abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23561756
Koooooooooooooooomt allen te saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaameeeeeeeeeeeeeeeeeeen!

Dit jaar heb ik mijn ouders, de ouders van mijn vriend en de broer van mijn vriend uitgenodigd om 2e kerstdag bij ons thuis te komen vieren.

Ik heb zin om er een grandioos lekker diner van te maken. Ik ga me de komende maand eens buigen over hoe en wat precies. Ik verheug me drop! 5 mensen is ook een overzichtelijk aantal, dus zovty en ik kunnen ons lekker uitleven in de keuken.

Aan de ene kant denk ik erover om het traditioneel te doen (tenminste bij ons thuis was dat de traditie), stoofpeertjes, cranberries en een stuk vlees. Maar ik wil ook wel eens iets totaal anders proberen.

Wat gaan jullie dit jaar doen met kerst?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  donderdag 25 november 2004 @ 11:39:45 #2
98796 Toodles
Semper Et Ubique
pi_23561792
Spruitjes
  donderdag 25 november 2004 @ 11:39:53 #3
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_23561797
normaal zouden we alle familie afrijden, maar m'n vriendin kan geen vrij meer krijgen voor kerst , beter gezegd die paar dagen ervoor. dus blijven we dit jaar lekker thuis, bitterballen en 2de kerstdag lekker chinezen en tussentijds bij de schoonouders op bezoek (die een dorpje verderop wonen).

kortom: luieren
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_23562111
Niks geen kerstdinner, ik ben niet gelovig, dus waarom wel kerst.
Maar gelukkig is er voor mensen die zich altijd vervelen omdat er niks open is een feest op kerstavond dus gaan we lekker hakkuh en zuipuh.

http://party.snt.utwente.(...)gle/NEWSID/3888.html
copyright 2006
pi_23562208
Hm, sowieso skien of boarden natuurlijk, ligt aan de sneeuw... Verder zit ik te denken aan Lamsbout (heb nog 2 liggen, eigen slacht) als hoofd, vooraf oesters (kun je gek genoeg fantastisch krijgen in Franse Alpen, idioot eigenlijk), soepie (lekker iets zelf trekken, weet nog niet wat) en toe een mooie taart ofzo, iets ouderwets...
Dat is dan met Kerstavond, rest van kerst gewoon lekkere dingetjes in elkaar friemelen en veel kaas eten! Dus fondue, raclette, vacherin chaude, reblochon.... hmmmm

Prettige Kerst!
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_23562295
Wij krijgen ook 5 eters op tweede kerstdag... voorgerecht en nagerecht wordt meegebracht. Nog geen idee wat we gaan maken als hoofdgerecht.
pi_23562306
quote:
Op donderdag 25 november 2004 11:37 schreef DancingPhoebe het volgende:
5 mensen is ook een overzichtelijk aantal
Maar het zijn er 7.
pi_23562478
quote:
Op donderdag 25 november 2004 12:00 schreef Drive-r het volgende:
vooraf oesters (kun je gek genoeg fantastisch krijgen in Franse Alpen, idioot eigenlijk),
Nou ja zo gek is dat niet. De Middelandse zee is om de hoek
  donderdag 25 november 2004 @ 12:12:56 #9
88360 kleinmeiske
Tja, het is een gave ...
pi_23562482
Gelukkig helemaal niks! Schoonouders worden naar Franske Bauer gestuurd, ouders komen het weekend ervoor al langs. In verband met tentamens dus alleen maar blokken en zo af en toe met m'n lief kroelen ...
Het nadeel van in de bergen fietsen: what comes down, must go up!
pi_23562500
Weet ik nog niet, me zusje gaat eten maken

2e kerstdag ga ik gourmetten als het goed is
pi_23562586
quote:
Op donderdag 25 november 2004 12:12 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Nou ja zo gek is dat niet. De Middelandse zee is om de hoek
Ja, minimaal 600 km om de hoek? Kan me niet echt aan de indruk ontrekken dat dat niet heel dichtbij is... Verder komen de oesters voornamelijk van de westkust van Frankrijk... Maar met kerst staan er hier overal stalletjes oesters, Fransen eten zich dan een slag in de rondte aan oesters?
pi_23562614
1e kerstdag gaan we brunchen met de hele familie!
2e kerstdag ga ik met een groepje vrienden gezellig eten enzo!

oh.. en kerstavond naar de kroeg! Losers-night!

[ Bericht 28% gewijzigd door Roellio op 25-11-2004 12:32:48 ]
pi_23562683
1e kerstdag semi-verplicht naar schoonfamilie, dus geen idee
2e kerstdag thuis een prefeb gevulde kalkoen ofzo.
Saai dus.
Ik wil geen kerst meer
  donderdag 25 november 2004 @ 13:04:34 #14
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_23563444
Kerstavond uit eten. Het restaurant heeft elke maand een nieuwe kaart, dus ik heb geen idee wat ik daar zoal ga eten.
Eerste kerstdag zal weinig bijzonders zijn i.v.m. katers en dergelijke. Tweede kerstdag zal ook niet veel zijn als ik thuis blijf, dan eet ik in mijn eentje of met een paar vrienden ofzo. Iets snels en makkelijks dus.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_23564086
1e kerstdag thuis, samen met vriendlief... misschien (vegetarische) sushi maken.
2e kerstdag thuis, samen met vriendlief, mijn moeder en haar partner naar een Thais restaurant.

Dit is het eerste jaar dat we (heerlijk) thuis zijn met de kerstdagen. Hoewel we graag koken, hebben we besloten dat er dit jaar, tenminste één kerstdag, voor ons gekookt wordt. Daarbij hebben we geen zin in de afwas!! (we hebben nl. geen afwasmachine)
pi_23565187
Kerstavond wil ik niets plannen, alleen gezellig thuis met vriendje gourmetten of fonduen ofzo...
Kerstdag brengen we bij de ouders van vriend door, daar zal wel een hele menu op het programma staan :j
pi_23574335
TT gewijzigd op verzoek, wat berichten verwijderd.

Dit topic had ik zelf willen openen, na Sinterklaas ( ) maar nu het er al staat, graag serieuze reacties.
Het lijkt me leuker om er een topic met goede recepten en ideeen van te maken dan een prietpraat-topic.

Ikzelf heb nog niet veel plannen, behalve dat het 1 van beide kerstdagen weer gamba's wordt.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  donderdag 25 november 2004 @ 20:35:37 #18
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_23574345
quote:
Op donderdag 25 november 2004 12:23 schreef ParanoidEv het volgende:
1e kerstdag semi-verplicht naar schoonfamilie, dus geen idee
2e kerstdag thuis een prefeb gevulde kalkoen ofzo.
Saai dus.
Ik wil geen kerst meer
Kerstavond
Schoonmoeder

Eerste Kerstdag
Eigen Pa en Ma

Tweede Kerstdag
Schoonvader

Dus hoe zo koken?

[ Bericht 0% gewijzigd door Martijn_77 op 25-11-2004 20:47:05 ]
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_23574403
4 gangen en de juiste drankjes

tvp vertel je later mijn menu voor de kerst, nu ff geen zin om zo lang te typen. we hebben nog even tenzij je pulmpudding op het menu hebt.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_23574711
quote:
Op donderdag 25 november 2004 20:35 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Kerstavond
Schoonmoeder

Eerste Kerstdag
Eigen Pa en Ma

Tweede Kerstdag
Schoonvader

Dus hoe zo koken?
Het topic heette eerst anders.
pi_23577409
Dit jaar: geen idee, m'n moeder kookt.
Andere jaren: liefst een thema, dan kan ik tenminste wat bedenken. Iers was heerlijk.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 27 november 2004 @ 00:39:38 #22
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_23600366
Gewoon Chinees denk ik. Na het werken hebben we gewoon weinig zin om nog teveel tijd te verspillen aan koken.

- Zwaluwnestjessoep of Haaivinnensoep (ik verkies zwaluwnestjes)
- Gesneden abalone op Kai-Choi (das een zeevrucht samen met een Chinese groente)
- Chinese paddestoelen met gedroogde st-Jacobsschelpen
- nog wat lekkers maar weet nog niet precies wat.

Dit duurt maar eventjes om klaar te maken behalve zwaluwnestjes. Voorbereidingen voor deze beginnen de dag ervoor.
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
pi_23601211
quote:
Op zaterdag 27 november 2004 00:39 schreef Ashram het volgende:
Gewoon Chinees denk ik. Na het werken hebben we gewoon weinig zin om nog teveel tijd te verspillen aan koken.

- Zwaluwnestjessoep of Haaivinnensoep (ik verkies zwaluwnestjes)
- Gesneden abalone op Kai-Choi (das een zeevrucht samen met een Chinese groente)
- Chinese paddestoelen met gedroogde st-Jacobsschelpen
- nog wat lekkers maar weet nog niet precies wat.

Dit duurt maar eventjes om klaar te maken behalve zwaluwnestjes. Voorbereidingen voor deze beginnen de dag ervoor.
Voor een leek klinkt dit spannend, maar het is wel een beetje standaard Chinees maaltje voor speciale dagen.
Behalve die Yin Woh!

[ Bericht 2% gewijzigd door shredder op 27-11-2004 01:53:36 ]
pi_23603285
1e kerstdag gaan we gourmetten bij de ouders van mijn vriend. Weinig culinairs dus, maar wel gezellig.
2e kerstdag komen mijn ouders en zus en haar vrouw bij ons eten. We hebben afgesproken allemaal iets te maken. Onze keuken, fornuis en oven zijn groot genoeg om gezellig te kokkerellen met een paar mensen en dat is ook gezellig, vind ik.
Wij hebben gezegd het voorgerecht te doen. We willen wat met tapas doen, voor ieder wat wils.
hoofdgerecht weet ik nog niet, weet ook niet of men dat gaat vertellen, en nagerecht in ieder geval door mij gemaakte tiramisu, want die werd besteld door zus, vader en vriend
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_23609707
Kerst

Wij eten lekker boerenkool of pannenkoeken, of zelfgemaakte pizza........ik weet het nog niet. In ieder geval niets buitensporigs.
pi_23615990
Wat doet iedereen sober! Is dat gebruikelijk bij jullie? Of toch een teken van de niet zo jofele economie en alles wat daar bij komt kijken?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
pi_23618262
" Wat doet iedereen sober! Is dat gebruikelijk bij jullie? "

Ik weet niet wat je bedoelt met "jullie"? De Nederlander?
Maar ik zal het ff uitleggen: ik heb een hekel aan kerst........opgefokte quasigezelligheid
Bovendien eet ik elke dag lekker, daar heb ik kerst niet voor nodig.
Ik eet ook geen appelflappen met oud en nieuw, appeltaart op ( ik zeg maar wat ) 13 september is veel lekkerder

pi_23627752
quote:
Op zaterdag 27 november 2004 23:04 schreef kissa het volgende:
" Wat doet iedereen sober! Is dat gebruikelijk bij jullie? "

Ik weet niet wat je bedoelt met "jullie"? De Nederlander?
Ghiiii, nee hoor nee, ik bedoel de mensen die in dit topic reageerden. Ik had dit topic geopend in de hoop dat mensen lekker uit zouden pakken bij hun kerstdiner, zodat ik kon kijken of er een idee bij zit voor mijn kerstdiner. Maar iedereen reageert alsof hij/zij helemaal geen zin heeft in kerst en al helemaal niet om moeite te doen voor het eten.

Ik heb het ook helemaal niet op die verplichte gezelligheid met kerst. Maar een mooi diner vind ik er wel echt bijhoren en juist kerst vind ik een mooie gelegenheid om het ook echt eens te doen. Sinds ik op mezelf woon kan ik dus zelf ook een echt kerstdiner bekokstoven. Ik had in Culliness iets meer enthousiasme voor het kerstdiner verwacht! Thats all.
pi_23629008

Misschien dat over een week of twee de animo om een kerstdiner te verzinnen groter is?

pi_23629740
Hallo DancingPhoebe,

Wij krijgen hier ook 2e Kerstdag de ouders van m'n vriend en z'n broer te eten. We hebben vandaag al een beetje zitten neuzen in de kookboeken, maar nog niet echt iets gevonden om te maken.
We zijn nu ook al aan het zoeken zodat we alles al een keertje voor 2e kerstdag kunnen maken en proberen. Dat scheelt een heleboel stress op het moment zelf.

Zelf zoeken we naar een 3-gangen menu en dan liefst iets dat je 's morgens al een eind kunt voorbereiden end an alleen nog bv hoeft af te bakken of zo.

We hadden eerst bruchetta's als voorgerecht, maar of dat zo kerstig is...
pi_23630910
O god ja! Dat hoop ik in mijn planning ook zo voor elkaar te krijgen dat ik op de dag zelf heeeerlijk kan ontspannen en alleen maar dingen op tafel hoef te zetten ipv ook nog eens hardcore kookwerk. Helaas ging mijn slimme plannetje (als ik iedereen hier uit nodig, nodigen ze ons niet uit en hebben we 1e kerstdag "vrij") in rook op, waardoor ik denk ik toch tot koken gedoemd ben op 2e kerstdag, want twee dagen bewaren lijkt me de smaak niet ten goede te komen!
pi_23631688
Wij hebben op tweede kerstdag pas om een uur of 2 's middags afgesproken. Dus dan kunnen we 's morgens nog een en ander voorbereiden. Misschien is dat een idee?
pi_23637095
Bij mij komen ze er idd ook niet voor een uur of 3 in!
pi_23637899
Ik zit me ook te bedenken wat ik 2e kerstdag ga koken als we hier met zijn 7en zijn, ik ben erg goed in koken en mij is dus medegedeeld dat iedereen bij mij komt eten

1e kerstdag gaan we gourmetten bij mijn zus, 2e kerstdag een uitgebreid dinner... ga vandaag maar weer kookboeken/smulweb e.d. erop naslaan in de hoop een ultieme combinatie te vinden. Zit te denken aan een echte kalkoen, gevuld. Nooit gedaan, maar eens moet de eerste keer zijn.
pi_23641453
He Harlingen... dat wilde ik nu ook gaan doen, en wel twee omdat we met z'n negenen zijn en dan misschien aan een enkele niet genoeg hebben. Kan ik twee vullingen maken, voor ieder wat wils. Het is nog niet de definitieve keuze, maar het lijkt me lekker.
pi_23648429
Volgens mij is gourmetten erg in trek met de kerstdagen

Wij gourmetten ook altijd èèn dag. Dat is altijd lekker en gezellig.
Dit jaar komen mijn ouders over dus moet ik koken.

Kerstavond gaan we bij m'n schoonouders eten, dus dat zullen wel allemaal Italiaanse lekkernijen worden.

Eerste of tweede kerstdag gaan we dus gourmetten.

De andere dag wil ik ook wat speciaals maken, maar ik weet nog niet wat.
Ben smulweb ook al aan het raadplegen.
In ieder geval een lekker stukje vlees.

@ harlingen: Ken ik jou toevallig? Ik kom ook uit Harlingen.
Forza Juve!
pi_23654910
We zijn eruit!

Als voorgerecht maken we bruschetta. Met mozzarella en ham, met tomaat en parmezaanse kaas en met gegrilde groenten

Het hoofdgerecht bestaat uit Tournedos met gevulde portobello (met o.a. ricotta, zongedroogde tomaatjes en noten) (Tip-culinair december) Hierbij waarschijnlijk aardappels uit de oven en broccoli

Verder maken we hierbij een salade van Jamie Oliver met creme fraiche en buffelmozzarella

Als nagerecht maken we noten- appelstrudel met notenijs (Tip-culinair december)

En dan hebben we tenslotte bij de koffie nog zelfgenmaakte chocolade-muffins en bonbons.

Beetje Italiaans thema dus
pi_23655119
Als ik geen stress wil hebben, maak ik een stoofschotel. Die kan ik desnoods weken van te voren maken en invriezen. Ik vertik het om voor 8 man biefstuk te bakken.
Ik wil niet met een rood hoofd rondrennen, ik wil genieten van m'n gasten.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_23655627
Het handige bij ons menu is dat je ook al heel veel van te voren kunt doen. Je hoeft het dan alleen nog in de oven of uit de koelkast te halen/stoppen. Die appelstudel maak je bv een weekend van tevoren en die kan je invriezen.
pi_23655748
quote:
Op maandag 29 november 2004 21:46 schreef Stiemie het volgende:
een salade van Jamie Oliver met creme fraiche en buffelmozzarella

Klinkt wat vreemd
pi_23656270
Staat in Happy days met de Naked Chef

Het is gemarineerde mozzarella in creme fraiche met citroen en marjolein. Het schijnt heel lekker te zijn. Ben zelf ook benieuwd. We gaan 'm waarschijnlijk toch eerst eens zelf proberen
pi_23775487
Voor a.s. vrijdag, 22 man:

Voor: Spiralina di Ricotta (mengsel van diverse paddestoelen en ricotta, gerold in een dunne omelet) op bedje van rode bieten met een rode-uien dressing.

Soepie: Kervelsoep (uit moestuin) met Hollandse garnaaltjes

Hoofd: Kabeljauw in pancetta met kruiden/spinazie risotto en nog iets van groenten

Toe: Kuipje van filodeeg, gevuld met appel en honing in een plasje kaneelzabaglione

Iemand nog opmerkingen, tips? Het voorgerecht is redelijk rond, soep ook (heb echt enorm vele kervel staan en kervelsoep vind ik zelf wel lekker). Hoofd is kabeljauw omdat dat vrij makkelijk in de oven gaat (moet vis zijn, 22 dames, en heb maar een klein fornuis). Risotto is lekker goedkoop, maar wel lekker bij vis. Groente weet ik nog niet, liefst iets dat makkelijk op een fornuis de maken is, aangezien oven dan al vol zit.
Toetje is vrij simpel, mar tegen die tijd zijn de dames toch wel teut. Dus wat filodeeg in kom-vorm klaar maken en vul met mengsel van appelsnippers en honing. A la minute de zabaglione kloppen....
pi_23775632
Ik ga dit jaar een beetje franse stijl doen:

franse uiensoep vooraf (gezien in de serie "Cook like a Chef")

Als hoofdgerecht: Kreeft, Krab in een sjalot/uien/knofloofsaus en eendeborst met uien als hoofdgerechten naar keuze.

Groenten: een of andere salade, ik moet het nog wel verzinnen

toetje: english triffle ala jamie oliver.of een campari/passievruchten sorbet (ik denk het laatste, want het wordt nogal een zwaar diner anders.

En bij het natafelen een pannekoekje met vanilleijs en bosvruchtencompote, waar ik alleen het pannekoekje zelf maak

En koffie enzo..of zelfgemaakt chocolademelk ...simpel, behoorlijk machtig, maar superlekker.
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
pi_23776731
Ik krijg wrs indisch En als ik ergens niet van hou!

(Vier t bij vriendje).
pi_23777025
indisch als in indonesisch? of juist indiaas? indisch eten bestaat volgens mij niet.

Maar als het het 1e is..indonesisch eten is juist superrrrlekker, niet echt kerstmis eten, maar toch onwijs lekker.
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
pi_23778090
Indonedisch ja, en smaken verschillen, ik moet er weinig van hebben

Daar wordt trouwens ieder jaar indonesisch gemaakt.. iedereen is er wild van. (Behalve Ik).
pi_23796713
Indisch is Indonesisch, van voor de onafhankelijkheid
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_23824049
kerstavond, wokken of gourmetten , zo vaak gedaan, nu een keer niet,
eigenlijk willen we gewoon op de bank hangen, kletsen, en iets te eten, en zo dat niet een iemand de hele tijd in de keuken staat.

iniedergeval iets wat je van tevoren kunt maken,

eigenlijk ben ik nog niet verder als garnalen coctail.
of iets in bladerdeeg,
koude hapjes, met vis of zo
geen idee
De Puta Madre
  dinsdag 7 december 2004 @ 23:57:04 #49
106546 PanPan
Zlatan-frituurpan
pi_23824308
Kerstavond en 2e kerstdag heb ik me uit laten nodigen. 1e kerstdag vier ik met vrienden, iedereen zorgt dan voor 1 gang en ik ben de gelukkige die het hoofdgerecht mag verzorgen.
Ik zat te denken aan een stapel soft tortilla's met alle ingrediënten er los naast (kaas, gehakt, warme sauzen, (gegrilde) groenten, guacemole etc.) en dan wat salades erbij. Een soort lopend buffet, dus. Niet echt hip meer, maar wel zo makkelijk. Er komen nogal wat mensen en ik vind het dan altijd moeilijk om iets te maken dat iedereen lust.
Dan zal zo de straatverlichting wel aan gaan...
pi_23824615
Ik ga tweede kerstdag koken voor 5 man (including me )

Vooraf: champignonnesoepje met zelfgebakken brood en wat kaas
Hoofdgerecht: iets van een lamsstoofschotel met wat bijgerechten (ben ik nog niet helemaal uit)
Nagerecht: een ananas-gerecht uit de december TIP. had eerst chocotaart in gedachten, maar dat wordt te zwaar in combinatie met die lamsstoofschotel
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_23824643
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 23:42 schreef Killer_Mom het volgende:
kerstavond, wokken of gourmetten , zo vaak gedaan, nu een keer niet,
eigenlijk willen we gewoon op de bank hangen, kletsen, en iets te eten, en zo dat niet een iemand de hele tijd in de keuken staat.

iniedergeval iets wat je van tevoren kunt maken,

eigenlijk ben ik nog niet verder als garnalen coctail.
of iets in bladerdeeg,
koude hapjes, met vis of zo
geen idee
Misschien iets van een stoofschotel? Die kun je vaak de dag ervoor al klaar maken
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_23824870
quote:
Op woensdag 8 december 2004 00:15 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Misschien iets van een stoofschotel? Die kun je vaak de dag ervoor al klaar maken
ja, dat is ook zo, maar dat is meteen eten, en opruimen.

ik zoek iets , dat je de oven aanzet, en dan iests wat je van tevoren klaar hebt staan er inschuift.

bitterballen in de frietpan vind ik zelf niks, mag iets " luxer" zijn
De Puta Madre
pi_23824945
quote:
Op woensdag 8 december 2004 00:29 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

ja, dat is ook zo, maar dat is meteen eten, en opruimen.

ik zoek iets , dat je de oven aanzet, en dan iests wat je van tevoren klaar hebt staan er inschuift.

bitterballen in de frietpan vind ik zelf niks, mag iets " luxer" zijn
Ik heb in dit topic een diner gepost dat ik vrijdag moet maken (ingehuurd). Maar dat voorgerecht is best leuke en 'luxe'. Je kunt het gewoon overdag even maken en dan 's avonds even in de oven schuiven... kan je het recept wel geven...
pi_23825060
Gebakken pinguin met rucola sla en stoofpeertjes. Wordt weer een hele klus, want ik mag koken dit jaar.
How could it hurt you when it looks so good...
pi_23825138
Soepie: Kervelsoep (uit moestuin) met Hollandse garnaaltjes

Hoofd: Kabeljauw in pancetta met kruiden/spinazie risotto en nog iets van groenten

Toe: Kuipje van filodeeg, gevuld met appel en honing in een plasje kaneelzabaglione

graag, t zweet breekt me uit bij deze kookkunsten,
eerlijk, ik vind koken leuk, hoe krijg ik t op tafel?
ik wacht op je recept ,
De Puta Madre
pi_23825215
...misschien staat het ook in dat kookboek???
How could it hurt you when it looks so good...
pi_23825254
quote:
Op woensdag 8 december 2004 00:42 schreef Davidboaz het volgende:
Gebakken pinguin met rucola sla en stoofpeertjes. Wordt weer een hele klus, want ik mag koken dit jaar.
sla en peren is een makkie, maar hoe krijg ik heel die verzameling LINUX pinguins in de pan,
en iedereen wijsmaken dat t geen konijn is,
* weet t niet meer*
De Puta Madre
pi_23825270
quote:
Op woensdag 8 december 2004 00:53 schreef Davidboaz het volgende:
...misschien staat het ook in dat kookboek???
welk kookboek
De Puta Madre
pi_23825466
Kervelsoep: Blokje kippebouillion oplossen, Uitje fruiten, kervel bij de ui laten slinken. Bij de bouillion doen en evt pureren. Garnaaltjes meewarmen en serveren met toast of stokbrood.

Kabeljauw omwikkelen met panchetta of rauwe ham. Oven voorverwarmen, vis garen.
Voorde risotto uitje fruiten, dan kruiden erbij. Rijst erin, goed roeren. Dan spinazie en vocht erbij. Gaar laten worden.
Of beter: risotto zonder spinazie van te voren maken en bij het opwarmen spinazie erbij doen.

Filobakjes: Snijd per persoon een vel filodeeg doormidden. Bestrijk 1 helft met eiwit en plak de andere helft erop. Bestrijk het met gesmolten boter. Leg een velletje bakpapier in een ovenvast vormpje en duw het deeg erin, zodat het een bakje wordt. Bak ong. 20 min op 200 graden.
Bak blokjes appel zacht in boter en voeg er wat honing aan toe. Doe in filo-bakje.

Zoek recept van zabaglione op en voeg er kaneel aan toe.

En waarom, in vredesnaam, wil je dingen koken waar je geen recept van hebt?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_23825677
quote:
Op woensdag 8 december 2004 01:16 schreef krakkemieke het volgende:
Kervelsoep: Blokje kippebouillion oplossen, Uitje fruiten, kervel bij de ui laten slinken. Bij de bouillion doen en evt pureren. Garnaaltjes meewarmen en serveren met toast of stokbrood.

Kabeljauw omwikkelen met panchetta of rauwe ham. Oven voorverwarmen, vis garen.
Voorde risotto uitje fruiten, dan kruiden erbij. Rijst erin, goed roeren. Dan spinazie en vocht erbij. Gaar laten worden.
Of beter: risotto zonder spinazie van te voren maken en bij het opwarmen spinazie erbij doen.

Filobakjes: Snijd per persoon een vel filodeeg doormidden. Bestrijk 1 helft met eiwit en plak de andere helft erop. Bestrijk het met gesmolten boter. Leg een velletje bakpapier in een ovenvast vormpje en duw het deeg erin, zodat het een bakje wordt. Bak ong. 20 min op 200 graden.
Bak blokjes appel zacht in boter en voeg er wat honing aan toe. Doe in filo-bakje.

Zoek recept van zabaglione op en voeg er kaneel aan toe.

En waarom, in vredesnaam, wil je dingen koken waar je geen recept van hebt?
Het was een quote van mijn eerder post, vandaar. De kervelsoep doe ik ongeveer hetzelfde, alleen gooi ik de kervel er pas later bij en maak ik hem ietsje dikker met room, maar niet heel erg. Het ging met name om het voorgerecht, maar ik zie dat ik die niet gepost heb?
Dat wordt een sprialina di ricotta. Heel simpel wat mooie paddestoelen (ongeveer 400 gr) aanzetten met beetje knoflook en peterselie. Blussen met witte wijn en beetje paddestoelen bouillon bijdoen. Even laten staan en dan van vuur afhalen. Ricotta (250 gr) erbij doen en doorroeren. Laten afkoelen. Ondertussen even wat dunne omeletten maken. De laten afkoelen, insmeren met ricotta paddestoelen mengsel en inrollen. Dan even inpakken in folie en wegleggen voor het diner.
Voor serveren 10 min in een hete oven (200) en in plakken snijden. Ziet er leuk uit en is erg lekker.
Kabeljauw heb je hetzelfde als ik, risotto maak ik met uitje en knoflook. Na 15 min pas kruiden erbij. Tegelijk wat gesneden wilde spinazie erdoor roeren. Nou ja, risotto afmaken.

Filobakjes gaan sneller en (vind ik) mooier in frituur. Ik gebruik daar een soort netje voor met de juiste vorm. Anders werkt bovenstaande methode prima. Deze bakjes voor serveren even vullen met honing en appelsnippers en de oven in (heel kort). Zabaglione is simpel. Paar eitjes (stuk of drie) opslaan met kaneel en wat suiker (wellicht donkere basterd voor de kleur) en dan rustig wat witte wijn toevoegen (dl per ei). Nu het lastige, saus laten inbinden op hoog vuurtje, maar zonder koken. Onderwijl met garde blijven kloppen, als hij juiste structuur heeft op bord gieten en filebakje erin plaatsen.

Nou ja, het hele menu is eigenlijk niet echt bijzonder ofzo, maar best te betalen (mijn inkoop is 8 euro) en zoals je zelf al zei, het ziet er 'luxe' uit... Recepten kunnen beetje afwijken, kook zelf nooit met handleiding, maar ik hoop dat het idee overkomt. Bij het voorgerecht doe ik wat bietenbladen met een rode uiendressing (uien in wekpot met suiker, rode peper, wijn azijn en olie en na weekje pureren). Bij het hoofdgerecht een coulis van sjalot en pommodori (pommodori vlees met sjalot en kruiden koken, pureren en koud serveren).

Als je die coulis en de rode uien dressing weglaat is de voorbereiding minimaal. Risotto kan ook van tevoren en dan in magnetron opwarmen. Vis hoeft alleen in de oven, ook simpel. Het is voor mij een uurtje voorbereiden met zijn tweetjes en 's avonds bijna geen werk meer.

PS: Ik reken 20 euro pp
pi_23825804
Hmmm, lijkt me niet relaxed koken voor Killer-Mom...... Soep en kabeljauw kan je wel voorbereiden.
Maar ik zou een simpeler dessert nemen.
Mijn favo:
per persoon :2 kletskoppen
portie kaneel-met-stoofperen-ijs
slagroom

Leg per persoon 1 kletskop op een dessertbordje. Leg het ijs erop en dek af met een kletskop. Doe er slagroom op, stuif er evt wat cacao op. Voor de leukigheid kan je een sjabloon knippen, zodat de cacao een ster wordt ofzo.

Neem de hoeveelheid iets ruim, men kan nog een portie lusten.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_23826066
quote:
Op woensdag 8 december 2004 01:59 schreef krakkemieke het volgende:
Hmmm, lijkt me niet relaxed koken voor Killer-Mom...... Soep en kabeljauw kan je wel voorbereiden.
Maar ik zou een simpeler dessert nemen.
Mijn favo:
per persoon :2 kletskoppen
portie kaneel-met-stoofperen-ijs
slagroom

Leg per persoon 1 kletskop op een dessertbordje. Leg het ijs erop en dek af met een kletskop. Doe er slagroom op, stuif er evt wat cacao op. Voor de leukigheid kan je een sjabloon knippen, zodat de cacao een ster wordt ofzo.

Neem de hoeveelheid iets ruim, men kan nog een portie lusten.
Je hebt gelijk, toetje is wellicht wat bewerkelijk en zabaglione is wat irritant a la minute. Jouw ijstoetje zal het ook alitjd goed doen... Belangrijk detail bij de kerstdiners de we geven is dat we alles zelf doen, vandaar weinig ijs. Heb namelijk nog geen ijsmachine...
pi_23826082
Een kaneelbavarois met stoofperensaus zou dan ook tussen de kletskoppen kunnen?
Ik vond het leukste aan dat toetje dat je zacht en knapperig had.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_23826093
Hmja, ik ben snel gestressed, dus ik zoek naar een balans tussen veel zelf doen en op de avond zelf plezier hebben.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_23826106
quote:
Op woensdag 8 december 2004 02:50 schreef krakkemieke het volgende:
Hmja, ik ben snel gestressed, dus ik zoek naar een balans tussen veel zelf doen en op de avond zelf plezier hebben.
Ik ken het, ik doe die diners voor het geld, dus wil er ook zo min mogelijk tijd aan besteden. Maar goed, zo'n toetje is op dat moment even 10 minuten beunen, maar dan is het ook wel weer iets aparts...
  woensdag 8 december 2004 @ 02:58:42 #66
106546 PanPan
Zlatan-frituurpan
pi_23826138
quote:
Op woensdag 8 december 2004 00:42 schreef Davidboaz het volgende:
Lees ik dat goed?
Serieus? Kun je dat eten? En waar haal je dat dan?
pi_23826142
*Krakje is een amateur, hihihi!*
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_23826218
quote:
Op woensdag 8 december 2004 02:59 schreef krakkemieke het volgende:
*Krakje is een amateur, hihihi!*
Ik ben ook amateur. Ik kook twee dagen in de week in een restaurant sinds en jaar en doe die kerstdiners, die verdienen nogal goed namelijk. Veel geleerd van familie (veel koks, banketbakkers) en veel zelf geleerd. Eigenlijk pas sinds 2 jaar echt fan, maar nu heel veel aan het leren (slacht nu ook, etc...). Maar goed, het zal niet mijn carriere worden
pi_23826229
Trusten! En veel plezier!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_23826233
Trusten! Ik ga nog even door...
pi_23826237
Oh! Ik dacht..... die ZZZZZZZ smiley.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_23826245
Neen, moet toch half zeven werken, nou ja, werk...
pi_23826248
Nog een leuk suikerideetje hebben?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_23826251
Suiker bijna laten karameliseren, dan draden op een bakpapier of zo laten druipen. In de gewenste vorm.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_23826277
quote:
Op woensdag 8 december 2004 03:28 schreef krakkemieke het volgende:
Suiker bijna laten karameliseren, dan draden op een bakpapier of zo laten druipen. In de gewenste vorm.
Haha, die gebruik ik ook vaak. Stop er meestal nootjes in, maar draden ofzo is ook mooi. Maar als je zoiets moois vind, weet ik nog eentje die er mooi uitziet. Als je grote vlakken maakt, worden ze altijd wat hard en dik, toch? (Nou ja, mm dik ofzo). Als je nu eens al die hard geworden suiker neemt en deze in de magimix helemaal verpulvert (heftige magimix vereist). Dit moet echt tussen suiker en poedersuiker inzitten. Dan een bakplaat nemen met een goed soort anti-aanbak papier (ik gebruik een siliconenmat) en het poeder hier dun over verdelen (met een zeef werkt aardig). Als je dit weer in de oven gooit bij hoge temperatuur gaat het weer smelten. Het blijft echter een dun laagje. WEer afkoelen en je hebt een hele mooie dunne suikerplaat. Deze breek ik dan in grote stukken, die bijna doorzichtig zijn...
pi_23826286
OOOOOh, maak me gek....... Ik vind pecannoten met caramel al lekker.... Maar die draden zijn spectaculair voor mijn etentjes....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_23826308
quote:
Op woensdag 8 december 2004 03:40 schreef krakkemieke het volgende:
OOOOOh, maak me gek....... Ik vind pecannoten met caramel al lekker.... Maar die draden zijn spectaculair voor mijn etentjes....
Draden zijn zeker een mooie toevoeging. Probeer een keer te experimenteren met mijn blaadjes. Gewoon alles draden die breken ofzo malen en op vetvrij papier in een hete oven gooien en goed blijven opletten. Kunnen je wellicht alsnog gebruiken... Mijn favoriet is toch wel met pistachenoten...
pi_23826312
Hehehe, kunnen we niet op irc?
*Krakje droomt weleens van een #cul*
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_23826314
Yup, zit ik nu op voor iets anders
pi_23826321
Eh, meeten?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_23826325
Ik ken al die van barafranca (een spelletje), dus geef maar een adres
pi_23826328
eh..... Mirc? sorcerynet?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_23826334
Damm, weet ik allemaal weinig van. Je hebt normaal toch een gewoon adres ofzo? irc.barafranca.com bijvoorbeeld, da's de enige die ik ken... Waarom is er geen irc.cul.nl?
  woensdag 8 december 2004 @ 03:59:22 #84
106546 PanPan
Zlatan-frituurpan
pi_23826338
Maak aan, dan
pi_23826339
Kweenie, ik weet alleen van Irc een beetje....]
Dan moet je of een progje als Mirc of Ircle (Mac) hebben, of een link van een site .....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_23826340
Het moge inmiddels duidelijk zijn dat ik echt bijna niks afweet van irc...
pi_23826345
Doe jij dan even PanPan!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 8 december 2004 @ 04:29:01 #88
106546 PanPan
Zlatan-frituurpan
pi_23826362
Ok!
  woensdag 8 december 2004 @ 04:33:06 #89
106546 PanPan
Zlatan-frituurpan
pi_23826364
quote:
Op woensdag 8 december 2004 03:59 schreef Drive-r het volgende:
Het moge inmiddels duidelijk zijn dat ik echt bijna niks afweet van irc...
Ik eigenlijk ook niet, maar volgens mij heb ik nu een chatbox aangemaakt die #cul heet.
Ik zit er in ieder geval in.
pi_23826371
Ff kijken, ben connected met irc.fok.nl en zit in #cul, zie alleen niemand
  donderdag 9 december 2004 @ 00:52:16 #91
106546 PanPan
Zlatan-frituurpan
pi_23846639
Nu doet'ie het wel.
Mosterd na de maaltijd, maar ja, misschien zijn er nog steeds geïnteresseerden.
#cul, dus.
pi_23848549
quote:
Op donderdag 9 december 2004 00:52 schreef PanPan het volgende:
Nu doet'ie het wel.
Mosterd na de maaltijd, maar ja, misschien zijn er nog steeds geïnteresseerden.
#cul, dus.
Ik zal vanavond eens kijken
pi_23910273
Zeg wat vinden jullie van onze kerstmenu? (zie signature)

Zeg t me
pi_23913118
quote:
Op zondag 12 december 2004 00:14 schreef shredder het volgende:
Zeg wat vinden jullie van onze kerstmenu? (zie signature)

Zeg t me
Misschien kun je hem gewoon posten? Je link doet nl. weinig
pi_23913475
Jawel, geduld is een schone zaak. Maar goed, knippen en plakken dan

Kerstmenu A

(voor minimaal 2 personen) ¤. 39.90 p/p
VOORAF: Champagne
KERST HORS D’OEUVRE
(Verschillende Dumplings)
Kerst Soep : vol met verrassingen

HOOFDGERECHTEN bestaande uit:
- Hong So Ha Kau (Japanse gamba’s tempura)
- Chun Sie Ngaw Pa
(gegrilde ossehaas met wilde saus)
-Kerst-Rol ( gevuld met verse groenten)
- Po kok Kai Fan (Chinese paella met kerrie)

Chinese Dessert
pi_23913488
Kerstmenu B

(voor minimaal 2 personen) ¤. 35.90 p/p
VOORAF: Champagne
KERST HORS D’OEUVRE
(Verschillende Dumplings)
Kerst Soep: vol met verrassingen

HOOFDGERECHTEN bestaande uit:
- Kerstkalkoen in Thaise stijl
- Ngaw yuk keun
(Gevulde ossehaas met exotische vulling)
- Hong So Tjoy(Crispy vleesslierten & paksoy)
- Kai Pa Fan (Chinese paella in tom. saus)

Chinese Dessert
pi_23913964
off-topic: ik krijg een upload-scherm te zien en meer niet

Ziet er goed uit . Ik doe liever geen chinees met kerst, maar da's mijn probleem
pi_23914080
bier, chips etc aka snackfood
  zondag 12 december 2004 @ 12:49:46 #99
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_23917084
Kerstavond werken,
1e Kerstdag koken voor mn Ouders mn zusjes en aanhang, Moet nog gaan bedenken wat.
2e Kerstdag Al sla je me dood (ik moet echt nog even een goede invulling geven aan dit fenomeen)
Oudjaarsavond: Hoofdgerecht koken voor 10 vrienden.
Januari: 10 Gangen Traditioneel kertsdiner (wat normaal altijd in Decemberplaats vind) voor vrienden + aanhang.

Amuses (Rochfort in Filodeeg, gehakt/tomaat in Filodeeg en Krabmouse in een borrelglaasje met hollandse garnaltjes er door heen (uitlepelen met een soepstengel achtig iets)

Tonijncarpaccio met limoendressing.

Terrine van Speenvarkenfilet met een krul Fois gras de canard.

Ravioli gevuld met ricotta, geroosterde pijnboompitten, Parmazaanse kaas en een boel kruiden (Gejat van Jamie Oliver)

3 Espressokopjes gevuld met soep (weet nog niet welke)

Spoom

Gegrilde hele gamba (3) met klein bakje risotto

Gegrilde Eendenborst met iets erbij.

Tosti met Brie, Rucola en Amandelen.

Honing Ijs met Verse Vijgen

Koffie met Likeurtjes.

Ik moet dus voor 3 diners gaan koken en ben ver door mn inspriratie heen ( vooarl wat hoofdgerechten betreft.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  maandag 13 december 2004 @ 16:52:53 #100
90648 zeeuwse
Mostly harmless
pi_23944858
1e kerstdag alleen met mijn vriend (schoonmoeder is naar een zus van haar)
2e kerstdag bij mijn familie gourmetten

ik maak op eerste kerstdag waarschijnlijk:
biefstuk marchand de vin (oftewel biefstuk met rode wijnsaus)
gratin dauphinois
knoflookboontjes of -broccoli

dessert koop ik waarschijnlijk kant en klaar (ik denk tiramisu uit een glas van de appie)
voorgerecht laat ik waarschijnlijk schieten omdat er die 2 dagen toch al genoeg gegeten wordt.
So Long and Thanks for All the Fish
  maandag 13 december 2004 @ 16:56:16 #101
3542 Gia
User under construction
pi_23944935
Kerstavond gourmetten

1e kerstdag konijn met krieltjes en groenten, ijs na
2e kerstdag kerstdiner bij schoonouders, wij maken de soep
pi_23945144
Ik wil met m'n vriend als dessert Tiramisu maken. Zo'n ranzige grote bak vol met dat spul. Heeft iemand een recept wat dichtbij de Italiaanse komt?
pi_24025324
quote:
Op maandag 13 december 2004 17:04 schreef ParanoidEv het volgende:
Ik wil met m'n vriend als dessert Tiramisu maken. Zo'n ranzige grote bak vol met dat spul. Heeft iemand een recept wat dichtbij de Italiaanse komt?
dubbel, als je t nu nog niet weet,
grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar topic deel 3
De Puta Madre
pi_24025368
Wat zetten jullie op tafel met kerst?

flappie of heel mischien bambi
pi_24084819
Jaaaa, het is weer zo ver, kerst komt er weer aan. Druk bezig geweest met het zoeken van recepten, maar nog geen definitief resultaat! Vlees of vis? Varkenshaas of toch kalkoen? Zelf ga ik denk ik voor de pompoensoep vooraf, daarna met abricosengelei en kruiden gevulde varkenshaas, en toe geflambeerde kersen met ijs. Lekker fruitig dus! Wat eten jullie met kerst!?

Wnkele leuke sites om inspiratie op te doen:
http://www.receptenzoeker.nl/zoek/kerstdiner/1/
http://www.receptenweb.nl(...)4/special-level1.jsp
http://www.vlees.nl/index(...)%3FID%3D0%26REF%3D20
http://www.goldweb.nl/culinair/
pi_24084870
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
  zondag 19 december 2004 @ 17:25:36 #107
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24084904
Ik ga voor de familie koken, vooral een dubbelgetrokken boullion, dan gebraden gans, en na een flan caramel en een mousse ofzo iets, weet nog niet precies wat en hoe, maar dit wordt het ongeveer,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 19 december 2004 @ 17:28:08 #108
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_24084958
tvp
  † In Memoriam † zondag 19 december 2004 @ 22:14:16 #109
1576 BwennieBren
1 + 1 = 11
pi_24090803
1ste Kersdag bij mams en dat zal wel Indisch worden en 2de Kerstdag bij vriendin (verassing dus!).

Kerstnacht ga ik lekker uitpakken. Het wordt vis want het is lekker licht verteerbaar én gezond. Daarbij ben ik het traditionele wild en kalkoen met Kerst een beetje beu. Drie weken geleden heb ik de gerechten al gemaakt voor 2 vrienden en ze vonden het heerlijk!

Met kerst wordt de tafel groter (8 personen). De visgerechten zijn gemakkelijk te maken en vrij snel klaar. Advies is alle ingrediënten van tevoren te snijden, schoon te maken en te prepareren. Om het nog gemakkelijker te maken: laat de vis schoonmaken bij de visboer!

VOORAF:

Carpaccio van gerookte zalm en kappertjes
Mooie plakken gerookte zalm dun schikken op een plat bord, zwarte peper (liefst uit molen) eroverheen en kappertjes, evt. mais en pijnboompitjes. Serveren met sla en citroen.

HOOFGERECHT(EN):

Gefrituurde sardientjes in bloem en paprikapoeder gepaneerd
Benodigdheden:
Ik heb voor elke persoon 2 sardientjes genomen
Peper, zout, bloem, paprikapoeder en olijfolie

sardien

Sardientjes (niet al te groot) laten schoonmaken bij visboer. Thuis de sardientjes wassen en schubvrij maken met de hand (tegen de schubben inwrijven). Afdrogen met keuken papier. Dan met zwarte peper en zout bestrooien. Door de bloem halen en daarna ruim paprikapoeder eroverheen strooien. Bakken in olijfolie

Gefrituurde in bloem gepaneerde kleine roodbaarsjes
Benodigdheden:
Ik heb voor elke persoon 1 roodbaarsje genomen (ca. 30 cm)
Peper, zout, bloem en olijfolie

Roodbaarsje

Vis laten schoonmaken bij visboer. Kop eraan laten houden. Thuis zelf de vis wassen en schubvrij maken met mes (wederom tegen de schubben in, kijk uit voor de bovenvin, die is wat scherp). Hetzelfde klaarmaken als de sardientjes maar dan niet met paprikapoeder bestrooien.

Krabscharen (Noordzeekrab) in currysaus
Benodigdheden:
Ik heb voor elke persoon 3 flinke krabscharen genomen. Deze kan je vaak op de markt krijgen. De visboer heeft ze niet altijd. 1 peper (zie foto), 3 grote uien, hele bol knoflook, kokosmelk uit blik (2x), 1 visbouillionblokje, kerrie djawa poeder (toko) en olijfolie.

peper krabscharen

Krabscharen afschrobben met een borstel onder de kraan. Krabscharen in water koken tot ze roze zijn. Restje (één glas) van het kookwater bewaren. Krabscharen afspoelen en uit laten lekken in vergiet. Van tevoren met een hamer de krabscharen iets stukslaan zodat de poten makkelijker open te maken zijn. Niet te hard slaan want dan gaan ze helemaal stuk!

Uien snijden, 1 hele knoflook schoonmaken, elke teentje platdrukken met zijkant van het mes. Uien en knoflook fruiten in olijfolie. Afblussen met rest van het bewaarde kookvocht. Kokosmelk uit de blikken erbij. Visbouillionblokje, en 3 eetlepels kerrie djawa erbij en hele Mme Jeanet erbij laten koken. Krabscharen erbij en op laag vuur laten sudderen.

Voor het eten van de krabscharen heb je een notenkraker nodig. Zo een:

Gegrilde gamba's
Benodigdheden:
Neem voor elke persoon 2 gamba's.
Zwarte peper, zout, iets knoflookpoeder scheutje oestersaus en olijfolie.

Gamba's

Garnalen marineren met bovenstaande ingrediënten, even laten intrekken en grillen in grillpan tot ze roze zijn.

Met knoflook en rode peper in oestersaus gebakken pijlstaartinktvis
Benodigdheden:
Neem voor elke persoon 3 kleine (plusminus 35 cm lang) pijlstaartinktvissen.
Zwarte peper, per pijlstaartinktvis 2 teentjes knoflook nemen. 1 rode peper en oestersaus. Olijfolie.

Pijlstaartinktvis

Pijlstaartinktvisjes laten schoonmaken door visboer.
Wil je het zelf doen: Belangrijk bij het schoonmaken van de pijlstaartinktvis is het verwijderen van de op kunststof lijkende balein. Bovendien het velletje er even aftrekken. De ingewanden verwijder je door de tentakels uit het zakje te trekken en wat dan nog achterblijft er met de vingers uit te peuteren.
Knoflooktenen ontvellen en uitpersen. De pijstaartinktvisjes marineren in knoflook, peper, zout in olijfolie en een flinke scheut oestersaus. Rode peper overdwars opensnijden, pitjes eruithalen (anders wordt het gerecht te heet) en dan de rode peper in schijfjes snijden. In een koekepan op niet al te hoog vuur de peper fruiten in 3 eetlepels olijfolie. Gemarineerde inktvis erbij. Let op! De kooktijd is sterk afhankelijk van de grootte, maar hij mag zeker niet te lang zijn. Want dan wordt inktvis zo taai als elastiek.

Kokkels met knoflook en zeekraal gestoofd in witte wijn
Benodigdheden:
1 zak kokkels (kokkels zijn best prijzig, per zak zo'n ¤ 11), zeekraal (dit ipv zout is veel lekkerder), krulselderij, 3 tenen knoflook, goedkope witte halfzoete wijn (géén zoete wijn anders liever droge wijn met een eetlepel suiker)

kokkels zeekraal

Kokkels was een laten uitlekken (gebroken kokkels weggooien). In een roerbakpan met laagje olijfolie kokkels aanbakken (in schelp dus), knoflook uitpersen en eroverheen gooien, zwarte peper (liefst uit molen) eroverheen strooien, zeekraal en krulselderij bijvoegen, afblossen met halve fles witte halfzoete wijn, anders droge wijn met één eetlepel suiker. Deksel erop tot de kokkels opengaan. Meteen serveren.Let op!Dichte kokkels weggooien en dus niet opeten.

Bovenstaande gerechten serveer ik met groene salade met honing/mosterd dressing, verse lychees, aardbeien, stokbrood, tomaten tapenade, tapenade en Teufi (gevulde pepers met roomkaas).

Ik schenk witte wijn en rosé.

TOETJE:
Hertog's koffieijs met slagroom
Koffie met cognac

Eet smakelijk!

[ Bericht 0% gewijzigd door BwennieBren op 19-12-2004 22:42:49 ]
Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.
  zondag 19 december 2004 @ 22:19:12 #110
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_24090896
de inhoud van dit :

kutkerst
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  zondag 19 december 2004 @ 22:24:44 #111
37582 Snarf
Het is friet, geen patat.
pi_24091075
Wij houden het altijd relatief simpel, met Honig Kerstsoep (simpele bouillon met kerst-figuurtjes die ik zó lekker vond dat ik er een paar dozen van heb ingeslagen), daarna mals konijn met een aardappelpuree en rode kool met appeltjes. Ongetwijfeld een toetje met ijs.

De tweede dag weet ik niet, dat is een verrassing.
:-D I am Willem-Alexander Claus George Ferdinand van Oranje-Nassau and I approve this message.
  zondag 19 december 2004 @ 22:39:49 #112
18772 pos
@@sweet@@
pi_24091431
quote:
Op zondag 19 december 2004 22:14 schreef BwennieBren het volgende:
Kerstnacht ga ik lekker uitpakken. Het wordt vis want het is lekker licht verteerbaar én gezond. Daarbij ben ik het traditionele wild en kalkoen met Kerst een beetje beu. Drie weken geleden heb ik de gerechten al gemaakt voor 2 vrienden en ze vonden het heerlijk! (...)
Petje af hoor...wat een hoop gerechtjes
Ik ga het zeker een keer maken.
Plaats je nog foto's van de kerstnacht tafel?
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_24091480
Hier is tenminste aandacht aan besteed.
Ik ga dit topic even mergen.
pi_24091650
quote:
Op donderdag 16 december 2004 23:34 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

dubbel, als je t nu nog niet weet,
grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar topic deel 3
Ja niemand reageerde destijds, dus toen belsoot ik het maar specefiek aan Piet te vragen Komende week staat ie op het menu hoor
  † In Memoriam † zondag 19 december 2004 @ 22:52:54 #115
1576 BwennieBren
1 + 1 = 11
pi_24091709
quote:
Op zondag 19 december 2004 22:39 schreef pos het volgende:

[..]

Petje af hoor...wat een hoop gerechtjes
Ik ga het zeker een keer maken.
Plaats je nog foto's van de kerstnacht tafel?
Ga ik zeker doen pos!
Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.
  maandag 20 december 2004 @ 12:10:37 #116
18772 pos
@@sweet@@
pi_24099162
quote:
Op zondag 19 december 2004 22:52 schreef BwennieBren het volgende:

[..]

Ga ik zeker doen pos!
Thnx
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_24159753
quote:
Op zondag 19 december 2004 22:14 schreef BwennieBren het volgende:
Eet smakelijk!
DAMN! Bwennie!!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  donderdag 23 december 2004 @ 17:12:36 #118
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24161995
Vooraf een garnalen salade,
Dan een runderboullion met mergknoedels
gebraden gans, met morieljes, een sherrysaus met honing, rode kool, spruitjes, salade, aardappeltaart en gekookte aardappels
Grand dessert met Herrencreme, creme brulee, en chocolademousse

Oh en alles natuurlijk zelfgemaakt en vers, niets uit een pakje.
Misschien dat ik van de levers van de ganzen (heb er 2 besteld) nog een paté maak voor later op de avond.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 23 december 2004 @ 17:13:59 #119
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_24162026
quote:
Op donderdag 23 december 2004 17:12 schreef Pietverdriet het volgende:

Misschien dat ik van de levers van de ganzen (heb er 2 besteld) nog een paté maak voor later op de avond.
  donderdag 23 december 2004 @ 21:12:47 #120
19246 xJapser
VBV De Graafschap o/
pi_24166509
Nou hier mijn programma:

24/12: Ik begin met een pasteitje gevuld met wildragout, daarna een hertebiefstukje met pepersaus en brocoli en krieltjes. Toe, ik denk of kaas of tiramisu.

25/12: Bij ouwelui

26/12: Filmnacht, ik heb bij de lokale visboer een zalmsalade besteld met allerlei hapjes erbovenop. Verder nog allerlei andere kleine tapas erbij fixen.
"Is that what happens to us? A life of conflict with no time for friends...
...so that when it is done, only our enemies leave roses."
  vrijdag 24 december 2004 @ 09:23:10 #121
88360 kleinmeiske
Tja, het is een gave ...
pi_24174704
Hmmm, ik hou het wel erg basic: zaterdag bruine bonensoep maken (maar da's dan wel de extra supergevulde versie van m'n vriend) en zondag frietjes bakken ... We hebben het een beetje te druk voor kerst...

Maar wel 's avonds het kacheltje aan, kaarsjes aan, toastjes erbij en saampjes op de bank!
  vrijdag 24 december 2004 @ 09:41:11 #122
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_24174900
lekker basic vindt kerst leuk maar ik sta al elke dag in de keuken

25ste :gourmette met vis en lekkere salade's
26ste: afhaal chinees.

kan wel 5 gangen koken of meer heb er dit jaar geen zin in tussen door eet ik wel allemaal kleine hapjes
ciabatte met eigengemaakte pesto
receptje
1bos basclicum(2 zakjes ah)
25 gram pijnboom pitten
25 gram parmezaan
1.5 dl olijfolie
drubje gember
peper en zout
pi_24175312
warm voorgerecht: aspergesoep
koud voorgerecht: carpaccio van ossenhaas
hoofdgerecht: kabeljauwtaart
nagerecht: ijs met vers fruit

en als laatste: irish coffee
pi_24175385
Ik doe niet aan kerstmenu's

Eerste kerstdag heb ik een stuk kalfstong, met champignonsaus en brood

Tweede kerstdag wordt het denk ik een gebakken eitje.
Zu hause ist alles besser
pi_24175445
Mijn moeder houdt alles strikt geheim... Dus ik laat me maar verrassen morgen.
pi_24175487
Een uitgebreide gourmet, vlees en vis.
  vrijdag 24 december 2004 @ 12:20:32 #127
77755 polly_rulez
interessante boodschap >>
pi_24177832
1e kerstdag:
Vooraf: zalmhapje in rijstvel en gevulde komkommer met surimi
Tussen: Tomatensoep naar recept van mn oom erg lekker!
Hoofd: Ossenhaas uit de oven met blackbeansaus
Na: Panna cotta met sinaasappelsaus
Koffie: Irish coffee

Nu nog zien dat het allemaal lukt
pi_24178560
Mijn definitieve kerstmenu wordt:

vooraf: een frans uiensoepje
hoofdgerecht: Boeuf Bourguignon met aardappelpuree
nagerecht: ananascarpaccio

en daarna koffie
  vrijdag 24 december 2004 @ 16:20:23 #129
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_24182375
Ik heb een kerstdiner waarbij iedereen wat maakt en meeneemt. Dit jaar maak ik de soep: mosterdsoep
Voor de rest heb ik geen flauw idee wat er nog meer op tafel komt!
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
pi_24184027
Ik baal eigenlijk best wel.
Ik hoef voor een kerstlunch alleen maar een pastasalade en tapenade te maken, de diners zijn allemaal al door anderen geregeld.

En dat voor een CUL-mod, tsk.
  vrijdag 24 december 2004 @ 17:39:40 #131
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_24184102
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 17:35 schreef shmoopy het volgende:
Ik hoef voor een kerstlunch alleen maar een pastasalade en tapenade te maken, de diners zijn allemaal al door anderen geregeld.

hey! zie het positief. verse pasta salade kan je een dag voor uittrekken en de ster van de avond zijn. lekkerrrr!
pi_24184944
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 17:35 schreef shmoopy het volgende:

zorg dat je pasta niet overkookt is .. je kan beter de pasta een minuut minder lang koken als dat op het pak staat.. (2minuten mag ook)

met een pasta salade is het laatste wat je wil, pasta prut / pap
pi_24184964
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 18:21 schreef I_LOVE_MATH het volgende:

[..]

zorg dat je pasta niet overkookt is .. je kan beter de pasta een minuut minder lang koken als dat op het pak staat.. (2minuten mag ook)

met een pasta salade is het laatste wat je wil, pasta prut / pap
shmoopy is CUL mod en keukeprinses, ik denk dat dat wel moet gaan lukken
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_24185025
Nederlanders kunnen geen pasta maken, ze verkopen hier niet eens echte pasta in de winkel..

beetje advies kan geen kwaad lijkt mij
pi_24185050
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 18:21 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

shmoopy is CUL mod en keukeprinses, ik denk dat dat wel moet gaan lukken
Psies.

pi_24185059
1e dag:

Voorafje :
Rundercarpaccio

Mosselen in trappistenbier

Wijn: Chablis

2e dag :

Hertenbiefstukjes met cranberrysaus (zoonlief mag geen bambi, dus voor hem hamburgers)
geb. aardappeltjes
worteltjes/peultjes met lente/ui/knoflook sausje

Wijn :
Chateau De Laborde
pi_24188423
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 18:25 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Psies.

Wat voor pasta heb je gekocht?
pi_24189180
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 21:00 schreef I_LOVE_MATH het volgende:

[..]

Wat voor pasta heb je gekocht?
Ga ergens anders de culinaire snob uithangen, svp.
  Trouwste user 2022 vrijdag 24 december 2004 @ 23:33:37 #139
7889 tong80
Spleenheup
pi_24191720
Morgen bij ma eten, ik eet kip. Maar Wim, m'n broer verzorgt het diner. Hij gaat er allemaal rare dingen in stoppen zei ie

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_24191912
Godsamme tong, jij eet altijd kip.

Doe eens gek, gooi je haar los, eet eens iets anders dan een kindermenuutje.
  Trouwste user 2022 vrijdag 24 december 2004 @ 23:47:58 #141
7889 tong80
Spleenheup
pi_24192087
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 23:41 schreef shmoopy het volgende:
Godsamme tong, jij eet altijd kip.

Doe eens gek, gooi je haar los, eet eens iets anders dan een kindermenuutje.
Ik eet ook van de ( kijk niet : konijn ) Maar dit wordt heel speciaal zei ie.

Nee lekker heel het jaar kip eten en met kerst een kalkoen opvreten.

Je bent pas stoer als je heel het jaar kalkoen eet en met Kerst speklapjes

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_24192195
Of zuurkool.
Heb ik ook jaren gedaan, waarom niet
  zaterdag 25 december 2004 @ 00:07:23 #143
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_24192517
ach ja ik heb vorig jaar patat en een frikandel gegeten.
was zo druk in de keuken dat we echt geen tijd hadden dan schiet je eigen eten er bij in na werk nog wel even wat in elkaar geknutseld met een lekker drankje best te doen.
pi_24197898
Vandaag bij mijn vader eten,en morgen ouders van mijn vriend.
Ben benieuwd
  zaterdag 25 december 2004 @ 10:49:43 #145
83411 edje34
Breda de`` gekste``
pi_24197924
Voorgerecht: noorse garnalen coctail
Dan een groentensoep
Hoofdgerecht: 2 varkens rollades 1kalkoen bijgerecht koud en warm buffet.
Nagerecht: stoofperen en ijs.

voor 8 pers koken
Geeft de leugen je geen vleugels
Raakt de waarheid in de war
Dan zijn de keizers slechts helpers en huilt de oude nar.
(Hans teeuwen)
pi_24203917
Wij eten vandaag rollade, sperzieboontjes/spruitjes & aardappelpuree Dit eten we ook meestal met kerst. Lekker

En morgen gaan we gourmetten
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
  Trouwste user 2022 zaterdag 25 december 2004 @ 18:37:52 #147
7889 tong80
Spleenheup
pi_24204137
Zo dat was een heerlijk feestmaal.

In Parmaham gewikkelde kipfilet, gedrapeerd in kaas en omwikkeld met bacon. Kikkererwtjes met paprika uien champitongetjes veel knoflook. Sladressing met feta kaas en pijnboompitjes.

Desert Haagen dasz ijs met slagroom. En een heerlijke capuccino toe

pi_24204753
Tong, ik snap iets niet, hoe kan kipfilet die al omwikkeld is met parmaham ook nog omwikkeld zijn met bacon?
Gewoon allebei gedaan dus?
  Trouwste user 2022 zaterdag 25 december 2004 @ 19:30:55 #149
7889 tong80
Spleenheup
pi_24204818
Recept van broer. Kipfilet was platgeslagen en als een soort rollade gemaakt. Kaas op de filet geloof ik. Parmaham op de filet met daaromheen de bacon. Oh ja ook nog salami. De volgorde weet ik niet meer precies

pi_24205092
Lasagne

zaterdag 25 december 2004 @ 21:40:09 #151
3542 Gia
User under construction
pi_24206618
Wat was dat weer een overheerlijk konijntje.
pi_24208103
Voor het eerst in mijn leven heb ik kalkoen op! en het was echt lekker!

herten- en wildzwijn carpacio

gevulde kalkoen met groenten en aardappel garnituur

en iets met bitterkoekjes na
Baby make your move !!!
  maandag 27 december 2004 @ 11:36:45 #153
88360 kleinmeiske
Tja, het is een gave ...
pi_24232573
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 09:23 schreef kleinmeiske het volgende:
Hmmm, ik hou het wel erg basic: zaterdag bruine bonensoep maken (maar da's dan wel de extra supergevulde versie van m'n vriend) en zondag frietjes bakken ... We hebben het een beetje te druk voor kerst...

Maar wel 's avonds het kacheltje aan, kaarsjes aan, toastjes erbij en saampjes op de bank!
Ik ben dus gewoon gefopt door m'n mannetje ... zaterdagavond de hele avond gespendeerd aan een super-de-luxe diner dansant! Had zondag nog geeneens zin in de soep ...
pi_24233647
quote:
Op maandag 27 december 2004 11:36 schreef kleinmeiske het volgende:
Ik ben dus gewoon gefopt door m'n mannetje ... zaterdagavond de hele avond gespendeerd aan een super-de-luxe diner dansant! Had zondag nog geeneens zin in de soep ...
pi_24251940
quote:
Op donderdag 25 november 2004 13:32 schreef Dymphy het volgende:
1e kerstdag thuis, samen met vriendlief... misschien (vegetarische) sushi maken.
2e kerstdag thuis, samen met vriendlief, mijn moeder en haar partner naar een Thais restaurant.

Dit is het eerste jaar dat we (heerlijk) thuis zijn met de kerstdagen. Hoewel we graag koken, hebben we besloten dat er dit jaar, tenminste één kerstdag, voor ons gekookt wordt. Daarbij hebben we geen zin in de afwas!! (we hebben nl. geen afwasmachine)
Vanwege ziekte schoonvader is het geworden:

Kerstavond bij schoonouders:
(- runderbouillon)
- macaroni, (vlees), mozzarella-sticks, geraspte knolselderij, sperzieboontjes, maïs

1e kerstdag: bij mijn moeder en haar partner... m.n. restjes opgewarmd van kerstavond:
- camembert in krokant jasje met cranberrysaus
- groentesoep
- aardappelgratin, frites, asperges, sperziebonen, spruitjes, witte bonen in tomatensaus, broccoli, erwten en wortelen, peertjes, perziken, veldsla, gemengde sla, (rollade), (beenham), champignonroomsaus, roomsaus.
- ijstaart met slagroom

2e kerstdag thuis, samen met vriendlief, mijn moeder en haar partner, mijn broer en zijn vriendin naar een Indonesisch restaurant.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')