abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 31 december 2004 @ 02:27:29 #251
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24312032
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 01:54 schreef tim2308 het volgende:

[..]

Ik heb hier Friesche Vlag voor me liggen: (http://www.frieschevlag.nl/keuken_koksroom.asp)

" Friesche Vlag koksroom maakt gerechten nog lekkerder en zachter van smaak. Koksroom heeft een milde, romige smaak en is dus zeer geschikt als basis voor warme gerechten zoals bijvoorbeeld soepen en sauzen of als toevoeging op het laatst. Het is goed om te weten dat Koksroom 40% minder vet bevat dan slagroom.

Koksroom van Friesche Vlag schift niet en kan dus nooit op het allerlaatste moment een gerecht doen mislukken. Kortom, het ideale koksmaatje.

Verkrijgbaar in een handige 200 ml hersluitbare kartonnen verpakking.

Ingrediënten:
Room, vloeibare melkbestanddelen, verdikkingsmiddelen E1422 (maïs), E466 en E407, emulgator E471, stabilisator E331. "

Het bevat overigens 20% vet in tegenstelling tot 35 % voor slagroom. (http://www.frieschevlag.nl/keuken_vetgehaltes.asp) - Ja zo kan ik ook het getal 40% op mijn verpakking zetten....

Het is trouwens best duur.... 1,36 voor 200 ml dus

Wat voor room gebruik jij dan? Koffiemelk? Slagroom?

Mijn complimenten overigens voor je uitputtende (parate) kennis!
Hij weet echt wel wat koksroom is
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_24312233
Mmm... is tijdens het snelle lezen niet bij me opgekomen dat hij het waarschijnlijk ironisch bedoelde ofzo... en ik in mijn hulpvaardige bui meteen opzoeken wat het was. Nou ja, nu weet iedereen het
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  vrijdag 31 december 2004 @ 08:27:58 #253
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24313641
Nee, ik bedoelde dat niet ironisch, ik ken koksroom niet. Maar had wel een vermoeden. Koksroom *huiver* voor de vetvrezende libelle huisvrouw en de gierige restaurateur.
Er is hier in D een nog vreselijker product op de markt. Rama. Een op plantaardige vetten gebaseerde room surrogaat.
Gruwel en kwelder.
Als ik het over room heb bedoel ik slagroom, en haal die liefst bij horeca groothandel of in Nederland, omdat ie dan 35% vet bevat. De standaard duitse supermarkt Slagsahne bevat slechts 30 en er is ook 20 en 25% op de markt.
Getverdekkie, dat spul smaak voor geen meter.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 31 december 2004 @ 14:12:33 #254
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24319754
ken je dat echt niet? Wordt in Nederland bij praktisch alle bedrijven gebruikt (zelfs op school weten ze niet beter), vooral om saus mee te maken.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 31 december 2004 @ 14:29:33 #255
45206 Pietverdriet
pi_24320066
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 14:12 schreef Euc- het volgende:
ken je dat echt niet? Wordt in Nederland bij praktisch alle bedrijven gebruikt (zelfs op school weten ze niet beter), vooral om saus mee te maken.
Typisch,
Nee ik ken het niet, ben ook al een paar jaar weg uit NL (met 1 korte onderbreking sinds `99, en met langere onderbrekingen sinds 1990)
Ik wed dat het spul nog duur is ook, en dat je voor minder de 125 CC slagroom pakjes bij de Aldi kan kopen.
Lang lang geleden (opa verteld) tijdens mijn studietijd werkte ik in de keuken als (chef)kok had een beste pets ervaring en veel geleerd van andere koks, maar geen papieren als kok. Mijn werkgever bood mij aan mij kokspapieren te halen, en hij betaalde. Ik daarheen (SVH) en op de eerste avond ging het over soep maken, Men nam poeder en water ipv een boullion te trekken (zoals ik dat deed) ben toen weggegaan, lik me reet, daar wil ik mijn avond niet mee verpesten.
Mijn baas was woest, daar had ie niet voor betaald. Let wel, hij was niet kwaad op mij, maar op de SVH.
Wat ik nog wel eens heb gehaald waren mijn papieren IJsbereider.
pi_24320300
Piet, kan ik een bechamelsaus invriezen? Of wordt het dan niets?
  vrijdag 31 december 2004 @ 14:48:34 #257
45206 Pietverdriet
pi_24320404
Ik heb geen idee, maar je zou het kunnen proberen, wegflikkeren kan altijd nog, toch?
Maar niet om het 1 of ander, waarom wil je het invriezen? In de tijd die je nodig hebt om het te ontdooien kan je een nieuwe maken.
pi_24320613
Zuinigheid met vlijt zullen we maar zeggen he.... Bovendien heb ik niet altijd verse melk in huis, zodat een minivoorraadje wel makkelijk is.
  vrijdag 31 december 2004 @ 15:48:02 #259
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_24321578
probeer het eens, zelf heb ik er wiening vertrouwen in maar wie niet waagt die niet wint
pi_24323063
Fijne jaarswisseling, Piet!

En een botervol lekker 2005!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  vrijdag 31 december 2004 @ 16:59:59 #261
18772 pos
@@sweet@@
pi_24323134
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 16:56 schreef Oblivion het volgende:
Fijne jaarswisseling, Piet!

En een botervol lekker 2005!
en dan bedoel ik ook boter
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_24323227
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 16:59 schreef pos het volgende:

[..]

en dan bedoel ik ook boter
ECHTE boter!! Roomboter dus!
  vrijdag 31 december 2004 @ 17:45:11 #263
45206 Pietverdriet
pi_24324117
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 17:04 schreef Oblivion het volgende:

[..]

ECHTE boter!! Roomboter dus!
Nee, BOTER,
Echte boter of roomboter zijn uitdrukkingen voor mensen die boter tegen margarine zeggen.
pi_24324202
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, BOTER,
Echte boter of roomboter zijn uitdrukkingen voor mensen die boter tegen margarine zeggen.
Ik dus...
  vrijdag 31 december 2004 @ 17:58:33 #265
45206 Pietverdriet
pi_24324350
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 17:50 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Ik dus...
Ga je schamen!
pi_24324532
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 17:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ga je schamen!

Nee...
  vrijdag 31 december 2004 @ 18:19:00 #267
45206 Pietverdriet
pi_24324676
* Pietverdriet giet Oblivion vol met sekt en geeft haar een zoentje
pi_24324703
Dank je Piet, dat is lief!

Fijne avond nog!
pi_24347417
quote:
Op maandag 20 december 2004 13:29 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Gisteren wilde ik een kerriesausje maken voor over de bloemkool. (...)
Er was een product ontstaat dat er uitzag als kerriesaus, rook als kerriesaus en smaakte als kerriesaus, maar de smaak was dun (bij gebrek aan betere omschrijving). (...)
quote:
Op maandag 20 december 2004 18:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Neem ipv melk, fond en room.
Je kan ook iets als ve tsin toevoegen, sojasaus, of tomatenketchup. Die doen allemaal hetzelfde, het maakt de smaak meer Umami, (dat is wat je miste). Umami is de 5e smaak, naast zuur, bitter, zout en zoet. Umami is de smaak die ook in Ansjovis, Parmazaanse kaas, gedroogde tomaat, sojasaus, vissaus , een lang getrokken boullion, etc etc zit.
Dit werkte! Ik deed wat zoetzure sojasaus in mijn kerriesausje en het smaakte promt zoals ik het gewend ben "uit het pakje". Maar nadeel is dat de kleur veranderde... Dus waar kan ik een grote(re) pot ve tsin kopen? Bij de AH heb je kleine zakjes waar ze veel te veel geld voor vragen!

Overigens is het ve tsin niet onomstreden, zie bijv. het forum van de Keuringsdienst van Waarde Maar in het onderzoek van Peter Klosse komt het naar voren als één van de culinaire succesfactoren(*), dus moet ik het maar eens vaker gebruiken! (Google-link)

* ) [url=http://www.getinvolved.nl/topic.asp?parentID=1&itemID=185]bron[/bron]
1. De naam en presentatie sluiten aan bij de verwachting
2. Een aantrekkelijke geur die past bij het gerecht
3. Goede balans van smaakcomponenten
4. Aanwezigheid van umami (smaakversterker)
5. Een mix van harde en zachte elementen
6. Een hoog smaakgehalte.

Uiteraard nog de beste wensen voor ieder hier!

[ Bericht 3% gewijzigd door tim2308 op 02-01-2005 00:24:32 ]
  zondag 2 januari 2005 @ 10:09:26 #270
45206 Pietverdriet
pi_24351331
quote:
Op zondag 2 januari 2005 00:18 schreef tim2308 het volgende:

[..]

[..]

Dit werkte! Ik deed wat zoetzure sojasaus in mijn kerriesausje en het smaakte promt zoals ik het gewend ben "uit het pakje". Maar nadeel is dat de kleur veranderde... Dus waar kan ik een grote(re) pot ve tsin kopen? Bij de AH heb je kleine zakjes waar ze veel te veel geld voor vragen!

Overigens is het ve tsin niet onomstreden, zie bijv. het forum van de Keuringsdienst van Waarde Maar in het onderzoek van Peter Klosse komt het naar voren als één van de culinaire succesfactoren(*), dus moet ik het maar eens vaker gebruiken! (Google-link)

* ) [url=http://www.getinvolved.nl/topic.asp?parentID=1&itemID=185]bron[/bron]
1. De naam en presentatie sluiten aan bij de verwachting
2. Een aantrekkelijke geur die past bij het gerecht
3. Goede balans van smaakcomponenten
4. Aanwezigheid van umami (smaakversterker)
5. Een mix van harde en zachte elementen
6. Een hoog smaakgehalte.

Uiteraard nog de beste wensen voor ieder hier!
Je kan het glutamaat bij horeca groothandels kopen, daar is het veel goedkoper. Maar, je kan ook gewoon worchestersauce gebruiken, een goeie Fond, vissaus (je saus gaat dan overginds niet naar vis smaken), soyasaus, parmasaanse kaas of ansjovisje toevoegen.
Zo zijn er veel, heel veel dingen die je kan doen om je saus meer umami te krijgen. De gillende angst die mensen hebben voor smaakversterker is aangepraat, er is geen enkel objectief dubbelblind onderzoek dat aantoont dat het de klachten veroorzaakt die mensen beweren dat het doet, (tenzij je een zwaar vitamine gebrek hebt.)
Smaakversterkers zitten van nature in heel veel producten.
  zondag 2 januari 2005 @ 12:34:13 #271
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_24352975
Welke smaakversterkers kun je dan het beste voor sauzen gebruiken Piet?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_24353317
quote:
Op zondag 2 januari 2005 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:
De gillende angst die mensen hebben voor smaakversterker is aangepraat, er is geen enkel objectief dubbelblind onderzoek dat aantoont dat het de klachten veroorzaakt die mensen beweren dat het doet, (tenzij je een zwaar vitamine gebrek hebt.)
Smaakversterkers zitten van nature in heel veel producten.
Eensch... maar na drie keer hartkloppingen, een dichte keel, rode vlekken, een opgezwollen kop en een knallende koppijn na het eten van vetsin-doordrenkte saus bij de chinees ben ik toch wat voorzichtig geworden . En geen vitaminegebrek hier hoor
  zondag 2 januari 2005 @ 12:53:53 #273
45206 Pietverdriet
pi_24353343
quote:
Op zondag 2 januari 2005 12:34 schreef Martijn_77 het volgende:
Welke smaakversterkers kun je dan het beste voor sauzen gebruiken Piet?
Ligt aan de saus, klassieke franse sauzen - > Fond
Bij Tomatensauzen neem je gewoon rijpe tomaten, daar zit het vanzelf al in
Bij aziatische sauzen neem je Soyasaus of vissaus die je erbij doet.
Bij witte sauzen kan je ook Parmazaan of andere oude kaas gebruiken,
Je kan ook gewoon glutamaat gebruiken, je gebruikt immers ook zout? Of gebruik ipv zout Vegeta, das een kruidenzout wat je bij de balkan en turkse winkels kan kopen
  zondag 2 januari 2005 @ 12:56:36 #274
45206 Pietverdriet
pi_24353409
quote:
Op zondag 2 januari 2005 12:52 schreef Plunderbunny het volgende:

[..]

Eensch... maar na drie keer hartkloppingen, een dichte keel, rode vlekken, een opgezwollen kop en een knallende koppijn na het eten van vetsin-doordrenkte saus bij de chinees ben ik toch wat voorzichtig geworden . En geen vitaminegebrek hier hoor
En dat ligt aan glutamaat?
Heb je dat ook als je tomaten eet? Of rode wijn drinkt? Of ansjovis? Oude kaas eet? Zeewier? Zelfgemaakte goedgetrokken boullion?
Waarom ben je er zo van overtuigt dat het Glutamaat is en niet wat anders?
pi_24354094
Piet, je vergeet wellicht dat in tomaten, rode wijn etc etc de glutamaat gebonden is aan andere eiwitten en moleculen en dat de Chinees de ve-tsin uit een potje (lees: ongebonden aan wat dan ook) toevoegt. "In de natuurlijke vorm is glutamaat aan een eiwitmolecuul gebonden waardoor het door het lichamaam wordt herkend en het spijsverteringsorgaan weet wat het moet doen. Glutamaat in MSG is "ongebonden" waardoor in het lichaam de normale glutamaatgehalten in het bloed kunnen oplopen tot acht- tot tienmaal van het totaal" (Klosse: Het proefboek, 2003(1) p. 66 - en Klosse: The concept of Flavor styles, 2004(1), p.58-59)
  zondag 2 januari 2005 @ 15:21:06 #276
45206 Pietverdriet
pi_24355188
quote:
Op zondag 2 januari 2005 13:37 schreef tim2308 het volgende:
Piet, je vergeet wellicht dat in tomaten, rode wijn etc etc de glutamaat gebonden is aan andere eiwitten en moleculen en dat de Chinees de ve-tsin uit een potje (lees: ongebonden aan wat dan ook) toevoegt. "In de natuurlijke vorm is glutamaat aan een eiwitmolecuul gebonden waardoor het door het lichamaam wordt herkend en het spijsverteringsorgaan weet wat het moet doen. Glutamaat in MSG is "ongebonden" waardoor in het lichaam de normale glutamaatgehalten in het bloed kunnen oplopen tot acht- tot tienmaal van het totaal" (Klosse: Het proefboek, 2003(1) p. 66 - en Klosse: The concept of Flavor styles, 2004(1), p.58-59)
Nee, dat vergeet ik niet, vergeet jij niet dat in geen enkel objectief dubbelblind onderzoek overgevoeligheid voor glutamaat bleek?
Ik geloof best dat mensen allergische reacties krijgen, maar de stelling ik at bij de chinees, dus het is Ve Tsin is veel te kort door de bocht.
Over Glutamaat schreef ik eerder:
Het werd voor het eerst geisoleerd in 1908 door Kikunae Ikeda uit Kelp. Dit wordt in Japan al sinds eeuwen gegeten (gedocumenteerd sinds 797)

Het hele verhaal over het Chinees restaurant syndroom begon in 1968 toen Robert Ho Man Kwok een brief schreef aan de New England journal of medicine schreef. HIj merkte hier in op dat ie wel eens hoofdpijn had na het bezoek aan een chinees restaurant.

ZONDER enige wetenschappelijke research kregen smaakversterkers er de schuld van. Zonder enige research nog enige wetenschappelijke reden.

Pas in 1993, let wel, 25 jaar later ! Werd het eerste wetenschappelijke dubbelblinde onderzoek naar smaakversterkers en hoofdpijn gedaan. (Tarasof en Kelly) Ze maakten eerst gehakt van voorgaande onderzoeken, die absoluut onwetenschappelijk bleken, statistiek verkeerd gebruikten.
De Enige persoon die in hun zeer grondige onderzoek een postief gaf, reageerde op een placebo!
Er is geen enkel bewijs voor dat MSG hoofdpijn veroorzaakt als ding op zich, het enige verband wat is aangetoont is dan mensen die een tekort hebben aan vitamine B6 hoofdpijn kunnen krijgen indien ze MSG binnen krijgen. (Karl Folkers, uni van Texas)
pi_24357270
Tja, de effecten van combi's en placebos weet je nooit... Laten we het er maar op houden dat een mens een ingewikkeld ding is
  zondag 2 januari 2005 @ 19:52:33 #278
45206 Pietverdriet
pi_24359059
quote:
Op zondag 2 januari 2005 17:53 schreef tim2308 het volgende:
Tja, de effecten van combi's en placebos weet je nooit... Laten we het er maar op houden dat een mens een ingewikkeld ding is
Eerder zo dat mensen reageren op iets anders en dat glutamaat er de schuld van krijgt.
Mensen die reageren met rode vlekken, kortademigheid, euforisch gevoel, zweten, die geef ik een goeie kans dat ze niet tegen pittig eten kunnen. Deze reacties op capsicum zijn algemeen bekend uit onderzoek, te testen, en uitgebreid gedocumenteerd.
  zondag 2 januari 2005 @ 20:05:52 #279
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_24359259
Piet maar als je nergens last van hebt kun je Ve-Tsin toch gewoon blijven gebruiken of niet?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 2 januari 2005 @ 20:14:19 #280
45206 Pietverdriet
pi_24359400
Tuurlijk,ik persoonlijk ben er van overtuigt dat niemand last heeft van ve tsin, trouwens, eerder van wat anders.
De reden waarom ik het over fond heb, of al die andere smaakmakers, is omdat een fond meer toevoegt aan smaak dan alleen ve tsin. Als je Umami met zoet vergelijkt is Ve Tsin suiker, en een fond honing.
pi_24359490
quote:
Op zondag 2 januari 2005 12:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En dat ligt aan glutamaat?
Heb je dat ook als je tomaten eet? Of rode wijn drinkt? Of ansjovis? Oude kaas eet? Zeewier? Zelfgemaakte goedgetrokken boullion?
Waarom ben je er zo van overtuigt dat het Glutamaat is en niet wat anders?
Ik ben er niet 100% van overtuigd, ben er alleen nu voorzichtig mee geworden omdat het ontbreken van een wetenschappelijk onderzoek me weinig zegt op het moment dat ik geen adem meer kan halen
Bij die andere voedingsmiddelen die je noemt heb ik geen last, wel in mindere maten bij bijv.noodles met van die kleine zakjes kruiden en andere "snacks" uit de toko.
Aan capsicum kan het niet liggen, ik ben al jaren een zeer fanatiek paprika en peper -eter en eet ook eigenlijk altijd behoorlijk pittig.
Het gaat puur om de kant-en-klare chinese dingen waar blijkbaar iets in zit wat niet helemaal goed gaat hier van binnen Maar ach, ben blijkbaar een gevoelig typje want van kunstmatige zoetstoffen als sacharine, cyclamaat, acesulfaam en aspartaam lig ik ook een avondje plat met een beetje pech.
  zondag 2 januari 2005 @ 20:47:40 #282
45206 Pietverdriet
pi_24359909
quote:
Op zondag 2 januari 2005 20:20 schreef Plunderbunny het volgende:

[..]

Ik ben er niet 100% van overtuigd, ben er alleen nu voorzichtig mee geworden omdat het ontbreken van een wetenschappelijk onderzoek me weinig zegt op het moment dat ik geen adem meer kan halen
Bij die andere voedingsmiddelen die je noemt heb ik geen last, wel in mindere maten bij bijv.noodles met van die kleine zakjes kruiden en andere "snacks" uit de toko.
Aan capsicum kan het niet liggen, ik ben al jaren een zeer fanatiek paprika en peper -eter en eet ook eigenlijk altijd behoorlijk pittig.
Het gaat puur om de kant-en-klare chinese dingen waar blijkbaar iets in zit wat niet helemaal goed gaat hier van binnen Maar ach, ben blijkbaar een gevoelig typje want van kunstmatige zoetstoffen als sacharine, cyclamaat, acesulfaam en aspartaam lig ik ook een avondje plat met een beetje pech.
Ik noemde capsicum slechts als voorbeeld. Maar goed, het is niet een gebrek aan wetenschappelijk onderzoek naar glutamaat, er is inmiddels degelijk wetenschappelijk onderzoek gedaan, alleen, de mensen die beweerden gevoelig te zijn gaven geen positief.
Ik hou het voor veel waarschijnlijker dat je op wat anders reageert.
Het kan ook zijn dat je reactie op chinees eten een Pavlov reactie is bijvoorbeeld omdat je 1 keer echt ziek bent geweest van een bepaalde smaak je lichaam heeft geleerd zo te reageren. Nu denk jij What the fuck, maar, het is een bekend effect. Mensen die bijvoorbeeld aan de chemokuur zijn krijgen dezelfde bijwerkingen als ze een keer worden behandeld maar dan met een isotone oplossing ipv chemo.
Ik heb dit bij kruidnagels, ik heb altijd gewoon kruidnagel gegeten, maar een keer een buikgriep gehad net nadat ik een met kruidnagels gekruide worstjes had gegeten, en nu word ik onpasselijk als ik het maar ruik. Er is dus niets mis met kruidnagels, maar mijn lichaam heeft geleerd dat ik daar ziek van wordt.
pi_24361004
quote:
Op zondag 2 januari 2005 20:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb dit bij kruidnagels, ik heb altijd gewoon kruidnagel gegeten, maar een keer een buikgriep gehad net nadat ik een met kruidnagels gekruide worstjes had gegeten, en nu word ik onpasselijk als ik het maar ruik. Er is dus niets mis met kruidnagels, maar mijn lichaam heeft geleerd dat ik daar ziek van wordt.
Grappig hoe biologische evolutie- en overlevingsmechanismes nog steeds werken in de wereld van de HACCP etc. etc.
quote:
Als je Umami met zoet vergelijkt is Ve Tsin suiker, en een fond honing
Mmm.. dan toch maar een keer een fond gaan maken (of kopen )
quote:
Nee, BOTER, Echte boter of roomboter zijn uitdrukkingen voor mensen die boter tegen margarine zeggen.
Trouwens, maak jij de roux met BOTER? En is dit dan geklaarde BOTER? Volgens een kok van een cateraar kon ik het beste Blue Band gebruiken.... En ik had wel het idee dat het een "klassiek opgeleide" kok is/was... (alhoewel dat ook niet alles zegt, getuige jouw SVH verhaal...)

[ Bericht 27% gewijzigd door tim2308 op 02-01-2005 23:07:04 ]
  zondag 2 januari 2005 @ 23:32:12 #284
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24362285
quote:
Op zondag 2 januari 2005 21:56 schreef tim2308 het volgende:

Trouwens, maak jij de roux met BOTER? En is dit dan geklaarde BOTER? Volgens een kok van een cateraar kon ik het beste Blue Band gebruiken.... En ik had wel het idee dat het een "klassiek opgeleide" kok is/was... (alhoewel dat ook niet alles zegt, getuige jouw SVH verhaal...)
50 gram bloem en 60 gram boter (of andersom, ben ik even kwijt), smelt de boter in een pan, doe de bloem erbij tot deze is opgelost, af laten koelen, in bakpapier doen en de koelkast in.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_24363382
quote:
Op zondag 2 januari 2005 23:32 schreef Euc- het volgende:
50 gram bloem en 60 gram boter (of andersom, ben ik even kwijt), smelt de boter in een pan, doe de bloem erbij tot deze is opgelost, af laten koelen, in bakpapier doen en de koelkast in.
Dank voor je uitleg, maar de vraag of ik roomboter of margarine moest gebruiken. (deze zin klinkt niet aardig, maar is niet onaardig bedoelt...)
  maandag 3 januari 2005 @ 00:27:17 #286
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24363615
roomboter lijkt me (welk uitzendbureau werk je trouwens? las een topic in WGR)
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_24363877
tja, reclame maken mag niet he, zelfs niet als het maar 3 letters zijn... ga naar mijn site en klik op "Werk". Dan weet je het. Er is ook een vestiging in Heerlen
  maandag 3 januari 2005 @ 15:51:50 #288
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_24373449
Heeft er iemand enig idee of het Kantonese gerecht Hong Sieuw Yuk Kauw (licht gebakken varkenshaas met knoflook tau-sie saus) lekker is? En dat "licht gebakken", ik neem aan dat ze de varkenshaas wel gewoon goed doorbakken, toch?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_24377999
Hoi Piet, wat eet jij bij de aardappelen qua jus/saus? Mijn kant en klare jus is op en ik wil mijn leven beteren!
  maandag 3 januari 2005 @ 22:37:55 #290
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_24380261
lekker basic,

jus van een lekker stuk vlees afblussen met een beetje rode wijn en dan fond er bij raad zelf rund fond aan maar ossestaart is nog lekkerder,maar iets duurder
  maandag 3 januari 2005 @ 22:39:55 #291
45206 Pietverdriet
pi_24380305
idd, binden met een normale sausbinder of een roux
  dinsdag 4 januari 2005 @ 09:02:21 #292
111463 pikwik
slappe bak
pi_24386713
Zeg pietverdriet, waar koop je al die spullen? Ik wil best bakken in ganzenvet en dat soort gein, maar als simpele consument kom ik vaak niet verder als de Appie Heijn en daar is alles light of erger. Heb je nog tips op dat vlak?
  dinsdag 4 januari 2005 @ 10:12:37 #293
45206 Pietverdriet
pi_24387338
Welke spullen? Ganzevet koop je bij de poulier of maak je zelf door een gans te braden, en dan het vet te bewaren.
  dinsdag 4 januari 2005 @ 15:58:18 #294
111463 pikwik
slappe bak
pi_24393334
Ik bedoel dat het voor de doorsnee consument moeilijk of op zijn minst lastig is om aan dergelijke spullen te vinden aangezien elke supermarkt verpest is met becel en croma, om maar wat te noemen. En dat is toch waar het meerendeel zijn boodschappen haalt. Als je in het wereldje zit (wat bij jou zo is zo te lezen), besef je je vaak niet hoe moeilijk het is om daar uit te geraken!

Niet als aanval naar jou maar meer naar de AH's en Super's van dit land!!!
pi_24393421
Ik heb gehakt, pasta en een blik tomaten.
En geen inspiratie...
Hoe maak ik die tomaten minder zurig?
Vind een tomatensaus bijna altijd iet wat zurig.
  dinsdag 4 januari 2005 @ 16:14:27 #296
45206 Pietverdriet
pi_24393629
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 15:58 schreef pikwik het volgende:
Ik bedoel dat het voor de doorsnee consument moeilijk of op zijn minst lastig is om aan dergelijke spullen te vinden aangezien elke supermarkt verpest is met becel en croma, om maar wat te noemen. En dat is toch waar het meerendeel zijn boodschappen haalt. Als je in het wereldje zit (wat bij jou zo is zo te lezen), besef je je vaak niet hoe moeilijk het is om daar uit te geraken!

Niet als aanval naar jou maar meer naar de AH's en Super's van dit land!!!
Ik woon niet in Nederland, ik woon in Duitsland, en de grote supermarkten hier hebben veel meer van dat soort spullen dan in NL.
Dat de Nederlandse supermarkten veel zaken niet hebben heeft alles te maken met de merk bezetenheid van de Nederlandse consument, die Croma ™©® wil kopen bij albert heyn ™©®.

Maar als je een one stop shopper bent, dan moet je ook niet zeuren dat je weinig keuze hebt. Wild en gevogelte koop je nu eenmaal bij een poelier, en voor vlees ga ik vaak naar de turk, groente en vis op de markt. Dan kom je andere dingen tegen als bij de AH. Bij de turk krijg je dan ook goeie olijven, dadels en vijgen, turkse joghurt, Ajvar, etc etc. Bij de poelier zie je dan ook ganzevet, en mischien heeft ie een paar mooie eenden liggen, de visboer heeft een mooie wilde zalm liggen, of kokkels, een paar octopussen, en de groenteboer rammenas en broeivet.
Allemaal dingen die je niet haalt bij de AH, maar ja, je moet wel ff wat moeite doen ja.

[ Bericht 24% gewijzigd door Pietverdriet op 04-01-2005 16:24:05 ]
  dinsdag 4 januari 2005 @ 16:17:49 #297
45206 Pietverdriet
pi_24393688
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 16:03 schreef Oblivion het volgende:
Ik heb gehakt, pasta en een blik tomaten.
En geen inspiratie...
Hoe maak ik die tomaten minder zurig?
Vind een tomatensaus bijna altijd iet wat zurig.
Tomatenpuree kan je ontzuren door hem in een (antiaanbak) pannetje met wat olijfolie op een laag vuur langzaam te verhitten en hem op een laaaag vuur langzaam te ontzuren, door verhitting verdampen de zuren die er in zitten.
Je kan ook wat bakpoeder toevoegen, dat reageert met de zuren tot koolzuurgas.
pi_24393810
Kan dat dan ook met gepelde tomaten uit blik?

Heb jij inspiratie? Voor het goedje wat ik heb liggen?
  dinsdag 4 januari 2005 @ 16:26:29 #299
45206 Pietverdriet
pi_24393854
spek in huis? Ik bedoel, ik kan niet in je kastjes kijken wat je allemaal in huis hebt om wat te maken.
Tomaten in blik zijn als het goed is niet echt zuur. Maar als je het op een laag vuur laat pruttelen wordt het minder zuur.
pi_24393875
Ja ik heb spek, maar ben al gehakt aan het ontdooien.

-edit- Ik heb veel in mijn kastjes... Roep maar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')