Hij weet echt wel wat koksroom isquote:Op vrijdag 31 december 2004 01:54 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Ik heb hier Friesche Vlag voor me liggen: (http://www.frieschevlag.nl/keuken_koksroom.asp)
" Friesche Vlag koksroom maakt gerechten nog lekkerder en zachter van smaak. Koksroom heeft een milde, romige smaak en is dus zeer geschikt als basis voor warme gerechten zoals bijvoorbeeld soepen en sauzen of als toevoeging op het laatst. Het is goed om te weten dat Koksroom 40% minder vet bevat dan slagroom.
Koksroom van Friesche Vlag schift niet en kan dus nooit op het allerlaatste moment een gerecht doen mislukken. Kortom, het ideale koksmaatje.
Verkrijgbaar in een handige 200 ml hersluitbare kartonnen verpakking.
Ingrediënten:
Room, vloeibare melkbestanddelen, verdikkingsmiddelen E1422 (maïs), E466 en E407, emulgator E471, stabilisator E331. "
Het bevat overigens 20% vet in tegenstelling tot 35 % voor slagroom. (http://www.frieschevlag.nl/keuken_vetgehaltes.asp) - Ja zo kan ik ook het getal 40% op mijn verpakking zetten....
Het is trouwens best duur.... 1,36 voor 200 ml dus
Wat voor room gebruik jij dan? Koffiemelk? Slagroom?
Mijn complimenten overigens voor je uitputtende (parate) kennis!
Typisch,quote:Op vrijdag 31 december 2004 14:12 schreef Euc- het volgende:
ken je dat echt niet? Wordt in Nederland bij praktisch alle bedrijven gebruikt (zelfs op school weten ze niet beter), vooral om saus mee te maken.
en dan bedoel ik ook boterquote:Op vrijdag 31 december 2004 16:56 schreef Oblivion het volgende:
Fijne jaarswisseling, Piet!
En een botervol lekker 2005!![]()
ECHTE boter!! Roomboter dus!quote:
Nee, BOTER,quote:
Ik dus...quote:Op vrijdag 31 december 2004 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, BOTER,
Echte boter of roomboter zijn uitdrukkingen voor mensen die boter tegen margarine zeggen.
![]()
quote:Op maandag 20 december 2004 13:29 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Gisteren wilde ik een kerriesausje maken voor over de bloemkool. (...)
Er was een product ontstaat dat er uitzag als kerriesaus, rook als kerriesaus en smaakte als kerriesaus, maar de smaak was dun (bij gebrek aan betere omschrijving). (...)
Dit werkte! Ik deed wat zoetzure sojasaus in mijn kerriesausje en het smaakte promt zoals ik het gewend ben "uit het pakje". Maar nadeel is dat de kleur veranderde... Dus waar kan ik een grote(re) pot ve tsin kopen? Bij de AH heb je kleine zakjes waar ze veel te veel geld voor vragen!quote:Op maandag 20 december 2004 18:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Neem ipv melk, fond en room.
Je kan ook iets als ve tsin toevoegen, sojasaus, of tomatenketchup. Die doen allemaal hetzelfde, het maakt de smaak meer Umami, (dat is wat je miste). Umami is de 5e smaak, naast zuur, bitter, zout en zoet. Umami is de smaak die ook in Ansjovis, Parmazaanse kaas, gedroogde tomaat, sojasaus, vissaus , een lang getrokken boullion, etc etc zit.
Je kan het glutamaat bij horeca groothandels kopen, daar is het veel goedkoper. Maar, je kan ook gewoon worchestersauce gebruiken, een goeie Fond, vissaus (je saus gaat dan overginds niet naar vis smaken), soyasaus, parmasaanse kaas of ansjovisje toevoegen.quote:Op zondag 2 januari 2005 00:18 schreef tim2308 het volgende:
[..]
[..]
Dit werkte! Ik deed wat zoetzure sojasaus in mijn kerriesausje en het smaakte promt zoals ik het gewend ben "uit het pakje". Maar nadeel is dat de kleur veranderde... Dus waar kan ik een grote(re) pot ve tsin kopen? Bij de AH heb je kleine zakjes waar ze veel te veel geld voor vragen!
Overigens is het ve tsin niet onomstreden, zie bijv. het forum van de Keuringsdienst van Waarde Maar in het onderzoek van Peter Klosse komt het naar voren als één van de culinaire succesfactoren(*), dus moet ik het maar eens vaker gebruiken! (Google-link)
* ) [url=http://www.getinvolved.nl/topic.asp?parentID=1&itemID=185]bron[/bron]
1. De naam en presentatie sluiten aan bij de verwachting
2. Een aantrekkelijke geur die past bij het gerecht
3. Goede balans van smaakcomponenten
4. Aanwezigheid van umami (smaakversterker)
5. Een mix van harde en zachte elementen
6. Een hoog smaakgehalte.
Uiteraard nog de beste wensen voor ieder hier!
Eensch... maar na drie keer hartkloppingen, een dichte keel, rode vlekken, een opgezwollen kop en een knallende koppijn na het eten van vetsin-doordrenkte saus bij de chinees ben ik toch wat voorzichtig geworden . En geen vitaminegebrek hier hoorquote:Op zondag 2 januari 2005 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:
De gillende angst die mensen hebben voor smaakversterker is aangepraat, er is geen enkel objectief dubbelblind onderzoek dat aantoont dat het de klachten veroorzaakt die mensen beweren dat het doet, (tenzij je een zwaar vitamine gebrek hebt.)
Smaakversterkers zitten van nature in heel veel producten.
Ligt aan de saus, klassieke franse sauzen - > Fondquote:Op zondag 2 januari 2005 12:34 schreef Martijn_77 het volgende:
Welke smaakversterkers kun je dan het beste voor sauzen gebruiken Piet?
En dat ligt aan glutamaat?quote:Op zondag 2 januari 2005 12:52 schreef Plunderbunny het volgende:
[..]
Eensch... maar na drie keer hartkloppingen, een dichte keel, rode vlekken, een opgezwollen kop en een knallende koppijn na het eten van vetsin-doordrenkte saus bij de chinees ben ik toch wat voorzichtig geworden . En geen vitaminegebrek hier hoor
Nee, dat vergeet ik niet, vergeet jij niet dat in geen enkel objectief dubbelblind onderzoek overgevoeligheid voor glutamaat bleek?quote:Op zondag 2 januari 2005 13:37 schreef tim2308 het volgende:
Piet, je vergeet wellicht dat in tomaten, rode wijn etc etc de glutamaat gebonden is aan andere eiwitten en moleculen en dat de Chinees de ve-tsin uit een potje (lees: ongebonden aan wat dan ook) toevoegt. "In de natuurlijke vorm is glutamaat aan een eiwitmolecuul gebonden waardoor het door het lichamaam wordt herkend en het spijsverteringsorgaan weet wat het moet doen. Glutamaat in MSG is "ongebonden" waardoor in het lichaam de normale glutamaatgehalten in het bloed kunnen oplopen tot acht- tot tienmaal van het totaal" (Klosse: Het proefboek, 2003(1) p. 66 - en Klosse: The concept of Flavor styles, 2004(1), p.58-59)
Eerder zo dat mensen reageren op iets anders en dat glutamaat er de schuld van krijgt.quote:Op zondag 2 januari 2005 17:53 schreef tim2308 het volgende:
Tja, de effecten van combi's en placebos weet je nooit... Laten we het er maar op houden dat een mens een ingewikkeld ding is
Ik ben er niet 100% van overtuigd, ben er alleen nu voorzichtig mee geworden omdat het ontbreken van een wetenschappelijk onderzoek me weinig zegt op het moment dat ik geen adem meer kan halenquote:Op zondag 2 januari 2005 12:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En dat ligt aan glutamaat?
Heb je dat ook als je tomaten eet? Of rode wijn drinkt? Of ansjovis? Oude kaas eet? Zeewier? Zelfgemaakte goedgetrokken boullion?
Waarom ben je er zo van overtuigt dat het Glutamaat is en niet wat anders?
Ik noemde capsicum slechts als voorbeeld. Maar goed, het is niet een gebrek aan wetenschappelijk onderzoek naar glutamaat, er is inmiddels degelijk wetenschappelijk onderzoek gedaan, alleen, de mensen die beweerden gevoelig te zijn gaven geen positief.quote:Op zondag 2 januari 2005 20:20 schreef Plunderbunny het volgende:
[..]
Ik ben er niet 100% van overtuigd, ben er alleen nu voorzichtig mee geworden omdat het ontbreken van een wetenschappelijk onderzoek me weinig zegt op het moment dat ik geen adem meer kan halen![]()
Bij die andere voedingsmiddelen die je noemt heb ik geen last, wel in mindere maten bij bijv.noodles met van die kleine zakjes kruiden en andere "snacks" uit de toko.
Aan capsicum kan het niet liggen, ik ben al jaren een zeer fanatiek paprika en peper -eter en eet ook eigenlijk altijd behoorlijk pittig.
Het gaat puur om de kant-en-klare chinese dingen waar blijkbaar iets in zit wat niet helemaal goed gaat hier van binnenMaar ach, ben blijkbaar een gevoelig typje want van kunstmatige zoetstoffen als sacharine, cyclamaat, acesulfaam en aspartaam lig ik ook een avondje plat met een beetje pech.
Grappig hoe biologische evolutie- en overlevingsmechanismes nog steeds werken in de wereld van de HACCP etc. etc.quote:Op zondag 2 januari 2005 20:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb dit bij kruidnagels, ik heb altijd gewoon kruidnagel gegeten, maar een keer een buikgriep gehad net nadat ik een met kruidnagels gekruide worstjes had gegeten, en nu word ik onpasselijk als ik het maar ruik. Er is dus niets mis met kruidnagels, maar mijn lichaam heeft geleerd dat ik daar ziek van wordt.
Mmm.. dan toch maar een keer een fond gaan maken (of kopenquote:Als je Umami met zoet vergelijkt is Ve Tsin suiker, en een fond honing
Trouwens, maak jij de roux met BOTER? En is dit dan geklaarde BOTER? Volgens een kok van een cateraar kon ik het beste Blue Band gebruiken.... En ik had wel het idee dat het een "klassiek opgeleide" kok is/was... (alhoewel dat ook niet alles zegt, getuige jouw SVH verhaal...)quote:Nee, BOTER, Echte boter of roomboter zijn uitdrukkingen voor mensen die boter tegen margarine zeggen.
50 gram bloem en 60 gram boter (of andersom, ben ik even kwijt), smelt de boter in een pan, doe de bloem erbij tot deze is opgelost, af laten koelen, in bakpapier doen en de koelkast in.quote:Op zondag 2 januari 2005 21:56 schreef tim2308 het volgende:
Trouwens, maak jij de roux met BOTER? En is dit dan geklaarde BOTER? Volgens een kok van een cateraar kon ik het beste Blue Band gebruiken.... En ik had wel het idee dat het een "klassiek opgeleide" kok is/was... (alhoewel dat ook niet alles zegt, getuige jouw SVH verhaal...)
Dank voor je uitleg, maar de vraag of ik roomboter of margarine moest gebruiken. (deze zin klinkt niet aardig, maar is niet onaardig bedoelt...)quote:Op zondag 2 januari 2005 23:32 schreef Euc- het volgende:
50 gram bloem en 60 gram boter (of andersom, ben ik even kwijt), smelt de boter in een pan, doe de bloem erbij tot deze is opgelost, af laten koelen, in bakpapier doen en de koelkast in.
Ik woon niet in Nederland, ik woon in Duitsland, en de grote supermarkten hier hebben veel meer van dat soort spullen dan in NL.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 15:58 schreef pikwik het volgende:
Ik bedoel dat het voor de doorsnee consument moeilijk of op zijn minst lastig is om aan dergelijke spullen te vinden aangezien elke supermarkt verpest is met becel en croma, om maar wat te noemen. En dat is toch waar het meerendeel zijn boodschappen haalt. Als je in het wereldje zit (wat bij jou zo is zo te lezen), besef je je vaak niet hoe moeilijk het is om daar uit te geraken!
Niet als aanval naar jou maar meer naar de AH's en Super's van dit land!!!
Tomatenpuree kan je ontzuren door hem in een (antiaanbak) pannetje met wat olijfolie op een laag vuur langzaam te verhitten en hem op een laaaag vuur langzaam te ontzuren, door verhitting verdampen de zuren die er in zitten.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 16:03 schreef Oblivion het volgende:
Ik heb gehakt, pasta en een blik tomaten.
En geen inspiratie...![]()
Hoe maak ik die tomaten minder zurig?
Vind een tomatensaus bijna altijd iet wat zurig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |