abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25073036
Goed ik heb het plan opgevat om een gedeelte van mijn tuin te bestemmen als moestuin Ik heb hiervoor ong. 20a 30 m2 ter beschikking VAn jullie graag leuke ideene over de vruchten en groenten die ik zou kunnen gebruiken. Aardappelen en andere basic groenten kan ik halen bij de boer of de groenteboer.. Maar wat is nu echt leuk??

Zelf wil ik iets gaan doen met knoflook, gember, aubergines, courgettes en artisjokken maar wat vinden jullie echt leuke groenten of kruiden om te kweken .
Ook JIJ hebt recht op mijn mening!!
  zondag 13 februari 2005 @ 15:17:37 #2
71780 DeHeldjes
Anti-Sociaal....
pi_25073071
Hennep
Eigenlijk wel...maar eigenlijk ook weer niet...
pi_25073102
Leuk zou ik ze niet noemen, maar dingen als bieslook, tijm en basilicum zijn wel heel handig om altijd vers bij de hand te hebben.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_25073113
ok maar ivm katten heb ik die liefst in een apart bak...... euh die kruiden dus.....
  zondag 13 februari 2005 @ 15:24:21 #5
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_25073167
Ook leuk voor in je moestuin zijn:

Sla, boerenkool, worteltjes, andijvie, aardbeien, kruisbessen, druiven, kiwi's.
Meer kan ik even niet verzinnen hoor..
  zondag 13 februari 2005 @ 15:25:39 #6
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25073179
alle kruiden. paprika (wellicht in kasje). reken op 1m2 per courgetteplant. ruccola, groeit door na knippen. aardbeien, omdat hun wortels uiteindelijk door je hele moestuin gaan, zou je aan een bak kunnen denken. zeker ook omdat je het best aardbeien van 1 of 2 jaar oude plant kan eten, daarna nieuwe stekjes. schorseneren, voor de liefhebber. ach je kan eigenlijk alles wel planten, als je maar mooie grond hebt.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zondag 13 februari 2005 @ 15:26:57 #7
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25073196
ja kan kruiden ook knippen en wassen en dan in stukjes invriezen.
pi_25073284
Cherrytomaten zijn trouwens ook heel lekker en niet zo moeilijk als je gewoon kleine plantjes koopt. Pas op dat je niet meer dan 2 van die dingen plant, want dan heb je er zoveel dat je ze aan het eind van de zomer poepzat bent.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 13 februari 2005 @ 21:50:25 #9
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25076524
Zou in eerste instatie gaan voor de verse kruiden.

Eventueel aangeval met aarbeien, tomaten enzo
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25076594
Ook leuk om wat struikjes te planten van bramen, besjes enz, en een druivenstruik.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_25076632
Ow, en ik geef deze een zwiep naar F&F, daar zitten nog meer users met tips.
pi_25077300
Ik zit er zelf ook aan te denken om een hoekje van de tuin hiervoor in te richten.
Wat voor grond/aarde is het beste? Of kan ik na struiken verwijderen, omspitten meteen aan de slag?
pi_25077457
Frambozen zijn leuk, die zijn in de winkel niet lekker vergeleken met eigen tuin.
]Gember kan je vergeten TS, da's een tropische plant.
Je kan altijd wat planten en kijken of het aanslaat. In tuincentra kan je soms je grond laten testen.
Maar kijk vooral goed of de plant de zon krijgt die hij nodig heeft.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 14 februari 2005 @ 01:13:46 #14
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25080257
quote:
Op zondag 13 februari 2005 22:37 schreef Bluezz het volgende:
Ik zit er zelf ook aan te denken om een hoekje van de tuin hiervoor in te richten.
Wat voor grond/aarde is het beste? Of kan ik na struiken verwijderen, omspitten meteen aan de slag?
zoals hierboven staat doen sommige tuicentra dat. ik zou echter de landbouwhogeschool in wageningen raadplegen. je moet dan van verschillende plekken uit je tuin een beetje aarde nemen en dit opsturen. krijg je een volledig rapport terug van bodemsamenstelling en eventuele beschikbaarheid voor landbouwgrond. dit kost geloof ik 25-50 euro. ik ben nu te lui om het linkje te zoeken.
pi_25080308
Ok.. het plekkie moet ook in de zon liggen begrijp ik van krakkemieke.
Dus moet ik een ander plekkie zoeken
  maandag 14 februari 2005 @ 01:18:29 #16
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25080331
quote:
Op maandag 14 februari 2005 01:16 schreef Bluezz het volgende:
Ok.. het plekkie moet ook in de zon liggen begrijp ik van krakkemieke.
Dus moet ik een ander plekkie zoeken
water en zonlicht is meestal toch wel de basisvoorwaarde van een goede tuin lol.
pi_25080442
quote:
Op maandag 14 februari 2005 01:18 schreef zoalshetis het volgende:

water en zonlicht is meestal toch wel de basisvoorwaarde van een goede tuin lol.
Ik heb een zonovergoten tuin, alleen het plekje voor de eventuele moestuin is nou net ff niet zo zonnig, dat bedoelde ik
  maandag 14 februari 2005 @ 01:27:47 #18
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25080463
quote:
Op maandag 14 februari 2005 01:25 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik heb een zonovergoten tuin, alleen het plekje voor de eventuele moestuin is nou net ff niet zo zonnig, dat bedoelde ik
oh ok, ik dacht al. overigens werkt een lange bloembak voor een zonnig raam ook uitstekend en je hebt minder last van weersinvloeden en ongedierte. een of twee bloembakken van een meter geven je meer dan genoeg kruiden.
pi_25080522
Ja maarrrr, ik heb voor het eerst in mijn leven een tuin.
Dus mot het daarin
  maandag 14 februari 2005 @ 01:44:45 #20
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25080696
quote:
Op maandag 14 februari 2005 01:32 schreef Bluezz het volgende:
Ja maarrrr, ik heb voor het eerst in mijn leven een tuin.
Dus mot het daarin
succes met de uitslag van het bodemonderzoek.
pi_25082013
We hebben er nu instaan: rode bessen (veeeeel) , (te weinig) kruisbessen, appelbomen , kersenbomen, walnootbomen en pruimen.
pi_25090596
Bluezz: waarom moet het in een moestuin? Er zijn genoeg groenten en kruiden die prima staan in een border met bloeiende planten. Ipv giftige wolfsmelk bv groene bloemkool ofzo. Wortelloof is net een varen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_25092519
Zo te horen is je tuin niet al te groot, dus moet je daar ook even rekening mee houden met je planten.
Een courgette/komkommer/pompoen zou ik je niet aanraden, omdat die door heel je tuin heen kruipen, verder nemen struiken als braam en andere bessenstruiken ook behoorlijk wat ruimte in.
Dingen als sla, radijs, slabonen, aardbeien (oppassen met slakken), kruiden, prei, plantuien, kool (behalve spruiten, want die nemen wel veel ruimte in, wel oppassen met rupsen), wortels en schorseneren zijn verder wel allemaal goed te doen.
En je zegt wel dat je sommige dingen wel bij de groenteboer kan kopen, maar vers uit je eigen tuin is het echt veel lekkerder hoor.
Verder lijkt een bemestingsonderzoek mij wat overbodig. Ik denk dat je gewoon een beetje moet bijmesten met wat koemestkorrels en verder is het het eerste jaar vooral kijken hoe alles groeit en kun je daar je bemesting op aanpassen.
Heb zelf een flinke groentetuin en het is echt heel leuk om te doen.
Succes.
pi_25096231
quote:
Op zondag 13 februari 2005 22:37 schreef Bluezz het volgende:
Het schijnt dat het eerste jaar aardappels in een groetetuin erg goed is voor de latere moestuin. Dus grond omspitten en aardappels er op....

OOk zon wijsheid...kippemest is erg goede mest behalve op/onder aardappels...krijg je heeeel veel kleine knolletjes en super veel loof....alleen geen grote knollen....

Oh ja mijn tuin is ongeveer 5500 m2 ;-) (de helft is weiland) Ik had alleen nog niet zo veel ruimte ingeplanned voor de moestuin. De bessestruiken staanoveral verspreid en dat wil ik eik ook zo houden (leuk) tot de moestuin reken ik alleen de bedden...

Ik had geplanned om de wat meer exclusievere groente te telen omdat ik de basis groenten (vaak) wel bij de boeren in de omgeving kan kopen...

[ Bericht 11% gewijzigd door lone_wolf op 15-02-2005 09:15:42 ]
  dinsdag 15 februari 2005 @ 09:14:06 #25
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_25096295
zeer exclusief en nog goed voor je grond ook, brengt stikstof in de grond: peultjes
bijna dagelijks plukken als het zover is
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_25096388
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 09:14 schreef Nightwulf het volgende:
zeer exclusief en nog goed voor je grond ook, brengt stikstof in de grond: peultjes
bijna dagelijks plukken als het zover is
Koel idee! Ben idd gek op peultjes....Moet je die va zaadjes kweken of koop je stekken?

(vlinderbloemigachtigen zijn zo-ie-zo goed he...)
  dinsdag 15 februari 2005 @ 09:34:47 #27
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_25096496
zaadjes, erwtjes eigenlijk en volgens mij kunnen die best wel vroeg de grond in dacht ik
sommige tuincentra verkopen ze ook als kleine plantjes, maar is duurder en beetje onzinnig eigenlijk

Na de bloei en oogst het wortel gestel met daarin de stikstof knolletjes door de grond spitten, dus niet alles eruit trekken

eet smakelijk enne o jah aardbeien uit eigen tuin zijn echt veeeeeeeeel lekkerder dan die uit de winkels
Dalai Lama
pi_25096943
WBT aardbeien...weet ik we hebben ze heel lang gehad... Helaas in onze nietwe tuin zitter er bsstjes die de bladeren opeten...Geen slakken die eten het hele blad op..maar ander beestjes die eten alleen het parenchiem maar alle nerven laten ze zitten. Tis een mooi gezicht alleen de aarbeien groeien zo slecht zonder blad ;-(
  dinsdag 15 februari 2005 @ 10:17:39 #29
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25096972
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 10:14 schreef lone_wolf het volgende:
WBT aardbeien...weet ik we hebben ze heel lang gehad... Helaas in onze nietwe tuin zitter er bsstjes die de bladeren opeten...Geen slakken die eten het hele blad op..maar ander beestjes die eten alleen het parenchiem maar alle nerven laten ze zitten. Tis een mooi gezicht alleen de aarbeien groeien zo slecht zonder blad ;-(
als je wat brandnetels kan vinden en deze twee weken in een emmer met water zet dan ben je geheid van je beestjes af. na twee weken het aftreksel in een spuitgieter doen en op de blaadjes (ook onder de blaadjes) spuiten.
pi_25097516
Venkel is ook een leuke plant voor in de moestuin. Ook paksoi doet het goed in Nederland en is iets bijzonderder dan de standaardgroenten.
Tuinbonen uit eigen tuin zijn ook erg lekker, vooral als je ze jong plukt.
Je kan ook leuk gele sperziebonen zaaien. Die zijn lekker. Vooral gekookt en daarna afgekoeld door
een zomerse salade.
pi_25108560
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 10:17 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

als je wat brandnetels kan vinden en deze twee weken in een emmer met water zet dan ben je geheid van je beestjes af. na twee weken het aftreksel in een spuitgieter doen en op de blaadjes (ook onder de blaadjes) spuiten.
Brandnetergier!!! Niet aan gedacht. Bedankt voor de tip!

Nog iets...hoe kun je knoflook telen?? Is het een questie van teentjes in de grond stoppen??
  woensdag 16 februari 2005 @ 08:48:36 #32
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_25108677
yep, en geduld
Dalai Lama
  woensdag 16 februari 2005 @ 08:54:42 #33
60646 Jereon
Ik denk dat ik bestond...
pi_25108722
koriander is ook wel lekker
Ik besta, of dacht ik dat maar?
pi_25112372
Probeer ook eens wilde aardbeien te vinden, die zijn het allerlekkerst!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_25112526
moet eerlijk zeggen ik heb er zelf wel een beetje verstand van maar jullie tips zijn OK!!!!
  woensdag 16 februari 2005 @ 13:39:48 #36
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25112668
ik weet dat je aardappels niet op je lijstje hebt staan, maar als je grond goed is kan je ook wat opperdoezen kwijt.
pi_25112768
hmmm misschien operdoezen roeleren idd maar ik zit "op't zand" en volgens mij zijn het kleiaardappelen. Bovendien...Dat pootgoed is toch niet aan te komen??
pi_25112879
Kan je niet gewoon een paar Opperdoezen proberen in de grond te stoppen?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 16 februari 2005 @ 13:54:35 #39
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25112892
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 13:47 schreef lone_wolf het volgende:
hmmm misschien operdoezen roeleren idd maar ik zit "op't zand" en volgens mij zijn het kleiaardappelen. Bovendien...Dat pootgoed is toch niet aan te komen??
probeer www.garantzadenshop.nl maar eens voor beschikbaarheid. anders ff doorvragen. ze doen het het best in kleigrond, maar ze komen ook best leuk uit de zandgrond.
pi_25133332
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 08:31 schreef lone_wolf het volgende:

[..]

Nog iets...hoe kun je knoflook telen?? Is het een questie van teentjes in de grond stoppen??
Ik heb zelf pas in een tuincentrum knoflook gekocht om te planten (ligt meestal ergens naar de plantuien).
Moest toen eerst die grote bollen zeg maar uit elkaar halen tot ik allemaal losse teentjes had en die heb ik nu eerst even in potjes geplant (1 per potje), groeien nu al erg hard. Waarschijnlijk ga ik die ergens in april/mei dan in de groentetuin planten en dan zie ik wel hoe ze het verder doen. Heb ze dit jaar voor het eerst.

Heb zelfs de verpakking nog hier, daar staat op:
Knoflook: Druk met de vinger in het midden van de bol zodat de teentjes los gaan zitten. Plant de teentjes elk apart met de neuzen naar boven, ongeveer 3 cm diep, op een afstand van 10cm en een regelafstand van 25cm. De neuzen moeten zichtbaar blijven. Planttijd november-april.
Houdt de grond vochtig maar niet te nat. Bemesting drie maal per seizoen. Knoflook geeft de voorkeur aan een zonnige standplaats. Na 4-5 maanden, wanneer de punten geel worden, stoppen met water geven, daarna twee weken wachten voordat met de oogst kan worden begonnen. Laat twee weken drogen en knip dan het loof op ongeveer 3cm boven de bol af. De knoflook-bollen kunnen 6 maanden droog bewaard worden, alvorens in de keuken of voor wederopplant gebruikt te worden

Binnencultuur: Volg dezelfde instrukties als voor de buitencultuur, behalve plant 3 teentjes in 15cm pot.

(typefouten voorbehouden)

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Veel succes
pi_25140055
Tnx!! Ik had ook al gevonden dat je in dit koude kikkerlandje maar een paar rassen kunt gebruiken...Laat nu net "de Bolster" vlak bij mij in de buurtbzitten en deze rassen op voorraad hebben!!!

http://www.bolster.nl
pi_25140064
tvt
Een discussie win je nooit.
Er ging vannacht om 9 uur nog een auto voorbij.
pi_25142687
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 13:47 schreef lone_wolf het volgende:
Op zand moet je lekkerlanders (weet niet of ik het goed spel) hebben. Zit zelf op een gediepte groentetuin (zand dus boven gehaald) en daar doen die het heel goed. Is een speciaal ras voor op het zand. Had 2 planten per ongeluk aan de rand in de klei staan en die hadden echt hele kleine aardappeltjes, terwijl er onder de rest van de planten hele grote zaten.
En opperdoezers mogen idd maar in een bepaald gebied (opperdoes dacht ik) geteeld worden.

Edit: Verder zijn eerstelingen en doré's ook hele geschikte aardappels om zelf te telen, zijn wel behoorlijk vroege rassen, dus dan heb je in juni al aardappels (als je ze op tijd gepoot hebt dan). Doré heeft wel het nadeel dat hij niet zo lang te bewaren is, omdat hij dan niet zo lekker meer smaakt als hij te lang gelegen hebt.
Iets waar je verder op moet letten is Phytopthora (aardappelziekte), dit is een schimmelziekte die heel besmettelijk is en je hele oogst kan verknallen.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 12:08:23 #44
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25142831
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 11:59 schreef ABgirl het volgende:

[..]

Op zand moet je lekkerlanders (weet niet of ik het goed spel) hebben. Zit zelf op een gediepte groentetuin (zand dus boven gehaald) en daar doen die het heel goed. Is een speciaal ras voor op het zand. Had 2 planten per ongeluk aan de rand in de klei staan en die hadden echt hele kleine aardappeltjes, terwijl er onder de rest van de planten hele grote zaten.
En opperdoezers mogen idd maar in een bepaald gebied (opperdoes dacht ik) geteeld worden.

Edit: Verder zijn eerstelingen en doré's ook hele geschikte aardappels om zelf te telen, zijn wel behoorlijk vroege rassen, dus dan heb je in juni al aardappels (als je ze op tijd gepoot hebt dan). Doré heeft wel het nadeel dat hij niet zo lang te bewaren is, omdat hij dan niet zo lekker meer smaakt als hij te lang gelegen hebt.
Iets waar je verder op moet letten is Phytopthora (aardappelziekte), dit is een schimmelziekte die heel besmettelijk is en je hele oogst kan verknallen.
ik had 4 jaar terug opperdoezen in de achtertuin hier in amsterdam staan. dus ik ken die regel niet, zal wel gaan over commerciele kweek.
pi_25142890
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 12:08 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik had 4 jaar terug opperdoezen in de achtertuin hier in amsterdam staan. dus ik ken die regel niet, zal wel gaan over commerciele kweek.
Ok, dat zou kunnen, dat weet ik verder niet. Maar had altijd begrepen dat opperdoezen maar in een beperkt gebied gekweekt mochten worden, maar het kan idd zijn dat het daarbij alleen maar om commerciële kweek ging.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 12:14:27 #46
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25142951
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 12:11 schreef ABgirl het volgende:

[..]

Ok, dat zou kunnen, dat weet ik verder niet. Maar had altijd begrepen dat opperdoezen maar in een beperkt gebied gekweekt mochten worden, maar het kan idd zijn dat het daarbij alleen maar om commerciële kweek ging.
ja is denk ik zelfde als champagne en nog meer van die plaatsgebonden producten.
pi_25142955
Ok, heb net even op internet gezocht http://home.hccnet.nl/jacco.stam/opperdoes/opperdoezerronde.htm
En daar staat dus dat alleen de aardappels die in opperdoes geteeld zijn, opperdoezer ronde mogen heten (onder die naam verkocht mogen worden dus). Ze mogen dus idd wel erbuiten geteeld worden.
En er stond verder dat die ook geschikt is voor op zand.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 12:16:04 #48
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25142976
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 12:14 schreef ABgirl het volgende:
Ok, heb net even op internet gezocht http://home.hccnet.nl/jacco.stam/opperdoes/opperdoezerronde.htm
En daar staat dus dat alleen de aardappels die in opperdoes geteeld zijn, opperdoezer ronde mogen heten (onder die naam verkocht mogen worden dus). Ze mogen dus idd wel erbuiten geteeld worden.
En er stond verder dat die ook geschikt is voor op zand.
ja ik had prima aardappeltjes uit zandgrond.
pi_25192118
ok ik ga ff zoeken.

Tuin is ondertussen uitgezet en het wordt 8 bij 12 meter...dus 96 m2 5 keer zo groot als eerst was geplanned.
pi_25199631
Uit haar gesloten topic postte AB girl het volgende :
quote:
Op maandag 21 februari 2005 23:37 schreef ABgirl het volgende:
Naar aanleiding van het andere topic over de moestuin ben ik eigenlijk wel benieuwd wie er hier allemaal een moestuin hebben en wat ze daarin verbouwen.

Heb zelf namelijk ook een moestuin en vind het altijd wel leuk om nieuwe dingen te proberen te kweken.

Zelf heb ik dus een moestuin van ongeveer 11 bij 11, waarin ik komend jaar waarschijnlijk asperges, aardbeien, aardappels, rode plantuien, gewone plantuien, knoflook, stokslabonen, bloemkool, broccoli, spruitkool, sla, radijs, zomerwortels, stengelui (ipv prei) en misschien schorseneren ga kweken.

Als mensen vragen of tips hebbenn zijn die ook welkom

(dit is dus niet zoals het andere topic om te vragen wat te verbouwen, maar ook meer bedoeld voor tips enzo)
pi_25422778
Zijn er al mensen aan het voorzaaien in huis en/of in een koude bak/kas buiten? Zo ja, wat?

Ik weet nl nooit zo goed wanneer ik moet beginnen. Meestal begin ik te vroeg en heb ik tegen de tijd dat ik het naar buiten kan doen, lange dunne plantjes.
  dinsdag 8 maart 2005 @ 09:38:55 #52
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_25423086
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 01:38 schreef Bluezz het volgende:
Uit haar gesloten topic postte AB girl het volgende :
[..]
wow asperges,,,.,,, dat lijkt me moeilijk en tijdrovend...

ennnn va komende donderdag tuinspullen bij de Lidl oa beregeningsbuis. en automatische water schakelaar
timer dingen!!!
pi_25423499
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 09:10 schreef assepoes het volgende:
Zijn er al mensen aan het voorzaaien in huis en/of in een koude bak/kas buiten? Zo ja, wat?

Ik weet nl nooit zo goed wanneer ik moet beginnen. Meestal begin ik te vroeg en heb ik tegen de tijd dat ik het naar buiten kan doen, lange dunne plantjes.
Yup.
Ik heb nu in kweekbakjes staan: peterselie, basilicum, oregano, tijm en lavas.
Straks nog even een flinke bak met koriander zaaien en van de week nog even snuffelen in het tuincentrum voor andere kruiden.
Groenten doe ik volgend jaar weer.
pi_25443779
Ik heb nu ook al allerlei dingen gezaaid inmiddels.
Inmiddels gekiemd zijn al: bloemkool, stengelui, spruitkool, broccoli, sla (maar zet ik denk gewoon op grote potten nog binnen), tomaten, courgette, peterselie en bieslook. Meeste dingen zaai ik op trays of al apart op perspotjes (zoals bijv. tomaat). Peterselie en bieslook heb ik op grote potten gezaaid (veel plantjes per pot dan).
Al gezaaid maar nog niet gekiemnd: cherrytomaten en paprika.
Verder heb ik ook nog vanalles voor de gewone tuin gezaaid.

@lone_wolf: Dat moeilijke valt wel mee, het is vooral goed lezen voordat je eraan begint. Dat tijdrovende klopt wel, in de oogsttijd gaat er wel 3-4 uur per week in zitten (voor 3,5 regel van 10m dan).
pi_25452636
@ABgirl: je moet toch zpo-ie-zo 3 jaar voorbereiden voor je kunt gaan oogsten?
en.... damn!! bij ons id de grond nu net ontdooid... Oh ja ik lees het nu beter...het staat allemaal nog binnen...
Moet dit weekeinde ook maar even aan de gang.... ;-)
pi_25459113
Het duurt idd wel even voordat je voor het eerst kan oogsten.
Het eerste jaar zaai je ze en heb je alleen maar kleine planten die je op een wachtbed zet.
Het volgende jaar plant je ze in het voorjaar uit op de plaats waar ze uiteindelijk komen (moet nog behoorlijk diep). De planten heten dan klauwen omdat de wortels heel horizontaal groeien. Dat jaar moeten ze verder nog gewoon kunnen groeien.
Het jaar daarna, (het 3e jaar dus) mag je er wel een rug op maken, maar mag je ze maar tot half mei steken.
En pas het jaar daarna (4e jaar) mag je ze volop steken, tot de langste dag dus. Daarna weer stoppen om de plant energie aan te laten maken voor het volgende jaar. De jaren daarna mag je dus ook tot 21 juni (of officieel 23 juni) steken.

De grond is hier trouwens ook nog maar net ontdooid hoor, hoop dat het volgende week een beetje mooi weer wil worden. Kan ik eindelijk beginnen met de koude bak opruimen en spitten en misschien al een beetje raapstelen daarin zaaien.
pi_25561442
Ik heb van de week de uien geplant en wat tuinbonen. Ik hoop dat dat aanslaat.
Thuis komen de tuinboonplantjes eindelijk op en ook het pompoenplantje laat z'n neus nu boven de aarde zien.
Van de week nog maar meer plantjes gaan zaaien. En de plantjes die opgekomen zijn ga ik denk ik maar naar buiten gooien om af te harden.
pi_25575373
Van de week ook lekker buiten bezig geweest.
Maandag de koude bak opgeruimd + daarin wat tuinkers, radijs en raapstelen gezaaid en verder wat aardbeien in grote potten gezet en die half in de koude bak ingegraven om af te harden zodat ze later gewoon naar buiten kunnen (aardbeienplanten komen van binnen). Verder buiten ook al witte en rode plantuien gepoot en nog wat raapstelen, radijs en wortel gewoon buiten gezaaid.
Woensdag alvast op 2 aspergeregels de rug erop gespit. Is nog best wel zwaar om 2 keer 15 meter te doen:S
pi_25814634
Een paar dagen geleden heb ik de laatste boerenkool uit de tuin gehaald. Deze zat echter onder de witte vlieg. Heeft iemand een tip om dat met een huismiddeltje te bestrijden?
pi_25823626
@assepoets Nee geen idee...maar moet vast wel te vinden zijn op het internerd...

Ik heb de afgelopen datgen ook weer lekker in het tuintje gewerkt. Na ontzettend veel kweek te hebben geraapt.... heb ik de aardappelen in de grond gezet (50m stammen Donalds & Premiere's) verder een stukof 30 knoflooken, sjalotten, rode uien en peultjes...

Van nde week gaan de raapjes de grond in!!!
pi_25853284
Bleh, kweek, dat heb ik ook op mijn moestuin. Erg moeilijk uit te roeien.
De tuinbonen doen het prima op de tuin. Alleen de dille die ik ertussen heb gezet, ziet er niet zo best uit, dus die ga ik maar zaaien.
pi_25862886
Kweek kun je het beste van tevoren doodspuiten met round-up (glyfosaat). Is gewoon bij elk tuincentrum te koop.
Het probleem is nl. als je kweek weghaalt het vaak nog erger wordt. Dit omdat het een onkruid met wortelstokken is, die overal weer verder gaat met ondergrondse uitlopers.
Gewoon ff in het voorjaar als het opkomt doodspuiten. Is veel minder werk en veel effectiever. (of je moet een hekel hebben aan spuiten).

Heb vandaag trouwens alweer aardappels (lekkalanders) in de groentetuin gepoot en m'n knoflookplanten ook maar, want die gingen in de kas toch alleen maar achteruit met die warmte. En gisteren een paar slaplantjes en 2 courgettes in de koude bak gepoot.
pi_25863925
Wij hebben ook al veel gezaaid, omdat we van iedere plant maar een paar exemplaren willen hebben we ook in potjes voor gezaaid.
Het meeste komt al op en de bonen en peultjes kunnen al naar buiten.

Hier nog een lijst van bestelde zaden: augurken,bieten,stoksnijbonen, rentegevers,
stokslabonen,tuinbonen,stam doperwten,stampeulen,courgette, komkommers, bloemkool,
bloemkool,broccoli,spruitkool,boerenkool,paksoi,koolrapen,suikermais,meloenen,
pastinaken,peterselie, wortelpeterselie,winterpostelein,prei,pompoenen,radijs,
rapen,bladchichorei,raapstelen,snijsla,schorseneren,knolselderij,snijbiet,
tomaten,tuinkers,uien,bosui,zomerwortelen,winterwortelen,witlof,roodlof,groenlof ,
basilicum,kaneelbasilicum,knoflook bieslook,dragon,kamille,kervel,maggikruid,
sierkool.
pi_25873780
Bonen??? Daar is het toch nog te vroeg voor??? (owe in potjes....ik plant in de volle grond....)
Voor de rest is het een erg imposante lijst! Raapjes en snijbiet heb ik gisteren gezaaid alleen de rapen zullen FORS uitgedund moeten worden want dat zaad is zooooo klein....

Ik kreeg btw de tip om als je van je kweek afwilt eerst aardappelen te planten...daarna is de kweek weg.... Of het waar is???
  donderdag 31 maart 2005 @ 09:12:47 #65
35189 Troel
scherp en bot
pi_25874113
heb je al bietjes en rabarber??
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_25879242
Bietjes neem ik nog niiet dit jaar en idd de rabarber moet ook nog maar deze plant ik elders in de tuin, niet in de moestuin. Dit geldt ook voor de pompoenen, de artispokken en de augurken. Ook de aubergines en courgetten gan niet in de tuin maar worden ergens tussen de tuin
gemoffeld...
pi_25896905
Lone-wolf, als je klein zaad hebt, kan je het mengen met droog wit zand. Dan hoef je minder uit te dunnen. Net als wortelzaad bv.
(Met dank aan de schooltuin!)
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  vrijdag 1 april 2005 @ 08:57:54 #68
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_25899084
Owe dat is iid een prima tip! TNX.!
  vrijdag 1 april 2005 @ 08:58:45 #69
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_25899090
ik gebanned??

[ Bericht 0% gewijzigd door Blues op 01-04-2005 13:06:28 (1 APRIL !!) ]
  vrijdag 1 april 2005 @ 09:01:48 #70
35189 Troel
scherp en bot
pi_25899136
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 08:58 schreef lone_wolf het volgende:
ik gebanned??
1 april
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 1 april 2005 @ 11:45:46 #71
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_25902460
damn had net ff wat meer tijd nodig ;-)
pi_26315145
Nou alles gaat prima! De knof en anderedingen die ik heb geplant/gezaaid gaan allemaalergredelijk.....wel heb ik verschrikkelijk veel last van kweek!!!! Weet iemand nog methoden om dit weg te krijgen??? Spuiten is geen optie...
pi_26392017
Round-up? Volgens mij is dat de enige optie, net als tegen zevenblad.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  donderdag 21 april 2005 @ 00:19:24 #74
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26392292
wat is kweek?
pi_26392351
Kweek is een akelig soort gras, wat groeit met wortelstokken. Dat betekent dat elke milimeter wortelstok die je laat zitten, weer een nieuwe plant maakt.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26437269
en ik heb de tuin gefreest voordat ik met de tuin begon...........
pi_26441681
Oei, dan had je beter kunnen afgraven! Round-up is biologisch afbreekbaar, maar ik weet niet of je het in de moestuin kunt gebruiken. Dat zou je effe moeten googlen......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zondag 24 april 2005 @ 02:34:12 #78
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_26466813
ja dat kan ik kreeg zelfs de tip om gauw nog ff tee sputern op de aardappes voordat het loof opkomt..Tis bij mij iig nog niet zo ver....
pi_26482507
Al een tijdje geleden bietjes gezaaid in de moestuin, maar er zijn maar een paar plantjes opgekomen.

Gisteren heb ik een heel gangenstelsel onder een houten plank ondekt. Ik denk van een woelmuis oid, want ik vond pas ook een dode grote muis in mijn schuurtje. Ik heb heel veel water in de gaten gegiet, maar ik denk niet dat dat erg gaat helpen. Ik hoop alleen dat ik niet teveel schade aan mijn planten krijg. Dat zou ik erg balen vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door assepoes op 26-04-2005 11:15:24 ]
pi_26508927
Lone-wolf, ga spuiten zodra je blaadjes ziet, het is echt de vloek van de tuinder!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 16 mei 2005 @ 21:00:30 #81
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_27064056
update..in detuin staan nu peultjes, rode uien, rode krulsla , kruiden,s jalotten doen het (ERG) goed, aardappelen, pluksla, rucula, pastinaak, schorseneeren, tuinbonen, stamonen en stokbonen....

oh ja courgetten, aarbeien, artisjokken en radijsjes ;-)
  maandag 16 mei 2005 @ 21:01:20 #82
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_27064079
en de kweek heb ik volgens mij redelijk oner controle....... maar ik blijf plukken...en alles zonder spuiten!!!!
  maandag 16 mei 2005 @ 21:01:21 #83
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27064081
quote:
Op maandag 16 mei 2005 21:00 schreef lone_wolf het volgende:
update..in detuin staan nu peultjes, rode uien, rode krulsla , kruiden,s jalotten doen het (ERG) goed, aardappelen, pluksla, rucula, pastinaak, schorseneeren, tuinbonen, stamonen en stokbonen....

oh ja courgetten, aarbeien, artisjokken en radijsjes ;-)
voor welke aardappel heb je gekozen? en zo te horen is je eettuin wat groter geworden dan gepland.
  maandag 16 mei 2005 @ 21:01:40 #84
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_27064093
premieres en donald's
deze werden mij door de plaatselijke bioboer aanbevolen.
euh 120 m2
  maandag 16 mei 2005 @ 21:02:35 #85
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27064122
quote:
Op maandag 16 mei 2005 21:01 schreef lone_wolf het volgende:
premieres en donald's
ok. succes, misschien dan volgend jaar opperdoezen?
  maandag 16 mei 2005 @ 21:03:19 #86
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_27064143
denk et wel....maar we wilden gewoon een paar maaltje nieuwe aardapplen... we hebben ook maar 50 stammen.\
  maandag 16 mei 2005 @ 21:06:13 #87
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27064232
quote:
Op maandag 16 mei 2005 21:03 schreef lone_wolf het volgende:
denk et wel....maar we wilden gewoon een paar maaltje nieuwe aardapplen... we hebben ook maar 50 stammen.\
50 stammen is zeker een (halve) kilo per plant.
  maandag 16 mei 2005 @ 21:06:57 #88
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_27064261
grote eters hier ;-) zal ff foto van de tuin posten....
  maandag 16 mei 2005 @ 21:08:13 #89
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27064293
quote:
Op maandag 16 mei 2005 21:06 schreef lone_wolf het volgende:
grote eters hier ;-) zal ff foto van de tuin posten....
ja leuk. lekker he? boer spelen...
  maandag 16 mei 2005 @ 21:08:47 #90
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27064316
weetje trouwens hoe je aardappels kan bewaren na de oogst?
  maandag 16 mei 2005 @ 21:13:34 #91
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_27064485
hi hi boer spelen is great! heb dus ook een trekkertje (kubota) gelukkig heb ik ook zoveel grond (1700 m2 tuin en 3000 m2 weiland n nog een paardenbak dat ik het trekkertje ook wel kan gebruiken...

Moet je nog paardemest btw???? ;-)
mbt de aadappelen..in de kelder?
  maandag 16 mei 2005 @ 21:17:24 #92
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27064645
quote:
Op maandag 16 mei 2005 21:13 schreef lone_wolf het volgende:
hi hi boer spelen is great! heb dus ook een trekkertje (kubota) gelukkig heb ik ook zoveel grond (1700 m2 tuin en 3000 m2 weiland n nog een paardenbak dat ik het trekkertje ook wel kan gebruiken...

Moet je nog paardemest btw???? ;-)
mbt de aadappelen..in de kelder?
mbt tot de de aardappel. maak een grote kuil in je tuin en gooi ze daar in. inkuilen heet dat. kelder mag ook hoor
pi_27076729
Net nu er erg veel te doen is in de moestuin en het weer er ook wel naar is ga ik door mijn rug en kan ik voorlopig niets doen.
Ik wilde deze week de voorgekweekte plantjes buiten gaan zetten, nu de kans op nachtvorst erg klein is, maar dat zit er waarschijnlijkniet in.

Voor de rest: De tuinbonen staan volop in bloei. Sla en andijvie doen het ook goed. Bietjes voor de tweede keer gezaaid, want ze kwamen om een of andere reden niet op, aarbeienplantjes bloeien ook, koolplantjes groeien als kool . En al twee keer pluksla gegeten van de tuin en natuurlijk ook rabarber.
pi_27103360
Hier begint ook alles lekker te groeien al sla en pluksla van de tuin gegeten, mini appels, peren en kersen. De kruisbessen beginnen al een beetje te kleuren, Aardbeien bloeien uit bundig en het meerjarige kruiden tuintje begint ook erg mooi te worden.
Trouwens ook een mezen nest in een vlierboom met zo'n 10 eitjes diezullen deze week wel uitkomen.

Gisteren de meloen, pompoen en komkommer soorten uitgeplant, hoop dat het vannacht niet te koud wordt.
  woensdag 18 mei 2005 @ 08:36:19 #95
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_27106828
hoi,
probleempje...mijn knoflook deerd het erg goed...nu worden de punten van de bladeren geel.....enb het blad lichtgroener...heeft dat iets te maken met kalkgebrek??? Is de grondte zuur?
pi_27113961
Volgens mij betekent het alleen dat ze het te koud hebben gehad. Dat is geen probleem voor de bolvorming. Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat het blad geel word en uitdroogd. Dan kan je de knoflook oogsten. maar volgens mij is dat pas over een dikke maand ofzo.
  zondag 14 januari 2007 @ 06:05:56 #97
39841 japeke
Jag taler inte Svenska...
pi_45335593
Wat is dit topic al lang dood! Hier al mensen die net als ik al uitkijken naar het aankomende moestuin-seizoen?
Ik heb mijn zaden al besteld, ben nu bezig mijn kalender op te stellen, en ontvang deze maand 1,5 m3 stalmest... heerlijk
pi_45573885
Hé Topic kick na bijna 2 jaar

De moestuin wil maar niet dood met dit weer In oktober hebben we al het onkruid verwijderd en gras gemaaid maar alles is nu weer groen!
Maar hopelijk kunnen we morgen eindelijk boerenkool van eigen tuin eten.
  maandag 22 januari 2007 @ 12:00:47 #99
39841 japeke
Jag taler inte Svenska...
pi_45574470
Morgen pas boerenkool eten?
Dat heb ik toch al vaker gedaan...

Heb sinds een paar dagen de helft van mijn zaden voor komend seizoen binnen!
-raapstelen
-pompoenen
-spaanse pepers
-madame jeannette pepers
-paprika collectie (=5 kleuren)
-bosui
-komkommer
-schorseneren
-gele courgette
-groene courgette
Een gedeelte hiervan is uiteraard bedoelt voor in mijn kasje... Heb er al zin in...

wat voormoestuin heb jij dan estate, en hoe lang al?
  maandag 29 januari 2007 @ 12:33:55 #100
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_45786227
tvp, want volkstuintje op het oog & optie erop gedaan
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')