abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25073036
Goed ik heb het plan opgevat om een gedeelte van mijn tuin te bestemmen als moestuin Ik heb hiervoor ong. 20a 30 m2 ter beschikking VAn jullie graag leuke ideene over de vruchten en groenten die ik zou kunnen gebruiken. Aardappelen en andere basic groenten kan ik halen bij de boer of de groenteboer.. Maar wat is nu echt leuk??

Zelf wil ik iets gaan doen met knoflook, gember, aubergines, courgettes en artisjokken maar wat vinden jullie echt leuke groenten of kruiden om te kweken .
Ook JIJ hebt recht op mijn mening!!
  zondag 13 februari 2005 @ 15:17:37 #2
71780 DeHeldjes
Anti-Sociaal....
pi_25073071
Hennep
Eigenlijk wel...maar eigenlijk ook weer niet...
pi_25073102
Leuk zou ik ze niet noemen, maar dingen als bieslook, tijm en basilicum zijn wel heel handig om altijd vers bij de hand te hebben.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_25073113
ok maar ivm katten heb ik die liefst in een apart bak...... euh die kruiden dus.....
  zondag 13 februari 2005 @ 15:24:21 #5
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_25073167
Ook leuk voor in je moestuin zijn:

Sla, boerenkool, worteltjes, andijvie, aardbeien, kruisbessen, druiven, kiwi's.
Meer kan ik even niet verzinnen hoor..
  zondag 13 februari 2005 @ 15:25:39 #6
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25073179
alle kruiden. paprika (wellicht in kasje). reken op 1m2 per courgetteplant. ruccola, groeit door na knippen. aardbeien, omdat hun wortels uiteindelijk door je hele moestuin gaan, zou je aan een bak kunnen denken. zeker ook omdat je het best aardbeien van 1 of 2 jaar oude plant kan eten, daarna nieuwe stekjes. schorseneren, voor de liefhebber. ach je kan eigenlijk alles wel planten, als je maar mooie grond hebt.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zondag 13 februari 2005 @ 15:26:57 #7
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25073196
ja kan kruiden ook knippen en wassen en dan in stukjes invriezen.
pi_25073284
Cherrytomaten zijn trouwens ook heel lekker en niet zo moeilijk als je gewoon kleine plantjes koopt. Pas op dat je niet meer dan 2 van die dingen plant, want dan heb je er zoveel dat je ze aan het eind van de zomer poepzat bent.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 13 februari 2005 @ 21:50:25 #9
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25076524
Zou in eerste instatie gaan voor de verse kruiden.

Eventueel aangeval met aarbeien, tomaten enzo
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25076594
Ook leuk om wat struikjes te planten van bramen, besjes enz, en een druivenstruik.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_25076632
Ow, en ik geef deze een zwiep naar F&F, daar zitten nog meer users met tips.
pi_25077300
Ik zit er zelf ook aan te denken om een hoekje van de tuin hiervoor in te richten.
Wat voor grond/aarde is het beste? Of kan ik na struiken verwijderen, omspitten meteen aan de slag?
pi_25077457
Frambozen zijn leuk, die zijn in de winkel niet lekker vergeleken met eigen tuin.
]Gember kan je vergeten TS, da's een tropische plant.
Je kan altijd wat planten en kijken of het aanslaat. In tuincentra kan je soms je grond laten testen.
Maar kijk vooral goed of de plant de zon krijgt die hij nodig heeft.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 14 februari 2005 @ 01:13:46 #14
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25080257
quote:
Op zondag 13 februari 2005 22:37 schreef Bluezz het volgende:
Ik zit er zelf ook aan te denken om een hoekje van de tuin hiervoor in te richten.
Wat voor grond/aarde is het beste? Of kan ik na struiken verwijderen, omspitten meteen aan de slag?
zoals hierboven staat doen sommige tuicentra dat. ik zou echter de landbouwhogeschool in wageningen raadplegen. je moet dan van verschillende plekken uit je tuin een beetje aarde nemen en dit opsturen. krijg je een volledig rapport terug van bodemsamenstelling en eventuele beschikbaarheid voor landbouwgrond. dit kost geloof ik 25-50 euro. ik ben nu te lui om het linkje te zoeken.
pi_25080308
Ok.. het plekkie moet ook in de zon liggen begrijp ik van krakkemieke.
Dus moet ik een ander plekkie zoeken
  maandag 14 februari 2005 @ 01:18:29 #16
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25080331
quote:
Op maandag 14 februari 2005 01:16 schreef Bluezz het volgende:
Ok.. het plekkie moet ook in de zon liggen begrijp ik van krakkemieke.
Dus moet ik een ander plekkie zoeken
water en zonlicht is meestal toch wel de basisvoorwaarde van een goede tuin lol.
pi_25080442
quote:
Op maandag 14 februari 2005 01:18 schreef zoalshetis het volgende:

water en zonlicht is meestal toch wel de basisvoorwaarde van een goede tuin lol.
Ik heb een zonovergoten tuin, alleen het plekje voor de eventuele moestuin is nou net ff niet zo zonnig, dat bedoelde ik
  maandag 14 februari 2005 @ 01:27:47 #18
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25080463
quote:
Op maandag 14 februari 2005 01:25 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik heb een zonovergoten tuin, alleen het plekje voor de eventuele moestuin is nou net ff niet zo zonnig, dat bedoelde ik
oh ok, ik dacht al. overigens werkt een lange bloembak voor een zonnig raam ook uitstekend en je hebt minder last van weersinvloeden en ongedierte. een of twee bloembakken van een meter geven je meer dan genoeg kruiden.
pi_25080522
Ja maarrrr, ik heb voor het eerst in mijn leven een tuin.
Dus mot het daarin
  maandag 14 februari 2005 @ 01:44:45 #20
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25080696
quote:
Op maandag 14 februari 2005 01:32 schreef Bluezz het volgende:
Ja maarrrr, ik heb voor het eerst in mijn leven een tuin.
Dus mot het daarin
succes met de uitslag van het bodemonderzoek.
pi_25082013
We hebben er nu instaan: rode bessen (veeeeel) , (te weinig) kruisbessen, appelbomen , kersenbomen, walnootbomen en pruimen.
pi_25090596
Bluezz: waarom moet het in een moestuin? Er zijn genoeg groenten en kruiden die prima staan in een border met bloeiende planten. Ipv giftige wolfsmelk bv groene bloemkool ofzo. Wortelloof is net een varen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_25092519
Zo te horen is je tuin niet al te groot, dus moet je daar ook even rekening mee houden met je planten.
Een courgette/komkommer/pompoen zou ik je niet aanraden, omdat die door heel je tuin heen kruipen, verder nemen struiken als braam en andere bessenstruiken ook behoorlijk wat ruimte in.
Dingen als sla, radijs, slabonen, aardbeien (oppassen met slakken), kruiden, prei, plantuien, kool (behalve spruiten, want die nemen wel veel ruimte in, wel oppassen met rupsen), wortels en schorseneren zijn verder wel allemaal goed te doen.
En je zegt wel dat je sommige dingen wel bij de groenteboer kan kopen, maar vers uit je eigen tuin is het echt veel lekkerder hoor.
Verder lijkt een bemestingsonderzoek mij wat overbodig. Ik denk dat je gewoon een beetje moet bijmesten met wat koemestkorrels en verder is het het eerste jaar vooral kijken hoe alles groeit en kun je daar je bemesting op aanpassen.
Heb zelf een flinke groentetuin en het is echt heel leuk om te doen.
Succes.
pi_25096231
quote:
Op zondag 13 februari 2005 22:37 schreef Bluezz het volgende:
Het schijnt dat het eerste jaar aardappels in een groetetuin erg goed is voor de latere moestuin. Dus grond omspitten en aardappels er op....

OOk zon wijsheid...kippemest is erg goede mest behalve op/onder aardappels...krijg je heeeel veel kleine knolletjes en super veel loof....alleen geen grote knollen....

Oh ja mijn tuin is ongeveer 5500 m2 ;-) (de helft is weiland) Ik had alleen nog niet zo veel ruimte ingeplanned voor de moestuin. De bessestruiken staanoveral verspreid en dat wil ik eik ook zo houden (leuk) tot de moestuin reken ik alleen de bedden...

Ik had geplanned om de wat meer exclusievere groente te telen omdat ik de basis groenten (vaak) wel bij de boeren in de omgeving kan kopen...

[ Bericht 11% gewijzigd door lone_wolf op 15-02-2005 09:15:42 ]
  dinsdag 15 februari 2005 @ 09:14:06 #25
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_25096295
zeer exclusief en nog goed voor je grond ook, brengt stikstof in de grond: peultjes
bijna dagelijks plukken als het zover is
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_25096388
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 09:14 schreef Nightwulf het volgende:
zeer exclusief en nog goed voor je grond ook, brengt stikstof in de grond: peultjes
bijna dagelijks plukken als het zover is
Koel idee! Ben idd gek op peultjes....Moet je die va zaadjes kweken of koop je stekken?

(vlinderbloemigachtigen zijn zo-ie-zo goed he...)
  dinsdag 15 februari 2005 @ 09:34:47 #27
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_25096496
zaadjes, erwtjes eigenlijk en volgens mij kunnen die best wel vroeg de grond in dacht ik
sommige tuincentra verkopen ze ook als kleine plantjes, maar is duurder en beetje onzinnig eigenlijk

Na de bloei en oogst het wortel gestel met daarin de stikstof knolletjes door de grond spitten, dus niet alles eruit trekken

eet smakelijk enne o jah aardbeien uit eigen tuin zijn echt veeeeeeeeel lekkerder dan die uit de winkels
Dalai Lama
pi_25096943
WBT aardbeien...weet ik we hebben ze heel lang gehad... Helaas in onze nietwe tuin zitter er bsstjes die de bladeren opeten...Geen slakken die eten het hele blad op..maar ander beestjes die eten alleen het parenchiem maar alle nerven laten ze zitten. Tis een mooi gezicht alleen de aarbeien groeien zo slecht zonder blad ;-(
  dinsdag 15 februari 2005 @ 10:17:39 #29
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25096972
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 10:14 schreef lone_wolf het volgende:
WBT aardbeien...weet ik we hebben ze heel lang gehad... Helaas in onze nietwe tuin zitter er bsstjes die de bladeren opeten...Geen slakken die eten het hele blad op..maar ander beestjes die eten alleen het parenchiem maar alle nerven laten ze zitten. Tis een mooi gezicht alleen de aarbeien groeien zo slecht zonder blad ;-(
als je wat brandnetels kan vinden en deze twee weken in een emmer met water zet dan ben je geheid van je beestjes af. na twee weken het aftreksel in een spuitgieter doen en op de blaadjes (ook onder de blaadjes) spuiten.
pi_25097516
Venkel is ook een leuke plant voor in de moestuin. Ook paksoi doet het goed in Nederland en is iets bijzonderder dan de standaardgroenten.
Tuinbonen uit eigen tuin zijn ook erg lekker, vooral als je ze jong plukt.
Je kan ook leuk gele sperziebonen zaaien. Die zijn lekker. Vooral gekookt en daarna afgekoeld door
een zomerse salade.
pi_25108560
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 10:17 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

als je wat brandnetels kan vinden en deze twee weken in een emmer met water zet dan ben je geheid van je beestjes af. na twee weken het aftreksel in een spuitgieter doen en op de blaadjes (ook onder de blaadjes) spuiten.
Brandnetergier!!! Niet aan gedacht. Bedankt voor de tip!

Nog iets...hoe kun je knoflook telen?? Is het een questie van teentjes in de grond stoppen??
  woensdag 16 februari 2005 @ 08:48:36 #32
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_25108677
yep, en geduld
Dalai Lama
  woensdag 16 februari 2005 @ 08:54:42 #33
60646 Jereon
Ik denk dat ik bestond...
pi_25108722
koriander is ook wel lekker
Ik besta, of dacht ik dat maar?
pi_25112372
Probeer ook eens wilde aardbeien te vinden, die zijn het allerlekkerst!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_25112526
moet eerlijk zeggen ik heb er zelf wel een beetje verstand van maar jullie tips zijn OK!!!!
  woensdag 16 februari 2005 @ 13:39:48 #36
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25112668
ik weet dat je aardappels niet op je lijstje hebt staan, maar als je grond goed is kan je ook wat opperdoezen kwijt.
pi_25112768
hmmm misschien operdoezen roeleren idd maar ik zit "op't zand" en volgens mij zijn het kleiaardappelen. Bovendien...Dat pootgoed is toch niet aan te komen??
pi_25112879
Kan je niet gewoon een paar Opperdoezen proberen in de grond te stoppen?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 16 februari 2005 @ 13:54:35 #39
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25112892
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 13:47 schreef lone_wolf het volgende:
hmmm misschien operdoezen roeleren idd maar ik zit "op't zand" en volgens mij zijn het kleiaardappelen. Bovendien...Dat pootgoed is toch niet aan te komen??
probeer www.garantzadenshop.nl maar eens voor beschikbaarheid. anders ff doorvragen. ze doen het het best in kleigrond, maar ze komen ook best leuk uit de zandgrond.
pi_25133332
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 08:31 schreef lone_wolf het volgende:

[..]

Nog iets...hoe kun je knoflook telen?? Is het een questie van teentjes in de grond stoppen??
Ik heb zelf pas in een tuincentrum knoflook gekocht om te planten (ligt meestal ergens naar de plantuien).
Moest toen eerst die grote bollen zeg maar uit elkaar halen tot ik allemaal losse teentjes had en die heb ik nu eerst even in potjes geplant (1 per potje), groeien nu al erg hard. Waarschijnlijk ga ik die ergens in april/mei dan in de groentetuin planten en dan zie ik wel hoe ze het verder doen. Heb ze dit jaar voor het eerst.

Heb zelfs de verpakking nog hier, daar staat op:
Knoflook: Druk met de vinger in het midden van de bol zodat de teentjes los gaan zitten. Plant de teentjes elk apart met de neuzen naar boven, ongeveer 3 cm diep, op een afstand van 10cm en een regelafstand van 25cm. De neuzen moeten zichtbaar blijven. Planttijd november-april.
Houdt de grond vochtig maar niet te nat. Bemesting drie maal per seizoen. Knoflook geeft de voorkeur aan een zonnige standplaats. Na 4-5 maanden, wanneer de punten geel worden, stoppen met water geven, daarna twee weken wachten voordat met de oogst kan worden begonnen. Laat twee weken drogen en knip dan het loof op ongeveer 3cm boven de bol af. De knoflook-bollen kunnen 6 maanden droog bewaard worden, alvorens in de keuken of voor wederopplant gebruikt te worden

Binnencultuur: Volg dezelfde instrukties als voor de buitencultuur, behalve plant 3 teentjes in 15cm pot.

(typefouten voorbehouden)

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Veel succes
pi_25140055
Tnx!! Ik had ook al gevonden dat je in dit koude kikkerlandje maar een paar rassen kunt gebruiken...Laat nu net "de Bolster" vlak bij mij in de buurtbzitten en deze rassen op voorraad hebben!!!

http://www.bolster.nl
pi_25140064
tvt
Een discussie win je nooit.
Er ging vannacht om 9 uur nog een auto voorbij.
pi_25142687
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 13:47 schreef lone_wolf het volgende:
Op zand moet je lekkerlanders (weet niet of ik het goed spel) hebben. Zit zelf op een gediepte groentetuin (zand dus boven gehaald) en daar doen die het heel goed. Is een speciaal ras voor op het zand. Had 2 planten per ongeluk aan de rand in de klei staan en die hadden echt hele kleine aardappeltjes, terwijl er onder de rest van de planten hele grote zaten.
En opperdoezers mogen idd maar in een bepaald gebied (opperdoes dacht ik) geteeld worden.

Edit: Verder zijn eerstelingen en doré's ook hele geschikte aardappels om zelf te telen, zijn wel behoorlijk vroege rassen, dus dan heb je in juni al aardappels (als je ze op tijd gepoot hebt dan). Doré heeft wel het nadeel dat hij niet zo lang te bewaren is, omdat hij dan niet zo lekker meer smaakt als hij te lang gelegen hebt.
Iets waar je verder op moet letten is Phytopthora (aardappelziekte), dit is een schimmelziekte die heel besmettelijk is en je hele oogst kan verknallen.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 12:08:23 #44
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25142831
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 11:59 schreef ABgirl het volgende:

[..]

Op zand moet je lekkerlanders (weet niet of ik het goed spel) hebben. Zit zelf op een gediepte groentetuin (zand dus boven gehaald) en daar doen die het heel goed. Is een speciaal ras voor op het zand. Had 2 planten per ongeluk aan de rand in de klei staan en die hadden echt hele kleine aardappeltjes, terwijl er onder de rest van de planten hele grote zaten.
En opperdoezers mogen idd maar in een bepaald gebied (opperdoes dacht ik) geteeld worden.

Edit: Verder zijn eerstelingen en doré's ook hele geschikte aardappels om zelf te telen, zijn wel behoorlijk vroege rassen, dus dan heb je in juni al aardappels (als je ze op tijd gepoot hebt dan). Doré heeft wel het nadeel dat hij niet zo lang te bewaren is, omdat hij dan niet zo lekker meer smaakt als hij te lang gelegen hebt.
Iets waar je verder op moet letten is Phytopthora (aardappelziekte), dit is een schimmelziekte die heel besmettelijk is en je hele oogst kan verknallen.
ik had 4 jaar terug opperdoezen in de achtertuin hier in amsterdam staan. dus ik ken die regel niet, zal wel gaan over commerciele kweek.
pi_25142890
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 12:08 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik had 4 jaar terug opperdoezen in de achtertuin hier in amsterdam staan. dus ik ken die regel niet, zal wel gaan over commerciele kweek.
Ok, dat zou kunnen, dat weet ik verder niet. Maar had altijd begrepen dat opperdoezen maar in een beperkt gebied gekweekt mochten worden, maar het kan idd zijn dat het daarbij alleen maar om commerciėle kweek ging.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 12:14:27 #46
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25142951
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 12:11 schreef ABgirl het volgende:

[..]

Ok, dat zou kunnen, dat weet ik verder niet. Maar had altijd begrepen dat opperdoezen maar in een beperkt gebied gekweekt mochten worden, maar het kan idd zijn dat het daarbij alleen maar om commerciėle kweek ging.
ja is denk ik zelfde als champagne en nog meer van die plaatsgebonden producten.
pi_25142955
Ok, heb net even op internet gezocht http://home.hccnet.nl/jacco.stam/opperdoes/opperdoezerronde.htm
En daar staat dus dat alleen de aardappels die in opperdoes geteeld zijn, opperdoezer ronde mogen heten (onder die naam verkocht mogen worden dus). Ze mogen dus idd wel erbuiten geteeld worden.
En er stond verder dat die ook geschikt is voor op zand.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 12:16:04 #48
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25142976
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 12:14 schreef ABgirl het volgende:
Ok, heb net even op internet gezocht http://home.hccnet.nl/jacco.stam/opperdoes/opperdoezerronde.htm
En daar staat dus dat alleen de aardappels die in opperdoes geteeld zijn, opperdoezer ronde mogen heten (onder die naam verkocht mogen worden dus). Ze mogen dus idd wel erbuiten geteeld worden.
En er stond verder dat die ook geschikt is voor op zand.
ja ik had prima aardappeltjes uit zandgrond.
pi_25192118
ok ik ga ff zoeken.

Tuin is ondertussen uitgezet en het wordt 8 bij 12 meter...dus 96 m2 5 keer zo groot als eerst was geplanned.
pi_25199631
Uit haar gesloten topic postte AB girl het volgende :
quote:
Op maandag 21 februari 2005 23:37 schreef ABgirl het volgende:
Naar aanleiding van het andere topic over de moestuin ben ik eigenlijk wel benieuwd wie er hier allemaal een moestuin hebben en wat ze daarin verbouwen.

Heb zelf namelijk ook een moestuin en vind het altijd wel leuk om nieuwe dingen te proberen te kweken.

Zelf heb ik dus een moestuin van ongeveer 11 bij 11, waarin ik komend jaar waarschijnlijk asperges, aardbeien, aardappels, rode plantuien, gewone plantuien, knoflook, stokslabonen, bloemkool, broccoli, spruitkool, sla, radijs, zomerwortels, stengelui (ipv prei) en misschien schorseneren ga kweken.

Als mensen vragen of tips hebbenn zijn die ook welkom

(dit is dus niet zoals het andere topic om te vragen wat te verbouwen, maar ook meer bedoeld voor tips enzo)
pi_25422778
Zijn er al mensen aan het voorzaaien in huis en/of in een koude bak/kas buiten? Zo ja, wat?

Ik weet nl nooit zo goed wanneer ik moet beginnen. Meestal begin ik te vroeg en heb ik tegen de tijd dat ik het naar buiten kan doen, lange dunne plantjes.
  dinsdag 8 maart 2005 @ 09:38:55 #52
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_25423086
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 01:38 schreef Bluezz het volgende:
Uit haar gesloten topic postte AB girl het volgende :
[..]
wow asperges,,,.,,, dat lijkt me moeilijk en tijdrovend...

ennnn va komende donderdag tuinspullen bij de Lidl oa beregeningsbuis. en automatische water schakelaar
timer dingen!!!
pi_25423499
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 09:10 schreef assepoes het volgende:
Zijn er al mensen aan het voorzaaien in huis en/of in een koude bak/kas buiten? Zo ja, wat?

Ik weet nl nooit zo goed wanneer ik moet beginnen. Meestal begin ik te vroeg en heb ik tegen de tijd dat ik het naar buiten kan doen, lange dunne plantjes.
Yup.
Ik heb nu in kweekbakjes staan: peterselie, basilicum, oregano, tijm en lavas.
Straks nog even een flinke bak met koriander zaaien en van de week nog even snuffelen in het tuincentrum voor andere kruiden.
Groenten doe ik volgend jaar weer.
pi_25443779
Ik heb nu ook al allerlei dingen gezaaid inmiddels.
Inmiddels gekiemd zijn al: bloemkool, stengelui, spruitkool, broccoli, sla (maar zet ik denk gewoon op grote potten nog binnen), tomaten, courgette, peterselie en bieslook. Meeste dingen zaai ik op trays of al apart op perspotjes (zoals bijv. tomaat). Peterselie en bieslook heb ik op grote potten gezaaid (veel plantjes per pot dan).
Al gezaaid maar nog niet gekiemnd: cherrytomaten en paprika.
Verder heb ik ook nog vanalles voor de gewone tuin gezaaid.

@lone_wolf: Dat moeilijke valt wel mee, het is vooral goed lezen voordat je eraan begint. Dat tijdrovende klopt wel, in de oogsttijd gaat er wel 3-4 uur per week in zitten (voor 3,5 regel van 10m dan).
pi_25452636
@ABgirl: je moet toch zpo-ie-zo 3 jaar voorbereiden voor je kunt gaan oogsten?
en.... damn!! bij ons id de grond nu net ontdooid... Oh ja ik lees het nu beter...het staat allemaal nog binnen...
Moet dit weekeinde ook maar even aan de gang.... ;-)
pi_25459113
Het duurt idd wel even voordat je voor het eerst kan oogsten.
Het eerste jaar zaai je ze en heb je alleen maar kleine planten die je op een wachtbed zet.
Het volgende jaar plant je ze in het voorjaar uit op de plaats waar ze uiteindelijk komen (moet nog behoorlijk diep). De planten heten dan klauwen omdat de wortels heel horizontaal groeien. Dat jaar moeten ze verder nog gewoon kunnen groeien.
Het jaar daarna, (het 3e jaar dus) mag je er wel een rug op maken, maar mag je ze maar tot half mei steken.
En pas het jaar daarna (4e jaar) mag je ze volop steken, tot de langste dag dus. Daarna weer stoppen om de plant energie aan te laten maken voor het volgende jaar. De jaren daarna mag je dus ook tot 21 juni (of officieel 23 juni) steken.

De grond is hier trouwens ook nog maar net ontdooid hoor, hoop dat het volgende week een beetje mooi weer wil worden. Kan ik eindelijk beginnen met de koude bak opruimen en spitten en misschien al een beetje raapstelen daarin zaaien.
pi_25561442
Ik heb van de week de uien geplant en wat tuinbonen. Ik hoop dat dat aanslaat.
Thuis komen de tuinboonplantjes eindelijk op en ook het pompoenplantje laat z'n neus nu boven de aarde zien.
Van de week nog maar meer plantjes gaan zaaien. En de plantjes die opgekomen zijn ga ik denk ik maar naar buiten gooien om af te harden.
pi_25575373
Van de week ook lekker buiten bezig geweest.
Maandag de koude bak opgeruimd + daarin wat tuinkers, radijs en raapstelen gezaaid en verder wat aardbeien in grote potten gezet en die half in de koude bak ingegraven om af te harden zodat ze later gewoon naar buiten kunnen (aardbeienplanten komen van binnen). Verder buiten ook al witte en rode plantuien gepoot en nog wat raapstelen, radijs en wortel gewoon buiten gezaaid.
Woensdag alvast op 2 aspergeregels de rug erop gespit. Is nog best wel zwaar om 2 keer 15 meter te doen:S
pi_25814634
Een paar dagen geleden heb ik de laatste boerenkool uit de tuin gehaald. Deze zat echter onder de witte vlieg. Heeft iemand een tip om dat met een huismiddeltje te bestrijden?
pi_25823626
@assepoets Nee geen idee...maar moet vast wel te vinden zijn op het internerd...

Ik heb de afgelopen datgen ook weer lekker in het tuintje gewerkt. Na ontzettend veel kweek te hebben geraapt.... heb ik de aardappelen in de grond gezet (50m stammen Donalds & Premiere's) verder een stukof 30 knoflooken, sjalotten, rode uien en peultjes...

Van nde week gaan de raapjes de grond in!!!
pi_25853284
Bleh, kweek, dat heb ik ook op mijn moestuin. Erg moeilijk uit te roeien.
De tuinbonen doen het prima op de tuin. Alleen de dille die ik ertussen heb gezet, ziet er niet zo best uit, dus die ga ik maar zaaien.
pi_25862886
Kweek kun je het beste van tevoren doodspuiten met round-up (glyfosaat). Is gewoon bij elk tuincentrum te koop.
Het probleem is nl. als je kweek weghaalt het vaak nog erger wordt. Dit omdat het een onkruid met wortelstokken is, die overal weer verder gaat met ondergrondse uitlopers.
Gewoon ff in het voorjaar als het opkomt doodspuiten. Is veel minder werk en veel effectiever. (of je moet een hekel hebben aan spuiten).

Heb vandaag trouwens alweer aardappels (lekkalanders) in de groentetuin gepoot en m'n knoflookplanten ook maar, want die gingen in de kas toch alleen maar achteruit met die warmte. En gisteren een paar slaplantjes en 2 courgettes in de koude bak gepoot.
pi_25863925
Wij hebben ook al veel gezaaid, omdat we van iedere plant maar een paar exemplaren willen hebben we ook in potjes voor gezaaid.
Het meeste komt al op en de bonen en peultjes kunnen al naar buiten.

Hier nog een lijst van bestelde zaden: augurken,bieten,stoksnijbonen, rentegevers,
stokslabonen,tuinbonen,stam doperwten,stampeulen,courgette, komkommers, bloemkool,
bloemkool,broccoli,spruitkool,boerenkool,paksoi,koolrapen,suikermais,meloenen,
pastinaken,peterselie, wortelpeterselie,winterpostelein,prei,pompoenen,radijs,
rapen,bladchichorei,raapstelen,snijsla,schorseneren,knolselderij,snijbiet,
tomaten,tuinkers,uien,bosui,zomerwortelen,winterwortelen,witlof,roodlof,groenlof ,
basilicum,kaneelbasilicum,knoflook bieslook,dragon,kamille,kervel,maggikruid,
sierkool.
pi_25873780
Bonen??? Daar is het toch nog te vroeg voor??? (owe in potjes....ik plant in de volle grond....)
Voor de rest is het een erg imposante lijst! Raapjes en snijbiet heb ik gisteren gezaaid alleen de rapen zullen FORS uitgedund moeten worden want dat zaad is zooooo klein....

Ik kreeg btw de tip om als je van je kweek afwilt eerst aardappelen te planten...daarna is de kweek weg.... Of het waar is???
  donderdag 31 maart 2005 @ 09:12:47 #65
35189 Troel
scherp en bot
pi_25874113
heb je al bietjes en rabarber??
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_25879242
Bietjes neem ik nog niiet dit jaar en idd de rabarber moet ook nog maar deze plant ik elders in de tuin, niet in de moestuin. Dit geldt ook voor de pompoenen, de artispokken en de augurken. Ook de aubergines en courgetten gan niet in de tuin maar worden ergens tussen de tuin
gemoffeld...
pi_25896905
Lone-wolf, als je klein zaad hebt, kan je het mengen met droog wit zand. Dan hoef je minder uit te dunnen. Net als wortelzaad bv.
(Met dank aan de schooltuin!)
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  vrijdag 1 april 2005 @ 08:57:54 #68
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_25899084
Owe dat is iid een prima tip! TNX.!
  vrijdag 1 april 2005 @ 08:58:45 #69
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_25899090
ik gebanned??

[ Bericht 0% gewijzigd door Blues op 01-04-2005 13:06:28 (1 APRIL !!) ]
  vrijdag 1 april 2005 @ 09:01:48 #70
35189 Troel
scherp en bot
pi_25899136
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 08:58 schreef lone_wolf het volgende:
ik gebanned??
1 april
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 1 april 2005 @ 11:45:46 #71
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_25902460
damn had net ff wat meer tijd nodig ;-)
pi_26315145
Nou alles gaat prima! De knof en anderedingen die ik heb geplant/gezaaid gaan allemaalergredelijk.....wel heb ik verschrikkelijk veel last van kweek!!!! Weet iemand nog methoden om dit weg te krijgen??? Spuiten is geen optie...
pi_26392017
Round-up? Volgens mij is dat de enige optie, net als tegen zevenblad.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  donderdag 21 april 2005 @ 00:19:24 #74
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26392292
wat is kweek?
pi_26392351
Kweek is een akelig soort gras, wat groeit met wortelstokken. Dat betekent dat elke milimeter wortelstok die je laat zitten, weer een nieuwe plant maakt.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26437269
en ik heb de tuin gefreest voordat ik met de tuin begon...........
pi_26441681
Oei, dan had je beter kunnen afgraven! Round-up is biologisch afbreekbaar, maar ik weet niet of je het in de moestuin kunt gebruiken. Dat zou je effe moeten googlen......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zondag 24 april 2005 @ 02:34:12 #78
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_26466813
ja dat kan ik kreeg zelfs de tip om gauw nog ff tee sputern op de aardappes voordat het loof opkomt..Tis bij mij iig nog niet zo ver....
pi_26482507
Al een tijdje geleden bietjes gezaaid in de moestuin, maar er zijn maar een paar plantjes opgekomen.

Gisteren heb ik een heel gangenstelsel onder een houten plank ondekt. Ik denk van een woelmuis oid, want ik vond pas ook een dode grote muis in mijn schuurtje. Ik heb heel veel water in de gaten gegiet, maar ik denk niet dat dat erg gaat helpen. Ik hoop alleen dat ik niet teveel schade aan mijn planten krijg. Dat zou ik erg balen vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door assepoes op 26-04-2005 11:15:24 ]
pi_26508927
Lone-wolf, ga spuiten zodra je blaadjes ziet, het is echt de vloek van de tuinder!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 16 mei 2005 @ 21:00:30 #81
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_27064056
update..in detuin staan nu peultjes, rode uien, rode krulsla , kruiden,s jalotten doen het (ERG) goed, aardappelen, pluksla, rucula, pastinaak, schorseneeren, tuinbonen, stamonen en stokbonen....

oh ja courgetten, aarbeien, artisjokken en radijsjes ;-)
  maandag 16 mei 2005 @ 21:01:20 #82
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_27064079
en de kweek heb ik volgens mij redelijk oner controle....... maar ik blijf plukken...en alles zonder spuiten!!!!
  maandag 16 mei 2005 @ 21:01:21 #83
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27064081
quote:
Op maandag 16 mei 2005 21:00 schreef lone_wolf het volgende:
update..in detuin staan nu peultjes, rode uien, rode krulsla , kruiden,s jalotten doen het (ERG) goed, aardappelen, pluksla, rucula, pastinaak, schorseneeren, tuinbonen, stamonen en stokbonen....

oh ja courgetten, aarbeien, artisjokken en radijsjes ;-)
voor welke aardappel heb je gekozen? en zo te horen is je eettuin wat groter geworden dan gepland.
  maandag 16 mei 2005 @ 21:01:40 #84
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_27064093
premieres en donald's
deze werden mij door de plaatselijke bioboer aanbevolen.
euh 120 m2
  maandag 16 mei 2005 @ 21:02:35 #85
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27064122
quote:
Op maandag 16 mei 2005 21:01 schreef lone_wolf het volgende:
premieres en donald's
ok. succes, misschien dan volgend jaar opperdoezen?
  maandag 16 mei 2005 @ 21:03:19 #86
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_27064143
denk et wel....maar we wilden gewoon een paar maaltje nieuwe aardapplen... we hebben ook maar 50 stammen.\
  maandag 16 mei 2005 @ 21:06:13 #87
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27064232
quote:
Op maandag 16 mei 2005 21:03 schreef lone_wolf het volgende:
denk et wel....maar we wilden gewoon een paar maaltje nieuwe aardapplen... we hebben ook maar 50 stammen.\
50 stammen is zeker een (halve) kilo per plant.
  maandag 16 mei 2005 @ 21:06:57 #88
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_27064261
grote eters hier ;-) zal ff foto van de tuin posten....
  maandag 16 mei 2005 @ 21:08:13 #89
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27064293
quote:
Op maandag 16 mei 2005 21:06 schreef lone_wolf het volgende:
grote eters hier ;-) zal ff foto van de tuin posten....
ja leuk. lekker he? boer spelen...
  maandag 16 mei 2005 @ 21:08:47 #90
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27064316
weetje trouwens hoe je aardappels kan bewaren na de oogst?
  maandag 16 mei 2005 @ 21:13:34 #91
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_27064485
hi hi boer spelen is great! heb dus ook een trekkertje (kubota) gelukkig heb ik ook zoveel grond (1700 m2 tuin en 3000 m2 weiland n nog een paardenbak dat ik het trekkertje ook wel kan gebruiken...

Moet je nog paardemest btw???? ;-)
mbt de aadappelen..in de kelder?
  maandag 16 mei 2005 @ 21:17:24 #92
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27064645
quote:
Op maandag 16 mei 2005 21:13 schreef lone_wolf het volgende:
hi hi boer spelen is great! heb dus ook een trekkertje (kubota) gelukkig heb ik ook zoveel grond (1700 m2 tuin en 3000 m2 weiland n nog een paardenbak dat ik het trekkertje ook wel kan gebruiken...

Moet je nog paardemest btw???? ;-)
mbt de aadappelen..in de kelder?
mbt tot de de aardappel. maak een grote kuil in je tuin en gooi ze daar in. inkuilen heet dat. kelder mag ook hoor
pi_27076729
Net nu er erg veel te doen is in de moestuin en het weer er ook wel naar is ga ik door mijn rug en kan ik voorlopig niets doen.
Ik wilde deze week de voorgekweekte plantjes buiten gaan zetten, nu de kans op nachtvorst erg klein is, maar dat zit er waarschijnlijkniet in.

Voor de rest: De tuinbonen staan volop in bloei. Sla en andijvie doen het ook goed. Bietjes voor de tweede keer gezaaid, want ze kwamen om een of andere reden niet op, aarbeienplantjes bloeien ook, koolplantjes groeien als kool . En al twee keer pluksla gegeten van de tuin en natuurlijk ook rabarber.
pi_27103360
Hier begint ook alles lekker te groeien al sla en pluksla van de tuin gegeten, mini appels, peren en kersen. De kruisbessen beginnen al een beetje te kleuren, Aardbeien bloeien uit bundig en het meerjarige kruiden tuintje begint ook erg mooi te worden.
Trouwens ook een mezen nest in een vlierboom met zo'n 10 eitjes diezullen deze week wel uitkomen.

Gisteren de meloen, pompoen en komkommer soorten uitgeplant, hoop dat het vannacht niet te koud wordt.
  woensdag 18 mei 2005 @ 08:36:19 #95
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_27106828
hoi,
probleempje...mijn knoflook deerd het erg goed...nu worden de punten van de bladeren geel.....enb het blad lichtgroener...heeft dat iets te maken met kalkgebrek??? Is de grondte zuur?
pi_27113961
Volgens mij betekent het alleen dat ze het te koud hebben gehad. Dat is geen probleem voor de bolvorming. Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat het blad geel word en uitdroogd. Dan kan je de knoflook oogsten. maar volgens mij is dat pas over een dikke maand ofzo.
  zondag 14 januari 2007 @ 06:05:56 #97
39841 japeke
Jag taler inte Svenska...
pi_45335593
Wat is dit topic al lang dood! Hier al mensen die net als ik al uitkijken naar het aankomende moestuin-seizoen?
Ik heb mijn zaden al besteld, ben nu bezig mijn kalender op te stellen, en ontvang deze maand 1,5 m3 stalmest... heerlijk
pi_45573885
Hé Topic kick na bijna 2 jaar

De moestuin wil maar niet dood met dit weer In oktober hebben we al het onkruid verwijderd en gras gemaaid maar alles is nu weer groen!
Maar hopelijk kunnen we morgen eindelijk boerenkool van eigen tuin eten.
  maandag 22 januari 2007 @ 12:00:47 #99
39841 japeke
pi_45574470
Morgen pas boerenkool eten?
Dat heb ik toch al vaker gedaan...

Heb sinds een paar dagen de helft van mijn zaden voor komend seizoen binnen!
-raapstelen
-pompoenen
-spaanse pepers
-madame jeannette pepers
-paprika collectie (=5 kleuren)
-bosui
-komkommer
-schorseneren
-gele courgette
-groene courgette
Een gedeelte hiervan is uiteraard bedoelt voor in mijn kasje... Heb er al zin in...

wat voormoestuin heb jij dan estate, en hoe lang al?
  maandag 29 januari 2007 @ 12:33:55 #100
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_45786227
tvp, want volkstuintje op het oog & optie erop gedaan
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_45786505
wat ik me nu altijd al afvraag he, vanwaar de gele courgettes? ik proef geen verschil, maar gaat het eigenlijk wel om de smaak?
Groene vind ik ook mooier om te zien en groeien.
pi_45788728
Hebben jullie moestuintje afgebakend voor katten?
Ik zou ook graag een stuk van de tuin hiervoor willen gebruiken, maar er zitten hier regelmatig katten te graven.
pi_45833390
tvp'tje
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  dinsdag 30 januari 2007 @ 20:01:33 #104
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45834721
quote:
Op maandag 29 januari 2007 13:58 schreef Bluezz het volgende:
Hebben jullie moestuintje afgebakend voor katten?
Ik zou ook graag een stuk van de tuin hiervoor willen gebruiken, maar er zitten hier regelmatig katten te graven.
katten graven niet bij stammen van planten. ze willen liever aarde hebben. dus profiteer van hun mest.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 21:23:10 #105
39841 japeke
pi_45837937
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:43 schreef ellos het volgende:
wat ik me nu altijd al afvraag he, vanwaar de gele courgettes? ik proef geen verschil, maar gaat het eigenlijk wel om de smaak?
Groene vind ik ook mooier om te zien en groeien.
Tja, goeie vraag.. het is weer eens wat anders, het oog wil ook wat...
En eerlijk gezegd heb ik nog nooit een gele courgette gegeten dus ook dat telt mee
  dinsdag 30 januari 2007 @ 21:23:38 #106
39841 japeke
pi_45837955
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:33 schreef dutch-mamma het volgende:
tvp, want volkstuintje op het oog & optie erop gedaan
Waar ergens, en hoe groot enzo?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 21:25:34 #107
66422 dutch-mamma
pi_45838030
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 21:23 schreef japeke het volgende:

[..]

Waar ergens, en hoe groot enzo?
Almere, vermoedelijk 100 m2.
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  donderdag 1 februari 2007 @ 00:40:37 #108
39841 japeke
pi_45870882
Aha cool! hopen dat t wat wordt dan.
Vandaag de tweede helft van mijn (biologische) zaden binnen:
-Grote Engelwortel
-kropsla
-winterwortel
-radijs
-spruiten
-peultjes
-venkel
-rode biet
-bonenkruid
-suikermaļs
-slabonen
  donderdag 1 februari 2007 @ 08:13:50 #109
66422 dutch-mamma
pi_45873895
Japeke, waar haal jij je zaad?
  vrijdag 2 februari 2007 @ 01:14:56 #110
39841 japeke
pi_45905579
als je met google zoekt kom je er

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=bolster+biologische+zaden&meta=

Bestellen en dergelijke gaat erg makkelijk en snel, en goede service!
  vrijdag 2 februari 2007 @ 01:16:21 #111
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45905601
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 00:40 schreef japeke het volgende:
Aha cool! hopen dat t wat wordt dan.
Vandaag de tweede helft van mijn (biologische) zaden binnen:
-Grote Engelwortel
-kropsla
-winterwortel
-radijs
-spruiten
-peultjes
-venkel
-rode biet
-bonenkruid
-suikermaļs
-slabonen
ik vraag me af of al die verschillende gewassen wel naast elkaar kunnen leven. succes.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 06:52:27 #112
66422 dutch-mamma
pi_45907172
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 01:14 schreef japeke het volgende:
als je met google zoekt kom je er

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=bolster+biologische+zaden&meta=

Bestellen en dergelijke gaat erg makkelijk en snel, en goede service!
Bolster dus! Is nieuw voor me, maar ziet er solide en no-nonsense uit. Gebookmarkt!

Bedankt!
  † In Memoriam † vrijdag 2 februari 2007 @ 07:34:24 #113
37843 lady-wrb
kortaf
pi_45907322
ik wil ook meedoen
maar waarom plaatst niemand foto's van zijn moestuin?
  vrijdag 2 februari 2007 @ 08:11:57 #114
66422 dutch-mamma
pi_45907630
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 07:34 schreef lady-wrb het volgende:
ik wil ook meedoen
maar waarom plaatst niemand foto's van zijn moestuin?
Ik heb er nog geen... Maar vanmiddag ga ik op het volkstuintjescomplex kijken, of ze wat voor me hebben! (ze hebben tuinen vrij, nu even kijken of het werkelijk wat is)
  vrijdag 2 februari 2007 @ 19:03:35 #115
66422 dutch-mamma
pi_45923097
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 08:11 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Ik heb er nog geen... Maar vanmiddag ga ik op het volkstuintjescomplex kijken, of ze wat voor me hebben! (ze hebben tuinen vrij, nu even kijken of het werkelijk wat is)
Jajajajajaaaaaaaa, 140 m2 héérlijke tuin! Weinig achterstallig onderhoud, er staan nog winterwortels en prei op, tuinkruiden, kruisbessen... Het wachten is op een kopie van de sleutel van het complex en dan kan Dutch Mamma weer in de aarde wroeten!!!!!
pi_45924142
Ik heb een grote tuin, én een kas van 300 m2 tot mijn beschikking sinds kort
Wat nu? Ik ben een grote n00b en weet niet waar ik mee moet beginnen.
Bodemonderzoek? Voorwerk? Wat kan wanneer in de grond en waar dan? Waar moet ik rekening mee houden?
Saartje
pi_45924582
Als eerste zou ik de kas aan Veersesmurf geven daar hoef je geen moment over te twijfelen ja, ik ben jaloers

Voor de rest zou je is wat foto'tje kunnen posten hier nou als dat altijd leuk, maar dat is voor ons ook wat makkelijker om tips te geven

Ik ben gistermiddag de helft van de moestuin gespit, was nog een behoorlijk klusje, maar het is gelukt. Nu de andere helft nog
pi_45925217
ghehe
Foto`s moet kunnen en als je in de buurt zou wonen mocht je ook wel een kapje gebruiken hoor
Saartje
  vrijdag 2 februari 2007 @ 22:30:29 #119
66422 dutch-mamma
pi_45928496
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 19:03 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Jajajajajaaaaaaaa, 140 m2 héérlijke tuin! Weinig achterstallig onderhoud, er staan nog winterwortels en prei op, tuinkruiden, kruisbessen... Het wachten is op een kopie van de sleutel van het complex en dan kan Dutch Mamma weer in de aarde wroeten!!!!!

De kas is van de achterbuurman.
pi_45930839
Wauw DM, feli
  † In Memoriam † zaterdag 3 februari 2007 @ 13:49:42 #121
37843 lady-wrb
kortaf
pi_45940932
ow god, wat groot
ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen
  zaterdag 3 februari 2007 @ 15:57:51 #122
66422 dutch-mamma
pi_45943629
Dank je, Bluezz!

Lady-wrb, ik ben vanmorgen links achteraan begonnen

Ja, het zijn echt asociale lappen...! En qua huur ben je amper wat kwijt (20 euro contributie en 25 cent per m2 op jaarbasis). Daar ga ik niet meer voor verhuizen naar een huis met een tuintje!

Nu nog gedisciplineerd zijn en het onderhouden...
  zaterdag 3 februari 2007 @ 16:13:58 #123
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45943971
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 15:57 schreef dutch-mamma het volgende:
Dank je, Bluezz!

Lady-wrb, ik ben vanmorgen links achteraan begonnen

Ja, het zijn echt asociale lappen...! En qua huur ben je amper wat kwijt (20 euro contributie en 25 cent per m2 op jaarbasis). Daar ga ik niet meer voor verhuizen naar een huis met een tuintje!

Nu nog gedisciplineerd zijn en het onderhouden...
wat een mooie lap grond!

mijn zusje is ook bezig met een tuintje. ik hoop dat ze het doet. dan kan ik lekker helpen. anyhow.

heb je al idee wat je gaat kweken? wat voor gond is het? ga je een monstertje opsturen naar wageningen?

als je het goed doet heb je vier seizoenen onbespoten groente, fruit en kruiden
  zaterdag 3 februari 2007 @ 16:42:26 #124
66422 dutch-mamma
pi_45944677
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 16:13 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

wat een mooie lap grond!

mijn zusje is ook bezig met een tuintje. ik hoop dat ze het doet. dan kan ik lekker helpen. anyhow.

heb je al idee wat je gaat kweken? wat voor gond is het? ga je een monstertje opsturen naar wageningen?

als je het goed doet heb je vier seizoenen onbespoten groente, fruit en kruiden
Het is vette kleigrond (tja, Almere...), en ik wil zowel bloemen als fruit als groente. Een beetje aparte variaties, zo vond ik bij Vreeken gemengde wilde tomaten. Die moeten we natuurlijk hebben!
Qua bloemen vooral het kneuterige, zoals oostindische kers, zonnebloemen (de klassieke joekels, en een variatie met verschillende bruintinten), goudsbloem (in kleurvariaties), leeuwenbek, stokroos... Ik hou van bonte tuintjes
Verder fruitbomen (de duoboompjes van Bakker Hillegom, heb daar vroeger leuke ervaringen mee gehad) en bessenstruiken, en worteltjes, komkommer, sierkalebassen, ik heb gemerkt dat de aardbei van de buren is komen binnensluipen...
Vreeken heeft heel leuke variaties in zaaigoed, en ik heb met de kinderen (die 8 en 11 zijn) al kwijlend online in hun catalogus gekeken...

Er is ruimte zat, maar het wordt ook heel spannend of ik dat aan kan, want ik ben niet 100% gezond. Maar het uurtje wied-werk vanmorgen is niet verkeerd gegaan...!
  zaterdag 3 februari 2007 @ 16:48:32 #125
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45944834
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 16:42 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Het is vette kleigrond (tja, Almere...), en ik wil zowel bloemen als fruit als groente. Een beetje aparte variaties, zo vond ik bij Vreeken gemengde wilde tomaten. Die moeten we natuurlijk hebben!
Qua bloemen vooral het kneuterige, zoals oostindische kers, zonnebloemen (de klassieke joekels, en een variatie met verschillende bruintinten), goudsbloem (in kleurvariaties), leeuwenbek, stokroos... Ik hou van bonte tuintjes
Verder fruitbomen (de duoboompjes van Bakker Hillegom, heb daar vroeger leuke ervaringen mee gehad) en bessenstruiken, en worteltjes, komkommer, sierkalebassen, ik heb gemerkt dat de aardbei van de buren is komen binnensluipen...
Vreeken heeft heel leuke variaties in zaaigoed, en ik heb met de kinderen (die 8 en 11 zijn) al kwijlend online in hun catalogus gekeken...

Er is ruimte zat, maar het wordt ook heel spannend of ik dat aan kan, want ik ben niet 100% gezond. Maar het uurtje wied-werk vanmorgen is niet verkeerd gegaan...!
kinderen van 8 en 11 kunnen meer wieden dan jij. zeker 11.

verder natuurlijk té puik zo'n tuin met idd bloemen.
pi_45945455
Mijn tuintje

(aan de andere kant van het huis nog ongeveer zo iets )

Ik ga er wel wat braam- framboos en bessenstruiken in zetten maar geen bomen enzo, het is niet de bedoeling dat we hier heel lang blijven wonen.
Verder hier ook een slecht lijf dus het kan gebeuren dat ik er eens weken niet aan kan doen. Naja, het zal wel loslopen allemaal
Saartje
pi_45953915
Meld...
Ik heb nog geen tuin, mijn huis wordt nog gebouwd. De eerste palen moeten de grond nog in. Nieuwbouwwijk bij mij in de buurt, dus ik ga regelmatig kijken.
Zal eind eerste kwartaal 2008 pas klaar zijn :-( Waarom duurt het allemaal zo lang?
Heb een hoekwoning met een achtertuin van 9x12. Daar komt zeker op een zonnige plaats een klein moestuintje.
aardbeien (die nu in bak groeien), spinazie, wortelen, andijvie, broccoli, prei, bonen.
Tuinplan is te zien op: http://www.evdmeer.dds.nl/com/images/idee8plans.jpg
(bovenkant is zuidwesten)
En is al af.
Wordt een tuin in witte en rozige tinten met een tweede zithoek voor avondzon met rozen. En een kas voor mijn Australisch inheemse planten (oa Acacia, Banksia's, Melaleuca's, Grevillea, grasstree).

Ben trouwens nog op zoek naar katoen zaden. Iemand die over? Zo niet dan moet ik die nog eens gaan bestellen.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  zaterdag 3 februari 2007 @ 23:36:21 #128
66422 dutch-mamma
pi_45958078
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 17:15 schreef Maneki.Neko het volgende:
Mijn tuintje
[afbeelding]

Ik ga er wel wat braam- framboos en bessenstruiken in zetten maar geen bomen enzo, het is niet de bedoeling dat we hier heel lang blijven wonen.
Verder hier ook een slecht lijf dus het kan gebeuren dat ik er eens weken niet aan kan doen. Naja, het zal wel loslopen allemaal
Dat ziet er buitenlands uit...!
Je weet dat er doornloze bramen en frambozen zijn?
  zaterdag 3 februari 2007 @ 23:40:07 #129
66422 dutch-mamma
pi_45958169
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 21:17 schreef merry77 het volgende:
Meld...
Ik heb nog geen tuin, mijn huis wordt nog gebouwd. De eerste palen moeten de grond nog in. Nieuwbouwwijk bij mij in de buurt, dus ik ga regelmatig kijken.
Zal eind eerste kwartaal 2008 pas klaar zijn :-( Waarom duurt het allemaal zo lang?
Heb een hoekwoning met een achtertuin van 9x12. Daar komt zeker op een zonnige plaats een klein moestuintje.
aardbeien (die nu in bak groeien), spinazie, wortelen, andijvie, broccoli, prei, bonen.
Tuinplan is te zien op: http://www.evdmeer.dds.nl/com/images/idee8plans.jpg
(bovenkant is zuidwesten)
En is al af.
Wordt een tuin in witte en rozige tinten met een tweede zithoek voor avondzon met rozen. En een kas voor mijn Australisch inheemse planten (oa Acacia, Banksia's, Melaleuca's, Grevillea, grasstree).

Ben trouwens nog op zoek naar katoen zaden. Iemand die over? Zo niet dan moet ik die nog eens gaan bestellen.
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!

Hou je een fotoreportage (of video) bij van je te bouwen huis? Altijd leuk voor later!

Welke rozen neem je? Heb je voorkeur voor een soort? Ik ben zelf gek op geurende rozen. Vooral die oude gevulde "Engelse" rozen... Er zijn er helaas maar weinig die én geuren én doorbloeien...!

Ik heb zelf nog niet op google gekeken, maar Xotus heeft een reputatie wat exotisch zaaigoed betreft. Heb je daar al naar gekeken?
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 3 februari 2007 @ 23:42:29 #130
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_45958235
TuinVindPost

Wij hebben zojuist een huis met een "tuintje" gekocht en daar wil ik samen met zoon van 6 ook een moestuintje aanleggen Vandaag al heel ijverig zaden gekocht. We krijgen in juni de sleutel
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 3 februari 2007 @ 23:57:21 #131
66422 dutch-mamma
pi_45958586
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 23:42 schreef Rewimo het volgende:
TuinVindPost

Wij hebben zojuist een huis met een "tuintje" gekocht en daar wil ik samen met zoon van 6 ook een moestuintje aanleggen Vandaag al heel ijverig zaden gekocht. We krijgen in juni de sleutel
Gefeliciteerd!
Wat ga je zaaien?
  † In Memoriam † zondag 4 februari 2007 @ 00:00:03 #132
37843 lady-wrb
kortaf
pi_45958658
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 17:15 schreef Maneki.Neko het volgende:
Mijn tuintje
[afbeelding]

wauw, wat een enorm grasveld
waarom wil je er niet blijven?
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 4 februari 2007 @ 00:04:41 #133
13151 crew  Rewimo
pi_45958767
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 23:57 schreef dutch-mamma het volgende:
Gefeliciteerd!
Wat ga je zaaien?
Even denken wat we ook alweer meegenomen hebben... Worteltjes, boontjes, dille, bieslook, courgette, zonnebloemen (maar die zijn niet voor de moestuin ), tuinkers, radijs. Niet alles daarvan kunnen we dit jaar nog zaaien denk ik maar ach
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  † In Memoriam † zondag 4 februari 2007 @ 00:12:42 #134
37843 lady-wrb
kortaf
pi_45958954
met zo'n tuin als de jouwe moet je er ook meteen een paar vriezers bij zaaien
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 4 februari 2007 @ 00:19:09 #135
13151 crew  Rewimo
pi_45959092
Zou handig zijn. Maar het is eigenlijk ook vooral voor Christan, dat hij leert dat groente niet in de supermarkt groeit
  † In Memoriam † zondag 4 februari 2007 @ 00:30:45 #136
37843 lady-wrb
kortaf
pi_45959371
ja maar hoe leg je dan uit hoe spinazie a la creme groeit?
pi_45968713
Ja, ik maak regelmatig fotos en zal dat blijven doen.
Ik heb mijn rozensoorten ook al uitgezocht. 1 ervan heb ik recent zelfs al ontvangen en heb ik nu in een grote container geplant.
Dit zijn de soorten:
klimrozen:
wit - climbing iceberg
rood - sympathy
roze - eden rose 85

middelhoog/snijrozen:
rood - duftzauber 84
roze - sexy rexy en frederic mistral
wit - memoire, fair bianca (deze laatste staat nu in container) en pascali

lage rozen:
wit - little white pet
roze - the faun

voor exoten wil ik nog Dicksonia antarctica.
Langs de zijkant van het huis komt een stukje met een soort van bospaadje (denneschors als apd en als mulch). Verder boomvarens en gewone varens en coniferen.
De exoten die ik zal hebben zullen verder alleen Australisch inheemse planten zijn. Ben in Australia daar helemaal gek op geworden. Dus ik ga een beetje Australie hierheen halen.
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 23:40 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!

Hou je een fotoreportage (of video) bij van je te bouwen huis? Altijd leuk voor later!

Welke rozen neem je? Heb je voorkeur voor een soort? Ik ben zelf gek op geurende rozen. Vooral die oude gevulde "Engelse" rozen... Er zijn er helaas maar weinig die én geuren én doorbloeien...!

Ik heb zelf nog niet op google gekeken, maar Xotus heeft een reputatie wat exotisch zaaigoed betreft. Heb je daar al naar gekeken?
pi_45969185
Ik woon gewoon in Nederland hoor DMM Nabij Den Haag dus gewoon in de randstad.
We blijven hier maar even omdat het geen huis is maar een unit waar we in zitten en omdat de vergunning nog maar 3 jaar geldig is

Maargoed, ik heb doornloze bramen gekocht om te beginnen. Komende weken ga ik er voor uit trekken om de boel een beetje in te richten
Saartje
pi_45969864
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 21:17 schreef merry77 het volgende:
Ik heb er nog 3 maar die houd ik liever zelf.
Dit jaar zijn ze wel opgekomen, en er kwamen ook bloemen in, maar de grote onverwachtse pluizenbol bleef uit ondanks de geweldige zomer
Maar ik geef niet op, dit jaar doe ik het gewoon weer
pi_45970078
je moet ze volgens mij vroeg zaaien, want na de bloei hebben ze nog een tijd zon en warmte nodig om te rijpen. En in ons klimaat wordt het al vroeg weer kouder.
quote:
Op zondag 4 februari 2007 14:01 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Ik heb er nog 3 maar die houd ik liever zelf.
Dit jaar zijn ze wel opgekomen, en er kwamen ook bloemen in, maar de grote onverwachtse pluizenbol bleef uit ondanks de geweldige zomer
Maar ik geef niet op, dit jaar doe ik het gewoon weer
  † In Memoriam † zondag 4 februari 2007 @ 16:08:21 #141
37843 lady-wrb
kortaf
pi_45974178
quote:
Op zondag 4 februari 2007 13:42 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik woon gewoon in Nederland hoor DMM Nabij Den Haag dus gewoon in de randstad.
We blijven hier maar even omdat het geen huis is maar een unit waar we in zitten en omdat de vergunning nog maar 3 jaar geldig is

Maargoed, ik heb doornloze bramen gekocht om te beginnen. Komende weken ga ik er voor uit trekken om de boel een beetje in te richten
dat is ook jammer zeg, of vind je 3 jaar wel genoeg?

doornloze bramen zijn geweldig
ik heb ze hier ook en het is net onkruid: het groeit als een tierelier en elk jaar komen er meer bramen aan.
helaas heb ik in het volgende huis geen braam, maar wel een perenboompje, een appelboompje en een druivendinges.
misschien graven we de bramenstruik uit, misschien ook niet, maar de bessenstruikjes gaan in elk geval mee
ook wil ik aardbeien gaan verbouwen en tuinkruiden.
bloemen weet ik nog niet, want ik moet zeker weten dat het niet giftig is voor de kips
pi_45977089
ik ben er niet rouwig om, wie weet waar we over 3 jaar weer terecht komen
Saartje
  maandag 5 februari 2007 @ 12:10:40 #143
39841 japeke
pi_46002988
Cool, wat leven in dit topic!
En leuk om ook eens foto's van tuinen voorbij te zien komen.
Op het complex waar ik mijn tuin heb valt inderdaad op, dat er behalve veel opa's, ook meer (jonge) ouders met kinderen komen om ze te leren dat de spinazie a la creme dus in een vriezer op t land groeit.. ofzo

Dit is mijn tuin. Op de bovenste foto zie je redelijk achterin mijn kasje staan. Op de onderste foto zie je het stukje dat zich daar nog achter bevindt. Het is 300 m2...
  maandag 5 februari 2007 @ 14:04:35 #144
66422 dutch-mamma
pi_46006090
Japeke, ik hoorde dat ook veel allochtonen gebruik maken van een volkstuin en de meest exotische gewassen telen daar. In ieder geval is het idee dat er alleen nog oude opaatjes komen, big time achterhaald

Ik ga mijn zaden overigens bij Vreeken bestellen. Wat een krankzinnig grote keuze...!

Waar ik naar op zoek ben is welke planten wel en juist absoluut niet bij elkaar kunnen. Ik bedoel niet wisselteelt (heb ik al), maar er zijn planten die juist heel goed bij elkaar kunnen, en die absoluut niet samen kunnen...

Verder vind ik het héél moeilijk om in te schatten hoeveel planten ik op 140m2 kwijt kan. Ja, natuurlijk, je kan meer radijzen kwijt per m2 dan pompoenen maar ik moet zaad gaan bestellen en ben bang dat ik teveel bestel

Tenslotte: ik moet een schuurtje maken. Hout is mooi, maar vraagt veel onderhoud en is pittig om in elkaar te zetten (ik moet het alleen doen). Ik heb een Keter kunststof berging met 1 of 2 raampjes op het oog (ca. 5-6 m2), is dat wat? Het is om mijn spullen in op te bergen, en te schuilen als het regent
Wie deelt zijn/haar ervaringen?
pi_46007908
Heerlijk zo'n moestuin! Wij hebben een tuin van ongeveer 130m² en ik heb wel eens een poging gedaan maar mijn lijf en een moestuin gaan niet echt lekker samen dus daar ben ik maar mee gestopt.
Ik heb nu nog een mini-boomgaard met appel-, peren-, pruimen- en kersenbomen. Een stukje met aardbeien maar die hebben we zelf nog nooit gegeten. We hebben namelijk twee honden die ze van de plant af eten. Denk je 's ochtends dat er die dag wel een paar mooie aan zullen zitten omdat er toch wel een paar bijna rode aanhangen, kijk je 's middags weer hangen er alleen nog halve aardbeien.
Verder nog twee kruisbessenstruiken, een opgehoogde hoek met kruiden en eetbare bloemen.
Maar gelukkig hebben mijn schoonouders een asociaal grote tuin en hebben ze samen met de buurman een vrij groot deel daarvan als moestuin ingericht. Daar staat meer dan ze met hun vieren ooit op kunnen dus ik haal regelmatig wat bij hun uit de tuin. Dus toch de lekkere, verse, biologische groente maar ik hoef niet zelf in de tuin aan de slag.
There is no love sincerer than the love of food.
  maandag 5 februari 2007 @ 15:06:46 #146
39841 japeke
pi_46008023
quote:
Op maandag 5 februari 2007 14:04 schreef dutch-mamma het volgende:
Japeke, ik hoorde dat ook veel allochtonen gebruik maken van een volkstuin en de meest exotische gewassen telen daar. In ieder geval is het idee dat er alleen nog oude opaatjes komen, big time achterhaald
Wat zou daar achterhaald aan zijn? Dat dat bij jou zo is geloof ik. Als ik op het complex kijk waar ik tuinier, in Limburg, een regio waar in vergelijking met de randstad bijvoorbeeld nauwelijks volkstuinen zijn, is daar niks achterhaalds aan. Het zijn gewoon nog voornamelijk oude mannetjes, en de laatste jaren is er een lichte wijziging te zien. Er komen 'iets' meer jonge mensen en allochtonen, maar het overgote deel is oude mannetjes en dat zal de komende jaren bij ons gewoon zo blijven.
  maandag 5 februari 2007 @ 15:19:23 #147
39841 japeke
pi_46008418
quote:
Op maandag 5 februari 2007 14:04 schreef dutch-mamma het volgende:
Waar ik naar op zoek ben is welke planten wel en juist absoluut niet bij elkaar kunnen. Ik bedoel niet wisselteelt (heb ik al), maar er zijn planten die juist heel goed bij elkaar kunnen, en die absoluut niet samen kunnen...
Ben ik ook nog wel naar op zoek. Overal kom je kleine stukjes hierover tegen, bijv. op de achterkant van de zadenzakjes. Een boekje wat hier redelijk uitgebreid in is is 'de milieuvriendelijke moestuin', ISBN 90-75280-40-8. Verder is er hét handboek voor ecologisch tuinieren , waar ook een beginnersvariant van is. het eerste boek is 780 pagina's dik, en te bestellen bij Vreeken.
quote:
Verder vind ik het héél moeilijk om in te schatten hoeveel planten ik op 140m2 kwijt kan. Ja, natuurlijk, je kan meer radijzen kwijt per m2 dan pompoenen maar ik moet zaad gaan bestellen en ben bang dat ik teveel bestel
Het kost wat planning, maar ongevéér valt dit wel te berekenen. De Bolster, die ik al eerder genoemd heb, vermelden voor welke oppervlakte hun zaad is per zakje. Als je dat naast je planning legt (klik , download, print uit, vul aan) kom je al een heel eind. Overigens denk ik niet dat je gauw te veel hebt voor de oppervlakte die je tot je beschikking hebt, maar eerder voor de tijd die je tot je beschikking hebt...

Succes, en mocht je een uitebreid overzicht vinden, hoor ik t graag!

[ Bericht 3% gewijzigd door japeke op 05-02-2007 15:46:42 ]
  maandag 5 februari 2007 @ 15:43:19 #148
39841 japeke
pi_46009219
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 01:16 schreef zoalshetis het volgende:
ik vraag me af of al die verschillende gewassen wel naast elkaar kunnen leven. succes.
Bedankt voor je beargumentatie en tips? Of is het puur iets wat je denkt?
Ik heb inmiddels wel redelijk wat gelezen over (ecologisch) tuinieren, en nergens lees ik dat je niet teveel moet variėren. Integendeel.
Maar graag verneem ik van je wat jij er van denkt....
  maandag 5 februari 2007 @ 18:52:14 #149
66422 dutch-mamma
pi_46015436
quote:
Op maandag 5 februari 2007 15:19 schreef japeke het volgende:

[..]

Ben ik ook nog wel naar op zoek. Overal kom je kleine stukjes hierover tegen, bijv. op de achterkant van de zadenzakjes. Een boekje wat hier redelijk uitgebreid in is is 'de milieuvriendelijke moestuin', ISBN 90-75280-40-8. Verder is er hét handboek voor ecologisch tuinieren , waar ook een beginnersvariant van is. het eerste boek is 780 pagina's dik, en te bestellen bij Vreeken.
[..]

Het kost wat planning, maar ongevéér valt dit wel te berekenen. De Bolster, die ik al eerder genoemd heb, vermelden voor welke oppervlakte hun zaad is per zakje. Als je dat naast je planning legt (klik , download, print uit, vul aan) kom je al een heel eind. Overigens denk ik niet dat je gauw te veel hebt voor de oppervlakte die je tot je beschikking hebt, maar eerder voor de tijd die je tot je beschikking hebt...

Succes, en mocht je een uitebreid overzicht vinden, hoor ik t graag!
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga eerst eens kijken in de bibliotheek voor die boeken... En die kalender is werkelijk een geschenk uit de hemel, daar maak je me verschrikkelijk blij mee!

Ja, tijd is een issue waar ik zeker rekening mee moet houden... Ik kan wel allerlei bewerkelijke groentetjes doen, maar dat werkt, vrees ik, niet.

Aan de kalender te zien kan ik al gaan beginnen...! Het wachten is op de sleutel van het complex (zal niet lang duren), en dan kan ik aan de slag, mijn handen jeuken! (ondanks een opkomende griep, bah wat een timing)
  maandag 5 februari 2007 @ 22:16:30 #150
66422 dutch-mamma
pi_46023558
Dit is mijn voorlopig plantlijstje... Het is half bloemen, half groente...

Het lijkt zo véél... ik denk dat ik nog eens uitgebreid moet gaan tellen...

KOMKOMMER 'Bush Champion' 'Patio Pik' 1,5 g ¤ 1,90
Collectie Stambonen 4 soorten ¤ 4,50
Blauwschokkers 'Desiree' 60 g ¤ 1,90
Boerenkool'Halfhoge Moskrul' ¤ 0,90
Spruitkool 'Trafalgar' F1 50 zaden ¤ 3,90
Meloen 'Petis Gris de Rennes' 10 zaden ¤ 1,90
PEPER 'Pepperoncini' TOSCAANSE PEPER 25 zaden ¤ 1,90
PEPER 'Spaanse Rode' 'Espanhola' 25 zaden ¤ 1,90
RADIJS 'Big Ben' 'Falco' / 'Jumbo Scarlet' 5 g ¤ 1,90
RADIJS 'Mixed' 10 g ¤ 0,90
Gemengde Bladsalade Vreeken 10 g ¤ 1,90
SLA 'Tom Thump' Klein Duimpje Sla ¤ 1,90
IJsbergsla 'Mini Green' 'Minas RZ' 100 zaden ¤ 3,50
Wilde tomaten Mix 40 zaden ¤ 1,90
TOMATEN 'Gardener's Delight' 25 zaden ¤ 1,50
PREI 'Genita' / 'Eric' PILLENZAAD 150 planten ¤ 1,90
Bos- of sla-ui 'White Lisbon-Winter Hardy' 650 zaden ¤ 1,50
Ui 'Owa' (Allium cepa) 350 zaden ¤ 2,50
Winterwortel 'Flakkese Flacoro' (Daucus carota) prijs: ¤ 1,50
Wortel 'Rotin' 'Juwarot' ¤ 1,50
Althaea rosea annua 'Indian Spring' 225 zaden (3 g) ¤ 1,90
Antirrhinum majus maximum 'Mixture' 600 planten ¤ 1,50
Calendula officinalis fl.pl. 'Superior Cut Flower Mixture' 300 zaden (2 g) ¤ 1,50
Papaver rhoeas 'Parelmoer' syn. 'Fairy Wings' 750 zaden ¤ 1,90
Salvia viridis 'Bouquet' of 'Claryssa' 145 zaden ¤ 1,50
Tagetes patula 'Boy O Boy Mixed' / 'Bonito' 350 zaden (1 g) ¤ 0,90
Tagetes erecta 'Ballmengsel' 80 planten ¤ 0,90
Alcea rosea 'Mixed' ¤ 1,50
Delphinium ajacis Hyacintbloemig 200 planten ¤ 0,90
DELPHINIUM hybride 'Pacific Giants' 30 planten ¤ 1,90
CHEIRANTHUS cheirii 'Single Mixed' 500 zaden ¤ 1,50
Delphinium hybride 'The Three Knights' ¤ 2,50
DIANTHUS barbatus 300 planten ¤ 1,50
pi_46027195
Grootgroenten leverancier Dutch mamma
Leuk lurktopic
  dinsdag 6 februari 2007 @ 00:58:05 #152
66422 dutch-mamma
pi_46028884
quote:
Op maandag 5 februari 2007 23:47 schreef Bluezz het volgende:
Grootgroenten leverancier Dutch mamma
Leuk lurktopic
Lolbroek...

Eerst maar eens kijken wat er allemaal kan ontkiemen en groeien *ik houd mijn hart vast*

Ik heb nog steeds het gevoel dat ik een soort van koopzieke grootheidswaanzin heb...
  donderdag 8 februari 2007 @ 01:42:45 #153
39841 japeke
pi_46093238
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 00:58 schreef dutch-mamma het volgende:
Lolbroek...
Eerst maar eens kijken wat er allemaal kan ontkiemen en groeien *ik houd mijn hart vast*
Ik heb nog steeds het gevoel dat ik een soort van koopzieke grootheidswaanzin heb...
leuke lijst, zitten originele dingen tussen! Maar RESPECT als je dat allemaal gaat lukken.
Geldt overigens ook voor mezelf, en ik geloof ook nooit dat dit allemaal gaat lukken...:

-raapstelen
-pompoenen
-spaanse pepers
-madame jeannette pepers
-paprika collectie (=5 kleuren)
-bosui
-komkommer
-schorseneren
-gele courgette
-groene courgette
-wortelen
-prei
-boerenkool
-knoflook
-Grote Engelwortel
-kropsla
-winterwortel
-radijs
-spruiten
-peultjes
-venkel
-rode biet
-bonenkruid
-suikermaļs
-slabonen
-uiteraard verschillende kruiden
-chinese kool
-paksoi
-lollo biondo
-rucola
-aardappellen (weet nog niet welk ras, nog niet gekocht dus)
-uien
-rode uien

Overigens, volgens mijn kalender kan ik bijna beginnen met de paprika's, peulen en pepers!

Iemand nog aardappel-ras-tips?
  donderdag 8 februari 2007 @ 07:30:20 #154
66422 dutch-mamma
pi_46094991
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 01:42 schreef japeke het volgende:

[..]

leuke lijst, zitten originele dingen tussen! Maar RESPECT als je dat allemaal gaat lukken.
Geldt overigens ook voor mezelf, en ik geloof ook nooit dat dit allemaal gaat lukken...:
Dat is dus ook mijn angst...
quote:
volgt lijst
Ziet er leuk uit!
quote:
Overigens, volgens mijn kalender kan ik bijna beginnen met de paprika's, peulen en pepers!

Iemand nog aardappel-ras-tips?
Nee... die ga ik zelf niet doen... Ik heb gisteren wel mijn zaadlijstje aan Vreeken gestuurd en tot mijn schrik kan het wel een paar weken duren, ik heb kapucijners en pepertjes, en nog wat ander spul dat ik thuis kan voorzaaien...!

Voor de rest: duimen of het gaat groeien...! Heb wel vaker gezaaid, en ervaren dat er soms hele zakken zaad simpelweg niet opkomen... Of wegsmeulen... Of anderszins mislukken...
pi_46095847
Ik heb gemerkt dat je bietjes ook beter kan voorzaaien. Bij mij kwam vorig jaar bijna niets op in de tuin en in de vensterbank wel. Die heb ik toen in de grond gestopt en dat ging wel goed.

Ik ga dit jaar ook aardappels proberen. Het eerste jaar dat ik de moestuin had, stond er nog een verdwaalde aardappel vd vorige eigenaar, waar we toch nog een aantal kilo's van geoogst hebben.
Dat was leuk.
  donderdag 8 februari 2007 @ 12:19:31 #156
66422 dutch-mamma
pi_46101489
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 08:53 schreef assepoes het volgende:
Ik heb gemerkt dat je bietjes ook beter kan voorzaaien. Bij mij kwam vorig jaar bijna niets op in de tuin en in de vensterbank wel. Die heb ik toen in de grond gestopt en dat ging wel goed.

Ik ga dit jaar ook aardappels proberen. Het eerste jaar dat ik de moestuin had, stond er nog een verdwaalde aardappel vd vorige eigenaar, waar we toch nog een aantal kilo's van geoogst hebben.
Dat was leuk.
Je weet dat je aardappels elk jaar op een ander plekje moet doen? Google even op "wisselteelt"... Vooral bij aardappels schijnt dit tamelijk belangrijk te zijn
  donderdag 8 februari 2007 @ 20:08:58 #157
39841 japeke
pi_46117752
Zijn er al mensen die al bijna beginnen met voorzaaien of al begonnen zijn?
  donderdag 8 februari 2007 @ 20:10:59 #158
39841 japeke
pi_46117824
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 07:30 schreef dutch-mamma het volgende:
Nee... die ga ik zelf niet doen... Ik heb gisteren wel mijn zaadlijstje aan Vreeken gestuurd en tot mijn schrik kan het wel een paar weken duren, ik heb kapucijners en pepertjes, en nog wat ander spul dat ik thuis kan voorzaaien...!
Bij Vreeken heb je toch de optie om een spoedbestelling te plaatsen of niet (heb ff niet de tijd om t op te zoeken, ben op t werk)?
  donderdag 8 februari 2007 @ 21:32:16 #159
66422 dutch-mamma
pi_46120603
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 20:10 schreef japeke het volgende:

[..]

Bij Vreeken heb je toch de optie om een spoedbestelling te plaatsen of niet (heb ff niet de tijd om t op te zoeken, ben op t werk)?
Je moet het dan ff melden (gedaan ) maar ze garanderen niets.
  maandag 12 februari 2007 @ 23:54:18 #160
39841 japeke
pi_46251014
ahzo....

Bij mij staan de Cayennepepers en de paprikacollectie op de vensterbank sinds vandaag...
  dinsdag 13 februari 2007 @ 19:51:47 #161
66422 dutch-mamma
pi_46270002
quote:
Op maandag 5 februari 2007 15:19 schreef japeke het volgende:

[..]
Verder is er hét handboek voor ecologisch tuinieren , waar ook een beginnersvariant van is. het eerste boek is 780 pagina's dik, en te bestellen bij Vreeken.
[..]
Hebbes...! Bij boldotcom omdat ik daar nog een stapeltje bonnen van had liggen.

Als ik de komende tijd offline ben, weten jullie wat ik doe...
  dinsdag 13 februari 2007 @ 22:47:48 #162
39841 japeke
pi_46279536
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 19:51 schreef dutch-mamma het volgende:
Hebbes...! Bij boldotcom omdat ik daar nog een stapeltje bonnen van had liggen.

Als ik de komende tijd offline ben, weten jullie wat ik doe... [afbeelding]
Ik heb hem zelf niet eens... alleen een keertje geleend, dus ben jaloers
  vrijdag 16 februari 2007 @ 00:08:46 #163
39841 japeke
pi_46352947
de sla is aardig aan t ontkiemen...

ik dacht ik meld t maar, in dit verder momenteel rustige topic...
  vrijdag 16 februari 2007 @ 06:12:44 #164
167723 sanni
Acima de seu
pi_46357071
Ja omdat niet iedereen een zee van tijd heeft om zich hiermee bezig te houden.
Het weer en de buitenlucht nodigen nou niet echt uit om een moestuintje te gaan
exploiteren. Zal wel weer in april/mei - als het weer ook warmer wordt - loskomen.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 07:59:18 #165
66422 dutch-mamma
pi_46357457
Het wachten is op de bestelling van Vreeken (en ik dacht dat begin februari vroeg genoeg was om te bestellen *HAH!*).
En dan kan ik aan de slag!
pi_46358516
Weet iemand wanneer je aarbeien kan planten?

Ik begin dit jaar wat later met voorzaaien, want ik begon altijd te vroeg en dan kreeg ik slappen lange plantjes, omdat het buiten nog te koud was om ze te laten afharden.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 23:58:12 #167
66422 dutch-mamma
pi_46386277
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 09:23 schreef assepoes het volgende:

Ik begin dit jaar wat later met voorzaaien, want ik begon altijd te vroeg en dan kreeg ik slappen lange plantjes, omdat het buiten nog te koud was om ze te laten afharden.
Is een goeie tip, Assepoes... Ik zaaide in het verleden altijd te vroeg, en dan kregen we juist ene koud voorjaar...
Ik ben wel gezegend met een koude bak (helaas met glasloos kozijn erover... wordt aan gewerkt!), heb daar nog geen ervaring mee, en een balkon waar ik ook e.e.a. kan opkweken omdat dat redelijk beschut is.

Ik weet niet wanneer aardbeien precies geplant kunnen worden... Heb je uitlopers die je wil planten, of nieuwe plantjes?
  zaterdag 17 februari 2007 @ 00:09:04 #168
66422 dutch-mamma
pi_46386608
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 06:12 schreef sanni het volgende:
Ja omdat niet iedereen een zee van tijd heeft om zich hiermee bezig te houden.
Het weer en de buitenlucht nodigen nou niet echt uit om een moestuintje te gaan
exploiteren. Zal wel weer in april/mei - als het weer ook warmer wordt - loskomen.
Je mag komen helpen wieden/spitten/etcetera in mijn pas gehuurde stukkie (vandaag de sleutel van de entreepoort gekregen...!)
  zaterdag 17 februari 2007 @ 01:26:19 #169
39841 japeke
pi_46388794
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 09:23 schreef assepoes het volgende:

Aardbeien planten gebeurt meestal eind augustus. Maar ook in het voorjaar (begin april) kun je plantjes kopen en die planten...
pi_46394858
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 20:08 schreef japeke het volgende:
Zijn er al mensen die al bijna beginnen met voorzaaien of al begonnen zijn?
Ik heb gisteren weer wat zaadjes gekocht, gelijk mezelf maar getrakteerd op nieuwe zaaibakken, en met jeukende vingers zitten lezen op de zakjes wanneer ik aan de slag kan.

Dit jaar heb ik:
-gele courgette (de groene van vorig jaar heeft enorm veel mooie vruchten afgeleverd)
-worteltjes (maar daar rust bij mij een vloek op)
-spinazie
-pluksla
-rucola
-komkommer
-allerlei kruiden zoals lavas en koriander

Ik ga als de tijd daar is ook nog gewoon kleine plantjes kopen, zoals elk jaar een tomatenplantje.

Er staan iig nog aardig wat aardbeienplantjes in de tuin, de aubergineplant heeft de winter ook overleefd, en een flinke zooi kruiden en bosuitjes.

Omdat ik plaats genoeg heb wil ik ook graag nog wat mais hebben, en dan is mijn boerinnengevoel wel een beetje bevredigd.
  Moderator zaterdag 17 februari 2007 @ 12:44:46 #171
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_46395502
Leuk!
Ik wil onze tuin eigenlijk voornamelijk beplanten met tropische planten, en het idee leeft om met een vriendin samen een volkstuintje te nemen.
Als ik jullie zo lees word ik wel erg enthousiast.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  zaterdag 17 februari 2007 @ 19:23:09 #172
66422 dutch-mamma
pi_46405808
Ik heb donderdag hier 5 fruitbomen en 5 bessenstruiken (aanbieding) besteld en tot mijn verbazing waren die vanmorgen al binnen!
Ik heb ze vanmiddag geplant en nou voel ik spiertjes waarvan ik niet eens wist dat ik ze had...!
  dinsdag 20 februari 2007 @ 18:04:41 #173
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_46496961
Dit is leuk! Ik heb bij mijn Lief in het Friesze (woon zelf twee hoog Den Haag) een lapje van ongeveer 100 m2 kleigrond in handen gekregen...........vind het alleen zo moeilijk, kan ik ergens online een teeltplan samenstellen? Dit weekend opruimen in de tuin!
  dinsdag 20 februari 2007 @ 18:58:54 #174
66422 dutch-mamma
pi_46498908
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 18:04 schreef becky27 het volgende:
Dit is leuk! Ik heb bij mijn Lief in het Friesze (woon zelf twee hoog Den Haag) een lapje van ongeveer 100 m2 kleigrond in handen gekregen...........vind het alleen zo moeilijk, kan ik ergens online een teeltplan samenstellen? Dit weekend opruimen in de tuin!
Hey leuk! Daar zit ik dus net middenin, dat schoonmaken!
Is het al ingedeeld in vakken, of is het gewoon 100 m2 klei dat je nog helemaal zelf kan indelen?
Ik wou dat ik wist hoe ik een plattegrondje op de pc kan tekenen (ben daar tamelijk blont in) dan kon ik je mijn indeling laten zien...
  dinsdag 20 februari 2007 @ 19:26:21 #175
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_46500027
het is gewoon een stukje van zijn tuin dus kan het nog zelf indelen
  donderdag 22 februari 2007 @ 02:05:40 #176
39841 japeke
pi_46548578
leuk, weer wat activiteit hier... Zo te lezen heeft iedereen er zin in
Ik ook. De slaplantjes zijn nu een cm of 3 hoog, de pepers en paprika begint ook langzaamaan op te komen...
Vorig jaar heb ik alleen ter plaatse gezaaid in mijn eigen tuin. Nu heb ik dus de volkstuin van 300m2, en ben ik thuis aan het voorzaaien. De sla heb ik in een bak gezaiid en moet verspeend worden naar potjes. Hoe kan ik dit het beste doen, waarmee en wanneer?
Er staat namelijk in alle boeken 'verspeen de zaailingen als ze ... groot zijn', maar hoe lees je nergens....
pi_46550370
Je kunt voorzichtig met het steeltje van een theelepel het plantje eruitwippen aan de wortel en dan in een groter plastic potje zetten.
Ik doe dat meestal als de aarde niet te nat meer is, anders krijg je de worteltjes moeilijker los uit de aarde.
Daarna wel goed water geven.

Wat ook handig is zijn die turfpotjes, daar kun je direct in zaaien en als het groot genoeg is met potje en al in de tuin zetten, de wortels groeien gewoon door het potje heen en de turf lost vanzelf op in de grond.
Een alternatief hiervoor zijn wc-rolletjes, die hebben dan wel geen bodem, maar tegen de tijd dat je ze in de grond zet hebben de worteltjes zich er al doorheen gewerkt dus genoeg houvast.
pi_46571002

Druiven in de tuin is ook lekker
Blauwe Boskoop doen t goed.
De Puta Madre
  donderdag 22 februari 2007 @ 20:56:18 #179
66422 dutch-mamma
pi_46572118
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 09:25 schreef shmoopy het volgende:
Wat ook handig is zijn die turfpotjes, daar kun je direct in zaaien en als het groot genoeg is met potje en al in de tuin zetten, de wortels groeien gewoon door het potje heen en de turf lost vanzelf op in de grond.
Een alternatief hiervoor zijn wc-rolletjes, die hebben dan wel geen bodem, maar tegen de tijd dat je ze in de grond zet hebben de worteltjes zich er al doorheen gewerkt dus genoeg houvast.
Goeie tip! Bedankt!
  donderdag 22 februari 2007 @ 23:31:46 #180
39841 japeke
pi_46579973
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 09:25 schreef shmoopy het volgende:
Je kunt voorzichtig met het steeltje van een theelepel het plantje eruitwippen aan de wortel en dan in een groter plastic potje zetten.
Ik doe dat meestal als de aarde niet te nat meer is, anders krijg je de worteltjes moeilijker los uit de aarde.
Daarna wel goed water geven.
Dank, daar heb ik zeker wat aan! Begin morgenochtend... Ik wil het tuinieren me niet te duur maken, dus die turfpotjes worden t niet...
pi_46785411
Het is begonnen!

Nog geen week geleden heb ik in mijn kekke kasje (binnen) rucola gezaaid.
De boel staat in de vensterbank, maar met dit weer was er geen zonnestraaltje te bekennen, maar... ik zag vanmiddag schattige kleine steeltjes ontkiemen.

Het begin van mijn favoriete seizoen is nu officieel.
  woensdag 28 februari 2007 @ 22:42:27 #182
66422 dutch-mamma
pi_46790175
Ik vrees dat ik nog even geduld moet hebben...

De klei is zo verzadigd van de regen, daar kan ik voorlopig niks mee. Ik ga wel voorzaaien binnenkort, maar het weer moet omslaan, anders blijf ik voorlopig met de drek zitten en kan ik straks niks uitplanten...
  woensdag 28 februari 2007 @ 23:20:38 #183
39841 japeke
pi_46791778
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 22:42 schreef dutch-mamma het volgende:

De klei is zo verzadigd van de regen, daar kan ik voorlopig niks mee. Ik ga wel voorzaaien binnenkort, maar het weer moet omslaan, anders blijf ik voorlopig met de drek zitten en kan ik straks niks uitplanten...
aaaaah... Nou hopelijk dat je binnenkort kan beginnen met je jeukende groene handen
Bij mij gaat het goed met de pepers, paprika's, struiktomaten en sla... De spinazie die in de tuin staat wordt ook langzaam zichtbaar...
pi_46792535

Zo veel ruimte, what to do?

Ik ga volgende week beginnen met voorzaaien van snijbonen, slabonen, courgettes en aardbeien.
Het is voornamelijk bezigheidstherapie, en leuk voor de kinderen, alles wat er goed gaat is mooi meegenomen
Saartje
pi_46799693
Ik heb afgelopen vrijdag het platglas in orde gemaakt en daar sla gezaaid. Ik hoop dat dat goed gaat.

Volgende week ga ik tuinbonen leggen.
pi_46800973
Niet uit eigen tuin, maar toch, beterschapsfruitmand voor Killer_Mom:

donderdag 1 maart 2007 @ 13:07:50 #187
66422 dutch-mamma
pi_46804097
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 10:39 schreef assepoes het volgende:
Ik heb afgelopen vrijdag het platglas in orde gemaakt en daar sla gezaaid. Ik hoop dat dat goed gaat.

Volgende week ga ik tuinbonen leggen.
Ik moest de ruiten repareren. Fluitje van een cent (heb er dik plastic voor gebruikt), maar er valt niks te zaaien. De grond sopt van de regen en er komt nog veel meer regen...
pi_46805187
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 13:07 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Ik moest de ruiten repareren. Fluitje van een cent (heb er dik plastic voor gebruikt), maar er valt niks te zaaien. De grond sopt van de regen en er komt nog veel meer regen...
Waar heb je dat dikke plastic vandaan? Ik moet ook nog het een en ander repareren.
  donderdag 1 maart 2007 @ 14:12:34 #189
66422 dutch-mamma
pi_46806574
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 13:37 schreef assepoes het volgende:

[..]

Waar heb je dat dikke plastic vandaan? Ik moet ook nog het een en ander repareren.
*fluistertoon*
bij de inpaktafel van Ranzijn

Zal wel niet langer dan een seizoen houden, vrees ik... Zo dik is het ook weer niet, maar het voelt wel stevig aan.
  donderdag 1 maart 2007 @ 14:44:19 #190
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_46807649
Van het weekend hebben mijn vriend en ik een hoop zaden ingeslagen bij Vreeken in Dordrecht.

We willen in de tuin een aparte bak met (geneeskrachtige en keuken)kruiden aanleggen.
Zelf wil ik ook een stukje moestuin maken. Naast allerlei kruiden heb ik voor het moestuintje radijs-, knoflook-, peper-, bosui- en veldslazaadjes

Ben benieuwd wat het wordt. Maar eerst moeten we de tuin er 'klaar' voor maken.
Dit is de eerste keer dat we zo-iets doen (sinds jaar eigen huisje) dus houd ik dit topic in de gaten voor tips enzo

[ Bericht 1% gewijzigd door Radyhyn op 01-03-2007 15:10:07 ]
Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)
pi_46808618
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 13:37 schreef assepoes het volgende:

[..]

Ik zag vorige week ook van die rollen bij Intratuin, de gemiddelde bouwmarkt zal ze ook wel hebben.
  donderdag 1 maart 2007 @ 16:04:03 #192
66422 dutch-mamma
pi_46810632
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 14:44 schreef Radyhyn het volgende:
Van het weekend hebben mijn vriend en ik een hoop zaden ingeslagen bij Vreeken in Dordrecht.

We willen in de tuin een aparte bak met (geneeskrachtige en keuken)kruiden aanleggen.
Zelf wil ik ook een stukje moestuin maken. Naast allerlei kruiden heb ik voor het moestuintje radijs-, knoflook-, peper-, bosui- en veldslazaadjes

Ben benieuwd wat het wordt. Maar eerst moeten we de tuin er 'klaar' voor maken.
Dit is de eerste keer dat we zo-iets doen (sinds jaar eigen huisje) dus houd ik dit topic in de gaten voor tips enzo
Leuk spul hebben ze daar, he! Ik wacht nog steeds op mijn bestelling, volgend jaar moet ik echt vroeger bestellen... Maar wat hebben ze een boel!
  vrijdag 2 maart 2007 @ 15:16:33 #193
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_46847744
Zekers
Wij zijn naar de winkel zelf gegaan. Van buiten lijkt het een gewone plantenzaak, maar als je binnenkomt zie je rekken vol met zaden. Echt super leuk om er eens te snuffelen. Ze hebben echt vanalles, ook van die oude rassen allemaal.
Ook als je iets speciaals zoekt en het is niet te verkrijgen in de winkel dan proberen ze het voor je op te speuren en ergens te bestellen voor je.

Toen wij er waren was het echt super druk. Het is echt het hoogseizoen voor zadenverkoop geloof ik Nu maar hopen dat je bestelling snel komt
Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)
pi_46870366
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 11:30 schreef shmoopy het volgende:
Niet uit eigen tuin, maar toch, beterschapsfruitmand voor Killer_Mom:

[afbeelding]

dank je, lief van je. met een arrm 5 bak[ jes] ingezaaid.
4 x kruiden, en een weet ik niet, kan duizendschoon zijn, iets gekregen van mijn mom.
De Puta Madre
  zaterdag 3 maart 2007 @ 10:08:01 #195
66422 dutch-mamma
pi_46871569
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 03:38 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

dank je, lief van je. met een arrm 5 bak[ jes] ingezaaid.
4 x kruiden, en een weet ik niet, kan duizendschoon zijn, iets gekregen van mijn mom.
Duizendschonen zijn prachtig! Ga ik ook zaaien. Je ziet ze niet veel meer. Ik associeer ze met de Avondvierdaagse. De laatste avond, en armen vol duizendschoon...
  zaterdag 3 maart 2007 @ 11:09:32 #196
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_46872457
Zoals ik in het grote bloemen en planten in eigen tuin topic al zei: Ik wacht tot volgende week, dan krijg ik 30 tempexbakken. Vanaf dan ga ik ook van alles zaaien.

* Xebber trotse bezitter is van een moestuin van 300m² en een kas.

Slechte TVP...
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  zaterdag 3 maart 2007 @ 23:24:21 #197
39841 japeke
pi_46892104
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 10:08 schreef dutch-mamma het volgende:
Duizendschonen zijn prachtig! Ga ik ook zaaien. Je ziet ze niet veel meer. Ik associeer ze met de Avondvierdaagse. De laatste avond, en armen vol duizendschoon...
In de bloemen ben ik (nog) niet zo thuis, maar omdat mijn moestuinmaat mij verlaten heeft (hij is verhuisd) en ik de 300 m2 nu alleen moet onderhouden, wil ik wel wat bloemen zaaien en vaste planten planten.
De vraag die ik heb: bij de avondvierdaagse delen ze toch gladiolen uit aan de via gladiola? Of is dat hetzelfde?
  zondag 4 maart 2007 @ 02:27:38 #198
66422 dutch-mamma
pi_46897091
De Nijmeegse vierdaagse, in juli? Dat weet ik niet. De Avondvierdaagse, die ik bedoelde, is begin juni. Duizenschonentijd!
  zondag 4 maart 2007 @ 19:05:24 #199
39841 japeke
pi_46914487
Ahja. japeke haalt nu even 2 zaken door elkaar
  zondag 4 maart 2007 @ 19:36:02 #200
66422 dutch-mamma
pi_46915402
Er komt nu van alles boven in de volkstuin. Volgens mij (ik kan me vergissen) staan er héél wat duizendschonen...!!!
pi_46929814
quote:
Op zondag 4 maart 2007 19:36 schreef dutch-mamma het volgende:
Er komt nu van alles boven in de volkstuin. Volgens mij (ik kan me vergissen) staan er héél wat duizendschonen...!!!
afgelopen jaar was t niet veel, ze staan er nog. misschien dit jaar, t zijn ook 2 jarigen planten, en mooi , diep donkerrood en paars. bij ons thuis staat de tuin er iederjaar vol van.
waar ik nu aan denk......... over een week gaan mijn ouders verhuizen naar een bejaarden flatje. ( pa geb. in 1920. mom 1925 ) ons mam is al heel lang slechtziend, nu almost blind, en onze tuinvraagbalk .
en wij, 9 ! kinderen, hebben t niet eens over de tuin gehad. t is een huurhuis, dus we mogen uitspitten wat we willen, en dat is veel. een mom met groene vingers.

De Puta Madre
  maandag 5 maart 2007 @ 10:06:46 #202
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_46932860
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 22:42 schreef dutch-mamma het volgende:

Heb ik dus ook last van! Het is allemaal nog veel te nat

Ik heb ook een boek besteld bij Vreeken maar nog niets mogen ontvangen!
Wat komt er in mijn tuin te staan:
* Aardbeien
* Topinamboer
* Boontjes
* Erwten
* Courget
* Diverse slasoorten
* Een aparte bak voor kruiden
* Spinazie
* Suikermais
* Zonnebloemen
* Meloen
En vast nog wel meer
Daarnaast planten we nog wat struiken (kruisbes en braam) en pruimenbomen
  dinsdag 6 maart 2007 @ 00:30:28 #203
39841 japeke
pi_46962965
quote:
Op maandag 5 maart 2007 10:06 schreef becky27 het volgende:
Heb ik dus ook last van! Het is allemaal nog veel te nat

Ik heb ook een boek besteld bij Vreeken maar nog niets mogen ontvangen!
Wat komt er in mijn tuin te staan:
* [LIJSTJE] *
En vast nog wel meer
Daarnaast planten we nog wat struiken (kruisbes en braam) en pruimenbomen
Gevarieerd! Doe je die meloenen in de vollegrond, of hoe is je plan? En hoe kan ik aan topinamboer komen? Vreeken stuurt die schijnbaar niet op namelijk... MIsschien eens rondvragen op de volkstuin trouwens... Bij deze een fotootje van mijn peper- en paprikaplantjes en mijn vensterbank-kasje met daarin nog meer paprika en struiktomaat....

dinsdag 6 maart 2007 @ 07:56:57 #204
66422 dutch-mamma
pi_46965198
Wow...! Da's allemaal verder dan bij mij...!

Ik wacht nog steeds op mijn Vreekenpakketje...
  dinsdag 6 maart 2007 @ 10:05:09 #205
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_46966978
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 07:56 schreef dutch-mamma het volgende:
Wow...! Da's allemaal verder dan bij mij...!

Ik wacht nog steeds op mijn Vreekenpakketje...
Ik wacht op mijn Tempexbakken, dan kan ik pas zaaien.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 10:13:23 #206
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_46967155
Volgende week ben ik vrij dus ik rijd denk ik op en neer naar Vreeken, mijn boek is ook nog niet binnen en ik heb weinig zin een eeuwigheid op mijn bestelling te wachten. Dus de topinamboer kan dan gewoon mee, ik ga ook eens kijken naar zo een pakketje met "oud hollandsche" groenten, is wel leuk denk ik. Mijn lief is akkerbouwer dus die vindt het allemaal machtig interessant!

Maar de meloen gaat op volle grond, echter is de klei in noordwest Friesland wel zwaar maar we zien wel, volgende week ook maar eens gaan 'voorzaaien'.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 12:20:24 #207
66422 dutch-mamma
pi_46970585
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 10:13 schreef becky27 het volgende:
Volgende week ben ik vrij dus ik rijd denk ik op en neer naar Vreeken, mijn boek is ook nog niet binnen en ik heb weinig zin een eeuwigheid op mijn bestelling te wachten. Dus de topinamboer kan dan gewoon mee, ik ga ook eens kijken naar zo een pakketje met "oud hollandsche" groenten, is wel leuk denk ik. Mijn lief is akkerbouwer dus die vindt het allemaal machtig interessant!

Maar de meloen gaat op volle grond, echter is de klei in noordwest Friesland wel zwaar maar we zien wel, volgende week ook maar eens gaan 'voorzaaien'.
Heb je dat ecologische tuinierboek van velt besteld? Is een pil, maar geweldig om te lezen!
En welke meloen neem je? Ik heb er ook eentje besteld. Ben benieuwd...!

Qua klei: ik woon in Flevoland. Dat zegt wel genoeg denk ik
  dinsdag 6 maart 2007 @ 12:42:18 #208
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_46971273
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 12:20 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Heb je dat ecologische tuinierboek van velt besteld? Is een pil, maar geweldig om te lezen!
En welke meloen neem je? Ik heb er ook eentje besteld. Ben benieuwd...!

Qua klei: ik woon in Flevoland. Dat zegt wel genoeg denk ik
Ik ook!
  dinsdag 6 maart 2007 @ 13:22:40 #209
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_46972432
gezellig allemaal op klei! Ik kom origineel van een zandgrondje (Brabant) das toch wel echt anders!

Ik ga voor de net/galia meloen, heeeel misschien nog een watermeloen om te proberen! Maar ik zie het wel als ik volgende week bij Vreeken ben

en ja ik heb die pil besteld al een hele tijd geleden, zal van de week eens bellen! Ze zouden het op mijn werkadres afleveren maar aangezien ik mijn laatste week hier heb zou het toch wel fijn zijn het boek deze week binnen te krijgen
  dinsdag 6 maart 2007 @ 13:54:18 #210
66422 dutch-mamma
pi_46973511
Bugger...

Heb Vreeken gebeld hoe lang ik nog moet wachten. Ze zijn nu bezig met de bestellingen van half januari. Mijn bestelling was 7 februari... *snik*

Dat kan dus nog wel even duren...
  dinsdag 6 maart 2007 @ 13:55:43 #211
66422 dutch-mamma
pi_46973552
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 13:22 schreef becky27 het volgende:
gezellig allemaal op klei! Ik kom origineel van een zandgrondje (Brabant) das toch wel echt anders!

Ik ga voor de net/galia meloen, heeeel misschien nog een watermeloen om te proberen! Maar ik zie het wel als ik volgende week bij Vreeken ben

en ja ik heb die pil besteld al een hele tijd geleden, zal van de week eens bellen! Ze zouden het op mijn werkadres afleveren maar aangezien ik mijn laatste week hier heb zou het toch wel fijn zijn het boek deze week binnen te krijgen
Ai...! Gezien mijn eigen wachttijd vrees ik het ergste voor je :S

Ik kom uit het Gooi, ook zandgrond. Inderdaad héél iets anders!
  dinsdag 6 maart 2007 @ 23:34:55 #212
39841 japeke
pi_46998031
Nou hopen voor de vreeken-bestellers dat jullie jeukende handen snel aan de slag kunnen...

Ik had weer eens een vraagje!
Ik heb rijspeulen, grijze roodbloeiende. Kan ik deze het beste ter plaatse zaaien, of kan ik ze ook voorzaaien in mijn koude vensterbank-kasje (koud, want slaapkamer is onverwarmd)???
En hoeveel zou ik er moeten zaaien voor een redelijke opbrengst? De grijze roodbloeiende heeft een redelijke opbrengst volgensmij...
Nou, hoop dat iemand me kan helpen, en anders probeer ik wel wat...
pi_47030403
*trots*

De spinazie komt op!
  woensdag 7 maart 2007 @ 21:22:40 #214
66422 dutch-mamma
pi_47031345
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 23:34 schreef japeke het volgende:
Nou hopen voor de vreeken-bestellers dat jullie jeukende handen snel aan de slag kunnen...
Ik heb de bestelling gecanceld vandaag. Ik heb eerlijk gezegd dat het me te lang duurde, en dat ik bang ben dat straks, als mijn bestelling aan de beurt is, de helft al op is... Maar ik heb beloofd mijn volgende bestelling eerder te plaatsen!

Heb nu Pums gebeld: die hebben geen erge achterstand. Daar wat besteld, en wat bij Overvecht gehaald.

Ik kan beginnen!
pi_47043203
Ik ga straks naar de moestuin. Het is nu stralend weer, alleen een beetje koud. Even kijken of mijn slaplantjes al opkomen en of het erg nat is. Als dat niet zo is ga ik toch maar tuinbonen leggen, maar dat bekijk ik ter plekke wel.
  donderdag 8 maart 2007 @ 10:38:14 #216
66422 dutch-mamma
pi_47045223
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 09:09 schreef assepoes het volgende:
Ik ga straks naar de moestuin. Het is nu stralend weer, alleen een beetje koud. Even kijken of mijn slaplantjes al opkomen en of het erg nat is. Als dat niet zo is ga ik toch maar tuinbonen leggen, maar dat bekijk ik ter plekke wel.
Ik ga vanmiddag na 3 uur, als de kinderen uit school zijn, ook! Heb gister een zak sjalotjes gekocht en die moeten erin

Gisteravond bezig geweest met de planning-op-papier. Indeling, rekening houden met wisselteelt (voor zover ik dat weet... maar er stonden nog resten kool, ui en wortel dus ik heb een idee). Best een klus!

Oh ja... het weekend wordt ook mooi weer! Ik heb zaterdagochtend tuindienst, wat een timing!
Morgenmiddag even flink aan de gang met de klussen die ik normaliter in het weekend doe (huishouden ) en dan het hele weekend AAN DE SLAG!!!
  donderdag 8 maart 2007 @ 10:59:01 #217
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_47045722
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 23:34 schreef japeke het volgende:

Ik had weer eens een vraagje!
Ik heb rijspeulen, grijze roodbloeiende. Kan ik deze het beste ter plaatse zaaien, of kan ik ze ook voorzaaien in mijn koude vensterbank-kasje (koud, want slaapkamer is onverwarmd)???
En hoeveel zou ik er moeten zaaien voor een redelijke opbrengst? De grijze roodbloeiende heeft een redelijke opbrengst volgensmij...
Nou, hoop dat iemand me kan helpen, en anders probeer ik wel wat...
Ik had de laatste keer 3x1.5 meter.....zeer productief en soms werden we zelfs flauw van de peultjes....
maar je kunt ze invriezen.!
  donderdag 8 maart 2007 @ 19:58:13 #218
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_47064701
als het goed is wordt het van het weekend heel erg lekker weer en kan ik eindelijk de tuin gan opruimen!! en spitten en zo......heerlijk!!
  vrijdag 9 maart 2007 @ 14:40:01 #219
39841 japeke
pi_47092116
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 10:59 schreef lone_wolf het volgende:
Ik had de laatste keer 3x1.5 meter.....zeer productief en soms werden we zelfs flauw van de peultjes....
maar je kunt ze invriezen.!
Ok, daar heb ik al wat aan. heb nu een rek van ca. 3 meter gemaakt. En wat heb je gedaan? voorzaaien ofter plaatse zaaien?
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:57:54 #220
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_47229423
so hee ik heb van het weekend met mijn Lief de tuin opgeruimd en gemaaid. Hij op de tuinmaaier en ik takken opruimen en harken. Dat was al een jaar of 6 niet gebeurt dus je kan bedenken dat het erg veel was. Morgen denk ik even naar Vreeken om te kijken wat ze allemaal hebben!.
  woensdag 14 maart 2007 @ 18:24:40 #221
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_47272844
zijn er hier nog mensen die in de tuin hebben geklust?
  woensdag 14 maart 2007 @ 19:05:56 #222
66422 dutch-mamma
pi_47274290
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 18:24 schreef becky27 het volgende:
zijn er hier nog mensen die in de tuin hebben geklust?
Ik heb spruiten voorgezaaid...
  woensdag 21 maart 2007 @ 00:32:50 #223
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_47496175
ik ben vandaag bij Vreeken geweest! Heel klein winkeltje maar veel rekken met van alles en nog wat. Ik heb mijn topinanboer in ieders geval in huis en eens kijken of ik die van het weekend al kan poten.....
  maandag 26 maart 2007 @ 13:51:51 #224
39841 japeke
pi_47670891
Kijk aan, langzaamaan wat leven hierzo.
Bij mij komen spinazie, peulen, wortelen, bosui, radijs, lollo biondo en zwartduitse kropsla al op, en ook rode kool en paksoi groeien, om de uien niet te vergeten trouwens. Thuis staan de pepers, paprika struiktomaat en komkommers tijdens het groeien al te trappelen om in de kas of tuin gezet te worden!
Nu nog aan aardperen zien te komen...

[ Bericht 1% gewijzigd door japeke op 26-03-2007 13:54:48 (peulen vergeten...) ]
  maandag 26 maart 2007 @ 14:16:06 #225
66422 dutch-mamma
pi_47671645
Ik heb in de tuin, onder plastic, ijsbergsla, spruiten en capucijners gezaaid, al een paar weekjes geleden. Alleen de capucijners begonnen te kiemen, maar de blaadjes lagen er gister af. Muizen? Vogels kunnen er amper bij...
Ik ga ze nu maar op het balkon voorzaaien en dan straks op de fiets naar de tuin brengen...
  maandag 26 maart 2007 @ 14:16:53 #226
66422 dutch-mamma
pi_47671672
quote:
Op maandag 26 maart 2007 13:51 schreef japeke het volgende:
Kijk aan, langzaamaan wat leven hierzo.
Bij mij komen spinazie, peulen, wortelen, bosui, radijs, lollo biondo en zwartduitse kropsla al op, en ook rode kool en paksoi groeien, om de uien niet te vergeten trouwens. Thuis staan de pepers, paprika struiktomaat en komkommers tijdens het groeien al te trappelen om in de kas of tuin gezet te worden!
Nu nog aan aardperen zien te komen...
Wanneer had jij die wortelen gezaaid? Hier is het nog steeds net Genesis 1: de aarde is Woest en Ledig...
  dinsdag 27 maart 2007 @ 00:13:39 #227
39841 japeke
pi_47696931
quote:
Op maandag 26 maart 2007 14:16 schreef dutch-mamma het volgende:

Wanneer had jij die wortelen gezaaid? Hier is het nog steeds net Genesis 1: de aarde is Woest en Ledig...
Begin maart...

staat er wel al wat achter je vensterbank/kasje?
pi_47703804
quote:
Op zondag 13 februari 2005 15:25 schreef zoalshetis het volgende:
alle kruiden. paprika (wellicht in kasje). reken op 1m2 per courgetteplant. ruccola, groeit door na knippen.
Dan heb je een hele kleine courgette plant
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_47704015
quote:
Op maandag 14 februari 2005 23:35 schreef ABgirl het volgende:

Een courgette/komkommer/pompoen zou ik je niet aanraden, omdat die door heel je tuin heen kruipen, verder nemen
courgette kruipt niet, maar wordt ong. 1,5m3 groot
  dinsdag 27 maart 2007 @ 11:18:40 #230
66422 dutch-mamma
pi_47704955
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 10:49 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

courgette kruipt niet, maar wordt ong. 1,5m3 groot
Ehhh, die van mij kroop toch echt wel, hoor...!
  vrijdag 6 april 2007 @ 18:10:58 #231
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_48086162
voor jullie info: dit is mijn moestuin

Langs de schuur naar achter tot de boom c.q. struik

de rest van de tuin:

voor
  maandag 9 april 2007 @ 17:20:43 #232
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_48149586
hmm het is hier wel heeeeeel rustig........
bij mij komt de spinazie ook al op! In mijn plastig kastje zijn de courgette en meloenzaadjes ontkiemt.
Verder heb ik erwten, peultjes en rode gezaaid de erwten tegelijk met de spinazie maar dat is nog niet veel...even afwachten dus
  maandag 9 april 2007 @ 18:02:21 #233
66422 dutch-mamma
pi_48150727
Radijs en wortel komen op!

Mijn capucijners en sperziebonen zijn echter verdwenen *rotvogels!* alleen de kiemplantjes lagen er nog... Ben ze nu thuis aan het voorzaaien.
pi_48158078
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 18:10 schreef becky27 het volgende:
voor jullie info: dit is mijn moestuin
[afbeelding]

Langs de schuur naar achter tot de boom c.q. struik

de rest van de tuin:
[afbeelding]

voor
[afbeelding]
Doe mij jou tuin!
  dinsdag 10 april 2007 @ 11:31:09 #235
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_48170870
quote:
Op maandag 9 april 2007 21:39 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Doe mij jou tuin!
Is helaas niet mijn tuin maar die van mijn geliefde, ben ik ook blij mee, zelf woon ik twee hoog in Den Haag......
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 10 april 2007 @ 11:40:42 #236
13151 crew  Rewimo
pi_48171155
Aangezien we pas in juni de sleutel krijgen van ons huis kunnen we nu nog niet al te veel beginnen. Maar zoonlief heeft zonnebloemen gezaaid (in pot) die inmiddels opgekomen zijn en qltel heeft een minikomkommerplant opgeduikeld Ze smaken erg lekker, veel lekkerder dan hun grote broers uit de supermarkt.
  woensdag 11 april 2007 @ 11:13:31 #237
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_48208834
ik heb zelf nog vrij weinig voorgezaaid. Ik wil eigenlijk veel meteen in de vollegrond zaaien. Zou dat een probleem zijn??
  woensdag 11 april 2007 @ 13:23:03 #238
66422 dutch-mamma
pi_48213502
quote:
Op woensdag 11 april 2007 11:13 schreef becky27 het volgende:
ik heb zelf nog vrij weinig voorgezaaid. Ik wil eigenlijk veel meteen in de vollegrond zaaien. Zou dat een probleem zijn??
Ik zaai zelf wel veel voor vanwege vraat.
Ik heb in de koude bak capucijners voorgezaaid, maar de kiempjes vond ik na een week afgebeten terug en de capucijnerzaden waren weg. Muizen?

Ik heb wel ter plekke bosui, wortel en radijs gezaaid, radijs en wortel komen nu op.
pi_48214096
Courgette en komkommer is al opgekomen, dat worden woest grote dingen!
Spinazie gooi ik vanavond door de salade.
  woensdag 11 april 2007 @ 13:42:08 #240
66422 dutch-mamma
pi_48214223
quote:
Op woensdag 11 april 2007 13:38 schreef shmoopy het volgende:
Courgette en komkommer is al opgekomen, dat worden woest grote dingen!
Spinazie gooi ik vanavond door de salade.
Hier ook komkommer!
Heb gelezen dat meest 50% van het komkommerzaad opkomt... Nou, alles is bovengekomen, hoor!

Tomaten staan er wel wat sneu bij, alsof ze vorstschade hebben gehad, een aantal (kiem) blaadjes zijn wat beschadigd, lijkt wel...

De voorgezaaide sperziebonen weigeren hardnekkig op te komen
pi_48219231
Ik heb ook veel voorgezaaid. De dingen die wel opkomen zijn: sla, bietjes, lathyrus, tomaten.

De dingen die niet goed opkomen zijn de snijbonen, pronkbonen en sperziebonen. Nog eventjes geduld hebben, denk ik.

Vanochtend aardbeienplantjes, een druif, uitjes en aardappels in de moestuin gezet. Jeetje wat was de grond droog zeg.

De tuinbonen die ik al een tijdje geleden gelegd heb worden opgegeten ofzo er zijn er maar heel weinig opgekomen.

O ja, ik heb ook nog prei geoogst. Die gaan we vanavond lekker opeten. Ik had wel moeite om ze uit de grond te krijgen.
  woensdag 11 april 2007 @ 21:15:11 #242
66422 dutch-mamma
pi_48232155
quote:
Op woensdag 11 april 2007 16:00 schreef assepoes het volgende:
(...)De tuinbonen die ik al een tijdje geleden gelegd heb worden opgegeten ofzo er zijn er maar heel weinig opgekomen.
Vraat, vrees ik...
quote:
O ja, ik heb ook nog prei geoogst. Die gaan we vanavond lekker opeten. Ik had wel moeite om ze uit de grond te krijgen.
Even de riek eronder zetten en opwippen.

Ik heb vanmiddag geprobeerd van die netten over gezaaid goed te spannen. Wįt een drama, die netten! Het blijft voor geen meter zitten, kruipt op etcetera
Binnenkort eens ander soort net kopen. Dit is meuk.
  donderdag 12 april 2007 @ 10:37:56 #243
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_48247487
ik vandaag weer eens naar Vreeken voor radijs en bleekselderij zaad.
Ik heb alleen geen bakken meer om voor te zaaien alleen nog perspotjes
pi_48248933
Ik bedacht me gisteren dat je ook dingen (kleine plantjes dan) kunt voorzaaien in eierdozen.
Het is praktisch hetzelfde materiaal als die pers/turfpotjes, en kost lekker niks.
  vrijdag 13 april 2007 @ 09:33:42 #245
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_48282273
ik ga iig weer aan de slag van het weekend!! het wordt lekker weer dus veel sproeien en das lastig want mijn mannetje heeft het megadruk op het land......en ik woon net iets te ver weg om het zelf te doen
  zondag 15 april 2007 @ 13:40:46 #246
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_48346358
zooo weer het hele weekend in de tuin bezig, met dit weer....Heerlijk.

Mijn spinazie groeit goed, nog een paar weekjes en dan jammie! Er komen een paar erwten op dus ik heb nog wat extra voorgezaaid in bakjes die kan ik er nog bij zetten. Verder zijn de peulen, wortelen en rode kool gezaaid en heb ik gister aardbeiplanten geplant. Vandaag eindelijk de topinamboer erin. Verder snijbonen en gewone bonen voorgezaaid en een stapeltje kruiden, ben benieuwd.....
  dinsdag 17 april 2007 @ 10:38:16 #247
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_48409781
niemand die zijn moestuinperikelen wil delen???
  dinsdag 17 april 2007 @ 11:13:26 #248
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_48410961
Ik ben nog voor een groot deel met de grondbewerking bezig. Gisteren wel al wat sla en bloemkool gepoot.

Grond is kurkdroog, en dan krijg je van die kluiten.
  dinsdag 17 april 2007 @ 11:52:32 #249
35189 Troel
scherp en bot
pi_48412231
Ik heb nu in de huiskamer in zo'n minikweekkasje wat tomatendingen staan, maar ze groeien bijna het kweekkasje uit. Kan ik ze nu al in de open grond zetten of kan ik ze beter verpotten naar een wat grotere pot en nog even binnen houden?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 17 april 2007 @ 12:24:13 #250
66422 dutch-mamma
pi_48413327
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 10:38 schreef becky27 het volgende:
niemand die zijn moestuinperikelen wil delen???
Witte kool en spruitjes geplant, net als reuzenuien en zilveruien (dank u wel, Ranzijn).

Ben helaas flink ziek momenteel dus er komt weinig uit mijn handen. Morgen even sproeien en de slakkenkorrels controleren, en that's it.

Geen zorgen, komt wel weer goed binnenkort
  dinsdag 17 april 2007 @ 19:12:19 #251
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_48430284
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 11:52 schreef Troel het volgende:
Ik heb nu in de huiskamer in zo'n minikweekkasje wat tomatendingen staan, maar ze groeien bijna het kweekkasje uit. Kan ik ze nu al in de open grond zetten of kan ik ze beter verpotten naar een wat grotere pot en nog even binnen houden?
ik zou ze overzetten in een andere pot, heb ik ook gedaan met de courgetteplant, het kan in de volle grond nog erg koud worden
pi_48432665
ik heb dit jaar voor het eerst tomaatjes in een minikweekkasje in de huiskamer gezet, maar dat is geen succes geworden. Dus ik struin wel weer naar de markt om plantjes.
Mijn aardbeien staan vol in bloei en de bloemkool komt ook eindelijk schot in.
Verder heb ik op dit moment alleen nog maar veldsla en krulsla staan en natuurlijk peterselie en bieslook in mijn kruidenkasje.
Wat ik sowieso nog wil zaaien/ planten....zijn dille, paprika, boontjes en natuurlijk tomaatjes.
Aangezien mijn tuintje niet zo heel groot is kan er niet zoveel in, maar dat is een kwestie van een beetje inplannen, als het een geoogst is kijken wat ik ervoor in de plaats kan zetten.
this bitch bites
  dinsdag 17 april 2007 @ 23:48:16 #253
66422 dutch-mamma
pi_48442797
Ja, het valt me tegen wat er over is van mijn tomatenzaaisel... het kan werkelijk niks hebben!!!

Er zijn 2-3 plantjes die ovelrevingskans hebben. Uit dat hele zakje zaad!
pi_48446340
Zijn hier ook mensen met fruitbomen?
Ik heb afgelopen jaar twee appelbomen, een kersenboom en een pruimenboom gekregen van mijn opa die ging verhuizen en ze zitten allemaal vol in de bloesem dus ze hebben het allemaal gered.
Maar volgens mij moet er nu ongeveer iets gedaan worden tegen schimmel en ongedierte en weet ik wat allemaal maar ik ben een echte tuinnoob dus ik weet niet goed wat ik er mee moet.
Heb uiteraard opa al gevraagd maar die is nog van de oude stempel: spuit maar een berg gif dan komt het wel goed. En eigenlijk wil ik dat het liefst voorkomen.
Mijn vraag is dus: Heeft iemand enig idee wat ik moet doen om ervoor te zorgen dat ik lekker van mijn eigen, onbespoten fruit kan genieten straks?
Moet ik überhaupt wel iets doen nu of kan ik het gewoon lekker laten gaan en hoef ik pas in te grijpen als het mis dreigt te gaan?
pi_48446668
Ik heb jaren terug 2 pruimenbomen gehad en er nooit iets aan gedaan en toch lekkere pruimen. Wel stikte het er altijd van de wespen rond de bomen, maar daar kun je bvb wespenvangers voor hangen. Of je kunt er ook iets van kruiden rond planten die het ongedierte weghoudt.

http://www.kruidjes.be/kruiden/kruiden.php?recipeid=121
this bitch bites
  woensdag 18 april 2007 @ 07:42:03 #256
66422 dutch-mamma
pi_48446915
quote:
Op woensdag 18 april 2007 04:02 schreef MinderMutsig het volgende:
Zijn hier ook mensen met fruitbomen?
Ik heb afgelopen jaar twee appelbomen, een kersenboom en een pruimenboom gekregen van mijn opa die ging verhuizen en ze zitten allemaal vol in de bloesem dus ze hebben het allemaal gered.
Maar volgens mij moet er nu ongeveer iets gedaan worden tegen schimmel en ongedierte en weet ik wat allemaal maar ik ben een echte tuinnoob dus ik weet niet goed wat ik er mee moet.
Heb uiteraard opa al gevraagd maar die is nog van de oude stempel: spuit maar een berg gif dan komt het wel goed. En eigenlijk wil ik dat het liefst voorkomen.
Mijn vraag is dus: Heeft iemand enig idee wat ik moet doen om ervoor te zorgen dat ik lekker van mijn eigen, onbespoten fruit kan genieten straks?
Moet ik überhaupt wel iets doen nu of kan ik het gewoon lekker laten gaan en hoef ik pas in te grijpen als het mis dreigt te gaan?
Ik tuinier sinds 1991, en heb ik elke tuin fruitboompjes gezet. Nooit heb ik er wat extra's mee/aan gedaan en het ging prima!
Dus: laat de natuur zijn gang maar gaan!
pi_48462498
Mooi dan doe ik voorlopig niets.
Nog tips waar ik op moet letten?
  donderdag 19 april 2007 @ 10:30:28 #258
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_48494158
bij mijn tomatenzaaisel kwam ook niets uit. vind ik an sich niet erg, heb het gehad en lust geen tomaten
  vrijdag 20 april 2007 @ 12:06:46 #259
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_48535185
Dutch mamma hoe gaat het nou, van het weekend weer in de tuin of lukt dat nog niet?
  vrijdag 20 april 2007 @ 16:41:23 #260
66422 dutch-mamma
pi_48545213
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 12:06 schreef becky27 het volgende:
Dutch mamma hoe gaat het nou, van het weekend weer in de tuin of lukt dat nog niet?
Nee, ik ben dit weekend weg. Ik ga maandag wel weer sproeien.
Heb woensdag wel wat gedaan (sproeien, wat kruiden planten), maar héél langzaam en voorzichtig.
Woensdag wil ik voorgezaaide dingen brengen, want sommigen groeien al echt hard! Tikkie vroeg nog, maar na dinsdag denk ik dat ik het wel kan wagen (ik heb weermannen m/v in mijn vriendenkring ).
pi_48749196
Vandaag veel verspeend. Afrikaantjes, sla, tomaten.

Vanavond naar de tuin om te sproeien. Ik ben benieuwd hoe het erbij staat. Ik gooi ook de cougettes de grond in, want ze worden veel te groot. Ik hoop alleen dat mei dan ook zacht blijft.
  donderdag 26 april 2007 @ 22:22:41 #262
66422 dutch-mamma
pi_48755542
Fuck...

Blijkt dus dat we NIET mogen sproeien daar. Je moet het water in tonnen spuiten en dan met de gieter eruit halen. Ach ja, waarom makkelijk als het moeilijk kan...

Ik kan de lichaamsbeweging wel gebruiken, maar leuk is anders...
  vrijdag 27 april 2007 @ 08:47:04 #263
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_48765869
ik had dat ook met de courgettes................zitten nu in een grotere pot
pi_48769576
quote:
Op donderdag 26 april 2007 22:22 schreef dutch-mamma het volgende:
Fuck...

Blijkt dus dat we NIET mogen sproeien daar. Je moet het water in tonnen spuiten en dan met de gieter eruit halen. Ach ja, waarom makkelijk als het moeilijk kan...

Ik kan de lichaamsbeweging wel gebruiken, maar leuk is anders...
Ik moet het ook met gieters doen en de sloot zit een eindje weg. Ik gebruik de regenton die ik op een karretje zet en vul met water. Dan naar de tuin en vanuit de ton weer met gieters de tuin bewateren.

Ook er omslagtig he? Soms heb ik wel 300 liter water nodig om de tuin goed nat te krijgen. Dat zijn 30 volle gieters.

Je mag bij ons wel sproeien, maar alleen op bepaalde tijden en je moet dan zelf een pomp op benzine hebben en een hele lange slang.
  vrijdag 27 april 2007 @ 11:00:51 #265
66422 dutch-mamma
pi_48770058
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 10:46 schreef assepoes het volgende:

[..]

Ik moet het ook met gieters doen en de sloot zit een eindje weg. Ik gebruik de regenton die ik op een karretje zet en vul met water. Dan naar de tuin en vanuit de ton weer met gieters de tuin bewateren.

Ook er omslagtig he? Soms heb ik wel 300 liter water nodig om de tuin goed nat te krijgen. Dat zijn 30 volle gieters.

Je mag bij ons wel sproeien, maar alleen op bepaalde tijden en je moet dan zelf een pomp op benzine hebben en een hele lange slang.
Jij moet het uit de sloot halen? Mijn god... ik klaag niet meer...!
Wij hebben kranen op het volkstuincomplex... En mogen het water in onze regenton spuiten.

Mij ontgaat het voordeel van het water eerst in de ton spuiten en dan met een gieter uitgieten t.o.v. rechtstreeks spuiten, maar goed, ik zie zaken wel vaker te simpel...

Anyway... verder staat de boel er mooi bij! Alleen de gezaaide komkommers, die in voorgezaaide staat zo mooi waren opgekomen, lijken een klap te hebben gekregen...
Morgen even checken of ze het alsnog hebben gered.

Vraagje: iemand een idee of je online bonenplantjes en zo kan bestellen? Ik kan ze in Almere nergens vinden (wel tuinbonen maar die lusten we niet)...
pi_48771792
Ik zou gewoon bonen leggen zoals ze dat noemen,of alsnog thuis even voorzaaien. Zo gebeurd en ze doen het eigenlijk altijd. Soms moet je ze wel 3 keer leggen voordat ze opkomen, vandaar dat ik het nu meestal thuis doe.

Waarom wil je ze trouwens bestellen?
  vrijdag 27 april 2007 @ 12:38:31 #267
66422 dutch-mamma
pi_48773637
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 11:50 schreef assepoes het volgende:
Ik zou gewoon bonen leggen zoals ze dat noemen,of alsnog thuis even voorzaaien. Zo gebeurd en ze doen het eigenlijk altijd. Soms moet je ze wel 3 keer leggen voordat ze opkomen, vandaar dat ik het nu meestal thuis doe.

Waarom wil je ze trouwens bestellen?
.

Ik heb tot 3x toe sperziebonen voorgezaaid. Binnen, buiten, opkomen ho maar...

Bestellen: omdat ik in Almere van alles kan kopen qua groenteplantjes en zo, behalve sperziebonenplantjes. Even naar elders gaan is helaas een beetje een probleem wegens geen vervoer dus ik bestel wel meer online. Ook mijn fruitboompjes heb ik online besteld. Goeie ervaringen mee (behalve met Bakker Hillegom).
pi_48774516
Sperziebonen moet je niet te nat laten worden anders verrotten in de aarde. De aarde moet licht vochtig zijn. Probeer het nog eens! Nu kan het zelfs gewoon buiten. Succes.

Bonenplantjes worden volgens mij niet te koop aangeboden en anders misschien vanaf half mei pas, aangezien dat de beste tijd is, omdat er dan geen kans meer op vorst is. Bonenplanten kunnen absoluut niet tegen vorst.
  vrijdag 27 april 2007 @ 13:12:18 #269
66422 dutch-mamma
pi_48774837
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 13:03 schreef assepoes het volgende:
Sperziebonen moet je niet te nat laten worden anders verrotten in de aarde. De aarde moet licht vochtig zijn. Probeer het nog eens! Nu kan het zelfs gewoon buiten. Succes.

Bonenplantjes worden volgens mij niet te koop aangeboden en anders misschien vanaf half mei pas, aangezien dat de beste tijd is, omdat er dan geen kans meer op vorst is. Bonenplanten kunnen absoluut niet tegen vorst.
Okee, ik heb nog een handje... Laatste kans!

Je hebt gelijk wat de vorstkans betreft, maar je wordt al sinds half april ook doodgegooid met meloen-, komkommer-, paprika-, peper- en andere gevoelige plantjes, en petunia's en zo. En ik zie de komende weken echt geen nachtvorst aankomen met dit maffe weer (IJsheiligen zijn toch 11-14 mei?).

Verder weet ik dat ze elders wel worden verkocht op markten en tuincentra, maar ja, helaas tikkie te ver weg voor mij (toch wel lastig af en toe, geen auto... ) En Ranzijn had tuinbonen, maar die lusten we niet

Ik ga nog een poging wagen, en anders kwak ik er wel wat anders in
  vrijdag 27 april 2007 @ 15:07:07 #270
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_48779428
Volgens mij hebben ze in dat grote tuincentrum in Doemere wél bonenplantjes hoor. Ben daar van de week nog geweest.
  vrijdag 27 april 2007 @ 16:14:13 #271
66422 dutch-mamma
pi_48781888
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 15:07 schreef Xebber het volgende:
Volgens mij hebben ze in dat grote tuincentrum in Doemere wél bonenplantjes hoor. Ben daar van de week nog geweest.
Da's Ranzijn, die had laatst ook tuinbonen! Is alweer 2 weken geleden dat ik daar was, maar ik ga er morgen sowieso even kijken! Fijne winkel vind ik dat trouwens, net als Overvecht!
  zondag 29 april 2007 @ 01:28:31 #272
66422 dutch-mamma
pi_48822331
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 16:14 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Da's Ranzijn, die had laatst ook tuinbonen! Is alweer 2 weken geleden dat ik daar was, maar ik ga er morgen sowieso even kijken! Fijne winkel vind ik dat trouwens, net als Overvecht!
Vandaag even langsgeweest... Tuinbonen dus. Toch maar 4 gekocht (misschien lusten we ze wel van eigen klei )

Verder gezwicht voor een zakkie bruine bonenzaad (bruine bonen dus ) en snijbonen. Nu is het een mooi moment om te zaaien. Volgens de verpakking is dat het best in mei, maar dat was vast gedrukt vóór het Al Gore-klimaat toesloeg

Ik had afgelopen maanden komkommer voorgezaaid. Was prachtig gekiemd, heb ik vervolgens laten afharden op het balkon (1 hoog, niet te dramatisch dus). Maar toen ik het vorige week in de volkstuin overzette, was het metéén einde verhaal. Van de 10 prachtig ontwikkelde plantjes is er eentje (met moeite) overgebleven, de rest is enorm doodgegaan. En ik heb ze netjes water gegeven, en zo, en het huidige weer is als een warme julimaand dus de kou is het ook niet... Jammer...
pi_48825196
quote:
Op zondag 29 april 2007 01:28 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Ik had afgelopen maanden komkommer voorgezaaid. Was prachtig gekiemd, heb ik vervolgens laten afharden op het balkon (1 hoog, niet te dramatisch dus). Maar toen ik het vorige week in de volkstuin overzette, was het metéén einde verhaal. Van de 10 prachtig ontwikkelde plantjes is er eentje (met moeite) overgebleven, de rest is enorm doodgegaan. En ik heb ze netjes water gegeven, en zo, en het huidige weer is als een warme julimaand dus de kou is het ook niet... Jammer...
Behalve dan dat de nachttemperatuur veel lager is dan in juli...
  zondag 29 april 2007 @ 21:34:16 #274
66422 dutch-mamma
pi_48849763
quote:
Op zondag 29 april 2007 07:36 schreef assepoes het volgende:

[..]

Behalve dan dat de nachttemperatuur veel lager is dan in juli...
Maar toch ook abnormaal hoog voor de tijd van het jaar... Komt overeen met minima van begin juni (ik ben eigenwijs, maar ik ben redelijk thuis in klimatologie)

Ik vermoed dat ze de volle zon (ondanks wat wennen op het balkon) een beetje teveel ineens vonden...
pi_49328024
Typisch dat hier veel mensen slechte ervaringen hebben met tomatenzaadjes, bij mij gaan ze super! Had vrij royaal gezaaid met de gedacht dat ze toch niet allemaal op zouden komen, nu zit ik met 14 plantjes
  woensdag 16 mei 2007 @ 13:09:00 #276
66422 dutch-mamma
pi_49439346
De bruine bonen en sperziebonen komen boven de grond!

De eerste sla is bijna plukklaar (volgens mij is het lollo bianco, het komt uit een setje van 6 gemengde planten).
Telkens als we in de tuin zijn, vinden we enorme radijzen en lekkerrrrr dat ze zijn!
  † In Memoriam † woensdag 16 mei 2007 @ 13:29:44 #277
37843 lady-wrb
kortaf
  woensdag 16 mei 2007 @ 19:04:14 #278
66422 dutch-mamma
pi_49453027
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 13:29 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb al 1 aardbei

Pas op dat je je niet over-eet...

Ik heb alleen nog maar witte bloemetjes...
pi_49458831
Hier staan nu:

Worteltjes (4 regels)
Aardbeien (6 plantjes, vanaf vorig jaar, dus al met uitgroeiien)
2x tomatenplant
1x courgetteplant
Edit:
Er staat ook nog een appelboom en een frambozenplantje, maar die zal nog beter moeten groeien...

Die aardbeien doen het erg goed, zijn veel bloemetjes aangekomen en ze groeien nu volop
Tomaten gingen vorig jaar ook goed, eens kijken wat het dit jaar wordt.
Ik zou m'n moestuin eigenlijk weer wat groter moeten maken, maar dat betekent dan gras omspaaien...en daar heb ik natuurlijk weinig zin in. En ook wat minder de tijd voor nu, met een scriptie enzo...

[ Bericht 8% gewijzigd door Ikook op 16-05-2007 22:25:27 ]
  † In Memoriam † woensdag 16 mei 2007 @ 22:18:37 #280
37843 lady-wrb
kortaf
pi_49461041
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 19:04 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Pas op dat je je niet over-eet...

Ik heb alleen nog maar witte bloemetjes...
ja maar jij hebt al radijsjes, die zijn bij mij nog maar twee blaadjes groot (en over de worteltjes zal ik maar niet eens beginnen )
  † In Memoriam † woensdag 16 mei 2007 @ 22:20:14 #281
37843 lady-wrb
kortaf
pi_49461104
en nog even een noodkreet van deze kant.
mijn bessenstruik krijgt rare rode blaren op de bladeren. het blijkt dat er luis in zit.
ik knip nu steeds aangedane bladeren eruit, maar hoe bestrijd ik dit?
die enorme vracht bessen die er nu aan hangt moet nog wel eetbaar blijven.
pi_49461371
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 22:20 schreef lady-wrb het volgende:
mijn bessenstruik krijgt rare rode blaren op de bladeren. het blijkt dat er luis in zit.
Al geprobeerd met brandnetels te laten trekken in water en met het aftreksel de plant bespuiten?
Ik weet trouwens niet of dat bij alle struiken kan
  woensdag 16 mei 2007 @ 22:41:44 #283
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_49462086
ik zal eens wat fotos plaatsen
  † In Memoriam † woensdag 16 mei 2007 @ 22:41:52 #284
37843 lady-wrb
kortaf
pi_49462094
ik heb geen brandnetels (verdorie, was ik net blij dat mijn tuin eindelijk onkruidvrij was, heb ik het weer nodig )
  woensdag 16 mei 2007 @ 22:43:21 #285
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_49462170
1 liter water, een lepel spiritus en een lepeltje groene zeep. Daarmee spuiten dan gaan die luizen de pijp uit.
Saartje
  † In Memoriam † woensdag 16 mei 2007 @ 22:45:46 #286
37843 lady-wrb
kortaf
pi_49462280
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 22:43 schreef Maneki.Neko het volgende:
1 liter water, een lepel spiritus en een lepeltje groene zeep. Daarmee spuiten dan gaan die luizen de pijp uit.
ja dat weet ik, dat werkte voor mijn rozen perfekt. maar zijn de bessen daarna nog te eten?
  woensdag 16 mei 2007 @ 22:47:56 #287
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_49462397
Weet ik niet eigenlijk
Anders moet je iets biologisch halen, spruzit ofzo
Saartje
  woensdag 16 mei 2007 @ 22:57:37 #288
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_49462862
Tuin van mijn lief

Mijn moestuin bij mijn vriend

foto's zijn wat ouder, van drie of vier weken terug
spinazie is al geoogst, erwten en peultjes groeien goed, 16 slaplantjes zijn uitgezet, rode kool moet uitgedund worden, 10 aarbeiplanten doen het goed, broccoli groeit (5 planten), radijsjes zijn opgekomen en de worteltjes ook!! ik ben blij want het loopt lekker
  woensdag 16 mei 2007 @ 23:17:06 #289
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_49463799
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 22:57 schreef becky27 het volgende:
Tuin van mijn lief

[afbeelding]

Mijn moestuin bij mijn vriend

[afbeelding]

[afbeelding]

foto's zijn wat ouder, van drie of vier weken terug
spinazie is al geoogst, erwten en peultjes groeien goed, 16 slaplantjes zijn uitgezet, rode kool moet uitgedund worden, 10 aarbeiplanten doen het goed, broccoli groeit (5 planten), radijsjes zijn opgekomen en de worteltjes ook!! ik ben blij want het loopt lekker
wow!
pi_49465958
quote:
ik ben blij want het loopt lekker
Dat ziet er goed uit Becky.

Wat leuk dat je de ruimte hebt bij je lief om je uit te leven.
Ik heb een postzegeltuintje met veel bloemen en een beetje fruit. Morgen gaan de trostomaten in een grote pot op een zuid-muur, vorige week heb ik een gestekte druif geplant tegen dezelfde muur. Enkele weken geleden heb ik een vijg geplant, maar het duurt nog even voordat ik daar de vruchten kan van plukken. De aardbeien bloeien en de braam begint.

Al met al, genieten.
  donderdag 17 mei 2007 @ 00:44:07 #291
66422 dutch-mamma
pi_49467427
Ik heb zelf een kiwi "Jenny" (want zelfbestuivend/tweeslachtig) geplant. Weekje of 3 geleden alweer.

Maar mozeskriebel, wat GROEIT dat ding...!!!

Ja, ik weet dat het een klimmer is, en zo, maar een bruidssluier is er nog niks bij, geloof ik!

Enne... de in februari geplante stammetjes die moeten uitgroeien tot struikjes (!) appel, pruim, kers en peer, gaan misschien wel enkele appeltjes en peertjes produceren, al in het eerste jaar...!
  † In Memoriam † vrijdag 18 mei 2007 @ 09:57:38 #292
37843 lady-wrb
kortaf
pi_49503096
klinkt goed d-m

becky, wat een tuin
  FOK!Babe vrijdag 18 mei 2007 @ 10:56:40 #293
11324 shmoopy
pi_49504276
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 22:20 schreef lady-wrb het volgende:
Ik heb dat de laatste jaren ook op mijn 2 aalbessenstruiken, maar ze blijven groeien en de bessenoogst is nog steeds enorm, terwijl ik er niks aan doe.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 16:35:50 #294
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_49514651
ik heb geen tuin meer, het is over met mijn lief, hij mag zelf verder tuinieren.....ik niet meer
pi_49515390
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 16:35 schreef becky27 het volgende:
ik heb geen tuin meer, het is over met mijn lief, hij mag zelf verder tuinieren.....ik niet meer
Jeetje. da's even schikken. Sterkte meid
pi_49625583
quote:
Ook sterkte van deze kant meissie!

Hier zijn trouwens de aarbeien al richting de rode kleur aan 't gaan. Afgelopen weekend stro onder de plantjes gelegd. De worteltjes doen het ook goed, maar ik vind het moeilijk om te zien wanneer ik ze kan oogsten? En hoe doe ik dat oogsten bij wortels? Uitgraven? Met beleid uit de grond trekken?
En de eerste tomaat is ook gesignaleerd!
pi_49627664
quote:
Getver, krijg je net de smaak te pakken, weg tuin.
Hmmz, dan jezelf maar verwennen met potten op het balkon. Wist je dat je best wel wat groenten en ander eetbaar spul in potten kan kweken? Zelfs aardappels.

Momenteel heb ik amper tijd voor de tuin. Werk, werk en nog eens werk. Van het weekend nog wel bonen in een grote pot gezaaid en de tomatenplantjes buiten gezet. Volgend weekend maar eens kijken of ze nog een beetje willen groeien.
  maandag 21 mei 2007 @ 23:45:38 #298
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_49629278
quote:
zó! dat is snel, maar twee dagen na je tuinpost. jammer heur.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 00:12:31 #299
66422 dutch-mamma
pi_49630031
quote:
Ach meissie toch...
Dat is rot, zeg... (niet alleen vanwege de tuin...)

Sterkte!
  dinsdag 22 mei 2007 @ 09:59:13 #300
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49635280
hmmmm...ik kom dit topic wel binnen na wat slecht nieuws zeg sterkte becky....

ik ben zelf een grote kruidentuin aan het aanleggen, maar afgelopen zaterdag heb ik ook twee pomodoro tomatenplanten in een grote pot gezet. nu stond er op het kaartje dat je ze moest 'dieven'
Ik heb geen benul wat dat inhoudt
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:12:36 #301
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_49635586
Dieven betekent kleine scheutjes weghalen die in de oksel groeien Zo hou je de plant 'open' en krijgen de tomaatdragende takken de ruimte om te groeien</westlanderspraat>

Kiek maor
Dat middelste twijgje is de dief, die moet weg
Saartje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')