quote:Verdonk wil dossiers 'aanstellers' openbaar maken
Minister Rita Verdonk van Vreemdelingenzaken & Integratie wil dossiers van uitgeprocedeerde asielzoekers openbaar maken. Het gaat dan om uitgeprocedeerden die de publiciteit zoeken met verhalen waarom ze in Nederland zouden moeten blijven. De minister zegt zich te ergeren aan de ''aanstellerige verhalen'' die regelmatig in de media opduiken over sommige asielzoekers.
Volgens Verdonk zijn een aantal asielzoekers helemaal niet zo zielig als ze zich voordoen. Sommige asielzoekers worden bijvoorbeeld afgewezen omdat ze als crimineel te boek staan of omdat ze in hun land van herkomst verdacht worden van oorlogsmisdaden. De openbaarmaking van de dossiers zal wél met grote zorgvuldigheid gebeuren. Er mag geen gevaar voor de asielzoeker in zijn thuisland door ontstaan.
Vluchtelingenorganisatie Inlia vindt het voornemen van Verdonk een ''geweldig idee.'' Het komt geregeld voor dat de organisatie van het ministerie te horen krijgt dat dossiers allerhande belastende informatie bevatten. ''Daar kunnen wij ons dan niet tegen verweren.''
En keer op keer zijn die dossiers dankzij mediaaandacht dan ook opnieuw beoordeld met een verblijfsvergunning als resultaat. Die tientallen waren onderdeel van de duizenden vluchtelingen die toch mogen blijven.quote:Op donderdag 10 maart 2005 15:56 schreef Tikorev het volgende:
Tientallen heb ik er voorbij zien komen die door het programma zonder schroom werden ingezet om oppositie te voeren tegen het uitzetbeleid.
quote:Als dit geen bewijs is van de Gestapo-mentaliteit van minister Verdonk...
quote:Heeft die Verdonk nog niet genoeg publiciteit dan?
quote:Kan mevrouw Verdonk de mensen niet eens voor één keer in hun waarde laten ?
quote:Dit Kabinet houdt zich overwegend bezig met pathetisch mierenneuken
En hier wat reacties voor het voorstel:quote:Deze leugenachtige trut nog meer ruimte geven haar onwaarheden te verkondigen? Alleen rasisten zeggen daar ja op.
quote:Gelijke monniken, gelijke kappen. Niet alle asielzoekers zijn zielig. Ze hebben een langdurig onderzoek achter de rug en zijn afgewezen
quote:ook de versie van Verdonk mag verkondigd worden. Anders is het te eenzijdig
quote:hoor en wederhoor. Zou raar zijn als we dat afschaffen
quote:Asielzoekers proberen vaak mooi zielig doen, maar er is altijd een andere kant van het verhaal die niet verteld wordt, die wil ik ook wel eens weten
quote:Het komt dacht ik te vaak voor dat onderdrukkers als asielzoekers hierheen komen. Dus laat zien wie zielig doet en of het terecht is.
Marijke Vos verklaarde geschokt te zijn door het voornemen van Rita Verdonk.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 21:24 schreef SCH het volgende:
Geweldig voorstel - kan Rita niet zomaar meer wat roepen maar moet ze met bewijs komen
SCH, waarom gebruik jij te pas en te onpas een streepje i.p.v een komma? Een bijzin mag tussen streepjes, voor de rest volstaat een kommaquote:Op vrijdag 11 maart 2005 21:24 schreef SCH het volgende:
Geweldig voorstel - kan Rita niet zomaar meer wat roepen maar moet ze met bewijs komen
Zouden we daar ook bij Verdonk mee terecht kunnen?quote:Op zaterdag 12 maart 2005 02:16 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Ik wil ook de dossiers van de mensen die zich niet aanstellen!
Gezien je laatste zin, het onnodig gebruik van een uitroepteken en het archaische woord "den", en de algehele strekking van dit verhaal en je verhaal in een ander topic betwijfel ik of jij zelf wel bij die hogere intelligentieniveaus gerekend mag worden...quote:Hmm, Goliath vs David, oftewel de groten tegen den kleine.
Verdonk wordt met den dag laffer door hierdoor te proberen de 'publiek opinie' met zich mee te krijgen.
Afgaand op het gemiddeld level op Fok zal dat geen probleem geven, gelukkig maar dat er nog genoeg mensen zijn die zich op een intelligenter niveau kunnen bewegen om duidelijk te stellen dat dit 'gehype' zeker voor een minister niet toelaatbaar is!
Verdonk en aanverwanten zijn de kanker van een maatschappij!
Jazeker opa, zo is het maar net.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 22:05 schreef opa het volgende:
Marijke Vos verklaarde geschokt te zijn door het voornemen van Rita Verdonk.
Inmiddels is duidelijk, dat Rita in 5 gevallen reeds opening van zaken heeft gegeven aan de kamer.
De kamer heeft in die gevallen geen redenen gezien Rita ongelijk te geven.
Zou mevrouw Vos bang zijn, dat ze nu helemaal nooit meer gelijk krijgt?
Ik vind het juist een goed idee. Het betracht de openheid te bereiken die door de burgers van Nederland zo gewenst is.quote:Op zaterdag 12 maart 2005 01:52 schreef Takkesteeg het volgende:
Verdonk wordt met den dag laffer door hierdoor te proberen de 'publiek opinie' met zich mee te krijgen.
Afgaand op het gemiddeld level op Fok zal dat geen probleem geven, gelukkig maar dat er nog genoeg mensen zijn die zich op een intelligenter niveau kunnen bewegen om duidelijk te stellen dat dit 'gehype' zeker voor een minister niet toelaatbaar is!
Tuurlijk niet joh, Verdonk hoeft zich nooit te verantwoorden.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 21:24 schreef SCH het volgende:
Ik vermoed dat dit wel eens iets met mijn manier van schrijven te maken kan hebben?! Ik gebruik nogal veel en vaak bijzinnen en dan komt een streepje meer of minder wel van pas.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 22:13 schreef TC03 het volgende:
[..]
SCH, waarom gebruik jij te pas en te onpas een streepje i.p.v een komma? Een bijzin mag tussen streepjes, voor de rest volstaat een komma.
Overigens een rare reactie, alsof ze geen bewijs zou hebben en alleen maar wat zou roepen. Ze weet heus wel wat ze doet en waarom ze het doet hoor.
Welke kranten en andere media hebben die vergelijking gemaakt?quote:Op zaterdag 12 maart 2005 19:28 schreef lucida het volgende:
Als het beleid van Verdonk - zoals sommige kranten en een deel van de media suggereren - overeenkomsten vertoont met Gestapomethoden
Standvastigheid? Eerst "hard" en "duidelijk" stellen dat alle 26.000 uitgeprocedeerde asielzoekers moeten vertrekken, maar toch blijken er duizenden van hen een verblijfsvergunning te krijgen, en nog steeds moeten er duizenden dossiers bekeken worden. Dat zwalkend beleid zou ik dus niet standvastig noemen.quote:Ik heb het al vaak gezegd maar mijn bewondering voor de standvastigheid, strengheid en rechtvaardigheid die minister Verdonk met haar vreemdenlingebeleid - en alles wat daarmee samenhangt - aan de dag legt is groot.
Als ik over standvastigheid rep, dan heb ik daarmee niet zozeer absolute aantallen op het oog, maar kijk ik veelmeer naar het beoogde effect dat het oplevert. Standvastigheid in die zin dus dat Verdonk vanaf haar aantreden de zure storm van kritiek - zowel op haar persoonlijk als op haar beleid - overtuigend weet te pareren.quote:Op zaterdag 12 maart 2005 20:31 schreef Sidekick het volgende:
Standvastigheid? Eerst "hard" en "duidelijk" stellen dat alle 26.000 uitgeprocedeerde asielzoekers moeten vertrekken, maar toch blijken er duizenden van hen een verblijfsvergunning te krijgen, en nog steeds moeten er duizenden dossiers bekeken worden. Dat zwalkend beleid zou ik dus niet standvastig noemen.
quote:Op zaterdag 12 maart 2005 21:19 schreef lucida het volgende:
[..]
Als ik over standvastigheid rep, dan heb ik daarmee niet zozeer absolute aantallen op het oog, maar kijk ik veelmeer naar het beoogde effect dat het oplevert. Standvastigheid in die zin dus dat Verdonk vanaf haar aantreden de zure storm van kritiek - zowel op haar persoonlijk als op haar beleid - overtuigend weet te pareren.
Hoe zij in korte tijd - ondanks het wespennest van partijpolitieke intriges enerzijds en de slinkse retoriek van de steeds inventiever opererende "welzijnsmaffia" anderzijds - op overtuigende wijze orde in de chaos, van onder andere de lamentabele “vooruitschuifcultuur” van acht jaar paars heeft weten te scheppen.
Geen zwalkende maar juist een standvastige vrouw is minister Verdonk, die bovendien de noodzakelijke dynamiek en zakelijkheid in het vreemdelingendebat heeft ingebracht. Door haar onverzettelijkheid en daadkracht komt er een juist schot in de zaak en worden ook de “ingewikkeldere” dossiers die onder vorige kabinetten gewoon zijn blijven liggen eindelijk ter hand genomen..
Haha, ze heeft moeten toegeven aan de "zure storm van kritiek". De linkse oppositie heeft met succes om herbeoordeling van de dossiers gevraagd, en nu blijken er toch duizenden gevallen te zijn waar Verdonk het in eerste instantie mis had. En dat kunnen jouw mooie maar compleet inhoudsloze en dus nietszeggende woorden geenszinds verhullen.quote:Op zaterdag 12 maart 2005 21:19 schreef lucida het volgende:
[..]
Als ik over standvastigheid rep, dan heb ik daarmee niet zozeer absolute aantallen op het oog, maar kijk ik veelmeer naar het beoogde effect dat het oplevert. Standvastigheid in die zin dus dat Verdonk vanaf haar aantreden de zure storm van kritiek - zowel op haar persoonlijk als op haar beleid - overtuigend weet te pareren.
Hoe leidt publicatie van een dergelijke lijst nou tot een efficienter asielbeleid? Ik ben in principe voor het beleid van minister Verdonk, maar het willen terugdringen van eenzijdige beeldvorming is een zwakke move en zoals we allemaal maar al te goed weten volkomen zinloos.quote:Met het voorstel van Minister Verdonk is in beginsel dus niets mis. Op een zorgvuldige wijze wordt door deze aanpak mogelijk nog meer dan voorheen het geval was, het kaf van het koren gescheiden. We zijn een gastvrije en humane samenleving, maar solidariteit kent zijn grenzen. Nog te vaak wordt deze gedachte ten onrechte aan opmerkingen als 'buitenlanders opgerot' of 'vol is vol' gekoppeld, en dat is dan exact een onderdeel van die eenzijdige beeldvorming waardoor individuen, die zich niet aan de regels van onze asielprocedures willen houden vrij spel hadden.
Nou, als er daadwerkelijk andere negatieve zaken in een dossier zitten die niet naar buiten komen via de asielzoeker zelf via de media, dan lijkt het me goed om een volledig beeld te geven. Wat is daar zwak of zinloos aan?quote:Op zaterdag 12 maart 2005 23:39 schreef Speth het volgende:
Ik ben in principe voor het beleid van minister Verdonk, maar het willen terugdringen van eenzijdige beeldvorming is een zwakke move en zoals we allemaal maar al te goed weten volkomen zinloos.
Als de media een grote invloed heeft op het beleid van de regering wel ja. In mijn ogen is dat niet zo en hoort dit niet zo te zijn, dit soort beleid geeft de media meer credit than they deserve. Verdonk zou er goed aan doen die eenzijdige berichtgeving gewoon te negeren in plaats van er op deze manier op ingaan.quote:Nou, als er daadwerkelijk andere negatieve zaken in een dossier zitten die niet naar buiten komen via de asielzoeker zelf via de media, dan lijkt het me goed om een volledig beeld te geven. Wat is daar zwak of zinloos aan?
De politiek moet zich inderdaad niet zo laten afleiden met eenzijdige berichtgeving, maar de eenzijdigheid kan je alleen maar aantonen met informatie uit het dossier. Als de berichtgeving wel evenwichtig is met een duidelijk signaal dat Verdonk eventueel toch iets over het hoofd ziet oid, dan moet je dat niet zomaar in de wind slaan. "Signalen uit de samenleving", ook al is het via de media, moet je als overheid toch wel serieus nemen.quote:Op zaterdag 12 maart 2005 23:55 schreef Speth het volgende:
[..]
Als de media een grote invloed heeft op het beleid van de regering wel ja. In mijn ogen is dat niet zo en hoort dit niet zo te zijn, dit soort beleid geeft de media meer credit than they deserve. Verdonk zou er goed aan doen die eenzijdige berichtgeving gewoon te negeren in plaats van er op deze manier op ingaan.
Tja, het ligt eraan hoeveel waarde je hecht aan die signalen. Ik beschouw een correcte berichtgeving als de taak van de media, laat ze hun eigen blunders maar maken. De overheid hoort zich daar naar mijn mening niet mee in te laten.quote:Op zondag 13 maart 2005 00:04 schreef Sidekick het volgende:
[..]
De politiek moet zich inderdaad niet zo laten afleiden met eenzijdige berichtgeving, maar de eenzijdigheid kan je alleen maar aantonen met informatie uit het dossier. Als de berichtgeving wel evenwichtig is met een duidelijk signaal dat Verdonk eventueel toch iets over het hoofd ziet oid, dan moet je dat niet zomaar in de wind slaan. "Signalen uit de samenleving", ook al is het via de media, moet je als overheid toch wel serieus nemen.
Ze heeft geleerd eveneens gebruik te maken van de mediacratie zonder af te wijken van haar beleidslijn.quote:Op zaterdag 12 maart 2005 23:05 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Haha, ze heeft moeten toegeven aan de "zure storm van kritiek".
Duizenden gevallen,...? Om de instroom van hoeveel mensen per week gaat het nu eigenlijk?quote:De linkse oppositie heeft met succes om herbeoordeling van de dossiers gevraagd, en nu blijken er toch duizenden gevallen te zijn waar Verdonk het in eerste instantie mis had.
Geenszins was een wat al te grote broek... compleet inhoudsloos 'wat' al te absoluut gesteld en nietszeggend zou de vader van de gedachte kunnen duiden.quote:En dat kunnen jouw mooie maar compleet inhoudsloze en dus nietszeggende woorden geenszinds verhullen.
Als we er maar van kunnen profiteren, he?quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:07 schreef Koos Voos het volgende:
Mensen die een bijdrage kunnen leveren aan de Nederlandse maatschappij zijn natuurlijk van harte welkom :
Het gaat goed...![]()
Het profiteren is toch echt wederzijds...quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:18 schreef Vhiper het volgende:
Als we er maar van kunnen profiteren, he?
Je weet toch hoe dat gaat in Nederlandquote:Op woensdag 4 mei 2005 13:53 schreef IntroV het volgende:
Ik heb nog weinig openbare dossiers gezien in de tussentijd.
Het lijkt wel alsof Verdonk haar eerdere aankondiging helemaal is vergeten, getuige het volgende voorbeeld dat Klaas de Vries aankaarte op zijn weblog:quote:Op woensdag 4 mei 2005 13:53 schreef IntroV het volgende:
Ik heb nog weinig openbare dossiers gezien in de tussentijd.
quote:Op kantoor overleg met Janneke van Etten en Souad Haouli over moties die ik morgen wil indienen bij het debatje over de verslagen van twee algemene overleggen (AO’s) met minister Verdonk. Verschillende collega’s sturen hun concept-moties toe voor commentaar en eventuele ondertekening. Na kontakt met de Griffier van de Commissie Justitie constateer ik dat het algemeen overleg van morgen over de overleden asielzoeker Donorov, zich zal beperken tot discussie over de openbaarmaking van het laatste vertrouwelijk toegezonden stuk. Dan kan bij een andere gelegenheid over de inhoud worden gediscussieerd. Dat wordt langzamerhand tijd.
Overigens verneem ik van de advocate van mevrouw Donorov dat zij via de Wet Openbaarheid van Bestuur (Wob) alle stukken heeft gekregen die door de minister eerder strikt vertrouwelijk aan de Kamer zijn toegezonden! Het moet toch niet gekker worden. Algemeen geldt dat de inlichtingenplicht van de regering naar de Kamer (artikel 68 Grondwet) verder gaat dan de verplichtingen van de Wob. Morgen eens vragen waarom de Minister de Kamer zo behandelt. Bescherming van privacy kan niet aan de orde zijn, want mevrouw Donorov wil niets liever dan het hele dossier in de openbaarheid brengen.
Dinsdag 19 april
Vroeg in de Kamer. Eduard Nazarsky komt even bijpraten. Hij is in Den Haag vanwege een aktie van Hanneke Groenteman en Dieuwertje Blok. Die gaan tussen één en twee uur ijsjes uitdelen als protest tegen de lage vergoeding die asielzoekers krijgen om in leven te blijven. Het bedrag is sinds 1998 niet meer verhoogd. Of beter, er is net één Euro bijgekomen. Verdonk studeert nog op een verdere verhoging. NIBUD en GGD protesteren tegen dit lage bedrag: niet genoeg om van te leven, en te weinig om te sterven. Per dag per kind 66 eurocent: de priojs van een ijsje.
Na de fractie ga ik ook een ijsje halen. Fantastisch dat deze drukbezette mensen zich hiervoor inzetten.
Om twee uur begint de Kamer. Mondelinge vragen over de supportersrellen in de context van Feyenoord-Ajax afgelopen zondag en over de excellentiewens van Kees van der Knaap. [b]Daarna om half vijf overleg over de openbaarmaking van stukken betreffende de dood van Donorov. Verdonk ziet daar niets in.[/] De Advocate van Mevrouw Dorov wil niets liever dan de zaak in openbaarheid behandeld zien. Zij beschikt over de stukken en moet volgens Verdonk zelf maar weten op zij ze openbaar maakt. Het is volgens Verdonk in strijd met de belangen van de staat dat de buitenwereld te weten komt wat Spanje van deze uitzetting dacht. De relaties met Spanje lopen gevaar. Merkwaardig. De Spanjaarden hebben niets mis gedaan. Wordt vervolgd.
Ook het overleg met Verdonk van vorige week wordt vervolgd, in een kort debat in de plenaire vergadering. Ik dien met Jan de Wit, Marijke Vos en Tineke Huizinga een motie in om tot een ruimer pardon te komen. Wim van Fessem van het CDA neemt mijn uitdaging om de overwegingen van deze motie met een hoofdletter C te bespreken niet op. Zou daarin misschien het probleem van de C van het CDA zitten? Of is er hoop?
Volgende week dinsdag wordt gestemd. Er is dan ook een manifestatie op het Plein van voorstanders van het ruime pardon. Als al die ondertekenaars van een royaal gebaar nou eens kwamen. Dat helpt.
De motie luidt alsvolgt.
19637/29344, nr. 914 Motie van het lid Klaas de Vries c.s.
Voorgesteld 19 april 2005
De Kamer, gehoord de beraadslaging,
overwegende dat door de invoering van de Vreemdelingenwet 2000 de procedures met betrekking tot de behandeling van asielverzoeken zijn gestroomlijnd en bekort;
overwegende, dat na de invoering van deze wet nog moest worden beslist op vele duizenden asielaanvragen die onder de oude vreemdelingenwet waren ingediend;
overwegende dat het Kabinet op grond van het Hoofdlijnenakkoord voor een deel van deze asielzoekers een pardonregeling heeft getroffen (Staatscourant van 3 oktober 2003), waardoor een groep van 2100 mensen een verblijfsvergunning heeft gekregen;
overwegende, dat deze regeling echter geen oplossing biedt voor asielzoekers die, soms zelfs op aanraden van de overheid, onder de toenmalige wetgeving gebruik hebben gemaakt van hun recht om een tweede of volgend (asiel)verzoek in te dienen;
overwegende, dat deze asielzoekers meer dan vijf jaar in ons land wonen, in ons land zijn ingeburgerd, en in veel gevallen een gezin hebben met kinderen, die hier zijn geboren en opgegroeid;
overwegende, dat in de samenleving een groot draagvlak bestaat om ook aan deze asielzoekers alsnog een verblijfsvergunning te verlenen;
verzoekt de regering na te gaan hoe alsnog een substantiële verruiming van de eenmalige regeling voor asielzoekers kan worden gerealiseerd en deze aan de Kamer voor te leggen;
en gaat over tot de orde van de dag.
Klaas de Vries
Jan de Wit
Marijke Vos
Tineke Huizinga
Wie weet. Er worden nog meer moties ingediend. Een van Jan de Wit over het Verdrag tot bescherming van de rechten van het kind. Jan heeft net een uitzetting meegemaakt waarbij een gezin met kinderen in de berm werd gezet. Het maakt op Verdonk geen indruk. Ouders zijn verantwoordelijk, niet de Staat. Maar het Verdrag beoogt toch juist bescherming door de Staat van de rechten van kinderen? "Er staat nergens in het Verdrag dat kinderen alleen in Nederland gelukkig kunnen worden," zegt de minister.
Ohja, Klaas de Vries en zijn immer betrouwbare weblogquote:Op woensdag 4 mei 2005 16:07 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Het lijkt wel alsof Verdonk haar eerdere aankondiging helemaal is vergeten, getuige het volgende voorbeeld dat Klaas de Vries aankaarte op zijn weblog:
[..]
Heb je ook inhoudelijk kritiek op dat stukje, of heb je geen argumenten?quote:Op woensdag 4 mei 2005 16:37 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ohja, Klaas de Vries en zijn immer betrouwbare weblog
Zetbaas van de asielindustrie.quote:Op woensdag 4 mei 2005 16:37 schreef Lemmeb het volgende:
Ohja, Klaas de Vries en zijn immer betrouwbare weblog
Dat lijkt me juist goed. Linkse organisaties proberen onrust te zaaien door voortdurend gelogen zielepietverhalen te publiceren. Dat gaat de minister nu tegen.quote:Op zaterdag 12 maart 2005 23:39 schreef Speth het volgende:
[..]
Hoe leidt publicatie van een dergelijke lijst nou tot een efficienter asielbeleid? Ik ben in principe voor het beleid van minister Verdonk, maar het willen terugdringen van eenzijdige beeldvorming is een zwakke move en zoals we allemaal maar al te goed weten volkomen zinloos.
Ik vind het een vreselijk stuk.quote:Op woensdag 4 mei 2005 17:31 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Heb je ook inhoudelijk kritiek op dat stukje, of heb je geen argumenten?
Bron?quote:Op donderdag 5 mei 2005 14:17 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik vind het een vreselijk stuk.
Die Klaas verzint ze waar je bij staat.
De site van Klaas.quote:
Ik niet.quote:Op donderdag 5 mei 2005 16:24 schreef Sidekick het volgende:
Ik snap het.
Beroepsleugenaar.quote:Op donderdag 5 mei 2005 16:27 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Ik niet.
Bijvoorbeeld dat jij beroepsleugenaar De Vries serieus neemt.
Snap ik geen reet van.
quote:Op donderdag 5 mei 2005 14:05 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dat lijkt me juist goed. Linkse organisaties proberen onrust te zaaien door voortdurend gelogen zielepietverhalen te publiceren. Dat gaat de minister nu tegen.
Een goed gebaar!
quote:Op vrijdag 6 mei 2005 23:26 schreef LiberaleMeiske het volgende:
[..]Duizenden asielzoekers vertragen de procedures van de echte 'vluchtelingen'. Je krijgt een A -status van de staat, als je goede documenten (bewijsmateriaal) hebt. Heb je dat niet? Dan moet je het maar regelen in je land van herkomst. Kan dat niet? Dan ben je naar Nederland gekomen om goud te zoeken.
quote:Op maandag 9 mei 2005 08:29 schreef Vhiper het volgende:
[..]![]()
Ja, joh! Als je halsoverkop moet vluchten voor je leven, moet je uiteraard eerst zorgen dat je al je papieren op je gemakje bij elkaar hebt gezocht. Heb je dat niet, moet je vooral maar terug naar het land waar je voor je leven hebt moeten vluchten om wat papiertjes op te halen.![]()
quote:Op maandag 9 mei 2005 12:26 schreef LiberaleMeiske het volgende:
[..]
Jij weet echt niet hoe procedures in elkaar zitten, toch? Of wel?
Uhm...quote:Op maandag 9 mei 2005 12:58 schreef Vhiper het volgende:
[..]![]()
Ik heb regelmatig met onze vrolijke vriendjes van de IND te maken, dus ja, de procedures ken ik wel.
Juist als ze wel al hun papiertjes hebben, zal een (goede, en die zijn zeldzaam) IND ambtenaar vragen stellen, aangezien een echte vluchteling nooit altijd netjes al z'n papieren heeft.
Ongetwijfeld. Ik ontken ook niet dat er mensen zijn die misbruik proberen te maken van de regels. Van elk regeltje probeert men wel misbruik te maken als het even kan en uiteraard dient dat keihard te worden aangepakt.quote:Op maandag 9 mei 2005 17:11 schreef LiberaleMeiske het volgende:
Uhm...'k ken teveel nep -vluchtelingen, en een paar echte. Ik heb gezien, dat de 'echte' vluchtelingen binnen twee jaar een A -status hebben gekregen. Laatst was een kennis (goudzoeker) van mij voor 6500 euro van Nederland naar Zwitserland 'gesmokkeld', en zo via Zwitserland naar Engeland gegaan (ook nog gelukt
![]()
![]()
). Maar goed, 'k heb tot nu toe ook vijf verhalen gelezen vol met leugens, waar de overheid nog ingetrapt is ook. Bewijsmateriaal is niet zo moeilijk te leveren hoor. Je kunt nog altijd je netwerk in je 'eigen' land gebruiken om bewijsstukken over je geboorte/plaats etc. naar je te sturen, althans dat heb ik gezien bij kennissen.
Maar Vhiper, je weet toch hoe massaal de belangstelling voor het westen is gezien door de ogen van de armeren in de wereld?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 08:48 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Ik ontken ook niet dat er mensen zijn die misbruik proberen te maken van de regels. Van elk regeltje probeert men wel misbruik te maken als het even kan en uiteraard dient dat keihard te worden aangepakt.
Maar let wel, men dient de fraudeurs aan te pakken, niet de regels zo te veranderen dat de echte vluchtelingen daar de dupe van worden.
Overigens zou ik er, als IND ambtenaar, raar van opkijken als men eerst zou stellen geen papieren te hebben, om vervolgens later wel papieren te voorschijn te toveren. Men alleen afrekenen op papiertjes is dus niet juist, men moet kijken naar het hele verhaal van een vluchteling, daar valt veel meer uit te halen en de fraude veel beter te bestrijden, zonder echte vluchtelingen in gevaar te brengen.
Je kan er op z'n minst naar streven de fraude aan te pakken en de echte vluchtelingen zoveel mogelijk te ontzien, maar dat wordt, zoals je al zegt, door onnodig veel regeltjes, ook niet gedaan.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:20 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Maar Vhiper, je weet toch hoe massaal de belangstelling voor het westen is gezien door de ogen van de armeren in de wereld?
Een beleid uitvogelen waar geen 'echte' asielzoekers de dupe van worden kost misschien honderden miljarden en dat is het de regeringen niet waard.
De fraudeurs vallen simpelweg nauwelijks op, iedereen die zich anmeld ziet er zielig uit en beschikt over een servetje met persoonsgegevens dat wij voor paspoort aanzien en vaak aan moeten zien.
Een ongeldig reisdocument wil niets zeggen over eventuele fraude van de asielzoeker, dat is nog wel het ergste, maar met de internationale bureaucratie die hoogij viert is hierin niets positiefs te verwachten.
Het uitgebreid aanhoren van een asielzoeker lijkt met het minste wat je kunt doen, maar met onze regels hier zal er veel tijd onnodig worden verkwist en daardoor moet de overheid/IND keuzes maken aangezien zij geen ongelimiteerde bezetting hebben qua personeel.
Mensen die in de branche gewerkt hebben zitten niet zelden met een burn-out thuis en degenen die ik ken willen er nimmer meer aan de slag.
Het zal altijd een moeilijke keuze worden en altijd worden goudzoekers toegelaten en vallen sommige terechte asielzoekers worden ook geweigerd, alleen mogen de percentages wel wat beter worden.
Ja, ze zijn wel consequent bij de overheid als het gaat om één ding: OVERAL bureaucratie, of het nu is ivm gescheiden afval, het aanvragen van huursubsidie of het aanvragen van een verblijfsstatus waar we nu over spreken.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:54 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Je kan er op z'n minst naar streven de fraude aan te pakken en de echte vluchtelingen zoveel mogelijk te ontzien, maar dat wordt, zoals je al zegt, door onnodig veel regeltjes, ook niet gedaan.
Helaas kan ik je hierin geen ongelijk geven...quote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:00 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ja, ze zijn wel consequent bij de overheid als het gaat om één ding: OVERAL bureaucratie, of het nu is ivm gescheiden afval, het aanvragen van huursubsidie of het aanvragen van een verblijfsstatus waar we nu over spreken.
Ik ga niet accepteren dan mensen de dupe worden van incompetentie van anderen. Dan krassen Verdonk en haar hele departement maar op en doen we het opnieuw, maar dan beter. Dat kan misschien wat centen kosten, maar wat denk je dat dit voortmodderen kost??quote:Je moet alleen niet vergeten wie degenen zijn die kiezen om voor de overheid te werken, dat is namelijk een bewuste keuze van mensen die vaak zekerheid willen en afhankelijk willen blijven.
De grappen over ambtenaren komen echt niet uit de lucht vallen.
Ik denk ook dat de problemen niet beter opgelost kunnen worden dan nu, aangezien je te maken hebt met incompetentie.
Van een dubbeltje maak je geen kwartje zeg maar.
Veel mensen in het proces weten niet exact wat de ander doet, terwijl ze voor dezelfde zaak werken, het gevolg is dat er een massa aan formulieren over en weer gaan waardoor er heel snel iets fout gaat en men met de natte vinger moet werken.
Wat mij betreft ook, vooral aan de uitvoering dient flink gesleuteld te worden. Als de efficiency verbetert, zal je ook niet met die groepen blijven zitten die jarenlang aan het procederen zijn.quote:M.I. mag het ganse beleid van meet af aan worden herzien, dit is alleen vrijwel onmogelijk aangezien de groep dan van 26 duizend naar 100 duizend gaat groeien.
Die gaan toch vanzelf dood mag ik hopen?quote:Op donderdag 10 maart 2005 18:21 schreef Koos Voos het volgende:
Die idioten die hun smoel dichtnaaien hebben we niet nodig hier.. doeiiiii![]()
Er moet een lange termijnoplossing komen en een goede is om de hele kliek van voor af aan op te bouwen, maar dan kom je dus in conflcit met de korte termijn en we spreken hier over het lot van mensen.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:20 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Helaas kan ik je hierin geen ongelijk geven...
[..]
Ik ga niet accepteren dan mensen de dupe worden van incompetentie van anderen. Dan krassen Verdonk en haar hele departement maar op en doen we het opnieuw, maar dan beter. Dat kan misschien wat centen kosten, maar wat denk je dat dit voortmodderen kost??
[..]
Wat mij betreft ook, vooral aan de uitvoering dient flink gesleuteld te worden. Als de efficiency verbetert, zal je ook niet met die groepen blijven zitten die jarenlang aan het procederen zijn.
Het ligt zoals gewoonlijk allemaal wat genuanceerder dan het aanhoudende dramaverhaal dat jij ons voorschotelt. Als je gisteren naar NOVA hebt gekeken, dan zul je hebben gezien dat heel wat van die hoegenaamd onschuldige slachtoffers de boel van voor tot achteren bij elkaar liegen. Dat ze op listige en doortrapte manier ons ruimhartig opvangsysteem in de luren willen leggen. Het is als overheid daarom van het grootste belang echte slachtoffers van bedriegers te scheiden. Voor de eerste groep gelden de normale procedures. Voor de zeer omvangrijke tweede groep bestaat geen pardon en geldt slechts enkeltje naar land of 'oord' van herkomst.quote:Op maandag 9 mei 2005 08:29 schreef Vhiper het volgende:
[..]![]()
Ja, joh! Als je halsoverkop moet vluchten voor je leven, moet je uiteraard eerst zorgen dat je al je papieren op je gemakje bij elkaar hebt gezocht. Heb je dat niet, moet je vooral maar terug naar het land waar je voor je leven hebt moeten vluchten om wat papiertjes op te halen.![]()
Net zoals het aanhoudende profiteursverhaal dat jij ons voorschoteltquote:Op zondag 22 mei 2005 10:30 schreef lucida het volgende:
[..]
Het ligt zoals gewoonlijk allemaal wat genuanceerder dan het aanhoudende dramaverhaal dat jij ons voorschotelt.
Ik ontken ook nergens dat er fraudeurs zijn en je hebt mij nooit horen zeggen dat die niet hard aangepakt moeten worden, maar ik pleit voor duidelijk beleid dat onderscheid maakt tussen de echte slachtoffers en de fraudeurs, welke vervolgens de echte slachtoffers helpt en de fraudeurs linea recta uitzet. Jij pleit daarentegen voor alles omvattende maatregelen, waarbij je liever iedereen kwijt dan rijk bent en dan doe je de echte slachtoffers tekort.quote:Als je gisteren naar NOVA hebt gekeken, dan zul je hebben gezien dat heel wat van die hoegenaamd onschuldige slachtoffers de boel van voor tot achteren bij elkaar liegen. Dat ze op listige en doortrapte manier ons ruimhartig opvangsysteem in de luren willen leggen. Het is als overheid daarom van het grootste belang echte slachtoffers van bedriegers te scheiden. Voor de eerste groep gelden de normale procedures. Voor de zeer omvangrijke tweede groep bestaat geen pardon en geldt slechts enkeltje naar land of 'oord' van herkomst.![]()
Je kunt de fraudeurs niet aanpakken zonder dat ook 'echte' slachtoffers er de dupe van worden, de vraag is welke percentages billijk zijn.quote:Op maandag 23 mei 2005 06:44 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Net zoals het aanhoudende profiteursverhaal dat jij ons voorschotelt
[..]
Ik ontken ook nergens dat er fraudeurs zijn en je hebt mij nooit horen zeggen dat die niet hard aangepakt moeten worden, maar ik pleit voor duidelijk beleid dat onderscheid maakt tussen de echte slachtoffers en de fraudeurs, welke vervolgens de echte slachtoffers helpt en de fraudeurs linea recta uitzet. Jij pleit daarentegen voor alles omvattende maatregelen, waarbij je liever iedereen kwijt dan rijk bent en dan doe je de echte slachtoffers tekort.
Je kan op z'n minst proberen de echte slachtoffers (Waarom tussen aanhalingstekens?) zoveel mogelijk te ontzien, zonder tekort te doen aan de fraudebestrijding, maar ik bespeur steeds meer de wil bij mensen voor de "simpele" oplossing, nl.: "Tief maar gewoon op, het kan me geen reet schelen of je hier voor de poen komt of echt hulp nodig hebt" en daar word ik kotsmisselijk van.quote:Op maandag 23 mei 2005 09:44 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Je kunt de fraudeurs niet aanpakken zonder dat ook 'echte' slachtoffers er de dupe van worden, de vraag is welke percentages billijk zijn.
De aanhalingstekens om duidelijkheid te scheppen, niet om vraagtekens te zetten hoorquote:Op maandag 23 mei 2005 09:54 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Je kan op z'n minst proberen de echte slachtoffers (Waarom tussen aanhalingstekens?) zoveel mogelijk te ontzien, zonder tekort te doen aan de fraudebestrijding, maar ik bespeur steeds meer de wil bij mensen voor de "simpele" oplossing, nl.: "Tief maar gewoon op, het kan me geen reet schelen of je hier voor de poen komt of echt hulp nodig hebt" en daar word ik kotsmisselijk van.
Ah, okquote:Op maandag 23 mei 2005 10:03 schreef Elgigante het volgende:
[..]
De aanhalingstekens om duidelijkheid te scheppen, niet om vraagtekens te zetten hoor.
Eens, maar de insteek moet zijn: Zoveel mogelijk ontzien. Je gaat een appelboom met rotte appels ook niet aan de stam omhakken, je klimt in de boom om de rotte appels te verwijderen.quote:Fraudebestrijding in deze gevallen is ontzettend moeilijk, ook de fraudeurs evolueren en dat is inmiddels een flinke business geworden (zoals bij iedere criminaliteit loopt de overheid een paar stappen achter). Je zult af en toe de botte bijl moeten hanteren om de rotte appels te verwijderen, daarbij worden helaas ook enkele gave appels niet ontzien.
Wederom eens.quote:Een simpele oplossing is er niet, maar we moeten de vraag breder stellen en de zaak breder bekijken en iet zo tunnelminded als nu het geval is.
Er zijn ook geen 500 miljoen mensen die hier naartoe vluchten, verder moeten we uiteraard doen wat we kunnen en daar de grens trekken, maar niemand die mij er van kan overtuigen dat Nederland aan z'n max zit, dat het land (te) vol is. Dat is gewoon complete bullshit. De randstad is vol, ja, de rest van het land niet.quote:de praktijk moet óók belangrijk blijven, ondanks dat er 500 miljoen mensen op de wereld volgens onze maatstaven recht hebben op asiel zijn ze niet allen welkom.
Ik ook, maar juist aan al die zaken ontbreekt het momenteel bij het huidige beleid. ok, toegegeven, de wil om vooruitstrevend te zijn, is er, maar de resultaten blijven of uit, of zijn bereikt door, zoals de Engelsen het zo mooi zeggen "Curing the disease by killing the patient".quote:Het enige wat ik verwacht is expertise, vooruitstrevendheid en menselijkheid/billijkheid, maar ook zakelijkheid bij diegenen die in de asielprocedure werkzaam zijn.
Wat mij betreft is de Randstad overvol, en de rest van Nederland moet ook niet voller worden. Spreek dus a.u.b. voor jezelf. Wat mij betreft staat de ethniciteit van de inwoners daar overigens volkomen buiten, voordat iemand daar weer een aanleiding in ziet me daarop aan te vallen. Feit is gewoon dat Nederland een zeer dichtbevolkt land is en daarmee dat er gewoon genoeg mensen in Nederland wonen.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:28 schreef Vhiper het volgende:
Er zijn ook geen 500 miljoen mensen die hier naartoe vluchten, verder moeten we uiteraard doen wat we kunnen en daar de grens trekken, maar niemand die mij er van kan overtuigen dat Nederland aan z'n max zit, dat het land (te) vol is. Dat is gewoon complete bullshit. De randstad is vol, ja, de rest van het land niet.
[..]
Als je wilt dat ik voor mijzelf spreek, prima, maar doe het zelf dan ook.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:32 schreef Jalu het volgende:
[..]
Wat mij betreft is de Randstad overvol, en de rest van Nederland moet ook niet voller worden. Spreek dus a.u.b. voor jezelf. Wat mij betreft staat de ethniciteit van de inwoners daar overigens volkomen buiten, voordat iemand daar weer een aanleiding in ziet me daarop aan te vallen. Feit mijn mening is gewoon dat Nederland een zeer dichtbevolkt land is en daarmee dat er gewoon genoeg mensen in Nederland wonen.
Ik zou liever eens flink aan de boom schudden en alles wat erafvalt is verdacht, maar met wat expertise kun je het merendeel van de onterecht gevallen appels gewoon terughangen. De boom inklimmen kost teveel tijd, teveel manschappen en teveel geld.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:28 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ah, ok
[..]
Eens, maar de insteek moet zijn: Zoveel mogelijk ontzien. Je gaat een appelboom met rotte appels ook niet aan de stam omhakken, je klimt in de boom om de rotte appels te verwijderen.
[..]
Wederom eens.
[..]
Er zijn ook geen 500 miljoen mensen die hier naartoe vluchten, verder moeten we uiteraard doen wat we kunnen en daar de grens trekken, maar niemand die mij er van kan overtuigen dat Nederland aan z'n max zit, dat het land (te) vol is. Dat is gewoon complete bullshit. De randstad is vol, ja, de rest van het land niet.
[..]
Ik ook, maar juist aan al die zaken ontbreekt het momenteel bij het huidige beleid. ok, toegegeven, de wil om vooruitstrevend te zijn, is er, maar de resultaten blijven of uit, of zijn bereikt door, zoals de Engelsen het zo mooi zeggen "Curing the disease by killing the patient".
Nederland is niet dichtbevolkt? Dat Nederland dichtbevolkt is is een feit, knulletje.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:38 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Als je wilt dat ik voor mijzelf spreek, prima, maar doe het zelf dan ook.
Jouw probleem. Ik heb mijn hele leven in de randstad (Diverse steden, diverse wijken) gewoont en overal bevalt het me prima. De randstad is vol, ja, maar prima leefbaar. Ik zie niet in waarom dat in de rest van Nederland niet zou kunnen.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:33 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Wil je dan heel Nederland zoals de Randstad? Ik niet in elk geval.
Maar niet dat er genoeg mensen wonen of dat het vol zou zijn, knulletje.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:41 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Nederland is niet dichtbevolkt? Dat Nederland dichtbevolkt is is een feit, knulletje.
Nederland is een van de dichtsbevolkte landen ter wereld en je zegt zelf dat de Randstad 'vol' is. Niet het hele land hoeft zo te worden zoals de Randstad nu is.quote:Op maandag 23 mei 2005 10:42 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Maar niet dat er genoeg mensen wonen of dat het vol zou zijn, knulletje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |