Klopt helemaal.quote:Op vrijdag 17 december 2004 21:52 schreef Pietverdriet het volgende:
geniet ervan Schmoop, dit is de mooiste tijd, tussen peuter en pubertijd, dan zijn kinderen op zijn leukst.
Rauwe spruitjes?quote:Op vrijdag 17 december 2004 22:44 schreef karper het volgende:
ik weet het nog goed hoor met me oma lekker over de markt lopen en dan dingen proeven maar natuurlijk wel netjes vragen aan de meneer.
heerlijk als ik soms hier op de markt ben onder het afrekenen enkele spruitjes naar binnen laten glijden
Bedankt, Pietverdriet!quote:Op vrijdag 17 december 2004 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Gebakken aardappelen.
Ik gebruik meestal de aardappelen die overgebleven zijn van de vorige dag, en bak die kort op met spek en ui, en rozemarijn, peper en zout er op. Bakken in Ganzevet, Spekvet of Niervet, of in olijfolie met boter.
Wildsaus:
Kook in een steelpan een halve fles rode wijn in met een uitje, knoflook, groene kruiden, tot ongeveer de helft, Smaakmakers er uit halen, doe daar fond bij, wat wildkruiden, peper,, zout, eventueel wat ontbijtkoek om te binden of anders een roux. doe wat water in je braadpan op het aangebradene los te maken en voeg dit toe aan je saus. Afmonteren met room. warmte uitzetten en een kluit boter er in, niet roeren maar door het draaien van de pan de boter er door vouwen. Geeft een parelachtige glans.
Nog een saus, kook een kwart fles zoete sherry met 10-15 gewelde gedroogde morieljes of verse, zout, peper, iets in om de alcohol te laten verdampen. Voeg fond toe, room, afmonteren met boter.
net als piet ben ik van mening dat witte choco geen chocolade is.quote:Op vrijdag 10 december 2004 12:05 schreef Euc- het volgende:
Witte chocolademousse, er is me verteld dat dit NIET hetzelfde is als normale chocolademousse wordt gemaakt, maar hoe moet het dan wel? Iemand een leuk recept? (Likeurtje erbij heb ik geen bezwaar tegen)
Ga ik proberen! Gedroogde tomaten en sojasaus heb ik meestal wel in huis. Zou tomatenpuree ook werken?quote:Op maandag 20 december 2004 18:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Neem ipv melk, fond en room.
Je kan ook iets als ve tsin toevoegen, sojasaus, of tomatenketchup. Die doen allemaal hetzelfde, het maakt de smaak meer Umami, (dat is wat je miste). Umami is de 5e smaak, naast zuur, bitter, zout en zoet. Umami is de smaak die ook in Ansjovis, Parmazaanse kaas, gedroogde tomaat, sojasaus, vissaus , een lang getrokken boullion, etc etc zit.
Poeh, euh, neuh, zo direct niet,quote:Op donderdag 23 december 2004 15:16 schreef Oblivion het volgende:
Piet!!
Cranberrie saus....?
Ik heb wel het normale recept, weet jij een leuke variant ervan?
Simpelquote:Op donderdag 23 december 2004 15:54 schreef irule25 het volgende:
Ha die piet,
heb laatst ergens als voorgerecht champignons gegeten in een soort roomsaus met veel knoflook, kwam uit de oven.
Ben aan het zoeken geweest maar kan alleen maar gerechten vinden met kaas er in en daar ben ik niet zo'n liefhebber van.
Heb jij misschien het ultieme gerecht voor me?
Okay, ik heb het dus anders gedaan...quote:Op donderdag 23 december 2004 16:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Poeh, euh, neuh, zo direct niet,
Mijn standaard recept voor Cranberrieberrie is
500 gram granberrys
2 grote appels ( boskoop)
200 gram suiker
Grote navel sinaasappel
bessen in pan, appels schillen en aan stukjes
sinaas appels schillen en aan stukjes
even kort aan de kook brengen en dan af laten koelen, of wecken, en dat is lekker.
quote:Meng de eierdooier, mosterd, citroensap, tabasco in een keukenmachine. En daarna de olijfolie erbij
Balsamico, ik ben vergeten wat het precies is....quote:Op donderdag 23 december 2004 16:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Snap de eidooier er in niet, maar probeer het gewoon eens,.
Ik zou gewoon
balsamico (goeie nemen, ik neem altijd mijn zelfgemaakte)
olijfolie
mosterd (goeie nemen, ook hier gebruik ik uitsluitend mijn eigen zelfgemaakte)
zout en peper
Ik heb het gewoon in de kast staan...quote:Op donderdag 23 december 2004 16:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja, balsamico is een azijnsoort, is een hoop troep op de markt en de goeie is best prijzig
Nee, hij mag dik zijn, en meer olie maakt hem dikkerquote:Op donderdag 23 december 2004 16:47 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Ik heb het gewoon in de kast staan...![]()
Ik heb het al gemaakt! Erg lekker!
Alleen lijkt de dressing te dik, meer olijfolie erin?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |