Jij ook gefeliciteerdquote:Op zaterdag 15 januari 2005 13:04 schreef marcom2 het volgende:
ik ben 13 januari geslaagd voor m'n rijbewijs B, geen een fout gemaakt tijdens de rit, ging fantastisch.
Eerder geen tijd om reactie te posten was te druk met rijden
AnnekeM gefeliciteerd!
Ik hou tegenwoordig ook elke maand geld overquote:Op zaterdag 15 januari 2005 14:17 schreef M_M het volgende:
Ik had vandaag mn 27e les alweer.. Duurt me allemaal veel te lang, maaaaaaaar
Ik ga echt geld overhouden als ik 'm in 1 keer haal!
Nee, had daar gelukkig geen last van, ik reed ook al om 10:45 af. Was vreselijk makkelijke route, was lange route maar geen bijstermoeilijke kruispunten ofzo zaten ertussen. (reed trouwens af in utrecht)quote:Op zaterdag 15 januari 2005 13:16 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Jij ook gefeliciteerd. Kep je nog snel ff toegevoegd aan de openingspost
![]()
Ik heb ook geen fouten gemaakt
Had je trouwens ook last van de felle winterzon?
quote:Op zaterdag 15 januari 2005 15:55 schreef Ridocar het volgende:
Misschien weet iemand of er bij het afrijden voor rijbewijs A (motor) ook zoiets bestaat als een voertuigcontrole? dus dat de examinator kan vragen over banden(spanning) vloeistofreservoirs e.d? Een ogentest zal wel verplicht zijn denk ik, maar hoe de rest van het examen (behalve het afrijden zelf) gaat weet ik niet.
Het gaat trouwens over het onderdeel 'verkeer'. Voertuigbeheersing en theorie heb ik al binnen.
Ik heb je toegevoegdquote:Op zaterdag 15 januari 2005 14:25 schreef Timmai het volgende:
Ik hou tegenwoordig ook elke maand geld over![]()
Sta ook nog niet op de lijst, ik ben 31 december geslaagd
Om 10.45u regende het in Leeuwarden waar ik afreed. Om 13u begon de zon te schijnen. Dan had ik nog liever regen gehad, maar goed. Kep hemquote:Op zaterdag 15 januari 2005 14:47 schreef marcom2 het volgende:
Nee, had daar gelukkig geen last van, ik reed ook al om 10:45 af. Was vreselijk makkelijke route, was lange route maar geen bijstermoeilijke kruispunten ofzo zaten ertussen. (reed trouwens af in utrecht)
damn, dan moet je dat wel op tijd merken dat die auto geen rembekrachtiging heeftquote:Op zondag 16 januari 2005 12:58 schreef AnnekeM het volgende:vanochtend stukje gereden in auto van mn ouders. Je had mn pa moeten zien joh, zo trots op zijn dochter
Poeh, toch wel een aardig verschil tussen Opel Astra en Seat Ibiza waarin ik gelesd heb. Remmen ging voor geen meter, zat geen rembekrachtiging op
dus je moet aardig wat doordrukken wil je stoppen.
Het begint al te wennen![]()
Hoe gaat het met de anderen die ook 13 jan. hun rijbewijs gehaald hebben?
saaaai?quote:Op maandag 17 januari 2005 17:21 schreef ilona-scuderia het volgende:
Wat is autorijden ineens saai als je je rijbewijs hebt...
Je zei dat je af moest rijden in Mare, is dat de Mare in Alkmaar ??quote:Op maandag 17 januari 2005 17:21 schreef ilona-scuderia het volgende:
Wat is autorijden ineens saai als je je rijbewijs hebt...
Vind ik van niet, dan begint het juist leuk te worden. Je kunt dan je eigen rij(scheur)stijl aanwennen. Je leert steeds meer, ook af en toe de theorieboeken induiken kan dan ook geen kwaad. Het hebben van een rijbewijs was voor mij juist het startpunt tot het streven naar perfectie.quote:Op maandag 17 januari 2005 17:21 schreef ilona-scuderia het volgende:
Wat is autorijden ineens saai als je je rijbewijs hebt...
Klopt dat is inderdaad wennen...wat ik ook echt irritant vind is dat je met een benzine auto niet op de koppeling kan rijden. Bij achteruitrijden en hellingproef was dat nou net zo makkelijk met een diesel..quote:Op maandag 17 januari 2005 22:11 schreef AnnekeM het volgende:
2x viel de motor uit door de verdomde 1e versnelling. Ik moet er nog steeds aan wennen dat ik bij benzine meer gas moet geven tijdens het ophalen van de koppeling.
quote:Op dinsdag 18 januari 2005 13:44 schreef forever_blue het volgende:
Yeahh vanmorgen geslaagd
Theorie in 1x
Praktijk in 2x
Ja, achteruit en de hellingproef deed ik ook altijd met de koppeling. Bij de diesel kon ik erg goed voelen wanneer de koppeling de versnelling pakt en dat heb ik jammer genoeg bij benzine nietquote:Op dinsdag 18 januari 2005 08:44 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
Klopt dat is inderdaad wennen...wat ik ook echt irritant vind is dat je met een benzine auto niet op de koppeling kan rijden. Bij achteruitrijden en hellingproef was dat nou net zo makkelijk met een diesel..
Ook ik heb gisteren voor het eerst wat rondgereden, en het is wel grappig, alleen mag ik voorlopig alleen met een van mijn ouders erbij rijden...![]()
Ach ja, als ze mijn fantastische driving skills een paar keer gezien hebben zullen ze het wel gaan vertrouwen![]()
Doen bij jullie je ouders ook zo irritant, zo bij elke auto, kruising of bocht zwaar stressend roepen: "Kijk uit" terwijl je dat zelf ook al wel gezien hebt![]()
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 18 januari 2005 13:44 schreef forever_blue het volgende:
Yeahh vanmorgen geslaagd
Theorie in 1x
Praktijk in 2x
Wat is manouvrerenquote:Op dinsdag 18 januari 2005 18:42 schreef ChrisM55 het volgende:
Gelukkig heb ik een bezine auto waarbij ik (bijna) geen gas bij hoef te geven
bij het manouvreren dan dan he
Kwestie van oefenen. Je kunt beter iets meer gas geven. Het zal er misschien anders aanvoelen, maar de auto slaat iig niet meer af.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 18:37 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Ja, achteruit en de hellingproef deed ik ook altijd met de koppeling. Bij de diesel kon ik erg goed voelen wanneer de koppeling de versnelling pakt en dat heb ik jammer genoeg bij benzine niet![]()
De motor sloeg dan ook af toen ik met koppeling achteruit wilde rijden. Hij gaat wel rijden, maar ik moet er gas bij gebruiken wil ik de motor niet laten afslaan en dan ga ik net weer te snel achteruit dus eerst koppeling weer in voor ik ga remmen. Anders slaat de motor weer af *zucht. Hetzelfde overkwam mij toen ik de oprit naast ons huis (oplopend) weer opreed, brrrwwnnn uit.
Wie kan mij vertellen hoe ik dit anders moet doen![]()
Precisiewerk, waardoor je ergens tussen/in/door kunt.quote:[..]
Wat is manouvreren
Ik heb mijn A twee jaar geleden gehaald dus ik weet niet precies hoe het laatste examen er uitziet, maar... Ogentest is precies hetzelfde als bij bv de auto, gewoon een kenteken lezen. De examinator stelde in mijn geval ook nog wat vragen over de controles die je voor het rijden uit moet voeren (BRAVOKK) en het minimum profiel. Verder was het een kwestie van rijdenquote:Op zaterdag 15 januari 2005 15:55 schreef Ridocar het volgende:
Misschien weet iemand of er bij het afrijden voor rijbewijs A (motor) ook zoiets bestaat als een voertuigcontrole? dus dat de examinator kan vragen over banden(spanning) vloeistofreservoirs e.d? Een ogentest zal wel verplicht zijn denk ik, maar hoe de rest van het examen (behalve het afrijden zelf) gaat weet ik niet.
Het gaat trouwens over het onderdeel 'verkeer'. Voertuigbeheersing en theorie heb ik al binnen.
Gewoon kwestie van gevoel en oefenen.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 18:37 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Ja, achteruit en de hellingproef deed ik ook altijd met de koppeling. Bij de diesel kon ik erg goed voelen wanneer de koppeling de versnelling pakt en dat heb ik jammer genoeg bij benzine niet![]()
De motor sloeg dan ook af toen ik met koppeling achteruit wilde rijden. Hij gaat wel rijden, maar ik moet er gas bij gebruiken wil ik de motor niet laten afslaan en dan ga ik net weer te snel achteruit dus eerst koppeling weer in voor ik ga remmen. Anders slaat de motor weer af *zucht. Hetzelfde overkwam mij toen ik de oprit naast ons huis (oplopend) weer opreed, brrrwwnnn uit.
Wie kan mij vertellen hoe ik dit anders moet doen![]()
He, mijn ouders konden best vervelend doen over het lenen van hun auto. Zondag heb ik een stukje met mijn pa gereden en maandag (gister) mocht ik alleenIk waagde gewoon een gokje of de auto mee mocht (had n.l slechte busverbinding). Mijn ma was het er nie zo mee eens, maar vooruit zei ze, als je ook even boodschappen doet.. Beterzzzz
![]()
Dat was dus de allereerste x alleen
Ik vind het alleen wel een kutauto, maar ja, het is gewoon ff wennen
Ja vooral als je geen auto hebquote:Op maandag 17 januari 2005 17:21 schreef ilona-scuderia het volgende:
Wat is autorijden ineens saai als je je rijbewijs hebt...
quote:Op woensdag 19 januari 2005 10:47 schreef Fwnk het volgende:
Je kan beter gewoon het verkeer in gaan, op een parkeerplaats hoeft het niet op commando, in het verkeer wel, en je hebt pech alsie afslaat, dan wacht iedereen maar effe, het gebeurt iedereen weleens.
nog een tip, voor bij het stoplicht, zoek het aangrijpingspunt van de koppeling, en hou em daarop, voet op gaspedaal
dan is groen - beetje gas en koppeling rustig omhoog
Wat is BRAVOKK ???quote:Op woensdag 19 januari 2005 00:55 schreef Timmy het volgende:
[..]
Ik heb mijn A twee jaar geleden gehaald dus ik weet niet precies hoe het laatste examen er uitziet, maar... Ogentest is precies hetzelfde als bij bv de auto, gewoon een kenteken lezen. De examinator stelde in mijn geval ook nog wat vragen over de controles die je voor het rijden uit moet voeren (BRAVOKK) en het minimum profiel. Verder was het een kwestie van rijden
d'r zijn meestal wel wat plaatsen vrij geloof ik. gisteren toen ik het moest doen was het ook hondsdruk, maar toch waren er nog een stuk of 3 plaatsen over. gewoon 30 min van tevoren aanwezig zijn.quote:Op woensdag 19 januari 2005 17:28 schreef WouteRF het volgende:
Ik wil graag morgenochtend op de reservelijst voor mn theorie (vorige week was de computer daar kapot, kon geen theorie examen doen en geen zin tot ergens midden februari te wachten voor een zekere plaats) maar mijn vraag is dus; Hoelaat is het eerste examen en hoelaat gaan zo'n instelling open? Ik bedoel, ik wil wel graag als eerste op die lijst staan en vroeg uit mn nest maakt dan niet zoveel uit.
quote:Op donderdag 20 januari 2005 18:47 schreef WouteRF het volgende:
Ik was wel ietwat vroeg maar het maakte niet uit. Waarom laat ik maar achterwege... (iets met identiteitsbewijs in een andere broek hebben zitten...)
Volgende week nog een keer vroeg uit bed.
back in the old days BoNEz|NLquote:
Success dan maar. Je hebt dan nog even de tijd om te oefenenquote:
Zolang je 'm maar binnen de lijnen neerzet.quote:Parkeren en achteruit rijden gaat alleen nog matig, zou je daar op kunnen zakken als je hem zeg maar scheef inparkt oid ?
Je instructeur zal dat nog wel uitleggen, denk ik.quote:Heeft verder nog iemand tips voor de voorinspectie van je auto, dus oliepeil, waar je lichten zitten etc ?
Bij de speciale verrichtingen moet je gewoon zorgen dat je goed kijkt, het uitvoeren zelf is niet zo heel erg als dat niet perfect gaat.quote:Op donderdag 20 januari 2005 21:11 schreef MisterICE het volgende:
8 maart mag ik afrijden![]()
Parkeren en achteruit rijden gaat alleen nog matig, zou je daar op kunnen zakken als je hem zeg maar scheef inparkt oid ?
Heeft verder nog iemand tips voor de voorinspectie van je auto, dus oliepeil, waar je lichten zitten etc ?
quote:Op donderdag 20 januari 2005 21:11 schreef MisterICE het volgende:
8 maart mag ik afrijden![]()
Parkeren en achteruit rijden gaat alleen nog matig, zou je daar op kunnen zakken als je hem zeg maar scheef inparkt oid ?
Heeft verder nog iemand tips voor de voorinspectie van je auto, dus oliepeil, waar je lichten zitten etc ?
Kijk...daar heb je wat aanquote:Op vrijdag 21 januari 2005 08:33 schreef Ridocar het volgende:
Uitleg
Ik les ook zelf in een Golf, en met fileparkeren deed ik het altijd ook fout, de instructeur zei het gewoon verkeerd, hij zei dat je een lijn moest inbeelden vanaf de linkerbovenhoek van de motorkap naar de rechteronder hoek van de motorkap. Als deze denkbeeldige lijn evenwijdig staat op die van de straat, dat je dan moest terug sturen. Maar als ik dit strikt opvolgde kwam ik altijd te ruim uit.quote:Op donderdag 20 januari 2005 23:27 schreef MisterICE het volgende:
Ik les in een VW Golf diesel
Met fout parkeren bedoel ik dus de op stoep oid![]()
Ik heb de eerste lessen in een VM Borah gekregen, en daar kon ik heb altijd superstrak fileparkeren, ik denk dat ik met deze golf nog een beetje teveel aan m'n oude timing hang.
En zelfs recht achteruit ging niet zo goed (was in die borah ook al drama)![]()
met achtuitrijden gewoon de auto met rechte wielen stillzetten, in zn achteruit, op de koppeling en (tis toch een diesel) het stuur constant recht houden.quote:Op donderdag 20 januari 2005 23:27 schreef MisterICE het volgende:
Ik les in een VW Golf diesel
Met fout parkeren bedoel ik dus de op stoep oid![]()
Ik heb de eerste lessen in een VM Borah gekregen, en daar kon ik heb altijd superstrak fileparkeren, ik denk dat ik met deze golf nog een beetje teveel aan m'n oude timing hang.
En zelfs recht achteruit ging niet zo goed (was in die borah ook al drama)![]()
Dankzij TTT zeker? = geldverspillingquote:Op vrijdag 21 januari 2005 14:42 schreef Version1 het volgende:
ik hoefde daarnet niet eens 1 bijzondere verrichting te doen![]()
Feliquote:Op vrijdag 21 januari 2005 14:09 schreef Version1 het volgende:
HOI
ik ben net geslaagd[3e keer
]
alleen moet ik nu wachten tot 5 uur totdat er weer een auto voor de deur staat![]()
Nee, ik heb geen TTT gedaanquote:Op vrijdag 21 januari 2005 15:08 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Dankzij TTT zeker? = geldverspilling
quote:Op vrijdag 21 januari 2005 15:40 schreef Mr.Mills het volgende:
[..]
Feli![]()
Wees blij dat je je papiertje nog hebt kunnen ophalen op vrijdag, anders had je nog tot maandag moeten wachten
Ook niet hoeven invoegen op de rondweg ofzow?? Parkeren bij het CBR is ook een bijzondere verrichtingquote:Op vrijdag 21 januari 2005 15:54 schreef Version1 het volgende:
Nee, ik heb geen TTT gedaanis inderdaad geldverspilling en ik ben maar een arme student
![]()
Ik weet ook niet waarom ik niks hoefde te doen maargoed who cares ik heb het papiertje![]()
Jawel, 2x moeten invoegen [moest op de snelweg richting roosendaal/antwerpen]. Ik heb wel moeten parkeren bij t cbrquote:Op vrijdag 21 januari 2005 16:03 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Ook niet hoeven invoegen op de rondweg ofzow?? Parkeren bij het CBR is ook een bijzondere verrichting
Wel vaag dan dat je niet hoefde te file parkeren ofzow. Dat doen ze toch wel vaak bij een examen heb ik begrepen van mijn instructeur.
Of heb je de examinator omgekocht?(om te voorkomen dat jij als arm studentje weer zakt
)
Dat vooruit parkeren in een vak he, MOET je daar ruimte nemen ? Kan het eeeeecht niet anders ?quote:Op vrijdag 21 januari 2005 14:16 schreef AnnekeM het volgende:
Hier nog wat trucs voor bijzondere verrichtingen:
Recht achteruitrijden:
Pak het beginpunt van de achterruitenwisser en trek die door naar de stoeprand. Tijdens het achteruitrijden hou je deze punt-lijn-stoeprand aan.
Bochtje achteruit:
Ga een halve meter van de wegkant staan en rij rustig achteruit. Als je de stoeprand niet meer in het kleine achterruitje ziet, begin je met indraaien tot je de stoeprand weer ziet. Dan draai je het stuur weer terug. Dit wel strak aanhouden, het ging mij mij niet altijd zo nauwkeurig. "je bent te klein" aldus mijn instructeur (vind me nie echt klein met mn 1.69m). De rechterbuiten spiegel zal een heel stuk schelen, maar die had mijn instructeur voor zijn kijken.
Fileparkeren:
*Achteruit: Ga ongeveer een halve meter naast de auto staan waar jij achter wilt parkeren. Met de koppeling ga je rustig achteruit. Zodra de achterbank bij de anderkant van die auto is, begin jij met indraaien. Als de lijn van de bovenkant van je stuur met rechter koplamp evenwijdig is aan de weg waar jij op rijd, draai je het stuur helemaal de andere kant op. Wel helemaal doordraaien. Als je even stopt om achteruit te rijden, gaat het mis (zoals bij mij tijdens de 1e lessen, ik moest er nogal aan wennen om meerdere dingen tegelijk te doen: kijken, draaien & achteruit rijden).
*Vooruit: Als de spiegel bij de voorkant van de auto is, waar jij voor wilt parkeren, begin je met indraaien. Als de auto bijna de stoeprand raakt, draai je het stuur weer terug.
Parkeren in een vak:
*Achteruit: Ga 3 vakken verder staan en een halve meter van de pakeervakken. Rustig achteruit en als de spiegel bij het 2e vak is (2 vakken verder dan het vak waar jij wilt parkeren) ga je al indraaien. Heel gek, want het lijkt net alsof je veel te vroeg indraait, maar dat is niet het geval.
*Vooruit: Als de spiegel bij de lijn is van het vak waar jij wilt parkeren, draai je in. Let er wel op dat je de straat een beetje ruimer neemt en niet een halve meter voor het vak, want dan krijg je hem er niet in.
Maak je niet al te druk om de bijzondere verrichtingen. Dit levert alleen maar meer stress op. Tijdens de les voor het examen kreeg ik de auto pas bij de 3e keer netjes in het vak met file parkeren. En tijdens het examen ging hij er in 1x goed in
Dat moet inderdaad, anders is je draaicirkel te groot en krijg je hem er nooit netjes in....quote:Op vrijdag 21 januari 2005 17:35 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Dat vooruit parkeren in een vak he, MOET je daar ruimte nemen ? Kan het eeeeecht niet anders ?
hmmm ok klinkt logisch ja.....en als je nou links vooruit inparkeert, dan heb je dus zat de ruimte, waar moet je dan op letten ?quote:Op vrijdag 21 januari 2005 19:58 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
[..]
Dat moet inderdaad, anders is je draaicirkel te groot en krijg je hem er nooit netjes in....
Dat je niet tegen de andere geparkeerde auto's aanknaltquote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:26 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
hmmm ok klinkt logisch ja.....en als je nou links vooruit inparkeert, dan heb je dus zat de ruimte, waar moet je dan op letten ?
Ik zat van de week met de auto van mn pa tegen een andere auto aan..quote:Op vrijdag 21 januari 2005 23:23 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
[..]
Dat je niet tegen de andere geparkeerde auto's aanknalt![]()
Hihi.. Ik had donderdag bijna dezelfde situatie. Mijn bro, pa en ik hebben op dodag dezelfde trainingstijden en gingen met de auto. Ikke natuurlijk rijdenquote:Op zaterdag 22 januari 2005 00:39 schreef Timmai het volgende:
Ik zat van de week met de auto van mn pa tegen een andere auto aan..![]()
Was niet hard ofzo, maar ik schrok me rot.. had dus inderdaad niet echt ruime bocht genomen![]()
Haha.. nee gelukkig geen schade, had em na die "aanrijding" goed in het vak gezet, en gelijk gekeken naar schade, maar gelukkig was er op beide auto's niets te zienquote:Op zaterdag 22 januari 2005 13:32 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Hihi.. Ik had donderdag bijna dezelfde situatie. Mijn bro, pa en ik hebben op dodag dezelfde trainingstijden en gingen met de auto. Ikke natuurlijk rijden(mijn pa rijdt voor zijn werk al de hele dag). Bij de sporthal hebben ze 2 hele lange stroken parkeervakken. De 1e vakken waren allemaal leeg, maar dan moet je zo'n end lopen. Dus ik reed een stukje door. Ha, een plekje tussen 2 auto's in. Ik neem even een ruime bocht en meen te kunnen indraaien. Kom ik op ca 30 cm van de auto links van me en bijna een meter van de auto rechts van me. Ach joh, mn bro stapt de andere kant maar uit. Nie zeuren, hij zit erin. Mijn pa: doe je? je bro kan er nie uit, en jij ook nie
. Oh, dan maar ff achteruit en beter indraaien. Draai ik helemaal verkeerd en kom ik bijna met mijn spiegel tegen de spiegel van de auto links van me
Mijn bro lag in een deuk man
ikke eerlijk gezegd ook wel een beetje, maar mijn pa niet
![]()
Had ik hem er eindelijk een beetje goed tussen in, raakt de bumper de stoeprand![]()
Ik raakte er best gestress van. Tijdens het lessen heb ik de auto ook nooit tussen 2 auto's gezet besefte ik later. Op het CBR was er ruimte zat en tijdens de lessen koos mijn instructeur ook altijd een leeg vak net een auto of links van me, of rechts van me.
@Timmai: is er schade?
Gelukkig geen vrouwenkwaal, maar een beginnerskwaalquote:Op zaterdag 22 januari 2005 16:34 schreef Timmai het volgende:
Haha.. nee gelukkig geen schade, had em na die "aanrijding" goed in het vak gezet, en gelijk gekeken naar schade, maar gelukkig was er op beide auto's niets te zien
Maar ik had hem dus ook nog nooit tussen 2 andere auto's in gezet..
Half uurtje knopjes drukken, 20 minuten uitslag aanhoren. Binnen 't uur sta je weer buiten (of bij de balie voor een nieuw examen)quote:Op maandag 24 januari 2005 13:42 schreef sannuh het volgende:
hoe lang duurt het theorie-examen + uitslag?
ok bedankt! Heb 3 februari m'n theorie-examen.. spannendquote:Op maandag 24 januari 2005 13:55 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Half uurtje knopjes drukken, 20 minuten uitslag aanhoren. Binnen 't uur sta je weer buiten (of bij de balie voor een nieuw examen)
Succesquote:Op maandag 24 januari 2005 15:26 schreef sannuh het volgende:
[..]
ok bedankt! Heb 3 februari m'n theorie-examen.. spannend![]()
thanks, ik meld t wel even als ik het gehaald heb (of nietquote:
quote:Op maandag 24 januari 2005 21:37 schreef kokos het volgende:
Ik moet morgen op voor mijn certificaat.
Het is tenminste wat.
Wish me luck
Ben je niet blijven wachten tot de volgende toets? meestal is er smiddags nog een.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 13:55 schreef kokos het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
2 Fouten te veel, de meeste vragen wist ik eigelijk achteraf wel. Maarja LEKKERE SMOES![]()
Jaah idd, wat is volgens jullie de beste manier van het leren van de theorie.quote:Op maandag 24 januari 2005 19:24 schreef TheGreenFrogh het volgende:
Gewoon naar de theorielessen en ook het lesboekje leren en niet alleen
examenvragen maken, heb al van veel mensen gehoord dat ze daarmee de
mist in zijn gegaan.![]()
Ik heb de eerste keer alleen zo'n theorieboekje gelezen, en alleen verkeersregels stampen blijkt dus niet genoeg te zijn. Ik had toen 10 fout ofzo.quote:Op woensdag 26 januari 2005 10:51 schreef I_PANDA_I het volgende:
[..]
Jaah idd, wat is volgens jullie de beste manier van het leren van de theorie.
Is het met zo'n CD-rom van ANWB te doen, of is het verstandiger om zo'n boekje te regelen. Of zelf van die theorie lessen te volgen?
Toen ik theorie-examen deed (Sept. 04) raadde ze van het CBR af om te leren vanaf CD-rom's omdat deze misleidend zijn. Je leert dan de plaatjes, waardoor je tijdens je examen de mist in kan gaan..quote:Op woensdag 26 januari 2005 10:51 schreef I_PANDA_I het volgende:
[..]
Jaah idd, wat is volgens jullie de beste manier van het leren van de theorie.
Is het met zo'n CD-rom van ANWB te doen, of is het verstandiger om zo'n boekje te regelen. Of zelf van die theorie lessen te volgen?
had ik ook gedaan, en alles wat ik fout deed had ik opgescreven en geleerd. Toen slaagde ikquote:Op woensdag 26 januari 2005 14:14 schreef Mr.Mills het volgende:
Ik had op de VekaBest site telefonisch zo'n 10 oefenexamens pakket gekocht, werkte prima voor mij...
Geweldig. Had ik ook een keer in een van mijn eerste rijlessen.quote:Op donderdag 27 januari 2005 20:35 schreef M_M het volgende:
Had net weer rijles..
Rijd ik op de linkse baan voor rechtdoor (rechtse baan gaat een paar meter verderop over in de linkse), dus er zijn twee verkeerslichten voor rechtdoor.
Mooi groen alle2, en het licht voor linksaf wordt oranje, 3 seconden voor ik over de baan voor rechtdoor wil..
Dus ik rijd door met 50 km/h..
Trapt die vent keihard op de rem en zegt REMMEN!
Ik: Waaaaarom?!?!![]()
Hij: Hij wordt rood!
Ik: .... nee man, die is voor linksaf
Hij:(terwijl ik weer verder schakel naar zn 3) Owhhja, ik keek niet goed
En dat moet jou dan les geven..![]()
Sukkel..
hehehehehe, lekker allemaalquote:Op donderdag 27 januari 2005 22:03 schreef Nobel het volgende:
[..]
Geweldig. Had ik ook een keer in een van mijn eerste rijlessen.
Kwam er een auto van links aan. Instructeur trapt vol op de rem.
Ik vraag: waarom moet ik stoppen? Instructeur: die auto komt van r.... O nee, je hebt gelijk![]()
wat doe je fout dan?quote:Op zaterdag 29 januari 2005 23:34 schreef Salie het volgende:
Hmmm ben al meer dan een jaar bezig, rond de 80 (!!!!!) lessen ofzo, 3 x gezakt, en als het goed is mag ik 16 feb weer op.
wish me luck:(:(
ik word er echt moedeloos van af en toe als ik om me heen al die mensen hoor die het in 1 of 2x halen en met weinig lessen.............
Eerste les:quote:Op zaterdag 29 januari 2005 23:11 schreef surferr het volgende:
hoe was jullie 1e les trouwens, hoe goed reed je toen? en wat ging er allemaal mis, wat ging er door je heen enz.. !?
en dat allemaal op je driewielertje, bravoquote:
Misschien is het niet voor jou weggelegd?quote:Op zaterdag 29 januari 2005 23:34 schreef Salie het volgende:
Hmmm ben al meer dan een jaar bezig, rond de 80 (!!!!!) lessen ofzo, 3 x gezakt, en als het goed is mag ik 16 feb weer op.
wish me luck:(:(
ik word er echt moedeloos van af en toe als ik om me heen al die mensen hoor die het in 1 of 2x halen en met weinig lessen.............
Ik herken je tragedie wel een beetje...ik heb jaren geleden ook wat zitten voortmodderen met een rijschool die eigenlijk achteraf gezien helemaal niet goed was, tot ik na een jaar weer een ander zocht (toen voelde ik ook dat ik er klaar voor was) waar het nu uitstekend gaat.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 23:34 schreef Salie het volgende:
Hmmm ben al meer dan een jaar bezig, rond de 80 (!!!!!) lessen ofzo, 3 x gezakt, en als het goed is mag ik 16 feb weer op.
wish me luck:(:(
ik word er echt moedeloos van af en toe als ik om me heen al die mensen hoor die het in 1 of 2x halen en met weinig lessen.............
je kan ook eventjes stoppen, en na paar maanden bij een andere rijschool een cursus van 4 weken doen ofzo.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 23:34 schreef Salie het volgende:
Hmmm ben al meer dan een jaar bezig, rond de 80 (!!!!!) lessen ofzo, 3 x gezakt, en als het goed is mag ik 16 feb weer op.
wish me luck:(:(
ik word er echt moedeloos van af en toe als ik om me heen al die mensen hoor die het in 1 of 2x halen en met weinig lessen.............
Dan kun je het wel vergeten denk ik.quote:Op zondag 30 januari 2005 15:11 schreef Salie het volgende:
En dat ik niet goed genoeg kijk
Volgens mij is dat vrij illegaalquote:Op zondag 30 januari 2005 15:45 schreef surferr het volgende:
hoe illigaal is het eigenlijk om van een van je ouders rijles te krijgen?
Vroeger mocht dat toch?
Dat eerste had ik ook.. ben ook 4x gezakt, toen staatsexamen gedaan en gewoon goed gereden en geslaagdquote:Op zondag 30 januari 2005 15:11 schreef Salie het volgende:
Mijn probleem is eigenlijk dat ik te twijfelachtig ben (niet besluitvaardig genoeg) En dat ik niet goed genoeg kijk
*slik*quote:Op zondag 30 januari 2005 17:23 schreef Timmai het volgende:
[..]
Dat eerste had ik ook.. ben ook 4x gezakt, toen staatsexamen gedaan en gewoon goed gereden en geslaagdMaar die examinator daar zei ook dat er op het staatsexamen veel mensen komen die theoretisch heel goed zijn, maar praktisch wat minder.
Ik heb er overigens 1 jaar en 1 maand over gedaan![]()
quote:Paragraaf 26 Artikel 58
Gevarendriehoek 1 Stilstaande motorvoertuigen op meer dan
twee wielen en aanhangwagens moeten worden
aangeduid door een gevarendriehoek, indien
het voertuig een obstakel vormt dat door
naderende bestuurders niet tijdig als zodanig kan
worden opgemerkt. Dit geldt niet wanneer
knipperend waarschuwingslicht wordt gevoerd.
2 De gevarendriehoek moet goed zichtbaar op de
weg worden geplaatst op een afstand van ongeveer
30 meter van het voertuig en in de richting van het
verkeer waarvoor het voertuig gevaar oplevert.
niet fout want het betreft hier een obstakel dat duidelijk gezien kan worden.quote:
maar alleen als:quote:Op dinsdag 1 februari 2005 00:08 schreef Pumatje het volgende:
de regel is toch echt minimaal 30 meter volgens het cbr boekje
Een gevarendriehoek is toch niet verplicht?quote:Op dinsdag 1 februari 2005 00:07 schreef Pumatje het volgende:
verder deze vraag
en eronymus o de foto staat die driehoek ECHT GEEN 30 meter van de auto
[afbeelding]
het antwoord is NEE, het is niet goed
de driehoek staat te dichtbij, dat is gevaarlijk
Nee, je hoeft 'm niet bij te hebben, maar mocht je met pech komen te staan buiten de bebouwde kom, en je alarmlichten werken niet, dan ben je toch verplicht zo'n ding weg te zetten op 30 meter van je voertuig. Beter dat je wel een gevarendriehoek bij hebt, maar ze kunnen je voor de afwezigheid ervan niet bekeuren, mocht je staande gehouden worden.quote:Op dinsdag 1 februari 2005 00:17 schreef U.F.O het volgende:
[..]
Een gevarendriehoek is toch niet verplicht?
Het CBR is niet commercieel, het is een stichting. Winst wordt er dus niet gemaakt en dat hoeft ook niet. Het staatsexamen bestaat al jaren niet meer. In plaats daarvan doe je na 3x examen bij BNOR, een speciale divisie van het CBR. Het examen is hetzelfde (net zo makkelijk of moeilijk), maar er is een beetje meer tijd voor de kandidaat en de examinatoren zijn speciaal opgeleid om om te gaan met zenuwachtige kandidaten.quote:Op zondag 30 januari 2005 17:29 schreef Vassili_Z het volgende:
kunnen ze trouwens niet dat hele commerciele CBR afschaffen en iedereen sturen naar t Staatsexamen ? als t via de overheid gaat dan hebben de examinatoren er baat bij om je te laten slagen, toch ?
jaaaaquote:Op dinsdag 1 februari 2005 12:13 schreef Mr.Mills het volgende:
Jij ook succes, eerste keer?
mooi groen is niet lelijkquote:Op donderdag 27 januari 2005 20:35 schreef M_M het volgende:
[..] Mooi groen alle 2, en het licht voor linksaf wordt oranje [..]
huh?quote:Op zondag 30 januari 2005 17:29 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
kunnen ze trouwens niet dat hele commerciele CBR afschaffen en iedereen sturen naar t Staatsexamen ? als t via de overheid gaat dan hebben de examinatoren er baat bij om je te laten slagen, toch?
Na vier keer ga je naar BNOR, maar verder inderdaad correctquote:Op dinsdag 1 februari 2005 12:17 schreef Hik het volgende:
Het CBR is niet commercieel, het is een stichting. Winst wordt er dus niet gemaakt en dat hoeft ook niet. Het staatsexamen bestaat al jaren niet meer. In plaats daarvan doe je na 3x examen bij BNOR, een speciale divisie van het CBR. Het examen is hetzelfde (net zo makkelijk of moeilijk), maar er is een beetje meer tijd voor de kandidaat en de examinatoren zijn speciaal opgeleid om om te gaan met zenuwachtige kandidaten.
Vautje... je hebt gelijk!quote:Op dinsdag 1 februari 2005 12:50 schreef XMN8R het volgende:
Na vier keer ga je naar BNOR, maar verder inderdaad correct.
dus zo zit de aap in de mouwquote:Op dinsdag 1 februari 2005 12:17 schreef Hik het volgende:
[..]
Het CBR is niet commercieel, het is een stichting. Winst wordt er dus niet gemaakt en dat hoeft ook niet. Het staatsexamen bestaat al jaren niet meer. In plaats daarvan doe je na 3x examen bij BNOR, een speciale divisie van het CBR. Het examen is hetzelfde (net zo makkelijk of moeilijk), maar er is een beetje meer tijd voor de kandidaat en de examinatoren zijn speciaal opgeleid om om te gaan met zenuwachtige kandidaten.
jaquote:Op dinsdag 1 februari 2005 17:55 schreef Vassili_Z het volgende:
heeft iemand hier trouwens tips hoe je ongeveer afstanden kunt schatten ? 20, 30, 50, 100 meter etc ?
Thanks for the tip, maar ik bedoelde meer hoe je met je oog goed afstanden kunt inschatten. Bijvoorbeeld: is die en die boom daar in de verte zo en zo groot t.o.v. je pink, dan duurt het 200 meter voor je er langs rijd.quote:Op dinsdag 1 februari 2005 18:25 schreef Pumatje het volgende:
[..]
ja
het aantal KM dat je rijd, gewoon door 2 delen.
En dan het getal kiezen die je voorgeschoteld blijft wat nog in de buurt zit ( naar boven ) maar nooit meer zodat het 1e getal verandert., dus bv
je rijdt 100
80 meter
56 meter
30 meter
dan is het 56 meter
etc![]()
heeft bij mij altijd gewerkt, en altijd goed.
ofwel (grofweg): delen door twee plus 10%.quote:Op dinsdag 1 februari 2005 18:25 schreef Pumatje het volgende:
het aantal KM dat je rijd, gewoon door 2 delen.
En dan het getal kiezen die je voorgeschoteld blijft wat nog in de buurt zit ( naar boven ) maar nooit meer zodat het 1e getal verandert. [..]
Dat wordt lastig want dat hangt af van je snelheid. Twee tips:quote:Op dinsdag 1 februari 2005 20:20 schreef Vassili_Z het volgende:
Thanks for the tip, maar ik bedoelde meer hoe je met je oog goed afstanden kunt inschatten. Bijvoorbeeld: is die en die boom daar in de verte zo en zo groot t.o.v. je pink, dan duurt het 200 meter voor je er langs rijd.
Kan dat serieus niet? Hoe moet het dan bij een benzine auto?quote:Op dinsdag 18 januari 2005 08:44 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
[..]
Klopt dat is inderdaad wennen...wat ik ook echt irritant vind is dat je met een benzine auto niet op de koppeling kan rijden. Bij achteruitrijden en hellingproef was dat nou net zo makkelijk met een diesel..
Een klein beetje gas geven terwijl je de koppeling op laat komen.quote:Op woensdag 2 februari 2005 00:19 schreef Internationalist het volgende:
[..]
Kan dat serieus niet? Hoe moet het dan bij een benzine auto?
Heb zelf 11 lessen gehad btw. Gaat wel ok
Snelheid in km/u delen door 10, dan maal 3 is ongeveer snelheid in meters per seconde.quote:Op dinsdag 1 februari 2005 17:55 schreef Vassili_Z het volgende:
heeft iemand hier trouwens tips hoe je ongeveer afstanden kunt schatten ? 20, 30, 50, 100 meter etc ?
Ik ook 1 foutje maarquote:
Ik heb een dagcursus gehad en daarvoor had ik het boekje min of meer geleerd (lees 1 keer doorgenomen alles), daarna ben ik gaan oefenen met de cdrom. En ik heb het gehaald met maar 1 fout.quote:Op woensdag 26 januari 2005 10:51 schreef I_PANDA_I het volgende:
[..]
Jaah idd, wat is volgens jullie de beste manier van het leren van de theorie.
Is het met zo'n CD-rom van ANWB te doen, of is het verstandiger om zo'n boekje te regelen. Of zelf van die theorie lessen te volgen?
Ja, misschien ken je het punt waar een parkeerterrein en een bocht naar rechts samenkomen, daar ging ik per ongeluk automatisch naar rechts de busbaan op terwijl die examinatrice niet eens zei dat ik naar rechts moest, ik reed gewoon met de bocht meequote:Op maandag 17 januari 2005 20:36 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Je zei dat je af moest rijden in Mare, is dat de Mare in Alkmaar ??
Ke dan! Ik doe 1 les van 1 uur per week... ik kan alles al wel alleen moet t nog vloeiend en soepel gaanquote:Op donderdag 3 februari 2005 13:39 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Ik ook 1 foutje maar
Nu nog mn rijlessen. Dat duurt nog wel even.
Ik doe 1 les van 1.5 uur per week.
dat is wel erg weinig imo.quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:25 schreef sannuh het volgende:
[..]
Ke dan! Ik doe 1 les van 1 uur per week... ik kan alles al wel alleen moet t nog vloeiend en soepel gaan![]()
1 uurtje per week is genoeg hoor, vanwaar al die haast trouwens ?quote:Op donderdag 3 februari 2005 17:23 schreef Pumatje het volgende:
[..]
dat is wel erg weinig imo.
minimaal 2 keer lijkt me beter, dan verleer je echt niets, ook niet de kleine handelingen als nacontrole oid.
haha, beter ooit dan nooit die reactie van jouquote:Op donderdag 3 februari 2005 13:55 schreef ilona-scuderia het volgende:
[..]
Ja, misschien ken je het punt waar een parkeerterrein en een bocht naar rechts samenkomen, daar ging ik per ongeluk automatisch naar rechts de busbaan op terwijl die examinatrice niet eens zei dat ik naar rechts moest, ik reed gewoon met de bocht mee
Maar overall reed ik goed dus gelukkig is het die 2e keer gelukt!
Toch is er geen pijl op te trekken; rij je goed zak je, rij je slecht slaag je...
hmmm ok er is nog hoopquote:Op zondag 30 januari 2005 17:23 schreef Timmai het volgende:
[..]
Dat eerste had ik ook.. ben ook 4x gezakt, toen staatsexamen gedaan en gewoon goed gereden en geslaagdMaar die examinator daar zei ook dat er op het staatsexamen veel mensen komen die theoretisch heel goed zijn, maar praktisch wat minder.
Ik heb er overigens 1 jaar en 1 maand over gedaan![]()
Die moet je even uitleggenquote:Op donderdag 3 februari 2005 21:58 schreef Vassili_Z het volgende:
aan de grillen van de examinatrice die nooit objectief zonder enige druk van bovenaf beoordelen.
Herkenbaarquote:Op vrijdag 4 februari 2005 11:01 schreef heaven7 het volgende:
Ik heb inmiddels 31 lessen gehad en heb volgende week (ja, ik weet het, LAAT!) theorieexamen. Is het een beetje te doen? Ik heb namelijk netjes een boek gekocht maar gadver wat een kutding zeg, na het lezen van een halve bladzijde is mijn aandacht al weg. Ik doe het liever met een cdrom, ik heb er 1 van de bieb, zebra. Kent iemand dit? Is dit ook een goede methode om te leren?
Ik vind 1 uur best kort. Ben je net zo lekker aan het lessen en moet je alweer naar huis of je opstap-punt. Ik woon 10 km van Leeuwarden en werd van huis gehaald. Dus we waren al 10 min kwijt om naar Leeuwarden te komen. Daarom wilde ik graag 2u achterelkaar les. Na een maand had ik 1 les 3u achterelkaar. Dat was te pittig, merkte mijn instructeur ook op. Dus deden we gewoon 2u achterelkaar. Die 3u kwam zo omdat ik veel vrij was die week en wel graag 2x wilde lessen, maar dat kwam bij hem niet zo goed uit. Hij zei dat 3u achterelkaar ook wel mocht.. Ok danquote:Op donderdag 3 februari 2005 21:55 schreef Vassili_Z het volgende:
ok, 2 uur per week is idd beter, maar je moet het financieel ook wel aankunnen.
1 uur per week is al duur genoeg voor de meeste studenten lijkt mij
Of je moet een tijde wachten en sparen tot je er aan toe bent, zowel financieel als mentaal.
Lessen is echt duur joh !!!
Wat betalen jullie allemaal voor 1 lesuur ?
Ik 38 euro...
Ja, dit moet je wel weten. Ik geloof dat ik die vraag met alcohol wel kreeg. Juiste antwoord is 0,5 promille. Kijk ook even of je wel de juiste druk hebt van je leerboek. Hoe nieuwer de druk, hoe juister het antwoordquote:Op vrijdag 4 februari 2005 14:16 schreef heaven7 het volgende:
Even wat anders trouwens, er staan zoveel feiten in, moet je echt alles weten? Bv dat motorvoertuigen niet langer mogen zijn dan 4 meter met lading, zonder lading niet langer dan 12 meter mogen zijn, niet breder dan, etc?
En in mijn boek staat dat je maar 0,2 promille alcohol in je bloed mag hebben, volgens die oefentest van net is het 0,5. Wat is het nou
Ik ga het echt nooit redden
Examinatoren moeten hun contract nakomen, dus niet alle kanidaten laten slagen als ze dat ook echt verdienen, maar dr ook een paar laten zakken om de schijn te wekken dat ze hun werk goed doenquote:
Ik zou echt alles in je hoofd stampen, anders red je het echt niet.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 14:16 schreef heaven7 het volgende:
Even wat anders trouwens, er staan zoveel feiten in, moet je echt alles weten? Bv dat motorvoertuigen niet langer mogen zijn dan 4 meter met lading, zonder lading niet langer dan 12 meter mogen zijn, niet breder dan, etc?
En in mijn boek staat dat je maar 0,2 promille alcohol in je bloed mag hebben, volgens die oefentest van net is het 0,5. Wat is het nou
Ik ga het echt nooit redden
Dat heb ik ook wel hoor. Ik kan het wel maar het gaat nog niet helemaal 100% goed.quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:25 schreef sannuh het volgende:
[..]
Ke dan! Ik doe 1 les van 1 uur per week... ik kan alles al wel alleen moet t nog vloeiend en soepel gaan![]()
quote:Op vrijdag 4 februari 2005 19:29 schreef Vassili_Z het volgende:
Examinatoren moeten hun contract nakomen, dus niet alle kanidaten laten slagen als ze dat ook echt verdienen, maar dr ook een paar laten zakken om de schijn te wekken dat ze hun werk goed doen
hoe gaat het dan ??quote:
Het is een hartnekkig gerucht dat examinatoren een bepaald percentage kandidaten moet laten zakken.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 13:19 schreef Vassili_Z het volgende:
hoe gaat het dan ??
Ik hoor van iedereen dat, wat ik heb gepost.
Leg het maar eens uit dan als je het weet...
hmmz ok, nou maar hopen dat de meeste examinators voldoende betrouwbaar zijn of niet ?quote:Op zaterdag 5 februari 2005 14:00 schreef XMN8R het volgende:
[..]
Het is een hartnekkig gerucht dat examinatoren een bepaald percentage kandidaten moet laten zakken.
Dit is echter NIET waar! Als je gezakt bent, dan mankeert er echt nog het één en ander aan je rijvaardighed. Alleen als je een goede rit rijdt - waarin je laat zien dat je de verkeersregels voldoende beheerst en de auto voldoende onder controle hebt - zul je slagen en mag je bij de gemeente een rijbewijs gaan halen.
Examinatoren hebben géén contract waar dit soort onzin instaat!quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:04 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
hmmz ok, nou maar hopen dat de meeste examinators voldoende betrouwbaar zijn of niet ?
quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:22 schreef Hik het volgende:
[..]
Examinatoren hebben géén contract waar dit soort onzin instaat!![]()
Dat is zo'n ontzettend broodje aap verhaal...
Sterker nog, examinatoren worden regelmatig gecontroleerd door hún leidinggevenden om te zien hoe ze hun werk doen en of ze zich houden aan de manier van examineren die het CBR voorstaat. En dat wil niét zeggen dat er een vast slagingspercentage is, maar heeft te maken met klantvriendelijkheid, het voeren van goed of slecht nieuwsgesprekken, het aanwijzigen geven aan de kandidaat.... al die zaken waar een examinator tijdens zijn opleiding voor heeft geleerd.
Ik denk dus dat je er wel vanuit mag gaan dat je examinator betrouwbaar is. Natuurlijk zijn er onderlinge verschillen (daar zijn het mensen voor), maar van vaste slagingspercentages is ab-so-luut geen sprake!
Gewoon hard oefenen dus, want vanaf nu kan je de examinator de schuld niet meer geven!![]()
Heaven... heb je mijn antwoord gezien op je vraag hierboven?
Het examineren is altijd mensenwerk, dus een bad hair day of wat dan ook zou altijd minimale invloed kunnen hebben. Maar een contract.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 19:29 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Examinatoren moeten hun contract nakomen, dus niet alle kanidaten laten slagen als ze dat ook echt verdienen, maar dr ook een paar laten zakken om de schijn te wekken dat ze hun werk goed doen
nou meid toch...quote:Op zaterdag 5 februari 2005 19:14 schreef Youssef het volgende:
[..]
Het examineren is altijd mensenwerk, dus een bad hair day of wat dan ook zou altijd minimale invloed kunnen hebben. Maar een contract.![]()
Ik was de eerste op een dag en maakte 5 bijzondere fouten, waarvan 1 geweldig hard. Maar ik mocht hem toch mee nemen
![]()
20 cm is dat toch:quote:Op vrijdag 4 februari 2005 21:20 schreef Mr.Mills het volgende:
Je wordt serieus doodgegooid met die voorrangssituaties...
Maar daar is het vooral zaak om ff logisch na te denken, en natuurlijk in het boek kijken (daar staat het echt heel duidelijk in).
En ik had op m'n theorie een vraag waar een aanhanger een stuk hout had uitsteken, moest ik beantwoorden hoeveel dat maximaal mocht zijn....zo'n vragen krijg je wel degelijk.
En leer dus alsjeblieft dat boek, toen ik examen deed hadden dachten de meeste mensen dat ze het wel konden,maar drie kwart was dus gezakt..
Oh laura, gefeliciteerd![]()
Het wordt altijd duidelijk aangegeven, maar meestal wordt er een beginnend bestuurder mee bedoeld. Dus 0,2.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 19:52 schreef heaven7 het volgende:
Sorry HikDankjewel! Maar als ernaar wordt gevraagd moet ik dan 0,2 of 0,5 invullen?
20cm aan elke kant natuurlijkquote:Op zaterdag 5 februari 2005 19:49 schreef heaven7 het volgende:
[..]
20 cm is dat toch:Maar 20 cm aan beide zijden of in totaal?
quote:Op zaterdag 5 februari 2005 21:55 schreef ilona-scuderia het volgende:![]()
![]()
Onderstaand mailtje kreeg ik van een vriendin die voor de 3e keer examen moest doen en al 4000 euro! armer is...
That's sick.... ik dacht dat het CBR niet zou rijden op dagen met sneeuw en ijzel. En dan nog 210 euro extra bijbetalen ? wow helemaal klote...quote:Op zaterdag 5 februari 2005 21:55 schreef ilona-scuderia het volgende:![]()
![]()
Onderstaand mailtje kreeg ik van een vriendin die voor de 3e keer examen moest doen en al 4000 euro! armer is...
"Nou.... ik ben niet geslaagd maar ook niet gezakt....
Ik moest maandag 2 weken geleden in de sneeuw en het ijs.... en ben in de eerste
3 minuten van het examen uit de bocht gegleden op een industrieterein met een
snelheid van 25 km/u tegen een geparkeerde auto, niet mijn schuld, de auto ging
gewoon glijden en daar kon ik niks aan doen. De examinatrice was een koele
zakelijke vrouw en zei dat het niet verstandig was om verder te rijden met de
angst in mijn benen en dat we maar lekker een nieuwe afspraak voor me gingen
maken.... Mijn insturctrice was mee en die zei op de terugweg naar het cbr nog
tegen de examinatrice dat ik dan in ieder geval nog een extra kans had, de
examinatrice zei niks hierop.... bij het cbr heel veel papieren ingevuld en werd
gelijk een examen (spoed) voor de volgende ochtend voor me geboekt, mijn foto en
uittreksel hielden ze daar wel tot de volgende dag....
Je voelt de bui waarschijnlijk al hangen, toen mijn instructrice in de middag
belde vooor de exacte details van het examen de volgende dag bleek dat ik het
gewoon weer moest betalen en oh ja, of ik nog 14 euro extra spoedkosten moest
betalen. Mijn instructrice belde mij hierover en ik besloot dat ik het dan toch
wat later wilde doen, ook omdat ik zo boos was, iedereen deed alsof ik het
examen vergoed kreeg, niemand heeft ook maar een woord over kosten gesproken
toen ze het nieuwe examen boekte...
Dus nou moet ik 17 februari weer en zien zij dat als mijn vierde keer, ik
vind het echt echt echt belachelijk.
Mijn ouders en vriend waren er in de ochtend dan ook van overtuigd dat mijn
examen afgezegd zou worden. ALs je dan al gaat rijden met zulk weer met examens
ga dan in godensnaam niet een industriegebied in waar geen kip komt en waar
bovendien ook niet gestrooid is... Ik kan er echt niks aan doen dat het zo
gelopen is, maar betaal wel 210 euro voor een examen en ik verdien een eerlijke
kans om het te halen en die heb ik die ochtend niet gekregen vind ik. Als het
aan het einde van mijn examen gebeurd was had ik er misschien nog in kunnen
komen, je hebt dan immers wel bijna een heel examen gehad, ik was net 2 straten
door en er was absoluut niks gebeurd waarop in had kunnen zakken.
Het plezier is al lang weg. Ik wou dat ik er echt nooit aan begonnen was... Als
klap op de vuurpijl vind mijn instructrice dat ik deels schuld heb (mijn bocht
was te ruim volgens haar) en dat ik toch mijn geld niet terug krijg.... ze doet
ook heel koeltjes tegen me sinds het is gebeurd. De examinatrice vond juist niet
dat mijn bocht te ruim was, volgens haar reed ik al tegen de stippellijn en kon
ik moeilijk in een bocht op de andere weghelft gaan rijden, je moet immers
tegenliggers verwachten.
Een kutsituatie dus waar ik echt he-le-maal klaar mee ben. Ik zit nu bijna te
denken om gewoon voor BNOR, staatsexamen te gaan, want ik ben klaar met het CBR.
Als mijn instructrice zo blijft doen en ik zak dan ga ik een paar rijlessen bij
een andere rijschool nemen en daarbij examen doen."
Jezus dan heb je écht pecht zegquote:Op zaterdag 5 februari 2005 21:55 schreef ilona-scuderia het volgende:![]()
![]()
Onderstaand mailtje kreeg ik van een vriendin die voor de 3e keer examen moest doen en al 4000 euro! armer is...
Zoals ik hierboven al heb uitgelegd heeft dit geen enkele zin. BNOR is een aparte divisie van het CBR waar je examen moet doen als je eenmaal 4x bent gezakt. Het is dus niet iets wat je kunt kiezen en je wordt er ook niet anders beoordeeld dan bij het CBR. Desalniettemin kan ik me voorstellen dat het voor je vriendin wel prettiger is, omdat de examinatoren van het BNOR speciaal zijn opgeleid om om te gaan met extreem zenuwachtige kandidaten. Door alles wat er is gebeurt kan ik me voorstellen dat je vriendin inmiddels behoorlijk zenuwachtig is! Maargoed: ze zal eerst nog een keer examen moeten doen bij het CBR (en hopelijk slaagt ze dan wel!), want ze kan niet zelf beslissen bij het BROR examen te gaan doen.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 21:55 schreef ilona-scuderia het volgende:![]()
![]()
Onderstaand mailtje kreeg ik van een vriendin die voor de 3e keer examen moest doen en al 4000 euro! armer is...
Een kutsituatie dus waar ik echt he-le-maal klaar mee ben. Ik zit nu bijna te
denken om gewoon voor BNOR, staatsexamen te gaan, want ik ben klaar met het CBR.
Als mijn instructrice zo blijft doen en ik zak dan ga ik een paar rijlessen bij
een andere rijschool nemen en daarbij examen doen."
als je bezig bent met rijbewijs A, moet je deze dingen wel leren.quote:Op maandag 7 februari 2005 13:58 schreef heaven7 het volgende:
Hmm in mijn boek staat nu een groot hoofdstuk over de motorfiets, waar die allemaal mee uitgerust moet zijn en wat verplicht is etc. Dat hoef ik toch niet te leren of wel
Een uitgebreid artikel, nogal warrig geschreven. Grote nadeel van het artikel is dat zaken die vast ooit wel eens voorkomen worden voorgesteld als de normale gang van zaken (zowel waar het gaat om rijscholen als om het CBR). Jammer. Zo blijven de broodje aap verhalen in de wereld...quote:Op maandag 7 februari 2005 19:25 schreef Vassili_Z het volgende:
Wat meer toelichting![]()
http://www.rijprocedure.o(...)lagingspercentages-1
Dus je kreeg het meeste verkeerssituaties, borden e.d.? Niet van die vragen hoe je je remafstand berekend enzo?quote:Op woensdag 9 februari 2005 14:03 schreef Pumatje het volgende:
ik had geen cd rom, geen oefenboek
enkel een 300 vragenboekje uit 2001.
3 ft![]()
Ik weet zo'n beetje alles wat in het boek staat. ik heb echt elke dag zitten leren, twee weken langquote:Op woensdag 9 februari 2005 15:01 schreef Pumatje het volgende:
ik kreeg alles gewoon, ook verkeersituaties, maar ook wat borden betekenen, die medicijnen dinges enzo.
De tijd per vraag verschilt per vraag (voor open vragen krijg je bijvoorbeeld iets meer tijd). Bij meerkeuze staan alle antwoorden tegelijk in je scherm en worden ze één voor één opgelezen.quote:Op woensdag 9 februari 2005 15:08 schreef Puckzzz het volgende:
p.s. hoeveel tijd heb je eigenlijk per vraag, en worden de meerkeuzeantwoorden 1 voor 1 gegeven of allemaal tegelijk? Is het op 1 groot scherm of heeft ieder zijn eigen monitor?
Wat wil ik veel weten he? sorrie hoor, ik ben een beetje nerveus
ik heb die vraag van remafstand niet gehad, ook niet tegengekomen in mijn antwoordenboekjequote:Op woensdag 9 februari 2005 15:08 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Ik weet zo'n beetje alles wat in het boek staat. ik heb echt elke dag zitten leren, twee weken langMaximale lengte van auto, auto + kar, laadvermogen blahblahblah. Maar er staat dus echt nergens in het boek hoe je je remafstand berekent, wel heb ik inmiddels via de cd-rom geleerd dat je gemiddelde afstand per meter is: aantal kilometers per uur, gedeeld door 100 en dan X 3. Maar wat je daar nu aan hebt om dat te weten. En trouwens zo snel kan ik dat nooit uitrekenen.
p.s. hoeveel tijd heb je eigenlijk per vraag, en worden de meerkeuzeantwoorden 1 voor 1 gegeven of allemaal tegelijk? Is het op 1 groot scherm of heeft ieder zijn eigen monitor?
Wat wil ik veel weten he? sorrie hoor, ik ben een beetje nerveus
Ja dat had ik ook, je moet goed kijken want daar bedoelen ze dat het gemarkeerd moet zijn als het meer is dan 10 cm, en dat is bij die vraag niet dus zo mag je niet gaan rijden. Die 20 cm aan elke kant is ook bij vekabest zo.quote:Op woensdag 9 februari 2005 13:11 schreef Puckzzz het volgende:
Ik heb morgen theorie examen. Ik heb de cd-rom van VekaBest aan de kant geflikkerd, daar staan echt idiote vragen in plus dat het tegenstrijdig is met wat er in het ANWB boek staat. In het ANWB boek staat dus dat bij een personenauto een niet deelbare lading op het dak vervoerd niet meer dan 20 cm aan elke kant mag uitsteken mits de totale breedte van de auto de 2.55 niet overschrijdt (allemaal nu uit he blote hoofdje he?) Bij VekaBest cd-rom kwam de vraag: de lading steekt aan beide kanten 15 cm uit, mag u nu gaan rijden? Ikke dus "ja" antwoorden...was het fout!!
Eindhoven 3 uurquote:Op woensdag 9 februari 2005 18:57 schreef heaven7 het volgende:
Overigens heb ik ook theorie morgen dus. BIBBER! Waar zit jij Puckzzz? En hoe laat? Ik half 11.
Aangezien je al goed kan autorijden (ik weet niet hoe goed) gok ik op 15 tot 20 lessen.quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:27 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Ok, ik moet dus rijlessen doen voordat ik me rijexamen mag halen. Maar ik kan al goed autorijden, maar daar heeft de rijschool denk ik geen boodschap aan. Toch hoop ik dat ik minder lessen nodig heb. Iemand enig idee rond hoeveel lessen dat zal uitkomen?
Succesquote:Op woensdag 9 februari 2005 22:10 schreef M_M het volgende:
Ik had net mn aller-aller-aller laatste reguliere rijles voor mn examen... Aantal dingen doorgenomen.
Ook onder de motorkap.. Was die vent vergeten.. *zucht* maar dat was niet moeilijk
Ik begin nu wel zenuwachtig te worden voor vrijdag.. Ik ga er vanuit dat ik zak, omdat het vorige week heel erg kut ging (wel beter, want nu had ik een wake up call), dus eigenlijk kan het alleen maar meevallen.
Misschien zeggen meer mensen dit, maar ik weet eigenlijk bijna zeker dat ik zak
Mn instructeur zegt dat ik het echt wel ga halen (maar wat weet hij nou, hij stopt voor groen licht, zie eerdere post)
Enniewee... Wens me succes!
I'll be needing it
En blijf een beetje uit de buurt van 't CBR in Rotterdam Noord.. Dan heb ik wat meer ruimte
Ik post vrijdagavond nog wel..
Wij duimen voor je....quote:Op woensdag 9 februari 2005 22:10 schreef M_M het volgende:
Ik had net mn aller-aller-aller laatste reguliere rijles voor mn examen... Aantal dingen doorgenomen.
Ook onder de motorkap.. Was die vent vergeten.. *zucht* maar dat was niet moeilijk
Ik begin nu wel zenuwachtig te worden voor vrijdag.. Ik ga er vanuit dat ik zak, omdat het vorige week heel erg kut ging (wel beter, want nu had ik een wake up call), dus eigenlijk kan het alleen maar meevallen.
Misschien zeggen meer mensen dit, maar ik weet eigenlijk bijna zeker dat ik zak
Mn instructeur zegt dat ik het echt wel ga halen (maar wat weet hij nou, hij stopt voor groen licht, zie eerdere post)
Enniewee... Wens me succes!
I'll be needing it
En blijf een beetje uit de buurt van 't CBR in Rotterdam Noord.. Dan heb ik wat meer ruimte
Ik post vrijdagavond nog wel..
sorry maar die opleidingen zijn echt vaak troepquote:Op woensdag 9 februari 2005 15:24 schreef Puckzzz het volgende:
Net nog ff dat kleine examentje op de site van CBR gedaan, alle 10 vragen goed, je kan daar ook een alcoholtest doen om te kijken wat je daarvan weet. Ook 8 van de tien goed. Ik moet me denk ik niet zo druk maken, maar het is zoooo belangrijk voor me dat ik slaag morgen. De 24e begint mijn 8 daagse rijopleidingmaar dan moet ik dus wel theorie hebben
Dan had ik toch wel geluk, mijn eerste 2 examens waren inbegrepen in het pakket van 30 lessen dat ik had (1300 euro) alleen had ik die tussentijdse toets nooit moeten nemen, net als de rijopleiding in stappen is dat pure geldverspillingquote:Op zondag 6 februari 2005 17:05 schreef Hik het volgende:
[..]
4000 euro is een hoop geld, dat zal niemand ontkennen. Maar het grootste deel van dit geld zit in de rijlessen (de kosten voor een examen bij het CBR zijn iets meer dan 80 euro, de rest zijn kosten van de rijschool!). Het kan natuurlijk zijn dat je vriendin gewoon vrij veel lessen nodig heeft, maar het kan ook zijn dat ze zijn een rijschool of instructeur zit die niet zo denderend is, of waarmee het gewoon niet klikt. Zeker als haar verhouding met de huidige instructeur nogal is verpest bestaat natuurlijk altijd de mogelijkheid om te switchen. Kijk bij het kiezen van de rijschool ook eens op http://www.rijschoolgegevens.nl/ (ze kan hier ook de gegevens van haar huidige rijschool bekijken). Let wel: slagingspercentages zeggen natuurlijk niet alles!
Tenslotte nog het gebeuren met het examen. Het lijkt me zinvol als je vriendin haar verhaal eens duidelijk op papier zet en hiermee naar de klachtenafdeling van het CBR regiokantoor bij haar in de buurt gaat (adressen kun je vinden op http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=79 ). Laat in de klachtbrief eventuele klachten over de rijschool buiten beschouwing; het CBR kan hier niets aan doen (hiervoor moet je bij de rijschool, of eventueel bij de brancheorganisatie van je rijschool zijn). Ze zullen op zijn minst zeer serieus naar de klacht kijken!
Succes!
Ik heb een aantal paracetamolletjes ingenomen voor m'n examen, daar schijn je ook alert van te wordenquote:Op woensdag 9 februari 2005 23:35 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Wij duimen voor je....
Ok, het is niet rustgevend, maar wel goed voor je oplettendheid !
Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die onterecht 4 keer zakken, sorry hoor...quote:Op donderdag 10 februari 2005 02:18 schreef ilona-scuderia het volgende:
Toch denk ik dat er veel meer van dit soort extreme gevallen zoals die van m'n vriendin zijn, kandidaten die 4 keer (onterecht) zakken vanwege zenuwen of onvoorziene (weers-of verkeersomstandigheden en duizenden euro's armer zijn...
Grappig, ik zit er net een stukje over te lezen...quote:Op donderdag 10 februari 2005 13:26 schreef Boink het volgende:
Hello, Aangezien ik binnenkort mag beginnen met lessen enzoWil ik wel es weten wie ervaring heeft met bepaalde methodes.
Nu heb ik gehoord, dat bij RIS het slagingspercentage hoger is en het "makkelijker" is. Dus heeft iemand hier ervaring mee, of andere methoden. Informeer me
gefelicteerd!!!quote:Op donderdag 10 februari 2005 16:19 schreef heaven7 het volgende:
Dank jullie wel! Er zaten een heleboel vragen bij met exact dezelfde plaatjes en tekst als die ik heb geleerd dus dat was wel fijn. En idd een stukje makkelijker toch welToch een aantal dingen die ik niet wist zoals, een aanhangwagen weegt meer dan 900 kilo, wanneer moet deze apk gekeurd worden? Nah iets van nooit, eens per jaar of eens per 3 jaar. Echt niet geleerd hoor
Had eens per jaar gegokt en dat was goed
dit hoeft helemaal niet gemarkeerd te wordenquote:Op woensdag 9 februari 2005 20:59 schreef heaven7 het volgende:
Jij ook heel veel succes!En onthou die regel dat het gemarkeerd moet zijn, als het aan beide zijden 15 cm uitsteekt mag je alleen gaan rijden als het gemarkeerd is, stink er niet in! En denk ook aan de aanhangwagen op de snelweg etc, niet harder dan 80.
Je had harder moeten duimen!!quote:
damn, altijd moeilijk om op een slecht nieuws-bericht te reageren.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 14:35 schreef M_M het volgende:
[..]
Je had harder moeten duimen!!
Basterds hebben me laten zakken
Volgende keer beter
Het kan ook een beetje aan de zenuwen hebben gelegen dat ik een weg inreed die ik niet in mocht rijden en in zn 3 op wilde trekken vanaf een helling.. Minor details
*zucht*![]()
Baluhquote:Op vrijdag 11 februari 2005 14:35 schreef M_M het volgende:
Je had harder moeten duimen!!
Basterds hebben me laten zakken
Volgende keer beter
Het kan ook een beetje aan de zenuwen hebben gelegen dat ik een weg inreed die ik niet in mocht rijden en in zn 3 op wilde trekken vanaf een helling.. Minor details
*zucht*![]()
Je hebt gewoon veel minder last van zenuwen/faalangst/stress dan de meeste examenkandidaten...quote:Op zaterdag 12 februari 2005 00:04 schreef hoidoei het volgende:
-stoer verhaal-
de magische 2e versnelling,quote:Op vrijdag 11 februari 2005 14:35 schreef M_M het volgende:
[..]
Je had harder moeten duimen!!
Basterds hebben me laten zakken
Volgende keer beter
Het kan ook een beetje aan de zenuwen hebben gelegen dat ik een weg inreed die ik niet in mocht rijden en in zn 3 op wilde trekken vanaf een helling.. Minor details
*zucht*![]()
Dat ie me niet meer herkende door mn zenuwen enzo.. Ik ben normaal wel vrij zelfverzekerd (in het verkeer dan) en ik maak niet zo van die fouten in mn lessenquote:Op vrijdag 11 februari 2005 20:20 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
damn, altijd moeilijk om op een slecht nieuws-bericht te reageren.
Wat zei je instructeur ervan ?
Maar hij heeft wel gelijk dat je met bananen en al dat andere gedoe weinig oplost. Uiteindelijk zit het gewoon tussen je oren....quote:Op zaterdag 12 februari 2005 01:54 schreef ilona-scuderia het volgende:
[..]
Je hebt gewoon veel minder last van zenuwen/faalangst/stress dan de meeste examenkandidaten...
Gefeliciteerd !!!!quote:Op maandag 14 februari 2005 15:09 schreef Infinity123 het volgende:
JAAAA Heb net mijn rijbewijs gehaald. Woei, had wel 2 keer op de verkeerde baan voorgesorteerd, maar dat vergeet ik maar. Olé, hop de auto in!![]()
Toch is zo'n banaan een lekkere houvast, al is het alleen maar de gedachte dat je er rustig van zou worden, er zit immers een rustgevend stofje in bananen (guerana?)quote:Op maandag 14 februari 2005 09:30 schreef Hik het volgende:
[..]
Maar hij heeft wel gelijk dat je met bananen en al dat andere gedoe weinig oplost. Uiteindelijk zit het gewoon tussen je oren....![]()
Ja, in 1 keer! En mijn examinator was echt een enorme eikel. Toen ik fietsertjes wilde inhalen en daarvoor even op het gaspedaal trapte, kreeg ik als reactie: "Heej, ben je suicidaal ofzo?!"quote:Op maandag 14 februari 2005 16:02 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Gefeliciteerd !!!!
In 1 keer als ik vragen mag ???
En hoe was je examinator ??? Toe...vertel eens wat meer![]()
Haha...hij heeft wel gevoel voor humor: Heej, ben je suicidaal ofzo ?quote:Op maandag 14 februari 2005 17:54 schreef Infinity123 het volgende:
[..]
Ja, in 1 keer! En mijn examinator was echt een enorme eikel. Toen ik fietsertjes wilde inhalen en daarvoor even op het gaspedaal trapte, kreeg ik als reactie: "Heej, ben je suicidaal ofzo?!"![]()
Nou ja, goed dan. Heb me wel vergist in een voorsorteerstrook. Toen ik hem uitlegde dat dit vast door de zenuwen kwam zei hij: "kutsmoes! Ik hoor dat iedere dag" Nou ja, das dan zijn probleem.'
Anyway, hij zei dat het er wel mee doorkon en zonder mijn goeiedag te beantwoorden mocht ik het kamertje weer uit.
Zeg, tis SEX niet hier!quote:Op maandag 14 februari 2005 17:04 schreef ilona-scuderia het volgende:
Toch is zo'n banaan een lekkere houvast...
quote:Op maandag 14 februari 2005 17:54 schreef Infinity123 het volgende:
Ja, in 1 keer! En mijn examinator was echt een enorme eikel. Toen ik fietsertjes wilde inhalen en daarvoor even op het gaspedaal trapte, kreeg ik als reactie: "Heej, ben je suicidaal ofzo?!"![]()
Nou ja, goed dan. Heb me wel vergist in een voorsorteerstrook. Toen ik hem uitlegde dat dit vast door de zenuwen kwam zei hij: "kutsmoes! Ik hoor dat iedere dag" Nou ja, das dan zijn probleem.'
Anyway, hij zei dat het er wel mee doorkon en zonder mijn goeiedag te beantwoorden mocht ik het kamertje weer uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |