abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23568895
http://www.identificatieplicht.nl/nvvr070203

NVvR zet vraagtekens bij uitbreiding identificatieplicht
NVvR 07/02/2003

De Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak (NVvR), de onafhankelijke beroepsvereniging van rechters en officieren van justitie in Nederland, zet in haar advies aan de minister van Justitie vraagtekens bij het wetsvoorstel tot uitbreiding van de identificatieplicht. De NVvR wil zich niet mengen in het politieke debat over het praktisch nut van een algemene identificatieplicht, mede omdat de rechter te zijner tijd wellicht een oordeel moet geven over het resultaat van dat debat. Wel waarschuwt de NVvR voor de gevolgen van een haastige invoering. De voorgenomen wetgeving kan (grond)rechten van burgers aantasten. Ook vreest de NVvR dat kinderen het slachtoffer kunnen worden van criminelen die het op hun legitimatiebewijzen hebben voorzien. De NVvR wil daarom dat er eerst grondig onderzoek wordt gedaan naar de te verwachten effectiviteit van een algemene identificatieplicht en de ervaringen in het buitenland.

Lijkt mij een goed plan!!
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent !
pi_23572754
En dat was in februari vorig jaar. Zucht.
pi_23572857
quote:
Op donderdag 25 november 2004 15:18 schreef frutser het volgende:
@Hiz, volgens mij geven de linkjes van Freako, mijn "handig interpreteren" een kans. Let op de woorden van Donner: "Het invoeren van een algemen draagplicht gaat te ver"
Ja, dat is waar. Maar dan sta je inmiddels wel voor de rechter en heeft de politieman verklaard dat hij een goede reden had om jou om je ID te vragen. En dan is de facto de bewijslast omgekeerd, want hoe kun jij bewijzen dat hij geen reden had om te denken dat je voldeed aan het signalement van een tasjesdief ?
pi_24263642
Het is bijna 2005. Geweldig, alleen eerder dit jaar is er een wet aangenomen dat iedereen vanaf 14 jaar vanaf 1 januari 24 uur per dag, wanneer deze niet binnen de muren van zijn eigen huis is een paspoort of identiteitskaart bij zich moet dragen (over de geldigheid van het rijbewijs hoor ik verschillende geluiden). Is het niet onbegrijpelijk dat de regering van een land wat ooit als "gedogend" bekend stond zich nu bekeren tot een wet uit het Nazi-tijdperk van Hitler. Misschien een foute vergelijking maar als ik aan legitimatieplicht denk, denk ik aan Gestapo en "Ausweiss Bitte!".

Ook vraag ik me af of de privacywetgeving en discriminatie bij een dergelijke wet niet aangetast worden (waarom jongeren vanaf 14??, kunnen kindjes van 12 dan niet illegaal zijn, geen overtredingen begaan?). Waarom jongeren van 13 niet en bejaarde dames van 94 wel?

En als de Den Haag dan met zo'n fascistisch voorstel komt: Waarom dan de identiteisbewijzen niet gratis aan iedereen toesturen die er "recht" op heeft. Ik als jongere (17 jaar) ben van mening dat vooral tijdens het uitgaan, waar relatief veel problemen zijn, om mijn legitimatie gevraagd zal worden. Waarom dan geen legitimatie plicht na 21:00? Ik begrijp echt niet dat een dergelijke voorstel zowel door de eerste (!!) als de tweede kamer is gekomen(!!). Wat jullie?

ps. Ik ga uit protest dan ook niet met legitimaite lopen. Als ze me boete willen geven kan ik me toch niet legitimeren.(wat denk ik ook niet zo'n vaart zal lopen tenzij er een limiet aan boetes gehaald moet worden mits de politie in een bepaald district zijn bonus niet wil mislopen)
  dinsdag 28 december 2004 @ 22:20:46 #105
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_24264334
quote:
Op donderdag 25 november 2004 14:59 schreef HiZ het volgende:
In veel gevallen probeert de dader zich er nog uit te redden door een valse naam op te geven. Of helemaal geen naam (erg populair bij linkse activisten). Waardoor een deel van hen toch ontkomen aan hun straf en zich wellicht aangemoedigd zien om door te gaan.
Ooit met de trein geweest? Spoorweg politie pakt je op eerste station op (waar heel de trein voor moet wachten) en je gaat naar bureau als je je niet kan legitimeren.
Als je je niet kan legitimeren vanaf 2005 waarnaar daar naar wordt gevraagt, mag je plaatsnemen in de vw en kun je richting bureau waar iemand je ophaalt met jouw ID. Het is trouwens niet zo dat ze op donderdag ochtend een steek controle gaan houden.

Ben ik dan een van de weinig die al een tijd gewoon standaard zijn ID op zak heeft?
If your shaking it more than twice, your playing with it.
  dinsdag 28 december 2004 @ 22:30:31 #106
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_24264658
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 22:20 schreef PS het volgende:

Ben ik dan een van de weinig die al een tijd gewoon standaard zijn ID op zak heeft?
Ik heb mijn paspoort ook altijd bij me. Kun je hem ook nooit vergeten. . Lekker makkelijk als je een keer naar het postkantoor of de bank moet bijvoorbeeld.
  dinsdag 28 december 2004 @ 23:56:25 #107
18599 Lord_Corani
Uw Aller Admin
pi_24266605
Ach, laten we al die (potentiele) verdachten maar vast preventief opsluiten. Dan weten we in ieder geval zeker dat ze geen ongein uithalen...
Laat me nou toch eens met rust man![br]Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op
  woensdag 29 december 2004 @ 09:29:36 #108
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_24273874
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 23:56 schreef Lord_Corani het volgende:
Ach, laten we al die (potentiele) verdachten maar vast preventief opsluiten. Dan weten we in ieder geval zeker dat ze geen ongein uithalen...
Wel eens tot je doorgedrongen dat je zelf ook een potenitėle verdachte bent?
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 29 december 2004 @ 12:27:09 #110
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_24273922
Ik ben geneigd te zeggen: eigen schuld, dikke bult. Nederland heeft massaal op deze en andere draconische maatregelen gestemd door een voorkeur uit te spreken voor een rechtse handhaving.
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_24274801
quote:
Op woensdag 29 december 2004 12:23 schreef Parabola het volgende:

[..]

Wel eens tot je doorgedrongen dat je zelf ook een potenitėle verdachte bent?
Ja, inderdaad, en jij ook. Eigenlijk is iedere nederlander. Nee, sterker nog, iedereen die in Nederland verblijft, dus ook toeristen e.d.
Laat me nou toch eens met rust man![br]Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op
pi_24276151
ze willen gewoon meer geld.. anders hadden ze het wel gratis gegeven want dan heb je meer kans dat mensen het bij zich hebben,,
pi_24286400
Okee.... verplichte identificatie.

Als de terrorist geen I.D. draagt krijgt ie een boete waarna hij zichzelf 50 euro lichter opblaast.
Als de terrorist die wel draagt (50 euro is niet niks) wordt iets vreselijks voorkomen.

Kan iemand mij het voordeel van deze maatregel uitleggen?

Ik wens niet door iemand op straat aangehouden te worden om vervolgens I.D. te MOETEN tonen. Dit is een vrij land (was) en ik wil kunnen gaan en staan waar ik wil zonder lastig gevallen te worden door oom agent of wie dan ook. Het laat bij mij een nare smaak achter en ik zie niet in wat we er aan hebben.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_24294484
Ik snap niet waarom zo veel mensen moeilijk moeten doen over die verplichte id. Het is niet zo dat je continu gevraagd wordt om je id te tonen, alleen als ze een goede reden hebben om te controleren wie je bent, maar dat is toch gewoon logisch! Wat is het dan voor gelul dat het "ten koste gaat van je vrijheid"? Wat voor vrijheid gaat hier dan verloren :S? Mensen die hier wat op tegen hebben, hebben vaak zelf wat te verbergen...
  donderdag 30 december 2004 @ 11:44:54 #115
3542 Gia
User under construction
pi_24294560
quote:
Op woensdag 29 december 2004 22:57 schreef Pappie_Culo het volgende:
Okee.... verplichte identificatie.

Als de terrorist geen I.D. draagt krijgt ie een boete waarna hij zichzelf 50 euro lichter opblaast.
Als de terrorist die wel draagt (50 euro is niet niks) wordt iets vreselijks voorkomen.

Kan iemand mij het voordeel van deze maatregel uitleggen?
Jij denkt dat een verdacht persoon, zonder ID, een boete moet betalen en dan zonder geļdentificeerd te zijn, weer weg mag?

Echt niet.

Die gaat mooi mee naar het bureau en daar wordt echt wel uitgezocht wie het is.

Verder is het natuurlijk ook nuttig in geval van overtredingen. Een valse naam opgeven is er nu niet meer bij.

Ik zie het probleem niet zo. Zo zwaar is zo'n pasje of rijbewijs niet. Is alleen even wennen dat je het bij je moet steken. Maar als je je portemonnee niet vergeet en je mobieltje niet, dan moet het toch ook lukken zo'n pasje bij je te steken!
pi_24294717
quote:
Op donderdag 30 december 2004 11:40 schreef Puschkin het volgende:
Ik snap niet waarom zo veel mensen moeilijk moeten doen over die verplichte id. Het is niet zo dat je continu gevraagd wordt om je id te tonen, alleen als ze een goede reden hebben om te controleren wie je bent
Een van de problemen is dat "een goede reden" niet is gedefinieerd. Wie controleert bovendien of dit daadwerkelijk zo is?
  donderdag 30 december 2004 @ 11:59:25 #117
3542 Gia
User under construction
pi_24294865
quote:
Op donderdag 30 december 2004 11:53 schreef Alicey het volgende:

[..]

Een van de problemen is dat "een goede reden" niet is gedefinieerd. Wie controleert bovendien of dit daadwerkelijk zo is?
Als je gewoon over straat loopt is er echt niets aan de hand.
Als er ergens iets gebeurt, ruzie, vechtpartij whatever, en jij staat erbij en kijkt ernaar, dan kan jou om jouw ID gevraagd worden. Heb je die dan niet bij, vette pech, kost je geld.

Ik zie het probleem niet om je ID bij je te steken.
pi_24294946
quote:
Op donderdag 30 december 2004 11:59 schreef Gia het volgende:

[..]

Als je gewoon over straat loopt is er echt niets aan de hand.
Dat wordt dus niet meer door de wet gegarandeerd.
quote:
Als er ergens iets gebeurt, ruzie, vechtpartij whatever, en jij staat erbij en kijkt ernaar, dan kan jou om jouw ID gevraagd worden. Heb je die dan niet bij, vette pech, kost je geld.

Ik zie het probleem niet om je ID bij je te steken.
Ik zie vooral het nut er niet van. Het is zeker niet bedoeld voor terrorisme-bestrijding, alsof een terrorist geen 12 valse paspoorten heeft.

Waar het dan wel voor bedoeld is is vrij duister. Ik zie niet in op welke manier het bijdraagt aan de veiligheid.
pi_24295016
quote:
Op donderdag 30 december 2004 12:03 schreef Alicey het volgende:

[..]

Waar het dan wel voor bedoeld is is vrij duister.
Zal het niet schelen bij die gasten die als ze worden opgepakt zich weigeren te legitimeren zodat ze (1) maximaal 24 vastgehouden mogen worden en (2) niet vervolgd kunnen worden?
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_24295064
quote:
Op donderdag 30 december 2004 12:07 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Zal het niet schelen bij die gasten die als ze worden opgepakt zich weigeren te legitimeren zodat ze (1) maximaal 24 vastgehouden mogen worden en (2) niet vervolgd kunnen worden?
Een boete proberen te innen bij iemand die onbekend is, is anders ook vrij lastig. De identificatieplicht was er al in het geval van verdacht zijn. Het punt is echter dat die voorwaarde wordt geschrapt : Iedereen kan nu ten alle tijden om identificatie worden gevraagd. Mij ontgaat het nut daarvan.
  donderdag 30 december 2004 @ 12:14:05 #121
3542 Gia
User under construction
pi_24295126
quote:
Op donderdag 30 december 2004 12:03 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat wordt dus niet meer door de wet gegarandeerd.
Stel dat je zomaar om je ID wordt gevraagd, laat je die effe zien, is er niks aan de hand. Toch?
quote:
Ik zie vooral het nut er niet van. Het is zeker niet bedoeld voor terrorisme-bestrijding, alsof een terrorist geen 12 valse paspoorten heeft.

Waar het dan wel voor bedoeld is is vrij duister. Ik zie niet in op welke manier het bijdraagt aan de veiligheid.
Er zijn nogal wat illegalen in Nederland, die nu gewoon niet te pakken zijn, omdat ID niet verplicht is.
Straks kan dat wel, omdat iemand die zijn ID niet bij heeft pas weer weg mag na geļdentificeerd te zijn. En ja, de echte grote terroristen hebben uiteraard valse papieren, maar de kleintjes niet. En als ze die pakken, komen ze ook wel aan de grotere.

Verder heeft het natuurlijk nut voor diegenen die in geval van een bekeuring steevast een valse naam en adres opgeven. Dat kan straks niet meer.
Ook in geval van vechtpartijen zal men om de ID gaan vragen. Deze namen zullen echt wel genoteerd worden en bij herhaaldelijk vechten zullen er echt wel consequenties aan verbonden zijn.

Ik zie echt het nut er wel van in. Maar heb nog steeds geen antwoord waarom het moeilijk zou zijn een ID bij je te steken.
pi_24295265
quote:
Op donderdag 30 december 2004 12:14 schreef Gia het volgende:

[..]

Stel dat je zomaar om je ID wordt gevraagd, laat je die effe zien, is er niks aan de hand. Toch?
Ik zie de reden er niet van in dat iemand mijn persoonlijke gegevens moet weten zonder dat hier aanleiding voor is. Ik beschouw dat als inbreuk op mijn privacy. Misschien denk ik er anders over wanneer het nut heeft. Dat heeft het nu echter juist niet.
quote:
[..]

Er zijn nogal wat illegalen in Nederland, die nu gewoon niet te pakken zijn, omdat ID niet verplicht is.
Zoals? En hoe weet je dat het wel te pakken is wanneer ID verplicht is?
quote:
Straks kan dat wel, omdat iemand die zijn ID niet bij heeft pas weer weg mag na geļdentificeerd te zijn.
Dat beleid kan ook zonder die regelgeving geforceerd worden. We hebben het hier tenslotte over een verdachte.
quote:
En ja, de echte grote terroristen hebben uiteraard valse papieren, maar de kleintjes niet. En als ze die pakken, komen ze ook wel aan de grotere.
En wat is hier de goede reden om aan een willekeurige persoon diens ID te vragen? Wat je hier zegt kan op zich wel, maar dan zou je iedereen overal om een ID moeten vragen. Dat was toch juist niet de bedoeling?
quote:
Verder heeft het natuurlijk nut voor diegenen die in geval van een bekeuring steevast een valse naam en adres opgeven. Dat kan straks niet meer.
In dat geval is iemand verdacht, en kan men ook zonder de nieuwe wet ID verzoeken en eventueel vasthouden.
quote:
Ook in geval van vechtpartijen zal men om de ID gaan vragen. Deze namen zullen echt wel genoteerd worden en bij herhaaldelijk vechten zullen er echt wel consequenties aan verbonden zijn.
Hebben we het hier ook weer niet over verdachten?
quote:
Ik zie echt het nut er wel van in. Maar heb nog steeds geen antwoord waarom het moeilijk zou zijn een ID bij je te steken.
Al je voorbeelden gaan er tot nu toe van uit dat iemand verdacht is. Wetgeving die ID van verdachten mogelijk maakt is en was er al lang. De nieuwe wetgeving gaat er juist over dat het niet langer noodzakelijk is om verdacht te zijn voor men identificatie kan forceren.

Je hebt mij nog steeds niet kunnen overtuigen van het nut daar van.
  donderdag 30 december 2004 @ 12:36:12 #123
3542 Gia
User under construction
pi_24295566
quote:
Op donderdag 30 december 2004 12:21 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik zie de reden er niet van in dat iemand mijn persoonlijke gegevens moet weten zonder dat hier aanleiding voor is. Ik beschouw dat als inbreuk op mijn privacy. Misschien denk ik er anders over wanneer het nut heeft. Dat heeft het nu echter juist niet.
Jawel, want als iemand zich niet kan identificeren, heeft de politie de mogelijkheid die persoon vast te houden totdat duidelijk is wie hij is. Nu kan dat alleen indien hij/zij ergens van verdacht wordt, straks kan dat ook als opsporing of beveiliging.

Bijvoorbeeld bij de ingang van de Efteling. Stel er wordt een aanslag gepland op de Efteling. Als uit veiligheidsmaatregelen gewoon iedereen altijd gecontroleerd wordt bij de ingang, dan is de kans groter dat dit voorkomen kan worden.

Stel men is een illegaal persoon op het spoor en men heeft een signalement. Dat controleert de politie iedereen die aan het signalement voldoet. Nu mag dat niet.
pi_24295880
het is gewoon een nieuwe manier om geld binnen te halen voor de overheid
  donderdag 30 december 2004 @ 12:59:46 #125
3542 Gia
User under construction
pi_24296028
quote:
Op donderdag 30 december 2004 12:52 schreef OreO het volgende:
het is gewoon een nieuwe manier om geld binnen te halen voor de overheid
Waarom? Is het zo moeilijk om dat papiertje bij je te steken?

Kijk, een kapot achterlicht, door rood rijden, te hard rijden enz... zijn normale overtredingen. Doe je dat, dan ben je nat.
Een ID bij je steken is totaal geen moeite. Doe je dat niet en je komt in een situatie waar je gecontroleerd kan worden, dan is dat net zo goed je eigen schuld.
pi_24296278
quote:
Op donderdag 30 december 2004 12:36 schreef Gia het volgende:

[..]

Jawel, want als iemand zich niet kan identificeren, heeft de politie de mogelijkheid die persoon vast te houden totdat duidelijk is wie hij is. Nu kan dat alleen indien hij/zij ergens van verdacht wordt, straks kan dat ook als opsporing of beveiliging.
En waarom zou het daardoor veiliger worden?
quote:
Bijvoorbeeld bij de ingang van de Efteling. Stel er wordt een aanslag gepland op de Efteling. Als uit veiligheidsmaatregelen gewoon iedereen altijd gecontroleerd wordt bij de ingang, dan is de kans groter dat dit voorkomen kan worden.
Hoezo is die kans groter? Dat ontgaat mij hier volledig. Misschien kun je het wat nader uitleggen. Ik zie niet in waarom het vragen naar een identiteitsbewijs zorgt dat een aanslag voorkomen kan worden. Hooguit door de aanwezigheid van opsporingsambtenaren, maar dan kun je die lui beter de efteling zelf laten controleren dan haar gasten lijkt mij.
quote:
Stel men is een illegaal persoon op het spoor en men heeft een signalement. Dat controleert de politie iedereen die aan het signalement voldoet. Nu mag dat niet.
Volgens mij mag men op basis van een signalement mensen staande houden. Aan de andere kant zie ik niet in wat er gevaarlijk is aan een illegaal persoon op zichzelf staand.
pi_24296318
nee en ID steken is geen moeite maar en 1 kopen wel... als ze echt zo serieus hiermee waren dan hadden ze die id GRATIS verschaft... zoals ze in andere landen ook doen dan heb je ook meer kans dat iemand een ID bij zich heeft...
  donderdag 30 december 2004 @ 13:20:21 #128
3542 Gia
User under construction
pi_24296465
quote:
Op donderdag 30 december 2004 13:13 schreef OreO het volgende:
nee en ID steken is geen moeite maar en 1 kopen wel... als ze echt zo serieus hiermee waren dan hadden ze die id GRATIS verschaft... zoals ze in andere landen ook doen dan heb je ook meer kans dat iemand een ID bij zich heeft...
Komkom, als je een mobieltje kunt betalen, kun je ook wel zo'n kaartje betalen.
Daarbij hebben de meeste mensen van boven de 18 een rijbewijs dat prima als ID kan dienen.

Persoonlijk vind ik voor jongeren een goede schoolpas ook goed genoeg. Maar ja, daar denkt men in Den Haag anders over.
  donderdag 30 december 2004 @ 13:25:11 #129
3542 Gia
User under construction
pi_24296581
quote:
Op donderdag 30 december 2004 13:12 schreef Alicey het volgende:

Hoezo is die kans groter? Dat ontgaat mij hier volledig. Misschien kun je het wat nader uitleggen. Ik zie niet in waarom het vragen naar een identiteitsbewijs zorgt dat een aanslag voorkomen kan worden. Hooguit door de aanwezigheid van opsporingsambtenaren, maar dan kun je die lui beter de efteling zelf laten controleren dan haar gasten lijkt mij.
Indien er een verhoogde kans op een aanslag is, zijn die ook echt wel aanwezig. Nu mag de politie iemand niet om een ID vragen wanneer die persoon niet ergens van verdacht wordt, dus ook niet ter beveiliging van pretpark, rockconcert of wat dan ook. Straks mag dat wel.
quote:
Volgens mij mag men op basis van een signalement mensen staande houden.
Jawel, maar die persoon is nu niet verplicht een ID bij zich te hebben. Als ze dus nu de verkeerde staande houden, kost dat onnodig veel geld. Als die persoon zich meteen kan legitimeren, dan zien ze dat het niet de persoon is die ze zoeken en kunnen ze meteen verder.
quote:
Aan de andere kant zie ik niet in wat er gevaarlijk is aan een illegaal persoon op zichzelf staand.
Waarom moet een illegaal per se gevaarlijk zijn. Illegaal zijn is al een misdaad op zich.
pi_24296690
quote:
Op donderdag 30 december 2004 13:25 schreef Gia het volgende:

[..]

Indien er een verhoogde kans op een aanslag is, zijn die ook echt wel aanwezig. Nu mag de politie iemand niet om een ID vragen wanneer die persoon niet ergens van verdacht wordt, dus ook niet ter beveiliging van pretpark, rockconcert of wat dan ook. Straks mag dat wel.
Maar wat wordt het er veiliger van als de politie om een ID mag vragen? Dat is wat mij hier ontgaat. Iemand wil een aanslag plegen, de politie vraagt naar zijn/haar ID. Wat dan?
quote:
[..]

Jawel, maar die persoon is nu niet verplicht een ID bij zich te hebben. Als ze dus nu de verkeerde staande houden, kost dat onnodig veel geld. Als die persoon zich meteen kan legitimeren, dan zien ze dat het niet de persoon is die ze zoeken en kunnen ze meteen verder.
Als ze hun huiswerk goed doen weten ze wie ze staande moeten houden.
quote:
[..]

Waarom moet een illegaal per se gevaarlijk zijn. Illegaal zijn is al een misdaad op zich.
Dus hebben we het hier over een verdachte, en niet meer over een willekeurige persoon.
pi_24296730
quote:
Op donderdag 30 december 2004 13:20 schreef Gia het volgende:

[..]

Komkom, als je een mobieltje kunt betalen, kun je ook wel zo'n kaartje betalen.
Daarbij hebben de meeste mensen van boven de 18 een rijbewijs dat prima als ID kan dienen.

Persoonlijk vind ik voor jongeren een goede schoolpas ook goed genoeg. Maar ja, daar denkt men in Den Haag anders over.
ja alsof het leven nog niet duur genoeg is he?
  donderdag 30 december 2004 @ 13:35:42 #132
3542 Gia
User under construction
pi_24296809
quote:
Op donderdag 30 december 2004 13:29 schreef Alicey het volgende:

[..]

Maar wat wordt het er veiliger van als de politie om een ID mag vragen? Dat is wat mij hier ontgaat. Iemand wil een aanslag plegen, de politie vraagt naar zijn/haar ID. Wat dan?
Het kan zijn dat hij valse papieren heeft en dat dat ontdekt wordt.
Het kan zijn dat hij niks bij zich heeft, komt hij er niet in.
Het kan zijn dat hij op een lijst staat van verdachte personen, pakken ze hem op.
quote:
Als ze hun huiswerk goed doen weten ze wie ze staande moeten houden.

Dus hebben we het hier over een verdachte, en niet meer over een willekeurige persoon.
Als een signalement bestaat uit niet meer dan kenmerken als afkomst, lengte enzovoort, dan zijn er veel mensen die daaraan kunnen voldoen. Nu mag men niet zomaar iedereen die er maar een beetje op lijkt om een ID vragen. Straks wel.

Je wilt toch niet zeggen dat iedere Marokkaan verdacht is, wanneer de politie op zoek is naar een Marokkaanse dader.
  donderdag 30 december 2004 @ 13:36:57 #133
3542 Gia
User under construction
pi_24296838
quote:
Op donderdag 30 december 2004 13:31 schreef OreO het volgende:

[..]

ja alsof het leven nog niet duur genoeg is he?
Tja, koop je er geen. Wordt het waarschijnlijk niet goedkoper van.
Wat jij wil.
pi_24296948
quote:
Op donderdag 30 december 2004 13:35 schreef Gia het volgende:

[..]

Het kan zijn dat hij valse papieren heeft en dat dat ontdekt wordt.
Het kan zijn dat hij niks bij zich heeft, komt hij er niet in.
Het kan zijn dat hij op een lijst staat van verdachte personen, pakken ze hem op.
Waarschijnlijker is echter dat het een zelfmoordterrorist is (Die dus onbekend is), of dat hij valse papieren bij zich heeft die niet worden ontdekt.
quote:
[..]

Als een signalement bestaat uit niet meer dan kenmerken als afkomst, lengte enzovoort, dan zijn er veel mensen die daaraan kunnen voldoen. Nu mag men niet zomaar iedereen die er maar een beetje op lijkt om een ID vragen. Straks wel.

Je wilt toch niet zeggen dat iedere Marokkaan verdacht is, wanneer de politie op zoek is naar een Marokkaanse dader.
Nee, zo is het ook geschift om zo'n grote groep te gaan onderzoeken. Dan kan de politie beter van iedereen zijn/haar ID vragen. Dit neigt al weer een beetje naar willekeur.. Als je toevallig marokkaan bent (Of op een marokkaan lijkt) wordt je ID gevraagd omdat men op zoek is naar een dader die het toevallig ook is... Ook geen gunstige ontwikkeling.

Wanneer men niet weet wie men zoekt, wat heeft men dan eigenlijk aan een ID?
pi_24297114
quote:
Op donderdag 30 december 2004 13:36 schreef Gia het volgende:

[..]

Tja, koop je er geen. Wordt het waarschijnlijk niet goedkoper van.
Wat jij wil.
en als meer mensen het te duur vinden en het niet kopen? had je ze toch beter gratis kunnen geven want het doel is om te zorgen dat iedereen zijn ID bij zich heeft maar dat is het doel van de overheid niet.. geld verdienen dat is het
  donderdag 30 december 2004 @ 14:00:04 #136
3542 Gia
User under construction
pi_24297313
quote:
Op donderdag 30 december 2004 13:42 schreef Alicey het volgende:

Wanneer men niet weet wie men zoekt, wat heeft men dan eigenlijk aan een ID?
Wat als ze wel weten hoe de persoon die ze zoeken heet, maar niet hoe die er precies uitziet?
Als je je dan kunt legitimeren waaruit blijkt dat jij het niet bent, is dat prettig.

Maar ik ga effe koffie drinken bij mijn moesje. Vandaag en morgen kan dat nog zonder ID mee te nemen.
Volgende week voortaan ID op zak.

Ik ben het er in elk geval helemaal mee eens en vind het een kleine moeite.
pi_24297488
quote:
Op donderdag 30 december 2004 13:42 schreef Alicey het volgende:

Als je toevallig marokkaan bent (Of op een marokkaan lijkt) wordt je ID gevraagd omdat men op zoek is naar een dader die het toevallig ook is... Ook geen gunstige ontwikkeling.
Hoezo is dat niet gunstig?? Je vergroot daardoor toch de pakkans van de dader? Wat is het dan voor moeite om even je ID te pakken en te laten zien wie je bent. Jij wil dus criminelen meer kans geven, omdat het ten koste gaat van je vrijheid . Als je totale vrijheid wilt, betekent dat dat ten koste gaat van de orde. Van mij mogen ze iedereen altijd controleren op ID, iedereen afluisteren en iedereen altijd controleren op wapens, als je niets te verbergen hebt, hoef je je ook geen zorgen te maken!
  donderdag 30 december 2004 @ 14:15:59 #138
15524 PS
pi_24297583
quote:
Op donderdag 30 december 2004 13:50 schreef OreO het volgende:

[..]

en als meer mensen het te duur vinden en het niet kopen? had je ze toch beter gratis kunnen geven want het doel is om te zorgen dat iedereen zijn ID bij zich heeft maar dat is het doel van de overheid niet.. geld verdienen dat is het
Dat je het ding verplicht bij je moet hebben als 14 jarige. Ik zie het nut niet. Maar waarom heel Fok hier over de zeik gaat voor het kopen van het ding. Je hoort er al een te hebben! Ik ben toch niet de enige fokker die buiten nederland komt of wel soms?
Als het goed is heb je al een ID of paspoort. Steek dat ding in je portomenee en probleem opgelost. Ik moet zelfs voor me werk me ID continu bij me hebben, anders kom ik er bij 80% van de klanten niet in.
pi_24297825
quote:
Op donderdag 30 december 2004 14:11 schreef Puschkin het volgende:

[..]

Hoezo is dat niet gunstig?? Je vergroot daardoor toch de pakkans van de dader?
Door tig mensen te controleren, maar toch neit allemaal?
quote:
Wat is het dan voor moeite om even je ID te pakken en te laten zien wie je bent.
Moeite is het niet, het is echter wel een inbreuk op mijn privacy.
quote:
Jij wil dus criminelen meer kans geven, omdat het ten koste gaat van je vrijheid .
Er is mij nog niet duidelijk geworden op welke manier het criminelen belemmert, een drogredenering dus.
quote:
Als je totale vrijheid wilt, betekent dat dat ten koste gaat van de orde. Van mij mogen ze iedereen altijd controleren op ID, iedereen afluisteren en iedereen altijd controleren op wapens, als je niets te verbergen hebt, hoef je je ook geen zorgen te maken!
Dat laatste is ook een drogredenering. Het gaat niet om het ergens zorgen over maken, het gaat om aantasting van privacy. Misschien dat bij jou de grens ergens anders ligt, dan nog mag men eerst eens aantonen dat het nut heeft.
pi_24297882
ja ik heb al een pasport maar je denkt toch niet dat ik de hele dag ermee ga rondlopen! dat ding past niet eens in me portomenee... gebruik je verstand is
waarom kunnen andere landen wel een gratis ID verschaffen?
pi_24297911
quote:
Op donderdag 30 december 2004 14:11 schreef Puschkin het volgende:

....als je niets te verbergen hebt, hoef je je ook geen zorgen te maken!
Ik wil hier graag nog even herhalen wat ik daarover in dit topic al zei:
quote:
Die eeuwige dooddoener van 'te verbergen hebben' bij privacy-issues komen me de neus uit. Ik heb gewoon geen zin om me te moeten verantwoorden voor iets dat ik niet gedaan heb, terwijl de echte misdadiger met zijn valse paspoort vrijuit gaat. En oom agent die mijn paspoort staat te controleren en de paspoorten van honderden andere onschuldige burgers heeft vast ook wel wat beters te doen.

Bovendien maak ik bezwaar tegen de vloedgolf aan symboolbeleid die over NL uitgebraakt wordt. Die hele ID-plicht en vele andere stoere maatregelen geven je alleen maar het idee dat er wat aan veiligheid gedaan wordt. Denk je nou echt dat een crimineel of terrorist zich daardoor laat tegenhouden?
Slaapt winter
en zomer
  donderdag 30 december 2004 @ 15:08:44 #142
29985 gigatech
Rosie the bear
pi_24298618
edit: offtopic

[ Bericht 98% gewijzigd door sizzler op 30-12-2004 15:14:50 ]
Reisverslag Camper Rondreis USA : http://usa2006.alibalex.com
Cosmic news : http://cosmicgravity.net
pi_24298705
quote:
Op donderdag 30 december 2004 14:27 schreef Alicey het volgende:

Dat laatste is ook een drogredenering. Het gaat niet om het ergens zorgen over maken, het gaat om aantasting van privacy. Misschien dat bij jou de grens ergens anders ligt, dan nog mag men eerst eens aantonen dat het nut heeft.
Aantasting van privacy Wat worden er weer zware termen gebruikt..... Er wordt door jou gesproken alsof iedereen dagelijks gecontroleerd gaat worden. In de praktijk zal je waarschijnlijk nooit om je ID gevraagd worden als je je normaal gedraagd. Er worden alleen mensen om id gevraagd wanneer dat nodig is....en er worden niet zomaar willekeurige controles gehouden.
quote:
Er is mij nog niet duidelijk geworden op welke manier het criminelen belemmert, een drogredenering dus.
Er zijn al genoeg redenen in dit topic genoemd wat voor voordelen het oplevert, maar je kan ook eigenwijs zijn en daar over heen kijken. Feit is dat het in ieder geval het ze niet makkelijker maakt, dus het heeft op dat gebied in ieder geval geen negatieve invloed en als je nog eens goed alles doorleest zal jij toch ook moeten toegeven dat het wel degelijk zorgt voor betere mogelijkheden voor de politie.
  donderdag 30 december 2004 @ 15:21:34 #144
3542 Gia
User under construction
pi_24298844
quote:
Op donderdag 30 december 2004 14:30 schreef OreO het volgende:
ja ik heb al een pasport maar je denkt toch niet dat ik de hele dag ermee ga rondlopen! dat ding past niet eens in me portomenee... gebruik je verstand is
Past je mobieltje wel in je portemonnee?

Nee hč?

En daar kun je wel de hele dag mee rondlopen?
  donderdag 30 december 2004 @ 16:04:13 #145
15524 PS
pi_24299652
quote:
Op donderdag 30 december 2004 14:30 schreef OreO het volgende:
Zie reactie van Gia
quote:
Het gras is altijd groener bij de buurman.

[ Bericht 9% gewijzigd door PS op 30-12-2004 16:10:44 ]
pi_24302170
quote:
Op donderdag 30 december 2004 15:08 schreef gigatech het volgende:
edit: offtopic
Wat wil je daarmee zeggen? Als ik jou op straat tegen kom (b.w.v.) is de kans klein dat jij weet wie ik ben.

Voor de rest kan iedereen whoissen. Als ik dat niet had gewild, had ik wel gezorgd voor een postbus-firma.
pi_24302217
quote:
Op donderdag 30 december 2004 15:12 schreef Puschkin het volgende:

[..]

Er worden alleen mensen om id gevraagd wanneer dat nodig is....en er worden niet zomaar willekeurige controles gehouden.
Wanneer is dat nodig?
quote:
[..]

Er zijn al genoeg redenen in dit topic genoemd wat voor voordelen het oplevert, maar je kan ook eigenwijs zijn en daar over heen kijken. Feit is dat het in ieder geval het ze niet makkelijker maakt, dus het heeft op dat gebied in ieder geval geen negatieve invloed en als je nog eens goed alles doorleest zal jij toch ook moeten toegeven dat het wel degelijk zorgt voor betere mogelijkheden voor de politie.
Je maakt het ze niet makkelijker, maar moeilijker ook niet echt, terwijl eerlijke burgers wel een deel van hun vrijheid in moeten leveren.
pi_24302379
Ik heb met je te doen Baaij, jij als paranoide persoon zal het met deze maatregel natuurlijk heel erg moeilijk hebben. Ik zie liever de voordelen, een valse naam opgeven aan de politie wordt zo goed als onmogelijk.
  donderdag 30 december 2004 @ 19:01:26 #149
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_24302887
quote:
Op donderdag 30 december 2004 15:21 schreef Gia het volgende:

[..]

Past je mobieltje wel in je portemonnee?

Nee hč?

En daar kun je wel de hele dag mee rondlopen?
Ik heb geen mobieltje. Heb je voor mij een ander gelegenheidsargument om deze ineffectieve symbool-maatregel te rechtvaardigen?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  donderdag 30 december 2004 @ 19:07:27 #150
3542 Gia
User under construction
pi_24303009
quote:
Op donderdag 30 december 2004 19:01 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ik heb geen mobieltje. Heb je voor mij een ander gelegenheidsargument om deze ineffectieve symbool-maatregel te rechtvaardigen?
Nee, maar volgens mij had ik het ook niet tegen jou.
Had straks trouwens mijn rijbewijs bij me, in een leuk mapje, speciaal voor een rijbewijs en weet je wat? Ik voelde er niks van. Deed niet pijn, was niet zwaar, niks. Totaal geen probleem.

Maar ach, wie het teveel moeite vind doet het toch lekker niet.

Houd er wel allemaal rekening mee dat het morgenavond om 12 uur al 1 januari is en de politie waarschijnlijk flink controleert in geval van heibel. En heibel komt er geheid als kroegen open zijn van 12 tot 7 's morgens.

Nieuwjaar begint dan dus al lekker als je zo eigenwijs wil zijn en je ID niet meeneemt.

Gelukkig nieuwjaar, dus alvast.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')