D66 stapt heus niet uit de laatste regeringscoalitie waar ze ooit in zitten, hoor.quote:Op woensdag 23 maart 2005 19:40 schreef Tomatenboer het volgende:
Áls Thom de Graaf opstapt wat gaat dat dan betekenen voor dit kabinet en D'66 in het bijzonder?
Bedoel wat is dan de gebruikelijke procedure? Stapt bijvoorbeeld D'66 ook op, of kan de positie van Thom de Graaf gewoon weer opgevuld worden door een andere D'66-er?
Misschien graven ze Van Mierlo wel weer op.quote:Op woensdag 23 maart 2005 19:40 schreef Tomatenboer het volgende:
Stapt bijvoorbeeld D'66 ook op, of kan de positie van Thom de Graaf gewoon weer opgevuld worden door een andere D'66-er?
Ik mag toch aannemen, dat Thom een eventueel aangeboden burgemeesterspost zal weigeren en dat hij evenmin naar zo'n post zal solliciteren...quote:Op woensdag 23 maart 2005 19:43 schreef Oud_student het volgende:
Welke burgemeesterspost zal hij krijgen ?
Nou....quote:Op woensdag 23 maart 2005 19:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik mag toch aannemen, dat Thom een eventueel aangeboden burgemeesterspost zal weigeren en dat hij evenmin naar zo'n post zal solliciteren...
quote:Op woensdag 23 maart 2005 19:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik mag toch aannemen, dat Thom een eventueel aangeboden burgemeesterspost zal weigeren en dat hij evenmin naar zo'n post zal solliciteren...
quote:Op woensdag 23 maart 2005 19:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik ben helemaal kwijt waarom Van Thijn moest aftreden als minister van Binnenlandse Zaken. Iets met onderzoeksmethoden? Drugs doorlaten? Was het niet zoiets?quote:Op woensdag 23 maart 2005 19:47 schreef tong80 het volgende:
Zag net een mooie theorie van Speknek. Die vermoedde dat van Thijn wraak heeft genomen omdat de Graaf als lid van de commissie van Traa mede verantwoordlijk is aan het aftreden van van Thijn als minister.
bron?quote:Op woensdag 23 maart 2005 19:59 schreef rotskibo het volgende:
Hij is opgestapt.
Was te verwachten na gisteren natuurlijk. Maar goed, nu de rest van het kabinet nog, en misschien komt het dan nog eens goed met de politiek!quote:Op woensdag 23 maart 2005 19:59 schreef rotskibo het volgende:
Hij is opgestapt.
Inderdaad zeg. Wat meer moeite had wel gemogen. Maar, hij is nog niet afgetreden.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Zwak, zwak, zwak. Hij had natuurlijk ook gewoon terug kunnen gaan en een beter voorstel op tafel kunnen brengen en zo zijn wraak nemen. Nu is het net een klein kind dat zijn bal opraapt en naar huis gaat omdat de anderen zijn doelpunt niet tellen.
Volgens extra journaal van RTL anders wel hoor!quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:03 schreef UncleFunk het volgende:
[..]
Inderdaad zeg. Wat meer moeite had wel gemogen. Maar, hij is nog niet afgetreden.
Oh, ik zit niet te kijkenquote:Op woensdag 23 maart 2005 20:04 schreef DaMart het volgende:
[..]
Volgens extra journaal van RTL anders wel hoor!
Precies, D'66 zou pas ballen hebben als het voor 100% achter de Graaf zouden staan, wat ze dus niet doen kennelijkquote:Op woensdag 23 maart 2005 20:05 schreef hitch-hiker het volgende:
In een kabinet stappen, omdat je de gekozen burgermeester zo belangrijk vind.
En dan gewoon in het kabinet blijven zitten,als het niet van de grond komt.
D66 maakt zich volstrekt belachelijk als partij.
quote:***************************************
DEN HAAG Minister De Graaf treedt af in
verband met de verwerping van zijn plan
voor een gekozen burgemeester.Dat werd
bekend voorafgaand aan een spoeddebat
in de Tweede Kamer over de kwestie.
Gisteravond verwierp de Eerste Kamer de
invoering van de gekozen burgemeester,
zoals was voorgesteld door De Graaf
Sterk punt. Sowieso is regeren niet echt een optie mijns inziens als je als partij steeds kleiner geworden bent, zo klein tenminste, dat het om enkele zetels gaat.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:05 schreef hitch-hiker het volgende:
In een kabinet stappen, omdat je de gekozen burgermeester zo belangrijk vind.
En dan gewoon in het kabinet blijven zitten,als het niet van de grond komt.
D66 maakt zich volstrekt belachelijk als partij.
Vreemd idd..misschien gaat het kabinet wel vallen hierdoor en de NOS gaat door met Samir A.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:10 schreef Arcee het volgende:
't Staat al op TT, maar 't NOS Journaal weet nog van niks.
Nog steeds niets.... je zou toch verwachten dat het "breaking news" is.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:10 schreef Arcee het volgende:
't Staat al op TT, maar 't NOS Journaal weet nog van niks.
quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:11 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Thomas van Luyn zag weer wat hangen.
Ik denk eerlijk gezegd dat het wel mee zal vallen. Sowieso kan het kabinet wat mij betreft beter aanblijven. Weer een tijd zonder regering zitten is niet echt gunstig, ook al zijn er veel klachten over hun beleid.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:12 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Vreemd idd..misschien gaat het kabinet wel vallen hierdoor en de NOS gaat door met Samir A.
Inderdaad, erg knullig.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:11 schreef the_disheaver het volgende:
En het NOS journaal weet nog van niets? :S
Ja, wou ik ook net vragen.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:13 schreef NightH4wk het volgende:
NorthernStar, waar is je reply gebleven?
Dat zei de zuster van Marlene Diettrich zelf ook al. Maar dat was nog vóór dat de CDA en de PvdA de formatie verprutsten.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:10 schreef UncleFunk het volgende:
[..]
Sterk punt. Sowieso is regeren niet echt een optie mijns inziens als je als partij steeds kleiner geworden bent, zo klein tenminste, dat het om enkele zetels gaat.
Toen ging het niet gelijk om de (belangrijkste) helft van alle ministers van één van de coalitiepartijen.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:17 schreef Falco het volgende:
Het kabinet gaat niet hierdoor vallen hoor. Er zijn wel vaker ministers afgetreden om zwaardere issues, waarbij het kabinet gewoon voortbleef bestaan.
Dat is wel waar. Maar het aftreden is niet direct toe te rekenen aan een blunder/gekluns van een minister en/of departement, maar aan stemgedrag in de Eerste Kamer. Daarnaast staat het kabinet nog steeds als één man achter hun plannen.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:20 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Toen ging het niet gelijk om de (belangrijkste) helft van alle ministers van één van de coalitiepartijen.
Wat, wil je soms een regering van PvdA die blijkbaar niet veel zin heeft, de stem naar de burgers te geven...?quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:22 schreef Takkesteeg het volgende:
Nu de rest nog!
Op de FP stelde pberends de vraag of het nieuwe kiesstelsel nu wel doorgaat. Ik ben ook benieuwd.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:20 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Toen ging het niet gelijk om de (belangrijkste) helft van alle ministers van één van de coalitiepartijen.
Daar twijfel ik dus aan. Misschien voor de buitenwereld, maar ze hebben mij niet echt kunnen overtuigen.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:24 schreef Falco het volgende:
[..]
Daarnaast staat het kabinet nog steeds als één man achter hun plannen.
en dat is precies wat die ratten van de PvdA willenquote:Op woensdag 23 maart 2005 20:26 schreef Drugshond het volgende:
Als hij gaat... gaat de rest ook..... BOEM weg kabinet....
m.a.w. kabinetscrisis?quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:26 schreef Arcee het volgende:
Oe, D66-bewindslieden stappen op als De Graaf gaat.
Leuk spelletje met zestien miljoen poppetjes.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:17 schreef Pistol_Pete het volgende:
Jammer, maarja politiek is een vies spelletje.
tijd om een biertje open te trekkenquote:Op woensdag 23 maart 2005 20:27 schreef golfer het volgende:
Rest van D66 bewindslieden is solidair en treedt ook af als Thom weggaat, dat betekent een kabinetscrisis.
Dan hebben ze hun werk als oppositie dus goed gedaan, want het is de taak van de oppositie om een zittend kabinet weg te krijgen.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:27 schreef IntroV het volgende:
Als dit kabinet valt, dan neem ik dat de PvdA zeer kwalijk.
probeer dat maar eens aan de eerste kamer leden van de PvdA uit te leggen. Die leven nu in hun natte droomquote:Op woensdag 23 maart 2005 20:27 schreef Liechtenstein het volgende:
[..]
Leuk spelletje met zestien miljoen poppetjes.
Zo werkt t niet nee.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:28 schreef MrBadGuy het volgende:
Nee niet het hele kabinet![]()
Kunnen we niet gewoon D66 weg doen en de kleine christelijke partijen erbij doen? Of kan dat nu niet meer?
Als heel D66 opstapt natuurlijk wel, ja.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:27 schreef TimmyAsd het volgende:
m.a.w. kabinetscrisis?
Al had ie nog 10000 handreikingen gedaan. Dan nog had de PvdA tegengestemd. Die wílden toch niets andersquote:Op woensdag 23 maart 2005 20:28 schreef sizzler het volgende:
En zo verdwijnt ook de laatste der Fortuyn opposanten de politieke arena.
Jammer Thom, had je maar wat meer draagvlak in de 1e Kamer moeten creëeren ipv met een bus te touren.
Als er nieuwe verkiezingen zouden komen zou het ook goed kunnen dat veel mensen nu ineens niet voor PvdA stemmen. Maar dat is natuurlijk alleen speculeren. Maurice de Hond moet dat maar even onderzoeken.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:28 schreef komrad het volgende:
als dat zo is en de d66 ministers gaan allemaal, kan de PvdA nog de winnaar worden
Ja, die geven we dan 1 punt dat ze mogen verzilveren en dat laten we dan door de Eerste Kamer blokkeren.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:28 schreef MrBadGuy het volgende:
Kunnen we niet gewoon D66 weg doen en de kleine christelijke partijen erbij doen? Of kan dat nu niet meer?
Biertje opentrekt.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:27 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
tijd om een biertje open te trekken![]()
Onzinnig, niemand heeft gezegd dat de Graaf weg moet, dat is ZIJN keuze.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:27 schreef IntroV het volgende:
Kut!
Als dit kabinet valt, dan neem ik dat de PvdA zeer kwalijk.
Ik heb al meerdere mensen in m'n omgeving gehoord die het een naaistreek vonden. Het is dus best mogelijk dat de PvdA dit óók duur komt te staan.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:30 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Als er nieuwe verkiezingen zouden komen zou het ook goed kunnen dat veel mensen nu ineens niet voor PvdA stemmen. Maar dat is natuurlijk alleen speculeren. Maurice de Hond moet dat maar even onderzoeken.
Ten koste van alles.....en ik maar denken dat de VVD over lijken ging.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:28 schreef golfer het volgende:
Dan hebben ze hun werk als oppositie dus goed gedaan, want het is de taak van de oppositie om een zittend kabinet weg te krijgen.
inderdaad, dit was tegen stemmen om het tegen stemmen. Inhoudelijk heb ik nog geen goed argument gehoord van de PvdA.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:29 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Al had ie nog 10000 handreikingen gedaan. Dan nog had de PvdA tegengestemd. Die wílden toch niets anders.
Dat kan wel, maar in principe niet halverwege een kabinetsperiode.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:30 schreef MrBadGuy het volgende:
Maar minderheids kabinetten mogen toch ook? (al is dat niet gebruikelijk hier in NL)
En volgens mij worden ze nooit wakker, zolang er zwakkelingen in Nederland op hen stemmen.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:29 schreef Pistol_Pete het volgende:
Die leven nu in hun natte droom
De PvdA heeft hem wel tot op het randje geschopt.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:31 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Onzinnig, niemand heeft gezegd dat de Graaf weg moet, dat is ZIJN keuze.
Lijkt me wel he, de meerderheid is weg dan.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:31 schreef ferrarifreak het volgende:
Wat gebeurd er als de bewindslieden van D66 opstappen? Is er dan 100 % zeker een val van het kabinet?
Het is echt lente he?quote:
Ach dankzij de bureaucratsie duurt het toch 2 jaar voor iets bij de 1e kamer komtquote:Op woensdag 23 maart 2005 20:30 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, die geven we dan 1 punt dat ze mogen verzilveren en dat laten we dan door de Eerste Kamer blokkeren.
Flauw hoor. Dat doen andere partijen toch ook niet?quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:27 schreef golfer het volgende:
Rest van D66 bewindslieden is solidair en treedt ook af als Thom weggaat, dat betekent een kabinetscrisis.
Een complottheorie:quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:31 schreef marcb1974 het volgende:
Onzinnig, niemand heeft gezegd dat de Graaf weg moet, dat is ZIJN keuze.
Dat was net te horen ook op het nieuws van half acht, een filmpje over de carriere van de Graaf, daar werd dat gezegd : de Graaf was verantwoordelijk voor het aftreden van vTijn destijds.quote:Op woensdag 23 maart 2005 19:47 schreef tong80 het volgende:
Zag net een mooie theorie van Speknek. Die vermoedde dat van Thijn wraak heeft genomen omdat de Graaf als lid van de commissie van Traa mede verantwoordlijk is aan het aftreden van van Thijn als minister.
Helaas?quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:35 schreef indahnesia.com het volgende:
Wilders is helaas nog niet klaar voor een partij op dit moment.
Ik vraag me af of dat zomaar kan (zonder verkiezingen dus).quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:35 schreef sizzler het volgende:
Trouwens: 2 ministers en een staatssecretaris. Dar kan het Kabinet toch wel zonder mee?
Bestuurlijke vernieuwingen hef je gewoon op en beide partijen leveren een nieuwe bewindsman.
Opgelost.
Als er überhaupt verkiezen komen... misschien loopt t allemaal met een sisser af.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:36 schreef komrad het volgende:
dat kan pas na de verkiezingen ferrarifreak.
Daar verder?quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:32 schreef NewOrder het volgende:
Zie ook Thom de Graaf maakt vanavond zijn aftreden bekend.
minderheidskabinet met gedoogsteun cu/sgp/lpf.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:31 schreef UncleFunk het volgende:
[..]
Lijkt me wel he, de meerderheid is weg dan.
Lijkt me niet.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:37 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat zomaar kan (zonder verkiezingen dus).
Tenzij ook de fractie besluit tot een breuk, dan is het einde oefening.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:35 schreef sizzler het volgende:
Trouwens: 2 ministers en een staatssecretaris. Dar kan het Kabinet toch wel zonder mee?
Bestuurlijke vernieuwingen hef je gewoon op en beide partijen leveren een nieuwe bewindsman.
Opgelost.
Dat valt volgens mij best meequote:Op woensdag 23 maart 2005 20:35 schreef indahnesia.com het volgende:
Ik hoop dat het kabinet niet valt, want dan hebben we de PvdA weer terug. Wilders is helaas nog niet klaar voor een partij op dit moment.
quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:38 schreef komrad het volgende:
Het zou best kunnen dat er nog veel oud zeer zit. Het slaat nergens op maar als het zo is, is het ook weer een teKen van het mens zijn van v tijn.
Dat snap ik, maar als het kabinet gaat vallen zou zoiets best kunnen.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:36 schreef komrad het volgende:
dat kan pas na de verkiezingen ferrarifreak.
Nee voor de partijen, maar je kan dan toch wel wat met partijen schuiven? Of desnoods een minderheids regering met steun van bijvoorbeeld CU en SGP (die dan een klein cadeautje krijgen?)quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:38 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Lijkt me niet.
Het volk heeft destijds voor het huidige kabinet gestemd....
Eens met [betreffende user].quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:33 schreef MrX1982 het volgende:
Lijkt me de enige juiste consequentie. Het was ongeloofwaardig als hij was gebleven.
Dit kan wel eens de teloorgang van D'66 zijn. Goed nieuws
Neehoor, het volk heeft op een parij gestemd. Als de formateur de wil van het volk in acht zou hebben genomen zat D66 er nieteens in maar de PvdA. Die was de tweede (of derde) partij. Alleen heb je dan een minderheidskabinet als D66 eruit stapt. Op zich geen probleem omdat de VVD en het CDA de ene keer steun zullen moeten zoeken bij de PvdA, de andere keer bij D66 of bij de LPF.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:38 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Lijkt me niet.
Het volk heeft destijds voor het huidige kabinet gestemd. Wanneer dit niet meer door kan gaan en moet veranderen moet er opnieuw gekozen worden zou ik zeggen..
huh? Nee, de Burger heeft de volksvertegenwoordigers gekozen, de 2de kamer. Niet het Kabinet.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:38 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Lijkt me niet.
Het volk heeft destijds voor het huidige kabinet gestemd. Wanneer dit niet meer door kan gaan en moet veranderen moet er opnieuw gekozen worden zou ik zeggen..
Maar als het kabinet valt, dan wil ik wel verkiezingen.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:41 schreef Tarak het volgende:
Ik zit helemaal niet te wachten op nieuwe verkiezingen....
Ik welquote:Op woensdag 23 maart 2005 20:41 schreef Tarak het volgende:
Ik zit helemaal niet te wachten op nieuwe verkiezingen....
Waaromquote:Op woensdag 23 maart 2005 20:34 schreef ferrarifreak het volgende:
Coalitie VVD - CDA - Groep Wilders?
Het lijkt me namelijk voor D'66 totaal niet wenselijk om een kabinetscrisis te veroorzaken. Ze torpederen dan niet alleen dit kabinet maar ook hun eigen partij.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:41 schreef Sidekick het volgende:
Eens met [betreffende user].
En D66 spartelt zoals gewoonlijk nog wat, maar zoals altijd is het gebrek aan ruggegraat hetgene waardoor ze zich toch wel inschikken. Er komt geen kabinetscrises.
quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:45 schreef ferrarifreak het volgende:
Misschien komen er nieuwe verkiezingen maar krijgt D66 alsnog zoveel symphatie-stemmen dat er niets veranderd
Ik miste 'm al in MyATquote:Op woensdag 23 maart 2005 20:47 schreef Sidekick het volgende:
Twee topics (1 in NWS en 1 in POL) zijn gemerged overigens.
Over dat laatste ben ik nog niet overtuigd. Het debat dat om 20.00 uur zou beginnen is uitgesteld op verzoek van D66. Een minister die opstapt hoeft op zich niet het einde te zijn, maar als de rest zich solidair verklaart neemt niemand D66 nog serieus als ze in het kabinet blijven.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:41 schreef Sidekick het volgende:
En D66 spartelt zoals gewoonlijk nog wat, maar zoals altijd is het gebrek aan ruggegraat hetgene waardoor ze zich toch wel inschikken. Er komt geen kabinetscrises.
Niermand neemt D'66 sws serieus. Dus dat zou opzich niet nieuw zijnquote:Op woensdag 23 maart 2005 20:49 schreef NewOrder het volgende:
Over dat laatste ben ik nog niet overtuigd. Het debat dat om 20.00 uur zou beginnen is uitgesteld op verzoek van D66. Een minister die opstapt hoeft op zich niet het einde te zijn, maar als de rest zich solidair verklaart neemt niemand D66 nog serieus als ze in het kabinet blijven.
Ik was m al kwijt:Squote:Op woensdag 23 maart 2005 20:47 schreef Sidekick het volgende:
Er veranderd dus niets.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:49 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Over dat laatste ben ik nog niet overtuigd. Het debat dat om 20.00 uur zou beginnen is uitgesteld op verzoek van D66. Een minister die opstapt hoeft op zich niet het einde te zijn, maar als de rest zich solidair verklaart neemt niemand D66 nog serieus als ze in het kabinet blijven.
Ik vroeg me al af waarom de laatste posts ineens 2 pagina's verder stondenquote:Op woensdag 23 maart 2005 20:47 schreef Sidekick het volgende:
Dat zou dan ook voor het eerst zijnquote:Op woensdag 23 maart 2005 20:52 schreef the_disheaver het volgende:
Maar: de spoeddebat is (opnieuw) uitgesteld naar 21:15. Balkende heeft 'iets te zeggen'
Hopelijk is er ergens een zender die dat debat live wil uitzenden?quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:52 schreef the_disheaver het volgende:
Maar: de spoeddebat is (opnieuw) uitgesteld naar 21:15. Balkende heeft 'iets te zeggen'
Ja, de twee topics hadden beide al meer dan 50 posts waardoor het zonde zou zijn als die posts "verloren" zouden gaan door een slotje. Maar dat even terzijde dus.quote:
radio 1 denk ik iig welquote:Op woensdag 23 maart 2005 20:54 schreef golfer het volgende:
[..]
Hopelijk is er ergens een zender die dat debat live wil uitzenden?
Oe, hangt er iets in de lucht?quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:52 schreef the_disheaver het volgende:
Nee, dat zou de dagelijkse sleur series doorbrekenquote:Op woensdag 23 maart 2005 20:54 schreef golfer het volgende:
[..]
Hopelijk is er ergens een zender die dat debat live wil uitzenden?
Vind 't wel een geinige actie.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:54 schreef Sidekick het volgende:
Ja, de twee topics hadden beide al meer dan 50 posts waardoor het zonde zou zijn als die posts "verloren" zouden gaan door een slotje. Maar dat even terzijde dus.
quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:55 schreef Roel_Jewel het volgende:
De BBC
Politieke topavonden.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:56 schreef woediewokkie het volgende:
vindt het voor de mens de graaf lullig........maar er gebeurd tenminste weer wat in politiek den haag.........
Nee, en flauw dat mensen daar altijd mee aan komen zetten. Ik vind de Nederlandse publieke omroep erg goed.quote:
En dan zijn er mensen die roepen dat politiek niet interessant is.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:57 schreef Arcee het volgende:
Politieke topavonden.
Eens kijken of dat ook tot uiting gaat komen in de lijstjes van Sidekick.
Einde politieke topavond.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:57 schreef Roel_Jewel het volgende:
Dittrich: geen kabinetscrisis.
tis met name vanwege de digitale technieken die bijvoorbeeld de BBC wèl benut (interactieve tv en álles in breedbeeld. En de programma's zijn ook nog es goedquote:Op woensdag 23 maart 2005 20:58 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nee, en flauw dat mensen daar altijd mee aan komen zetten. Ik vind de Nederlandse publieke omroep erg goed.
Jammer.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:57 schreef Roel_Jewel het volgende:
Dittrich: geen kabinetscrisis. Verklaring van Balkenende om 21.15 en daarna persconferentie
quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:58 schreef TheVulture het volgende:
De PVDA heeft een achterbaks spelletje gespeeld: Eerst het voorstel voor de gekozen burgemeester steunen, vervolgens moeilijk gaan lopen doen, waar De Graaf ze nog verschillende toezeggingen voor heeft gedaan en dan alsnog de boel torpederen. misselijkmakend
www.pvda.nlquote:23-03-2005 12:00
Gisteren verwierp de Eerste Kamer de zogenaamde deconstitutionalisering; de grondwetswijziging waarmee de benoeming van burgemeesters door De Kroon uit de Grondwet wordt gehaald zodat de burgemeester door de gemeenteraad, zoals de PvdA wil, of de bevolking kan worden gekozen. De PvdA-fractie in de Eerste Kamer stemde tegen. Zij had enige tijd geleden al bekend gemaakt nog grote bezwaren te hebben.
Instemming met de deconstitutionalisering betekent dat de weg wordt vrijgemaakt voor een andere aanstellingswijze van de burgemeester. Minister De Graaf had al aangekondigd grote haast te willen maken met de invoering van een rechtstreeks gekozen burgemeester zodra het parlement zou hebben ingestemd met de deconstitutionalisering. Daarom heeft de Eerste Kamerfractie, vanuit de specifieke rol die zij heeft, ook gekeken naar de zorgvuldigheid en uitvoerbaarheid van deze vervolgwetgeving.
De PvdA-senaatsfractie vond deze onzorgvuldig en te haastig. Zij had twee bezwaren. Ten eerste: de invoering ineens van een gekozen burgemeester in 2006, de Big Bang. Veel gemeenten hebben hun handen nog vol aan de gevolgen van de dualisering en kunnen de invoering van een gekozen burgemeester er nu niet bij hebben. Ten tweede: de bevoegdheden van de burgemeester om de politie aan te sturen. Ook een direct gekozen burgemeester moet deze bevoegdheden behouden omdat de politie een lokale inbedding hoort te hebben.
Minister De Graaf kwam in het slotdebat de Eerste Kamerfractie deels tegemoet. Hij deed een forse concessie inzake de beheerstaken van de burgemeester ten aanzien van de politie: in deze kabinetsperiode wordt hieraan niet getornd. Wat betreft de invoeringsdatum van een direct gekozen burgemeester hield De Graaf vast aan invoering in 2006 in de grote gemeenten. Bij de andere gemeenten had hij een voorkeur voor 2010. Met name het feit dat hij koste wat kost een aantal gemeenten, of ze daar nu klaar voor zijn of niet, toch al in 2006 een gekozen burgemeester wilde opdringen was voor onze senatoren een brug te ver.
De PvdA-senaatsfractie heeft - samen met andere linkse partijen – als tegenbod geopperd om in 2010 in alle gemeenten de burgemeester te laten kiezen door de bevolking, maar het aan de gemeenten zelf over te laten om te beslissen of de invoering ook al in 2006 zou kunnen. De gemeenten kunnen immers het beste overzien of die invoering dan zorgvuldig zou kunnen geschieden. De Graaf wilde hier niet op ingaan.
Han Noten, fractievoorzitter in de Eerste Kamer, vindt dit jammer. ‘Als je vertrouwen hebt in het lokaal bestuur, moet je ook het vertrouwen hebben om ze zelf te laten beantwoorden of ze er klaar voor zijn.’ Het was een zeer moeilijke afweging, zegt Noten. ‘We moesten een afweging maken tussen een principe waar we voor zijn en de praktijk waar we ongerust over waren. Bij onze afweging hadden we uiteindelijk niet het belang van de partij op het oog, en ook niet het imago in de media, maar het belang van de gemeenten.’
De fractie in de Eerste Kamer was alleen tegen een haastige invoering van de direct gekozen burgemeester in 2006. Een andere aanstellingswijze van de burgemeester in 2010 is echter nog steeds mogelijk en wenselijk.
De Tweede Kamerfractie heeft deze grondwetswijziging overigens een paar maanden geleden wel gesteund. Wouter Bos vindt het treurig dat De Graaf en de Eerste Kamerfractie elkaar niet hebben kunnen vinden. Ook partijvoorzitter Ruud Koole is niet echt gelukkig met de uitkomst. Maar, zo zegt hij, de Eerste Kamerfractie had de ruimte haar eigen afweging te maken met betrekking tot het toetsen van wetgeving aan zorgvuldigheid en uitvoerbaarheid. Zij is uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat daaraan onvoldoende tegemoet was gekomen.
Ik heb het, dankzij de algehele traagheid van de afgelopen weken/maanden niet meer bijgehouden.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:57 schreef Arcee het volgende:
Eens kijken of dat ook tot uiting gaat komen in de lijstjes van Sidekick.
Die zit hopelijk nog gewoon in de ontkenningsfasequote:Op woensdag 23 maart 2005 20:57 schreef Roel_Jewel het volgende:
Dittrich: geen kabinetscrisis.
Dittrich zegt wat anders, dus we zullen zien.quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:00 schreef SCH het volgende:
Het staat echt op springen nu.
quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:57 schreef Roel_Jewel het volgende:
Dittrich: geen kabinetscrisis
quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:00 schreef SCH het volgende:
heb je al een stijve?quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:00 schreef SCH het volgende:
21.15 Balkenende in de Tweede Kamer.
Tot na de toespraak van Balkenende, dan moet ie weer opnieuw een toespraak houdenquote:Op woensdag 23 maart 2005 21:01 schreef TimmyAsd het volgende:
Andere D'66 leden blijven voorlopig wel zitten
Het zal ongetwijfeld al eerder aan de orde zijn gekomen in dit topic, maar ik vind het echt heel raar dat mensen naar Wouter Bos gaan wijzen om een besluit van zijn Eerste Kamer fractie. Natuurlijk is die man partijleider, maar de fractie is nu eenmaal autonoom, en zo hoort het ook! Waar zijn al die pleidooien voor dualisme, eigen beslissingen en anti-achterkamertjes nu opeens gebleven binnen de VVD en het CDA?quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:58 schreef TheVulture het volgende:
Voor mij het bewijs dat de PvdA een onbetrouwbare partij is, met huichelaar Bos voorop. die kan als geen ander vertellen wat de mensen willen horen met z'n schijnheilige kop en als hij dadelijk in de regering zit blijken het allemaal gebakken luchtballonnen te zijn. Dat de PvdA maar hard op zijn muil mag gaan.
Nee. Kan echt niet in de schaduw staan van de BBC.quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:58 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nee, en flauw dat mensen daar altijd mee aan komen zetten. Ik vind de Nederlandse publieke omroep erg goed.
Just in: Koningin biedt De Graaf een baantje als burgemeester aanquote:Op woensdag 23 maart 2005 21:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
Mededeling RVD:
Thom de Graaf heeft ontslag gevraagd aan Koningin.
Lekkere partijgenoten heb je danquote:Op woensdag 23 maart 2005 21:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
En voor de duidelijkheid: de rest van de ministers blijft zitten.
quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:06 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Just in: Koningin biedt De Graaf een baantje als burgemeester aan
Nou in dit geval kan Bos er idd weinig aan doen, Heb Bos er alleen bij de haren bijgesleept omdat ik die man normaliter net zo scheinheilig vindt als de eerste kamerfractie van de PvdA gisteravond. was meer een onderbouwing van waarom ik de pvdA onbetrouwbaar vindt!quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:02 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Het zal ongetwijfeld al eerder aan de orde zijn gekomen in dit topic, maar ik vind het echt heel raar dat mensen naar Wouter Bos gaan wijzen om een besluit van zijn Eerste Kamer fractie. Natuurlijk is die man partijleider, maar de fractie is nu eenmaal autonoom, en zo hoort het ook! Waar zijn al die pleidooien voor dualisme, eigen beslissingen en anti-achterkamertjes nu opeens gebleven binnen de VVD en het CDA?
Het is eigenlijk wel ironisch dat deze partijen de PvdA verwijten de achterkamertjes te willen houden, en tegelijkertijd vinden dat Bos dat had moeten tegenhouden met.... achterkamertjespolitiek!
Da's eigenlijk al geen nieuws meer...quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:04 schreef Ambrosius het volgende:
De RVD meldt het nu definitief: De Graaf neemt ontslag.
Hmja. Maar op een kabinetscrisis zitten zij ook niet te wachten, lijkt me. Dilemma zeg maarquote:
Om van je collega-ministers maar te zwijgen. Dit was wel de Graaf's stokpaardje, maar een wetsvoorstel komt van het kabinet als geheel. Dus als ze consequent zijn, gaan ze met De Graaf meequote:
Ze zullen het wel via een omweg gaan proberen lijkt me. Eerst een raadgevend referendum houden in gemeentes en de winnaar daarvan sowieso door de Kroon laten benoemen.quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Om van je collega-ministers maar te zwijgen. Dit was wel de Graaf's stokpaardje, maar een wetsvoorstel komt van het kabinet als geheel. Dus als ze consequent zijn, gaan ze met De Graaf mee
quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Dat de Graaf opstapt lijkt me logisch, maar als de andere bewindslieden van D66 ook opstappen sta ik toch raar te kijken...![]()
het is op zich een D'66 punt.....niet iets van hem alleen,dus het kanquote:Op woensdag 23 maart 2005 21:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Dat de Graaf opstapt lijkt me logisch, maar als de andere bewindslieden van D66 ook opstappen sta ik toch raar te kijken...![]()
Godzijdank.quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
En voor de duidelijkheid: de rest van de ministers blijft zitten.
Radio 1-journaal.quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:13 schreef Sidekick het volgende:
Wie bracht het nieuws eigenlijk naar buiten dat de andere D66-ministers zouden opstappen als De Graaf ook ging?
Inderdaadquote:Op woensdag 23 maart 2005 21:15 schreef TimmyAsd het volgende:
D'66 maakt zich volledig belachelijk.
Ja, maar om daar nou een kabinetscrisis voor te veroorzaken...quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:14 schreef woediewokkie het volgende:
[..]
het is op zich een D'66 punt.....niet iets van hem alleen,dus het kan
jammer he, dat de rest blijft zittenquote:Op woensdag 23 maart 2005 21:16 schreef SCH het volgende:
Als Balkenende zich net zo belachelijk maakt als vanochtend, wordt het genieten.
In één minuut zegt al twee dingen dubbelquote:Op woensdag 23 maart 2005 21:16 schreef SCH het volgende:
Als Balkenende zich net zo belachelijk maakt als vanochtend, wordt het genieten.
Hoezo? Niets zo veranderlijk als politici en het werd niet als waarheid gebracht maar als een van de verhalen die in het rond ging.quote:
was dittrichquote:Op woensdag 23 maart 2005 21:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
Gaat de Graaf nu lekker op vakantie in Cuba?
ehhh, heb ook geluisterd, werd niet als een gerucht gebracht maar als 'nieuws uit betrouwbare bron'quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Hoezo? Niets zo veranderlijk als politici en het werd niet als waarheid gebracht maar als een van de verhalen die in het rond ging.
verbaast het je?quote:
Dat hoeft toch ook niet gelogen te zijn?quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:18 schreef evert het volgende:
[..]
ehhh, heb ook geluisterd, werd niet als een gerucht gebracht maar als 'nieuws uit betrouwbare bron'
ach hou toch op. ook als balkenende zegt 1+1 = 2 zeg jij nog dat hij liegt.quote:
Haags kwartiertjequote:Op woensdag 23 maart 2005 21:19 schreef Roel_Jewel het volgende:
Kwartiertje pauze.
Dat De Graaf geen eerlijke kans heeft gehad is onzin, dat er geen conflict is binnen de coalitie is onzin.quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:20 schreef evert het volgende:
[..]
ach hou toch op. ook als balkenende zegt 1+1 = 2 zeg jij nog dat hij liegt.
zijn verhaal over 1e en 2e lezing klopt gewoon.
Ik haal Dittrich en de Graaf ook vaak door elkaar hoorquote:Op woensdag 23 maart 2005 21:21 schreef evert het volgende:
[..]
hoe serieus moet je dan je andere postings nemen?![]()
breng het dan als een gerucht en niet zo hijgerig als nu gedaan werdquote:Op woensdag 23 maart 2005 21:19 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat hoeft toch ook niet gelogen te zijn?
De linkse gestapo!quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:13 schreef Sidekick het volgende:
Wie bracht het nieuws eigenlijk naar buiten dat de andere D66-ministers zouden opstappen als De Graaf ook ging?
Ik heb ook geen leugen gehoord. Maar ja, sommige dingen kunnen klinken als leugens als je zelf een enigzins verwrongen wereldbeeld hebt.quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:20 schreef evert het volgende:
[..]
ach hou toch op. ook als balkenende zegt 1+1 = 2 zeg jij nog dat hij liegt.
zijn verhaal over 1e en 2e lezing klopt gewoon.
waarom is dat onzin? ook wouter bos snapt het niet dat men zo dicht bij elkaar was en toch niet overeenstemming kwamen.quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat De Graaf geen eerlijke kans heeft gehad is onzin, dat er geen conflict is binnen de coalitie is onzin.
Deze premier is er niet voor iedereen maar alleen voor zijn eigen rechtse clubjes. Foute man. Slechte premier.
Je gelooft jezelf echt, he?quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat De Graaf geen eerlijke kans heeft gehad is onzin, dat er geen conflict is binnen de coalitie is onzin.
Deze premier is er niet voor iedereen maar alleen voor zijn eigen rechtse clubjes. Foute man. Slechte premier.
Het is zeer waarschijnlijk dat Brinkhorst en Van der Laan hun portefeuille beschikbaar hebben gesteld op zeker moment en door Dittrich weer tot de orde zijn geroepen.quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:21 schreef evert het volgende:
[..]
breng het dan als een gerucht en niet zo hijgerig als nu gedaan werd
dat ben ik persoonlijk met je eens,maar je weet niet waar het alle x in de kamer eraan toegaat...quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ja, maar om daar nou een kabinetscrisis voor te veroorzaken...![]()
twee krullenbollen...quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:21 schreef ferrarifreak het volgende:
[..]
Ik haal Dittrich en de Graaf ook vaak door elkaar hoor
NOS Journaal. Was het niet omdat ze iets nieuws moesten hebben? Het nieuws kwam rondstreeks 20:10 naar buiten, het journaal had net het reportage over De Graaf afgerond, maar kwamen voor het weer zonder nieuws. Pas na het weer dus.quote:
Helaas ging het even mis..quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:24 schreef Roel_Jewel het volgende:
Nu persconferentie De Graaf.
Hopen ze.
echt D66quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:26 schreef SCH het volgende:
De Graaf zegt niet veel maar is wel rustig.
NOS Journaal ook, hoor.quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:15 schreef SCH het volgende:
Radio 1-journaal.
Zo horen premiers te zijn. Liever geen linkse theedrinkers aub.quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:21 schreef SCH het volgende:
Was gewoon een misser.quote:
Pure speculatie.quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:23 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is zeer waarschijnlijk dat Brinkhorst en Van der Laan hun portefeuille beschikbaar hebben gesteld op zeker moment en door Dittrich weer tot de orde zijn geroepen.
Hij zou op dat punt net beginnen met een persconferentie ergens anders. Daar had die stagiaire het over...quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:29 schreef opa het volgende:
[..]
Was gewoon een misser.
De Graaf is al afgetreden.
Dus geeft hij geen verantwoording meer in de kamer.
Want : Minister af.
Maar dat begreep de stagiaire ff niet.
Kan het mis hebben, maar hij is nu nog wel minister. Pas nadat de koningin haar handtekening heeft gegeven. Lijkt me nog niet het geval.quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:29 schreef opa het volgende:
[..]
Was gewoon een misser.
De Graaf is al afgetreden.
Dus geeft hij geen verantwoording meer in de kamer.
Want : Minister af.
Maar dat begreep de stagiaire ff niet.
Klopt, en dus is het een volstrekt onzinnige, zinloze posting. Ik ben zelf ook geen liefhebber van het huidige kabinet(had zelfs respect gehad voor d66 als ze de boel hadden laten ploffen), maar de manier waarop sommigen, waaronder betreffende user, elke gelegenheid aangrijpen om hun gal te spuwen gaat mij een beetje irriteren.quote:
Hallo zeg, ze speculeerden om tien voor acht ook dat uit betrouwbare was vernomen dat De Graaf zou gaan aftreden en vertelden erbij dat het een zeer serieus gerucht was. Die dingen zijn over het algemeen waar en dat van Brinkhorst is ws. ook wel waar.quote:Op woensdag 23 maart 2005 21:33 schreef HalfLife2ABC het volgende:
[..]
Radio 1 hoort niet te speculeren en het dan als 'nieuws uit betrouwbare bron' te brengen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |