Ik ben echt heel benieuwd hoe dat allemaal zit:)quote:Op donderdag 1 april 2010 16:27 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Ik heb intussen ook weer de gewone diane 35 gekregen, koste ook bijna geen moeite.
Ik ben er ook achter wat het groote verschil is tussen de goedkope variant en de merkloze variant.
Ze verkopen het als dezelfde pil want er zitten dezelfde werkzame stoffen in. En dit klopt tot op zekere hoogte, de hoofdbestanddelen zijn hetzelfde, maar de hulp/bijstoffen en de samenstelling daarvan kunnen behoorlijk verschillen.
Dit kan uiteenlopende klachten geven.
Nou, de conspiracy theory websites over suiker zijn anders talrijk!quote:Op donderdag 1 april 2010 17:13 schreef Isegrim het volgende:
Ja, van kalk, cellulose en suiker kun je inderdaad nare klachten krijgen.
Pfff mn aluhoedje heb k al jaren geleden afgezet.quote:Op donderdag 1 april 2010 20:33 schreef Isegrim het volgende:
Die medicijnen zijn niet goedkoper omdat er troep in zit, die medicijnen zijn doorgaans goedkoper omdat het patent op de werkzame stof verlopen is en/of omdat de winstmarge lager ligt. Alle medicijnen moeten voldoen aan dezelfde strenge eisen en hulpstoffen die in medicijnen gebruikt worden zijn stoffen als cellulose, suiker e.d. Stoffen dus die je dagelijks in grote hoeveelheden binnenkrijgt. Ik bedoel, lees gewoon de ingrediëntenlijst eens en google wat er in zit. En zet vervolgens je aluhoedje af.
Je hebt vast een medische achtergrond, die gaan er namelijk altijd vanuit dat patienten niet goed bij hun hoofd zijn. Het zijn net leraren. Inhoudelijk gezien valt het op dat er redelijk veel klachten zijn, het lijkt me erg bijzonder om dan maar te denken dat het het bij al die mensen tussen de oren zit. Kijk, mijn vriendin gebruikt nu gewoon de originele pil en de klachten zijn weg. Dat jij zegt dat dat niets met het merk te maken heeft: primaquote:Op donderdag 1 april 2010 17:13 schreef Isegrim het volgende:
Ja, van kalk, cellulose en suiker kun je inderdaad nare klachten krijgen.
Dat is stom, hè? Als het waar blijkt, dan had ik dus bijna voor niks in een psychiatrische kliniek gezeten. Nou lekker dan. Ik ga even afwachten, hoor, en ik zal niet al te vroeg juichen, maar als ik me realiseer dat daar wel op aangestuurd werd.... Toch best heftig als dat door zo'n merkverschil van een pil kan....quote:Op donderdag 1 april 2010 21:44 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Je hebt vast een medische achtergrond, die gaan er namelijk altijd vanuit dat patienten niet goed bij hun hoofd zijn. Het zijn net leraren. Inhoudelijk gezien valt het op dat er redelijk veel klachten zijn, het lijkt me erg bijzonder om dan maar te denken dat het het bij al die mensen tussen de oren zit. Kijk, mijn vriendin gebruikt nu gewoon de originele pil en de klachten zijn weg. Dat jij zegt dat dat niets met het merk te maken heeft: prima
Wat je opnoemt zijn toch de gewone bijwerkingen die "regelmatig" (1:1000 of meer?) voor kunnen komen bij alle anticonceptiepillen?quote:Op maandag 10 januari 2005 15:21 schreef detulp050 het volgende:
Hou je niet van lange lappen tekst? Onderaan staat een conclusie![]()
Naamloze Diane35 kan haaruitval, acné, gewichtstoename, borstomvangtoename en meer veroorzaken!
Mijn vriendin gebruikt al jaren de Diane 35 pil. Deze pil zorgt er niet alleen voor dat zij niet zwanger kan worden (), maar zorgt er ook voor dat zijn geen last heeft van acné. Ook zorgt het er bij sommige dames voor dat zij geen last hebben van overbeharing (maar dat is bij mijn vriendin niet het geval). Nu is het zo dat de standaardpil niet meer vergoed wordt sinds ongeveer een jaar vanwege de vele wijzigingen in de ziekenfondswetten.
Ziekenfondsverzekeringen vergoeden de Diane35 en naamloze varianten daarop nog wel, omdat deze naast de anticonceptive werking ook voor andere medische doeleinden geslikt wordt. Echter, de apotheker die je de pil verstrekt merkt wel verschil sinds de nieuwe wet. Hoe goedkoper het medicijn dat zij verstrekken, hoe hoger de vergoeding is door (elke!) verzekeraar. Veelal krijg je bij een Diane35 recept dus een naamloze variant met dezelfde hoofdbestanddelen (Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol). Volgens de apotheek exact dezelfde pil, dus geen enkel probleem.
Na een aantal weken gebruik bleek opeens dat er sprake was van gewichtstoename (niet door de kerst uiteraard) in de -zeg maar- vrouwelijke zones, sprake van licht haarverlies en terugkerende ancé. Ook anderen, zoals het zusje van mijn vriendin en vriendinnen van mijn vriendin hebben hetzelfde probleem (allemaal in verschillende mate uiteraard). Na een zoektocht van diverse mensen (en gekeken te hebben op diverse sites) bleek dat de hoofdbestanddelen inderdaad hetzelfde waren, maar de hulpmiddelen niet!. Dit zou dus alle klachten bij erg veel mensen kunnen veroorzaken.
Allereerst contact opgenomen met de verzekering (Univé en GroeneLand). Zij melden dat bij het voorschrijven van Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol het niet uitmaakt welk merk met welke hulpmiddelen dit is. Dit wordt dus vrijgelaten aan dokter en apotheek. Daarna de dokter gebeld. Deze heeft dus expliciet bij meerdere mensen een recept uitgeschreven voor Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol in de vorm van Diane35. De dokter had het vermoeden dat de apotheek uit eigen winstbelang een goedkoper merk heeft gegeven om zo een grotere vergoeding van de verzekering te krijgen.
Tot slot de apotheker bezocht. Deze erkende dat er meerdere mensen worden die de merkloze variant absoluut niet meer willen hebben (joh !) en dat hij op verzoek de Diane35 best wil geven (geen probleem hoor, wij wisten niet dat u de Diane35 wilde hebben)
Voor mijn vriendin heeft het gelukkig weinig consequenties. Die kilootjes halen we er wel weer af en de acné zal zonder schade wel weer verdwijnen, maar bij sommmige mensen heeft de hebzucht van de apotheek ernstige schade veroorzaakt. Een vriendin heeft van nature een tamelijk grote boezem (70E) en kan met moeite goed passende (en erg dure BH's) kopen. Nu heeft ze door deze nieuwe pil opeens 70F, dit terwijl ze niet meer in een groeiproces zit.
Conclusie
Slik je een variant van de Diane35? Ben je verzekerd en krijg je de pil vergoed? Weiger dan de naamloze Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol en vraag naar de Diane35. Er zijn tot op heden mensen met diverse lichamelijke klachten, terwijl het enkel winst oplevert voor de apotheker. Let hierop en zegt het voort aan hen die de Diane35 gebruiken of de merkloze variant hierop (o.a. de Katwijkpil e.v.a.).
P.S. Uiteraard zal ik dit ook doorspelen aan een consumentenorganisatie, want spelen met iemands gezondheid ten bate van je eigen kas lijkt me niet de bedoeling van een zorgverlener.
[ afbeelding ]
Wil je hier op reageren, maar niet openbaar op het forum, dan kun je me mailen voor info of om iets te melden, mijn mail staat in mijn profiel
Edit: Mijn advies om per sé te weigeren is ongegrond en niet de bedoeling. Ik wil iedereen er gewoon met klem op wijzen dat het niet om een identieke pil gaat waar slechts een andere verpakking om heen zit en dat er opvallend veel mensen in mijn (in)directe omgeving zijn die plotseling te maken krijgen met een aantal bijwerkingen, terwijl bij de gewone Diane35 hiervan geen sprake was!
Ik vind het redelijk ongeloofwaardig dat je een gewichtstoename van ruim 20 kilo zou kunnen toeschrijven aan wat hulpstoffen, weet je zeker dat je geen Prednison hebt geslikt ofzo...quote:Op donderdag 1 april 2010 20:57 schreef Pinklady89 het volgende:
Ach, ik zou het perfecte voorbeeld zijn als het waar blijkt te zijn dat die pillen wezenlijk anders zijn;)
Ik ben in 3 maanden tijd 20kg(!) aangekomen, of misschien wel meer, want ik wil niet meer wegen. Tuurlijk is dat omdat ik meer ben gaan eten, maar ik ben niet zomaar meer gaan eten.... Heb enorme schransbuien. Mijn stopweken waren ineens héél erg anders. En daarnaast voelde ik me ook gewoon ronduit lamlendig. Zal er niet al te veel over uitwijden. Maar als ik ineens mijn dagelijkse eetbuien in de hand houd, niet meer opsta met rugpijn, zodat ik niet meer kan lopen en ik niet meer 13 uur per dag slaap ipv 8, dan weet ik dat mijn pil de boosdoener was. Heb vandaag mijn eerste geslikt en lijk me al iets anders gevoeld, maar dat zal of course het placebo-effect zijn.
In ieder geval vermoedde ik tot gisteravond niks over pilgebruik, dus ik kan me de klachten, die ik, als ik terugdenk dat ze 2 dagen na het overschakelen langzaamaan zijn toegenomen, niet zomaar hebben ingebeeld, omdat ik een ander doosje had meegekregen:)
Ik hou jullie op de hoogte:)
Om dat te wijten aan de naamloze Diane35 lijkt me misschien wel een stap te ver, als ik eerlijk ben.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:24 schreef Pinklady89 het volgende:
Liet ik ook niet zomaar gebeuren. Ik zat na een week bij de huisarts die, na wat bloedtesten op enkele organen, me doorstuurde naar een psychiatrische kliniek (want dit was te wijten aan een eetstoornis vond hij).
Hallo Allemaal,quote:Op donderdag 1 april 2010 20:48 schreef Lotje-Plusone het volgende:
[..]
Pfff mn aluhoedje heb k al jaren geleden afgezet.
In de bijsluiter staan alleen de stoffen niet de samenstelling. En ik zeg niet dat ik het heilig geloof, maar er kan best een kern van waarheid inzitten.
Ik kan niet voor andere spreken maar ik kan in mijn geval wel zeggen dat de problemen lagen aan de merkloze variant. 10 jaar geen problemen gehad met de pil, 3 maanden een merkloze variant geslikt (2 verschillende, de een was nog goedkoper dan de ander) en ik toen problemen kregen. Slik nu weer de gewone diane 35 sinds een maand en alles is weer prima.
Waar ligt het probleem in de pil dan?
Even voorop gesteld dat toen ik begon met de merkloze variant ik niets wist van de problemen dus tussen mn oren zit het niet. Pas toen ik dit topic las dacht ik laat k de gewone diane 35 weer eens proberen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |