heb dit ooit als "vervolg" op een soortgelijke nachtmerrie gehad, waarbij ik alleen was in het oneindige niets, zonder me te kunnen bewegen of geluid te kunnen voortbrengen. Nou, ik kan je vertellen, als je dan wakker wordt, en het blijft gewoon doorgaan, daar wordt sinterklaas niet blij van!!quote:Op zondag 5 december 2004 02:26 schreef milagro het volgende:
Werd midden in de nacht wakker, en kon me niet bewegen.
Ik wilde mijn partner wakker roepen, maar er kwam geen geluid, kreeg mijn mond niet open, of nauwelijks, en gilde voor mijn gevoel op volle kracht maar er was dus geen geluid.
Heel herkenbaar, ik heb ook weleens geprobeerd om te schreeuwen of iig mijn stem te gebruiken maar dat lukte niet en héél soms gebeurd het ook dat ik tijdens mijn verlamming schimmen zie in de kamer die er bij een 'waak' toestand niet zijn...één × heb ik zelfs een 'geest' gezien en dat zal ik niet snel vergetenquote:Op zondag 5 december 2004 02:26 schreef milagro het volgende:
Heb ik ooit 1 keer gehad
Ik had heel zwaar getafeld, en ben daarna direct gaan slapen.
Werd midden in de nacht wakker, en kon me niet bewegen.
Ik wilde mijn partner wakker roepen, maar er kwam geen geluid, kreeg mijn mond niet open, of nauwelijks, en gilde voor mijn gevoel op volle kracht maar er was dus geen geluid.
Vreselijk enge ervaring, maar ben op een gegeven moment toch weer in slaap gevallen en 's ochtends gewoon weer gezond op dus
Idd, ik heb dat ook ergens ooit gelezen dat het hiermee te maken heeft.quote:Het is denk ik een niet gelijk opgaande body and soul zeg maar.
Je geest is wakker, je lichaam nog niet.
quote:Op zondag 5 december 2004 02:35 schreef Hepyro het volgende:
[..]
Heel herkenbaar, ik heb ook weleens geprobeerd om te schreeuwen of iig mijn stem te gebruiken maar dat lukte niet en héél soms gebeurd het ook dat ik tijdens mijn verlamming schimmen zie in de kamer die er bij een 'waak' toestand niet zijn...één × heb ik zelfs een 'geest' gezien en dat zal ik niet snel vergeten
[..]
Idd, ik heb dat ook ergens ooit gelezen dat het hiermee te maken heeft.
quote:The disorder known as "sleep paralysis" occurs when the brain is awakened from a REM state into essentially a normal fully awake state, but with the bodily paralysis still occurring. This causes the person to be fully aware, but unable to move. In addition, this state is usually accompanied by certain specific kinds of hallucinations.
Inderdaad, zie mijn link. Ik kon de Nederlandse versie helaas niet vinden op Wikipedia.quote:Op zondag 5 december 2004 02:47 schreef milagro het volgende:
Het is geen narcolepsie maar sleep paralysis
Ow dacht dat ik de nederlandse versie gaf, iets anders dus..quote:Op zondag 5 december 2004 02:47 schreef milagro het volgende:
Het is geen narcolepsie maar sleep paralysis
Dat is echt bizar. Ik kan me niet voorstellen hoe dat is.quote:Op zondag 5 december 2004 02:39 schreef milagro het volgende:
The disorder known as "sleep paralysis" occurs when the brain is awakened from a REM state into essentially a normal fully awake state, but with the bodily paralysis still occurring. This causes the person to be fully aware, but unable to move. In addition, this state is usually accompanied by certain specific kinds of hallucinations.
dat heb ik ook wel is en je kan ook niks meer zeggenquote:Op zondag 5 december 2004 02:22 schreef Hepyro het volgende:
Ik heb regelmatig dat ik 's nachts wakker word maar mezelf niet kan bewegen in bed. Meestal gebeurd dit als ik tijdens een droom bewust ben van het feit dat ik droom en dan word ik wakker maar kan mezelf dus nog niet bewegen en soms duurt het ruim een minuut voordat ik mezelf weer kan bewegen en dan durf ik meestal ook niet meteen meer te gaan slapen.
Soms gebeurd het ook als ik bijna in slaap val maar me op dat moment ervan bewust ben dat ik in slaap ging vallen en daarom kan ik mezelf dan ook niet bewegen omdat ik bijna ging slapen..(klinkt vaag maar zoals ik het nu beschrijf voelt het op dat moment)
Wat ik wel weet is dat het een reden heeft dat je - of meer 'verlamd' bent gedurende je slaap omdat je anders bijv. in een heftige droom jezelf zou kunnen slaan of dat je ineens aan de wandel gaat oid.
Maargoed, het blijft een heel eng en naargeestig gevoel als je bewust bent dat je wakker in je bed ligt maar het enige wat je dan kan doen is je ogen bewegen en verder niets...
Heel eng kan ik je zeggen.quote:Op zondag 5 december 2004 03:07 schreef Blessed het volgende:
[..]
Dat is echt bizar. Ik kan me niet voorstellen hoe dat is.
Wees blij dat je dat jezelf niet hoeft voor te stellen want leuk is het bepaald niet.quote:Op zondag 5 december 2004 03:07 schreef Blessed het volgende:
Dat is echt bizar. Ik kan me niet voorstellen hoe dat is.
Dat is erg knap want ikzelf ben 99% van mijn dromen niet bewust van het feit dat ik droom ookal is ie nog zo raar en ongeloofwaardig toch heb ik dan niet door dat ik droomquote:Op zondag 5 december 2004 03:17 schreef milagro het volgende:
[...]
Ik versta namelijk ook de kunst mezelf wakker te maken als een droom me niet bevalt
Echt waar.
Ja dat heb ik ook!quote:Op zondag 5 december 2004 03:28 schreef Drifter__ het volgende:
[...]
Verder probeer ik echt al mijn kracht te zetten, zodra je 1 vinger beweegt, PLOTS, word ik meteen met een schrik wakker....![]()
Een droom die bizar is, hoeft niet vervelend te zijn natuurlijk.quote:Op zondag 5 december 2004 03:27 schreef Hepyro het volgende:
[..]
Dat is erg knap want ikzelf ben 99% van mijn dromen niet bewust van het feit dat ik droom ookal is ie nog zo raar en ongeloofwaardig toch heb ik dan niet door dat ik droom
Maargoed, daar gaat dit topic verder niet over
dit had ik de afgelopen jaren redelijk vaak ( minstens 2x per maand), laatste jaar vrij weinig.quote:Op zondag 5 december 2004 03:31 schreef -Jay-20- het volgende:
Ik heb me ook een keer lazerus geschrokken toen ik wakker werd. Ik werd wakker, lag op mijn rug en wilde mijn hoofd krabben omdat er iets kriebelde, maar op het moment dat ik dit wilde doen besefte ik me dat dit niet wou en dat ik mijn hele (linker) arm niet meer voelde.
-knip-
Yup.quote:Op zondag 5 december 2004 03:31 schreef milagro het volgende:
[..]
Dat zijn volgens mij lucide dromen, dromen waarin je je bewust bent dát je droomt.
En ik ben me dat pas op het moment dat de verhaallijn me te gortig wordt
Hm, dat had een vriendin van me.quote:Op woensdag 8 december 2004 13:27 schreef MUUS het volgende:
Kan het idee dat je geen lucht kan krijgen ook een vorm van sleep paralysis zijn? Dus ineens omhoog schieten in bed en panisch naar adem happen?
Maar als het meteen over is als je goed wakker bent? Zou dat ook hyperventilatie zijn dan?quote:Op woensdag 8 december 2004 13:34 schreef milagro het volgende:
[..]
Hm, dat had een vriendin van me.
Ze werd wakker, kreeg geen lucht bijna, belde 112 en zij hebben haar toen 'rustig' gepraat.
Bleek hyperventilatie te zijn.
Ze had problemen met haar toen nog echtgenoot, en was emotioneel natuurlijk erg aangeslagen.
Blijkbaar kun je ook hyperventileren in je slaap dus als de stress hoog genoeg is
Geen idee.quote:Op woensdag 8 december 2004 13:48 schreef MUUS het volgende:
[..]
Maar als het meteen over is als je goed wakker bent? Zou dat ook hyperventilatie zijn dan?
quote:A rare fatal form of sleep paralysis may, it is thought, underlie the cases of healthy teenagers, mainly in Southeast Asia, who die in their sleep, sometimes after fighting for breath but without thrashing around.
Dat had ik ook gehad, naast mn bed zag ik een soort 'donkere' rook wat onder mijn nachtkastje wegebde en daarna kon ik me pas weer bewegen. (zie ook een eerdere post van mij in dit topic waar ik meende een 'geest' te hebben gezien in die 'verlamde' toestand.)quote:Op woensdag 8 december 2004 16:51 schreef Anthraxx het volgende:
[...] en dat ik in het begin dacht een schaduw te zien...
dat kan ook een vorm van slaap apneu zijn...quote:Op woensdag 8 december 2004 13:27 schreef MUUS het volgende:
Kan het idee dat je geen lucht kan krijgen ook een vorm van sleep paralysis zijn? Dus ineens omhoog schieten in bed en panisch naar adem happen?
bronquote:Wat is SlaapApneu ???
Men spreekt van "slaapapneu" wanneer bij chronisch snurken de adem tijdens de nachtelijke slaap plotseling gedurende minimaal tien seconden tot zelfs twee volle minuten stilstaat. Zulke apneus kunnen wel 600 keer per nacht optreden. Er is sprake van gevaar voor de gezondheid wanneer gedurende de normale nachtelijke slaap deze verschijnselen meer dan tien keer per uur optreden. Slaapapneu wordt dikwijls door de echtgeno(o)t(e) waargenomen die 's nachts door het luide gesnurk wakker wordt en constateert dat de ademhaling meerdere malen stokt.Wie wil weten of hij aan slaapapneu lijdt kan hier de diagnose checklist raadplegen.
Zelf weet ik niet hoe zoiets op te roepen is maar waarschijnlijk zijn er vast mensen hier die daar wel een 'trigger' voor hebben maar zou je het zo graag willen dan? Ikzelf zie er niet echt de lol van in maarja.quote:Op woensdag 8 december 2004 17:10 schreef Tique het volgende:
Ik zou wel willen weten hoe je zoiets op kan roepen gewoon om nog eens een keer te merken hoe zo iets is en wat je er aan kan doen om niet meer verlamd te zijn.
ikquote:Op woensdag 8 december 2004 18:00 schreef livEliveD het volgende:
Ik ken iemand die tijdens zoiets een man in de slaapkamer zag staan. Nu is niet kunnen bewegen en een geest zien niet grappig. Daarnaast claimde degene juist wakker te zijn geworden door het geluid van die geest. Tja met de verklaring kan je tig kanten op. Wie zal het zeggen?
Without trashing around... hmmm, ja en nee.quote:Op woensdag 8 december 2004 16:59 schreef milagro het volgende:
Oh MUUS : A rare fatal form of sleep paralysis may, it is thought, underlie the cases of healthy teenagers, mainly in Southeast Asia, who die in their sleep, sometimes after fighting for breath but without thrashing around.
The_Shining quote volgens mij dat wat jij bedoelt of niet?
quote:Op maandag 20 december 2004 15:53 schreef Monidique het volgende:
Het geweldigste is natuurlijk dat je in je bed ligt, een discoshow ziet, gillende gnoompjes in je oor boren en uiteindelijk wakker wordt, om te merken dat wanneer je opstaat de wereld niet echt helemaal is zoals 'ie hoort te zijn en plots wéér wakker wordt, verlamd, en dan weer en dat een aantal maal achter elkaar.
Nou ja, in bed liggen, de hele slaapverlammingstoestand ervaren, wakker worden, maar dan blijk je niet echt wakker te zijn en lig je opeens weer verlamd in je bed, word je weer wakker en blijk je nogstééds niet wakker te zijn. En dat een paar keer achter elkaar in één nacht.quote:Op maandag 20 december 2004 16:09 schreef MUUS het volgende:
[..].
Kun je deze nog even stapje voor stapje uitleggen?.
Dat klinkt... vermoeiend.quote:Op maandag 20 december 2004 18:58 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nou ja, in bed liggen, de hele slaapverlammingstoestand ervaren, wakker worden, maar dan blijk je niet echt wakker te zijn en lig je opeens weer verlamd in je bed, word je weer wakker en blijk je nogstééds niet wakker te zijn. En dat een paar keer achter elkaar in één nacht.
Het is mij maar een paar keer overkomen, twee of drie keer, of zoiets.quote:Op maandag 20 december 2004 19:02 schreef MUUS het volgende:
[..]
Dat klinkt... vermoeiend..
Hoe vaak komen dit soort nachten voor?
Je zegt dat het in periodes lijkt te gebeuren, zou het dan bij jou niet kunnen dat het samenhangt met stress oid? Emotionele periodes?quote:Op maandag 20 december 2004 19:16 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het is mij maar een paar keer overkomen, twee of drie keer, of zoiets.
Ik heb, behalve een enkele keer 's ochtends onlangs, godzijdank eigenlijk geen last meer van slaapverlamming. Een poos geleden kon het wel elke week een paar keer gebeuren, het lijkt wel in periodes te gebeuren, maar toen was ik er zo aan gewend geraakt dat ik soms niet eens meer wist of ik weer verlamd was, of dat ik slechts gedróómd had dat dat het geval was.
Dat is heel goed mogelijk, maar ik kan mij niet bedenken wat deze stress of iets dergelijks zou moeten zijn, omdat ik mij toendertijd, wat ik mij dan herinner, weinig meer 'stressvoller' voelde dan nu of vroeger.quote:Op maandag 20 december 2004 19:20 schreef MUUS het volgende:
[..]
Je zegt dat het in periodes lijkt te gebeuren, zou het dan bij jou niet kunnen dat het samenhangt met stress oid? Emotionele periodes?
Dat is iets heel anders. Het heet awareness en is meestal toe te schrijven aan een fout van de persoon die de anesthesie geeft. Je hebt dan wel voldoende spierverslapping gekregen (dus kunt niet bewegen) maar niet voldoende slaapmiddelen en bent dus wakker terwijl men dit niet registreert.quote:Op zondag 19 december 2004 07:22 schreef Alcyone het volgende:
Het schokken heb ik regelmatig ervaren. Altijd een trappend been.
Kennen jullie de horrorstories uit de operatiekamer van mensen die uit hun narcose ontwaken tijdens de operatie maar ook nog steeds verlamd zijn? Iemand vertelde over de gruwelijke pijnen toen er in hem gesneden werd. Hij wou het uitkrijsen, maar lukte niet.
Vraag me af wat de narcose eigenlijk hoort te doen, en hoe het kon falen...
quote:Op maandag 20 december 2004 15:53 schreef Monidique het volgende:
Het geweldigste is natuurlijk dat je in je bed ligt, een discoshow ziet, gillende gnoompjes in je oor boren en uiteindelijk wakker wordt, om te merken dat wanneer je opstaat de wereld niet echt helemaal is zoals 'ie hoort te zijn en plots wéér wakker wordt, verlamd, en dan weer en dat een aantal maal achter elkaar.
Ging er toen geen "lichtje" branden? Ik neem aan dat je irl geen kandelaar naast je bed hebt als lichtpunt? Kan ook van wel natuurlijk, maar voor mij zou dat een teken zijn dat ik droomquote:
Ook al klinkt het zo logisch als wat, hierdoor denk ik dus dat er 'meer' aan de hand is. Al weet ik niet of het de hersenen zijn die het lichaam is vergeten, het kan evenzo het lichaam zijn die de rest is vergeten, for example. Een paar opties wat het, naar mijn mening, zijn kan:quote:Op woensdag 8 december 2004 06:33 schreef The_stranger het volgende:
1- Je hersenen zijn gewoonweg "vergeten" je lichaam weer vrij te geven
Kali is meer vanuit het hindoeismequote:Op dinsdag 28 december 2004 08:43 schreef sweetgirly het volgende:
- kali (voor de boeddhisten onder ons, een soort welkom in een nieuwe (levens)fase, be prepaired en kan je dit aan, dan kan je alles aan, je bent 'geslaagd' als je eruit komt, als je de 'dood' hebt overwonnen.
Ik heb wel een grote kandelaar naast mijn bedquote:Op dinsdag 28 december 2004 00:29 schreef Morwen het volgende:
[..]
Ging er toen geen "lichtje" branden? Ik neem aan dat je irl geen kandelaar naast je bed hebt als lichtpunt? Kan ook van wel natuurlijk, maar voor mij zou dat een teken zijn dat ik droom![]()
Lijkt mij enom eng zo'n ervaringIk heb weleens dat ik een keer of drie wakker word in mijn droom, dus ik droom dat ik wakker word en dan schud ik met mijn hoofd of iets dergelijks omdat er "iets" niet klopt aan het wakker worden. En dan ga ik weer slapen en droom weer dat ik wakker word enz. Fijne dingen zijn dat
![]()
Oh ja, het hindoeïsme, die bedoelde ikquote:Op dinsdag 28 december 2004 10:35 schreef The_Shining het volgende:
Kali is meer vanuit het hindoeisme![]()
Klopt, althans daar dacht ik zelf oa ook aan.quote:De 'dood' die je bedoelt is het doorzien van vals bewustzijn of dood van het ego.
Ik weet het, Kali en the old hag zijn twee verschillende 'verschijningen'.quote:Ik spreek niet uit ervaring maar haar verschijning wordt anders beschreven als die van "the old hag".
welke valiumquote:Op dinsdag 28 december 2004 18:24 schreef milagro het volgende:
als je dat meerdere malen per week hebt, wakker worden en je tijdelijk verlamd weten, moet je de valium eens in de strip laten , volgens mij
Wist niet dat dit met een stof te maken hadquote:Op zaterdag 22 januari 2005 21:11 schreef Enyalius het volgende:
sleep paralysis.
je hersenen maken een stof aan die je lichaam verdoofd waardoor je weinig tot niet beweegt terwijl je slaapt. je zou jezelf anders behoorlijk kunnen verwonden.
als je wakker wordt en je nog niet kunt bewegen betekend dit dat die stof nog niet uitgewerkt is. kan ik anders om werken, dat je in slaap valt en je lichaam niet verdoofd is. je begint dan je armen of benen te bewegen net zoals in de droom en je wordt weer wakker.
je zou dit wellicht een stap verder kunnen nemen als je wilt
Hmm.. dat heb ik nooit gehad.. wel soms dat ik d8..he? is er nu iemand in m'n kamer? vind ik opvallend dat jij ook vaak hoofd en nekpijn hebt..dat heb ik zelf ook namelijkquote:Op zaterdag 22 januari 2005 19:59 schreef Jominro het volgende:
Ik voelde handen op mijn hoofd (heb geen partner) er werd mij gevraagd hoe dat voelde. Mijn antwoord was dat het prettig aanvoelde alsof de spanning eruit getrokken werd (heb vaak hoofd / nekpijn) vervolgens voelde ik dat er ter hoogte van mijn schouderbladen aan mij getrokken werd, tegelijker tijd lag ik te schokken en was niet in staat om mij te bewegen.
Het kan toch ook zijn dat je lichaam een zeldzaam hormoon aanmaakt die de "verdovingstof" tegenwerkt? * Denkt aan eng verhaal van man bij Kopspijkersquote:Op maandag 27 december 2004 16:30 schreef sjak het volgende:
[..]
Dat is iets heel anders. Het heet awareness en is meestal toe te schrijven aan een fout van de persoon die de anesthesie geeft. Je hebt dan wel voldoende spierverslapping gekregen (dus kunt niet bewegen) maar niet voldoende slaapmiddelen en bent dus wakker terwijl men dit niet registreert.
Ja en met een schok word je wakker. Dat heb ik ook wellis gehad ja, meerdere malen.quote:Op zondag 23 januari 2005 12:48 schreef flubub het volgende:
Met dat vallen heb ik altijd dat het is vlak voordat je écht slaapt.. dus eik loop je nog te soezelen.. en je droomt dat je valt van/in iets en je schrikt dan wakker, maar je 'voelt' ook dat je valt, het is net of je in je matras valt wanneer je wakker schrikt.. zoiets.. hm klinkt btje wazig dit![]()
Quote van http://allserv.rug.ac.be/(...)issen/parasomnie.htm:quote:Op dinsdag 25 januari 2005 00:17 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Ja en met een schok word je wakker. Dat heb ik ook wellis gehad ja, meerdere malen.
Op vele sites staat dat dat een vorm van uittreding is en je geest weer terug in je lichaam keerd op dat moment.
Kan dit wellicht ook te maken hebben met dat 'stofje' dat je lichaam tijdens de slaap in bedwang houdt, omdat ik die schok altijd heb gekregen op het moment dat ik net 'weg was'? Je schrikt je de tyfus omdat je denkt uit je bed te vallen, je bent even klaarwakker en ik val zelf daarna als een blok in slaap. Net zoals er (zoals ik lees in dit topic) 'storingen' kunnen zijn bij het beeindigen van de verlamming, zou dit dus juist een 'valse start' kunnen zijn.quote:Slaapstuip (hypnagoge schok)
De slaapstuip is een plotse lichaamsbeweging die zich voordoet tijdens de eerste inslaapperiode. Vaak gaat dit fenomeen gepaard met het gevoel "in een put te vallen". De slaapstuip is een vaak voorkomend curiosum van de slaap, waarvan het ontstaan nog niet is opgehelderd.
Nou ja, terugkeren... het voelt meer alsof 'ie er in één keer ingeRAMD wordt.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 00:17 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Ja en met een schok word je wakker. Dat heb ik ook wellis gehad ja, meerdere malen.
Op vele sites staat dat dat een vorm van uittreding is en je geest weer terug in je lichaam keerd op dat moment.
Dat kan ik ook jaquote:Op zondag 5 december 2004 03:17 schreef milagro het volgende:
[..]
Ik versta namelijk ook de kunst mezelf wakker te maken als een droom me niet bevalt
Echt waar.
ha ik kan dat ook, en ben blij cker in een enge droom, ik doe mijn ogen dicht en span mijn lichaam en zeg dan wakker worden wakker worden! en dan word ik nog wakker ook.quote:
Nu je het zo stelt. Dit ken ik wel en maak ik af en toe mee. Echt zo'n val gevoel en dan met een schrik ben je ineens klaar wakkerquote:Op zondag 30 januari 2005 20:29 schreef MUUS het volgende:
Nou ja, terugkeren... het voelt meer alsof 'ie er in één keer ingeRAMD wordt..
Zo doe ik dat precies ookquote:Op dinsdag 1 februari 2005 23:32 schreef sweety2 het volgende:
[..]
ha ik kan dat ook, en ben blij cker in een enge droom, ik doe mijn ogen dicht en span mijn lichaam en zeg dan wakker worden wakker worden! en dan word ik nog wakker ook.
Juistum. Je voelt de schok en het is dan net alsof je net op je bed gevallen bent.quote:Op dinsdag 1 februari 2005 23:53 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Nu je het zo stelt. Dit ken ik wel en maak ik af en toe mee. Echt zo'n val gevoel en dan met een schrik ben je ineens klaar wakker
Het beste agrument wat ik ben tegen gekomen dat min of meer zou bewijzen dat uittredingen bestaan en dat iedereen die droomt in feite uittreed is dat sommige mensen die blind zijn sinds hun geboorte kunnen zien in hun dromen, uit scans is gebleken dat het visuele gedeelte van hun hersenen tijdens hun dromen actief isquote:Op donderdag 3 februari 2005 21:05 schreef Monidique het volgende:
Laten we eens aannemen dat uittredingen bestaan en dat slaapverlammingen er mee te maken hebben, is het dan niet interessant om toe te geven aan de verlammende kracht? Heeft iemand dat al es gedaan of geprobeerd? Word je gewoon wakker?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |