abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 december 2004 @ 18:05:34 #201
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24041248
Gebakken aardappelen.
Ik gebruik meestal de aardappelen die overgebleven zijn van de vorige dag, en bak die kort op met spek en ui, en rozemarijn, peper en zout er op. Bakken in Ganzevet, Spekvet of Niervet, of in olijfolie met boter.
Wildsaus:
Kook in een steelpan een halve fles rode wijn in met een uitje, knoflook, groene kruiden, tot ongeveer de helft, Smaakmakers er uit halen, doe daar fond bij, wat wildkruiden, peper,, zout, eventueel wat ontbijtkoek om te binden of anders een roux. doe wat water in je braadpan op het aangebradene los te maken en voeg dit toe aan je saus. Afmonteren met room. warmte uitzetten en een kluit boter er in, niet roeren maar door het draaien van de pan de boter er door vouwen. Geeft een parelachtige glans.
Nog een saus, kook een kwart fles zoete sherry met 10-15 gewelde gedroogde morieljes of verse, zout, peper, iets in om de alcohol te laten verdampen. Voeg fond toe, room, afmonteren met boter.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 17 december 2004 @ 18:32:11 #202
18772 pos
@@sweet@@
pi_24041677
Piet heb je nog meer leuke recepten voor taarten? Ik krijg volgende week een hoop
mensen en zou het wel leuk vinden een paar verschillende taarten te presenteren.
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_24044204
Lief Klein Mannetje's taart, Piet.

Hij was heel lekker, en er kwam van alles aanwaaien dus hij was ook zo weer op.

Dit is was 'm:

Best knap, voor een menneke van 5.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  vrijdag 17 december 2004 @ 21:52:38 #204
45206 Pietverdriet
pi_24046389
geniet ervan Schmoop, dit is de mooiste tijd, tussen peuter en pubertijd, dan zijn kinderen op zijn leukst.
  vrijdag 17 december 2004 @ 22:10:40 #205
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_24046802
zeker mooi ik kan dan ook het boek happy day's met de naked chef aan raden de essentie van het koken

staan echt leuke dingen in voor kids
pi_24047454
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 21:52 schreef Pietverdriet het volgende:
geniet ervan Schmoop, dit is de mooiste tijd, tussen peuter en pubertijd, dan zijn kinderen op zijn leukst.
Klopt helemaal.

En ik vind het ontzettend leuk om hem zo geinteresseerd te zien in koken, hij staat ook vaak op een stoel naast me als ik in de keuken bezig ben, en is nooit te beroerd om de mise en place te doen.
Ik wil ze gewoon goed leren koken, en veel over eten leren.

En Karper, tnx voor de tip.
  vrijdag 17 december 2004 @ 22:44:56 #207
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_24047631
ik weet het nog goed hoor met me oma lekker over de markt lopen en dan dingen proeven maar natuurlijk wel netjes vragen aan de meneer.

heerlijk als ik soms hier op de markt ben onder het afrekenen enkele spruitjes naar binnen laten glijden
pi_24047771
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 22:44 schreef karper het volgende:
ik weet het nog goed hoor met me oma lekker over de markt lopen en dan dingen proeven maar natuurlijk wel netjes vragen aan de meneer.

heerlijk als ik soms hier op de markt ben onder het afrekenen enkele spruitjes naar binnen laten glijden
Rauwe spruitjes?

En ik ken dat, mijn zoontjes krijgen op de markt gewoon gratis haringen mee, omdat ze heel geinteresseerd naar het schoonmaken van de visboer staan kijken bijv.
Schooiertjes.

Sorry Piet, voor het slowchatten.
  vrijdag 17 december 2004 @ 23:23:22 #209
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_24048526
niets mis mee hoor goede rauw spruitjes niet hele handen he

en haring? ik wou dat ik ze gratis kreeg ik mag ook niet klagen heb bij smith zeevis genoeg oester's naar binnen gegooid onder het genot van een goed gesprek met een man die er veel van af weet
  zaterdag 18 december 2004 @ 02:25:25 #210
72710 whispers
verbally copulating
pi_24052341
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Gebakken aardappelen.
Ik gebruik meestal de aardappelen die overgebleven zijn van de vorige dag, en bak die kort op met spek en ui, en rozemarijn, peper en zout er op. Bakken in Ganzevet, Spekvet of Niervet, of in olijfolie met boter.
Wildsaus:
Kook in een steelpan een halve fles rode wijn in met een uitje, knoflook, groene kruiden, tot ongeveer de helft, Smaakmakers er uit halen, doe daar fond bij, wat wildkruiden, peper,, zout, eventueel wat ontbijtkoek om te binden of anders een roux. doe wat water in je braadpan op het aangebradene los te maken en voeg dit toe aan je saus. Afmonteren met room. warmte uitzetten en een kluit boter er in, niet roeren maar door het draaien van de pan de boter er door vouwen. Geeft een parelachtige glans.
Nog een saus, kook een kwart fles zoete sherry met 10-15 gewelde gedroogde morieljes of verse, zout, peper, iets in om de alcohol te laten verdampen. Voeg fond toe, room, afmonteren met boter.
Bedankt, Pietverdriet!
pi_24057968
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 12:05 schreef Euc- het volgende:
Witte chocolademousse, er is me verteld dat dit NIET hetzelfde is als normale chocolademousse wordt gemaakt, maar hoe moet het dan wel? Iemand een leuk recept? (Likeurtje erbij heb ik geen bezwaar tegen )
net als piet ben ik van mening dat witte choco geen chocolade is.
maar hier ff een recept uit de losse hand (hoeveelheden moet je zelf ff kijken, want dat weet ik altijd pas als ik kook )

ingredienten:
slagroom
witte chocolade
boter
evt. witte port.

smelt de boter met de chocolade au bain marie, zodat het één geheel wordt, doe er een scheutje port bij (niet te veel, anders blijft de chocolade vloeibaar). laat het geheel een beetje afkoelen (moet nog wel vloeibaar en roerbaar zijn), doe het in een kom.
Klop de slagroom (geen suiker erbij) bijna lobbig en schep vervolgens de slagroom erdoor, zodat ie lekker luchtig wordt (niet mixen dus). nachtje in de koelkast gooien en klaar is kees.

leuk om te combineren met donkere chocolade mousse, dus dan met pure chocolade (ik heb zelf het liefste hele bittere choco) en rode port. op een bordje 2 bolletjes, of 2 van die "eieren" (sorry voor de omschrijving, maar ik ken niet zo goed al die termen), die je met 2 eetlepels maakt.
uiteraard van iedere kleur eentje, en garneren met een mint blaadje.

en tada, een dessert voor de kerstdagen

edit: zit net te bedenken dat je ook wel grand marinier o.i.d. kan gebruiken , hangt van je smaak af en of het goed te combineren is . maar grand marinier zou wel kunnen met die donkere variant, eventueel dan nog met wat sinasappel schil/zest in de weer

[ Bericht 4% gewijzigd door Tha_Butcha op 18-12-2004 15:08:30 ]
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
  maandag 20 december 2004 @ 13:29:17 #212
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_24100600
Gisteren wilde ik een kerriesausje maken voor over de bloemkool. Heb een klont margarine gesmolten ( ja, ik beken... ), schep bloem er doorheengeroerd en vervolgens met melk aangeroerd tot ik een redelijk vloeibare saus had. Daar flink wat kerriepoeder doorheen.

Er was een product ontstaat dat er uitzag als kerriesaus, rook als kerriesaus en smaakte als kerriesaus, maar de smaak was dun (bij gebrek aan betere omschrijving). Geprobeerd dit op te lossen door er zout aan toe te voegen, maar dat werkte maar ten dele: op het moment dat het zout merkbaar werd in de smaak had ik nog steeds geen 'volle' smaak.

Blijkbaar heb ik dus iets niet goed gedaan, hoe kan dit beter?
  maandag 20 december 2004 @ 18:41:47 #213
45206 Pietverdriet
pi_24105938
Neem ipv melk, fond en room.
Je kan ook iets als ve tsin toevoegen, sojasaus, of tomatenketchup. Die doen allemaal hetzelfde, het maakt de smaak meer Umami, (dat is wat je miste). Umami is de 5e smaak, naast zuur, bitter, zout en zoet. Umami is de smaak die ook in Ansjovis, Parmazaanse kaas, gedroogde tomaat, sojasaus, vissaus , een lang getrokken boullion, etc etc zit.
  maandag 20 december 2004 @ 19:52:43 #214
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_24107386
quote:
Op maandag 20 december 2004 18:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Neem ipv melk, fond en room.
Je kan ook iets als ve tsin toevoegen, sojasaus, of tomatenketchup. Die doen allemaal hetzelfde, het maakt de smaak meer Umami, (dat is wat je miste). Umami is de 5e smaak, naast zuur, bitter, zout en zoet. Umami is de smaak die ook in Ansjovis, Parmazaanse kaas, gedroogde tomaat, sojasaus, vissaus , een lang getrokken boullion, etc etc zit.
Ga ik proberen! Gedroogde tomaten en sojasaus heb ik meestal wel in huis. Zou tomatenpuree ook werken?

Ik heb ooit eens sucadelappen gestoofd in rode wijn met tomatenpuree en zilveruitjes (ja, ik heb naar zo'n tv-kok gekeken ja.). Dat had inderdaad een onverwacht 'volle' smaak...

Offtopic: waarom is eigenlijk geen posticon?
pi_24159852
Piet!!

Cranberrie saus....?
Ik heb wel het normale recept, weet jij een leuke variant ervan?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_24160560
Ha die piet,

heb laatst ergens als voorgerecht champignons gegeten in een soort roomsaus met veel knoflook, kwam uit de oven.
Ben aan het zoeken geweest maar kan alleen maar gerechten vinden met kaas er in en daar ben ik niet zo'n liefhebber van.
Heb jij misschien het ultieme gerecht voor me?
Tot zo ver....
  donderdag 23 december 2004 @ 16:15:57 #217
45206 Pietverdriet
pi_24160947
quote:
Op donderdag 23 december 2004 15:16 schreef Oblivion het volgende:
Piet!!

Cranberrie saus....?
Ik heb wel het normale recept, weet jij een leuke variant ervan?
Poeh, euh, neuh, zo direct niet,
Mijn standaard recept voor Cranberrieberrie is
500 gram granberrys
2 grote appels ( boskoop)
200 gram suiker
Grote navel sinaasappel
bessen in pan, appels schillen en aan stukjes
sinaas appels schillen en aan stukjes
even kort aan de kook brengen en dan af laten koelen, of wecken, en dat is lekker.
  donderdag 23 december 2004 @ 16:18:32 #218
45206 Pietverdriet
pi_24160984
quote:
Op donderdag 23 december 2004 15:54 schreef irule25 het volgende:
Ha die piet,

heb laatst ergens als voorgerecht champignons gegeten in een soort roomsaus met veel knoflook, kwam uit de oven.
Ben aan het zoeken geweest maar kan alleen maar gerechten vinden met kaas er in en daar ben ik niet zo'n liefhebber van.
Heb jij misschien het ultieme gerecht voor me?
Simpel
Champies, room, knoflook, zout, peper, in de oven tot goudbruin.
pi_24161014
quote:
Op donderdag 23 december 2004 16:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Poeh, euh, neuh, zo direct niet,
Mijn standaard recept voor Cranberrieberrie is
500 gram granberrys
2 grote appels ( boskoop)
200 gram suiker
Grote navel sinaasappel
bessen in pan, appels schillen en aan stukjes
sinaas appels schillen en aan stukjes
even kort aan de kook brengen en dan af laten koelen, of wecken, en dat is lekker.
Okay, ik heb het dus anders gedaan...
Met kaneel stokje en port en veel suiker en kruidnagels.
En heb heel oneerbierdig de velletjes eruit staan persen...

Nu je er toch bent, moet nog een lekkere (troebele) dressing hebben over de carpaccio.
quote:
Meng de eierdooier, mosterd, citroensap, tabasco in een keukenmachine. En daarna de olijfolie erbij

Is dit wat?
  donderdag 23 december 2004 @ 16:28:34 #220
45206 Pietverdriet
pi_24161142
Snap de eidooier er in niet, maar probeer het gewoon eens,.
Ik zou gewoon
balsamico (goeie nemen, ik neem altijd mijn zelfgemaakte)
olijfolie
mosterd (goeie nemen, ook hier gebruik ik uitsluitend mijn eigen zelfgemaakte)
zout en peper
  donderdag 23 december 2004 @ 16:30:39 #221
45206 Pietverdriet
pi_24161173
Bij gebrek aan echt goede azijn kan je beter citroensap gebruiken trouwens.
pi_24161304
quote:
Op donderdag 23 december 2004 16:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Snap de eidooier er in niet, maar probeer het gewoon eens,.
Ik zou gewoon
balsamico (goeie nemen, ik neem altijd mijn zelfgemaakte)
olijfolie
mosterd (goeie nemen, ook hier gebruik ik uitsluitend mijn eigen zelfgemaakte)
zout en peper
Balsamico, ik ben vergeten wat het precies is....
Kan het ook niet precies vinden bij het googlen, is dat azijn?
En voor de mosterd neem ik savora, lekkere franse pittige mosterd!
  donderdag 23 december 2004 @ 16:41:35 #223
45206 Pietverdriet
pi_24161393
Ja, balsamico is een azijnsoort, is een hoop troep op de markt en de goeie is best prijzig
pi_24161512
quote:
Op donderdag 23 december 2004 16:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja, balsamico is een azijnsoort, is een hoop troep op de markt en de goeie is best prijzig
Ik heb het gewoon in de kast staan...
Ik heb het al gemaakt! Erg lekker!
Alleen lijkt de dressing te dik, meer olijfolie erin?
  donderdag 23 december 2004 @ 16:49:13 #225
45206 Pietverdriet
pi_24161553
quote:
Op donderdag 23 december 2004 16:47 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Ik heb het gewoon in de kast staan...
Ik heb het al gemaakt! Erg lekker!
Alleen lijkt de dressing te dik, meer olijfolie erin?
Nee, hij mag dik zijn, en meer olie maakt hem dikker
dan ga je meer richting mayonaise
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')