1ste Kersdag bij mams en dat zal wel Indisch worden en 2de Kerstdag bij vriendin (verassing dus!).
Kerstnacht ga ik lekker uitpakken. Het wordt vis want het is lekker licht verteerbaar én gezond. Daarbij ben ik het traditionele wild en kalkoen met Kerst een beetje beu. Drie weken geleden heb ik de gerechten al gemaakt voor 2 vrienden en ze vonden het heerlijk!
![]()
![]()
![]()
Met kerst wordt de tafel groter (8 personen). De visgerechten zijn gemakkelijk te maken en vrij snel klaar. Advies is alle ingrediënten van tevoren te snijden, schoon te maken en te prepareren. Om het nog gemakkelijker te maken: laat de vis schoonmaken bij de visboer!
VOORAF:Carpaccio van gerookte zalm en kappertjesMooie plakken gerookte zalm dun schikken op een plat bord, zwarte peper (liefst uit molen) eroverheen en kappertjes, evt. mais en pijnboompitjes. Serveren met sla en citroen.
HOOFGERECHT(EN):Gefrituurde sardientjes in bloem en paprikapoeder gepaneerdBenodigdheden:
Ik heb voor elke persoon 2 sardientjes genomen
Peper, zout, bloem, paprikapoeder en olijfolie
![]()
sardien
Sardientjes (niet al te groot) laten schoonmaken bij visboer. Thuis de sardientjes wassen en schubvrij maken met de hand (tegen de schubben inwrijven). Afdrogen met keuken papier. Dan met zwarte peper en zout bestrooien. Door de bloem halen en daarna ruim paprikapoeder eroverheen strooien. Bakken in olijfolieGefrituurde in bloem gepaneerde kleine roodbaarsjesBenodigdheden:
Ik heb voor elke persoon 1 roodbaarsje genomen (ca. 30 cm)
Peper, zout, bloem en olijfolie
![]()
Roodbaarsje
Vis laten schoonmaken bij visboer. Kop eraan laten houden. Thuis zelf de vis wassen en schubvrij maken met mes (wederom tegen de schubben in, kijk uit voor de bovenvin, die is wat scherp). Hetzelfde klaarmaken als de sardientjes maar dan niet met paprikapoeder bestrooien.Krabscharen (Noordzeekrab) in currysausBenodigdheden:
Ik heb voor elke persoon 3 flinke krabscharen genomen. Deze kan je vaak op de markt krijgen. De visboer heeft ze niet altijd. 1 peper (zie foto), 3 grote uien, hele bol knoflook, kokosmelk uit blik (2x), 1 visbouillionblokje, kerrie djawa poeder (toko) en olijfolie.
![]()
peper
![]()
krabscharen
Krabscharen afschrobben met een borstel onder de kraan. Krabscharen in water koken tot ze roze zijn. Restje (één glas) van het kookwater bewaren. Krabscharen afspoelen en uit laten lekken in vergiet. Van tevoren met een hamer de krabscharen iets stukslaan zodat de poten makkelijker open te maken zijn. Niet te hard slaan want dan gaan ze helemaal stuk!
Uien snijden, 1 hele knoflook schoonmaken, elke teentje platdrukken met zijkant van het mes. Uien en knoflook fruiten in olijfolie. Afblussen met rest van het bewaarde kookvocht. Kokosmelk uit de blikken erbij. Visbouillionblokje, en 3 eetlepels kerrie djawa erbij en hele Mme Jeanet erbij laten koken. Krabscharen erbij en op laag vuur laten sudderen.Voor het eten van de krabscharen heb je een notenkraker nodig. Zo een:
Gegrilde gamba'sBenodigdheden:
Neem voor elke persoon 2 gamba's.
Zwarte peper, zout, iets knoflookpoeder scheutje oestersaus en olijfolie.
![]()
Gamba's
Garnalen marineren met bovenstaande ingrediënten, even laten intrekken en grillen in grillpan tot ze roze zijn.Met knoflook en rode peper in oestersaus gebakken pijlstaartinktvisBenodigdheden:
Neem voor elke persoon 3 kleine (plusminus 35 cm lang) pijlstaartinktvissen.
Zwarte peper, per pijlstaartinktvis 2 teentjes knoflook nemen. 1 rode peper en oestersaus. Olijfolie.
![]()
Pijlstaartinktvis
Pijlstaartinktvisjes laten schoonmaken door visboer.
Wil je het zelf doen: Belangrijk bij het schoonmaken van de pijlstaartinktvis is het verwijderen van de op kunststof lijkende balein. Bovendien het velletje er even aftrekken. De ingewanden verwijder je door de tentakels uit het zakje te trekken en wat dan nog achterblijft er met de vingers uit te peuteren.
Knoflooktenen ontvellen en uitpersen. De pijstaartinktvisjes marineren in knoflook, peper, zout in olijfolie en een flinke scheut oestersaus. Rode peper overdwars opensnijden, pitjes eruithalen (anders wordt het gerecht te heet) en dan de rode peper in schijfjes snijden. In een koekepan op niet al te hoog vuur de peper fruiten in 3 eetlepels olijfolie. Gemarineerde inktvis erbij. Let op! De kooktijd is sterk afhankelijk van de grootte, maar hij mag zeker niet te lang zijn. Want dan wordt inktvis zo taai als elastiek.Kokkels met knoflook en zeekraal gestoofd in witte wijnBenodigdheden:
1 zak kokkels (kokkels zijn best prijzig, per zak zo'n ¤ 11), zeekraal (dit ipv zout is veel lekkerder), krulselderij, 3 tenen knoflook, goedkope witte halfzoete wijn (géén zoete wijn anders liever droge wijn met een eetlepel suiker)
![]()
kokkels
![]()
zeekraal
Kokkels was een laten uitlekken (gebroken kokkels weggooien). In een roerbakpan met laagje olijfolie kokkels aanbakken (in schelp dus), knoflook uitpersen en eroverheen gooien, zwarte peper (liefst uit molen) eroverheen strooien, zeekraal en krulselderij bijvoegen, afblossen met halve fles witte halfzoete wijn, anders droge wijn met één eetlepel suiker. Deksel erop tot de kokkels opengaan. Meteen serveren.Let op!Dichte kokkels weggooien en dus niet opeten.Bovenstaande gerechten serveer ik met groene salade met honing/mosterd dressing, verse lychees, aardbeien, stokbrood, tomaten tapenade, tapenade en Teufi (gevulde pepers met roomkaas).
Ik schenk witte wijn en rosé.
TOETJE:Hertog's koffieijs met slagroom
Koffie met cognac
Eet smakelijk!
[ Bericht 0% gewijzigd door BwennieBren op 19-12-2004 22:42:49 ]
Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.