zoals hierboven staat doen sommige tuicentra dat. ik zou echter de landbouwhogeschool in wageningen raadplegen. je moet dan van verschillende plekken uit je tuin een beetje aarde nemen en dit opsturen. krijg je een volledig rapport terug van bodemsamenstelling en eventuele beschikbaarheid voor landbouwgrond. dit kost geloof ik 25-50 euro. ik ben nu te lui om het linkje te zoeken.quote:Op zondag 13 februari 2005 22:37 schreef Bluezz het volgende:
Ik zit er zelf ook aan te denken om een hoekje van de tuin hiervoor in te richten.
Wat voor grond/aarde is het beste? Of kan ik na struiken verwijderen, omspitten meteen aan de slag?
water en zonlicht is meestal toch wel de basisvoorwaarde van een goede tuin lol.quote:Op maandag 14 februari 2005 01:16 schreef Bluezz het volgende:
Ok.. het plekkie moet ook in de zon liggen begrijp ik van krakkemieke.
Dus moet ik een ander plekkie zoeken
Ik heb een zonovergoten tuin, alleen het plekje voor de eventuele moestuin is nou net ff niet zo zonnig, dat bedoelde ikquote:Op maandag 14 februari 2005 01:18 schreef zoalshetis het volgende:
water en zonlicht is meestal toch wel de basisvoorwaarde van een goede tuin lol.
oh ok, ik dacht al. overigens werkt een lange bloembak voor een zonnig raam ook uitstekend en je hebt minder last van weersinvloeden en ongedierte. een of twee bloembakken van een meter geven je meer dan genoeg kruiden.quote:Op maandag 14 februari 2005 01:25 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Ik heb een zonovergoten tuin, alleen het plekje voor de eventuele moestuin is nou net ff niet zo zonnig, dat bedoelde ik
succes met de uitslag van het bodemonderzoek.quote:Op maandag 14 februari 2005 01:32 schreef Bluezz het volgende:
Ja maarrrr, ik heb voor het eerst in mijn leven een tuin.
Dus mot het daarin
Het schijnt dat het eerste jaar aardappels in een groetetuin erg goed is voor de latere moestuin. Dus grond omspitten en aardappels er op....quote:Op zondag 13 februari 2005 22:37 schreef Bluezz het volgende:
Ik zit er zelf ook aan te denken om een hoekje van de tuin hiervoor in te richten.
Wat voor grond/aarde is het beste? Of kan ik na struiken verwijderen, omspitten meteen aan de slag?
Koel idee! Ben idd gek op peultjes....Moet je die va zaadjes kweken of koop je stekken?quote:Op dinsdag 15 februari 2005 09:14 schreef Nightwulf het volgende:
zeer exclusief en nog goed voor je grond ook, brengt stikstof in de grond: peultjes
bijna dagelijks plukken als het zover is
als je wat brandnetels kan vinden en deze twee weken in een emmer met water zet dan ben je geheid van je beestjes af. na twee weken het aftreksel in een spuitgieter doen en op de blaadjes (ook onder de blaadjes) spuiten.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 10:14 schreef lone_wolf het volgende:
WBT aardbeien...weet ik we hebben ze heel lang gehad... Helaas in onze nietwe tuin zitter er bsstjes die de bladeren opeten...Geen slakken die eten het hele blad op..maar ander beestjes die eten alleen het parenchiem maar alle nerven laten ze zitten. Tis een mooi gezicht alleen de aarbeien groeien zo slecht zonder blad ;-(
Brandnetergier!!! Niet aan gedacht. Bedankt voor de tip!quote:Op dinsdag 15 februari 2005 10:17 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
als je wat brandnetels kan vinden en deze twee weken in een emmer met water zet dan ben je geheid van je beestjes af. na twee weken het aftreksel in een spuitgieter doen en op de blaadjes (ook onder de blaadjes) spuiten.
probeer www.garantzadenshop.nl maar eens voor beschikbaarheid. anders ff doorvragen. ze doen het het best in kleigrond, maar ze komen ook best leuk uit de zandgrond.quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:47 schreef lone_wolf het volgende:
hmmm misschien operdoezen roeleren idd maar ik zit "op't zand" en volgens mij zijn het kleiaardappelen. Bovendien...Dat pootgoed is toch niet aan te komen??
Ik heb zelf pas in een tuincentrum knoflook gekocht om te planten (ligt meestal ergens naar de plantuien).quote:Op woensdag 16 februari 2005 08:31 schreef lone_wolf het volgende:
[..]
Nog iets...hoe kun je knoflook telen?? Is het een questie van teentjes in de grond stoppen??
Op zand moet je lekkerlanders (weet niet of ik het goed spel) hebben. Zit zelf op een gediepte groentetuin (zand dus boven gehaald) en daar doen die het heel goed. Is een speciaal ras voor op het zand. Had 2 planten per ongeluk aan de rand in de klei staan en die hadden echt hele kleine aardappeltjes, terwijl er onder de rest van de planten hele grote zaten.quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:47 schreef lone_wolf het volgende:
hmmm misschien operdoezen roeleren idd maar ik zit "op't zand" en volgens mij zijn het kleiaardappelen. Bovendien...Dat pootgoed is toch niet aan te komen??
ik had 4 jaar terug opperdoezen in de achtertuin hier in amsterdam staan. dus ik ken die regel niet, zal wel gaan over commerciele kweek.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 11:59 schreef ABgirl het volgende:
[..]
Op zand moet je lekkerlanders (weet niet of ik het goed spel) hebben. Zit zelf op een gediepte groentetuin (zand dus boven gehaald) en daar doen die het heel goed. Is een speciaal ras voor op het zand. Had 2 planten per ongeluk aan de rand in de klei staan en die hadden echt hele kleine aardappeltjes, terwijl er onder de rest van de planten hele grote zaten.
En opperdoezers mogen idd maar in een bepaald gebied (opperdoes dacht ik) geteeld worden.
Edit: Verder zijn eerstelingen en doré's ook hele geschikte aardappels om zelf te telen, zijn wel behoorlijk vroege rassen, dus dan heb je in juni al aardappels (als je ze op tijd gepoot hebt dan). Doré heeft wel het nadeel dat hij niet zo lang te bewaren is, omdat hij dan niet zo lekker meer smaakt als hij te lang gelegen hebt.
Iets waar je verder op moet letten is Phytopthora (aardappelziekte), dit is een schimmelziekte die heel besmettelijk is en je hele oogst kan verknallen.
Ok, dat zou kunnen, dat weet ik verder niet. Maar had altijd begrepen dat opperdoezen maar in een beperkt gebied gekweekt mochten worden, maar het kan idd zijn dat het daarbij alleen maar om commerciële kweek ging.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 12:08 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik had 4 jaar terug opperdoezen in de achtertuin hier in amsterdam staan. dus ik ken die regel niet, zal wel gaan over commerciele kweek.
ja is denk ik zelfde als champagne en nog meer van die plaatsgebonden producten.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 12:11 schreef ABgirl het volgende:
[..]
Ok, dat zou kunnen, dat weet ik verder niet. Maar had altijd begrepen dat opperdoezen maar in een beperkt gebied gekweekt mochten worden, maar het kan idd zijn dat het daarbij alleen maar om commerciële kweek ging.
ja ik had prima aardappeltjes uit zandgrond.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 12:14 schreef ABgirl het volgende:
Ok, heb net even op internet gezocht http://home.hccnet.nl/jacco.stam/opperdoes/opperdoezerronde.htm
En daar staat dus dat alleen de aardappels die in opperdoes geteeld zijn, opperdoezer ronde mogen heten (onder die naam verkocht mogen worden dus). Ze mogen dus idd wel erbuiten geteeld worden.
En er stond verder dat die ook geschikt is voor op zand.
quote:Op maandag 21 februari 2005 23:37 schreef ABgirl het volgende:
Naar aanleiding van het andere topic over de moestuin ben ik eigenlijk wel benieuwd wie er hier allemaal een moestuin hebben en wat ze daarin verbouwen.
Heb zelf namelijk ook een moestuin en vind het altijd wel leuk om nieuwe dingen te proberen te kweken.
Zelf heb ik dus een moestuin van ongeveer 11 bij 11, waarin ik komend jaar waarschijnlijk asperges, aardbeien, aardappels, rode plantuien, gewone plantuien, knoflook, stokslabonen, bloemkool, broccoli, spruitkool, sla, radijs, zomerwortels, stengelui (ipv prei) en misschien schorseneren ga kweken.
Als mensen vragen of tips hebbenn zijn die ook welkom
(dit is dus niet zoals het andere topic om te vragen wat te verbouwen, maar ook meer bedoeld voor tips enzo)
wow asperges,,,.,,, dat lijkt me moeilijk en tijdrovend...quote:Op dinsdag 22 februari 2005 01:38 schreef Bluezz het volgende:
Uit haar gesloten topic postte AB girl het volgende :
[..]
Yup.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 09:10 schreef assepoes het volgende:
Zijn er al mensen aan het voorzaaien in huis en/of in een koude bak/kas buiten? Zo ja, wat?
Ik weet nl nooit zo goed wanneer ik moet beginnen. Meestal begin ik te vroeg en heb ik tegen de tijd dat ik het naar buiten kan doen, lange dunne plantjes.
1 aprilquote:Op vrijdag 1 april 2005 08:58 schreef lone_wolf het volgende:
ik gebanned??
voor welke aardappel heb je gekozen? en zo te horen is je eettuin wat groter geworden dan gepland.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:00 schreef lone_wolf het volgende:
update..in detuin staan nu peultjes, rode uien, rode krulsla , kruiden,s jalotten doen het (ERG) goed, aardappelen, pluksla, rucula, pastinaak, schorseneeren, tuinbonen, stamonen en stokbonen....
oh ja courgetten, aarbeien, artisjokken en radijsjes ;-)
ok. succes, misschien dan volgend jaar opperdoezen?quote:Op maandag 16 mei 2005 21:01 schreef lone_wolf het volgende:
premieres en donald's
50 stammen is zeker een (halve) kilo per plant.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:03 schreef lone_wolf het volgende:
denk et wel....maar we wilden gewoon een paar maaltje nieuwe aardapplen... we hebben ook maar 50 stammen.\
ja leuk. lekker he? boer spelen...quote:Op maandag 16 mei 2005 21:06 schreef lone_wolf het volgende:
grote eters hier ;-) zal ff foto van de tuin posten....
mbt tot de de aardappel. maak een grote kuil in je tuin en gooi ze daar in. inkuilen heet dat. kelder mag ook hoorquote:Op maandag 16 mei 2005 21:13 schreef lone_wolf het volgende:
hi hi boer spelen is great! heb dus ook een trekkertje (kubota) gelukkig heb ik ook zoveel grond (1700 m2 tuin en 3000 m2 weiland n nog een paardenbak dat ik het trekkertje ook wel kan gebruiken...
Moet je nog paardemest btw???? ;-)
mbt de aadappelen..in de kelder?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |