Dat zijn wel erg boring sate's hoor...ik ben behoorlijk thuis in die keuken, en ik zou er iets aan veranderen. die tip van schouderkarbonades is een hele goede, want vettig vlees werkt veel beter bij die indon. keuken. Dus niet dat vet eraf snijden, gewoon meebakken. En bakken gebeurt dus op een barbeque ofzo.quote:Op dinsdag 7 december 2004 00:11 schreef krakkemieke het volgende:
Nasi : Kook rijst, roerbak groente (en eventueel vlees). Bak de rijst even mee, op smaak maken met wat ketjap.
Sate: Per pond vlees
1 theelepel ketoembar (gemalen koriander)
1 of 2 tenen knoflook
scheut zonnebloemolie
wat peper
scheut ketjap.
Doe ketoembar, peper en geperste knoflook bij het vlees. Doe er een eetlepel ketjap en wat olie bij, meng alles. Als de ketjap niet genoeg is, doe er dan een klein beetje olie bij.
Laat 12 uur marineren in de koelkast, roer af en toe.
Ik zou trouwens schouderkarbonaden nemen en het ergste vet eraf snijden. Dan krijg je sappige sate, haas wordt gauw droog.
Of nog beter: de hele witte "chocolade" weg laten en gewoon lekker pure choco gebruikenquote:Op zaterdag 11 december 2004 00:17 schreef krakkemieke het volgende:
Euc: chocola betekent dat er cacao in zit, in witte chocola zit vet, geen cacao......
Ik vind witte chocola smakeloos. Misschien kan je je dessert half om met bruine en witte chocola maken?
Mmm, ook een goed idee!quote:Op dinsdag 14 december 2004 20:47 schreef ParanoidEv het volgende:
Beste Piet,
Weet jij hoe ik voor kerst een ranzig grote bak vol Italiaanse tiramisu het beste kan maken?
pakje boter op kamertemp met 300 gram suiker tot creme roeren. Voeg 6 grote eieren toe, en een kopje lauwe melk. zeef 450 gram bloem, pakje pakpoeder en 75 gram cacao twee keer door elkaar zo dat bloem en cacao eenheid van kleur hebben en luchtig is.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:46 schreef Ingrid19 het volgende:
Hoi Piet,
Nog leuke ideeen voor een cake of taart met (pure) chocola? Zonder noten. (het is voor kerst)
Ranzig?quote:Op dinsdag 14 december 2004 20:47 schreef ParanoidEv het volgende:
Beste Piet,
Weet jij hoe ik voor kerst een ranzig grote bak vol Italiaanse tiramisu het beste kan maken?
Bedankt!quote:Op woensdag 15 december 2004 12:18 schreef Pietverdriet het volgende:
recept
Aardappels schoonboenen en afdrogen. Insmeren met wat olijfolie en in alufolie wikkelen. In de oven bij 200 graden tot gaar.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:08 schreef Fratz het volgende:
Hallo Piet,
ik zou wel eens gepofte aardappels willen maken, maar hoe doe ik dat?
Ik bedoelde gewoon een hele grote bak/schaal. Ranzig zei ik dus ipv erg grootquote:Op woensdag 15 december 2004 12:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ranzig?
Hoe bedoel je ranzig?
Ik maak niets ranzigs
Je kan het beste arachide olie gebruiken, en als een stukje brood gaat bruisen en mooi bruin wordt is het heet genoeg om te frituren.quote:Op woensdag 15 december 2004 16:49 schreef Nijna het volgende:
Als je gaat fonduen, wat voor soort olie kan je dan het beste gebruiken? En kan je dat fondu-ding opwarmen op een elektrische kookplaat? En hoe weet je wanneer het warm genoeg is en niet te heet?
Hey heel erg bedankt, ik ga het zeker maken en laat nog wel weten of iedereen het te weten vondt.quote:Op woensdag 15 december 2004 16:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Tiramisu
6 personen
3 eidooiers
100 gram suiker
schraap een vanille stokje leeg, of gebruik een zakje echte vanillesuiker
750 gram mascarpone
een koffiekopje met daarin een paar dosis gruwelijk sterke espresso (dus geen hollandse koffie)
2 borrels koffie likeur
2 borrel grappa
20 lange vingers
bittere chocolade.
Meng de eidooiers met de suiker en de vanille en klop dit stijf. Spatel dit door de mascarpone.
Leg de lange vingers in een vorm waarin ze de bodem bedekken.
doe de espresso, de likeur, de grappa in een bakje en bevochtig met een lepel de lange vingers.
Stort de mascarpone er over.
Neem een scherp mes en snij dunne krullen van de reep chocolade, dit doe je alsof je dunne plakjes van de reep snijdt.
Strooi deze krullen over de tiramisu en zet het in de koelkast om op te stijven.
Domme vraag misschien, maar kun je grappa bij de slijter kopen?quote:Op woensdag 15 december 2004 16:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Tiramisu
6 personen
3 eidooiers
100 gram suiker
schraap een vanille stokje leeg, of gebruik een zakje echte vanillesuiker
750 gram mascarpone
een koffiekopje met daarin een paar dosis gruwelijk sterke espresso (dus geen hollandse koffie)
2 borrels koffie likeur
2 borrel grappa
20 lange vingers
bittere chocolade.
Meng de eidooiers met de suiker en de vanille en klop dit stijf. Spatel dit door de mascarpone.
Leg de lange vingers in een vorm waarin ze de bodem bedekken.
doe de espresso, de likeur, de grappa in een bakje en bevochtig met een lepel de lange vingers.
Stort de mascarpone er over.
Neem een scherp mes en snij dunne krullen van de reep chocolade, dit doe je alsof je dunne plakjes van de reep snijdt.
Strooi deze krullen over de tiramisu en zet het in de koelkast om op te stijven.
Ja, maar om hiervoor nu Grappa te kopen als je dat normaal nooit drinkt, je kan ook cognac gebruiken, of een eux de vie.quote:Op woensdag 15 december 2004 17:49 schreef Ingrid19 het volgende:
[..]
Domme vraag misschien, maar kun je grappa bij de slijter kopen?
Ok. Ik heb net ff rondgesnuffeld in de inloopkast en we hebben nog cognac. Aangezien ik geen idee heb wat eux de vie is, ga ik cognac gebruiken!quote:Op woensdag 15 december 2004 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, maar om hiervoor nu Grappa te kopen als je dat normaal nooit drinkt, je kan ook cognac gebruiken, of een eux de vie.
Aha. Ik hou het op cognac.quote:Op woensdag 15 december 2004 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Cognac is eigenlijk ook een Eux de Vie, een Eux de Vie is een destilaat van vruchten, druiven, appels, frambozen, peren, noem maar op, als er suiker in zit kan je het gisten, en dan de alcohol er uit destileren.
We hebben niet zo lang geleden zo'n fondu setje gekregen... het bestaat dus nog jaquote:Op woensdag 15 december 2004 16:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan het beste arachide olie gebruiken, en als een stukje brood gaat bruisen en mooi bruin wordt is het heet genoeg om te frituren.
Ik heb trouwens sinds de jaren 70 niet meer gefonduut, doen mensen dat nog?
maarre...hoe lang zal ik ze dan in de oven laten liggen?quote:Op woensdag 15 december 2004 14:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Aardappels schoonboenen en afdrogen. Insmeren met wat olijfolie en in alufolie wikkelen. In de oven bij 200 graden tot gaar.
Serveren met kruidenkwark of knoflookboter
Ziet er goed uit, maar je hebt de slagroom/chocolade creme weggelaten?quote:
Het ligt ook absoluut aan mijn gebrek aan ervaring met een spatel hoorquote:Op woensdag 15 december 2004 23:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Vind een creme altijd zo een mooie finish voor een taart.
Moet toch eens een picserver zoeken om foto´s van de creaties te plaatsen
Piet ik wil hem morgen gaan maken maar hoelang duurt het ongeveer tot hij gaar is?quote:Op woensdag 15 december 2004 12:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In een springvorm storten en op een voorverwarmde oven bij 175 graden bakken tot gaar.
(...)
Heb ik net alle boodschappen in huis, lees ik dit nu pas.quote:Op woensdag 15 december 2004 12:18 schreef Pietverdriet het volgende:
chocolade-taart
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |