abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24570931
Wat moeten we eigenlijk verwachten als Geert Wilders premier wordt?

In de peilingen en bij de werkelijke uitslag kan hij makkelijk 30 zetels halen; en is daarmee sowieso de tweede partij van Nederland. Alleen de PvdA heeft hij nog voor zich. Maar ik zie de PvdA nog wel aardig wat zetels gaan verliezen aan de SP, een moslimpartij en Wilders zelf. Een maand of wat geleden stond de PvdA nog op 60 zetels in de peilingen, nu alweer op een zetel of 48. Dus het is nog lang niet zeker of de PvdA de grootste wordt, en dus kan Wilders de grootste worden. Wat moeten we verwachten van Geert Wilders als premier? En bovendien; ambieert Wilders deze functie?
pi_24570953
!
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 22:23:35 #3
33014 Cavemania
Niet mokken, lekker fokken....
pi_24570967
Ik denk niet dat het veel bijzonders wordt met Wilders als grootste partij in de kamer. Naar mijn mening wordt het net zo'n "bende" als met de LPF, met als gevolg een kabinetscrisis en nieuwe verkiezingen.

Misschien is het wel eens goed voor de Nederlandse politiek als er eens een andere partij de grootste is ipv CDA of PVDA
Vergeet niet, je bent uniek, net als iedereen...
pi_24570970
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 22:22 schreef FritsVanEgters het volgende:
!
Het is zeer reëel hoor, dat zijn partij de grootste wordt.
pi_24570984
Snel verhuizen

Stel je voor zeg, straks moet iedereen zijn kapsel dragen
the man who sold the world
pi_24570989

Maar dan staat ome Geert daar. Met z'n geblondeerde haartjes .
pi_24571013
kort antwoord op topictitel: emigreren!
pi_24571018
Sorry, kon het niet laten, mijn pberends-imitatie.

Maar ik geloof echt niet dat hij kans maakt. Ik hoop het ook niet trouwens.
Ik vond het al zeer onwaarschijnlijk dat Fortuyn het kon worden (en ik geloof het ook nog steeds niet) en Wilders heeft geen greintje charisma in vergelijking met Fortuyn. Daarentegen heeft Balkenende het ook niet.
pi_24571020
Al die makkelijk beïnvloedbare, impulsieve nederlanders rennen achter 'm aan net zoals bij Fortuyn. Ik verwacht ook een vergelijkbare partij, met dezelfde tekortkomingen.

't is wat..
Er is maar één ding ergerlijker dan een vrouw, die kan koken en het niet wil,
en dat is de vrouw, die niet kan koken en het toch doet.
pi_24571071
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 22:23 schreef pberends het volgende:

[..]

Jij begon:
pi_24571107
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 22:24 schreef veldmuis het volgende:
[afbeelding]
Maar dan staat ome Geert daar. Met z'n geblondeerde haartjes .
  vrijdag 14 januari 2005 @ 22:30:12 #12
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_24571111
Alles beter dan de PvdA. Dus ook een Geertje-1.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_24571169
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 22:25 schreef FritsVanEgters het volgende:
Sorry, kon het niet laten, mijn pberends-imitatie.
pi_24571189
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 22:26 schreef GrotePier het volgende:
Al die makkelijk beïnvloedbare, impulsieve nederlanders rennen achter 'm aan net zoals bij Fortuyn. Ik verwacht ook een vergelijkbare partij, met dezelfde tekortkomingen.

't is wat..
Verschil bij de partij van Wilders is dat niet 90% van de partij is doodgeschoten.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 23:05:52 #15
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24571802
Ik vind dat Balkenende wel degelijk charisma heeft.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
pi_24571807
Als Limburgers bevoordeeld worden heb ik er geen problemen mee.
pi_24571913
Ach, of dat slechter is dan Balkenende
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_24571967
Ik zie op dit moment werkelijk niemand die geschikt is voor de job. Niemand heeft het charisma.
pi_24571987
Gril reeds wet?
Wel erg driest!
Wil der ergste?
Leger redt wis...
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_24572031
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 22:34 schreef pberends het volgende:
Verschil bij de partij van Wilders is dat niet 90% van de partij is doodgeschoten.
Dat komt nog wellicht.
Er is maar één ding ergerlijker dan een vrouw, die kan koken en het niet wil,
en dat is de vrouw, die niet kan koken en het toch doet.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 23:20:48 #21
106056 Landmass
pi_24572093
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 23:17 schreef GrotePier het volgende:

[..]

Dat komt nog wellicht.
Een blik in de toekomst (of hoe het verleden had kunnen zijn):
Toekomst van Nederland volgens de linkse aanpak
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_24572127
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 23:14 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik zie op dit moment werkelijk niemand die geschikt is voor de job. Niemand heeft het charisma.
Daar ben ik het wel mee eens
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_24572149
ja, Landmass, die tekst moet wel door een rechtspopulistische zinnengenerator zijn geschreven.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 23:25:47 #24
106056 Landmass
pi_24572215
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 23:22 schreef Toffe_Ellende het volgende:
ja, Landmass, die tekst moet wel door een rechtspopulistische zinnengenerator zijn geschreven.
gaaf he
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_24572251
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 23:25 schreef Landmass het volgende:

[..]

gaaf he
Zoals Wilders zou zeggen: ram te gek!
pi_24572317
Wilders als premier .
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zaterdag 15 januari 2005 @ 00:11:45 #27
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_24573175
quote:
Ga toch weg. Zonder enige vorm van partij programma en domme populistische uitspraken?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_24573248
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 00:11 schreef maartena het volgende:

[..]

Ga toch weg. Zonder enige vorm van partij programma en domme populistische uitspraken?
Verkiezingen zijn nog lang weg. Maar om antwoordt te geven op je vraag: ja.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 00:19:59 #29
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_24573331
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 00:15 schreef pberends het volgende:
Verkiezingen zijn nog lang weg. Maar om antwoordt te geven op je vraag: ja.

We zullen peil.nl in de gaten houden.....
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  zaterdag 15 januari 2005 @ 11:09:24 #30
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_24577596
quote:

[..]

quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 23:08 schreef HiZ het volgende:
Volgens de Telegraaf zou Wilders bij verkiezingen nu nog maar 8 zetels halen.
Zelfs de Telegraaf, dus...

Wilders
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Moderator zaterdag 15 januari 2005 @ 11:18:33 #31
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_24577710
ik hoop dat hij onder emille ratelband eindigd (doet die weer mee trouwens?)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_24577761
Dat hij goed zou zijn omdat veel mensen op hem zouden stemmen is imho net zulke flauwekul als te stellen dat muziek die in de top40 staat per definitie ontzeeeeeettend goede en knap gemaakte muziek is.
pi_24577769
Als antwoord op de topic titel;

Ons diep schamen.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 11:39:18 #34
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_24577978
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 11:24 schreef Tijger_m het volgende:
Als antwoord op de topic titel;

Ons diep schamen.
Ditzelfde antwoord kunnen we overigens geven voor de huidige premier. Als je dat nou zo naast Bush ziet staan... Dan begraaf je toch collectief als land uit schaamte je hoofd in een berg zand en komt er pas uit na de volgende verkiezingen?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Moderator zaterdag 15 januari 2005 @ 11:53:07 #35
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_24578176
ik zou me pas gaan schamen als uiterlijk een rol gaat spelen bij het verkiezen van een premier ... dan zitten we binnen de kortste keren met wouter bos opgescheept.

ik ben best tevreden over Balkenende want hij doet zijn werk goed ook al is hij een kneus, denk niet dat Wilders wat dat betreft ook maar ergens in de buurt komt van jpb ... en daar komt nog bij dat Wilders er niet uit ziet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 11:53:09 #36
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_24578178
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 22:21 schreef pberends het volgende:
Wat moeten we eigenlijk verwachten als Geert Wilders premier wordt?

In de peilingen en bij de werkelijke uitslag kan hij makkelijk 30 zetels halen;`
En de PvdA kan makkelijk 60 halen, het CDA 44 en VVD 37. Het potentieel van Wilders is dus niet echt in zijn voordeel als het gaat om de grootste partij.
quote:
Een maand of wat geleden stond de PvdA nog op 60 zetels in de peilingen, nu alweer op een zetel of 48. Dus het is nog lang niet zeker of de PvdA de grootste wordt, en dus kan Wilders de grootste worden.
Aangezien Wilders ook al flink verliest in de peilingen klopt deze redenering ook al niet meer.
quote:
Wat moeten we verwachten van Geert Wilders als premier? En bovendien; ambieert Wilders deze functie?
Ok, laten we ervanuit gaan dat Wilders premier kan worden, dan zal hij dat wel willen. De functie van mp weigeren kan hij niet maken; hij kan eventueel wel regeringsdeelname weigeren mocht hij niet de grootste worden.

Als premier zal hij merken hoe zijn soundbites lastig zijn te verwezenlijken in de echte politiek. Het zal wel weer een compromis-achtige-half-om-half-oplossing zijn. Mocht hij daadwerkelijk de daadkracht vinden en al zijn standpunten verwezenlijken dan zal Nederland behoorlijk geisoleerd raken door het negeren van internationale verdragen; polarisatie zal als nooit tevoren opleven in Nederland en Wilders zal de rechtsstaat afbreken.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_24578307
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 11:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Ditzelfde antwoord kunnen we overigens geven voor de huidige premier. Als je dat nou zo naast Bush ziet staan... Dan begraaf je toch collectief als land uit schaamte je hoofd in een berg zand en komt er pas uit na de volgende verkiezingen?
Ik ontken het gewoon glashard dat die man ook maar iets te maken heeft met Nederland als buitenlandse vrienden vragen of dat onze regeringsleider is.
Ik zeg meestal dat hij de winnaar is van de Harry Potter look-a-like contest die als hoofdprijs een trip naar de VS had en dat het TV station het verkeerde onderschrift gebruikt heeft
pi_24578488
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 11:53 schreef sp3c het volgende:
ik zou me pas gaan schamen als uiterlijk een rol gaat spelen bij het verkiezen van een premier ... dan zitten we binnen de kortste keren met wouter bos opgescheept.

ik ben best tevreden over Balkenende want hij doet zijn werk goed ook al is hij een kneus, denk niet dat Wilders wat dat betreft ook maar ergens in de buurt komt van jpb ... en daar komt nog bij dat Wilders er niet uit ziet
Als je vergelijkt hoe Balkenende het doet, en hoe Wilders het 'zou' gaan doen, en dat aan de kiezers van Wilders voorlegt, ze zich wel zullen bedenken. Ik denk dat zoiezo dat +- de helft van de stemmers niet weet waar ze eigenlijk op stemmen.
© ©
pi_24579613
quote:
Wilders snuift in VS conservatieve thema's op

'Ik kan niet alleen islam doen', zegt Kamerlid Geert Wilders. Daarom is hij op studiereis in de VS.

WASHINGTON, 15 JAN. ,,Ah, dit is vrijheid'', zegt Geert Wilders. We zitten gewoon voor het raam van een koffiewinkel in de hoofdstad van een bevriende mogendheid. In Nederland kan dat niet. De heren van de lijfwacht vinden het goed, maar blijven vlakbij. De leider van de Groep Wilders is ook opgetogen omdat hij geestverwanten heeft gevonden: ,,Die hele Reagan-agenda bevalt me wel!'' Belastingverlaging en 'een kleinere overheid' bieden kansen om zijn aantrekkingskracht te verbreden. ,,Ik kan niet alleen islam doen.''

Na een week in Israël, is het van de VVD afgescheiden Kamerlid doorgereisd voor een week terrorisme- en immigratie-studie in New York, Philadelphia en Washington. Hij heeft een duizelingwekkende serie gesprekken gevoerd bij het Witte Huis, denktanks en 'conservatieve clubs', in het Huis van Afgevaardigden en met de Amerikaanse pers. Elke keer als hij zijn verhaal houdt over Turkije (,,goede buur, maar geen lid van de familie''), een immigratiestop voor niet-westerlingen en de verbureaucratiseerde EU en VN wordt Wilders naar eigen zeggen voor 'gematigd' uitgescholden. Dat bevalt hem wel voor de variatie. Volgens verslagen in The New York Sun en The New York Observer waren zijn toehoorders onder de indruk, hij was minder wild dan de Brits-Nederlandse schrijver Ian Buruma hem kort geleden in The New Yorker had afgeschilderd, maar men was niet steeds overtuigd dat alles wat hij wilde ook kon.

,,Mijn Turkije-verhaal zit goed in elkaar. Ik heb het gewoon verteld zoals ik het denk. Daar kreeg ik weinig weerwerk op, al weet ik dat ze er hier anders over denken.'' Het doet Wilders hoe dan ook goed iets te proeven van de dynamiek die hij mist ,,in onze eigen gepamperde, vadsige samenleving'', vertelt hij bij de kleinst verkrijgbare beker koffie, die hier 'tall' heet.

Woensdag maakte hij de befaamde wekelijkse coördinatiebijeenkomst mee van 'Americans for Tax Reform', de lobbyclub van Grover Norquist die ijvert voor belastingverlaging. Wilders heeft met bewondering gezien hoe Norquist als een spin in het web de conservatieve revolutie orkestreert. ,,Zoiets zouden wij ook moeten hebben. Zelfs het Witte Huis en het ministerie van Buitenlandse Zaken leggen bij hem verantwoording af.'' Wilders heeft dankbaar genoteerd hoe Norquist hem het verband tussen zijn eigen thema's heeft verduidelijkt: ,,Immigratie betekent een groter beroep op sociale zekerheid, wat leidt tot meer Democraten'' - links in de Nederlandse verhoudingen. Hij concludeert: ,,We hebben in Nederland geen belastingverlagingspartij. Dat biedt mogelijkheden.'' Het Kamerlid heeft Norquist wel gevraagd hoe je sterk verlaagde belastingen in de begroting opvangt. Norquist noemde met een ruim gebaar de resulterende vergrote economische groei als oplossing, maar Wilders is ervan doordrongen dat als je een kleinere overheid nastreeft en minder belasting wilt innen, kiezen geboden is. ,,Amerikaanse begrotingstekorten zijn geen oplossing. Ik heb er wel een verhaal bij, maar het kan in Nederland electoraal pijn doen. Je moet het goed inpakken.''

We lopen de lijst ontmoetingen nog een keer door. Spreekbeurten georganiseerd door het blad Commentary, The Heritage Foundation, The American Enterprise Institute en het Foreign Policy Research Institute, gesprekken met de vooraanstaand neoconservatief Richard Perle, de Midden-Oosten-kenners Daniel Pipes en Hillel Fradkin en de Libertarian Party, interviews met The New York Observer, Sixty Minutes van CBS, Frontline (PBS), The New Republic, The Financial Times, The Washington Times, Fox News (vanavond in prime time). Het is een programma waar een Nederlandse minister-president op bezoek in de VS jaloers op zou zijn, al zou zijn staf het intellectueel misschien iets uitgebalanceerder samenstellen. En hij mocht logeren in dezelfde residentie van de Nederlandse ambassadeur. Maar dat was om veiligheidsredenen.

,,Ik ben Pim Fortuyn niet'', is een sleutelzin uit zijn Amerikaanse boodschap. Maar in diens voetsporen is Geert Wilders bezig de bekendste Nederlander in Amerika te worden.
http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1105684162687.html
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_24579657
quote:

[..]

pi_24579837
'En de PvdA kan makkelijk 60 halen ' (c) SideKick

pi_24579854
quote:
,,Ik kan niet alleen islam doen.''
pi_24580263
quote:
Wilders: 'Verdrag Rechten Mens opzeggen'

Tweede Kamerlid Geert Wilders wil het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens opzeggen om een harde aanpak mogelijk te maken van terrorisme en straatoverlast. Hij zegt dit in een interview met Elsevier.

Wilders wil dat allochtone jongeren die overlast op straat veroorzaken direct uit Nederland worden verwijderd:

'Er is geen principieel verschil tussen de moord op Van Gogh door Mohammed Bouyeri en het straatterrorisme van groepjes Marokkaanse jongeren in bijvoorbeeld de Amsterdamse Diamantbuurt. Het gaat niet alleen om aanslagen, maar ook om de alledaagse terreur op straat, waar tienduizenden Nederlanders in grote en kleine steden dagelijks onder gebukt gaan.'

Wilders wil geen tijdelijke straatverboden voor jongeren of andere 'halfzachte' maatregelen:

'Je moet ze oppakken en meteen uit Nederland verwijderen. De overheid reageert met sociaal werkers en buurthuizen. Maar ik zeg: gewoon weg. Als het volgens de Grondwet niet mag, dan veranderen we de Grondwet. Als het in strijd is met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, dan zeggen we dat verdrag op. Het beschermen van de Nederlandse gezinnen is een belang dat veel zwaarder weegt.'

Het interview had plaats in Israël. Wilders bezocht het land om van Israëlische bewindslieden en veiligheidsdeskundigen te horen wat het antwoord moet zijn op het islamitische radicalisme in Nederland.

Zij bevestigden hem in zijn eerdere opvattingen: 'Er zullen nog veel ergere dingen gebeuren. Nog heel veel troep ligt onder het moslimtapijt. Het terrorisme kost niet alleen mensenlevens; het wil de staat vernietigen en ons bestaan verwoesten.'

Wilders vindt dat de Nederlandse Algemene Inlichtingen en Veiligheids Dienst (AIVD) snel medewerkers moet werven onder Arabische christenen in Libanon en Syrië. 'Dat is de beste manier om snel in terroristische netwerken te infiltreren. Spionnenwerk is essentieel. De AIVD is daar veel te laat mee begonnen.'
http://www.elsevier.nl/ni(...)/versie/1/index.html
quote:
Terreur: 'Het is een superoorlog'

Op bezoek in Israël tankt onafhankelijk kamerlid Geert Wilders bijval voor zijn geharnaste standpunten over moslimextremisme. 'Liberale islam is onmogelijk'

'Hier voel ik me veiliger dan in Nederland,' zegt Geert Wilders. Het bedreigde kamerlid reist door Israël, waar hij gesprekken voert met politici en terreurbestrijders. Hij wil weten hoe zij over de situatie in Nederland oordelen en wat het Nederlandse antwoord moet zijn op het moslimextremisme.

'Iedereen in Israël heeft van de moord op Theo van Gogh gehoord. Ik hoef hier niks uit te leggen,’ stelt Wilders vast. Zijn gesprekken met vice-premier Ehud Olmert, hoge functionarissen van de inlichtingendienst en parlementariërs bevestigen hem in zijn opvatting dat Nederland nog maar aan het begin staat. Wilders: 'Er zullen nog veel ergere dingen gebeuren. Nog heel veel troep ligt onder het moslimtapijt. Het terrorisme kost niet alleen mensenlevens; het wil de staat vernietigen en ons bestaan verwoesten. Deze existentiële dreiging kun je dus niet temperen door allerlei vrijheidsrechten toe te kennen aan etnische minderheden. Of door, zoals premier Balkenende doet, bezoekjes te brengen aan gematigde moslims. Terroristen laten zich niet behagen. Je moet ze keihard aanpakken. En hoe langer we daarmee wachten, hoe moeilijker het wordt.’

Wilders werkte na zijn middelbare school enkele jaren in Israël. Hij had er los-vaste baantjes. Naderhand reisde hij tientallen keren terug naar de joodse staat. In Tel Aviv, Jeruzalem en in dorpen op het platteland heeft hij nog altijd veel vrienden. 'Dit is weer je jaarlijkse pelgrimage,’ zegt een oude kennis die hem de hand schudt op het militaire ereveld Quiriat Saul, waar Wilders een herdenking bijwoont voor oorlogsheld Moshe Yalon. Even later komt oud-premier Ehud Barak hem de hand schudden en hem complimenteren met een paginagroot interview in het dagblad Yediot Ahronot. Na de herdenking is Wilders te gast op de boerderij van kolonel b.d. Assaf Shavit. 'Ik ben blij dat je nu in een beschermingsprogramma zit,’ zegt Shavit. 'Jongens, pas goed op hem,’ richt hij zich tot de lijfwachten van de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKDB), die Wilders ook in Israël bewaken. Het onafhankelijke kamerlid loopt ook buiten de landsgrenzen gevaar.

Shavit was troepencommandant in de Gazastrook toen Palestijnse sluipschutters hem te grazen namen. Hij raakte zwaargewond en moet sindsdien een deel van zijn been missen. Op een zware motorskelter maakt hij met Wilders een tochtje over zijn landerijen. Ze keren lachend terug met een grote zak avocado’s en fruit. Maar al snel gaat het weer over de politiek. 'Het Arabische gevaar is diepgeworteld. In Nederland komen jullie daar nu ook achter,’ zegt Shavits echtgenote Hanna. Ondanks alle pogingen tot dialoog staat één ding vast: het zal Israël nooit aan vijanden ontbreken. Of zoals Hanna zegt: 'Ook onze kinderen en kleinkinderen hebben nog meer dan genoeg Arabieren om te doden.’ Even later vraagt Wilders haar gekscherend: 'Wil jij misschien mijn tekstschrijver worden?’

Alledaagse terreur
In gesprekken met politici slaagt Wilders er niet in uit te leggen 'waarom Nederland zo slap optreedt tegen moslimradicalen’. Na een week Israël staat voor hem vast: 'Er is geen principieel verschil tussen de moord op Van Gogh door Mohammed Bouyeri en het straatterrorisme van groepjes Marokkaanse jongeren in bijvoorbeeld de Amsterdamse Diamantbuurt. Het gaat niet alleen om aanslagen, maar ook om alledaagse terreur op straat, waar tienduizenden Nederlanders in grote en kleine steden dagelijks onder gebukt gaan.’

Wilders: 'Scholen treden niet op tegen anti-semitisme. Leraren durven geen les meer te geven over de Tweede Wereldoorlog. Nederland laat over zich heen lopen. Zo wordt de kiem gelegd voor terrorisme. De aanpak van terreur begint bij een consequente handhaving van de wetgeving in alledaagse situaties. Dit soort islamitische jongeren moet terstond in de kraag worden gegrepen. Want als Nederland allerlei misstanden ongestraft laat passeren, krijg je een heleboel Bouyeri’s. Het gaat om het voortbestaan van Nederland. Als we ons dat niet realiseren, dan redden we het niet.’

Wilders wil geen tijdelijke straatverboden voor probleemjongeren of andere 'halfzachte’ maatregelen: 'Je moet ze oppakken en meteen uit Nederland verwijderen. De overheid reageert met sociaal werkers en buurthuizen. Maar ik zeg: gewoon weg. Als het volgens de Grondwet niet mag, dan veranderen we de Grondwet. Als het in strijd is met het Europees Verdrag voor de rechten van de mens, dan zeggen we dat verdrag op. Het beschermen van de Nederlandse gezinnen is een belang dat veel zwaarder weegt.’

In Israël houdt Wilders zichzelf een spiegel voor. Hij vraagt zijn gesprekspartners: 'Vinden jullie dat ik overdrijf? Heeft rabbijn Soetendorp gelijk als hij de critici van de islam vergelijkt met het beginnend nazisme in de jaren dertig?’ De Israëlische joden vinden dat allemaal onzin. Ze drukken hem op het hart dat hij vooral zo door moet gaan.

Wilders: 'Hier maakt iedereen zich zorgen over de islamisering van West-Europa. Omdat er steeds meer islamitische kiezers zijn, houden politieke partijen steeds meer rekening met de islam. Dat is een dreigend perspectief voor Israël en voor iedereen die – net als ik – niet in een islamitisch land wil leven.’

Hoe verstandig is het om te polariseren? Speelt Wilders terroristen niet in de kaart door de gematigde moslims te dwingen te kiezen tussen hun geloof of het liberalisme? 'De tijd van gepsychologiseer is voorbij. We zijn in de penarie gekomen doordat de politiek zich nooit van gematigde moslims durfde te verwijderen. Nu zijn we het zwakste land van Europa. Geloof me, die gematigde moslims doe je een groot plezier door hard op te treden tegen de radicalen.’

Israël heeft het aantal slachtoffers van het terrorisme afgelopen jaar kunnen beperken tot ruim honderd. In 2003 kwamen zeker twee keer zoveel mensen om het leven bij aanslagen. De bouw van een muur/hek op en nabij de grens met de Palestijnse gebieden sorteert effect. Bovendien heeft de geheime dienst veel infiltranten onder de Palestijnen. Terroristische groeperingen worden voortdurend opgejaagd, zodat ze alleen al uit tijdgebrek minder aanslagen kunnen plegen.

Kan Nederland hiervan leren? 'Jazeker,’ zegt Wilders. Hij heeft geen bezwaar tegen een hekwerk, maar in Nederland is dat onmogelijk omdat de islamieten tussen autochtone Nederlanders wonen. 'Dat maakt de dreiging diffuser. De vijand is niet duidelijk herkenbaar. We voeren een oorlog, maar geen conventionele oorlog. Zelfs geen burgeroorlog. Het is een superoorlog. Tien procent van de Nederlandse islamieten heeft in het hoofd gekozen voor het terrorisme.’

Wat vraagt hij dan van de overige 90 procent? Dat ze het islamitisch geloof afzweren, omdat het niet samengaat met democratie? 'Ik vraag helemaal niks van mensen. Ik wil alleen dat ze zich aan Nederlandse wetten en regels houden. En inderdaad, als je de islamitische regels puur neemt, zal dat niet lukken. Een liberale islam is onmogelijk.’

Wilders krijgt van veiligheidsdeskundigen te horen dat de Nederlandse geheime dienst medewerkers moet werven onder Arabische christenen in Libanon en Syrië. 'Dat is de beste manier om snel in terroristische netwerken te infiltreren. Spionnenwerk is essentieel. De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) is daar veel te laat mee begonnen. AIVD-chef Sybrand van Hulst roept nu dat de politiek zijn rapportages jarenlang negeerde. Maar daar heb ik hem al die tijd niet over horen klagen.’

In de peilingen mag Wilders de laatste weken iets zijn gedaald, het politieke landschap ligt er voor hem ideaal bij. Pas in 2007 zijn er landelijke verkiezingen, zodat hij de tijd krijgt een kandidatenlijst samen te stellen. In de tussentijd kan hij zich dit jaar op de kiezersmarkt krachtig bewijzen bij het referendum over de Europese Grondwet. Als het aan Wilders ligt, draait het referendum over de vraag of Turkije in de Europese Unie hoort. Een meerderheid van de bevolking vindt van niet, maar de grote gevestigde politieke partijen vinden van wel.

Wilders: 'Als uitvloeisel van de Europese Grondwet krijgt Turkije straks meer invloed op de Nederlandse wetgeving dan Nederland zelf. Ik ga mensen voorhouden dat het referendum alles te maken heeft met Turkije. Als we de Turken niet kunnen tegenhouden, moeten we op zijn minst zorgen dat ze het hier niet voor het zeggen krijgen. Een stem tegen de Grondwet is een stem tegen Turkije in de Europese Unie.’

En een stem vóór Wilders? 'Zo wil ik het niet formuleren. Maar ik ben een van de weinigen die zich verzetten, terwijl de politieke elite vóór de Grondwet is. Dus krijgt het referendum wel het karakter van een wedstrijd tussen mij en de gevestigde politiek.’

Vanuit Tel Aviv vliegt Wilders deze week naar de Verenigde Staten voor gesprekken met senatoren, journalisten en intellectuelen van conservatieve instellingen. Het geld voor zijn politieke partij komt nu binnen in de vorm van kleine bijdragen van duizenden sympathisanten. Wilders zegt niet te veel afhankelijk te willen zijn van grote sponsors uit het bedrijfsleven. Maar hij is niet vies van een 'ideologische geldstroom’ uit de Verenigde Staten. 'Zover is het nog niet. Ik ga me daar nu eerst gewoon presenteren.’
quote:
WAT WIL WILDERS?

Zes prioriteiten van het voormalige VVD-kamerlid:

* Preventieve opsluiting van 150 à 200 potentiële terroristen en hun handlangers.
* Immigrantenstop tot 2010.
* Trouwen met niet-westerse partner mag, maar het nieuwe paar moet zich elders vestigen.
* Migranten die geen inburgeringsdiploma halen, moeten het land uit.
* Allochtonen die een zwaar misdrijf begaan, verliezen Nederlanderschap en moeten weg.
* Nederlands als voertaal voor imams, op straffe van preekverbod.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_24580556
Velen malen liever Wilders dan een PvdA'er, SP'er of GroenLinks'er

Kabinet VVD, CDA en Wilders (in die volgorde)
  zaterdag 15 januari 2005 @ 14:16:55 #45
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_24580584
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 13:26 schreef Koos Voos het volgende:
'En de PvdA kan makkelijk 60 halen ' (c) SideKick

Ach, het was een reactie op pberends die zei dat Wilders makkelijk 30 zetels kan halen. Van hetzelfde laken een pak.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zaterdag 15 januari 2005 @ 14:20:42 #46
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_24580628
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 14:15 schreef MrBadGuy het volgende:
Velen malen liever Wilders dan een PvdA'er, SP'er of GroenLinks'er

Kabinet VVD, CDA en Wilders (in die volgorde)
van mij mag er best eens een keer een linkse meerderheid zijn in het kabinet eens kijken hoe de regering het er dan vanaf brengt .. maar nee liever geen wilders, wilders is wel de laatste die ik als premier wil zien. Maar goed, ik heb maar 1 stem he
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_24580654
quote:
Wilders werkte na zijn middelbare school enkele jaren in Israël. Hij had er los-vaste baantjes. Naderhand reisde hij tientallen keren terug naar de joodse staat. In Tel Aviv, Jeruzalem en in dorpen op het platteland heeft hij nog altijd veel vrienden. 'Dit is weer je jaarlijkse pelgrimage,’ zegt een oude kennis die hem de hand schudt op het militaire ereveld Quiriat Saul, waar Wilders een herdenking bijwoont voor oorlogsheld Moshe Yalon. Even later komt oud-premier Ehud Barak hem de hand schudden en hem complimenteren met een paginagroot interview in het dagblad Yediot Ahronot. Na de herdenking is Wilders te gast op de boerderij van kolonel b.d. Assaf Shavit. 'Ik ben blij dat je nu in een beschermingsprogramma zit,’ zegt Shavit. 'Jongens, pas goed op hem,’ richt hij zich tot de lijfwachten van de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKDB), die Wilders ook in Israël bewaken. Het onafhankelijke kamerlid loopt ook buiten de landsgrenzen gevaar.
Oh, nu wordt mij een hoop duidelijk.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 14:25:55 #48
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_24580698
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 14:22 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Oh, nu wordt mij een hoop duidelijk.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  zaterdag 15 januari 2005 @ 16:00:24 #49
66825 Reya
Fier Wallon
pi_24582041
Ik zie Wilders allesbehalve snel premier worden. Ik acht de kans nagenoeg nul.
pi_24585636
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 16:00 schreef Reya het volgende:
Ik zie Wilders allesbehalve snel premier worden. Ik acht de kans nagenoeg nul.
Ik ga mee, ik denkt niet dat hij het vol houdt om goed in de peilingen te blijven staan; we zien al een teruggang. Gokje voor volgende kabinet: Pvda-CDA. (Met mogelijk GL? D'66 denk ik niet, die worden gedecimeerd, or so I hope.)
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')