Ik heb nu vastkokende aardappelen gebruikt, dat stond in het recept, maar zal het volgende keer dan met bloemige (bedoel je kruimig) proberen...quote:maak eerlijk gezegt nooit Röstie maar wat bloem er door, eventueel wat ei helpt met het plakken van aardappelkoekjes. Het is trouwens nogal wat verschil wat voor aardappel je gebruikt, bloemig of niet. Ik zou bloemige aardappels gebruiken.vuur niet te hoog, beter wat langer bakken, worden ze knapperig.
Gebruik een neutrale olie, maisolie is prima, en walmen betekend dat je pan te heet is.
appelstroop !quote:Op zaterdag 4 september 2004 14:25 schreef Sorella het volgende:
Ben vergeten honing te kopen dus is er een alternatief voor beenham saus zonder honing ?
Bloemige aardappels hebben meer zetmeel, dus worden knapperiger, en zonnebloem olie is ook goed.quote:Op zaterdag 4 september 2004 14:02 schreef Nijna het volgende:
Uit het vorige topic...
[..]
Ik heb nu vastkokende aardappelen gebruikt, dat stond in het recept, maar zal het volgende keer dan met bloemige (bedoel je kruimig) proberen...
Kan je ook bijvoorbeeld zonnebloemolie gebruiken of is dat niet neutraal?
Met jouw tips ga ik het binnenkort nog wel een keer proberen... maar straks eerst deze maar proberen, wellicht smaken ze nog wel redelijk![]()
Wat suiker gebruiken ipv honing?quote:Op zaterdag 4 september 2004 14:25 schreef Sorella het volgende:
Ben vergeten honing te kopen dus is er een alternatief voor beenham saus zonder honing ?
Ik ben vandaag al drie keer naar de stad geslingerdquote:Op zaterdag 4 september 2004 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat suiker gebruiken ipv honing?
Winkels zijn trouwens gewoon nog open hoor, ff op de fiets slingeren met dit mooie weer?
quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:14 schreef milagro het volgende:
is dit ook het Piet wanneer kom je voor me koken topic
quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
![]()
Alleen als je een verschrikkelijk lekker knaapje bent, en tevens dessert
* Pietverdriet knuf milagro ff en geeft haar een Hug.quote:Op zaterdag 4 september 2004 16:33 schreef milagro het volgende:
[..]
is dit dan wel ook het Piet ik weet bij God niet wat ik zal koken vanavond, ik ben moe, wil niet te lang in de keuken staan, het moet ook lekker zijn voor kids (en portemonnaie) en gezond en een beetje origineel liefst ook nog of wordt dat teveel gevraagd topic?
Ik had ze in de koekenpan gemaakt ja. Maar ik had het vanmiddag al gedaan en heb ze dus vanavond in de oven gedaan om weer warm te maken (ben ik een barbaar???quote:Op zaterdag 4 september 2004 19:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Oven???
Je bakt ze in een koekenpan, mag ik hopen?
Jaaaquote:Op zaterdag 4 september 2004 20:24 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ik had ze in de koekenpan gemaakt ja. Maar ik had het vanmiddag al gedaan en heb ze dus vanavond in de oven gedaan om weer warm te maken (ben ik een barbaar???)
Mhhquote:Op zaterdag 4 september 2004 20:24 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ik had ze in de koekenpan gemaakt ja. Maar ik had het vanmiddag al gedaan en heb ze dus vanavond in de oven gedaan om weer warm te maken (ben ik een barbaar???)
Aan plakjes?quote:Op dinsdag 7 september 2004 15:49 schreef Euc- het volgende:
Welke techniek moet je gebruiken om bv een komkommer HEEL snel te snijden?
Niet doen, je snijd je in je vingers. Ik ga je niet leren hoe je gevaarlijk kan stunten in de keuken.quote:Op dinsdag 7 september 2004 16:16 schreef Euc- het volgende:
En als ik wil opscheppen? () oftewel, hoe kun je met zo een groot mes een komkommer zo snel snijden
Je ontblote penis langs de komkommer leggen met 'het kopje' aan de kant van de komkommer waar je wil snijden. Het mes in je linkerhand nemen en opheffen tot achter je hoofd. Met een krachtige beweging met het lemmet het eerste plakje van de komkommer snijden waarbij het de bedoeling is dat de zijkant van het staal langs de voorhuid afglijdt. Hierna je lul een kleinstukje terugschuiven (of de komkommer naar voren schuiven) en op de zelfde wijze aan een volgend plakje beginnen.quote:Op dinsdag 7 september 2004 16:16 schreef Euc- het volgende:
En als ik wil opscheppen? () oftewel, hoe kun je met zo een groot mes een komkommer zo snel snijden
Je bedoelt zoiets?quote:Op dinsdag 7 september 2004 17:35 schreef Sorella het volgende:
Piet
Wat is nu een goede rasp om aardappelen te raspen
zucht, vraag het wel op schoolquote:Op dinsdag 7 september 2004 16:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Niet doen, je snijd je in je vingers. Ik ga je niet leren hoe je gevaarlijk kan stunten in de keuken.
Messen zijn om te snijden, niet om stoer mee te doen.
Een prof doet dit soort truuks niet, want de tijdswinst doe je te niet met een bloedende vinger naar de EHBO te gaan om hem te laten hechten. Het is werk, en werk gaat om veilig werken en effectief werken. Zo shunt je in een boekbinderij ook de beveiliging niet op de snijmachine niet, en in een drukkerij grijp je niet in een lopende pers. En in een frietkot ga je ook geen kroketten uit het vet wippen met je blote handen.
Ik heb zat minkukels dit soort stunts uit zien halen en ben er met zat naar de EHBO gereden. Stom Puberaal gedrag.
Vertel dan de docent ook erbij wat ik er over gezegt heb.quote:Op dinsdag 7 september 2004 18:01 schreef Euc- het volgende:
[..]
zucht, vraag het wel op school![]()
Deze?quote:Op dinsdag 7 september 2004 18:54 schreef Pietverdriet het volgende:
WMF is een Chique duits kwaliteitsmerk. je kan trouwens met een mandoline ook aardappels aan hele dunne reepjes snijden. Maar voor de prijs van een mandoline koop je ook een keukenmachine.
Nee, deze:quote:Op dinsdag 7 september 2004 18:56 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Deze?
Je kan hem ook gewoon online kopen, hoor.quote:Op dinsdag 7 september 2004 19:20 schreef Sorella het volgende:
Hm heb een oom en tante bij de duitse grens wonen misschien kunnen ze eens voor me kijken als ze een keer naar duitsland gaan.
Bij wat voor winkel kan je zo'n rasp halen ?
Tnx piet
Fase 1quote:Op donderdag 9 september 2004 11:56 schreef Plunderbunny het volgende:
Piet,
Hoe maak je zuurdesembrood?
In het begin, inkoken en dat als basis voor de saus gebruiken. Dan verdampen de Alcohol en de scherpe zuren.quote:Op donderdag 9 september 2004 14:23 schreef Killer_Mom het volgende:
wanneer doe je witte wijn bij een saus? mislukt iedere keer,
als ik t gas uitdraai, en er wijn bij giet is ze te dun, of ze schift, ik kan er niks van.![]()
Piet, hoe lang kun je dit in de koelkast bewaren dan? kleinmeiske heeft wel eens culinaire uitspattingen, maar dat gebeurt niet zo vaak, van daar ...quote:Op donderdag 9 september 2004 12:16 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
thanks, daar had ik dus niet aan gedacht.quote:Op donderdag 9 september 2004 14:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In het begin, inkoken en dat als basis voor de saus gebruiken. Dan verdampen de Alcohol en de scherpe zuren.
Kun je wat bewaren?quote:Op donderdag 9 september 2004 14:34 schreef kleinmeiske het volgende:
[..]
Piet, hoe lang kun je dit in de koelkast bewaren dan? kleinmeiske heeft wel eens culinaire uitspattingen, maar dat gebeurt niet zo vaak, van daar ...
Het beetje brooddeeg om de volgende keer te gebruiken bedoelde ik, sorryquote:Op donderdag 9 september 2004 14:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kun je wat bewaren?
week of zo in de koelkast, mits afgesloten, is het zeker houdbaar, je moet het wel iedere 2 dagen wat vers meel en water, of wat suiker toevoegen, want het leeft en heeft honger.quote:Op donderdag 9 september 2004 14:41 schreef kleinmeiske het volgende:
[..]
Het beetje brooddeeg om de volgende keer te gebruiken bedoelde ik, sorry
Cool, thanks, vooral die vriezer is een toppie tip! Het idee dat er iets in m'n koelkast leeftquote:Op donderdag 9 september 2004 14:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
week of zo in de koelkast, mits afgesloten, is het zeker houdbaar, je moet het wel iedere 2 dagen wat vers meel en water, of wat suiker toevoegen, want het leeft en heeft honger.
Je kan het ook invriezen, maar dan 24 uur voor gebruik rustig laten ontdooien, en niet direct na het maken van het deeg invriezen, immers, het moet de tijd hebben te rijpen.
Het moet leven dat is het hele punt, als je het direct invriest kan je het net zo goed leven.quote:Op donderdag 9 september 2004 14:52 schreef kleinmeiske het volgende:
[..]
Cool, thanks, vooral die vriezer is een toppie tip! Het idee dat er iets in m'n koelkast leeft![]()
I understand, eerst een weekje in de koelkast laten ontwikkelen en dan pas invriezen. Dan maar leven in m'n koelkast - 't zal er niet uitwandelen.quote:Op donderdag 9 september 2004 15:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het moet leven dat is het hele punt, als je het direct invriest kan je het net zo goed leven.
En het eindproduct is het toch wel waard!!quote:Op donderdag 9 september 2004 15:26 schreef kleinmeiske het volgende:
I understand, eerst een weekje in de koelkast laten ontwikkelen en dan pas invriezen. Dan maar leven in m'n koelkast - 't zal er niet uitwandelen.
Even over aubergines: ik heb laatst een gerecht gemaakt dat vertaald 'De imam is ontploft' heet.quote:Op zondag 19 september 2004 23:59 schreef Caelum het volgende:
Hoe maak je lekkere gevulde aubergines uit de oven? Iets met gehakt en kaas ?
wat een onzin. heb zelf een aantal jaar in de keuken gestaan maar een komkommer op een mandoline ? da's levensgevaarlijk imho, doe dan de snijmachine als je niet normaal ciseleren kan.quote:Op dinsdag 7 september 2004 16:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Aan plakjes?
Gebruik een mandoline, tref je in bijna iedere prof keuken aan. Met een mes stoer doen is leuk als je indruk wilt maken, maar met een mandoline werken de échte profs
[afbeelding]
Dit moet ik wel beamen. In drie keukens gewerkt en nog nooit gebruikt. En Piet, kom op, een komkommer rits je zo met je mes, dat heeft echt niks met stoer doen te maken... Voor wie zou ik stoer moeten doen? Ik sta meestal solo en de bediening durft hier al helemaal niet binnen te komen...quote:Op maandag 20 september 2004 16:47 schreef postman het volgende:
[..]
wat een onzin. heb zelf een aantal jaar in de keuken gestaan maar een komkommer op een mandoline ? da's levensgevaarlijk imho, doe dan de snijmachine als je niet normaal ciseleren kan.
en met een mes hoeft niet gevaarlijk te zijn, zolang je maar de juiste techniek gebruikt. in 5 jaar nog nooit met hakken/snijden in m'n vingers gesneden.
Vanwege dat mes misschien?quote:Op dinsdag 21 september 2004 01:35 schreef Drive-r het volgende:
Dit moet ik wel beamen. In drie keukens gewerkt en nog nooit gebruikt. En Piet, kom op, een komkommer rits je zo met je mes, dat heeft echt niks met stoer doen te maken... Voor wie zou ik stoer moeten doen? Ik sta meestal solo en de bediening durft hier al helemaal niet binnen te komen...
zo hoort t ook, net zo als in de de ICT keuken, iemand moet t in goede banen leiden,quote:Op dinsdag 21 september 2004 16:54 schreef postman het volgende:
vanwege de dominantie van de koks ten opzichte van het bedienend personeel wat in zo ongeveer 99 % van de prof. keukens heerst meestal.
Misschien zeg ik nu iets heel erg fout, maar zijn die boeken van Jamie Olliver niets ?quote:Op donderdag 23 september 2004 17:15 schreef MissyMirjaM het volgende:
piet, jij bent the man op kookgebied hier.
ik zoek een leuk kookboek, met [makkelijke] recepten voor 1, hoogstens 2 personen.
zijn dat soort boeken er, heb je er verstand van, zo ja, wat raad je me aan?
daar heb ik er 1 vanquote:Op donderdag 23 september 2004 19:11 schreef Kimmster het volgende:
[..]
Misschien zeg ik nu iets heel erg fout, maar zijn die boeken van Jamie Olliver niets ?
De gerechten die hij maakt op tv in zijn programma's zien er in ieder geval makkelijk maar vooral lekker uit !
Warme Mayonaise?quote:Op donderdag 23 september 2004 17:12 schreef KingMonkey het volgende:
Piet,
Laatst in een restaurant in de Achterhoek gegeten (De Gouden Karper te Hummelo) en daar kreeg ik mayonaise die au-bain-marie gemaakt was. Dit alles vanwege de regelgeving in de (horeca-)keukens waarschijnlijk...ook zal het langer houdbaar zijn? Hoe dan ook...deze mayonaise had duidelijk een andere structuur dan wanneer ik 'm zelf maak. Ik wil het wel eens op deze manier proberen...weet jij misschien hoe?
quote:Op donderdag 23 september 2004 19:23 schreef Pietverdriet het volgende:
de Wannee
Hét standaardwerk
Nee het heet eigenlijkquote:Op donderdag 23 september 2004 22:45 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
heet dat boek zo
iedereen is er vatbaar voor, niet alleen ouderen mensen en kinderen,quote:Op vrijdag 24 september 2004 00:15 schreef krakkemieke het volgende:
Ik snap de hele salmonella terreur niet... Ja, voor vatbare mensen.
quote:Op vrijdag 24 september 2004 00:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Langer kon bewaren.....
dat betekend dat ze het niet vers maken.....
hier lopen er 3 rond die een 4 of 5 jarige koks opleiding hebben afgesloten, vrienden van mijn zoons, en ze zitten nu in de ICT,quote:Op vrijdag 24 september 2004 00:58 schreef karper het volgende:
[..]
![]()
strak opgemerkt,
ik mag me morgen weer uitleven in de keuken 2de jaars kok(meeste met 2 jarige voor opleiding) en 1ste jaar bediening(geen vooropleiding) dat wordt lachen![]()
vorige week speciaal voor hun 2 menu's gemaakt alle 65 borden in 6 minuten uiten dan met ze alle aan de pas gaan staan en ze aanmoedigen
![]()
voor mij is koken nog steeds ontspaning hoor en soms is een beetje haast gewoon nodig en we hebben gewoon genoeg bediening en koks lopen dat dit een normaal werk tempo is als het moet,quote:Op vrijdag 24 september 2004 01:21 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
hier lopen er 3 rond die een 4 of 5 jarige koks opleiding hebben afgesloten, vrienden van mijn zoons, en ze zitten nu in de ICT,
die hadden er dus genoeg van , van die mensen die zich uitleven, en lachen,
je bent niet goed bezig,
t is een zwaar beroep, zeker, maar om zo te denken,
neu.
Das een traditie in de Hoereca KM, net als het fluiten van de steigen in de bouw, en de snor bij de politiequote:Op vrijdag 24 september 2004 01:21 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
hier lopen er 3 rond die een 4 of 5 jarige koks opleiding hebben afgesloten, vrienden van mijn zoons, en ze zitten nu in de ICT,
die hadden er dus genoeg van , van die mensen die zich uitleven, en lachen,
je bent niet goed bezig,
t is een zwaar beroep, zeker, maar om zo te denken,
neu.
je moet er inderdaad tegen kunnen net zo als het geschreeuw, tuurlijk gaat me chef uit ze dak als ik aardappel puree verziek of als ik met me stomme kop een rvs plaatje van 250 graden tegen ze arm aan duwquote:Op zaterdag 25 september 2004 00:51 schreef Killer_Mom het volgende:
dan zal ik wel een watje zijn, ik vind t meer pesterij, ben ook niks gewend..
en die bouwvakkers?
jah, ik roep meteen of ze ff naar beneden komen, ff kijken hoe ze er van dichtbij uitzien![]()
Ahaa bedankt voor de uitlegquote:Op zondag 31 oktober 2004 20:13 schreef Drive-r het volgende:
Als je boter smelt krijg je een scheiding van het helder vet en een witte schuim. Als je dit witte schuim eraf haalt, heb je geklaarde boter...
Wat heb je wel in huis?quote:Op woensdag 17 november 2004 13:04 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik wil graag couscous maken, ik zoek eigenlijk een heel simpel, maar wel lekker recept, zonder rozijnen
de meeste recepten zijn of met rozijnen, of met 15 ingredienten, waaronder 6 verschillende soorten kruiden, wat ik toch allemaal niet in huis heb.
kan jij me wat aanraden pietverdriet?
Stukjes paprika erbij en geroosterde pijnboompitten?quote:Op woensdag 17 november 2004 13:18 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik wil eigenlijk alleen couscous, ik ga een marokkaanse tajine [?] met kip en vruchten maken, en wil er graag couscous bij serveren
maar alleen de gare couscous vind ik dan ook weer zo saai, en de rozijnen zijn geen optie ivm 2 eters die dat niet lusten
Ook niet die zoete geroosterde paprika's die je in zo'n potje koopt? Die zijn een heel stuk milder van smaak namelijk.quote:Op woensdag 17 november 2004 13:23 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik lust geen paprika![]()
die pijnboompitten zijn wel een goed idee
*noteert*quote:Op woensdag 17 november 2004 13:28 schreef MissyMirjaM het volgende:
nee, geen enkele soort, serieus smerig [vind ik]
Dank je wel!quote:Op woensdag 17 november 2004 12:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Boerenkool?
Als 1 pansgerecht.
Neem bloemige aardappels, schil deze en doe ze in een pan met water er in, zoveel tot ze net niet onderstaan. Gesneden boerenkool hier bovenop leggen. Koken tot aardappels gaar. Afgieten.
Klont boter of spekvet toevoegen en ff stampen, zout naar smaak.
Serveren met een rookworst, uitgebakken spekkies (vandaar het spekvet) zelfgemaakte appelmoes en stoofpeertjes, en als toetje een griesmeelpudding met bessensaus.
:-)
Bladerdeeg gevuld met een combinatie van blauwader kaas en geitenkaas.quote:Op woensdag 17 november 2004 13:31 schreef Byte_Me het volgende:
zeg pietverdriet, ik ben dol op blauwader kaas. heb je misschien nog een leuk receptje voor mij? ik eet het al regelmatig als saus (danish blue, slagroom, scheutje port) met pasta. of ik gooi door die saus ook wat stukje kipfilet. of ik maar een maaltijdsalade met bluecheese dressing. of pasta met een saus van spinazie, gehakt, spekjes en danish blue. soms een toetje van uitgeholde peren met gevuld met gorgonzola. meestal gooi ik ook wat blauwader kaas op de pizza. heb jij nog originele ideeen? ik wil weer eens iets nieuws
200 gram gesneden boerenkool pp en 400 gram aardappels voor volwassenen ongeveerquote:Op woensdag 17 november 2004 13:32 schreef Doekes het volgende:
[..]
Dank je wel!![]()
Heb ik nog wel een vraagje: hoeveel boerenkool en hoeveel aardappels heb je ongeveer per persoon nodig?
Poeh, gewoon zo op brood? Ik eet blauwaderkaas (liefst stilton) gewoon zo. Of gesmolten op een steak. Steak, spiegeleieren en blauwschimmelkaas vind ik ook een heerlijke combi.quote:Op woensdag 17 november 2004 13:31 schreef Byte_Me het volgende:
zeg pietverdriet, ik ben dol op blauwader kaas. heb je misschien nog een leuk receptje voor mij? ik eet het al regelmatig als saus (danish blue, slagroom, scheutje port) met pasta. of ik gooi door die saus ook wat stukje kipfilet. of ik maar een maaltijdsalade met bluecheese dressing. of pasta met een saus van spinazie, gehakt, spekjes en danish blue. soms een toetje van uitgeholde peren met gevuld met gorgonzola. meestal gooi ik ook wat blauwader kaas op de pizza. heb jij nog originele ideeen? ik wil weer eens iets nieuws
Couscous koken in tomatensap of kippeboullion met wat kaneel, saffraan en kardamom, en vers gehakte munt?quote:Op woensdag 17 november 2004 13:18 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik wil eigenlijk alleen couscous, ik ga een marokkaanse tajine [?] met kip en vruchten maken, en wil er graag couscous bij serveren
maar alleen de gare couscous vind ik dan ook weer zo saai, en de rozijnen zijn geen optie ivm 2 eters die dat niet lusten
gaan we proberen. met frieten?quote:Op woensdag 17 november 2004 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Poeh, gewoon zo op brood? Ik eet blauwaderkaas (liefst stilton) gewoon zo. Of gesmolten op een steak. Steak, spiegeleieren en blauwschimmelkaas vind ik ook een heerlijke combi.
Met frieten altijd goed.quote:Op woensdag 17 november 2004 14:19 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
gaan we proberen. met frieten?
en wat is steak eigenlijk in het nederlands? biefstuk?
quote:Op woensdag 17 november 2004 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Steak, spiegeleieren en blauwschimmelkaas vind ik ook een heerlijke combi.
Rode, sappige malse ossehaas, met gesmolten blauwschimmel en eidooier is verrukkelijk iddquote:Op woensdag 17 november 2004 14:24 schreef Plunderbunny het volgende:
[..]
![]()
Ja, en kaas moet op kamertemp zijn, net als het vlees en de eieren, niet koelkastkoud, als je begint.quote:Op woensdag 17 november 2004 15:21 schreef Byte_Me het volgende:
ff voor de duideljkheid. ik koop een lekker stuk rund (ff kijken wat in de aanbieding is). bak dit in een grilpan. frieten bakken, eitje bakken. vlees omdraaien en dan meteen wat kaas erop?
Ja, je kan hem ook af laten koelen buiten de koelkast, op een koele plek, gaat er om dat het eiwit niet al stolt als je het er door roert, en dat je het vet er goed van af kan halen omdat het gestolt is.quote:Op donderdag 18 november 2004 14:27 schreef Mariposa het volgende:
Hee Piet,
Ik heb een hele tijd geleden een recept van je gehad voor runderbouillion, ben het nu aan het maken, staat al ruim 2 uur op. Het ruikt en smaakt nu al krachtig.
Om het straks helder te krijgen moest ik toch eiwit erdoorheen roeren nadat het in de koelkast geweest is? Hoe lang moet ik het in de koelkast doen, of kan ik de pan ook een nachtje buiten de koelkast laten?
:-)quote:Op donderdag 18 november 2004 15:46 schreef Doekes het volgende:
Piet, bedankt voor je boerenkoolrecept. Het was heerlijk!![]()
Gewoon koken tot gaar, en dan serveren met gesmolten boter. Je kan de gekookte mais ook even grillen voor meer smaak. Neem wel suikermais, die is eetbaar. Mais uit het veld is Snijmais, en niet te vreten.quote:Op zondag 21 november 2004 22:35 schreef Ingrid19 het volgende:
Piet, weet je ook hoe je maiskolven klaar moet maken?
Dank je Piet. Ik heb suikermais. Enig idee hoe lang je het moet koken?quote:Op zondag 21 november 2004 23:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gewoon koken tot gaar, en dan serveren met gesmolten boter. Je kan de gekookte mais ook even grillen voor meer smaak. Neem wel suikermais, die is eetbaar. Mais uit het veld is Snijmais, en niet te vreten.
Is idd een prima recept, zou hem ook zo ongeveer maken.quote:Op dinsdag 23 november 2004 13:05 schreef pseudovlaming het volgende:
Danku, ik heb nog eens liggen zoeken voor een echt 'grootmoeders' erwtensoep:
http://www.receptenzoeker.nl/toonrecept/?link=36346
Deze ga ik toch nog eens maken binnenkort..
Het Wannee kookboek is niet speciaal voor recepten voor 1 of 2 personen, het is meer een basis kookboek. Ik gebruik hem nog steeds best vaak dus het is zeker een nuttig kookboek.quote:Op donderdag 23 september 2004 17:15 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik zoek een leuk kookboek, met [makkelijke] recepten voor 1, hoogstens 2 personen.
zijn dat soort boeken er, heb je er verstand van, zo ja, wat raad je me aan?
Zo het is inmiddels weer een paar dagen later, even mijn bevindingen posten.quote:Op donderdag 18 november 2004 20:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja, je kan hem ook af laten koelen buiten de koelkast, op een koele plek, gaat er om dat het eiwit niet al stolt als je het er door roert, en dat je het vet er goed van af kan halen omdat het gestolt is.
Dat zijn wel erg boring sate's hoor...ik ben behoorlijk thuis in die keuken, en ik zou er iets aan veranderen. die tip van schouderkarbonades is een hele goede, want vettig vlees werkt veel beter bij die indon. keuken. Dus niet dat vet eraf snijden, gewoon meebakken. En bakken gebeurt dus op een barbeque ofzo.quote:Op dinsdag 7 december 2004 00:11 schreef krakkemieke het volgende:
Nasi : Kook rijst, roerbak groente (en eventueel vlees). Bak de rijst even mee, op smaak maken met wat ketjap.
Sate: Per pond vlees
1 theelepel ketoembar (gemalen koriander)
1 of 2 tenen knoflook
scheut zonnebloemolie
wat peper
scheut ketjap.
Doe ketoembar, peper en geperste knoflook bij het vlees. Doe er een eetlepel ketjap en wat olie bij, meng alles. Als de ketjap niet genoeg is, doe er dan een klein beetje olie bij.
Laat 12 uur marineren in de koelkast, roer af en toe.
Ik zou trouwens schouderkarbonaden nemen en het ergste vet eraf snijden. Dan krijg je sappige sate, haas wordt gauw droog.
Of nog beter: de hele witte "chocolade" weg laten en gewoon lekker pure choco gebruikenquote:Op zaterdag 11 december 2004 00:17 schreef krakkemieke het volgende:
Euc: chocola betekent dat er cacao in zit, in witte chocola zit vet, geen cacao......
Ik vind witte chocola smakeloos. Misschien kan je je dessert half om met bruine en witte chocola maken?
Mmm, ook een goed idee!quote:Op dinsdag 14 december 2004 20:47 schreef ParanoidEv het volgende:
Beste Piet,
Weet jij hoe ik voor kerst een ranzig grote bak vol Italiaanse tiramisu het beste kan maken?
pakje boter op kamertemp met 300 gram suiker tot creme roeren. Voeg 6 grote eieren toe, en een kopje lauwe melk. zeef 450 gram bloem, pakje pakpoeder en 75 gram cacao twee keer door elkaar zo dat bloem en cacao eenheid van kleur hebben en luchtig is.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:46 schreef Ingrid19 het volgende:
Hoi Piet,
Nog leuke ideeen voor een cake of taart met (pure) chocola? Zonder noten. (het is voor kerst)
Ranzig?quote:Op dinsdag 14 december 2004 20:47 schreef ParanoidEv het volgende:
Beste Piet,
Weet jij hoe ik voor kerst een ranzig grote bak vol Italiaanse tiramisu het beste kan maken?
Bedankt!quote:Op woensdag 15 december 2004 12:18 schreef Pietverdriet het volgende:
recept
Aardappels schoonboenen en afdrogen. Insmeren met wat olijfolie en in alufolie wikkelen. In de oven bij 200 graden tot gaar.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:08 schreef Fratz het volgende:
Hallo Piet,
ik zou wel eens gepofte aardappels willen maken, maar hoe doe ik dat?
Ik bedoelde gewoon een hele grote bak/schaal. Ranzig zei ik dus ipv erg grootquote:Op woensdag 15 december 2004 12:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ranzig?
Hoe bedoel je ranzig?
Ik maak niets ranzigs
Je kan het beste arachide olie gebruiken, en als een stukje brood gaat bruisen en mooi bruin wordt is het heet genoeg om te frituren.quote:Op woensdag 15 december 2004 16:49 schreef Nijna het volgende:
Als je gaat fonduen, wat voor soort olie kan je dan het beste gebruiken? En kan je dat fondu-ding opwarmen op een elektrische kookplaat? En hoe weet je wanneer het warm genoeg is en niet te heet?
Hey heel erg bedankt, ik ga het zeker maken en laat nog wel weten of iedereen het te weten vondt.quote:Op woensdag 15 december 2004 16:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Tiramisu
6 personen
3 eidooiers
100 gram suiker
schraap een vanille stokje leeg, of gebruik een zakje echte vanillesuiker
750 gram mascarpone
een koffiekopje met daarin een paar dosis gruwelijk sterke espresso (dus geen hollandse koffie)
2 borrels koffie likeur
2 borrel grappa
20 lange vingers
bittere chocolade.
Meng de eidooiers met de suiker en de vanille en klop dit stijf. Spatel dit door de mascarpone.
Leg de lange vingers in een vorm waarin ze de bodem bedekken.
doe de espresso, de likeur, de grappa in een bakje en bevochtig met een lepel de lange vingers.
Stort de mascarpone er over.
Neem een scherp mes en snij dunne krullen van de reep chocolade, dit doe je alsof je dunne plakjes van de reep snijdt.
Strooi deze krullen over de tiramisu en zet het in de koelkast om op te stijven.
Domme vraag misschien, maar kun je grappa bij de slijter kopen?quote:Op woensdag 15 december 2004 16:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Tiramisu
6 personen
3 eidooiers
100 gram suiker
schraap een vanille stokje leeg, of gebruik een zakje echte vanillesuiker
750 gram mascarpone
een koffiekopje met daarin een paar dosis gruwelijk sterke espresso (dus geen hollandse koffie)
2 borrels koffie likeur
2 borrel grappa
20 lange vingers
bittere chocolade.
Meng de eidooiers met de suiker en de vanille en klop dit stijf. Spatel dit door de mascarpone.
Leg de lange vingers in een vorm waarin ze de bodem bedekken.
doe de espresso, de likeur, de grappa in een bakje en bevochtig met een lepel de lange vingers.
Stort de mascarpone er over.
Neem een scherp mes en snij dunne krullen van de reep chocolade, dit doe je alsof je dunne plakjes van de reep snijdt.
Strooi deze krullen over de tiramisu en zet het in de koelkast om op te stijven.
Ja, maar om hiervoor nu Grappa te kopen als je dat normaal nooit drinkt, je kan ook cognac gebruiken, of een eux de vie.quote:Op woensdag 15 december 2004 17:49 schreef Ingrid19 het volgende:
[..]
Domme vraag misschien, maar kun je grappa bij de slijter kopen?
Ok. Ik heb net ff rondgesnuffeld in de inloopkast en we hebben nog cognac. Aangezien ik geen idee heb wat eux de vie is, ga ik cognac gebruiken!quote:Op woensdag 15 december 2004 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, maar om hiervoor nu Grappa te kopen als je dat normaal nooit drinkt, je kan ook cognac gebruiken, of een eux de vie.
Aha. Ik hou het op cognac.quote:Op woensdag 15 december 2004 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Cognac is eigenlijk ook een Eux de Vie, een Eux de Vie is een destilaat van vruchten, druiven, appels, frambozen, peren, noem maar op, als er suiker in zit kan je het gisten, en dan de alcohol er uit destileren.
We hebben niet zo lang geleden zo'n fondu setje gekregen... het bestaat dus nog jaquote:Op woensdag 15 december 2004 16:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan het beste arachide olie gebruiken, en als een stukje brood gaat bruisen en mooi bruin wordt is het heet genoeg om te frituren.
Ik heb trouwens sinds de jaren 70 niet meer gefonduut, doen mensen dat nog?
maarre...hoe lang zal ik ze dan in de oven laten liggen?quote:Op woensdag 15 december 2004 14:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Aardappels schoonboenen en afdrogen. Insmeren met wat olijfolie en in alufolie wikkelen. In de oven bij 200 graden tot gaar.
Serveren met kruidenkwark of knoflookboter
Ziet er goed uit, maar je hebt de slagroom/chocolade creme weggelaten?quote:
Het ligt ook absoluut aan mijn gebrek aan ervaring met een spatel hoorquote:Op woensdag 15 december 2004 23:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Vind een creme altijd zo een mooie finish voor een taart.
Moet toch eens een picserver zoeken om foto´s van de creaties te plaatsen
Piet ik wil hem morgen gaan maken maar hoelang duurt het ongeveer tot hij gaar is?quote:Op woensdag 15 december 2004 12:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In een springvorm storten en op een voorverwarmde oven bij 175 graden bakken tot gaar.
(...)
Heb ik net alle boodschappen in huis, lees ik dit nu pas.quote:Op woensdag 15 december 2004 12:18 schreef Pietverdriet het volgende:
chocolade-taart
Klopt helemaal.quote:Op vrijdag 17 december 2004 21:52 schreef Pietverdriet het volgende:
geniet ervan Schmoop, dit is de mooiste tijd, tussen peuter en pubertijd, dan zijn kinderen op zijn leukst.
Rauwe spruitjes?quote:Op vrijdag 17 december 2004 22:44 schreef karper het volgende:
ik weet het nog goed hoor met me oma lekker over de markt lopen en dan dingen proeven maar natuurlijk wel netjes vragen aan de meneer.
heerlijk als ik soms hier op de markt ben onder het afrekenen enkele spruitjes naar binnen laten glijden
Bedankt, Pietverdriet!quote:Op vrijdag 17 december 2004 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Gebakken aardappelen.
Ik gebruik meestal de aardappelen die overgebleven zijn van de vorige dag, en bak die kort op met spek en ui, en rozemarijn, peper en zout er op. Bakken in Ganzevet, Spekvet of Niervet, of in olijfolie met boter.
Wildsaus:
Kook in een steelpan een halve fles rode wijn in met een uitje, knoflook, groene kruiden, tot ongeveer de helft, Smaakmakers er uit halen, doe daar fond bij, wat wildkruiden, peper,, zout, eventueel wat ontbijtkoek om te binden of anders een roux. doe wat water in je braadpan op het aangebradene los te maken en voeg dit toe aan je saus. Afmonteren met room. warmte uitzetten en een kluit boter er in, niet roeren maar door het draaien van de pan de boter er door vouwen. Geeft een parelachtige glans.
Nog een saus, kook een kwart fles zoete sherry met 10-15 gewelde gedroogde morieljes of verse, zout, peper, iets in om de alcohol te laten verdampen. Voeg fond toe, room, afmonteren met boter.
net als piet ben ik van mening dat witte choco geen chocolade is.quote:Op vrijdag 10 december 2004 12:05 schreef Euc- het volgende:
Witte chocolademousse, er is me verteld dat dit NIET hetzelfde is als normale chocolademousse wordt gemaakt, maar hoe moet het dan wel? Iemand een leuk recept? (Likeurtje erbij heb ik geen bezwaar tegen)
Ga ik proberen! Gedroogde tomaten en sojasaus heb ik meestal wel in huis. Zou tomatenpuree ook werken?quote:Op maandag 20 december 2004 18:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Neem ipv melk, fond en room.
Je kan ook iets als ve tsin toevoegen, sojasaus, of tomatenketchup. Die doen allemaal hetzelfde, het maakt de smaak meer Umami, (dat is wat je miste). Umami is de 5e smaak, naast zuur, bitter, zout en zoet. Umami is de smaak die ook in Ansjovis, Parmazaanse kaas, gedroogde tomaat, sojasaus, vissaus , een lang getrokken boullion, etc etc zit.
Poeh, euh, neuh, zo direct niet,quote:Op donderdag 23 december 2004 15:16 schreef Oblivion het volgende:
Piet!!
Cranberrie saus....?
Ik heb wel het normale recept, weet jij een leuke variant ervan?
Simpelquote:Op donderdag 23 december 2004 15:54 schreef irule25 het volgende:
Ha die piet,
heb laatst ergens als voorgerecht champignons gegeten in een soort roomsaus met veel knoflook, kwam uit de oven.
Ben aan het zoeken geweest maar kan alleen maar gerechten vinden met kaas er in en daar ben ik niet zo'n liefhebber van.
Heb jij misschien het ultieme gerecht voor me?
Okay, ik heb het dus anders gedaan...quote:Op donderdag 23 december 2004 16:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Poeh, euh, neuh, zo direct niet,
Mijn standaard recept voor Cranberrieberrie is
500 gram granberrys
2 grote appels ( boskoop)
200 gram suiker
Grote navel sinaasappel
bessen in pan, appels schillen en aan stukjes
sinaas appels schillen en aan stukjes
even kort aan de kook brengen en dan af laten koelen, of wecken, en dat is lekker.
quote:Meng de eierdooier, mosterd, citroensap, tabasco in een keukenmachine. En daarna de olijfolie erbij
Balsamico, ik ben vergeten wat het precies is....quote:Op donderdag 23 december 2004 16:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Snap de eidooier er in niet, maar probeer het gewoon eens,.
Ik zou gewoon
balsamico (goeie nemen, ik neem altijd mijn zelfgemaakte)
olijfolie
mosterd (goeie nemen, ook hier gebruik ik uitsluitend mijn eigen zelfgemaakte)
zout en peper
Ik heb het gewoon in de kast staan...quote:Op donderdag 23 december 2004 16:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja, balsamico is een azijnsoort, is een hoop troep op de markt en de goeie is best prijzig
Nee, hij mag dik zijn, en meer olie maakt hem dikkerquote:Op donderdag 23 december 2004 16:47 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Ik heb het gewoon in de kast staan...![]()
Ik heb het al gemaakt! Erg lekker!
Alleen lijkt de dressing te dik, meer olijfolie erin?
Okay! En bedankt!!quote:Op donderdag 23 december 2004 16:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, hij mag dik zijn, en meer olie maakt hem dikker
dan ga je meer richting mayonaise
Je bedoelt een Spoom?quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:26 schreef pos het volgende:
Piet hoe heet dat drankje ook al weer wat je tussen gerechten in serveert ivm de
smaak te neutraliseren ofzo?, en hoe maak je het?
quote:Op donderdag 30 december 2004 18:57 schreef Pietverdriet het volgende:
af laten koelen en dan in een papieren zak bewaren?
Ik heb hier Friesche Vlag voor me liggen: (http://www.frieschevlag.nl/keuken_koksroom.asp)quote:Op vrijdag 24 december 2004 21:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is koksroom voor een onzin? Wat is het vetgehalte
Hij weet echt wel wat koksroom isquote:Op vrijdag 31 december 2004 01:54 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Ik heb hier Friesche Vlag voor me liggen: (http://www.frieschevlag.nl/keuken_koksroom.asp)
" Friesche Vlag koksroom maakt gerechten nog lekkerder en zachter van smaak. Koksroom heeft een milde, romige smaak en is dus zeer geschikt als basis voor warme gerechten zoals bijvoorbeeld soepen en sauzen of als toevoeging op het laatst. Het is goed om te weten dat Koksroom 40% minder vet bevat dan slagroom.
Koksroom van Friesche Vlag schift niet en kan dus nooit op het allerlaatste moment een gerecht doen mislukken. Kortom, het ideale koksmaatje.
Verkrijgbaar in een handige 200 ml hersluitbare kartonnen verpakking.
Ingrediënten:
Room, vloeibare melkbestanddelen, verdikkingsmiddelen E1422 (maïs), E466 en E407, emulgator E471, stabilisator E331. "
Het bevat overigens 20% vet in tegenstelling tot 35 % voor slagroom. (http://www.frieschevlag.nl/keuken_vetgehaltes.asp) - Ja zo kan ik ook het getal 40% op mijn verpakking zetten....
Het is trouwens best duur.... 1,36 voor 200 ml dus
Wat voor room gebruik jij dan? Koffiemelk? Slagroom?
Mijn complimenten overigens voor je uitputtende (parate) kennis!
Typisch,quote:Op vrijdag 31 december 2004 14:12 schreef Euc- het volgende:
ken je dat echt niet? Wordt in Nederland bij praktisch alle bedrijven gebruikt (zelfs op school weten ze niet beter), vooral om saus mee te maken.
en dan bedoel ik ook boterquote:Op vrijdag 31 december 2004 16:56 schreef Oblivion het volgende:
Fijne jaarswisseling, Piet!
En een botervol lekker 2005!![]()
ECHTE boter!! Roomboter dus!quote:
Nee, BOTER,quote:
Ik dus...quote:Op vrijdag 31 december 2004 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, BOTER,
Echte boter of roomboter zijn uitdrukkingen voor mensen die boter tegen margarine zeggen.
![]()
quote:Op maandag 20 december 2004 13:29 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Gisteren wilde ik een kerriesausje maken voor over de bloemkool. (...)
Er was een product ontstaat dat er uitzag als kerriesaus, rook als kerriesaus en smaakte als kerriesaus, maar de smaak was dun (bij gebrek aan betere omschrijving). (...)
Dit werkte! Ik deed wat zoetzure sojasaus in mijn kerriesausje en het smaakte promt zoals ik het gewend ben "uit het pakje". Maar nadeel is dat de kleur veranderde... Dus waar kan ik een grote(re) pot ve tsin kopen? Bij de AH heb je kleine zakjes waar ze veel te veel geld voor vragen!quote:Op maandag 20 december 2004 18:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Neem ipv melk, fond en room.
Je kan ook iets als ve tsin toevoegen, sojasaus, of tomatenketchup. Die doen allemaal hetzelfde, het maakt de smaak meer Umami, (dat is wat je miste). Umami is de 5e smaak, naast zuur, bitter, zout en zoet. Umami is de smaak die ook in Ansjovis, Parmazaanse kaas, gedroogde tomaat, sojasaus, vissaus , een lang getrokken boullion, etc etc zit.
Je kan het glutamaat bij horeca groothandels kopen, daar is het veel goedkoper. Maar, je kan ook gewoon worchestersauce gebruiken, een goeie Fond, vissaus (je saus gaat dan overginds niet naar vis smaken), soyasaus, parmasaanse kaas of ansjovisje toevoegen.quote:Op zondag 2 januari 2005 00:18 schreef tim2308 het volgende:
[..]
[..]
Dit werkte! Ik deed wat zoetzure sojasaus in mijn kerriesausje en het smaakte promt zoals ik het gewend ben "uit het pakje". Maar nadeel is dat de kleur veranderde... Dus waar kan ik een grote(re) pot ve tsin kopen? Bij de AH heb je kleine zakjes waar ze veel te veel geld voor vragen!
Overigens is het ve tsin niet onomstreden, zie bijv. het forum van de Keuringsdienst van Waarde Maar in het onderzoek van Peter Klosse komt het naar voren als één van de culinaire succesfactoren(*), dus moet ik het maar eens vaker gebruiken! (Google-link)
* ) [url=http://www.getinvolved.nl/topic.asp?parentID=1&itemID=185]bron[/bron]
1. De naam en presentatie sluiten aan bij de verwachting
2. Een aantrekkelijke geur die past bij het gerecht
3. Goede balans van smaakcomponenten
4. Aanwezigheid van umami (smaakversterker)
5. Een mix van harde en zachte elementen
6. Een hoog smaakgehalte.
Uiteraard nog de beste wensen voor ieder hier!
Eensch... maar na drie keer hartkloppingen, een dichte keel, rode vlekken, een opgezwollen kop en een knallende koppijn na het eten van vetsin-doordrenkte saus bij de chinees ben ik toch wat voorzichtig geworden . En geen vitaminegebrek hier hoorquote:Op zondag 2 januari 2005 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:
De gillende angst die mensen hebben voor smaakversterker is aangepraat, er is geen enkel objectief dubbelblind onderzoek dat aantoont dat het de klachten veroorzaakt die mensen beweren dat het doet, (tenzij je een zwaar vitamine gebrek hebt.)
Smaakversterkers zitten van nature in heel veel producten.
Ligt aan de saus, klassieke franse sauzen - > Fondquote:Op zondag 2 januari 2005 12:34 schreef Martijn_77 het volgende:
Welke smaakversterkers kun je dan het beste voor sauzen gebruiken Piet?
En dat ligt aan glutamaat?quote:Op zondag 2 januari 2005 12:52 schreef Plunderbunny het volgende:
[..]
Eensch... maar na drie keer hartkloppingen, een dichte keel, rode vlekken, een opgezwollen kop en een knallende koppijn na het eten van vetsin-doordrenkte saus bij de chinees ben ik toch wat voorzichtig geworden . En geen vitaminegebrek hier hoor
Nee, dat vergeet ik niet, vergeet jij niet dat in geen enkel objectief dubbelblind onderzoek overgevoeligheid voor glutamaat bleek?quote:Op zondag 2 januari 2005 13:37 schreef tim2308 het volgende:
Piet, je vergeet wellicht dat in tomaten, rode wijn etc etc de glutamaat gebonden is aan andere eiwitten en moleculen en dat de Chinees de ve-tsin uit een potje (lees: ongebonden aan wat dan ook) toevoegt. "In de natuurlijke vorm is glutamaat aan een eiwitmolecuul gebonden waardoor het door het lichamaam wordt herkend en het spijsverteringsorgaan weet wat het moet doen. Glutamaat in MSG is "ongebonden" waardoor in het lichaam de normale glutamaatgehalten in het bloed kunnen oplopen tot acht- tot tienmaal van het totaal" (Klosse: Het proefboek, 2003(1) p. 66 - en Klosse: The concept of Flavor styles, 2004(1), p.58-59)
Eerder zo dat mensen reageren op iets anders en dat glutamaat er de schuld van krijgt.quote:Op zondag 2 januari 2005 17:53 schreef tim2308 het volgende:
Tja, de effecten van combi's en placebos weet je nooit... Laten we het er maar op houden dat een mens een ingewikkeld ding is
Ik ben er niet 100% van overtuigd, ben er alleen nu voorzichtig mee geworden omdat het ontbreken van een wetenschappelijk onderzoek me weinig zegt op het moment dat ik geen adem meer kan halenquote:Op zondag 2 januari 2005 12:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En dat ligt aan glutamaat?
Heb je dat ook als je tomaten eet? Of rode wijn drinkt? Of ansjovis? Oude kaas eet? Zeewier? Zelfgemaakte goedgetrokken boullion?
Waarom ben je er zo van overtuigt dat het Glutamaat is en niet wat anders?
Ik noemde capsicum slechts als voorbeeld. Maar goed, het is niet een gebrek aan wetenschappelijk onderzoek naar glutamaat, er is inmiddels degelijk wetenschappelijk onderzoek gedaan, alleen, de mensen die beweerden gevoelig te zijn gaven geen positief.quote:Op zondag 2 januari 2005 20:20 schreef Plunderbunny het volgende:
[..]
Ik ben er niet 100% van overtuigd, ben er alleen nu voorzichtig mee geworden omdat het ontbreken van een wetenschappelijk onderzoek me weinig zegt op het moment dat ik geen adem meer kan halen![]()
Bij die andere voedingsmiddelen die je noemt heb ik geen last, wel in mindere maten bij bijv.noodles met van die kleine zakjes kruiden en andere "snacks" uit de toko.
Aan capsicum kan het niet liggen, ik ben al jaren een zeer fanatiek paprika en peper -eter en eet ook eigenlijk altijd behoorlijk pittig.
Het gaat puur om de kant-en-klare chinese dingen waar blijkbaar iets in zit wat niet helemaal goed gaat hier van binnenMaar ach, ben blijkbaar een gevoelig typje want van kunstmatige zoetstoffen als sacharine, cyclamaat, acesulfaam en aspartaam lig ik ook een avondje plat met een beetje pech.
Grappig hoe biologische evolutie- en overlevingsmechanismes nog steeds werken in de wereld van de HACCP etc. etc.quote:Op zondag 2 januari 2005 20:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb dit bij kruidnagels, ik heb altijd gewoon kruidnagel gegeten, maar een keer een buikgriep gehad net nadat ik een met kruidnagels gekruide worstjes had gegeten, en nu word ik onpasselijk als ik het maar ruik. Er is dus niets mis met kruidnagels, maar mijn lichaam heeft geleerd dat ik daar ziek van wordt.
Mmm.. dan toch maar een keer een fond gaan maken (of kopenquote:Als je Umami met zoet vergelijkt is Ve Tsin suiker, en een fond honing
Trouwens, maak jij de roux met BOTER? En is dit dan geklaarde BOTER? Volgens een kok van een cateraar kon ik het beste Blue Band gebruiken.... En ik had wel het idee dat het een "klassiek opgeleide" kok is/was... (alhoewel dat ook niet alles zegt, getuige jouw SVH verhaal...)quote:Nee, BOTER, Echte boter of roomboter zijn uitdrukkingen voor mensen die boter tegen margarine zeggen.
50 gram bloem en 60 gram boter (of andersom, ben ik even kwijt), smelt de boter in een pan, doe de bloem erbij tot deze is opgelost, af laten koelen, in bakpapier doen en de koelkast in.quote:Op zondag 2 januari 2005 21:56 schreef tim2308 het volgende:
Trouwens, maak jij de roux met BOTER? En is dit dan geklaarde BOTER? Volgens een kok van een cateraar kon ik het beste Blue Band gebruiken.... En ik had wel het idee dat het een "klassiek opgeleide" kok is/was... (alhoewel dat ook niet alles zegt, getuige jouw SVH verhaal...)
Dank voor je uitleg, maar de vraag of ik roomboter of margarine moest gebruiken. (deze zin klinkt niet aardig, maar is niet onaardig bedoelt...)quote:Op zondag 2 januari 2005 23:32 schreef Euc- het volgende:
50 gram bloem en 60 gram boter (of andersom, ben ik even kwijt), smelt de boter in een pan, doe de bloem erbij tot deze is opgelost, af laten koelen, in bakpapier doen en de koelkast in.
Ik woon niet in Nederland, ik woon in Duitsland, en de grote supermarkten hier hebben veel meer van dat soort spullen dan in NL.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 15:58 schreef pikwik het volgende:
Ik bedoel dat het voor de doorsnee consument moeilijk of op zijn minst lastig is om aan dergelijke spullen te vinden aangezien elke supermarkt verpest is met becel en croma, om maar wat te noemen. En dat is toch waar het meerendeel zijn boodschappen haalt. Als je in het wereldje zit (wat bij jou zo is zo te lezen), besef je je vaak niet hoe moeilijk het is om daar uit te geraken!
Niet als aanval naar jou maar meer naar de AH's en Super's van dit land!!!
Tomatenpuree kan je ontzuren door hem in een (antiaanbak) pannetje met wat olijfolie op een laag vuur langzaam te verhitten en hem op een laaaag vuur langzaam te ontzuren, door verhitting verdampen de zuren die er in zitten.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 16:03 schreef Oblivion het volgende:
Ik heb gehakt, pasta en een blik tomaten.
En geen inspiratie...![]()
Hoe maak ik die tomaten minder zurig?
Vind een tomatensaus bijna altijd iet wat zurig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |