voor welke aardappel heb je gekozen? en zo te horen is je eettuin wat groter geworden dan gepland.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:00 schreef lone_wolf het volgende:
update..in detuin staan nu peultjes, rode uien, rode krulsla , kruiden,s jalotten doen het (ERG) goed, aardappelen, pluksla, rucula, pastinaak, schorseneeren, tuinbonen, stamonen en stokbonen....
oh ja courgetten, aarbeien, artisjokken en radijsjes ;-)
ok. succes, misschien dan volgend jaar opperdoezen?quote:Op maandag 16 mei 2005 21:01 schreef lone_wolf het volgende:
premieres en donald's
50 stammen is zeker een (halve) kilo per plant.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:03 schreef lone_wolf het volgende:
denk et wel....maar we wilden gewoon een paar maaltje nieuwe aardapplen... we hebben ook maar 50 stammen.\
ja leuk. lekker he? boer spelen...quote:Op maandag 16 mei 2005 21:06 schreef lone_wolf het volgende:
grote eters hier ;-) zal ff foto van de tuin posten....
mbt tot de de aardappel. maak een grote kuil in je tuin en gooi ze daar in. inkuilen heet dat. kelder mag ook hoorquote:Op maandag 16 mei 2005 21:13 schreef lone_wolf het volgende:
hi hi boer spelen is great! heb dus ook een trekkertje (kubota) gelukkig heb ik ook zoveel grond (1700 m2 tuin en 3000 m2 weiland n nog een paardenbak dat ik het trekkertje ook wel kan gebruiken...
Moet je nog paardemest btw???? ;-)
mbt de aadappelen..in de kelder?
katten graven niet bij stammen van planten. ze willen liever aarde hebben. dus profiteer van hun mest.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:58 schreef Bluezz het volgende:
Hebben jullie moestuintje afgebakend voor katten?
Ik zou ook graag een stuk van de tuin hiervoor willen gebruiken, maar er zitten hier regelmatig katten te graven.
Tja, goeie vraag.. het is weer eens wat anders, het oog wil ook wat...quote:Op maandag 29 januari 2007 12:43 schreef ellos het volgende:
wat ik me nu altijd al afvraag he, vanwaar de gele courgettes? ik proef geen verschil, maar gaat het eigenlijk wel om de smaak?
Groene vind ik ook mooier om te zien en groeien.
Waar ergens, en hoe groot enzo?quote:Op maandag 29 januari 2007 12:33 schreef dutch-mamma het volgende:
tvp, want volkstuintje op het oog & optie erop gedaan
Almere, vermoedelijk 100 m2.quote:
ik vraag me af of al die verschillende gewassen wel naast elkaar kunnen leven. succes.quote:Op donderdag 1 februari 2007 00:40 schreef japeke het volgende:
Aha cool! hopen dat t wat wordt dan.
Vandaag de tweede helft van mijn (biologische) zaden binnen:
-Grote Engelwortel
-kropsla
-winterwortel
-radijs
-spruiten
-peultjes
-venkel
-rode biet
-bonenkruid
-suikermaïs
-slabonen
Bolster dus! Is nieuw voor me, maar ziet er solide en no-nonsense uit. Gebookmarkt!quote:Op vrijdag 2 februari 2007 01:14 schreef japeke het volgende:
als je met google zoekt kom je er
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=bolster+biologische+zaden&meta=
Bestellen en dergelijke gaat erg makkelijk en snel, en goede service!
Ik heb er nog geen... Maar vanmiddag ga ik op het volkstuintjescomplex kijken, of ze wat voor me hebben!quote:Op vrijdag 2 februari 2007 07:34 schreef lady-wrb het volgende:
ik wil ook meedoen
maar waarom plaatst niemand foto's van zijn moestuin?
Jajajajajaaaaaaaa, 140 m2 héérlijke tuin! Weinig achterstallig onderhoud, er staan nog winterwortels en prei op, tuinkruiden, kruisbessen... Het wachten is op een kopie van de sleutel van het complex en dan kan Dutch Mamma weer in de aarde wroeten!!!!!quote:Op vrijdag 2 februari 2007 08:11 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Ik heb er nog geen... Maar vanmiddag ga ik op het volkstuintjescomplex kijken, of ze wat voor me hebben!(ze hebben tuinen vrij, nu even kijken of het werkelijk wat is)
quote:Op vrijdag 2 februari 2007 19:03 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Jajajajajaaaaaaaa, 140 m2 héérlijke tuin! Weinig achterstallig onderhoud, er staan nog winterwortels en prei op, tuinkruiden, kruisbessen... Het wachten is op een kopie van de sleutel van het complex en dan kan Dutch Mamma weer in de aarde wroeten!!!!!![]()
![]()
![]()
wat een mooie lap grond!quote:Op zaterdag 3 februari 2007 15:57 schreef dutch-mamma het volgende:
Dank je, Bluezz!
Lady-wrb, ik ben vanmorgen links achteraan begonnen![]()
Ja, het zijn echt asociale lappen...! En qua huur ben je amper wat kwijt (20 euro contributie en 25 cent per m2 op jaarbasis). Daar ga ik niet meer voor verhuizen naar een huis met een tuintje!
Nu nog gedisciplineerd zijn en het onderhouden...
Het is vette kleigrond (tja, Almere...), en ik wil zowel bloemen als fruit als groente. Een beetje aparte variaties, zo vond ik bij Vreeken gemengde wilde tomaten. Die moeten we natuurlijk hebben!quote:Op zaterdag 3 februari 2007 16:13 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
wat een mooie lap grond!
mijn zusje is ook bezig met een tuintje. ik hoop dat ze het doet. dan kan ik lekker helpen. anyhow.
heb je al idee wat je gaat kweken? wat voor gond is het? ga je een monstertje opsturen naar wageningen?
als je het goed doet heb je vier seizoenen onbespoten groente, fruit en kruiden
kinderen van 8 en 11 kunnen meer wieden dan jij. zeker 11.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 16:42 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Het is vette kleigrond (tja, Almere...), en ik wil zowel bloemen als fruit als groente. Een beetje aparte variaties, zo vond ik bij Vreeken gemengde wilde tomaten. Die moeten we natuurlijk hebben!
Qua bloemen vooral het kneuterige, zoals oostindische kers, zonnebloemen (de klassieke joekels, en een variatie met verschillende bruintinten), goudsbloem (in kleurvariaties), leeuwenbek, stokroos... Ik hou van bonte tuintjes
Verder fruitbomen (de duoboompjes van Bakker Hillegom, heb daar vroeger leuke ervaringen mee gehad) en bessenstruiken, en worteltjes, komkommer, sierkalebassen, ik heb gemerkt dat de aardbei van de buren is komen binnensluipen...
Vreeken heeft heel leuke variaties in zaaigoed, en ik heb met de kinderen (die 8 en 11 zijn) al kwijlend online in hun catalogus gekeken...
Er is ruimte zat, maar het wordt ook heel spannend of ik dat aan kan, want ik ben niet 100% gezond. Maar het uurtje wied-werk vanmorgen is niet verkeerd gegaan...!
Dat ziet er buitenlands uit...!quote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:15 schreef Maneki.Neko het volgende:
Mijn tuintje
[afbeelding]
(aan de andere kant van het huis nog ongeveer zo iets)
Ik ga er wel wat braam- framboos en bessenstruiken in zetten maar geen bomen enzo, het is niet de bedoeling dat we hier heel lang blijven wonen.
Verder hier ook een slecht lijf dus het kan gebeuren dat ik er eens weken niet aan kan doen. Naja, het zal wel loslopen allemaal
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!quote:Op zaterdag 3 februari 2007 21:17 schreef merry77 het volgende:
Meld...
Ik heb nog geen tuin, mijn huis wordt nog gebouwd. De eerste palen moeten de grond nog in. Nieuwbouwwijk bij mij in de buurt, dus ik ga regelmatig kijken.
Zal eind eerste kwartaal 2008 pas klaar zijn :-( Waarom duurt het allemaal zo lang?
Heb een hoekwoning met een achtertuin van 9x12. Daar komt zeker op een zonnige plaats een klein moestuintje.
aardbeien (die nu in bak groeien), spinazie, wortelen, andijvie, broccoli, prei, bonen.
Tuinplan is te zien op: http://www.evdmeer.dds.nl/com/images/idee8plans.jpg
(bovenkant is zuidwesten)
En is al af.
Wordt een tuin in witte en rozige tinten met een tweede zithoek voor avondzon met rozen. En een kas voor mijn Australisch inheemse planten (oa Acacia, Banksia's, Melaleuca's, Grevillea, grasstree).
Ben trouwens nog op zoek naar katoen zaden. Iemand die over? Zo niet dan moet ik die nog eens gaan bestellen.
Gefeliciteerd!quote:Op zaterdag 3 februari 2007 23:42 schreef Rewimo het volgende:
TuinVindPost
Wij hebben zojuist een huis met een "tuintje" gekochten daar wil ik samen met zoon van 6 ook een moestuintje aanleggen
Vandaag al heel ijverig zaden gekocht. We krijgen in juni de sleutel
wauw, wat een enorm grasveldquote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:15 schreef Maneki.Neko het volgende:
Mijn tuintje
[afbeelding]
(aan de andere kant van het huis nog ongeveer zo iets)
Ik ga er wel wat braam- framboos en bessenstruiken in zetten maar geen bomen enzo, het is niet de bedoeling dat we hier heel lang blijven wonen.
Verder hier ook een slecht lijf dus het kan gebeuren dat ik er eens weken niet aan kan doen. Naja, het zal wel loslopen allemaal
Even denken wat we ook alweer meegenomen hebben... Worteltjes, boontjes, dille, bieslook, courgette, zonnebloemen (maar die zijn niet voor de moestuinquote:
quote:Op zaterdag 3 februari 2007 23:40 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!
Hou je een fotoreportage (of video) bij van je te bouwen huis? Altijd leuk voor later!
Welke rozen neem je? Heb je voorkeur voor een soort? Ik ben zelf gek op geurende rozen. Vooral die oude gevulde "Engelse" rozen... Er zijn er helaas maar weinig die én geuren én doorbloeien...!
Ik heb zelf nog niet op google gekeken, maar Xotus heeft een reputatie wat exotisch zaaigoed betreft. Heb je daar al naar gekeken?
Ik heb er nog 3quote:Op zaterdag 3 februari 2007 21:17 schreef merry77 het volgende:
Ben trouwens nog op zoek naar katoen zaden. Iemand die over? Zo niet dan moet ik die nog eens gaan bestellen.
quote:Op zondag 4 februari 2007 14:01 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Ik heb er nog 3maar die houd ik liever zelf.
Dit jaar zijn ze wel opgekomen, en er kwamen ook bloemen in, maar de grote onverwachtse pluizenbol bleef uitondanks de geweldige zomer
![]()
Maar ik geef niet op, dit jaar doe ik het gewoon weer![]()
dat is ook jammer zeg, of vind je 3 jaar wel genoeg?quote:Op zondag 4 februari 2007 13:42 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik woon gewoon in Nederland hoor DMMNabij Den Haag dus gewoon in de randstad.
We blijven hier maar even omdat het geen huis is maar een unit waar we in zitten en omdat de vergunning nog maar 3 jaar geldig is
Maargoed, ik heb doornloze bramen gekocht om te beginnen. Komende weken ga ik er voor uit trekken om de boel een beetje in te richten
Wat zou daar achterhaald aan zijn? Dat dat bij jou zo is geloof ik. Als ik op het complex kijk waar ik tuinier, in Limburg, een regio waar in vergelijking met de randstad bijvoorbeeld nauwelijks volkstuinen zijn, is daar niks achterhaalds aan. Het zijn gewoon nog voornamelijk oude mannetjes, en de laatste jaren is er een lichte wijziging te zien. Er komen 'iets' meer jonge mensen en allochtonen, maar het overgote deel is oude mannetjes en dat zal de komende jaren bij ons gewoon zo blijven.quote:Op maandag 5 februari 2007 14:04 schreef dutch-mamma het volgende:
Japeke, ik hoorde dat ook veel allochtonen gebruik maken van een volkstuin en de meest exotische gewassen telen daar. In ieder geval is het idee dat er alleen nog oude opaatjes komen, big time achterhaald
Ben ik ook nog wel naar op zoek. Overal kom je kleine stukjes hierover tegen, bijv. op de achterkant van de zadenzakjes. Een boekje wat hier redelijk uitgebreid in is is 'de milieuvriendelijke moestuin', ISBN 90-75280-40-8. Verder is er hét handboek voor ecologisch tuinieren , waar ook een beginnersvariant van is. het eerste boek is 780 pagina's dik, en te bestellen bij Vreeken.quote:Op maandag 5 februari 2007 14:04 schreef dutch-mamma het volgende:
Waar ik naar op zoek ben is welke planten wel en juist absoluut niet bij elkaar kunnen. Ik bedoel niet wisselteelt (heb ik al), maar er zijn planten die juist heel goed bij elkaar kunnen, en die absoluut niet samen kunnen...
Het kost wat planning, maar ongevéér valt dit wel te berekenen. De Bolster, die ik al eerder genoemd heb, vermelden voor welke oppervlakte hun zaad is per zakje. Als je dat naast je planning legt (klik , download, print uit, vul aan) kom je al een heel eind. Overigens denk ik niet dat je gauw te veel hebt voor de oppervlakte die je tot je beschikking hebt, maar eerder voor de tijd die je tot je beschikking hebt...quote:Verder vind ik het héél moeilijk om in te schatten hoeveel planten ik op 140m2 kwijt kan. Ja, natuurlijk, je kan meer radijzen kwijt per m2 dan pompoenenmaar ik moet zaad gaan bestellen en ben bang dat ik teveel bestel
Bedankt voor je beargumentatie en tips? Of is het puur iets wat je denkt?quote:Op vrijdag 2 februari 2007 01:16 schreef zoalshetis het volgende:
ik vraag me af of al die verschillende gewassen wel naast elkaar kunnen leven. succes.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga eerst eens kijken in de bibliotheek voor die boeken... En die kalender is werkelijk een geschenk uit de hemel, daar maak je me verschrikkelijk blij mee!quote:Op maandag 5 februari 2007 15:19 schreef japeke het volgende:
[..]
Ben ik ook nog wel naar op zoek. Overal kom je kleine stukjes hierover tegen, bijv. op de achterkant van de zadenzakjes. Een boekje wat hier redelijk uitgebreid in is is 'de milieuvriendelijke moestuin', ISBN 90-75280-40-8. Verder is er hét handboek voor ecologisch tuinieren , waar ook een beginnersvariant van is. het eerste boek is 780 pagina's dik, en te bestellen bij Vreeken.
[..]
Het kost wat planning, maar ongevéér valt dit wel te berekenen. De Bolster, die ik al eerder genoemd heb, vermelden voor welke oppervlakte hun zaad is per zakje. Als je dat naast je planning legt (klik , download, print uit, vul aan) kom je al een heel eind. Overigens denk ik niet dat je gauw te veel hebt voor de oppervlakte die je tot je beschikking hebt, maar eerder voor de tijd die je tot je beschikking hebt...
Succes, en mocht je een uitebreid overzicht vinden, hoor ik t graag!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |