Thema voor deze keer:
BuellBuellquote:
Een ronkend, ontembaar motorblok. Strakke styling die niets aan de verbeelding overlaat. En het vermogen om een weerspannige weg zo mak als een lammetje te maken. Dat zijn de dingen waardoor een Buell motor anders is dan al het andere dat je op straat tegenkomt.
Ons doel is motorfietsen maken die ontworpen, geconstrueerd en geproduceerd worden voor het hoogste rijavontuur. Traditionele sportmotoren doen beroep op allerlei ingewikkelde technologieën, alleen maar om de snelheid op te drijven. Wij ontwikkelen en gebruiken onze innovatieve technologie om het rijplezier op te drijven. Want uiteindelijk gaat het er niet om hoe snel je er bent. Het gaat erom hoeveel plezier je onderweg hebt gehad.
Erik Buellquote:
Erik Buell laat niet met zich spotten. Het is alles of niets. Voor Amerika's grootste designer van sportmotoren zijn engagement en toewijding geen loze woorden. Het is een must. Als het geen 100 procent is, dan hoeft het niet. Het zweet op zijn voorhoofd en zijn naam op de motoren zijn er niet door stilzitten gekomen.
Nu is Erik Buell voorzitter van de raad van bestuur en technisch directeur van Buell Motorcycle Company, het bedrijf dat hij in 1993 met hulp van Harley-Davidson Motor Company oprichtte. Buell heeft een minderheidsaandeel in het bedrijf; Harley-Davidson de rest.
Buell XB9r![]()
![]()
Specificaties:
quote:
Type: Luchtgekoeld, viertakt, 45 graden V-Twin
Cilinderinhoud: 984 cc
Boring en slag: 88,9 x 79,38 mm
Compressieverhouding: 10:1
Klepaandrijving: OHV, twee kleppen per cilinder
Klepstelling: Zelfstellend
Benzinesysteem: 45 mm valstroom DDFI brandstofinjectie
Uitlaat: Free-Breathing 2-in-1 collector
Inlaat: Ram luchtinlaat met 0 weerstand
Vermogen: 84,2 pk-61,9kW @ 7400 tpm(EU norm EC95/1)
Koppel: 85,6Nm @ 5600 tpm(EU norm EC95/1)
Smering: Droog oliecarter, inhoud 2,3 liter
Oliefilter: Opschroefbaar wegwerpelement
CHASSIS
Frame: Aluminium frame met Uniplanar motorblok isolatiesysteem tegen trillingen
Wielbasis: 1320 mm
Balhoofdhoek: 21 graden
Naloop: 83 mm
Voorschokdempers: Showa upside-down vork met regelbare veervoorspanning, demping en preload
Achterschokdempers: Showa schokdemper met regelbare veervoorspanning, demping en preload
Veerweg voor: 120 mm
Veerweg achter: 127 mm
Voorrem: ZTL rem, 375 mm roestvrijstalen zwevende schijfrem, remklauw met 6 zuigers
Achterrem: 240 mm roestvrijstalen remschijf, zwevende remklauw met één zuiger
Voorwiel: 6 spaken, 3.5x17, Stardust Silver
Achterwiel: 6 spaken, 5.5x17, Stardust Silver
Voorband: Dunlop D207 FY 120 / 70 ZR17
Achterband: Dunlop D207 U 180 / 55 ZR17
Tankinhoud: 14 liter
Brandstofverbruik: nvt
Brutogewicht: 386 kg
Droog gewicht: 175 kg
Maximale belasting: 211 kg
Zadelhoogte: 775 mm
Bodemvrijheid: 127 mm
Lengte: 1924 mm
Breedte: 768,35 mm
Hoogte: 1092 mm
AANDRIJVING
Type: Vijf versnellingen
Verhouding: (1) 2.69, (2) 1.85, (3) 1.43, (4) 1.18, (5) 1.00
Primaire overbrenging: Triplex ketting 1.68:1 verhouding
Koppeling: Meervoudige, natte platen
Secundaire overbrenging: Constante spanning, 11 mm Kevlar riem met GT profiel, verhouding 2.4
Buell XB12r![]()
![]()
Specificaties:
quote:
Type :Luchtgekoeld, viertakt, 45 graden V-Twin
Cilinderinhoud: 1203 cc
Boring en slag: 88,9 x 96,82 mm
Compressieverhouding: 10:1
Klepaandrijving: OHV, twee kleppen per cilinder
Klepstelling: Zelfstellend
Benzinesysteem: 49 mm valstroom DDFI brandstofinjectie
Uitlaat: Free-Breathing 2-in-1 collector met Buell InterActive uitlaatsysteem
Inlaat: Ram luchtinlaat met 0 weerstand
Vermogen*: 100 pk-74,6kW @ 6600 tpm(EU norm EC95/1)
Koppel*: 109,7Nm @ 6000 tpm(EU norm EC95/1)
Smering: Droog oliecarter, inhoud 2,3 liter
Oliefilter: Opschroefbaar wegwerpelement
CHASSIS
Frame: Aluminium frame met Uniplanar motorblok isolatiesysteem tegen trillingen
Wielbasis: 1320 mm
Balhoofdhoek: 21 graden
Naloop: 83 mm
Voorschokdempers: Showa upside-down vork met regelbare veervoorspanning, demping en preload
Achterschokdempers: Showa schokdemper met regelbare veervoorspanning, demping en preload
Veerweg voor: 120 mm
Veerweg achter: 127 mm
Voorrem: ZTL rem, 375 mm roestvrijstalen zwevende schijfrem, remklauw met 6 zuigers
Achterrem: 240 mm roestvrijstalen remschijf, zwevende remklauw met één zuiger
Voorwiel: 6 spaken, 3.5x17, Translucent Amber
Achterwiel: 6 spaken, 5.5x17, Translucent Amber
Voorband: Dunlop D207 FY 120 / 70 ZR17
Achterband: Dunlop D207 U 180 / 55 ZR17
Tankinhoud: 14 liter
Brandstofverbruik: nvt
Brutogewicht: 386 kg
Droog gewicht: 179 kg
Maximale belasting: 207 kg
Zadelhoogte: 775 mm
Bodemvrijheid: 127 mm
Lengte: 1924 mm
Breedte: 768,35 mm
Hoogte: 1092 mm
AANDRIJVING
Type: Vijf versnellingen
Verhouding: (1) 2.69, (2) 1.85, (3) 1.43, (4) 1.18, (5) 1.00
Primaire overbrenging: Triplex ketting 1.50:1 verhouding
Koppeling: Meervoudige, natte platen
Secundaire overbrenging: Constante spanning, met aramide versterkte 14 mm Hibrex riem met Flexten Plus technologie**, verhouding 2.4
Buell XB9s![]()
![]()
Specificaties zijn gelijk aan die van de Buell XB9r.
Buell XB12s![]()
![]()
Specificaties zijn gelijk aan die van de Buell XB12r
De voorafgaande delen:De eerste Fok! motormeet? De eerste Fok! motormeet! [deel 2] De tweede Fok! motormeet! De tweede Fok! motormeet! (deel 2) De tweede Fok! motormeet! (deel 3) De tweede Fok! motormeet! (deel 4) De tweede Fok! motormeet! deel 5 De tweede Fok! MotorMeet! [deel 6] De tweede Fok! MotorMeet! [deel 7] De tweede Fok!MotorMeet [deel 8] De tweede Fok!MotorMeet [deel 9] De tweede Fok!MotorMeet [deel 10] De tweede Fok!MotorMeet [deel 11] De tweede Fok!MotorMeet [deel 12] De tweede Fok!MotorMeet [deel 13] De tweede Fok!MotorMeet [deel 14] De tweede Fok!MotorMeet [deel 15] De tweede Fok!MotorMeet [deel 16] De tweede Fok!MotorMeet [deel 17] De tweede Fok!MotorMeet [deel 18] De Tweede FOKMotormeet deel 19 De Tweede FOK MotorMeet - Part 20 FOK MC] Suzuki GSX-R [deel1] [FOK MC] Honda CBR [deel 2] [Fok MC] Kawasaki 'Let the good times roll' [deel 3] [FOK MC] Yamaha R-series [deel 4] FOK MC] BMW R-series[deel 5] [FOK MC] SuperMotards [deel 6] Fok Motorclub [SC deel 7] Fok Motorclub [SC deel 8]Het meet topic:
[FOK MC] Motormeet