mijn moeder gaat geloof ik morgen even bij de huisarts rellenquote:Op woensdag 2 februari 2005 23:42 schreef detulp050 het volgende:
Miss_Bleu: Mijn vriendin heeft op verzoek weer de Diane35 weer gewoon gekregen (en vergoed door de verzekeraar!)
Die collega moet of wat duidelijker gaan uitleggen, of beter z'n huiswerk doen. Minerva is 100% identiek aan Diane, punt uit. Minerva is goedkoper in de markt gezet dan Diane door Schering om te voorkomen dat generieken zoals die van Katwijk en Merck teveel marktaandeel zouden afsnoepen. En aangezien Diane en Minerva allebei van Schering zijn hoeft Schering er niks aan te veranderen om het op de markt te mogen brengen. Alle klachten na overstappen op Minerva zitten dus tussen de oren.quote:Op woensdag 2 februari 2005 23:22 schreef miss_bleu het volgende:
Er is mij daar duidelijk uitgelegd door de apotheker dat er een soort van embargo op een medicijn zit zodat niemand het na mag maken. De minerva komt idd uit de zelfde fabriek maar van de zelfde eigenaar. Het "embargo"was nog niet van het product af en ze moeten dus wel iets veranderd hebben aan die pil om hem onder een andere naam op de markt te brengen. En anders mag je hem toch niet namaken?
http://www.cbg-meb.nl/IB-teksten/31382.pdf - sandoz: dec 2004 beoordeling samenvattingquote:Het rommelt toch een beetje in pil-land. Van de Diane35 is in april 2004 een herziening van de beoordeling aangevraagd door het CBG, en dat hing o.a. samen met een wijziging in de concentratie van hulpstoffen. Die samenvatting is goedgekeurd, en staat keurig bij het CBG openbaar. Alleen vermeldt deze de concentraties van de hulpstoffen niet in zijn samenvatting vd beoordeling (= gegevens niet openbaar) , dus dat is gissen.
De Minerva echter, is niet apart beoordeeld (wel apart geregistreerd, in 1994 al), maar dreef mee op de beoordeling van de Diane – omdat ze exact dezelfde samenstelling hebben. Of Berlipharm (dochter van Schering, registratie Minerva) die wijziging in de hulpstoffen ook hanteert is echter niet bekend. Het is allebei een Schering-fabrikaat, maar dat zegt nog niets over de eventuele wijziging in productie.
Nu heeft Sandoz een merkloze Diane variant laten beoordelen in november jl., en deze is goedgekeurd afgelopen december. Deze had wel een aparte beoordeling nodig, terwijl de hulpstoffen qua samenstelling en concentratie exact gelijk zijn aan die van de oude Diane. Zelfs de ijzeroxide is exact hetzelfde (deze verschilt bij andere varianten nog wel eens).
[naam leverancier] levert [naam stof] aan [namen fabrikanten] en volgens hen hebben ze geen wijzigingen in de lijst met hulpstoffen gezien, maar dat is [fabrikant] hen ook niet verplicht door te geven. Wel hebben ze een oude lijst van Diane (van voor 2004) met (concentraties van) hulpstoffen, en die zijn exact gelijk aan die van de huidige die op naam van Sandoz is geregistreerd. Die lijst hebben ze nl. wel gewoon van [fabrikant] gekregen.
Waar het op neerkomt: het zou kunnen dat (disclaimer;):
de Diane wat veranderd is, dit bij de productie bij de Minerva niet is veranderd, de Diane en Minerva nu dus theoretisch zouden kunnen verschillen in concentratie van hulpstoffen, maar ws. niet in gebruik van verschillende hulpstoffen. Als er wat wijzigt in de Minerva moet dit middel weer apart beoordeeld worden, maar als er wat wijzigt in Diane is het niet zo geregeld dat de Minerva dan ineens apart beoordeeld moet worden. Tenminste, als de zg. werkzame bestanddelen blijven overeenkomen met die van de pil die bij de registratie heeft ‘meegelift’ op de beoordeling van de Diane.
Sandoz’ merkloze variant is qua gehele samenstelling exact gelijk aan de Diane van voor april 2004, dat is met zekerheid te zeggen door [leverancier].
Verder kan ik je niet helpen, maar ik wilde het graag even voor je uitpluizen. Dat schandaalis Duitsland waar je naar verwees is iets anders, daar is illegaal het eea aangepast, en dat gebeurt hier niet. Maar als het wel gebeurt dan weet ik dat niet, natuurlijkGa je me nog vertellen waarom je het wilde weten?
Groetjes [naam collega]
Contracten met verzekeraars die worden aangescherpt misschien..quote:Op maandag 9 mei 2005 17:58 schreef Isabeau het volgende:
Eerst kreeg ik de Diane, toen de Minerva en nu dus die naamloze variant. Waarom in godsnaam??
Dan bel je morgen op en zeg je dat je, ondanks zijn geruststelling, er nog steeds niet 100% goed bij voel. Gewoon een beetje assertief zijn. Tenminste, dat zou ik doen.quote:Op maandag 9 mei 2005 16:39 schreef miki het volgende:
Wat moet ik nu doen? Toch deze proberen in de hoop dat de bovengenoemde bijwerkingen zich niet bij mij voordoen of de dokter/apotheker bellen en toch de Diane eisen?
Voor hetzelfde geld heb ik helemaal geen problemen met die merkloze pil, maar ik heb zoiets van: als ik me er niet 100% goed bij voel, moet ik er helemaal niet aan beginnen...
Dan is het wel vreemd.. Misschien om je tegemoet te komen in de kosten?quote:Op maandag 9 mei 2005 18:06 schreef Isabeau het volgende:
Ja, maar ik moet het toch allemaal zelf betalen
De Diane wordt toch gewoon vergoed?quote:Op maandag 9 mei 2005 18:06 schreef Isabeau het volgende:
Ja, maar ik moet het toch allemaal zelf betalen
En heb je de bijsluiter van de Diane al eens gelezen?quote:Op maandag 9 mei 2005 16:39 schreef miki het volgende:
Heb wat gesurfd en ben toch wel redelijk ernstige bijwerkingen tegengekomen.
Bijsluiters wordt je inderdaad nooit vrolijk van.quote:Op maandag 9 mei 2005 22:06 schreef Phaedrus het volgende:
[..]
En heb je de bijsluiter van de Diane al eens gelezen?
Kennelijk niet...
Een arts die ik ken zegt altijd "als er bij aarbeien bijsluiters zaten at niemand meer aardbeien".
Die kan je tegenwoordig zelf melden op bij het Lareb: http://www.lareb.nl , maar je kan oook aan je apotheker vragen dat voor je te doen. Komt je bijwerking misschien in de nieuwe bijsluiterquote:Op maandag 9 mei 2005 22:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
Van de bijwerkingen die in bijsluiters vermeld staan heb ik meestal echter geen last. Als ik bijwerkingen krijg zijn het bijwerkingen die niet op de bijsluiter vermeld staan.
Ik vraag me af of zoiets al niet gedaan is.. In het laatste geval is het dus een bijwerking die bij 1 op de 10 die die medicijnen gebruiken voorkomt.quote:Op maandag 9 mei 2005 22:55 schreef Phaedrus het volgende:
[..]
Die kan je tegenwoordig zelf melden op bij het Lareb: http://www.lareb.nl , maar je kan oook aan je apotheker vragen dat voor je te doen. Komt je bijwerking misschien in de nieuwe bijsluiter![]()
Niet dus. De arts wist echter te vertellen dat 1 op de 10 het rapporteert.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 09:33 schreef Phaedrus het volgende:
Als het bij 1 op de 10 voorkomt zal het wel in de bijsluiter staan, ja.
Aan hem.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 10:15 schreef Phaedrus het volgende:
Rapporteert als in: aan hem, of bij Lareb?
Als ik een arts mag citeren die hoorde hoe ik verzekerd was "Je kan beter onverzekerd rondlopen, want daar hebben ziekenhuizen een potje voor" En toch betaal ik bijna 80 euro in de maand. Ja, ik heb zo'n hoog eigen risico dat ik dat nooit haal, tenzij ik geopereerd moet worden.quote:Op maandag 9 mei 2005 18:41 schreef Phaedrus het volgende:
De Diane wordt toch gewoon vergoed?
Of heb je een hoog eigen risico?
Tuurlijk wel..dat is toch het eerste wat je doet als je een (nieuw) medicijn krijgt!quote:Op maandag 9 mei 2005 22:06 schreef Phaedrus het volgende:
[..]
En heb je de bijsluiter van de Diane al eens gelezen?
Kennelijk niet...
Een arts die ik ken zegt altijd "als er bij aarbeien bijsluiters zaten at niemand meer aardbeien".
Dat is de alternatieve variant, die ik nu dus ook gekregen heb ipv de Diane 35.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 10:15 schreef MyMilkshake het volgende:
Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol Merck 2mg/0,035 mg krijg ik.. is dat de goede/echte Diane?
Ziekenhuizen misschien wel.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 10:40 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Als ik een arts mag citeren die hoorde hoe ik verzekerd was "Je kan beter onverzekerd rondlopen, want daar hebben ziekenhuizen een potje voor"
quote:Op dinsdag 10 mei 2005 11:27 schreef Phaedrus het volgende:
Ziekenhuizen misschien wel.
Maar de huisarts? Nooit voor verzekerd, ook al heb ik al 10x mijn eigen risico opgemaakt
De tandarts? Nooit voor verzekerd
De apotheek? Alleen als ik mijn eigen risico op heb en dat lukt me toch niet
De fysiotherapeut? Nooit voor verzekerd (maar kreeg heel lief gratis fysio van een sporttherapeut in het ziekenhuis na aanhoren van mijn verzekeringsstatus
De ambulancedienst? Och, hoe vaak zal ik die nodig zijn? 1x, 2x? valt nog onder eigen risico dan![]()
Etc, etc...
Maakt niet iedereen elkaar gek?quote:Op maandag 16 mei 2005 01:40 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind het toch frappant dat zoveel mensen ineens klachten krijgen van een pil waarvan wordt beweerd dat het exact dezelfde bestanddelen heeft als de Diane-35 pil. Met de Minerva had ik helemaal geen problemen, maar ik ben (helaas voor de objectiviteit) nu wel erg huiverig voor de variant van Merck die ik vorige week begon te slikken.
weet iemand dit misschien?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 10:15 schreef MyMilkshake het volgende:
Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol Merck 2mg/0,035 mg krijg ik.. is dat de goede/echte Diane?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |