zoals hierboven staat doen sommige tuicentra dat. ik zou echter de landbouwhogeschool in wageningen raadplegen. je moet dan van verschillende plekken uit je tuin een beetje aarde nemen en dit opsturen. krijg je een volledig rapport terug van bodemsamenstelling en eventuele beschikbaarheid voor landbouwgrond. dit kost geloof ik 25-50 euro. ik ben nu te lui om het linkje te zoeken.quote:Op zondag 13 februari 2005 22:37 schreef Bluezz het volgende:
Ik zit er zelf ook aan te denken om een hoekje van de tuin hiervoor in te richten.
Wat voor grond/aarde is het beste? Of kan ik na struiken verwijderen, omspitten meteen aan de slag?
water en zonlicht is meestal toch wel de basisvoorwaarde van een goede tuin lol.quote:Op maandag 14 februari 2005 01:16 schreef Bluezz het volgende:
Ok.. het plekkie moet ook in de zon liggen begrijp ik van krakkemieke.
Dus moet ik een ander plekkie zoeken
Ik heb een zonovergoten tuin, alleen het plekje voor de eventuele moestuin is nou net ff niet zo zonnig, dat bedoelde ikquote:Op maandag 14 februari 2005 01:18 schreef zoalshetis het volgende:
water en zonlicht is meestal toch wel de basisvoorwaarde van een goede tuin lol.
oh ok, ik dacht al. overigens werkt een lange bloembak voor een zonnig raam ook uitstekend en je hebt minder last van weersinvloeden en ongedierte. een of twee bloembakken van een meter geven je meer dan genoeg kruiden.quote:Op maandag 14 februari 2005 01:25 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Ik heb een zonovergoten tuin, alleen het plekje voor de eventuele moestuin is nou net ff niet zo zonnig, dat bedoelde ik
succes met de uitslag van het bodemonderzoek.quote:Op maandag 14 februari 2005 01:32 schreef Bluezz het volgende:
Ja maarrrr, ik heb voor het eerst in mijn leven een tuin.
Dus mot het daarin
Het schijnt dat het eerste jaar aardappels in een groetetuin erg goed is voor de latere moestuin. Dus grond omspitten en aardappels er op....quote:Op zondag 13 februari 2005 22:37 schreef Bluezz het volgende:
Ik zit er zelf ook aan te denken om een hoekje van de tuin hiervoor in te richten.
Wat voor grond/aarde is het beste? Of kan ik na struiken verwijderen, omspitten meteen aan de slag?
Koel idee! Ben idd gek op peultjes....Moet je die va zaadjes kweken of koop je stekken?quote:Op dinsdag 15 februari 2005 09:14 schreef Nightwulf het volgende:
zeer exclusief en nog goed voor je grond ook, brengt stikstof in de grond: peultjes
bijna dagelijks plukken als het zover is
als je wat brandnetels kan vinden en deze twee weken in een emmer met water zet dan ben je geheid van je beestjes af. na twee weken het aftreksel in een spuitgieter doen en op de blaadjes (ook onder de blaadjes) spuiten.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 10:14 schreef lone_wolf het volgende:
WBT aardbeien...weet ik we hebben ze heel lang gehad... Helaas in onze nietwe tuin zitter er bsstjes die de bladeren opeten...Geen slakken die eten het hele blad op..maar ander beestjes die eten alleen het parenchiem maar alle nerven laten ze zitten. Tis een mooi gezicht alleen de aarbeien groeien zo slecht zonder blad ;-(
Brandnetergier!!! Niet aan gedacht. Bedankt voor de tip!quote:Op dinsdag 15 februari 2005 10:17 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
als je wat brandnetels kan vinden en deze twee weken in een emmer met water zet dan ben je geheid van je beestjes af. na twee weken het aftreksel in een spuitgieter doen en op de blaadjes (ook onder de blaadjes) spuiten.
probeer www.garantzadenshop.nl maar eens voor beschikbaarheid. anders ff doorvragen. ze doen het het best in kleigrond, maar ze komen ook best leuk uit de zandgrond.quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:47 schreef lone_wolf het volgende:
hmmm misschien operdoezen roeleren idd maar ik zit "op't zand" en volgens mij zijn het kleiaardappelen. Bovendien...Dat pootgoed is toch niet aan te komen??
Ik heb zelf pas in een tuincentrum knoflook gekocht om te planten (ligt meestal ergens naar de plantuien).quote:Op woensdag 16 februari 2005 08:31 schreef lone_wolf het volgende:
[..]
Nog iets...hoe kun je knoflook telen?? Is het een questie van teentjes in de grond stoppen??
Op zand moet je lekkerlanders (weet niet of ik het goed spel) hebben. Zit zelf op een gediepte groentetuin (zand dus boven gehaald) en daar doen die het heel goed. Is een speciaal ras voor op het zand. Had 2 planten per ongeluk aan de rand in de klei staan en die hadden echt hele kleine aardappeltjes, terwijl er onder de rest van de planten hele grote zaten.quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:47 schreef lone_wolf het volgende:
hmmm misschien operdoezen roeleren idd maar ik zit "op't zand" en volgens mij zijn het kleiaardappelen. Bovendien...Dat pootgoed is toch niet aan te komen??
ik had 4 jaar terug opperdoezen in de achtertuin hier in amsterdam staan. dus ik ken die regel niet, zal wel gaan over commerciele kweek.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 11:59 schreef ABgirl het volgende:
[..]
Op zand moet je lekkerlanders (weet niet of ik het goed spel) hebben. Zit zelf op een gediepte groentetuin (zand dus boven gehaald) en daar doen die het heel goed. Is een speciaal ras voor op het zand. Had 2 planten per ongeluk aan de rand in de klei staan en die hadden echt hele kleine aardappeltjes, terwijl er onder de rest van de planten hele grote zaten.
En opperdoezers mogen idd maar in een bepaald gebied (opperdoes dacht ik) geteeld worden.
Edit: Verder zijn eerstelingen en doré's ook hele geschikte aardappels om zelf te telen, zijn wel behoorlijk vroege rassen, dus dan heb je in juni al aardappels (als je ze op tijd gepoot hebt dan). Doré heeft wel het nadeel dat hij niet zo lang te bewaren is, omdat hij dan niet zo lekker meer smaakt als hij te lang gelegen hebt.
Iets waar je verder op moet letten is Phytopthora (aardappelziekte), dit is een schimmelziekte die heel besmettelijk is en je hele oogst kan verknallen.
Ok, dat zou kunnen, dat weet ik verder niet. Maar had altijd begrepen dat opperdoezen maar in een beperkt gebied gekweekt mochten worden, maar het kan idd zijn dat het daarbij alleen maar om commerciėle kweek ging.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 12:08 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik had 4 jaar terug opperdoezen in de achtertuin hier in amsterdam staan. dus ik ken die regel niet, zal wel gaan over commerciele kweek.
ja is denk ik zelfde als champagne en nog meer van die plaatsgebonden producten.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 12:11 schreef ABgirl het volgende:
[..]
Ok, dat zou kunnen, dat weet ik verder niet. Maar had altijd begrepen dat opperdoezen maar in een beperkt gebied gekweekt mochten worden, maar het kan idd zijn dat het daarbij alleen maar om commerciėle kweek ging.
ja ik had prima aardappeltjes uit zandgrond.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 12:14 schreef ABgirl het volgende:
Ok, heb net even op internet gezocht http://home.hccnet.nl/jacco.stam/opperdoes/opperdoezerronde.htm
En daar staat dus dat alleen de aardappels die in opperdoes geteeld zijn, opperdoezer ronde mogen heten (onder die naam verkocht mogen worden dus). Ze mogen dus idd wel erbuiten geteeld worden.
En er stond verder dat die ook geschikt is voor op zand.
quote:Op maandag 21 februari 2005 23:37 schreef ABgirl het volgende:
Naar aanleiding van het andere topic over de moestuin ben ik eigenlijk wel benieuwd wie er hier allemaal een moestuin hebben en wat ze daarin verbouwen.
Heb zelf namelijk ook een moestuin en vind het altijd wel leuk om nieuwe dingen te proberen te kweken.
Zelf heb ik dus een moestuin van ongeveer 11 bij 11, waarin ik komend jaar waarschijnlijk asperges, aardbeien, aardappels, rode plantuien, gewone plantuien, knoflook, stokslabonen, bloemkool, broccoli, spruitkool, sla, radijs, zomerwortels, stengelui (ipv prei) en misschien schorseneren ga kweken.
Als mensen vragen of tips hebbenn zijn die ook welkom
(dit is dus niet zoals het andere topic om te vragen wat te verbouwen, maar ook meer bedoeld voor tips enzo)
wow asperges,,,.,,, dat lijkt me moeilijk en tijdrovend...quote:Op dinsdag 22 februari 2005 01:38 schreef Bluezz het volgende:
Uit haar gesloten topic postte AB girl het volgende :
[..]
Yup.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 09:10 schreef assepoes het volgende:
Zijn er al mensen aan het voorzaaien in huis en/of in een koude bak/kas buiten? Zo ja, wat?
Ik weet nl nooit zo goed wanneer ik moet beginnen. Meestal begin ik te vroeg en heb ik tegen de tijd dat ik het naar buiten kan doen, lange dunne plantjes.
1 aprilquote:Op vrijdag 1 april 2005 08:58 schreef lone_wolf het volgende:
ik gebanned??
voor welke aardappel heb je gekozen? en zo te horen is je eettuin wat groter geworden dan gepland.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:00 schreef lone_wolf het volgende:
update..in detuin staan nu peultjes, rode uien, rode krulsla , kruiden,s jalotten doen het (ERG) goed, aardappelen, pluksla, rucula, pastinaak, schorseneeren, tuinbonen, stamonen en stokbonen....
oh ja courgetten, aarbeien, artisjokken en radijsjes ;-)
ok. succes, misschien dan volgend jaar opperdoezen?quote:Op maandag 16 mei 2005 21:01 schreef lone_wolf het volgende:
premieres en donald's
50 stammen is zeker een (halve) kilo per plant.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:03 schreef lone_wolf het volgende:
denk et wel....maar we wilden gewoon een paar maaltje nieuwe aardapplen... we hebben ook maar 50 stammen.\
ja leuk. lekker he? boer spelen...quote:Op maandag 16 mei 2005 21:06 schreef lone_wolf het volgende:
grote eters hier ;-) zal ff foto van de tuin posten....
mbt tot de de aardappel. maak een grote kuil in je tuin en gooi ze daar in. inkuilen heet dat. kelder mag ook hoorquote:Op maandag 16 mei 2005 21:13 schreef lone_wolf het volgende:
hi hi boer spelen is great! heb dus ook een trekkertje (kubota) gelukkig heb ik ook zoveel grond (1700 m2 tuin en 3000 m2 weiland n nog een paardenbak dat ik het trekkertje ook wel kan gebruiken...
Moet je nog paardemest btw???? ;-)
mbt de aadappelen..in de kelder?
katten graven niet bij stammen van planten. ze willen liever aarde hebben. dus profiteer van hun mest.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:58 schreef Bluezz het volgende:
Hebben jullie moestuintje afgebakend voor katten?
Ik zou ook graag een stuk van de tuin hiervoor willen gebruiken, maar er zitten hier regelmatig katten te graven.
Tja, goeie vraag.. het is weer eens wat anders, het oog wil ook wat...quote:Op maandag 29 januari 2007 12:43 schreef ellos het volgende:
wat ik me nu altijd al afvraag he, vanwaar de gele courgettes? ik proef geen verschil, maar gaat het eigenlijk wel om de smaak?
Groene vind ik ook mooier om te zien en groeien.
Waar ergens, en hoe groot enzo?quote:Op maandag 29 januari 2007 12:33 schreef dutch-mamma het volgende:
tvp, want volkstuintje op het oog & optie erop gedaan
Almere, vermoedelijk 100 m2.quote:
ik vraag me af of al die verschillende gewassen wel naast elkaar kunnen leven. succes.quote:Op donderdag 1 februari 2007 00:40 schreef japeke het volgende:
Aha cool! hopen dat t wat wordt dan.
Vandaag de tweede helft van mijn (biologische) zaden binnen:
-Grote Engelwortel
-kropsla
-winterwortel
-radijs
-spruiten
-peultjes
-venkel
-rode biet
-bonenkruid
-suikermaļs
-slabonen
Bolster dus! Is nieuw voor me, maar ziet er solide en no-nonsense uit. Gebookmarkt!quote:Op vrijdag 2 februari 2007 01:14 schreef japeke het volgende:
als je met google zoekt kom je er
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=bolster+biologische+zaden&meta=
Bestellen en dergelijke gaat erg makkelijk en snel, en goede service!
Ik heb er nog geen... Maar vanmiddag ga ik op het volkstuintjescomplex kijken, of ze wat voor me hebben!quote:Op vrijdag 2 februari 2007 07:34 schreef lady-wrb het volgende:
ik wil ook meedoen
maar waarom plaatst niemand foto's van zijn moestuin?
Jajajajajaaaaaaaa, 140 m2 héérlijke tuin! Weinig achterstallig onderhoud, er staan nog winterwortels en prei op, tuinkruiden, kruisbessen... Het wachten is op een kopie van de sleutel van het complex en dan kan Dutch Mamma weer in de aarde wroeten!!!!!quote:Op vrijdag 2 februari 2007 08:11 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Ik heb er nog geen... Maar vanmiddag ga ik op het volkstuintjescomplex kijken, of ze wat voor me hebben!(ze hebben tuinen vrij, nu even kijken of het werkelijk wat is)
quote:Op vrijdag 2 februari 2007 19:03 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Jajajajajaaaaaaaa, 140 m2 héérlijke tuin! Weinig achterstallig onderhoud, er staan nog winterwortels en prei op, tuinkruiden, kruisbessen... Het wachten is op een kopie van de sleutel van het complex en dan kan Dutch Mamma weer in de aarde wroeten!!!!!![]()
![]()
![]()
wat een mooie lap grond!quote:Op zaterdag 3 februari 2007 15:57 schreef dutch-mamma het volgende:
Dank je, Bluezz!
Lady-wrb, ik ben vanmorgen links achteraan begonnen![]()
Ja, het zijn echt asociale lappen...! En qua huur ben je amper wat kwijt (20 euro contributie en 25 cent per m2 op jaarbasis). Daar ga ik niet meer voor verhuizen naar een huis met een tuintje!
Nu nog gedisciplineerd zijn en het onderhouden...
Het is vette kleigrond (tja, Almere...), en ik wil zowel bloemen als fruit als groente. Een beetje aparte variaties, zo vond ik bij Vreeken gemengde wilde tomaten. Die moeten we natuurlijk hebben!quote:Op zaterdag 3 februari 2007 16:13 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
wat een mooie lap grond!
mijn zusje is ook bezig met een tuintje. ik hoop dat ze het doet. dan kan ik lekker helpen. anyhow.
heb je al idee wat je gaat kweken? wat voor gond is het? ga je een monstertje opsturen naar wageningen?
als je het goed doet heb je vier seizoenen onbespoten groente, fruit en kruiden
kinderen van 8 en 11 kunnen meer wieden dan jij. zeker 11.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 16:42 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Het is vette kleigrond (tja, Almere...), en ik wil zowel bloemen als fruit als groente. Een beetje aparte variaties, zo vond ik bij Vreeken gemengde wilde tomaten. Die moeten we natuurlijk hebben!
Qua bloemen vooral het kneuterige, zoals oostindische kers, zonnebloemen (de klassieke joekels, en een variatie met verschillende bruintinten), goudsbloem (in kleurvariaties), leeuwenbek, stokroos... Ik hou van bonte tuintjes
Verder fruitbomen (de duoboompjes van Bakker Hillegom, heb daar vroeger leuke ervaringen mee gehad) en bessenstruiken, en worteltjes, komkommer, sierkalebassen, ik heb gemerkt dat de aardbei van de buren is komen binnensluipen...
Vreeken heeft heel leuke variaties in zaaigoed, en ik heb met de kinderen (die 8 en 11 zijn) al kwijlend online in hun catalogus gekeken...
Er is ruimte zat, maar het wordt ook heel spannend of ik dat aan kan, want ik ben niet 100% gezond. Maar het uurtje wied-werk vanmorgen is niet verkeerd gegaan...!
Dat ziet er buitenlands uit...!quote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:15 schreef Maneki.Neko het volgende:
Mijn tuintje
[afbeelding]
(aan de andere kant van het huis nog ongeveer zo iets)
Ik ga er wel wat braam- framboos en bessenstruiken in zetten maar geen bomen enzo, het is niet de bedoeling dat we hier heel lang blijven wonen.
Verder hier ook een slecht lijf dus het kan gebeuren dat ik er eens weken niet aan kan doen. Naja, het zal wel loslopen allemaal
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!quote:Op zaterdag 3 februari 2007 21:17 schreef merry77 het volgende:
Meld...
Ik heb nog geen tuin, mijn huis wordt nog gebouwd. De eerste palen moeten de grond nog in. Nieuwbouwwijk bij mij in de buurt, dus ik ga regelmatig kijken.
Zal eind eerste kwartaal 2008 pas klaar zijn :-( Waarom duurt het allemaal zo lang?
Heb een hoekwoning met een achtertuin van 9x12. Daar komt zeker op een zonnige plaats een klein moestuintje.
aardbeien (die nu in bak groeien), spinazie, wortelen, andijvie, broccoli, prei, bonen.
Tuinplan is te zien op: http://www.evdmeer.dds.nl/com/images/idee8plans.jpg
(bovenkant is zuidwesten)
En is al af.
Wordt een tuin in witte en rozige tinten met een tweede zithoek voor avondzon met rozen. En een kas voor mijn Australisch inheemse planten (oa Acacia, Banksia's, Melaleuca's, Grevillea, grasstree).
Ben trouwens nog op zoek naar katoen zaden. Iemand die over? Zo niet dan moet ik die nog eens gaan bestellen.
Gefeliciteerd!quote:Op zaterdag 3 februari 2007 23:42 schreef Rewimo het volgende:
TuinVindPost
Wij hebben zojuist een huis met een "tuintje" gekochten daar wil ik samen met zoon van 6 ook een moestuintje aanleggen
Vandaag al heel ijverig zaden gekocht. We krijgen in juni de sleutel
wauw, wat een enorm grasveldquote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:15 schreef Maneki.Neko het volgende:
Mijn tuintje
[afbeelding]
(aan de andere kant van het huis nog ongeveer zo iets)
Ik ga er wel wat braam- framboos en bessenstruiken in zetten maar geen bomen enzo, het is niet de bedoeling dat we hier heel lang blijven wonen.
Verder hier ook een slecht lijf dus het kan gebeuren dat ik er eens weken niet aan kan doen. Naja, het zal wel loslopen allemaal
Even denken wat we ook alweer meegenomen hebben... Worteltjes, boontjes, dille, bieslook, courgette, zonnebloemen (maar die zijn niet voor de moestuinquote:
quote:Op zaterdag 3 februari 2007 23:40 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!
Hou je een fotoreportage (of video) bij van je te bouwen huis? Altijd leuk voor later!
Welke rozen neem je? Heb je voorkeur voor een soort? Ik ben zelf gek op geurende rozen. Vooral die oude gevulde "Engelse" rozen... Er zijn er helaas maar weinig die én geuren én doorbloeien...!
Ik heb zelf nog niet op google gekeken, maar Xotus heeft een reputatie wat exotisch zaaigoed betreft. Heb je daar al naar gekeken?
Ik heb er nog 3quote:Op zaterdag 3 februari 2007 21:17 schreef merry77 het volgende:
Ben trouwens nog op zoek naar katoen zaden. Iemand die over? Zo niet dan moet ik die nog eens gaan bestellen.
quote:Op zondag 4 februari 2007 14:01 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Ik heb er nog 3maar die houd ik liever zelf.
Dit jaar zijn ze wel opgekomen, en er kwamen ook bloemen in, maar de grote onverwachtse pluizenbol bleef uitondanks de geweldige zomer
![]()
Maar ik geef niet op, dit jaar doe ik het gewoon weer![]()
dat is ook jammer zeg, of vind je 3 jaar wel genoeg?quote:Op zondag 4 februari 2007 13:42 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik woon gewoon in Nederland hoor DMMNabij Den Haag dus gewoon in de randstad.
We blijven hier maar even omdat het geen huis is maar een unit waar we in zitten en omdat de vergunning nog maar 3 jaar geldig is
Maargoed, ik heb doornloze bramen gekocht om te beginnen. Komende weken ga ik er voor uit trekken om de boel een beetje in te richten
Wat zou daar achterhaald aan zijn? Dat dat bij jou zo is geloof ik. Als ik op het complex kijk waar ik tuinier, in Limburg, een regio waar in vergelijking met de randstad bijvoorbeeld nauwelijks volkstuinen zijn, is daar niks achterhaalds aan. Het zijn gewoon nog voornamelijk oude mannetjes, en de laatste jaren is er een lichte wijziging te zien. Er komen 'iets' meer jonge mensen en allochtonen, maar het overgote deel is oude mannetjes en dat zal de komende jaren bij ons gewoon zo blijven.quote:Op maandag 5 februari 2007 14:04 schreef dutch-mamma het volgende:
Japeke, ik hoorde dat ook veel allochtonen gebruik maken van een volkstuin en de meest exotische gewassen telen daar. In ieder geval is het idee dat er alleen nog oude opaatjes komen, big time achterhaald
Ben ik ook nog wel naar op zoek. Overal kom je kleine stukjes hierover tegen, bijv. op de achterkant van de zadenzakjes. Een boekje wat hier redelijk uitgebreid in is is 'de milieuvriendelijke moestuin', ISBN 90-75280-40-8. Verder is er hét handboek voor ecologisch tuinieren , waar ook een beginnersvariant van is. het eerste boek is 780 pagina's dik, en te bestellen bij Vreeken.quote:Op maandag 5 februari 2007 14:04 schreef dutch-mamma het volgende:
Waar ik naar op zoek ben is welke planten wel en juist absoluut niet bij elkaar kunnen. Ik bedoel niet wisselteelt (heb ik al), maar er zijn planten die juist heel goed bij elkaar kunnen, en die absoluut niet samen kunnen...
Het kost wat planning, maar ongevéér valt dit wel te berekenen. De Bolster, die ik al eerder genoemd heb, vermelden voor welke oppervlakte hun zaad is per zakje. Als je dat naast je planning legt (klik , download, print uit, vul aan) kom je al een heel eind. Overigens denk ik niet dat je gauw te veel hebt voor de oppervlakte die je tot je beschikking hebt, maar eerder voor de tijd die je tot je beschikking hebt...quote:Verder vind ik het héél moeilijk om in te schatten hoeveel planten ik op 140m2 kwijt kan. Ja, natuurlijk, je kan meer radijzen kwijt per m2 dan pompoenenmaar ik moet zaad gaan bestellen en ben bang dat ik teveel bestel
Bedankt voor je beargumentatie en tips? Of is het puur iets wat je denkt?quote:Op vrijdag 2 februari 2007 01:16 schreef zoalshetis het volgende:
ik vraag me af of al die verschillende gewassen wel naast elkaar kunnen leven. succes.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga eerst eens kijken in de bibliotheek voor die boeken... En die kalender is werkelijk een geschenk uit de hemel, daar maak je me verschrikkelijk blij mee!quote:Op maandag 5 februari 2007 15:19 schreef japeke het volgende:
[..]
Ben ik ook nog wel naar op zoek. Overal kom je kleine stukjes hierover tegen, bijv. op de achterkant van de zadenzakjes. Een boekje wat hier redelijk uitgebreid in is is 'de milieuvriendelijke moestuin', ISBN 90-75280-40-8. Verder is er hét handboek voor ecologisch tuinieren , waar ook een beginnersvariant van is. het eerste boek is 780 pagina's dik, en te bestellen bij Vreeken.
[..]
Het kost wat planning, maar ongevéér valt dit wel te berekenen. De Bolster, die ik al eerder genoemd heb, vermelden voor welke oppervlakte hun zaad is per zakje. Als je dat naast je planning legt (klik , download, print uit, vul aan) kom je al een heel eind. Overigens denk ik niet dat je gauw te veel hebt voor de oppervlakte die je tot je beschikking hebt, maar eerder voor de tijd die je tot je beschikking hebt...
Succes, en mocht je een uitebreid overzicht vinden, hoor ik t graag!
Lolbroek...quote:Op maandag 5 februari 2007 23:47 schreef Bluezz het volgende:
Grootgroenten leverancier Dutch mamma
Leuk lurktopic
leuke lijst, zitten originele dingen tussen! Maar RESPECT als je dat allemaal gaat lukken.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 00:58 schreef dutch-mamma het volgende:
Lolbroek...![]()
Eerst maar eens kijken wat er allemaal kan ontkiemen en groeien *ik houd mijn hart vast*
Ik heb nog steeds het gevoel dat ik een soort van koopzieke grootheidswaanzin heb...
Dat is dus ook mijn angst...quote:Op donderdag 8 februari 2007 01:42 schreef japeke het volgende:
[..]
leuke lijst, zitten originele dingen tussen! Maar RESPECT als je dat allemaal gaat lukken.
Geldt overigens ook voor mezelf, en ik geloof ook nooit dat dit allemaal gaat lukken...:
Ziet er leuk uit!quote:volgt lijst
Nee... die ga ik zelf niet doen... Ik heb gisteren wel mijn zaadlijstje aan Vreeken gestuurd en tot mijn schrik kan het wel een paar weken duren, ik heb kapucijners en pepertjes, en nog wat ander spul dat ik thuis kan voorzaaien...!quote:Overigens, volgens mijn kalender kan ik bijna beginnen met de paprika's, peulen en pepers!
Iemand nog aardappel-ras-tips?
Je weet dat je aardappels elk jaar op een ander plekje moet doen? Google even op "wisselteelt"... Vooral bij aardappels schijnt dit tamelijk belangrijk te zijnquote:Op donderdag 8 februari 2007 08:53 schreef assepoes het volgende:
Ik heb gemerkt dat je bietjes ook beter kan voorzaaien. Bij mij kwam vorig jaar bijna niets op in de tuin en in de vensterbank wel. Die heb ik toen in de grond gestopt en dat ging wel goed.
Ik ga dit jaar ook aardappels proberen. Het eerste jaar dat ik de moestuin had, stond er nog een verdwaalde aardappel vd vorige eigenaar, waar we toch nog een aantal kilo's van geoogst hebben.
Dat was leuk.![]()
Bij Vreeken heb je toch de optie om een spoedbestelling te plaatsen of niet (heb ff niet de tijd om t op te zoeken, ben op t werk)?quote:Op donderdag 8 februari 2007 07:30 schreef dutch-mamma het volgende:
Nee... die ga ik zelf niet doen... Ik heb gisteren wel mijn zaadlijstje aan Vreeken gestuurd en tot mijn schrik kan het wel een paar weken duren, ik heb kapucijners en pepertjes, en nog wat ander spul dat ik thuis kan voorzaaien...!
Je moet het dan ff melden (gedaanquote:Op donderdag 8 februari 2007 20:10 schreef japeke het volgende:
[..]
Bij Vreeken heb je toch de optie om een spoedbestelling te plaatsen of niet (heb ff niet de tijd om t op te zoeken, ben op t werk)?
Hebbes...! Bij boldotcom omdat ik daar nog een stapeltje bonnen van had liggen.quote:Op maandag 5 februari 2007 15:19 schreef japeke het volgende:
[..]
Verder is er hét handboek voor ecologisch tuinieren , waar ook een beginnersvariant van is. het eerste boek is 780 pagina's dik, en te bestellen bij Vreeken.
[..]
Ik heb hem zelf niet eens... alleen een keertje geleend, dus ben jaloersquote:Op dinsdag 13 februari 2007 19:51 schreef dutch-mamma het volgende:
Hebbes...! Bij boldotcom omdat ik daar nog een stapeltje bonnen van had liggen.
Als ik de komende tijd offline ben, weten jullie wat ik doe... [afbeelding]
Is een goeie tip, Assepoes... Ik zaaide in het verleden altijd te vroeg, en dan kregen we juist ene koud voorjaar...quote:Op vrijdag 16 februari 2007 09:23 schreef assepoes het volgende:
Weet iemand wanneer je aarbeien kan planten?
Ik begin dit jaar wat later met voorzaaien, want ik begon altijd te vroeg en dan kreeg ik slappen lange plantjes, omdat het buiten nog te koud was om ze te laten afharden.
Je mag komen helpen wieden/spitten/etcetera in mijn pas gehuurde stukkiequote:Op vrijdag 16 februari 2007 06:12 schreef sanni het volgende:
Ja omdat niet iedereen een zee van tijd heeft om zich hiermee bezig te houden.
Het weer en de buitenlucht nodigen nou niet echt uit om een moestuintje te gaan
exploiteren. Zal wel weer in april/mei - als het weer ook warmer wordt - loskomen.![]()
Aardbeien planten gebeurt meestal eind augustus. Maar ook in het voorjaar (begin april) kun je plantjes kopen en die planten...quote:Op vrijdag 16 februari 2007 09:23 schreef assepoes het volgende:
Weet iemand wanneer je aarbeien kan planten?
Ik begin dit jaar wat later met voorzaaien, want ik begon altijd te vroeg en dan kreeg ik slappen lange plantjes, omdat het buiten nog te koud was om ze te laten afharden.
Ik heb gisteren weer wat zaadjes gekocht, gelijk mezelf maar getrakteerd op nieuwe zaaibakken, en met jeukende vingers zitten lezen op de zakjes wanneer ik aan de slag kan.quote:Op donderdag 8 februari 2007 20:08 schreef japeke het volgende:
Zijn er al mensen die al bijna beginnen met voorzaaien of al begonnen zijn?
Hey leuk! Daar zit ik dus net middenin, dat schoonmaken!quote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:04 schreef becky27 het volgende:
Dit is leuk! Ik heb bij mijn Lief in het Friesze (woon zelf twee hoog Den Haag) een lapje van ongeveer 100 m2 kleigrond in handen gekregen...........vind het alleen zo moeilijk, kan ik ergens online een teeltplan samenstellen? Dit weekend opruimen in de tuin!
Goeie tip! Bedankt!quote:Op donderdag 22 februari 2007 09:25 schreef shmoopy het volgende:
Wat ook handig is zijn die turfpotjes, daar kun je direct in zaaien en als het groot genoeg is met potje en al in de tuin zetten, de wortels groeien gewoon door het potje heen en de turf lost vanzelf op in de grond.
Een alternatief hiervoor zijn wc-rolletjes, die hebben dan wel geen bodem, maar tegen de tijd dat je ze in de grond zet hebben de worteltjes zich er al doorheen gewerkt dus genoeg houvast.
Dank, daar heb ik zeker wat aan! Begin morgenochtend... Ik wil het tuinieren me niet te duur maken, dus die turfpotjes worden t niet...quote:Op donderdag 22 februari 2007 09:25 schreef shmoopy het volgende:
Je kunt voorzichtig met het steeltje van een theelepel het plantje eruitwippen aan de wortel en dan in een groter plastic potje zetten.
Ik doe dat meestal als de aarde niet te nat meer is, anders krijg je de worteltjes moeilijker los uit de aarde.
Daarna wel goed water geven.
aaaaah... Nou hopelijk dat je binnenkort kan beginnen met je jeukende groene handenquote:Op woensdag 28 februari 2007 22:42 schreef dutch-mamma het volgende:
Ik vrees dat ik nog even geduld moet hebben...
De klei is zo verzadigd van de regen, daar kan ik voorlopig niks mee. Ik ga wel voorzaaien binnenkort, maar het weer moet omslaan, anders blijf ik voorlopig met de drek zitten en kan ik straks niks uitplanten...
Ik moest de ruiten repareren. Fluitje van een cent (heb er dik plastic voor gebruikt), maar er valt niks te zaaien. De grond sopt van de regen en er komt nog veel meer regen...quote:Op donderdag 1 maart 2007 10:39 schreef assepoes het volgende:
Ik heb afgelopen vrijdag het platglas in orde gemaakt en daar sla gezaaid. Ik hoop dat dat goed gaat.
Volgende week ga ik tuinbonen leggen.
Waar heb je dat dikke plastic vandaan? Ik moet ook nog het een en ander repareren.quote:Op donderdag 1 maart 2007 13:07 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Ik moest de ruiten repareren. Fluitje van een cent (heb er dik plastic voor gebruikt), maar er valt niks te zaaien. De grond sopt van de regen en er komt nog veel meer regen...![]()
*fluistertoon*quote:Op donderdag 1 maart 2007 13:37 schreef assepoes het volgende:
[..]
Waar heb je dat dikke plastic vandaan? Ik moet ook nog het een en ander repareren.
Ik zag vorige week ook van die rollen bij Intratuin, de gemiddelde bouwmarkt zal ze ook wel hebben.quote:Op donderdag 1 maart 2007 13:37 schreef assepoes het volgende:
[..]
Waar heb je dat dikke plastic vandaan? Ik moet ook nog het een en ander repareren.
Leuk spul hebben ze daar, he! Ik wacht nog steeds op mijn bestelling, volgend jaar moet ik echt vroeger bestellen... Maar wat hebben ze een boel!quote:Op donderdag 1 maart 2007 14:44 schreef Radyhyn het volgende:
Van het weekend hebben mijn vriend en ik een hoop zaden ingeslagen bij Vreeken in Dordrecht.
We willen in de tuin een aparte bak met (geneeskrachtige en keuken)kruiden aanleggen.
Zelf wil ik ook een stukje moestuin maken. Naast allerlei kruiden heb ik voor het moestuintje radijs-, knoflook-, peper-, bosui- en veldslazaadjes
Ben benieuwd wat het wordt. Maar eerst moeten we de tuin er 'klaar' voor maken.
Dit is de eerste keer dat we zo-iets doen (sinds jaar eigen huisje) dus houd ik dit topic in de gaten voor tips enzo
quote:Op donderdag 1 maart 2007 11:30 schreef shmoopy het volgende:
Niet uit eigen tuin, maar toch, beterschapsfruitmand voor Killer_Mom:
[afbeelding]
Duizendschonen zijn prachtig! Ga ik ook zaaien. Je ziet ze niet veel meer. Ik associeer ze met de Avondvierdaagse. De laatste avond, en armen vol duizendschoon...quote:Op zaterdag 3 maart 2007 03:38 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
dank je, lief van je.met een arrm 5 bak[ jes] ingezaaid.
4 x kruiden, en een weet ik niet, kan duizendschoon zijn, iets gekregen van mijn mom.
In de bloemen ben ik (nog) niet zo thuis, maar omdat mijn moestuinmaat mij verlaten heeft (hij is verhuisd) en ik de 300 m2 nu alleen moet onderhouden, wil ik wel wat bloemen zaaien en vaste planten planten.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 10:08 schreef dutch-mamma het volgende:
Duizendschonen zijn prachtig! Ga ik ook zaaien. Je ziet ze niet veel meer. Ik associeer ze met de Avondvierdaagse. De laatste avond, en armen vol duizendschoon...
afgelopen jaar was t niet veel, ze staan er nog. misschien dit jaar, t zijn ook 2 jarigen planten, en mooi , diep donkerrood en paars. bij ons thuis staat de tuin er iederjaar vol van.quote:Op zondag 4 maart 2007 19:36 schreef dutch-mamma het volgende:
Er komt nu van alles boven in de volkstuin. Volgens mij (ik kan me vergissen) staan er héél wat duizendschonen...!!!
Heb ik dus ook last van! Het is allemaal nog veel te natquote:Op woensdag 28 februari 2007 22:42 schreef dutch-mamma het volgende:
Ik vrees dat ik nog even geduld moet hebben...
De klei is zo verzadigd van de regen, daar kan ik voorlopig niks mee. Ik ga wel voorzaaien binnenkort, maar het weer moet omslaan, anders blijf ik voorlopig met de drek zitten en kan ik straks niks uitplanten...
Gevarieerd! Doe je die meloenen in de vollegrond, of hoe is je plan? En hoe kan ik aan topinamboer komen? Vreeken stuurt die schijnbaar niet op namelijk... MIsschien eens rondvragen op de volkstuin trouwens... Bij deze een fotootje van mijn peper- en paprikaplantjes en mijn vensterbank-kasje met daarin nog meer paprika en struiktomaat....quote:Op maandag 5 maart 2007 10:06 schreef becky27 het volgende:
Heb ik dus ook last van! Het is allemaal nog veel te nat
Ik heb ook een boek besteld bij Vreeken maar nog niets mogen ontvangen!
Wat komt er in mijn tuin te staan:
* [LIJSTJE] *
En vast nog wel meer
Daarnaast planten we nog wat struiken (kruisbes en braam) en pruimenbomen
Ik wacht op mijn Tempexbakken, dan kan ik pas zaaien.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 07:56 schreef dutch-mamma het volgende:
Wow...! Da's allemaal verder dan bij mij...!
Ik wacht nog steeds op mijn Vreekenpakketje...
Heb je dat ecologische tuinierboek van velt besteld? Is een pil, maar geweldig om te lezen!quote:Op dinsdag 6 maart 2007 10:13 schreef becky27 het volgende:
Volgende week ben ik vrij dus ik rijd denk ik op en neer naar Vreeken, mijn boek is ook nog niet binnen en ik heb weinig zin een eeuwigheid op mijn bestelling te wachten. Dus de topinamboer kan dan gewoon mee, ik ga ook eens kijken naar zo een pakketje met "oud hollandsche" groenten, is wel leuk denk ik. Mijn lief is akkerbouwer dus die vindt het allemaal machtig interessant!
Maar de meloen gaat op volle grond, echter is de klei in noordwest Friesland wel zwaar maar we zien wel, volgende week ook maar eens gaan 'voorzaaien'.
Ik ook!quote:Op dinsdag 6 maart 2007 12:20 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Heb je dat ecologische tuinierboek van velt besteld? Is een pil, maar geweldig om te lezen!
En welke meloen neem je? Ik heb er ook eentje besteld. Ben benieuwd...!
Qua klei: ik woon in Flevoland. Dat zegt wel genoeg denk ik![]()
Ai...! Gezien mijn eigen wachttijd vrees ik het ergste voor je :Squote:Op dinsdag 6 maart 2007 13:22 schreef becky27 het volgende:
gezellig allemaal op klei! Ik kom origineel van een zandgrondje (Brabant) das toch wel echt anders!
Ik ga voor de net/galia meloen, heeeel misschien nog een watermeloen om te proberen! Maar ik zie het wel als ik volgende week bij Vreeken ben
en ja ik heb die pil besteld al een hele tijd geleden, zal van de week eens bellen! Ze zouden het op mijn werkadres afleveren maar aangezien ik mijn laatste week hier heb zou het toch wel fijn zijn het boek deze week binnen te krijgen
Ik heb de bestelling gecanceld vandaag. Ik heb eerlijk gezegd dat het me te lang duurde, en dat ik bang ben dat straks, als mijn bestelling aan de beurt is, de helft al op is... Maar ik heb beloofd mijn volgende bestelling eerder te plaatsen!quote:Op dinsdag 6 maart 2007 23:34 schreef japeke het volgende:
Nou hopen voor de vreeken-bestellers dat jullie jeukende handen snel aan de slag kunnen...
Ik ga vanmiddag na 3 uur, als de kinderen uit school zijn, ook! Heb gister een zak sjalotjes gekocht en die moeten erinquote:Op donderdag 8 maart 2007 09:09 schreef assepoes het volgende:
Ik ga straks naar de moestuin. Het is nu stralend weer, alleen een beetje koud. Even kijken of mijn slaplantjes al opkomen en of het erg nat is. Als dat niet zo is ga ik toch maar tuinbonen leggen, maar dat bekijk ik ter plekke wel.
Ik had de laatste keer 3x1.5 meter.....zeer productief en soms werden we zelfs flauw van de peultjes....quote:Op dinsdag 6 maart 2007 23:34 schreef japeke het volgende:
Nou hopen voor de vreeken-bestellers dat jullie jeukende handen snel aan de slag kunnen...
Ik had weer eens een vraagje!
Ik heb rijspeulen, grijze roodbloeiende. Kan ik deze het beste ter plaatse zaaien, of kan ik ze ook voorzaaien in mijn koude vensterbank-kasje (koud, want slaapkamer is onverwarmd)???
En hoeveel zou ik er moeten zaaien voor een redelijke opbrengst? De grijze roodbloeiende heeft een redelijke opbrengst volgensmij...
Nou, hoop dat iemand me kan helpen, en anders probeer ik wel wat...
Ok, daar heb ik al wat aan. heb nu een rek van ca. 3 meter gemaakt. En wat heb je gedaan? voorzaaien ofter plaatse zaaien?quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:59 schreef lone_wolf het volgende:
Ik had de laatste keer 3x1.5 meter.....zeer productief en soms werden we zelfs flauw van de peultjes....
maar je kunt ze invriezen.!
Ik heb spruiten voorgezaaid...quote:Op woensdag 14 maart 2007 18:24 schreef becky27 het volgende:
zijn er hier nog mensen die in de tuin hebben geklust?
Wanneer had jij die wortelen gezaaid? Hier is het nog steeds net Genesis 1: de aarde is Woest en Ledig...quote:Op maandag 26 maart 2007 13:51 schreef japeke het volgende:
Kijk aan, langzaamaan wat leven hierzo.
Bij mij komen spinazie, peulen, wortelen, bosui, radijs, lollo biondo en zwartduitse kropsla al op, en ook rode kool en paksoi groeien, om de uien niet te vergeten trouwens. Thuis staan de pepers, paprika struiktomaat en komkommers tijdens het groeien al te trappelen om in de kas of tuin gezet te worden!
Nu nog aan aardperen zien te komen...
Begin maart...quote:Op maandag 26 maart 2007 14:16 schreef dutch-mamma het volgende:
Wanneer had jij die wortelen gezaaid? Hier is het nog steeds net Genesis 1: de aarde is Woest en Ledig...
Dan heb je een hele kleine courgette plantquote:Op zondag 13 februari 2005 15:25 schreef zoalshetis het volgende:
alle kruiden. paprika (wellicht in kasje). reken op 1m2 per courgetteplant. ruccola, groeit door na knippen.
courgette kruipt niet, maar wordt ong. 1,5m3 grootquote:Op maandag 14 februari 2005 23:35 schreef ABgirl het volgende:
Een courgette/komkommer/pompoen zou ik je niet aanraden, omdat die door heel je tuin heen kruipen, verder nemen
Ehhh, die van mij kroop toch echt wel, hoor...!quote:Op dinsdag 27 maart 2007 10:49 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
courgette kruipt niet, maar wordt ong. 1,5m3 groot![]()
Doe mij jou tuin!quote:Op vrijdag 6 april 2007 18:10 schreef becky27 het volgende:
voor jullie info: dit is mijn moestuin
[afbeelding]
Langs de schuur naar achter tot de boom c.q. struik
de rest van de tuin:
[afbeelding]
voor
[afbeelding]
Is helaas niet mijn tuin maar die van mijn geliefde, ben ik ook blij mee, zelf woon ik twee hoog in Den Haag......quote:
Ik zaai zelf wel veel voor vanwege vraat.quote:Op woensdag 11 april 2007 11:13 schreef becky27 het volgende:
ik heb zelf nog vrij weinig voorgezaaid. Ik wil eigenlijk veel meteen in de vollegrond zaaien. Zou dat een probleem zijn??
Hier ook komkommer!quote:Op woensdag 11 april 2007 13:38 schreef shmoopy het volgende:
Courgette en komkommer is al opgekomen, dat worden woest grote dingen!
Spinazie gooi ik vanavond door de salade.
Vraat, vrees ik...quote:Op woensdag 11 april 2007 16:00 schreef assepoes het volgende:
(...)De tuinbonen die ik al een tijdje geleden gelegd heb worden opgegeten ofzo er zijn er maar heel weinig opgekomen.
Even de riek eronder zetten en opwippen.quote:O ja, ik heb ook nog prei geoogst. Die gaan we vanavond lekker opeten. Ik had wel moeite om ze uit de grond te krijgen.
Witte kool en spruitjes geplant, net als reuzenuien en zilveruien (dank u wel, Ranzijn).quote:Op dinsdag 17 april 2007 10:38 schreef becky27 het volgende:
niemand die zijn moestuinperikelen wil delen???
ik zou ze overzetten in een andere pot, heb ik ook gedaan met de courgetteplant, het kan in de volle grond nog erg koud wordenquote:Op dinsdag 17 april 2007 11:52 schreef Troel het volgende:
Ik heb nu in de huiskamer in zo'n minikweekkasje wat tomatendingen staan, maar ze groeien bijna het kweekkasje uit. Kan ik ze nu al in de open grond zetten of kan ik ze beter verpotten naar een wat grotere pot en nog even binnen houden?
Ik tuinier sinds 1991, en heb ik elke tuin fruitboompjes gezet. Nooit heb ik er wat extra's mee/aan gedaan en het ging prima!quote:Op woensdag 18 april 2007 04:02 schreef MinderMutsig het volgende:
Zijn hier ook mensen met fruitbomen?
Ik heb afgelopen jaar twee appelbomen, een kersenboom en een pruimenboom gekregen van mijn opa die ging verhuizen en ze zitten allemaal vol in de bloesem dus ze hebben het allemaal gered.![]()
Maar volgens mij moet er nu ongeveer iets gedaan worden tegen schimmel en ongedierte en weet ik wat allemaal maar ik ben een echte tuinnoob dus ik weet niet goed wat ik er mee moet.
Heb uiteraard opa al gevraagd maar die is nog van de oude stempel: spuit maar een berg gif dan komt het wel goed. En eigenlijk wil ik dat het liefst voorkomen.
Mijn vraag is dus: Heeft iemand enig idee wat ik moet doen om ervoor te zorgen dat ik lekker van mijn eigen, onbespoten fruit kan genieten straks?
Moet ik überhaupt wel iets doen nu of kan ik het gewoon lekker laten gaan en hoef ik pas in te grijpen als het mis dreigt te gaan?
Nee, ik ben dit weekend weg. Ik ga maandag wel weer sproeien.quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:06 schreef becky27 het volgende:
Dutch mamma hoe gaat het nou, van het weekend weer in de tuin of lukt dat nog niet?
Ik moet het ook met gieters doen en de sloot zit een eindje weg. Ik gebruik de regenton die ik op een karretje zet en vul met water. Dan naar de tuin en vanuit de ton weer met gieters de tuin bewateren.quote:Op donderdag 26 april 2007 22:22 schreef dutch-mamma het volgende:
Fuck...
Blijkt dus dat we NIET mogen sproeien daar. Je moet het water in tonnen spuiten en dan met de gieter eruit halen. Ach ja, waarom makkelijk als het moeilijk kan...
Ik kan de lichaamsbeweging wel gebruiken, maar leuk is anders...
Jij moet het uit de sloot halen? Mijn god... ik klaag niet meer...!quote:Op vrijdag 27 april 2007 10:46 schreef assepoes het volgende:
[..]
Ik moet het ook met gieters doen en de sloot zit een eindje weg. Ik gebruik de regenton die ik op een karretje zet en vul met water. Dan naar de tuin en vanuit de ton weer met gieters de tuin bewateren.
Ook er omslagtig he? Soms heb ik wel 300 liter water nodig om de tuin goed nat te krijgen. Dat zijn 30 volle gieters.
Je mag bij ons wel sproeien, maar alleen op bepaalde tijden en je moet dan zelf een pomp op benzine hebben en een hele lange slang.
.quote:Op vrijdag 27 april 2007 11:50 schreef assepoes het volgende:
Ik zou gewoon bonen leggen zoals ze dat noemen,of alsnog thuis even voorzaaien. Zo gebeurd en ze doen het eigenlijk altijd. Soms moet je ze wel 3 keer leggen voordat ze opkomen, vandaar dat ik het nu meestal thuis doe.
Waarom wil je ze trouwens bestellen?
Okee, ik heb nog een handje... Laatste kans!quote:Op vrijdag 27 april 2007 13:03 schreef assepoes het volgende:
Sperziebonen moet je niet te nat laten worden anders verrotten in de aarde. De aarde moet licht vochtig zijn. Probeer het nog eens! Nu kan het zelfs gewoon buiten. Succes.
Bonenplantjes worden volgens mij niet te koop aangeboden en anders misschien vanaf half mei pas, aangezien dat de beste tijd is, omdat er dan geen kans meer op vorst is. Bonenplanten kunnen absoluut niet tegen vorst.
Da's Ranzijn, die had laatst ook tuinbonen! Is alweer 2 weken geleden dat ik daar was, maar ik ga er morgen sowieso even kijken! Fijne winkel vind ik dat trouwens, net als Overvecht!quote:Op vrijdag 27 april 2007 15:07 schreef Xebber het volgende:
Volgens mij hebben ze in dat grote tuincentrum in Doemere wél bonenplantjes hoor. Ben daar van de week nog geweest.
Vandaag even langsgeweest... Tuinbonen dus. Toch maar 4 gekocht (misschien lusten we ze wel van eigen kleiquote:Op vrijdag 27 april 2007 16:14 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Da's Ranzijn, die had laatst ook tuinbonen! Is alweer 2 weken geleden dat ik daar was, maar ik ga er morgen sowieso even kijken! Fijne winkel vind ik dat trouwens, net als Overvecht!
Behalve dan dat de nachttemperatuur veel lager is dan in juli...quote:Op zondag 29 april 2007 01:28 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Ik had afgelopen maanden komkommer voorgezaaid. Was prachtig gekiemd, heb ik vervolgens laten afharden op het balkon (1 hoog, niet te dramatisch dus). Maar toen ik het vorige week in de volkstuin overzette, was het metéén einde verhaal. Van de 10 prachtig ontwikkelde plantjes is er eentje (met moeite) overgebleven, de rest is enorm doodgegaan. En ik heb ze netjes water gegeven, en zo, en het huidige weer is als een warme julimaand dus de kou is het ook niet... Jammer...
Maar toch ook abnormaal hoog voor de tijd van het jaar... Komt overeen met minima van begin juni (ik ben eigenwijs, maar ik ben redelijk thuis in klimatologie)quote:Op zondag 29 april 2007 07:36 schreef assepoes het volgende:
[..]
Behalve dan dat de nachttemperatuur veel lager is dan in juli...
Pas op dat je je niet over-eet...quote:
ja maar jij hebt al radijsjes, die zijn bij mij nog maar twee blaadjes groot (en over de worteltjes zal ik maar niet eens beginnenquote:Op woensdag 16 mei 2007 19:04 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Pas op dat je je niet over-eet...
Ik heb alleen nog maar witte bloemetjes...
Al geprobeerd met brandnetels te laten trekken in water en met het aftreksel de plant bespuiten?quote:Op woensdag 16 mei 2007 22:20 schreef lady-wrb het volgende:
en nog even een noodkreet van deze kant.
mijn bessenstruik krijgt rare rode blaren op de bladeren. het blijkt dat er luis in zit.
ik knip nu steeds aangedane bladeren eruit, maar hoe bestrijd ik dit?
die enorme vracht bessen die er nu aan hangt moet nog wel eetbaar blijven.
ja dat weet ik, dat werkte voor mijn rozen perfekt. maar zijn de bessen daarna nog te eten?quote:Op woensdag 16 mei 2007 22:43 schreef Maneki.Neko het volgende:
1 liter water, een lepel spiritus en een lepeltje groene zeep. Daarmee spuiten dan gaan die luizen de pijp uit.
wow!quote:Op woensdag 16 mei 2007 22:57 schreef becky27 het volgende:
Tuin van mijn lief
[afbeelding]
Mijn moestuin bij mijn vriend
[afbeelding]
[afbeelding]
foto's zijn wat ouder, van drie of vier weken terug
spinazie is al geoogst, erwten en peultjes groeien goed, 16 slaplantjes zijn uitgezet, rode kool moet uitgedund worden, 10 aarbeiplanten doen het goed, broccoli groeit (5 planten), radijsjes zijn opgekomen en de worteltjes ook!! ik ben blij want het loopt lekker
Dat ziet er goed uit Becky.quote:ik ben blij want het loopt lekker
Ik heb dat de laatste jaren ook op mijn 2 aalbessenstruiken, maar ze blijven groeien en de bessenoogst is nog steeds enorm, terwijl ik er niks aan doe.quote:Op woensdag 16 mei 2007 22:20 schreef lady-wrb het volgende:
en nog even een noodkreet van deze kant.
mijn bessenstruik krijgt rare rode blaren op de bladeren. het blijkt dat er luis in zit.
ik knip nu steeds aangedane bladeren eruit, maar hoe bestrijd ik dit?
die enorme vracht bessen die er nu aan hangt moet nog wel eetbaar blijven.
Jeetje. da's even schikken. Sterkte meidquote:Op vrijdag 18 mei 2007 16:35 schreef becky27 het volgende:
ik heb geen tuin meer, het is over met mijn lief, hij mag zelf verder tuinieren.....ik niet meer![]()
Ook sterkte van deze kant meissie!quote:Op vrijdag 18 mei 2007 16:35 schreef becky27 het volgende:
ik heb geen tuin meer, het is over met mijn lief, hij mag zelf verder tuinieren.....ik niet meer![]()
Getver, krijg je net de smaak te pakken, weg tuin.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 16:35 schreef becky27 het volgende:
zó! dat is snel, maar twee dagen na je tuinpost. jammer heur.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 16:35 schreef becky27 het volgende:
Ach meissie toch...quote:Op vrijdag 18 mei 2007 16:35 schreef becky27 het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |