Dankzij dit topic ben ik tot actie aangezet;)
Slikte ruim 4 jaar naar volle tevredenheid de Minerva-pil. Geen acne meer, héle regelmatige doorbraakbloedingen (zowel qua hoeveelheid als duur en startdag), geen vocht vasthouden, geen gewichtstoename (afname zelfs), geen PMS-klachten. Eigenlijk was alles hetzelfde als voor ik ging slikken, alleen de regelmaat zat erin en de acne ging weg.
Heb klachten, die ik niet kon verklaren, tot ik dit topic zag. Toen ik ging nadenken, bedacht ik me dat mijn pil zo'n beetje 4 maanden geleden is veranderd van Minerva in [moeilijke stofnaam] van Ratiofarm. Vandaag toch maar eens gebeld met de apotheek: Minerva wordt niet meer vergoed, dus nu krijg ik deze mee. Met een doktersverklaring kon het wel. Anders moest ik zelf betalen. Dus ik heb de dokter gebeld, assistente vroeg niet eens iets en heeft hem gewoon aangepast. Kan me overigens niet schelen, als het voor mij uitmaakt, wil ik Minerva weer en betaal ik hem zelf wel.
In mijn geval kwam het goed uit, maar als die apothekers net zo makkelijk de pil verwisselen als de doktersassistente er een nadruk van maakte dat ik echt Minerva wilde, snap ik wel dat er zoveel klachten zijn. In ieder geval ga ik hem zometeen ophalen. Even kijken of dat verschil maakt.
Aan de andere kant begrijp ik ook niet waarom de doktersassistente in één keer zei: "ja, je slikt nu [stofnaam] in plaats van Minerva. Nou, dan maak ik er weer medische noodzaak van, hoor". Voor mij nu toch wel enigszins een suggestie dat er wel degelijk verschil is....
Maargoed, kan aan mij liggen...
Ik vraag me echt af waar mijn vreetbuien, haaruitval, onregelmatige stopweek (de ene keer barst het feest meteen na het stoppen los, alsof het op ontploffen staat; de volgende keer ben ik na 4 dagen nog niet ongesteld), vermoeidheid en vochtretentie vandaan komen. Ik hoop nu de oplossing gevonden te hebben.
In ieder geval vraag ik me ook wel af (ik weet niet meer of het in dit topic was of in een ander) of bijvoorbeeld andere hulpstoffen in een pil kunnen zorgen voor andere werking, bijvoorbeeld doordat het ene hormoon vertraagd vrijkomt ofzo, waardoor de concentratieverdeling anders is. Nouja, ik weet het niet, just a hypothesis.
Ik ga zometeen maar eens fietsen richting apotheek om mijn oude vertrouwde Minerva op te halen...
Ben benieuwd of het werkt, ik hou jullie op de hoogte in ieder geval!