Maar het zijn er 7.quote:Op donderdag 25 november 2004 11:37 schreef DancingPhoebe het volgende:
5 mensen is ook een overzichtelijk aantal
Nou ja zo gek is dat niet. De Middelandse zee is om de hoekquote:Op donderdag 25 november 2004 12:00 schreef Drive-r het volgende:
vooraf oesters (kun je gek genoeg fantastisch krijgen in Franse Alpen, idioot eigenlijk),
Ja, minimaal 600 km om de hoek? Kan me niet echt aan de indruk ontrekken dat dat niet heel dichtbij is... Verder komen de oesters voornamelijk van de westkust van Frankrijk... Maar met kerst staan er hier overal stalletjes oesters, Fransen eten zich dan een slag in de rondte aan oesters?quote:Op donderdag 25 november 2004 12:12 schreef Frenkie het volgende:
[..]
Nou ja zo gek is dat niet. De Middelandse zee is om de hoek
Kerstavondquote:Op donderdag 25 november 2004 12:23 schreef ParanoidEv het volgende:
1e kerstdag semi-verplicht naar schoonfamilie, dus geen idee
2e kerstdag thuis een prefeb gevulde kalkoen ofzo.
Saai dus.
Ik wil geen kerst meer
Het topic heette eerst anders.quote:Op donderdag 25 november 2004 20:35 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Kerstavond
Schoonmoeder
Eerste Kerstdag
Eigen Pa en Ma
Tweede Kerstdag
Schoonvader
Dus hoe zo koken?![]()
![]()
Voor een leek klinkt dit spannend, maar het is wel een beetje standaard Chinees maaltje voor speciale dagen.quote:Op zaterdag 27 november 2004 00:39 schreef Ashram het volgende:
Gewoon Chinees denk ik. Na het werken hebben we gewoon weinig zin om nog teveel tijd te verspillen aan koken.
- Zwaluwnestjessoep of Haaivinnensoep (ik verkies zwaluwnestjes)
- Gesneden abalone op Kai-Choi (das een zeevrucht samen met een Chinese groente)
- Chinese paddestoelen met gedroogde st-Jacobsschelpen
- nog wat lekkers maar weet nog niet precies wat.
Dit duurt maar eventjes om klaar te maken behalve zwaluwnestjes. Voorbereidingen voor deze beginnen de dag ervoor.
Ghiiii, nee hoor nee, ik bedoel de mensen die in dit topic reageerden. Ik had dit topic geopend in de hoop dat mensen lekker uit zouden pakken bij hun kerstdiner, zodat ik kon kijken of er een idee bij zit voor mijn kerstdiner. Maar iedereen reageert alsof hij/zij helemaal geen zin heeft in kerst en al helemaal niet om moeite te doen voor het eten.quote:Op zaterdag 27 november 2004 23:04 schreef kissa het volgende:
" Wat doet iedereen sober! Is dat gebruikelijk bij jullie? "
Ik weet niet wat je bedoelt met "jullie"? De Nederlander?
quote:Op maandag 29 november 2004 21:46 schreef Stiemie het volgende:
een salade van Jamie Oliver met creme fraiche en buffelmozzarella
Misschien iets van een stoofschotel? Die kun je vaak de dag ervoor al klaar makenquote:Op dinsdag 7 december 2004 23:42 schreef Killer_Mom het volgende:
kerstavond, wokken of gourmetten , zo vaak gedaan, nu een keer niet,
eigenlijk willen we gewoon op de bank hangen, kletsen, en iets te eten, en zo dat niet een iemand de hele tijd in de keuken staat.
iniedergeval iets wat je van tevoren kunt maken,
eigenlijk ben ik nog niet verder als garnalen coctail.
of iets in bladerdeeg,
koude hapjes, met vis of zo
geen idee
ja, dat is ook zo, maar dat is meteen eten, en opruimen.quote:Op woensdag 8 december 2004 00:15 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Misschien iets van een stoofschotel? Die kun je vaak de dag ervoor al klaar maken
Ik heb in dit topic een diner gepost dat ik vrijdag moet maken (ingehuurd). Maar dat voorgerecht is best leuke en 'luxe'. Je kunt het gewoon overdag even maken en dan 's avonds even in de oven schuiven... kan je het recept wel geven...quote:Op woensdag 8 december 2004 00:29 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
ja, dat is ook zo, maar dat is meteen eten, en opruimen.
ik zoek iets , dat je de oven aanzet, en dan iests wat je van tevoren klaar hebt staan er inschuift.
bitterballen in de frietpan vind ik zelf niks, mag iets " luxer" zijn
sla en peren is een makkie, maar hoe krijg ik heel die verzameling LINUX pinguins in de pan,quote:Op woensdag 8 december 2004 00:42 schreef Davidboaz het volgende:
Gebakken pinguin met rucola sla en stoofpeertjes. Wordt weer een hele klus, want ik mag koken dit jaar.
welk kookboekquote:Op woensdag 8 december 2004 00:53 schreef Davidboaz het volgende:
...misschien staat het ook in dat kookboek???
Het was een quote van mijn eerder post, vandaar. De kervelsoep doe ik ongeveer hetzelfde, alleen gooi ik de kervel er pas later bij en maak ik hem ietsje dikker met room, maar niet heel erg. Het ging met name om het voorgerecht, maar ik zie dat ik die niet gepost heb?quote:Op woensdag 8 december 2004 01:16 schreef krakkemieke het volgende:
Kervelsoep: Blokje kippebouillion oplossen, Uitje fruiten, kervel bij de ui laten slinken. Bij de bouillion doen en evt pureren. Garnaaltjes meewarmen en serveren met toast of stokbrood.
Kabeljauw omwikkelen met panchetta of rauwe ham. Oven voorverwarmen, vis garen.
Voorde risotto uitje fruiten, dan kruiden erbij. Rijst erin, goed roeren. Dan spinazie en vocht erbij. Gaar laten worden.
Of beter: risotto zonder spinazie van te voren maken en bij het opwarmen spinazie erbij doen.
Filobakjes: Snijd per persoon een vel filodeeg doormidden. Bestrijk 1 helft met eiwit en plak de andere helft erop. Bestrijk het met gesmolten boter. Leg een velletje bakpapier in een ovenvast vormpje en duw het deeg erin, zodat het een bakje wordt. Bak ong. 20 min op 200 graden.
Bak blokjes appel zacht in boter en voeg er wat honing aan toe. Doe in filo-bakje.
Zoek recept van zabaglione op en voeg er kaneel aan toe.
En waarom, in vredesnaam, wil je dingen koken waar je geen recept van hebt?
Je hebt gelijk, toetje is wellicht wat bewerkelijk en zabaglione is wat irritant a la minute. Jouw ijstoetje zal het ook alitjd goed doen... Belangrijk detail bij de kerstdiners de we geven is dat we alles zelf doen, vandaar weinig ijs. Heb namelijk nog geen ijsmachine...quote:Op woensdag 8 december 2004 01:59 schreef krakkemieke het volgende:
Hmmm, lijkt me niet relaxed koken voor Killer-Mom...... Soep en kabeljauw kan je wel voorbereiden.
Maar ik zou een simpeler dessert nemen.
Mijn favo:
per persoon :2 kletskoppen
portie kaneel-met-stoofperen-ijs
slagroom
Leg per persoon 1 kletskop op een dessertbordje. Leg het ijs erop en dek af met een kletskop. Doe er slagroom op, stuif er evt wat cacao op. Voor de leukigheid kan je een sjabloon knippen, zodat de cacao een ster wordt ofzo.
Neem de hoeveelheid iets ruim, men kan nog een portie lusten.
Ik ken het, ik doe die diners voor het geld, dus wil er ook zo min mogelijk tijd aan besteden. Maar goed, zo'n toetje is op dat moment even 10 minuten beunen, maar dan is het ook wel weer iets aparts...quote:Op woensdag 8 december 2004 02:50 schreef krakkemieke het volgende:
Hmja, ik ben snel gestressed, dus ik zoek naar een balans tussen veel zelf doen en op de avond zelf plezier hebben.
Lees ik dat goed?quote:Op woensdag 8 december 2004 00:42 schreef Davidboaz het volgende:
Gebakken pinguin met rucola sla en stoofpeertjes. Wordt weer een hele klus, want ik mag koken dit jaar.
Ik ben ook amateur. Ik kook twee dagen in de week in een restaurant sinds en jaar en doe die kerstdiners, die verdienen nogal goed namelijk. Veel geleerd van familie (veel koks, banketbakkers) en veel zelf geleerd. Eigenlijk pas sinds 2 jaar echt fan, maar nu heel veel aan het leren (slacht nu ook, etc...). Maar goed, het zal niet mijn carriere wordenquote:Op woensdag 8 december 2004 02:59 schreef krakkemieke het volgende:
*Krakje is een amateur, hihihi!*
Haha, die gebruik ik ook vaak. Stop er meestal nootjes in, maar draden ofzo is ook mooi. Maar als je zoiets moois vind, weet ik nog eentje die er mooi uitziet. Als je grote vlakken maakt, worden ze altijd wat hard en dik, toch? (Nou ja, mm dik ofzo). Als je nu eens al die hard geworden suiker neemt en deze in de magimix helemaal verpulvert (heftige magimix vereist). Dit moet echt tussen suiker en poedersuiker inzitten. Dan een bakplaat nemen met een goed soort anti-aanbak papier (ik gebruik een siliconenmat) en het poeder hier dun over verdelen (met een zeef werkt aardig). Als je dit weer in de oven gooit bij hoge temperatuur gaat het weer smelten. Het blijft echter een dun laagje. WEer afkoelen en je hebt een hele mooie dunne suikerplaat. Deze breek ik dan in grote stukken, die bijna doorzichtig zijn...quote:Op woensdag 8 december 2004 03:28 schreef krakkemieke het volgende:
Suiker bijna laten karameliseren, dan draden op een bakpapier of zo laten druipen. In de gewenste vorm.
Draden zijn zeker een mooie toevoeging. Probeer een keer te experimenteren met mijn blaadjes. Gewoon alles draden die breken ofzo malen en op vetvrij papier in een hete oven gooien en goed blijven opletten. Kunnen je wellicht alsnog gebruiken... Mijn favoriet is toch wel met pistachenoten...quote:Op woensdag 8 december 2004 03:40 schreef krakkemieke het volgende:
OOOOOh, maak me gek....... Ik vind pecannoten met caramel al lekker.... Maar die draden zijn spectaculair voor mijn etentjes....
Ik eigenlijk ook niet, maar volgens mij heb ik nu een chatbox aangemaakt die #cul heet.quote:Op woensdag 8 december 2004 03:59 schreef Drive-r het volgende:
Het moge inmiddels duidelijk zijn dat ik echt bijna niks afweet van irc...
Ik zal vanavond eens kijkenquote:Op donderdag 9 december 2004 00:52 schreef PanPan het volgende:
Nu doet'ie het wel.
Mosterd na de maaltijd, maar ja, misschien zijn er nog steeds geïnteresseerden.
#cul, dus.
Misschien kun je hem gewoon posten? Je link doet nl. weinigquote:Op zondag 12 december 2004 00:14 schreef shredder het volgende:
Zeg wat vinden jullie van onze kerstmenu? (zie signature)
![]()
![]()
Zeg t me
dubbel, als je t nu nog niet weet,quote:Op maandag 13 december 2004 17:04 schreef ParanoidEv het volgende:
Ik wil met m'n vriend als dessert Tiramisu maken. Zo'n ranzige grote bak vol met dat spul. Heeft iemand een recept wat dichtbij de Italiaanse komt?
Petje af hoor...wat een hoop gerechtjesquote:Op zondag 19 december 2004 22:14 schreef BwennieBren het volgende:
Kerstnacht ga ik lekker uitpakken. Het wordt vis want het is lekker licht verteerbaar én gezond. Daarbij ben ik het traditionele wild en kalkoen met Kerst een beetje beu. Drie weken geleden heb ik de gerechten al gemaakt voor 2 vrienden en ze vonden het heerlijk! (...)
Ja niemand reageerde destijds, dus toen belsoot ik het maar specefiek aan Piet te vragenquote:Op donderdag 16 december 2004 23:34 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
dubbel, als je t nu nog niet weet,
grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar topic deel 3
Ga ik zeker doen pos!quote:Op zondag 19 december 2004 22:39 schreef pos het volgende:
[..]
Petje af hoor...wat een hoop gerechtjes![]()
Ik ga het zeker een keer maken.
Plaats je nog foto's van de kerstnacht tafel?
DAMN! Bwennie!!quote:
quote:Op donderdag 23 december 2004 17:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Misschien dat ik van de levers van de ganzen (heb er 2 besteld) nog een paté maak voor later op de avond.
hey! zie het positief. verse pasta saladequote:Op vrijdag 24 december 2004 17:35 schreef shmoopy het volgende:
Ik baal eigenlijk best wel.
Ik hoef voor een kerstlunch alleen maar een pastasalade en tapenade te maken, de diners zijn allemaal al door anderen geregeld.
En dat voor een CUL-mod, tsk.
zorg dat je pasta niet overkookt is .. je kan beter de pasta een minuut minder lang koken als dat op het pak staat.. (2minuten mag ook)quote:Op vrijdag 24 december 2004 17:35 schreef shmoopy het volgende:
Ik baal eigenlijk best wel.
Ik hoef voor een kerstlunch alleen maar een pastasalade en tapenade te maken, de diners zijn allemaal al door anderen geregeld.
En dat voor een CUL-mod, tsk.
shmoopy is CUL mod en keukeprinses, ik denk dat dat wel moet gaan lukkenquote:Op vrijdag 24 december 2004 18:21 schreef I_LOVE_MATH het volgende:
[..]
zorg dat je pasta niet overkookt is .. je kan beter de pasta een minuut minder lang koken als dat op het pak staat.. (2minuten mag ook)
met een pasta salade is het laatste wat je wil, pasta prut / pap
quote:Op vrijdag 24 december 2004 18:21 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
shmoopy is CUL mod en keukeprinses, ik denk dat dat wel moet gaan lukken
Ga ergens anders de culinaire snob uithangen, svp.quote:Op vrijdag 24 december 2004 21:00 schreef I_LOVE_MATH het volgende:
[..]
Wat voor pasta heb je gekocht?
Ik eet ook van de ( kijk niet : konijn ) Maar dit wordt heel speciaal zei ie.quote:Op vrijdag 24 december 2004 23:41 schreef shmoopy het volgende:
Godsamme tong, jij eet altijd kip.
Doe eens gek, gooi je haar los, eet eens iets anders dan een kindermenuutje.
Ik ben dus gewoon gefopt door m'n mannetje ... zaterdagavond de hele avond gespendeerd aan een super-de-luxe diner dansant!quote:Op vrijdag 24 december 2004 09:23 schreef kleinmeiske het volgende:
Hmmm, ik hou het wel erg basic: zaterdag bruine bonensoep maken (maar da's dan wel de extra supergevulde versie van m'n vriend) en zondag frietjes bakken ... We hebben het een beetje te druk voor kerst...
Maar wel 's avonds het kacheltje aan, kaarsjes aan, toastjes erbij en saampjes op de bank!
quote:Op maandag 27 december 2004 11:36 schreef kleinmeiske het volgende:
Ik ben dus gewoon gefopt door m'n mannetje ... zaterdagavond de hele avond gespendeerd aan een super-de-luxe diner dansant!Had zondag nog geeneens zin in de soep ...
Vanwege ziekte schoonvader is het geworden:quote:Op donderdag 25 november 2004 13:32 schreef Dymphy het volgende:
1e kerstdag thuis, samen met vriendlief... misschien (vegetarische) sushi maken.
2e kerstdag thuis, samen met vriendlief, mijn moeder en haar partner naar een Thais restaurant.
Dit is het eerste jaar dat we (heerlijk) thuis zijn met de kerstdagen. Hoewel we graag koken, hebben we besloten dat er dit jaar, tenminste één kerstdag, voor ons gekookt wordt. Daarbij hebben we geen zin in de afwas!! (we hebben nl. geen afwasmachine)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |