou. Het is niet afhankelijk van externe omstandigheden. Extreme situaties daargelaten.
Congrats Bensel!quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:55 schreef Bensel het volgende:
hallo allemaal.. ik heb het eindelijk geflikt... ik heb 1e prijs gehaald op solistenconcours ter apel, en daarmee de Hesse trofee (een beeldje door een kunstenaar, met een oplage van 5) gewonnen, alsmede een geldprijs van 225 euro!!
Naar de meet komen natuurlijk.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:57 schreef het_fokschaap het volgende:
gefeliciteerd.
wat ga je met het geld doen ? sparen of wat leuks kopen ? of vanavond een rondje geven ;')
misschien kun je wat voorbeelden geven van het geluk waar je op doelt en hoe dat te bereiken is ?quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nee, dat is nou juist de clou. Het is niet afhankelijk van externe omstandigheden. Extreme situaties daargelaten.
ik moet het eigenlijk aan m'n muziek besteden.. en aangezien ik al langere tijd stokken nodig ben (voor pauken, en xylofoon)quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Naar de meet komen natuurlijk.
feli Bensel!quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:55 schreef Bensel het volgende:
Gefeliciteerdquote:Op zaterdag 9 april 2005 18:55 schreef Bensel het volgende:
En dat is dus iets wat je naar mijn mening wel degelijk kunt leren. Dat blijkt ook uit de werkelijkheid, want er bestaan mensen die zelfs in de meest vreselijke omstandigheden geluk en kracht uitstralen. Zij doen iets goed wat andere mensen niet voorelkaar krijgen, maar wat ze wel kunnen leren.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:56 schreef Alicey het volgende:
Mocht je doelen op het feit dat je kunt kiezen hoe je iets ervaart, dan geldt dat lijkt mij alleen op micro-niveau. In het grotere plaatje geluk is toch een zeker evenwicht nodig, en wanneer je niet weet hoe je dat evenwicht kunt bereiken, valt er verdomd weinig te kiezen.
Het hangt ook van iets meer factoren af dan je hier weergeeft. Je kunt kiezen om bepaalde dingen na te streven, en bepaalde dingen te accepteren zoals ze zijn. Ik stelde je echter eerder de vraag (misschien echter niet duidelijk genoeg) wat je moet doen als de mogelijkheden die je hebt en vooral niet hebt werkelijk conflicteren met wie of wat je in wezen bent. Kun je dan gelukkig worden door je erbij neer te leggen dat je nooit (meer) datgene kunt "zijn" wat je bent?quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Neem bijvoorbeeld twee mensen die vanaf hun nek verlamd zijn. De een is doodongelukkig en wil dood, de ander is gelukkig dat hij leeft. Dat betekent dus dat hun gelukkig- of ongelukkig-zijn geen direct causaal verband heeft met hun toestand, want dan zouden ze allebei gelukkig of allebei ongelukkig zijn. Met andere woorden: je kunt voor geluk kiezen, ook in moeilijke omstandigheden. En die keus heeft alles te maken met de manier waarop je in het leven staat. En die manier waarop je in het leven staat kun je kiezen. Die is niet aangeboren. Wel aangeleerd, en het kan heel veel moeite kosten om dat om te keren, maar het kàn wel.
Dat is te bereiken door te leren dat je emoties geen gevolg zijn van de dingen die gebeuren, maar van de manier waarop jij kijkt naar de dingen die gebeuren. Je kunt je kijk op dingen veranderen en daardoor dus ook je emoties. Waardoor je in theorie nooit meer ongelukkig hoeft te zijn. Ik zal niet zeggen dat dat mij altijd volledig lukt, maar ik kan wel zeggen dat ik mij 90% van mijn tijd werkelijk gelukkig voel.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:58 schreef het_fokschaap het volgende:
misschien kun je wat voorbeelden geven van het geluk waar je op doelt en hoe dat te bereiken is ?
Het al dan niet kunnen leren hangt er toch weer van af wie je bent, en van de precieze situatie.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En dat is dus iets wat je naar mijn mening wel degelijk kunt leren. Dat blijkt ook uit de werkelijkheid, want er bestaan mensen die zelfs in de meest vreselijke omstandigheden geluk en kracht uitstralen. Zij doen iets goed wat andere mensen niet voorelkaar krijgen, maar wat ze wel kunnen leren.
ben je gelukkig als je niet ongelukkig bent ?quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
ik kan wel zeggen dat ik mij 90% van mijn tijd werkelijk gelukkig voel.
mijn leven is zo als het moet zijn omdat het nou eenmaal zo is. ik kan het niet fundamenteel veranderen.quote:Als ik 'geluk' zou moeten deifiniëren dan is dat het gevoel dat mijn leven is zoals het moet zijn. Dat er niets aan ontbreekt. Of misschien nog beter: dat ik nergens spijt van zou hebben als ik morgen dood zou gaan.
En dat laatste is waar het om draait. Ik geloof dat je kunt zijn wie je wilt zijn, of als dat niet mogelijk is, dat je kunt leren om geluk te vinden in datgene wat wèl kan. Iedereen heeft toch zijn beperkingen?quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:03 schreef Alicey het volgende:
Het voorbeeld wat je zelf neerzet over iemand die tot de nek toe verlamd is. Het lijkt me hier ook al meespelen of de ene een denker is, en de ander een doener. Voor een doener lijkt het mij niet mogelijk zich neer te leggen bij de situatie, tenzij hij zich alsnog kan vinden in het zijn van een denker.
Nee, geluk is meer dan alleen maar de afwezigheid van ongeluk.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:08 schreef het_fokschaap het volgende:
ben je gelukkig als je niet ongelukkig bent ?
Natuurlijk kan dat wel...quote:mijn leven is zo als het moet zijn omdat het nou eenmaal zo is. ik kan het niet fundamenteel veranderen.
Dat klinkt nogal fatalistisch. Als het beter kan, moet je het beter maken.quote:aan mijn leven ontbreekt ook niet persé iets, maar het kan altijd beter natuurlijk
maar goed...het kan ook slechter
Dat is inderdaad een beetje vaag gezegd misschien. Maar er zijn bijvoorbeeld mensen die aan terminale kanker lijden en die tòch gelukkig zijn. Die dankbaar zijn voor elk moment, genieten van alle kleine dingen en vrede hebben met hun lot.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:04 schreef het_fokschaap het volgende:
ik vind dat een heel vaag iets...wat is geluk en kracht uitstralen ?
het zijn de kleine dingen die het doen, die het doen...lalalalaquote:Op zaterdag 9 april 2005 19:12 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Nee, geluk is meer dan alleen maar de afwezigheid van ongeluk.
voorbeeld ?quote:Natuurlijk kan dat wel...
als ik zou weten waarmee het beter zou wordenquote:Dat klinkt nogal fatalistisch. Als het beter kan, moet je het beter maken.
ik heb ook vrede met mijn lot. ik geniet van kleine dingen, kan me ook irriteren aan kleine dingen. dat verschilt per dag/stemming.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:14 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een beetje vaag gezegd misschien. Maar er zijn bijvoorbeeld mensen die aan terminale kanker lijden en die tòch gelukkig zijn. Die dankbaar zijn voor elk moment, genieten van alle kleine dingen en vrede hebben met hun lot.
In zekere zin heb ik misschien heel makkelijk praten, omdat ik behalve mijn pestverleden geen heel erge dingen heb meegemaakt. Maar ik heb wel mensen gezien die wèl afschuwelijke dingen meemaken / hebben meegemaakt en die tòch in staat zijn om voor het geluk te kiezen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:06 schreef Alicey het volgende:
Het al dan niet kunnen leren hangt er toch weer van af wie je bent, en van de precieze situatie.
Voor mij wel, voor andere mensen zit het misschien in grote dingen als wereldreizen of bergbeklimmen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:15 schreef het_fokschaap het volgende:
het zijn de kleine dingen die het doen, die het doen...lalalala
Dat hangt er van af wat er niet goed aan is volgens jou. Je zou blijkbaar iets willen veranderen, want je geeft aan dat dat niet kan.quote:voorbeeld ?
Door de kunst van het gelukkig zijn aan te leren.quote:als ik zou weten waarmee het beter zou worden
nee hoor, geef mij maar een computer en een forumquote:Op zaterdag 9 april 2005 19:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Voor mij wel, voor andere mensen zit het misschien in grote dingen als wereldreizen of bergbeklimmen.
nee, dat is het niet. het is meer de vraag wat datgene dan zou moeten zijn wat ik moet veranderenquote:Dat hangt er van af wat er niet goed aan is volgens jou. Je zou blijkbaar iets willen veranderen, want je geeft aan dat dat niet kan.
ja, doh !quote:Door de kunst van het gelukkig zijn aan te leren.
Dat is dom. Energieverspilling, want hoe hard je je ook aan iets ergert, daar verandert het niet door.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:16 schreef het_fokschaap het volgende:
kan me ook irriteren aan kleine dingen.
En dat is het 'm dus. Wat ik de hele tijd al probeer te zeggen is dat een mens niet het lijdend voorwerp van zijn emoties / stemmingen is, maar dat hij zijn emoties en stemmingen kan kiezen (tot op zekere hoogte, depressie is gewoon een ziekte)quote:dat verschilt per dag/stemming.
Niemand in 't bijzonder. Of jezelf. Voel jij je nooit dankbaar voor alles wat je hebt, voor je leven?quote:en dankbaar voor elk moment ? wie moet ik daarvoor danken
Iedereen heeft beperkingen, maar er moeten natuurlijk wel reeele mogelijkheden openblijven.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En dat laatste is waar het om draait. Ik geloof dat je kunt zijn wie je wilt zijn, of als dat niet mogelijk is, dat je kunt leren om geluk te vinden in datgene wat wèl kan. Iedereen heeft toch zijn beperkingen?
Voor mezelf sprekend ben ik ook erg veranderd, en verander ik nog steeds. Ook kan ik van dag tot dag verschillend zijn. Een deel hiervan is een keuze, een deel hiervan is flow. Misschien is het wel zo dat je kunt zeggen dat ik redelijk gelukkig ben met wie ik ben, en daarom weinig "bewust verander". Dat laatste onderschrijft dan misschien waar je op doelt. Ik ken zelf net zo goed het ongelukkig zijn met een situatie en persoonlijkheid, en naar aanleiding daarvan veranderen en een andere kant van jezelf leren kennen. Dit was echter wel omdat de mogelijkheden er waren en ik in staat was om bepaalde grenzen te doorbreken. Ik durf niet met zekerheid te stellen dat die mogelijkheden er in alle situaties zijn.quote:Je persoonlijkheid is niet iets statisch. Ik was ooit een verlegen, teruggetrokken meisje. Nu ben ik zeer assertief en heb ik een flinke waffel. Ik ben zo'n beetje 180 graden gedraaid en dat is heel duidelijk een keus geweest. Ik koos ervoor iemand anders te zijn omdat ik van mijn 'oude ik' niet gelukkig werd. Ik ben echter nog altijd mezelf. Sterker nog, ik denk dat ik nu meer mezelf ben dan ik ooit ben geweest.
Nou, kijk, je bent al niet veeleisend, dat scheelt.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:20 schreef het_fokschaap het volgende:
nee hoor, geef mij maar een computer en een forum
Tja... Datgene wat ervoor zorgt dat jij niet zo gelukkig bent als je zou willen zijn.quote:nee, dat is het niet. het is meer de vraag wat datgene dan zou moeten zijn wat ik moet veranderen
Ik zou je een boek kunnen aanraden wat mij daarbij geholpen heeft.quote:ja, doh !
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |