abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23568895
http://www.identificatieplicht.nl/nvvr070203

NVvR zet vraagtekens bij uitbreiding identificatieplicht
NVvR 07/02/2003

De Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak (NVvR), de onafhankelijke beroepsvereniging van rechters en officieren van justitie in Nederland, zet in haar advies aan de minister van Justitie vraagtekens bij het wetsvoorstel tot uitbreiding van de identificatieplicht. De NVvR wil zich niet mengen in het politieke debat over het praktisch nut van een algemene identificatieplicht, mede omdat de rechter te zijner tijd wellicht een oordeel moet geven over het resultaat van dat debat. Wel waarschuwt de NVvR voor de gevolgen van een haastige invoering. De voorgenomen wetgeving kan (grond)rechten van burgers aantasten. Ook vreest de NVvR dat kinderen het slachtoffer kunnen worden van criminelen die het op hun legitimatiebewijzen hebben voorzien. De NVvR wil daarom dat er eerst grondig onderzoek wordt gedaan naar de te verwachten effectiviteit van een algemene identificatieplicht en de ervaringen in het buitenland.

Lijkt mij een goed plan!!
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent !
pi_23572754
En dat was in februari vorig jaar. Zucht.
pi_23572857
quote:
Op donderdag 25 november 2004 15:18 schreef frutser het volgende:
@Hiz, volgens mij geven de linkjes van Freako, mijn "handig interpreteren" een kans. Let op de woorden van Donner: "Het invoeren van een algemen draagplicht gaat te ver"
Ja, dat is waar. Maar dan sta je inmiddels wel voor de rechter en heeft de politieman verklaard dat hij een goede reden had om jou om je ID te vragen. En dan is de facto de bewijslast omgekeerd, want hoe kun jij bewijzen dat hij geen reden had om te denken dat je voldeed aan het signalement van een tasjesdief ?
pi_24263642
Het is bijna 2005. Geweldig, alleen eerder dit jaar is er een wet aangenomen dat iedereen vanaf 14 jaar vanaf 1 januari 24 uur per dag, wanneer deze niet binnen de muren van zijn eigen huis is een paspoort of identiteitskaart bij zich moet dragen (over de geldigheid van het rijbewijs hoor ik verschillende geluiden). Is het niet onbegrijpelijk dat de regering van een land wat ooit als "gedogend" bekend stond zich nu bekeren tot een wet uit het Nazi-tijdperk van Hitler. Misschien een foute vergelijking maar als ik aan legitimatieplicht denk, denk ik aan Gestapo en "Ausweiss Bitte!".

Ook vraag ik me af of de privacywetgeving en discriminatie bij een dergelijke wet niet aangetast worden (waarom jongeren vanaf 14??, kunnen kindjes van 12 dan niet illegaal zijn, geen overtredingen begaan?). Waarom jongeren van 13 niet en bejaarde dames van 94 wel?

En als de Den Haag dan met zo'n fascistisch voorstel komt: Waarom dan de identiteisbewijzen niet gratis aan iedereen toesturen die er "recht" op heeft. Ik als jongere (17 jaar) ben van mening dat vooral tijdens het uitgaan, waar relatief veel problemen zijn, om mijn legitimatie gevraagd zal worden. Waarom dan geen legitimatie plicht na 21:00? Ik begrijp echt niet dat een dergelijke voorstel zowel door de eerste (!!) als de tweede kamer is gekomen(!!). Wat jullie?

ps. Ik ga uit protest dan ook niet met legitimaite lopen. Als ze me boete willen geven kan ik me toch niet legitimeren.(wat denk ik ook niet zo'n vaart zal lopen tenzij er een limiet aan boetes gehaald moet worden mits de politie in een bepaald district zijn bonus niet wil mislopen)
  dinsdag 28 december 2004 @ 22:20:46 #105
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_24264334
quote:
Op donderdag 25 november 2004 14:59 schreef HiZ het volgende:
In veel gevallen probeert de dader zich er nog uit te redden door een valse naam op te geven. Of helemaal geen naam (erg populair bij linkse activisten). Waardoor een deel van hen toch ontkomen aan hun straf en zich wellicht aangemoedigd zien om door te gaan.
Ooit met de trein geweest? Spoorweg politie pakt je op eerste station op (waar heel de trein voor moet wachten) en je gaat naar bureau als je je niet kan legitimeren.
Als je je niet kan legitimeren vanaf 2005 waarnaar daar naar wordt gevraagt, mag je plaatsnemen in de vw en kun je richting bureau waar iemand je ophaalt met jouw ID. Het is trouwens niet zo dat ze op donderdag ochtend een steek controle gaan houden.

Ben ik dan een van de weinig die al een tijd gewoon standaard zijn ID op zak heeft?
If your shaking it more than twice, your playing with it.
  dinsdag 28 december 2004 @ 22:30:31 #106
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_24264658
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 22:20 schreef PS het volgende:

Ben ik dan een van de weinig die al een tijd gewoon standaard zijn ID op zak heeft?
Ik heb mijn paspoort ook altijd bij me. Kun je hem ook nooit vergeten. . Lekker makkelijk als je een keer naar het postkantoor of de bank moet bijvoorbeeld.
  dinsdag 28 december 2004 @ 23:56:25 #107
18599 Lord_Corani
Uw Aller Admin
pi_24266605
Ach, laten we al die (potentiele) verdachten maar vast preventief opsluiten. Dan weten we in ieder geval zeker dat ze geen ongein uithalen...
Laat me nou toch eens met rust man![br]Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op
  woensdag 29 december 2004 @ 09:29:36 #108
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_24273874
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 23:56 schreef Lord_Corani het volgende:
Ach, laten we al die (potentiele) verdachten maar vast preventief opsluiten. Dan weten we in ieder geval zeker dat ze geen ongein uithalen...
Wel eens tot je doorgedrongen dat je zelf ook een potenitėle verdachte bent?
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 29 december 2004 @ 12:27:09 #110
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_24273922
Ik ben geneigd te zeggen: eigen schuld, dikke bult. Nederland heeft massaal op deze en andere draconische maatregelen gestemd door een voorkeur uit te spreken voor een rechtse handhaving.
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_24274801
quote:
Op woensdag 29 december 2004 12:23 schreef Parabola het volgende:

[..]

Wel eens tot je doorgedrongen dat je zelf ook een potenitėle verdachte bent?
Ja, inderdaad, en jij ook. Eigenlijk is iedere nederlander. Nee, sterker nog, iedereen die in Nederland verblijft, dus ook toeristen e.d.
Laat me nou toch eens met rust man![br]Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op
pi_24276151
ze willen gewoon meer geld.. anders hadden ze het wel gratis gegeven want dan heb je meer kans dat mensen het bij zich hebben,,
pi_24286400
Okee.... verplichte identificatie.

Als de terrorist geen I.D. draagt krijgt ie een boete waarna hij zichzelf 50 euro lichter opblaast.
Als de terrorist die wel draagt (50 euro is niet niks) wordt iets vreselijks voorkomen.

Kan iemand mij het voordeel van deze maatregel uitleggen?

Ik wens niet door iemand op straat aangehouden te worden om vervolgens I.D. te MOETEN tonen. Dit is een vrij land (was) en ik wil kunnen gaan en staan waar ik wil zonder lastig gevallen te worden door oom agent of wie dan ook. Het laat bij mij een nare smaak achter en ik zie niet in wat we er aan hebben.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_24294484
Ik snap niet waarom zo veel mensen moeilijk moeten doen over die verplichte id. Het is niet zo dat je continu gevraagd wordt om je id te tonen, alleen als ze een goede reden hebben om te controleren wie je bent, maar dat is toch gewoon logisch! Wat is het dan voor gelul dat het "ten koste gaat van je vrijheid"? Wat voor vrijheid gaat hier dan verloren :S? Mensen die hier wat op tegen hebben, hebben vaak zelf wat te verbergen...
  donderdag 30 december 2004 @ 11:44:54 #115
3542 Gia
User under construction
pi_24294560
quote:
Op woensdag 29 december 2004 22:57 schreef Pappie_Culo het volgende:
Okee.... verplichte identificatie.

Als de terrorist geen I.D. draagt krijgt ie een boete waarna hij zichzelf 50 euro lichter opblaast.
Als de terrorist die wel draagt (50 euro is niet niks) wordt iets vreselijks voorkomen.

Kan iemand mij het voordeel van deze maatregel uitleggen?
Jij denkt dat een verdacht persoon, zonder ID, een boete moet betalen en dan zonder geļdentificeerd te zijn, weer weg mag?

Echt niet.

Die gaat mooi mee naar het bureau en daar wordt echt wel uitgezocht wie het is.

Verder is het natuurlijk ook nuttig in geval van overtredingen. Een valse naam opgeven is er nu niet meer bij.

Ik zie het probleem niet zo. Zo zwaar is zo'n pasje of rijbewijs niet. Is alleen even wennen dat je het bij je moet steken. Maar als je je portemonnee niet vergeet en je mobieltje niet, dan moet het toch ook lukken zo'n pasje bij je te steken!
pi_24294717
quote:
Op donderdag 30 december 2004 11:40 schreef Puschkin het volgende:
Ik snap niet waarom zo veel mensen moeilijk moeten doen over die verplichte id. Het is niet zo dat je continu gevraagd wordt om je id te tonen, alleen als ze een goede reden hebben om te controleren wie je bent
Een van de problemen is dat "een goede reden" niet is gedefinieerd. Wie controleert bovendien of dit daadwerkelijk zo is?
  donderdag 30 december 2004 @ 11:59:25 #117
3542 Gia
User under construction
pi_24294865
quote:
Op donderdag 30 december 2004 11:53 schreef Alicey het volgende:

[..]

Een van de problemen is dat "een goede reden" niet is gedefinieerd. Wie controleert bovendien of dit daadwerkelijk zo is?
Als je gewoon over straat loopt is er echt niets aan de hand.
Als er ergens iets gebeurt, ruzie, vechtpartij whatever, en jij staat erbij en kijkt ernaar, dan kan jou om jouw ID gevraagd worden. Heb je die dan niet bij, vette pech, kost je geld.

Ik zie het probleem niet om je ID bij je te steken.
pi_24294946
quote:
Op donderdag 30 december 2004 11:59 schreef Gia het volgende:

[..]

Als je gewoon over straat loopt is er echt niets aan de hand.
Dat wordt dus niet meer door de wet gegarandeerd.
quote:
Als er ergens iets gebeurt, ruzie, vechtpartij whatever, en jij staat erbij en kijkt ernaar, dan kan jou om jouw ID gevraagd worden. Heb je die dan niet bij, vette pech, kost je geld.

Ik zie het probleem niet om je ID bij je te steken.
Ik zie vooral het nut er niet van. Het is zeker niet bedoeld voor terrorisme-bestrijding, alsof een terrorist geen 12 valse paspoorten heeft.

Waar het dan wel voor bedoeld is is vrij duister. Ik zie niet in op welke manier het bijdraagt aan de veiligheid.
pi_24295016
quote:
Op donderdag 30 december 2004 12:03 schreef Alicey het volgende:

[..]

Waar het dan wel voor bedoeld is is vrij duister.
Zal het niet schelen bij die gasten die als ze worden opgepakt zich weigeren te legitimeren zodat ze (1) maximaal 24 vastgehouden mogen worden en (2) niet vervolgd kunnen worden?
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_24295064
quote:
Op donderdag 30 december 2004 12:07 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Zal het niet schelen bij die gasten die als ze worden opgepakt zich weigeren te legitimeren zodat ze (1) maximaal 24 vastgehouden mogen worden en (2) niet vervolgd kunnen worden?
Een boete proberen te innen bij iemand die onbekend is, is anders ook vrij lastig. De identificatieplicht was er al in het geval van verdacht zijn. Het punt is echter dat die voorwaarde wordt geschrapt : Iedereen kan nu ten alle tijden om identificatie worden gevraagd. Mij ontgaat het nut daarvan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')