abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79836760
Ja, van kalk, cellulose en suiker kun je inderdaad nare klachten krijgen.
pi_79837479
quote:
Op donderdag 1 april 2010 16:27 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Ik heb intussen ook weer de gewone diane 35 gekregen, koste ook bijna geen moeite.
Ik ben er ook achter wat het groote verschil is tussen de goedkope variant en de merkloze variant.
Ze verkopen het als dezelfde pil want er zitten dezelfde werkzame stoffen in. En dit klopt tot op zekere hoogte, de hoofdbestanddelen zijn hetzelfde, maar de hulp/bijstoffen en de samenstelling daarvan kunnen behoorlijk verschillen.
Dit kan uiteenlopende klachten geven.
Ik ben echt heel benieuwd hoe dat allemaal zit:)
Heb je daar meer informatie over (of een linkje naar iets dat daar meer over uitlegt)?
pi_79839233
quote:
Op donderdag 1 april 2010 17:13 schreef Isegrim het volgende:
Nou, de conspiracy theory websites over suiker zijn anders talrijk!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_79844259
Het zal niet voor niets een goedkopere variant zijn!
De apotheker is in ieder geval degene die me vertelde over de hulpstoffen die mogelijk de boosdoener zijn. IK ga er vanuit dat die vent enige verstand van medicatie en werking heeft, maar toch bedankt voor je sarcasme

Ik heb zelf geen ernstige klachten gehad dus heb me nooit zo'n zorgen gemaakt. maar ik was ineens 10 dagen ongesteld toen ik die merkloze variant kreeg.
Daar was ik uiteraard niet zo blij mee daarom heb ik de gewone diane 35 (die k al 10 jaar slik zonder problemen) weer aangevraagd.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_79844403
Die medicijnen zijn niet goedkoper omdat er troep in zit, die medicijnen zijn doorgaans goedkoper omdat het patent op de werkzame stof verlopen is en/of omdat de winstmarge lager ligt. Alle medicijnen moeten voldoen aan dezelfde strenge eisen en hulpstoffen die in medicijnen gebruikt worden zijn stoffen als cellulose, suiker e.d. Stoffen dus die je dagelijks in grote hoeveelheden binnenkrijgt. Ik bedoel, lees gewoon de ingrediëntenlijst eens en google wat er in zit. En zet vervolgens je aluhoedje af.
pi_79845050
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:33 schreef Isegrim het volgende:
Die medicijnen zijn niet goedkoper omdat er troep in zit, die medicijnen zijn doorgaans goedkoper omdat het patent op de werkzame stof verlopen is en/of omdat de winstmarge lager ligt. Alle medicijnen moeten voldoen aan dezelfde strenge eisen en hulpstoffen die in medicijnen gebruikt worden zijn stoffen als cellulose, suiker e.d. Stoffen dus die je dagelijks in grote hoeveelheden binnenkrijgt. Ik bedoel, lees gewoon de ingrediëntenlijst eens en google wat er in zit. En zet vervolgens je aluhoedje af.
Pfff mn aluhoedje heb k al jaren geleden afgezet.
In de bijsluiter staan alleen de stoffen niet de samenstelling. En ik zeg niet dat ik het heilig geloof, maar er kan best een kern van waarheid inzitten.

Ik kan niet voor andere spreken maar ik kan in mijn geval wel zeggen dat de problemen lagen aan de merkloze variant. 10 jaar geen problemen gehad met de pil, 3 maanden een merkloze variant geslikt (2 verschillende, de een was nog goedkoper dan de ander) en ik toen problemen kregen. Slik nu weer de gewone diane 35 sinds een maand en alles is weer prima.
Waar ligt het probleem in de pil dan?
Even voorop gesteld dat toen ik begon met de merkloze variant ik niets wist van de problemen dus tussen mn oren zit het niet. Pas toen ik dit topic las dacht ik laat k de gewone diane 35 weer eens proberen.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_79845486
Ach, ik zou het perfecte voorbeeld zijn als het waar blijkt te zijn dat die pillen wezenlijk anders zijn;)

Ik ben in 3 maanden tijd 20kg(!) aangekomen, of misschien wel meer, want ik wil niet meer wegen. Tuurlijk is dat omdat ik meer ben gaan eten, maar ik ben niet zomaar meer gaan eten.... Heb enorme schransbuien. Mijn stopweken waren ineens héél erg anders. En daarnaast voelde ik me ook gewoon ronduit lamlendig. Zal er niet al te veel over uitwijden. Maar als ik ineens mijn dagelijkse eetbuien in de hand houd, niet meer opsta met rugpijn, zodat ik niet meer kan lopen en ik niet meer 13 uur per dag slaap ipv 8, dan weet ik dat mijn pil de boosdoener was. Heb vandaag mijn eerste geslikt en lijk me al iets anders gevoeld, maar dat zal of course het placebo-effect zijn.

In ieder geval vermoedde ik tot gisteravond niks over pilgebruik, dus ik kan me de klachten, die ik, als ik terugdenk dat ze 2 dagen na het overschakelen langzaamaan zijn toegenomen, niet zomaar hebben ingebeeld, omdat ik een ander doosje had meegekregen:)

Ik hou jullie op de hoogte:)
  donderdag 1 april 2010 @ 21:44:21 #158
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_79847739
quote:
Op donderdag 1 april 2010 17:13 schreef Isegrim het volgende:
Je hebt vast een medische achtergrond, die gaan er namelijk altijd vanuit dat patienten niet goed bij hun hoofd zijn. Het zijn net leraren. Inhoudelijk gezien valt het op dat er redelijk veel klachten zijn, het lijkt me erg bijzonder om dan maar te denken dat het het bij al die mensen tussen de oren zit. Kijk, mijn vriendin gebruikt nu gewoon de originele pil en de klachten zijn weg. Dat jij zegt dat dat niets met het merk te maken heeft: prima
pi_79847994
quote:
Op donderdag 1 april 2010 21:44 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Je hebt vast een medische achtergrond, die gaan er namelijk altijd vanuit dat patienten niet goed bij hun hoofd zijn. Het zijn net leraren. Inhoudelijk gezien valt het op dat er redelijk veel klachten zijn, het lijkt me erg bijzonder om dan maar te denken dat het het bij al die mensen tussen de oren zit. Kijk, mijn vriendin gebruikt nu gewoon de originele pil en de klachten zijn weg. Dat jij zegt dat dat niets met het merk te maken heeft: prima
Dat is stom, hè? Als het waar blijkt, dan had ik dus bijna voor niks in een psychiatrische kliniek gezeten. Nou lekker dan. Ik ga even afwachten, hoor, en ik zal niet al te vroeg juichen, maar als ik me realiseer dat daar wel op aangestuurd werd.... Toch best heftig als dat door zo'n merkverschil van een pil kan....

Ik zou overigens wel "blij" zijn als het zo is, dan heb ik eindelijk de oorzaak te pakken.

Verhalen als die over je vriendin zijn toch wel hoopvol voor me....
pi_79863881
quote:
Op maandag 10 januari 2005 15:21 schreef detulp050 het volgende:
Hou je niet van lange lappen tekst? Onderaan staat een conclusie
Naamloze Diane35 kan haaruitval, acné, gewichtstoename, borstomvangtoename en meer veroorzaken!

Mijn vriendin gebruikt al jaren de Diane 35 pil. Deze pil zorgt er niet alleen voor dat zij niet zwanger kan worden ( ), maar zorgt er ook voor dat zijn geen last heeft van acné. Ook zorgt het er bij sommige dames voor dat zij geen last hebben van overbeharing (maar dat is bij mijn vriendin niet het geval). Nu is het zo dat de standaardpil niet meer vergoed wordt sinds ongeveer een jaar vanwege de vele wijzigingen in de ziekenfondswetten.

Ziekenfondsverzekeringen vergoeden de Diane35 en naamloze varianten daarop nog wel, omdat deze naast de anticonceptive werking ook voor andere medische doeleinden geslikt wordt. Echter, de apotheker die je de pil verstrekt merkt wel verschil sinds de nieuwe wet. Hoe goedkoper het medicijn dat zij verstrekken, hoe hoger de vergoeding is door (elke!) verzekeraar. Veelal krijg je bij een Diane35 recept dus een naamloze variant met dezelfde hoofdbestanddelen (Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol). Volgens de apotheek exact dezelfde pil, dus geen enkel probleem.

Na een aantal weken gebruik bleek opeens dat er sprake was van gewichtstoename (niet door de kerst uiteraard ) in de -zeg maar- vrouwelijke zones, sprake van licht haarverlies en terugkerende ancé. Ook anderen, zoals het zusje van mijn vriendin en vriendinnen van mijn vriendin hebben hetzelfde probleem (allemaal in verschillende mate uiteraard). Na een zoektocht van diverse mensen (en gekeken te hebben op diverse sites) bleek dat de hoofdbestanddelen inderdaad hetzelfde waren, maar de hulpmiddelen niet!. Dit zou dus alle klachten bij erg veel mensen kunnen veroorzaken.

Allereerst contact opgenomen met de verzekering (Univé en GroeneLand). Zij melden dat bij het voorschrijven van Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol het niet uitmaakt welk merk met welke hulpmiddelen dit is. Dit wordt dus vrijgelaten aan dokter en apotheek. Daarna de dokter gebeld. Deze heeft dus expliciet bij meerdere mensen een recept uitgeschreven voor Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol in de vorm van Diane35. De dokter had het vermoeden dat de apotheek uit eigen winstbelang een goedkoper merk heeft gegeven om zo een grotere vergoeding van de verzekering te krijgen.

Tot slot de apotheker bezocht. Deze erkende dat er meerdere mensen worden die de merkloze variant absoluut niet meer willen hebben (joh ! ) en dat hij op verzoek de Diane35 best wil geven (geen probleem hoor, wij wisten niet dat u de Diane35 wilde hebben)

Voor mijn vriendin heeft het gelukkig weinig consequenties. Die kilootjes halen we er wel weer af en de acné zal zonder schade wel weer verdwijnen, maar bij sommmige mensen heeft de hebzucht van de apotheek ernstige schade veroorzaakt. Een vriendin heeft van nature een tamelijk grote boezem (70E) en kan met moeite goed passende (en erg dure BH's) kopen. Nu heeft ze door deze nieuwe pil opeens 70F, dit terwijl ze niet meer in een groeiproces zit.

Conclusie
Slik je een variant van de Diane35? Ben je verzekerd en krijg je de pil vergoed? Weiger dan de naamloze Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol en vraag naar de Diane35. Er zijn tot op heden mensen met diverse lichamelijke klachten, terwijl het enkel winst oplevert voor de apotheker. Let hierop en zegt het voort aan hen die de Diane35 gebruiken of de merkloze variant hierop (o.a. de Katwijkpil e.v.a.).

P.S. Uiteraard zal ik dit ook doorspelen aan een consumentenorganisatie, want spelen met iemands gezondheid ten bate van je eigen kas lijkt me niet de bedoeling van een zorgverlener.

[ afbeelding ]

Wil je hier op reageren, maar niet openbaar op het forum, dan kun je me mailen voor info of om iets te melden, mijn mail staat in mijn profiel

Edit: Mijn advies om per sé te weigeren is ongegrond en niet de bedoeling. Ik wil iedereen er gewoon met klem op wijzen dat het niet om een identieke pil gaat waar slechts een andere verpakking om heen zit en dat er opvallend veel mensen in mijn (in)directe omgeving zijn die plotseling te maken krijgen met een aantal bijwerkingen, terwijl bij de gewone Diane35 hiervan geen sprake was!
Wat je opnoemt zijn toch de gewone bijwerkingen die "regelmatig" (1:1000 of meer?) voor kunnen komen bij alle anticonceptiepillen?
  vrijdag 2 april 2010 @ 12:33:36 #161
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_79865271
Ik heb weleens gelezen (sorry, heb geen bron) dat de werkzame stoffen door verschillende hulpstoffen anders worden afgegeven/opgenomen in het bloed. Wellicht minder gelijkmatig dan bij bv. de merkvariant. Qua bijwerkingen zou het kunnen uitmaken of je de werkzame hormonen in1 stoot, met horten en stoten of geleidelijk opneemt.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 2 april 2010 @ 12:59:04 #162
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79866143
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:57 schreef Pinklady89 het volgende:
Ach, ik zou het perfecte voorbeeld zijn als het waar blijkt te zijn dat die pillen wezenlijk anders zijn;)

Ik ben in 3 maanden tijd 20kg(!) aangekomen, of misschien wel meer, want ik wil niet meer wegen. Tuurlijk is dat omdat ik meer ben gaan eten, maar ik ben niet zomaar meer gaan eten.... Heb enorme schransbuien. Mijn stopweken waren ineens héél erg anders. En daarnaast voelde ik me ook gewoon ronduit lamlendig. Zal er niet al te veel over uitwijden. Maar als ik ineens mijn dagelijkse eetbuien in de hand houd, niet meer opsta met rugpijn, zodat ik niet meer kan lopen en ik niet meer 13 uur per dag slaap ipv 8, dan weet ik dat mijn pil de boosdoener was. Heb vandaag mijn eerste geslikt en lijk me al iets anders gevoeld, maar dat zal of course het placebo-effect zijn.

In ieder geval vermoedde ik tot gisteravond niks over pilgebruik, dus ik kan me de klachten, die ik, als ik terugdenk dat ze 2 dagen na het overschakelen langzaamaan zijn toegenomen, niet zomaar hebben ingebeeld, omdat ik een ander doosje had meegekregen:)

Ik hou jullie op de hoogte:)
Ik vind het redelijk ongeloofwaardig dat je een gewichtstoename van ruim 20 kilo zou kunnen toeschrijven aan wat hulpstoffen, weet je zeker dat je geen Prednison hebt geslikt ofzo...

Sowieso zou ik bij zo'n toename al meteen in de eerste of tweede week bij de huisarts gezeten hebben, zoiets laat je toch niet zomaar gebeuren
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_79867114
Liet ik ook niet zomaar gebeuren. Ik zat na een week bij de huisarts die, na wat bloedtesten op enkele organen, me doorstuurde naar een psychiatrische kliniek (want dit was te wijten aan een eetstoornis vond hij). Ik heb geweigerd. Als ik niet naar die kliniek wilde, dan moest ik maar blijven zitten met eetbuien.
Ik weet écht meer dan genoeg van "zomaar" emotie-eten en ik weet ook dat dit dat niet is.
Overigens heb ik meer klachten dan alleen die eetbuien, waarvan een aantal standaardklachten van de pil. Gek als dat ineens na bijna 4 jaar opkomt....

Ik ben geloof ik wel 8 keer bij de huisarts geweest in die tijd, maar de laatste keer zei hij dat hij me niet kon helpen en dat ik niet meer hoefde te komen.
Een andere huisarts (second opinion) wilde dat ik vroeg om een doorverwijzing naar een endocrinoloog, mijn huisarts wilde die niet geven. Dikke pech dus.
Zelf had ik toen niet aan de pil gedacht, anders had ik dat gelijk laten omzetten.

Overigens zal die 20kg echt niet alleen maar vet zijn (ik hou ook wel wat vocht vast), maar dan nog. En als er geen prednison in de pil heeft gezeten, heb ik geen prednison geslikt, nee. Of het moet in mijn eten hebben gezeten ofzo...

Dat wat Aventura zei over die afgiftetijd door de hulpstoffen, daar dacht ik dus zelf ook aan.
Maargoed, we will see...
  vrijdag 2 april 2010 @ 13:52:56 #164
285351 dalaiblama
too much bla
pi_79868243
Ik denk dat een huisarts je niet voor niets naar een psychiatrische kliniek wil sturen.

Het lijkt me dan ook gevaarlijk om dit allemaal op de pil af te schuiven. Je zou de eerste zijn die krankzinnig/moddervet is geworden van Diane 35.
Als je zo gevoelig bent in die stopweek, waarom heb je niet gewoon doorgeslikt? Je weet dat die stopweekbbloeding nergens op slaat en alleen een belasting is voor je lichaam? ( en omgeving ).
Of ben je nog van de oude stempel die denkt dat ' je lichaam je laat zien dat alles werkt ' , of de ergste ' je baarmoeder zich schoonmaakt ' ?

Ga naar je gyn en probeer dat doorslikken eens. Heb je ook niet meer van die stomme pms-klachten. ( pms is overigens geen psychiatrische aandoening, maar veel vrouwen hebben het en worden er wel ronduit krankzinnig en vet van )
  vrijdag 2 april 2010 @ 15:08:49 #165
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_79871096
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 13:24 schreef Pinklady89 het volgende:
Liet ik ook niet zomaar gebeuren. Ik zat na een week bij de huisarts die, na wat bloedtesten op enkele organen, me doorstuurde naar een psychiatrische kliniek (want dit was te wijten aan een eetstoornis vond hij).
Om dat te wijten aan de naamloze Diane35 lijkt me misschien wel een stap te ver, als ik eerlijk ben.
pi_79871305
die grotere borsten klinkt best goed !
pi_79873228
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 15:14 schreef P.F het volgende:
die grotere borsten klinkt best goed !
Dat was ook mijn eerste gedachte.
pi_79873477
Ach, ik stel ook niet dat het in de pil zit. Het is een hypothese, dat die veranderde pil wellicht niet geschikt is voor mijn lichaam, en die ga ik uittesten. Eén die ik kan aannemen (als het voor mij zo zou werken) en één die ik kan verwerpen (als blijkt dat het niets verandert). Daarbij trek ik ook totaal geen algemene conclusie (over anderen dus) als ik hem zou aannemen. Lijkt me niks gevaarlijks aan en verder dan mijzelf gaat het niet:).

Overigens dacht mijn huisarts eerst aan een aantal andere dingen, maar omdat ik negatief op de geteste waarden testte, noemde hij het dan maar psychisch. Nou, even goede vrienden. Zit nog een heel lang verhaal omheen, maar ik heb niet zoveel zin om daarover uit te wijden, dus dat doe ik ook maar even niet.

En over dat doorslikken gesproken: dat gaat niet. Dan krijg ik doorbraakbloedingen (en ik hou niet van verrassingen, dus ik heb het liever gepland en gecontroleerd). Ik heb het echt wel een aantal keer gedaan, en dat ging voorheen wel goed, maar de laatste paar maanden kan ik echt niet langer dan 3,5 week slikken. Van stopweken heb ik geen last, dus die blijf ik lekker houden.

@ P.F: Je mag wel iets van mij hebben, hoor;) Ik wil wel weer 2 van de 3 gegroeide cups kwijt:)
pi_79874053
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:48 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]

Pfff mn aluhoedje heb k al jaren geleden afgezet.
In de bijsluiter staan alleen de stoffen niet de samenstelling. En ik zeg niet dat ik het heilig geloof, maar er kan best een kern van waarheid inzitten.

Ik kan niet voor andere spreken maar ik kan in mijn geval wel zeggen dat de problemen lagen aan de merkloze variant. 10 jaar geen problemen gehad met de pil, 3 maanden een merkloze variant geslikt (2 verschillende, de een was nog goedkoper dan de ander) en ik toen problemen kregen. Slik nu weer de gewone diane 35 sinds een maand en alles is weer prima.
Waar ligt het probleem in de pil dan?
Even voorop gesteld dat toen ik begon met de merkloze variant ik niets wist van de problemen dus tussen mn oren zit het niet. Pas toen ik dit topic las dacht ik laat k de gewone diane 35 weer eens proberen.
Hallo Allemaal,

Ik heb ook weleens de merkloze variant gehad. Ik kreeg toen opeens weer acne terug in mijn gezicht. Dat vond ik zo erg dat ik naar de dokter ben gegaan. De huisarts vertelde me toen dat hij dat al vaker gezien had. Hij heeft toen op het recept geschreven dat ik alleen de diane 35 mag hebben en niet een ander merk. Tijdens het gebruik van de diane 35 heb ik geen acne meer gehad.

Groetjes
pi_79874254
Gelukkig voor je:)

Ik ben echt benieuwd of er meer mensen zijn die een dergelijke ervaring hebben.

En ik ben echt nog steeds benieuwd wat de invloed van hulpstoffen is op de werkzame stof, dus als iemand er iets over weet... Ik sta te springen;)
pi_84740057
Ik ben wel benieuwd hoe mensen denken dat een apotheek een goedkope variant meegeeft aan de klant, maar het dure middel declareert. Dan moet ze het recept na aflevering om gaan zetten naar het dure middel zodat de verzekering het merkmiddel op de maandelijkse declaratiebestanden ziet staan. Vervolgens moet de apotheek ervoor zorgen dat het dure middel dat meestal niet op voorraad is, uit de bestelling naar de groothandel gehaald wordt zodat het niet alsnog 'voor niks' bij hun op voorraad komt te liggen.

Er zal vast her en der gesjoemeld worden, maar ik geloof ook dat er mensen zijn die denken dat een apotheek dit werkelijk bij alle middelen doet. Daar hebben ze meer dan een dagtaak aan...

Of mensen die gaan lopen stampen dat een bepaald merk niet geleverd kan worden op x moment en dan roepen dat de apotheek waardeloos is. (je kunt nog zo goed uitleggen dat een groothandel geen voorraad meer heeft en de fabrikant een productieprobleem heeft en niet kan leveren, maar uiteraard ligt de schuld bij de apotheek :') )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')