abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24502312
Hou je niet van lange lappen tekst? Onderaan staat een conclusie
Naamloze Diane35 kan haaruitval, acné, gewichtstoename, borstomvangtoename en meer veroorzaken!

Mijn vriendin gebruikt al jaren de Diane 35 pil. Deze pil zorgt er niet alleen voor dat zij niet zwanger kan worden ( ), maar zorgt er ook voor dat zijn geen last heeft van acné. Ook zorgt het er bij sommige dames voor dat zij geen last hebben van overbeharing (maar dat is bij mijn vriendin niet het geval). Nu is het zo dat de standaardpil niet meer vergoed wordt sinds ongeveer een jaar vanwege de vele wijzigingen in de ziekenfondswetten.

Ziekenfondsverzekeringen vergoeden de Diane35 en naamloze varianten daarop nog wel, omdat deze naast de anticonceptive werking ook voor andere medische doeleinden geslikt wordt. Echter, de apotheker die je de pil verstrekt merkt wel verschil sinds de nieuwe wet. Hoe goedkoper het medicijn dat zij verstrekken, hoe hoger de vergoeding is door (elke!) verzekeraar. Veelal krijg je bij een Diane35 recept dus een naamloze variant met dezelfde hoofdbestanddelen (Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol). Volgens de apotheek exact dezelfde pil, dus geen enkel probleem.

Na een aantal weken gebruik bleek opeens dat er sprake was van gewichtstoename (niet door de kerst uiteraard ) in de -zeg maar- vrouwelijke zones, sprake van licht haarverlies en terugkerende ancé. Ook anderen, zoals het zusje van mijn vriendin en vriendinnen van mijn vriendin hebben hetzelfde probleem (allemaal in verschillende mate uiteraard). Na een zoektocht van diverse mensen (en gekeken te hebben op diverse sites) bleek dat de hoofdbestanddelen inderdaad hetzelfde waren, maar de hulpmiddelen niet!. Dit zou dus alle klachten bij erg veel mensen kunnen veroorzaken.

Allereerst contact opgenomen met de verzekering (Univé en GroeneLand). Zij melden dat bij het voorschrijven van Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol het niet uitmaakt welk merk met welke hulpmiddelen dit is. Dit wordt dus vrijgelaten aan dokter en apotheek. Daarna de dokter gebeld. Deze heeft dus expliciet bij meerdere mensen een recept uitgeschreven voor Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol in de vorm van Diane35. De dokter had het vermoeden dat de apotheek uit eigen winstbelang een goedkoper merk heeft gegeven om zo een grotere vergoeding van de verzekering te krijgen.

Tot slot de apotheker bezocht. Deze erkende dat er meerdere mensen worden die de merkloze variant absoluut niet meer willen hebben (joh ! ) en dat hij op verzoek de Diane35 best wil geven (geen probleem hoor, wij wisten niet dat u de Diane35 wilde hebben)

Voor mijn vriendin heeft het gelukkig weinig consequenties. Die kilootjes halen we er wel weer af en de acné zal zonder schade wel weer verdwijnen, maar bij sommmige mensen heeft de hebzucht van de apotheek ernstige schade veroorzaakt. Een vriendin heeft van nature een tamelijk grote boezem (70E) en kan met moeite goed passende (en erg dure BH's) kopen. Nu heeft ze door deze nieuwe pil opeens 70F, dit terwijl ze niet meer in een groeiproces zit.

Conclusie
Slik je een variant van de Diane35? Ben je verzekerd en krijg je de pil vergoed? Weiger dan de naamloze Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol en vraag naar de Diane35. Er zijn tot op heden mensen met diverse lichamelijke klachten, terwijl het enkel winst oplevert voor de apotheker. Let hierop en zegt het voort aan hen die de Diane35 gebruiken of de merkloze variant hierop (o.a. de Katwijkpil e.v.a.).

P.S. Uiteraard zal ik dit ook doorspelen aan een consumentenorganisatie, want spelen met iemands gezondheid ten bate van je eigen kas lijkt me niet de bedoeling van een zorgverlener.

Wil je hier op reageren, maar niet openbaar op het forum, dan kun je me mailen voor info of om iets te melden, mijn mail staat in mijn profiel

Edit: Mijn advies om per sé te weigeren is ongegrond en niet de bedoeling. Ik wil iedereen er gewoon met klem op wijzen dat het niet om een identieke pil gaat waar slechts een andere verpakking om heen zit en dat er opvallend veel mensen in mijn (in)directe omgeving zijn die plotseling te maken krijgen met een aantal bijwerkingen, terwijl bij de gewone Diane35 hiervan geen sprake was!

[ Bericht 4% gewijzigd door detulp050 op 10-01-2005 21:10:17 ]
pi_24502685
behalve misschien de haaruitval zijn de bijwerkingen die je hier opsomt precies hetzelfde als de normale diane35 pil.

En ik wil dan ook wel eens weten of je wel in de bijsluiter hebt gekeken, want daar staat het waarschijnlijk toch wel gewoon bij.
pi_24502790
Sorry hoor maar ik herken mij hier echt niet in....
In het begin had ik wel veel meer zin in sex en ineens kwamen mijn puistjes opzetten.
Na ongeveer 3 weken (dus na de eerste strip) heb ik daar geen last van.

Verder is het zo dat veel verzekeraars de duurdere varianten niet meer vergoeden als de oude evengoed werken. Bij jouw vriendin was dit NIET het geval, en dan zijn ze dus verplicht om je het 'oude' en duurdere middel voor te schrijven.

Als je nergens last van hebt, waarom zou ik dan de Diane35 eisen?
pi_24502928
Net gekopieerd van de kassa site:
(http://kassa.vara.nl rechtsbovenin bij 'zoeken op' invoeren; medicijnen en bij 'zoeken in' nieuws aanklikken. Dan vind je ze ook.
quote:

Het kabinet wil dat er voor elke ziekte en aandoening een medicijn beschikbaar is, waarvoor patiënten niet hoeven bij te betalen.

Medicijnfabrikanten brengen vaak middelen op de markt die dezelfde werking hebben. Ze hebben alleen per fabrikant een andere naam. Sommige zijn ook duurder. Artsen schrijven vaak duurdere varianten voor, bijvoorbeeld omdat ze niet alle merken kennen. Soms vragen patiënten om een bepaald merk omdat ze dat al jaren gebruiken, terwijl een goedkoper merk precies dezelfde werking heeft.

Het nieuwe vergoedingssysteem voor medicijnen komt in plaats van de kortingsmaatregel die het kabinet per 1 september heeft ingevoerd. Via deze maatregel worden apothekers aangespoord om goedkope varianten van medicijnen voor te schrijven. Het kabinet probeert via de kortingsmaatregel ook een einde te maken aan de hoge bonussen die apothekers vaak van medicijnfabrikanten krijgen, als ze de medicijnen van een bepaald merk aan hun klanten verkopen.

Om te voorkomen dat apothekers gedupeerd worden door het nieuwe vergoedingssysteem, mogen ze voortaan een beter tarief in rekening brengen bij ziektekostenverzekeraars voor het werk dat ze voor patiënten verrichten.

Apothekers kunnen voortaan met ziekenfondsen en andere ziektekostenverzekeraars afspraken maken over welke zorg ze aan patiënten leveren en hoeveel ze daarvoor krijgen betaald. Ouderen en allochtonen kunnen op die manier bijvoorbeeld extra voorlichting krijgen over verantwoord medicijngebruik.

De apothekersorganisatie KNMP reageert positief op de plannen van het kabinet. Ze zegt vooral blij te zijn met de betere tarieven die apothekers in rekening kunnen brengen voor zorg die ze aan patiënten hebben verleend.
quote:
Hoogervorst: alleen goedkoopste medicijn vergoeden 29-10-2003

Ziekenfondsen mogen straks alleen nog de goedkoopste medicijnmerken vergoeden. Bovendien worden zij op termijn zelf verantwoordelijk voor de inkoop van medicijnen. Dat staat volgens ingewijden in de 'medicijnenbrief' van minister Hoogervorst van Volksgezondheid, die vrijdag door het kabinet wordt behandeld.

De maatregel om alleen goedkope medicijnen nog te vergoeden moet in 2005 van kracht worden. Het voorstel komt in de plaats van de plannen om de kortingen en bonussen van de apothekers af te romen. Als een ziekenfondspatiënt per se een duurder middel wil, moet hij of zij zelf bij betalen. Hoogervorst hoopt overigens dat de farmaceutische industrie als gevolg van zijn voorstellen de prijzen van dure merken zal verlagen.

maandag 10 januari 2005 @ 16:10:14 #5
95093 -tammie-
STFU n00b! :P
pi_24503026
Klinkt zo slecht nog niet....als die pil daadwerkelijk invloed heeft op o.a. borstgrootte, wil ik best een paar maandjes puisterig door het leven gaan.

Maar ik denk niet dat dit een blijvend effect geeft, waarschijnlijk gaat het om zwelling door hormonen, die na het stoppen met de pil heus wel weer afneemt. (waarom zouden we tegenwoordig anders nog flink wat euries betalen voor een borstvergroting?)

Sneu dat deze pil niet het gewenste effect heeft, maar daar zullen de meningen over verdeelt zijn..... (ik zou deze pil overigens best eens uit willen proberen voor wat extra kilootjes en een extra cupmaatje)
pi_24503030
Weet iemand of Minerva daar onder valt?
Ik slikte daarvoor ook Diane 35 en kreeg ook ineens deze voorgeschreven.
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
pi_24503053
MInerva is een gewone pil geloof ik...
  maandag 10 januari 2005 @ 16:18:30 #8
12237 Phaedrus
Nu met transparante avatar!
pi_24503120
En hoe veroorzaken die hulpstoffen genoemde bijwerkingen dan volgens jou?
Ik heb het even nagezocht: de hulpstoffen in het generiek zijn grotendeels hetzelfde. Waar zitten de verschillen: in het generiek zit cellulose. Dat zit in vrijwel elke tablet en wordt niet eens in het lichaam opgenomen. In het generiek zitten een paar andere kleurstoffen, die kunnen de bijwerkingen die jij noemt niet veroorzaken. De bijwerkingen die jij noemt zijn typische "pil" bijwerkingen.

Daarnaast is je stelling over de vergoeding door zorgverzekeraars onjuist: generieken hebben een lagere taxeprijs en dus ook een lagere declaratieprijs. Ook de stimulansregeling, waar de apotheker een derde van het prijsverschil tussen generiek en merk mocht houden is afgeschaft.
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
  maandag 10 januari 2005 @ 16:20:33 #9
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_24503142
Euh van de echte Diane 35-pil kom je ook gewoon veel aan. Dat is gewoon een zware pilsoort.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 10 januari 2005 @ 16:23:00 #10
12237 Phaedrus
pi_24503170
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:10 schreef rena het volgende:
Weet iemand of Minerva daar onder valt?
Ik slikte daarvoor ook Diane 35 en kreeg ook ineens deze voorgeschreven.
Minerva is volledig identiek aan Diane, dus ook de hulpstoffen.
Minerva kost 19.80 voor drie maanden, Diane 21.78.
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
pi_24503184
Minerva is een heel andere soort pil , lichter dan de Diane35.

Persoonlijk vind ik de Diane35 zowiezo al een rot pil.
Ik heb m jaren lang geslikt (van mijn 11e tot mijn 20e ongeveer).
Dit om mijn mentruatie normaal te laten verlopen , regelmatiger en minder pijnlijk.
En daarnaast tegen de puistjes.
Ik kreeg juist haargroei tussen mijn schaamstreek en navel , die niet meer weg ging en mijn
borsten bleven maar door groeien met als gevolg dat ik nu erg snel last van mijn rug heb en eigenlijk een borst verkleining moet ondergaan en deze problemen zijn door de Diane35 gekomen zeggen mijn huisarts en de plastisch chirurg.
Verder is mijn cervixslijm erg zuur geworden waardoor ik niet op een normale manier zwanger kan geraken , dit is niet met 100% zekerheid terug te leiden naar het pil gebruik , maar de kans is erg groot dat dit wel hierdoor komt.
Al met al ben ik blij dat ik sinds mijn 20e geen pil meer slik , ik ben pil moe geworden en het heeft jaren geduurd voordat mijn lichaam weer normaal functioneerde.
pi_24503232
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:23 schreef Phaedrus het volgende:

[..]

Minerva is volledig identiek aan Diane, dus ook de hulpstoffen.
Minerva kost 19.80 voor drie maanden, Diane 21.78.
Dan zit ik er dus helemaal naast , ik meende echt dat de minerva lichter was...
Maar heb me er ook niet in verdiept
  maandag 10 januari 2005 @ 16:39:26 #13
12237 Phaedrus
pi_24503323
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:28 schreef Xanthe het volgende:

[..]

Dan zit ik er dus helemaal naast , ik meende echt dat de minerva lichter was...
Maar heb me er ook niet in verdiept
Als je je er niet in verdiept hebt, waarom ga je hier dan vol stelligheid iets beweren wat niet blijkt te kloppen?

Niet tegen jou persoonlijk hoor, maar dat is wat me tegenstaat aan Internetfora: niet gehinderd door enige kennis van zaken roept iedereen maar wat. Ik denk altijd, zolang ik iets niet zeker weet, kan ik net zo goed niks zeggen.
  maandag 10 januari 2005 @ 16:47:37 #14
95093 -tammie-
STFU n00b! :P
pi_24503409
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:39 schreef Phaedrus het volgende:

[..]

Als je je er niet in verdiept hebt, waarom ga je hier dan vol stelligheid iets beweren wat niet blijkt te kloppen?

Niet tegen jou persoonlijk hoor, maar dat is wat me tegenstaat aan Internetfora: niet gehinderd door enige kennis van zaken roept iedereen maar wat. Ik denk altijd, zolang ik iets niet zeker weet, kan ik net zo goed niks zeggen.
vrouwelijke intuitie?

(ben jij een man of zegt mijn vrouwelijke intuitie dat dan weer verkeerd?)
  maandag 10 januari 2005 @ 16:55:05 #15
12237 Phaedrus
pi_24503518
quote:
De dokter had het vermoeden dat de apotheek uit eigen winstbelang een goedkoper merk heeft gegeven om zo een grotere vergoeding van de verzekering te krijgen.

want spelen met iemands gezondheid ten bate van je eigen kas lijkt me niet de bedoeling van een zorgverlener.
Het zou je sieren als je de tendentieuze opmerkingen achterwege laat zolang je de feiten niet kent.
Apotheken zijn contractueel (contracten met ziektekostenverzekeraars) verplicht zoveel mogelijk het goedkoopste medicijn af te leveren. Je mag er vanuit gaan dat merkloze geneesmiddelen net zo goed zijn als duurdere merkgeneesmiddelen, daar is een hele strenge overheidscontrole op. Ze hoeven niet identiek van samenstelling (qua hulpstoffen) te zijn, maar een fabrikant moet wel bio-equivalentie aantonen: dat wil zeggen dat de beschikbaarheid van de werkzame stof (hoeveel komt er vrij uit de tablet, hoe snel lost het op) gelijk moet zijn aan die van het merkprodukt.

Een enkele keer is iemand overgevoelig voor een kleurstof, maar zo'n kleurstof kan net zo goed in een merkgeneesmiddel (of in voeding) zitten en geeft andere verschijnselen dan de door jou genoemde.
  maandag 10 januari 2005 @ 16:59:56 #16
12237 Phaedrus
pi_24503565
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:47 schreef -tammie- het volgende:

[..]

vrouwelijke intuitie?

(ben jij een man of zegt mijn vrouwelijke intuitie dat dan weer verkeerd?)
Vrouwelijke intuïtie wordt binnen de analytische chemie bijzonder weinig gebruikt om het oestrogeengehalte van anticonceptiva te bepalen. De resultaten zijn namelijk waardeloos

(ja, ik ben man)
pi_24505153
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:39 schreef Phaedrus het volgende:

Typisch internet (het is weer met een kleine i, Phaedrus) inderdaad. Ik kan me daar ook rot aan ergeren.

Ik gebruik momenteel ook Minerva en heb zelf geen enkel verschil ontdekt met Diane35, maar aangezien het exact hetzelfde is lijkt me dat logisch. Het is alleen goedkoper, nou, prima.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_24506371
quote:
Op maandag 10 januari 2005 15:44 schreef octopussy het volgende:
behalve misschien de haaruitval zijn de bijwerkingen die je hier opsomt precies hetzelfde als de normale diane35 pil.

En ik wil dan ook wel eens weten of je wel in de bijsluiter hebt gekeken, want daar staat het waarschijnlijk toch wel gewoon bij.
De bijwerkingen zijn wellicht ook van toepassing bij de Diane35, maar het gaat er ook niet om dat ze een totaal andere pil voorgeschreven heeft gekregen. Ze heeft dezelfde pil voorgeschreven gekregen. Hoe kan het dan dat er opeens allerlei bijwerkingen zijn? als de pil exact hetzelfde is dan zou er niets moeten veranderen.
pi_24506406
quote:
Op maandag 10 januari 2005 15:51 schreef Krullie het volgende:
Als je nergens last van hebt, waarom zou ik dan de Diane35 eisen?
Ach, onder het mom voorkomen is beter dan genezen. Maar ik had er wellicht beter neer kunnen zetten 'als je last hebt'
pi_24506459
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:18 schreef Phaedrus het volgende:
En hoe veroorzaken die hulpstoffen genoemde bijwerkingen dan volgens jou?
[quote]
Hoe de werking is weet ik niet. Ik hoor de klachten van meerdere mensen die de Diane35 gebruikten en nu zijn overgeschakeld. Ook de huisarts was van mening dat de samenstelling verantwoordelijk was voor de bijwerkingen.

[quote]
Daarnaast is je stelling over de vergoeding door zorgverzekeraars onjuist: generieken hebben een lagere taxeprijs en dus ook een lagere declaratieprijs. Ook de stimulansregeling, waar de apotheker een derde van het prijsverschil tussen generiek en merk mocht houden is afgeschaft.
Die informatie heb ik van de huisarts. Deze meende dat de apotheek belang heeft bij een goedkopere variant. Waarom zou hij anders een goedkope pil geven aan iemand die alles vergoed krijgt ?
pi_24506578
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:20 schreef SEMTEX het volgende:
Euh van de echte Diane 35-pil kom je ook gewoon veel aan. Dat is gewoon een zware pilsoort.
Het gaat mij er niet om dat de Diane35 bijwerkingen heeft, maar het gaat erom dat een wisseling van pil (die volgens apotheker exact dezelfde is, dus tot op elk ingredient en dosering) zoveel negatieve bijwerkingen achtereen heeft. Dit terwijl het jaren achtereen gebruiken van de Diane35 voor geen enkele bijwerking zorgde.
pi_24506727
Ik heb ook een merkloze (ik weet even niet hoe die heet) variant op de diane35 gekregen.. Ik ga er toch gewoon mee beginnen en ga er vanuit dat de werking bij mij niet verschilt van de werking van de diane-pil. Mocht het anders zijn zal ik het zeker laten weten, maar volgens de apotheker, de huisarts en mijn pa (ook arts) zou er in principe geen verschil in (bij)werking zijn.
Ik vind het dus een beetje overhaaste conclusie om maar te zeggen dat iedereen de goedkopere diane varianten moet weigeren!
pi_24506836
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:55 schreef Phaedrus het volgende:

[..]

Het zou je sieren als je de tendentieuze opmerkingen achterwege laat zolang je de feiten niet kent.
Ik zou wel uitkijken, ik vermeld keurig wat mijn bevindingen zijn en geef aan de hand daarvan mijn advies. Ik claim nergens arts te zijn of verstand te hebben van medicijnen, maar heb mij wel laten voorlichten door een arts.
quote:
Apotheken zijn contractueel (contracten met ziektekostenverzekeraars) verplicht zoveel mogelijk het goedkoopste medicijn af te leveren. Je mag er vanuit gaan dat merkloze geneesmiddelen net zo goed zijn als duurdere merkgeneesmiddelen, daar is een hele strenge overheidscontrole op. Ze hoeven niet identiek van samenstelling (qua hulpstoffen) te zijn, maar een fabrikant moet wel bio-equivalentie aantonen: dat wil zeggen dat de beschikbaarheid van de werkzame stof (hoeveel komt er vrij uit de tablet, hoe snel lost het op) gelijk moet zijn aan die van het merkprodukt.
Daarom was ik ook enigszins bozig, omdat de apotheker mij bij 1e aflevering garandeerde een 100% identieke pil mee te geven. Ook aan andere mensen werd dit gemeld. Pas na navraag door de apotheker wist hij te melden dat het een aantal ander hulpstoffen biedt.
pi_24506895
Overigens heb ik met een edit van de OP geprobeerd mijn punt nog iets helderder te krijgen.
pi_24506942
detulp050, één slechte ervaring is nog geen reden tot een waarschuwing. Het komt vaker voor dat mensen niet goed op een medicijn reageren (merk of goedkoper alternatief, maakt weinig uit) en je vriendin had in deze gewoon pech. Weer terug naar de Diane35 pil is dan gewoon het beste.

Je arts kan bijv. een uitroepteken achter de merknaam zetten op het recept om aan te geven dat exact dat medicijn gegeven moet worden. Deed een dermatoloog waar ik co-schappen bij liep vaak met Roacutane omdat hij niet wilde dat het goedkopere alternatief werd gegeven vanwege meer klachten qua bijwerkingen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_24507121
Voor mij zou het groeien van mn borsten geen nare bijwerking zijn hoor
Maar bij mij werkt het dus niet, ik heb ook de merkloze, maar er is niks veranderd.
So be mine
And your innocence I will consume
clic
clic
pi_24507242
quote:
Op maandag 10 januari 2005 21:14 schreef Isabeau het volgende:
detulp050, één slechte ervaring is nog geen reden tot een waarschuwing. Het komt vaker voor dat mensen niet goed op een medicijn reageren (merk of goedkoper alternatief, maakt weinig uit) en je vriendin had in deze gewoon pech. Weer terug naar de Diane35 pil is dan gewoon het beste.

Je arts kan bijv. een uitroepteken achter de merknaam zetten op het recept om aan te geven dat exact dat medicijn gegeven moet worden. Deed een dermatoloog waar ik co-schappen bij liep vaak met Roacutane omdat hij niet wilde dat het goedkopere alternatief werd gegeven vanwege meer klachten qua bijwerkingen.
Éen slechte ervaring is geen slechte ervaring. Vier van de vier mensen die zijn overgestapt hebben klachten, dat lijkt me wel een slechte ervaring en reden voor een waartschuwing dat je klachten kunnen liggen aan de overstap. Overigens stoor ik me vooral aan het feit dat de arts in dit geval een merk uitschrijft en de apotheek een ander merk geeft (dat dus wel anders is!)
  maandag 10 januari 2005 @ 22:24:40 #28
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24507966
tvp
pi_24508573
Zijn de bijwerkingen al gemeld bij Lareb? (www.lareb.nl), die houden de bijwerkingen bij.
De pil heeft bij iedereen andere bijwerkingen, bij de een merk je er meer van dan bij de ander.
  maandag 10 januari 2005 @ 23:19:50 #30
12237 Phaedrus
pi_24509041
quote:
Op maandag 10 januari 2005 21:08 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Ik zou wel uitkijken, ik vermeld keurig wat mijn bevindingen zijn en geef aan de hand daarvan mijn advies. Ik claim nergens arts te zijn of verstand te hebben van medicijnen,
Nee, maar je claimt wel verstand te hebben van de financiën van de apotheek, terwijl je feitelijke onjuistheden verkondigd met betrekking tot de vergoeding van geneesmiddelen.
  maandag 10 januari 2005 @ 23:26:07 #31
12237 Phaedrus
pi_24509164
quote:
Op maandag 10 januari 2005 20:41 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Die informatie heb ik van de huisarts. Deze meende dat de apotheek belang heeft bij een goedkopere variant. Waarom zou hij anders een goedkope pil geven aan iemand die alles vergoed krijgt ?
Zoals gezegd: omdat de apotheek daar contractueel toe verplicht is.
Amicon heeft zelfs geprobeerd een clausule in de contracten op te nemen waarbij de apotheek financiële sancties opgelegd zou krijgen als ze niet boven de landelijk gemiddelde subsitutiegraad uitkwamen. Waarbij ze kennelijk even niet willen weten dat de definitie van een gemiddelde is dat 50% er onder zit... Bij mijn weten is er echter niemand ingestonken.

substitutiegraad: mate waarin de apotheek merkgeneesmiddelen vervangt door merkloze geneesmiddelen.
pi_24509448
quote:
Op maandag 10 januari 2005 23:26 schreef Phaedrus het volgende:

[..]

Zoals gezegd: omdat de apotheek daar contractueel toe verplicht is.
Amicon heeft zelfs geprobeerd een clausule in de contracten op te nemen waarbij de apotheek financiële sancties opgelegd zou krijgen als ze niet boven de landelijk gemiddelde subsitutiegraad uitkwamen. Waarbij ze kennelijk even niet willen weten dat de definitie van een gemiddelde is dat 50% er onder zit... Bij mijn weten is er echter niemand ingestonken.

substitutiegraad: mate waarin de apotheek merkgeneesmiddelen vervangt door merkloze geneesmiddelen.
Oftewel, de apotheker die geeft een merkloze pil en verkondigt daarbij dat het exact dezelfde pil is. Dan doet hij dat niet omdat hij mij daar beter mee wil helpen, maar de verzekeraar. Zowel apotheker als verzekeraar hebben daar een financieel belang bij.
  maandag 10 januari 2005 @ 23:41:56 #33
12237 Phaedrus
pi_24509503
quote:
Op maandag 10 januari 2005 21:37 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Éen slechte ervaring is geen slechte ervaring. Vier van de vier mensen die zijn overgestapt hebben klachten, dat lijkt me wel een slechte ervaring en reden voor een waartschuwing dat je klachten kunnen liggen aan de overstap.
Post hoc, ergo propter hoc?
Pas als de klachten verdwijnen of minder worden bij terugswitchen naar specialité heb je enigzins een case. En dan nog: n=4 en een niet geblindeerd case-report: pas als het dubbelblind is kan je wat zeggen. Vaak zitten de "bijwerkingen" van generiek tussen de oren.
quote:
Overigens stoor ik me vooral aan het feit dat de arts in dit geval een merk uitschrijft en de apotheek een ander merk geeft (dat dus wel anders is!)
De meeste apotheken hebben met de meeste (huis)artsen de afspraak dat ze generiek leveren, ongeacht wat de arts op het recept zet. Als de arts immers jaren gewend was bijvoorbeeld "Diane" op te schrijven hoef je niet te verwachten dat "cyproteron / ethinylestradiol" ineens vloeiend uit de pen komt Als de arts per sé specialité wil, zet ie (R) achter de merknaam. Vraag je arts maar eens wat bij jullie de afspraken zijn.

En andersom kan ook: er zijn computersystemen voor huisartsen die alle recepten op stofnaam uitprinten, ook al is er nog helemaal geen generiek beschikbaar.
  maandag 10 januari 2005 @ 23:47:37 #34
12237 Phaedrus
pi_24509614
quote:
Op maandag 10 januari 2005 23:39 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Oftewel, de apotheker die geeft een merkloze pil en verkondigt daarbij dat het exact dezelfde pil is. Dan doet hij dat niet omdat hij mij daar beter mee wil helpen, maar de verzekeraar. Zowel apotheker als verzekeraar hebben daar een financieel belang bij.
In werking exact dezelfde. Of er nou ijzeroxide rood of ijzeroxide geel in zit als kleurstof is niet van belang, anders zou er maar weinig gesubstitueerd kunnen worden.

En nee, de apotheker heeft er geen financiëel belang bij: de stimulans-regeling is afgeschaft en de boet-clausule die Amicon had willen invoeren heeft het niet gehaald.
  maandag 10 januari 2005 @ 23:50:20 #35
12237 Phaedrus
pi_24509666
quote:
Op maandag 10 januari 2005 21:14 schreef Isabeau het volgende:

Je kan beter een (R) gebruiken. Een uitroepteken gebruik je om aan te geven als je bewust een dosering hebt veranderd, of bewust over- of onderdoseert. Scheelt je een telefoontje van de apotheek

Al zullen ze het uitroepteken ook wel snappen, hoor

[ Bericht 5% gewijzigd door Phaedrus op 10-01-2005 23:56:57 ]
pi_24509958
quote:
Op maandag 10 januari 2005 23:47 schreef Phaedrus het volgende:

[..]

In werking exact dezelfde.
Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar
Die pil is blijkbaar niet exact hetzelfde; en dat stoort me aan de apotheek. Hun belang gaat voor het belang van de klant. Jammer dat dat niet hand in hand kan gaan. Overigens zit acné niet tussen de oren

[ Bericht 27% gewijzigd door detulp050 op 11-01-2005 00:09:34 ]
  dinsdag 11 januari 2005 @ 00:13:17 #37
12237 Phaedrus
pi_24510190
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 00:04 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar
Inderdaad. Die hulpstoffen zijn namelijk zo ontzettend niet-relevant, dat je meestal niet eens weet of een generiek vollledig identiek is aan het merkprodukt (dat heet dan een branded generic, Minerva is bijvoorbeeld het branded generic van Diane). Dat zijn echt dingen die je op moet zoeken. En als je nou bijvoorbeeld had beschreven dat je vriendin huiduitslag had gekregen: dat kan aan andere kleurstoffen liggen. Maar wat jij beschrijft zijn overbekende oestrogeen-bijwerkingen, niet eens de moeite waard om aan het Lareb te melden.
pi_24510720
Je begrijpt dus niet wat ik bedoel. Als mijn vriendin en haar omgeving allemaal de Diane35 hadden blijven gebruiken hadden ze dus ook dezelfde klachten gehad volgens jou. Nou, daar geloof ik dus niet in. Als de pil te weinig afwijkt om zulke plotselinge bijwerkingen te hebben, dan snap ik niet waar het plots vandaag komt.

Blijft overigens nog steeds het punt dat ik vind dat de Apotheek er bij moet vertellen dat de pil niet exact hetzelfde is.
  dinsdag 11 januari 2005 @ 09:42:50 #39
12237 Phaedrus
pi_24513750
Ik begrijp prima wat je bedoelt.
Maar ja, als jij dingen gaat "geloven", wat nou eenmaal het tegenovergestelde is van dingen aannemen omdat ze te bewijzen zijn houdt de discussie natuurlijk gauw op. Ik geloof dat de lucht groen is. Maakt niet uit wat je vertelt over de breking van licht in lucht, ik geloof dat.

Zoals ik al zei: post hoc ergo propter hoc? Oftewel dat de bijwerkingen optreden na veranderen van pilverpakking wil nog niet zeggen dat er een causaal verband is, je aantal observaties is te klein (n=4) en er bestaat altijd de mogelijkheid van suggestie. "Heb jij ook zo'n last van acné sinds je die andere pil gebruikt?" Ondervraagde denkt aan dat ene puistje dat ze vanochtend ontdekte en is dan al snel geneigd dit bevestigend te beantwoorden, terwijl als je het objectief zou laten beoordelen er geen verschil zou zijn. En mensen worden nou eenmaal zwaarder naarmate ze ouder worden.

De gemiddelde apothekersassistente wéét niet eens of een generiek volledig identiek is, omdat ze het ook niet hóeft te weten. Het is namelijk niet relevant, dat schijn jij maar niet te willen begrijpen. Je kan het nakijken, maar dat is alleen aan de orde bij overgevoeligheidsreacties en die komen zelden voor.
pi_24514150
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 09:42 schreef Phaedrus het volgende:
Ik begrijp prima wat je bedoelt.
Maar ja, als jij dingen gaat "geloven", wat nou eenmaal het tegenovergestelde is van dingen aannemen omdat ze te bewijzen zijn houdt de discussie natuurlijk gauw op. Ik geloof dat de lucht groen is. Maakt niet uit wat je vertelt over de breking van licht in lucht, ik geloof dat.

Zoals ik al zei: post hoc ergo propter hoc? Oftewel dat de bijwerkingen optreden na veranderen van pilverpakking wil nog niet zeggen dat er een causaal verband is, je aantal observaties is te klein (n=4) en er bestaat altijd de mogelijkheid van suggestie. "Heb jij ook zo'n last van acné sinds je die andere pil gebruikt?" Ondervraagde denkt aan dat ene puistje dat ze vanochtend ontdekte en is dan al snel geneigd dit bevestigend te beantwoorden, terwijl als je het objectief zou laten beoordelen er geen verschil zou zijn. En mensen worden nou eenmaal zwaarder naarmate ze ouder worden.

De gemiddelde apothekersassistente wéét niet eens of een generiek volledig identiek is, omdat ze het ook niet hóeft te weten. Het is namelijk niet relevant, dat schijn jij maar niet te willen begrijpen. Je kan het nakijken, maar dat is alleen aan de orde bij overgevoeligheidsreacties en die komen zelden voor.
Je studeert zeker voor arts
Zo'n arts die zegt: "Nee, het zit allemaal tussen de oren" (en een week later is de patient dood, zat zeker ook tussen zijn oren)
Ik weet namelijk best hoe je een wetenschappelijk onderzoek uit moet voeren, ik claim ook nergens dat ik dat heb gedaan. Ik vermeld hier enkel mijn observaties en zeg dat het wel heel erg toevallig is allemaal. Het gaat ook niet om een puistje, het gaat om tientallen die sinds het gebruik van de nieuwe pil verschijnen in het gelaat, het gaat om een toename van een cupmaat in enkele weken (of minder). Maar goed, ga jij straks maar mensen vertellen dat ze zich geen zorgen hoeven maken omdat alles 'tussen de oren' zit. Opvallend blijft dat mijn eigen arts zegt dat de nieuwe pil oorzaak kan zijn van de ernstig terugkerende acné. Waarom zou de arts daar dan een fabel van maken (om de patient te laten geloven dat zijn of haar waanbeelden kloppen)?

Ik zeg niet dat de pil per sé fout is, ik zeg dat de pil niet een exact duplicaat is en dat een apotheker dan niet moet zeggen dat de pil 100% exact hetzelfde is.

[ Bericht 0% gewijzigd door detulp050 op 11-01-2005 10:19:11 ]
pi_24514323
detulp050: eigenlijk kunnen wij met onze medische achtergrond niet verklaren waarom die 4 mensen die je kent dergelijke klachten ontwikkelden. De pil is exact hetzelfde qua hormonen, de klachten zijn typische hormoon-gerelateerde klachten en niet hulpstof-gerelateerde klachten. Dat het in de hulpstof zit is eigenlijk (zonder te zeggen dat je de waarheid niet spreekt of zo) onmogelijk.

Als je als arts of aankomend arts dit weet, en dit zeker weet, dan weet je ook niet goed meer wat je tegen de patiënt die wel zeker is van zijn zaak moet zeggen. En ja, soms zeg je dan gewoon "het kan best aan de pil liggen hoor" en schrijft de oude pil weer gewoon voor.

Phaedrus heeft in die zin gelijk dat hij medisch gelijk heeft. En ja, ook acné kan 'tussen de oren zitten' (no pun intended). Hij brengt het een beetje bot en doet ook net alsof je maar een onwetende sterfeling bent (en dat ben je in wezen ook, met uitzondering van de opgedane observatie), maar hij heeft desalnietemin wel gelijk. Dat neemt niet weg dat we niet goed kunnen verklaren (net zo min als je huisarts dat kan) waarom nu ineens wel gereageerd werd op de pil. Dat kan veel verschillende oorzaken hebben en dat hoeft echt niet de schuld van de nieuwe pil te zijn. Maar mensen zoeken graag een oorzaak in een verandering en dit was de verandering. Het is allemaal heel erg toevallig, maar toevalligheden komen voor. Maar goed, dat is helemaal slecht te aanvaarden. Zou ik ook moeite mee hebben.

En Phaedrus nog bedankt voor het advies.
pi_24516172
Ik ben toch blijkbaar niet de enige. Dit vond ik ook:

http://www.haarweb.nl/forum/archive/index.php/t-4974.html
Of het allemaal klopt weet ik niet, maar de groep mensen met klachten is blijkbaar toch groter dan 4.
quote:
Marscha, en andere slikkers van De Naamloze Diane pil,

ik heb belangrijk nieuws! Het is een heel verhaal, en ik weet niet goed waar ik moet beginnen, mijn handen trillen er gewoon van!
Een tijdje terug had ik contact opgenomen met Merck de produkant van de Cyproteonacetaat/Ethinylestradiol, deze verzekerde mij dat hun produkt hetzelfde is als de Diane, ze vertelde mij zelfs dat ze de pillen afhalen bij Schering!!
Ik heb Schering een brief geschreven met mijn hele verhaal over de haaruitval die verergerd leek door de naamloze Diane.
Ik heb telefonisch contact gehad met de arts van de medice afdeling en hij vertelde me dat deze klachten veel voorkomen sinds het gebruik van de naamloze! Er hebben dus al veel vrouwen contact opgenomen met Schering vanwege deze problemen sinds de switch naar de merkloze variant. Hij vertelde me dat de stoffen hetzelfde zijn maar niet de:hulpstoffen, waardoor er toch prblemen kunnen ontstaan.
Ook vertelde hij me dat de Apotheek nooit zomaar zonder toestemming van de Patient mag switchen van een merknaam naar de merkloze. (Wat mijn apotheker dus wel deedt. Apothekers doen dit vaak terwijl ze bij de verzekering wel de merknaam declareren! Zo hebben zij betere verdiensten!
Want de Diane 35 wordt evengoed vergoed door het ziekenfonds!
Ik heb Schering verteld dat Merck mij verteld heeft dat ze de pillen afhalen bij Schering, deze man wist niet wat hij hoorde!! Dit is comlete onzin!!

Ik heb de Apotheker gebeld, en deze vertelde me ook dat er veel klachten binnen komen over de merkloze Diane. Degene die ik aan de telefoon had vertelde me zelfs dat een aantal collega's van haar die altijd de Diane pil slikten, ook problemen ondervonden tijdens het gebruik van de merkloze en dus nu weer zijn overgestapt naar de Diane!
In elk geval, ze gaf me gelijk dat ik zelf inspraak had en ze heeft de Diane weer voor mij besteld.

Ik ben echt heel erg pissig, ik weet nu zeker dat de naamloze de grote veroorzaker is van mijn nachtmerrie! Verdorrie!! Toen ik de Diane weer gebruikte nam de haaruitval drastisch af en had ik geen jeuk op mijn hoofd, sinds ik de merkloze gebruik heb ik alleen nog maar jeuk etc. Terwijl dit compleet weg was toen ik de Diane gebruikte!!
Als er zoveel vrouwen zijn met klachten van de Switch, moeten we dit echt serieus nemen!!
Ik ben echt pissig op mijn Apotheker, die over mijn rug geld heeft zitten verdienen! Ik weet zeker dat ik er heel anders aan toe zou zijn geweest als de merkloze variant mijn leven nooit gepasseerd zou hebben!!
Nu maar hopen dat de shade weer een beetje terug te draaien is, en dat ik niet voorgoed iets verpest heb!!
Ze krijgen zoveel klachten binnen vertelde ze me dat ze er zelfs aan zitten te denken om de naamloze er uit te gooien en weer volledig overtegaan op de Diane.

Marcha, eis de Diane van je Apotheker!! Je staat in je recht!! Als er op jou recept de Diane staat, hoor jij de Diane te krijgen en niet de merkloze!!
En laat je niet afpoeieren door hun verhaal dat het hetzelfde is, print anders dit stuk verhaal uit en ga ermee naar je apotheker!!

Succes meiden!!
Liefs van Sigur

[ Bericht 1% gewijzigd door detulp050 op 11-01-2005 12:49:56 ]
  dinsdag 11 januari 2005 @ 18:37:01 #43
12237 Phaedrus
pi_24519989
Ook op dat forum:
quote:
liefmeisje
20-12-2004, 16:47
hallo allemaal.
Ik kreeg ook ineens de minerva, ipv de diane35, is dat die naamloze waar jullie het over hebben?
Ik heb sinds die pil ook allerlei klachten gekregen, puisten, hele stopweek hoofdpijn, labiel enzo.
En laat de Minerva nou volledig identiek zijn aan de Diane, producent is Schering, net als Diane (registratiehouder is Berlipharm). Het enige verschillende is de verpakking. Kennelijk kan je labiel worden van een ander kartonnetje...

Ook de merkloze van Merck is bijna hetzelfde: in de Minerva en Diane zit ferrioxide rood ("roest") en ferrioxide geel, in die van Merck alleen ferrioxide geel.
pi_24520617
Hoi hoi!

Ik gebruikte dus ook altijd de Diane 35 pil omdat ik altijd vrij veel acné had. Paar maanden terug kreeg ik ook ineens die Merck pil. Ik vond het een beetje vreemd, waarom moet dat nou ineens veranderen als het goed gaat, maar goed ik gewoon innemen. Na een paar dagen kreeg ik ineens pukkeltjes en ik schrok me de pleures. Ik heb immers 5 maanden de Diane pil moeten slikken om eindelijk van me acné af te zijn. Dus ik meteen de apotheek bellen dat ik weer de Diane pil wilde, want ik had er natuurlijk geen zin in dat ik weer van voor af aan zou kunnen gaan beginnen. Vrouwtje moeilijk doen, dat kan niet zomaar blablabla Ze zei dat het precies hetzelfde was, dus ze vond het maar vreemd. Maar die pukkeltjes zaten er toch niet voor niks?!!??? Dus ze zegt, slik deze strip maar gewoon door en als je dan nog klachten heb, moet je een formulier invullen en krijg je weer gewoon de Diane pil. Nou ja, ik heb 't ff aangekeken en aan 't einde van de maand was 't geloof ik zo goed als over. Ik zal er ff aan moeten hebben wennen ofzo....
Maar goed, mocht ik alsnog last van pukkeltjes krijgen, dan is 't wel goed met hun en wil ik weer gewoon de Diane pil

Dus ik zou zeggen, kijk 't gewoon ff aan of je de klachten blijft houden. Je lichaam moet er misschien ff aan wennen. Mocht je de klachten blijven houden (na 2 strips ofzo) maak er dan wel werk van en zorg dat je de oude vertrouwde Diane pil weer krijgt

pi_24522504
wat ik persoonlijk wel een beetje raar vind is dat er dan een prijsverschil zit tussen de naamloze variant en de 'merkpil' als ze verder precies hetzelfde van samenstelling zijn...
de productiekosten moeten dan toch hetzelfde zijn. betaal je dan bij diane35 alleen voor het merk?

Ik heb zelf overigens een halfjaar de diane35 pil geslikt (tegen mijn acne). Het hielp tegen de puistjes maar ik kreeg er ontzettende moodswings van en was emotioneel een beetje labiel. Eigenlijk is het best een rotpil. Ben nu heel erg blij met mijn nuvaringetjes, maar daar mogen ze van mij ook wel een goedkopere variant van maken.
  woensdag 12 januari 2005 @ 00:24:37 #46
12237 Phaedrus
pi_24524495
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 22:23 schreef octopussy het volgende:
wat ik persoonlijk wel een beetje raar vind is dat er dan een prijsverschil zit tussen de naamloze variant en de 'merkpil' als ze verder precies hetzelfde van samenstelling zijn...
de productiekosten moeten dan toch hetzelfde zijn. betaal je dan bij diane35 alleen voor het merk?
Het grootste deel van de prijs van een merkgeneesmiddel zit in de kosten van onderzoek en ontwikkeling. (Denk in de orde van grootte van tientallen tot honderden miljoenen euro's over een periode van 8 tot 12 jaar). Dat terugverdienen moet zoveel mogelijk gedurende de periode dat het merkgeneesmiddel nog patentbescherming heeft. Als het patent verlopen is mogen andere fabrikanten het geneesmiddel ook op de markt brengen, maar hebben geen R&D kosten en kunnen het middel dus goedkoper in de markt zetten. Dan kan je als "uitvinder" niks doen en een klein beetje omzet blijven maken met je merkgeneesmiddel, of je brengt zelf ook een laaggeprijsde variant op de markt. Dat heeft Schering dus gedaan met de Diane 35: Minerva.

Wat je ook wel ziet is dat generiekfabrikanten de pillen inkopen bij de merkfabrikant en zelf verpakken. En toch spelen mensen het dan klaar om bijwerkingen te ontwikkelen op het merkloze produkt die ze met het merkprodukt niet zouden hebben. Bizar...
pi_24524614
tvp, heb ook de naamloze sinds kort.. niks gemerkt tot nu toe wat hierdoor zou moeten komen geloof ik.
Strawberry Flavour..
pi_24527267
ik krijg nu ook al een tijdje de naamloze variant.
Die van Merck en van Katwijk.
Het rare vind ik wel dat ik ze wisselend krijg, dus de ene keer een doosje van Merck en de andere keer via Katwijk terwijl het stickerlabel op het doosje aangeeft dat het van Katw. komt.
hmz
  woensdag 12 januari 2005 @ 09:45:29 #49
12237 Phaedrus
pi_24528510
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 06:07 schreef Ils het volgende:
Het rare vind ik wel dat ik ze wisselend krijg, dus de ene keer een doosje van Merck en de andere keer via Katwijk terwijl het stickerlabel op het doosje aangeeft dat het van Katw. komt.
Kan afhangen van de beschikbaarheid bij de groothandel. Hebben ze de ene tijdelijk niet voldoende op voorraad, leveren ze een ander merk, is vrij gebruikelijk.
  woensdag 12 januari 2005 @ 10:47:01 #50
90273 merdeka
In My Life I Love You More
pi_24529444
Ik zag laatst op de duitse tv een item voorbij komen over nieuwe, goedkopere soort hulpstoffen in een anticonceptiepil die jeuk en haaruitval konden veroorzaken. Maar het item was al bijna op het einde, ik kreeg dus niet meer te horen over welke merken het ging etc. Wat ik er wel uithaalde was dat de hulpstoffen bij de meeste, doch niet alle anticonceptiepillen werden toegepast, en dat het daarnaast (theoretisch) invloed kon hebben op de hormonale uitwerking van de pillen. Verder werden de hulpstoffen ook bij andere medicijnsoorten dan de pil toegepast. Omdat de stoffen op papier nagenoeg identiek zouden zijn qua bijwerkingen, hoefden de medicijnen niet opnieuw door een testprocedure, iets wat de fabrikanten veel geld en tijd scheelt. Ook mochten de fabrikanten een eigen benaming hanteren voor de toegepaste hulpstoffen?

Ik zit zelf nogal eens in de anticonceptivaindustrie (it-er in de medische test-industrie), vandaar dat het item mijn aandacht trok, maar ik doe momenteel niks met de pil. Ik zal eens bij mijn collega's navraag doen of die er wat over gehoord hebben.
Better to be hated for who you are than loved for who you're not
Wow Scotty - you can beam me up any time - with pleasure! ;)
Sooner or later your bf watches too much Fuse and stars in C movies...
pi_24533268
Ik heb hetzelfde gehad met mijn pil. Ik had Minulet en die werd 'vervangen' door Femodeen. De pillen zouden vergelijkbaar zijn qua samenstelling en bovendien goedkoper. Alleen kreeg ik na een aantal weken slikken last van steken en kramp in mijn hiel. Eerst links, toen verergerend in de rechtervoet, waarvoor ik ook fysio heb gehad(verdenking hielspoor). Totdat mijn man opmerkte dat de klachten waren begonnen toen ik Femodeen begon te slikken. Meteen weer Minulet gehaald en de klachten verdwenen vrijwel meteen. De hielspoorklachten waren dus waarschijnlijk tromboseverschijnselen en fysio ed waren dus eigenlijk niet nodig geweest. Ik heb mijn bevindingen aan de huisarts doorgegeven en heb tot op heden geen hielspoorklachten meer bij gebruik van Minulet.
Ik heb wel de bijsluiters vergeleken en daaruit bleek dat de hormonen qua hoeveelheid overeenkwamen maar de vul/hulpstoffen verschilden.
  woensdag 12 januari 2005 @ 17:34:29 #52
12237 Phaedrus
pi_24534268
Juist het feit dat de klachten vrijwel meteen verdwenen maakt het onwaarschijnlijk dat ze aan de Femodeen lagen. En je weet niet of de klachten niet ook waren verdwenen als je Femodeen was blijven gebruiken.
En al zouden er verschillen zijn in biologische beschikbaarheid tussen de Femodeen en Minulet, dan moet je je afvragen of je überhaupt nog wel de pil moet gebruiken als je zo vatbaar bent voor trombose.
pi_24534644
En dan deze. Ik had nog een stripje Femodeen over en heb de proef op de som genomen. Ongeveer in de tweede week slikken kreeg ik weer krampverschijnselen deze keer in mijn kuiten. Ik ben niet het type om meteen klachten aan een soort pil toe te schrijven maar na eerst een jaar gemodder met hielspoorverschijnelen terwijl ik voorheen nooit klachten van dien aard gehad had en die ene strip tussendoor die ook weer klachten gaf, plus het vervallen van de klachten na stoppen met Femodeen, kwam ik alleen tot de konclusie dat het aan deze pil moest liggen. Ik moet er wel bij vermelden toen ik het vermoeden had dat het trombose verschijnselen konden zijn heb ik ook meteen aspirine gehaald.
pi_24534728
Dat is wel heel erg zelf-dokteren, gargamel
pi_24536473
Ik heb jaren de diane-35 geslikt en geen klachten. In 2000 hiermee gestopt. In voorjaar 2004 weer begonnen met de merkloze variant en inmiddels weer gestopt vanwege de klachten die ik had. Mijn klachten waren, moodswings, depressiviteit, jeuk, van zeer sportief naar zeer onsportief, grotere en steviger borsten (van cup A+ naar volle B), gewichtstoename op de typisch vrouwelijke plekken, cellulitus en vaginale afscheiding. Ik was totaal niet op de hoogte van de bijwerkingen die de merkloze variant zou kunnen veroorzaken. Nu pas schrijf ik mijn bijwerkingen hier aan toe. Ik voelde me zo slecht de laatste tijd en dacht al wel dat het met die pil te maken zou moeten hebben. Ben nu erg blij dat ik gestopt ben nu ik dit heb gelezen. Heb nu wel erg last van slappe borsten waar ik erg van baal. Deze waren altijd heel mooi, ook voor het pilgebruik. Ik ga nu een koperspiraaltje laten zetten.
pi_24542026
Niet alleen bij "de pil", ook bij andere medicatie zijn er merkloze varianten met andere hulpstoffen die weer anders schijnen te werken...
Maar waarom zeggen apotheken en artsen dat het niks uitmaakt terwijl er veel mensen zeggen last te krijgen als ze van het ene merk overstappen op het andere...? Gaat het dan alleen maar om het geld?
Fake it till you make it...
  Nerd met benen woensdag 2 februari 2005 @ 23:22:00 #57
18073 miss_bleu
pi_24892545
Puur toevallig dat ik hier terecht kom via Google. Want mijn moeder en ik zijn dus net aan het zoeken naar de verschillen van beide pillen. Mijn zusje heeft namelijk nu al ruim 1jaar de diane 35 voor huidproblemen. Ze heeft onderhuid acne en littekenvorming.

Sinds ze is overgestapt naar de diane ging het perfect. Ze heeft nu idd ook over moeten stappen op de Minerva en haar huid is weer zo vet als bagger en haar acne komt ook weer terug. Niets aan de hand aangezien de dokter had gezegd dat ze het eerst even moest proberen en als het niet overging zou ze over mogen stappen op de diane.

Echter nu komen we van de week bij de apotheek om haar pill op te halen en ze krijgt weer de minerva mee. Terwijl er toch duidelijk tegen de arts was gezegd dat het niet werkte en dat ze terug wilde naar de diane, en dat we het verschil wel wilde betallen. Nee hoor ze krijgt keihard de minerva voorgeschoteld.

Er is mij daar duidelijk uitgelegd door de apotheker dat er een soort van embargo op een medicijn zit zodat niemand het na mag maken. De minerva komt idd uit de zelfde fabriek maar van de zelfde eigenaar. Het "embargo"was nog niet van het product af en ze moeten dus wel iets veranderd hebben aan die pil om hem onder een andere naam op de markt te brengen. En anders mag je hem toch niet namaken?

Het is zelfs hier gebeurt dat de apotheker heeft gezegd dat er meerdere mensen last hebben van deze pil, je kan me niet vertellen dat ie dan precies hetzelfde is als de diane. Tulp heeft jouw vriendin wel gewoon de diane gehad?
pi_24893055
Miss_Bleu: Mijn vriendin heeft op verzoek weer de Diane35 weer gewoon gekregen (en vergoed door de verzekeraar!)
pi_24893057
ik heb nu ook de nep diane-pil, ongeveer 2 maanden, en ik wilde ook wel graag eens van m'n vette huid af.. zie nu wel wat verbetering, maar als blijkt dat die echte diane pil nog beter zou werken, dan betaal ik er liever wat voor..

maar wacht nog even af, of deze misschien toch oke is..
Strawberry Flavour..
  Nerd met benen woensdag 2 februari 2005 @ 23:46:50 #60
18073 miss_bleu
pi_24893147
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 23:42 schreef detulp050 het volgende:
Miss_Bleu: Mijn vriendin heeft op verzoek weer de Diane35 weer gewoon gekregen (en vergoed door de verzekeraar!)
mijn moeder gaat geloof ik morgen even bij de huisarts rellen
  donderdag 3 februari 2005 @ 00:55:40 #61
12237 Phaedrus
pi_24894365
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 23:22 schreef miss_bleu het volgende:

Er is mij daar duidelijk uitgelegd door de apotheker dat er een soort van embargo op een medicijn zit zodat niemand het na mag maken. De minerva komt idd uit de zelfde fabriek maar van de zelfde eigenaar. Het "embargo"was nog niet van het product af en ze moeten dus wel iets veranderd hebben aan die pil om hem onder een andere naam op de markt te brengen. En anders mag je hem toch niet namaken?
Die collega moet of wat duidelijker gaan uitleggen, of beter z'n huiswerk doen. Minerva is 100% identiek aan Diane, punt uit. Minerva is goedkoper in de markt gezet dan Diane door Schering om te voorkomen dat generieken zoals die van Katwijk en Merck teveel marktaandeel zouden afsnoepen. En aangezien Diane en Minerva allebei van Schering zijn hoeft Schering er niks aan te veranderen om het op de markt te mogen brengen. Alle klachten na overstappen op Minerva zitten dus tussen de oren.
Dat moet je niet opvatten als iets denigrerends, het is gewoon een feit dat de kracht van suggestie heel sterk kan zijn. Ik kreeg van de week toevallig nog cijfers onder ogen van een klinisch onderzoek met een nieuw geneesmiddel tegen neuropathische pijn. Van de mensen die een placebo gebruikte rapporteerde maar liefst 48%, bijna de helft dus, een verbetering van de kwaliteit van leven! En dat terwijl ze wisten dat ze meededen aan een studie en dus een 50% kans hadden een placebo te krijgen. Kun je nagaan hoe hoog zo'n score kan zijn als mensen niet zouden weten dat ze een placebo krijgen!
  donderdag 3 februari 2005 @ 11:21:23 #62
90273 merdeka
pi_24898762
Ik heb eens geinformeerd bij een collega die wel ‘in de pil’ zit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verhaal niet helemaal volg, maar dat ik in ieder geval zelfstandig de conclusie kan trekken dat er nu tenminste 1 merkloze variant op de Diane is die exact gelijk is aan die van de Diane voor april 2004, en dat de Diane ergens iets veranderd is. En dat de Minerva en Diane bij registratie in 1994 niet verschilden, maar dat dat inmiddels niet meer zeker te zeggen is.
Hieronder de mail van mijn collega. Ik heb wel wat zaakjes gecensureerd, dat leek me beter.
quote:
Het rommelt toch een beetje in pil-land. Van de Diane35 is in april 2004 een herziening van de beoordeling aangevraagd door het CBG, en dat hing o.a. samen met een wijziging in de concentratie van hulpstoffen. Die samenvatting is goedgekeurd, en staat keurig bij het CBG openbaar. Alleen vermeldt deze de concentraties van de hulpstoffen niet in zijn samenvatting vd beoordeling (= gegevens niet openbaar) , dus dat is gissen.

De Minerva echter, is niet apart beoordeeld (wel apart geregistreerd, in 1994 al), maar dreef mee op de beoordeling van de Diane – omdat ze exact dezelfde samenstelling hebben. Of Berlipharm (dochter van Schering, registratie Minerva) die wijziging in de hulpstoffen ook hanteert is echter niet bekend. Het is allebei een Schering-fabrikaat, maar dat zegt nog niets over de eventuele wijziging in productie.

Nu heeft Sandoz een merkloze Diane variant laten beoordelen in november jl., en deze is goedgekeurd afgelopen december. Deze had wel een aparte beoordeling nodig, terwijl de hulpstoffen qua samenstelling en concentratie exact gelijk zijn aan die van de oude Diane. Zelfs de ijzeroxide is exact hetzelfde (deze verschilt bij andere varianten nog wel eens).

[naam leverancier] levert [naam stof] aan [namen fabrikanten] en volgens hen hebben ze geen wijzigingen in de lijst met hulpstoffen gezien, maar dat is [fabrikant] hen ook niet verplicht door te geven. Wel hebben ze een oude lijst van Diane (van voor 2004) met (concentraties van) hulpstoffen, en die zijn exact gelijk aan die van de huidige die op naam van Sandoz is geregistreerd. Die lijst hebben ze nl. wel gewoon van [fabrikant] gekregen.

Waar het op neerkomt: het zou kunnen dat (disclaimer;):
de Diane wat veranderd is, dit bij de productie bij de Minerva niet is veranderd, de Diane en Minerva nu dus theoretisch zouden kunnen verschillen in concentratie van hulpstoffen, maar ws. niet in gebruik van verschillende hulpstoffen. Als er wat wijzigt in de Minerva moet dit middel weer apart beoordeeld worden, maar als er wat wijzigt in Diane is het niet zo geregeld dat de Minerva dan ineens apart beoordeeld moet worden. Tenminste, als de zg. werkzame bestanddelen blijven overeenkomen met die van de pil die bij de registratie heeft ‘meegelift’ op de beoordeling van de Diane.
Sandoz’ merkloze variant is qua gehele samenstelling exact gelijk aan de Diane van voor april 2004, dat is met zekerheid te zeggen door [leverancier].

Verder kan ik je niet helpen, maar ik wilde het graag even voor je uitpluizen. Dat schandaalis Duitsland waar je naar verwees is iets anders, daar is illegaal het eea aangepast, en dat gebeurt hier niet. Maar als het wel gebeurt dan weet ik dat niet, natuurlijk Ga je me nog vertellen waarom je het wilde weten?

Groetjes [naam collega]
http://www.cbg-meb.nl/IB-teksten/31382.pdf - sandoz: dec 2004 beoordeling samenvatting

http://www.cbg-meb.nl/IB-teksten/11903.pdf diane: april 2004 herziening beoordeling samenvatting
  donderdag 3 februari 2005 @ 11:29:20 #63
90273 merdeka
pi_24898904
Overigens ben ik het volledig met Phaedrus eens wat betreft dat 'suggestie-effect'. En ook dat dat helemaal niet neerbuigend bedoeld is. Suggestie gaat niet bewust, maar onbewust, en je hebt er zelf weinig invloed op. Bovendien, als een klacht al door suggestie is ontstaan, dan maakt dat die klacht er niet minder erg of vervelend door. Je ervaart het nl. gewoon hetzelfde als een klacht met een andere oorzaak.

Stel (stel)dat je pilklachten uit suggestie voortkomen, en ze verdwijnen weer met een andere pil, dan vind ik dat nog steeds de goede behandeling van je klacht. Je kan theoretisch je brein ook gaan trainen om de klacht-ervaring te veranderen, maar dat is moeilijker, langduriger en waarschijnlijk ook duurder dan gewoon op een andere pil overstappen.
pi_24939422
Ik had graag Femodeen blijven slikken hoor.... Deze pil wordt nl wel volledig vergoed door mijn verzekering. Nu moet ik behoorlijk bijbetalen......
pi_24940793
Ik slik nu ook al ruim 2 maanden minerva ipv de diane die ik normaal gebruikte.. ik vroeg me in het begin idd wel af of er nou verschil in zou zitten maar heb het vrij snel losgelaten, dus ik bener ook helemaal niet meer mee bezig geweest tot ik dit topic weer tegenkwam.
Ik bedenk me nu dat ik volgens mij geen last van rare bijwerkingen heb. Ja ik ben wel wat aangekomen maar dat komt toch écht gewoon door mezelf en niet door die pil. Dus ik blijf gewoon deze goedkopere variant slikken.
  maandag 9 mei 2005 @ 16:39:35 #66
87545 miki
Hee!Mijn avatar!
pi_26856305
Eindelijk dit topic gevonden
Vanmiddag naar de apotheek geweest voor een verlenging van de Diane35, kreeg ik ook die merkloze variant mee. Volgens de apotheker echt 'eerlijk' hetzelfde, haalde de echt Diane er nog bij ter vergelijking. Naja, ik ben maar op het oordeel van de apotheker afgegaan. Ik heb nog gezeurd voor de échte Diane maar ik moest eerst deze maar eens proberen, als ik verschil merkte, kon ik zonder problemen die andere krijgen. Nu zit het me helemaal niet lekker eigenlijk. Heb wat gesurfd en ben toch wel redelijk ernstige bijwerkingen tegengekomen. Ik weet wel dat je ze niet persé hoeft te krijgen, maar ik heb toch weinig zin in gewichtstoename (kan ik echt niet gebruiken), haaruitval, acné etc.
Wat moet ik nu doen? Toch deze proberen in de hoop dat de bovengenoemde bijwerkingen zich niet bij mij voordoen of de dokter/apotheker bellen en toch de Diane eisen?
Voor hetzelfde geld heb ik helemaal geen problemen met die merkloze pil, maar ik heb zoiets van: als ik me er niet 100% goed bij voel, moet ik er helemaal niet aan beginnen...
I ain't got a signature...am I a criminal now?
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy
  maandag 9 mei 2005 @ 16:41:50 #67
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26856380
Die bijwerkingen die je noemt zijn bijwerkingen van bepaalde hormonen, oftewel het hoofdbestanddeel van de pil, en niet in de hulpstoffen. Zowel voor de originele pil als de merkloze variant geldt de mogelijkheid hiervoor. Het maakt dus geen verschil of je de originele of de merkloze variant gebruikt. Het zijn trouwens allemaal mogelijke bijwerkingen. In de meeste gevallen gebeurt er niet zoveel heftigs.
pi_26858870
Eerst kreeg ik de Diane, toen de Minerva en nu dus die naamloze variant. Waarom in godsnaam??
  maandag 9 mei 2005 @ 18:05:17 #69
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26859053
quote:
Op maandag 9 mei 2005 17:58 schreef Isabeau het volgende:
Eerst kreeg ik de Diane, toen de Minerva en nu dus die naamloze variant. Waarom in godsnaam??
Contracten met verzekeraars die worden aangescherpt misschien..
pi_26859084
Ja, maar ik moet het toch allemaal zelf betalen
  maandag 9 mei 2005 @ 18:07:23 #71
16715 Mylene
*schatje*
pi_26859123
quote:
Op maandag 9 mei 2005 16:39 schreef miki het volgende:

Wat moet ik nu doen? Toch deze proberen in de hoop dat de bovengenoemde bijwerkingen zich niet bij mij voordoen of de dokter/apotheker bellen en toch de Diane eisen?
Voor hetzelfde geld heb ik helemaal geen problemen met die merkloze pil, maar ik heb zoiets van: als ik me er niet 100% goed bij voel, moet ik er helemaal niet aan beginnen...
Dan bel je morgen op en zeg je dat je, ondanks zijn geruststelling, er nog steeds niet 100% goed bij voel. Gewoon een beetje assertief zijn. Tenminste, dat zou ik doen.
  maandag 9 mei 2005 @ 18:08:16 #72
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26859151
quote:
Op maandag 9 mei 2005 18:06 schreef Isabeau het volgende:
Dan is het wel vreemd.. Misschien om je tegemoet te komen in de kosten?
  maandag 9 mei 2005 @ 18:12:42 #73
90400 longinus
Hollander
pi_26859285
Ik kan niet meepraten over de "pil", maar ook ik ben eens ziek geworden van de hulpstoffen/kleurmiddelen. Ik heb toen een hogere dosis (met andere hulpstoffen) doormidden gebroken en klachten waren weg.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  maandag 9 mei 2005 @ 18:41:09 #74
12237 Phaedrus
pi_26860085
quote:
Op maandag 9 mei 2005 18:06 schreef Isabeau het volgende:
De Diane wordt toch gewoon vergoed?
Of heb je een hoog eigen risico?
  maandag 9 mei 2005 @ 22:06:10 #75
12237 Phaedrus
pi_26866873
quote:
Op maandag 9 mei 2005 16:39 schreef miki het volgende:
Heb wat gesurfd en ben toch wel redelijk ernstige bijwerkingen tegengekomen.
En heb je de bijsluiter van de Diane al eens gelezen?
Kennelijk niet...

Een arts die ik ken zegt altijd "als er bij aarbeien bijsluiters zaten at niemand meer aardbeien".
  maandag 9 mei 2005 @ 22:09:33 #76
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26866981
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:06 schreef Phaedrus het volgende:

[..]

Kennelijk niet...

Een arts die ik ken zegt altijd "als er bij aarbeien bijsluiters zaten at niemand meer aardbeien".
Bijsluiters wordt je inderdaad nooit vrolijk van. Van de bijwerkingen die in bijsluiters vermeld staan heb ik meestal echter geen last. Als ik bijwerkingen krijg zijn het bijwerkingen die niet op de bijsluiter vermeld staan.
  maandag 9 mei 2005 @ 22:55:44 #77
12237 Phaedrus
pi_26868470
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:09 schreef Alicey het volgende:

[..]
Van de bijwerkingen die in bijsluiters vermeld staan heb ik meestal echter geen last. Als ik bijwerkingen krijg zijn het bijwerkingen die niet op de bijsluiter vermeld staan.
Die kan je tegenwoordig zelf melden op bij het Lareb: http://www.lareb.nl , maar je kan oook aan je apotheker vragen dat voor je te doen. Komt je bijwerking misschien in de nieuwe bijsluiter
  dinsdag 10 mei 2005 @ 07:21:24 #78
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26873391
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:55 schreef Phaedrus het volgende:

[..]

Die kan je tegenwoordig zelf melden op bij het Lareb: http://www.lareb.nl , maar je kan oook aan je apotheker vragen dat voor je te doen. Komt je bijwerking misschien in de nieuwe bijsluiter
Ik vraag me af of zoiets al niet gedaan is.. In het laatste geval is het dus een bijwerking die bij 1 op de 10 die die medicijnen gebruiken voorkomt.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 09:33:51 #79
12237 Phaedrus
pi_26874853
Als het bij 1 op de 10 voorkomt zal het wel in de bijsluiter staan, ja. Maar jij zij dat je bijwerkingen krijgt die niet in de bijsluiter staan. Dan kan het zinnig zijn om dat te melden.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 09:35:08 #80
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26874879
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 09:33 schreef Phaedrus het volgende:
Als het bij 1 op de 10 voorkomt zal het wel in de bijsluiter staan, ja.
Niet dus. De arts wist echter te vertellen dat 1 op de 10 het rapporteert.
pi_26875860
Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol Merck 2mg/0,035 mg krijg ik.. is dat de goede/echte Diane?
it's better than yours
  dinsdag 10 mei 2005 @ 10:15:47 #82
12237 Phaedrus
pi_26875890
Rapporteert als in: aan hem, of bij Lareb?
  dinsdag 10 mei 2005 @ 10:17:23 #83
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26875937
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 10:15 schreef Phaedrus het volgende:
Rapporteert als in: aan hem, of bij Lareb?
Aan hem.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 10:35:29 #84
12237 Phaedrus
pi_26876390
Dan zou ik het zeker melden bij het Lareb. Als ze inderdaad veel dezelfde meldingen krijgen nemen ze contact op met de fabrikant en het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen en kan indien nodig de bijsluiter aangepast worden.
pi_26876529
quote:
Op maandag 9 mei 2005 18:41 schreef Phaedrus het volgende:
De Diane wordt toch gewoon vergoed?
Of heb je een hoog eigen risico?
Als ik een arts mag citeren die hoorde hoe ik verzekerd was "Je kan beter onverzekerd rondlopen, want daar hebben ziekenhuizen een potje voor" En toch betaal ik bijna 80 euro in de maand. Ja, ik heb zo'n hoog eigen risico dat ik dat nooit haal, tenzij ik geopereerd moet worden.

Maar goed, ik had geen zin om de dame achter de kassa van de apotheek uit te leggen dat ik toch graag de Diane wilde hebben aangezien ik die 2 euro extra sowieso zelf moet betalen.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 11:06:01 #86
87545 miki
Hee!Mijn avatar!
pi_26877188
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:06 schreef Phaedrus het volgende:

[..]

Kennelijk niet...

Tuurlijk wel..dat is toch het eerste wat je doet als je een (nieuw) medicijn krijgt! Ik bedoelde eigenlijk dat ik op internet heb gevonden dat de bijwerkingen van die alternatieve variant váák voorkomen, en dit bij vrouwen die eerder geen last van bijwerkingen hadden bij de echte Diane. Dus je gaat dan van geen bijwerkingen naar veel (en ernstige) bijwerkingen, en dat risico wil ik gewoon niet lopen.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 11:07:14 #87
87545 miki
Hee!Mijn avatar!
pi_26877220
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 10:15 schreef MyMilkshake het volgende:
Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol Merck 2mg/0,035 mg krijg ik.. is dat de goede/echte Diane?
Dat is de alternatieve variant, die ik nu dus ook gekregen heb ipv de Diane 35.
Heb jij eerst ook de echte gebruikt of heb je alleen deze gehad? Zoja, enig verschil gemerkt in bijwerkingen?
  dinsdag 10 mei 2005 @ 11:27:34 #88
12237 Phaedrus
pi_26877759
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 10:40 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Als ik een arts mag citeren die hoorde hoe ik verzekerd was "Je kan beter onverzekerd rondlopen, want daar hebben ziekenhuizen een potje voor"
Ziekenhuizen misschien wel.
Maar de huisarts?
De tandarts?
De apotheek?
De fysiotherapeut?
De ambulancedienst?
Etc, etc...
pi_26877942
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 11:27 schreef Phaedrus het volgende:

Ziekenhuizen misschien wel.
Maar de huisarts? Nooit voor verzekerd, ook al heb ik al 10x mijn eigen risico opgemaakt
De tandarts? Nooit voor verzekerd
De apotheek? Alleen als ik mijn eigen risico op heb en dat lukt me toch niet
De fysiotherapeut? Nooit voor verzekerd (maar kreeg heel lief gratis fysio van een sporttherapeut in het ziekenhuis na aanhoren van mijn verzekeringsstatus
De ambulancedienst? Och, hoe vaak zal ik die nodig zijn? 1x, 2x? valt nog onder eigen risico dan
Etc, etc...
  dinsdag 10 mei 2005 @ 12:17:59 #90
12237 Phaedrus
pi_26879187
Hoe hoog is je eigen risico dan wel niet?
Ik betaal 98 euro per maand en heb een eigen risico van 1000 euro.
Ik ben particulier verzekerd en heb er een uitgebreide tandartsdekking bij, omdat ik weet dat er ten gevolge van een hockey-ongeluk lang geleden dingen fout aan het gaan zijn met een paar tanden die vroeger of later voor veel geld opgelapt moeten worden.

En verkijk je niet: mocht je bijvoorbeeld een IVF-behandeling nodig hebben ben je zo een paar 1000 euro verder aan geneesmiddelkosten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Phaedrus op 10-05-2005 12:38:50 ]
pi_26879298
Ik neem geen IVF voor volgend jaar (wanneer de nieuwe ziektekostenverzekering van start gaat en ik hopenlijk een normaal bedrag kan gaan betalen)
Mijn eigen risico is ook 1000 euro en dat haal ik echt never nooit.
pi_27044543
Ik gebruik sinds afgelopen januari de "nep"variant op Diane van de firma Merck. Daarvoor heb ik zo'n 15 jaar de Diane 35 gebruikt en geen klachten gehad. Vanwege het feit dat ik nu wel klachten heb, ben ik gaan zoeken op internet. En gelukkig vond ik dit forum.
Ik heb de eerste dagen van de stopweek, als de menstruatie doorzet, extreme hoofdpijn. Het lijkt wel een migraine aanval. Het staat ook in de bijsluiter dat dit kan gebeuren en dat je dan accuut zou moeten stoppen. Ik las dat pas vandaag eigenlijk. Ik heb de bijsluiter van de Diana 35 op internet bekeken en daar staar precies hetzelfde. Alleen had ik deze klachten nooit eerder.
Bovendien heb ik het idee dat mijn huid weer wat vetter begint te worden.
Ik zal maar eens met mijn apotheker gaan praten na de berichtjes op dit forum te hebben gelezen.
Ik hoop dat ik de Diane 35 weer krijg.
Groetjes
Christel
pi_27044594
Ik vind het toch frappant dat zoveel mensen ineens klachten krijgen van een pil waarvan wordt beweerd dat het exact dezelfde bestanddelen heeft als de Diane-35 pil. Met de Minerva had ik helemaal geen problemen, maar ik ben (helaas voor de objectiviteit) nu wel erg huiverig voor de variant van Merck die ik vorige week begon te slikken.
  maandag 16 mei 2005 @ 08:32:35 #94
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27046733
quote:
Op maandag 16 mei 2005 01:40 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind het toch frappant dat zoveel mensen ineens klachten krijgen van een pil waarvan wordt beweerd dat het exact dezelfde bestanddelen heeft als de Diane-35 pil. Met de Minerva had ik helemaal geen problemen, maar ik ben (helaas voor de objectiviteit) nu wel erg huiverig voor de variant van Merck die ik vorige week begon te slikken.
Maakt niet iedereen elkaar gek?
pi_27095029
ik ben een jaar of drie geleden begonnen met de Diane-35, vanwege mijn onregelmatige periode en flinke acné. die acné is als gevolg van het slikken van deze pil vrijwel volledig verdwenen en mijn periode is regelmatig geworden.

een maand of 2 geleden heb ik van mijn apotheek de merkloze variant van de Diane-35 meegekregen. ik studeer zelf verpleegkunde en weet dus genoeg van het verzekeringsmaatschappij vs. apotheek vs. 'patiënt'-gebeuren af. ik was er dan ook van overtuigd dat deze pil geen bijwerkingen zou vertonen die ik eerder niet met de Diane-35 pil had. ik heb de proef op de som genomen en ben objectief geweest. de eerste tekenen van acné heb ik afgedaan met een simpel 'kan gebeuren'. de verergering hiervan begon ik echter wat interessanter te vinden, tot na ongeveer een maand de acné vrijwel volledig terug was zoals voor mijn Diane-35 gebruik.

zoals ik zei: ik ben objectief geweest. hetzelfde eetpatroon, drinkpatroon, beweegpatroon, geen andere crèmes of make-up. geen stress (maak me niet zo snel druk). alles precies zoals altijd. toen die acné zo terug was dat mijn moeder er van schrok heb ik besloten in samenwerking met de apotheek een test te doen. zij kennen mij zoals ik tijdens mijn Diane-35 gebruik was, zij hebben mij gezien zoals ik tijdens het gebruik van de merkloze variant was. ik ben terug overgestapt op de Diane-35 pil. een maand later is de acné weer voor een groot deel terug gedrongen, ik zie er weer als mezelf uit...

iemand suggesties waar dit meer aan zou kunnen liggen dan aan alleen de overstap van merk naar merkloze pil?
  Nerd met benen dinsdag 17 mei 2005 @ 20:21:42 #96
18073 miss_bleu
pi_27095460
me zusje had precies hetzelfde probleem. Haar huid werd ook weer onrustig en en haar haar werd weer snel vet. Ze krijgt nu weer de diane-35 en na 2 maanden was alles weer weg. Ik vertrouw die pil echt niet
pi_27098458
hmm... nu ik al deze verhalen lees.. ik had vroeger microgynon, en ben toen gelijk overgestapt naar de nep diane pil.

Dit betekent dus dat mijn huid nog veel mooier kan worden als ik de echte krijg?? ben nu toch wel heel benieuwd.. heb verder gelukkig geen klachten, maar als het beter kan, wil ik het natuurlijk beter!!
Strawberry Flavour..
pi_27099532
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 10:15 schreef MyMilkshake het volgende:
weet iemand dit misschien?
it's better than yours
pi_27100730
nee dat is dus de naamloze variant..

volgens mij staat er echt diane op als het de echte is..
Strawberry Flavour..
pi_27108439
dank je wel.
it's better than yours
pi_27108936
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 21:51 schreef -moi- het volgende:
hmm... nu ik al deze verhalen lees.. ik had vroeger microgynon, en ben toen gelijk overgestapt naar de nep diane pil.

Dit betekent dus dat mijn huid nog veel mooier kan worden als ik de echte krijg?? ben nu toch wel heel benieuwd.. heb verder gelukkig geen klachten, maar als het beter kan, wil ik het natuurlijk beter!!
al die verhalen die je hier leest zijn ervaringen van mensen... er staan ook verhalen tussen van mensen die het verschil tussen de merkloze en merk-pil niet merken. of jouw huid nog verder kan verbeteren is dus niet gezegd. je zou het uit kunnen proberen, maar het is niet gezegd dat een eventuele verbetering te wijten is aan het gebruik van de merkpil. om dit wat geloofwaardiger te kunnen maken zou je na deze verbetering weer een tijdje de merkloze variant moeten gaan gebruiken en kijken of je huid weer slechter wordt...
de kans zit er overigens wel in dat de merkloze pil wel en de Diane-35 niet wordt vergoed door je verzekering...

[ Bericht 0% gewijzigd door kreezie op 18-05-2005 10:12:02 (typo) ]
  woensdag 18 mei 2005 @ 10:39:00 #102
87545 miki
Hee!Mijn avatar!
pi_27109609
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 22:20 schreef MyMilkshake het volgende:

[..]

weet iemand dit misschien?
Yep, klopt, dit is de 'neppe'.
  woensdag 18 mei 2005 @ 10:40:37 #103
87545 miki
Hee!Mijn avatar!
pi_27109650
Gisteren trouwens de apotheek gebeld met de vraag of ik niet gewoon weer de Diane kan krijgen.
Voel me er toch niet 100% happy bij als ik de neppe ga slikken, en dan moet ik het gewoon niet doen vind ik zelf. Het is toch iets wat je iedere dag slikt en daar moet je je gewoon 100% goed bij voelen. Bij de apotheek maakten ze er absoluut geen probleem van, de 'neppe' ben ik gewoon gaan inruilen tegen de echte
pi_27114180
Ik bespeur tòch een verandering ten opzichte van de Diane-35 pil. Van de Dianepil was ik altijd een beetje down en had niet zoveel energie (maar dat woog niet op tegen de enorme uitbarstingen van acné die ik altijd zonder de Diane-35 pil kreeg). Sinds ik deze nieuwe naamloze variant slik heb ik mijn hele huis al schoongemaakt, alle was gedaan & opgevouwen, er staat geen afwas en ik heb 78 uur gewerkt in het ziekenhuis....(dus weinig werken was ook geen verklaring voor de schoonmaakaanval). Tevens was er gewoon een internetaansluiting
Iedereen die me kent weet hoe zo'n hekel ik aan schoonmaken heb en dat ik na het werk in het ziekenhuis altijd doodmoe neerplof op de bank. Ik heb zo'n twee jaar geleden ook een Diane-lozeperiode gekend en ook toen was ik stukken actiever en opgewekter (alleen die acné hè...).

Interessante ontwikkeling. In combinatie met de klacht van veel dames in dit topic dat de acné terugkeert (en daar slik je die pil toch uiteindelijk ook voor) lijkt het net alsof deze variant minder krachtig is. Ik weet niet hoe ik dat rationeel moet uitleggen, maar het lijkt er wel op.
pi_27125608
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 10:11 schreef kreezie het volgende:

[..]

al die verhalen die je hier leest zijn ervaringen van mensen... er staan ook verhalen tussen van mensen die het verschil tussen de merkloze en merk-pil niet merken. of jouw huid nog verder kan verbeteren is dus niet gezegd. je zou het uit kunnen proberen, maar het is niet gezegd dat een eventuele verbetering te wijten is aan het gebruik van de merkpil. om dit wat geloofwaardiger te kunnen maken zou je na deze verbetering weer een tijdje de merkloze variant moeten gaan gebruiken en kijken of je huid weer slechter wordt...
de kans zit er overigens wel in dat de merkloze pil wel en de Diane-35 niet wordt vergoed door je verzekering...
waar zeg ik dat mijn huid zeker zal verbeteren als ik de echte diane pil zou gaan slikken

ik zeg in mijn post precies wat jij nu ook zegt. Het is mogelijk dat mijn huid dan nog beter wordt, maar dit hoeft natuurlijk niet.
Strawberry Flavour..
pi_27126770
wat je zegt, het HOEFT niet, dat haalde ik er niet uit... my bad dan. ik het kwam op mij over alsof je er een beetje vanuit ging dat het sowieso beter zou worden, vandaar mijn reactie.
pi_27611266
Hoi iedereen,

Ook ik kreeg Mercks in plaats van Diane-35 voorgeschoteld met de mededeling dat het hetzelfde was en bovendien goedkoper. Het knaagde toch wel dus tikte ik op google Mercks in en kwam terecht op deze site. Ik weet dat het niet 100% zeker is dat je verschil zou kunnen merken tussen Diane en Mercks maar ik vind dat niet de apotheek maar ík moet bepalen welke pil ik gebruik om mijn probleem aan te pakken. Wilde toch wel even zeker weten of ik de juiste beslissing nam en heb toen het volgende gedaan (wat ik eigenlijk iedereen zou willen aanraden):

- Neem eerst contact op met je verzekering en vraag (voor de zekerheid) na of Diane35 ook in de toekomst nog steeds vergoed wordt. Het is altijd belangrijk dat je verzekeringsmaatschappij weet dat apotheken deze pilverandering aan het doorvoeren zijn.

- Neem vervolgens contact op met je huisarts en vraag (in overleg) om een recept waarop ze vermelden dat je specifiek diane-35 wil hebben (ik heb als reden aangevoerd dat ik echt bang was dat omdat de hulpbestanddelen niet hetzelfde waren ik mogelijk terugkerende klachten zou ondervinden). Ofwel: ik maak toch zelf wel uit welke pil ik neem en als ik Mercks niet wil maar Diane dan hebben ze me die maar te geven!

- Ben vervolgens met dit recept en de (onaangebroken) verpakking Mercks teruggegaan naar de Apotheek. Zoals verwacht beginnen ze dan met "dat het hetzelfde is" en als je dan zegt dat het niet 100% hetzelfde is omdat de hulpbestanddelen anders zijn beginnen ze met kennis te strooien van "dat hulpbestanddelen niet hetzelfde zijn als werkzame actieve hoofdbestanddelen". Toen heb ik op de man af gevraagd of het mogelijk was om Diane-35 te bestellen. Heeft ze toen uiteindelijk gedaan, met daarbij ook bij mijn persoonsgegevens de vermelding dat ik voortaan specifiek Diane-35 wil hebben. OJa het nabijtertje van de assistente: "ja, maar ik weet niet of je dan álles van je verzekering vergoed krijgt". Ik zei: nou, ik heb dat al nagevraagd! Maandag hebben ze het binnen!

- Indien ze de echte Diane écht vertikken te geven of verzuimen die voor je te bestellen (of nog erger: te liegen dat ze die niet kunnen bestellen), neem dan je recept weer mee en verkondig dat je dan wel naar een bétere apotheek gaat. Je mag tenslotte zelf kiezen welke apotheek je wil hebben!!!

GOOD LUCK LADIES!!!!

[ Bericht 18% gewijzigd door kdehaar op 03-06-2005 16:38:18 ]
  vrijdag 3 juni 2005 @ 17:39:05 #108
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_27613988
Niet zeuren, dat krijg je er van als je met hormonen gaat spelen.
Godfather Bodybuilding topic reeks
  vrijdag 3 juni 2005 @ 18:03:46 #109
87545 miki
Hee!Mijn avatar!
pi_27614646
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 16:12 schreef kdehaar het volgende:
Hoi iedereen,

*verhaal*
Heb ik dus ook gedaan, begonnen bij mij ook een verhaal op te hangen van: Ja, maar het gaat om de actieve bestanddelen blabla. Ik heb toen later gewoon gebeld naar de apotheek en gezegd dat ik liever Diane wilde, zonder verdere uitleg. Kreeg 'm gewoon, geen gezeur meer
pi_27689567
Ik wil dit topic niet verstoren omdat het hier gaat over de verschillen tussen Diane-35 en de naamloze variant, maar zouden mensen mij over hun algemene ervaring met Diane-35 kunnen vertellen in dit topic?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_28714046
Heey,

Ik las al jullie berichtjes. Ik slik nu al 2 jaar de DIane 35 en heb een paar maand de merkloze pil. Bevalt me helemaal niet. Door al die verhalen op internet werd ik bemoedigd. Ik heb vanmorgen de dokter gebeld en kreeg de assistente aan de telefoon. Ik zei dat ik graag de Diane 35 weer wilde hebben, maar dat werd met botweg geweigerd, die merkloze was precies hetzelfde zei ze. Ik zei dat ik weer veel meer acné had, maar ze zei dat de Diane 35 er niet meer was en dat ze hem niet meer kon bestellen. ik heb gezegd dat ik het hier niet mee eens was. maar toen ik s'middags de pil op kwam halen lag de merkloze klaar, ik kon wel janken! Maar ik heb hem toch meegenomen! Wie kan me helpen, wat kan ik doen om de Diane 35 weer te krijgen??? HELP ME ALSJEBLIEFT EN REAGEER!!!!!
pi_28714354
Je kan de Diane35 ook bestellen op www.pilonline.nl.
Een 'online dokter' geeft een recept uit nadat jouw bestelling akkoord is bevonden (je moet een vragenlijst invullen) en dan krijg je hem thuisgestuurd.
pi_28714378
quote:
Op maandag 11 juli 2005 19:05 schreef Jennifer19 het volgende:
Wie kan me helpen, wat kan ik doen om de Diane 35 weer te krijgen??? HELP ME ALSJEBLIEFT EN REAGEER!!!!!
Bestel em zelf online http://www.pilonline.nl/
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_36193795
Dit topic is al een tijdje dood geloof ik... Maar ik probeer het toch.
Ik slik sinds anderhalve week de merkloze Diane. (als behandeling voor acne) De gewone Diane heb ik nooit gehad. Ik heb wel last van bijwerkingen, maar waarschijnljik zou ik die bij de gewone Diane ook hebben. Ik probeer me niet teveel te laten beïnvloeden door alle negatieve berichten op internet.
Nou vraag ik me wel af - stel dat mijn bijwerkingen niet verminderen, en ik wil stoppen met deze pil, is het dan zinvol om de dokter te vragen om expliciet de Diane35 voor te schrijven, of kan ik beter gewoon een ander middeltje gaan proberen? Is er niemand die met de gewone Diane ook last heeft van al die bijwerkingen?
  maandag 20 maart 2006 @ 14:50:03 #115
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_36200583
quote:
Op maandag 20 maart 2006 10:49 schreef flutterbye het volgende:
Ik slik sinds anderhalve week de merkloze Diane. (als behandeling voor acne) De gewone Diane heb ik nooit gehad. Ik heb wel last van bijwerkingen, maar waarschijnljik zou ik die bij de gewone Diane ook hebben. Ik probeer me niet teveel te laten beïnvloeden door alle negatieve berichten op internet.
Nou vraag ik me wel af - stel dat mijn bijwerkingen niet verminderen, en ik wil stoppen met deze pil, is het dan zinvol om de dokter te vragen om expliciet de Diane35 voor te schrijven, of kan ik beter gewoon een ander middeltje gaan proberen? Is er niemand die met de gewone Diane ook last heeft van al die bijwerkingen?
Het ligt er aan of de bijwerkingen ontstaan door de werkzame stoffen, of door de hulpstoffen. Een Diane35 pil bevat hormonen, en daarbij zijn bijwerkingen niet ongewoon. In de meeste gevallen zullen de bijwerkingen er zijn door de werkzame stoffen, en helpt een ander merk niet, maar te proberen is het natuurlijk altijd. Het kan ook weinig kwaad tenslotte.
  maandag 20 maart 2006 @ 16:14:23 #116
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_36203167
Mag ik dan eens een uitzondering zijn?
Ik heb 3 jaar de originele Diane35 geslikt, daarna 2 jaar Microgynon30, daarna een jaar niets en omdat ik toen zo'n ongelofelijk bobbelige/ongave huid kreeg, ben ik uit wanhoop weer begonnen. Ik kreeg natuurlijk de merkloze diane35 voorgeschreven (ingewikkelde naam heeft die trouwens ) en de eerste 3 maanden ben ik ongelofelijk somber geweest en wanhopig en rond elke menstruatie zag ik 't allemaal echt niet meer zitten, maar het is allemaal weg nu en ik ben eigenlijk best tevreden over dit middel. Ik heb helemaal gean last van buikpijn als de rode vlag weer uithangt , behalve als het allemaal wat lang duurt en m'n stopweek wat laat inzet (want dat gebeurt wel eens, valt me wel op). Ik ben wel eens wat extra emo, een dag of middag lang vlak voor m'n menstratie, maar ik heb verder geen last van bijwerkingen. Ook heb ik weer net zo'n vlekkeloos en glad huidje als vroeger .
Als je het geduld hebt, zou ik zeggen: kijk het een tijdje aan, geef het een kans, want naar mijn idee werkt het hetzelfde als het origineel.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_36210001
quote:
Op maandag 20 maart 2006 10:49 schreef flutterbye het volgende:
De Diane (merk danwel merkloos) is sowieso natuurlijk een vrij zware pil, dus met Diane zul je eerder last van bijwerkingen hebben dan met andere lichtere pillen, maarja die helpen dan weer niet zo tegen acne.
Van wat voor bijwerkingen heb je eigenlijk last?
  maandag 20 maart 2006 @ 20:08:28 #118
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_36210446
quote:
Wat is generiek?

Een tweede leven…
Zodra het patent van een geneesmiddel verloopt (het valt uit patent), mogen ook anderen het geneesmiddel maken. Vanaf dat moment spreken we over een generiek geneesmiddel. Het belangrijkste verschil tussen een generiek geneesmiddel en het oorspronkelijke product (specialité) is de naam. Een specialité heeft een merknaam, het generiek daarentegen wordt onder de naam van de werkzame stof op de markt gebracht. Belangrijk is dat een generiek geneesmiddel volkomen gelijkwaardig (bio-equivalent) is aan het oorspronkelijke merkproduct.

Waarom kost generiek minder?

Generiek is verkrijgbaar tegen lagere prijzen. Reden hiervoor is dat de kosten voor het initiële basisonderzoek en klinische onderzoeksprogramma’s niet hoeven worden terugverdiend. De investering is immers lager. Dit gecombineerd met wereldwijd geoptimaliseerde distributiekanalen, zorgt ervoor dat Sandoz kostenbesparend kan opereren, zonder concessies te doen op het gebied van kwaliteit. Sandoz investeert jaarlijks ¤ 150 miljoen euro in R&D.

Gelijk, soms beter!

In kwaliteit, of liever gezegd werkzaamheid, is een generiek dus gelijk aan het oorspronkelijke product. Wat wel voorkomt, is dat de generieke versie toevoegingen kent die je kunt zien als een verbetering ten opzichte van het specialité. Een generiek kan bijvoorbeeld, indien het een tablet is, omhuld zijn, met als doel vertraagde afgifte van de werkzame stof.

Ook in de keuze van hulpstoffen of bereidingswijze kunnen generieken soms moderner zijn dan specialités. De werkzaamheid van de geneesmiddelen is nog altijd hetzelfde, maar de generieke industrie investeert ook in onderzoek. En dat betekent dat een generieke versie wordt gefabriceerd op basis van de meest recente kennis en ervaring.

Prijs en ervaring zijn het onderscheid.

Er zijn twee belangrijke voordelen aan generieke geneesmiddelen. De prijs van een generiek geneesmiddel is lager dan dat van een specialité. Dat komt omdat de hoge researchkosten van het oorspronkelijke geneesmiddel niet meer op de productiekosten drukken. Naast de prijs is er een tweede voordeel. Omdat een generiek geneesmiddel, in feite als specialité, al lange tijd op de markt is, is alles over het middel bekend. We kennen de werking, maar ook alle bijwerkingen. Het middel is zo’n 20 jaar nauwkeurig gevolgd. Je zou kunnen zeggen dat een generiek geneesmiddel een geneesmiddel met ervaring is. De risico’s zijn voor de patiënt, maar ook voor de voorschrijver (arts) daarmee tot een minimum beperkt.

Generieke geneesmiddelen zijn een belangrijk onderdeel van onze gezondheidszorg geworden. Het gebruik van generieke geneesmiddelen geeft besparingen op het budget gezondheidszorg. Daarnaast bieden generieke geneesmiddelen een grote zekerheid. Prijs en ervaring is hun onderscheid.

Bron:
http://www.sandoz.nl
quote:
Op zondag 19 maart 2006 23:19 schreef longinus het volgende:
@ 2L0w4Zer0: dat is sandoz reclame en ze beweren dat het gelijk is of beter?
Het gaat gewoon om kostenbesparing en dat verkopen ze onder het mom dat het moderner is.

Ik heb het eens meegemaakt dat de 25 mg versie van een pil met een bepaalde kleurstof was gekleurd en ik allergisch bleek voor die kleurstof, toen heb ik de 50 mg versie ervan genomen en die door de helft gebroken. de 50mg versie had een andere kleurstof.

Vulstoffen en kleurstoffen zijn wel degelijk van invloed, tot enkele jaren geleden gebruikten ze nog Azo-kleurstoffen en die waren niet gevaarlijk, nu zijn deze kleurstoffen verboden.
quote:
Op maandag 20 maart 2006 00:16 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Ik begrijp je punt wel, maar het kan natuurlijk ook andersom zijn, dat een merk medicijn een bepaalde vulstof bevat waar bepaalde personen slecht op reageren, terwijl dezelfde personen misschien wel goed reageren op een generiek medicijn. Wat ik echter hoor en lees, is dat veel mensen generieke medicijnen per definitie slechter vinden en dat is natuurlijk dikke onzin.
En meer zeg ik er niet over!
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
pi_36258054
quote:
Op maandag 20 maart 2006 20:08 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

En meer zeg ik er niet over!
Het gaat er toch ook niet om dat we generieke medicijnen in het algemeen slecht vinden, maar bij dit bepaalde geneesmiddel komen gewoon veel klachten voor.
quote:
Op maandag 20 maart 2006 19:56 schreef M1RR1E het volgende:

Hoofdpijn, nekkramp, buikpijn, af en toe een misselijk gevoel, trekkende hoofdhuid... deze verschijnselen komen en gaan een beetje.
En dan natuurlijk het feit dat ik al bijna een hele cupmaat groter heb ontwikkeld binnen een week. Daardoor dus ook (continu) pijnlijke borsten. De pijn is nog niet weg dus ik ga er bijna van uit dat ze nog niet uitgegroeid zijn.

[ Bericht 42% gewijzigd door flutterbye op 22-03-2006 11:15:40 ]
pi_36340332
Sinds vorig jaar juni had ik na 16 jaar ook ineens de merkloze Diane gekregen van de apotheek met de mededeling dat deze hetzelfde was alleen dat ze overgestapt waren op een ander merk.
Aaangezien ik nogal wat andere medicijnen gebruik ben ik in januari gaan zoeken op internet naar deze medicijnen en ben zo dit forum tegegengekomen.
Ineens ging er een lampje bij mij branden al jaren heb ik last van migraine aanvallen.( 1 dag per aanval) max 1 keer per 2 maanden.
Alleeen had ik de afgelopen maanden een aanval tijdens mijn stopweek welke 3 dagen duurde.
Hierdoor slikte ik de pil wel eens door. Dit zodat ik gewoon aan het werk kon.
Afijn ik dus meteen een recept besteld in januari bij de dokter, bij het ophalen bij de apotheek melde ik dat ik wel de orginele Diane wilde.Er werd direkt gemeld dat ze hetzelfde waren,nee zij ik toen de hulpstoffen zijn anders en ik heb steeds 3 dagen migraine tijdens de stopweek.Hierop kreeg ik alsnog de orginele Diane.
Alleen vandaag 24 maart 2006 kreeg ik te horen bij de apotheek dat de Dokter een verklaring moest ondertekenen dit is een veklaring dat het apotheek beleid er op is gericht om medicijnen ,indien mogelijk op stofnaam(generiek) ( merkloos )af te leveren indien de kwaliteit gewaarborgd is.
Afijn : dit staat uiteindelijk in deverklaring : het is medisch noodzakelijk om het geneesmiddel Diane r af te leveren als specialite. het gebruik van generiek ( merkloos) is bij deze patient niet mogelijk.
Of de dokter dit wil ondertekenen anders krijg ik in de toekomst geen diane meer.
De Apotheek had dit al gevraagd aan de dokter ( volgens de apothekers assistente) en deze weigerde te tekenen.Dus moet ik deze verklaring zelf laten ondertekenen bij de dokter.
Ik heb gevraagd waar dit goed voor is en de Apothekersassistente vertelde dat er anders in de toekomst niet meer vergoed werd.
Ik ben hierna direkt naar verzekeraarswinkel gestapt boos op alles waarom zo moeilijk doen.
Aaangezien het vrijdag was en zij niemand van de betreffende afdelingen zilvkruis kon bereiken gaat zij hier maandag ochtend direkt achteraan.
Ik had gezegd dat ik niet naar de dokter ben geweest ik voind dit allemaal zo.n onzin volgens mij belazerd de apotheek de boel,en brengen zij de Diane in rekening bij de verzekering i.pv. de goedkope. ( merck).ZE zouden dit uitzoeken vorig jaar heb ik namelijk minstens 2 keer de merkloze gehad.
Nu afwachten maar wat het antwoord is maandag ik zal nog reageren indien ik meer weet
pi_36489106
Gaat het nu wel beter bij jou met de echte Diane dan, Stikkel?
Mijn dokter heeft me maar geadviseerd te stoppen met de merkloze, en nu heb ik de Yasmin meegekregen. Hij zei dat het met zoveel bijwerkingen als ik had geen zin had om de emrkvariant te proberen. Als de Yasmin ook teveel bijwerkingen geeft krijg ik een koperspiraaltje en moeten de puistjes op een andere manier opgelost worden...
pi_36496763
Is er eigenlijk al iemand gestopt met de dianepil en die nu gewoon een gave huid heeft? Of komen de puistjes bij iedereen terug na het stoppen?
pi_37137523
Beetje laat om alsnog mijn reactie te geven maar afin toch gedaan.
Bij de zilveren kruis winkel is mij medegedeeld dat de Diane r gewoon vergoed wordt, zeker omdat deze betaald word uit de basisverzekering ( medicijn ).
De apotheek kan dus gewoon de Diane r verstrekken.
Dinsdag alsnog naar de apotheek gegaan om de bestelde Diane r af te halen zoals afgesproken.
De apothekersassisitente vroeg wederom om een vergetekend verklaring van de huisarts,anders zou ze de Diane r niet meegegeven.
Haar vertelde ik dat mij gezegd was dat dit de laatste keer zou zijn zonder verklaring.
Ja maar zij ze toen anders vergoed de verzekering het NIET.
Boos werd ik toen weer vertelde dat ze onzin verkopen en dat de verzekering van niets weet.
Ze verzinnen het zelf.( ja in de toekomst zou het kunnen dat het niet vergoed word) zien we dan wel weer.
Ik heb na mijn zegje gedaan te hebben: n.l. dat het onzin is wat ze vertellen bij de apotheek alsnog de orginele Diane gekregen.(zonder verklaring )
Bij navraag bij de huisarts word ook via recept altijd de Diane r aangevraagd.
Tevens ben ik naar een andere apotheek gegaan en gevraagd wat hun doen als de Huisarts de Diane r op recept voorschrijft.Ook hun beleid is de merkloze te verstrekken maar als ik de orginele wil kan dat natuurlijk altijd.
Nu ben ik bij de apotheek ingeschreven en staat er in de computer bij mijn naam dat ik altijd de orginele Diane wil.(zonder verklaring enzovoort)
HOERA het kan dus wel,geen gezeur meer en als de verzekering in de toekomst de orginele niet meer vergoed word door de verzekering verzekerde de apotheek mij dat ik eventueel het verschil van prijs kon bijleggen.
P.S. mijn Migraine aanvallenzijn duidelijk verminderd.
pi_37164981
Wat een gedoe allemaal! Als je toch gewoon een bepaald product wil hebben moet dat toch gewoon kunnen, evt. met bijbetaling. Fijn voor je dat het nu toch gelukt is, Stikkel! En die dokters blijven allemaal maar volhouden dat er ABSOLUUT geen verschil in zit blablabla...
  vrijdag 21 april 2006 @ 19:16:16 #125
144098 ChristianeV
Christiane rond de wereld
pi_37168314
Ik slikte ook eerst de Diane35 (al 6 jaar) en kreeg sinds vorig jaar dus ineens die andere mee bij de apotheek, maar heb gelukkig nergens last van. Mijn huid is er zelfs mooier door geworden!
Kan dus per persoon verschillen.
pi_37169275
quote:
[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/658103/3/50#36210001]maandag 20 maart 2006 19:56De Diane (merk danwel merkloos) is sowieso natuurlijk een vrij zware pil, dus met Diane zul je eerder last van bijwerkingen hebben dan met andere lichtere pillen, maarja die helpen dan weer niet zo tegen acne.
Diane is geen zware pil. Zware pillen zijn sub-50 pillen, diane is een pil met 0,035 mg. oestrogeen. Da's dus onder de 50, middenmoot-ertje.

Het zit hem vooral in het hormoon dat erin zit, cyproteronacetaat in plaats van levonorgestrel, wat in de meeste pillen zit.
pi_41422056
Ik heb jaren diane 35 geslikt.. daarna heb ik 3 strips van een naamloze variant gehad waarvan ik de naam niet meer weet, maar daar had ik geen bijwerkingen van. Nu echter, slik ik al 2 maanden de Sandoz variant.. ik ben soms erg opgeblazen, heb meer last van krampen, maar vloei minder (waar ik ook niet op gerust ben.. er moet toch gewoon vanalles vervangen worden daar binnen?).. en heb opeens last van acne. Ik wil graag terug naar de originele diane35 pil. Deze is me jarengeleden voorgeschreven door een gyneacoloog, om medische redenen, en wordt vergoed.

Als ik nou naar de apotheek ga, wat moet ik dan zeggen? wat zijn mijn rechten in deze? mag ik de sandoz weigeren?
pi_41422127
ah, ja, die pil die er tussen zat waar ik de naam van kwijt was, was de merck variant..
pi_41512165
Volgens mij mag je gewoon om de Diane vragen, zeker omdat je last hebt van die andere! Daar zullen ze toch ook wel begrip voor hebben? Als je gewoon een recept hebt gekregen heb je er recht op. Van andere fokkers (in het centrale pil-topic) heb ik al vaak gelezen dat ze het originele product gewoon mee krijgen als ze op hun strepen gaan staan. Je moet dus gewoon een beetje moeilijk gaan doen en dan geven ze je het waarschijnlijk gewoon om van je af te zijn! lol.
  dinsdag 5 september 2006 @ 13:00:01 #130
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_41512824
Is er iemand die bij de naamloze meer last heeft van ernstige labiele buien? mischien ook een tikkie agressief?
pi_42006830
ja, hier! mijn god wat een buien had ik aggressief.. nouja, ligt niet zo in mn aard, maar kon flink pissig worden ook. het verrotte is dat je dan jezelf niet eens serieus kunt nemen omdat je weet dat je poep praat!

maar ben terug op de échte diane lekker op hoge poten naar de apotheek, helemaal klaar voor de strijd, zegt dat wijf: ok! ga ik hem bestellen mag je hem morgen komen halen
pi_42414430
ook ik heb haaruitval van de naamloze
via merkapotheek kun je je originele pil aanvragen.
Maar momenteel ben ik helemaal gestopt, durf gewoon geen pil meer aan.
it's better than yours
pi_42414487
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 16:44 schreef Chicaloca het volgende:
Is er eigenlijk al iemand gestopt met de dianepil en die nu gewoon een gave huid heeft? Of komen de puistjes bij iedereen terug na het stoppen?
mijn huid is nu gaaf. Ben gestopt al maanden.
it's better than yours
pi_42864594
heel toevallig ben ik gisteren ook naar de apotheek gegaan om te melden dat ik weer gewoon de 'echte Diane 35 wil, en nu lees ik je topic.

Na 3 tot 4 jaar de echte te hebben gebruikt, kreeg ik een jaar geleden opeens een neppe variant. Opich merkte ik niet veel verschil, maar nu heb ik toch wel weer pukkels en had een vermoeden dat het het msischien aan die nep pil kon liggen, daarom heb ik de apotheek gevraagd om de originele weer te geven. Nu ik dit zo lees wordt dat vermoeden natuurlijk alleen maar groter, en nu ik dat hier zo lees: inderdaad ben ik een klein beetje aangekomen. Heb nu beginnende love handles die ik nooit gehad heb....
pi_42864681
Ik gebruik ook een merkloze Diane-variant (van Ratiopharm) en ik heb geen enkele klacht. Sterker nog, toen ik overstapte op een andere pil, veranderde ik plotseling in een depressief, chagrijnig monster, dus ik blijf dit voorlopig lekker gebruiken. Deze pil heeft geen negatief effect op mijn libido en dat hebben andere pillen tot nog toe wel.
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 16:20:42 #136
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_42864785
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 16:16 schreef Isegrim het volgende:
Ik gebruik ook een merkloze Diane-variant (van Ratiopharm) en ik heb geen enkele klacht. Sterker nog, toen ik overstapte op een andere pil, veranderde ik plotseling in een depressief, chagrijnig monster, dus ik blijf dit voorlopig lekker gebruiken. Deze pil heeft geen negatief effect op mijn libido en dat hebben andere pillen tot nog toe wel.
Je gebruikt altijd die andere pil?

Sorry, ik ben erg melig geloof ik
pi_42864895
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 16:20 schreef Alicey het volgende:

[..]

Je gebruikt altijd die andere pil?

Sorry, ik ben erg melig geloof ik
pi_42879424
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 16:14 schreef snowqueen911 het volgende:
Na 3 tot 4 jaar de echte te hebben gebruikt, kreeg ik een jaar geleden opeens een neppe variant. Opich merkte ik niet veel verschil, maar nu heb ik toch wel weer pukkels en had een vermoeden dat het het msischien aan die nep pil kon liggen
Ja!! Ik heb sinds kort de minerva pil. is ook een diane varient, en ik zit serieus sindsdien weer onder de pukkels... dus ik ga zsm de echte vragen, want de diane pil is oa ook tegen pukkels en nu heb ik meer dan ever
Strawberry Flavour..
pi_42879727
Ik weet niet of dit al ergens staat, maar goed. Ik heb van mijn 14e tot mijn 21e de Diane35 geslikt. Toen werd ik zwanger door de pil heen (niet ziek geweest, enz enz enz). Kan gebeuren, kindje is gekomen en alles ok. Een jaar terug was ik bij de huisarts om te overleggen over anticonceptie, ik wou liever niet meer aan de pil enz. De HA vroeg welke pil ik slikte toen ik zwanger werd (HA was nieuw, had me dus nog geen pil voorgeschreven). Op mijn antwoord (de diane35) gaf hij aan dat ik dan goed mazzel heb gehad.
Het blijkt dus dat wanneer je zwanger raakt door de Diane35, en je de pil nog een tijdje slikt (wat ik dus had omdat ik niet wist dat ik zwanger was) je dan grote kans op afwijkingen bij jongetjes hebt. Door de hormonen in de diane35 kan het zijn dat wanneer je een jongetje krijg, deze dan afwijkingen aan de geslachtsorganen kan krijgen. Dit is iets waar veel mensen niet van op de hoogte zijn, mijn verloskundige bijvoorbeeld, wist dit niet. Sara is een meiske, dus niets aan de hand, maar toch vermeld ik het even, misschien dat iemand er ooit nog iets aan heeft.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_78995875
helaas lees ik dit pas te laat

ik ben momenteel kaal aan het worden en vind nu pas de rede waarom....
ik ben kapot.... gebroken... geen woorden voor.
hoe kunnen ze dit in godsnaam aan mensen geven!!!!!!!
ik had al bijna geen haar op mijn hoofd heeeeel erg dun nu is het bijna niks meer.
momenteel ben ik aan het kijken voor een pruik.... verschrikkelijk.
dit wilt toch geen enkele vrouw ... kaal....
morgen de dokter opbellen om een verklaring vragen hoe ze dit in godsnaam hadden kunnen doen!!!!
pi_79002027
Yeah, right. Geloof er geen zak van dat dat aan de generieke variant van de Diane ligt eerlijk gezegd.
pi_79009293
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 08:25 schreef Isegrim het volgende:
Yeah, right. Geloof er geen zak van dat dat aan de generieke variant van de Diane ligt eerlijk gezegd.
Dat dus.
pi_79009631
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 12:11 schreef Isabeau het volgende:
Dat dus.
Kan ook gewoon Alopecia zijn
pi_79010971
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 12:20 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Kan ook gewoon Alopecia zijn

Haaruitval = alopecia, ongeacht de oorzaak Dus dat verandert niets aan het verhaal.

Je bedoelt dat het ook een andere oorzaak kan hebben dan het pilgebruik.
pi_79011081
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 12:52 schreef DDM het volgende:
Haaruitval = alopecia, ongeacht de oorzaak Dus dat verandert niets aan het verhaal.

Je bedoelt dat het ook een andere oorzaak kan hebben dan het pilgebruik.
Ja, inderdaad. Ik bedoel, voor zover wij weten kan die reactie ook zijn van iemand met Münchhausen zijn. Gooit ze chemo door de koffie ofzo
pi_79049642
dit probleem ligt niet aan de apotheker, zoals velen al gezegd hebben. de verzekeraar is de boosdoener, die vergoedt alleen het goedkoopste medicijn met dezelfde stoffen. Je kunt gewoon vragen om de merkvariant, deze moet je dan alleen zelf betalen bij de apotheek omdat deze de merkvariant niet vergoed krijgt. je kunt dan altijd nog zelf proberen het te declareren bij je verzekeraar.
beetje jammer om dit op je apotheker te betrekken terwijl de daadwerkelijke boosdoener de zorgverzekeraar is. misschien moet je eens beter opzoeken wat de vergoedingen van medicijnen door verzekeraars aan de apotheek zijn. Je zult nog versteld staan. Van defabrikanten van merkloze geneesmiddelen hoeft de apotheek weinig te verwachten. Hooguit als er een deal is gesloten met een bepaalde fabrikant (van merkloze varianten wordt bij meerdere fabrikanten een versie gemaakt, neemt een apotheek het hele aanbod van een fabrikant op in zijn assortiment, dan zal hij hier wel een soort van korting op krijgen). Van de verzekeraar krijgt de apotheek maar een bepaald bedrag per doosje vergoed. Of het nu om een doos insuline van 1000 euro gaat of om een doosje paracetamol van 3 euro, hij krijgt hetzelfde bedrag vergoed (ik meen een euro of 2 per doosje). Tevens worden er dan nog receptregels vergoed, iets van 6-8 euro geloof ik.
Het is niet voor niets dat er steeds meer apotheken omvallen. En dat heeft niet alleen te maken met het uitgavenpatroon wat zij zichzelf aangeleerd hebben.
pi_79049758
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 13:52 schreef Anneque het volgende:
Ik heb jaren diane 35 geslikt.. daarna heb ik 3 strips van een naamloze variant gehad waarvan ik de naam niet meer weet, maar daar had ik geen bijwerkingen van. Nu echter, slik ik al 2 maanden de Sandoz variant.. ik ben soms erg opgeblazen, heb meer last van krampen, maar vloei minder (waar ik ook niet op gerust ben.. er moet toch gewoon vanalles vervangen worden daar binnen?).. en heb opeens last van acne. Ik wil graag terug naar de originele diane35 pil. Deze is me jarengeleden voorgeschreven door een gyneacoloog, om medische redenen, en wordt vergoed.

Als ik nou naar de apotheek ga, wat moet ik dan zeggen? wat zijn mijn rechten in deze? mag ik de sandoz weigeren?
ja dat mag je, en dan moet je de diane 35 zelf betalen. De apotheek krijgt hier geen vergoeding voor. je kunt zelf de diane 35 weer bij de verzekering declareren. meestal is hiervoor een verklaring van de (huis)arts nodig.
pi_79064287
Ik heb deze maand een nog goedkopere versie van de diane 35 gekregen. Nooit geweten dat er zoveel problemen zijn geweest met merkloze pillen.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_79832537
Dankzij dit topic ben ik tot actie aangezet;)

Slikte ruim 4 jaar naar volle tevredenheid de Minerva-pil. Geen acne meer, héle regelmatige doorbraakbloedingen (zowel qua hoeveelheid als duur en startdag), geen vocht vasthouden, geen gewichtstoename (afname zelfs), geen PMS-klachten. Eigenlijk was alles hetzelfde als voor ik ging slikken, alleen de regelmaat zat erin en de acne ging weg.

Heb klachten, die ik niet kon verklaren, tot ik dit topic zag. Toen ik ging nadenken, bedacht ik me dat mijn pil zo'n beetje 4 maanden geleden is veranderd van Minerva in [moeilijke stofnaam] van Ratiofarm. Vandaag toch maar eens gebeld met de apotheek: Minerva wordt niet meer vergoed, dus nu krijg ik deze mee. Met een doktersverklaring kon het wel. Anders moest ik zelf betalen. Dus ik heb de dokter gebeld, assistente vroeg niet eens iets en heeft hem gewoon aangepast. Kan me overigens niet schelen, als het voor mij uitmaakt, wil ik Minerva weer en betaal ik hem zelf wel.

In mijn geval kwam het goed uit, maar als die apothekers net zo makkelijk de pil verwisselen als de doktersassistente er een nadruk van maakte dat ik echt Minerva wilde, snap ik wel dat er zoveel klachten zijn. In ieder geval ga ik hem zometeen ophalen. Even kijken of dat verschil maakt.
Aan de andere kant begrijp ik ook niet waarom de doktersassistente in één keer zei: "ja, je slikt nu [stofnaam] in plaats van Minerva. Nou, dan maak ik er weer medische noodzaak van, hoor". Voor mij nu toch wel enigszins een suggestie dat er wel degelijk verschil is....
Maargoed, kan aan mij liggen...

Ik vraag me echt af waar mijn vreetbuien, haaruitval, onregelmatige stopweek (de ene keer barst het feest meteen na het stoppen los, alsof het op ontploffen staat; de volgende keer ben ik na 4 dagen nog niet ongesteld), vermoeidheid en vochtretentie vandaan komen. Ik hoop nu de oplossing gevonden te hebben.

In ieder geval vraag ik me ook wel af (ik weet niet meer of het in dit topic was of in een ander) of bijvoorbeeld andere hulpstoffen in een pil kunnen zorgen voor andere werking, bijvoorbeeld doordat het ene hormoon vertraagd vrijkomt ofzo, waardoor de concentratieverdeling anders is. Nouja, ik weet het niet, just a hypothesis.

Ik ga zometeen maar eens fietsen richting apotheek om mijn oude vertrouwde Minerva op te halen...
Ben benieuwd of het werkt, ik hou jullie op de hoogte in ieder geval!
pi_79834895
Ik heb intussen ook weer de gewone diane 35 gekregen, koste ook bijna geen moeite.
Ik ben er ook achter wat het groote verschil is tussen de goedkope variant en de merkloze variant.
Ze verkopen het als dezelfde pil want er zitten dezelfde werkzame stoffen in. En dit klopt tot op zekere hoogte, de hoofdbestanddelen zijn hetzelfde, maar de hulp/bijstoffen en de samenstelling daarvan kunnen behoorlijk verschillen.
Dit kan uiteenlopende klachten geven.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_79836760
Ja, van kalk, cellulose en suiker kun je inderdaad nare klachten krijgen.
pi_79837479
quote:
Op donderdag 1 april 2010 16:27 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Ik heb intussen ook weer de gewone diane 35 gekregen, koste ook bijna geen moeite.
Ik ben er ook achter wat het groote verschil is tussen de goedkope variant en de merkloze variant.
Ze verkopen het als dezelfde pil want er zitten dezelfde werkzame stoffen in. En dit klopt tot op zekere hoogte, de hoofdbestanddelen zijn hetzelfde, maar de hulp/bijstoffen en de samenstelling daarvan kunnen behoorlijk verschillen.
Dit kan uiteenlopende klachten geven.
Ik ben echt heel benieuwd hoe dat allemaal zit:)
Heb je daar meer informatie over (of een linkje naar iets dat daar meer over uitlegt)?
pi_79839233
quote:
Op donderdag 1 april 2010 17:13 schreef Isegrim het volgende:
Nou, de conspiracy theory websites over suiker zijn anders talrijk!
pi_79844259
Het zal niet voor niets een goedkopere variant zijn!
De apotheker is in ieder geval degene die me vertelde over de hulpstoffen die mogelijk de boosdoener zijn. IK ga er vanuit dat die vent enige verstand van medicatie en werking heeft, maar toch bedankt voor je sarcasme

Ik heb zelf geen ernstige klachten gehad dus heb me nooit zo'n zorgen gemaakt. maar ik was ineens 10 dagen ongesteld toen ik die merkloze variant kreeg.
Daar was ik uiteraard niet zo blij mee daarom heb ik de gewone diane 35 (die k al 10 jaar slik zonder problemen) weer aangevraagd.
pi_79844403
Die medicijnen zijn niet goedkoper omdat er troep in zit, die medicijnen zijn doorgaans goedkoper omdat het patent op de werkzame stof verlopen is en/of omdat de winstmarge lager ligt. Alle medicijnen moeten voldoen aan dezelfde strenge eisen en hulpstoffen die in medicijnen gebruikt worden zijn stoffen als cellulose, suiker e.d. Stoffen dus die je dagelijks in grote hoeveelheden binnenkrijgt. Ik bedoel, lees gewoon de ingrediëntenlijst eens en google wat er in zit. En zet vervolgens je aluhoedje af.
pi_79845050
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:33 schreef Isegrim het volgende:
Die medicijnen zijn niet goedkoper omdat er troep in zit, die medicijnen zijn doorgaans goedkoper omdat het patent op de werkzame stof verlopen is en/of omdat de winstmarge lager ligt. Alle medicijnen moeten voldoen aan dezelfde strenge eisen en hulpstoffen die in medicijnen gebruikt worden zijn stoffen als cellulose, suiker e.d. Stoffen dus die je dagelijks in grote hoeveelheden binnenkrijgt. Ik bedoel, lees gewoon de ingrediëntenlijst eens en google wat er in zit. En zet vervolgens je aluhoedje af.
Pfff mn aluhoedje heb k al jaren geleden afgezet.
In de bijsluiter staan alleen de stoffen niet de samenstelling. En ik zeg niet dat ik het heilig geloof, maar er kan best een kern van waarheid inzitten.

Ik kan niet voor andere spreken maar ik kan in mijn geval wel zeggen dat de problemen lagen aan de merkloze variant. 10 jaar geen problemen gehad met de pil, 3 maanden een merkloze variant geslikt (2 verschillende, de een was nog goedkoper dan de ander) en ik toen problemen kregen. Slik nu weer de gewone diane 35 sinds een maand en alles is weer prima.
Waar ligt het probleem in de pil dan?
Even voorop gesteld dat toen ik begon met de merkloze variant ik niets wist van de problemen dus tussen mn oren zit het niet. Pas toen ik dit topic las dacht ik laat k de gewone diane 35 weer eens proberen.
pi_79845486
Ach, ik zou het perfecte voorbeeld zijn als het waar blijkt te zijn dat die pillen wezenlijk anders zijn;)

Ik ben in 3 maanden tijd 20kg(!) aangekomen, of misschien wel meer, want ik wil niet meer wegen. Tuurlijk is dat omdat ik meer ben gaan eten, maar ik ben niet zomaar meer gaan eten.... Heb enorme schransbuien. Mijn stopweken waren ineens héél erg anders. En daarnaast voelde ik me ook gewoon ronduit lamlendig. Zal er niet al te veel over uitwijden. Maar als ik ineens mijn dagelijkse eetbuien in de hand houd, niet meer opsta met rugpijn, zodat ik niet meer kan lopen en ik niet meer 13 uur per dag slaap ipv 8, dan weet ik dat mijn pil de boosdoener was. Heb vandaag mijn eerste geslikt en lijk me al iets anders gevoeld, maar dat zal of course het placebo-effect zijn.

In ieder geval vermoedde ik tot gisteravond niks over pilgebruik, dus ik kan me de klachten, die ik, als ik terugdenk dat ze 2 dagen na het overschakelen langzaamaan zijn toegenomen, niet zomaar hebben ingebeeld, omdat ik een ander doosje had meegekregen:)

Ik hou jullie op de hoogte:)
  donderdag 1 april 2010 @ 21:44:21 #158
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_79847739
quote:
Op donderdag 1 april 2010 17:13 schreef Isegrim het volgende:
Je hebt vast een medische achtergrond, die gaan er namelijk altijd vanuit dat patienten niet goed bij hun hoofd zijn. Het zijn net leraren. Inhoudelijk gezien valt het op dat er redelijk veel klachten zijn, het lijkt me erg bijzonder om dan maar te denken dat het het bij al die mensen tussen de oren zit. Kijk, mijn vriendin gebruikt nu gewoon de originele pil en de klachten zijn weg. Dat jij zegt dat dat niets met het merk te maken heeft: prima
pi_79847994
quote:
Op donderdag 1 april 2010 21:44 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Je hebt vast een medische achtergrond, die gaan er namelijk altijd vanuit dat patienten niet goed bij hun hoofd zijn. Het zijn net leraren. Inhoudelijk gezien valt het op dat er redelijk veel klachten zijn, het lijkt me erg bijzonder om dan maar te denken dat het het bij al die mensen tussen de oren zit. Kijk, mijn vriendin gebruikt nu gewoon de originele pil en de klachten zijn weg. Dat jij zegt dat dat niets met het merk te maken heeft: prima
Dat is stom, hè? Als het waar blijkt, dan had ik dus bijna voor niks in een psychiatrische kliniek gezeten. Nou lekker dan. Ik ga even afwachten, hoor, en ik zal niet al te vroeg juichen, maar als ik me realiseer dat daar wel op aangestuurd werd.... Toch best heftig als dat door zo'n merkverschil van een pil kan....

Ik zou overigens wel "blij" zijn als het zo is, dan heb ik eindelijk de oorzaak te pakken.

Verhalen als die over je vriendin zijn toch wel hoopvol voor me....
pi_79863881
quote:
Op maandag 10 januari 2005 15:21 schreef detulp050 het volgende:
Hou je niet van lange lappen tekst? Onderaan staat een conclusie
Naamloze Diane35 kan haaruitval, acné, gewichtstoename, borstomvangtoename en meer veroorzaken!

Mijn vriendin gebruikt al jaren de Diane 35 pil. Deze pil zorgt er niet alleen voor dat zij niet zwanger kan worden ( ), maar zorgt er ook voor dat zijn geen last heeft van acné. Ook zorgt het er bij sommige dames voor dat zij geen last hebben van overbeharing (maar dat is bij mijn vriendin niet het geval). Nu is het zo dat de standaardpil niet meer vergoed wordt sinds ongeveer een jaar vanwege de vele wijzigingen in de ziekenfondswetten.

Ziekenfondsverzekeringen vergoeden de Diane35 en naamloze varianten daarop nog wel, omdat deze naast de anticonceptive werking ook voor andere medische doeleinden geslikt wordt. Echter, de apotheker die je de pil verstrekt merkt wel verschil sinds de nieuwe wet. Hoe goedkoper het medicijn dat zij verstrekken, hoe hoger de vergoeding is door (elke!) verzekeraar. Veelal krijg je bij een Diane35 recept dus een naamloze variant met dezelfde hoofdbestanddelen (Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol). Volgens de apotheek exact dezelfde pil, dus geen enkel probleem.

Na een aantal weken gebruik bleek opeens dat er sprake was van gewichtstoename (niet door de kerst uiteraard ) in de -zeg maar- vrouwelijke zones, sprake van licht haarverlies en terugkerende ancé. Ook anderen, zoals het zusje van mijn vriendin en vriendinnen van mijn vriendin hebben hetzelfde probleem (allemaal in verschillende mate uiteraard). Na een zoektocht van diverse mensen (en gekeken te hebben op diverse sites) bleek dat de hoofdbestanddelen inderdaad hetzelfde waren, maar de hulpmiddelen niet!. Dit zou dus alle klachten bij erg veel mensen kunnen veroorzaken.

Allereerst contact opgenomen met de verzekering (Univé en GroeneLand). Zij melden dat bij het voorschrijven van Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol het niet uitmaakt welk merk met welke hulpmiddelen dit is. Dit wordt dus vrijgelaten aan dokter en apotheek. Daarna de dokter gebeld. Deze heeft dus expliciet bij meerdere mensen een recept uitgeschreven voor Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol in de vorm van Diane35. De dokter had het vermoeden dat de apotheek uit eigen winstbelang een goedkoper merk heeft gegeven om zo een grotere vergoeding van de verzekering te krijgen.

Tot slot de apotheker bezocht. Deze erkende dat er meerdere mensen worden die de merkloze variant absoluut niet meer willen hebben (joh ! ) en dat hij op verzoek de Diane35 best wil geven (geen probleem hoor, wij wisten niet dat u de Diane35 wilde hebben)

Voor mijn vriendin heeft het gelukkig weinig consequenties. Die kilootjes halen we er wel weer af en de acné zal zonder schade wel weer verdwijnen, maar bij sommmige mensen heeft de hebzucht van de apotheek ernstige schade veroorzaakt. Een vriendin heeft van nature een tamelijk grote boezem (70E) en kan met moeite goed passende (en erg dure BH's) kopen. Nu heeft ze door deze nieuwe pil opeens 70F, dit terwijl ze niet meer in een groeiproces zit.

Conclusie
Slik je een variant van de Diane35? Ben je verzekerd en krijg je de pil vergoed? Weiger dan de naamloze Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol en vraag naar de Diane35. Er zijn tot op heden mensen met diverse lichamelijke klachten, terwijl het enkel winst oplevert voor de apotheker. Let hierop en zegt het voort aan hen die de Diane35 gebruiken of de merkloze variant hierop (o.a. de Katwijkpil e.v.a.).

P.S. Uiteraard zal ik dit ook doorspelen aan een consumentenorganisatie, want spelen met iemands gezondheid ten bate van je eigen kas lijkt me niet de bedoeling van een zorgverlener.

[ afbeelding ]

Wil je hier op reageren, maar niet openbaar op het forum, dan kun je me mailen voor info of om iets te melden, mijn mail staat in mijn profiel

Edit: Mijn advies om per sé te weigeren is ongegrond en niet de bedoeling. Ik wil iedereen er gewoon met klem op wijzen dat het niet om een identieke pil gaat waar slechts een andere verpakking om heen zit en dat er opvallend veel mensen in mijn (in)directe omgeving zijn die plotseling te maken krijgen met een aantal bijwerkingen, terwijl bij de gewone Diane35 hiervan geen sprake was!
Wat je opnoemt zijn toch de gewone bijwerkingen die "regelmatig" (1:1000 of meer?) voor kunnen komen bij alle anticonceptiepillen?
  vrijdag 2 april 2010 @ 12:33:36 #161
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_79865271
Ik heb weleens gelezen (sorry, heb geen bron) dat de werkzame stoffen door verschillende hulpstoffen anders worden afgegeven/opgenomen in het bloed. Wellicht minder gelijkmatig dan bij bv. de merkvariant. Qua bijwerkingen zou het kunnen uitmaken of je de werkzame hormonen in1 stoot, met horten en stoten of geleidelijk opneemt.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 2 april 2010 @ 12:59:04 #162
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79866143
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:57 schreef Pinklady89 het volgende:
Ach, ik zou het perfecte voorbeeld zijn als het waar blijkt te zijn dat die pillen wezenlijk anders zijn;)

Ik ben in 3 maanden tijd 20kg(!) aangekomen, of misschien wel meer, want ik wil niet meer wegen. Tuurlijk is dat omdat ik meer ben gaan eten, maar ik ben niet zomaar meer gaan eten.... Heb enorme schransbuien. Mijn stopweken waren ineens héél erg anders. En daarnaast voelde ik me ook gewoon ronduit lamlendig. Zal er niet al te veel over uitwijden. Maar als ik ineens mijn dagelijkse eetbuien in de hand houd, niet meer opsta met rugpijn, zodat ik niet meer kan lopen en ik niet meer 13 uur per dag slaap ipv 8, dan weet ik dat mijn pil de boosdoener was. Heb vandaag mijn eerste geslikt en lijk me al iets anders gevoeld, maar dat zal of course het placebo-effect zijn.

In ieder geval vermoedde ik tot gisteravond niks over pilgebruik, dus ik kan me de klachten, die ik, als ik terugdenk dat ze 2 dagen na het overschakelen langzaamaan zijn toegenomen, niet zomaar hebben ingebeeld, omdat ik een ander doosje had meegekregen:)

Ik hou jullie op de hoogte:)
Ik vind het redelijk ongeloofwaardig dat je een gewichtstoename van ruim 20 kilo zou kunnen toeschrijven aan wat hulpstoffen, weet je zeker dat je geen Prednison hebt geslikt ofzo...

Sowieso zou ik bij zo'n toename al meteen in de eerste of tweede week bij de huisarts gezeten hebben, zoiets laat je toch niet zomaar gebeuren
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_79867114
Liet ik ook niet zomaar gebeuren. Ik zat na een week bij de huisarts die, na wat bloedtesten op enkele organen, me doorstuurde naar een psychiatrische kliniek (want dit was te wijten aan een eetstoornis vond hij). Ik heb geweigerd. Als ik niet naar die kliniek wilde, dan moest ik maar blijven zitten met eetbuien.
Ik weet écht meer dan genoeg van "zomaar" emotie-eten en ik weet ook dat dit dat niet is.
Overigens heb ik meer klachten dan alleen die eetbuien, waarvan een aantal standaardklachten van de pil. Gek als dat ineens na bijna 4 jaar opkomt....

Ik ben geloof ik wel 8 keer bij de huisarts geweest in die tijd, maar de laatste keer zei hij dat hij me niet kon helpen en dat ik niet meer hoefde te komen.
Een andere huisarts (second opinion) wilde dat ik vroeg om een doorverwijzing naar een endocrinoloog, mijn huisarts wilde die niet geven. Dikke pech dus.
Zelf had ik toen niet aan de pil gedacht, anders had ik dat gelijk laten omzetten.

Overigens zal die 20kg echt niet alleen maar vet zijn (ik hou ook wel wat vocht vast), maar dan nog. En als er geen prednison in de pil heeft gezeten, heb ik geen prednison geslikt, nee. Of het moet in mijn eten hebben gezeten ofzo...

Dat wat Aventura zei over die afgiftetijd door de hulpstoffen, daar dacht ik dus zelf ook aan.
Maargoed, we will see...
  vrijdag 2 april 2010 @ 13:52:56 #164
285351 dalaiblama
too much bla
pi_79868243
Ik denk dat een huisarts je niet voor niets naar een psychiatrische kliniek wil sturen.

Het lijkt me dan ook gevaarlijk om dit allemaal op de pil af te schuiven. Je zou de eerste zijn die krankzinnig/moddervet is geworden van Diane 35.
Als je zo gevoelig bent in die stopweek, waarom heb je niet gewoon doorgeslikt? Je weet dat die stopweekbbloeding nergens op slaat en alleen een belasting is voor je lichaam? ( en omgeving ).
Of ben je nog van de oude stempel die denkt dat ' je lichaam je laat zien dat alles werkt ' , of de ergste ' je baarmoeder zich schoonmaakt ' ?

Ga naar je gyn en probeer dat doorslikken eens. Heb je ook niet meer van die stomme pms-klachten. ( pms is overigens geen psychiatrische aandoening, maar veel vrouwen hebben het en worden er wel ronduit krankzinnig en vet van )
  vrijdag 2 april 2010 @ 15:08:49 #165
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_79871096
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 13:24 schreef Pinklady89 het volgende:
Liet ik ook niet zomaar gebeuren. Ik zat na een week bij de huisarts die, na wat bloedtesten op enkele organen, me doorstuurde naar een psychiatrische kliniek (want dit was te wijten aan een eetstoornis vond hij).
Om dat te wijten aan de naamloze Diane35 lijkt me misschien wel een stap te ver, als ik eerlijk ben.
pi_79871305
die grotere borsten klinkt best goed !
pi_79873228
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 15:14 schreef P.F het volgende:
die grotere borsten klinkt best goed !
Dat was ook mijn eerste gedachte.
pi_79873477
Ach, ik stel ook niet dat het in de pil zit. Het is een hypothese, dat die veranderde pil wellicht niet geschikt is voor mijn lichaam, en die ga ik uittesten. Eén die ik kan aannemen (als het voor mij zo zou werken) en één die ik kan verwerpen (als blijkt dat het niets verandert). Daarbij trek ik ook totaal geen algemene conclusie (over anderen dus) als ik hem zou aannemen. Lijkt me niks gevaarlijks aan en verder dan mijzelf gaat het niet:).

Overigens dacht mijn huisarts eerst aan een aantal andere dingen, maar omdat ik negatief op de geteste waarden testte, noemde hij het dan maar psychisch. Nou, even goede vrienden. Zit nog een heel lang verhaal omheen, maar ik heb niet zoveel zin om daarover uit te wijden, dus dat doe ik ook maar even niet.

En over dat doorslikken gesproken: dat gaat niet. Dan krijg ik doorbraakbloedingen (en ik hou niet van verrassingen, dus ik heb het liever gepland en gecontroleerd). Ik heb het echt wel een aantal keer gedaan, en dat ging voorheen wel goed, maar de laatste paar maanden kan ik echt niet langer dan 3,5 week slikken. Van stopweken heb ik geen last, dus die blijf ik lekker houden.

@ P.F: Je mag wel iets van mij hebben, hoor;) Ik wil wel weer 2 van de 3 gegroeide cups kwijt:)
pi_79874053
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:48 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]

Pfff mn aluhoedje heb k al jaren geleden afgezet.
In de bijsluiter staan alleen de stoffen niet de samenstelling. En ik zeg niet dat ik het heilig geloof, maar er kan best een kern van waarheid inzitten.

Ik kan niet voor andere spreken maar ik kan in mijn geval wel zeggen dat de problemen lagen aan de merkloze variant. 10 jaar geen problemen gehad met de pil, 3 maanden een merkloze variant geslikt (2 verschillende, de een was nog goedkoper dan de ander) en ik toen problemen kregen. Slik nu weer de gewone diane 35 sinds een maand en alles is weer prima.
Waar ligt het probleem in de pil dan?
Even voorop gesteld dat toen ik begon met de merkloze variant ik niets wist van de problemen dus tussen mn oren zit het niet. Pas toen ik dit topic las dacht ik laat k de gewone diane 35 weer eens proberen.
Hallo Allemaal,

Ik heb ook weleens de merkloze variant gehad. Ik kreeg toen opeens weer acne terug in mijn gezicht. Dat vond ik zo erg dat ik naar de dokter ben gegaan. De huisarts vertelde me toen dat hij dat al vaker gezien had. Hij heeft toen op het recept geschreven dat ik alleen de diane 35 mag hebben en niet een ander merk. Tijdens het gebruik van de diane 35 heb ik geen acne meer gehad.

Groetjes
pi_79874254
Gelukkig voor je:)

Ik ben echt benieuwd of er meer mensen zijn die een dergelijke ervaring hebben.

En ik ben echt nog steeds benieuwd wat de invloed van hulpstoffen is op de werkzame stof, dus als iemand er iets over weet... Ik sta te springen;)
pi_84740057
Ik ben wel benieuwd hoe mensen denken dat een apotheek een goedkope variant meegeeft aan de klant, maar het dure middel declareert. Dan moet ze het recept na aflevering om gaan zetten naar het dure middel zodat de verzekering het merkmiddel op de maandelijkse declaratiebestanden ziet staan. Vervolgens moet de apotheek ervoor zorgen dat het dure middel dat meestal niet op voorraad is, uit de bestelling naar de groothandel gehaald wordt zodat het niet alsnog 'voor niks' bij hun op voorraad komt te liggen.

Er zal vast her en der gesjoemeld worden, maar ik geloof ook dat er mensen zijn die denken dat een apotheek dit werkelijk bij alle middelen doet. Daar hebben ze meer dan een dagtaak aan...

Of mensen die gaan lopen stampen dat een bepaald merk niet geleverd kan worden op x moment en dan roepen dat de apotheek waardeloos is. (je kunt nog zo goed uitleggen dat een groothandel geen voorraad meer heeft en de fabrikant een productieprobleem heeft en niet kan leveren, maar uiteraard ligt de schuld bij de apotheek :') )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')