Ja, dat is waar. Maar dan sta je inmiddels wel voor de rechter en heeft de politieman verklaard dat hij een goede reden had om jou om je ID te vragen. En dan is de facto de bewijslast omgekeerd, want hoe kun jij bewijzen dat hij geen reden had om te denken dat je voldeed aan het signalement van een tasjesdief ?quote:Op donderdag 25 november 2004 15:18 schreef frutser het volgende:
@Hiz, volgens mij geven de linkjes van Freako, mijn "handig interpreteren" een kans. Let op de woorden van Donner: "Het invoeren van een algemen draagplicht gaat te ver"
Ooit met de trein geweest? Spoorweg politie pakt je op eerste station op (waar heel de trein voor moet wachten) en je gaat naar bureau als je je niet kan legitimeren.quote:Op donderdag 25 november 2004 14:59 schreef HiZ het volgende:
In veel gevallen probeert de dader zich er nog uit te redden door een valse naam op te geven. Of helemaal geen naam (erg populair bij linkse activisten). Waardoor een deel van hen toch ontkomen aan hun straf en zich wellicht aangemoedigd zien om door te gaan.
Ik heb mijn paspoort ook altijd bij me. Kun je hem ook nooit vergeten.quote:Op dinsdag 28 december 2004 22:20 schreef PS het volgende:
Ben ik dan een van de weinig die al een tijd gewoon standaard zijn ID op zak heeft?
Wel eens tot je doorgedrongen dat je zelf ook een potenitėle verdachte bent?quote:Op dinsdag 28 december 2004 23:56 schreef Lord_Corani het volgende:
Ach, laten we al die (potentiele) verdachten maar vast preventief opsluiten. Dan weten we in ieder geval zeker dat ze geen ongein uithalen...
Ja, inderdaad, en jij ook. Eigenlijk is iedere nederlander. Nee, sterker nog, iedereen die in Nederland verblijft, dus ook toeristen e.d.quote:Op woensdag 29 december 2004 12:23 schreef Parabola het volgende:
[..]
Wel eens tot je doorgedrongen dat je zelf ook een potenitėle verdachte bent?
Jij denkt dat een verdacht persoon, zonder ID, een boete moet betalen en dan zonder geļdentificeerd te zijn, weer weg mag?quote:Op woensdag 29 december 2004 22:57 schreef Pappie_Culo het volgende:
Okee.... verplichte identificatie.
Als de terrorist geen I.D. draagt krijgt ie een boete waarna hij zichzelf 50 euro lichter opblaast.
Als de terrorist die wel draagt (50 euro is niet niks) wordt iets vreselijks voorkomen.
Kan iemand mij het voordeel van deze maatregel uitleggen?
Een van de problemen is dat "een goede reden" niet is gedefinieerd. Wie controleert bovendien of dit daadwerkelijk zo is?quote:Op donderdag 30 december 2004 11:40 schreef Puschkin het volgende:
Ik snap niet waarom zo veel mensen moeilijk moeten doen over die verplichte id. Het is niet zo dat je continu gevraagd wordt om je id te tonen, alleen als ze een goede reden hebben om te controleren wie je bent
Als je gewoon over straat loopt is er echt niets aan de hand.quote:Op donderdag 30 december 2004 11:53 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een van de problemen is dat "een goede reden" niet is gedefinieerd. Wie controleert bovendien of dit daadwerkelijk zo is?
Dat wordt dus niet meer door de wet gegarandeerd.quote:Op donderdag 30 december 2004 11:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je gewoon over straat loopt is er echt niets aan de hand.
Ik zie vooral het nut er niet van. Het is zeker niet bedoeld voor terrorisme-bestrijding, alsof een terrorist geen 12 valse paspoorten heeft.quote:Als er ergens iets gebeurt, ruzie, vechtpartij whatever, en jij staat erbij en kijkt ernaar, dan kan jou om jouw ID gevraagd worden. Heb je die dan niet bij, vette pech, kost je geld.
Ik zie het probleem niet om je ID bij je te steken.
Zal het niet schelen bij die gasten die als ze worden opgepakt zich weigeren te legitimeren zodat ze (1) maximaal 24 vastgehouden mogen worden en (2) niet vervolgd kunnen worden?quote:Op donderdag 30 december 2004 12:03 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waar het dan wel voor bedoeld is is vrij duister.
Een boete proberen te innen bij iemand die onbekend is, is anders ook vrij lastig. De identificatieplicht was er al in het geval van verdacht zijn. Het punt is echter dat die voorwaarde wordt geschrapt : Iedereen kan nu ten alle tijden om identificatie worden gevraagd. Mij ontgaat het nut daarvan.quote:Op donderdag 30 december 2004 12:07 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Zal het niet schelen bij die gasten die als ze worden opgepakt zich weigeren te legitimeren zodat ze (1) maximaal 24 vastgehouden mogen worden en (2) niet vervolgd kunnen worden?
Stel dat je zomaar om je ID wordt gevraagd, laat je die effe zien, is er niks aan de hand. Toch?quote:Op donderdag 30 december 2004 12:03 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat wordt dus niet meer door de wet gegarandeerd.
Er zijn nogal wat illegalen in Nederland, die nu gewoon niet te pakken zijn, omdat ID niet verplicht is.quote:Ik zie vooral het nut er niet van. Het is zeker niet bedoeld voor terrorisme-bestrijding, alsof een terrorist geen 12 valse paspoorten heeft.
Waar het dan wel voor bedoeld is is vrij duister. Ik zie niet in op welke manier het bijdraagt aan de veiligheid.
Ik zie de reden er niet van in dat iemand mijn persoonlijke gegevens moet weten zonder dat hier aanleiding voor is. Ik beschouw dat als inbreuk op mijn privacy. Misschien denk ik er anders over wanneer het nut heeft. Dat heeft het nu echter juist niet.quote:Op donderdag 30 december 2004 12:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Stel dat je zomaar om je ID wordt gevraagd, laat je die effe zien, is er niks aan de hand. Toch?
Zoals? En hoe weet je dat het wel te pakken is wanneer ID verplicht is?quote:[..]
Er zijn nogal wat illegalen in Nederland, die nu gewoon niet te pakken zijn, omdat ID niet verplicht is.
Dat beleid kan ook zonder die regelgeving geforceerd worden. We hebben het hier tenslotte over een verdachte.quote:Straks kan dat wel, omdat iemand die zijn ID niet bij heeft pas weer weg mag na geļdentificeerd te zijn.
En wat is hier de goede reden om aan een willekeurige persoon diens ID te vragen? Wat je hier zegt kan op zich wel, maar dan zou je iedereen overal om een ID moeten vragen. Dat was toch juist niet de bedoeling?quote:En ja, de echte grote terroristen hebben uiteraard valse papieren, maar de kleintjes niet. En als ze die pakken, komen ze ook wel aan de grotere.
In dat geval is iemand verdacht, en kan men ook zonder de nieuwe wet ID verzoeken en eventueel vasthouden.quote:Verder heeft het natuurlijk nut voor diegenen die in geval van een bekeuring steevast een valse naam en adres opgeven. Dat kan straks niet meer.
Hebben we het hier ook weer niet over verdachten?quote:Ook in geval van vechtpartijen zal men om de ID gaan vragen. Deze namen zullen echt wel genoteerd worden en bij herhaaldelijk vechten zullen er echt wel consequenties aan verbonden zijn.
Al je voorbeelden gaan er tot nu toe van uit dat iemand verdacht is. Wetgeving die ID van verdachten mogelijk maakt is en was er al lang. De nieuwe wetgeving gaat er juist over dat het niet langer noodzakelijk is om verdacht te zijn voor men identificatie kan forceren.quote:Ik zie echt het nut er wel van in. Maar heb nog steeds geen antwoord waarom het moeilijk zou zijn een ID bij je te steken.
Jawel, want als iemand zich niet kan identificeren, heeft de politie de mogelijkheid die persoon vast te houden totdat duidelijk is wie hij is. Nu kan dat alleen indien hij/zij ergens van verdacht wordt, straks kan dat ook als opsporing of beveiliging.quote:Op donderdag 30 december 2004 12:21 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik zie de reden er niet van in dat iemand mijn persoonlijke gegevens moet weten zonder dat hier aanleiding voor is. Ik beschouw dat als inbreuk op mijn privacy. Misschien denk ik er anders over wanneer het nut heeft. Dat heeft het nu echter juist niet.
Waarom? Is het zo moeilijk om dat papiertje bij je te steken?quote:Op donderdag 30 december 2004 12:52 schreef OreO het volgende:
het is gewoon een nieuwe manier om geld binnen te halen voor de overheid
En waarom zou het daardoor veiliger worden?quote:Op donderdag 30 december 2004 12:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Jawel, want als iemand zich niet kan identificeren, heeft de politie de mogelijkheid die persoon vast te houden totdat duidelijk is wie hij is. Nu kan dat alleen indien hij/zij ergens van verdacht wordt, straks kan dat ook als opsporing of beveiliging.
Hoezo is die kans groter? Dat ontgaat mij hier volledig. Misschien kun je het wat nader uitleggen. Ik zie niet in waarom het vragen naar een identiteitsbewijs zorgt dat een aanslag voorkomen kan worden. Hooguit door de aanwezigheid van opsporingsambtenaren, maar dan kun je die lui beter de efteling zelf laten controleren dan haar gasten lijkt mij.quote:Bijvoorbeeld bij de ingang van de Efteling. Stel er wordt een aanslag gepland op de Efteling. Als uit veiligheidsmaatregelen gewoon iedereen altijd gecontroleerd wordt bij de ingang, dan is de kans groter dat dit voorkomen kan worden.
Volgens mij mag men op basis van een signalement mensen staande houden. Aan de andere kant zie ik niet in wat er gevaarlijk is aan een illegaal persoon op zichzelf staand.quote:Stel men is een illegaal persoon op het spoor en men heeft een signalement. Dat controleert de politie iedereen die aan het signalement voldoet. Nu mag dat niet.
Komkom, als je een mobieltje kunt betalen, kun je ook wel zo'n kaartje betalen.quote:Op donderdag 30 december 2004 13:13 schreef OreO het volgende:
nee en ID steken is geen moeite maar en 1 kopen wel... als ze echt zo serieus hiermee waren dan hadden ze die id GRATIS verschaft... zoals ze in andere landen ook doen dan heb je ook meer kans dat iemand een ID bij zich heeft...
Indien er een verhoogde kans op een aanslag is, zijn die ook echt wel aanwezig. Nu mag de politie iemand niet om een ID vragen wanneer die persoon niet ergens van verdacht wordt, dus ook niet ter beveiliging van pretpark, rockconcert of wat dan ook. Straks mag dat wel.quote:Op donderdag 30 december 2004 13:12 schreef Alicey het volgende:
Hoezo is die kans groter? Dat ontgaat mij hier volledig. Misschien kun je het wat nader uitleggen. Ik zie niet in waarom het vragen naar een identiteitsbewijs zorgt dat een aanslag voorkomen kan worden. Hooguit door de aanwezigheid van opsporingsambtenaren, maar dan kun je die lui beter de efteling zelf laten controleren dan haar gasten lijkt mij.
Jawel, maar die persoon is nu niet verplicht een ID bij zich te hebben. Als ze dus nu de verkeerde staande houden, kost dat onnodig veel geld. Als die persoon zich meteen kan legitimeren, dan zien ze dat het niet de persoon is die ze zoeken en kunnen ze meteen verder.quote:Volgens mij mag men op basis van een signalement mensen staande houden.
Waarom moet een illegaal per se gevaarlijk zijn. Illegaal zijn is al een misdaad op zich.quote:Aan de andere kant zie ik niet in wat er gevaarlijk is aan een illegaal persoon op zichzelf staand.
Maar wat wordt het er veiliger van als de politie om een ID mag vragen? Dat is wat mij hier ontgaat. Iemand wil een aanslag plegen, de politie vraagt naar zijn/haar ID. Wat dan?quote:Op donderdag 30 december 2004 13:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Indien er een verhoogde kans op een aanslag is, zijn die ook echt wel aanwezig. Nu mag de politie iemand niet om een ID vragen wanneer die persoon niet ergens van verdacht wordt, dus ook niet ter beveiliging van pretpark, rockconcert of wat dan ook. Straks mag dat wel.
Als ze hun huiswerk goed doen weten ze wie ze staande moeten houden.quote:[..]
Jawel, maar die persoon is nu niet verplicht een ID bij zich te hebben. Als ze dus nu de verkeerde staande houden, kost dat onnodig veel geld. Als die persoon zich meteen kan legitimeren, dan zien ze dat het niet de persoon is die ze zoeken en kunnen ze meteen verder.
Dus hebben we het hier over een verdachte, en niet meer over een willekeurige persoon.quote:[..]
Waarom moet een illegaal per se gevaarlijk zijn. Illegaal zijn is al een misdaad op zich.
ja alsof het leven nog niet duur genoeg is he?quote:Op donderdag 30 december 2004 13:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Komkom, als je een mobieltje kunt betalen, kun je ook wel zo'n kaartje betalen.
Daarbij hebben de meeste mensen van boven de 18 een rijbewijs dat prima als ID kan dienen.
Persoonlijk vind ik voor jongeren een goede schoolpas ook goed genoeg. Maar ja, daar denkt men in Den Haag anders over.
Het kan zijn dat hij valse papieren heeft en dat dat ontdekt wordt.quote:Op donderdag 30 december 2004 13:29 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar wat wordt het er veiliger van als de politie om een ID mag vragen? Dat is wat mij hier ontgaat. Iemand wil een aanslag plegen, de politie vraagt naar zijn/haar ID. Wat dan?
Als een signalement bestaat uit niet meer dan kenmerken als afkomst, lengte enzovoort, dan zijn er veel mensen die daaraan kunnen voldoen. Nu mag men niet zomaar iedereen die er maar een beetje op lijkt om een ID vragen. Straks wel.quote:Als ze hun huiswerk goed doen weten ze wie ze staande moeten houden.
Dus hebben we het hier over een verdachte, en niet meer over een willekeurige persoon.
Tja, koop je er geen. Wordt het waarschijnlijk niet goedkoper van.quote:Op donderdag 30 december 2004 13:31 schreef OreO het volgende:
[..]
ja alsof het leven nog niet duur genoeg is he?
Waarschijnlijker is echter dat het een zelfmoordterrorist is (Die dus onbekend is), of dat hij valse papieren bij zich heeft die niet worden ontdekt.quote:Op donderdag 30 december 2004 13:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Het kan zijn dat hij valse papieren heeft en dat dat ontdekt wordt.
Het kan zijn dat hij niks bij zich heeft, komt hij er niet in.
Het kan zijn dat hij op een lijst staat van verdachte personen, pakken ze hem op.
Nee, zo is het ook geschift om zo'n grote groep te gaan onderzoeken. Dan kan de politie beter van iedereen zijn/haar ID vragen. Dit neigt al weer een beetje naar willekeur.. Als je toevallig marokkaan bent (Of op een marokkaan lijkt) wordt je ID gevraagd omdat men op zoek is naar een dader die het toevallig ook is... Ook geen gunstige ontwikkeling.quote:[..]
Als een signalement bestaat uit niet meer dan kenmerken als afkomst, lengte enzovoort, dan zijn er veel mensen die daaraan kunnen voldoen. Nu mag men niet zomaar iedereen die er maar een beetje op lijkt om een ID vragen. Straks wel.
Je wilt toch niet zeggen dat iedere Marokkaan verdacht is, wanneer de politie op zoek is naar een Marokkaanse dader.
en als meer mensen het te duur vinden en het niet kopen? had je ze toch beter gratis kunnen geven want het doel is om te zorgen dat iedereen zijn ID bij zich heeft maar dat is het doel van de overheid niet.. geld verdienen dat is hetquote:Op donderdag 30 december 2004 13:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, koop je er geen. Wordt het waarschijnlijk niet goedkoper van.
Wat jij wil.
Wat als ze wel weten hoe de persoon die ze zoeken heet, maar niet hoe die er precies uitziet?quote:Op donderdag 30 december 2004 13:42 schreef Alicey het volgende:
Wanneer men niet weet wie men zoekt, wat heeft men dan eigenlijk aan een ID?
Hoezo is dat niet gunstig?? Je vergroot daardoor toch de pakkans van de dader? Wat is het dan voor moeite om even je ID te pakken en te laten zien wie je bent. Jij wil dus criminelen meer kans geven, omdat het ten koste gaat van je vrijheidquote:Op donderdag 30 december 2004 13:42 schreef Alicey het volgende:
Als je toevallig marokkaan bent (Of op een marokkaan lijkt) wordt je ID gevraagd omdat men op zoek is naar een dader die het toevallig ook is... Ook geen gunstige ontwikkeling.
Dat je het ding verplicht bij je moet hebben als 14 jarige. Ik zie het nut niet. Maar waarom heel Fok hier over de zeik gaat voor het kopen van het ding. Je hoort er al een te hebben! Ik ben toch niet de enige fokker die buiten nederland komt of wel soms?quote:Op donderdag 30 december 2004 13:50 schreef OreO het volgende:
[..]
en als meer mensen het te duur vinden en het niet kopen? had je ze toch beter gratis kunnen geven want het doel is om te zorgen dat iedereen zijn ID bij zich heeft maar dat is het doel van de overheid niet.. geld verdienen dat is het
Door tig mensen te controleren, maar toch neit allemaal?quote:Op donderdag 30 december 2004 14:11 schreef Puschkin het volgende:
[..]
Hoezo is dat niet gunstig?? Je vergroot daardoor toch de pakkans van de dader?
Moeite is het niet, het is echter wel een inbreuk op mijn privacy.quote:Wat is het dan voor moeite om even je ID te pakken en te laten zien wie je bent.
Er is mij nog niet duidelijk geworden op welke manier het criminelen belemmert, een drogredenering dus.quote:Jij wil dus criminelen meer kans geven, omdat het ten koste gaat van je vrijheid.
Dat laatste is ook een drogredenering. Het gaat niet om het ergens zorgen over maken, het gaat om aantasting van privacy. Misschien dat bij jou de grens ergens anders ligt, dan nog mag men eerst eens aantonen dat het nut heeft.quote:Als je totale vrijheid wilt, betekent dat dat ten koste gaat van de orde. Van mij mogen ze iedereen altijd controleren op ID, iedereen afluisteren en iedereen altijd controleren op wapens, als je niets te verbergen hebt, hoef je je ook geen zorgen te maken!
Ik wil hier graag nog even herhalen wat ik daarover in dit topic al zei:quote:Op donderdag 30 december 2004 14:11 schreef Puschkin het volgende:
....als je niets te verbergen hebt, hoef je je ook geen zorgen te maken!
quote:Die eeuwige dooddoener van 'te verbergen hebben' bij privacy-issues komen me de neus uit. Ik heb gewoon geen zin om me te moeten verantwoorden voor iets dat ik niet gedaan heb, terwijl de echte misdadiger met zijn valse paspoort vrijuit gaat. En oom agent die mijn paspoort staat te controleren en de paspoorten van honderden andere onschuldige burgers heeft vast ook wel wat beters te doen.
Bovendien maak ik bezwaar tegen de vloedgolf aan symboolbeleid die over NL uitgebraakt wordt. Die hele ID-plicht en vele andere stoere maatregelen geven je alleen maar het idee dat er wat aan veiligheid gedaan wordt. Denk je nou echt dat een crimineel of terrorist zich daardoor laat tegenhouden?
Aantasting van privacyquote:Op donderdag 30 december 2004 14:27 schreef Alicey het volgende:
Dat laatste is ook een drogredenering. Het gaat niet om het ergens zorgen over maken, het gaat om aantasting van privacy. Misschien dat bij jou de grens ergens anders ligt, dan nog mag men eerst eens aantonen dat het nut heeft.
Er zijn al genoeg redenen in dit topic genoemd wat voor voordelen het oplevert, maar je kan ook eigenwijs zijn en daar over heen kijken. Feit is dat het in ieder geval het ze niet makkelijker maakt, dus het heeft op dat gebied in ieder geval geen negatieve invloed en als je nog eens goed alles doorleest zal jij toch ook moeten toegeven dat het wel degelijk zorgt voor betere mogelijkheden voor de politie.quote:Er is mij nog niet duidelijk geworden op welke manier het criminelen belemmert, een drogredenering dus.
Past je mobieltje wel in je portemonnee?quote:Op donderdag 30 december 2004 14:30 schreef OreO het volgende:
ja ik heb al een pasport maar je denkt toch niet dat ik de hele dag ermee ga rondlopen! dat ding past niet eens in me portomenee... gebruik je verstand is
waarom kunnen andere landen wel een gratis ID verschaffen?
Zie reactie van Giaquote:Op donderdag 30 december 2004 14:30 schreef OreO het volgende:
ja ik heb al een pasport maar je denkt toch niet dat ik de hele dag ermee ga rondlopen! dat ding past niet eens in me portomenee... gebruik je verstand is
Het gras is altijd groener bij de buurman.quote:waarom kunnen andere landen wel een gratis ID verschaffen?
Wat wil je daarmee zeggen? Als ik jou op straat tegen kom (b.w.v.) is de kans klein dat jij weet wie ik ben.quote:Op donderdag 30 december 2004 15:08 schreef gigatech het volgende:
edit: offtopic
Wanneer is dat nodig?quote:Op donderdag 30 december 2004 15:12 schreef Puschkin het volgende:
[..]
Er worden alleen mensen om id gevraagd wanneer dat nodig is....en er worden niet zomaar willekeurige controles gehouden.
Je maakt het ze niet makkelijker, maar moeilijker ook niet echt, terwijl eerlijke burgers wel een deel van hun vrijheid in moeten leveren.quote:[..]
Er zijn al genoeg redenen in dit topic genoemd wat voor voordelen het oplevert, maar je kan ook eigenwijs zijn en daar over heen kijken. Feit is dat het in ieder geval het ze niet makkelijker maakt, dus het heeft op dat gebied in ieder geval geen negatieve invloed en als je nog eens goed alles doorleest zal jij toch ook moeten toegeven dat het wel degelijk zorgt voor betere mogelijkheden voor de politie.
Ik heb geen mobieltje. Heb je voor mij een ander gelegenheidsargument om deze ineffectieve symbool-maatregel te rechtvaardigen?quote:Op donderdag 30 december 2004 15:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Past je mobieltje wel in je portemonnee?
Nee hč?
En daar kun je wel de hele dag mee rondlopen?
Nee, maar volgens mij had ik het ook niet tegen jou.quote:Op donderdag 30 december 2004 19:01 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik heb geen mobieltje. Heb je voor mij een ander gelegenheidsargument om deze ineffectieve symbool-maatregel te rechtvaardigen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |