Wat is het verschil?quote:Op zondag 24 oktober 2004 18:20 schreef Martijn_77 het volgende:
Medium?
Rose is een biefstuk veel lekkerder!!
Vind maar eens een goeie slagerquote:Op zondag 24 oktober 2004 22:19 schreef SingleCoil het volgende:
Gewoon, bij een goede slager, een lekkere malse hollandse haas...!
Moet je vlak bij een paleis wonen...quote:Op zondag 24 oktober 2004 22:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vind maar eens een goeie slager
Wat nou, gezeur? Ik vind het uitermate boeiend om te weten hoe dingen geproduceerd worden en waar ze vandaan komen.quote:Op zondag 31 oktober 2004 09:41 schreef SingleCoil het volgende:
Gezeur, wolfje, en dat weet je zelf ook wel: biefstuk is niet interessant, biefstuk is lekker! (of mislukt...)
Een goeie biefstuk, sja, die moet je idd een tijd laten bestervenquote:Op dinsdag 26 oktober 2004 20:43 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Voor een goede biefstuk moet een koeienkadaver eigenlijk minstens twee weken besterven. Maar aangezien mensen denken "hoe verser, hoe beter", ligt een biefstuk al de dag na slachting in de super/bij de slager. Dat komt de kwaliteit bepaald niet ten goede. De Keuringsdienst van Waarde heeft een interessant programma over dit onderwerp gemaakt dat online te bekijken is:
http://www.rvu.nl/kvw/index.php?i=8&r=30&n=358
Ik ben zelf vegetariër, maar ik vond dit toch een heel interessant programma om te zien. Eindelijk een programma dat ècht laat zien hoe het eraan toegaat in de vleesindustrie (en dus niet met gruwelijke beelden bedoeld voor effectbejag).
Maar dan wel aan het karkas neem ik aan. Een reeds gesneden biefstuk twee weken in de koeling laten liggen lijkt me niet helemaal het juiste effect hebben, of wel?quote:Op zondag 31 oktober 2004 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een goeie biefstuk, sja, die moet je idd een tijd laten besterven
een individuele biefstuk nee, dat doet geen slager, maar wat wel kan doen is de filet bv vacumeren en die 2 weken in de koeling leggen. Deze dan daarna snijden.quote:Op zondag 31 oktober 2004 09:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar dan wel aan het karkas neem ik aan. Een reeds gesneden biefstuk twee weken in de koeling laten liggen lijkt me niet helemaal het juiste effect hebben, of wel?
De (top)kok in de uitzending van KvW zei dat het hele beest gewoon twee weken moet besterven om fatsoenlijk vlees te krijgen, Volgens hem is alle vlees bij gewone slagers en supermarkten van inferieure kwaliteit. En ik moet eerlijk zeggen, als ik het verschil zag tussen zijn biefstuk en de slappe flapjes die ze bij verschillende supermarkten en slagers hadden gehaald, dan denk ik dat hij gelijk had.quote:Op zondag 31 oktober 2004 09:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
een individuele biefstuk nee, dat doet geen slager, maar wat wel kan doen is de filet bv vacumeren en die 2 weken in de koeling leggen. Deze dan daarna snijden.
bij 2 dagen is de lijkstijfheid er nog niet uit, en de 2 weken is vooral optimaal voor het vlees, maar niet voor de handel (prijs, kost wat om af te hangen)quote:Op zondag 31 oktober 2004 10:02 schreef SingleCoil het volgende:
Het is ook een kwestie van smaak: de meeste mensen houden niet zo van die hele sterke smaak die vers-geslacht vlees in zich heeft. Twee weken is daarentegen wel een beetje lang hoor: na twee dagen 'hangen' is een biefstuk voor de meeste mensen optimaal. Maar een goede slager heeft dat natuurlijk allemaal al geregeld. En een nog betere slager heeft ook argentijnse ossenhaasjes in de vacuum!
Je moet het proces niet verwarren met het 'adelijk' laten worden van wild: dat is (ik quote Bocuse) "onhygienisch en onsmakelijk"...
Een haas die een paar weken afgehangen is smaakt naar ...(idd)....verrotte haas. Maar goed, smaken verschillen...wat mij betreft kun je een ree net zo lang laten hangen tot 'ie de put in kan...quote:Op zondag 31 oktober 2004 10:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
bij 2 dagen is de lijkstijfheid er nog niet uit, en de 2 weken is vooral optimaal voor het vlees, maar niet voor de handel (prijs, kost wat om af te hangen)
Het adelen van wild is niet onhygienisch en onsmakelijk, het is erg lekker IMHO. Wij lieten de herten vroeger weken hangen (toe ik nog jaagde en de ruimte er voor had) Een haas bv die goed afgehangen is heeft een goddelijke smaak, wat plato het Idee van lever zou noemen.
Hierboven heb ik een link geplaatst naar een TV-uitzending, die vertelt er van alles over.quote:Op zondag 31 oktober 2004 10:18 schreef Oblivion het volgende:
Omdat het dus teveel kost (dat nahangen....) en omdat de consument het roder dan rood in de winkel wil hebben liggen, krijgen we dus gewoon geen goed vlees?
Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werking dat besterven van vlees?
Is dat bij een bepaalde temperatuur?
Ik snap iets niet, want een biefstuk kan je helemaal niet zo lang bewaren...?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |