quote:
Het kabinet wil dat er voor elke ziekte en aandoening een medicijn beschikbaar is, waarvoor patiënten niet hoeven bij te betalen.
Medicijnfabrikanten brengen vaak middelen op de markt die dezelfde werking hebben. Ze hebben alleen per fabrikant een andere naam. Sommige zijn ook duurder. Artsen schrijven vaak duurdere varianten voor, bijvoorbeeld omdat ze niet alle merken kennen. Soms vragen patiënten om een bepaald merk omdat ze dat al jaren gebruiken, terwijl een goedkoper merk precies dezelfde werking heeft.
Het nieuwe vergoedingssysteem voor medicijnen komt in plaats van de kortingsmaatregel die het kabinet per 1 september heeft ingevoerd. Via deze maatregel worden apothekers aangespoord om goedkope varianten van medicijnen voor te schrijven. Het kabinet probeert via de kortingsmaatregel ook een einde te maken aan de hoge bonussen die apothekers vaak van medicijnfabrikanten krijgen, als ze de medicijnen van een bepaald merk aan hun klanten verkopen.
Om te voorkomen dat apothekers gedupeerd worden door het nieuwe vergoedingssysteem, mogen ze voortaan een beter tarief in rekening brengen bij ziektekostenverzekeraars voor het werk dat ze voor patiënten verrichten.
Apothekers kunnen voortaan met ziekenfondsen en andere ziektekostenverzekeraars afspraken maken over welke zorg ze aan patiënten leveren en hoeveel ze daarvoor krijgen betaald. Ouderen en allochtonen kunnen op die manier bijvoorbeeld extra voorlichting krijgen over verantwoord medicijngebruik.
De apothekersorganisatie KNMP reageert positief op de plannen van het kabinet. Ze zegt vooral blij te zijn met de betere tarieven die apothekers in rekening kunnen brengen voor zorg die ze aan patiënten hebben verleend.
quote:Hoogervorst: alleen goedkoopste medicijn vergoeden 29-10-2003
Ziekenfondsen mogen straks alleen nog de goedkoopste medicijnmerken vergoeden. Bovendien worden zij op termijn zelf verantwoordelijk voor de inkoop van medicijnen. Dat staat volgens ingewijden in de 'medicijnenbrief' van minister Hoogervorst van Volksgezondheid, die vrijdag door het kabinet wordt behandeld.
De maatregel om alleen goedkope medicijnen nog te vergoeden moet in 2005 van kracht worden. Het voorstel komt in de plaats van de plannen om de kortingen en bonussen van de apothekers af te romen. Als een ziekenfondspatiënt per se een duurder middel wil, moet hij of zij zelf bij betalen. Hoogervorst hoopt overigens dat de farmaceutische industrie als gevolg van zijn voorstellen de prijzen van dure merken zal verlagen.
Minerva is volledig identiek aan Diane, dus ook de hulpstoffen.quote:Op maandag 10 januari 2005 16:10 schreef rena het volgende:
Weet iemand of Minerva daar onder valt?
Ik slikte daarvoor ook Diane 35 en kreeg ook ineens deze voorgeschreven.
Dan zit ik er dus helemaal naast , ik meende echt dat de minerva lichter was...quote:Op maandag 10 januari 2005 16:23 schreef Phaedrus het volgende:
[..]
Minerva is volledig identiek aan Diane, dus ook de hulpstoffen.
Minerva kost 19.80 voor drie maanden, Diane 21.78.
Als je je er niet in verdiept hebt, waarom ga je hier dan vol stelligheid iets beweren wat niet blijkt te kloppen?quote:Op maandag 10 januari 2005 16:28 schreef Xanthe het volgende:
[..]
Dan zit ik er dus helemaal naast , ik meende echt dat de minerva lichter was...
Maar heb me er ook niet in verdiept
vrouwelijke intuitie?quote:Op maandag 10 januari 2005 16:39 schreef Phaedrus het volgende:
[..]
Als je je er niet in verdiept hebt, waarom ga je hier dan vol stelligheid iets beweren wat niet blijkt te kloppen?
Niet tegen jou persoonlijk hoor, maar dat is wat me tegenstaat aan Internetfora: niet gehinderd door enige kennis van zaken roept iedereen maar wat. Ik denk altijd, zolang ik iets niet zeker weet, kan ik net zo goed niks zeggen.
Het zou je sieren als je de tendentieuze opmerkingen achterwege laat zolang je de feiten niet kent.quote:De dokter had het vermoeden dat de apotheek uit eigen winstbelang een goedkoper merk heeft gegeven om zo een grotere vergoeding van de verzekering te krijgen.
want spelen met iemands gezondheid ten bate van je eigen kas lijkt me niet de bedoeling van een zorgverlener.
Vrouwelijke intuïtie wordt binnen de analytische chemie bijzonder weinig gebruikt om het oestrogeengehalte van anticonceptiva te bepalen. De resultaten zijn namelijk waardeloosquote:Op maandag 10 januari 2005 16:47 schreef -tammie- het volgende:
[..]
vrouwelijke intuitie?![]()
(ben jij een man of zegt mijn vrouwelijke intuitie dat dan weer verkeerd?)
Typisch internet (het is weer met een kleine i, Phaedrus) inderdaad. Ik kan me daar ook rot aan ergeren.quote:Op maandag 10 januari 2005 16:39 schreef Phaedrus het volgende:
Als je je er niet in verdiept hebt, waarom ga je hier dan vol stelligheid iets beweren wat niet blijkt te kloppen?
Niet tegen jou persoonlijk hoor, maar dat is wat me tegenstaat aan Internetfora: niet gehinderd door enige kennis van zaken roept iedereen maar wat. Ik denk altijd, zolang ik iets niet zeker weet, kan ik net zo goed niks zeggen.
De bijwerkingen zijn wellicht ook van toepassing bij de Diane35, maar het gaat er ook niet om dat ze een totaal andere pil voorgeschreven heeft gekregen. Ze heeft dezelfde pil voorgeschreven gekregen. Hoe kan het dan dat er opeens allerlei bijwerkingen zijn? als de pil exact hetzelfde is dan zou er niets moeten veranderen.quote:Op maandag 10 januari 2005 15:44 schreef octopussy het volgende:
behalve misschien de haaruitval zijn de bijwerkingen die je hier opsomt precies hetzelfde als de normale diane35 pil.
En ik wil dan ook wel eens weten of je wel in de bijsluiter hebt gekeken, want daar staat het waarschijnlijk toch wel gewoon bij.
Ach, onder het mom voorkomen is beter dan genezen. Maar ik had er wellicht beter neer kunnen zetten 'als je last hebt'quote:Op maandag 10 januari 2005 15:51 schreef Krullie het volgende:
Als je nergens last van hebt, waarom zou ik dan de Diane35 eisen?
Die informatie heb ik van de huisarts. Deze meende dat de apotheek belang heeft bij een goedkopere variant. Waarom zou hij anders een goedkope pil geven aan iemand die alles vergoed krijgt ?quote:Op maandag 10 januari 2005 16:18 schreef Phaedrus het volgende:
En hoe veroorzaken die hulpstoffen genoemde bijwerkingen dan volgens jou?
[quote]
Hoe de werking is weet ik niet. Ik hoor de klachten van meerdere mensen die de Diane35 gebruikten en nu zijn overgeschakeld. Ook de huisarts was van mening dat de samenstelling verantwoordelijk was voor de bijwerkingen.
[quote]
Daarnaast is je stelling over de vergoeding door zorgverzekeraars onjuist: generieken hebben een lagere taxeprijs en dus ook een lagere declaratieprijs. Ook de stimulansregeling, waar de apotheker een derde van het prijsverschil tussen generiek en merk mocht houden is afgeschaft.
Het gaat mij er niet om dat de Diane35 bijwerkingen heeft, maar het gaat erom dat een wisseling van pil (die volgens apotheker exact dezelfde is, dus tot op elk ingredient en dosering) zoveel negatieve bijwerkingen achtereen heeft. Dit terwijl het jaren achtereen gebruiken van de Diane35 voor geen enkele bijwerking zorgde.quote:Op maandag 10 januari 2005 16:20 schreef SEMTEX het volgende:
Euh van de echte Diane 35-pil kom je ook gewoon veel aan. Dat is gewoon een zware pilsoort.
Ik zou wel uitkijken, ik vermeld keurig wat mijn bevindingen zijn en geef aan de hand daarvan mijn advies. Ik claim nergens arts te zijn of verstand te hebben van medicijnen, maar heb mij wel laten voorlichten door een arts.quote:Op maandag 10 januari 2005 16:55 schreef Phaedrus het volgende:
[..]
Het zou je sieren als je de tendentieuze opmerkingen achterwege laat zolang je de feiten niet kent.
Daarom was ik ook enigszins bozig, omdat de apotheker mij bij 1e aflevering garandeerde een 100% identieke pil mee te geven. Ook aan andere mensen werd dit gemeld. Pas na navraag door de apotheker wist hij te melden dat het een aantal ander hulpstoffen biedt.quote:Apotheken zijn contractueel (contracten met ziektekostenverzekeraars) verplicht zoveel mogelijk het goedkoopste medicijn af te leveren. Je mag er vanuit gaan dat merkloze geneesmiddelen net zo goed zijn als duurdere merkgeneesmiddelen, daar is een hele strenge overheidscontrole op. Ze hoeven niet identiek van samenstelling (qua hulpstoffen) te zijn, maar een fabrikant moet wel bio-equivalentie aantonen: dat wil zeggen dat de beschikbaarheid van de werkzame stof (hoeveel komt er vrij uit de tablet, hoe snel lost het op) gelijk moet zijn aan die van het merkprodukt.
Éen slechte ervaring is geen slechte ervaring. Vier van de vier mensen die zijn overgestapt hebben klachten, dat lijkt me wel een slechte ervaring en reden voor een waartschuwing dat je klachten kunnen liggen aan de overstap. Overigens stoor ik me vooral aan het feit dat de arts in dit geval een merk uitschrijft en de apotheek een ander merk geeft (dat dus wel anders is!)quote:Op maandag 10 januari 2005 21:14 schreef Isabeau het volgende:
detulp050, één slechte ervaring is nog geen reden tot een waarschuwing. Het komt vaker voor dat mensen niet goed op een medicijn reageren (merk of goedkoper alternatief, maakt weinig uit) en je vriendin had in deze gewoon pech. Weer terug naar de Diane35 pil is dan gewoon het beste.
Je arts kan bijv. een uitroepteken achter de merknaam zetten op het recept om aan te geven dat exact dat medicijn gegeven moet worden. Deed een dermatoloog waar ik co-schappen bij liep vaak met Roacutane omdat hij niet wilde dat het goedkopere alternatief werd gegeven vanwege meer klachten qua bijwerkingen.
Nee, maar je claimt wel verstand te hebben van de financiën van de apotheek, terwijl je feitelijke onjuistheden verkondigd met betrekking tot de vergoeding van geneesmiddelen.quote:Op maandag 10 januari 2005 21:08 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Ik zou wel uitkijken, ik vermeld keurig wat mijn bevindingen zijn en geef aan de hand daarvan mijn advies. Ik claim nergens arts te zijn of verstand te hebben van medicijnen,
Zoals gezegd: omdat de apotheek daar contractueel toe verplicht is.quote:Op maandag 10 januari 2005 20:41 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Die informatie heb ik van de huisarts. Deze meende dat de apotheek belang heeft bij een goedkopere variant. Waarom zou hij anders een goedkope pil geven aan iemand die alles vergoed krijgt ?
Oftewel, de apotheker die geeft een merkloze pil en verkondigt daarbij dat het exact dezelfde pil is. Dan doet hij dat niet omdat hij mij daar beter mee wil helpen, maar de verzekeraar. Zowel apotheker als verzekeraar hebben daar een financieel belang bij.quote:Op maandag 10 januari 2005 23:26 schreef Phaedrus het volgende:
[..]
Zoals gezegd: omdat de apotheek daar contractueel toe verplicht is.
Amicon heeft zelfs geprobeerd een clausule in de contracten op te nemen waarbij de apotheek financiële sancties opgelegd zou krijgen als ze niet boven de landelijk gemiddelde subsitutiegraad uitkwamen. Waarbij ze kennelijk even niet willen weten dat de definitie van een gemiddelde is dat 50% er onder zit... Bij mijn weten is er echter niemand ingestonken.
substitutiegraad: mate waarin de apotheek merkgeneesmiddelen vervangt door merkloze geneesmiddelen.
Post hoc, ergo propter hoc?quote:Op maandag 10 januari 2005 21:37 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Éen slechte ervaring is geen slechte ervaring. Vier van de vier mensen die zijn overgestapt hebben klachten, dat lijkt me wel een slechte ervaring en reden voor een waartschuwing dat je klachten kunnen liggen aan de overstap.
De meeste apotheken hebben met de meeste (huis)artsen de afspraak dat ze generiek leveren, ongeacht wat de arts op het recept zet. Als de arts immers jaren gewend was bijvoorbeeld "Diane" op te schrijven hoef je niet te verwachten dat "cyproteron / ethinylestradiol" ineens vloeiend uit de pen komtquote:Overigens stoor ik me vooral aan het feit dat de arts in dit geval een merk uitschrijft en de apotheek een ander merk geeft (dat dus wel anders is!)
In werking exact dezelfde. Of er nou ijzeroxide rood of ijzeroxide geel in zit als kleurstof is niet van belang, anders zou er maar weinig gesubstitueerd kunnen worden.quote:Op maandag 10 januari 2005 23:39 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Oftewel, de apotheker die geeft een merkloze pil en verkondigt daarbij dat het exact dezelfde pil is. Dan doet hij dat niet omdat hij mij daar beter mee wil helpen, maar de verzekeraar. Zowel apotheker als verzekeraar hebben daar een financieel belang bij.
Je kan beter een (R) gebruiken. Een uitroepteken gebruik je om aan te geven als je bewust een dosering hebt veranderd, of bewust over- of onderdoseert. Scheelt je een telefoontje van de apotheekquote:Op maandag 10 januari 2005 21:14 schreef Isabeau het volgende:
Je arts kan bijv. een uitroepteken achter de merknaam zetten op het recept om aan te geven dat exact dat medicijn gegeven moet worden. Deed een dermatoloog waar ik co-schappen bij liep vaak met Roacutane omdat hij niet wilde dat het goedkopere alternatief werd gegeven vanwege meer klachten qua bijwerkingen.
Ja, zo ken ik er ook nog wel een paarquote:
Inderdaad. Die hulpstoffen zijn namelijk zo ontzettend niet-relevant, dat je meestal niet eens weet of een generiek vollledig identiek is aan het merkprodukt (dat heet dan een branded generic, Minerva is bijvoorbeeld het branded generic van Diane). Dat zijn echt dingen die je op moet zoeken. En als je nou bijvoorbeeld had beschreven dat je vriendin huiduitslag had gekregen: dat kan aan andere kleurstoffen liggen. Maar wat jij beschrijft zijn overbekende oestrogeen-bijwerkingen, niet eens de moeite waard om aan het Lareb te melden.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 00:04 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar
Je studeert zeker voor artsquote:Op dinsdag 11 januari 2005 09:42 schreef Phaedrus het volgende:
Ik begrijp prima wat je bedoelt.
Maar ja, als jij dingen gaat "geloven", wat nou eenmaal het tegenovergestelde is van dingen aannemen omdat ze te bewijzen zijn houdt de discussie natuurlijk gauw op. Ik geloof dat de lucht groen is. Maakt niet uit wat je vertelt over de breking van licht in lucht, ik geloof dat.
Zoals ik al zei: post hoc ergo propter hoc? Oftewel dat de bijwerkingen optreden na veranderen van pilverpakking wil nog niet zeggen dat er een causaal verband is, je aantal observaties is te klein (n=4) en er bestaat altijd de mogelijkheid van suggestie. "Heb jij ook zo'n last van acné sinds je die andere pil gebruikt?" Ondervraagde denkt aan dat ene puistje dat ze vanochtend ontdekte en is dan al snel geneigd dit bevestigend te beantwoorden, terwijl als je het objectief zou laten beoordelen er geen verschil zou zijn. En mensen worden nou eenmaal zwaarder naarmate ze ouder worden.
De gemiddelde apothekersassistente wéét niet eens of een generiek volledig identiek is, omdat ze het ook niet hóeft te weten. Het is namelijk niet relevant, dat schijn jij maar niet te willen begrijpen. Je kan het nakijken, maar dat is alleen aan de orde bij overgevoeligheidsreacties en die komen zelden voor.
quote:Marscha, en andere slikkers van De Naamloze Diane pil,
ik heb belangrijk nieuws! Het is een heel verhaal, en ik weet niet goed waar ik moet beginnen, mijn handen trillen er gewoon van!
Een tijdje terug had ik contact opgenomen met Merck de produkant van de Cyproteonacetaat/Ethinylestradiol, deze verzekerde mij dat hun produkt hetzelfde is als de Diane, ze vertelde mij zelfs dat ze de pillen afhalen bij Schering!!
Ik heb Schering een brief geschreven met mijn hele verhaal over de haaruitval die verergerd leek door de naamloze Diane.
Ik heb telefonisch contact gehad met de arts van de medice afdeling en hij vertelde me dat deze klachten veel voorkomen sinds het gebruik van de naamloze! Er hebben dus al veel vrouwen contact opgenomen met Schering vanwege deze problemen sinds de switch naar de merkloze variant. Hij vertelde me dat de stoffen hetzelfde zijn maar niet de:hulpstoffen, waardoor er toch prblemen kunnen ontstaan.
Ook vertelde hij me dat de Apotheek nooit zomaar zonder toestemming van de Patient mag switchen van een merknaam naar de merkloze. (Wat mijn apotheker dus wel deedt. Apothekers doen dit vaak terwijl ze bij de verzekering wel de merknaam declareren! Zo hebben zij betere verdiensten!
Want de Diane 35 wordt evengoed vergoed door het ziekenfonds!
Ik heb Schering verteld dat Merck mij verteld heeft dat ze de pillen afhalen bij Schering, deze man wist niet wat hij hoorde!! Dit is comlete onzin!!
Ik heb de Apotheker gebeld, en deze vertelde me ook dat er veel klachten binnen komen over de merkloze Diane. Degene die ik aan de telefoon had vertelde me zelfs dat een aantal collega's van haar die altijd de Diane pil slikten, ook problemen ondervonden tijdens het gebruik van de merkloze en dus nu weer zijn overgestapt naar de Diane!
In elk geval, ze gaf me gelijk dat ik zelf inspraak had en ze heeft de Diane weer voor mij besteld.
Ik ben echt heel erg pissig, ik weet nu zeker dat de naamloze de grote veroorzaker is van mijn nachtmerrie! Verdorrie!! Toen ik de Diane weer gebruikte nam de haaruitval drastisch af en had ik geen jeuk op mijn hoofd, sinds ik de merkloze gebruik heb ik alleen nog maar jeuk etc. Terwijl dit compleet weg was toen ik de Diane gebruikte!!
Als er zoveel vrouwen zijn met klachten van de Switch, moeten we dit echt serieus nemen!!
Ik ben echt pissig op mijn Apotheker, die over mijn rug geld heeft zitten verdienen! Ik weet zeker dat ik er heel anders aan toe zou zijn geweest als de merkloze variant mijn leven nooit gepasseerd zou hebben!!
Nu maar hopen dat de shade weer een beetje terug te draaien is, en dat ik niet voorgoed iets verpest heb!!
Ze krijgen zoveel klachten binnen vertelde ze me dat ze er zelfs aan zitten te denken om de naamloze er uit te gooien en weer volledig overtegaan op de Diane.
Marcha, eis de Diane van je Apotheker!! Je staat in je recht!! Als er op jou recept de Diane staat, hoor jij de Diane te krijgen en niet de merkloze!!
En laat je niet afpoeieren door hun verhaal dat het hetzelfde is, print anders dit stuk verhaal uit en ga ermee naar je apotheker!!
Succes meiden!!
Liefs van Sigur
En laat de Minerva nou volledig identiek zijn aan de Diane, producent is Schering, net als Diane (registratiehouder is Berlipharm). Het enige verschillende is de verpakking. Kennelijk kan je labiel worden van een ander kartonnetje...quote:liefmeisje
20-12-2004, 16:47
hallo allemaal.
Ik kreeg ook ineens de minerva, ipv de diane35, is dat die naamloze waar jullie het over hebben?
Ik heb sinds die pil ook allerlei klachten gekregen, puisten, hele stopweek hoofdpijn, labiel enzo.
Het grootste deel van de prijs van een merkgeneesmiddel zit in de kosten van onderzoek en ontwikkeling. (Denk in de orde van grootte van tientallen tot honderden miljoenen euro's over een periode van 8 tot 12 jaar). Dat terugverdienen moet zoveel mogelijk gedurende de periode dat het merkgeneesmiddel nog patentbescherming heeft. Als het patent verlopen is mogen andere fabrikanten het geneesmiddel ook op de markt brengen, maar hebben geen R&D kosten en kunnen het middel dus goedkoper in de markt zetten. Dan kan je als "uitvinder" niks doen en een klein beetje omzet blijven maken met je merkgeneesmiddel, of je brengt zelf ook een laaggeprijsde variant op de markt. Dat heeft Schering dus gedaan met de Diane 35: Minerva.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 22:23 schreef octopussy het volgende:
wat ik persoonlijk wel een beetje raar vind is dat er dan een prijsverschil zit tussen de naamloze variant en de 'merkpil' als ze verder precies hetzelfde van samenstelling zijn...
de productiekosten moeten dan toch hetzelfde zijn. betaal je dan bij diane35 alleen voor het merk?
Kan afhangen van de beschikbaarheid bij de groothandel. Hebben ze de ene tijdelijk niet voldoende op voorraad, leveren ze een ander merk, is vrij gebruikelijk.quote:Op woensdag 12 januari 2005 06:07 schreef Ils het volgende:
Het rare vind ik wel dat ik ze wisselend krijg, dus de ene keer een doosje van Merck en de andere keer via Katwijk terwijl het stickerlabel op het doosje aangeeft dat het van Katw. komt.
mijn moeder gaat geloof ik morgen even bij de huisarts rellenquote:Op woensdag 2 februari 2005 23:42 schreef detulp050 het volgende:
Miss_Bleu: Mijn vriendin heeft op verzoek weer de Diane35 weer gewoon gekregen (en vergoed door de verzekeraar!)
Die collega moet of wat duidelijker gaan uitleggen, of beter z'n huiswerk doen. Minerva is 100% identiek aan Diane, punt uit. Minerva is goedkoper in de markt gezet dan Diane door Schering om te voorkomen dat generieken zoals die van Katwijk en Merck teveel marktaandeel zouden afsnoepen. En aangezien Diane en Minerva allebei van Schering zijn hoeft Schering er niks aan te veranderen om het op de markt te mogen brengen. Alle klachten na overstappen op Minerva zitten dus tussen de oren.quote:Op woensdag 2 februari 2005 23:22 schreef miss_bleu het volgende:
Er is mij daar duidelijk uitgelegd door de apotheker dat er een soort van embargo op een medicijn zit zodat niemand het na mag maken. De minerva komt idd uit de zelfde fabriek maar van de zelfde eigenaar. Het "embargo"was nog niet van het product af en ze moeten dus wel iets veranderd hebben aan die pil om hem onder een andere naam op de markt te brengen. En anders mag je hem toch niet namaken?
http://www.cbg-meb.nl/IB-teksten/31382.pdf - sandoz: dec 2004 beoordeling samenvattingquote:Het rommelt toch een beetje in pil-land. Van de Diane35 is in april 2004 een herziening van de beoordeling aangevraagd door het CBG, en dat hing o.a. samen met een wijziging in de concentratie van hulpstoffen. Die samenvatting is goedgekeurd, en staat keurig bij het CBG openbaar. Alleen vermeldt deze de concentraties van de hulpstoffen niet in zijn samenvatting vd beoordeling (= gegevens niet openbaar) , dus dat is gissen.
De Minerva echter, is niet apart beoordeeld (wel apart geregistreerd, in 1994 al), maar dreef mee op de beoordeling van de Diane – omdat ze exact dezelfde samenstelling hebben. Of Berlipharm (dochter van Schering, registratie Minerva) die wijziging in de hulpstoffen ook hanteert is echter niet bekend. Het is allebei een Schering-fabrikaat, maar dat zegt nog niets over de eventuele wijziging in productie.
Nu heeft Sandoz een merkloze Diane variant laten beoordelen in november jl., en deze is goedgekeurd afgelopen december. Deze had wel een aparte beoordeling nodig, terwijl de hulpstoffen qua samenstelling en concentratie exact gelijk zijn aan die van de oude Diane. Zelfs de ijzeroxide is exact hetzelfde (deze verschilt bij andere varianten nog wel eens).
[naam leverancier] levert [naam stof] aan [namen fabrikanten] en volgens hen hebben ze geen wijzigingen in de lijst met hulpstoffen gezien, maar dat is [fabrikant] hen ook niet verplicht door te geven. Wel hebben ze een oude lijst van Diane (van voor 2004) met (concentraties van) hulpstoffen, en die zijn exact gelijk aan die van de huidige die op naam van Sandoz is geregistreerd. Die lijst hebben ze nl. wel gewoon van [fabrikant] gekregen.
Waar het op neerkomt: het zou kunnen dat (disclaimer;):
de Diane wat veranderd is, dit bij de productie bij de Minerva niet is veranderd, de Diane en Minerva nu dus theoretisch zouden kunnen verschillen in concentratie van hulpstoffen, maar ws. niet in gebruik van verschillende hulpstoffen. Als er wat wijzigt in de Minerva moet dit middel weer apart beoordeeld worden, maar als er wat wijzigt in Diane is het niet zo geregeld dat de Minerva dan ineens apart beoordeeld moet worden. Tenminste, als de zg. werkzame bestanddelen blijven overeenkomen met die van de pil die bij de registratie heeft ‘meegelift’ op de beoordeling van de Diane.
Sandoz’ merkloze variant is qua gehele samenstelling exact gelijk aan de Diane van voor april 2004, dat is met zekerheid te zeggen door [leverancier].
Verder kan ik je niet helpen, maar ik wilde het graag even voor je uitpluizen. Dat schandaalis Duitsland waar je naar verwees is iets anders, daar is illegaal het eea aangepast, en dat gebeurt hier niet. Maar als het wel gebeurt dan weet ik dat niet, natuurlijkGa je me nog vertellen waarom je het wilde weten?
Groetjes [naam collega]
Contracten met verzekeraars die worden aangescherpt misschien..quote:Op maandag 9 mei 2005 17:58 schreef Isabeau het volgende:
Eerst kreeg ik de Diane, toen de Minerva en nu dus die naamloze variant. Waarom in godsnaam??
Dan bel je morgen op en zeg je dat je, ondanks zijn geruststelling, er nog steeds niet 100% goed bij voel. Gewoon een beetje assertief zijn. Tenminste, dat zou ik doen.quote:Op maandag 9 mei 2005 16:39 schreef miki het volgende:
Wat moet ik nu doen? Toch deze proberen in de hoop dat de bovengenoemde bijwerkingen zich niet bij mij voordoen of de dokter/apotheker bellen en toch de Diane eisen?
Voor hetzelfde geld heb ik helemaal geen problemen met die merkloze pil, maar ik heb zoiets van: als ik me er niet 100% goed bij voel, moet ik er helemaal niet aan beginnen...
Dan is het wel vreemd.. Misschien om je tegemoet te komen in de kosten?quote:Op maandag 9 mei 2005 18:06 schreef Isabeau het volgende:
Ja, maar ik moet het toch allemaal zelf betalen
De Diane wordt toch gewoon vergoed?quote:Op maandag 9 mei 2005 18:06 schreef Isabeau het volgende:
Ja, maar ik moet het toch allemaal zelf betalen
En heb je de bijsluiter van de Diane al eens gelezen?quote:Op maandag 9 mei 2005 16:39 schreef miki het volgende:
Heb wat gesurfd en ben toch wel redelijk ernstige bijwerkingen tegengekomen.
Bijsluiters wordt je inderdaad nooit vrolijk van.quote:Op maandag 9 mei 2005 22:06 schreef Phaedrus het volgende:
[..]
En heb je de bijsluiter van de Diane al eens gelezen?
Kennelijk niet...
Een arts die ik ken zegt altijd "als er bij aarbeien bijsluiters zaten at niemand meer aardbeien".
Die kan je tegenwoordig zelf melden op bij het Lareb: http://www.lareb.nl , maar je kan oook aan je apotheker vragen dat voor je te doen. Komt je bijwerking misschien in de nieuwe bijsluiterquote:Op maandag 9 mei 2005 22:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
Van de bijwerkingen die in bijsluiters vermeld staan heb ik meestal echter geen last. Als ik bijwerkingen krijg zijn het bijwerkingen die niet op de bijsluiter vermeld staan.
Ik vraag me af of zoiets al niet gedaan is.. In het laatste geval is het dus een bijwerking die bij 1 op de 10 die die medicijnen gebruiken voorkomt.quote:Op maandag 9 mei 2005 22:55 schreef Phaedrus het volgende:
[..]
Die kan je tegenwoordig zelf melden op bij het Lareb: http://www.lareb.nl , maar je kan oook aan je apotheker vragen dat voor je te doen. Komt je bijwerking misschien in de nieuwe bijsluiter![]()
Niet dus. De arts wist echter te vertellen dat 1 op de 10 het rapporteert.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 09:33 schreef Phaedrus het volgende:
Als het bij 1 op de 10 voorkomt zal het wel in de bijsluiter staan, ja.
Aan hem.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 10:15 schreef Phaedrus het volgende:
Rapporteert als in: aan hem, of bij Lareb?
Als ik een arts mag citeren die hoorde hoe ik verzekerd was "Je kan beter onverzekerd rondlopen, want daar hebben ziekenhuizen een potje voor" En toch betaal ik bijna 80 euro in de maand. Ja, ik heb zo'n hoog eigen risico dat ik dat nooit haal, tenzij ik geopereerd moet worden.quote:Op maandag 9 mei 2005 18:41 schreef Phaedrus het volgende:
De Diane wordt toch gewoon vergoed?
Of heb je een hoog eigen risico?
Tuurlijk wel..dat is toch het eerste wat je doet als je een (nieuw) medicijn krijgt!quote:Op maandag 9 mei 2005 22:06 schreef Phaedrus het volgende:
[..]
En heb je de bijsluiter van de Diane al eens gelezen?
Kennelijk niet...
Een arts die ik ken zegt altijd "als er bij aarbeien bijsluiters zaten at niemand meer aardbeien".
Dat is de alternatieve variant, die ik nu dus ook gekregen heb ipv de Diane 35.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 10:15 schreef MyMilkshake het volgende:
Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol Merck 2mg/0,035 mg krijg ik.. is dat de goede/echte Diane?
Ziekenhuizen misschien wel.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 10:40 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Als ik een arts mag citeren die hoorde hoe ik verzekerd was "Je kan beter onverzekerd rondlopen, want daar hebben ziekenhuizen een potje voor"
quote:Op dinsdag 10 mei 2005 11:27 schreef Phaedrus het volgende:
Ziekenhuizen misschien wel.
Maar de huisarts? Nooit voor verzekerd, ook al heb ik al 10x mijn eigen risico opgemaakt
De tandarts? Nooit voor verzekerd
De apotheek? Alleen als ik mijn eigen risico op heb en dat lukt me toch niet
De fysiotherapeut? Nooit voor verzekerd (maar kreeg heel lief gratis fysio van een sporttherapeut in het ziekenhuis na aanhoren van mijn verzekeringsstatus
De ambulancedienst? Och, hoe vaak zal ik die nodig zijn? 1x, 2x? valt nog onder eigen risico dan![]()
Etc, etc...
Maakt niet iedereen elkaar gek?quote:Op maandag 16 mei 2005 01:40 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind het toch frappant dat zoveel mensen ineens klachten krijgen van een pil waarvan wordt beweerd dat het exact dezelfde bestanddelen heeft als de Diane-35 pil. Met de Minerva had ik helemaal geen problemen, maar ik ben (helaas voor de objectiviteit) nu wel erg huiverig voor de variant van Merck die ik vorige week begon te slikken.
weet iemand dit misschien?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 10:15 schreef MyMilkshake het volgende:
Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol Merck 2mg/0,035 mg krijg ik.. is dat de goede/echte Diane?
al die verhalen die je hier leest zijn ervaringen van mensen... er staan ook verhalen tussen van mensen die het verschil tussen de merkloze en merk-pil niet merken. of jouw huid nog verder kan verbeteren is dus niet gezegd. je zou het uit kunnen proberen, maar het is niet gezegd dat een eventuele verbetering te wijten is aan het gebruik van de merkpil. om dit wat geloofwaardiger te kunnen maken zou je na deze verbetering weer een tijdje de merkloze variant moeten gaan gebruiken en kijken of je huid weer slechter wordt...quote:Op dinsdag 17 mei 2005 21:51 schreef -moi- het volgende:
hmm... nu ik al deze verhalen lees.. ik had vroeger microgynon, en ben toen gelijk overgestapt naar de nep diane pil.
Dit betekent dus dat mijn huid nog veel mooier kan worden als ik de echte krijg??ben nu toch wel heel benieuwd.. heb verder gelukkig geen klachten, maar als het beter kan, wil ik het natuurlijk beter!!
Yep, klopt, dit is de 'neppe'.quote:
waar zeg ik dat mijn huid zeker zal verbeteren als ik de echte diane pil zou gaan slikkenquote:Op woensdag 18 mei 2005 10:11 schreef kreezie het volgende:
[..]
al die verhalen die je hier leest zijn ervaringen van mensen... er staan ook verhalen tussen van mensen die het verschil tussen de merkloze en merk-pil niet merken. of jouw huid nog verder kan verbeteren is dus niet gezegd. je zou het uit kunnen proberen, maar het is niet gezegd dat een eventuele verbetering te wijten is aan het gebruik van de merkpil. om dit wat geloofwaardiger te kunnen maken zou je na deze verbetering weer een tijdje de merkloze variant moeten gaan gebruiken en kijken of je huid weer slechter wordt...
de kans zit er overigens wel in dat de merkloze pil wel en de Diane-35 niet wordt vergoed door je verzekering...
Heb ik dus ook gedaan, begonnen bij mij ook een verhaal op te hangen van: Ja, maar het gaat om de actieve bestanddelen blabla. Ik heb toen later gewoon gebeld naar de apotheek en gezegd dat ik liever Diane wilde, zonder verdere uitleg. Kreeg 'm gewoon, geen gezeur meerquote:
Bestel em zelf onlinequote:Op maandag 11 juli 2005 19:05 schreef Jennifer19 het volgende:
Wie kan me helpen, wat kan ik doen om de Diane 35 weer te krijgen??? HELP ME ALSJEBLIEFT EN REAGEER!!!!!
Het ligt er aan of de bijwerkingen ontstaan door de werkzame stoffen, of door de hulpstoffen. Een Diane35 pil bevat hormonen, en daarbij zijn bijwerkingen niet ongewoon. In de meeste gevallen zullen de bijwerkingen er zijn door de werkzame stoffen, en helpt een ander merk niet, maar te proberen is het natuurlijk altijd. Het kan ook weinig kwaad tenslotte.quote:Op maandag 20 maart 2006 10:49 schreef flutterbye het volgende:
Dit topic is al een tijdje dood geloof ik... Maar ik probeer het toch.
Ik slik sinds anderhalve week de merkloze Diane. (als behandeling voor acne) De gewone Diane heb ik nooit gehad. Ik heb wel last van bijwerkingen, maar waarschijnljik zou ik die bij de gewone Diane ook hebben. Ik probeer me niet teveel te laten beïnvloeden door alle negatieve berichten op internet.
Nou vraag ik me wel af - stel dat mijn bijwerkingen niet verminderen, en ik wil stoppen met deze pil, is het dan zinvol om de dokter te vragen om expliciet de Diane35 voor te schrijven, of kan ik beter gewoon een ander middeltje gaan proberen? Is er niemand die met de gewone Diane ook last heeft van al die bijwerkingen?
De Diane (merk danwel merkloos) is sowieso natuurlijk een vrij zware pil, dus met Diane zul je eerder last van bijwerkingen hebben dan met andere lichtere pillen, maarja die helpen dan weer niet zo tegen acne.quote:Op maandag 20 maart 2006 10:49 schreef flutterbye het volgende:
Dit topic is al een tijdje dood geloof ik... Maar ik probeer het toch.
Ik slik sinds anderhalve week de merkloze Diane. (als behandeling voor acne) De gewone Diane heb ik nooit gehad. Ik heb wel last van bijwerkingen, maar waarschijnljik zou ik die bij de gewone Diane ook hebben. Ik probeer me niet teveel te laten beïnvloeden door alle negatieve berichten op internet.
Nou vraag ik me wel af - stel dat mijn bijwerkingen niet verminderen, en ik wil stoppen met deze pil, is het dan zinvol om de dokter te vragen om expliciet de Diane35 voor te schrijven, of kan ik beter gewoon een ander middeltje gaan proberen? Is er niemand die met de gewone Diane ook last heeft van al die bijwerkingen?
quote:Wat is generiek?
Een tweede leven…
Zodra het patent van een geneesmiddel verloopt (het valt uit patent), mogen ook anderen het geneesmiddel maken. Vanaf dat moment spreken we over een generiek geneesmiddel. Het belangrijkste verschil tussen een generiek geneesmiddel en het oorspronkelijke product (specialité) is de naam. Een specialité heeft een merknaam, het generiek daarentegen wordt onder de naam van de werkzame stof op de markt gebracht. Belangrijk is dat een generiek geneesmiddel volkomen gelijkwaardig (bio-equivalent) is aan het oorspronkelijke merkproduct.
Waarom kost generiek minder?
Generiek is verkrijgbaar tegen lagere prijzen. Reden hiervoor is dat de kosten voor het initiële basisonderzoek en klinische onderzoeksprogramma’s niet hoeven worden terugverdiend. De investering is immers lager. Dit gecombineerd met wereldwijd geoptimaliseerde distributiekanalen, zorgt ervoor dat Sandoz kostenbesparend kan opereren, zonder concessies te doen op het gebied van kwaliteit. Sandoz investeert jaarlijks ¤ 150 miljoen euro in R&D.
Gelijk, soms beter!
In kwaliteit, of liever gezegd werkzaamheid, is een generiek dus gelijk aan het oorspronkelijke product. Wat wel voorkomt, is dat de generieke versie toevoegingen kent die je kunt zien als een verbetering ten opzichte van het specialité. Een generiek kan bijvoorbeeld, indien het een tablet is, omhuld zijn, met als doel vertraagde afgifte van de werkzame stof.
Ook in de keuze van hulpstoffen of bereidingswijze kunnen generieken soms moderner zijn dan specialités. De werkzaamheid van de geneesmiddelen is nog altijd hetzelfde, maar de generieke industrie investeert ook in onderzoek. En dat betekent dat een generieke versie wordt gefabriceerd op basis van de meest recente kennis en ervaring.
Prijs en ervaring zijn het onderscheid.
Er zijn twee belangrijke voordelen aan generieke geneesmiddelen. De prijs van een generiek geneesmiddel is lager dan dat van een specialité. Dat komt omdat de hoge researchkosten van het oorspronkelijke geneesmiddel niet meer op de productiekosten drukken. Naast de prijs is er een tweede voordeel. Omdat een generiek geneesmiddel, in feite als specialité, al lange tijd op de markt is, is alles over het middel bekend. We kennen de werking, maar ook alle bijwerkingen. Het middel is zo’n 20 jaar nauwkeurig gevolgd. Je zou kunnen zeggen dat een generiek geneesmiddel een geneesmiddel met ervaring is. De risico’s zijn voor de patiënt, maar ook voor de voorschrijver (arts) daarmee tot een minimum beperkt.
Generieke geneesmiddelen zijn een belangrijk onderdeel van onze gezondheidszorg geworden. Het gebruik van generieke geneesmiddelen geeft besparingen op het budget gezondheidszorg. Daarnaast bieden generieke geneesmiddelen een grote zekerheid. Prijs en ervaring is hun onderscheid.
Bron:
http://www.sandoz.nl
quote:Op zondag 19 maart 2006 23:19 schreef longinus het volgende:
@ 2L0w4Zer0: dat is sandoz reclame en ze beweren dat het gelijk is of beter?
Het gaat gewoon om kostenbesparing en dat verkopen ze onder het mom dat het moderner is.
Ik heb het eens meegemaakt dat de 25 mg versie van een pil met een bepaalde kleurstof was gekleurd en ik allergisch bleek voor die kleurstof, toen heb ik de 50 mg versie ervan genomen en die door de helft gebroken. de 50mg versie had een andere kleurstof.
Vulstoffen en kleurstoffen zijn wel degelijk van invloed, tot enkele jaren geleden gebruikten ze nog Azo-kleurstoffen en die waren niet gevaarlijk, nu zijn deze kleurstoffen verboden.
En meer zeg ik er niet over!quote:Op maandag 20 maart 2006 00:16 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Ik begrijp je punt wel, maar het kan natuurlijk ook andersom zijn, dat een merk medicijn een bepaalde vulstof bevat waar bepaalde personen slecht op reageren, terwijl dezelfde personen misschien wel goed reageren op een generiek medicijn. Wat ik echter hoor en lees, is dat veel mensen generieke medicijnen per definitie slechter vinden en dat is natuurlijk dikke onzin.
Het gaat er toch ook niet om dat we generieke medicijnen in het algemeen slecht vinden, maar bij dit bepaalde geneesmiddel komen gewoon veel klachten voor.quote:
Hoofdpijn, nekkramp, buikpijn, af en toe een misselijk gevoel, trekkende hoofdhuid... deze verschijnselen komen en gaan een beetje.quote:Op maandag 20 maart 2006 19:56 schreef M1RR1E het volgende:
Van wat voor bijwerkingen heb je eigenlijk last?
Diane is geen zware pil. Zware pillen zijn sub-50 pillen, diane is een pil met 0,035 mg. oestrogeen. Da's dus onder de 50, middenmoot-ertje.quote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/658103/3/50#36210001]maandag 20 maart 2006 19:56De Diane (merk danwel merkloos) is sowieso natuurlijk een vrij zware pil, dus met Diane zul je eerder last van bijwerkingen hebben dan met andere lichtere pillen, maarja die helpen dan weer niet zo tegen acne.
Van wat voor bijwerkingen heb je eigenlijk last?
mijn huid is nu gaaf. Ben gestopt al maanden.quote:Op donderdag 30 maart 2006 16:44 schreef Chicaloca het volgende:
Is er eigenlijk al iemand gestopt met de dianepil en die nu gewoon een gave huid heeft? Of komen de puistjes bij iedereen terug na het stoppen?
Je gebruikt altijd die andere pil?quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 16:16 schreef Isegrim het volgende:
Ik gebruik ook een merkloze Diane-variant (van Ratiopharm) en ik heb geen enkele klacht. Sterker nog, toen ik overstapte op een andere pil, veranderde ik plotseling in een depressief, chagrijnig monster, dus ik blijf dit voorlopig lekker gebruiken.Deze pil heeft geen negatief effect op mijn libido en dat hebben andere pillen tot nog toe wel.
quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 16:20 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je gebruikt altijd die andere pil?
Sorry, ik ben erg melig geloof ik
Ja!! Ik heb sinds kort de minerva pil. is ook een diane varient, en ik zit serieus sindsdien weer onder de pukkels... dus ik ga zsm de echte vragen, want de diane pil is oa ook tegen pukkels en nu heb ik meer dan everquote:Op zaterdag 21 oktober 2006 16:14 schreef snowqueen911 het volgende:
Na 3 tot 4 jaar de echte te hebben gebruikt, kreeg ik een jaar geleden opeens een neppe variant. Opich merkte ik niet veel verschil, maar nu heb ik toch wel weer pukkels en had een vermoeden dat het het msischien aan die nep pil kon liggen
Dat dus.quote:Op donderdag 11 maart 2010 08:25 schreef Isegrim het volgende:
Yeah, right.Geloof er geen zak van dat dat aan de generieke variant van de Diane ligt eerlijk gezegd.
quote:
Ja, inderdaad. Ik bedoel, voor zover wij weten kan die reactie ook zijn van iemand met Münchhausen zijn. Gooit ze chemo door de koffie ofzoquote:Op donderdag 11 maart 2010 12:52 schreef DDM het volgende:
Haaruitval = alopecia, ongeacht de oorzaakDus dat verandert niets aan het verhaal.
Je bedoelt dat het ook een andere oorzaak kan hebben dan het pilgebruik.
ja dat mag je, en dan moet je de diane 35 zelf betalen. De apotheek krijgt hier geen vergoeding voor. je kunt zelf de diane 35 weer bij de verzekering declareren. meestal is hiervoor een verklaring van de (huis)arts nodig.quote:Op zaterdag 2 september 2006 13:52 schreef Anneque het volgende:
Ik heb jaren diane 35 geslikt.. daarna heb ik 3 strips van een naamloze variant gehad waarvan ik de naam niet meer weet, maar daar had ik geen bijwerkingen van. Nu echter, slik ik al 2 maanden de Sandoz variant.. ik ben soms erg opgeblazen, heb meer last van krampen, maar vloei minder (waar ik ook niet op gerust ben.. er moet toch gewoon vanalles vervangen worden daar binnen?).. en heb opeens last van acne. Ik wil graag terug naar de originele diane35 pil. Deze is me jarengeleden voorgeschreven door een gyneacoloog, om medische redenen, en wordt vergoed.
Als ik nou naar de apotheek ga, wat moet ik dan zeggen? wat zijn mijn rechten in deze? mag ik de sandoz weigeren?
Ik ben echt heel benieuwd hoe dat allemaal zit:)quote:Op donderdag 1 april 2010 16:27 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Ik heb intussen ook weer de gewone diane 35 gekregen, koste ook bijna geen moeite.
Ik ben er ook achter wat het groote verschil is tussen de goedkope variant en de merkloze variant.
Ze verkopen het als dezelfde pil want er zitten dezelfde werkzame stoffen in. En dit klopt tot op zekere hoogte, de hoofdbestanddelen zijn hetzelfde, maar de hulp/bijstoffen en de samenstelling daarvan kunnen behoorlijk verschillen.
Dit kan uiteenlopende klachten geven.
Nou, de conspiracy theory websites over suiker zijn anders talrijk!quote:Op donderdag 1 april 2010 17:13 schreef Isegrim het volgende:
Ja, van kalk, cellulose en suiker kun je inderdaad nare klachten krijgen.
Pfff mn aluhoedje heb k al jaren geleden afgezet.quote:Op donderdag 1 april 2010 20:33 schreef Isegrim het volgende:
Die medicijnen zijn niet goedkoper omdat er troep in zit, die medicijnen zijn doorgaans goedkoper omdat het patent op de werkzame stof verlopen is en/of omdat de winstmarge lager ligt. Alle medicijnen moeten voldoen aan dezelfde strenge eisen en hulpstoffen die in medicijnen gebruikt worden zijn stoffen als cellulose, suiker e.d. Stoffen dus die je dagelijks in grote hoeveelheden binnenkrijgt. Ik bedoel, lees gewoon de ingrediëntenlijst eens en google wat er in zit. En zet vervolgens je aluhoedje af.
Je hebt vast een medische achtergrond, die gaan er namelijk altijd vanuit dat patienten niet goed bij hun hoofd zijn. Het zijn net leraren. Inhoudelijk gezien valt het op dat er redelijk veel klachten zijn, het lijkt me erg bijzonder om dan maar te denken dat het het bij al die mensen tussen de oren zit. Kijk, mijn vriendin gebruikt nu gewoon de originele pil en de klachten zijn weg. Dat jij zegt dat dat niets met het merk te maken heeft: primaquote:Op donderdag 1 april 2010 17:13 schreef Isegrim het volgende:
Ja, van kalk, cellulose en suiker kun je inderdaad nare klachten krijgen.
Dat is stom, hè? Als het waar blijkt, dan had ik dus bijna voor niks in een psychiatrische kliniek gezeten. Nou lekker dan. Ik ga even afwachten, hoor, en ik zal niet al te vroeg juichen, maar als ik me realiseer dat daar wel op aangestuurd werd.... Toch best heftig als dat door zo'n merkverschil van een pil kan....quote:Op donderdag 1 april 2010 21:44 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Je hebt vast een medische achtergrond, die gaan er namelijk altijd vanuit dat patienten niet goed bij hun hoofd zijn. Het zijn net leraren. Inhoudelijk gezien valt het op dat er redelijk veel klachten zijn, het lijkt me erg bijzonder om dan maar te denken dat het het bij al die mensen tussen de oren zit. Kijk, mijn vriendin gebruikt nu gewoon de originele pil en de klachten zijn weg. Dat jij zegt dat dat niets met het merk te maken heeft: prima
Wat je opnoemt zijn toch de gewone bijwerkingen die "regelmatig" (1:1000 of meer?) voor kunnen komen bij alle anticonceptiepillen?quote:Op maandag 10 januari 2005 15:21 schreef detulp050 het volgende:
Hou je niet van lange lappen tekst? Onderaan staat een conclusie![]()
Naamloze Diane35 kan haaruitval, acné, gewichtstoename, borstomvangtoename en meer veroorzaken!
Mijn vriendin gebruikt al jaren de Diane 35 pil. Deze pil zorgt er niet alleen voor dat zij niet zwanger kan worden (), maar zorgt er ook voor dat zijn geen last heeft van acné. Ook zorgt het er bij sommige dames voor dat zij geen last hebben van overbeharing (maar dat is bij mijn vriendin niet het geval). Nu is het zo dat de standaardpil niet meer vergoed wordt sinds ongeveer een jaar vanwege de vele wijzigingen in de ziekenfondswetten.
Ziekenfondsverzekeringen vergoeden de Diane35 en naamloze varianten daarop nog wel, omdat deze naast de anticonceptive werking ook voor andere medische doeleinden geslikt wordt. Echter, de apotheker die je de pil verstrekt merkt wel verschil sinds de nieuwe wet. Hoe goedkoper het medicijn dat zij verstrekken, hoe hoger de vergoeding is door (elke!) verzekeraar. Veelal krijg je bij een Diane35 recept dus een naamloze variant met dezelfde hoofdbestanddelen (Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol). Volgens de apotheek exact dezelfde pil, dus geen enkel probleem.
Na een aantal weken gebruik bleek opeens dat er sprake was van gewichtstoename (niet door de kerst uiteraard) in de -zeg maar- vrouwelijke zones, sprake van licht haarverlies en terugkerende ancé. Ook anderen, zoals het zusje van mijn vriendin en vriendinnen van mijn vriendin hebben hetzelfde probleem (allemaal in verschillende mate uiteraard). Na een zoektocht van diverse mensen (en gekeken te hebben op diverse sites) bleek dat de hoofdbestanddelen inderdaad hetzelfde waren, maar de hulpmiddelen niet!. Dit zou dus alle klachten bij erg veel mensen kunnen veroorzaken.
Allereerst contact opgenomen met de verzekering (Univé en GroeneLand). Zij melden dat bij het voorschrijven van Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol het niet uitmaakt welk merk met welke hulpmiddelen dit is. Dit wordt dus vrijgelaten aan dokter en apotheek. Daarna de dokter gebeld. Deze heeft dus expliciet bij meerdere mensen een recept uitgeschreven voor Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol in de vorm van Diane35. De dokter had het vermoeden dat de apotheek uit eigen winstbelang een goedkoper merk heeft gegeven om zo een grotere vergoeding van de verzekering te krijgen.
Tot slot de apotheker bezocht. Deze erkende dat er meerdere mensen worden die de merkloze variant absoluut niet meer willen hebben (joh !) en dat hij op verzoek de Diane35 best wil geven (geen probleem hoor, wij wisten niet dat u de Diane35 wilde hebben)
Voor mijn vriendin heeft het gelukkig weinig consequenties. Die kilootjes halen we er wel weer af en de acné zal zonder schade wel weer verdwijnen, maar bij sommmige mensen heeft de hebzucht van de apotheek ernstige schade veroorzaakt. Een vriendin heeft van nature een tamelijk grote boezem (70E) en kan met moeite goed passende (en erg dure BH's) kopen. Nu heeft ze door deze nieuwe pil opeens 70F, dit terwijl ze niet meer in een groeiproces zit.
Conclusie
Slik je een variant van de Diane35? Ben je verzekerd en krijg je de pil vergoed? Weiger dan de naamloze Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol en vraag naar de Diane35. Er zijn tot op heden mensen met diverse lichamelijke klachten, terwijl het enkel winst oplevert voor de apotheker. Let hierop en zegt het voort aan hen die de Diane35 gebruiken of de merkloze variant hierop (o.a. de Katwijkpil e.v.a.).
P.S. Uiteraard zal ik dit ook doorspelen aan een consumentenorganisatie, want spelen met iemands gezondheid ten bate van je eigen kas lijkt me niet de bedoeling van een zorgverlener.
[ afbeelding ]
Wil je hier op reageren, maar niet openbaar op het forum, dan kun je me mailen voor info of om iets te melden, mijn mail staat in mijn profiel
Edit: Mijn advies om per sé te weigeren is ongegrond en niet de bedoeling. Ik wil iedereen er gewoon met klem op wijzen dat het niet om een identieke pil gaat waar slechts een andere verpakking om heen zit en dat er opvallend veel mensen in mijn (in)directe omgeving zijn die plotseling te maken krijgen met een aantal bijwerkingen, terwijl bij de gewone Diane35 hiervan geen sprake was!
Ik vind het redelijk ongeloofwaardig dat je een gewichtstoename van ruim 20 kilo zou kunnen toeschrijven aan wat hulpstoffen, weet je zeker dat je geen Prednison hebt geslikt ofzo...quote:Op donderdag 1 april 2010 20:57 schreef Pinklady89 het volgende:
Ach, ik zou het perfecte voorbeeld zijn als het waar blijkt te zijn dat die pillen wezenlijk anders zijn;)
Ik ben in 3 maanden tijd 20kg(!) aangekomen, of misschien wel meer, want ik wil niet meer wegen. Tuurlijk is dat omdat ik meer ben gaan eten, maar ik ben niet zomaar meer gaan eten.... Heb enorme schransbuien. Mijn stopweken waren ineens héél erg anders. En daarnaast voelde ik me ook gewoon ronduit lamlendig. Zal er niet al te veel over uitwijden. Maar als ik ineens mijn dagelijkse eetbuien in de hand houd, niet meer opsta met rugpijn, zodat ik niet meer kan lopen en ik niet meer 13 uur per dag slaap ipv 8, dan weet ik dat mijn pil de boosdoener was. Heb vandaag mijn eerste geslikt en lijk me al iets anders gevoeld, maar dat zal of course het placebo-effect zijn.
In ieder geval vermoedde ik tot gisteravond niks over pilgebruik, dus ik kan me de klachten, die ik, als ik terugdenk dat ze 2 dagen na het overschakelen langzaamaan zijn toegenomen, niet zomaar hebben ingebeeld, omdat ik een ander doosje had meegekregen:)
Ik hou jullie op de hoogte:)
Om dat te wijten aan de naamloze Diane35 lijkt me misschien wel een stap te ver, als ik eerlijk ben.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:24 schreef Pinklady89 het volgende:
Liet ik ook niet zomaar gebeuren. Ik zat na een week bij de huisarts die, na wat bloedtesten op enkele organen, me doorstuurde naar een psychiatrische kliniek (want dit was te wijten aan een eetstoornis vond hij).
Hallo Allemaal,quote:Op donderdag 1 april 2010 20:48 schreef Lotje-Plusone het volgende:
[..]
Pfff mn aluhoedje heb k al jaren geleden afgezet.
In de bijsluiter staan alleen de stoffen niet de samenstelling. En ik zeg niet dat ik het heilig geloof, maar er kan best een kern van waarheid inzitten.
Ik kan niet voor andere spreken maar ik kan in mijn geval wel zeggen dat de problemen lagen aan de merkloze variant. 10 jaar geen problemen gehad met de pil, 3 maanden een merkloze variant geslikt (2 verschillende, de een was nog goedkoper dan de ander) en ik toen problemen kregen. Slik nu weer de gewone diane 35 sinds een maand en alles is weer prima.
Waar ligt het probleem in de pil dan?
Even voorop gesteld dat toen ik begon met de merkloze variant ik niets wist van de problemen dus tussen mn oren zit het niet. Pas toen ik dit topic las dacht ik laat k de gewone diane 35 weer eens proberen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |