abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Miss SHO zaterdag 18 maart 2006 @ 10:57:44 #1
22592 crew  Ole
pi_36137541
De vraag lijkt me duidelijk. Krijg nu al voor de zoveelste keer een ander merk van mijn medicijnen. Deze zijn natuurlijk goedkoper dan de 'echte'merkmedicijnen.
Ik vind het erg vervelend, zeker ook omdat de apotheek het niet eerst meldt.
Bovendien is het toch altijd weer wennen, ook al beweert men van niet.

Kan ik eisen dat ik medicijnen van een ander merk krijg? (kan niks vinden op de site van mijn verzekering hierover)
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_36137776
Ik kreeg laatst ook ineens een ander 'merk' pil, zonder waarschuwing. Maar de concentraties werkzame stoffen en de gebruikswijze waren verder hetzelfde, dus voor mij was er geen probleem.

Ik neem aan dat je apotheek het beste weet wat kan en wat niet. Bij mij zeiden ze dat het goedkoper zijn de enige reden was. Zou het niet gewoon zo zijn dat als jij je duurdere medicijnen wil blijven gebruiken, dat dat gewoon kan? Ik zou het gewoon in de apotheek overleggen.
pi_36138606
Vaak zijn de medicijnen goedkoper (voor de apotheker) maar betaal jij hetzelfde, of de vulstoffen zijn anders en kan je hier ziek van worden (ervaring)
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_36138672
In principe zijn de werkzame stoffen hetzelfde . De apo en de arts zijn verplicht om die medicatie voor te schrijven die het goedkoopst is voor de verzekeraar (als die deels of helemaal vergoed) of voor jou (als het niet vergoed wordt). Als het niet vergoed wordt kun je waarschijnlijk wel vragen om een merk-medicijn, maar als het wel vergoed wordt moet de arts verplicht de goedkoopste voorschrijven.
pi_36138673
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 11:53 schreef longinus het volgende:
Vaak zijn de medicijnen goedkoper (voor de apotheker) maar betaal jij hetzelfde, of de vulstoffen zijn anders en kan je hier ziek van worden (ervaring)
ja laat de apotheken maar meer openheid geven in wat ze verkopen - inkoopprijs er verplicht bij ofzo

stelletje profiteurs met hun veels te hoge inkomens
STOLEN GOODS - email me for further information *O*

[img]http://forum.fok.nl/usericons/22838/steun.jpg[/img]
pi_36138832
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 11:55 schreef Aarde het volgende:

[..]

ja laat de apotheken maar meer openheid geven in wat ze verkopen - inkoopprijs er verplicht bij ofzo

stelletje profiteurs met hun veels te hoge inkomens
Kun je zo opzoeken op het internet .
pi_36138901
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 11:55 schreef fee-tje het volgende:
In principe zijn de werkzame stoffen hetzelfde .
Dat wel ja, maar er zitten vaak wel andere hulpstoffen in waar je allergisch voor kunt zijn, of waar je gewoon aan moet wennen. Ik had het ooit eens met een bloedverdunner, geloof ik, daar kreeg ik ook ineens een goedkoper merk van maar in dat goedkope merk zaten bepaalde hulpstoffen die ik toen niet mocht hebben. Dat is wel even opletten dus.
pi_36140068
Je kunt gewoon de medicatie eisen die jij wilt gebruiken ipv. de goedkopere , het is dan afhankelijk van je verzekeraar (of het type verzekeringspakket) dat je hebt of hij dit ook vergoed of dat je het verschil zelf moet bij betalen. Zo heb ik in mijn aanvullende pakket alles vergoed dus ook eigen bijdrage op medicatie word vergoed.
Wat wel een probleem kan geven bij goedkopere medicatie dat (zoals al meerdere malen gezegd) de hulpstoffen anders kunnen zijn en je lichaam daar negatief op kan reageren in zo'n geval mogen ze je de medicatie niet meer geven en dus wel een duurdere variant moeten voorschrijven. Maar sommige artsen of apotheken kunnen hier wel erg moeilijk om doen door te zeggen dat het niet mogelijk is dat je hier slecht op reageerd of dat het precies dezelfde medicatie is. Ja de hoofdbestadsdelen zijn dan hetzelfde.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 18 maart 2006 @ 14:28:08 #9
22592 crew  Ole
pi_36142112
Dat bedoel ik dus. De hulpstoffen zijn vaak anders.
Ik heb al opgezocht dat het merk dat ik nu gekregen heb veel goedkoper is dan de 'echte'. Ander probleem is dat de vorm van de pillen anders is, waardoor die veel moeilijker slikt.

Ik heb nog voor een week van mijn oude merk (trouwens ook een generiek medicijn, maar daar moest ik in het begin ook aan wennen). Ik bel maandag wel even de verzekering en ga naar de apotheek.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  zaterdag 18 maart 2006 @ 19:41:15 #10
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_36149171
quote:
Wat is generiek?

Een tweede leven…
Zodra het patent van een geneesmiddel verloopt (het valt uit patent), mogen ook anderen het geneesmiddel maken. Vanaf dat moment spreken we over een generiek geneesmiddel. Het belangrijkste verschil tussen een generiek geneesmiddel en het oorspronkelijke product (specialité) is de naam. Een specialité heeft een merknaam, het generiek daarentegen wordt onder de naam van de werkzame stof op de markt gebracht. Belangrijk is dat een generiek geneesmiddel volkomen gelijkwaardig (bio-equivalent) is aan het oorspronkelijke merkproduct.

Waarom kost generiek minder?

Generiek is verkrijgbaar tegen lagere prijzen. Reden hiervoor is dat de kosten voor het initiële basisonderzoek en klinische onderzoeksprogramma’s niet hoeven worden terugverdiend. De investering is immers lager. Dit gecombineerd met wereldwijd geoptimaliseerde distributiekanalen, zorgt ervoor dat Sandoz kostenbesparend kan opereren, zonder concessies te doen op het gebied van kwaliteit. Sandoz investeert jaarlijks ¤ 150 miljoen euro in R&D.

Gelijk, soms beter!

In kwaliteit, of liever gezegd werkzaamheid, is een generiek dus gelijk aan het oorspronkelijke product. Wat wel voorkomt, is dat de generieke versie toevoegingen kent die je kunt zien als een verbetering ten opzichte van het specialité. Een generiek kan bijvoorbeeld, indien het een tablet is, omhuld zijn, met als doel vertraagde afgifte van de werkzame stof.

Ook in de keuze van hulpstoffen of bereidingswijze kunnen generieken soms moderner zijn dan specialités. De werkzaamheid van de geneesmiddelen is nog altijd hetzelfde, maar de generieke industrie investeert ook in onderzoek. En dat betekent dat een generieke versie wordt gefabriceerd op basis van de meest recente kennis en ervaring.

Prijs en ervaring zijn het onderscheid.

Er zijn twee belangrijke voordelen aan generieke geneesmiddelen. De prijs van een generiek geneesmiddel is lager dan dat van een specialité. Dat komt omdat de hoge researchkosten van het oorspronkelijke geneesmiddel niet meer op de productiekosten drukken. Naast de prijs is er een tweede voordeel. Omdat een generiek geneesmiddel, in feite als specialité, al lange tijd op de markt is, is alles over het middel bekend. We kennen de werking, maar ook alle bijwerkingen. Het middel is zo’n 20 jaar nauwkeurig gevolgd. Je zou kunnen zeggen dat een generiek geneesmiddel een geneesmiddel met ervaring is. De risico’s zijn voor de patiënt, maar ook voor de voorschrijver (arts) daarmee tot een minimum beperkt.

Generieke geneesmiddelen zijn een belangrijk onderdeel van onze gezondheidszorg geworden. Het gebruik van generieke geneesmiddelen geeft besparingen op het budget gezondheidszorg. Daarnaast bieden generieke geneesmiddelen een grote zekerheid. Prijs en ervaring is hun onderscheid.

Bron:
http://www.sandoz.nl
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
  zaterdag 18 maart 2006 @ 20:21:18 #11
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_36150170
Hmmm... Ze wilden een keer een keer een medicijn bij mij veranderen, toen hebben ze het gewoon netje gevraagd of ik het eens was...
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_36158317
Ik heb het ook gehad, voorheen het bekende merk en opeens kreeg ik een goedkopere uitvoering. Maar de apotheker vroeg toen wel aan me of het goed was, met de uitleg dat de werkzame stof hetzelfde was en mocht het niet goed werken, ik dat aan kon geven zodat ik weer het merk zou krijgen. Ik heb toen in elk geval geen verschil gemerkt.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_36167471
Bij mij is het ook zo raar,de ene keer krijg ik de goedkopere versie en dan weer de duurdere versie,het maakt me niet uit want ik merk geen verschil maar apart vind ik het wel.
01-08-2008
  zondag 19 maart 2006 @ 15:18:33 #14
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_36168954
Heb het al een paar keer gehad met de pil. Eerst de normale Diane, toen een Griekse (das kut, als je het dan een keer vergeet heb je t niet in de gaten, je moet echt de dagen gaan tellen), toen weer normaal en heb nu weer een goedkopere. Merk qua werking geen verschil.
In me Burberry......
pi_36186353
@ 2L0w4Zer0: dat is sandoz reclame en ze beweren dat het gelijk is of beter?
Het gaat gewoon om kostenbesparing en dat verkopen ze onder het mom dat het moderner is.

Ik heb het eens meegemaakt dat de 25 mg versie van een pil met een bepaalde kleurstof was gekleurd en ik allergisch bleek voor die kleurstof, toen heb ik de 50 mg versie ervan genomen en die door de helft gebroken. de 50mg versie had een andere kleurstof.

Vulstoffen en kleurstoffen zijn wel degelijk van invloed, tot enkele jaren geleden gebruikten ze nog Azo-kleurstoffen en die waren niet gevaarlijk, nu zijn deze kleurstoffen verboden.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  maandag 20 maart 2006 @ 00:16:25 #16
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_36188288
quote:
Op zondag 19 maart 2006 23:19 schreef longinus het volgende:
@ 2L0w4Zer0: dat is sandoz reclame en ze beweren dat het gelijk is of beter?
Het gaat gewoon om kostenbesparing en dat verkopen ze onder het mom dat het moderner is.

Ik heb het eens meegemaakt dat de 25 mg versie van een pil met een bepaalde kleurstof was gekleurd en ik allergisch bleek voor die kleurstof, toen heb ik de 50 mg versie ervan genomen en die door de helft gebroken. de 50mg versie had een andere kleurstof.

Vulstoffen en kleurstoffen zijn wel degelijk van invloed, tot enkele jaren geleden gebruikten ze nog Azo-kleurstoffen en die waren niet gevaarlijk, nu zijn deze kleurstoffen verboden.
Ik begrijp je punt wel, maar het kan natuurlijk ook andersom zijn, dat een merk medicijn een bepaalde vulstof bevat waar bepaalde personen slecht op reageren, terwijl dezelfde personen misschien wel goed reageren op een generiek medicijn. Wat ik echter hoor en lees, is dat veel mensen generieke medicijnen per definitie slechter vinden en dat is natuurlijk dikke onzin.
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
pi_42414345
via merkapotheek kun je zorgen dat je weer je originele medicijn krijgt
wel eerst de verpakking opsturen.
it's better than yours
pi_42426938
Heb ik ook gehad met mijn pil. Ik slikte al jaren Minulet totdat Femodeen werd geintroduceerd. Na uitleg van de apatheek dat het precies hetzelfde was mee naar huis genomen. En idd kindertjes kwamen er niet, maar na 4 -5 maanden wel verschrikkelijke krampverschijnselen (wsh trombose) in mijn hielen, gelijkend op hielspoor. Nadat mijn parner opmerkte dat de klachten waren begonnen na de nieuwe pil, heb ik mijn oude merk weer gehaald en de verschijnselen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon en ook niet meer terug gekomen. Ik heb mijn bevindingen wel even bij de HA gemeld ter informatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')