abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23771756
Ik heb regelmatig dat ik 's nachts wakker word maar mezelf niet kan bewegen in bed. Meestal gebeurd dit als ik tijdens een droom bewust ben van het feit dat ik droom en dan word ik wakker maar kan mezelf dus nog niet bewegen en soms duurt het ruim een minuut voordat ik mezelf weer kan bewegen en dan durf ik meestal ook niet meteen meer te gaan slapen.

Soms gebeurd het ook als ik bijna in slaap val maar me op dat moment ervan bewust ben dat ik in slaap ging vallen en daarom kan ik mezelf dan ook niet bewegen omdat ik bijna ging slapen..(klinkt vaag maar zoals ik het nu beschrijf voelt het op dat moment)

Wat ik wel weet is dat het een reden heeft dat je - of meer 'verlamd' bent gedurende je slaap omdat je anders bijv. in een heftige droom jezelf zou kunnen slaan of dat je ineens aan de wandel gaat oid.

Maargoed, het blijft een heel eng en naargeestig gevoel als je bewust bent dat je wakker in je bed ligt maar het enige wat je dan kan doen is je ogen bewegen en verder niets...
  zondag 5 december 2004 @ 02:22:53 #2
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_23771763
Oh.

Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
pi_23771781
Ik kan ook nooit me bed uit.
pi_23771817
Heb ik ooit 1 keer gehad

Ik had heel zwaar getafeld, en ben daarna direct gaan slapen.
Werd midden in de nacht wakker, en kon me niet bewegen.
Ik wilde mijn partner wakker roepen, maar er kwam geen geluid, kreeg mijn mond niet open, of nauwelijks, en gilde voor mijn gevoel op volle kracht maar er was dus geen geluid.
Vreselijk enge ervaring, maar ben op een gegeven moment toch weer in slaap gevallen en 's ochtends gewoon weer gezond op dus

Het is denk ik een niet gelijk opgaande body and soul zeg maar.
Je geest is wakker, je lichaam nog niet.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_23771863
quote:
Op zondag 5 december 2004 02:26 schreef milagro het volgende:
Ik wilde mijn partner wakker roepen, maar er kwam geen geluid, kreeg mijn mond niet open, of nauwelijks, en gilde voor mijn gevoel op volle kracht maar er was dus geen geluid.
heb dit ooit als "vervolg" op een soortgelijke nachtmerrie gehad, waarbij ik alleen was in het oneindige niets, zonder me te kunnen bewegen of geluid te kunnen voortbrengen. Nou, ik kan je vertellen, als je dan wakker wordt, en het blijft gewoon doorgaan, daar wordt sinterklaas niet blij van!!
Laat me nou toch eens met rust man![br]Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op
pi_23771922
Dit komt bij meer mensen voor, ik heb het zelf nog nooit meegemaakt maar er wel veel over gelezen.

Misschien heb je wat aan de volgende website: http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis
pi_23771944
quote:
Op zondag 5 december 2004 02:26 schreef milagro het volgende:
Heb ik ooit 1 keer gehad

Ik had heel zwaar getafeld, en ben daarna direct gaan slapen.
Vreselijk enge ervaring, maar ben op een gegeven moment toch weer in slaap gevallen en 's ochtends gewoon weer gezond op dus
Heel herkenbaar, ik heb ook weleens geprobeerd om te schreeuwen of iig mijn stem te gebruiken maar dat lukte niet en héél soms gebeurd het ook dat ik tijdens mijn verlamming schimmen zie in de kamer die er bij een 'waak' toestand niet zijn...één × heb ik zelfs een 'geest' gezien en dat zal ik niet snel vergeten
quote:
Het is denk ik een niet gelijk opgaande body and soul zeg maar.
Je geest is wakker, je lichaam nog niet.
Idd, ik heb dat ook ergens ooit gelezen dat het hiermee te maken heeft.
pi_23771991
quote:
Op zondag 5 december 2004 02:35 schreef Hepyro het volgende:

[..]

Heel herkenbaar, ik heb ook weleens geprobeerd om te schreeuwen of iig mijn stem te gebruiken maar dat lukte niet en héél soms gebeurd het ook dat ik tijdens mijn verlamming schimmen zie in de kamer die er bij een 'waak' toestand niet zijn...één × heb ik zelfs een 'geest' gezien en dat zal ik niet snel vergeten
[..]

Idd, ik heb dat ook ergens ooit gelezen dat het hiermee te maken heeft.
quote:
The disorder known as "sleep paralysis" occurs when the brain is awakened from a REM state into essentially a normal fully awake state, but with the bodily paralysis still occurring. This causes the person to be fully aware, but unable to move. In addition, this state is usually accompanied by certain specific kinds of hallucinations.
pi_23772059
Heb het ook meerdere malen gehad.

"zie link boven*

Krijg ik altijd als ik b.v de dag ervoor zeer slecht geslapen heb, en heel moe ben...

[ Bericht 27% gewijzigd door Drifter__ op 05-12-2004 02:55:27 ]
pi_23772101
Het is geen narcolepsie maar sleep paralysis
pi_23772136
@milagro:

Erg interessant stukje info die je net gaf het verklaart iig een hoop en vooral (wat ik nog niet wist) dat het ook gepaard gaat met hallucinaties in sommige gevallen wat ik dus ook heb gehad.
pi_23772141
quote:
Op zondag 5 december 2004 02:47 schreef milagro het volgende:
Inderdaad, zie mijn link. Ik kon de Nederlandse versie helaas niet vinden op Wikipedia.
pi_23772199
quote:
Op zondag 5 december 2004 02:47 schreef milagro het volgende:
Ow dacht dat ik de nederlandse versie gaf, iets anders dus..
pi_23772277
Heb ff gezocht en heb een Nederlandse pagina over dit onderwerp gevonden: http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/narcolepsie.htm
pi_23772284
Simpl gezegd is het volgens mij zo dat je hersenen dan nog even actief zijn in je rechter hersenhelft(of was het nou de linker), zoals ze normaal gesproken tijdens je slaap doen. Meestal heb je hier last van wanneer je abrupt wakker wordt of gewekt wordt.
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
pi_23772360
quote:
Op zondag 5 december 2004 02:39 schreef milagro het volgende:

The disorder known as "sleep paralysis" occurs when the brain is awakened from a REM state into essentially a normal fully awake state, but with the bodily paralysis still occurring. This causes the person to be fully aware, but unable to move. In addition, this state is usually accompanied by certain specific kinds of hallucinations.
Dat is echt bizar. Ik kan me niet voorstellen hoe dat is.
"Het is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar het alternatief is niets doen,
en dat vind ik cynisch." - Dolf Jansen
Fotoboek
pi_23772413
quote:
Op zondag 5 december 2004 02:22 schreef Hepyro het volgende:
Ik heb regelmatig dat ik 's nachts wakker word maar mezelf niet kan bewegen in bed. Meestal gebeurd dit als ik tijdens een droom bewust ben van het feit dat ik droom en dan word ik wakker maar kan mezelf dus nog niet bewegen en soms duurt het ruim een minuut voordat ik mezelf weer kan bewegen en dan durf ik meestal ook niet meteen meer te gaan slapen.

Soms gebeurd het ook als ik bijna in slaap val maar me op dat moment ervan bewust ben dat ik in slaap ging vallen en daarom kan ik mezelf dan ook niet bewegen omdat ik bijna ging slapen..(klinkt vaag maar zoals ik het nu beschrijf voelt het op dat moment)

Wat ik wel weet is dat het een reden heeft dat je - of meer 'verlamd' bent gedurende je slaap omdat je anders bijv. in een heftige droom jezelf zou kunnen slaan of dat je ineens aan de wandel gaat oid.

Maargoed, het blijft een heel eng en naargeestig gevoel als je bewust bent dat je wakker in je bed ligt maar het enige wat je dan kan doen is je ogen bewegen en verder niets...
dat heb ik ook wel is en je kan ook niks meer zeggen echt geen pretje
pi_23772465
quote:
Op zondag 5 december 2004 03:07 schreef Blessed het volgende:

[..]

Heel eng kan ik je zeggen.
Ik dacht echt dat ik doodging of iig er iets flink verkeerd zat.
"rustig blijven, geen paniek nu en laat me in Godsnaam weer in slaap vallen" en dat gebeurde dus

Eerst wist ik niet zeker of ik wakker was, maar het duurde vrij lang en ik hoorde mijn partner snurken, en de klok tikken, zag gewoon de hele kamer, zag hoe laat het was, ik was gewoon echt wakker.

Ik versta namelijk ook de kunst mezelf wakker te maken als een droom me niet bevalt
Echt waar.
pi_23772470
quote:
Op zondag 5 december 2004 03:07 schreef Blessed het volgende:
Wees blij dat je dat jezelf niet hoeft voor te stellen want leuk is het bepaald niet.

Gelukkig heb ik het vrij zelden maar die paar × dat ik ermee 'geconfronteerd' word is al meer dan genoeg imho..

[ Bericht 1% gewijzigd door eruitgeflikkerd_18022015_ op 05-12-2004 03:19:03 (e vergeten :)) ]
pi_23772574
quote:
Op zondag 5 december 2004 03:17 schreef milagro het volgende:
[...]

Ik versta namelijk ook de kunst mezelf wakker te maken als een droom me niet bevalt
Echt waar.
Dat is erg knap want ikzelf ben 99% van mijn dromen niet bewust van het feit dat ik droom ookal is ie nog zo raar en ongeloofwaardig toch heb ik dan niet door dat ik droom

Maargoed, daar gaat dit topic verder niet over

[ Bericht 2% gewijzigd door eruitgeflikkerd_18022015_ op 05-12-2004 03:28:05 (Shadey) ]
pi_23772595
Het is idd erg eng!

Een keertje lag mijn hand toevallig op de zijkant van het bed, en ik kon het gewoon voelen!

Verder probeer ik echt al mijn kracht te zetten, zodra je 1 vinger beweegt, PLOTS, word ik meteen met een schrik wakker....
pi_23772617
quote:
Op zondag 5 december 2004 03:28 schreef Drifter__ het volgende:
[...]

Verder probeer ik echt al mijn kracht te zetten, zodra je 1 vinger beweegt, PLOTS, word ik meteen met een schrik wakker....
Ja dat heb ik ook!

Ik ga idd heel veel kracht zetten todat ik (wat jij ook zegt) 'n vinger kan bewegen en dan met veel moeite word ik helemaal wakker.
pi_23772626
Ik heb me ook een keer lazerus geschrokken toen ik wakker werd. Ik werd wakker, lag op mijn rug en wilde mijn hoofd krabben omdat er iets kriebelde, maar op het moment dat ik dit wilde doen besefte ik me dat dit niet wou en dat ik mijn hele (linker) arm niet meer voelde. Dus ik met mijn rechter arm naar de linkerkant van mijn lichaam grijpen, was mijn hele arm weg!!

Dus ik schrok me de pleuris! En het duurde toch zeker 20 seconden voor ik er achter kwam dat mijn linker arm op mijn kussen boven mijn hoofd lag. Blijkbaar had hij daar al een tijdje gelegen en was een of andere zenuw afgeknepen waardoor er geen gevoel of beweging meer in zat... Na dat ik hem met mijn rechterarm weer ff recht had gelegd kwam het gevoel langzaam aan weer terug.

Beetje oftopic, maar ook niet erg fijn

[ Bericht 1% gewijzigd door -Jay-20- op 05-12-2004 03:39:29 ]
pi_23772637
quote:
Op zondag 5 december 2004 03:27 schreef Hepyro het volgende:

[..]

Dat is erg knap want ikzelf ben 99% van mijn dromen niet bewust van het feit dat ik droom ookal is ie nog zo raar en ongeloofwaardig toch heb ik dan niet door dat ik droom

Maargoed, daar gaat dit topic verder niet over
Een droom die bizar is, hoeft niet vervelend te zijn natuurlijk.
Maar als ik een droom als vervelend ervaar, of het nu een bizarre droom betreft of iets wat ook in het dagelijks leven zou kunnen voorkomen, dan maak ik mezelf wakker, door te zeggen "dit is niet leuk meer, ik wil dit niet, ik wil wakker worden".
Vaak ben ik nog bezig dat hardop te zeggen als ik wakker ben, of liever ik word wakker omdát ik het hardop zeg

Dat zijn volgens mij lucide dromen, dromen waarin je je bewust bent dát je droomt.
En ik ben me dat pas op het moment dat de verhaallijn me te gortig wordt
pi_23786914
quote:
Op zondag 5 december 2004 03:31 schreef -Jay-20- het volgende:
Ik heb me ook een keer lazerus geschrokken toen ik wakker werd. Ik werd wakker, lag op mijn rug en wilde mijn hoofd krabben omdat er iets kriebelde, maar op het moment dat ik dit wilde doen besefte ik me dat dit niet wou en dat ik mijn hele (linker) arm niet meer voelde.

-knip-
dit had ik de afgelopen jaren redelijk vaak ( minstens 2x per maand), laatste jaar vrij weinig.
had ik ook m'n arm onder m'n kussen.

dan kan ik nog wel m'n schouder bewegen, dus ik probeer m'n arm weer naast m'n lichaam te krijgen. dan denk je dat je je arm 0.5m van je af in de lucht hebt, maar opeens voel je een bewegingsloze hand in je gezicht. en dan nog denk je dat je je hele arm in de lucht hebt, dit moet haast wel hetzelfde gevoel zijn als mensen met een geamputeerd lichaamsdeel hebben als ze denken dat ze er nog bv. jeuk aan hebben.

wel opassen dat je met je arm nergens tegenaan kan stoten, want je weet dat je niet verder kan maar je voelt helemaal niets. vooral niet stug door blijven gaan, want dat kan verrekte pijn gaan doen als je er weer een beetje gevoel in krijgt.

de eerste keer is het eng, maar daarna is het vooral grappig.
  maandag 6 december 2004 @ 00:30:59 #26
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_23790075
Is er een manier om de kans groter te maken dat het gebeurd? Ik ben wel benieuwd
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_23820827
quote:
Op zondag 5 december 2004 03:31 schreef milagro het volgende:

[..]

Dat zijn volgens mij lucide dromen, dromen waarin je je bewust bent dát je droomt.
En ik ben me dat pas op het moment dat de verhaallijn me te gortig wordt
Yup. .

Je zou ook kunnen proberen om de 'verhaallijn' te veranderen ipv jezelf wakker te maken. Plaats jezelf op een andere plek in je droom of bij andere mensen bv.
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_23821189
Hmm ik vind het trouwens wel vreemd dat je je ogen en oogleden wel kan bewegen terwijl de rest van je lichaam nog wel "verlamd" is...
pi_23821404
Ik vind het toch een raar verschijnsel. De meeste mensen kunnen zichzelf alleen ervaren via de zintuigen (wat in veel posts blijkt dat "ik mezelf niet kan bewegen" ipv "ik kan mijn lichaam niet bewegen"). Kennelijk komt er toch zintuigelijke informatie binnen via de ogen en het gehoor (en tast) maar de motorische functies zijn simpelweg offline.

Ik heb wel dat ik mezelf mjin lichaam in zie gaan (maar vreemd genoeg niet "uit") wat meer gebeurt als ik mediteer dan bij slaap. Als ik dan wakker wordt lijkt het net alsof bewustzijn wordt geintegreerd met lichamelijke functies, in het begin zwak en binnen een paar minuten naar "normaal" (wat iedereen wel kent). Laatst had ik daar een leuke ervaring mee, ik reed met iemand in de auto mee en we hadden een lange reis dus ik besloot op de achterbank te gaan mediteren. Het gebeurde weer dat ik teruggleed/terugzweefde naar mijn lichaam, maar ik zag de auto niet noch mijn lichaam erin, alleen de snelweg kon ik zien die met 120 km/h bewoog, dat voelde aan zoals een achtbaan (die waarbij je niet in een karretje zit maar met je benen vrij -deze).

De eerste keer dat ik mijn lichaam niet kon bewegen was ik wel een beetje angstig maar de keren dat het daarna gebeurde leerde ik mezelf ermee omgaan. Niet angst toelaten of gevoelens van ongemakkelijkheid en je concentreren en ineens werkt het spul weer. Wat ik dan doe lijkt een beetje op het gevoel dat je krijgt (beetje stom oké) als je een eitje barst in een schaal zonder de schaal, als je bij tennis dat ene moment hebt waarbij je 100% zeker weet dat alles precies op de juiste plek is: de stand van je racket, de hoek waarmee de bal op je racket valt en waarmee je hem naar het veld van je tegenstander slaat op die plek waar je wil dat die de grond raakt.. dat "exact precieze" gevoel wat je soms intens bewust in de dagelijkse dingen kan ervaren zegmaar.
pi_23826493
Als je slaapt, "verlamt" je lichaam zichzelf. Dit doet het omdat als je droomt, je lichaam niet de bewegingen van je droom uitvoert, aangezien slapen dan onmogelijk zou zijn. Dit mechanisme werkt prima, maar heeft twee ogelijke bijverschijnselen.

1- Slaapverlamming (sleep paralysis) Je wordt wakker, maar je lichaam is nog steeds "verlamd". Het kan dan zelfs zo zijn dat je door anderen aangeraakt moet worden om uit die verlamming te "schieten". Je hersenen zijn gewoonweg "vergeten" je lichaam weer vrij te geven

2- Schokken bij het in slaap vallen. Net het omgekeerde, je valt in slaap, maar je lichaam is nog niet "verlamd". Daardoor voert je lichaam de bewegingen uit die je droomt, en doordat je been bijvoorbeeld beweegt, wordt je weer wakker en ervaar je die chokkende bewegingen.

Beide symptomen kunnen altijd voorkomen, maar vooral als het slaappatroon verstoord is, door bijvoorbeeld slaaptekort, alcohol etc... En sommige mensen hebben meer last dan anderen, al schijnt het schokken veel vaker voor te komen dan de "verlamming"
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 8 december 2004 @ 06:39:17 #31
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_23826503
schokken hier *hand opsteekt*
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_23831286
Kan het idee dat je geen lucht kan krijgen ook een vorm van sleep paralysis zijn? Dus ineens omhoog schieten in bed en panisch naar adem happen?
Oi!
pi_23831423
quote:
Op woensdag 8 december 2004 13:27 schreef MUUS het volgende:
Kan het idee dat je geen lucht kan krijgen ook een vorm van sleep paralysis zijn? Dus ineens omhoog schieten in bed en panisch naar adem happen?
Hm, dat had een vriendin van me.
Ze werd wakker, kreeg geen lucht bijna, belde 112 en zij hebben haar toen 'rustig' gepraat.
Bleek hyperventilatie te zijn.
Ze had problemen met haar toen nog echtgenoot, en was emotioneel natuurlijk erg aangeslagen.
Blijkbaar kun je ook hyperventileren in je slaap dus als de stress hoog genoeg is
pi_23831678
quote:
Op woensdag 8 december 2004 13:34 schreef milagro het volgende:

[..]

Hm, dat had een vriendin van me.
Ze werd wakker, kreeg geen lucht bijna, belde 112 en zij hebben haar toen 'rustig' gepraat.
Bleek hyperventilatie te zijn.
Ze had problemen met haar toen nog echtgenoot, en was emotioneel natuurlijk erg aangeslagen.
Blijkbaar kun je ook hyperventileren in je slaap dus als de stress hoog genoeg is
Maar als het meteen over is als je goed wakker bent? Zou dat ook hyperventilatie zijn dan?
Oi!
pi_23831739
hier loopt nog een topic over Ik werd wakker met een 'dode' arm...
Carpe diem
pi_23831778
Je hebt in je hersenen twee "gedeelten"
De ene is de Motorische schors, die zorgt voor de beweging e.d.
De andere is de sensorische schors, die zorgt voor de informatie die je binnen krijgt. Als dus de motorische schors blijkbaar nog "uitstaat"en de sensorische schors alweer wakker is, krijg je dit soort dingen.
Carpe diem
pi_23833499
quote:
Op woensdag 8 december 2004 13:48 schreef MUUS het volgende:

[..]

Maar als het meteen over is als je goed wakker bent? Zou dat ook hyperventilatie zijn dan?
Geen idee.
Het zou kunnen dat je door een vervelende droom gaat hyperventileren , en dat zodra je realiseert dat het een droom was, je weer relaxed.

Ik zie bij de symptomen van sleep paralysis geen ademnood ( en de kans is groot) staan.
  woensdag 8 december 2004 @ 16:18:28 #38
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_23834699
heb vroeger zo vaak gehad dat ik wakker werd met een dode arm , dat is gewoon omdat je er dan in je slaap te lang opgelegen hebt , en het de staat van slapende arm gepaseerd is , er irritant gevoel is dat.
meestal ga ik dan anders liggen en laat mezelf weer in slaap vallen , en dan een uurtje later als ik weer wakker word is het meestal weg

heb ik trouwens al een tijdje niet meer gehad..
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_23834881
dan heb je dus een tijdje al niet meer op je arm gelegen, hè

sleep paralysis is van een geheel andere orde dus
pi_23835159
Als ik een gokje mag wagen. Je autonoom zenuwstelsel is actief bij sp en je animaal zenuwstelsel niet of verminderd. Animale zenuwstelsel zijn je spieren e.d. en autonoom je hartritme, organen e.d.
Het autonome regelt ook je ademhaling dus ja, het zou bij sp kunnen horen. De stoffen die ervoor zoren dat je lichaam niet dezelfde bewegingen maakt die je droomt blokkeren de zenuwsignalen. Als dit proces uit balans is kan het zijn dat diezelfde stoffen ook de ademhaling aantasten maar dat is kennelijk zeldzaam.

Het omgekeerde van sleep paralysis bestaat trouwens ook, de stoffen komen niet goed aan bij de spieren en dan kan het gebeuren dat de persoon bewegingen maakt in bed of zelfs gaat slaapwandelen, dat laatste is dan de extreme tegenhanger van wakker worden met een verlamd lichaam.

Of ff op googlen:
http://www.google.nl/sear(...)breath+medical&hl=nl
quote:
A rare fatal form of sleep paralysis may, it is thought, underlie the cases of healthy teenagers, mainly in Southeast Asia, who die in their sleep, sometimes after fighting for breath but without thrashing around.

[ Bericht 1% gewijzigd door The_Shining op 08-12-2004 16:54:01 ]
  woensdag 8 december 2004 @ 16:51:04 #41
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_23835429
Paar weken terug voor het eerst gehad. Vond het in het begin wel even eng. Daarna ben ik gewoon wat rationeler gaan denken (ik had hier ooit al over gelezen, alleen niet meegemaakt) en ben vanzelf weer in slaap gevallen. Grappig dat ik me wel kan herinneren hoe laat dat gebeurde (rond 4:30 ongeveer) en dat ik in het begin dacht een schaduw te zien...
pi_23835610
Oh MUUS : A rare fatal form of sleep paralysis may, it is thought, underlie the cases of healthy teenagers, mainly in Southeast Asia, who die in their sleep, sometimes after fighting for breath but without thrashing around.

The_Shining quote volgens mij dat wat jij bedoelt of niet?
pi_23835622
Ik heb alle reacties tot dusver met veel interesse gelezen, erg boeiend om er meer over te weten te komen en er zijn wel een aantal dingen waar ik op wil reageren maar daar moet ik even de juiste quotes voor pakken dus dat komt straks wel.

iig wilde ik wel even reageren op:
quote:
Op woensdag 8 december 2004 16:51 schreef Anthraxx het volgende:
[...] en dat ik in het begin dacht een schaduw te zien...
Dat had ik ook gehad, naast mn bed zag ik een soort 'donkere' rook wat onder mijn nachtkastje wegebde en daarna kon ik me pas weer bewegen. (zie ook een eerdere post van mij in dit topic waar ik meende een 'geest' te hebben gezien in die 'verlamde' toestand.)
  woensdag 8 december 2004 @ 17:10:16 #44
101860 Tique
strictly seated concert
pi_23835810
Ik heb het 2 dagen achter elkaar gehad, dat was een paar weken geleden.
De eerste keer vond ik het vet eng omdat ik echt helemaal wakker was maar gewoon echt niet kon bewegen. De tweede keer was ik er wat rustiger onder. Ik zou wel willen weten hoe je zoiets op kan roepen gewoon om nog eens een keer te merken hoe zo iets is en wat je er aan kan doen om niet meer verlamd te zijn.
- Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
|
Laat 11 september uw sporttas staan !
Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
pi_23836001
quote:
Op woensdag 8 december 2004 13:27 schreef MUUS het volgende:
dat kan ook een vorm van slaap apneu zijn...
quote:
Wat is SlaapApneu ???

Men spreekt van "slaapapneu" wanneer bij chronisch snurken de adem tijdens de nachtelijke slaap plotseling gedurende minimaal tien seconden tot zelfs twee volle minuten stilstaat. Zulke apneus kunnen wel 600 keer per nacht optreden. Er is sprake van gevaar voor de gezondheid wanneer gedurende de normale nachtelijke slaap deze verschijnselen meer dan tien keer per uur optreden. Slaapapneu wordt dikwijls door de echtgeno(o)t(e) waargenomen die 's nachts door het luide gesnurk wakker wordt en constateert dat de ademhaling meerdere malen stokt.Wie wil weten of hij aan slaapapneu lijdt kan hier de diagnose checklist raadplegen.
bron
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_23836113
quote:
Op woensdag 8 december 2004 17:10 schreef Tique het volgende:
Ik zou wel willen weten hoe je zoiets op kan roepen gewoon om nog eens een keer te merken hoe zo iets is en wat je er aan kan doen om niet meer verlamd te zijn.
Zelf weet ik niet hoe zoiets op te roepen is maar waarschijnlijk zijn er vast mensen hier die daar wel een 'trigger' voor hebben maar zou je het zo graag willen dan? Ikzelf zie er niet echt de lol van in maarja.

Wat ik zelf meestal doe om mijn tijdelijke 'verlamming' te doorbreken is met ENORM veel kracht proberen om mijn vingers te bewegen en door de angst van het verlamd zijn lukt het meestal wel.
  woensdag 8 december 2004 @ 18:00:09 #47
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_23836842
Ik ken iemand die tijdens zoiets een man in de slaapkamer zag staan. Nu is niet kunnen bewegen en een geest zien niet grappig. Daarnaast claimde degene juist wakker te zijn geworden door het geluid van die geest. Tja met de verklaring kan je tig kanten op. Wie zal het zeggen?
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  vrijdag 10 december 2004 @ 14:05:55 #48
89763 spiritual
The ultimate style
pi_23877792
quote:
Op woensdag 8 december 2004 18:00 schreef livEliveD het volgende:
Ik ken iemand die tijdens zoiets een man in de slaapkamer zag staan. Nu is niet kunnen bewegen en een geest zien niet grappig. Daarnaast claimde degene juist wakker te zijn geworden door het geluid van die geest. Tja met de verklaring kan je tig kanten op. Wie zal het zeggen?
ik

Op het moment dat je bijna in slaap valt kun je dingen gaan visualiseren. Dit kunnen geluiden beelden, gevoelens, vanalles zijn. Het kan zijn dat je je ogen op dat moment open hebt en dan 'printen' je hersenen die visualisaties gewoon in het zichtbare beeld. Ik heb het ook wel eens gehad met geluiden. Ik hoorde onweer en stemmen vervolgens deed ik de gordijnen open en zag een schitterende sterrenhemel

Een andere verklaring is een soort uittreding waarbij zijn lichaam sliep en zijn ziel 'wakker' was. Als je slaapt zorgt je lichaam ervoor dat je je niet meer (of moeilijk) kan bewegen, anders ga je met je dromen meebewegen en dan wordt het een puinhoop . Je ziel heeft een andere frequentie dan je lichaam dus die pikt andere signalen op. Die zit op dezelfde frequentie als andere geesten en kan dus andere geesten zien. Dat je je lichaam niet kan bewegen is idd geen pretje maar in principe moet je je eigen gewoon ontspannen, omdat die 'geest' je toch niet veel kan maken. Ik zou iig wel alle kleuren stront schijten als ik het zie... (uit reactie)
pi_23879722
quote:
Op woensdag 8 december 2004 16:59 schreef milagro het volgende:
Oh MUUS : A rare fatal form of sleep paralysis may, it is thought, underlie the cases of healthy teenagers, mainly in Southeast Asia, who die in their sleep, sometimes after fighting for breath but without thrashing around.

The_Shining quote volgens mij dat wat jij bedoelt of niet?
Without trashing around... hmmm, ja en nee.

Eerst stil liggen en naar adem happen en dan ineens panisch omhoog komen en naar adem happen. Half ja, half nee dus. .

En weird dat dat veel bij tieners in Zuidoost Azië gebeurt eigenlijk. .
Oi!
  vrijdag 10 december 2004 @ 15:53:45 #50
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_23880244
@Spiritual. Dat bedoel ik dus. Er zijn altijd 2 verklaringen mogelijk waarbij het 'gehallucineerde' of uit je fantasy komt of er ook echt is
  zaterdag 11 december 2004 @ 11:49:44 #51
89763 spiritual
The ultimate style
pi_23895673
ja klopt dat onderscheid is erg moeilijk te maken, maar ik denk dat het allebei zijn betekenis heeft
pi_23931281
Da heb ik ook wel gehad.De verlamming hoe meer je je ertegen verzet dus probeert om op te staan of je te bewegen het werd er alleen maar erger van mijn advies is verzet je er niet tegen.
Het zou met de hersenen te maken hebben daarbij zou het ook zeer belangrijk zijn je slaaphouding.
Is misschien wel interresant om kort daarnaast te laten weten:
In sommige geloven zou het zelfs te maken hebben met demonen enz.
Er zouden bep. punten zijn op je borst"de last" die je met bidden enzo weg moet kunnen halen.
pi_23953888
Ik heb vaak dat ik tijdens een droom heel hard wil gillen of wil schoppen/slaan, en dat dat niet lukt. Dan komt er alleen een zacht piepje uit m'n keel of schop/sla ik heel zachtjes. Een enkele keer is het me wel gelukt om in m'n droom iemand heel hard te slaan. Maar toen sloeg ik in werkelijkheid ook met m'n hand, keihard tegen een hoek van een plank van m'n bed. Heb een week last gehad van een pijnlijke hand.
...
pi_24054358
Dit heb ik ook een paar keer gehad vroeger. Ik probeerde dan altijd mezelf wakker te maken door in één ruk mijn ogen te openen, als dat niet lukte probeerde ik altijd op mijn gevoel naar de slaapkamer van mijn ouders te kruipen, maar als ik dan na een tijdje "kruipen" uit mijzelf wakker werd lag ik nog gewoon in bed.
Ik heb één keer gehad dat ik half mijn ogen openkreeg en dat ik iemand in mijn kamer zag staan die er uit zag als een nar uit de middeleeuwen, echt heel vreemd. Volgens mij zei diegene ook iets van "wakker worden" maar dat weet ik niet zeker meer.
Gelukkig heb ik het de laatste jaren nooit meer gehad.
pi_24076080
Het schokken heb ik regelmatig ervaren. Altijd een trappend been.

Kennen jullie de horrorstories uit de operatiekamer van mensen die uit hun narcose ontwaken tijdens de operatie maar ook nog steeds verlamd zijn? Iemand vertelde over de gruwelijke pijnen toen er in hem gesneden werd. Hij wou het uitkrijsen, maar lukte niet.

Vraag me af wat de narcose eigenlijk hoort te doen, en hoe het kon falen...
pi_24089602
Ik heb dat ook een tijd bijna elke dag gehad. Echt super irritant. Ik had het toevallig gistermorgen weer, laatste keer was (gelukkig) alweer maanden geleden.
Ik bevestig het vooroordeel dat vrouwen geen kaart kunnen lezen.
*spiekt*
  Redactie Frontpage zondag 19 december 2004 @ 23:10:22 #57
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_24092134
ik heb ook wel eens dat ik 's nachts wakker word. Dan moet ik altijd nodig plaasen. Soms kan ik niet bewegen, warna ik weer als een blok in slaap val.
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_24103203
Het geweldigste is natuurlijk dat je in je bed ligt, een discoshow ziet, gillende gnoompjes in je oor boren en uiteindelijk wakker wordt, om te merken dat wanneer je opstaat de wereld niet echt helemaal is zoals 'ie hoort te zijn en plots wéér wakker wordt, verlamd, en dan weer en dat een aantal maal achter elkaar.
pi_24103420
quote:
Op maandag 20 december 2004 15:53 schreef Monidique het volgende:
Het geweldigste is natuurlijk dat je in je bed ligt, een discoshow ziet, gillende gnoompjes in je oor boren en uiteindelijk wakker wordt, om te merken dat wanneer je opstaat de wereld niet echt helemaal is zoals 'ie hoort te zijn en plots wéér wakker wordt, verlamd, en dan weer en dat een aantal maal achter elkaar.
.

Kun je deze nog even stapje voor stapje uitleggen? .
Oi!
pi_24103665
Kijk ook eens naar de film Waking Life. Echt een topfilm.
pi_24106256
quote:
Op maandag 20 december 2004 16:09 schreef MUUS het volgende:

[..]

.

Kun je deze nog even stapje voor stapje uitleggen? .
Nou ja, in bed liggen, de hele slaapverlammingstoestand ervaren, wakker worden, maar dan blijk je niet echt wakker te zijn en lig je opeens weer verlamd in je bed, word je weer wakker en blijk je nogstééds niet wakker te zijn. En dat een paar keer achter elkaar in één nacht.
pi_24106320
quote:
Op maandag 20 december 2004 18:58 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nou ja, in bed liggen, de hele slaapverlammingstoestand ervaren, wakker worden, maar dan blijk je niet echt wakker te zijn en lig je opeens weer verlamd in je bed, word je weer wakker en blijk je nogstééds niet wakker te zijn. En dat een paar keer achter elkaar in één nacht.
Dat klinkt... vermoeiend. .

Hoe vaak komen dit soort nachten voor?
Oi!
pi_24106622
quote:
Op maandag 20 december 2004 19:02 schreef MUUS het volgende:

[..]

Dat klinkt... vermoeiend. .

Hoe vaak komen dit soort nachten voor?
Het is mij maar een paar keer overkomen, twee of drie keer, of zoiets.

Ik heb, behalve een enkele keer 's ochtends onlangs, godzijdank eigenlijk geen last meer van slaapverlamming. Een poos geleden kon het wel elke week een paar keer gebeuren, het lijkt wel in periodes te gebeuren, maar toen was ik er zo aan gewend geraakt dat ik soms niet eens meer wist of ik weer verlamd was, of dat ik slechts gedróómd had dat dat het geval was.
pi_24106685
quote:
Op maandag 20 december 2004 19:16 schreef Monidique het volgende:

[..]

Het is mij maar een paar keer overkomen, twee of drie keer, of zoiets.

Ik heb, behalve een enkele keer 's ochtends onlangs, godzijdank eigenlijk geen last meer van slaapverlamming. Een poos geleden kon het wel elke week een paar keer gebeuren, het lijkt wel in periodes te gebeuren, maar toen was ik er zo aan gewend geraakt dat ik soms niet eens meer wist of ik weer verlamd was, of dat ik slechts gedróómd had dat dat het geval was.
Je zegt dat het in periodes lijkt te gebeuren, zou het dan bij jou niet kunnen dat het samenhangt met stress oid? Emotionele periodes?
Oi!
pi_24106752
quote:
Op maandag 20 december 2004 19:20 schreef MUUS het volgende:

[..]

Je zegt dat het in periodes lijkt te gebeuren, zou het dan bij jou niet kunnen dat het samenhangt met stress oid? Emotionele periodes?
Dat is heel goed mogelijk, maar ik kan mij niet bedenken wat deze stress of iets dergelijks zou moeten zijn, omdat ik mij toendertijd, wat ik mij dan herinner, weinig meer 'stressvoller' voelde dan nu of vroeger.

Maar goed, het is mogelijk, ik weet dan ook niet meer wanneer het het hevigste was en wat ik doen allemaal deed.
  † In Memoriam † maandag 20 december 2004 @ 19:24:05 #66
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_24106772
sleep paralysis

Kijk ook eens in dit topic, is misschien ook nuttige info in te vinden?
We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
  maandag 27 december 2004 @ 16:30:48 #67
593 sjak
Juffie Bloem
pi_24237191
quote:
Op zondag 19 december 2004 07:22 schreef Alcyone het volgende:
Het schokken heb ik regelmatig ervaren. Altijd een trappend been.

Kennen jullie de horrorstories uit de operatiekamer van mensen die uit hun narcose ontwaken tijdens de operatie maar ook nog steeds verlamd zijn? Iemand vertelde over de gruwelijke pijnen toen er in hem gesneden werd. Hij wou het uitkrijsen, maar lukte niet.

Vraag me af wat de narcose eigenlijk hoort te doen, en hoe het kon falen...
Dat is iets heel anders. Het heet awareness en is meestal toe te schrijven aan een fout van de persoon die de anesthesie geeft. Je hebt dan wel voldoende spierverslapping gekregen (dus kunt niet bewegen) maar niet voldoende slaapmiddelen en bent dus wakker terwijl men dit niet registreert.
Lekker douchen!
pi_24246018
quote:
Op maandag 20 december 2004 15:53 schreef Monidique het volgende:

Ik werd een keer midden in de nacht wakker, ik hoor iets vallen, is het mijn kat die wat omgooit? nee die ligt op bed...doodstil blijven liggen, ik hoor écht iets, kijk naar de deuropening, zie ik een vent staan AAAAAH, wakker.... gelukkig een droom dus, verder slapen, word ik weer wakker van geluiden in de woonkamer.
Dat daarnet was een droom, dus dit is écht. Shit, bang. Eerst heel stil liggen, luisteren, hart in de keel, denken : blijven liggen en me slapend houden? nee, de kinderen.. eruit, heel langzaam en muisstil, kandelaar naast mijn bed gepakt, heel voorzichtig gang op, woonkamer in, ik zie niets, draai me om en zie een man op de bank zitten, die met een hele trage stem zegt "ik heb je naam op míjn voorhoofd geschreven.." ik gillen, word ik wakker, badend in het zweet, rechtop in bed.
  dinsdag 28 december 2004 @ 00:26:10 #69
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24246895

Zo werd ik een keer wakker waarbij ik een persoon boven mijn bed zag zweven die langzaam verdween. Dromen met als achtergrond je plafond is eehh wennen. Het scheelt wel een berg koffie om echt wakker te worden trouwens

[ Bericht 2% gewijzigd door livEliveD op 28-12-2004 00:36:02 ]
pi_24246977
quote:
Op maandag 27 december 2004 23:54 schreef milagro het volgende:

[..]

kandelaar naast mijn bed gepakt
Ging er toen geen "lichtje" branden? Ik neem aan dat je irl geen kandelaar naast je bed hebt als lichtpunt? Kan ook van wel natuurlijk, maar voor mij zou dat een teken zijn dat ik droom

Lijkt mij enom eng zo'n ervaring Ik heb weleens dat ik een keer of drie wakker word in mijn droom, dus ik droom dat ik wakker word en dan schud ik met mijn hoofd of iets dergelijks omdat er "iets" niet klopt aan het wakker worden. En dan ga ik weer slapen en droom weer dat ik wakker word enz. Fijne dingen zijn dat
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
pi_24250437
quote:
Op woensdag 8 december 2004 06:33 schreef The_stranger het volgende:

1- Je hersenen zijn gewoonweg "vergeten" je lichaam weer vrij te geven
Ook al klinkt het zo logisch als wat, hierdoor denk ik dus dat er 'meer' aan de hand is. Al weet ik niet of het de hersenen zijn die het lichaam is vergeten, het kan evenzo het lichaam zijn die de rest is vergeten, for example. Een paar opties wat het, naar mijn mening, zijn kan:

- uittreding (je spirituele lichaam (ziel, whatever) wil weer naar binnen, jij hebt niet door dat je bent uitgetreden en je andere lichaam probeert je dagelijkse lichaam in te komen. Je schrikt wakker, mede misschien omdat je je lichaam niet voelt (de slaapverlamming). De angst, misschien hebben sommigen het gevoel dat ze een druk op zich voelen, het spirituele lichaam dat naar binnen wil, maar het lukt (nog) niet, de slaapverlamming gaat verder en mede de (doods)angst hiermee gepaard gaande. Moment dat je 'wakker' wordt en/of (juist!) je lichaam het (ook) weer doet, is het moment dat je weer in je lichaam zit.
- the old hag (scary, meerdere benamingen voor, zie google).
- kali (voor de boeddhisten onder ons, een soort welkom in een nieuwe (levens)fase, be prepaired en kan je dit aan, dan kan je alles aan, je bent 'geslaagd' als je eruit komt, als je de 'dood' hebt overwonnen.
- Sleepparalysis itself (maar ik vraag mezelf dus af hoe en waarom dat dan tot stand komt, ik vind (of) het (voelt) namelijk niet geheel (nog)).
- etc.
pi_24251580
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 08:43 schreef sweetgirly het volgende:
- kali (voor de boeddhisten onder ons, een soort welkom in een nieuwe (levens)fase, be prepaired en kan je dit aan, dan kan je alles aan, je bent 'geslaagd' als je eruit komt, als je de 'dood' hebt overwonnen.
Kali is meer vanuit het hindoeisme
De 'dood' die je bedoelt is het doorzien van vals bewustzijn of dood van het ego. Ik spreek niet uit ervaring maar haar verschijning wordt anders beschreven als die van "the old hag". Tenzij je aan je ego bent gehecht, maar dan schijn je niet ontvankelijk voor haar te zijn.
pi_24252149
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 00:29 schreef Morwen het volgende:

[..]

Ging er toen geen "lichtje" branden? Ik neem aan dat je irl geen kandelaar naast je bed hebt als lichtpunt? Kan ook van wel natuurlijk, maar voor mij zou dat een teken zijn dat ik droom

Lijkt mij enom eng zo'n ervaring Ik heb weleens dat ik een keer of drie wakker word in mijn droom, dus ik droom dat ik wakker word en dan schud ik met mijn hoofd of iets dergelijks omdat er "iets" niet klopt aan het wakker worden. En dan ga ik weer slapen en droom weer dat ik wakker word enz. Fijne dingen zijn dat
Ik heb wel een grote kandelaar naast mijn bed
Mijn dromen zijn vrijwel altijd 'unheimisch' maar een gek in je kamer met je naam op zijn voorhoofd maakt me tochj echt heel bang, als je denkt dat je wakker bent
pi_24258365
Ik heb het 1 keer meegemaakt, dat ik vroeg in de nacht wakker werd en me daar bewust van was, maar niet in staat om me te bewegen. Ik vond het een buitengewoon nare ervaring, blij dat ik dat niet vaker heb meegemaakt.
Het had vast iets te maken met grote vermoeidheid en stress. Het was fascinerend en beangstigend tegelijkertijd. Een soort droomtoestand, waarbij je ineens volledig bewust bent van de situatie dat je in bed ligt, maar niet in staat om je lichaam aan te sturen. Het is ook zo vreselijk typisch voor een angstdroom: niet meer in staat zijn om te bewegen.
twee violen en een trommel en een fluit
pi_24258783
ik heb het ook vaak, paar keer in de week...maar als het goed is kan je dan van je bed stappen en in "dromenland" rondlopen
in bad zitten met een joint, en keihard the doors op
pi_24258857
als je dat meerdere malen per week hebt, wakker worden en je tijdelijk verlamd weten, moet je de valium eens in de strip laten , volgens mij
  dinsdag 28 december 2004 @ 18:40:10 #77
23022 RAND
Ja RAND! ja
pi_24259121
Ik heb wel vaak dat er iets enorm stijf is als ik wakker word. Maar verlamd heb ik gelukkig nog nooit gehad
Denial isnt that a river in egypt ?
pi_24261160
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 10:35 schreef The_Shining het volgende:

Kali is meer vanuit het hindoeisme
Oh ja, het hindoeïsme, die bedoelde ik .
quote:
De 'dood' die je bedoelt is het doorzien van vals bewustzijn of dood van het ego.
Klopt, althans daar dacht ik zelf oa ook aan.
Maar ik bedoelde hierbij wel het gegeven dat het lijkt alsof je aan het vechten bent voor je leven.
Het gevoel hebt dat je dood gaat, dat dit het is, omdat je (eigenlijk) je lichaam niet meer voelt (geen hartslag, etc). Tenminste het lijkt alsof je al dood bent (of gaat) en daar snel uit moet komen (vechten ertegen, levenswil) -> slaapverlamming (met een sceptische vraagteken).
quote:
Ik spreek niet uit ervaring maar haar verschijning wordt anders beschreven als die van "the old hag".
Ik weet het, Kali en the old hag zijn twee verschillende 'verschijningen'.
Al zullen er misschien overlappende kenmerken zijn, en kan dit ook weer cultureel bepaald zijn.
Immers, komen deze (slaapverlamming)verhalen en evenzo deze 'verschijningen' over de hele wereld voor en in alle culturen, van hoog tot laag.
pi_24379813
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 18:24 schreef milagro het volgende:
als je dat meerdere malen per week hebt, wakker worden en je tijdelijk verlamd weten, moet je de valium eens in de strip laten , volgens mij
welke valium
pi_24385057
Ik heb ook wel eens aan de hand dat ik droom dat ik dringend moet plassen, waarna ik op het toilet kruip en ahum, kan plassen Dan word ik wakker en schrik ik... nee, gelukkig, nog nooit mijn lakens moeten verversen, maar toch geen fijne manier om wakker te worden.

Ik word ook vaak wakker met een schok, dat is erg vreemd. Dan klopt je hart in je keel en heb je ergens heel erg schrik van (maar van wat?) Misschien ook je ziel die te snel in je lichaam vastklikt? Vaak eerst een droom waarin ik val...
If you obey all the rules, you miss all the fun! :P
pi_24385816
* Showtime meldt.

Regelmatig last van, ik word wakker en kan mij gedurende enkele minuten niet bewegen. Ook kan ik soms niet spreken, horen en zien. Ik heb het zowel wanneer ik in bed lig als wanneer ik ergens anders in slaap val zoals bijvoorbeeld voor de televisie. Zelfs wanneer ik maar een paar minuten in slaap val kan ik er last van hebben, dan is de kans groter dat ik wel duidelijk geluiden uit mijn omgeving opvang. De eerste paar jaren dat ik dit ervaarde was ik altijd doodsbang, in de loop der tijd heb ik mezelf zodanig erop voorbereid dat ik kalm blijf wanneer ik deze situatie min of meer als je het zo kan noemen "ontwaak". Wanneer ik toch direct wil wakker worden weet ik uit ervaring dat ik diep moet inademen om vervolgens met alle kracht die ik bezit proberen te ontwaken. Na al mjin krachten verzameld te hebben explodeer ik als het ware, de ene keer ontwaak ik en zit ik ineens rechtop in bed de andere keer blijf ik tevergeefs ongeacht de explosie van binnen doodstil in bed liggen. Dan wacht ik nog een minuutje en probeer het opnieuw of ik wacht tot het vanzelf overgaat en ik volledig ontwaak. Het went, je leert ermee omgaan en leeft verder.
Viper 4 life
  dinsdag 4 januari 2005 @ 04:10:17 #82
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_24385884
Pretty interesting, ben je al eens op consult geweest bij de één of andere deskundige? Zin in onderzoek? Ik zou een universiteit bellen en wat mensen uitnodigen die je vervolgens in de gaten kunnen houden op momenten dat je ontwaakt of wil ontwaken.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  vrijdag 14 januari 2005 @ 05:35:23 #83
42700 Minkeltje
Ondertitel hier
pi_24557346
Heb er sinds korte tijd ook weer last van. En blijf t beangstigend vinden. Je beseft dat je wakker wordt cq. bent, maar ik kan dan helemaal nix. Nergens geen controle over. Je lichaam niet kunnen bewegen zelfs je ogen niet kunnen openen.
Zeg meneer Minkeltje hebben wij gedronken?
Ach agent, slechts de golven zullen zeggen.....!
pi_24632805
Typisch voorbeeld van sleep paralysis ja.
Lambo of Rekt
pi_24658864
ik heb er zelf ook wel vaak last van 1 of 2 keer per week , maar dit heb ik nog maar sinds een half jaar, en zover ik weet heb ik geen last van stress of andere dingen die dat kunnen veroorzaken.
Maar het rare is dat het alleen gebeurt als ik net slaap bv. 1uur.
En ik merk dat als het gebeurt dat ik dan op mijn buik lig, zoals de link van eerder al aangaf dat hiermee de kans verhoogt kan worden.
Voor de rest lukt het me meestal wel 1a 2 cm te bewegen.
Het duurt zover ik kan merken meestal 1 tot 5 minuten.
En gelukkig heb ik nog nooit last van schimmen schaduwen etc. gehad. (dat zou echt een ramp zijn aangezien andere mindere ervaringen)
  donderdag 20 januari 2005 @ 23:28:16 #86
42700 Minkeltje
Ondertitel hier
pi_24659125
wat jij zegt over die houdingen, ik had / heb t meestal als ik in de zogenoemde 'foetus' houding lig.. je weet wel, op je zij met je benen opgetrokken.
Toen t me de eerste keer overkwam had ik echt t gevoel van ,,,dit is t ...goodbye...
En heb ik toch wel tijd gehad.. Om de een of andere reden als je dan eenmaal wel kan bewegen klopt je hart in je keel :|
  donderdag 20 januari 2005 @ 23:32:47 #87
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_24659206
Ik heb het ook gehad toen ik nog heel jong was, een jaar of 4 (is dan ook één van m'n eerste herinneringen). Ik wilde m'n bed uit, maar het lukte niet. Ik riep m'n vader en toen hij kwam, kon ik ineens wel m'n bed uit. Ik heb volgens mij ook niet gezegd dat ik m'n bed niet kon uitkomen
Niet meer actief op Fok!
pi_24659805
Ik heb het altijd als ik op mijn rug lig.
Viper 4 life
pi_24659898
Wow.. ik heb dit gewoon precíes zo.. ik d8 dat ik de enige was..want iedereen aan wie ik et vertelde keek me aan of ik gek was.. je bent verlamd., je probeert te gillen..je denkt dat je gilt maar uiteindelijk blijkt het toch niet zo te zijn, je probeert uit alle macht te bewegen, en als je eenmaal een teen of vinger hebt weten te bewegen, lukt de rest ook wel. Ik heb ook dromen waarvan ik me bewust ben dat ik droom en wakker wíl worden, maar dat gaat nog lastig.. soms droom je dan dat je ook eindelijk wakker wordt, waarna uiteindelijk blijkt dat je toch nog droomt..zwaar irritant iets..en maar proberen wakker te worden..
het 'vallen' voordat je inslaapt oid heb ik trouwens ook redelijk vaak, dat je wakker schrikt..
1x werd ik na zo'n 'verlamming' wakker, ik draai me om, kijk mn kamer in, ik zie een man staan, ik schrik zóoo erg, ik draai me meteen weer weg..draai langzaam later weer om.. en tis weg.. ook hallucinatie oid dus.. ik schrok wel onwijs.. het leek zo echt... (overigens vond mn familie dit zwaar grappig, dan voel je je ook maar weinig serieus genomen)

[ Bericht 78% gewijzigd door flubub op 21-01-2005 00:20:29 ]
pi_24693494
Ik ben blij dat hier al een topic over is, het stelt me gerust dat ik niet de enige ben.
Vorige week dinsdagnacht , ik lag zo'n 2 1/2 uur te slapen en weet nog steeds niet of het een droom was of dat ik werkelijk wakker was.

Ik voelde handen op mijn hoofd (heb geen partner) er werd mij gevraagd hoe dat voelde. Mijn antwoord was dat het prettig aanvoelde alsof de spanning eruit getrokken werd (heb vaak hoofd / nekpijn) vervolgens voelde ik dat er ter hoogte van mijn schouderbladen aan mij getrokken werd, tegelijker tijd lag ik te schokken en was niet in staat om mij te bewegen.

Ik raakte in paniek en probeerde mij te bewegen maar kon me pas bewegen toen ik riep: hou op, laat me los, ik wil dit niet. Had het gevoel dat er iemand in de slaapkamer was maar durfde mijn ogen niet open doen.

Heel vreemd allemaal en heb het nog nooit eerder gehad, ben nog steeds een beetje bang.
Iemand ook zoiets meegemaakt?
  zaterdag 22 januari 2005 @ 21:11:35 #91
102993 Enyalius
Keeper of Knowledge
pi_24694956
sleep paralysis.

je hersenen maken een stof aan die je lichaam verdoofd waardoor je weinig tot niet beweegt terwijl je slaapt. je zou jezelf anders behoorlijk kunnen verwonden.

als je wakker wordt en je nog niet kunt bewegen betekend dit dat die stof nog niet uitgewerkt is. kan ik anders om werken, dat je in slaap valt en je lichaam niet verdoofd is. je begint dan je armen of benen te bewegen net zoals in de droom en je wordt weer wakker.

je zou dit wellicht een stap verder kunnen nemen als je wilt
Human beings, by changing the inner attitudes of their minds, can change the outer aspects of their lives.
William James (1842 - 1910)
pi_24696687
Ik heb dit ook 2x gehad. De eerste keer kon ik een heeeeeel klein beetje bewegen en zag ik achter me een soort lichtbol, en na 5 seconden werd ik wakker. De 2e keer kan ik me niet zoveel meer van herinneren.
  zaterdag 22 januari 2005 @ 22:57:42 #93
42700 Minkeltje
Ondertitel hier
pi_24697003
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 21:11 schreef Enyalius het volgende:
sleep paralysis.

je hersenen maken een stof aan die je lichaam verdoofd waardoor je weinig tot niet beweegt terwijl je slaapt. je zou jezelf anders behoorlijk kunnen verwonden.

als je wakker wordt en je nog niet kunt bewegen betekend dit dat die stof nog niet uitgewerkt is. kan ik anders om werken, dat je in slaap valt en je lichaam niet verdoofd is. je begint dan je armen of benen te bewegen net zoals in de droom en je wordt weer wakker.

je zou dit wellicht een stap verder kunnen nemen als je wilt
Wist niet dat dit met een stof te maken had
Weet wel dat idd je hersenen zorgt dat je helemaal ontspannen bent.
Je hersenen schakelen als t ware de secundaire prut uit.
  zaterdag 22 januari 2005 @ 23:35:12 #94
102993 Enyalius
Keeper of Knowledge
pi_24697737
http://www.trionica.com/

mischien dat dat je een beetje helpt wat sleep paralysis werkelijk is.
Human beings, by changing the inner attitudes of their minds, can change the outer aspects of their lives.
William James (1842 - 1910)
  zondag 23 januari 2005 @ 00:00:07 #95
42700 Minkeltje
Ondertitel hier
pi_24698198
thanx zit er nu ff door heen te bladeren
pi_24703485
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 19:59 schreef Jominro het volgende:
Ik voelde handen op mijn hoofd (heb geen partner) er werd mij gevraagd hoe dat voelde. Mijn antwoord was dat het prettig aanvoelde alsof de spanning eruit getrokken werd (heb vaak hoofd / nekpijn) vervolgens voelde ik dat er ter hoogte van mijn schouderbladen aan mij getrokken werd, tegelijker tijd lag ik te schokken en was niet in staat om mij te bewegen.
Hmm.. dat heb ik nooit gehad.. wel soms dat ik d8..he? is er nu iemand in m'n kamer? vind ik opvallend dat jij ook vaak hoofd en nekpijn hebt..dat heb ik zelf ook namelijk
  zondag 23 januari 2005 @ 11:58:19 #97
29605 Faceoff
Sapperdedosiejo
pi_24703555
Het schokken is bij mij standaard, als ik mijn vriendin mag geloven.
Heb het eerder gehoord van mensen, maar ben me er zelf 'natuurlijk' niet bewust van.

Verder onthoudt ik nooit dromen. Ik weet dat iedereen 's nachts minstens 1 keer, meestal 2 of 3 dromen heeft. Maar ik ervaar er zelf nooit iets van, behalve het schudden dan.

Ben enorm nieuwsgierig naar Lucide dromen, maar ja als je je dromen normaal al niet eens echt beleefd, dan kan ik dat ook wel vergeten. vinnik jammer...

Iemand toevallig tips over hoe je dromen te beleven.

Oh en de verlamde erm heb ik wel meerdere malen gehad, maar dat is idd gewoon omdat je verkeerd hebt gelegen en je zenuwen ff bekneld zaten de nacht. Schrikken, maar met een beetje logisch nadenken hoef je je daar niet druk om te maken.
pi_24703786
*opgelucht is*

dat er meer zijn die dit ook hebben en dat het dus echt niets is om je erg druk over te maken. De laatste tijd heb ik het wel vaker dan weet ik zeker dat ik wakker ben, maar mijn ogen draaien raar en ik kan me niet bewegen of praten.... Het gebeurt vaak als ik net wakker ben geworden.

Vannacht had ik het ook, maar op een andere manier, maar ik kon me in ieder geval niet bewegen. Maar echt bang ben ik nooit geweest als het gebeurde echt heel vaag. Net of ik wist dat het wel goed zou komen. Maar het is echt heel vaag dat je je niet kunt bewegen....
  zondag 23 januari 2005 @ 12:17:23 #99
108312 stijgende_ster
Yeah Kællingebyvej!!!!
pi_24703883
quote:
Op maandag 27 december 2004 16:30 schreef sjak het volgende:

[..]

Dat is iets heel anders. Het heet awareness en is meestal toe te schrijven aan een fout van de persoon die de anesthesie geeft. Je hebt dan wel voldoende spierverslapping gekregen (dus kunt niet bewegen) maar niet voldoende slaapmiddelen en bent dus wakker terwijl men dit niet registreert.
Het kan toch ook zijn dat je lichaam een zeldzaam hormoon aanmaakt die de "verdovingstof" tegenwerkt? * Denkt aan eng verhaal van man bij Kopspijkers
Lijstje: Daryll Ann - Weeps, Daryll Ann - Happy Traum, Maxïmo Park - Our Earthly Pleasures, The Fratellis - Costello Music, Moss - The Long Way Back, Kaiser Chiefs - Yours Truly, Angry Mob, Bette Serveert - Bare Stripped Naked
  zondag 23 januari 2005 @ 12:20:12 #100
108312 stijgende_ster
Yeah Kællingebyvej!!!!
pi_24703921
Goh, herken hier wel wat dingen. Dat trappen wanneer je in slaap valt, is dat net zoiets als het vallen? En dat vallen, bedoelen jullie gewoon dat het dan lijkt alsof je bijvoorbeeld van een afgrond wordt afgeduwd?

Een verlamde arm wanneer ik wakker word en de loeiende wekker wil uitzetten, heb ik ook weleens. Lijkt me gewoon een kwestie van een (tijdelijk) afgeknelde zenuw.
Lijstje: Daryll Ann - Weeps, Daryll Ann - Happy Traum, Maxïmo Park - Our Earthly Pleasures, The Fratellis - Costello Music, Moss - The Long Way Back, Kaiser Chiefs - Yours Truly, Angry Mob, Bette Serveert - Bare Stripped Naked
pi_24704467
Met dat vallen heb ik altijd dat het is vlak voordat je écht slaapt.. dus eik loop je nog te soezelen.. en je droomt dat je valt van/in iets en je schrikt dan wakker, maar je 'voelt' ook dat je valt, het is net of je in je matras valt wanneer je wakker schrikt.. zoiets.. hm klinkt btje wazig dit
pi_24734113
quote:
Op zondag 23 januari 2005 12:48 schreef flubub het volgende:
Met dat vallen heb ik altijd dat het is vlak voordat je écht slaapt.. dus eik loop je nog te soezelen.. en je droomt dat je valt van/in iets en je schrikt dan wakker, maar je 'voelt' ook dat je valt, het is net of je in je matras valt wanneer je wakker schrikt.. zoiets.. hm klinkt btje wazig dit
Ja en met een schok word je wakker. Dat heb ik ook wellis gehad ja, meerdere malen.

Op vele sites staat dat dat een vorm van uittreding is en je geest weer terug in je lichaam keerd op dat moment.
Lambo of Rekt
  dinsdag 25 januari 2005 @ 23:18:27 #103
42700 Minkeltje
Ondertitel hier
pi_24750709
wel bijzonder dat van datgene wat ik dacht dat niet echt in orde was bij me, dat dat dan toch wel 'normaal' is en bij een heleboel mensen voorkomt.
Geeft me toch een iets beter gevoel over datgene wat er gebeurt dan
pi_24810813
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 00:17 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Ja en met een schok word je wakker. Dat heb ik ook wellis gehad ja, meerdere malen.

Op vele sites staat dat dat een vorm van uittreding is en je geest weer terug in je lichaam keerd op dat moment.
Quote van http://allserv.rug.ac.be/(...)issen/parasomnie.htm:
quote:
Slaapstuip (hypnagoge schok)

De slaapstuip is een plotse lichaamsbeweging die zich voordoet tijdens de eerste inslaapperiode. Vaak gaat dit fenomeen gepaard met het gevoel "in een put te vallen". De slaapstuip is een vaak voorkomend curiosum van de slaap, waarvan het ontstaan nog niet is opgehelderd.
Kan dit wellicht ook te maken hebben met dat 'stofje' dat je lichaam tijdens de slaap in bedwang houdt, omdat ik die schok altijd heb gekregen op het moment dat ik net 'weg was'? Je schrikt je de tyfus omdat je denkt uit je bed te vallen, je bent even klaarwakker en ik val zelf daarna als een blok in slaap. Net zoals er (zoals ik lees in dit topic) 'storingen' kunnen zijn bij het beeindigen van de verlamming, zou dit dus juist een 'valse start' kunnen zijn.

Dingen als geestuittredingen denk ik niet meteen aan bij dat soort dingen, daarvoor ben ik te wetenschappelijk ingesteld (of 'nuchter', hoe je t wil noemen). Die verlamming bij het wakker worden heb ik trouwens nog nooit meegemaakt, zou ik ook niet willen als ik opeens Pa Tokkie in m'n kamer zou zien staan o.i.d. Oh, aan de mensen die personen hebben gezien in zo'n geval: was dat een volslagen vreemde of herkende je dingen van iemand die je eerder gezien hebt?

Welterusten trouwens
pi_24812385
ik heb het trouwens 3 keer per week, minimaal. Maar ik kan na een tijdje me wel door een droommodel van mijn huis (ofzo) bewegen
pi_24812393
ohja, als je het niet leuk vind moet je maar eens een jointje roken voor je gaat slapen...dat onderdrukt de boel
  zaterdag 29 januari 2005 @ 21:44:08 #107
42700 Minkeltje
Ondertitel hier
pi_24822853
Henno,

Aparte plek om je weer tegen te komen

Over die geestdingen ben ik misschien ook wel iets te nuchter.
Ben inmiddels denk ik weer 2 weken 'storing-vrij'
pi_24832196
En gister had ik het weer....

Heb gemerkt dat het alleen gebeurt wanneer ik erg moe ben.
pi_24838618
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 00:17 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Nou ja, terugkeren... het voelt meer alsof 'ie er in één keer ingeRAMD wordt. .
Oi!
  dinsdag 1 februari 2005 @ 12:36:00 #110
80107 Krisso
You all dont see
pi_24861178
ik heb t ook gehad en dat was precies op t moment dat er n broer van n vriendin van me overleed nou dat gevoel was totaal nie chill, ik had ook t tegenovergestelde dat ik nie mn ogen open kon doen en allemaal stemmen in me kamer hoorde terwijl ze er nie waren ik was volledig bij bewustzijn
Who needs society anyway, when we can create better things for the world instead of greed
http://fotoboek.fok.nl/user.fok?id=80107
pi_24862920
quote:
Op zondag 5 december 2004 03:17 schreef milagro het volgende:

[..]

Echt waar.
Dat kan ik ook ja

Raar is dat.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 23:26:34 #112
112375 sweety2
naughty naughty!!
pi_24873405
ik heb dat dus ook verlamd in je bed terwijl je wakker bent, heb het maar 3 keer ofzo meegemaakt
en de ene keer zag ik een witte man in mijn kamer , ik wou weglopen maar was opeens verlamd en voelde een hand over mijn rug aaien en hij fluisterde iets ik kon niet horen wat. tweede keer
leek het alsof iemand op mijn rug zat en zei dingen wat ik niet kon verstaan en mijn hele
rug prikte ik verzette met alle kracht en bewoog heel moeizaam. derde keer voelde ik gewoon een hand over mijn rug aaien. in mijn familie zit het ook hun voelen dan ook iemand over zijn rug aaien
of iemand fluisterd wat. of ze horen zelfs dat er iemand dan ademt of hoort lopen.
tenminste ik voel altijds iemand aanwezigheid dan, volgens mijn pa en oma is dat normaal en hoef je niet bang te zijn, ze zeggen is familie die kijkt hoe het me je gaat of je bescherm-engel.
don't dream your life... Live your dreams
  dinsdag 1 februari 2005 @ 23:32:27 #113
112375 sweety2
naughty naughty!!
pi_24873538
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 14:11 schreef babaloe het volgende:

[..]

Dat kan ik ook ja

Raar is dat.
ha ik kan dat ook, en ben blij cker in een enge droom, ik doe mijn ogen dicht en span mijn lichaam en zeg dan wakker worden wakker worden! en dan word ik nog wakker ook.
don't dream your life... Live your dreams
pi_24873771
ik heb dat ook wel eens ja.. maar ben er nooit echt bang van geworden ofzo.

Vroeger ging ik heel vaak overdag eventjes slapen, als ik heel erg moe was, en als ik dan ga slapen, dan kan ik ineens heel diep in slaap raken, en dan ook heel duf zijn als ik wakker word. En op zo'n moment worden m'n hersens al wakker, maar slaapt m'n lichaam nog oid.. maar na een paar minuten wordt die vaak ook wel wakker.. wel vage ervaring ja, maar ook wel leuk
Strawberry Flavour..
  dinsdag 1 februari 2005 @ 23:53:14 #115
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24874121
quote:
Op zondag 30 januari 2005 20:29 schreef MUUS het volgende:
Nou ja, terugkeren... het voelt meer alsof 'ie er in één keer ingeRAMD wordt. .
Nu je het zo stelt. Dit ken ik wel en maak ik af en toe mee. Echt zo'n val gevoel en dan met een schrik ben je ineens klaar wakker
pi_24881530
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 23:32 schreef sweety2 het volgende:

[..]

ha ik kan dat ook, en ben blij cker in een enge droom, ik doe mijn ogen dicht en span mijn lichaam en zeg dan wakker worden wakker worden! en dan word ik nog wakker ook.
Zo doe ik dat precies ook

Ogen dichtknijpen en wensen wakker te worden
pi_24893058
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 23:53 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Nu je het zo stelt. Dit ken ik wel en maak ik af en toe mee. Echt zo'n val gevoel en dan met een schrik ben je ineens klaar wakker
Juistum. Je voelt de schok en het is dan net alsof je net op je bed gevallen bent.

Is toch wel een gevoel wat iedereen wel eens heeft gehad, denk ik.
Oi!
  donderdag 3 februari 2005 @ 00:32:03 #118
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24894031
Ja dat denk ik wel. Het lijkt me iets heel menselijks dat iedereen wel eens heeft maar, net zoals ik, niet direct herkent. Sowieso: Als ik het al meemaak moet het voor 6 miljard opgaan
pi_24908332
Laten we eens aannemen dat uittredingen bestaan en dat slaapverlammingen er mee te maken hebben, is het dan niet interessant om toe te geven aan de verlammende kracht? Heeft iemand dat al es gedaan of geprobeerd? Word je gewoon wakker?
  donderdag 3 februari 2005 @ 21:08:07 #120
96505 freaky_girl
Wij die alles kunnen...
pi_24908358
Ik durf mij er niet aan toe te geven! Het is zo`n eng gevoel. Ik probeer om mijzelf "wakker" te maken en dat is tot nu toe altijd gelukt!
We are like frogs oblivious..
pi_24908567
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 21:05 schreef Monidique het volgende:
Laten we eens aannemen dat uittredingen bestaan en dat slaapverlammingen er mee te maken hebben, is het dan niet interessant om toe te geven aan de verlammende kracht? Heeft iemand dat al es gedaan of geprobeerd? Word je gewoon wakker?
Het beste agrument wat ik ben tegen gekomen dat min of meer zou bewijzen dat uittredingen bestaan en dat iedereen die droomt in feite uittreed is dat sommige mensen die blind zijn sinds hun geboorte kunnen zien in hun dromen, uit scans is gebleken dat het visuele gedeelte van hun hersenen tijdens hun dromen actief is
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')