Erik Buellquote:Een ronkend, ontembaar motorblok. Strakke styling die niets aan de verbeelding overlaat. En het vermogen om een weerspannige weg zo mak als een lammetje te maken. Dat zijn de dingen waardoor een Buell motor anders is dan al het andere dat je op straat tegenkomt.
Ons doel is motorfietsen maken die ontworpen, geconstrueerd en geproduceerd worden voor het hoogste rijavontuur. Traditionele sportmotoren doen beroep op allerlei ingewikkelde technologieën, alleen maar om de snelheid op te drijven. Wij ontwikkelen en gebruiken onze innovatieve technologie om het rijplezier op te drijven. Want uiteindelijk gaat het er niet om hoe snel je er bent. Het gaat erom hoeveel plezier je onderweg hebt gehad.
Buell XB9rquote:Erik Buell laat niet met zich spotten. Het is alles of niets. Voor Amerika's grootste designer van sportmotoren zijn engagement en toewijding geen loze woorden. Het is een must. Als het geen 100 procent is, dan hoeft het niet. Het zweet op zijn voorhoofd en zijn naam op de motoren zijn er niet door stilzitten gekomen.
Nu is Erik Buell voorzitter van de raad van bestuur en technisch directeur van Buell Motorcycle Company, het bedrijf dat hij in 1993 met hulp van Harley-Davidson Motor Company oprichtte. Buell heeft een minderheidsaandeel in het bedrijf; Harley-Davidson de rest.
Buell XB12rquote:Type: Luchtgekoeld, viertakt, 45 graden V-Twin
Cilinderinhoud: 984 cc
Boring en slag: 88,9 x 79,38 mm
Compressieverhouding: 10:1
Klepaandrijving: OHV, twee kleppen per cilinder
Klepstelling: Zelfstellend
Benzinesysteem: 45 mm valstroom DDFI brandstofinjectie
Uitlaat: Free-Breathing 2-in-1 collector
Inlaat: Ram luchtinlaat met 0 weerstand
Vermogen: 84,2 pk-61,9kW @ 7400 tpm(EU norm EC95/1)
Koppel: 85,6Nm @ 5600 tpm(EU norm EC95/1)
Smering: Droog oliecarter, inhoud 2,3 liter
Oliefilter: Opschroefbaar wegwerpelement
CHASSIS
Frame: Aluminium frame met Uniplanar motorblok isolatiesysteem tegen trillingen
Wielbasis: 1320 mm
Balhoofdhoek: 21 graden
Naloop: 83 mm
Voorschokdempers: Showa upside-down vork met regelbare veervoorspanning, demping en preload
Achterschokdempers: Showa schokdemper met regelbare veervoorspanning, demping en preload
Veerweg voor: 120 mm
Veerweg achter: 127 mm
Voorrem: ZTL rem, 375 mm roestvrijstalen zwevende schijfrem, remklauw met 6 zuigers
Achterrem: 240 mm roestvrijstalen remschijf, zwevende remklauw met één zuiger
Voorwiel: 6 spaken, 3.5x17, Stardust Silver
Achterwiel: 6 spaken, 5.5x17, Stardust Silver
Voorband: Dunlop D207 FY 120 / 70 ZR17
Achterband: Dunlop D207 U 180 / 55 ZR17
Tankinhoud: 14 liter
Brandstofverbruik: nvt
Brutogewicht: 386 kg
Droog gewicht: 175 kg
Maximale belasting: 211 kg
Zadelhoogte: 775 mm
Bodemvrijheid: 127 mm
Lengte: 1924 mm
Breedte: 768,35 mm
Hoogte: 1092 mm
AANDRIJVING
Type: Vijf versnellingen
Verhouding: (1) 2.69, (2) 1.85, (3) 1.43, (4) 1.18, (5) 1.00
Primaire overbrenging: Triplex ketting 1.68:1 verhouding
Koppeling: Meervoudige, natte platen
Secundaire overbrenging: Constante spanning, 11 mm Kevlar riem met GT profiel, verhouding 2.4
Buell XB9squote:Type :Luchtgekoeld, viertakt, 45 graden V-Twin
Cilinderinhoud: 1203 cc
Boring en slag: 88,9 x 96,82 mm
Compressieverhouding: 10:1
Klepaandrijving: OHV, twee kleppen per cilinder
Klepstelling: Zelfstellend
Benzinesysteem: 49 mm valstroom DDFI brandstofinjectie
Uitlaat: Free-Breathing 2-in-1 collector met Buell InterActive uitlaatsysteem
Inlaat: Ram luchtinlaat met 0 weerstand
Vermogen*: 100 pk-74,6kW @ 6600 tpm(EU norm EC95/1)
Koppel*: 109,7Nm @ 6000 tpm(EU norm EC95/1)
Smering: Droog oliecarter, inhoud 2,3 liter
Oliefilter: Opschroefbaar wegwerpelement
CHASSIS
Frame: Aluminium frame met Uniplanar motorblok isolatiesysteem tegen trillingen
Wielbasis: 1320 mm
Balhoofdhoek: 21 graden
Naloop: 83 mm
Voorschokdempers: Showa upside-down vork met regelbare veervoorspanning, demping en preload
Achterschokdempers: Showa schokdemper met regelbare veervoorspanning, demping en preload
Veerweg voor: 120 mm
Veerweg achter: 127 mm
Voorrem: ZTL rem, 375 mm roestvrijstalen zwevende schijfrem, remklauw met 6 zuigers
Achterrem: 240 mm roestvrijstalen remschijf, zwevende remklauw met één zuiger
Voorwiel: 6 spaken, 3.5x17, Translucent Amber
Achterwiel: 6 spaken, 5.5x17, Translucent Amber
Voorband: Dunlop D207 FY 120 / 70 ZR17
Achterband: Dunlop D207 U 180 / 55 ZR17
Tankinhoud: 14 liter
Brandstofverbruik: nvt
Brutogewicht: 386 kg
Droog gewicht: 179 kg
Maximale belasting: 207 kg
Zadelhoogte: 775 mm
Bodemvrijheid: 127 mm
Lengte: 1924 mm
Breedte: 768,35 mm
Hoogte: 1092 mm
AANDRIJVING
Type: Vijf versnellingen
Verhouding: (1) 2.69, (2) 1.85, (3) 1.43, (4) 1.18, (5) 1.00
Primaire overbrenging: Triplex ketting 1.50:1 verhouding
Koppeling: Meervoudige, natte platen
Secundaire overbrenging: Constante spanning, met aramide versterkte 14 mm Hibrex riem met Flexten Plus technologie**, verhouding 2.4
Wil niet opscheppen maar hij is beter als de vorige inderdaadquote:Op vrijdag 2 april 2004 17:29 schreef hollander172 het volgende:
Gaaf thema! Beter dan die van mij vorige keer.
Nee je hebt niks gemist, wilde alleen de hele handel op mijn werk uitprinten omdat dit veel sneller gaat en ik dubbelzijdig kan printen, dan blijft het een beetje compact. Het gaat dus om de workshopmanual en service voor de ZXR400.quote:Op vrijdag 2 april 2004 17:33 schreef Makster het volgende:
Zeker beter
[..]
Heb ik iets gemist? Wat ben je aan het precies aan het doen?
Je ging je ZXR toch morgen halen?
Ik kan natuurlijk wel proberen er een ramair van te maken.quote:Op vrijdag 2 april 2004 17:33 schreef Makster het volgende:
Owkee das duidelijk
En zie je wel dat ik gelijk had met die slangen![]()
quote:Op vrijdag 2 april 2004 17:36 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Ik kan natuurlijk wel proberen er een ramair van te maken.Alle technische data heb ik binnen handbereik en berekeningen kan ik op mijn werk doen.
Zeg dat maar niet te hard... Er komt las- en spuitwerk aan te pas en ik ben wel gek genoeg om dat te doen maar of jij dat ook bent?quote:Op vrijdag 2 april 2004 17:38 schreef Makster het volgende:
[..]
Ik hou je niet tegen. Probeer het eerst ff uit op je eigen bike en als het werkt mag je het ook wel bij mij inbouwen
Dat is inderdaad de vraag hehquote:Op vrijdag 2 april 2004 17:41 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Zeg dat maar niet te hard... Er komt las- en spuitwerk aan te pas en ik ben wel gek genoeg om dat te doen maar of jij dat ook bent?
Bijna... Top komt lager te liggen en de accelleratie gaat erop vooruit. You can't have both.quote:Op vrijdag 2 april 2004 17:45 schreef Makster het volgende:
Denk dat ik trouwens met mijn grote beurt ook achter een groter tandwiel laat zetten. Heb gehoord dat de motor beter in zijn toeren komt (logisch) maar dat de top ook hoger komt te liggen. Afgezien van het feit dat is sneller optrekt natuurlijk
Dat dacht ik dus ook, maar hoorde een of ander verhaal dat met de overdrive van de 6e versnelling te maken had ofzo. Doordat ie met een groter achtertandwiel verder in zijn toeren trekt kwam de top ook hoger ofzo.quote:Op vrijdag 2 april 2004 17:46 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Bijna... Top komt lager te liggen en de accelleratie gaat erop vooruit. You can't have both.
Ja zoiets was het inderdaadquote:Op vrijdag 2 april 2004 17:50 schreef Gerako het volgende:
Je kan het wel beide hebben. Als je motor in de hoogste versnelling niet meer het vermogen heeft om helemaal door te gaan tot de rode streep, kan het helpen om een kleiner tandwiel voor te plaatsen, om wel het maximale toerental te halen in de hoogste versnelling. Heeft laatst in de Moto73 een heel (ingewikkeld) stukje gestaan over al die tandwiel verhoudingen.
Klopt ook, in theorie is het zo dat je beide niet kan hebben en de meeste motoren met een perfect passend tandwiel setje de fabriek uit komen rollen. Er zijn ook motoren die dit niet hebben maar dit zijn over het algemeen geen SS's.quote:Op vrijdag 2 april 2004 17:50 schreef Gerako het volgende:
Je kan het wel beide hebben. Als je motor in de hoogste versnelling niet meer het vermogen heeft om helemaal door te gaan tot de rode streep, kan het helpen om een kleiner tandwiel voor te plaatsen om wel het maximale toerental te halen in de hoogste versnelling. Heeft laats in de Moto73 een heel (ingewikkeld) stukje gestaan over al die tandwiel verhoudingen.
Ik lees juist niet anders.quote:Op vrijdag 2 april 2004 17:54 schreef hollander172 het volgende:
Er zijn ook motoren die dit niet hebben maar dit zijn over het algemeen geen SS's.
Hoorde dat als je voor een ander tandwiel zet je ketting veel harder slijt. Of was dat nou met het achtertandwiel? Nee was bij voor.quote:Op vrijdag 2 april 2004 18:37 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Ik lees juist niet anders.![]()
Zelfs bij mijn Bimota raadde een gebruiker mij een ander tandwiel aan omdat de koek nu bij 240 km/u op is.
(en hij moest lossen bij een R1)
Maar Makster: je moet het dus zoals Gerako aangeeft in het voortandwiel zoeken.
(die zijn ook makkelijker te krijgen, een achtertandwiel moet je laten maken)
En die slangen eindigen bij het luchtfilter. Geen ram-air zoals het ontworpen is, maar wel extra verse en koude lucht.
Qua onderdelen zijn de gekste dingen te krijgen, maar het zal standaard niet te krijgen zijn vermoed ik.quote:Op vrijdag 2 april 2004 18:49 schreef Makster het volgende:
[..]
Hoorde dat als je voor een ander tandwiel zet je ketting veel harder slijt. Of was dat nou met het achtertandwiel? Nee was bij voor.
Maar weetje zeker dat er geen andere passende achtertandwielen te krijgen zijn? Niet dat het verder boeit want anders doe ik er toch gewoon voor een ander op
En het verhaal van die slijtende ketting? Weet je daar iets over of heb ik dat gewoon verkeerd gehoord?quote:Op vrijdag 2 april 2004 19:01 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Qua onderdelen zijn de gekste dingen te krijgen, maar het zal standaard niet te krijgen zijn vermoed ik.
Ach ik ben ook gaar, al de hele week ziek en gewoon gefitnessed, hardgelopen.quote:Op vrijdag 2 april 2004 19:41 schreef Makster het volgende:
[..]
En het verhaal van die slijtende ketting? Weet je daar iets over of heb ik dat gewoon verkeerd gehoord?
Ben op dit moment eigenlijk te gaar om zelf te denken![]()
Anders ben ik wel gaar, veel geleerd. Ook door gaan met trainen terwijl ik super moe was, slecht slapen enz enz. Daardoor ben ik nu gezegend met een mooie koortslip alleen dan boven mijn lipquote:Op vrijdag 2 april 2004 19:45 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Ach ik ben ook gaar, al de hele week ziek en gewoon gefitnessed, hardgelopen.
Alleen vandaag was ik onderweg naar de sportscool maar ben doorgereden omdat ik nog moest pinnen.
Straks maar gewoon naar bed toe over een uurtje.
Dat van het tandwiel heb ik ook wel eens gehoord vroeger bij brommers.
Maar aanpassingen gebeuren altijd aan de voorkant heb ik begrepen.
Ik heb wel eens een ander achtertandwiel laten maken speciaal en alleen om mooie wheelies te kunnen maken.quote:Op vrijdag 2 april 2004 19:48 schreef Makster het volgende:
Heb volgens mij wel eens ergens gelezen dat ze er ook achter andere tandwielen op gooien? Maarja als het maar werkt toch
quote:Op vrijdag 2 april 2004 20:11 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Ik heb wel eens een ander achtertandwiel laten maken speciaal en alleen om mooie wheelies te kunnen maken.Helaas blies ik het motorblok eerder op dan het achtertanwiel gemonteerd was.
RGV250R.I.P.
HD zijn de enige shoppers die ik wel ok vind. Een klein beetje wel te verstaanquote:Op vrijdag 2 april 2004 19:49 schreef masuyo het volgende:
bij mij in de buurt zit sindskort een harly davidson/buell dealer, elke keer toch ff kwijlen als ik er langs rij op mun brommertje
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |